Banjy schreef op maandag 19 januari 2009 @ 00:17:
Toch apart al die focusproblemen die hier langs komen. Zelf heb ik veels te weinig ervaring om hier over mijn apparatuur zinnige uitspraken over te doen. Zelf druk ik echter gerust 3-4keer de sluiter knop half in om te kijken waarop de lens focussed en zo bijvoorbeeld het een en ander nog even te verbeteren. Ik heb er zelf dan dus ook nog nooit kritisch naar gekeken omdat ik er dus door mijn werkwijze weinig last van heb. Ik merk snel genoeg of hij goed gefocussed is of niet... Door het oplichten van enkele focuspunten van mijn 450D weet ik vaak ook wel of hij goed gefocussed is of niet.
Het probleem zit hem er dan ook niet in dat je zélf fout focust, maar dat je lens niet helemaal snapt wat je camera bedoelt

Dus ook jouw werkwijze zou dan door de mand vallen, maar alleen als je lenzen niet kloppen.
Is het dus gewoon niet normaal dat een camera soms misfocussed aangezien het gewoon niet altijd duidelijk is voor de camera waarop je wenst te focussen?
Als jouw camera mag kiezen uit alle focuspunten, autostand zeg maar, dan is het niet zo heel gek dat hij soms op iets focust dat jij eigenlijk niet zou willen, maar dat komt omdat dat ding maar een aanname doet van wat je eigenlijk zou wíllen focussen

Het probleem in een lens die niet lekker is zit hem in het feit dat je camera ook niet goed focust op een geselecteerd, maar consequent er voor/achter zit.
Of zit ik hier nu complete onzin uit te blaten en moet ik kritischer worden

?
Als je veel op de autostand werkt, eerst daar eens vanaf stappen, want een camera kan maar beperkt inschatten wat jij nou eigenlijk wilt, en dat geldt ook voor je focuspunten

En zoals ik al zei, geen testcharts erbij pakken tenzij je 100% zeker weet dát het je gear is, het is een soort laatste controlepunt...
Behalve bij lenzen die echt berucht zijn om hun QC zoals de Sigma 30/1.4