Even snel tussendoor.
Het afgelopen weekend even een paar foto's gemaakt om het gebruik van een TC en upscalen te vergelijken.
Het resultaat staat al op Flickr.
Maar ik wil er nog wel even wat aan doen voor ik er een mooie post van maak. Ik was van plan dat maandag avond te doen, maar zondag vroeg mijn vliegleraar of ik deze week even een vliegtuig voor hem/met hem op kon halen. Daar heb ik uiteraard geen nee tegen gezegd, maar dat betekende wel dat ik maandag dus een vluchtvoorbereiding moest doen.
Met het weer van gisteren was het helemaal geen straf om naar Hildesheim te moeten vliegen.

Daarna helemaal solo (als in mijn vliegleraar is met het snellere vliegtuig vast vooruit gevlogen) naar Telgte. Toch ruim een uur over de heuveltjes van Duitsland gevlogen.)

En daarna met vliegleraar die zat te internetten op zijn telefoon, terug naar Stadlohn.
Maar goed, terug naar de shoot-out: Die was dus naar aanleiding van een discussie tussen Nick en Nomad.
De JPG's staan dus op flickr. Met langere sluitertijden zie ik dat mijn crappie statief toch niet stevig genoeg is. (Bijvoorbeeld de f22 1/10 200mm is iets bewogen.)
Ik ben zelf (na deze serie) voorstander van de TC, want het is minder werk en ik heb meer detail. bokeh boeit me niet zo. CA zie ik in beide niet opvallend.
Wat vind ik namelijk belangrijk bij een dergelijke foto: Het detail, anders ga ik toch niet zo ver zoomen. Als het gaat om een sfeerbeeld o.i.d., wil ik er toch dichter bij komen.
Wat zie ik zelf: De nummerplaat van de rode auto is nog min of meer leesbaar met een TC, maar als ik de 200mm pak en die upscale, dan wordt dat gewoon een soort geel blauwe waas. Er is inderdaad meer detail dan ik had verwacht, maar toch....
Upscalen heb ik gedaan in CaptureNX overigens. Dus eerst foto's bijgeknipt, dan upscale naar 4288*veel, de standaard D300 resolutie. (Dat doet me er aan denken, ik wil ook nog een originele 200 mm in de set stoppen, zodat zichtbaar is hoeveel je nu eigenlijk weg snijd en dat is best veel.)
Naar aanleiding van een korte conversatie met Nomad heb ik de upscale gewoon in een stap gedaan.
Waarschijnlijk maak ik hier wel een keer een losse draad van, maar dat wilde ik eigenlijk pas doen als ik iets meer tijd heb en ook nog wat 100% crops gemaakt heb van met name de genoemde nummerplaat.
Mocht iemand geïnteresseerd zijn, dan heb ik uiteraard alle foto's in JPG en in NEF beschikbaar. Denk er wel aan dat het 14 bit lossless gecomprimeerde NEF's zijn van ongeveer 15MB per stuk. Zelfs met Gmail kan je er dan maar 1 per mail ontvangen.....