Het grote Nikonmount-objectieven-topic V8.0 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 35 Laatste
Acties:
  • 203.164 views

Onderwerpen

Alle 55 producten

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:21

voodooless

Sound is no voodoo!

Wijnands schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:59:
photozone? Ik heb bij die lui altijd de indruk dat ze of wat tegen tokina hebben of, wat ik waarschijnlijker acht, dat ze net die ene op de zoveel hebben die niet lekker presteert. Op zich hele gedegen en solide testen maar als ik bijv. kijk wat ze over m'n tokina schrijven:

Minor flaws are higher-than-average CAs and a quite slow AF speed
Photozone inderdaad ;) Ze zeggen echter eerder ook:
the AF speed is actually pretty fast
Wat nu dan 8)7

Ik ga nog wat andere reviews bekijken natuurlijk. Op zich vind ik de 16 mm wel een behoorlijk pluspunt.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

NickH schreef op maandag 13 april 2009 @ 23:23:
Even een vergelijk op Cameranu:

17-55: 1119e
17-50: 328e

1119-328 = 791 ;)
:P haha dat zet om toch aan het denken,wat te doen.

Verwijderd

voodooless schreef op maandag 13 april 2009 @ 19:09:
Edit: Zo te zien is de Tokina zijn extra geld niet echt waard. De motor ontbreekt inderdaad, maar dat lijkt minder erg. Wat echter opvalt zijn de flinke CA en de onscherpte van alles behalve het midden.
Welke lens van Tokina heb jij het over dan? Wat Wijnands al zegt over Photozone zou ik ook willen onderschrijven. Zelf zou ik mijn Tokina 12-24 f4 echt niet inruilen voor een Nikon 12-24 f4.
De kwaliteit van de foto's is gewoon gelijk. Het mooiste punt onderschrijving van dat punt vind ik nog wel dat ik pas een mailtje kreeg van de persoon waarvan ik mijn Nikon 70-200 f2.8 VR heb gekocht. Hij verkoopt zijn Nikon 12-24 f4 want hij heeft al een sigma 10-22 (?) en een tokina 12-24 f4. Omdat hij ook een FX camera heeft gekocht heeft ook de Nikon 14-24 f2.8 zijn intrede gedaan en dus heeft hij de lens die voor hem de minste meerwaarde heeft, in de verkoop gedaan.

Als het gaat om het bereik van 18~50 mm, zou ik overigens gaan voor lichtsterkte en niet voor OS. De meeste mensen kunnen zonder veel oefening een sluitertijd van 1/50 seconden halen uit de losse hand. Langere sluitertijden gaan toch bewegingsonscherpte van je onderwerp opleveren, dus vandaar dat ik lichtsterkte belangrijker vind.
Pas vanaf zeg maar 70 mm zou ik VR als vervanger van lichtsterkte gaan zien, maar let op, dit is mijn persoonlijke mening en die is voor meerdere interpretatie vatbaar.

Voor mij wil ik dit bereik nog wel een keer af gaan dekken met een lichtsterke zoom lens, maar dat heeft nog geen prioriteit. Zelf wil ik dus wel voor de Nikon gaan, want ik wil gewoon the best of the best of the best. Ik weet dat als ik nu een budget lens koop, die op termijn toch vervangen wordt.
Ik heb dan ook geen zin om voor mij zelf alles te gaan vergelijken. Vandaar dat ik zou kiezen voor de Tamron. Die lijkt over het algemeen de beste papieren te hebben.
En da's dus weer heel duidelijk een verschillende insteek. Ik vind een lens die bijna net zo goed is maar honderden euro's goedkoper veel aantrekkelijker dan een echte, peperdure nikon.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 09:40:
En da's dus weer heel duidelijk een verschillende insteek. Ik vind een lens die bijna net zo goed is maar honderden euro's goedkoper veel aantrekkelijker dan een echte, peperdure nikon.
daar heb je voor een deel weer gelijk in,maar er zit toch wel wat verschil in. en ik moet zeggen ik vind de 17-55 best hufterproef. die is nu na 4 jaar voor het eerst kuren aan het vertonen .en ik ben daar neit echt bepaald zuinig opgeweest. die is o.a een aantal keer al gestuiterdt.vraag me af of ik ook zo kan omgaan met de tamron.is die net zo degelijk gebouwd?
Waarschijnlijk niet. Nikon's pro spul is heel degelijk gebouwd, daar achteraan komt de ATX pro serie van tokina en dna pas de rest. Wat mij betreft.

• NickH
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 31-10 12:24
Voor 1119e zou ik wel een stevig stuk lens verwachten, daarnaast krijg je SWM (sneller + stiller) en IF. Als je het geld hebt liggen en ermee wil gooien, is er verschil. Echter, een hoop mensen (net als ik) vinden het verschil gewoon te klein voor zo'n investering.

De tamron voelt flink stevig (vind ik), dat de focus niet zo snel en stil is als met een SWM stoort me totaal niet en het IF verhaal is leuk, maar voor mij ook niet baanbrekend.

• J0YR1D3R
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb de 17-50 eigenlijk nooit in m'n handen gehad en ben meteen voor de 17-55 gegaan. Weliswaar 2de hands, maar na een foto of 500 kan er weinig mis mee zijn. Paar testjes gedaan en het ding goed bekeken en een mooie deal gesloten. Ik vind het echt een heerlijk objectief, super qua kleuren en contrast, alleen bovengemiddeld flaregevoelig. Op de D300 is het een combinatie die perfect in balans is en die een output geeft om van te smullen. Hier voorbeeld 1 en 2.

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-10 16:11
J0YR1D3R schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:59:
Ik heb de 17-50 eigenlijk nooit in m'n handen gehad en ben meteen voor de 17-55 gegaan. Weliswaar 2de hands, maar na een foto of 500 kan er weinig mis mee zijn. Paar testjes gedaan en het ding goed bekeken en een mooie deal gesloten. Ik vind het echt een heerlijk objectief, super qua kleuren en contrast, alleen bovengemiddeld flaregevoelig. Op de D300 is het een combinatie die perfect in balans is en die een output geeft om van te smullen. Hier voorbeeld 1 en 2.
No offense, maar die foto's vind ik nou niet echt sprekende voorbeelden waar een Nikon zich zou onderscheiden van de tamron, zeker omdat de tammy ook een (idioot, imho) contrast met zich meebrengt. De Nikon is waarschijnlijk een stuk subtieler.

Dat van die flare-gevoeligheid is wel erg jammer, maar dat lijkt een beetje het juk van (super) groothoek objectieven te zijn, enkele uitzonderingen daar gelaten...

• NickH
Naast de D5000, is ook de Nikkor 10-24 aangekondigt. De introductieprijs is wat minder vrolijk: 899 dollar.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:30

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Die prijs is een flinke domper wat mij betreft. De Tokina vind ik dan nog steeds de beste optie (voor dat geld), met de Sigma als zeer goede runner up. De IQ van de Nikkor moet dan wel heel goed zijn, wil die het geld waard zijn voor mij.

Hier staat tekst

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 16:51
Die prijs is een introductieprijs he...

Het is wel 20% meer groothoek dan de 12-24 en waarschijnlijk zal hij veel scherper zijn dan de Tokina. Nikon heeft bewezen dat het kan met de 14-24!

Op de fiets vervuil je niets!

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Hmm... na eerdere berichten in dit topic had ik toch wat hogere verwachtingen van de prijs van die 10-24. Dit is inderdaad een aardige tegenvaller.

• joepert
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Adviesprijs in Nederland inclusief BTW zal naar verluidt €999 zijn....

• J0YR1D3R
  • Niet online
Henk schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:12:
[...]
No offense, maar die foto's vind ik nou niet echt sprekende voorbeelden waar een Nikon zich zou onderscheiden van de tamron, zeker omdat de tammy ook een (idioot, imho) contrast met zich meebrengt. De Nikon is waarschijnlijk een stuk subtieler.

Dat van die flare-gevoeligheid is wel erg jammer, maar dat lijkt een beetje het juk van (super) groothoek objectieven te zijn, enkele uitzonderingen daar gelaten...
Wat ik al zei, ik ken de 17-50 van Tamron niet en zijn prestaties dus ook niet :) Heb wel het eea gelezen aan tests voordat ik de 17-55 kocht, maar de Tamron nooit in m'n handen gehad. Ik vind de Nikon gewoon hele mooie foto's geven qua contrast en kleur. Daarmee zeg ik dus niet dat de Tamron slecht presteert, zeker niet :) De 17-55 is duur, ja, maar het is ook wel een hele dikke en fijne lens om mee te werken :9

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
QuestionMarc schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:30:
Het is wel 20% meer groothoek dan de 12-24
't is 16,67% meer groothoek ;) 12mm is wel 20% mínder groothoek dan 10mm.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
MikeyMan schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:31:
Hmm... na eerdere berichten in dit topic had ik toch wat hogere verwachtingen van de prijs van die 10-24. Dit is inderdaad een aardige tegenvaller.
Het blijft Nikon, de 12-24 is nou ook niet echt betaalbaar te noemen.
Bij de D5000 (de laatste nul past er nauwelijks op) staat een prijs van $729
De MTF charts van de 10-24 zien er veelbelovend uit er zitten aardig wat
duurdere stukjes glas in.

[ Voor 21% gewijzigd door bouwfraude op 14-04-2009 13:17 ]

Verwijderd

J0YR1D3R schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 10:59:
ik heb um zelf ook/of beter gezegt had doet sinds vandaag niet veel meer. af blijft ram hangen en de zoomring gaat bij elke keer moeilijker :(. voor mij is het de overweging om hem te laten reviceren of een tam te kiezen .

• pipo76
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online

pipo76

Pipo

Verwijderd schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:22:
[...]
ik heb um zelf ook/of beter gezegt had doet sinds vandaag niet veel meer. af blijft ram hangen en de zoomring gaat bij elke keer moeilijker :(. voor mij is het de overweging om hem te laten reviceren of een tam te kiezen .
Als reviseren ongeveer net zo duur is als een nieuwe Tamron, dan koos ik voor reviseren; dan heb je voor hetzelfde geld een "betere" lens. (En bovendien een die je al kent).

Zelf heb ik de Tamron 17-50 ook nog, maar ik gebruik tegenwoordig de Nikon 17-55; een prachtlens. Hoewel de prijs-prestatieverhouding van de Tamron dik in orde is, is het verschil in scherpte/snelheid/nauwkeurigheid met de Nikon (voor mij) duidelijk waarneembaar. Of dat de meerprijs waard is, is uiteraard een persoonlijke keuze.

Verwijderd

pipo76 schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 21:49:
[...]

Als reviseren ongeveer net zo duur is als een nieuwe Tamron, dan koos ik voor reviseren; dan heb je voor hetzelfde geld een "betere" lens. (En bovendien een die je al kent).

Zelf heb ik de Tamron 17-50 ook nog, maar ik gebruik tegenwoordig de Nikon 17-55; een prachtlens. Hoewel de prijs-prestatieverhouding van de Tamron dik in orde is, is het verschil in scherpte/snelheid/nauwkeurigheid met de Nikon (voor mij) duidelijk waarneembaar. Of dat de meerprijs waard is, is uiteraard een persoonlijke keuze.
je maakt hier idd een goed punt.wss gaat deze gewoon in de revisie :)
tenzij ik hem volgnede week in NY voor die prijs vindt :P

Verwijderd

Als je de Tamron 17-50 vergelijkt met de 30mm sigma prime of de 35/1.8 prime van Nikon op het gebied van kleur, CA, vervorming, contrast etc. Is er dan een groot verschil tussen die 3? Wil namelijk graag met een prime als walk-around gaan spelen + het is net wat compacter. Vorige keer toen ik dit aankaarte was het nog een beetje een toekomstplannetje, maar nu kan ik het ook echt gaan doen als ik dat wil.

• abrakadaver
Wanneer je ze alle 3 op f/2.8 gebruikt zullen de primes het qua CA, kleur, contrast en scherpte beter doen, met alle lenzen wide-open zal 't verschil wat kleiner zijn.

Verwijderd

abrakadaver schreef op woensdag 15 april 2009 @ 18:43:
Wanneer je ze alle 3 op f/2.8 gebruikt zullen de primes het qua CA, kleur, contrast en scherpte beter doen, met alle lenzen wide-open zal 't verschil wat kleiner zijn.
Dat de sigma dat doet geloof ik wel, maar hoe zit het met de goedkopere nikon?

Verwijderd

joepert schreef op dinsdag 14 april 2009 @ 11:53:
Adviesprijs in Nederland inclusief BTW zal naar verluidt €999 zijn....
Dat lijkt me sterk. De AF-S 50mm f/1.4G was in Europa goedkoper dan in de VS. €350 vs $430

Verwijderd

abrakadaver schreef op woensdag 15 april 2009 @ 18:43:
Eh, maar f2.8 is toch al max wide open voor de tamron? Dus als je de prime's nog verder open schroeft wordt het toch een appels en peren verhaal? Overigens zou ik niet alleen naar de prestaties op f2.8 kijken, maar ook bij bijvoorbeeld f5.6 kijken. Een diafragma wat je in de praktijk veel vaker zal gebruiken dan de wide open f2.8

• abrakadaver
Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 09:26:
[...]
Eh, maar f2.8 is toch al max wide open voor de tamron? Dus als je de prime's nog verder open schroeft wordt het toch een appels en peren verhaal?
Dat zeg ik toch? appels-met-appels doen de primes het beter.
Een f/1.4 lens vergelijken met een zoomlens op f2.8 is misschien niet helemaal appels-appels-tweakers-meetbaar-verantwoord, maar 't is wel handig om te weten of de prime op f/1.4 het beter of slechter doet dan wat ie nu gewend is met z'n f/2.8 zoom toch?
Overigens zou ik niet alleen naar de prestaties op f2.8 kijken, maar ook bij bijvoorbeeld f5.6 kijken. Een diafragma wat je in de praktijk veel vaker zal gebruiken dan de wide open f2.8
Inderdaad, daarom koop je een f/1.4 lens ;(

Verwijderd

Je hebt helemaal gelijk. na je uitleg zie ik nu ook waar ik je punt gewoon helemaal gemist heb. (En tja, als je dan een ander punt aanneemt......) ;)

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 17:40
Even offtopic: bewijst maar weer hoe goed de seals zijn van Nikon:

Afbeeldingslocatie: http://www.thaidphoto.com/forums/attachment.php?s=e8fd040d636a016821b3dead2ff552d5&attachmentid=342266&stc=1&d=1239784395

Verwijderd

een update :

revisie van mijn 17-55 nog net geen 300 euro .ik zal van de week laten weten wat er aan gedaan is .

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-11 15:33

Barrycade

Through the...

Jeroenz18 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:56:

[afbeelding]
Uh en wie zegt dat er hierna nog een foto uit dat apparaat is komen rollen?

Verwijderd

abrakadaver schreef op donderdag 16 april 2009 @ 15:03:
[...]

Dat zeg ik toch? appels-met-appels doen de primes het beter.
Een f/1.4 lens vergelijken met een zoomlens op f2.8 is misschien niet helemaal appels-appels-tweakers-meetbaar-verantwoord, maar 't is wel handig om te weten of de prime op f/1.4 het beter of slechter doet dan wat ie nu gewend is met z'n f/2.8 zoom toch?

[...]

Inderdaad, daarom koop je een f/1.4 lens ;(
is de blur index op slrgear de scherpte? Want dan doet de tamron het net zo goed als de 30mm sigma @ 2.8 :?

• jeroenzelle
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-11 17:40
littlejoannes schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 09:02:
[...]

Uh en wie zegt dat er hierna nog een foto uit dat apparaat is komen rollen?
Ik heb geen bewijs, maar weet uit eigen ervaring dat de D3 zeker nog werkt na dit ;).

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 19:08
Jeroenz18 schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:08:
[...]

Ik heb geen bewijs, maar weet uit eigen ervaring dat de D3 zeker nog werkt na dit ;).
Zelfs mijn D70 heeft zoiets overleefd, iets minder (twee liter) gewoon leiding water welliswaar, maar toch.

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 03-11 16:51
PageFault schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 11:17:
[...]

Zelfs mijn D70 heeft zoiets overleefd, iets minder (twee liter) gewoon leiding water welliswaar, maar toch.
Wel een handige manier om hem schoon te maken :) Jammer dat ik zelf geen gesealde lenzen heb...

Op de fiets vervuil je niets!

Verwijderd

Ik zou er toch liever gedestileerd water voor gebruiken, ofwel; kalkvrij.

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-11 13:47
waarom zou je het uberhaupt doen?

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

• PageFault
  • Laatst online: 28-10 19:08
QuestionMarc schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 13:31:
[...]

Wel een handige manier om hem schoon te maken :) Jammer dat ik zelf geen gesealde lenzen heb...
De 18-70 is niet echt sealed volgens mij.

Een een of andere joker vond dat toen nodig. Mijn eerste keuze zou niet geweest zijn om mijn camera aan vocht bloot te stellen...

Verwijderd

Kwartjuh schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:06:
waarom zou je het uberhaupt doen?
Omdat het leuk is :P
PageFault schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 15:09:
[...]

De 18-70 is niet echt sealed volgens mij.

Een een of andere joker vond dat toen nodig.
En die ging toen enkele maanden met een D70-vormige deuk in z'n hoofd door het leven?

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:01
Jeroenz18 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 23:56:

[afbeelding]
idd.... de D300 & 17-55 Nikkor: een solide (en waterdichte) combo!

"personally tested and approved @ Niagara Falls 2008" :+

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Kwartjuh
  • Laatst online: 04-11 13:47
zijn seals niet gewoon voor noodgevallen? Dit is meer een beetje maf of patserig doen met je dure apparatuur. ik vind het vreemd, maar hij moet het zelf weten.

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Verwijderd

[knip]

[ Voor 83% gewijzigd door Nomad op 17-04-2009 19:53 . Reden: ontopic blijven a.u.b. ]

Verwijderd

Kwartjuh schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 19:30:
zijn seals niet gewoon voor noodgevallen? Dit is meer een beetje maf of patserig doen met je dure apparatuur. ik vind het vreemd, maar hij moet het zelf weten.
Als 'ie al in de regen had lopen werken, was een extra beetje misschien niet meer zo erg :).

Verwijderd

whatever, laat ook maar

[ Voor 80% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2009 21:06 ]

Verwijderd

Weet iemand een goede Fish Eye objectief voor de Nikon D40. Van rond de 500 voor een beginner :P.

Verwijderd

De Nikon 10.5? Of wil je AF?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 19-04-2009 00:17 ]

Verwijderd

Even vergeten 8)7 .
AF is wel leuk als het erop zit ja.

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01-11 20:06
Spaar geld uit en koop een Peleng, tenzij je zeker weet dat je een fish-eye heel vaak gaat gebruiken (en dat doen er maar weinig). AF op een fisheye heb je niet echt nodig.

Verwijderd

Bij Sigma hebben ze er iig twee. Een 4.5mm f/2.8 en een 10mm f/2.8..

Maar grote kans dat die Peleng een verstandigere keuze is.. tenzij je er écht veel mee gaat werken. (alles meer dan een meter of 2 zal toch op oneindige focussen zijn, gok ik zo)

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik weet niet of ik de peleng zou aanraden.
Coating op het frontelement dat niet goed verspreid zit, CA, niet lekker scherp, énorm zwaar, 8mm is wel erg veel wide angle, en zo kan ik wel even doorgaan.

Ik ben alles behalve enthousiast over de peleng. En AF is best fijn bij een fisheye, want ook daarmee kan je best dingen uit focus hebben.

Mijn advies zou de 10mm sigma fish zijn, fijne hoeveelheid bolling ook.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

• /\/\|)
In principe heb je gelijk (hoewel ik mijn exemplaar zeer redelijk vind), maar voor heel veel fotografen is fish-eye iets dat ze niet veel gebruiken.

Tenzij iemand al ervaring heeft met fish-eye en weet dat hij die lens echt regelmatig zal gebruiken, is mijn advies toch de Peleng. Als dan blijkt dat fish-eye zijn ding is en hij de Peleng niet goed genoeg vindt: verkoop hem door met weinig verlies en ga voor de Sigma.
Ik vind het af en toe heel leuk om met de fish-eye te spelen, maar ik steek mijn geld vooralsnog liever in ander glas dan in een andere fish-eye.

• /\/\|)
Een ander voordeel van de Peleng: mocht je overvallen worden door iemand die op je fotospullen uit is, dan grijp je je Peleng en gooi je dat Witrussisch brok staal tegen de overvaller aan. Vervolgens maak je je uit de voeten, niet omdat de overvaller dan nog achter je aankomt, maar omdat je niet aangeklaagd wil worden voor doodslag. :+

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:06
Ik zou dan nog steeds niet een peleng kopen, maar eerder een 2e hands 10mm fish ofzo. Dan kan je zonder (of met weinig) financiele schade een lens proberen en weer verkopen, mocht niet bevallen
Een fisheye kopen die qua handling niet fijn werkt, geeft nog niet 100% een ervaring hoe een fish kan zijn.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Verwijderd

/\/\|) schreef op zondag 19 april 2009 @ 09:49:
Een ander voordeel van de Peleng: mocht je overvallen worden door iemand die op je fotospullen uit is, dan grijp je je Peleng en gooi je dat Witrussisch brok staal tegen de overvaller aan. Vervolgens maak je je uit de voeten, niet omdat de overvaller dan nog achter je aankomt, maar omdat je niet aangeklaagd wil worden voor doodslag. :+
Zelfverdediging toch :P

Maarja, helaas is de praktijk echt achterlijk op dat gebied ja.

Verwijderd

/\/\|) schreef op zondag 19 april 2009 @ 09:49:
_O-

Ik den dat ik toch nog even de Fish Eye links laat liggen, omdat het gewoon heel wat slimmer voor mij is om een Sigma 10-20 te kopen.

:Y) Bedankt beste GoTers.

Verwijderd

Zijn er leveringsproblemen met de 35/1.8G? Hij lijkt wel uit alle bekende webshops verdwenen te zijn, en als hij al bij een shop staat is hij niet op voorraad.

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11 11:59
Deze?

Hoe zijn de ervaringen tot nu toe van jullie bij deze lens?

[ Voor 28% gewijzigd door SkipZ op 20-04-2009 11:17 ]

• NickH
offtopic:
uit het D90 topic, naar hier:
littlejoannes schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:30:
Gaat nu eigenlijk over lenzen en daar is een eigen topic voor maar toch even dan:
Er zijn volgens mij 3 18-55 kitlenzen: 18-55 type I de eerste. 18-55 type II de verbeterde en de 18-55 VR. Waarbij de laatste 2 volgens mij de betere zijn.

D40 body gaat zonder kitlens zal niet veel mensen op marktplaats aanspreken. Ook gezien de doelgroep: starters.

Los daarvan snap ik de keuze van overstap niet als je nu voor de D90 wil gaan terwijl je wel je kitlens van de D40 wil houden. Waar loop je dan tegen beperkingen aan bij de D40? op de body?
Daarnaast is glas een langere termijn investering, body vervang je sneller dan je lens. Zoals littlejoanes al zegt, loop je tegen de beperkingen in je body aan, koop een nieuwe body, anders: lens :)

• J0YR1D3R
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 19 april 2009 @ 08:55:
Ik weet niet of ik de peleng zou aanraden.
Coating op het frontelement dat niet goed verspreid zit, CA, niet lekker scherp, énorm zwaar, 8mm is wel erg veel wide angle, en zo kan ik wel even doorgaan.

Ik ben alles behalve enthousiast over de peleng. En AF is best fijn bij een fisheye, want ook daarmee kan je best dingen uit focus hebben.
Ik heb dan blijkbaar nog een goed exemplaar dat bij cameranu.nl vandaan komt. Die doen sowieso al een check voordat ze in de verkoop gaan. Inmiddels leveren ze geen Pelengs meer, heb eigenlijk geen idee waarom. De coating zit goed en gelijkmatig verspreid, scherpte is echt meer dan ik had verwacht en gewicht een issue? M'n 17-55 is 2x zo zwaar en de Peleng is behoorlijk klein. Zal binnenkort wel even een 100% crop online slingeren :)

• Orion84
  • Laatst online: 22:48

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op zondag 19 april 2009 @ 23:21:
Zijn er leveringsproblemen met de 35/1.8G? Hij lijkt wel uit alle bekende webshops verdwenen te zijn, en als hij al bij een shop staat is hij niet op voorraad.
Ik wachtte bij de lokale fotoboer ook al ruim een maand op bericht dat ie binnen was. Zaterdag maar eens gemaild en ik krijg zojuist reactie dat ze hem nog steeds niet hebben, maar hopen op komende vrijdag.

Geen idee wat er aan de hand, is maar het duurt wel lang in elk geval. Misschien kunnen ze het niet bijhouden qua productie?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

NickH schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:35:
offtopic:
uit het D90 topic, naar hier:

[...]

Daarnaast is glas een langere termijn investering, body vervang je sneller dan je lens. Zoals littlejoanes al zegt, loop je tegen de beperkingen in je body aan, koop een nieuwe body, anders: lens :)
Zo slecht is zelfs die eerste generatie 18-55 echt niet hoor.

Gewoon de 18-105 halen als je 't kan betalen en kijken wat 'ie doet. Ding gaat los voor 175 dus 140 2e hands moet haalbaar zijn. En, zoals eerder gezegd, D40 met een 18-55 raak je een stuk sneller kwijt.

• NickH
* NickH wijst naar http://www.cameranu.nl/ar...kkor_AF-S_DX_35_1.8G.html

edit en naar: http://kamera-express.nl/...age=product&product=27579

[ Voor 9% gewijzigd door NickH op 20-04-2009 13:35 ]

Verwijderd

Nomad schreef op zondag 19 april 2009 @ 12:05:
Ik zou dan nog steeds niet een peleng kopen, maar eerder een 2e hands 10mm fish ofzo. Dan kan je zonder (of met weinig) financiele schade een lens proberen en weer verkopen, mocht niet bevallen
Een fisheye kopen die qua handling niet fijn werkt, geeft nog niet 100% een ervaring hoe een fish kan zijn.
De Peleng is gewoon grappig. Als je die tweedehands koopt, geld daar precies hetzelfde als voor de Sigma die jij aanraad.
Waar ik van zou balen met een Peleng op een D40 is het feit dat je geen lichtmeting hebt. Maar ach, zelfs daar zou ik me niet al te druk over maken. Door de idioot grote beeldhoek heb ik ook op mijn D300 wel eens de situatie dat de lichtmeting niet doet wat ik had gedacht.

Verder heb ik mijn Peleng standaard op f5.6 staan en focus distance op ongeveer 0,7 meter (net iets meer dan 2 voet zeg maar.)
Volgens de bekende site met superrekenaardinges levert dat op: Near limit: 0,31 meter. 8)7 Far limit: infinity 7(8)7 Total: Infinity B-)

Leg me nu nog eens uit waar ik AF voor nodig heb? :S
Buiten dat, wie gaat Peleng werk nou op scherpte zitten controleren? De idiote beelden die zo'n ding levert trekken toch veel meer de aandacht dan details

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Dat en zelfs mooi scherpgesteld is hij niet zo heel fantastisch scherp.
Als je dat wil moet je de Sigma of de Nikkor kopen ;) (Voor veel meer pecunia)

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

• SkipZ
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-11 11:59
lens vanmiddag gehaald bij cameranu, ze hadden er volgens mij nog drie op voorraad daar.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Yippy, ik heb vanavond de Tamron 17-50 bij Koeitje opgehaald en ben er super blij mee. Eindelijk weer vervanging voor mijn oude D70 kitlens. Eerste testshots in het donker laten veel potentie zien.

* voodooless is erg blij :D

• NickH
Feli voodooless :) Ben er zelf ook erg tevreden mee, ga je een hoop lol aan hebben :)

• abrakadaver
Die peleng ja, veel flare en niet zo scherp, zwarte hoekjes in beeld, weinig contrast en slechte kleuren enz.
qua beeldkwaliteit is een sigma, zeiss of nikkor duidelijk beter, als je daar naar op zoek bent is de peleng niks voor je: heel simpel.

Ik heb er ooit 160eu voor betaald en veel plezier van gehad. Fisheye blijft een beetje een gimmick/trucje, de foto's die ik er mee gemaakt heb leden niet echt om de mindere optische kwaliteiten. Die goedkope look heeft wel wat.
voorbeeldje
en nog een
en nog een

Ohja autofocus en auto-diafragma heb ik nooit zo gemist op deze lens. (ook niet op de 16mm f/2.8 die ik nu heb op FF) Dat auto-alles is i.m.o. nogal overrated, vooral voor zo'n fun-lensje.

Verwijderd

Woei, fotozaak in de stad had de 35/1.8G op voorraad. Gelijk maar even opgehaald.

Eerste indrukken (nog geen foto gemaakt)
-35mm is echt precies wat ik zocht
-1 1/3 stop winst tov de tamron lijkt op papier niet zoveel, maar als je het op het schermpje van je camera ziet wel :P
- Mooi formaat, past perfect bij de D40. Weegt ook geen fluit.
- AF is stil. [overdreven] Niet zoals met de tamron dat iedereen omkijkt als je scherpstelt :+ [/overdreven]

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Feli Koeitje :) Veel plezier met schieten!

• NickH
Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 14:22:
[overdreven] Niet zoals met de tamron dat iedereen omkijkt als je scherpstelt :+ [/overdreven]
Afbeeldingslocatie: http://www.dear-god.net/cms/_ArticleImages/2008/05/sad-face-paper-bag.jpg

Maar... Maar... Maar...

Ik HIELD van het geluid van mijn koffiemolen :'(

(:P)

On a brighter note: feli! Ben wel benieuwd naar die lens, wil 'm zelf met de tijd ook aanschaffen (eerst een D400).

Verwijderd

Heb nog niet echt kunnen testen, alleen even snel 2 shots geschoten van een boom @ 1.8 en 2.8 :+

http://www.flickr.com/photos/koeitje/3463343620/
http://www.flickr.com/photos/koeitje/3462528857/

Verwijderd

Even snel tussendoor.

Het afgelopen weekend even een paar foto's gemaakt om het gebruik van een TC en upscalen te vergelijken.

Het resultaat staat al op Flickr.

Maar ik wil er nog wel even wat aan doen voor ik er een mooie post van maak. Ik was van plan dat maandag avond te doen, maar zondag vroeg mijn vliegleraar of ik deze week even een vliegtuig voor hem/met hem op kon halen. Daar heb ik uiteraard geen nee tegen gezegd, maar dat betekende wel dat ik maandag dus een vluchtvoorbereiding moest doen.
Met het weer van gisteren was het helemaal geen straf om naar Hildesheim te moeten vliegen. :*) Daarna helemaal solo (als in mijn vliegleraar is met het snellere vliegtuig vast vooruit gevlogen) naar Telgte. Toch ruim een uur over de heuveltjes van Duitsland gevlogen.) 8) En daarna met vliegleraar die zat te internetten op zijn telefoon, terug naar Stadlohn.

Maar goed, terug naar de shoot-out: Die was dus naar aanleiding van een discussie tussen Nick en Nomad.

De JPG's staan dus op flickr. Met langere sluitertijden zie ik dat mijn crappie statief toch niet stevig genoeg is. (Bijvoorbeeld de f22 1/10 200mm is iets bewogen.)

Ik ben zelf (na deze serie) voorstander van de TC, want het is minder werk en ik heb meer detail. bokeh boeit me niet zo. CA zie ik in beide niet opvallend.
Wat vind ik namelijk belangrijk bij een dergelijke foto: Het detail, anders ga ik toch niet zo ver zoomen. Als het gaat om een sfeerbeeld o.i.d., wil ik er toch dichter bij komen.

Wat zie ik zelf: De nummerplaat van de rode auto is nog min of meer leesbaar met een TC, maar als ik de 200mm pak en die upscale, dan wordt dat gewoon een soort geel blauwe waas. Er is inderdaad meer detail dan ik had verwacht, maar toch....

Upscalen heb ik gedaan in CaptureNX overigens. Dus eerst foto's bijgeknipt, dan upscale naar 4288*veel, de standaard D300 resolutie. (Dat doet me er aan denken, ik wil ook nog een originele 200 mm in de set stoppen, zodat zichtbaar is hoeveel je nu eigenlijk weg snijd en dat is best veel.)
Naar aanleiding van een korte conversatie met Nomad heb ik de upscale gewoon in een stap gedaan.
Waarschijnlijk maak ik hier wel een keer een losse draad van, maar dat wilde ik eigenlijk pas doen als ik iets meer tijd heb en ook nog wat 100% crops gemaakt heb van met name de genoemde nummerplaat.

Mocht iemand geïnteresseerd zijn, dan heb ik uiteraard alle foto's in JPG en in NEF beschikbaar. Denk er wel aan dat het 14 bit lossless gecomprimeerde NEF's zijn van ongeveer 15MB per stuk. Zelfs met Gmail kan je er dan maar 1 per mail ontvangen.....

• Just_I
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:19

Just_I

What did you just say?

Ik heb het gevoel dat ik toe ben aan een nieuwe lens, een tele-lens. Nu heb ik een 17-55 F2.8 en een 55-200 VR (overblijfsel van mijn D40 periode) als voornaamste lenzen die ik gebruik. Nu heb ik het gevoel dat ik bij de tele-lens toch wat tekort kom, mm wel te verstaan. Vaak als ik in de natuur rond loop of langs het sportveld heb voel ik dat ik gewoon niet vergenoeg in kan zoomen om een mooi shot te krijgen.

Voor een langere lens heb ik een budget van rond de duizend euro uitgetrokken wat mij eerste selectie op het volgende brengt:
- Nikon AF-D 80-400mm F/4.5-5.6 VR ED (+/- 1200 euro)
- Sigma 50-500mm F/4.0-6.3 EX DG APO HSM (+/- 1100 euro)
- Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS (+/- 800 euro)
- Tamron 200-500mm F/5.0-6.3 Di LD iF (+/- 750 euro)

- Sigma 70-200mm F/2.8 II EX DG APO Macro HSM (+/- 650 euro) + TC 2x (+/- 250 euro)
- Sigma 100-300mm F/4.0 EX DG APO iF HSM (+/- 1100 euro) + TC1.7x (+/- 250 euro)

Zoals je ziet is dit al een aardig lijstje met potentiële lenzen, met vele verschillende voor en nadelen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Sigma 150-500 mm aangezien deze goed betaalbaar is, een mooi bereik heeft en OS heeft. In een later stadium zou ik graag mijn 55-200 VR vervangen voor een Sigma 70-200 F2.8 (Nikon is me wat dat betreft te duur) dus vandaar dat ik ook eventueel een 70-200 + TC kan halen.

Wat zou jullie me adviseren om te doen?

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

Ten Thousand fists in the air! \o

Zijn her en der een paar lui die de sigma 70-200 met TC's hebben getest, ga daar 's op googlen.
Verder, gebaseerd op mijn heel persoonlijke ervaringne met beestjes in de natuur... de 150-500 is een erg aantrekkelijke optie, goedkoopste optie om tot 500mm te komen. Geld wel het gebruikelijke advies voor sigma's, check degene die je koopt, de kwaliteitscontrole schijnt nu een stuk beter te zijn maar nog lang niet perfect.

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Bekijk ook de Sigma 120-400...

Ik gin gnaar de winkel voor de 150-500, maar liep naar buiten met een 120-400.
Waarom?
- Lens is goedkoper, kleiner (past op de body in mijn tas, bij de 150-500 zou de lens telkens los moeten), lichter.
- Verschil tussen 400 en 500mm is niet zo groot (20%...) om de nadelen te rechtvaardingen (voor mij dan!). Bovendien is 120 ipv. 150mm ook wel prettig

Verwijderd

Just_I schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:49:
- Sigma 70-200mm F/2.8 II EX DG APO Macro HSM (+/- 650 euro) + TC 2x (+/- 250 euro)
- Sigma 100-300mm F/4.0 EX DG APO iF HSM (+/- 1100 euro) + TC1.7x (+/- 250 euro)
Een 1.7 TC van Sigma? Die ken ik niet. Er is wel een 1.4 TC.

Ik zou zelf een 70-200 f2.8 halen. Die 2.0 TC zou ik nog even laten liggen. Waarschijnlijk merk je met een 70-200 f2.8 al zo veel meer kwaliteit hebt, dat het iets kortere bereik je in eerste instantie niet eens opbreekt.
Als je nu al weet dat je echt verder dan 200 mm wilt komen, zou ik de Sigma 100-300 en de Nikon 80-400 gaan vergelijken. Voor mij zou het dan de Sigma 100-300 worden, omdat die een vast diafragma heeft.

Echter ik zie aan je post niet wat jij nu precies met deze lens wilt, dus is advies ook wat ingewikkeld.

• abrakadaver
Ik vind de (mijn) 70-200 f/2.8 van sigma niet echt goed presteren met 1,4x converter ... de 2x zal nog slechter zijn.
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:51:
Echter ik zie aan je post niet wat jij nu precies met deze lens wilt, dus is advies ook wat ingewikkeld.
Vaak als ik in de natuur rond loop of langs het sportveld heb voel ik dat ik gewoon niet vergenoeg in kan zoomen om een mooi shot te krijgen.
Zoals je zelf ook aangeeft zijn 't 2 erg verschillende toepassingen, langs het sportveld is een f/2.8 of minimaal f/4 wel aan te bevelen, in de natuur heb je die snelheid misschien niet nodig en is lengte te prefereren.

Verwijderd

Just_I schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:49:
Ik heb het gevoel dat ik toe ben aan een nieuwe lens, een tele-lens. Nu heb ik een 17-55 F2.8 en een 55-200 VR (overblijfsel van mijn D40 periode) als voornaamste lenzen die ik gebruik. Nu heb ik het gevoel dat ik bij de tele-lens toch wat tekort kom, mm wel te verstaan. Vaak als ik in de natuur rond loop of langs het sportveld heb voel ik dat ik gewoon niet vergenoeg in kan zoomen om een mooi shot te krijgen.

Voor een langere lens heb ik een budget van rond de duizend euro uitgetrokken wat mij eerste selectie op het volgende brengt:
- Nikon AF-D 80-400mm F/4.5-5.6 VR ED (+/- 1200 euro)
- Sigma 50-500mm F/4.0-6.3 EX DG APO HSM (+/- 1100 euro)
- Sigma 150-500mm F 5-6.3 APO DG OS (+/- 800 euro)
- Tamron 200-500mm F/5.0-6.3 Di LD iF (+/- 750 euro)

Zoals je ziet is dit al een aardig lijstje met potentiële lenzen, met vele verschillende voor en nadelen. Op dit moment gaat mijn voorkeur uit naar de Sigma 150-500 mm aangezien deze goed betaalbaar is, een mooi bereik heeft en OS heeft. In een later stadium zou ik graag mijn 55-200 VR vervangen voor een Sigma 70-200 F2.8 (Nikon is me wat dat betreft te duur) dus vandaar dat ik ook eventueel een 70-200 + TC kan halen.

Wat zou jullie me adviseren om te doen?
ik zou lekker doorsparen voor de nikon 70-200vr en dan een tc gebruiken ga je absoluut geen spijt van krijgen.
ik heb een aantal dagen met de simga mogen werken en nu heb ik de nikon tijdelijk hier staan.maar voor mij is de keuze simpel.nikon punt uit.

af rete snel. en de heel degelijk gebouwd,maar goed daar betaal je dan ook voor .
EgMaf schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:30:
Bekijk ook de Sigma 120-400...

Ik gin gnaar de winkel voor de 150-500, maar liep naar buiten met een 120-400.
Waarom?
- Lens is goedkoper, kleiner (past op de body in mijn tas, bij de 150-500 zou de lens telkens los moeten), lichter.
- Verschil tussen 400 en 500mm is niet zo groot (20%...) om de nadelen te rechtvaardingen (voor mij dan!). Bovendien is 120 ipv. 150mm ook wel prettig
Heb je wat samples? Bij voorkeur gevogelte?

• EgMaf
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-08-2024
Helaas, ik zit middenin een verhuizing...
Maar samples zijn vast zat online te vinden..!

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:18:
[...]

ik zou lekker doorsparen voor de nikon 70-200vr en dan een tc gebruiken ga je absoluut geen spijt van krijgen.
ik heb een aantal dagen met de simga mogen werken en nu heb ik de nikon tijdelijk hier staan.maar voor mij is de keuze simpel.nikon punt uit.

af rete snel. en de heel degelijk gebouwd,maar goed daar betaal je dan ook voor .
Het is niet dat ik de lens niet kan betalen, het is meer dat ik het geld er niet voor over heb. Ik vind die lens gewoon veel te duur.

\o\o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o \o\o\o \o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o\o\o \o\o\o\o\o\o\o

• kdbruin
  • Laatst online: 12-10 17:40
Als je een zoom wilt zou ik gaan voor de Sigma 100-300/4 met de Sigma 1.4TC. Met en zonder TC is dit een erg goede lens. Wil je geen zoom, dan zou ik gaan voor de Nikon 300/4 AF-S met 1.4TC (evt. 1.7TC).

Het mixen van Nikon/Sigma lenzen en TCs levert vaak problemen op. Het beste is om bij Nikon de Nikon (of Kenko) TCs te gebruiken, bij Sigma de Sigma TCs.

Verwijderd

Just_I schreef op woensdag 22 april 2009 @ 12:49:
[...]

Het is niet dat ik de lens niet kan betalen, het is meer dat ik het geld er niet voor over heb. Ik vind die lens gewoon veel te duur.
ben ik ook wel met je eens,maar goed soms moet je flink investeren :) is ook weer goed voor de economie ;)

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-11 21:22
Toevallig gisteren de Sigma 150-500 gekocht, nog geen natuur in geweest maar wel 2½ uur door de dierentuin gelopen en foto's ermee gemaakt. (Ouwehands Rhenen)
Echt een hele mooie lens, fantastisch bereik, os werkt goed. Alleen wel zwaar, 1.9 KG en daarbij een D90 met MB-D80, dan ben je blij met je monopod :)

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

Valt er uberhaupt mee uit de losse hand te schieten?

• breadje
  • Laatst online: 22:32
Ik heb zelf de 150-500 sinds een paar weken, ben er erg tevreden mee. Ik schiet eigenlijk alles uit de hand, kwestie van stevig gaan (en hopen op voldoende licht). Er zit ook OS op, dat lijkt te helpen, hoewel ik met vluchtfoto's soms wat vreemde resultaten heb met de OS aan.

• MikeyMan
  • Laatst online: 21:00

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Vluchtfoto's?

Je fotografeert overvallen oid?

• Wobcat
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 02-11 21:22
Wijnands schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:48:
Valt er uberhaupt mee uit de losse hand te schieten?
Is geheel afhankelijk van een paar factoren, hoeveel licht is er, hoe beweeglijk is je onderwerp en hoe stil jij je camera houdt.
Een serie foto's in burst levert ook vaker een scherp exemplaar op.
Twee voorbeeldjes :
Afbeeldingslocatie: http://www.wobcat.nl/R-320-200-500.jpg
^^Poes lag in 't zonnetje. voldoende licht dus

Afbeeldingslocatie: http://www.wobcat.nl/Mora%201600.jpg
^^Poes zat mij stil aan te kijken

Exif zit er nog in voor verdere info, beide foto's uit de losse hand genomen, de laatste is uit een serie (burst) de scherpste.

Hij viel uit de boot, het duurde maar even. Nu is hij dood, de rest van zijn leven.

• NickH
breadje schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:53:
Ik heb zelf de 150-500 sinds een paar weken, ben er erg tevreden mee. Ik schiet eigenlijk alles uit de hand, kwestie van stevig gaan (en hopen op voldoende licht). Er zit ook OS op, dat lijkt te helpen, hoewel ik met vluchtfoto's soms wat vreemde resultaten heb met de OS aan.
Naar aanleiding van Dick's post zal ik binnenkort nog een nieuw vergelijk tussen Sigma 70-200 met en zonder TC doen, dan in een vergelijkbare setup. Kunnen we eens zien wat het wordt :)
abrakadaver schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:59:
Ik vind de (mijn) 70-200 f/2.8 van sigma niet echt goed presteren met 1,4x converter ... de 2x zal nog slechter zijn.
Zie mijn eerdere post(s) met testfotos, quality is voor mij zeker nog acceptabel.

Dit weekend trouwens vliegtuigjes schieten rond Schiphol om voor het eerst de TC "in het wild" te testen, mocht er iets boeiends uitkomen qua iq, zal ik hier eens buurten.

• Just_I

Just_I

What did you just say?

Ik heb de knoop doorgehakt en zojuist een Sigma 100-300mm F4 besteld icm. een TC 1.4 van Sigma. Nu maar hopen dat die meuk een beetje snel besteld kan worden bij de leverancier :)

De reden dat ik uiteindelijk toch voor een 100-300mm met TC heb gekozen is omdat ik van verschillende kanten hoor dat dat een hele goede combinatie is met een zeer goede IQ. Zeker ook als ik de test lees op PhotoZone.de dan is deze combinatie zeker een mooie combinatie met goede cijfers :)
De foto's die ik voorbij heb zien komen op bijv. Flickr waren ook van goede kwaliteit overigens ;)

Wobcat schreef op woensdag 22 april 2009 @ 18:08:
[...]

Is geheel afhankelijk van een paar factoren, hoeveel licht is er, hoe beweeglijk is je onderwerp en hoe stil jij je camera houdt.
Ben er nieuwsgieriig naar omdat ik op termijn de 70-300 wil vervangen door iets langers maar niet zo van de statieven ben
Een serie foto's in burst levert ook vaker een scherp exemplaar op.
Twee voorbeeldjes :
[afbeelding]
^^Poes lag in 't zonnetje. voldoende licht dus

[afbeelding]
^^Poes zat mij stil aan te kijken

Exif zit er nog in voor verdere info, beide foto's uit de losse hand genomen, de laatste is uit een serie (burst) de scherpste.
Nou, dat valt bepaald niet tegen

• kdbruin
  • Laatst online: 12-10 17:40
Just_I schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:38:
Ik heb de knoop doorgehakt en zojuist een Sigma 100-300mm F4 besteld icm. een TC 1.4 van Sigma. Nu maar hopen dat die meuk een beetje snel besteld kan worden bij de leverancier :)

De reden dat ik uiteindelijk toch voor een 100-300mm met TC heb gekozen is omdat ik van verschillende kanten hoor dat dat een hele goede combinatie is met een zeer goede IQ. Zeker ook als ik de test lees op PhotoZone.de dan is deze combinatie zeker een mooie combinatie met goede cijfers :)
De foto's die ik voorbij heb zien komen op bijv. Flickr waren ook van goede kwaliteit overigens ;)
Feli! Laat wel wat foto's zien als je de lens hebt.

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Nu mijn trip naar new york eraan zit te komen ben ik aan het twijfelen of ik niet een nieuwe lens moet kopen. Momenteel ben ik in het bezit van een nikon d60 (jaja, een d80 was beter geweest maar het is eenmaal niet anders) met:
*18-55 vr kitlens
*50mm 1.4 sigma prime met hsm

Het patsgehalte is hier ver te zoeken :/ Mijn twijfels gaan over of ik een wide angle lens moet kopen (voorkeur gaat uit naar de 10-20mm van sigma) of mijn kitlens moet vervangen door bijvoorbeeld een tamron 17-50. Wat is hier wijsheid?
Ook ben ik op zoek naar een fisheye lens maar aangezien mijn studentenbudget niet hemel en aarde kan bewegen zoek ik naar een goedkope lens. Nou lees ik meermaals dat een peleng in dit geval wordt aangeraden maar ik kan die niet vinden voor onder de 400 dollar op ebay. Marktplaats heeft ook niet veel (zinnig) aanbod. Iemand suggesties?

• abrakadaver
Mis je iets aan je huidige set lenzen? Zoniet dan hou je lekker een paar honderd euro in je zak :)

• DarkFlow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-10 11:53
Zeker in een stedelijke omgeving is wide angle erg fijn, je komt altijd ruimte tekort.

Die Tamron 17-50 is absoluut een verbetering ten opzichte van de 18-55VR (al is dat echt geen beroerde lens), maar je maakt er geen wezenlijk andere foto's mee. Met zo'n 10-20 wel. Aangezien je aangeeft dat je budget nog beperkt is zou ik mij dan ook vooral richten op bereik, de rest komt later wel.

Voordeel van zo'n 10-20 is ook dat je de stap naar fisheye even overbrugt. Het maakt een fisheye niet overbodig, maar zorgt wel dat uitstel makkelijker te rechtvaardigen valt aangezien je vergelijkbare effecten kan creëren. Hou je tenminste ook nog wat geld over om in New York zelf uit te geven :)

Mocht het nog niet duidelijk zijn: ik zou voor de wide angle gaan :)
De peleng heeft de laatste tijd echt enorm last gehad van inflatie, ding is te populair geworden. Verder, je kan je nu alvast orienteren of er in het gebied waar je naartoe gaat toevallig fotozaken zitten. Edit, hier is een lijstje: http://www.acecam.com/new-york-camera-stores.html

Even wat anders, Thom Hogan heeft de 55-200's van Sigma en Tamron bekeken:

http://www.bythom.com/Sigma55-200lensreview.htm
http://www.bythom.com/Tamron55-200lensreview.htm

[ Voor 13% gewijzigd door Wijnands op 23-04-2009 15:34 ]

• NickH
D60 + 18-55 laag patsgehalte? Boeie! Tis een mooie body en een degelijk stuk glas. Het gaat om de fotograaf, niet de fotospullen (een van de weinige dingen waarmee ik het eens ben met onze vriend Rockwell) ;)

Daarnaast heb ik niet veel toe te voegen naast abrakadaver, DarkFlow en wijnands:

- Wat mis je aan bereik?
- In stedelijk gebied is wideangle erg fijn. Maar spelen met langere focal lengths kan ook hele leuke dingen opleveren
- Hou er rekening mee dat een peleng op een d60 full manual is, geen AF, geen metering, geen niets. Alles zelf doen.

• rockmanz
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Bedankt voor de reacties d:)b
Wat ik aan bereik zoek wordt momenteel grotendeels gedekt door mijn prime en kitlens. Tele is voor mij een no-go. Wat ik mis met mijn huidige lenzen is de mogelijkheid om sommige gebieden geheel op een foto te kunnen krijgen zonder soms concessies te moeten maken. Voorbeeld: ik sta in een kerk en wil foto's maken. Ik heb wel een statief maar sleep die niet graag mee dus gaat mijn voorkeur uit naar een lichtsterkere lens. Nou is mijn 50mm wel volgens mij het snelste wat er nu te krijgen is maar niet fijn voor indoor fotografie. Nou weet ik voor dit soort gevallen niet wat beter is. Een 10mm f4 of 17mm f2.8? Nou denk ik wel dat als ik een peleng voor onder de 200 zou kunnen krijgen dat ik dan gewoon voor de tamron zou gaan maar dat zit er denk ik niet in.
En ja ik ben bewust van het volledig manual gedeelte. Sinds ik een tijdje heb rondgelopenmet een 50mm ben ik echt begonnen met anders tegen fotograferen aan te kijken, ik hoop ditzelfde te bereiken met een fisheye en ook nog eens full manual.

P.S. ik ben wat patsgehalte denk ik verpest door een medestudent die schiet met mooie grijze canon lenzen :9~ Ach ja, ik vang met mijn 50mm met 77mm filterformaat ook nog wel hoge ogen 8)
Pagina: 1 ... 15 ... 35 Laatste

Dit topic is gesloten.