Uitbreidende op de 18-105 review:
Ik heb deze lens nu een half jaar, en het is een heerlijke lens. Hij is uiteraard nogal "traag" qua diafragma, dus ik ben er een beetje uitgegroeid. Wat betreft de lens zelf: prima ding. Voor een kitlens goeie bouwkwaliteit met uitzondering van de plastic mount (pak je cam niet alleen aan de lens op met de 18-105!), behoorlijk scherp, goede stabilisatie.
Hij flare't inderdaad wel een beetje, maar dat viel te verwachten. Mocht je een UV filter kopen voor je lens, koop dan een multicoated filter (ik raad de Hoya HMC aan), om verdere flares te voorkomen.
Wat betreft de moderatie hier: het was een suggestie van iets wat ik persoonlijk prettig zou vinden, absoluut geen punt van kritiek. Het forum is al erg "schoon", en ik weet wel degelijk hoe moeilijk het is om dat voor elkaar te krijgen (1.5 jaar mod op forum met 600.000+ members). Hulde
Wat betreft de 24-70:
Waarom geen primes? Laten we zeggen een 28 mm prime, een 50 mm prime, en een 85 mm prime. Je zult dan inderdaad van lens moeten wisselen, maar het is een stuk goedkoper, en ze laten ook nog eens veel meer licht door (F/1.8 voor de goedkoopste modellen, 2.8 voor de 28 mm).
Kijk eens op kamera-express, daar hebben ze nog wel eens occassions. Ik geloof dat de 28 mm er nog bij staat, voor niet bijster veel geld (naar fotografische maatstaven).
En als laatste nog over het "pixelpeepen". Photozone is redelijk realistisch, SLRgear heb ik geen ervaring mee. Verder is Cameralabs eigenlijk mijn "thuisspot". Gordon doet erg goeie reviews, en op het forum is een erg actieve community die het vrij weinig kan schelen of je Nikon of Olympus gebruikt.
[
Voor 10% gewijzigd door
citruspers op 04-01-2010 21:46
]