Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 35 Laatste
Acties:
  • 203.256 views

Onderwerpen

Alle 55 producten

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:20

Just_I

What did you just say?

Een tijdje terug (22 april !) een 100-300 F4 en 1.4x TC van Sigma besteld en als het goed is word ie morgen dan eindelijk geleverd. Nu maar hopen dat het ook het wachten waard was (en dat er iemand is om de deur open te doen :P ) en zal als er interesse naar is nog wel wat foto's posten.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Altijd intresse maar ga ajb geen haastwerk doen. Dit is een vrij onbekende combi en die verdient een goeie beschrijving.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Wat kwijl dingetjes bij deze veiling. Die 58mm 1.2 ... :9 Ding is ook voor 2400 euro verkocht. 8)7

• Amrit
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:18:
[...]

Pola cones treden in onze omgeving minder snel op. Hoe zuidelijker je gaat, des te meer deze mee gaan spelen. Een Pola filter is inderdaad bedoelt voor wat jij aangeeft, namelijk het verkrijgen van contrast en het ontspiegelen. Echter in Rome zul je contrast genoeg hebben, maar vooral te veel licht. Om nu toch een beetje acceptabele sluitertijden te kunnen gebruiken, kan een ND filter heel erg handig zijn.
Top, goeie tip! Iets waarmee ik in de bergen ook worstel.

Gelukkig heb ik de keuze uit vele tientallen verschillende nd/grijs filters :')

Verwijderd

Ik zit erover te denken om voor mijn D40 een 18-105VR Nikor lens aan te schaffen, om daar in een later tijdstadium een 70-300VR bij te zetten. Zou dit een goeie keuze zijn, of zijn er betere te verzinnen (voor ongeveer hetzelfde budget). Ik zoek een leuke all-round lens, en iets waar ik lekker mee kan zoomen mocht ik wat meer bereik nodig hebben. Mij leek deze lenskeuze wel daarbij aan te sluiten.
Ik denk niet dat je voor minder dan 200 euro een standaard zoom met AF-S en zoveel bereik zal vinden.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:24
weet iemand wat het kost om je diafragmabladen olievrij te laten maken? Mn 50mm F1.4 heeft daar namelijk last van....

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

• wolver1ne
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 25-01 07:07
Als ik jou was zou ik gauw bij Nikon Service aanmelden voor een reparatie. Ga in ieder geval niet zelf dat ding proberen schoon te maken. En als het te veel gaat kosten, probeer hem dan stiekem bij een fotoboer te verkopen en dan ergens anders een nieuwe kopen. :)

Verwijderd

Exphy schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:50:
weet iemand wat het kost om je diafragmabladen olievrij te laten maken? Mn 50mm F1.4 heeft daar namelijk last van....
Dat koste mij € 130,- (incl. verzending enz.) voor mij 35 f/2.0

Verwijderd

wolver1ne schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 18:43:
Als ik jou was zou ik gauw bij Nikon Service aanmelden voor een reparatie. Ga in ieder geval niet zelf dat ding proberen schoon te maken. En als het te veel gaat kosten, probeer hem dan stiekem bij een fotoboer te verkopen en dan ergens anders een nieuwe kopen. :)
Dat laatste is echt gewoon _not_ done.

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 02-12 15:24
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:30:
[...]

Dat koste mij € 130,- (incl. verzending enz.) voor mij 35 f/2.0
om olievrij te laten maken? Dat is echt idioot duur.......... Op internet zag ik prijzen rond de 60us$ in amerika.

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Het is arbeidsintensief. Een kennis van me heeft 't zelf gedaan en in de nikon repair group op yahoo een verslag gepost.

Verwijderd

mss handig om even een linkje te plaatsen, dat het arbeidsintensief is maakt voor mij niets uit, ik vraag me alleen af of je speciaal gerief nodig hebt.
Sjees... nou, bij deze: http://tech.groups.yahoo.com/group/NikonRepair/message/6675

Speciaal gerief = speciaal gereedschap? Nee, alleen wel kleine schroevendraaiers (wat was daar ook alweer het belgische woord voor) en een hoop geduld.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 12:24
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:51:
[...]

Hoezo? Consumenten moeten toch ook goed opletten als ze iets kopen. Caveat emptor, niet meer, niet minder.

Verwijderd

Sorry wijnands, maar ik ben niet bij elk forum en site bekend. Het belgische woord hiervoor is tournaviezen. Weet niet of ik het juist schrijf. Erger je je aan mij ofzo?

• ThAZiP
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 24-11 14:53
Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 20:51:
[...]

Helemaal mee eens! _/-\o_

Argument als "consumenten moeten opletten als ze iets kopen" slaat natuurlijk helemaal nergens op. Er bestaat nog steeds iets als "ter goeder trouw"... Het doelbewust inruilen van een defect of kuren vertonend artikel is oneerlijk en wat mij betreft oplichting... Mits je het uiteraard netjes verteld ten tijde van de transactie, dan is een ander verhaal... De (in)koper kan dan zijn bod afstemmen op het eventuele defect / kuur...
Verwijderd schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 18:14:
Sorry wijnands, maar ik ben niet bij elk forum en site bekend. Het belgische woord hiervoor is tournaviezen. Weet niet of ik het juist schrijf. Erger je je aan mij ofzo?
Tournavies, dat was het ja.

Erger, neu, vind je alleen wel een beetje lui, yahoo groups en nikon repair had je zelf toch ook op weg moeten kunnen helpen.

Anyway, was er hier niet iemand die wel 's met een TC en een 70-300VR geexperimenteerd had?

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Even een vraagje, ik heb eindelijk mijn Sigma 100-300 F4 binnen, maar ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal klopt. Mijn lens heeft namelijk geen AF/M switch en ook kan ik de focus ring niet naar voren/achter schuiven. Daarnaast ziet mijn lens er ook anders uit dan op de Sigma website. Zo heeft mijn lens on de focus ring lange doorlopende smalle ribbels terwijl die op de Sigma site dikke onderbroeken ribbels heeft. Voor de zoom ring geld hetzelfde.
Iemand die me hierover wat meer kan vertellen?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Foto van de lens en doos?

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 10:00:
[...]

Anyway, was er hier niet iemand die wel 's met een TC en een 70-300VR geexperimenteerd had?
Zijn niet compatible met de 70-300vr, iig de Nikon TC's. En je verliest waarschijnlijk ook AF
Dat van de nikon's wist ik maar er staat me bij dat er iemand wel succs had met een 1.4x kenko.

Verwijderd

Just_I schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 12:23:
Even een vraagje, ik heb eindelijk mijn Sigma 100-300 F4 binnen, maar ik heb het gevoel dat er iets niet helemaal klopt.
Klinkt alsof je een oudere versie van de lens hebt gekregen. Overigens mist die A/M switch inderdaad op Sigma lenzen. Gebruik hiervoor de knop op je body.

• NickH
  • Laatst online: 31-10 12:24
What de heck er deze week op mijn foto's tevoorschijn kwam... Ik weet het niet. Heb filter, voor- en achterelement al schoongemaakt, maar kom er maar niet achter wat het is. Het lijkt alleen voor te komen met mijn 17-50/2.8 en alleen op 17mm zie ik het. Haar op mijn sensor? Gebroken element in de lens?

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/aZhCkIvdQ3QuHM68yhZ1tQGq/thumb.jpg
Even de mensen subtiel eruit gesoept, zie rechtsboven.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5S7PvIyrtY2yXdae7ateZpvd/full.jpg
100% crop

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:01

Chiron

Moderator Discord / TFV & AWM
Ik gok een haar op je sensor, wordt ie scherper als je je diafragma dichtknijpt? :)

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

• dotcode
  • Laatst online: 13:01

dotcode

///\00/\\

Duidelijk een haar op de sensor.
Lijkt er wel erg op ja en dus helemaal aan het randje.

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 15:24

ThunderNet

Flits!

NickH schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 16:45:
What de heck er deze week op mijn foto's tevoorschijn kwam... Ik weet het niet. Heb filter, voor- en achterelement al schoongemaakt, maar kom er maar niet achter wat het is. Het lijkt alleen voor te komen met mijn 17-50/2.8 en alleen op 17mm zie ik het. Haar op mijn sensor? Gebroken element in de lens?

[afbeelding]
Even de mensen subtiel eruit gesoept, zie rechtsboven.

[afbeelding]
100% crop
Ik zou me meer zorgen maken om dat grote zwarte blok op je foto, maargoed..
:) Even je sensor laten schoonmaken dus.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Zal ik morgen wel even maken.

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
ThunderNet schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 17:26
:) Even je sensor laten schoonmaken dus.
Laten schoonmaken? Pak even de blaasbalg erbij en het is weer gepiept!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Hier is trouwens de foto wijnands

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VLe827OmhBZMPgTWhVv7oeYb/thumb.jpg

Zoals je ziet lijkt de lens dus erg op het uiterlijk van een 70-200 F2.8, maar dat is het dus niet.

Het missen van de switch heb ik ondertussen al uitgevonden, dat zit alleen op Canon en de Sigma mount versies. Maar ik heb dus ook geen focus ring die ik naar voor/achter kan schuiven (wat dus niet in de handleiding staat beschreven)

Overigens, mijn eerste ervaring met deze lens:
- Ik mis de VR die ik wel had op mijn Nikkor 55-200 VR
- Handheld shot zijn vaak bewogen, dus ik he nog een monopod oid. nodig
- Rete snelle AF, redelijk stil ook
- Joekel van een ding, moet nog even puzzelen om alles in mij nieuw Pyjama Pride te krijgen
- Erg lekker bokeh, goede scherpte (als de camera goed ondersteund is)

Test shots komen later nog wel.

[ Voor 5% gewijzigd door Just_I op 06-06-2009 15:12 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 14:57:
Overigens mist die A/M switch inderdaad op Sigma lenzen. Gebruik hiervoor de knop op je body.
En dan bedoel ik dus die knop die rechts onder de mount zit aan de voorkant. Aanduidingen bij die draaiknop: c,s,m op de D300. a,m op de D50 en ik dacht ook op de D90.

Stil houden mag niet zo een probleem zijn als je je houd aan de regel sluitertijd is maximaal 1/focus lengte.
Het is wel even wennen overigens als je niet gewend bent met een zwaar objectief te schieten.
Oh, ja, dan moet je dus wel een hand aan je body en een hand onder je lens houden. Met een 55-200 VR red je het nog wel om met twee handen je body vast te houden en dan te fotograferen, maar dat is niet de manier zoals het hoort.
Kortom rechter hand aan de body, linker hand onder de lens. Die linker hand komt dan voor je statief mount ding geval te liggen, dus ergens onder de focus ring of zelfs helemaal onder de zoomring.

Overigens heeft deze lens een HSM motor. Dat betekent dat je de A/M switch niet echt mist, want je mag gewoon door de scherpstelling van de lens heen draaien. De A heeft dus altijd een manual over-ride.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2009 15:33 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:15

YellowCube

Wait...what?

Topicstarter
Kortom rechter hand aan de body, linker hand onder de lens. Die linker hand komt dan voor je statief mount ding geval te liggen, dus ergens onder de focus ring of zelfs helemaal onder de zoomring.
ervoor.

wat ik erg prettig vind aan m'n 70-200 is dat de statief mount precies op je handpalm valt. Met je duim en wijsvinger kun je dan de zoomring bedienen. Erg prettig.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Just_I

Just_I

What did you just say?

De switch had ik inmiddels gevonden en dan kan je idd. manueel focussen en de overide zit er ook in. Was ik even vergeten te vermelden 8)7

Ik houd bij alle lenzen mijn rechterhand aan de body en de linker aan/onder de lens. De statief mount ligt daan ook bij de 100-300 in de handpalm.

[ Voor 36% gewijzigd door Just_I op 06-06-2009 15:48 ]

Het is wel de huidige lens maar als ik http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3273&navigator=3 ernaast leg dan krijg ik de indruk dat er een facelift heeft plaatsgevonden ergens.

• joepert
  • Niet online
Wijnands schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 16:15:
Het is wel de huidige lens maar als ik http://www.sigmaphoto.com...s.asp?id=3273&navigator=3 ernaast leg dan krijg ik de indruk dat er een facelift heeft plaatsgevonden ergens.
Het uiterlijk van de het geleverde objectief is inderdaad conform de huidige vormgeving. Plaatje van de site is beheurlijk oud volgens mij.
Overigens zag de Tamron 90mm die ik onlangs kreeg er ook anders uit dan het plaatje op de Tamron site. Ik had de nieuwe versie met focusmotor besteld en die had (in tegenstelling tot de oude versie) geen diafragmaring meer.

[ Voor 20% gewijzigd door joepert op 06-06-2009 17:38 ]

M'n zoontje heeft nu m'n oude D50 als eerste camera "gekregen" moet er alleen nog even een simpel lensje voor regelen zodat het niet constant ruilen is.

Ik wil er weinig geld aan uitgeven en dacht daarom dus aan een 28-80D maar die zijn er even weinig. Iemand een beter idee?

Verwijderd

Mss de sigma 18-50?

ik heb trouwens vandaag een oude prime op de kop kunnen tikken, en vrij oude 85 f/1.8

fotos vind je terug op www.flickr.com/darthvador

Nu heb ik dus al een mooi bereik in 1.8 primes

• gelukkie
  • Laatst online: 16:53
Wijnands schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 21:59:
M'n zoontje heeft nu m'n oude D50 als eerste camera "gekregen" moet er alleen nog even een simpel lensje voor regelen zodat het niet constant ruilen is.

Ik wil er weinig geld aan uitgeven en dacht daarom dus aan een 28-80D maar die zijn er even weinig. Iemand een beter idee?
Of gewoon een Nikon 18-55? Zijn genoeg occasions te vinden voor schappelijke prijzen! Zag er vorige keer ook nog een aantal bij Nikon service punt...
Met de zonnekap erbij, netjes. Die eerste generatie AF primes ben ik toch ook wel dol op, fijne bouw.

De sigma.. hmm.. ook een idee. Zal 't mannetje morgen 's met de 18-55 laten spelen, kijken hoe dat gaat.

Verwijderd

Vind het wel grappig nu om 3 primes te hebben die telkens een generatie verschillen, de 85 is het oudste, dan mijn 50, die is de vorige generatie, en de 35 is de nieuwste.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:07
Wijnands schreef op donderdag 04 juni 2009 @ 11:39:

Nee, alleen wel kleine schroevendraaiers (wat was daar ook alweer het belgische woord voo)
Nen tournevis.
;)

https://fgheysels.github.io/

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wijnands schreef op vrijdag 05 juni 2009 @ 14:48:
Dat van de nikon's wist ik maar er staat me bij dat er iemand wel succs had met een 1.4x kenko.
Ja die werkt wel met een 70-300VR maar ik heb hem er eigenlijk nooit tussen zitten.
Als ik wakker ben kan ik wel een testshot plaatsen.

[ Voor 8% gewijzigd door bouwfraude op 07-06-2009 11:22 ]

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07:07
Wijnands schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 22:13:
Met de zonnekap erbij, netjes. Die eerste generatie AF primes ben ik toch ook wel dol op, fijne bouw.

De sigma.. hmm.. ook een idee. Zal 't mannetje morgen 's met de 18-55 laten spelen, kijken hoe dat gaat.
Ik heb hier nog wel een kitlens 18-55 versie II liggen. Heb hem nooit verkocht omdat ik de prijs die ik ervoor terugkreeg nooit echt voldoende vond om er moeite voor te doen om die te verkopen. Als je die wil ruilen voor iets. (doe een leuk voorstel!) is die de jouwe. Wel zonder doppen.

• Teun_2
Ik gebruik in schrijftaal enkel schroevendraaier en in spreektaal maar zelden 'tournevis', al hangt dat erg af van de context waarin je je bevindt. Schroevendraaier verstaat iedere Vlaming. Tournavies is zoiets dat van het frans komt. De correcte schrijfwijze is dan ook Tournevis. spreek je op zijn vlaams uit als turnavies.
Zoutvat schreef op zondag 07 juni 2009 @ 11:20:
[...]

Ik heb hier nog wel een kitlens 18-55 versie II liggen. Heb hem nooit verkocht omdat ik de prijs die ik ervoor terugkreeg nooit echt voldoende vond om er moeite voor te doen om die te verkopen. Als je die wil ruilen voor iets. (doe een leuk voorstel!) is die de jouwe. Wel zonder doppen.
Enige wat ik over heb is een film body.

Verwijderd

Ik heb nog een 28-80 D liggen, wel zonder zonnekap. Overgehouden van mijn F65 en ik geloof niet dat ik die lens ooit nog ga gebruiken.
Als mijn 24-120 VR de geest geeft, koop ik die geheid nog een keer (of ik laat deze repareren.)

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15:44
Hier ligt een 18-55 VR nog in de kast evt (kitlens van mn D60)
Mensen, wat vriendeijk allemaal, ik probeer er eerst even met dickah uit te komen.

• HaseMike
  • Niet online
Heel happy met mijn d90+kitlens, ga binnenkort de tokina 100mm macro halen en dacht als laatste lens om de uitrusting compleet te maken eventueel de 35mm af-s f/1,8 mee te pikken die ik voor 179 euro kan krijgen.

Ik heb even gezocht op f-stops en zit ik bij het rechte eind dat de 35mm ongeveer 4-6x zoveel lichtopbrengst heeft als de 18-105vr op 35mm ?

En even subjectief, heb je als relatieve beginner überhaupt wat aan een 35mm prima als die al met "vr" in de goed scherpe kitlens zit ? De reden waarom ik er over dacht om die 35mm te kopen is om binnenopnamen te maken zonder dat ik de iso al te hoog moet opschroeven (zonder flits) .

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 16:02
18-105 zal iets van F/4.5 zijn op 35mm.
Van 1.8 naar 4.5 is eh, 3 stop ongeveer wat dus 8x zoveel licht betekent.
Dat is zeker significant en daar heb je ook als beginner zeker wat aan

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Of het nuttig is ligt natuurlijk aan wat je schiet. Dat 35mm lensje heeft een lichtsterkte die je kitlens niet heeft maar 1.8 zorgt wel voor flinterdunne scherpte/diepte.

Welke prime ligt zo ontzettend aan wat je doet. Ik zou je dan ook aanraden om eerst 's je kitzoom op 35 of 50mm "vast" te zetten en kijken hoe het bereik je bevalt.

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:00

Vis

De 50mm 1.8D is ook heel fijn om te beginnen als prime al zeg ik het zelf..
Het bereik is beter om portrait te schieten als een 35mm, het is natuurlijk wat je ermee wilt schieten.

Maar voor rond de 100,- is hij te koop, en bevalt het bereik je niet, dan kun je hem altijd nog kwijt op marktplaats voor ongeveer het zelfde geld!

Ik vind persoonlijk de bokeh van de 50mm niet geweldig mooi te noemen, maar hij kan ermee door.. ik weet niet of dat met de 35mm beter (mooier) is.

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• HaseMike
  • Niet online
Ik had de kitlens al op 35 en 50mm gezet en gevonden dat de 35mm meer past bij wat ik doe. Die 50mm is inderdaad een koopje maar met 1,5x zit je dan al op 75mm wat een beetje krapjes is voor binnen. Verder heb ik net een DOF calculator gevonden >link< en inderdaad die 35mm f/1.8 zit dan met 50 lines per mm (is dat normaal voor digitaal?) met een dof van maar 20cm op 3meter.

Tis maar waarvoor je het wil gebruiken inderdaad, nog even goed over nadenken voor ik hem aanschaf.

bedankt :)

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Gebruik deze even, die is wat makkelijker: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
En daar kom ik op 52cm uit @ 35mm 1.8 op 3 meter afstand.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Als 35mm goed bij je past gewoon doen.

• joepert
  • Niet online
Ik heb de Sigma 30mm en gebruik hem tamelijk vaak binnen. VR is betrekkelijk: als je mensen wilt fotograferen moeten ze wel goed stilzitten, want VR heltp niet tegen bewegende subjecten. Ook met een wat kleinere diafragma-opening heb je nog winst t.o.v. je kitlens. Die nikon 35mm is beslist geen miskoop; je bent hem op MP zo weer kwijt.
Ook vind ik de 30mm leuk om mezelf met een beperking op te zadelen. Dan ga ik met alleen m'n 30mm erop de straat op en dan maar fotograferen. Leert je goed na te denken over de compositie. Dat kan je natuurlijk ook doen door je zoom vast te zetten, maar dan kom je toch in de verleiding... Het is een klein objectief, dus lekker licht en minder opvallend. Kan voor sommige situaties ook handig zijn.
Sowiso lenzne waar je ook maar enigszins over twijfelt. Doosje en papieren en alles bewaren, gaat een eventuele verkoop net wat makkelijker.

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 04-12 19:41
Ik ben iig erg blij met mijn 35mm f/1.8, het is mijn standaardlens geworden op mijn D40. De lichtsterkte is heerlijk om binnenshuis foto's te maken als ik bij vrienden/familie ben. Ook sportfoto's (hardlopen, sta je vrij dicht op de actie) lukken goed. In mijn tas zitten momenteel de 35mm gemonteerd op mijn D40 en de 55-200 VR zit er ook bij. De kitlens heb ik niet meer gebruikt eigenlijk...

https://www.strava.com/athletes/10490675

• Vis
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 16:00

Vis

estorino schreef op woensdag 10 juni 2009 @ 14:00:
Ik ben iig erg blij met mijn 35mm f/1.8, het is mijn standaardlens geworden op mijn D40. De lichtsterkte is heerlijk om binnenshuis foto's te maken als ik bij vrienden/familie ben. Ook sportfoto's (hardlopen, sta je vrij dicht op de actie) lukken goed. In mijn tas zitten momenteel de 35mm gemonteerd op mijn D40 en de 55-200 VR zit er ook bij. De kitlens heb ik niet meer gebruikt eigenlijk...
Had ik in het begin ook met de 50mm.. liet toen de kitlens links liggen, en de 55-200 mee in de tas. Maar dan kom je op een gegeven moment op t punt dat je toch wel weer wat meer groothoek wilt

Nikon D610 || 85mm 1.8G || 50mm f1.8D || AW 15 R3 ||

• HaseMike
  • Niet online
Gebruik deze even, die is wat makkelijker: http://www.dofmaster.com/dofjs.html
Die is inderdaad een stuk makkelijker thx :)
Ik heb de Sigma 30mm en gebruik hem tamelijk vaak binnen. VR is betrekkelijk: als je mensen wilt fotograferen moeten ze wel goed stilzitten, want VR heltp niet tegen bewegende subjecten
Daar zeg je zowat, niet eens bij nagedacht. Maak geen foto's van kids dus eigenlijk nooit zo tegenaangelopen.

Heb vandaag nog wat binnen rondgelopen met de 18-105 op zowel 35 als 50, 35 bevalt beter. Die 50mm is echter wel een prachtig lensje voor bijna niets en ook nog eens maar 39mm diep. Maakt de d90 bijna "compact". <geekmode> En dan ook nog eens die oldschool look met diafragma ring en meedraaiende focus bij de AF, zelf als ik geen dslr zou hebben zou ik hem willen.</geekmode>

[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 10-06-2009 20:37 ]

Oh dear... nou mike, mocht je deze ooit tegenkomen vanaf blijven dan, anders gaat je innerlijke geek helemaal door 't lint.

Afbeeldingslocatie: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/p4528.jpg

Verwijderd

Naar aanleiding van: http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/32057251

Ja, ik heb ervaring. Ik vind het een heerlijke portret lens. Toch gebruik ik de lens niet veel, want tja, hoe veel portretten schiet je nu helemaal? Ik niet zo heel erg veel.

Wanneer ik dat wel doe:
Heerlijke bokeh, oke, de f1.4 is nog mooier, maar die vind ik niet te betalen.
Makkelijk met de dof te spelen en op mijn d300 ook makkelijk handmatig scherp te stellen.

Vooral een mooie lens om aan tafel mee te werken tijdens feestjes en partijen. Makkelijk juist die mensen mooi op de foto krijgen die zo 3~5 plekjes van je weg zitten aan de andere kant.
Maar ook gewoon kinderen in de speeltuin, bijvoorbeeld op de schommel. Beetje timen is dan soms wel handig trouwens.

Maar ook een lens die ik gebruikt heb om bepaalde foto's te schieten die anderen waarschijnlijk met een andere lens zouden hebben gemaakt. Tijdens de laatste (mijn enige) trouwshoot, het boeket, met daarop de handen van bruid en bruidegom, om de ringen goed uit te laten komen.
Dat blijkt dus een van de favoriete foto's van de bruid te zijn.

Samengevat een lens die je iets minder vaak uit de tas zal halen dan de 35mm en de 50mm, maar een lens die ik nooit zal verkopen, omdat die altijd levert wat hij waard is.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2009 08:15 ]

Dat soort lenzen zijn ook fijn. Ik heb er ook serieus aan gedacht maar uiteindelijk toch voor de 100mm tokina gegaan omdat ik macro ook heel leuk vind.

• Andurill
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 12:44
Een klein vraagje, is er hier iemand op het forum met de nieuwe nikon 10-24 in bezit?

Ik ben opzoek naar de afmetingen van de bij behorende hoes, de CL-1118.

Reden is dat ik geen padding gebruik in mijn domke f5xc en de lenzen die ik in die tas mee neem vervolgens in hun hoes stop tegen beschadiging.

Aangezien Tokina geen hoezen mee levert moet mijn 11-16 toch ergens in.

Verwijderd

Na ongeveer 20 seconden over de website van Nikon te surfen, vond ik deze link:
AF-S DX NIKKOR 10-24mm f/3.5-4.5G ED specificaties.

Samengevat:
Diameter voor filters: 77 mm
Diameter lens: 82,5 mm
Lengte vanaf vatting: 87 mm

(Gewicht, ook handig om te weten lijkt me: 460 gram.)

Oh, ja en deze wordt geleverd met:
Opklikbare voorlensdop van 77 mm LC-77, achterste lensdop LF-1, zonnekap met bajonetvatting HB-23, zachte tas CL-1118
Overigens zou ik zo een zachte tas niet als padding in je tas durven zien.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2009 08:33 ]

• Orion84
  • Nu online

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die tasjes zijn inderdaad niet meer dan een lapje (redelijk stevige) stof. Alleen de bodem is verstevigd met karton en wat padding of iets dergelijks.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 15-06-2009 09:15 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Andurill
Ja die afmetingen had ik ook al maar het ging mij er ook een beetje om of de zonnekap er ook in past als hij omgekeerd op de lens, in het geval van de Tokina.

Padding kun je het inderdaad niet noemen, het is meer om beschadigingen te voorkomen van het tegen elkaar liggen in de tas. Maar de padding van een domke vind ik ook niet echt geweldig

ik heb alles er los inzitten omdat ik er dan het meeste in kwijt kan, 2 lenzen, SB900, D90 met grip.
SB900 onderop, D90 daarop, lens 1 ernaast en lens 2 bovenop tussen D90 en lens 1.

Verwijderd

De door Nikon geleverde lenspouch is groot genoeg om de lens met omgekeerde zonnekap te bevatten.
Echter hoe de Nikon zonnekap zicht verhoud tot die van de genoemde Tokina, dat weet ik natuurlijk niet.

Anders zou ik trouwens zeggen: Haal een lap vilt en wees creatief met de naaimachine... Of ga voor een beetje een stevigere optie, zoals de lenspouches van bijvoorbeeld LowePro.

Zoiets als dit bij CameraNu bijvoorbeeld.
Die pouches van lowepro komen inderdaad erg stevig over.

Verwijderd

Ik kan uit ervaring zeggen dat ze dat ook zijn :)

Ik heb er inmiddels drie, in combinatie met nog meer modulair LowePro gear.

Ga echter niet af op de afmetingen die LowePro opgeeft. De Lenscase die ik voor m'n AF-S 50 1.4G wilde halen bleek te klein, maar een model was wel groot genoeg 8)7

Voor m'n AF-S 50 1.4G heb ik een LensCase 1S
Voor de AF-S 105 VR micro heb ik een 2S
Voor de AF-S 70-300 VR heb ik nogmaals een 2S
En de 18-70 past ook prima in een 2S met zat ruimte en met proppen ook nog wel in een 1S, dus daar heb ik geen dedicated lenscase voor (die was uitverkocht).

Alles uiteraard met reversed zonnekap.

• Andurill
Hmmm misschien wel een idee om die aan de buitenkant van mijn f5xc te hangen.

Zijn de een beetje te bevestigen aan andere tassen of alleen aan LowePro tassen?

Verwijderd

Dat hangt af van wat voor tas je hebt. Je hebt gewoon een lus nodig om ze aan te hangen. Ik heb ze ook wel eens aan m'n gewone broekriem gehangen.
Er zit genoeg klitteband op dat ze zeker op zo'n 2.5cm brede lussen passen.

• Andurill
De tas die ik heb is de Domke F5XC wax, zelfde als onder andere /\/\|) ook heeft.

Dan zou ik hem dus al meer aan het kleine lusje moeten hangen (zie onderste foto).

Verwijderd

Dat gaat dus niet passen zonder modificaties.
Even terug naar glaswerk. Voor wie 'm nog niet kent, http://imaging.nikon.com/...chnology/nikkor/index.htm interessante verhalen over bekende en totaal onbekende lenzen.

• gelukkie
Gister even een oude Tokina MF 70-210 op een D70 gemound. Geen lichtmeting en natuurlijk MF, maar wilde het toch eens proberen. Plaatjes zijn niet slecht op zich :) Maar vooral het geluid van het diafragma tijdens het maken van de foto is heerlijk! Jammer dat ik geen lenzen met lichtmeting ondersteuning op D70/80 heb die een zelfde geluid produceren :P

De Tokina behoord tot de analoge set die hier nog in huis is, een Nikon FG met naast de 70-210 een Tokina 28-70 3.5-4.5. De beide Tokina's voelen echt zeer solide aan (helemaal t.o.v de 18-55 die op de D70 normaal wordt gebruikt). Opvallend is wel dat de 70-210 een zeer klein lensje is (kleiner dan de 18-70DX).
Die 28-70 kun je beter aan mij geven, dan meet ik er wel licht mee. Die 70-210, gewoon schieten, leer je van, 't handlet fijn, klinkt zalig en je leerrt goed schatten.

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Ik heb nog even rondgelopen in de tuin met de 70-300 VR en een Kenko 1.4x teleplus pro 300.
Het werkt maar focussen gaat trager en de VR moet meer moeite doen.
Tevens voelt de lens wat topzwaar aan met TC.

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3354/3644470564_bf4ef76b09.jpg

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3357/3644471782_9e9aae94a1.jpg

Wat bloempjes en framboosjes, beide op 300mm met TC wide open f/5.6, het waaide nogal.
Zonder TC bevalt de lens beter, voelt vlotter aan, meer kans op een scherpe plaat.

[ Voor 5% gewijzigd door bouwfraude op 20-06-2009 19:15 . Reden: linkjes omgedraaid ]

Met TC toch zeker niet slecht, interessant om te zien/lezen dat het wel werkt.

Via nikonrumors: http://lenstip.com/114.1-..._f_1.4G_Introduction.html

De eerste "standaard" lens vergeleken met de huidige 50mm 1.4. Wel amusant om te zien wat er in 50 jaar gebeurt is.

Ik vind die oudjes toch echt mooier om te zien.

Afbeeldingslocatie: http://lenstip.com/upload2/17296_nik58_obu5.jpg

[ Voor 14% gewijzigd door Wijnands op 22-06-2009 10:13 ]

Verwijderd

Die oude hebben een beetje een Zeiss look. Ik vind de nieuwe toch aanzienlijk mooier. Ik vind de finish van de Nikon objectieven over het algemeen erg netjes.

• PageFault
  • Laatst online: 21-11 11:44
bouwfraude schreef op zaterdag 20 juni 2009 @ 19:10:
Ik heb nog even rondgelopen in de tuin met de 70-300 VR en een Kenko 1.4x teleplus pro 300.
Het werkt maar focussen gaat trager en de VR moet meer moeite doen.
Tevens voelt de lens wat topzwaar aan met TC.

SNAP

Wat bloempjes en framboosjes, beide op 300mm met TC wide open f/5.6, het waaide nogal.
Zonder TC bevalt de lens beter, voelt vlotter aan, meer kans op een scherpe plaat.
Is de lens van zichzelf niet al f/5.6 op 300mm? Dan wordt ie met TC f/8 bij maximale opening....

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:56

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Tja, net terugkomend van Canada (ik kan het niet vaak genoeg zeggen ;) ) kan ik niets bekennen dat ik méér en betere telezoom wil dan mijn huidige 70-300VR. Dit beestje presteert gewoon niet goed genoeg boven de 200mm, en ik wil meer kleine en verre beestjes schieten.

Ik ga mezelf denk ik een vrij harde limiet stellen van 1100-1200 euro. Lager vind ik beter, maar dat moet optisch wel te verantwoorden zijn. Bovendien moet bij deze aankoop gezocht worden naar een vervangende tas, aangezien een Crumpler prettyboy XXXL dan echt niet groot genoeg is. Ik heb ondertussen al twee opties bijeen gezocht, hopelijk kunnen jullie me over de streep trekken of iets anders aanraden.

optie 1: Sigma 150-500 OS (f/5-6,3). Gaat bij de lokale cameraboer waar ik m'n zaken mee doe weg voor zo'n 835 euro. Huidig probleempje: het ontbreekt nog aan fatsoenlijke lenstesten van dit beestje, of ik zoek niet goed genoeg. Ik heb 'm al vastgehad met een 40D erop geschroeft, maar voor mij is een andere cameramerk geen fijne testplatform om even mee te spelen, zeker als je de cam niet beheerst. Ander probleem: Ik zal vermoedelijk m'n 70-300VR moeten behouden voor het gat van 50 naar 150 mm. Dat gat is gewoonweg te groot wat mij betreft.
Pluspunten: 500mm doet 750mm op APS-C en dat is al heel lekker. Heeft stabilisatie, die prima schijnt te werken. Bovendien is de prijs ook meer dan acceptabel te noemen (kan ik nog lekker verder kijken naar een UWA + tas)

Optie 2: Sigma 100-300 f/4 met 1,4 TC. Is niet te koop bij m'n fotoboer, maar is op z'n goedkoopst volgens PW voor zo'n 1080 euro te kopen (samen). Nadelen: iets minder bereik (max 630mm). Prijs, die een stuk hoger is dan optie 1. Wel ben ik van mening dat met deze combo m'n 70-300VR (ca 300 euro?) in de verkoop kan. Het gat van 50 naar 100mm leg ik wel te voet af.
Pluspunten: Uitstekende optische kwaliteit, ook met 1,4 TC. vast diafragma van f/4.

Wie o Wie kan me helpen :P

Hier staat tekst

Verwijderd

Vast diafragma vind ik zelf zo een verademing, dat ik zeker voor optie 2 zou gaan.
Daarbij is het ook wel handig om te weten dat optie 1 eigenlijk iets van f8.0 doet op 500 mm. Echter hij liegt gewoon tegen de camera en zegt f5.6, zodat je camera blijft focussen.

Afgezien daarvan is bijvoorbeeld Nomad altijd erg te spreken geweest over de optische kwaliteit van de 100-300.

Tja, of optie 2 jou genoeg mm geeft, dat kan ik natuurlijk niet beoordelen. Zelf kom ik met mijn huidige setup niet verder dan 400 en dat is voor mij voldoende.
Ik heb van de voorganger, de 50-500 genoeg indrukwekkend fotowerk gezien. Ik wil hier er toch nog twee andere optie's ingooien. Een (2e hands) 80-400VR en een 80-400 van tokina.

Wat die sigma betreft, http://www.flickr.com/groups/sigma150-500/

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Nu ga ik al met opzet niet verder dan 220-240mm om softheid waar ik me net teveel aan erger te voorkomen. Met 100-300 f/4 + 1,4 TC haal ik net niet het dubbele, met betere beeldkwaliteit. Qua bereik zit het wel snor denk ik.

Hier staat tekst

• Rudedadude
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-12 21:42

Rudedadude

Maybe we were born to run

Nadeel van optie twee is weer het gebrek aan VR/OS/IS/VC/Mega O.I.S./whatever, waardoor het uit de hand schieten op de langere afstanden, zeker met TC, lastig wordt. Zet je VR op de 70-300 maar eens uit en ga dan naar het bewegen van je beeld door trillingen kijken op 300mm. Tenzij je natuurlijk van plan bent om veel met mono/tripod te schieten, dan wordt het minder relevant.

Ik heb toch redelijk wat testen/gebruikerservaringen kunnen vinden op internet van de 150-500. Sommigen zijn erg enthousiast, anderen weer ontevreden over de beeldkwaliteit richting het lange eind. Al met al lijkt er nogal veel verschil in kwaliteit tussen de exemplaren te zitten. Meest verstandige optie lijkt mij, wanneer je de lens wilt, bij aankoop goed te testen of deze voldoet aan je minimale kwaliteitscriteria.

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Overigens moet ik de prijs van de sigma 100-300 + 1,4 TC omhoog bijstellen van 1080 euro naar 1280 euro, door een foutieve vermelding in de PW.

Wat betreft de VR: die is handig, maar zoals de meeste mensen weten die beestjes fotograferen, zeker niet zaligmakend. Het spul wil gewoon niet stilzitten. Mocht een lenzenfabrikant ooit nog FA (Freeze Animal) uitbrengen op de featureset, ben ik de eerste in de rij om een lensje aan te schaffen.

@Wijnands: ik ga de door jouw gegeven opties ook nog doorkijken. Wat ik wel weet van de 80-400VR is dat de AF behoorlijk traag te noemen is..

[ Voor 65% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 22-06-2009 13:43 ]

Hier staat tekst

Verwijderd

Rudedadude schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:45:
Nadeel van optie twee is weer het gebrek aan VR/OS/IS/VC/Mega O.I.S./whatever, waardoor het uit de hand schieten op de langere afstanden, zeker met TC, lastig wordt. Zet je VR op de 70-300 maar eens uit en ga dan naar het bewegen van je beeld door trillingen kijken op 300mm.
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Het is veel makkelijker om (VR uit) mijn 70-200 met 2.0 TC stil te houden, ook als ik helemaal inzoom naar 400 mm dan om een 70-300 stil te houden.
Het extra gewicht zorgt volgens sommige voor massa traagheid.

Zonder VR haal ik zonder problemen sluitertijden van 1/400s op 400 mm. Met een beetje voorbereiding en opletten haal ik zelfs 1/200s op 400 mm. Kom daar maar een keer om met een 70-300 op 300 mm.
Overigens kan ik met VR aan nog een heel eind verder komen. 1/25s volstrekt steady heb ik al eens gehaald. Tja, schoonvaders die gekke dingen gaan vragen ;) Redelijk zinloze foto's toen. De auto's wilde niet lang genoeg stil staan op de snelweg. Het gras langs de weg wel :P, dus zat schoonpa een dag lang grasprietjes te tellen en te turen.

• breadje
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:27
Ik bezit zelf de sigma 150-500, samen met een D80 en ik ben erg tevreden met die combinatie. Ik moet eerlijk bekennen dat ik zelf net ben begonnen met fotograferen, maar hier heb ik wat foto's van mij staan: http://picasaweb.google.nl/Breadje Zoals je ziet kun je ook heel behoorlijk insecten fotograferen met deze lens dankzij de vrij kleine minimale scherpstel afstand.
Ik heb gemengde gevoelens over de VR, ik heb soms de indruk dat hij niet begrijpt wat ik wil waardoor ik (indien het kan) de vr meestal uit heb staan. Daarnaast wil het nogal energie slurpen.
Overigens is er inderdaad bijzonder veel variatie in de kwaliteit. Mijn lens lijk helemaal in orde (rond de 300mm lijkt hij soms wat te backfocussen), maar ik heb genoeg verhalen gelezen om te weten dat je bij de aankoop de lens even moet testen.

• gelukkie
Ik zit er over te denken om over een aantal weken een nieuwe lens kopen, weet alleen nog niet zo goed welke...
Huidige setup:
D80 met 18-70dx, 50mm 1.8 en 70-300G (niet-ed)
De 70-300 vind ik nogal soft (gebruik hem daarom zelden). Ik denk daarom aan een nieuwe telelens met meer kwaliteit (en vr). Ik zal deze vooral in de natuur gebruiken.

Ik zit te denken aan:
Nikon 70-300VR
Nikon 55-200VR

Daarnaast fotografeer ik graag met de 50mm (voor de DOF), maar die is soms iets teveel tele...een 35mm 1.8 staat daarom ook op het lijstje...

Qua prijs is de 55-200 + de 35mm ongeveer even duur als de 70-300VR..Budget is dan ook ongeveer 400 euro.

Wat is nu wijsheid...

Wat denken jullie hierover?

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Gaat de 50 f/1,8 eruit? Dan krijg je er weer 100 euro budget erbij :)

enne, wat denk je van een 2e handse 70-300VR (hint hint ;) )

Hier staat tekst

Heel simpel, als natuur=vogels en andere beesten dan is 200mm niet voldoende en is 300mm al krap. Kun je met 200mm goed leven dan heb je aan de 55-200VR een hele mooie, compacte lens voor een fijne prijs.

[ Voor 36% gewijzigd door Wijnands op 22-06-2009 17:37 ]

• Rudedadude

Rudedadude

Verwijderd schreef op maandag 22 juni 2009 @ 13:20:
[...]
Dat ben ik maar gedeeltelijk met je eens. Het is veel makkelijker om (VR uit) mijn 70-200 met 2.0 TC stil te houden, ook als ik helemaal inzoom naar 400 mm dan om een 70-300 stil te houden.
Het extra gewicht zorgt volgens sommige voor massa traagheid.
Ik kan me voorstellen dat het scheelt, maar het lijkt me dan ook een extra argument om met zo'n zware lens als de 150-500 OS te hebben, omdat in zo'n geval de sluitertijden in verhouding ook een stuk langer kunnen zijn :) Het hangt er uiteindelijk van het soort foto's dat je maakt af of het de toegevoegde waarde heeft. Ik ben bijvoorbeeld blij dat ik met VR op 1600 iso en met sluitertijden van 1/25 op 300mm alsnog een luipaard op de foto heb kunnen zetten en bij dageraad een paar cheetah's. Maar dat zijn de extreme uitzonderingen, over het algemeen is het ook een gerusstelling dat ik me minder zorgen hoef te maken over bewogen foto's, iets waar ik met een eerdere 70-300 veel eerder last van had. Maar goeds, het wordt tijd voor een constante f4.0 telelens met VR die betaalbaarder is dan de Nikon 200-400VR :)

Meer hardloopschoenen van Topo Athletic, Inov-8, Altra, Mizuno en Skechers dan Imelda Marcos.

Aan de andere kant, voor gevolgte moet je echt wel mazzel hebben willen die op 1/30 lukken. Een betaalbare 200-400 ben ik ook wel voor.

• gelukkie
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:34:
Gaat de 50 f/1,8 eruit? Dan krijg je er weer 100 euro budget erbij :)

enne, wat denk je van een 2e handse 70-300VR (hint hint ;) )
De 50mm gaat er niet uit. Twee redenen: blijft een fijne portret lens en daarnaast gebruikt mijn pa deze ook op zijn D70 (we hebben hem ooit samen gekocht ;) ).

Maar 2e hands heb ik niet echt naar gekeken, weet niet wat de prijsverschillen zijn tussen nieuw en (in goede staat) gebruikt. Je ziet de 70-300Vr niet heel vaak 2e hands.. zag er wel vorige keer 1 bij Nikon in Beverwijk, maar dat scheelde maar 60 euro op een nieuwe...dan koop ik toch liever een nieuwe.

Maar 200 is dus eigenlijk te kort, dan zou de 55-200 afvallen...echter lees ik net hiervoor weer dat de 70-300Vr slecht presteert op het 200-300 bereik...dus dan heb je alsnog niets aan die 300mm? Ik neem wel aan dat het 200-300 bereik een stuk beter is dan de 70-300G die ik al bezit want die is wel erg soft, maar toch..
Dit is een crop van een shot met de nikon 70-300G op f11 en 200mm.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1165/754889161_5e4acbe3c0_o.jpg

dit is zoveel mogelijk hetzelfde shot met een 70-300 APO van sigma.

Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1259/754889273_a8bbec428f_o.jpg

M.a.w. Die 70-300VR mag misschien niet geweldig zijn vanaf 200mm maar het zal een verschil van dag en nacht zijn met je g-type.

• Rudedadude

Rudedadude

Ik heb even lopen kijken tussen mijn foto's, maar ik merk dat ik op 300mm veel op f8.0 schiet, omdat dit een zichtbare verbetering biedt tov open op 5.6. Bij 8.0 zijn de platen prima bruikbaar. Niet zo scherp als op de kortere afstanden, maar prima te doen. Het valt me nu pas op dat een drietal platen die ik in mijn woonkamer op 30x45 cm heb hangen allemaal geschoten zijn met brandpuntsafstanden tussen de 200 en 300 mm en die zien er prima uit (geschoten met een D80).

• Teun_2
gelukkie schreef op maandag 22 juni 2009 @ 17:23:
Ik zit er over te denken om over een aantal weken een nieuwe lens kopen, weet alleen nog niet zo goed welke...
Huidige setup:
D80 met 18-70dx, 50mm 1.8 en 70-300G (niet-ed)
De 70-300 vind ik nogal soft (gebruik hem daarom zelden). Ik denk daarom aan een nieuwe telelens met meer kwaliteit (en vr). Ik zal deze vooral in de natuur gebruiken.

Ik zit te denken aan:
Nikon 70-300VR
Nikon 55-200VR

Daarnaast fotografeer ik graag met de 50mm (voor de DOF), maar die is soms iets teveel tele...een 35mm 1.8 staat daarom ook op het lijstje...

Qua prijs is de 55-200 + de 35mm ongeveer even duur als de 70-300VR..Budget is dan ook ongeveer 400 euro.

Wat is nu wijsheid...

Wat denken jullie hierover?
Misschien ook eens kijken naar een push-pull 80-200 F2.8 als AFsnelheid en gewicht voor jou niet zo belangrijk zijn, is het een supergoede lens en zeker wel 2de hands te krijgen voor die prijs. Ik heb de mijnne 300 betaald.
Pagina: 1 ... 20 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.