Ik heb hier een Vista Media Center setup werkend met 2 goedkope DVB-C kaarten. Ik heb het als volgt aan de praat gekregen:
Hardware:
- HTPC met 2x DVB-C Terratec Cinergy C1200
- Smargo USB kaartlezer
- Ziggo smartcard
Software:
- Vista
- NewCS 1.65 installeren en starten met de config van
mphilip. Controleer via http://localhost:8080 of bij readers -> status een groen vinkje staat. NewCS kan dan communiceren met de aangesloten Smargo-reader en kan zo je Ziggo-smartcard lezen.
- DVBViewer installeren en zorgen dat deze de juiste kanalen voor je regio vindt. DVBViewer heeft (had?) geen transponderlijst voor Nederland; ik weet helaas niet meer precies hoe ik het hier voor elkaar heb gekregen (volgens iemand anders in dit topic kan je het beste TransEdit gebruiken daarvoor, volgens mij heb ik dat ook gedaan), maar uiteindelijk moet je zorgen dat je in DVBViewer alle beschikbare kanalen in een lijst hebt staan EN dat je een niet-gecodeerd kanaal probleemloos kan bekijken (Nederland 1 bijvoorbeeld). Ga NIET verder voordat je dit voorelkaar hebt, want als je al geen ongecodeerd kanaal kan bekijken dan gaat de rest natuurlijk al helemaal niet lukken!
- Installeer nu ACAMD in de "plugins"-folder van DVBViewer, zie weer de post van
mphilip
voor de configuratie van ACAMD. Bij het starten van DVBViewer wordt vanaf nu de ACAMD plugin geladen en deze kan met je NewCS-server praten. Controleer of je nu ook de gecodeerde kanalen kan bekijken in DVBViewer.
- Installeer nu
DVBLink (€27,81, gratis 30-dagen demo). Dit programma legt een link tussen DVBViewer en Vista Media Center. Sinds begin juli ondersteunt het programma ook meerdere tuners. Volg de installatieinstructies van het programma.
Je hebt nu twee digitale tuners in je HTPC die door Vista Media Center te gebruiken zijn!
Nog een paar tips:
- NewCS moet je draaien op de PC waar ook de kaartlezer op is aangesloten. Dit kan je op je HTPC doen, maar ik liep daarmee tegen een hoop standby-problemen aan (NewCS kon de kaart na de standby vaak niet meer benaderen). Beter is het om de kaartlezer en NewCS op een losse server (of op een Fritzbox+Freetz-router als je die net als ik hebt; dat werkt ook perfect!) te draaien. Je HTPC maakt dan via je lokale netwerk verbinding naar je NewCS-server, die dmv de smartcard de decodeer-sleutels teruggeeft zodat je HTPC het signaal kan decoderen. Maar goed, voor een eerste poging het aan de praat te krijgen kan je het misschien wel beter op dezelfde PC installeren.
- ACAMD zou ook zelf rechtstreeks met je Smargo moeten kunnen praten, maar mij is dat nog niet gelukt. Vandaar dat ik het hierboven de combinatie met NewCS heb.