www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Iets beter zoeken dan de volgende keer
Gisteren heb ik long exposure foto's gemaakt, maar er zit enorm veel ruis in de foto's. Onderstaande foto is 10 minuten:

Nu zit er op 100% de volgende ruis in:
100% crop linksboven:

100% crop detail stuw:

Met Lightroom kan ik het niet echt beter krijgen, en ik vraag me dan ook af wat ik kan doen om dit te verbeteren/voorkomen de volgende keer.
Ik weet dat er een mogelijkheid is om een 2e foto te maken door de camera met dichte sluiter, en zo noise reduction toe te passen, maar dan betekent bij een foto van 10 minuten dat hij 20 minuten bezig is.
Andere opties zouden zeer welkom zijn.
[ Voor 2% gewijzigd door PowerUp op 18-08-2012 12:26 ]
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Dit is met 100% color reduction en 100% luminance reduction:

Zelf al zoek ik op got met dit:TranceSetter schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 11:58:
[mbr]Iets beter zoeken dan de volgende keer ;)[/]
1
| canon EOS 5D MkII |
Dan komt dit topic niet eens naar voren
Want die kan deze wel oplossen, alleen zit je nog eens met een extra exposure.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
TranceSetter schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 12:42:
[...]
Zelf al zoek ik op got met dit:
code:
1 canon EOS 5D MkII
Dan komt dit topic niet eens naar voren
Even 2008 aanvinken in de zoekopties, standaard wordt er vanaf 2009 gezocht. Dat de GoT search brak is is verder nog geen reden om het dan maar in een ongerelateerd topic neer te zetten
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Dit is volgens mij niet normaal. Ik heb een paar nachtfoto's van mezelf gekeken. Zie wel ruis op 100% maar niet zoiets. Onderstaande foto is %200 crop ook 10 minuten exposure Iso 100TranceSetter schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 11:58:
Ik kon het 5DII en het algemene canon topic niet vinden dus dan maar hier mijn vraag.
[mbr]Iets beter zoeken dan de volgende keer ;)[/]
Gisteren heb ik long exposure foto's gemaakt, maar er zit enorm veel ruis in de foto's. Onderstaande foto is 10 minuten:
[afbeelding]
Nu zit er op 100% de volgende ruis in:
100% crop linksboven:
[afbeelding]
100% crop detail stuw:
[afbeelding]
Met Lightroom kan ik het niet echt beter krijgen, en ik vraag me dan ook af wat ik kan doen om dit te verbeteren/voorkomen de volgende keer.
Ik weet dat er een mogelijkheid is om een 2e foto te maken door de camera met dichte sluiter, en zo noise reduction toe te passen, maar dan betekent bij een foto van 10 minuten dat hij 20 minuten bezig is.
Andere opties zouden zeer welkom zijn.

Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Exact hetzelfde aan de hand. Ik had een 400d en ik maakte op AV 90% a 95% perfecte foto's.Royz schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:16:
Soms heb ik best moeite met mijn 5DII. Bij mijn 450D zette ik hem op AV en begon fotos te maken die goed waren. Na een half jaar 5DII merk ik gewoon dat ik constant aan het bijbelichten ben omdat hij standaard overbelichte foto's maakt. Ben ik de enige die dat heeft? Heeft dat te maken met de optie Auto Lighting Optimizer bijv?
Ik had zeer weinig werk in postproductie om levels goed te krijgen.
Maar met de 5d is dat een heeeel ander verhaal. Pro of niet, die lichtmeter doet echt geen goed werk.
Geen enkele manier van meter werkt goed, partial, centered,... Allemaal scoren ze zeer slecht als je het mij vraagt.
Een amiga 500 met 512 kb ram !
Wanneer heb je deze foto gemaakt? Was het toen koud buiten? Want blijkbaar is het bij warm weer veel extremerHamed schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:33:
[...]
Dit is volgens mij niet normaal. Ik heb een paar nachtfoto's van mezelf gekeken. Zie wel ruis op 100% maar niet zoiets. Onderstaande foto is %200 crop ook 10 minuten exposure Iso 100
[afbeelding]
Dit verschilt gewoon per lens, mijn Samyang 35mm overbelicht altijd een beetje op 0 EV, mijn Vivitar 28mm onderbelicht meen ik altijd een beetje en mijn Canon 85mm f/1.8 overbelicht héél ietsjes.multipasser schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:38:
[...]
Exact hetzelfde aan de hand. Ik had een 400d en ik maakte op AV 90% a 95% perfecte foto's.
Maar met de 5d is dat een heeeel ander verhaal. Pro of niet, die lichtmeter doet echt geen goed werk.
Geen enkele manier van meter werkt goed, partial, centered,... Allemaal scoren ze zeer slecht als je het mij vraagt.
Een 400D is natuurlijk ook een hele andere camera met een hele andere sensor (veel kleiner). Het schermpje op de camera geeft trouwens geen reëel beeld weer want het heeft veel te veel contrast. Bovendien kun je met Canon beter overbelichten dan onderbelichten, uit de highlights is meer terug te halen dan de schaduwen
Ik denk dat je gewoon even moet wennen aan de lichtmeter (en de camera) ... geef het wat tijd en lees je wat meer in over de instellingen bij welke situaties en beoordeel de foto's op de PC (liefst met IPS monitor).
www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8
Het was erg koud ja. -14 of zo dacht ik. Ik ga vanavond even paar foto's schietenTranceSetter schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:00:
[...]
Wanneer heb je deze foto gemaakt? Was het toen koud buiten? Want blijkbaar is het bij warm weer veel extremer
Fujifilm X100VI
Sony A7RIV & A7C2
Carl Zeiss Batis 25 - 18 - 85
Sony GM 14 - 24 - 35 - 135 - 20-70 - 70-200 - 200-600
FE 90 Macro G - Voigtländer Macro APO-Lanthar F2 65mm
Bij een exposure van 10 minuten wordt de sensor ook gewoon ontzettend warm en dan krijg je dit soort artefacten. Ik meen ergens ooit een opstelling gezien te hebben van iemand die zijn 5DII actief koelde om zo long exposures te maken van echt belachelijk lang.TranceSetter schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 14:00:
[...]
Wanneer heb je deze foto gemaakt? Was het toen koud buiten? Want blijkbaar is het bij warm weer veel extremer
Maar in ieder geval, (droog) koelen zou moeten werken
www.maartendeboer.net
ik heb er wel mee leren omgaan, maar ik vind het gewoon raar dat mijn foto's standaard overbelicht zijn. Als ik dat wil zet ik hem toch wel op +1? Overigens heeft Lightroom dezelfde neiging. Auto maakt overbelichte fotos zelfs nog lichterVentieldopje schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 15:57:
[...]
Dit verschilt gewoon per lens, mijn Samyang 35mm overbelicht altijd een beetje op 0 EV, mijn Vivitar 28mm onderbelicht meen ik altijd een beetje en mijn Canon 85mm f/1.8 overbelicht héél ietsjes.
Een 400D is natuurlijk ook een hele andere camera met een hele andere sensor (veel kleiner). Het schermpje op de camera geeft trouwens geen reëel beeld weer want het heeft veel te veel contrast. Bovendien kun je met Canon beter overbelichten dan onderbelichten, uit de highlights is meer terug te halen dan de schaduwen
Ik denk dat je gewoon even moet wennen aan de lichtmeter (en de camera) ... geef het wat tijd en lees je wat meer in over de instellingen bij welke situaties en beoordeel de foto's op de PC (liefst met IPS monitor).
Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Laat eens wat foto's zien dan, het kan ook gewoon zijn dat je je beeldscherm verkeerd afgesteld hebt? Nou zijn de auto functies vaak niet "je van het" maar als ik jou zo hoor dan lijkt het alsof je gigantisch overbelichte foto's hebtRoyz schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 19:17:
[...]
ik heb er wel mee leren omgaan, maar ik vind het gewoon raar dat mijn foto's standaard overbelicht zijn. Als ik dat wil zet ik hem toch wel op +1? Overigens heeft Lightroom dezelfde neiging. Auto maakt overbelichte fotos zelfs nog lichter
www.maartendeboer.net

Full_Photo-4 by RoyzNL, on Flickr
Exif:
ISO Speed 100
Exposure Bias 0 EV
Metering Mode Multi-segment
Exposure Program Aperture-priority AE
ik zou bijna zeggen schiet mij maar lek
Dit doet Lightroom auto tone (exposure -1,5):

Full_Photo-4-2 by RoyzNL, on Flickr
[ Voor 24% gewijzigd door Royz op 18-08-2012 20:16 ]
Heb je jouw probleem met een specifieke lens of altijd?
[ Voor 10% gewijzigd door Royz op 18-08-2012 20:18 ]
Highlight/shadow clipping gaat uit van je huidige instellingen. Verhoog de exposure maar eens en je zult zien dat veel meer dingen gaan clippen. Zelfde verhaal met schaduwen.Royz schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 20:11:
Eigenlijk is dat flink balen, want als ik highlight clipping aanzet, knippert die koe gewoon dus er is ook geen informatie meer over.
Heb je jouw probleem met een specifieke lens of altijd?
Denk dat je nog aardig wat detail uit die koe kan halen hoor
Maar ik vrees dat het gewoon een de manier van licht meten is, een andere instelling zou een beter resultaat moeten geven denk ik. Wat is je focus punt(en) geweest? Als ik het goed heb houd die multi-segment metering rekening met een heleboel dingen maar vooral het gedeelte waar je op focust.
www.maartendeboer.net
Het lijkt er zelfs op dat de 5D het op het scherm veel sneller laat zien als wat daadwerkelijk aan de hand is.
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Royz schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:16:
Soms heb ik best moeite met mijn 5DII. Bij mijn 450D zette ik hem op AV en begon fotos te maken die goed waren. Na een half jaar 5DII merk ik gewoon dat ik constant aan het bijbelichten ben omdat hij standaard overbelichte foto's maakt. Ben ik de enige die dat heeft? Heeft dat te maken met de optie Auto Lighting Optimizer bijv?
mijn ervaring is precies het tegenovergestelde: de lichtmeter van de 350D..500D is slechtmultipasser schreef op zaterdag 18 augustus 2012 @ 13:38:
[...]
Exact hetzelfde aan de hand. Ik had een 400d en ik maakte op AV 90% a 95% perfecte foto's.
pas met de 550D kwam er een goede lichtmeter op de xxxD reeks
met de 5D2 nooit problemen
kijk & huiver:

weet het niet meer
[ Voor 4% gewijzigd door abrakadaver op 22-08-2012 11:01 ]
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Sorry hoor, maar dat is echt niet representatief voor de lichtmeter van een 350D.
Het tweede dat in me opkomt is dat het licht omstandigheden zijn met een gigantisch dynamisch bereik. Ondanks de overbelichting is er nog steeds diep zwart in de foto. Je zult dus altijd in de problemen komen met de belichting.
Ik zou de exif van de fotos wel eens willen zien.
beetje flauw om gelijk 'user error' te roepenmjtdevries schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 12:18:
Als ik naar die twee voorbeelden kijk dan is het eerste dat in mijn opkomt: User error.
Sorry hoor, maar dat is echt niet representatief voor de lichtmeter van een 350D.
Het tweede dat in me opkomt is dat het licht omstandigheden zijn met een gigantisch dynamisch bereik. Ondanks de overbelichting is er nog steeds diep zwart in de foto. Je zult dus altijd in de problemen komen met de belichting.
Ik zou de exif van de fotos wel eens willen zien.
probleem treedt alleen op bij zeer fel zonlicht en is reproduceerbaar
op dpreview noemen ze het "Metering has tendency to overexpose in very bright, contrasty conditions"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/34
ik heb de 350D en 40D een tijdje naast elkaar gebruikt en 40D had in zelfde situaties nooit problemen
weet het niet meer
Wat voor sluitertijd had je toen eigenlijk? Want als die al op 1/4000ste zat, dan zit ie met de 350D op zijn max en de 40D niet (die kan tot 1/8000). Dus dat kan ook het probleem zijn.Vishari Beduk schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:07:
[...]
beetje flauw om gelijk 'user error' te roepen
probleem treedt alleen op bij zeer fel zonlicht en is reproduceerbaar
op dpreview noemen ze het "Metering has tendency to overexpose in very bright, contrasty conditions"
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos450d/34
ik heb de 350D en 40D een tijdje naast elkaar gebruikt en 40D had in zelfde situaties nooit problemen
ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar dat exposure fusion gedeelte. iemand ervaring mee?
[ Voor 34% gewijzigd door Royz op 22-08-2012 11:32 ]
Nou gebruikte ik wel altijd RAW files.
dpreview zegt ook dat de 400D de neiging had tot onderbelichting, wat in ieder geval het idee dat de hele reeks van 350D tot 500D zou overbelichten al onderuit haalt.
Verder heeft dpreview het bij de 450D review waar Vishari naar verwijst over highlight clipping, wat nog wel even wat anders is dan een compleet overbelichte foto.
Verder problemen als de focus niet goed was. Maar dat heeft dus niks te maken met een slechte belichtingsmeter. Als je op het verkeerde focused en je belichtingsmeter houd rekening met het focuspunt (gelukkig doet ie dat) dan is het ook volstrekte logisch dat je een verkeerde belichting krijgt.
En als laatste geeft dpreview aan dat het eigenlijk alleen een probleem is bij de default JPEG setting (vivid) maar dat je in RAW geen probleem hebt...
En daarom ben ik dus benieuwd naar wat meer achtergrond info bij die voorbeelden.
Waar lag het focus punt, is er JPG of RAW geschoten, welke metering methode etc etc.
En nogmaals, in die lichtsituatie kun je nooit een perfecte belichting krijgen omdat het dynamisch bereik boven dat van de camera zit.
De camera moet dus een keus maken: Laat je veel schaduwen dichtlopen zodat je daar geen detail meer ziet, of laat je highlights clippen zodat je daar geen detail meer ziet.
Beide oplossingen zijn niet ideaal en daar kan je dan over klagen, maar er is gewoon geen juiste oplossing mogelijk in die situaties.
Als ik naar het eerste "huiver" voorbeeld kijk, dan vind ik dat de camera daar een prime compromis heeft gekozen. De personen zijn allemaal eigenlijk heel netjes belicht, er is detail in de schadeuwen en ook nog een heleboel detail in de grond/achtergrond.
In het tweede "huiver" voorbeeld heb je weer een situatie waarbij er geen juiste oplossing mogelijk is.
De camera heeft waarschijnlijk herkent dat je een portret foto maakte. En heeft de belichting dan ook daar op afgestemd en de achtergrond genegeerd.
Maar het contrast is zo hoog dat je zelfs niet voor alle gezichten de juiste belichting kunt krijgen. Zou je een stop lager gaan dan zouden alle schaduwen dicht lopen. Daar komt nog bij dat de camera natuurlijk niet kan weten of het mensen zijn met een donkere huidskleur of niet. Daarom heb je nou juist de belichtingscompensatie knop op je camera zitten. Om je camera daar bij te helpen.
Model - Canon EOS 350D DIGITALUniversal Creations schreef op dinsdag 21 augustus 2012 @ 23:39:
[...]
Wat voor sluitertijd had je toen eigenlijk? Want als die al op 1/4000ste zat, dan zit ie met de 350D op zijn max en de 40D niet (die kan tot 1/8000). Dus dat kan ook het probleem zijn.
DateTime - 2006:10:20 05:26:44
ExifOffset - 196
ExposureTime - 1/500 seconds
FNumber - 14
ExposureProgram - Normal program
ISOSpeedRatings - 200
ExifVersion - 0221
DateTimeOriginal - 2006:10:20 05:26:44
DateTimeDigitized - 2006:10:20 05:26:44
ComponentsConfiguration - YCbCr
ShutterSpeedValue - 1/500 seconds
ApertureValue - F 14.00
ExposureBiasValue - 0.00
MeteringMode - Multi-segment
Flash - Flash not fired, compulsory flash mode
FocalLength - 80 mm
die twee jpeg foto's zijn erg oud en met crappy lens maar stonden 'toevallig' onlinemjtdevries schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:46:
En daarom ben ik dus benieuwd naar wat meer achtergrond info bij die voorbeelden.
als ik zondag terug ben in NL zal de laatste raw foto's met 70-200 opzoeken die ik er indertijd mee geschoten heb en reageren
weet het niet meer
In sommige situaties zou een lens die de afstand tot het voorwerp doorgeeft kunnen helpen, maar in de situaties zoals ik die in mijn vorige reactie besproken heb, helpen gegevens over de afstand tot het onderwerp helemaal niets.
En waren ze nu in JPG of RAW geschoten?
Ja daar ben ik ook wel benieuwd naar eigenlijk...Royz schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 11:12:
Zijn er eigenlijk mensen die Magic Lantern gebruiken op hun 5DII (en wat is de hoofdreden)?
ik ben zelf eigenlijk wel benieuwd naar dat exposure fusion gedeelte. iemand ervaring mee?
* Tha BasZ hakend even aan...
Vishari Beduk schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 21:35:
[...]
als ik zondag terug ben in NL zal de laatste raw foto's met 70-200 opzoeken die ik er indertijd mee geschoten heb en reageren
ik wilde alleen aangeven dat het niet door de lens veroorzaakt werdmjtdevries schreef op donderdag 23 augustus 2012 @ 11:19:
Waarom denk je dat de lens invloed heeft op de lichtmeting?
In sommige situaties zou een lens die de afstand tot het voorwerp doorgeeft kunnen helpen, maar in de situaties zoals ik die in mijn vorige reactie besproken heb, helpen gegevens over de afstand tot het onderwerp helemaal niets.
En waren ze nu in JPG of RAW geschoten?

een jpg met de 10-20
waarbij de schitterende gletsjerbreuk op de achtergrond niet meer te zien is

een cr2 met de 70-200
even voor alle duidelijkheid: de 350D en de 450D zijn de enige camera's waar ik dit probleem heb gezien
ik was in 2005 met de 300 (analoog) en powershot A80 in Nepal op grote hoogte en geen belichtings problemen
latere foto's met 550D/40D/60D/5D2/5D3 in het zonnige India ook nooit belichtings problemen
weet het niet meer
Bij de eerste foto ligt het gewoon aan het beperkte dynamische bereik van een JPG. Vind het een leuke foto trouwens, de mensen zijn prima belicht wat dus tot gevolgen heeft dat de achtergrond iets overbelicht is maar als je deze in RAW had geschoten had dit nog prima recht getrokken kunnen wordenVishari Beduk schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:12:
[...]
[...]
ik wilde alleen aangeven dat het niet door de lens veroorzaakt werd
[afbeelding]
een jpg met de 10-20
waarbij de schitterende gletsjerbreuk op de achtergrond niet meer te zien is
[afbeelding]
een cr2 met de 70-200
even voor alle duidelijkheid: de 350D en de 450D zijn de enige camera's waar ik dit probleem heb gezien
ik was in 2005 met de 300 (analoog) en powershot A80 in Nepal op grote hoogte en geen belichtings problemen
latere foto's met 550D/40D/60D/5D2/5D3 in het zonnige India ook nooit belichtings problemen
De tweede foto lijkt me gewoon user error (tenzij het een crop is) om eerlijk te zijn.
www.maartendeboer.net
Die heeft waarschijnlijk herkent dat je een portret foto maakt en heeft de personen op de voorgrond perfect belicht. En dat ten koste van de achtergrond.
Als je dat niet had gewild, dan had je dat zelf aan de camera moeten vertellen. Alleen dan was de belichting van de personen op de voorgrond niet meer goed geweest.
Je had dan twee opties:
Een HDR opname maken. (twee shots combineren)
Of belichting afstemmen op de achtergrond en de personen belichten met invulflits. (of een reflector of zo)
Je vraagt die belichtingsmeter om dingen te doen die onmogelijk zijn.
Als die tweede foto geen crop is, dan is dat wel een fout van de camera.
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe kan de camera weten dat je een portret foto maakt? En past hij dan je belichtingsmeter aan naar spotmeting ofzo?mjtdevries schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:17:
In de eerste foto heeft de camera niets verkeerd gedaan!
Die heeft waarschijnlijk herkent dat je een portret foto maakt en heeft de personen op de voorgrond perfect belicht. En dat ten koste van de achtergrond.
Bedankt voor het herhalen van mijn postmjtdevries schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:17:
Als je dat niet had gewild, dan had je dat zelf aan de camera moeten vertellen. Alleen dan was de belichting van de personen op de voorgrond niet meer goed geweest.
Je had dan twee opties:
Of belichting afstemmen op de achtergrond en de personen belichten met invulflits. (of een reflector of zo)
Hij weet niet dat je een portret gaat maken tenzij je iets hebt van gezichtsherkenning (wat de 350D niet had). Dan nog zou hij de meting niet aanpassen.Royz schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:21:
[...]
Even uit nieuwsgierigheid. Hoe kan de camera weten dat je een portret foto maakt? En past hij dan je belichtingsmeter aan naar spotmeting ofzo?
www.maartendeboer.net
Ventieldopje schreef op zondag 26 augustus 2012 @ 19:20:
[...]
Bij de eerste foto ligt het gewoon aan het beperkte dynamische bereik van een JPG. Vind het een leuke foto trouwens, de mensen zijn prima belicht wat dus tot gevolgen heeft dat de achtergrond iets overbelicht is maar als je deze in RAW had geschoten had dit nog prima recht getrokken kunnen worden
De tweede foto lijkt me gewoon user error (tenzij het een crop is) om eerlijk te zijn.
ik herhaal het nog maar een keer: de 350D is de enige camera die ik heb gehad waarmee ik dit probleem hadmjtdevries schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 14:17:
Je had dan twee opties:
die 450D foto was van een reisgenoot en ik herkende hierin mijn probleem
wat betreft te klein dynamish bereik: daar ben ik het niet mee eens. ik heb van foto's van reisgenoten met simpele compacts die in dezelfde situatie (zelfde berg, zelfde dag, zelfde licht) betere foto's maakte
wat betreft dat portret: als ik een crop had geplaatst dan had ik die paal wel recht gezet
ik blijf dus bij mijn stelling dat ik die lichtmeter van de 350D slecht vind
ik ben heel blij dat ik tegenwoordig met een 5D kan fotograferen die dit soort problemen niet heeft
weet het niet meer
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Denk dat het hier gaat over een interpretatie foutje van Vishari. (dit is menselijk ;-) )mjtdevries schreef op woensdag 22 augustus 2012 @ 13:46:
Verder heeft dpreview het bij de 450D review waar Vishari naar verwijst over highlight clipping, wat nog wel even wat anders is dan een compleet overbelichte foto.
Hij had dit ook met de handleiding van de 5D III een tijdje terug in ander topic.....

[ Voor 7% gewijzigd door Daan_ op 28-08-2012 11:29 ]
MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)
Dan zou ik die fotos er wel eens naast willen zien. Want het is gewoon niet mogelijk.Vishari Beduk schreef op maandag 27 augustus 2012 @ 17:17:
wat betreft te klein dynamish bereik: daar ben ik het niet mee eens. ik heb van foto's van reisgenoten met simpele compacts die in dezelfde situatie (zelfde berg, zelfde dag, zelfde licht) betere foto's maakte
Wat er waarschijnlijk aan de hand was, is dat die reisgenooit op dezelfde berg, dezelfde dag in hetzelfde licht een foto maakte vanuit een iets ander standpunt, waardoor je een minder groot dynamisch bereik nodig had.
Die twee mensen hebben nu de zon in de rug. Hun gezichten zitten dus in de schaduw. Zodra je hun gezichten netjes belicht betekent dat automatisch dat de achtergrond overbelicht word.
Zonder extra hulpmiddelen kun je dat op geen enkele manier vermijden. Als je camera een twee keer zo groot dynamisch bereik had, dan zou je het achteraf in photoshop de onderbelichte personen kunnen ophalen. Maar rechtstreeks uit de camera is dit gewoon een onmogelijke opdracht.
De situatie word echter compleet anders als je de personen omdraait, zodat ze met hun gezicht naar de zon toe zitten.
Hun gezichten zitten nu niet in de schaduw, dus de camera hoeft geen langere belichting toe te passen om de gezichten goed te belichten. En daardoor zal de achtergrond dan ook niet overbelicht worden.
Zelfde berg, zelfde dag, zelfde licht, maar geen overbelichte achtergrond.
(Overigens is het voor een portret foto meestal mooier om ze met de zon in de rug te fotograferen. Je hebt dan zacht licht op de gezichten, en je krijg mooie schaduwen op de kleding. (kijk bv naar het mooie detail dat je op die oranje mouw krijg door de schaduwen. Dat raak je kwijt als je ze met hun gezicht naar de zon toe fotografeert.)
je mag langskomenmjtdevries schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 12:45:
[...]
Dan zou ik die fotos er wel eens naast willen zien. Want het is gewoon niet mogelijk.
hoe dan ook, ik zal nooit meer van mijn leven zo'n tocht maken en dan een 350D meenemen en jpg schieten
maar het is wel jammer dat er bijna niets te onderscheiden is van de mooie achtergrond

zelfde punt genomen, echter precies de andere kant op
weet het niet meer
Als je weet dat er veel wit in je foto zit moet je daar ook soms voor compenseren, dit heeft te maken met de manier hoe een camera licht meet.
[ Voor 20% gewijzigd door SgtCaffran op 28-08-2012 13:49 ]
Dit is gewoon een prima foto, de achtergrond kan ik nog redelijk wat op uit maken. Een goeie monitor kan al een hoop verschil maken, ik weet niet wat voor monitor je nu voor je neus hebt staan en hoe je die hebt afgesteld? Het beste kun je beoordelen als je hem (professioneel) af hebt laten drukken.Vishari Beduk schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:32:
[...]
je mag langskomen![]()
hoe dan ook, ik zal nooit meer van mijn leven zo'n tocht maken en dan een 350D meenemen en jpg schieten
maar het is wel jammer dat er bijna niets te onderscheiden is van de mooie achtergrond![]()
[afbeelding]
Sneeuw foto's zijn gewoon een van de moeilijkere lichtomstandigheden en voor een JPG (met klein dynamisch bereik) is dit een prima foto. Wil je de foto zoals je voor ogen had dan had je gewoon in RAW moeten schieten.
Dit hele "topic" heeft al niks meer met de lichtmeting te maken aangezien die gewoon prima was, user "error" dus
Sorry dat ik het zo breng maar ik vrees dat we hier anders nog 1000 pagina's over gaan praten terwijl dit het 5D Mark II topic is en niet het 350D topic!
[ Voor 6% gewijzigd door Ventieldopje op 28-08-2012 14:02 ]
www.maartendeboer.net
afgelopen weekend een ongelukje gehad met de 5d II waarbij er waarschijnlijk wat regen naar binnen is gegaan.
gisteren bij rofa mn camera afgeleverd met bovenstaand verhaal (camera ging soms gewoon niet meer aan en/of viel uit)
ROFA voor reparaties Den Haag, 28 augustus 2012
Goedendag,
Deze camera is met voorrang gedemonteerd en gecontroleerd.
De volgende werkzaamheden zijn verricht:
Camera gedemonteerd.
Connectoren gereinigd.
Contacten gereinigd.
Camera gereinigd en getest.
Er is geen oxidatie of roest vorming gezien.
ik zeg pure helden !!!
nu heb ik alleen weer geen reden om te upgraden naar een 5D III
[ Voor 6% gewijzigd door AjDuLion op 28-08-2012 14:21 ]
Niet precies de andere kant op, want de zon komt nu van rechtsvoor ipv linksvoor. (of totaal ander moment van de dag waardoor de zon nu aan de andere kant staat)Vishari Beduk schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 13:32:
Daardoor kijk je opnieuw naar de schaduw kant van de personen op de foto.
En bijna niets te onderscheiden van de achtergrond?
Dan twijfel ik net als Ventieldopje ook aan je monitor. Ik zie een heleboel van die achtergrond.
Ik zie aardig veel detail in de bergtoppen op de achtergrond. Ik kan ze prima onderscheiden van de wolken die er overheen gaan.
Ik zie rechts van die persoon in het midden duidelijk dat er een dikke laag wolken over die bergen ligt, waardoor je daar die bergen niet meer ziet...
Behalve dat je met een sneeuwlandschap moet overbelichten ten opzichte van wat je lichtmeter verteltEnzo Dizono schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:02:
Volgens mij moet je gewoon leren fotograferen. In het analoge tijdperk wist iedereen nog dat je een sneeuwlandschap moest onderbelichten ten opzichte van wat je lichtmeter je vertelde. Waarom lijken veel mensen in het digitale tijdperk spontaan te vergeten dat een camera maar een dom apparaat is en je ook gewoon nog zelf moet nadenken? In 95% van de situaties kun je toch gewoon aanvoelen dat de lichtmeter iets anders waarneemt dan je zelf ziet? Als dat niet zo is, dan moet je misschien wat meer oefenen en leren.
erg onvriendelijke postVentieldopje schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:01:
[...]
Dit is gewoon een prima foto, de achtergrond kan ik nog redelijk wat op uit maken. Een goeie monitor kan al een hoop verschil maken, ik weet niet wat voor monitor je nu voor je neus hebt staan en hoe je die hebt afgesteld? Het beste kun je beoordelen als je hem (professioneel) af hebt laten drukken.
Sneeuw foto's zijn gewoon een van de moeilijkere lichtomstandigheden en voor een JPG (met klein dynamisch bereik) is dit een prima foto. Wil je de foto zoals je voor ogen had dan had je gewoon in RAW moeten schieten.
Dit hele "topic" heeft al niks meer met de lichtmeting te maken aangezien die gewoon prima was, user "error" dus
Sorry dat ik het zo breng maar ik vrees dat we hier anders nog 1000 pagina's over gaan praten terwijl dit het 5D Mark II topic is en niet het 350D topic!
erg onvriendelijke postEnzo Dizono schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 14:02:
Volgens mij moet je gewoon leren fotograferen. In het analoge tijdperk wist iedereen nog dat je een sneeuwlandschap moest onderbelichten ten opzichte van wat je lichtmeter je vertelde. Waarom lijken veel mensen in het digitale tijdperk spontaan te vergeten dat een camera maar een dom apparaat is en je ook gewoon nog zelf moet nadenken? In 95% van de situaties kun je toch gewoon aanvoelen dat de lichtmeter iets anders waarneemt dan je zelf ziet? Als dat niet zo is, dan moet je misschien wat meer oefenen en leren.
ok, als het zo moet dan ben ik wel weg hier
weet het niet meer
Nouja ten eerste hebben we het steeds over een probleem van een 350D terwijl dit het topic is over de 5D Mark II dus we gingen al gigantisch ver offtopic.Vishari Beduk schreef op dinsdag 28 augustus 2012 @ 17:13:
[...]
erg onvriendelijke post
[...]
erg onvriendelijke post
ok, als het zo moet dan ben ik wel weg hier
Bovendien liet je ons foto's zien waar heel veel mensen gewoon hun twijfels bij hadden of het aan de lichtmeter lag en sommige foto's zagen er in onze ogen gewoon goed uit (gekalibreerd scherm etc.). Daarnaast kunnen wij natuurlijk nooit nagaan wat jou lichtmeter aan gaf ten tijde van de foto, daarnaast hangt het af van de meting modus en zul je soms expres moeten over- of onderbelichten (volgens de lichtmeter) om een goed resultaat te krijgen. 0EV op de lichtmeter wil niet garanderen dat je een goeie foto hebt. Dit zijn gewoon zaken die bij fotograferen horen, je camera leren kennen, en dat geven we alleen maar aan dat wij sterk de indruk hebben dat het om user error gaat. Dat jij beweert dat het niet zo is, is leuk maar jij zit wel met die foto's en wij geven advies wat je er aan kan doen, om te helpen en niet om je af te zeiken
Jammer dat je het allemaal zo negatief opvat

www.maartendeboer.net
Lees eens een keer voordat je reageert; ik heb nergens om advies gevraagd!
Ik heb het probleem al jaren geleden opgelost door een betere camera te kopen en RAW te schieten.
Ik reageerde op een post van Royz waarin ik heb aangegeven dat ik de belichtingsmeter/meting van de 350/450D slecht vind en die van de 5D2 juist goed.
Vervolgens heb ik op verzoek van mjtdevries een aantal foto's gepost om mijn stelling te onderbouwen.
Het is dan vervelend dat er dan een aantal figuren deze 6 jaar oude foto's uit hun verband trekken en negatieve commentaren gaan leveren.
weet het niet meer
Even een andere vraag. Afgelopen zondag was ik bij City Racing in Rotterdam en had eigenlijk 2 wensen, namelijk een vaste sluitertijd om te kunnen pannen en bij auto's die stil stonden of echt langzaam gingen het maximaal diafragma. Probleem hierbij is dat als ik hem op bijv 1/200 met f2.8 zet in M-mode, dat ISO standaard naar 400 gaat. Ik verwacht eigenlijk dat ISO meehuppelt om een correcte belichting te maken. Had ergens al gelezen dat dit eigenlijk alleen bij de 5DII fout gaat, maar hoe lossen jullie dat soort dingen nou op?
[ Voor 6% gewijzigd door Royz op 29-08-2012 10:40 ]
Ik heb een 7D gekochtRoyz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:39:
Even een andere vraag. Afgelopen zondag was ik bij City Racing in Rotterdam en had eigenlijk 2 wensen, namelijk een vaste sluitertijd om te kunnen pannen en bij auto's die stil stonden of echt langzaam gingen het maximaal diafragma. Probleem hierbij is dat als ik hem op bijv 1/200 met f2.8 zet in M-mode, dat ISO standaard naar 400 gaat. Ik verwacht eigenlijk dat ISO meehuppelt om een correcte belichting te maken. Had ergens al gelezen dat dit eigenlijk alleen bij de 5DII fout gaat, maar hoe lossen jullie dat soort dingen nou op?
Maar ehh je zou tussen Tv en Av kunnen switchen de hele tijd ?? Of in M een ISO kiezen die niet teveel over of onderbelicht ??
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Lol, bij de 7D werkt de ISO wel automatisch?nero355 schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 11:18:
[...]
Ik heb een 7D gekocht
Maar ehh je zou tussen Tv en Av kunnen switchen de hele tijd ?? Of in M een ISO kiezen die niet teveel over of onderbelicht ??
Ik snap wat je bedoelt, het is alleen lastig werkbaar. Die auto's kwamen hard aan, stopte ineens om een donut te maken, of stonden stil om uit het raam te hangen etc. Constant switchen zou bij mij niet goed gaan
ISO kiezen die niet teveel onder of overbelicht heb ik ook geprobeerd, maar links kwam de zon vol door de wolken en rechts hingen nog regenwolken
Yup!Royz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:00:
Lol, bij de 7D werkt de ISO wel automatisch?
En het gekke is dat het bij de 5DMKII ook goed gaat als je video opneemt met Auto ISO in M mode
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Ik zou ook zeggen constant switchen maar dan bijv. tussen C1, C2 en C3 (zon, bewolkt, tunnel?). Moet zeggen dat dat wel erg lastige situaties zijnRoyz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:00:
[...]
Lol, bij de 7D werkt de ISO wel automatisch?
Ik snap wat je bedoelt, het is alleen lastig werkbaar. Die auto's kwamen hard aan, stopte ineens om een donut te maken, of stonden stil om uit het raam te hangen etc. Constant switchen zou bij mij niet goed gaan
ISO kiezen die niet teveel onder of overbelicht heb ik ook geprobeerd, maar links kwam de zon vol door de wolken en rechts hingen nog regenwolken. Tuurlijk komen dit soort dingen maar weinig voor, maar ik vind zou de omstandigheden wel graag "controleren" al is het voor mijn eigen gevoel
Tja om dan maar mensen te gaan quoten en te zeggen dat het een vervelende reactie is en dat als het zo moet dat je maar weg gaat vind ik ook een beetje kinderachtig maargoed. Bovendien moet je zelf ook maar eens leren lezen want wij gaven ook tips zoals het schieten in RAW of HDR waar jij vervolgens vol tegenin ging en vol hield dat het aan de lichtmeting lag:Vishari Beduk schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:33:
[...]
Lees eens een keer voordat je reageert; ik heb nergens om advies gevraagd!
Ik heb het probleem al jaren geleden opgelost door een betere camera te kopen en RAW te schieten.
Ik reageerde op een post van Royz waarin ik heb aangegeven dat ik de belichtingsmeter/meting van de 350/450D slecht vind en die van de 5D2 juist goed.
Vervolgens heb ik op verzoek van mjtdevries een aantal foto's gepost om mijn stelling te onderbouwen.
Het is dan vervelend dat er dan een aantal figuren deze 6 jaar oude foto's uit hun verband trekken en negatieve commentaren gaan leveren.
Ik ga daar geen woorden verder aan vuil maken.wat betreft te klein dynamish bereik: daar ben ik het niet mee eens. ik heb van foto's van reisgenoten met simpele compacts die in dezelfde situatie (zelfde berg, zelfde dag, zelfde licht) betere foto's maakte
Mocht het ook gaan om de 450D dan had je denk ik net een slecht exemplaar te pakken ofzo want die van mij had nergens last van. Het was mijn eerste camera en de overbelichte foto's die ik maakte kwamen gewoon omdat ik een fout maakte omdat ik altijd al in M schiet maar dit lag niet aan de lichtmeter. Kan zijn dat het alleen bij de 350D is of dat je gewoon een slecht model te pakken had (of ik een goeie
[ Voor 54% gewijzigd door Ventieldopje op 29-08-2012 12:32 ]
www.maartendeboer.net
Bij spotmetering metered hij altijd in het midden, als je focust en dan recomposed dan metered hij opnieuw vlak voor het schieten van de foto.Royz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:39:
Ik denk dat ik mijn fout wel heb gevonden. In PhotoPlus stond er ook een stuk over, dat je met een bepaalde metering (uit mijn hoofd evaluative) niet kan recomposen omdat die zich in 1e instantie richt op focus punt en daarna het gebied eromheen. Ik recompose 9 van de 10 keer. Binnenkort ga ik eens testen met de juiste instelling. (in dat geval zou de metering van mijn 450d misschien wel slecht zijn en heb ik het mezelf verkeerd aangeleerd)
Bij evaluative metering metered de camere rond het focuspunt en houdt dat vast, behalve als je Servo-Focus hebt, dan metered hij vlak voor de foto genomen wordt rond het geselecteerde focus punt.
als je dus wilt recomposen moet je evaluative nemen of de metering-lock gebruiken ( dat is de *-knop, en die kun je ook instellen op andere knopjes).
Zo heb ik op mn camera twee verschillende costum settings:
1. Shutter en AF-knop zijn beide AF+metering. Evaluative metering. Deze setting kan ik dus altijd gebruiken, met of zonder recomposing. Maar als ik Servo-AF gebruik dan moet ik handmatig de metering locken.
2. AF-knop is AF-start. Shutter half ingedrukt = metering lock. Spotmetering. Deze modus kan ik de metering los vastzetten PER FOTO en als ik servo-AF gebruik kan ik de AF-knop loslaten en recomposen.
Ctrl+k
Precies, ik gebruikte altijd evaluative met One Shot. Mysterie opgelost. Thanks, super post, ik ga je tips toepassenSibylle schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
Bij evaluative metering metered de camere rond het focuspunt en houdt dat vast, behalve als je Servo-Focus hebt, dan metered hij vlak voor de foto genomen wordt rond het geselecteerde focus punt.

nooit geweten, maar inderdaad; in M gaat de 'auto' ISO vast op 400Royz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:39:
terwijl juist in de M stand een auto ISO de meeste waarde heeft

ik gebruik die auto ISO eigenlijk nooit omdat ik dan bijna altijd op sluitertijden uitkom waar ik niet vroljk van wordt
om op je vraag terug te komen; ik sta ook regelmatig te pannen en dan gebruik ik Av=4.0 en controleer regelmatig of sluitertijd rond de 1/300 zit en pas de iso daarop aan
en ik de 5D3
en daadwerkelijk mee zitten spelen met die auto ISO in het donker, werkt dan best aardig
weet het niet meer
Werkt het bij een 5DIII wel "goed" met auto iso op M?Vishari Beduk schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 16:50:
[...]
nooit geweten, maar inderdaad; in M gaat de 'auto' ISO vast op 400
terwijl juist in de M stand een auto ISO de meeste waarde heeft
Gelukkig welRoyz schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:59:
Werkt het bij een 5DIII wel "goed" met auto iso op M?
Enige wat wel raar is, maar volgens mij alle camera's doen is het volgende :
Auto ISO in M mode + Externe Flash = ISO 400 automatisch en niks anders.
Maar volgens mij doet bijvoorbeeld mijn LX3 dit ook dus echt heel raar is het niet. De 7D geloof ik ook, maar weet ik niet zeker. Ga ik nog testen morgen voor de grap.
het werkt "goed" omdat je nu een bruikbare minimale sluitertijd op kan gevenRoyz schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 17:59:
[...]
Werkt het bij een 5DIII wel "goed" met auto iso op M?
en omdat het nu ook in de M stand gewoon werkt, maar ik zie dat uitsluitend bruikbaar als het donker is
voor die situatie die jij beschreef zou ik het nooit gebruiken
ik vind het juist logischnero355 schreef op vrijdag 31 augustus 2012 @ 23:18:
[...]
Enige wat wel raar is, maar volgens mij alle camera's doen is het volgende :
Auto ISO in M mode + Externe Flash = ISO 400 automatisch en niks anders.
als je een externe flitser hebt dan wil je dat die de hoeveelheid licht bijregelt
maar dan moet je wel eerst aan de flitser doorgeven wat je camera instellingen zijn
weet het niet meer
Ik snap dat het moeilijk is een juiste ISO waarde te kiezen als er een externe flits op zit. Maar om iso 400 als vaste waarde te kiezen is nogal arbitrair.
Zonder flits is het makkelijk. Iemand kiest diafragma en sluitertijd, en daar kies je gewoon de iso waarde bij die de juiste belichting geeft.
Met flits is het vrijwel onmogelijk een iso waarde te bepalen.
Wil iemand de flits als invulflits gebruiken? Of wil ie de achtergrond mooi belicht hebben (waarmee de voorgrond onderbelicht word) en de flits de voorgrond laten belichten?
Als ie de achtergrond mooi belicht wil hebben met het aanwezig licht, dan kan de camera nooit weten of er dan 1 of 2 of misschien wel 4 stops onderbelicht moet worden. Een iso waarde bepalen is daarmee onmogelijk.
Voor een professional (daar is die camera toch voor bedoeld is) is een vaste iso waarde bij de auto-iso functie zinloos. Daarvoor heeft ie geen auto-iso gekozen. Dus dan zou ik het logischer vinden dat je de iso waarde kiest voor een normale belichting, en de fotograaf met belichtingscompensatie laat aangeven hoeveel stops onderbelichting ie wil hebben. Met de knop achterop werkt dat dan sneller dan handmatig de iso aanpassen. Daarmee zou het voor een professional een nuttig feature kunnen zijn.
De vaste iso 400 waarde lijkt gericht op amateurs. Blijkbaar met het idee dat ze vast per ongeluk auto-iso met de externe flits hebben gekozen, en dan in de hoop dat dat in de meest voorkomende situaties het toch wel aardig plaatjes oplevert.
Maar ik zou het dan nog steeds logischer vinden om een iso waarde te kiezen zodat je 2 stops onderbelichting krijgt, en dat mag de flits dan netjes belichten.
Dat lijkt me zinvoller dan een vaste iso waarde.
En precies om die reden vind ik dat er een extra wieltje moet komen op alle camera's om de ISO te regelen en in Auto ISO mode te onder of overbelichtenmjtdevries schreef op zaterdag 01 september 2012 @ 12:55:
Maar ik zou het dan nog steeds logischer vinden om een iso waarde te kiezen zodat je 2 stops onderbelichting krijgt, en dat mag de flits dan netjes belichten.
Dat lijkt me zinvoller dan een vaste iso waarde.
Voorlopig blijf ik effe doordromen, want geen eene grote fabrikant is het met me eens
Wat is er mis met knopje indrukken en aan je wieltje draaien? Dit kun je zelfs als je door de zoeker kijkt. Nee alsjeblieft geen extra wieltje, kan gigantisch je foto's verneuken als je een hengst geeft aan het verkeerde wieltjenero355 schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:28:
[...]
En precies om die reden vind ik dat er een extra wieltje moet komen op alle camera's om de ISO te regelen en in Auto ISO mode te onder of overbelichten
Voorlopig blijf ik effe doordromen, want geen eene grote fabrikant is het met me eens
www.maartendeboer.net
Gewoon bij een xxxD dat belichtingscompensatie knopje indrukken en het wieltje draaien.
(En toen ik nog een 400D had werkte dat ook best goed)
Nee want dat wieltje kun je op slot zetten, een functie die ik maar al te graag gebruik als ik voor aant podium stamjtdevries schreef op maandag 03 september 2012 @ 11:31:
In dezelfde redenatie kan je dan ook stellen dat je het wiel achterop een xxD model niet nodig hebt.
Gewoon bij een xxxD dat belichtingscompensatie knopje indrukken en het wieltje draaien.
(En toen ik nog een 400D had werkte dat ook best goed)
www.maartendeboer.net
Bij Nikon hebben ze een wieltje achterop ter hoogte van je focus select knop : Ik word niet boos als Canon dat ook doetVentieldopje schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:31:
Wat is er mis met knopje indrukken en aan je wieltje draaien? Dit kun je zelfs als je door de zoeker kijkt. Nee alsjeblieft geen extra wieltje, kan gigantisch je foto's verneuken als je een hengst geeft aan het verkeerde wieltje
De joystick op de grip heeft ook TE lang geduurd en erger ik me al aan nog voordat de MKIII bekend was ...
[ Voor 3% gewijzigd door Royz op 03-09-2012 14:13 ]
:^Ventieldopje schreef op zondag 02 september 2012 @ 20:31:
[...]
Wat is er mis met knopje indrukken en aan je wieltje draaien? Dit kun je zelfs als je door de zoeker kijkt. Nee alsjeblieft geen extra wieltje, kan gigantisch je foto's verneuken als je een hengst geeft aan het verkeerde wieltje
weet het niet meer
Hoe ervaren jullie het probleem van stof op de beeldsensor en/of in de zoeker?
Kort na de introductie de 5D (Mark I) heb ik er eentje gekocht, maar heb daarmee veel gedoe gehad voor wat betreft stof op de sensor én stof in het zoekerbeeld (waarschijnlijk in het prismahuis).
De stof op de sensor kon nog redelijk goed worden verwijderd (ik liet dat doen, vond DIY té riskant). Helaas zat 't er ook weer in no-time op (ook zonder verwisselen van objectief). Voor de stof in het zoekerbeeld ben ik destijds naar Canon Repair gegaan, maar daar konden ze helaas slechts een deel daarvan verwijderen. Dit stof-probleem begon me na verloop van tijd zo te storen dat ik na ongeveer twee jaar gebruik de camera heb verkocht en ben overgestapt naar een ander merk.
Ik overweeg nu om weer terug te keren naar Canon (waarmee ik ook jaaaaren analoog heb gefotografeerd) en vraag me af of bij de verbeterde 5D Mark II dit probleem is opgelost.
Hoe groot (of klein) is het probleem van stof op de beeldsensor of in het zoekerbeeld bij de Canon EOS 5D Mark II?
Bedankt voor jullie reactie.
Mwa het probleem is niet erger dan de 7D die ik gehad heb, ik vind het zelf wel meevallen maar das voor iedereen anders denk ik. Vaker zijn het gewoon m'n lenzen die smerig zijn hehevtpeters schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:34:
Vraag aan (voormalige) 5D Mark II bezitters ...
Hoe ervaren jullie het probleem van stof op de beeldsensor en/of in de zoeker?
Kort na de introductie de 5D (Mark I) heb ik er eentje gekocht, maar heb daarmee veel gedoe gehad voor wat betreft stof op de sensor én stof in het zoekerbeeld (waarschijnlijk in het prismahuis).
De stof op de sensor kon nog redelijk goed worden verwijderd (ik liet dat doen, vond DIY té riskant). Helaas zat 't er ook weer in no-time op (ook zonder verwisselen van objectief). Voor de stof in het zoekerbeeld ben ik destijds naar Canon Repair gegaan, maar daar konden ze helaas slechts een deel daarvan verwijderen. Dit stof-probleem begon me na verloop van tijd zo te storen dat ik na ongeveer twee jaar gebruik de camera heb verkocht en ben overgestapt naar een ander merk.
Ik overweeg nu om weer terug te keren naar Canon (waarmee ik ook jaaaaren analoog heb gefotografeerd) en vraag me af of bij de verbeterde 5D Mark II dit probleem is opgelost.
Hoe groot (of klein) is het probleem van stof op de beeldsensor of in het zoekerbeeld bij de Canon EOS 5D Mark II?
Bedankt voor jullie reactie.
www.maartendeboer.net
De 5d2 en 5d3 die ik beiden heb zijn zelden storend vies op de sensor
I don't know half of you half as well as I should like; and I like less than half of you half as well as you deserve
ik heb vaak de 24-70 er op zitten en die trekt best nog al wat troep naar binnenvtpeters schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 14:34:
de camera is ooit door rofa 'schoongemaakt' toen ik deze liet calibreren
later de camera naar chipclean gebracht omdat de sensor echt veel vuil had verzameld
en die had moeite om dat ding weer schoon te krijgen; hij stond een kwartier te mopperen op rofa omdat die de camera verkeerd had schoongemaakt (details weet ik niet meer)
nu zitten er weer twee dikke zwarte stippen op de sensor dus binnenkort weer terug naar chipclean
neemt verder niet weg dat ik zeer tevreden ben over mijn 5D2
weet het niet meer
Bedankt voor jullie reacties.
Kan nu wel eens veranderen...
http://www.canonrumors.co...he-eos-5d-mark-ii-eos-6d/
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Canon cameras en lenzen. Elinchrom flitsers, Lowepro en Pelican tassen/koffers. Polestar 2
Desktop: Ryzen 7 7800X3D | 32 GB | Radeon RX 6800
Is er enige kans dat het op de 5D2 ook zal gaan werken met foto? Misschien dat ik wat artikelen heb gemist waarin dit helder staat...
Anoniem: 483607
dan maakt ie nog een foto met dezelfde sluitertijd, maar zonder de sluiter open te zetten. Vervolgens haalt de camera de ruis van de 2de foto uit de echte foto.
Anoniem: 110299
Gat tussen 5dii en 5diii vind ik te groot.. En de 6D vind ik echt totaal niks qua grootte... Lijkt net een instapmodel imo
En anders 2de hands.
Anoniem: 110299
Ook gedaan, daarom vroeg ik of iemand misschien op de hoogte is van de camerawinkel in 't dorp oidUniversal Creations schreef op donderdag 12 september 2013 @ 20:35:
Ow.... de grote zaken zoals foto konijnenberg en kamera express al benaderd?
Sinds een paar dagen gaat haar camera automatisch tussentijds (gewoon tijdens het fotograferen) sensor reinigen. Soms wel 3x op een uur.
Is dit iets wat jullie herkennen? Komt dit vaker voor?
Alle contactpunten zijn reeds schoon.
Een jaar geleden is haar camera gevallen. Bij reparatie is toen het hele binnewerk vernieuwd (moederbord, kabels etc). Heeft daarna altijd gewoon gewerkt. Behalve dan dat de cameran u ineens gaat reinigen.
Iemand een suggestie? anders moet ze maar even terug naar dat reparatiebedrijf.
Ik vermoed een slecht contact, dat hij dus eigenlijk uitvalt en weer aangaat. Tussentijd heb ik nog nooit meegemaakt dat hij gaat reinigen, enkel bij uit- en inschakelen of verbreken van de stroom.Dacide schreef op vrijdag 22 april 2016 @ 08:59:
Namens een collega, die een probleem heeft met haar Canon 5d mk2.
Sinds een paar dagen gaat haar camera automatisch tussentijds (gewoon tijdens het fotograferen) sensor reinigen. Soms wel 3x op een uur.
Is dit iets wat jullie herkennen? Komt dit vaker voor?
Alle contactpunten zijn reeds schoon.
Een jaar geleden is haar camera gevallen. Bij reparatie is toen het hele binnewerk vernieuwd (moederbord, kabels etc). Heeft daarna altijd gewoon gewerkt. Behalve dan dat de cameran u ineens gaat reinigen.
Iemand een suggestie? anders moet ze maar even terug naar dat reparatiebedrijf.
Het gekke is ook dat het probleem inmiddels uit zich zelf opgelost is... Wellicht dan toch een vuilte op het contactpunt (alhoewel ze aangaf deze reeds gereinigd te hebben).
Thanks anyway