Royz schreef op woensdag 29 augustus 2012 @ 10:39:
Ik denk dat ik mijn fout wel heb gevonden. In PhotoPlus stond er ook een stuk over, dat je met een bepaalde metering (uit mijn hoofd evaluative) niet kan recomposen omdat die zich in 1e instantie richt op focus punt en daarna het gebied eromheen. Ik recompose 9 van de 10 keer. Binnenkort ga ik eens testen met de juiste instelling. (in dat geval zou de metering van mijn 450d misschien wel slecht zijn en heb ik het mezelf verkeerd aangeleerd

)
Even een andere vraag. Afgelopen zondag was ik bij City Racing in Rotterdam en had eigenlijk 2 wensen, namelijk een vaste sluitertijd om te kunnen pannen en bij auto's die stil stonden of echt langzaam gingen het maximaal diafragma. Probleem hierbij is dat als ik hem op bijv 1/200 met f2.8 zet in M-mode, dat ISO standaard naar 400 gaat. Ik verwacht eigenlijk dat ISO meehuppelt om een correcte belichting te maken. Had ergens al gelezen dat dit eigenlijk alleen bij de 5DII fout gaat, maar hoe lossen jullie dat soort dingen nou op?

Bij spotmetering metered hij altijd in het midden, als je focust en dan recomposed dan metered hij opnieuw vlak voor het schieten van de foto.
Bij evaluative metering metered de camere rond het focuspunt en houdt dat vast, behalve als je Servo-Focus hebt, dan metered hij vlak voor de foto genomen wordt rond het geselecteerde focus punt.
als je dus wilt recomposen moet je evaluative nemen of de metering-lock gebruiken ( dat is de *-knop, en die kun je ook instellen op andere knopjes).
Zo heb ik op mn camera twee verschillende costum settings:
1. Shutter en AF-knop zijn beide AF+metering. Evaluative metering. Deze setting kan ik dus altijd gebruiken, met of zonder recomposing. Maar als ik Servo-AF gebruik dan moet ik handmatig de metering locken.
2. AF-knop is AF-start. Shutter half ingedrukt = metering lock. Spotmetering. Deze modus kan ik de metering los vastzetten PER FOTO en als ik servo-AF gebruik kan ik de AF-knop loslaten en recomposen.