Mjah, eigenlijk is het vrij simpel... waar ruis onderdrukt wordt, gaat detail verlorenBanjy schreef op vrijdag 09 januari 2009 @ 10:45:
[...]
Uiteraard is het op een afdruk minder aanwezig, echter bekijk ik 99% van mijn foto's op een scherm en kan ik het niet laten af en toe in te zoomen op een foto, voor een klein detail etc. Hierin valt ruis mij dan uiteraard op. Ik gebruik inmiddels Neat Image al een behoorlijke tijd en ik ben tot nu in 99% van de gevallen meer tevreden over de resultaten na gebruik van dit programma dan zonder. Ik vind dan ook niet dat een foto er mee gesloopt wordt, scherpte blijft, echter verdwijnt er een hoop ruis. Hiervoor heb ik wel eens wat met de Photoshop filters zelf geprobeert en dat vond ik drama, dat vern****** bij mij echt hele foto's. Misschien dat ik er faliekant naast zit hoor, maar smaken verschillen ook uiteraard.Gezien jouw volgens mij zeer ruime ervaring in fotografie neem ik aan dat jij het programma ook gebruikt hebt en dus niet tevreden bent over de resultaten? Zou je mij dan kunnen vertellen op welke vlakken je de foto's destructiever vind worden, want ik heb er nog niet heel erg stil bij gestaan, gezien mijn tot nu toe positieve ervaringen ermee
?
NoiseNinja is btw een mooie concurrent van NeatImage, maar ook daar gaat je detail stevig achteruit. En foto's op 100% bekijken op een scherm... waarom zou je?
Even afgezien van welke lens vs. welke lens... lichtsterkte is nooit weg, puur omdat je kunt afstoppenWat betreft die ISO400, uiteraard ga ik hoger als ik hiermee een flits kan voorkomen. Sommige situaties heb je gewoon niet voor het kiezen. Maar ik was gewoon benieuwd of het een realistische verwachting is omdat de lens zoveel lichtsterker is dan dat ik nu heb. In iedergeval allemaal zover bedankt voor de reacties!
Even een voorbeeld:
Stel, ik sta in een (bewust) blauw verlichte, witte kamer. Op dat moment wil jij een impressie maken van mij in die kamer. Heb je een lichtsterke lens, maar flits je niet, dan ben ik op dat moment, net zoals de rest van de kamer, zo blauw als een smurf. Er even vanuitgaande dat het niet zuiver blauw is, maar er ook andere kleuren in meevervuild zijn, trek je vervolgens in je nabewerking met bijvoorbeeld lightroom de witbalans een klap naar rechts, waarbij je een zwik geel toevoegt en zo de WB een stuk warmer maakt. Allemaal leuk en aardig, maar behalve je onderwerp (ik dus) gaat ook de WB van je kamer mee. Weg sfeer, want je kamer is ook ineens een stuk warmer dan het in het echt was.
Ga je nou flitsen, dan spuugt je flitser licht uit met een WB van ~5200K. Op het moment dat je dat op mij afvuurt, zie ik er redelijk natuurgetrouw uit, én, mits goed belicht, is de achtergrond (de kamer) nog steeds blauw. Of het 100% overeenkomt met je oog is de vraag, maar dat kan werken met gels eventueel nog wel oplossen, afgezien van een hue aanpassing van het blauw
Het resultaat is iig heel verschillend