Canon EOS 5D MkII

Pagina: 1 2 ... 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

• JumpStart
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Eindelijk, daar is 'ie dan! *O* *O* *O*

Zie hier bij Canon USA: EOS 5D Mark II

Verder heeft (o.a.) DPReview het nieuws, incluus complete specs lijst, hier!. Ome Rob (Rob Galbraith) heeft ook het nieuws, met daarbij ook nog de opmerking dat de 5D2 geleverd gaat worden tegen het eind van november 2008. Zie hier.

Key Specifications:
  • New 21.1 Megapixel CMOS sensor with improved EOS Integrated Cleaning System (E.I.C.S.)
  • New Full HD 1080 resolution movie recording
  • 3.9 frames per second continuous shooting
  • High performance DIGIC 4 providing superb image quality
  • Maximum 310 large JPEG images in a single burst with a UDMA card
  • 3.0” VGA (920k dots) Clear View LCD
  • ISO 100-6400 (expansion from 50 up to 25,600)
  • 9 AF points + 6 Assist AF points
Other improvements (met dubbele vermeldingen)
  • Addition of Canon’s EOS Integrated Cleaning System, with a new Fluorine coating on the low-pass filter
  • Larger 3.0” Clear View LCD with VGA resolution, a 170° angle of view and anti-reflective coatings
  • Improved menu system including Quick Control Screen for more direct access to common settings
  • Automatic peripheral illumination correction, utilising detailed EF lens information to optimise JPEG images straight out of the camera
  • Magnesium alloy construction with additional environmental protection
  • UDMA memory card compatibility.
En dan nog de list price
  • US: $ 2,699 (body)
  • EU: € 2,499 (body)
  • UK: £ 2,299 (body)
  • US: $ 3,499 (EF 24-105 L kit)
  • EU: € 3,299 (EF 24-105 L kit)
  • UK: £ 3,049 (EF 24-105 L kit)
Mijn eerste indruk: Dit is duidelijk meer dan ik verwacht had!.

En, als toetje, heeft Canon ook nog een update van de EF 24 mm f/1.4 L aangekondigd.

[ Voor 5% gewijzigd door JumpStart op 18-09-2008 13:13 ]

ALL-CAPS WITH NO PUNCTUATION IS SO MUCH TRUER TO THE WAY THOUGHTS HURTLE OUT OF THE HUMAN BRAIN THAN CAREFULLY MANICURED AND PUNCTUATED SENTENCES COULD EVER BE

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54
Niets wereldschokkends, of in ieder geval niets waarover geen geruchten rondgingen :)

Wat ik vooral erg mooi vind... de prijs! * addictive weet wat de opvolger van z'n 20D gaat zijn :Y)

• nose
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Op de Nederlandse site staat ie ook: http://www.canon.nl/For_H.../EOS_5D_Mark_II/index.asp

Mooi filmpje erbij ook: http://www.canon.nl/thefutureofphotography/

Nog even wat copy-paste van de Canon site:

21,1 Megapixel volbeeld CMOS sensor
Voor maximale creatieve fotovrijheid is de EOS 5D Mark II uitgevoerd met een volbeeld CMOS sensor (36mm x 24mm). Ervaar via de grote, heldere zoeker zonder afsnijding of vergrotingseffecten zelf wat groothoekfotografie is. De opnieuw ontworpen pixels genereren minimale beeldruis en de 21,1 Megapixel resolutie overtreft de eisen van toonaangevende foto-agentschappen.

DIGIC 4
De Canon DIGIC 4 werkt samen met de EOS 5D Mark II’s beeldsensor om kleuren en subtiele tintgradaties optimaal weer te geven. DIGIC 4 zorgt daarnaast voor ongekend snel opstarten en maakt Gezichtsdetectie AF in de Live View mode plus HD videoregistratie mogelijk.

Hoge ISO waarden
Voor fotografie uit de losse hand bij weinig omgevingslicht biedt de EOS 5D Mark II ISO waarden tot maximaal 6400. En in donkere omgevingen waar het gebruik van een flitser ongewenst is, kan deze waarde worden uitgebreid tot maar liefst ISO 25600.

Full HD videoregistratie
De EOS 5D Mark II vult perfecte digitale fotografie aan met Full HD (1080) videoregistratie. Gebruikers kunnen zelfs videobeelden opnemen op een geheugenkaart terwijl ook digitale fotografie mogelijk blijft. Een HDMI aansluiting maakt HD weergave van de foto’s en opnamen op een HDTV mogelijk.

3,0” Hoge resolutie LCD
Het 3,0” Clear View LCD-scherm heeft een resolutie van 920.000 beeldpunten, een grote kijkhoek en een tweevoudige coating om reflecties te voorkomen – alles voor haarscherpe weergave onder uiteenlopende omstandigheden. Live View toont de beelden real-time op het LCD en biedt drie mogelijkheden voor automatische scherpstelling: Quick AF, Live AF en Face Detection Live AF. Deze laatste richt zich op de gezichten die binnen het beeldveld zijn gesignaleerd.

Max. 3,9 beelden per seconde
De EOS 5D Mark II stelt fotografen in staat continu-opnamen te maken met een snelheid van 3,9 beelden per seconde. Bij fotografie van JPEG beelden naar een UDMA kaart wordt het maximum van de reeks uitsluitend beperkt door de capaciteit van de kaart.

9-punts AF + 6 AF hulppunten
De nauwkeurige automatische scherpstelling wordt gegarandeerd door het Canon AF systeem dat gebruik maakt van 9 te kiezen AF-punten en 6 AF hulppunten.

EOS geïntegreerd reinigingssysteem
Het ingebouwde Canon systeem om stof te voorkomen, gebruikt drie manieren om de camera tegen de effecten van stof te beschermen: reductie van stofvorming binnen de camera zelf, een reinigingsmechanisme voor het reinigen van de sensor en de mogelijkheid om hardnekkige stofvlekjes digitaal te verwijderen met de meegeleverde Digital Photo Professional software.

Duurzaam, compact ontwerp
Met een body die is vervaardigd van magnesiumlegering, stof- en waterbestendige afdichtingen plus een sluiter die is ontworpen voor 150.000 cycli, is de EOS 5D Mark II perfect voor zowel op locatie als in de studio.

Leverbaar in november, nou ik ga 'm bestellen hoor! 8)

[ Voor 110% gewijzigd door nose op 17-09-2008 07:57 ]

P R N D

Anoniem: 180355

Op 't oog een fraaie camera (maar dat vond ik de 5D ook nog steeds). Mijns inziens had dat sensor cleaning en die HD-video achterwege mogen blijven, het eerste vanwege de beperkte werking en het tweede vanwege mijn 'desinteresse', ik maak foto's en geen films).
Het meest nieuwsgierig ben ik geworden door de AF, 9 punts of 45 punts maakt me niet zo uit; ik hoop slechts dat de verdeling wat 'eerlijker' is (verder vanuit het midden) en de werking wat accurater.
Genoeg negatief gezeur nu, eens wat real-life tests afwachten ;)

Anoniem: 213308

Yes! Movie mode! Na een hopeloze achterstand op Nikon is Canon dan eindelijk terug gekomen! 8)7

Ziet er in ieder geval b-e-a-uuutiful uit!
Hehe, op de sensor na zat ik er dus niet eens zo ver naast ;)

En dat ik er op het gebied van die sensor naast zit... Jippie! *O*

Vet ding! En géén nieuwe 24-70, waar ik stiekem niet eens rouwig om ben :P

[ Voor 22% gewijzigd door Henk op 17-09-2008 08:10 ]

• coorz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-12-2017

coorz

Back to crop!

Hij's goed genoeg voor mij, woohoo HD video :> 21Mp dat wordt gezellig postprocessen...
Iemand wat Nikon spul kopen ;)

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 01-05 10:37

Remy

I usually get 100% accuracy

Hmm zelfde MP als de 1Ds3: ik hoop niet dat er veel scheldende 1Ds3-eigenaren zijn :)

Hij is wel 80 gram lichter dan de org 5D, dat scheelt. De integratie van video gaat nog wat verder dan op de D90:
The refined sensor is also at the heart of Canon's first foray into digital SLR video: the 5D Mark II can record clips at 1920 x 1080 pixel (1080p) resolution, with sound (captured via either a built-in mono mic or through an external mic connected to the camera's stereo mic jack).
Externe mic is dus mogelijk voor de liefhebbers.

LinkedIn
Instagram

• addictive
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 04-02 22:54
Henk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:09:
Vet ding! En géén nieuwe 24-70, waar ik stiekem niet eens rouwig om ben :P
Misschien op de Photokina, zodat er nu niet teveel aandacht van de 5DII afgeleid word?

• mphilipp
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:09

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 180355 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:03:
Het meest nieuwsgierig ben ik geworden door de AF, 9 punts of 45 punts maakt me niet zo uit; ik hoop slechts dat de verdeling wat 'eerlijker' is (verder vanuit het midden) en de werking wat accurater.
Genoeg negatief gezeur nu, eens wat real-life tests afwachten ;)
Er zijn meer hulppunten. Persoonlijk had ik het wel fijn gevonden als er wat meer punten waren. 45 is onzinnig, en alleen maar voor tracking. Op de 1DMkII had ik 'm altijd op 11punten staan. Die 45 is niet bedoeld om zelf uit te gaan selecteren als je een plaatje wilt kieken natuurlijk; meer voor tracking. Toch mis ik regelmatig een puntje. Dat krijg je als je de 1D gewend bent.

In principe is de 5D natuurlijk gewoon een dijk van een cam en wat mij betreft kon de AF wel een update gebruiken. Verder was er eigenlijk niets wat ik echt miste. Live view lijkt me erg handig, en op zich iets dat we bij de analoge camera's ook hadden. Ik kan me een Canon F1 herinneren met een verwisselbare zoeker, waarbij je een groot matglas erop kon zetten. Dat fungeerde als een schermpje zoals je bij de dubbeloog slr's ziet. Voilà: live view avant la lettre.

Filmpjes maken kan ook wel een keer handy zijn. We moeten een beetje af van dat geleuter dat het niet op een fototoestel hoort. Als er wat dat betreft geen productinnovatie mocht zijn, hadden we nog steeds handkarren en was de auto dus ook een nutteloze ontwikkeling. Dat fundamentalistische gedoe komt me een beetje de neus uit.

Ik ga de eerste echte ervaringen afwachten en misschien verpats ik mijn 5D wel om een MkII te kopen. Kan ik wel weer meteen grotere memorykaartjes kopen...pffff...21MP...

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

Anoniem: 180355

mphilipp schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:17:
[...]
...
Filmpjes maken kan ook wel een keer handy zijn. We moeten een beetje af van dat geleuter dat het niet op een fototoestel hoort. Als er wat dat betreft geen productinnovatie mocht zijn, hadden we nog steeds handkarren en was de auto dus ook een nutteloze ontwikkeling. Dat fundamentalistische gedoe komt me een beetje de neus uit.
...
Slecht geslapen?
Als je goed leest zie je dat er
mijn 'desinteresse', ik maak foto's en geen films
staat, waarbij ik dan nogmaals maar de persoonlijke duidingen wil benadrukken: mijn en ik.
Niks fundamentalistisch gedoe 8)7, gewoon persoonlijke voorkeur :w

• gratis_vodka
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21-04 11:24

gratis_vodka

If you love it - shoot it!

na eindeloos gezever de aankondiging; ik ga me wel vermaken op de Photokina ;)

mijn 1e reactie: wel enigszins wat ik had verwacht. Had eerlijk gezegd wel op wat meer AF punten gerekend, maar voor mijn werk is het zeker niet cruciaal (sterker nog, als ik die Carl Zeiss 85mm 1.4 wil maakt 't niet zo veel uit ;)). Ben meer benieuwd naar de prestaties van de AF zelf.

Verder had ik wat gehoopt op een wat meer degelijke sealing (bijv. tussen xxD en 1 serie in), wat voor de trouwfotografen wel handig zou zijn, maar ook dit is natuurlijk even afwachten hoe e.e.a. uitvalt en zich ontwikkeld heeft. En op zich wel jammer dat die geruchten van de geïntegreerde grip vals waren...aan de andere kant; de camera is nu ook in handzaam formaat te gebruiken zonder grip wat veel mensen waarschijnlijk wel handig vinden.

De video mode is wel cool, hoewel 't voor mij meer een gimmick is (althans, nu nog ;))

Waar dit ding hopelijk en waarschijnlijk in zal excelleren, en dat is nog altijd het meest belangrijk voor mij, is beeldkwaliteit. Ben erg benieuwd naar de iso en DR prestaties!

De prijs is denk ik redelijk; zeker omdat de prijzen na introductie wel wat zullen dalen meer naar het 2K punt.

Edit: komt er nu ook een grip met wireless geïntegreerd? Zie: http://www.dpreview.com/n...%20MarkII/01_EUR-(17).jpg

[ Voor 11% gewijzigd door gratis_vodka op 17-09-2008 09:20 ]

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07-05 20:55
Precies wat ik dacht, weinig revolutionair. Een concurrentie model, weinig boeiende AF. De hulppunten hadden we al in de gewone 5D, maar die gewone punten zullen nu wel cross zijn.

|>

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:10:
Hmm zelfde MP als de 1Ds3: ik hoop niet dat er veel scheldende 1Ds3-eigenaren zijn :)
De D300 en D700 (en een hele hoop andere camera's ook, zelfs compact camera's) hebben ook dezelfde MP als jouw D3, heb je zeker een hoop om moeten schelden?

maar indrukwekkende specs, al vind ik persoonlijk deze puur qua specs de minst aantrekkelijke van de drie nieuwe fullframe camera's. ik zie vooralsnog geen redenen om mijn 5D te vervangen voor deze. redenen om mijn 5d te vervangen voor een ander merk zie ik overigens wel :)

• gratis_vodka

gratis_vodka

simon schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:22:
Precies wat ik dacht, weinig revolutionair. Een concurrentie model, weinig boeiende AF. De hulppunten hadden we al in de gewone 5D, maar die gewone punten zullen nu wel cross zijn.
klopt inderdaad.

Anoniem: 167065

ben eerder benieuwd naar de toename van het dynamisch bereik, lees daar niks over -O-

nou maar hopen dat fuji dan nog met de S6 gaat uitkomen :)

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Hmm, leuk. Prijs valt me ook niet tegen. Verder zoals simon al zegt: weinig revolutionair en een beetje opgeblazen introductiecampagne voor zulke 'marginale verbeteringen'.

21mpix is leuk, maar dat duurt ook weer twee keer zo lang om door lightroom te halen ;) Da's dan weer een nadeel van de grote bestanden :P

@ hos,
Dat zeggen ze wel in 't filmpje. Is toegenomen door de nieuwe sensor.

[ Voor 11% gewijzigd door sOid op 17-09-2008 09:39 ]

• simon
* simon wacht daarom ook op 't 'binnenkort' komende MX formaat van Nikon.

|>

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ghehe, op de usa canon page staat dat er EF-S lenzen op kunnen. Leuk copy/paste foutje uit een 50D aankondiging. :P

{signature}

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 00:10

Garyu

WW

Misschien kunnen die lenzen er wel op maar worden ze gecropped weergegeven? Is dat niet bij de 5D ook zo?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• sOid
  • Niet online
Garyu schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:05:
Misschien kunnen die lenzen er wel op maar worden ze gecropped weergegeven? Is dat niet bij de 5D ook zo?
Nope.
De EOS 5D is compatibel met meer dan 60 EF objectieven (uitgezonderd EF-S) en alle EX serie Speedlite flitsers.

• simon
Nee, alleen bij de NIkon en Sony.

|>

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
En dan nu maar wachten tot de 5D mk I prijzen gaan kelderen >:)

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

• sOid
  • Niet online
Hij staat al op KE:
http://www.kamera-express...bsubtypes&subsubtype=2540

Grappig, 'Levertijd ca 5 werkdagen' :+

• abrakadaver
  • Laatst online: 06-01-2021
Flinke bestanden zeg, eerst maar eens sparen voor een mac pro voordat ik dit beestje ga kopen :)
ah en een nog iets grotere viewfinder, da's ook nooit weg.

[ Voor 23% gewijzigd door abrakadaver op 17-09-2008 10:24 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

• Parle85
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02-08-2023
Enneuh, wie heeft die pop-up flitser bedacht??

5D III | 1D II | 17-40 | 24-70 | 35 | 85 | 70-200 | parlevlietfotografie.nl

• Remy

Remy

lateef schreef op woensdag 17 september 2008 @ 09:25:
[...]
De D300 en D700 (en een hele hoop andere camera's ook, zelfs compact camera's) hebben ook dezelfde MP als jouw D3, heb je zeker een hoop om moeten schelden?
Gelukkig niet, dat is een onzinnige opmerking: De D300 is namelijk op hetzelfde moment aangekondigd :z De D700 is nu een jaar later aangekondigd waarbij de prijs van de D3 ook flink gezakt is, waardoor het verschil vrij klein is. Wat ik bedoel is natuurlijk dat iemand net voor 6399 eur een 1Ds3 heeft gekocht, en nu ziet dat het ook voor 4000 eur goedkoper kan. Nu had je dat behoorlijk aan kunnen zien komen als potentiële 20MP+ koper, maar toch :)
maar indrukwekkende specs, al vind ik persoonlijk deze puur qua specs de minst aantrekkelijke van de drie nieuwe fullframe camera's. ik zie vooralsnog geen redenen om mijn 5D te vervangen voor deze. redenen om mijn 5d te vervangen voor een ander merk zie ik overigens wel :)
Prima toch, ieder z'n keuze, da's het mooie van de concurrentie tegenwoordig. Toen ik voor het eerst naar een dSLR ging kijken (april 2004) stonden er maar 32 opties in de pricewatch, inclusief gebundelde lenzen. Nu zijn het er al meer dan 100 :)

LinkedIn
Instagram

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:34

ThunderNet

Flits!

Leuk toestel! Vooral de videofunctie, hier heeft hij een flinke stap voor op de D90 :) Leuke camera voor de huidige 5D bezitters :) een goede stap vooruit lijkt het me.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• sOid
  • Niet online
Is er hier eigenlijk iemand die de 5D2 zou kopen voor de videofunctie (mede daarom iig)?

• RBH
  • Laatst online: 21:38

RBH

Wat een mooi ding! _/-\o_

*Gaat door met sparen*

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:59
Ah eindelijk is hij er dan. Zelf hoop ik op een hoop overstappers vanaf de 5dI. Dan ga ik mij eens oriënteren op de 2e hands markt. :)

Anoniem: 156750

Canon zit ook aan de in-cam postprocessing.
Automatic peripheral illumination correction, utilising detailed EF lens information to optimise JPEG images straight out of the camera
Vignetting correctie dus.

@hieronder.
Ow... heb ik dus gemist, excuses.
Canon heeft ook nog een hele diarree aan compacts geintroduceerd. Waaronder een G10 met 15 megapix0ls.

[ Voor 26% gewijzigd door Anoniem: 156750 op 17-09-2008 11:07 ]

• wisselwerking
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 22:59
Anoniem: 156750 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 11:02:
Canon zit ook aan de in-cam postprocessing.

[...]

Vignetting correctie dus.
Dat doet de 50D toch ook?

• Kwartjuh
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-05 12:22
op zich inderdaad niets revolutionairs. kan als hopelijk-soon-to-be-d700-eigenaar alleen wel jaloers worden op native iso 50!!! dat is toch geweldig? Ik snap niet waarom de d700 native iso 200 heeft als basis :(

edit:

en ook dat het beestje geen EFS (DX) lenzen ondersteund, waardoor de focuspunten waarschijnlijk beter verdeeld zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Kwartjuh op 17-09-2008 11:12 ]

-[ Het Kwartjuh Valt... ]-

Anoniem: 184635

Nog twee uur wachten en dan komt de hands on preview op DPR. :)

http://forums.dpreview.co...orum=1032&thread=29355248

• lateef
  • Laatst online: 24-04 13:24
Remy schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:27:
[...]Wat ik bedoel is natuurlijk dat iemand net voor 6399 eur een 1Ds3 heeft gekocht, en nu ziet dat het ook voor 4000 eur goedkoper kan.
ja, want een 1ds koop je natuurlijk alleen voor de megapixels...
Native iso6400 is en blijft natuurlijk ganz geil btw :)

• Melkbus
  • Laatst online: 07-05 22:51
RAW: Approx. 25.8MB (5616 x 3744 pixels)
8)7

strava

• RBH

RBH

http://s3.amazonaws.com/m...nEOS5DMarkII/MVI_5500.MOV

Mooi filmpje, wel wat traag met laden bij mij...

• Melkbus
  • Laatst online: 07-05 22:51
Ja, 276 MB speel ik hier ook niet binnen 10 sec. af :P

strava

• gratis_vodka

gratis_vodka

Henk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 11:19:
Native iso6400 is en blijft natuurlijk ganz geil btw :)
ik ben idd wel super nieuwsgierig naar de prestaties op 1600 en 3200 en - what the heck- op 6400! Fijn dat ze ook zo handig zijn geweest de 50 iso te handhaven, erg prettige feature.

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Zoekerdekking is 98%, meer dan de 95% van de 5D maar geen 100%. Is het zo moeilijk om hier 100% van te maken? (overigens geen sneer naar Canon maar meer een vraagje).

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

• simon
Nee, productdifferentiatie ('t is ook wel ietwat duurder).

|>

• RBH

RBH

Wil ik eigenlijk wel weten he, wat zouden jullie doen, de 5D of de 5D II? Gezien het prijsverschil:

pricewatch: Canon EOS 5D Body (€1.499)
Canon EOS 5D II Body: €2.499

Is toch een behoorlijk verschil ;)

• simon
Wat wil je er mee doen? 5D voldoet perfect, mocht je wat dynamischere foto's nemen zal de MKII wel fijner zijn..

|>

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Overigens zal de daadwerkelijke prijs als ie eenmaal in de winkel ligt waarschijnlijk ook geen 2499 zijn. De door canon genoemde adviesprijzen liggen meestal hoger dan de verkoopsprijs.

• RBH

RBH

simon schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:36:
Wat wil je er mee doen? 5D voldoet perfect, mocht je wat dynamischere foto's nemen zal de MKII wel fijner zijn..
Oh, nee, ging niet over mij hoor, meer over jullie. :P Ik ben de komende jaren toch nog niet in de markt voor deze machine. ;)
M a r c o schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:40:
Overigens zal de daadwerkelijke prijs als ie eenmaal in de winkel ligt waarschijnlijk ook geen 2499 zijn. De door canon genoemde adviesprijzen liggen meestal hoger dan de verkoopsprijs.
Kan wel zo zijn, maar het verschil blijft aanmerkelijk. ;) Hoewel de 5D MkI natuurlijk binnenkort niet meer verkrijgbaar zal zijn als nieuw..

[ Voor 38% gewijzigd door RBH op 17-09-2008 12:47 ]

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

Ben ik de enige die heeeeel graag eens wat voorbeeldfoto's op ISO6400 wil zien? Ik ben ergggg benieuwd! Mooi apparaat!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22:18
Josh schreef op woensdag 17 september 2008 @ 12:52:
Ben ik de enige die heeeeel graag eens wat voorbeeldfoto's op ISO6400 wil zien? Ik ben ergggg benieuwd! Mooi apparaat!
ISO 6400

• sOid
  • Niet online
Inderdaad behoorlijk veel, maar het is ook met een 15mm gemaakt.

Ben vooral benieuwd naar ISO 6400 bij een 50mm of 35mm

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 29-04 22:24
Is iemand het tweede lampje/dingetje naast de self-timer lamp al opgevallen?

Afbeeldingslocatie: http://fotos.abmaonline.nl/tweakers/technisch/5dmk2_gekke_lampjes.jpg

Dat samen met de volgende text in de specs van DPR:
External flash
• E-TTL II auto flash with EX-series Speedlites
• In-camera flash configuration (currently only 580 EX II)
• Wireless multi-flash support
• PC Sync
Zou dat betekenen dat hij eindelijk zelf remote fliters kan masteren, zonder dat je die unit van €200,- nodig hebt?

Raar dat ze dat niet duidelijker aankondigen, best een gave optie :).

[update]Lijkt erop dat de tweede unit voor de "IrPort (supports IR remote shutter release using optional RC1 / RC5 controllers)" is. Hij zat daar ook al een beetje tricky zo met je vingers ervoor ;).

[ Voor 21% gewijzigd door Kheldar op 17-09-2008 13:16 . Reden: Plaatje erbij ]

• sOid
  • Niet online
@ Kheldar,
Dat zou tof zijn indd :)

Edit: tadaaa, hands-on preview http://www.dpreview.com/n...707canon5dmkiipreview.asp

Lol:
21.1 megapixel full frame CMOS sensor
The EOS 5D Mark II delivers an 8.3 megapixel jump in pixel count from the original 5D. This new sensor is said to be based on that of the EOS-1Ds Mark III (indeed it has exactly the same pixel count) but has several small changes, the hint being that it's actually slightly better.
Overigens zeggen ze dat 't tweede ledje een IR-remote shizzl ding is.

[ Voor 120% gewijzigd door sOid op 17-09-2008 13:08 ]

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:03
Parle85 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:25:
Enneuh, wie heeft die pop-up flitser bedacht??
Waar zie je die? :?

• Remy

Remy

sOid schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:02:
..

Overigens zeggen ze dat 't tweede ledje een IR-remote shizzl ding is.
- Water resistance: 10 mm rain in 3 minutes
Best mooi dat ze dat specifiek erbij zetten: hoe meer duidelijkheid (vanuit de praktijk) hoe beter :)
Two mode silent shooting (in live view)
Dat mis ik wel eens op de D3: daadwerkelijk silent (zonder spiegelgeklapper) schieten, al dan niet tijdens Live View.

LinkedIn
Instagram

Anoniem: 120649

Ruis vind ik nooit erg, maar ook hier weer van de chroma vlekken in het grijs... getver.
(Nikons 6400 ISO grijs is veel schoner: http://press.nikonusa.com...ck_Ice_Hockey_ISO6400.jpg
OK de pixels zijn een stuk groter, maar toch...)

Kennelijk is het heel moeilijk om neutraal grijs te krijgen bij hoge ISO waarden.

Uit technische interesse:
Weet iemand waarom hele regio's pixels een magentazweem of cyaanzweem gaan vertonen?
Waarom niet per pixel, dat zou een stuk minder opvallen.

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 120649 op 17-09-2008 13:36 ]

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:06

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Van DPreview:
Additionally you ask the camera to memorize battery status by serial number allowing you to quickly review the status of batteries you may be carrying with you.
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS5DMarkII/Images/features/batteryinfo02.jpg
Grappige feature die mij best handig lijkt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• zonoskar
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sOid schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:38:
Is er hier eigenlijk iemand die de 5D2 zou kopen voor de videofunctie (mede daarom iig)?
Ja ik. Als de 5DmkII geen video mode had gehad, had ik vandaag nog een 5D gescoort.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:05
Een beetje zoals je had kunnen gokken, afgezien van de video dan :). Een nette update dus.

Wat me enorm tegenvalt is de AF, 9 punts met wat assist points had ik wel verwacht, maar dat ze alleen de center van een cross-sensor voorzien vind ik echt sneu, zelfs de 40D en 50D hebben gewoon alle 9 cross.

• Kheldar
Anoniem: 120649 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:26:
[...]

Ruis vind ik nooit erg, maar ook hier weer van de chroma vlekken in het grijs... getver.
(Nikons 6400 ISO grijs is veel schoner: http://press.nikonusa.com...ck_Ice_Hockey_ISO6400.jpg
OK de pixels zijn een stuk groter, maar toch...)

Kennelijk is het heel moeilijk om neutraal grijs te krijgen bij hoge ISO waarden.

Uit technische interesse:
Weet iemand waarom hele regio's pixels een magentazweem of cyaanzweem gaan vertonen?
Waarom niet per pixel, dat zou een stuk minder opvallen.
Die voorbeeldfoto is natuurlijk ook weer om te huilen. Is er een soort van complot dat de eerste fotos van nieuwe cams altijd de meest crapy shots zijn, die bij de gemiddelde fotograaf nog geen drie seconden op zijn geheugenkaart blijven staan na geschoten te zijn, ofzo?

Compleet onderbelicht, een ralle vervormende lens, enz. Zou hier niet teveel waarde aan hechten :).

Over die vlekken: als je over ruis een blur filter haalt in PS, krijg je ook allemaal van die donkerdere en lichtere vlekken. Vermoed dat ze hier dus ontstaan door ruisonderdrukking op de losse kleurkanalen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:59

Barrycade

Through the...

te laat gezien dat er ook een 2e pagina is.

[ Voor 77% gewijzigd door Barrycade op 17-09-2008 14:22 ]

Anoniem: 22659

- J.W. - schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:53:

Wat me enorm tegenvalt is de AF, 9 punts met wat assist points had ik wel verwacht, maar dat ze alleen de center van een cross-sensor voorzien vind ik echt sneu, zelfs de 40D en 50D hebben gewoon alle 9 cross.
Somewhat surprisingly, Canon has not adopted the 40D/50D's AF system which, on paper, is superior, given that all nine of its AF points are cross-type. Canon USA's Westfall says the reason for that is the "6 Assist AF points plus center point were deemed to provide a higher level of performance for AI Servo AF than the center point-only arrangement of the [40D and] 50D." Given that we've previously found the overall autofocus performance of the 5D to be decent, while the 40D's tracking capability has been erratic at best, Canon has likely chosen the better of the two AF systems for the 5D Mark II.

• M a r c o
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
- J.W. - schreef op woensdag 17 september 2008 @ 13:53:
Een beetje zoals je had kunnen gokken, afgezien van de video dan :). Een nette update dus.
Die video mode had ik ca 2,5 week geleden al een gerucht over gepost.

• - J.W. -
@mig29: Met AI Servo is 't dan kennelijk beter, goed in te komen met 6 extra assist punten.
Voor gewoon single-point schieten is en blijven het non-cross focuspunten, echt een misser van Canon imo.

@Marco: je moet altijd een selectie maken welke geruchten je gelooft, ik denk dat bij velen de videomodus er niet bij zat ;)

[ Voor 29% gewijzigd door - J.W. - op 17-09-2008 15:08 ]

• Lennart_1337
  • Laatst online: 05-05 21:40
Weet iemand of de camera ook (contrast)AF heeft tijdens de film functie?

Zover ik kan zien is deze camera veruit superieur boven andere video camera's (met een optionele extra microfoon.)
*Fullframe dus weinig ruis
*grote(of juist kleine?) DOF
*mooie wideangle lenzen
*mooie tele lenzen
*de mogelijkheid om zelf direct focus te wijzigen. (zonder knopjes en by wire)
*lichtsterke lenzen, andere video cams hebben een super zoom die niet zo heel lichtsterk is en veel concessies moet doen om die zoom bereiken te halen.
*hogere datarate en minder compressie

- Wie maakt er nu clips langer dan 12min? (ik bijna nooit)

Binnenkort komen denk de eerste brackets zodat de 5D II een beetje vast te houden is als een video camera.

Edit:
Video's (scaled down) met geluid en 's avonds opgenomen!
Even doorscrollen

[ Voor 11% gewijzigd door Lennart_1337 op 17-09-2008 15:14 ]

• Sirius
  • Laatst online: 21-07-2019
Met alle respect maar wat een onzin dat ze de AF unit niet goed hebben aangepast, het woordje 'evolution' mogen ze nu wel heel snel weghalen. Denk nou maar niet dat je hiermee de twijfelaars voor Canon laat kiezen, ik had het wel geweten als ik moest kiezen tussen de Mark II of de D700/ D3.

Al met al vind ik het toch ietwat een sof en als de 50D goede ruisvrije shots op iso1600 en 3200 geeft dan is de keuze in mijn geval snel gemaakt.

Lekker boeien dat je ermee kan filmen, tis een dslr :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sirius op 17-09-2008 15:22 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• zonoskar
  • Laatst online: 23:14

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

- J.W. - schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:06:
@Marco: je moet altijd een selectie maken welke geruchten je gelooft, ik denk dat bij velen de videomodus er niet bij zat ;)
Klopt. En aangezien de 50D geen video mode heeft, terwijl deze maar 2 weken eerder aangekondigd is, was voor mij al aanleiding om niet te geloven dat er een video-mode in de 5DmkII zou zitten. Ik vind het dan ook zeer vreemd dat de 50D dit niet heeft. Tenzij de video-encoderchip er gewoon niet in zit, want dat schijnt niet door de DigicIV gedaan te worden.

Verschillende bronnen zeggen overigens dat contrast-AF mogelioj kis in video-mode, dus Canon doet dit al een stuk beter dan Nikon's D90. Misschien is de video-mode van de 5D naar Nikon gelekt en hebben ze een quick-en-dirty oplossing gemaakt. Motion-JPEG compressie (gewoon een stream van JPEGs dus) en zonder AF doet me dit wel denken.

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• nose
  • Laatst online: 04-04-2018

nose

size matters

Yep. Maar da's een andere grip dan je battery grip. Net als bij de 40D/50D.

P R N D

Alleen jammer dat die WTF-E3 gewoon goud geld moeten kosten... 850 euro voor een wireless functie 8)7

Ik heb zelf een eye-fi kaartje in bestelling staan bij photojojo, bevalt dat systeem goed, dan komt er ooit voor mijn cam misschien een WFT-E2, maar het blijft gewoon belachelijk duur.

• sOid
  • Niet online
Is er eigenlijk ook een grip zonder die Wireless functie? (orginele Canon dan)
Ik denk dat ik daar gewoon over heen heb gelezen ;)

@ Sirius,
Er zijn wel meer verschillen tussen een 50D en een 5D2 om te kiezen tussen die twee, met als fullframe en de bijbehorende DOF vs 1.6crop het grootste verschil.

Anoniem: 22659

- J.W. - schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:06:
@mig29: Met AI Servo is 't dan kennelijk beter, goed in te komen met 6 extra assist punten.
Voor gewoon single-point schieten is en blijven het non-cross focuspunten, echt een misser van Canon imo.
Ik denk het niet. Voor gewoon single-point schieten is de AF techniek van de 5D toch goed genoeg? Om niet dezelfde kritiek te krijgen als bij de 1D gewoon een stapje terug doen. Daarmee wordt wel impliciet toegegeven dat de AF problemen van de 1D serie nog altijd niet zijn opgelost.

Imo beter een iets trager AF systeem dat altijd goed werkt, dan een sneller systeem wat minder betrouwbaar is.

Anoniem: 120649

Lennart_1337 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:07:
Weet iemand of de camera ook (contrast)AF heeft tijdens de film functie?

Zover ik kan zien is deze camera veruit superieur boven andere video camera's (met een optionele extra microfoon.)
*Fullframe dus weinig ruis
*grote(of juist kleine?) DOF
*mooie wideangle lenzen
*mooie tele lenzen
*de mogelijkheid om zelf direct focus te wijzigen. (zonder knopjes en by wire)
*lichtsterke lenzen, andere video cams hebben een super zoom die niet zo heel lichtsterk is en veel concessies moet doen om die zoom bereiken te halen.
*hogere datarate en minder compressie
Helemaal mee eens:
alleen de videocamera's die de NOS etc gebruiken zijn goed, de consumenten videocamera's zijn bagger:
geen verwisselbare objectieven maar gare objectiefjes die ssoms wel 25x zoom hebben, focussen verkeerd, onderbelichten als er een beetje lucht in beeld komt...

Daar gaat nu verandering in komen. Haarscherpe objectieven icm HD, lijkt me leuk!
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:10:
[...]

Ik denk het niet. Voor gewoon single-point schieten is de AF techniek van de 5D toch goed genoeg? Om niet dezelfde kritiek te krijgen als bij de 1D gewoon een stapje terug doen. Daarmee wordt wel impliciet toegegeven dat de AF problemen van de 1D serie nog altijd niet zijn opgelost.

Imo beter een iets trager AF systeem dat altijd goed werkt, dan een sneller systeem wat minder betrouwbaar is.
Rofl, dus bij de introductie van de 5D had de 1D-serie ook focusproblemen? Knap dat jij aan de focusunit van een totaal anders geprofileerde camera kunt zien hoe ver Canon is met hun 1D-series :Z
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS5DMarkII/Images/viewfinderview.jpg
Nu we het toch over AF hebben kijk eens naar de verdeling van de AF punten. Zo mogenlijk nog ongunstiger als bij de A900. Sowieso vind ik een diamant vormige inderling heel ongunstig (hebben A700 en A900 helaas ook). Doe mij maar lekker als mij m'n KM5D dan heb je tenminste de buitenste AF punten in de buurt van de knooppunten van de derdeverdeling. En waarom tekent Canon trouwens blokjes als het lijnsensoren zijn, op de middelste sensor na zijn het allemaal gewoon lijntjes?

(plaatje is iets verneukeratief in het echt zitten de AF punten wat verder uit elkaar; de buitenste AF punten zitten bijna op de plek van die zwarte haakjes)
Afbeeldingslocatie: http://a.img-dpreview.com/reviews/KonicaMinolta7D/Images/viewfinderview01.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 16:28 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• Kheldar
Sirius schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:21:
Met alle respect maar wat een onzin dat ze de AF unit niet goed hebben aangepast, het woordje 'evolution' mogen ze nu wel heel snel weghalen. Denk nou maar niet dat je hiermee de twijfelaars voor Canon laat kiezen, ik had het wel geweten als ik moest kiezen tussen de Mark II of de D700/ D3.
Als ik de plaatjes op DPR mag geloven, hebben ze alle focuspunt ook weer gezellig in het midden gepropt, net alsof de focus unit (iig de basis) wel uit de X0D serie komt.

Ook erg raar dat ze de trackingmogelijkheden juist zoveel prioriteit gegeven hebben. Deze cam is met zijn 3,9fps en 21,1MP meer gericht op de 1Ds kant dan op de snelle actie 1D kant. Gezien dat profiel lijken goeie cross units me handiger dan betere tracking... Lijkt me dan ook niet dat hij met die extra cross units in het vaarwater van de 1D3 komt, die 3,9fps is daarvoor gewoon te weinig. Sterker nog, die betere tracking lijkt me een groter gevaar ;).

• Lennart_1337
  • Laatst online: 05-05 21:40
Ik ben alleen wel heel erg benieuwd welke instellingen de camera nog toelaat tijdens het filmen en wat je van te voren allemaal kan instellen.

Straks is alles auto en kan je niet eens de belichtingscompensatie instellen voor en tijdens het filmen 8)7

• - J.W. -
Anoniem: 22659 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 16:10:
[...]

Ik denk het niet. Voor gewoon single-point schieten is de AF techniek van de 5D toch goed genoeg?
Wat is 'goed' genoeg'? Voor 2000-2500 euro vind ik 't zeer karig dat je bij niet-servo eigenlijk de AF van de 30D/400D/450D krijgt. Een cross-sensor focussed veel beter bij lastigere omstandigheden.

Dat hij anders in 't vaarwater van de 1D lijkt me ook niet, een 1D AF-unit is veeeeeel beter dan 9 cross-sensors met een paar hulp puntjes en heeft ook zeker niet de fps (en mist ook spot-meting op alle punten, nog hogere gevoeligheid, etc)

• sOid
  • Niet online
Hij staat er nu ook bij Konijnenberg. http://www.fotokonijnenbe...eos_5d_mark_ii_serie.html

Grappig, 100 euro goedkoper dan bij KE.

Anoniem: 184635

Interessant youtube filmpje over de 5DII.

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:17

Sowieso schrijf je zo!

Het wordt straks een interessant landschap met FF Hi res camera's.

Nikon D3x
(als Nikon heel gek wil doen komen ze ook met een D700x)
Canon 5DII
Canon 1DsIII
Sony A900
(er gingen geruchten over een A800 op Photokina, het jaartal stond er alleen niet bij ;) )

Vooral Nikon's D3x (en D700x) zou(den) Canon wel eens pijn kunnen gaan doen. Als het een D3 met alleen aan andere sensor wordt: goede bouw, goed AF systeem, waarschijnlijk niet zo duur als een Canon 1DsIII. (Een D700x zou een regelrechte 5DII killer kunnen zijn)

[ Voor 6% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 19:49 ]

Sony A6600 + Tamron 17-70 f/2.8, Sony A57 + Tamron 17-50 f/2.8 + Minolta 50 f/1.7 (original) + Minolta 70-210 f/3.5-4.5 + Minolta 135 f/2.8 + Sony HVL-F36AM

• sOid
  • Niet online
Ben ik de enige die niet zo onder de indruk is van die sample foto's?
Misschien komt het door de jpg compressie, maar toch...

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Anoniem: 180355 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 08:35:
[...]
Slecht geslapen?
Als je goed leest zie je dat er [geknipt]
Niks fundamentalistisch gedoe 8)7, gewoon persoonlijke voorkeur :w
Lijkt wel of jij slecht hebt geslapen... ;) Ik heb het niet specifiek over jouw opmerking, want daar reageerde ik niet op (ook niet gekwoot).

Ik reageer in het algemeen op fundamentalisten die steeds maar weer lopen te zeveren dat bepaalde zaken niet op een camera thuis horen. Ik zal ook niet elke dag een filmpje maken en zit ook al niet op die functionaliteit te wachten. Maar ik klaag er ook niet over zoals die fundamentalisten doen. Die deden dat ook al met live view enzo. Daar krijg ik een sik van.

System 1” is fast, instinctive and emotional; “System 2” is slower, more deliberative, and more logical.

• mphilipp

mphilipp

Romanes eunt domus

Remy schreef op woensdag 17 september 2008 @ 10:27:
[...]
Wat ik bedoel is natuurlijk dat iemand net voor 6399 eur een 1Ds3 heeft gekocht, en nu ziet dat het ook voor 4000 eur goedkoper kan. Nu had je dat behoorlijk aan kunnen zien komen als potentiële 20MP+ koper, maar toch :)
Wat op zich ook weer jammer is. Canon doet (volgens mij) nu expres niets aan het aantal focus punten van de 5D2. Ze zouden zo nl kannibalisme binnen eigen stal in de hand werken. De 1Ds3 heeft nu nog de body, de snelheid en de AF voor op de 5D. Voor studiofotografie is de bodyafmeting niet zo bijster spannend (denk ik?). De AF (accuratesse en snelheid) speelt wél een rol natuurlijk. Snelheid (handling, fps) denk ik niet zo heel veel, maar toch...de 1Ds is een klasse apart. Een beetje kannibalisme treedt er wel op natuurlijk, daar kunnen ze niets aan doen. Voor de 1D3 is de concurrentie veel minder bedreigend: een 50D is niet de camera waarmee een prof bv een F1 wedstrijd wil gaan verslaan. Het kán natuurlijk wel, maar de 1D3 is er veel beter geschikt voor.

• Remy

Remy

Hmm goed punt! Ik vind de specs van deze 5D2 (als dat nog niet duidelijk was in mijn eerdere posts :) :) ) best netjes, ondanks het AF-verhaal. We zijn wel 3 jaar verder, maar Canonland heeft er echt een leuke telg bij. Dat ze idd dat AF-gebeuren niet zo dik opschroeven, zou zeker door die (gedeeltelijke) bescherming van de 1Ds3-sales kunnen zijn.

Ik ben benieuwd hoe de Canon-mensen hier (en dan zeker degenen die deze body op het oog hebben) over het MP-aantal denken: maakt het niet uit, was 16MP ook best geweest, of is zelfs 12MP voldoende met een verbeterde sensor? 21MP is een hele hoop data namelijk, ik schiet wel eens 14-bit RAWs en die zijn op 12MP al 25MB per stuk :D :X

LinkedIn
Instagram

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 17:08
martijn_tje schreef op woensdag 17 september 2008 @ 19:48:
Het wordt straks een interessant landschap met FF Hi res camera's.
Ik dacht dat de D3x al weer is afgeserveerd, er zou nog geen opvolger van de D3 uitkomen in de nabije toekomst. Jammer, iets minder keuze maar er is genoeg leuks op het moment :)

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-04 16:36
zonoskar schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:27:
[...]

Klopt. En aangezien de 50D geen video mode heeft, terwijl deze maar 2 weken eerder aangekondigd is, was voor mij al aanleiding om niet te geloven dat er een video-mode in de 5DmkII zou zitten. Ik vind het dan ook zeer vreemd dat de 50D dit niet heeft. Tenzij de video-encoderchip er gewoon niet in zit, want dat schijnt niet door de DigicIV gedaan te worden.

Verschillende bronnen zeggen overigens dat contrast-AF mogelioj kis in video-mode, dus Canon doet dit al een stuk beter dan Nikon's D90. Misschien is de video-mode van de 5D naar Nikon gelekt en hebben ze een quick-en-dirty oplossing gemaakt. Motion-JPEG compressie (gewoon een stream van JPEGs dus) en zonder AF doet me dit wel denken.
In feite filmt een camera met live-view al (alleen niet naar de CF-kaart, maar alleen naar het display).
Zo ook dus de 40D.
En zie hier: http://chdk.wikia.com/wiki/40D
;)
Duidelijk is dat ook oudere camera's meer kunnen dan dat ze standaard met de firmware door Canon is mee gegeven.
En misschien is de Digic4 niet snel genoeg voor H264-codering (is daar een apart chip op de 5D voor).
Met gewoon MPEG2 moet het makkelijk kunnen lijkt me.
Altijd veel beter dan Motion-JPEG wat ook de kleine Powershots gebruiken.

[ Voor 9% gewijzigd door MadButcher op 17-09-2008 21:00 ]

• Sharky
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:33

Sharky

Skamn Dippy!

Er zijn 2 dingen die ik nog op mijn verlanglijstje heb staan. Een 5D en een 24L en als het goed is worden die nu allebei weer goedkoper. Ik neem wel genoegen met de eerste versies. Jeej!

This too shall pass

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 20:37
Remy schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:50:

Ik ben benieuwd hoe de Canon-mensen hier (en dan zeker degenen die deze body op het oog hebben) over het MP-aantal denken: maakt het niet uit, was 16MP ook best geweest, of is zelfs 12MP voldoende met een verbeterde sensor? 21MP is een hele hoop data namelijk, ik schiet wel eens 14-bit RAWs en die zijn op 12MP al 25MB per stuk :D :X
Ik vind de huidige 12mp voor mijn doel al bijzonder nutteloos. Jammer dat je ze niet, zoals wel bij Nikon, in minder mp kan schieten. Sure, voor cropping is het makkelijk maar dat doe ik bijna nooit. Voor mij is die hele mp-race redelijk overtrokken en nutteloos.
Als je voor webformaat schiet is 160MP ook niet zo heel spannend idd. Leuk om te resizen, maar dat is met m'n 3 jaar oude 6MP (CCD) ook al voldoende: iso 1600 na resize practish ruisvrij. Alleen jammer dat je er geen DR bij kan resizen ;)

[ Voor 3% gewijzigd door martijn_tje op 17-09-2008 21:10 ]

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 28-04 10:27
Ziet er goed uit, maar ben niet onder de indruk, zoals ik onder de indruk was bij de aankondiging van de Nikon D3/D700. Of ben ik verwend? :?

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

Jasper schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:03:
[...]

Ik vind de huidige 12mp voor mijn doel al bijzonder nutteloos. Jammer dat je ze niet, zoals wel bij Nikon, in minder mp kan schieten. Sure, voor cropping is het makkelijk maar dat doe ik bijna nooit. Voor mij is die hele mp-race redelijk overtrokken en nutteloos.
Zit Canon daar een hele Sraw1 en Sraw2 functie in te bouwen, en wals jij er een beetje onbehouwen over heen. Lekker ben je :/

:P

• Sirius
  • Laatst online: 21-07-2019
sOid schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:48:
Is er eigenlijk ook een grip zonder die Wireless functie? (orginele Canon dan)
Ik denk dat ik daar gewoon over heen heb gelezen ;)

@ Sirius,
Er zijn wel meer verschillen tussen een 50D en een 5D2 om te kiezen tussen die twee, met als fullframe en de bijbehorende DOF vs 1.6crop het grootste verschil.
Tuurlijk, die verschillen zijn logisch maar specswise zou een 50D meer dan voldoen. Een goede hoge iso prestatie gecombineerd met een lekkere snelheid + goed scherm zijn voor mij meer dan genoeg :)

Verder is de Mark II gewoon niet baanbrekend genoeg en wordt er gewoon teveel nadruk gelegd op de video functie. Zo'n camera houdt toch voor geen meter beet als je een kwartierje wilt filmen!

En die MP race moet nou ook eens afgelopen zijn, zou ik uberhaupt een Mark II nemen dan zou ik eerder op 11MP schieten :)

@mindfreaker: idem hier maar dat komt natuurlijk met name door het AF systeem......

[ Voor 4% gewijzigd door Sirius op 17-09-2008 21:41 ]

Prepare to worship again: http://luzifer.bandcamp.com/releases

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-05 12:54

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 05-05 20:37
Henk schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:37:
[...]

Zit Canon daar een hele Sraw1 en Sraw2 functie in te bouwen, en wals jij er een beetje onbehouwen over heen. Lekker ben je :/

:P
:D

Dat had ik dus nog niet gespot.

*kuch*

• Kheldar
Remy schreef op woensdag 17 september 2008 @ 20:50:
[...]

Las ergens (was het deze tread?) dat de Canon raws ook 25MB waren. Geen idee of dat te extrapoleren is, maar de 8MP shots van mijn 20D zitten ook rond de 8MB, dus 21MP 14bit zal idd iets groter zijn? Vind het zelf wel fors... zou hem denk ik op 10MP sRAW zetten, al was het maar voor de performance in LR en de ruimte op de HDD :)
Joepv schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:24:
Ziet er goed uit, maar ben niet onder de indruk, zoals ik onder de indruk was bij de aankondiging van de Nikon D3/D700. Of ben ik verwend? :?
Ach dat was toen allemaal nieuw en gaaf, zelfde bij de introductie van de eerste 5D. Nu is het gewoon weer een 50d met FF en video ;)
zonoskar schreef op woensdag 17 september 2008 @ 15:27:
Alle Canon voorbeeldfilmpjes die ik tot nu toe gezien heb, doen helemaal niets met scherpstellen... ze zijn scherpgesteld op een object dat niet beweegt (en als het al beweegt gaat de focus niet mee). Neem aan dat ze die optie echt wel duidelijk hadden laten zien om Nikon af te troeven :P

• mennovanw
  • Laatst online: 06-05 23:07

mennovanw

Canon? You can!

Zo, ik kom net van de officiële launchparty voor Canon's nieuwe spul vandaan. Mijn interesse ging natuurlijk vooral uit naar de nieuwe 5D II, die er stond gekoppeld aan de 50 1.2L met grip (een objectief dat ik zelf ook heb) en een andere 5D II zonder grip met 24-105L. Ik heb even de tijd genomen om er mee te spelen; toen iedereen de voorstelling aan het bekijken was was ik ruim in de gelegenheid om vragen te stellen aan de kundige Canon man achter het standje.
Hier wat bevindingen:
-Het focus-systeem is identiek aan dat van de oude 5D, het is wat sneller maar de layout is identiek (weinig coverage af-punten), de lenzen focussen wel behoorlijk rap (maar niet sneller dan op de 40D)
-Het live-view systeem werkt zeer behoorlijk, ook het focussen tijdens live-view gaat behoorlijk rap, al sloeg het systeem in het beperkte licht de plank wel behoorlijk mis
-De gezichten herkenning was in het beperkte licht ook niet alles, maar het systeem werkte soms behoorlijk goed en als het werkte was het met de 50 1.2 spot-on
-Het schermpje is een zegen en je kan nu voor het eerst fatsoenlijk scherpte checken op je body, het is onwijs hoeveel het scheelt ten opzichte van bijvoorbeeld de 1Ds (die ook ruim voorhanden was)
-Ruis-Iso verhouding: in mijn ogen ONWIJS goed. Heb een aantal foto's gemaakt op iso 800 en 1600 en de ruis was op Iso 800 nauwelijks zichtbaar (en het omgevingslicht was nogmaals pet). Op iso 1600 was het nog zeer goed vertoeven (aanzienlijk beter dan mijn 40D iig).
-Film-modus werkte zeer aardig; er was een hd-scherm neergezet om dat te kunnen checken, heb het maar eventjes in werking gezien (boeit me persoonlijk ook niet zo)
-Licht-sensor van het scherm werkte niet helemaal goed, als je je gezicht bij de camera hield werd het scherm donkerder (door de schaduw van je gezicht). Ik zou het scherm lekker op 1 helderheid houden
-De batterij info was ook een zeer positieve verbetering, er is nu ook een indicatortje in de zoeker. Je kon met de grip erop de accu's individueel uitlezen; links-rechts dus ;) (was nodig dat Canon wat deed aan de ietwat krakkemikkige batterij-info betreffende de BP511)

Als iemand nog iets specifieks wil weten moet er maar gevraagd worden; ik probeerde er nog mijn eigen CF-kaartje in te sneaken maar de CF-deksels waren afgeplakt. Het waren trouwens pre-productie modellen met serienummers tussen de 100 en de 200.

1 ding is zeker; ik koop er 1 ;)

Ow het andere spul was ook wel leuk; de 50D enzo, en de 18-200 IS. De nieuwe Powershot G10 was ook erg aardig, evenals de SX10 (de SX1 die ik persoonlijk interessanter zou vinden was niet voor handen, de photokina pas)

[ Voor 9% gewijzigd door mennovanw op 17-09-2008 22:40 ]

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• sOid
  • Niet online
@ mennovanw,
Bedankt voor de 'inside information' ;)

Heb je ook op ISO 3200 en hoger gekeken? Daar ben ik vooral benieuwd naar :)

Oh, en heb je toevallig nog iets opgevangen van een 24-70L IS? :+

[ Voor 20% gewijzigd door sOid op 17-09-2008 22:33 ]

• mennovanw
  • Laatst online: 06-05 23:07

mennovanw

Canon? You can!

sOid schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:31:
@ mennovanw,
Bedankt voor de 'inside information' ;)

Heb je ook op ISO 3200 en hoger gekeken? Daar ben ik vooral benieuwd naar :)

Oh, en heb je toevallig nog iets opgevangen van een 24-70L IS? :+
Neej ik heb vooral op ISO 800-1600 gezeten (dat was voldoende om met de 50 1.2 scherpe foto's te jassen met 1/100e sec want ik koop hem voor de 50 1.2 combi). Ik heb nog gepeild voor de 24-70 2.8 IS maar daar wist de beste man niets van (hij keek iig erg verbaasd naar me). Dat wil natuurlijk niets uitsluiten maar ik denk niet dat ie komt binnen afzienbare tijd (maar hoop doet de zotten in vreugde leven).

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
Voigt: 20, 40, 50 F1, 90
Een hele berg klassiek Canon spul in alle mounts

• sOid
  • Niet online
mennovanw schreef op woensdag 17 september 2008 @ 22:36:
[...]

Neej ik heb vooral op ISO 800-1600 gezeten (dat was voldoende om met de 50 1.2 scherpe foto's te jassen met 1/100e sec want ik koop hem voor de 50 1.2 combi). Ik heb nog gepeild voor de 24-70 2.8 IS maar daar wist de beste man niets van (hij keek iig erg verbaasd naar me). Dat wil natuurlijk niets uitsluiten maar ik denk niet dat ie komt binnen afzienbare tijd (maar hoop doet de zotten in vreugde leven).
Oké bedankt :)
Pagina: 1 2 ... 28 Laatste