Punt is alleen dat de 1Ds voornamelijk als studio camera wordt gebruikt. Daarbij is het gros van al die punten nogal onbelangrijk. De 1D is meer een reportagecamera. Uiteraard wordt de 1Ds ook wel eens als zodanig ingezet, en dan kunnen die punten al + worden beschouwd. Maar ik ben ervan overtuigd dat Canon bewust de AF van de 5D heeft gemaakt (ik zelf zeg liever gecastreerd) zoals ie is om te voorkomen dat studiofotografen een 5D pakken. Want dat ie weathersealed is, zal de meesten worst wezen. Sowieso is dat overrated, want ik zie al die fotografen langs het circuit alsnog met waterproof covers om hun 1D zitten, dus wat maakt het ook uit?G-Tus schreef op dinsdag 08 februari 2011 @ 21:52:
Een 1Ds3 biedt veel meer dan alleen die punten.
- Een presterende AF
- Dubbele geheugenkaarten
- Veel stevigere body
- Ingebouwde grip
- Langere batterijduur
- Groter 100% zoekerbeeld
- Bibliotheek aan custom functions
- Kortere shutterlag/zoeker blackout
- Minder ruis in shaduwpartijen
- Geen hoge ISO banding
- 'Weathersealing'
- Oculair afsluiter
- Multi-Spot meting
- Verder uitstekend oculair
- etc.
Nee, als je eenmaal met een 1D/Ds hebt geschoten is de snelheid en accuratesse van de 5D AF teleurstellend. Met mijn 1D hoefde ik nauwelijks te chimpen; ik wist gewoon dat ik het shot had, en scherp. Maar met de 5D zit ik na elke foto te kijken of ie het wel goed heeft gedaan. Het gaat natuurlijk niet altijd fout, maar het is een beetje hit & miss. Daardoor ben je bang dat je een shot mist. Maar onder normale omstandigheden gaat het prima. In het donker wordt het problematisch, vooral als je andere dan het center punt pakt om te focussen.
Als de 5D MkII niet dezelfde AF had gehad, had ik die gekocht. Want ook de micro adjustments van je lenzen vind ik wel een aardige optie. Eigenlijk zijn dat de enige features waarom ik een MkIII zou kopen. En misschien de grotere display. Het is nl geen doen om een 12MP foto te beoordelen op een 230KP scherm. Dat gaat eigenlijk nergens over natuurlijk.
Nikon was niet bang om dezelfde AF als de pro cam in de D700 te stoppen, dus dat hebben ze al vóór op Canon. Volgens Canon Rumours zou de 1Ds IV meer de kant van een middenformaat camera gaan, een modulaire camera. Dat zal wel moeten ook denk ik, want als de 5D MkIII wordt zoals met 'voorspelt' gaat geen hond meer een 1Ds kopen. Tenzij je gewoon wilt patsen met zo'n tank...
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.