Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 35 Laatste
Acties:
  • 203.163 views

Onderwerpen

Alle 55 producten

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 18:01

ThunderNet

Flits!

Vis schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:16:
Iemand ervaring met de Tamron SP AF90mm F/2.8 ?

Ben opzoek naar een goede portret lens die lichtsterk is... en qua prijs/kwaliteit verhouding goed ligt...
Als je voor een portretlens wilt gaan zou ik voor een Nikon 85 f/1.8 gaan. Erg fijne lens daarvoor (ik gebruik hem op fullframe). Op crop zou ik eigenlijk gewoon de 50 f/1.8 of 50 f/1.4 gebruiken :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 31-10 13:42
Wat dacht je van een 85mm F/1.8? Lichtsterker dan de tamron, iets minder scherp waarschijnlijk (wat niet echt problemen oplevert bij portretten), kleiner en kost nieuw 350 euro. Ik heb 'm zelf net (ook op een D90) en het is een prettige lens. Als ik er binnenkort wat portretten mee schiet kan ik je wel een voorbeeld laten zien.

I'm a photographer, not a terrorist

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:46

Vis

Hmm ja daar dacht ik ook al aan... maar heeft die 1.8 van Nikon wel een mooie zachte rustige bokeh?
Dus niet zoals de 50 mm die ik heb, daar is de bokeh ook niet echt super namelijk

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Vis schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:23:
Hmm ja daar dacht ik ook al aan... maar heeft die 1.8 van Nikon wel een mooie zachte rustige bokeh?
Dus niet zoals de 50 mm die ik heb, daar is de bokeh ook niet echt super namelijk
Persoonlijk vind ik de bokeh wel mooi ja :) maar ook met de bokeh van de 50mm f/1.4 is niets mis imho. Wil je de lens op DX of FX gebruiken? van op DX vind ik 85 wel erg lang voor portretten.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Verwijderd

De bokeh van de 85 f1.8 is natuurlijk niet te vergelijken met "the cream machine" of wel de 85 mm f 1.4, maar de bokeh is wel veel rustiger dan die van de beide 50 mm lenzen.

Voor portretten wat mij betreft een regelrechte aanrader. De Tamron is toch eigenlijk een macro lens? Kortom ik zou voor de Nikon kiezen. Voorbeelden kan wel, maar dan moet ik echt even aan het zoeken.

n.b. Ik gebruik de 85 mm wel voor portretten op DX. Als ik ooit FX ga, dan zou ik ook de 135 DC halen voor dit doel. Echter dat zal dan pas zijn als ik geld verdien met portret foto's. Anders is die lens toch wel wat duur...

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 13:31 ]

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-10 12:24

Ben opzoek naar een goede portret lens die lichtsterk is... en qua prijs/kwaliteit verhouding goed ligt...
Ik heb de Tamron 90mm. Of de brandpunt afstand voor jou werkt kan ik niet beoordelen want dat verschilt per persoon maar de kwaliteit van de lens is ontzettend goed. Weinig tot geen vervorming, geen CA wat er met het blote oog uit te halen is en de kleuren zijn erg helder.
Ik heb zelf ook een Nikkor 50mm F/1.8 maar ik vind de kwaliteit van de Tamron beter!
Enige nadeel is de prijs. Voor minder geld heb je ook andere interessante primes. Echter heb je dan geen macrofunctionaliteit.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Verwijderd

Samyang komt in maart met een cpu versie van hun manuele 85 1.4 Zie voor review (van niet gechipte): http://lenstip.com/166.1-...f_1.4_Aspherical_IF_.html

Wel MF, maar erg goedkoop en gewoon goed en met de gechipte versie heb je wel gewoon behoud van lichtmeting en exif en focus confirmatie.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 08-01-2010 13:35 ]

• Vis

Vis

Hmm zal het eens overwegen, wil liever geen splinternieuwe kopen momenteel.. dus een 2ehandse ergens vinden zou super zijn!

Verwijderd

Aangezien de cpu-versie nog niet uit is, gaat het erg moeilijk wworden om die 2de hands te vinden. Nieuw zijn ze ook gewoon erg goedkoop te krijgen. Da's een lens die hier toch ook op het verlanglijstje staat.

• Vis

Vis

Verwijderd schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:34:
[...]

Samyang komt in maart met een cpu versie van hun manuele 85 1.4 Zie voor review (van niet gechipte): http://lenstip.com/166.1-...f_1.4_Aspherical_IF_.html

Wel MF, maar erg goedkoop en gewoon goed en met de gechipte versie heb je wel gewoon behoud van lichtmeting en exif en focus confirmatie.
Waar koop je zo'n Samyang?

Fijne lens, optisch goed maar ik prefereer de bouw van de tokina 100mm. (http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/tags/atxm100afprod/)

Punt met dit soort lenzen is wel dat de bokeh niet super is en dat ze, voor sommige portretten, te scherp zijn.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• citruspers
Hier een paar van mijn (niet portret) foto's met de 85 F/1.8:
F/4
Afbeeldingslocatie: http://th03.deviantart.net/fs71/300W/i/2010/006/8/0/Red_berries_by_Citruspers.jpg
http://citruspers.deviantart.com/art/Red-berries-149473639

F/2.2
Afbeeldingslocatie: http://th04.deviantart.net/fs70/300W/i/2010/006/a/7/Road_marking_by_Citruspers.jpg
http://citruspers.deviantart.com/art/Spiral-ball-149473262

F/1.8 (wel op ISO 800)
Afbeeldingslocatie: http://th00.deviantart.net/fs71/300W/i/2010/006/9/c/Spiral_ball_by_Citruspers.jpg
http://citruspers.deviantart.com/art/Road-marking-149473459

De foto's zijn in volle resolutie te downloaden voor uw pixelpeepend genot. Deze foto's zijn genomen voordat ik het achterste element had schoongemaakt (zaten wat vingervlekken op van de vorige eigenaar), en ik heb gemerkt dat sinds de schoonmaak de hoeveelheid CA (fringing) iets is afgenomen. Ook is de fringing zichbaarder op hoge ISO's (door de smudging misschien?).

• Vis

Vis

Ja op de laatste 2 foto's is goed te zien dat de bokeh best onrustig is.. zelfde als de 50 mm 1.8 dus...

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Vis schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:28:
Ja op de laatste 2 foto's is goed te zien dat de bokeh best onrustig is.. zelfde als de 50 mm 1.8 dus...
Ik denk dat het met de 90mm niet veel anders zou zijn als je zelfde achtergrond hebt /afstand onderwerp / afstand achtergrond.

• citruspers
@Thundernet: Als je naar focal length kijkt heb je gelijk, maar de Tamron heeft anders gevormde diafragma-lamellen, en waarschijnlijk ook meer daarvan (9 ipv 7 zo uit het blote hoofd). Deze bepalen vooral hoe de bokeh er uit ziet (naast uiteraard ook nog de maximale diafragma opening).

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

citruspers schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:44:
@Thundernet: Als je naar focal length kijkt heb je gelijk, maar de Tamron heeft anders gevormde diafragma-lamellen, en waarschijnlijk ook meer daarvan (9 ipv 7 zo uit het blote hoofd). Deze bepalen vooral hoe de bokeh er uit ziet (naast uiteraard ook nog de maximale diafragma opening).
oh absoluut, maar blaadjes en takjes op die afstand is gewoon altijd een ramp :) wil je dat voorkomen moet je of met groter diafragma schieten, of met langere lens.

• citruspers
Ja blaadjes en takjes zijn inderdaad dan snel een probleem omdat ze in hun wezen al onrustig zijn. Achja, geen enkele lens kan de natuurkunde overtreffen heh ;)

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 21:37
ThunderNet schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 14:49:
[...]

oh absoluut, maar blaadjes en takjes op die afstand is gewoon altijd een ramp :) wil je dat voorkomen moet je of met groter diafragma schieten, of met langere lens.
Je bedoeld kleiner diafragma of een hoger f-getal? Want die laatste foto is op f/1.8 geschoten, wat het grootste diafragma is voor die lens.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Ja, dat is mijn favoriete lens. Scherp genoeg wide open, lichtsterk genoeg voor binnen en je
kan ook nog eens heel dichtbij focussen.

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07:22
Heb zowel een Nikkor 50mm f/1.4 als de Tamron 90mm f/2.8. Beiden erg goede primes en zeker bruikbaar voor portret. Vind zelf voor portret de 50mm denk ik toch fijner werken, omdat op een crop-camera die brandpuntsafstand mij meer ligt.

Maar goed, met de 90mm is verder prima te werken; scherpte ervan is subliem (te scherp voor portret zou ik bijna zeggen) en de bokeh is ook mooi. Voordeel van de 90mm is natuurlijk dat je er ook nog prima macro's mee kunt schieten :)

• citruspers
Jaap-Jan schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:19:
[...]
Je bedoeld kleiner diafragma of een hoger f-getal? Want die laatste foto is op f/1.8 geschoten, wat het grootste diafragma is voor die lens.
Groter diafragma met een lager F/nummer inderdaad. Het is een kromme situatie. Een groter diafragma bevordert de samensmelting van de achtergrond, MAAR sommige lenzen (waaronder de 85) geven mooiere bokeh op F4 (ook al is de samensmelting dan minder). ;)

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-10 23:44

Garyu

WW

citruspers schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 16:48:
[...]

Groter diafragma met een lager F/nummer inderdaad. Het is een kromme situatie. Een groter diafragma bevordert de samensmelting van de achtergrond, MAAR sommige lenzen (waaronder de 85) geven mooiere bokeh op F4 (ook al is de samensmelting dan minder). ;)
Inderdaad, het ligt er vooral aan dat ronde wazige vormen een soort 'randje' krijgen als je wide-open fotografeert. Als je iets afknijpt heb je daar vaak minder last van. Het ligt natuurlijk aan de lens en de lensbouw hoe erg dat effect zichtbaar is, maar bokeh is ook een beetje iets geks :)

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• citruspers
Garyu, doel je hier op donut-bokeh (geen circels maar donuts), of doel je hier op fringing (groene en rode randjes) in de bokeh? Dat laatste is namelijk *ahem* Longtitudal chromatic abberation (niet te verwarren met lateral chromatic abberation) en wordt veroorzaakt door licht dat net iets anders breekt in glas, afhankelijk van de frequentie (kan opgelost worden door apochromatisch glas), niet door het diafragma.

Dat je het maar weet :+

• qadn
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Mwah niet alle lenzen hebben last van Nissen bokeh (het "doubling" wat je in de achtergrond soms ziet.
Dit is overigens de reden dat ik niet de 85/1.8 maar mijn 50/1.4AFS gebruik voor portretten.

Maar als je er eentje koopt voor portretten: 85/1.4 of de Sigma 50/1.4 hebben hele mooie bokeh.

Waarbij de sigma 50 het goedkoopste is natuurlijk :)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• LaborGardens
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:36
Wijnands schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:47:
[...]

Fijne lens, optisch goed maar ik prefereer de bouw van de tokina 100mm. (http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/tags/atxm100afprod/)

Punt met dit soort lenzen is wel dat de bokeh niet super is en dat ze, voor sommige portretten, te scherp zijn.
Nu deze lens toch ter sprake komt: weet iemand wat er met de Tokina 100mm aan de hand is? Bijna nergens meer verkrijgbaar op internet. Gaat deze lens er helemaal uit of wordt ie vervangen door een nieuwe versie?

• bouwfraude
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4032/4257020154_bb3e7c5c55.jpg
Bokeh voorbeeldje van de 180mm f2.8 (ik heb een tweedehandsexemplaar van keh.com toen de prijzen nog wat vriendelijker lagen, wel met wat frontfocus.)
En van de tamron 90mm ook wide open met een drukke achtergrond:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4051/4258352053_9db7ba19a0.jpg

[ Voor 24% gewijzigd door bouwfraude op 09-01-2010 11:11 . Reden: plaatje tamron ]

Verwijderd

Vis schreef op vrijdag 08 januari 2010 @ 13:37:
[...]

Waar koop je zo'n Samyang?
ebay of foto-tip.pl Let wel op de cpu-versie.

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ik had em een tijdje om te kijken of macro wat voor me was. Ik gebruikte hem ook vaak als portret lensje, vooral omdat je bijn geen minimale scherpstel afstand ermee hebt-ik was er dik tevreden mee wat dat betreft. Uiteindelijk verkocht aan een kennis van me.

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

• Honolulu
  • Registratie: September 2007
  • Niet online

Mooie lens, ook goed scherp. Niet zo mooi stevig als een 'echte' nikon, maar doet prima z'n werk, ook als portretlens.

o.a. deze foto is met die lens gemaakt. De foto bevat zoveel detail dat 200% inzoomen nog altijd geen noemenswaardig scherpteverlies oplevert.

Wat wel een nadeel van een macro-lens als portretlens is, is dat de lens gemaakt is om erg dichtbij scherp te stellen. Een heel kleine draai aan de focusring heeft op 2m afstand al meteen een groot gevolg. Dat zie je weleens terug in het resultaat van de AF en handmatig scherpstellen is erg lastig op die afstand.

Als alternatief zou je natuurlijk een 50mm kunnen overwegen, is een stuk goedkoper, ruim 1 stop lichter (dus ook helderder zoekertje) en focust waarschijnlijk ook sneller.

Ach, laat maar...

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19:41

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Als je in het bereik van 90mm en omstreken aan het kijken bent, ga dan voor een nikon 85mm f/1,8. Is lichtscherker, en goedkoper dan de tamron.

Hier staat tekst

Verwijderd

Over Samyang gesproken. Ik ga in de krokusvakantie misschien naar Polen en als ik daar ben breng ik zeker zo'n Samyang 8mm f/3.5 mee.

• Erwin.MvdB
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 24-12-2019
Ik heb een Nikon 300mm F/4 lens, echter sinds vorige week is het diafragma niet meer via de camera in te stellen. Deze staat gelocked op F/32
Als ik het schuifje op de lens op handmatig zet werkt alles wel, en zie ik ook op de camera de F waarden te voorschijn komen.

Ik heb:
- de contactpunten schoongemaakt (zowel body (D300) als lens).
- de lens los gekoppeld en weer vastgezet (op de body).
- de lens heen en weer te bewogen op de body (er zit een heel lichte speling op).
- nogmaals de firmware van body ge-update

Niets geeft geholpen. Heeft iemand enig idee, of is dit een reparatiegevalletje (gelukkig zit er nog garantie op)?

(Wat me opviel was dat ik ook vaak een symbool van een lege batterij te zien kreeg (terwijl deze wel degelijk vol was). Dit was echter wel met 2 Phottix accu's. Ik heb er nu weer een originele Nikon en een Phottix (in de MB-D10) in, en ik zie de melding niet terug.)

• bouwfraude
  • Niet online
ztrezz schreef op zaterdag 09 januari 2010 @ 22:20:
Ik heb een Nikon 300mm F/4 lens, echter sinds vorige week is het diafragma niet meer via de camera in te stellen. Deze staat gelocked op F/32
Als ik het schuifje op de lens op handmatig zet werkt alles wel, en zie ik ook op de camera de F waarden te voorschijn komen.
Hoe staat de aperture setting ingesteld? f7 (Customize command dials) in het custom settings menu. Je kan daar kiezen tussen sub-command dial en Aperture ring.

[ Voor 2% gewijzigd door bouwfraude op 10-01-2010 11:30 . Reden: typo ]

Als er nog garantie is zou ik niet te veel zef gaan prutsen

• Erwin.MvdB
Wijnands schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:26:
Die staat wel goed, alle andere lenzen werken wel.

• Erwin.MvdB
Wijnands schreef op zondag 10 januari 2010 @ 09:26:
Ik ga er zelf ook niet aan prutsen, maar misschien dat iemand ooit had meegemaakt dat een of andere palletje misschien even een duwtje zou moeten krijgen.

Verwijderd

Op zich ben ik het met Wijnands eens, maar toch zou ik zelf even een paar dingen controleren.
Wat Bouwfraude ook zegt: Hoe staan de instellingen op je body? Is er daar per ongeluk iets vernacheld aan de instellingen van je command dials wellicht? Kortom heb je dit probleem ook met je andere lenzen?

n.b. Als je de lens van zijn max diafragma (hoogste getal) haalt, dan "snapt" je body dat normaal niet meer en dan ben je dus ook de spreekwoordelijke sjaak.

Indien mogelijk zou ik ook even de lens op een andere body testen. Wellicht woont er iemand in de buurt met een Nikon body die bereid is om je te helpen? O-) Het is natuurlijk wel een straf om een keer met een 300 mm f4.0 te moeten spelen. O-)

Maar als er nog garantie op zit, zou ik zelf onder geen voorwaarde aan die lens gaan rommelen. Daar heb je beverwijk voor.

• Erwin.MvdB
Andere lenzen werken allemaal zonder wijzigingen in de instellingen van de camera. Op de lens staat F/32 vast zodat de body zijn werk zou moeten doen. Helaas niet meer bij de 300mm (dit heeft wel gewerkt).
Ik ga van de week wel even langs Cameratools (waar ik de lens zo'n drie maanden geleden heb gekocht), dan kunnen ze gelijk kijken wat deze lens op een andere body doet. (en eventueel kunnen ze hem dan opsturen).

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 31-10 11:01
ztrezz schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:40:
Andere lenzen werken allemaal zonder wijzigingen in de instellingen van de camera. Op de lens staat F/32 vast zodat de body zijn werk zou moeten doen. Helaas niet meer bij de 300mm (dit heeft wel gewerkt).
Ik ga van de week wel even langs Cameratools (waar ik de lens zo'n drie maanden geleden heb gekocht), dan kunnen ze gelijk kijken wat deze lens op een andere body doet. (en eventueel kunnen ze hem dan opsturen).
Prachtige lens is het, die 300mm f4. Ik ga ervan uit dat het de AF-D versie is aangezien er nog een aperture ring op zit? In dat geval, kun je het diafragma nog openen en sluiten via het palletje op de lensmount?
Ik heb er ook ooit een gehad maar had helaas centjes nodig voor een andere body, en gebruikte hem niet heel vaak. Het is niet echt een ding dat je ff in je binnenzak stopt :)

Op de fiets vervuil je niets!

• Erwin.MvdB
QuestionMarc schreef op zondag 10 januari 2010 @ 15:56:
[...]

Prachtige lens is het, die 300mm f4. Ik ga ervan uit dat het de AF-D versie is aangezien er nog een aperture ring op zit? In dat geval, kun je het diafragma nog openen en sluiten via het palletje op de lensmount?
Ik heb er ook ooit een gehad maar had helaas centjes nodig voor een andere body, en gebruikte hem niet heel vaak. Het is niet echt een ding dat je ff in je binnenzak stopt :)
Het is de AF-S 300mm F/4D IF-ED, en ja ik kan op de lens mount zonder veel moeite het palletje van het diafragma bewegen (en dan zie je de lamellen ook hun werk doen). Verder perfecte en enorm scherpe lens (ook met 1.4TC)

• bouwfraude
  • Niet online
ztrezz schreef op zondag 10 januari 2010 @ 13:40:
Andere lenzen werken allemaal zonder wijzigingen in de instellingen van de camera.
Zijn dat allemaal G lenzen (zonder diafragma ring)? :)

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Ik ben een beetje in de war..
Opzich wil ik wat meer met party-, portret- en macrofotografie gaan doen.. Maar ik heb geen idee wat ik nu nodig heb voor die drie :+

Mijn theorie was dat een 50mm f1.8 een heel fijne prime zou zijn voor alle drie (lichtsterk, +- 85mm equivalent, snel).. Maar nu weet ik niet hoe vrolijk ik ben met een 50mm. Zou een 85mm dan toch beter zijn? Hangt er een beetje van af hoe mijn 18-55 presteert bij party-fotografie.. Heb ik daar last van weinig licht? Of is dat niet zo'n probleem (of kan ik het met een degelijke flitser opvangen).

Ben helemaal in de war wat ik nu wil hebben :+
Misschien dat ik mn 18-55 eens afplak zodat ik niet meer kan zoomen. Dan zit ik vast aan 35 of 50mm en kan ik kijken wat ik prettig vind.

Maar waar moet ik voor uitkijken?

(heb trouwens een D3000, op het moment met een 18-55 en 55-200)

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
D3000 heeft een vergroting van 1.5x (dacht ik?) dus dan zou 50mm op fullframe 75mm zijn en niet 85mm ;) Maar 85mm voor partyfotografie ga je niet blij van worden denk ik, ik moest met 85mm (f/1.8 lens) op m'n Canon 40D een meter of 2 van m'n onderwerp afstaan om alleen het hoofd er goed op te krijgen.

The devil is in the details.

• gelukkie
  • Laatst online: 22:01
Volgens mij heeft de d3000 ook geen focusmotor, dus dan kun je de 50 1.8 alleen manual focus gebruiken...

• Erwin.MvdB
bouwfraude schreef op zondag 10 januari 2010 @ 17:06:
[...]

Zijn dat allemaal G lenzen (zonder diafragma ring)? :)
Yep, de 17-55 , 18-200 en de 70-200.
Zou dan toch F7 verkeerd ingesteld staan, ik had er nog naar gekeken.

Na controle F7:
En inderdaad F7 staat op uit. Sukkel dat ik ben 8)7 . Ik had het gecontroleerd, en bouwfraude had het nog zo gezegd ;)

F7 Bediening - Instellen diafragma
MOET op Secundaire instelschijf staan (en stond bij mij op diafragmaring).

Heren bedankt, ik ben weer heel blij.

[ Voor 34% gewijzigd door Erwin.MvdB op 10-01-2010 18:27 . Reden: Na controle F7 toevoeging geplaatst ]

• citruspers
gelukkie schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:09:
Volgens mij heeft de d3000 ook geen focusmotor, dus dan kun je de 50 1.8 alleen manual focus gebruiken...
Klopt. Ik zou voor de 35mm F/1.8 AF-S gaan. En misschien een step-up naar de D5000, die doet het een stuk beter met weinig licht.

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
35/1.8: pricewatch: Nikon AF-S DX 35mm f/1.8G
50/1.4: pricewatch: Nikon AF-S 50mm f/1.4G

Die 50mm is sowieso een stuk duurder.. Maar is 35mm voor portret niet weer een beetje vreemd? En voor macro lijkt het me ook niet echt bevorderlijk

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

• citruspers
Je zou nog verbaasd staan. De meeste partyfoto's worden genomen met een wideangle lens, omdat je vaak niet ver naar achteren kunt uitwijken zonder dat er iemand tussen komt dansen bijvoorbeeld. De distortion die je daardoor krijgt valt nog wel mee, aangezien de hoeken bijna altijd donker zijn.

De 35 1.8 is niet eens zo slecht voor macro hoor, hij focust op 30CM afstand van de sensor, waardoor je toch nog behoorlijk dichtbij kunt komen. Hou ook in gedachten dat die lens "retescherp" is, en je dus meer kan croppen dan anders.

Ik hoorde van alle kanten dat een 50 mm lens net te krap is op DX cameras, en een 35 de betere keuze is. Na een tijdje gebruik kan ik het daar alleen maar mee eens zijn.
(ik heb er stiekem wel een 85 1.8 bij voor portretten)

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
link0007 schreef op zondag 10 januari 2010 @ 18:32:
Maar is 35mm voor portret niet weer een beetje vreemd?
waarom? ik schiet bijna al mijn portretten met een 50mm op fullframe.

• citruspers
In alle eerlijkheid heeft de 35 mm 1.8 DX wel wat last van barrel distortion, wat iets minder wenselijk is voor portretten, maar dit zul je niet zo snel zien (en kan je ook nog eens fixen).

En over het algemeen is een langere lens wel beter voor portretten ivm het perspectief (langere lenzen comprimeren), neuzen worden kleiner etc.

• NeOTheMaTriXM
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:48
citruspers schreef op zondag 10 januari 2010 @ 20:45:
In alle eerlijkheid heeft de 35 mm 1.8 DX wel wat last van barrel distortion, wat iets minder wenselijk is voor portretten, maar dit zul je niet zo snel zien (en kan je ook nog eens fixen).

En over het algemeen is een langere lens wel beter voor portretten ivm het perspectief (langere lenzen comprimeren), neuzen worden kleiner etc.
Dat ligt allemaal maar aan wat voor soort portretten je neemt :+

Zelf vind ik 35mm en 85mm op FX wel erg fijn :)

• citruspers
Op DX vind ik ze fijn werken, op FX geen ervaring mee ;)

• QuestionMarc
Jaap-Jan schreef op donderdag 07 januari 2010 @ 10:55:
Ik heb die ook besteld, maar ik kan je pas volgende week vertellen hoe hij is. De verwachte aankomstdatum is 9 januari. Je kunt hem altijd uitproberen en anders terugsturen. :)
Heb je hem inmiddels al binnen? Zo ja, ervaringen? (het gaat hier om de Sigma 18-50 2.8 HSM overigens)

[ Voor 7% gewijzigd door QuestionMarc op 13-01-2010 10:30 ]

• Jaap-Jan
18-50 f/2.8 Macro HSM. Maar nee, ik had een email van bol.com dat ze ondertussen een onbekende levertijd hebben voor die lenzen. Ik sta echt te popelen om hem uit te proberen, maar ik krijg maar geen bericht, laten we er maar eens voorzichtig een mailtje aan wagen. :)

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

• QuestionMarc
Da's jammer. Ik heb ook zo maar een donkerbruin vermoeden dat de prijs van 200 euro fout is. Hij is namelijk overal minimaal 300.
Ik denk wel dat ik hem ga bestellen. Ik heb namelijk ook een 72 mm pola, ooit gekocht omdat ik verwachtte ooit een 18-200 te kopen, en die gebruik ik nu met step-down ring op mijn huidige 18-50. En dat is niet echt heel handig :)

• Vis

Vis

Die Sigma bij Bol klinkt wel erg fijn qua prijs! en dat met een vast diafragma van 2.8 !

Ben benieuwd naar de ervaringen..

• QuestionMarc
Ik ook, daarom heb ik hem maar besteld. Mijn huidige kampt helaas met diafragmaproblemen, en is optisch niet echt geweldig. Maar voor het geld was het een prima lens. Ik heb nog getwijfeld om een 16-85 te nemen maar ik denk niet dat ik aan dat variabel diafragma kan wennen (al mijn lenzen zijn verder 2.8 of lichtsterker). Het alternatief, de 17-50 van Tamron, of de Tokina 16-50 is allemaal duurder voor ongeveer hetzelfde.
Daarnaast is dit de enige met 72 mm filtermaat waardoor ik mijn polafilter niet hoef te gebruiken met adapterring.

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-09 18:35
Ik heb de knoop ook door gehakt en die sigma 2.8 besteld bij bol.com. Voor dat prijsje kon ik het toch niet laten :)

Eergisteren heb ik 2e hands een nikon 80-200 2.8 AF schuif zoom gekocht voor een zacht prijsje. Ik ben er tot nu toe best tevreden mee, al heb ik hem nog niet uitgebreid kunnen testen. Ik merk het gemis van een statief nu wel hard, maar dat kan een leuk verjaardagscadeautje worden :+
Nu vraag ik me wel af, stel dat het nodig is, hoeveel kost het kalibreren van zo'n lens ongeveer?

• QuestionMarc
Dat zijn er al 3 in bestelling...ben benieuwd wanneer ze er achter komen dat die 215 euro wel érg laag is :)

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
In de pricewatch staat ie voor 130 :?
pricewatch: Sigma 18-50mm F2.8-4.5 DC OS HSM Nikon

:P

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Dat is niet dezelfde (geen vast diafragma, geen macro-functie).

• Vis

Vis

Grappig om te zien dat ie bij Bol.com nog duurder is dan de "goeie" versie (Makro en 2.8)

• QuestionMarc
Ook daar vraag ik me af of die prijs wel klopt, ik bedoel 100 euro verschil met de 2e goedkoopste, dat krijg je niet voor elkaar met puur onderhandelen.

Hopelijk is het niet een of andere bagger partij die ze voor weinig van de hand doen ;)

Er zijn vijf18-50's de f3.5-f.6, dezelfde met hsm, de f2.8-4.5 en de 2.8 en een hsm variant. 8)7

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:37

Fjeze

AllesPerfect!

Ik heb inderdaad ook het mailtje van bol.com gehad. (volgens mij was ik de eerste die hem besteld heeft, had ook de aanbieding hier gepost).
Mijne zou eigenlijk de 8e geleverd worden, maar nu ook voor onbekende tijd uitgesteld...
Hoop wel dat ik hem krijg, voor die EUR 200,- lijkt het me een super lens. (Prijs/kwaliteits verhouding)
Ik zal ook eens een mail sturen. Ik hou jullie (ook) op de hoogte.

Fly or Die

• Vis

Vis

Ik denk dat het tijd is (lees: verstandig) om een mail richting Bol te schrijven, met daarin duidelijkheid of dit wel juist is... Edit: oh.. al gedaan dus :)

Het is niet voor het eerst volgens mij dat er fouten zijn qua prijs... En Bol is toch normaal gezien altijd zo duur met camera spul? :s

[ Voor 4% gewijzigd door Vis op 13-01-2010 15:36 ]

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Maarja, 200 euro is wel een prijs die je als consument kan verwachten goed te zijn.
Dus moeten ze ervoor uitleveren.
(het is niet belachelijk laag t.o.v. de normale prijzen, zoals 20,- zou zijn bijvoorbeeld)

Verwijderd

Nou, ik vraag me af of de rechter daar in mee gaat. Het gaat hier wel om een prijsverschil van ongeveer 1/3e. Voor een goed geïnformeerde consument is dat best wel een heel erg groot verschil. Maar aan de andere kant, als je op zoek bent naar deze lens, zou ik het zeker proberen.

(Ik kan even zonder na aanschaf van een 24-70 f2.8... Beter gezegd, ik denk dat ik mijn vrouw er nu even niet van kan overtuigen dat ik nog wat leuks aan mag schaffen....)

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 15:26:
Er zijn vijf18-50's de f3.5-f.6, dezelfde met hsm, de f2.8-4.5 en de 2.8 en een hsm variant. 8)7
Mja, Sigma maakt de 2.8 zonder hsm niet meer. Die is vervangen door de hsm, dat is nog oude stock. Ervoor was er ook een 2.8 zonder macro. De vaste 2.8 in die reeks is dus ondertussen al aan zijn derde revisie toe. Die lage prijs doet me vermoeden dat er een 2.8 hsm os op komst is ofzo.

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

Hier ook de Sigma in bestelling staan sinds 9-1, geen mailtje gehad dat het langer zou gaan duren oid
Levertijd zou 3-4 werkdagen zijn ben benieuwd of ik hem deze week binnen krijg ;)

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:21

Rudedadude

Maybe we were born to run

ok, mijn 'dilemma': ik ben heeeeel voorzichtig eens aan het kijken naar een lensuitbreiding (voor de zekerheid maar niet genoemd in mijn goede voornemens ;) ) en mijn ogen zijn daarbij gevallen op enerzijds de 85mm 1.4 en anderzijds op de 70-200 2.8. De eerste omdat ik merk dat voor een aantal portretten die ik heb geschoten mijn 50mm 1.8 en de 24-70 2.8 onvoldoende isolerend vermogen geven. Meer tele helpt daarbij, maar meer lichtsterkte ook. Mijn huidige telebereik is afgedekt met de 70-300VR, maar dat houdt aan lichtsterkte nog niet direct over en is dus daarvoor niet geschikt.
De vraag: Kan ik met een 70-200 2.8 een min of meer vergelijkbaar resultaat halen (even los van bokeh/contrast/sluitertijden) als een 85mm 1.4? Of moet ik toch echt een keuze maken en nog even doorsparen :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• citruspers
Hmm, goeie vraag! Een 70-200 2.8 is minder lichtsterk, maar wel weer langer, wat allebei invloed heeft op de bokeh.

Toch zou ik lekker voor de 85 F/1.4 gaan. Ik heb de 1.8 versie en die isoleert al redelijk.

• NeOTheMaTriXM
Rudedadude schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 19:04:
ok, mijn 'dilemma': ik ben heeeeel voorzichtig eens aan het kijken naar een lensuitbreiding (voor de zekerheid maar niet genoemd in mijn goede voornemens ;) ) en mijn ogen zijn daarbij gevallen op enerzijds de 85mm 1.4 en anderzijds op de 70-200 2.8. De eerste omdat ik merk dat voor een aantal portretten die ik heb geschoten mijn 50mm 1.8 en de 24-70 2.8 onvoldoende isolerend vermogen geven. Meer tele helpt daarbij, maar meer lichtsterkte ook. Mijn huidige telebereik is afgedekt met de 70-300VR, maar dat houdt aan lichtsterkte nog niet direct over en is dus daarvoor niet geschikt.
De vraag: Kan ik met een 70-200 2.8 een min of meer vergelijkbaar resultaat halen (even los van bokeh/contrast/sluitertijden) als een 85mm 1.4? Of moet ik toch echt een keuze maken en nog even doorsparen :)
De 85/1.4 kan mooie resultaten opleveren klik Dit was redelijk op MFD (85cm) geschoten.

Dit is dus in een kantoor omgeving geschoten. :P De verticale strepen links op de foto, is een rol-deur van een kast. Nadeel van de 70-200 is, dat de werkafstand langer is, waardoor je het isolerende effect dmv dof wat minder wordt, isolerend effect met een groter brandpunt is uiteraard ook mogelijk alleen geeft wel een ander perspectief.

Scherpte op 1.4 is trouwens al heel goed, maar misfocus of eigen beweging wordt alleen wel snel een probleem. op FX op MFD @1.4 geeft je dof van 0.76 cm

• Rudedadude

Rudedadude

Tja, deze heb ik vorige week op kantoor gemaakt op 70mm @ 2.8, maar ik wil verder kunnen isoleren...

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Abbadon
  • Laatst online: 11:59
Je hebt het over vrij prijzige objectieven. Ik weet niet wat voor camera je hebt maar aan de foto te zien is het een DX. Is een upgrade naar een D700 niet wat, dan kun je samen met die 24-70 van je ook een kleinere DoF bereiken.
Op een DX heeft een 70-200 inderdaad een vrij grote werkafstand voor binnen, dan kun je, als portretten je ding is, waarschijnlijk beter de 85 1.8 of 1.4 nemen.

Wat overigens ook wil helpen is dichter op het onderwerp staan, in jouw voorbeeldfoto zou dat ook tot minder DoF hebben geleid.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:42
ik denk dat je op een gegeven moment qua perspectief ook teveel tele krijgt en dat je dat niet wilt.
Voor portret denk ik dan ook dat de 85 1.4 veel mooier zal werken voor wat je wilt bereiken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• Rudedadude

Rudedadude

Nee, ik loop al rond met een D700, dus dat is het niet, die prijzigheid heb ik al achter de rug. Verder viel er in dit geval niet dichterbij te staan, dit was de compositie die ik wilde. Met alleen een hoofd had ik wel voldoende kunnen isoleren. De werkafstand van een 70-200 is idd wel een probleem, zeker binnen heb ik die ruimte niet. Perspectief is nog eens iets wat ik goed op voorbeeldfoto's moet bekijken, ik had het idee dat het verschil tussen bijv. 85 mm en 150 mm op een foto al een stuk minder zichtbaar zou zijn.

• G-Tus
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-05-2024

G-Tus

Doe gewoon jij

Ik zou voor de 85 1.4 gaan. Vanwege het grotere diafragma kan je extreme isolatie krijgen en bovendien vangt ie 4x zoveel licht als een 70-200, waardoor je beschikbaar licht een stuk makkelijker kan gebruiken. Met wat hogere ISO (kan geen probleem zijn op een D700...) kan je ook portretten maken met alleen kaarslicht, wat naar mijn mening een zeer aangenaam effect geeft. Een flitser is naar mijn mening alleen ideaal als je de hele boel makkelijk kan opzetten en dus veel tijd neemt voor een foto. Met een 85 1.4 kan je veel sneller portret schieten als iemand gewoon met iets bezig is.

Flickr | Instagram

• Abbadon
  • Laatst online: 11:59
Rudedadude schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 21:49:
Nee, ik loop al rond met een D700, dus dat is het niet, die prijzigheid heb ik al achter de rug.
Ah, dan deed ik een verkeerde aanname :)

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Je bedoelt hoeveel onscherpte je overhoudt als je verschillende brandpuntsafstanden gebruikt? Je kunt dit berekenen met de (omgekeerde) formules voor TC's. Een 200mm op 2.8 geeft op dezelfde focusafstand evenveel DOF als een 2 stops lichtere 100mm 1.4.

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 17:22:
Nou, ik vraag me af of de rechter daar in mee gaat. Het gaat hier wel om een prijsverschil van ongeveer 1/3e. Voor een goed geïnformeerde consument is dat best wel een heel erg groot verschil. Maar aan de andere kant, als je op zoek bent naar deze lens, zou ik het zeker proberen.

(Ik kan even zonder na aanschaf van een 24-70 f2.8... Beter gezegd, ik denk dat ik mijn vrouw er nu even niet van kan overtuigen dat ik nog wat leuks aan mag schaffen....)
Ik ga er zelf vanuit dat het een aanbieding is, de prijs is scherp, maar we hebben het hier over een Sigma lens, misschien dat ze een bulkkorting proberen te krijgen (wat ook de reden zou kunnen zijn dat het wat langer duurt).

Ik heb trouwens een mailtje terug gehad, ze worden verwacht voor de 15e. Ik heb verder niet gevraagd of de informatie/ prijs die op de site staat correct is. :)

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Als je meer isolerent vermogen wil, echt flink meer. Dan kan ik je toch beter aanraden om een middenformaat-camera te ritselen met relatief snelle lens :)
645 met de 80/1.9 wint toch wel :)

• Rudedadude

Rudedadude

Hmm en het prijskaartje in combinatie met een digital back ? :P
Nee, ik ga eens voorzichtig sparen denk ik en om de zoveel tijd op marktplaats kijken voor een mooie tweedehands 85 1.4 Een 70-200 is ook leuk, maar de meest interessante is op het moment nogal prijzig, dat kan in de toekomst alleen maar beter worden (en wie weet komen Sigma en Tamron nog wel met iets leuks).

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mwah, digital back is niet prijs-efficient. Daarvoor kan je HEEL veel film schieten.

Maargoed, als ik echt shallow dof wil (wat niet vaak is) schiet ik een 180/4.5 op 6x7
(de helft van de dof van een 85/1.4 wideopen op fullframe)
En ook ongeveer dezelfde beeldhoek :)

[ Voor 7% gewijzigd door qadn op 14-01-2010 11:32 ]

Middenformaat kan je momenteel echt koopjes vinden. Voor een 85 1.4 zou ik af en toe ook 's op fotoapparatuur.nl kijken.

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Yeah, je kan 6x7 of 6x6 systemen krijgen voor niet veel.
En 645 is echt fucking cheap tegenwoordig.

Als je echt ultiem dunne dof wil had Pentax nog een paar hele goede lenzen voor de Pentax 6x7.
Maarja, op een gegeven moment is dun genoeg, dun genoeg.

En als je echt dunner wil ... grootformaat.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

:) We mogen wel weer terug naar Nikon, niet dat Nikon geen prachtige middenformaat lenzen gemaakt heeft ;)

• citruspers
De kwaliteit van de bokeh is natuurlijk ook belangrijk heh. Een F/0.95 met 3 diafragmabladen is in theorie heel leuk, maar met 3 bladen wordt je bokeh hopeloos. ;)

Misschien is de 135 mm F/2 DC (defocus control) wat?

Verwijderd

Ik zou graag jullie advies hebben.

Ik heb pas een D300s gekocht ( O+ ). Ik had al een 85mm en een 18-70mm lens (85mm is geweldig, de 2e best ok), maar nu wil ik een echte tele erbij. Alleen, hoe meer ik rondkijk, hoe minder ik weet wat ik eigenlijk wil.

De nieuwste 70-300 ( pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR ) lijkt best aantrekkelijk, maar ik lees daar toch weer wisselende ervaringen over.

Verder heb ik ook nog naar de 70-200 gekeken.. daar las ik in dit topic ook veel over. Maar dan is de vraag: nieuw of 2e hands, en VR1 of 2?

Kortom, ik zou graag jullie inzicht & mening hebben.

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:34:
Ik zou graag jullie advies hebben.

Ik heb pas een D300s gekocht ( O+ ). Ik had al een 85mm en een 18-70mm lens (85mm is geweldig, de 2e best ok), maar nu wil ik een echte tele erbij. Alleen, hoe meer ik rondkijk, hoe minder ik weet wat ik eigenlijk wil.

De nieuwste 70-300 ( pricewatch: Nikon AF-S 70-300 f/4.5-5.6G IF ED VR ) lijkt best aantrekkelijk, maar ik lees daar toch weer wisselende ervaringen over.

Verder heb ik ook nog naar de 70-200 gekeken.. daar las ik in dit topic ook veel over. Maar dan is de vraag: nieuw of 2e hands, en VR1 of 2?

Kortom, ik zou graag jullie inzicht & mening hebben.
Wat wil je er mee gaan doen en wat is je budget?

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Verwijderd

Ik heb braaf gespaard de afgelopen tijd, dus ik heb budget tot en met een 70-200 VR2.

Ik wil meer naar buiten. De natuur in, maar ook dingen als sport en mensen. Wat dat betreft een zo flexibel mogelijke lens. Ik weet dat de 70-200 z'n gewicht niet echt mee heeft, maar ik ben wel onder de indruk van de platen die eruit komen.

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2010 14:44 ]

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
citruspers schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:22:
Misschien is de 135 mm F/2 DC (defocus control) wat?
er zijn maar weinig mensen die daar echt voordeel uit weten te halen.

wanneer ik naar het voorbeeld van rudeadude kijk, dan vind ik persoonlijk het isolerend vermogen al redelijk okay, een 85/1.4 doet dat natuurlijk wel beter, maar ik denk dat met een meer zorgvuldig gekozen compositie meer winst te halen is, met name dat bovenlicht boven zijn hoofd, die kapstok en die deurgreep blijven storende elementen.

zelf zou ik er voor kiezen om zo'n foto wat wijder te nemen, 35~50mm, er wat dichter op zitten en dan wat beter kijken wat er achter de geporteerde gebeurd. vind die klok overigens wel een leuk element.

beide lenzen die je voorstelt, zijn mooie lenzen, die een kleinere scherptediepte kunnen geven dan je nu laat zien, maar beiden zullen het probleem dat je hier laat zien niet oplossen.

• NeOTheMaTriXM
Rudedadude schreef op woensdag 13 januari 2010 @ 20:37:
Tja, deze heb ik vorige week op kantoor gemaakt op 70mm @ 2.8, maar ik wil verder kunnen isoleren...
Tja om de zelfde uit sneede wilt maken met een 70-200 lens ga ik voor je hopen dat ruimte erg groot is :P
Verwijderd schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 14:43:
Ik heb braaf gespaard de afgelopen tijd, dus ik heb budget tot en met een 70-200 VR2.

Ik wil meer naar buiten. De natuur in, maar ook dingen als sport en mensen. Wat dat betreft een zo flexibel mogelijke lens. Ik weet dat de 70-200 z'n gewicht niet echt mee heeft, maar ik ben wel onder de indruk van de platen die eruit komen.
Ik heb zeer recentelijk een review geschreven over de 70-300. Wat voor wisselende dingen jij leest weet ik niet maar ik ben er, zeker als ik de prijs bekijk, heel tevreden over.

Als natuur in betekend dat je ook beesten wil schieten in hun natuurlijke omgeving en je hebt zo'n ruim budget... ik zou ook 's naar de 150-500 van sigma kijken. 300mm is in de vrije natuur niet echt ruim en je hebt vaardigheid en geluk nodig om dichtbij genoeg te kunnen komen.

Dan heb je ongeveer og centjes over om een tokina 50-135 te kopen voor de mensen

• Tweakdipity
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 10:42
NeOTheMaTriXM schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 17:18:
[...]

Tja om de zelfde uit sneede wilt maken met een 70-200 lens ga ik voor je hopen dat ruimte erg groot is :P
Een mogelijkheid om de kortste scherpstelafstand wat in te korten, is het gebruik maken van een tussenring. Thom Hogan gebruikt de 15mm tussenring bij deze lens. De 85 1.4 is een waanzinnig mooie lens, 70-200 met tussenring een oplossing met wat meer mogelijkheden. Als eigenaar van de 70-200 VR ben ik altijd zeer tevreden over de bokeh van deze lens, op een D700 de VR2 wat meer randscherpte dan de VR.

Imho een D700 een 70-200 bijna musthave met breed inzetbereik(sport/natuur/portret) een 85 1.4 wat specialistischer (en ook erg goed).

Verwijderd

Als je overweegt om ooit over te stappen naar een FX body, dan zou ik de 70-200 VR2 halen. Als je zeker niet of (zoals ik) voor het telebereik niet over wilt naar een FX body, dan zou ik een 70-200 VR (mark I zeg maar) halen, waarschijnlijk gewoon vanaf marktplaats.
Op basis van het lijstje dat wijnands ooit een keer heeft opgesteld kan je een aardige inschatting maken, maar als je nog nooit tweedehands een lens hebt gekocht, zou ik iemand meenemen die daar wel ervaring mee heeft.

Waarom de 70-200 in plaats van de 70-300? Lichtsterker. Gewicht is een relatief probleem, waar je je heel snel over heen zet. Ik zou de 70-300 overwegen als ik budgetair de 70-200 buiten bereik zou vinden. Maar ik heb al wel de nodige fotografeer ervaring en ik raad je nu dus de heilige graal aan. Maar aan de andere kant denk ik dat je (met het oog op hetgeen je als gebruikersdoelen aangeeft) blijer wordt van een 70-200. Als je die tweedehands koopt, zal je wellicht nog een TC er bij halen om meer telebereik te halen. Een TC is niet mogelijk op een 70-300, maar wel op een 70-200. Met een 2.0 TC kom je dan op effectief een f5.6 lens, maar wel van 400 mm. Dat maakt het leven toch weer een stukje makkelijker dan de 300 mm van wijnands, met name als je dus in de natuur wild wilt gaan schieten.
Da's uiteraard een tweede optie. Voor de volledigheid, werkt VR nog met een tc?

• bluek
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 19:55
Ja, bij mijn nikon 1.7 TC werkt de VR nog bij de 70-200

• Shark.Bait
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04-09 13:50

Shark.Bait

deze zin geen werkwoord.

Ik heb beide, de 70-200 had ik eerder dan de 85mm, dus die was een tijdje mijn primaire portret lens. De minimale scherpstelafstand van de 85mm is 85cm. Stuk beter dan die van de 70-200. Je kan met de 70-200 ook een creamy bokeh krijgen, mits je achtergrond maar ver genoeg verwijderd is van je onderwerp
Als je wil kan ik wel een f/1.4 vs f/2.8 foto maken zodat je kan vergelijken (kan ook 70-200 mk1 vs 85mm f/1.4 zijn)

Nikon, Fujifilm en Apple zooi

Verwijderd

Wijnands schreef op donderdag 14 januari 2010 @ 20:38:
Da's uiteraard een tweede optie. Voor de volledigheid, werkt VR nog met een tc?
Ja, VR blijft gewoon werken, tenminste als je een TC hebt die de lens van stroom voorziet. Gisteren nog weer even per ongeluk mijn 70-200 op een "domme" macro tube geschroefd. Weg TC, weg autofocus, weg instellen diafragma. Toch onhandig hoor, dat een 70-200 een G lens is...

(Of misschien had ik slimmere macro tubes moeten kopen dan die voor 5 euro bij DealExtreme vandaan kwamen.)
Pagina: 1 ... 31 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.