Wat ik mij afvraag bij de overkloks van de HD4850's. Een hele reeks komt niet voorbij de 700MHz, anderen halen met gemak 800+. Is er een nieuwe ''stepping'', of zijn de oude batches als eerste in de verkoop gegaan, of krijgen de slecht klokkende kaarten gewoon een minder stabiele stroomtoevoer?
Anoniem: 215257
Ik heb even een vraagje, is er iemand die informatie heeft of een HD4850 ook gebottlenecked wordt door een AMD 4850e processor? Op een resolutie van 1680x1050?
[ Voor 49% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 15:55 ]
Heb de VF900CU erop gezet, helemaal top! Ik hoor hem ook niet, IDLE is paar graden lager zo op het eerste gezicht, maar nog te weinig getest om echt wat over te kunnen zeggen. Nu heb ik ook memory heatsinkjes!
Waar heb je die opgeplakt dan?Okasha schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 19:44:
Nu heb ik ook memory heatsinkjes!
Jejking schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 21:10:
Op de memorychips misschien?

Waar zie jij die chips dan?
Ik bedoel, onder de stock-koeler zitten geen chips, die andere heatsink kan volgens mij gewoon blijven zitten als er een VF900CU op gaat. Dus waar zou je dan nog heatsinks opplakken?
Bovendien is de zin 'Nu heb ik ook memory heatsinkjes!' not that obvious...
Ik vind een VF900 wat krapjes dan heb je bijna dezelfde temp als met de stock cooling. En op max speed maakt hij best wat geluid. Zelf heb ik een VF1000 gepakt iets groter. Max temp net 62c met 1.23v op de core en 750-1100 MHz.Okasha schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 19:44:
Heb de VF900CU erop gezet, helemaal top! Ik hoor hem ook niet, IDLE is paar graden lager zo op het eerste gezicht, maar nog te weinig getest om echt wat over te kunnen zeggen. Nu heb ik ook memory heatsinkjes!
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Volg die link es en kijk in de tekst. Based on reference design. Google Afbeeldingen op HD4850 en je bent er.
Hint: http://www.3dnews.ru/_imgdata/img/2008/06/20/86450.jpg
Ja EENSAstennu schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:15:
[...]
Ik vind een VF900 wat krapjes dan heb je bijna dezelfde temp als met de stock cooling. En op max speed maakt hij best wat geluid. Zelf heb ik een VF1000 gepakt iets groter. Max temp net 62c met 1.23v op de core en 750-1100 MHz.
Zelfs op het plaatje dat hij gaf met de cooler erop zie ik ze al zittenJejking schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:17:
Volg die link es en kijk in de tekst. Based on reference design. Google Afbeeldingen op HD4850 en je bent er.
[ Voor 20% gewijzigd door Okasha op 19-09-2008 23:20 ]
Waar heb jij het nou eigenlijk overNolani schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 22:53:
[...]
no shit...
Waar zie jij die chips dan?
Ik bedoel, onder de stock-koeler zitten geen chips, die andere heatsink kan volgens mij gewoon blijven zitten als er een VF900CU op gaat. Dus waar zou je dan nog heatsinks opplakken?
Bovendien is de zin 'Nu heb ik ook memory heatsinkjes!' not that obvious...
En die geheugenchips zitten er gewoon hoor, onder die heatsink.
Toch wel obvious toch?
Ik had het over 'die andere heatsink' naast de 'grote heatsink', die kan blijven zitten wanneer er een VF900Cu op geplaatst wordt.Avalaxy schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:21:
[...]
Waar heb jij het nou eigenlijk overDe stock koeler laten zitten als je er een VF900Cu op gaat zetten, wtf?
Waar wilde je dat ding dan plaatsen?
En die geheugenchips zitten er gewoon hoor, onder die heatsink.
Mijn koeler raakt die chips rond de videoprocessor niet aan, er zit wat ruimte tussen, dan denk ik; waarom zouden daar dan kleine heatsinkjes opmoeten als je de stock-koeler vervangt?
Maargoed, zal wel te maken hebben met het beetje airflow die de stock koeler erover heen blaast.
Als je die airflow weghaald (accelero plaatsen) lijkt het mij inderdaad wel handig om ze wel een beetje extra koeling te geven.
Mja opzich is de koeling ook al voldoende zonder die dingen, maar het is wel een fijnere gedachte aangezien je dan ook beter over kan clocken.
Het hoeft inderdaad niet, maar wie weet klokt het er beter doorNolani schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 23:42:
[...]
Ik had het over 'die andere heatsink' naast de 'grote heatsink', die kan blijven zitten wanneer er een VF900Cu op geplaatst wordt.
Mijn koeler raakt die chips rond de videoprocessor niet aan, er zit wat ruimte tussen, dan denk ik; waarom zouden daar dan kleine heatsinkjes opmoeten als je de stock-koeler vervangt?
Maargoed, zal wel te maken hebben met het beetje airflow die de stock koeler erover heen blaast.
Als je die airflow weghaald (accelero plaatsen) lijkt het mij inderdaad wel handig om ze wel een beetje extra koeling te geven.
Ik heb een HD4850.
Volgens GPU Z is de memory clock 975Mhz, maar volgens CCC is het wel 993Mhz default, of hoger ( OC ).
Welke klopt niet? GPU Z hopelijk?
Volgens GPU Z is de memory clock 975Mhz, maar volgens CCC is het wel 993Mhz default, of hoger ( OC ).
Welke klopt niet? GPU Z hopelijk?
Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme
GPU-z klopt niet lijkt mij, ik heb hetzelfde bij mijn 2 4850 kaarten.
zijn er trouwens ook al ervaringen met de powercolor dual slot hd4850(vooral de temperaturen)? ik had zon sapphire in bestelling maar zag net dat de powercolor versie veel stiller is!
http://www.techpowerup.co...rcolor/HD_4850_PCS/1.html
Deze staat ook niet in de pricewatch maar is niet veel duurder dan de sapphire versie en wel veel stiller.
Deze staat ook niet in de pricewatch maar is niet veel duurder dan de sapphire versie en wel veel stiller.
[ Voor 3% gewijzigd door superwashandje op 20-09-2008 14:27 ]
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Anoniem: 144949
Gisteren aangekomen, ligt hier op men bureau klaar om ingebouwd te worden. Morgenavond doen.superwashandje schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:20:
zijn er trouwens ook al ervaringen met de powercolor dual slot hd4850(vooral de temperaturen)? ik had zon sapphire in bestelling maar zag net dat de powercolor versie veel stiller is!
Het is wel de PCS+ versie en verschilt een klein beetje van lay-out als in die link:
- De VRM sink is zwartkleurig (voor de rest wel hetzelfde denk ik)
- De koperen plaat is ook nog voorzien van koelvinnen.
Voor de rest hetzelfde denk ik.
Koeler zou heel stil zijn maar de temp zou toch nog redelijk hoog worden onder load (kaart is ook lichtjes factory oc) dus heb ik er ineens de Accelero Twin Turbo erbij gekocht, maar ik ga eerst testdraaien met de stockkoeler. Ik laat het allenszins hier weten.
Warhead draait hier even snel als Crysis. Dus deze engine heeft waarschijnlijk alleen maar een lagere low end config (veel lagere polycount zie ss's op pcgamehardware.de) ipv geoptimaliseerd te zijn. bv nog geen multicore CPU uitbreiding, geen verbeteringen met CF en of SLI.
Desondanks is het in DX10 behoorlijk speelbaar (meest 30-40 fps) op de alle hoogste settings met 16AF en 4xAA in 1920x1440.
Desondanks is het in DX10 behoorlijk speelbaar (meest 30-40 fps) op de alle hoogste settings met 16AF en 4xAA in 1920x1440.
Niet op voorraad.
Anoniem: 134818
Echt slecht dat ie geen multicore uitbereiding heeft gekregen. Crytek valt me al weer tegen.
Ik heb mijn video kaart (Sapphire op 4870) momenteel op 800/1000 geklokt. Maar de temps zijn dik in orde, en hij wil nog wel verder. Wat is nou het slimste om te doen, de core verhogen of het geheugen? wat geeft de meeste prestatieboost ?
Waarom niet alle twee?msmeenge schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:49:
Ik heb mijn video kaart (Sapphire op 4870) momenteel op 800/1000 geklokt. Maar de temps zijn dik in orde, en hij wil nog wel verder. Wat is nou het slimste om te doen, de core verhogen of het geheugen? wat geeft de meeste prestatieboost ?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Hier zie ik behoorlijk mooi gebruik van m'n 4 cores hoor!Anoniem: 134818 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 15:38:
Echt slecht dat ie geen multicore uitbereiding heeft gekregen. Crytek valt me al weer tegen.
Ik zie alle cores belast worden, een wat meer dan de andere, maar over het algemeen goed volgens mij.
Ik speel Enthousiast dx10 met 2xAA en V-Sync op 1280x1024 (ja ik weet het
Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW
Ik heb nu 4870 met vf-1000 zalman. Ik krijg de onderstaande temps (idle), is dat goed of niet goed? Heb ook heatsinks op de VRM's geplaatst.

Facts don't care about your feelings
Volgens mij was het zo dat overklokken van alleen geheugen of alleen GPU weinig prestatie verbetering terwege bracht en dat het overklokken van alle twee juist voor heel veel prestatie winst zorgde. Maar jij bent diegene die dit kan bevestigen of ontkrachten.
Waarom trouwens niet alle twee op het hoogst dat is namelijk het aller snelst.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
De core geeft meer winst. Het GDDR5 geheugen is stock blijkbaar snel genoeg want verhogen van 900 Mhz naar 1100 Mhz gaf me maar een minimale winst in de spellen die ik getest heb (vooral bij Crysis erg weinig). Het verhogen van de core van 750 naar 800 Mhz scheelde wel behoorlijk in performance.msmeenge schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 16:49:
Maar goed, beide zo hoog mogelijk is inderdaad wel het best
anathema
Ik heb nu mijn nieuwe pc al een weekje. Maar ik krijg het niet voor mekaar. Via Forceware (nvidia) kon je heel simpel per applicatie forceren welke AA etc je wilde. Maar met CCC blijkt dat niet altijd te werken.
Want nu ik deze pc heb, wilde ik wel proberen om even alle AA open te zetten in het spel Test Drive: Unlimited. Maar dat lukte mij niet te forceren. Kan dit met dat Ati Tray tools, dat die het wel forceert of werkt het daar ook niet goed mee? Bij voorbaat dank, want het lijkt me retevet om even alles open te gooien.
Want nu ik deze pc heb, wilde ik wel proberen om even alle AA open te zetten in het spel Test Drive: Unlimited. Maar dat lukte mij niet te forceren. Kan dit met dat Ati Tray tools, dat die het wel forceert of werkt het daar ook niet goed mee? Bij voorbaat dank, want het lijkt me retevet om even alles open te gooien.
Ik heb twee weken geleden bij alternate een Club3d 4850 besteld met crossfire-brug en reference koeler.
Ik kreeg vervolgens eentje zonder connector en met een lawaaige koeler erop, vervolgens weer teruggestuurd en na een week lang genegeert te zijn hebben ze eindelijk het geld teruggestort.
Vervolgens vorige weekend bestelt bij ictgoedkopen, daar zou de 4870 (heb besloten om toch maar voor een 4870 te gaan) op maandag binnenkomen.
Maandag stond er in een keer dinsdag, en op dinsdag stond er opeens vrijdag 26 september (!) na wat mailcontact verzekerden men mij dat ze hem ergens anders besteld hadden en dat hij donderdag of maximaal vrijdag bij mij zou zijn, zodra hij verzonden was zou ik ook nog een verzendbevestiging ontvangen.
Donderdag geen bevestiging gehad dus even ge-emaild, volgende dag noch een antwoord noch een bevestiging noch een pakketje bij de post dus een paar emailtjes (van mijn kant only) later, heb ik maar een boos bericht gestuurd dat ik uiterst ontevreden was met hun manier van handelen en dat ik graag mijn geld teruggestord wou hebben. Daarop kreeg ik ineens wel na 30 minuten antwoord (en dat buiten openingstijden van ictgoedkopen) en nu hebben ze dus - gelukkig - het geld teruggestort.
Ik heb het nu echter even helemaal gehad met webwinkels dus nu wil ik die 4870 in de winkel gaan kopen (ook omdat ik niet nog langer wil wachten, twee weken vind ik al veelsteveel).
Ik woon echter in het gooi en de enigste computerwinkel die ik hier ken, die ook videokaarten verkoopt, heeft alleen een 4870 staan voor een zeer hoge prijs van 260 euro.
Nu is het morgen echter koopzondag in de grote steden en ik vroeg me af of iemand een computerwinkel kent in amsterdam of hilversum die morgen - op koopzondag - open is en ook videokaarten verkoopt.
De mediamarkt is natuurlijk open, maar de mediamarkt in almere had laatst alleen maar een paar nvidia kaarten (een 9600gt en een 9800gx en wat 8600 kaartjes) maar geen recente ATI kaarten of gtx260's, en ik betwijfel het of de mediamarkt in amsterdam wel een 4870 of gtx 260 heeft.
Dus nogmaals, als iemand een goeie compwinkel kent in amsterdam/hilversum die morgen open is, laat het even weten
Alvast bedankt
Ik kreeg vervolgens eentje zonder connector en met een lawaaige koeler erop, vervolgens weer teruggestuurd en na een week lang genegeert te zijn hebben ze eindelijk het geld teruggestort.
Vervolgens vorige weekend bestelt bij ictgoedkopen, daar zou de 4870 (heb besloten om toch maar voor een 4870 te gaan) op maandag binnenkomen.
Maandag stond er in een keer dinsdag, en op dinsdag stond er opeens vrijdag 26 september (!) na wat mailcontact verzekerden men mij dat ze hem ergens anders besteld hadden en dat hij donderdag of maximaal vrijdag bij mij zou zijn, zodra hij verzonden was zou ik ook nog een verzendbevestiging ontvangen.
Donderdag geen bevestiging gehad dus even ge-emaild, volgende dag noch een antwoord noch een bevestiging noch een pakketje bij de post dus een paar emailtjes (van mijn kant only) later, heb ik maar een boos bericht gestuurd dat ik uiterst ontevreden was met hun manier van handelen en dat ik graag mijn geld teruggestord wou hebben. Daarop kreeg ik ineens wel na 30 minuten antwoord (en dat buiten openingstijden van ictgoedkopen) en nu hebben ze dus - gelukkig - het geld teruggestort.
Ik heb het nu echter even helemaal gehad met webwinkels dus nu wil ik die 4870 in de winkel gaan kopen (ook omdat ik niet nog langer wil wachten, twee weken vind ik al veelsteveel).
Ik woon echter in het gooi en de enigste computerwinkel die ik hier ken, die ook videokaarten verkoopt, heeft alleen een 4870 staan voor een zeer hoge prijs van 260 euro.
Nu is het morgen echter koopzondag in de grote steden en ik vroeg me af of iemand een computerwinkel kent in amsterdam of hilversum die morgen - op koopzondag - open is en ook videokaarten verkoopt.
De mediamarkt is natuurlijk open, maar de mediamarkt in almere had laatst alleen maar een paar nvidia kaarten (een 9600gt en een 9800gx en wat 8600 kaartjes) maar geen recente ATI kaarten of gtx260's, en ik betwijfel het of de mediamarkt in amsterdam wel een 4870 of gtx 260 heeft.
Dus nogmaals, als iemand een goeie compwinkel kent in amsterdam/hilversum die morgen open is, laat het even weten
Alvast bedankt
[ Voor 29% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 15:58 ]
Paradigit op het koningsplein in A'dam is als het goed is elke zondag open. En ze hebben de 4870 in het assortiment.
http://www.paradigit.nl/info.php?group=3&art=10018983
[ Voor 41% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 15:59 ]
Waarom koop je niet gewoon bij een normale internetwinkel? Ik zie allemaal vreemde namen langskomen.
**SPAM**
Geloof me, je hebt hem de volgende dag binnen bij die tent, bestel daar altijd alle spullen en nog nooit problemen gehad (1x RMA en binnen paar dagen had ik nieuwe kaart).
Bij normale winkels zal de prijs zeker wel rond de 260 liggen, ook in Amsterdam.
Voorbeelden:
http://www.mycom.nl/Produ...0ATI%20HD4870/193228.aspx
@ WoutF, ja... maar zou jij hem daar kopen voor €279?
**SPAM**
Geloof me, je hebt hem de volgende dag binnen bij die tent, bestel daar altijd alle spullen en nog nooit problemen gehad (1x RMA en binnen paar dagen had ik nieuwe kaart).
Bij normale winkels zal de prijs zeker wel rond de 260 liggen, ook in Amsterdam.
Voorbeelden:
[ Voor 8% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 15:59 ]
Ik koop ook wel bij normale webwinkelsYoshiBignose schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 21:57:
Waarom koop je niet gewoon bij een normale internetwinkel? Ik zie allemaal vreemde namen langskomen.
**spam**
Voorbeelden:
Alternate is toch niet zo'n vreemde naam? En ik had laatst ook een nogal slechte ervaring met een andere welbekende webwinkel.
En ik heb nu gewoon na 2 weken niet meer zo veel geduld over

Prijs zal nog altijd meevallen omdat ik mijn vader de btw kan laten aftrekken.
Ik ga eens ff rondneuzen op de site van paragdit.
[ Voor 2% gewijzigd door dion_b op 23-09-2008 15:40 ]
Alternate kan er toch niet aan doen dat je een 4850 met reference koeler kiest? Het is wel bekend dat dat niet al te goede koelers zijn (of ze zijn stil en koelen weinig, of ze koelen goed maar zijn luid).Jasperrr schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:09:
Ik koop ook wel bij normale webwinkels
Alternate is toch niet zo'n vreemde naam? En ik had laatst ook een nogal slechte ervaring met een andere welbekende webwinkel.
Als je even goed leest, ik heb gekozen voor de reference koeler (die juist stil is) maar ik heb de verkeerde versie ontvangen de kaart die ik besteld bleek niet meer geleverd te gaan worden dus hebben ze mij zonder het te vragen de andere versie gestuurd die een non-reference koeler heeft.Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:16:
[...]
Alternate kan er toch niet aan doen dat je een 4850 met reference koeler kiest? Het is wel bekend dat dat niet al te goede koelers zijn (of ze zijn stil en koelen weinig, of ze koelen goed maar zijn luid).
Mijn slechte ervaring is daarnaast niet dat ik het verkeerde product heb ontvangen maar dat hun service zo slecht is.
Ik heb gewoon contact met ze gehad tot de dag dat de kaart terug gezonden was.
Ik kreeg toen nog binnen ene paar uur antwoord daarna heb ik om 8:00 een email gestuurd, zonder reply, om 14:00 weer en toen om 17:30 de b2b afdeling gebeld.
Die verwezen me weer door naar de klantenservice en die vroegen mij om de hele email historie naar hun doortesturen zodat zei die avond nog en andere de volgende ochtend antwoord zouden geven.
Vervolgens vrijdag na nog 2 opvolgende emails weer geen bericht gehad.
Bellen gaf weer geen oplossing.
Vervolgens heb ik de dag daarna een handgeschreven fax gestuurd en vervolgens na twee dagen (op maandag) weer gebeld,
Toen kreeg ik eindelijk te horen dat ze een kreditering hadden opgesteld en dat ze die dinsdag zouden versturen.
En die heb ik gisteren eindelijk per post binnen gekregen.
Ik vind dit gewoon een ronduit zeer slechte ervaring, vooral het feit dat ze me gewoon letterlijk negeren.
Daarnaast heb ik met die vele telefoontje nog iets opgemerkt, de B2B lijn wordt gerund door allemaal zakenmannen met keurig ABN terwijl de klantenservice gerund word door voornamelijk mensen met een buitenlands accent en een slecht taalgebruik.
Dit is in mijn ogen gewoon discriminatie, maarja daar ga verder ook niet over oordelen aangezien het ook gewoon toeval kon zijn
**SPAM**
Gegarandeerd goede service en videokaart 1 dag na bestelling binnen. Kan je ook gewoon btw van aftrekken toch? 220 of 280 is wel een groot verschil...
Gegarandeerd goede service en videokaart 1 dag na bestelling binnen. Kan je ook gewoon btw van aftrekken toch? 220 of 280 is wel een groot verschil...
[ Voor 58% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 16:01 ]
Tja het scheelt nog steeds 2 dagenYoshiBignose schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:43:
**SPAM**
Maar ik ga het zeker even bekijken en dikke kans dat ik hem dan toch online (**SPAM** dan) bestel.
Thanks
Edit: Ah wat een ironie, ik zie nu dat cool-prices de site is waar ik eerst mijn 4870 wou kopen.
Gezien het feit dat zij ook de zalman-RHS1 heatsinks verkopen.
De reden dat ik toch voor ictgoedkopen ging was omdat de 1GB daar 30 euro goedkoper is (prijs van een accelero s1 rev2 + turbo modules
Maarja, ik ga nu gewoon voor 512MB omdat ik heb gelezen dat het verschil met de 1GB pas echt zichtbaar wordt bij 2560x2060 en verder geen invloed heeft op mijn foto/videobewerkingen.
[ Voor 37% gewijzigd door dion_b op 21-09-2008 16:00 ]
Ik heb zelf 2 HD4870's, prima kaarten echt perfect. Draait perfect onder 32 bit Windows XP in CrossFireX, totaal zonder problemen zelfs. Maar nu ben ik overgegaan naar 64 bit Vista ( ivm 4GB geheugen ) en wanneer ik CrossFireX aanzet dan freezed mijn systeem na een aantal seconden na booten als ik pech heb, en anders at random binnen 10 minuten. Aangezien het onder XP perfect werkt kan ik me niet voorstellen dat dit een hardware probleem is en zoek ik het dus ook bij de driver kant. Iemand enig idee wat ik kan proberen?
Welke driverversie heb je?Deviruchi schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 22:55:
Ik heb zelf 2 HD4870's, prima kaarten echt perfect. Draait perfect onder 32 bit Windows XP in CrossFireX, totaal zonder problemen zelfs. Maar nu ben ik overgegaan naar 64 bit Vista ( ivm 4GB geheugen ) en wanneer ik CrossFireX aanzet dan freezed mijn systeem na een aantal seconden na booten als ik pech heb, en anders at random binnen 10 minuten. Aangezien het onder XP perfect werkt kan ik me niet voorstellen dat dit een hardware probleem is en zoek ik het dus ook bij de driver kant. Iemand enig idee wat ik kan proberen?
En hoeveel watt is je PSU?
Draai nu de laatste, 8.9 en heb een voeding van 750 WattJasperrr schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:02:
[...]
Welke driverversie heb je?
En hoeveel watt is je PSU?
Even een quotje van een ander forumDeviruchi schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:03:
[...]
Draai nu de laatste, 8.9 en heb een voeding van 750 Watt
Hij heeft blijkbaar 1200 watt nodig voor 2 x2's die bij elkaar zo'n 260-300 watt meer gebruiken dan 2 normale 4870's.For what it's worth, I'm running two Gigabyte 4870 X2s in CrossfireX in Vista Ultimate 64 in a Gigabyte GA-X48-DQ6 motherboard. However, I have 8GB of DDR2 PC2-8800 G.Skill memory. I have found that having only 4GB of memory in a fully loaded 64 bit system is asking for trouble, since there are so many drivers competing for upper memory space.
I can also tell you that you MUST have a 1200 watt PSU to run the X2s in CrossFireX. I bought a ToughPower 1200, modular cables, and it works just fine and isn't overtaxed. The 8.8 ATI drivers will also help your install. Good Luck. TheBeagle
Het lijkt mij echter dat hij gewoon prima hoort te draaien onder 750watt en jou xp installatie bevestig dit klaarblijkelijk ook.
hij heeft het echter wel over geheugen problemen, maar 4gb is in mijn ogen ook ruim genoegen.
Grootste kans is dat er een probleem is met de nieuwe drivers, heb je 8.8 al geprobeerd?
Inderdaad, het is ook nog eens Zalman, dus aan het merk zal het ook niet liggen. Als hij het in XP ook slecht deed, dan kocht ik meteen een andere PSU, maar daar draait het perfect, dus er is iets met de drivers aan de hand.Jasperrr schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:15:
[...]
Even een quotje van een ander forum
[...]
Hij heeft blijkbaar 1200 watt nodig voor 2 x2's die bij elkaar zo'n 260-300 watt meer gebruiken dan 2 normale 4870's.
Het lijkt mij echter dat hij gewoon prima hoort te draaien onder 750watt en jou xp installatie bevestig dit klaarblijkelijk ook.
hij heeft het echter wel over geheugen problemen, maar 4gb is in mijn ogen ook ruim genoegen.
Grootste kans is dat er een probleem is met de nieuwe drivers, heb je 8.8 al geprobeerd?
Ik heb 8.8 ook geprobeerd maar met hetzelfde effect
Ik ga nu 8.7 installeren en dan CrossFireX te draaien, ik hoop dat het werkt.
Verder doet het natuurlijk ook geen kwaad om even je CrossfireX bruggen na te lopen 
En doen beide kaarten het los goed? (Misschien dat er toch iets is gebeurd sinds je Vista installatie, of heb je Vista en XP naast elkaar draaien?)
En doen beide kaarten het los goed? (Misschien dat er toch iets is gebeurd sinds je Vista installatie, of heb je Vista en XP naast elkaar draaien?)
Beide kaarten doen het los perfect. Ik heb vista en XP zo goed als naast elkaar draaien, namelijk een backup van mijn XP die ik af en toe terug moet zetten omdat vista niet meer werkt dankzij crossfireJasperrr schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:22:
Verder doet het natuurlijk ook geen kwaad om even je CrossfireX bruggen na te lopen
Maar nogmaals, in XP werkt alles perfect, dus kan me niet voorstellen dat het aan mijn hardware ligt.
Tsja de drivers horen in principe gewoon te werken aangezien ze op vele andere systemen ook zonder problem draaien.Deviruchi schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:24:
[...]
Beide kaarten doen het los perfect. Ik heb vista en XP zo goed als naast elkaar draaien, namelijk een backup van mijn XP die ik af en toe terug moet zetten omdat vista niet meer werkt dankzij crossfire.
Maar nogmaals, in XP werkt alles perfect, dus kan me niet voorstellen dat het aan mijn hardware ligt.
Dan zijn er niet echt veel opties meer over, waarschijnlijk is er toch iets dat een conflict veroorzaakt.
Hij crasht pas op zijn vroegst tijdens het booten van Vista zelf toch?
Correct, zodra het welkom scherm overgaat in het bureaublad freezed alles en moet ik resetten. Veilige modus kom ik wel in maar daar kan ik helaas niet de ATI drivers deinstalleren omdat je Windows Installer niet kan runnen onder Veilige Modus. Ben nu bezig met driver 8.6 dus daar houdt ik je over op de hoogteJasperrr schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 23:30:
[...]
Tsja de drivers horen in principe gewoon te werken aangezien ze op vele andere systemen ook zonder problem draaien.
Dan zijn er niet echt veel opties meer over, waarschijnlijk is er toch iets dat een conflict veroorzaakt.
Hij crasht pas op zijn vroegst tijdens het booten van Vista zelf toch?
Edit: 8.6 werkte niet, toch maar 8.8 gepakt en kon zelfs een half uur lang Counterstrike Source spelen in crossfire, alles lijkt vooralsnog te werken, hopelijk blijft hij nu stabiel!
Bedankt voor alle hulp in ieder geval
[ Voor 13% gewijzigd door Deviruchi op 21-09-2008 00:09 ]
precies dezelfde melding heb ik ook met gpu-z en mn 4850 die overigens standaard draait 625/993
Stop chasing the dream, you're already living it
Ik wil mijn 7800GT gaan vervangen voor een 4870.
Nou vraag ik me af of ik met mijn Athlon X2 @ 2.6 Ghz hier wel goed aan doe. Zijn die C2D's nou zo veel sneller? Er zit trouwens 2gb cas2 DDR1 geheugen in.
Ook ik mijn mobo nvidia based (nforce4) heeft dat nog een negatief effect op de prestaties?
Nou vraag ik me af of ik met mijn Athlon X2 @ 2.6 Ghz hier wel goed aan doe. Zijn die C2D's nou zo veel sneller? Er zit trouwens 2gb cas2 DDR1 geheugen in.
Ook ik mijn mobo nvidia based (nforce4) heeft dat nog een negatief effect op de prestaties?
ja, die C2D zijn zoveel sneller. tuurlijk zal de kaart een verbetering geven op je systeem en je cas 2 geheugen helpt ook wel, maar op een intel systeem zal je er meer uit halenPhorze schreef op zondag 21 september 2008 @ 16:19:
Ik wil mijn 7800GT gaan vervangen voor een 4870.
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
Ok ingebouwd en getest met 3DMark06, ook al OC geprobeerd maar maar heel kort getest op stabiliteit en artifacts: Core lijkt al tot 730MHz te gaan (niet verder getest), geheugen al tot 1120.superwashandje schreef op zaterdag 20 september 2008 @ 14:20:
Temps idle zijn ergens in de 50°C, temps load gaan net niet tot 80°C, MEMIO gaat net wel boven de 80°C. Heb goede airflow in case. Fan varieert tussen de 30% en 40%. Koeler is héél stil. In 3DMark06 haal ik nu 12611 @730/1120 (en C2D @3.2GHz).
[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 144949 op 22-09-2008 00:25 ]
Hoe heet mag die VDDC temperature zijn in gpu-z? En wat is ongeveer normale temp?
ok, die temps zijn wel te doen dus (mijn 8800 gt had ongeveer dezelfde) naar aanleiding van die review heb ik mijn bestelling dan ook maar aangepast. de fan zit dus niet vastgeprikt op een bepaald percentage? nu maar wachten op mijn bestelling dan:D denk dat je/ik hiermee beter zit dan met de sapphire.Anoniem: 144949 schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:14:
[...]
Ok ingebouwd en getest met 3DMark06, ook al OC geprobeerd maar maar heel kort getest op stabiliteit en artifacts: Core lijkt al tot 730MHz te gaan (niet verder getest), geheugen al tot 1120.
Temps idle zijn ergens in de 50°C, temps load gaan net niet tot 80°C, MEMIO gaat net wel boven de 80°C. Heb goede airflow in case. Fan varieert tussen de 30% en 40%. Koeler is héél stil. In 3DMark06 haal ik nu 12611 @730/1120 (en C2D @3.2GHz).
Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.
Ook mijn ervaring is dat Crysis - Warhead even snel draait als Crysis. Ik heb nog niet gelet op multicore CPU gebruik en of bij Warhead idd al je CPU cores volledig worden benut zoals sommigen beweren.
Met mijn Sapphire 4870 @ default clocks (alleen fan-speed adjusted met ATT), draai ik Warhead en Crysis gemiddeld met 30-35fps, met in sommige scenes drops naar 25 fps op onderstaande settings:
1920x1080 (waarom kan ik geen 1920x1200 kiezen in Warhead, trouwens?)
Enthousiast (Shader quality op Gamer)
Motion blur - Off
AA - Off (met 2xAA scheelt 2-3 fps)
V-Sync - Off
(specs, zie sig.)
Met mijn Sapphire 4870 @ default clocks (alleen fan-speed adjusted met ATT), draai ik Warhead en Crysis gemiddeld met 30-35fps, met in sommige scenes drops naar 25 fps op onderstaande settings:
1920x1080 (waarom kan ik geen 1920x1200 kiezen in Warhead, trouwens?)
Enthousiast (Shader quality op Gamer)
Motion blur - Off
AA - Off (met 2xAA scheelt 2-3 fps)
V-Sync - Off
(specs, zie sig.)
Weet iemand of de zalman vf1000 (of een andere koeler) op de Sapphire 4850 dual slot past?
Ik heb gezocht maar nog niks kunnen vinden. De standaardkoeler maakt zelfs op 15% veel herrie.
Ik heb gezocht maar nog niks kunnen vinden. De standaardkoeler maakt zelfs op 15% veel herrie.
iemand iets leuks?
Ik denk het niet, de PCB is korter, en de GPU zit wat meer naar achteren. En dan heb ik het nog niet over de plaatsing van de -ik vind het zo'n mooi woord- "screwholes"thealterego1 schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:02:
Weet iemand of de zalman vf1000 (of een andere koeler) op de Sapphire 4850 dual slot past?
Mhh, heb mijn Hd4850 tog al een tijdje draaien, maar merk welk dat deze flink heet word, vooral tijdens het gamen. Heb maar een extra fan erop gezet, hogere fps nu ook. (cod4)
De vf-1000 heeft heel veel soorten "screwholes" dus lijkt me dat er toch wel 1 zou passen? Kortere PCB maakt niet zoveel uit, aangezien de helft niet eens gecooled wordt door de zalman, dat de GPU meer naar achter zit wel (of bedoel je meer naar voren?).Dani86 schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:42:
[...]
Ik denk het niet, de PCB is korter, en de GPU zit wat meer naar achteren. En dan heb ik het nog niet over de plaatsing van de -ik vind het zo'n mooi woord- "screwholes"
Ik heb zelf al een tijdje een 4870. Deze werd standaard ook erg heet. Maar wat bleek, de fan speed - temp curve staat verkeerd in de bios van die kaart. Heb de bios extracted, curve aangepast en bios weer geupt.. nu wordt mn 4870 nooit meer heter dan 50 gradenApexAlpha schreef op maandag 22 september 2008 @ 11:47:
Mhh, heb mijn Hd4850 tog al een tijdje draaien, maar merk welk dat deze flink heet word, vooral tijdens het gamen. Heb maar een extra fan erop gezet, hogere fps nu ook. (cod4)
Anoniem: 92171
En nu moet je oordopjes in doen zeker...maniak schreef op maandag 22 september 2008 @ 12:32:
[...]
Ik heb zelf al een tijdje een 4870. Deze werd standaard ook erg heet. Maar wat bleek, de fan speed - temp curve staat verkeerd in de bios van die kaart. Heb de bios extracted, curve aangepast en bios weer geupt.. nu wordt mn 4870 nooit meer heter dan 50 graden
Wat zijn je instellingen in je BIOS fan profile?
Dit kun je beter even rechtstreeks met dion_b bespreken. Mail hem even of stuur een DM
[ Voor 87% gewijzigd door Pollewob op 23-09-2008 09:22 ]
Ben behoorlijk tevreden over mijn club3d 4850, alleen die temps staan me niet aan. Ook al weet ik dat het geen probleem is.
Ben nu van plan de Thermalright T-Rad2 te kopen, maar kan hem nog niet in de pricewatch vinden. Hij is in de VS al uit, heeft iemand meer info voor europa?
Ben nu van plan de Thermalright T-Rad2 te kopen, maar kan hem nog niet in de pricewatch vinden. Hij is in de VS al uit, heeft iemand meer info voor europa?
[ Voor 12% gewijzigd door Giant87 op 22-09-2008 15:38 ]
Anoniem: 246336
T-min op 45 en T-max op 95 = hier 48°C op GPU en 41°C op VRM idle.Anoniem: 92171 schreef op maandag 22 september 2008 @ 13:46:
[...]
En nu moet je oordopjes in doen zeker...![]()
Wat zijn je instellingen in je BIOS fan profile?
Bij Na flinke tijd Furmark draaien komt GPU op 67°C en de VRM op 71°C.
Het graden verschil is wel groter als de originele 80°C idle 93°C load,maar der zal wel geen barst inkomen!
Dit op stock cooler van een 4870 ,het geluid is te vergelijken met de ccc fanprofile fix wat acceptabel is.
Misschien zelfs nog minder omdat het dynamisch is.
Het geluid van een standaard reference 4850 is irritanter vindt ik dan.
En voor de luitjes die ATT hebben aangeraden om bv DDR5 te down clocken dat gaat goed zeg...had ik veel eerder moeten doen.Scheelt rond de 50 Watt
Vreemd vind ik dat. Mijn VRM is idle 70 graden en load 75...Anoniem: 246336 schreef op maandag 22 september 2008 @ 18:24:
[...]
T-min op 45 en T-max op 95 = hier 48°C op GPU en 41°C op VRM idle.
Bij Na flinke tijd Furmark draaien komt GPU op 67°C en de VRM op 71°C.
Heb de 105 bios die sowieso minder Amperes geeft op de VRM daarbij kun je dus ook voltage verlagen met ATT, in idle scheelt dat ontzettend veel hier.YoshiBignose schreef op maandag 22 september 2008 @ 19:14:
[...]
Vreemd vind ik dat. Mijn VRM is idle 70 graden en load 75...
Onder load haal ik die 70+ ook wel dus.
Verder heb ik wel een fan der in zitten aan de zijkant ,maar daar heb ik vooral de rest in PC mee kunnen koelen sinds de 4870 der in zit!!
Ik heb dus die Sapphire HD4850 dual slot, maar hij is bij mij stil en koel. Ik heb in CCC profiles, daar had ik eerst wat gezeik mee; het profile werd niet geactiveerd, maar nu heb ik 2 profiles en nu kan ik ze wel activeren. Hoe? I dunno.
Eén profile met lage fanspeed, 1%, volgens mij is het 10%irl ofzo want de fan draait wel gewoon maar is wel stil. Idle is hij maar 40graden.
Heb ook een game profile met 4%, wat dus volgens mij wel meer is dan 4% want dan maakt ie wel een takkeherrie, maar in dit profile heb ik ook OC waardes en gebruik ik dus als ik ga gamen. Dan wordt ie nooit warmer dan 60 graden. Tijdens het gamen hoor je de fanherrie toch niet zo.
Eén profile met lage fanspeed, 1%, volgens mij is het 10%irl ofzo want de fan draait wel gewoon maar is wel stil. Idle is hij maar 40graden.
Heb ook een game profile met 4%, wat dus volgens mij wel meer is dan 4% want dan maakt ie wel een takkeherrie, maar in dit profile heb ik ook OC waardes en gebruik ik dus als ik ga gamen. Dan wordt ie nooit warmer dan 60 graden. Tijdens het gamen hoor je de fanherrie toch niet zo.
Heb je de temperaturen ook getest op de standaard snelheid, en zo ja scheelt dat nog veel? Goed te horen dat de koeler stil is, twijfel een beetje tussen deze en de MSI 4850 met heatpipes, de laatste zal wel iets beter koelen denk ik.Anoniem: 144949 schreef op maandag 22 september 2008 @ 00:14:
[...]
Ok ingebouwd en getest met 3DMark06, ook al OC geprobeerd maar maar heel kort getest op stabiliteit en artifacts: Core lijkt al tot 730MHz te gaan (niet verder getest), geheugen al tot 1120.
Vermeldde temps zijn met OC. Zonder OC was niet veel lager zijn (denk een verschil van hoogstens 5°), dus nee scheelt niet veel. Denk dat de soort belasting van de GPU (welke game en settings) en casetemp en koeling een grotere parameter zullen zijn wat betreft invloed op de temp. Heb vandaag nog wat GRID, COD4 en C&C3:TW gespeeld. Bij COD4 wordt hij niet zo warm (vooraan 70°) bij GRID (zonder OC) wordt de GPU het warmste dat ik tot nu toe gezien heb: 79°, bij C&C heb ik niet gekeken.prOnorama2 schreef op maandag 22 september 2008 @ 22:49:
Heb je de temperaturen ook getest op de standaard snelheid, en zo ja scheelt dat nog veel? Goed te horen dat de koeler stil is, twijfel een beetje tussen deze en de MSI 4850 met heatpipes, de laatste zal wel iets beter koelen denk ik.
Denk dat ik in het algemeen kan zeggen
- dat de temp als bovenplafond bij load 80°C bereikt (en hierbij draait de koeler nog altijd héél stil, dus met een ander profiel instelling ofzo waarbij de koeler iets sneller kan draaien kan dat nog aanzienlijk zakken denk ik, wat ik zelf waarschijnlijk nog ga doen)
- de koeler zéér stil is (zonder de setting te veranderen met een profiel)
- een nog betere koeling eigenlijk niet nodig is (heb er een Accelero Twin Turbo bijgekocht omdat ik vond dat de koeler toch niet veel opp had, maar achteraf gezien toch precies een onnodige aankoop, nuja ik heb hem hier liggen dus ga hem wel installeren (als ik tijd heb, er is geen haast bij) die zal alsnog wel beter zijn).
Veel ervaringen hier dus dit lijkt me wel de beste plek;
Heeft iemand een 9800GTX (gehad) en heeft nu een 4870? Zo ja, is er een verschil te merken (benchmarks vind ik wat dat betreft niet zo geweldig, omdat mijn eigen ervaring in fps bij games anders is dan ik bij reviews zie) bij echte killers zoals Crysis (nvidia power blabla, misschien niet het beste voorbeeld maar toch)?
De 4870 zou natuurlijk een leuke 1e Ati zijn, maar alleen als het enig nut heeft...
Heeft iemand een 9800GTX (gehad) en heeft nu een 4870? Zo ja, is er een verschil te merken (benchmarks vind ik wat dat betreft niet zo geweldig, omdat mijn eigen ervaring in fps bij games anders is dan ik bij reviews zie) bij echte killers zoals Crysis (nvidia power blabla, misschien niet het beste voorbeeld maar toch)?
De 4870 zou natuurlijk een leuke 1e Ati zijn, maar alleen als het enig nut heeft...
[ Voor 21% gewijzigd door Paprika op 23-09-2008 00:14 ]
Ik had hiervoor een eVGA 9800GTX geclockt op 830/2400. Hier verschil is MEER als duidelijk te merken!! Vooral in games heb je zo tientallen fps meer als met de GTX. Ik zou echt upgraden als je de beste prijs/kwaliteit performance wilt hebben. Heb mijn Sapphire 4870 geclockt op 800/1050, die overigens nog veel verder kan.Paprika schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 00:13:
Veel ervaringen hier dus dit lijkt me wel de beste plek;
[ Voor 4% gewijzigd door Lekiame op 23-09-2008 08:36 ]
Ik heb tijdens het spelen van b.v. Assasin's creed af en toe (zo 1 a 2 keer per gamesessie van een paar uur) dat de game even 'hangt' en na een seconde ofzo weer normaal verder gaat.
Ligt dit aan de game i.c.m. mijn 4870 en brakke drivers oid? Temps van de gpu komen niet boven 60 graden uit. Ik draai catalyst 8.9 momenteel.
Ligt dit aan de game i.c.m. mijn 4870 en brakke drivers oid? Temps van de gpu komen niet boven 60 graden uit. Ik draai catalyst 8.9 momenteel.
Mwah, ligt eraan welke spellen en welke resoluties je gebruikt. Als een spel met een 9800GTX met bepaalde settings al hoge framerates haalt dan merk je er niks van als je nieuwe HD4870 nog hogere framerates haalt. Het zijn daarom juist spellen als Crysis en Clear Sky die interessant zijn want voor het gros van de spellen hoef je niet up te graden nu. Als straks Far Cry 2, Fallout 3 en nog een aantal grote titels uitkomen dan wordt een upgrade al stukken interessanter er vanuit gaande dat die spellen dezelfde paardenkrachten nodig hebben als Crysis en Clear Sky nu.msmeenge schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:35:
[...]
Ik had hiervoor een eVGA 9800GTX geclockt op 830/2400. Hier verschil is MEER als duidelijk te merken!! Vooral in games heb je zo tientallen fps meer als met de GTX. Ik zou echt upgraden als je de beste prijs/kwaliteit performance wilt hebben. Heb mijn Sapphire 4870 geclockt op 800/1050, die overigens nog veel verder kan.
Waar vind ik die BIOS? En hoe flash ik die?Anoniem: 246336 schreef op maandag 22 september 2008 @ 21:58:
[...]
Heb de 105 bios die sowieso minder Amperes geeft op de VRM daarbij kun je dus ook voltage verlagen met ATT, in idle scheelt dat ontzettend veel hier.
Onder load haal ik die 70+ ook wel dus.
Verder heb ik wel een fan der in zitten aan de zijkant ,maar daar heb ik vooral de rest in PC mee kunnen koelen sinds de 4870 der in zit!!
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Heb vorige week een 4870 gekocht, prachtige kaart hoor
Heb er direct een accelero twin turbo koeler bij gekocht en nog geen moment spijt van. De installatie is kinders-eenvoudig (je moet wel durven natuurlijk
). 1 memory heatsink moet je een beetje bij moet zagen omdat de gpu koelblok ertegen komt.
Echt een aanrader. De koeler kost 30 euro en alleen al voor de stilte zou ik hem aanraden mmmmmm
Temps: idle 40, load <60
Weet iemand welk programma logs maakt voor temps?
Heb er direct een accelero twin turbo koeler bij gekocht en nog geen moment spijt van. De installatie is kinders-eenvoudig (je moet wel durven natuurlijk
Echt een aanrader. De koeler kost 30 euro en alleen al voor de stilte zou ik hem aanraden mmmmmm
Rivatuner 2.11sweikese schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 11:03:
Heb vorige week een 4870 gekocht, prachtige kaart hoor![]()
Heb er direct een accelero twin turbo koeler bij gekocht en nog geen moment spijt van. De installatie is kinders-eenvoudig (je moet wel durven natuurlijk). 1 memory heatsink moet je een beetje bij moet zagen omdat de gpu koelblok ertegen komt.
Echt een aanrader. De koeler kost 30 euro en alleen al voor de stilte zou ik hem aanraden mmmmmm![]()
Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Waarom zakken de framerates van de HD4870 zo in t.o.v. de GTX260 in Clear Sky als je Enhanced Full Dynamic Lighting gebruikt? Bij de gewone Full Dynamic Lightning setting biedt de 4870 prima partij maar zodra je Enhanced aanzet dan loopt de GTX260 ver weg. Hopelijk wordt dit in de nieuwere drivers aangepakt.
[ Voor 3% gewijzigd door Dracul op 23-09-2008 11:43 ]
Bedankt voor de reply... Zelf heb ik hem op 830/2500 (2400-2500 memory merk ik niet), dus dan is het nog een mooie vergelijking ook.msmeenge schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 08:35:
[...]
Ik had hiervoor een eVGA 9800GTX geclockt op 830/2400. Hier verschil is MEER als duidelijk te merken!! Vooral in games heb je zo tientallen fps meer als met de GTX. Ik zou echt upgraden als je de beste prijs/kwaliteit performance wilt hebben. Heb mijn Sapphire 4870 geclockt op 800/1050, die overigens nog veel verder kan.
Ik heb ook uiteindelijk een keuze gemaakt en het is de HD4870 1GB geworden van Club3d. Ik ga van een nVidia 6800Ultra 256MB AGP naar de HD4870 1GB dus het verschil moet echt enorm zijn na het lezen van al juillie ervaringen. Ik ben van plan er later nog zo'n zelfde bij te prikken in crossfire. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst een nieuwe monitor kopen. Ik werk nu nog altijd op een 19" CRT. Ik wil graag een 24" TFT gaan kopen en daarmee met hoge resoluties gaan gamen. Nu maar wachten op mijn studiefinanciering zodat ik hem direct kan bestellen...
[ Voor 14% gewijzigd door Techno Overlord op 23-09-2008 14:59 ]
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Anoniem: 134214
Hopenlijk wel op een ander mobo...CaptainM schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 14:53:
Ik heb ook uiteindelijk een keuze gemaakt en het is de HD4870 1GB geworden van Club3d. Ik ga van een nVidia 6800Ultra 256MB AGP naar de HD4870 1GB dus het verschil moet echt enorm zijn na het lezen van al juillie ervaringen. Ik ben van plan er later nog zo'n zelfde bij te prikken in crossfire. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst een nieuwe monitor kopen. Ik werk nu nog altijd op een 19" CRT. Ik wil graag een 24" TFT gaan kopen en daarmee met hoge resoluties gaan gamen. Nu maar wachten op mijn studiefinanciering zodat ik hem direct kan bestellen...
PCI gaan niet passen in AGP
Anoniem: 134818
PCI-e he
Anders past het nog niet.
[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 23-09-2008 16:51 ]
Anoniem: 264799
@sl1200;
Crysis Wargames draait bij mij wel beter dan crysis v1.
Wargames kan ik trouwens wel gewoon op 19*12 instellen en draaien, dus er gaat iets niet goed met je driver denk ik.( 3870x2 @870 core mem@stock, 8.9 whql)
Ik vind het alleen nauwelijks mooier dan crysis, helemaal vergeleken stalker, die draait ook nog eens beter op mun systeem. Verder heb zie ik vrij constant verkeerde textures:
Al;s je b.v. dichtbij een steen komt wordt de hogere texture erop geladen, maar als je verder weg loopt dan wordt het minder, zo hoort het om load te verlichten, maar bij mij werkt het soms andersom!
Ik zie dus heel lelijke textures totdat ik ertegenaan sta en dan schakelt de texture niet meer om, niet erg efficient dus...
Hebben meerdere mensen dat, heb alleen 8.9 whql getest...
@ dracul;
Clear Sky kan ik trouwens wel alle opties aan zetten op 19*12 en draait min 40 fps...
Ik vind clear sky er dan beter uitzien (als game-ervaring) dan crysis.
Wargames kan ik trouwens wel gewoon op 19*12 instellen en draaien, dus er gaat iets niet goed met je driver denk ik.( 3870x2 @870 core mem@stock, 8.9 whql)
Ik vind het alleen nauwelijks mooier dan crysis, helemaal vergeleken stalker, die draait ook nog eens beter op mun systeem. Verder heb zie ik vrij constant verkeerde textures:
Al;s je b.v. dichtbij een steen komt wordt de hogere texture erop geladen, maar als je verder weg loopt dan wordt het minder, zo hoort het om load te verlichten, maar bij mij werkt het soms andersom!
Ik zie dus heel lelijke textures totdat ik ertegenaan sta en dan schakelt de texture niet meer om, niet erg efficient dus...
@ dracul;
Clear Sky kan ik trouwens wel alle opties aan zetten op 19*12 en draait min 40 fps...
Haha inderdaadAnoniem: 134214 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 16:13:
[...]
Hopenlijk wel op een ander mobo...
PCI gaan niet passen in AGP
Hij komt op een Gigabyte X48T-DQ6 icm een Intel Q9450 en 2x2GB Kingston HyperX DDR3 PC12800. Hopelijk kan ik lekker alles vol open zetten en vormt niets de bottleneck. Kan niet wachten tot ik daarna het 2de PCI-E slot kan gebruiken voor nog een HD4870 1GBof misschien wel een X2.
Forever raver!
Anoniem: 8819
Een beetje overkill als je 3x in crossfire gaat draaien?
Kan je verzekeren dat je cpu die je nu heb of gaat kopen te sloom zal zijn.
Draai hier met 2x2900xt en mijn cpu is al te sloom om de boel aan te sturen.
En aangezien 1x 4870 al sneller is dan mijn kaarten in crossfire .
Moet je toch wel een bom van een cpu hebben.
En de volgende vraag is ook of de resoltie van je huidige tft of de nieuwe tft wel genoeg is om alles uit je vga kaarten zal halen.
En de volgende vraag is ook of de resoltie van je huidige tft of de nieuwe tft wel genoeg is om alles uit je vga kaarten zal halen.
Ik heb laatst hd4870 gekocht. En hij liep vast. Meteen googlen wat eventueel reden kon zijn van mij systeem vastlopers. Ik dacht dat mijn mobo en cpu de bottleneck waren. Wat bleek je moest fan en memory handmatig aanpassen. Dus gedaan geen vastlopers meer. Ben toch wel voorzichtig met ati kaarten (mijn eerste ati was opgebrand). Nu is het wel zo dat fps af en toe erg schommeld. Ik weet niet of dat wel normaal is bij ati. Ik heb namelijk in WoW geprobeerd zelfde beelden te gebruiken. Mijn oude 8600 GTS liet 60-50 FPS zien terwijl hd4870 fps drop van 60 naar 30 had. Beetje dubbel gevoel heb ik met mijn hd4870. Maar misschien ligt het toch aan mijn mobo en cpu (k8 diamond en 4200 dual core XP cpu)...
Btw maakt het veel uit als fan op 40 procent blijft draaien tijdens het gamen?
V-Strom 650
kheb t zelfde probleem gehad met mijn x600xt waarvan de geheugenmodules oververhit raakten.Xoxol schreef op woensdag 24 september 2008 @ 01:58:
Ik heb laatst hd4870 gekocht. En hij liep vast. Meteen googlen wat eventueel reden kon zijn van mij systeem vastlopers. Ik dacht dat mijn mobo en cpu de bottleneck waren. Wat bleek je moest fan en memory handmatig aanpassen. Dus gedaan geen vastlopers meer. Ben toch wel voorzichtig met ati kaarten (mijn eerste ati was opgebrand). Nu is het wel zo dat fps af en toe erg schommeld. Ik weet niet of dat wel normaal is bij ati. Ik heb namelijk in WoW geprobeerd zelfde beelden te gebruiken. Mijn oude 8600 GTS liet 60-50 FPS zien terwijl hd4870 fps drop van 60 naar 30 had. Beetje dubbel gevoel heb ik met mijn hd4870. Maar misschien ligt het toch aan mijn mobo en cpu (k8 diamond en 4200 dual core XP cpu)...
dat de fps schommelt is normaal gezien niet elk stuk van de game hetzelfde aantal polygonen en textures heeft , dit is erg moeilijk te vergelijken en al zeker tussen twee verschillende merken chipset.
ik gok dat je processor en je mobo te langzaam zijn om de hd4870 op volle toeren te laten draaien.. had ergens gelezen dat een phenom nog niet snel genoeg was er voor..
dit heb ik zelf ervaren toen ik vorige week mijn p4 530 heb vervangen door een q9550.. de kaart word nu 96% belast in F@H (http://fah-web.stanford.e...pe=teampage&teamnum=51394) .. met de p4 kwam het met veel moeite net op de 50% belasting uit.
40% fanspeed moet genoeg wezen .. mits je het hebt over een dualslot versie met de grote rode koeler.. anders zou ik er niet aan gaan zitten gezien de vrm ook koeling nodig heeft en je de kans loopt dat deze te weinig krijgt.
If something sucks make it better...
beste mensen, is dit wel gezond...
dual core 2 E8400
4870
4 gb geheugen (3 word gebruikt, vista 32 bits..)
asus P5b
520w voeding,
fanspeed afgesteld, kaart temp is teeds 52graden
gebruikte resolutie : 1024 / 768
En maar 10600 punten in 3dmark06? Lijkt me toch echt verdomd weinig
Ik speel het veel met fsx, zwaar teleurstellend, me oude 8800gts was daar tig x beter lijkt t wel pff..
dual core 2 E8400
4870
asus P5b
520w voeding,

Ik speel het veel met fsx, zwaar teleurstellend, me oude 8800gts was daar tig x beter lijkt t wel pff..
een beetje meer info is wel handig.. welke drivers gebruik je?Tuzla schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:07:
dual core 2 E8400
4870
asus P5b
520w voeding,
is je cpu OCéd? heb je eist aan staan? (dit verlaagt namelijk ook je score)
waarom draai je 3dmark op 1024x768? draai hem eens op de standaard 1280x1024..
wat voor programma's draaien op de achtergrond enz...
Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz
1. Draai 3dmark op 1280x1024.Tuzla schreef op woensdag 24 september 2008 @ 10:07:
dual core 2 E8400
4870
asus P5b
520w voeding,
2. overclock je CPU op minimaal 4ghz.
3. Fanspeed & clocksnelheden van je HD4870 aanpassen met rivatuner 2.11.
4. Stel 800/1000 in bij clocksnelheden & 35 % Fanspeed.
En post daarna je score nog eens. Als die niet in de buurd van de 15000 komt zou ik me toch het een en ander gaan afvragen.
Ik draai e8500 4.4ghz, 2gb ram, hd4870 @ 800/1000 35% speed en heb over de 16000 3dmarks
Same here, E3110 op 4,26 , 4GB ram (@500 FSB) 4870 @ 790/1000 speed ond de 35% komt ongeveer op 15800 punten. 10600 is dan aan de lage kant, maar 3dmark is CPU biased, zonder OC komt de score veel lager uit.
3870X2, 1920x1200, DX10, Enhanced Full Dynamic Lightning en alle settings verder op max en dan een minimum framerate van 40? No way. Ik denk dat je je vergist of dat er iets mis is met je settings want zelfs mensen met veel snellere systemen hebben drops tot in de lage twintig.Anoniem: 264799 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:02:
@ dracul;
Ik vind je fps nog erg hoog met die processor... WoW is verre van VGA intensief, echter erg CPU intensiefXoxol schreef op woensdag 24 september 2008 @ 01:58:
Mkey, Dus mobo en cpu zijn toch het bottleneck. Nu heb ik de saphhire kaart en er is eventueel de mogelijkheid om het om te wisselen voor MSI kaart of club 3d. Of gewoon bij sapphire laten?
V-Strom 650
Ik dacht dat de Intel Q9450 wel snel genoeg zou zijn... Helemaal als ik m dalijk overclock tot 3 of 3.2GHz. Maargoed, mijn stufi is binnen! Maakt het wat uit of ik een Club3D, Sapphire, Asus, Gigabyte of MSI pak? Ik heb al een Gigabyte mobo dus misschien met het oog op compatibiliteit beter als ik een Gigabyte pak? Is er verder verschil tussen de kaarten qua performance van de verschillende leveranciers, of is het gewoon de verpakking en de software die je erbij krijgt waar het verschil in zit??Anoniem: 8819 schreef op woensdag 24 september 2008 @ 00:45:
Een beetje overkill als je 3x in crossfire gaat draaien?
Forever raver!
Er zal geen verschil zijn, sommige hebben iets andere koelers, maar op dezelfde snelheden zul je geen performance winst hebben en cpu limiet = cpu limiet... Daarbij helpt alleen een mobo + cpu upgrade (en evt memory)..Xoxol schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:19:
Mkey, Dus mobo en cpu zijn toch het bottleneck. Nu heb ik de saphhire kaart en er is eventueel de mogelijkheid om het om te wisselen voor MSI kaart of club 3d. Of gewoon bij sapphire laten?
Van een stock AMD X2 5000+ met flink overgeklokte 8800GTS512 naar een Q6600 met flinke overklok met dezelfde 8800GTS512 op dezeflde clockspeeds scheelde ruim 6000 punten (9.1xx --> 15.3xx). Nu met de Q6600 en een HD4870 zit ik net tegen de 17k te hikken (16.9xx), eroverheen is nog net niet geluktXoxol schreef op woensdag 24 september 2008 @ 13:19:
Dit om maar even een indicatie te geven van hoe sterk 3DMark afhangt van de processor, en de videokaart op zijn beurt ook weer. Tuurlijk heeft de processorscore ook invloed op de uiteindelijke score, maar je ziet ook gewoon je SM2.0 en SM3.0 met bakken omhoog schieten als je je CPU overklokt. En dit uit zich natuurlijk ook in extra FPS in spellen.
Merk maakt overigens geen enkel verschil als je de standaardedities neemt. Diverse fabrikanten hebben OC editities uitgebracht die uiteraard iets sneller zijn en iets meer kosten, maar dat zou je ook zelf kunnen proberen met een standaardkaart.
Ook wat stabiliteit betreft (@ die onder je) maakt het geen donder uit. Goed, toegegeven, een Sweex kaart komt er bij mij gewoon niet in, maar als je kiest tussen Asus, Gigabyte en Club3D dan zou ik op zoek gaan naar ervaringen van de service en andere randvoorwaarden, over kwaliteit en compatibiliteit hoef je je geen zorgen te maken.
[ Voor 23% gewijzigd door KneoK op 24-09-2008 17:29 ]
Als je even de moeite neemt en een paar topics terug kijkt is er wat info over terug te vinden, en Google is geloof ik je vriend.Darkasantion schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 10:52:
[...]
Waar vind ik die BIOS? En hoe flash ik die?
Het flashen van een bios is misschien riskanter als je cooling verwisselen ,daar wordt meer over gepost in ieder geval, wellicht is dat ook afdoende.
Ik heb nu eindelijk mn BIOS van mijn Club3D 4850 gesaved en zou graag met RBE de Bios zo instellen dat de clocks (eventueel voltages) in 2D lager zijn, maar wel snel genoeg voor HD films, videobewerking etc zonder het risico te lopen dat hij niet herkend wordt met booten.
Het valt mij op dat ik in RBE de optie voor Powerplay greyed out is
Heeft iemand goede werkende settings die het verbruik in 2D omlaag brengt en de Fan in 3D mode iets harder dan default laat draaien om de warmte beter af te voeren?
Het valt mij op dat ik in RBE de optie voor Powerplay greyed out is
Heeft iemand goede werkende settings die het verbruik in 2D omlaag brengt en de Fan in 3D mode iets harder dan default laat draaien om de warmte beter af te voeren?
Crysis Warhead of Wars? Welke bedoel je nou?Anoniem: 264799 schreef op dinsdag 23 september 2008 @ 17:02:toon volledige bericht
@sl1200;
@ dracul;
Ik heb gisteren weer wat langer Warhead gespeeld, maar heb toch regelmatig last van framedrops met mijn single 4870.
Meerdere settings uitgeprobeerd:
- 1920x1080
- 1680x1050
en dan beide met een van de onderstaande opties:
- Enthousiast
- Gamer
- 0xAA
- 2xAA
Ik zie dat hoe lager de settings, hoe meer gemiddelde fps ik krijg (hoort zo), maar met alle combinaties heb ik bij grote explosies, snel omdraaien, veel vijanden die in de bos ineens beginnen te schieten, etc...framedrops naar 20 fps. Ongeacht de gemiddelde framerate dus. Dat maakt het spelen wel af en toe irritant. Moet het spel soms om de zoveel tijd heel veel textures ineens laden en is 2GB daarbij te weinig?
Voor specs, zie sig GamePC.
XP SP3 laatste updates
ATI driver 8.522.etc
geen CCC
ATT - default clockspeeds, only fanspeed adjusted
Ik heb precies dezelfde conclusie getrokken met mijn HD4870. Ik heb 4GB geheugen en heb ook af en toe behoorlijke laggy gameplay of framedrops. Op mijn "oude" overgeclockte 8800gt in m'n vaders computer loopt het beter met minder framedrops.sl1200 schreef op donderdag 25 september 2008 @ 12:09:
[...]
Ik zie dat hoe lager de settings, hoe meer gemiddelde fps ik krijg (hoort zo), maar met alle combinaties heb ik bij grote explosies, snel omdraaien, veel vijanden die in de bos ineens beginnen te schieten, etc...framedrops naar 20 fps. Ongeacht de gemiddelde framerate dus. Dat maakt het spelen wel af en toe irritant. Moet het spel soms om de zoveel tijd heel veel textures ineens laden en is 2GB daarbij te weinig?
Voor specs, zie sig GamePC.
XP SP3 laatste updates
ATI driver 8.522.etc
geen CCC
ATT - default clockspeeds, only fanspeed adjusted
Het ziet er naar uit dat ATI toch altijd een maandje achter de feiten aan loopt met de drivers

Specs: http://specs.tweak.to/14936= Nieuwe Spekjes mensen !
Anoniem: 264799
@Dracul,
Ik draai XP en dus geen DX10, zou dat zoveel uitmaken?
Ik heb geen AA aan want dat werkt niet. (niet op wapens, niet op rotsen, werkt niet bij mij)
Ook in de driver AA aanzetten en in het spel AA uit laat geen AA zien in de game.
Ik ben nu bij de freedom stalkers en tot dat punt heb ik geen fps onder de 40 gezien... (fraps)
De fps-rate zal vast wel een paar keer onder de 40 komen, maar het spel is vrijwel altijd erg vloeiend.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen en zeer intensieve stukken, maar daar baseer ik de gehele performance niet op...
(heb er dan dus ook geen last van dat het niet meer soepel gaat, zoals in crysis)
EDIT:
@sl1200: Warhead.
Ik draai XP en dus geen DX10, zou dat zoveel uitmaken?
Ik heb geen AA aan want dat werkt niet. (niet op wapens, niet op rotsen, werkt niet bij mij)
Ook in de driver AA aanzetten en in het spel AA uit laat geen AA zien in de game.
Ik ben nu bij de freedom stalkers en tot dat punt heb ik geen fps onder de 40 gezien... (fraps)
De fps-rate zal vast wel een paar keer onder de 40 komen, maar het spel is vrijwel altijd erg vloeiend.
Er zijn natuurlijk uitzonderingen en zeer intensieve stukken, maar daar baseer ik de gehele performance niet op...
(heb er dan dus ook geen last van dat het niet meer soepel gaat, zoals in crysis)
EDIT:
@sl1200: Warhead.
[ Voor 2% gewijzigd door Anoniem: 264799 op 25-09-2008 14:32 . Reden: past in 1 post i.p.v 2 ]
ik heb vandaag mijn powercolor pcs+ hd4850 binnengekregen maar na een half uurtje 3 kwartier crysis viel mijn pc ineens uit terwijl mijn geluid bleef haperen. het lijkt me toch dat mijn kaart daar schuldig aan is (heb tussendoor even gekeken en was nog niet warmer dan 60 graden) kan ik dit een doa noemen? zou het nog ergens anders aan kunnen liggen? alles lijkt nog wel te draaien in mijn pc maar de kaart dus niet en ik krijg dus ook helemaal geen beeld meer.
Een DOA is t in ieder geval niet. Anders deed ie t meteen na het uitpakken en inbouwen niet. Probeer je oude vga-kaart nog eens, als die dan wel werkt probeer je je nieuwe weer. Als die dan nog niet werkt is ie denk ik overleden....superwashandje schreef op donderdag 25 september 2008 @ 15:26:
ik heb vandaag mijn powercolor pcs+ hd4850 binnengekregen maar na een half uurtje 3 kwartier crysis viel mijn pc ineens uit terwijl mijn geluid bleef haperen. het lijkt me toch dat mijn kaart daar schuldig aan is (heb tussendoor even gekeken en was nog niet warmer dan 60 graden) kan ik dit een doa noemen? zou het nog ergens anders aan kunnen liggen? alles lijkt nog wel te draaien in mijn pc maar de kaart dus niet en ik krijg dus ook helemaal geen beeld meer.
Forever raver!
Dit topic is gesloten.
Let op:
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
• "ATi sux, nVidia rox / nVidia sux, ATi rox!" uitlatingen. Wil je flamen/trollen... doe dat dan ergens anders. Ook goed verborgen trolls/flames zijn niet welkom!
• Basic questions zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?", "Wat voor voeding heb ik nodig?", "Kan ik mijn *vul naam kaart in* modden naar een *vul naam andere kaart in*?", "Klopt mijn 3DMark score wel?", "Werkt CrossFire op een SLi mobo?", "Welke drivers kan ik het beste gebruiken?" etc. Je kent het wel... Gebruik de search-functie. Dit soort vragen zijn al -tig keer voorbij gekomen, zowel in dit topic als in andere topics. Of kijk in de second post.
• Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
• Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
• Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de ervaringen die je hebt met HD48xx kaarten. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
• Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
• Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
• "ATi sux, nVidia rox / nVidia sux, ATi rox!" uitlatingen. Wil je flamen/trollen... doe dat dan ergens anders. Ook goed verborgen trolls/flames zijn niet welkom!
• Basic questions zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?", "Wat voor voeding heb ik nodig?", "Kan ik mijn *vul naam kaart in* modden naar een *vul naam andere kaart in*?", "Klopt mijn 3DMark score wel?", "Werkt CrossFire op een SLi mobo?", "Welke drivers kan ik het beste gebruiken?" etc. Je kent het wel... Gebruik de search-functie. Dit soort vragen zijn al -tig keer voorbij gekomen, zowel in dit topic als in andere topics. Of kijk in de second post.
• Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
• Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
• Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de ervaringen die je hebt met HD48xx kaarten. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
• Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
• Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.