Dieter schreef op donderdag 05 februari 2009 @ 11:44:
Heb al 2 maand de 35L in bestelling. Heb deze nodig voor een opdracht. Zal echter nog een maand wachten zijn

.
Daarom denk ik er sterk aan om de 35 F2 en de 85 F1.8 te bestellen in de plaats. Ben meegegaan in de L-gekte maar uiteindelijk denk ik dat ik hiermee tevreden ga zijn (op 5D).
Iemand ervaringen hiermee ?
Dat zul je toch echt zelf moeten bepalen. De 35 1.4 L is een waanzinnige lens, met bepaalde eigenschappen die een bepaalde waarde vertegenwoordigen.
In veel gevallen is L zwaar overrated. Ja, het is het beste wat er te krijgen is, maar heb je het ook nodig? Als je (semi)profie bent, dan kan ik me voorstellen dat je het beste wilt, het is tenslotte maar een stuk gereedschap waar je in investeert. Helaas is het wel zo dat de 35 2.0 een heel andere klasse is. f2.0 op 35 mm is opeens niet meer zo aantrekkelijk qua DOF als de 1.4.
Dus als je een opdracht schiet, je de investering terugverdient en de 35 mm veel gaat gebruiken, dan denk ik niet dat je een verkeerde keuze maakt met de 35 1.4.
Als je af en toe een opdrachtje doet, 35 mm minder dan ca. <40% gebruikt, dan zou ik het heroverwegen.
De 85 1.8 is sowieso een lens die eigenlijk niet snel tegen kan vallen, mits het bereik je aanstaat.
De 100 2.0 is ook een mooi ding en zelfde bouw.
Maar goed; ik ben dan ook iemand die het verschil tussen 24-105 en 28-135 absoluut niet vond overtuigen en dus de 28-135 als walk-around extra'tje gebruik. En de huidige 24-70 vind ik ook geen lens waar IK +1000 voor over heb. De 35 1.4 staat daarentegen wel op de verlanglijst, puur vanwege de unieke eigenschappen (al zal ik het niet snel terugverdienen) en ook de Sigma 50 1.4 staat hier op de verlanglijst.