Die Sigma is een prima lens voor zijn geld. En voor 80 euro is het een koopje. Tenzij hij kapot is, kun je je er absoluut geen buil aan vallen.
Tuurlijk, een 70-200L is beter. Maar dat is appels met peren vergelijken. En werkelijk... zó enorm zijn die verschillen nou ook weer niet. Het grootste verschil in contrast, scherpte en kleuren krijg je nog altijd door met de goede lichtomstandigheden te fotograferen. Het glas komt pas op de tweede plaats.
Verschil in AF snelheid is wel iets wat je duidelijk merkt... maar dan hangt het er maar net vanaf hoe belangrijk dat is. Voor snelle actie uiterst relevant... maar ik denk dat jij 'm voor van-alles-en-nog-wat inzet. En dan is AF snelheid niet dusdanig gewichtig, dat je daar zo veel meer voor wilt uitgeven.
Ik heb zelf een 17-55 f/2.8 IS en 70-200 f/4 IS... maar voor een vriendin gewoon de 18-55 IS en 55-250 IS gekocht. Uitstekende lenzen, die 90% van de waarde leveren voor 20% van de prijs. Je kunt altijd wel voor het beste gaan, maar soms moet je ook weten wanneer iets goed genoeg is voor zijn doel. (Vooral wanneer de prijs wél een issue is...)
Enne... mijn lenzen zijn optisch dan perfect, met groot diafragma en snelle AF... Ze zijn daardoor ook onhandig groot en zwaar. Die anderen zijn veel handzamer. En dat is net zo goed iets om rekening mee te houden.
Gewoon met die Sigma ervaring opdoen... Je kunt later altijd nog iets anders kopen...
als je daar uberhaupt behoefte aan hebt.... Maar dan weet je op dat moment ook precies wat je wel of niet belangrijk vindt. Het verschil in afweging wat je dan maakt: wel of geen IS, wel of geen ring-USM, wel of geen f/4 of zelfs f/2.8, kost véél meer dan die 80 euro die je nu uitgeeft. Dus zelfs als leerstation, is het zijn geld waard.