Sind een jaar of 4 heb ik nu veel plezier gehad van de kitlens bij mijn Nikon D70 (met D70s firmware). Helaas is de lens sinds een maand of twee overleden. De zoom blijft ergens rond de 50 mm hangen, en volgens de fotowinkel kwam dit wel vaker voor bij deze lens en zou een reparatie te duur zijn. De betreffende lens is een Nikkor 18-70 ED DX (3.5-4.5). Ik heb verder nog twee ander Nikkor lenzen:
- 1.8f 50 mm (70 mm digi)
- 70-300 mm (105-450 mm digi)
Twee relatief goedkope lenzen eigenlijk bedoeld voor analoge toestellen (of full frame digi's), maar zijn voor hun doel prima te gebruiken. Helaas mis ik nu gewoon een lens voor het standaard werk. Het mooie is dat ik binnenkort jarig ben en diverse mensen bij willen sponsoren voor een nieuwe lens

. Budget zal tussen de 350 en 500 euro zijn. Het gebruik van de lens is redelijk divers. Van vakantiekiekjes, af en toe een feestje en wat hobby foto's tot foto's van sieraden en andere kleine objecten voor mijn vriendin (daar gebruik ik nu vaak macro voorzetringen voor en de 50 mm). Ik ben dus op zoek naar een all-round lens met een flinke groothoek functionaliteit en redelijk wat zoom, en het liefst wil ik ook in de schemering ook nog redelijke foto's kunnen maken (even los van het feit dat de D70 in dat opzicht niet meer helemaal meekan met de laatste generatie). Snelle AF is ook een nice to have. Dan kom je al snel uit een van de 18-200+ van Nikkor, Tamron of Sigma. Allen hebben ze optische stabilisatie, alleen de Tamron heeft geen eigen AF motor. Ik heb van de drie wat reviews gelezen op dpreview.com en andere sites, en daar wordt over het algemeen de Nikkor als beste aangewezen. Nadeel is verder dat de langere zoombereik bij alledrie niet erg fantastisch is, maar dat heb ik nu ook met de 70-300, dus dat is niks nieuws
Nu zag ik vandaag op tweakers deze:
nieuws: Tokina kondigt AT-X 16.5-135mm DX-lens aan . Interessant is hier dat deze lens al bij 16.5 mm begint, en dus een extra stukje groothoek met zich meebrengt. Het merk kende ik niet, dus ik heb daar ook even zitten spieken. Ze hebben nog een erg leuke 16-50 2.8f binnen het budget. Ik ben echter bang dat ik dat zoom ga missen.
Nu is de grote vraag: aan wat voor een lens zal ik het meeste hebben? Ben ik misschien met een Nikkor 18-105 VR niet al tevreden? Of is een Nikkor 16-85 VR, vergelijkbaar in prijs met de 18-200 misschien een betere keuze? De 70 mm van nu zijn eigenlijk niet eens zo verkeerd kwa zoom range voor een kitlens. 85 is dan ietsje extra. De vraag is dan echter hoe ik de 18-200 en de 16-85 met elkaar moet vergelijken?
Kortom: ik ben het een beetje kwijt. Er is zoveel, en ik weet eigenlijk niet precies wat ik wil. Het is vooral moeilijk om echt vast te stellen wat ik nu echt belangrijk vindt. En daarna moet je natuurlijk de lenzen nog vergelijken kwa optische kwaliteiten. Daar kom ik op zich wel uit kwa kale getallen. Ik weet ook wel wat wat doet en hoe dat zit, maar de feel met de realiteit van het foto's maken ontbreekt een beetje. Met name de afweging tussen de diverse aandachtspunten is erg lastig. Ik moet natuurlijk een compromis maken, want budget is helaas niet oneindig
Nog even een toevoeging: Ik ga er niet vanuit dat ik de D70 eeuwig zal hebben. Mijn volgende cam zal vast weer een Nikon zijn, en ik denk dat dat nog geen full frame camera zal zijn als ik zo naar de prijzen kijk. 't moet wel leuk blijven
Ik hoop dat jullie me wat tips kunnen geven!
[
Voor 3% gewijzigd door
voodooless op 23-03-2009 17:55
]