Het ATI HD48xx Ervaringen Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste
Acties:
  • 36.760 views

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11
@Darkasantion
En soms gaat het vanzelf weer weg zoals bij mij het geval is. :)

[ Voor 14% gewijzigd door JohnB op 11-09-2008 16:13 ]

Anoniem: 273441

denheer schreef op dinsdag 09 september 2008 @ 11:24:
[...]

Ik had hetzelfde probleem toen ik 8.8 wilde installeren (Sapphire HD4850). De PC bleef maar resetten in Vista64. Na deinstallatie/herinstallatie had ik nog steeds hetzelfde probleem.

Omdat ik mijn kaart eerder had geflashed i.v.m. tweaking besloot ik om de kaart naar een andere basis bios terug te flashen. Ik heb hem geflashed met een Sapphire bios die net iets nieuwer was dan het bios waarmee mijn kaart uitkwam. Na deze flash deed de kaart het weer prima in Vista64.

Wie weet dat dit je in de goede richting helpt?
Euhhhhhh. Een bios flashen? Ik ben slechts een leek. Ik heb dus geen idee of jouw suggestie mij in de juiste richting stuurt. Wellicht heb je een korte instructie hoe het een en ander in z'n werk gaat.

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Y3LLoW schreef op donderdag 11 september 2008 @ 07:51:
Op hoe veel procent laten jullie je fan draaien als je zwaar gaat gamen?
Ik raad je aan om hem dan minstens op 40% te zetten. Oke het was gisteren (donderdag) best heet buiten dus dat scheelt ook. Maar ik was gisteren een beetje DOD aan het spelen en mn kaart was gewoon 96 graden en dat op een fanspeed van 35% (in profiel aangepast) op core 1. Maargoed ik had het dus handmatig ingesteld omdat ik bij idle computergebruik die kaart niet zo hard wil laten blazen, dan wordt ie idle ook niet meer dan 60 graden ong. Makkelijkste is die tool van gainward idd, gaat het snelste. Echter kun je met die profiel tweak het wat preciezer aanpassen. Ik heb gewoon een shortcut naar mn quick launch incons gemaakt en pas het daar even gauw aan voordat ik ga gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Ik gebruik nu rivatuner voor de fanspeed. Gisteren crashte pc midden onder het gamen, ik had de fan toen op 55% volgens mij. Nu was het trouwens wel bloedheet maar ja.

Wat ik iritant vind aan de gainwardtool is dat je hem niet lager dan 50% kunt zetten. Dan heb je er nog niks aan als je hem in idle stil wil hebben :P

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0p
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:11
Heeft er iemand hier ervaringen met de 4870 in een ouder systeem? Ik ben namelijk bang dat een zwakke cpu de videokaart kan afremmen, maar weet niet wat de "minimum" eis is. Op alle benchmark sites staan testen met supersnelle intel core2duo of quadcore procs...

Even ter info mijn huidige systeem (alleen relevante componenten):
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+, ~2.4GHz
Memory: 1024MB RAM :'(
Hard Drive: 36G WD Raptor + 2x250G Samsung
Video Card: NVIDIA GeForce 7950 GX2
Monitor: Acer 2423Ws
Operating System: Windows XP Professional Service Pack 2
Motherboard: Asus a8n-sli deluxe (nvidia nforc4 chipset)

Wordt de 4870 op dit systeem afgeremd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

In een woord Ja.....maar heb je er last van? Valt wel mee denk ik. Ik zou wel meer ram nemen anders gaat je HD wel erg swappen als je wat modernere spellen speelt :9. 2 gig minimaal.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 12-09-2008 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
pl0p schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:11:
Heeft er iemand hier ervaringen met de 4870 in een ouder systeem? Ik ben namelijk bang dat een zwakke cpu de videokaart kan afremmen, maar weet niet wat de "minimum" eis is. Op alle benchmark sites staan testen met supersnelle intel core2duo of quadcore procs...

Even ter info mijn huidige systeem (alleen relevante componenten):
Processor: AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 4600+, ~2.4GHz
Memory: 1024MB RAM :'(
Hard Drive: 36G WD Raptor + 2x250G Samsung
Video Card: NVIDIA GeForce 7950 GX2
Monitor: Acer 2423Ws
Operating System: Windows XP Professional Service Pack 2
Motherboard: Asus a8n-sli deluxe (nvidia nforc4 chipset)

Wordt de 4870 op dit systeem afgeremd?
Ik heb een dual-core Opteron 165 ~ 2.5GHz met 2GB DDR400 en een A8N-SLI deluxe. Wat wil je weten?

Wat ik alvast kan vertellen is dat World in Conflict erg CPU limited is, waardoor je daar amper 50% van de FPS haalt die je in reviews ziet, maar Crysis loopt echt rete smooth op high, 1680x1050, 16xAF, 2x EdgeAA. Ook Call of Duty 4, Oblivion en Assassin's Creed lopen erg smooth op de allerhoogste settings. GRID loopt ook erg soepel, maar daar zal je CPU ook een bottleneckje zijn met betrekking tot physics (bij botsingen en rook dus). Medieval 2 Total War is ook CPU bound... Oh, en in Battlefield 2 Project Reality 0.8 ben je memory en CPU limited... 2GB is toch echt wel het minimale, het liefst 4GB mocht dat nog kunnen...

Dus games die zwaar op de CPU leunen gaan niet 100% smooth lopen, maar de rest... :Y)

8x MSAA + Wide-Tent filter is trouwens echt een aanrader :9~ Veel realistischer en mooier dan MSAA (box filter) en de andere AA modi.

[ Voor 4% gewijzigd door Avalaxy op 12-09-2008 17:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lapino
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:56
Heb zonet een S1 rev2 op mijn 4870 gezet met een 120mm cooler. Temps zijn een pak lager dan met stock cooler maar op de VRM's heb ik geen ramsinks kunnen zetten en die gaan tot +120°C volgens Everest. Als ik AtiTool draai met die cubus, dan maakt de kaart ook een zeer duidelijk zoemend geluid. Normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:23

KneoK

Not in a million lightyears

lapino schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 18:32:
Heb zonet een S1 rev2 op mijn 4870 gezet met een 120mm cooler. Temps zijn een pak lager dan met stock cooler maar op de VRM's heb ik geen ramsinks kunnen zetten en die gaan tot +120°C volgens Everest. Als ik AtiTool draai met die cubus, dan maakt de kaart ook een zeer duidelijk zoemend geluid. Normaal?
Die kubus liet mijn 8800GTS ook fluiten en mijn huidige HD4870 doet precies hetzelfde, het wordt harder als er meer van een vlak in beeld komt en is minder hard als je meer tegen de randen kijkt tijdens het draaien. Die kubus is ook de enige die het voor elkaar krijgt. Zelfs tijdens Furmark (.exe renamed) hoor ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
Avalaxy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:32:
[...]
8x MSAA + Wide-Tent filter is trouwens echt een aanrader :9~ Veel realistischer en mooier dan MSAA (box filter) en de andere AA modi.
In de tests die ik heb gezien zie je geen verschil. Zelf kan ik het ook niet zien.
Waarom vind je het dan zo veel mooier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
ixl85 schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 18:42:
[...]

In de tests die ik heb gezien zie je geen verschil. Zelf kan ik het ook niet zien.
Waarom vind je het dan zo veel mooier?
Het is een beetje transparant, je ziet geen lelijke jaggies meer op bijvoorbeeld boomblaadjes, het ziet er veel smoother uit :) In CCC zie je het idd niet zo, maar als je bijvoorbeeld in Call of Duty 4 experimenteert er mee zie je wel verschil hoor. Je ziet niet meer zulke scherpe lijntjes (met jaggies), maar lichtelijk geblurd. Realistischer dus.

Let op de telefoonkabels boven de straat, lantaarnpalen, muren...
Afbeeldingslocatie: http://i34.tinypic.com/2n8o4ua.png

Zelfde hier
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/xcul44.png

Let op de wieken en die stang aan de onderkant
Afbeeldingslocatie: http://i35.tinypic.com/1zwhvuh.png

Beter dan dit ga je het niet krijgen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0p
Avalaxy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 17:32:
[...]

Ik heb een dual-core Opteron 165 ~ 2.5GHz met 2GB DDR400 en een A8N-SLI deluxe. Wat wil je weten?
Ik wil graag weten of ik call of duty 4 op 1920x1200 kan spelen op 60 fps met 4xAA en verder alle opties op max. Met mijn huidige 7950gx2 is dat niet mogelijk, ik moet dan terug naar een lagere resolutie en AA uitzetten.

Ook was ik er niet zeker van of een ATI (sorry, AMD) wel past bij mijn nvidia chipset, maar dankzij jouw antwoord weet ik dat dat geen probleem is :*) Bedank alvast.
Wat ik alvast kan vertellen is dat World in Conflict erg CPU limited is, waardoor je daar amper 50% van de FPS haalt die je in reviews ziet, maar Crysis loopt echt rete smooth op high, 1680x1050, 16xAF, 2x EdgeAA. Ook Call of Duty 4, Oblivion en Assassin's Creed lopen erg smooth op de allerhoogste settings. GRID loopt ook erg soepel, maar daar zal je CPU ook een bottleneckje zijn met betrekking tot physics (bij botsingen en rook dus). Medieval 2 Total War is ook CPU bound... Oh, en in Battlefield 2 Project Reality 0.8 ben je memory en CPU limited... 2GB is toch echt wel het minimale, het liefst 4GB mocht dat nog kunnen...

Dus games die zwaar op de CPU leunen gaan niet 100% smooth lopen, maar de rest... :Y)
Thanks, dat zijn bemoedigende woorden. Maar "soepel lopen" is een rekbaar begrip. Heb je ook het aantal fps in cod4 gemeten? Als jouw fps bijvoorbeeld overeenkomt met die van deze review op 1680x1050 op zo'n ubersysteem (110 fps), dan ben ik uit de brand, want volgens de 1920x1200 meting zou ik dan van 28 fps naar 95 fps gaan d:)b

Tsja, een memory upgrade zou ik wel willen, maar DDR1 geheugen is erg duur, en bovendien mag ik in dit topic alleen over de 48xx praten :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
Ik heb nu een aantal keer onder het spelen van CSS gehad dat de game vastloopt. Het beeld freezed dan in allemaal vierkantjes..

Is dit puur een warmteprobleem ?

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
pl0p, ik zal zometeen even Call of Duty 4 benchmarken voor je, je hebt gelijk dat 'soepel' lopen inderdaad een relatief begrip is :P Ik kan echter niet hoger dan 1680x1050, dus daar zul je het mee moeten doen ;) (maar aan de hand van andere reviews kun je wel een beetje uitrekenen wat mijn score zou zijn op 1920x1200).

Maar eerst even m'n gevecht af maken in Medieval 2 :Y)

Oh, en dat geheugen MOET je echt gewoon upgraden, gamen op 1GB kan niet meer :P Als je zo'n videokaart kan kopen zal 50 euro oid voor wat geheugen ook best meevallen ;)

Ik heb even de single player gespeeld, de missie Warpig (die missie dat je die stad aanvalt met die abrams tank en al die gasten op die gebouwen) en daar kwam dit uit:

2008-09-12 19:58:57 - iw3sp
Frames: 10024 - Time: 176940ms - Avg: 56.651 - Min: 29 - Max: 115

Denk dus niet dat je de 60FPS op 1920x1200 gaat halen ;) Maar 45~50 zal wel lukken gok ik.

[ Voor 43% gewijzigd door Avalaxy op 12-09-2008 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Avalaxy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 18:57:
[...]

Het is een beetje transparant, je ziet geen lelijke jaggies meer op bijvoorbeeld boomblaadjes, het ziet er veel smoother uit :) In CCC zie je het idd niet zo, maar als je bijvoorbeeld in Call of Duty 4 experimenteert er mee zie je wel verschil hoor. Je ziet niet meer zulke scherpe lijntjes (met jaggies), maar lichtelijk geblurd. Realistischer dus.

Let op de telefoonkabels boven de straat, lantaarnpalen, muren...
[afbeelding]

Zelfde hier
[afbeelding]

Let op de wieken en die stang aan de onderkant
[afbeelding]

Beter dan dit ga je het niet krijgen :)
toon volledige bericht
Ziet er mooi uit inderdaad, maar een flinke performance hit. Ik zak van 140 fps naar 40 fps met dips richting 15 fps...

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gurneyhck
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-05 11:53
pl0p schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:48:
[...]

Tsja, een memory upgrade zou ik wel willen, maar DDR1 geheugen is erg duur, en bovendien mag ik in dit topic alleen over de 48xx praten :|
offtopic:
Zou je niet gewoon eens voor een nieuw systeem gaan kijken? Dat hoeft helemaal niet duur te zijn hoor, je hebt voor onder de €100 al dikke core 2 duo's. Maar als je echt weinig geld ter beschikking hebt, kijk dan gewoon eens in Vraag&Aanbod hier op tweakers.net Staan altijd superstrakke aanbiedingen. Als je een beetje gaat puzzelen met de aanbiedingen dan heb je al snel een mooi systeem :) Gewoon paar daagjes in de gaten houden.
Er staat bijvoorbeeld nu een Q6600 (quad-core processer!!) voor slechts €80 8)

p.s. investeren in zo'n "oud systeem" (met alle respect) is niet echt verstandig meer. Want zoals jezelf al aangaf is ddr1 geheugen bijvoorbeeld erg duur.

[ Voor 8% gewijzigd door Gurneyhck op 12-09-2008 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
Dr. Strangelove schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:24:
[...]

Ziet er mooi uit inderdaad, maar een flinke performance hit. Ik zak van 140 fps naar 40 fps met dips richting 15 fps...
Dat klopt, ik speel dan ook alleen in de lichte spellen met 8x + Wide-Tent, in de wat zwaardere spellen met 4x Wide-Tent en in de extreem zware spellen (Crysis) met 4x Box :) Ik wil best wat frames spenderen aan een mooie IQ :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ixl85
  • Laatst online: 31-05 19:40
Gurneyhck schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:38:
[...]

offtopic:
Zou je niet gewoon eens voor een nieuw systeem gaan kijken? Dat hoeft helemaal niet duur te zijn hoor, je hebt voor onder de €100 al dikke core 2 duo's. Maar als je echt weinig geld ter beschikking hebt, kijk dan gewoon eens in Vraag&Aanbod hier op tweakers.net Staan altijd superstrakke aanbiedingen. Als je een beetje gaat puzzelen met de aanbiedingen dan heb je al snel een mooi systeem :) Gewoon paar daagjes in de gaten houden.
Er staat bijvoorbeeld nu een Q6600 (quad-core processer!!) voor slechts €80 8)

p.s. investeren in zo'n "oud systeem" (met alle respect) is niet echt verstandig meer. Want zoals jezelf al aangaf is ddr1 geheugen bijvoorbeeld erg duur.
offtopic:
Mee eens. Goede hardware is tegenwoordig best goedkoop.
Voor 100 euro heb je best een redelijke CPU, voor 130 euro heb je een 4850. 4GB ram kost nog maar 50 a 60, mobo zit je met 80 ook wel ok.
Dan heb je voor 370 euro een nieuwe bak staan (als je je case, hd's, opticals, psu laat hangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pl0p
Avalaxy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:54:
pl0p, ik zal zometeen even Call of Duty 4 benchmarken voor je, je hebt gelijk dat 'soepel' lopen inderdaad een relatief begrip is :P
Bedankt, ik wacht in spanning af :)
Gurneyhck schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 20:38:

offtopic:
Zou je niet gewoon eens voor een nieuw systeem gaan kijken? Dat hoeft helemaal niet duur te zijn hoor, je hebt voor onder de €100 al dikke core 2 duo's.
[...]
Precies, ik vind het ook zonde om nog te investeren in een oud systeem, daarom wil ik weten of ik met een 4870 er weer een jaar tegenaan kan. Ik vind het zonde om nu al mobo+geheugen+proc+video te vervangen (is pas 2 jaar oud). Die 4870 kan ik toch weer overzetten naar een nieuw systeem, eventueel met een tweede in SLI erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peakaboo
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Y3LLoW schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 16:33:
Ik gebruik nu rivatuner voor de fanspeed. Gisteren crashte pc midden onder het gamen, ik had de fan toen op 55% volgens mij. Nu was het trouwens wel bloedheet maar ja.

Wat ik iritant vind aan de gainwardtool is dat je hem niet lager dan 50% kunt zetten. Dan heb je er nog niks aan als je hem in idle stil wil hebben :P
Ik gebruik hem ook alleen bij het gamen...

Btw rivatuner in combo met ATi kaarten heb ik nooit als goed ervaren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Nu online
pl0p schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:22:
[...]

Bedankt, ik wacht in spanning af :)
Testje stond er inmiddels al, maar misschien heb je er overheen gelezen want ik was niet zo duidelijk ;)
Avalaxy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:54:

Ik heb even de single player gespeeld, de missie Warpig (die missie dat je die stad aanvalt met die abrams tank en al die gasten op die gebouwen) en daar kwam dit uit:

2008-09-12 19:58:57 - iw3sp
Frames: 10024 - Time: 176940ms - Avg: 56.651 - Min: 29 - Max: 115

Denk dus niet dat je de 60FPS op 1920x1200 gaat halen ;) Maar 45~50 zal wel lukken gok ik.

• pl0p
Avalaxy schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:40:
[...]
Testje stond er inmiddels al, maar misschien heb je er overheen gelezen want ik was niet zo duidelijk ;)
[...]
Sorry, ik dacht dat je hetzelfde level van de review "Shock and Awe (1680x1050, 4xAA, 8xAF, max. Quality)" nog ging testen. Maar dat hoeft idd niet, zoveel zal het niet schelen immers! In ieder geval bedankt, ik weet dus nu dat de 4870 op mijn huidige systeem ruwweg de helft gaat presteren in vergelijking met een nieuw mobo/proc/geheugen. Dus nu nog even beslissen wat ik ga doen, alles upgraden of alleen videokaart... Keuzes, keuzes :S

• Avalaxy
  • Nu online
pl0p schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 10:42:
[...]

Sorry, ik dacht dat je hetzelfde level van de review "Shock and Awe (1680x1050, 4xAA, 8xAF, max. Quality)" nog ging testen. Maar dat hoeft idd niet, zoveel zal het niet schelen immers! In ieder geval bedankt, ik weet dus nu dat de 4870 op mijn huidige systeem ruwweg de helft gaat presteren in vergelijking met een nieuw mobo/proc/geheugen. Dus nu nog even beslissen wat ik ga doen, alles upgraden of alleen videokaart... Keuzes, keuzes :S
Kun je die CPU nog overclocken?

Indien ja, en je voeding trekt het, zou je er 1GB bij kunnen zetten en er een HD4870 naast stoppen. Maar als je PC al wat ouder is (mijne is pas 2 jaar dus ik vond het zonde om hem al weg te doen :'( ) dan kun je misschien nog even doorgaan met je huidige pc en dan ineens een nieuwe kopen :) DDR2 is echt spotgoedkoop... 4GB voor 40 euro ofzo, echt niet normaal meer. Hardeschijven kosten ook geen drol... 500GB voor 39 euro, waar hebben we het dan nog over :')

Maarja... Zelf m'n pc echt op een kut moment gekocht, prijzen zijn nu echt extreem aantrekkelijk :o

Anoniem: 144839

Ik zie jullie het weinig hebben over de het verschil tussen de 3870X2 en de 4870.
verschil in prijs is toch behoorlijk en vroeg me af wat jullie gedachten daar over zijn.

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Geweldig! Heb na 2 weken wachten een nieuwe 4870 gekregen :P
(Garantie gevalletje, deed niks meer)
Doe de doos open....... heeft hij een groene pcb :(
Ziet er niet uit icm rode fan. En ATI hoort rood te zijn vind ik.

Maja, kan er niet mee zitten. Kan iig weer gamen!

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• KneoK

KneoK

Anoniem: 144839 schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 15:36:
Ik zie jullie het weinig hebben over de het verschil tussen de 3870X2 en de 4870.
verschil in prijs is toch behoorlijk en vroeg me af wat jullie gedachten daar over zijn.
Ik denk niet dat veel mensen een 3870X2 zouden inruilen voor een 4870 (hooguit met de intentie er op korte termijn nog eentje naast te zetten), dus ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die er iets zinnigs over te zeggen hebben. Je zult hooguit als je geluk hebt wat benchmarks vinden die het verschil in prestatie laten zien.

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-06 18:53
KneoK schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 20:46:
[...]

Ik denk niet dat veel mensen een 3870X2 zouden inruilen voor een 4870 (hooguit met de intentie er op korte termijn nog eentje naast te zetten), dus ik denk ook niet dat er veel mensen zijn die er iets zinnigs over te zeggen hebben. Je zult hooguit als je geluk hebt wat benchmarks vinden die het verschil in prestatie laten zien.
Ik heb mijn HD3870 X2 in geruild voor een HD4850 :) en ben er erg happy mee meeste games die ik speel doen het beter want die hadden geen super goede CF support en ik speel veel met AA en AF en daar is de HD4xxx gewoon super goed in.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• KneoK

KneoK

Astennu schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 21:30:
[...]

Ik heb mijn HD3870 X2 in geruild voor een HD4850 :) en ben er erg happy mee meeste games die ik speel doen het beter want die hadden geen super goede CF support en ik speel veel met AA en AF en daar is de HD4xxx gewoon super goed in.
Ok, cool. Dat de 48xx serie beter in AA was dat wist ik, maar ik had verwacht dat een 3870X2 niet onder zou doen voor een 4870.

• Jasperrr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 15-05 11:10
pl0p schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 22:22:
Die 4870 kan ik toch weer overzetten naar een nieuw systeem, eventueel met een tweede in SLI erbij.
In SLI? Veel succes daarmee >:)
KneoK schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:35:
Ok, cool. Dat de 48xx serie beter in AA was dat wist ik, maar ik had verwacht dat een 3870X2 niet onder zou doen voor een 4870.
Van wat ik zo heb gezien qua benchmarks, is de 4870 toch een stuk beter dan de 3870X2 :/

[ Voor 40% gewijzigd door Jasperrr op 13-09-2008 22:55 ]

• pl0p
Avalaxy schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 14:03:
[...]
Kun je die CPU nog overclocken?

Indien ja, en je voeding trekt het, zou je er 1GB bij kunnen zetten en er een HD4870 naast stoppen. Maar als je PC al wat ouder is (mijne is pas 2 jaar dus ik vond het zonde om hem al weg te doen :'( ) dan kun je misschien nog even doorgaan met je huidige pc en dan ineens een nieuwe kopen :)
Systeem is 3 jaar oud, proc+video 2 jaar (mijn gamebak). Ik ga maar zo langzamerhand eens op zoek naar een nieuw mobo+geheugen+proc+4870 (of opvolger), met als kleine bonus een sharkoon rebel 9 value. Ik vind de winst op mijn huidige systeem met een 4870 te gering om daar geld in te pompen.

ps. Ik vermoed trouwens dat de pci-e 1.1 van de A8N-SLI roet in het eten gooit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12-06 23:22

epo

Y3LLoW schreef op vrijdag 12 september 2008 @ 19:52:
Ik heb nu een aantal keer onder het spelen van CSS gehad dat de game vastloopt. Het beeld freezed dan in allemaal vierkantjes..

Is dit puur een warmteprobleem ?
Helaas heb ik dit probleem dus ook, voornamelijk met WoW. Eigenlijk alles geprobeerd, fanspeeds, drivers, extra cooling noem maar op. Als ik dit googlen lijkt het een Sapphire probleem te zijn, zonder oplossing, en de een lost het op met fanspeeds en de ander niet. Indien het mijn voeding zou zijn, zou je toch andere symptonen verwachten niet?
Ik heb hiervoor een 4850 gehad en deze had het probleem niet,echter heb ik in de meantime ook een E8600 en een ander MB en geheugen geinstalleerd en de 4870. Waarschijnlijk ga ik maar een andere voeding proberen of iemand nog andere suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartijn2
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 10:44

bartijn2

Fixing the world

Ik ben zelf in het bezit van een shappire 4870 kaart. Geweldige kaart overigens maar hij wordt nogal heet vandaar dat ik een HR-03-GT heb aangeschaft.. Maar dit vind ik ook niet echt een geweldige oplossing. (aangezien ik miss er nog 1 bij wil prikken en daar nu geen ruimte meer voor heb)
Wat ik mij afvroeg is, dat misschien een Zalman Reserator 1 wel voldoende kan zijn om mijn kaartje koel genoeg te houden met een full cover blokje erop (EK heeft deze volgens mij) Maar ik kan nergens op inet wat vinden over een combi van de Zalman en de 4870 hoe het koelt. Heeft iemand hier misschien ervaring mee? En zou het mogelijk zijn om 2 van deze kaarten te kunnen koelen met 1 Reserator?
(Ik heb verder weinig ervaring met WC, maar dit leek mij wel een oplossing)

https://mobileservicecenternetherlands.nl/ - goedkoop en snel je idevice gerepareerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is voor mij nu wel duidelijk dat de 4870 de kaart is op het moment.
Nu zit ik echter nog met het prijsverschil tussen de 4870 en de 4870x2
is de X2 echt die 200 waard? of kan ik beter nu de 4870 kopen en over anderhalf jaar weer eens gaan kijken.

ps. hoe lang is deze kaart? ff kijken of ik een nieuwe kast moet hebben.

ik ben nooit een fan geweest van het nieuwste van het nieuwste kopen omdat daar gewoon de hoofdprijs voor word gevraagd terwijl die over 3 maanden weer achterhaalt is. Ik ben echter de weg een beetje kwijt met de videokaarten van het moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dafz0r
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 10-06 22:05
dafz0r schreef op maandag 08 september 2008 @ 10:58:
nog mensen met vista 64 en een hd4870 die last hebben met booten? 1 kans op 2 boot hij niet maar krijg ik een zwart scherm ipv windows logon screen. Ff safemode booten en daarna loopt alles goed. Blijkbaar een known issue maar ik heb er nog geen oplossing voor gezien

[...]
uhm, ok, ik zat op gigabyte's firmware F4, F5 bevatte een vga incompatibility fix... Ik zit op F8 nu en sinds dan geen bsods meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Anoniem: 144839 schreef op zondag 14 september 2008 @ 03:16:
Het is voor mij nu wel duidelijk dat de 4870 de kaart is op het moment.
Nu zit ik echter nog met het prijsverschil tussen de 4870 en de 4870x2
is de X2 echt die 200 waard? of kan ik beter nu de 4870 kopen en over anderhalf jaar weer eens gaan kijken.

ps. hoe lang is deze kaart? ff kijken of ik een nieuwe kast moet hebben.

ik ben nooit een fan geweest van het nieuwste van het nieuwste kopen omdat daar gewoon de hoofdprijs voor word gevraagd terwijl die over 3 maanden weer achterhaalt is. Ik ben echter de weg een beetje kwijt met de videokaarten van het moment.
Ik denk dat je zelf al het antwoord geeft.

Als de 4870 voldoet, voldoet die, dan zou ik nu niet duurder gaan kopen, maar nu gewoon de 4870 en later nog eens upgraden.
Als de 4870 niet voldoet, dan kan het nuttig zijn om nu de 4870 X2 te kopen.

En of het "voldoet" hangt af van welke games je wilt spelen en op welke resolutie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 11-06 23:44
Anoniem: 144949 schreef op zondag 14 september 2008 @ 09:56:
[...]

Als de 4870 voldoet, voldoet die, dan zou ik nu niet duurder gaan kopen, maar nu gewoon de 4870 en later nog eens upgraden.

En of het "voldoet" hangt af van welke games je wilt spelen en op welke resolutie.
Het gaat er ook om wanneer zo'n kaart weer achterhaald is. Als je 2 jaar terug een 8800GTX kocht voor de hoofdprijs heb je een topkoop omdat die 1,5 jaar later zo'n beetje nog de snelste kaart was. Dan heb je het idee dat het het geld waard is geweest. Ik ben benieuwd hoe lang de 4870X2 dat gaat zijn, een half jaar misschien? Ik heb niet het idee dat nvidia met heel veel spectaculairs nog komt dit jaar.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Ik heb sinds vandaag ook 2 Powercolor HD4850's in mijn systeem. Deze zijn nog singleslot waar ik speciaal nog naar gezocht heb omdat ze anders niet in mijn systeem zouden passen. Op zich geen probleem, idle zijn ze stil zat.

Nu heb ik de temperatuur nog niet gemeten, maar ik geloof wel dat die redelijk hoog zal zijn zoals bekend is. De stickers zijn bij beiden kaarten in ieder geval al helemaal los gekomen in 1 uur tijd. Dat vind ik overigens geheel prima, die stickers zijn toch lelijk.

Het enige nadeel is dat mijn voeding nu zelfs idle als een stofzuiger klinkt, terwijl de computer idle slechts 300w gebruikt van de 650 die de voeding (als het goed is continu) zou moeten kunnen leveren.

Nu eerst maar eens wat spelletjes installeren/spelen. Ik kijk later wel of ik die voeding vervang. In ieder geval ben ik tot nu toe dik tevreden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
KneoK schreef op zaterdag 13 september 2008 @ 22:35:
[...]

Zelfs mijn HD4850 was in sommige opzichten (700-1100 MHz OC) sneller dan mijn oude HD3870 X2. De HD4870 heeft dat gewoon nog sterker. Alleen games die goede CF support hebben draaien sneller op de HD3870 X2. Maar ik speel best veel oude games en ook minder bekende/populaire games en daar deed de HD3870 X2 niet veel. Al ben ik wel aan het twijfelen of ik niet de nieuwe HD4870 X2 ga kopen. Zal toch een stukje sneller zijn dan mijn HD4850 die op 750-1100 loopt. Vooral ook door het GDDR5 geheugen en dat er 1 GB per core beschikbaar is.

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949 schreef op zondag 14 september 2008 @ 09:56:
[...]

Ik kijk naar de toekomst, ik betaal liever nu iets meer maar dat ik dan later goed zit.
jullie zijn de kenners (hoop ik) enig idee of er binnenkort nog iets nieuws uitkomt?
is de 4870X2 nu echt 2x zo snel als een 4870? dan is hij het geld wel waard lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 144839 op 14-09-2008 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indy91
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 31-01 14:21
Anoniem: 144839 schreef op zondag 14 september 2008 @ 16:35:
[...]
is de 4870X2 nu echt 2x zo snel als een 4870? dan is hij het geld wel waard lijkt me.
Neen....de HD4870X2 is bijna nooit (95% van de gevallen) 2x zo snel als een enkele HD4870.

Over het algemeen kun je stellen dat hoe hoger de resolutie, des te meer je hebt aan een HD4870X2.

Op resoluties groter/gelijk aan 1920x1200 zul je pas de kracht van de HD4870X2 merken in de huidige games. Game je op een resolutie lager dan 1920x1200 zul je vooralsnog nauwelijks performance gains zien t.o.v. de HD4870 (single).

Zie deze FP of de FP van het ATi Nieuwsdiscussie Topic (met een 20-tal HD4870X2 reviews) voor uitgebreide benchmarks.
jullie zijn de kenners (hoop ik) enig idee of er binnenkort nog iets nieuws uitkomt?
- nVidia komt dit jaar nog met een refresh van de GTX260/280 uit (rond december 2008)
- ATi komt als ik het goed heb, aan het eind van dit jaar nog met een refresh van de RV770 (HD48xx): namelijk de RV780.
- Het is ook nog mogelijk dat ATi dit jaar met een geheel nieuwe GPU op de proppen komt: de RV870. Al lijkt mij dit wel de minst waarschijnlijke optie.

[ Voor 36% gewijzigd door Indy91 op 14-09-2008 17:47 ]

AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Astennu schreef op zondag 14 september 2008 @ 13:59:
[...]

Zelfs mijn HD4850 was in sommige opzichten (700-1100 MHz OC) sneller dan mijn oude HD3870 X2. De HD4870 heeft dat gewoon nog sterker. Alleen games die goede CF support hebben draaien sneller op de HD3870 X2. Maar ik speel best veel oude games en ook minder bekende/populaire games en daar deed de HD3870 X2 niet veel. Al ben ik wel aan het twijfelen of ik niet de nieuwe HD4870 X2 ga kopen. Zal toch een stukje sneller zijn dan mijn HD4850 die op 750-1100 loopt. Vooral ook door het GDDR5 geheugen en dat er 1 GB per core beschikbaar is.
Daar zit ik nu ook een beetje mee. Opzich wil ik een extra 4870 erbij plaatsen maar ben bang dat ik op 1920x1200 en veel AA en AF dan door de 512MB ga zitten. Dan zou een X2 een uitkomst zijn met z'n 1GB per core.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• General_Failure
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21:52

General_Failure

Vrolijk Pasen!!!

Giant87 schreef op woensdag 10 september 2008 @ 23:27:
[...]

In Trackmania United krijg ik af en toe dat de kleur weg valt naar bijna zwart/wit. En soms zijn er enorm fel groene kleuren...

Heb de club3d 4850 @ stock.
Trackmania heeft een optie voor Dynamic colors. Die kun je via de configuratie forcen (onder Advanced -> Display), dan heb je ze altijd, maar sommige tracks zijn zo gebouwd dat je altijd die dynamische kleuren krijgt. Waarschijnlijk ligt dat dus niet aan je kaart.

Me and my dear friend General Protection-Error will invade your computer with our mighty army of Bugs. We will avoid the Firewall at the Gates of your PC by entering through your Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rCk
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-06 15:21

rCk

Mensen ik heb even een vraag wat betreft de profile tool van Catalyst.
Nu heb ik wat lopen kloten met de clocks van mijn nieuwe HD4870. Maar nu stuitte ik op een iet wat kleine maar toch best irritante gebeurtenis.

Als ik game speel ik met headset op of met mijn 5.1 speakerset waarbij het volume hard genoeg is, waardoor ik mijn fan toch op 40% kan draaien en geen idee van ' wat een geluid ' heb. Maar als ik gewoon wat anders doe, of bijvoorbeeld slaap. Dan volstaat 22 of 30% zeker. (Die profiles heb ik ook).
Maar als ik ook maar de profile verandert, veranderen mijn clocks gewoon naar standaard. Dan als ik terugga naar die andere profile staan de clocks ook daarin op standaard.

Is dit op te lossen of moet ik ermee leren leven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 274285

Ik heb zelf dus ook een 4870 aangeschaft,
Vervolgens windows vista geinstaleerd.
alles draait prima maar zo dra ik microsoft flight simulator X opstart en ga spelen krijg ik na 5 minuten allemaal 4kantjes in mijn scherm paar tellen later word het scherm zwart en doet mijn pc niks meer..

Zou bij god niet weten wat ik hier aan moet doen verder prima kaart !
maar met mijn 8800Gt had ik er nooit last van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
rCk schreef op zondag 14 september 2008 @ 20:08:
Mensen ik heb even een vraag wat betreft de profile tool van Catalyst.
Nu heb ik wat lopen kloten met de clocks van mijn nieuwe HD4870. Maar nu stuitte ik op een iet wat kleine maar toch best irritante gebeurtenis.

Als ik game speel ik met headset op of met mijn 5.1 speakerset waarbij het volume hard genoeg is, waardoor ik mijn fan toch op 40% kan draaien en geen idee van ' wat een geluid ' heb. Maar als ik gewoon wat anders doe, of bijvoorbeeld slaap. Dan volstaat 22 of 30% zeker. (Die profiles heb ik ook).
Maar als ik ook maar de profile verandert, veranderen mijn clocks gewoon naar standaard. Dan als ik terugga naar die andere profile staan de clocks ook daarin op standaard.

Is dit op te lossen of moet ik ermee leren leven?
Je zou je bios wat kunnen aanpassen. Dus van je eigen bios een dump maken en met RBE de kloksnelheden in 2D wat omlaag halen samen met de fan speed. En in 3D de fan sneller later draaien en kloksnelheden hoger zetten. Is opzich heel makkelijk maar als je denkt begin ik liever niet aan. Kijk dan eens naar ATi Tray Tools zou het ook mogelijk mee moeten zijn en Rivatuner zou volgens mij ook wel moeten werken. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Anoniem: 274285 schreef op zondag 14 september 2008 @ 20:10:
Ik heb zelf dus ook een 4870 aangeschaft,
Vervolgens windows vista geinstaleerd.
alles draait prima maar zo dra ik microsoft flight simulator X opstart en ga spelen krijg ik na 5 minuten allemaal 4kantjes in mijn scherm paar tellen later word het scherm zwart en doet mijn pc niks meer..

Zou bij god niet weten wat ik hier aan moet doen verder prima kaart !
maar met mijn 8800Gt had ik er nooit last van
Zie mijn post boven, ik had hetzelfde, ik denk dat ik heb opgelost door de 2d clock naar dezelfde waardes te zetten als de 3d clock. Blijkbaar schakelt hij eens terug en dit zorgt bij sommige voor de freezes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
Hoe doe je dit?

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-06 13:05

Dani86

AeroGeek

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epo

epo

Zie ook de fan fix :

Try "disabling" powerplay in same yourprofile.xml that we have to edit for fan fix. It's at beginning of file, for Sapphire card just change

Feature name="CoreClockTarget_0"
Property name="Want_0" value="50000"
Property name="Want_1" value="50000"
Property name="Want_2" value="75000"

to:

Feature name="CoreClockTarget_0"
Property name="Want_0" value="75000"
Property name="Want_1" value="75000"
Property name="Want_2" value="75000"

Unlike fan fix that stays after reboot, you need to select your profile after each Win startup usually TWICE so check with latest GPU-Z that it works, it should read 750 Mhz Core clock when idle at desktop. Also you can create another profile with normal speeds for 2D and use it while not gaming.

Dit is de forum link waar meedere gebruikers dit probleem helaas hebben :

http://forums.amd.com/gam...FTVAR_FORUMVIEWTMP=Linear

Ik heb de hele avond na WoWén en Spore geen problemen meer gehad.

[ Voor 5% gewijzigd door epo op 15-09-2008 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:29
Interessant, dat probleem heb ik dus ook. Vanavond even testen :D

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:51
Kan iemand mij vertellen hoe groot een 4870 is? qua lengte dan he.
Ik heb nu een 2900xt, en die past net aan in mijn kast. Nu wil ik deze gaan vervangen door een 4870, maar wil ik eerst graag weten of dit uberhaupt gaat passen :P
Daarnaast, ik heb het vermoeden (plaatjes) dat de coolers van de 2900xt en 4870 precies hetzelfde zijn. Dit is voor mij ook interessant aangezien mijn 2900XT akelig dicht bij mijn northbridge cooler zit. Hij moet dus niet veel dikker zijn.

Kon dit op internet niet zo snel vinden, dus wie o wie weet dit O-)

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:46
Dan moet je beter zoeken want dat kostte me 30 seconden op google (4870 length).

9 en een kwart inch. Dat mag je zelf converteren naar cm ;)

These are my principles. If you don't like them, I have others.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meekoh
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:51
Dr. Strangelove schreef op maandag 15 september 2008 @ 09:51:
Dan moet je beter zoeken want dat kostte me 30 seconden op google (4870 length).

9 en een kwart inch. Dat mag je zelf converteren naar cm ;)
Thnx! Ik zocht op 4870 Board length, maar dan krijg je niet veel boeiends...

edit: Blijkbaar is de 4870 +- 1 centimeter korter :)

[ Voor 7% gewijzigd door Meekoh op 15-09-2008 10:04 ]

Computer says no

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FirstStop
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06-06 17:31
Heb nu mn MSI 4850 al een tijdje, en Crysis maar eens geinstalleerd. Met de 8.8 Catalyst.
Crysis loopt prima op medium specs (in XP) maar vertoont veel artifacts, vaak zoveeldat ze het hele beeld vullen en het spel onspeelbaar maken. Dit is overigens met de 1.0 versie van Crysis.
Mijn kaart zit zo ongeveer op 80 graden idle dus zal ie wel flink heter ijn tijdens het spel. Maar eigenlijk is dat raar omdat mijn case voorzien is van voldoende casefans en de boel met een stockfan ook wel koel zou moeten blijven. Ik heb hier en daar wel wat gelezen over een bios aanpassing om de temperaturen te verlagen maar kan niks concreets vinden

Iemand nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dani86
  • Laatst online: 08-06 13:05

Dani86

AeroGeek

Ja check de startpost. Hierin wordt uitgelegd hoe je een profile kan aanmaken in CCC, en hoe je hiermee de fanspeed kunt verhogen.

Ryzen 5 7500F - 32GB RAM @ 6000 MHz - RX7700XT - WD SN770 1TB nvme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 14:52
Ik heb een 4850 aangesloten via hdmi op mn hd-ready lcd tv.
Nu is het signaal op mn tv 1080i en ik zou dit graag op 720p willen hebben.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ie een 720p signaal uitstuurt ipv 1080i?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-05 19:19
Ik heb ook iets vreemd met mijn 4850 CF opstelling. CPU-z geeft aan dat idle het geheugen van de ene kaart op 750mhz werkt en de andere op 975mhz.
Ter illustratie:

Afbeeldingslocatie: http://www.e-down.nl/uploadedimages/Cs474489.png

Dat de ene GPU warmer word is niet vreemd, boven (btx style) die kaart zit direct een geluidskaart, dat gaat helaas niet anders.

Ik zal straks ook eens testen wat er onder load gebeurt. Zou het kunnen dat de ene kaart een andere bios heeft? Zo ja, dan zal ik dat straks ook meteen nakijken :) Natuurlijk hebben ze dezelfde bios, dat kon ik al in de eerste tab van GPU-Z zien 8)7

[ Voor 7% gewijzigd door Aapenootjes op 15-09-2008 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-06 20:40
Qosmic schreef op maandag 15 september 2008 @ 12:29:
Ik heb een 4850 aangesloten via hdmi op mn hd-ready lcd tv.
Nu is het signaal op mn tv 1080i en ik zou dit graag op 720p willen hebben.

Weet iemand hoe ik ervoor kan zorgen dat ie een 720p signaal uitstuurt ipv 1080i?
Wat is de native resolutie van je LCD TV? 1366x768 toevallig? Zet je bureaublad daarop en dan is het singaal geen 1080i meer :)
Ik heb dat ook als ik m'n bureaublad bijvoorbeeld op 1680x1050 heb staan voor m'n Samsung 205BW scherm en dan switch naar m'n 40" HD Ready LCD TV.
Om die 1680x1050 toch weer te geven springt m'n LCD TV dan naar 1080i, ziet er niet uit.
Kort samengevat: stel je bureaublad in op de native reso van je TV

[ Voor 4% gewijzigd door Demon_Eyez op 15-09-2008 15:18 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 14:52
Native resolutie van de tv is idd 1366x768.
Maar ik kan mijn bureaublad daar niet op zetten omdat mn primary beeldscherm 1280x1024 is.

Heb em dus ook gekloond naar mn tv, maar daar is de reso dus 1920x1080.
Je zou denken dat ik dus wel mn beeldscherm op 1280x1024 kan zetten en de reso van mn tv ook apart, maar dat lukt me niet

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeChicken
  • Laatst online: 30-04 08:39

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

Ik zat net 2 Sapphire HD4850 kaarten te vergelijken, maar nu zie ik dat er behalve de cooler ook verschillen lijken te zijn met de lay-out van het PCB (transistoren). Het gaat om de
Sapphire 4850 Toxic:
http://www.sapphiretech.c...erview.php?gpid=247&grp=3

en de Sapphire HD4850 Dual Slot :
http://www.sapphiretech.c...erview.php?gpid=249&grp=3

Kan iemand uitleggen hoe dit komt ?

Core i5 6500 | Gigabyte GA-B150-HD3P | 8GB DDR4 Crucial Ballistix Sport | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Laatst online: 12:56

superwashandje

grofheid alom

is de toxic versie niet het gewone standaard design maar dan met die zalman koeler?(en opgevoerd natuurlijk)

de dual slot versie heeft in ieder geval een geoptimaliseerde lay out waardoor ze de kaart ook korter hebben kunnen maken.

je had dus op de sapphire site ook ff kunnen doorklikken naar de link van de review die erbij staat:http://firingsquad.com/hardware/sapphire_toxic_4850_dual_slot_review/

[ Voor 26% gewijzigd door superwashandje op 15-09-2008 20:10 ]

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masterkale1
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 25-05 00:31
Hallo ik heb een sapphire 4850 kaart in m`n pc, draait in XP prof (8400 intel en p5k3) ik heb al enige tijd last van vage kleurtjes in m`n scherm die zich af en toe geheel oplossen na diverse malen "alt tab" te gebruiken.
Met 3d mark 2006 merkte ik ook artifacts op, vooral bij de forrest test. Ik heb alle drivers weleens gewist en vervangen voor versies 8.6 8.7 8.8 (8.8 werkte helemaal niet lekker met de install) ook driver sweaper gebruikt.
Enkele screenshots hieronder. Heeft iemand enig idee wat het probleem zou kunnen zijn?

gekleurde randen
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/50804636.jpg

hier wel goed!
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/50804638.jpg

bij de pijl zwarte artifacts en roze rand
Afbeeldingslocatie: http://album.partyflock.nl/50804642.jpg

Speakers: Isophon 2x Cassiano`s D 2x FRC-C - 1x FRC-D - 5x top speakers Accuton . Sub: JL audio 113v2, Preamp:Datasat RS20i - Amp: Marantz 2 x MM8077 Cinemike bridged 5/7CH ch - Mediaplayer: Oppo upd-203 Cinemike - Beamer: JVC NX-9 cinemike

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XtremeChicken
  • Laatst online: 30-04 08:39

XtremeChicken

Dodge Viper ownage

superwashandje schreef op maandag 15 september 2008 @ 20:09:
is de toxic versie niet het gewone standaard design maar dan met die zalman koeler?(en opgevoerd natuurlijk)

de dual slot versie heeft in ieder geval een geoptimaliseerde lay out waardoor ze de kaart ook korter hebben kunnen maken.

je had dus op de sapphire site ook ff kunnen doorklikken naar de link van de review die erbij staat:http://firingsquad.com/hardware/sapphire_toxic_4850_dual_slot_review/
Bedankt, die link had ik inderdaad over het hoofd gezien.
Hier kan je goed het verschil zien tussen de 2 kaarten:
Afbeeldingslocatie: http://i36.tinypic.com/nn2pex.jpg

Core i5 6500 | Gigabyte GA-B150-HD3P | 8GB DDR4 Crucial Ballistix Sport | Seasonic M12II Evo 520W | beQuiet Case

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
bartijn2 schreef op zondag 14 september 2008 @ 02:29:
Ik ben zelf in het bezit van een shappire 4870 kaart. Geweldige kaart overigens maar hij wordt nogal heet vandaar dat ik een HR-03-GT heb aangeschaft.. Maar dit vind ik ook niet echt een geweldige oplossing. (aangezien ik miss er nog 1 bij wil prikken en daar nu geen ruimte meer voor heb)
2 HR03's met 2 4870's kan je op meerdere manieren samenstellen, daarvan ben je op de hoogte?
Ik doel op het feit dat je deze heatsinks op 2 manieren kan bevestigen en de ruimte beter kunt benutten.

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Laatst online: 01-03-2023
Ik heb sinds kort een Sapphire 4850 (reference). Ik wil daarop binnenkort een Arctic Accelero S1 Rev. 2 zetten, maar in verband met de garantie test ik de kaart eerst met de stock cooler. Alles lijkt normaal te werken, qua temps (GPU-Z), geen artifacts bij AtiTool (0.26) en 3dmark Vantage geeft zo te zien ook geen artifacts, maar wel een goede score. Het enige wat niet helemaal goed is, is bij het opstarten van Vista: nadat het Vista-logo langzaam infadet, zie je bij het scherm waar je je user account kunt selecteren geregeld kort zwarte strepen in het beeld. Is dit normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

SiHiDa schreef op dinsdag 16 september 2008 @ 17:44:
Ik heb sinds kort een Sapphire 4850 (reference). Ik wil daarop binnenkort een Arctic Accelero S1 Rev. 2 zetten, maar in verband met de garantie test ik de kaart eerst met de stock cooler. Alles lijkt normaal te werken, qua temps (GPU-Z), geen artifacts bij AtiTool (0.26) en 3dmark Vantage geeft zo te zien ook geen artifacts, maar wel een goede score. Het enige wat niet helemaal goed is, is bij het opstarten van Vista: nadat het Vista-logo langzaam infadet, zie je bij het scherm waar je je user account kunt selecteren geregeld kort zwarte strepen in het beeld. Is dit normaal?
Ik denk niets om je zorgen om te maken. Niet op eerste gezicht in ieder geval, ik heb zat beeldcorruptie zien optreden bij het starten en inloggen van Windows, op talloze systemen met compleet andere configuraties. De ene keer een hikje in de driver, de andere keer de monitor die ff niet lekker schakelt naar een andere resolutie, maar nooit echte defecten.

Mijn vorige videokaart gaf bij booten altijd heel even een paars blokje rechtsbovenaan, maar alleen op mijn eigen moederbord, op andere borden niet. Mijn huidige kaart heeft dat weer niet op hetzelfde moederbord.
Met mijn vorige LCD monitor die via d-sub was aangesloten kreeg ik tijdens het opstarten met een "oude" X1950Pro bij het overschakelen naar de grafische omgeving van Windows altijd 6 dikke strepen, op een oudere 15" LCD weer niet.

Testen doe je door gewoon te gebruiken. Draai nog een paar benchmarks, laat Atitool nog even lekker artifact scannen en ga gewoon wat spellen spelen, dan kom je er snel genoeg achter of de kaart stabiel is en artifactvrij werkt.

• Bonez0r
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 09-01 12:43
XtremeChicken schreef op maandag 15 september 2008 @ 23:16:
[...]

Bedankt, die link had ik inderdaad over het hoofd gezien.
Hier kan je goed het verschil zien tussen de 2 kaarten:
[afbeelding]
Ik heb de Toxic versie van deze kaart en heb een paar pagina's terug een probleem erover gepost. De fan draait continu op 100% en maakt een enorme herrie. Ik dacht eerst dat er iets niet goed was met de kaart, maar ik heb gegoogled en volgens deze review van techPowerUp hoort het zo.

Is er een hardwarematige manier om de fan toch langzamer te laten draaien? Ik heb zelf weinig verstand van kabels en connectors. Ik heb een paar fancontrollers opgezocht maar de stekkers daarvan lijken alleen voor cpu en casefans te zijn. De connector van de videokaart fan is veel kleiner.

There go the goddamn brownies.

• marko77
Ik heb net mijn sapphire 4870 1GB geplaatst :)
Nu heb ik de catalyst 8.8 drivers erop gegooid, is het dan nog ndoig om de hotfix drivers erbij te installeren of is het zelfs beter om 8.9 te proberen voor meer performance?

Er is btw een nieuwe rivatuner versie uit, daarmee kan ik de fan iig goed instellen, wel herrie boven de 50% >:)

Mijn rig

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Bonez0r schreef op woensdag 17 september 2008 @ 19:07:
[...]

Ik heb de Toxic versie van deze kaart en heb een paar pagina's terug een probleem erover gepost. De fan draait continu op 100% en maakt een enorme herrie. Ik dacht eerst dat er iets niet goed was met de kaart, maar ik heb gegoogled en volgens deze review van techPowerUp hoort het zo.

Is er een hardwarematige manier om de fan toch langzamer te laten draaien? Ik heb zelf weinig verstand van kabels en connectors. Ik heb een paar fancontrollers opgezocht maar de stekkers daarvan lijken alleen voor cpu en casefans te zijn. De connector van de videokaart fan is veel kleiner.
De fan heeft volgens mij 2 draadjes.
Als dit inderdaad zo is kun je de fan op een molex aansluiten om hem op 5 of 7 volt te zetten inplaats van de 12 volt die standaard erop wordt gezet. Als de temp niet te hoog is natuurlijk. ;)
De fan heeft een rode en zwarte draad volgens mij. Rood = Plus en Zwart = ground.
Om 7 Volt op de fan te zetten moet de de rode draad van de fan aansluiten op de gele draad van de molex. En de zwarte draad van de fan sluit je aan op de rode draad van de molex.
Om de fan op 5 Volt te zetten sluit de de rode aan op de rode en de zwarte op de zwarte simpel toch? ;)
Afbeeldingslocatie: http://www.heatsink-guide.com/psplug.gif
Plaatje voor de duidelijkheid. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 14:15

edward2

Schieten op de beesten

Iemand al Warhead aan het spelen op z'n HD48xx (CF)? Hoe draait het?

Niet op voorraad.

• Gurneyhck
  • Laatst online: 21-05 11:53
edward2 schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:00:
Iemand al Warhead aan het spelen op z'n HD48xx (CF)? Hoe draait het?
Ik ben hem aan het downloaden. Ik dacht eerlijk gezegd dat hij vrijdag uitkwam... Ik had hem vorige week al besteld via play.com, maar ben hem nu toch maar op de ahum.. iets minder nette manier aan het downloaden. Ben erg benieuwd naar de performance t.o.v. Crysis "1".
More to follow... >:)

• edward2
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10-06 14:15

edward2

Schieten op de beesten

Gurneyhck schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:05:
[...]

Ik ben hem aan het downloaden. Ik dacht eerlijk gezegd dat hij vrijdag uitkwam... Ik had hem vorige week al besteld via play.com, maar ben hem nu toch maar op de ahum.. iets minder nette manier aan het downloaden. Ben erg benieuwd naar de performance t.o.v. Crysis "1".
More to follow... >:)
Ha jij hebt ook een X2, ben benieuwd .

Niet op voorraad.

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
Ben ook benieuwd, naar warhead.
Hoe draait clear sky bij jullie?
Heb ff gespeeld ,alles op max(dx10) @1680x1050)

Bij de safe zone 20-30fps :( ,maar buiten de zone ~40-60fps

Afbeeldingslocatie: http://s82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/r700/th_xrEngine2008-09-1220-00-22-74.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/r700/th_xrEngine2008-09-1323-37-22-31.jpg

Afbeeldingslocatie: http://s82.photobucket.com/albums/j274/bul_photos/pc/r700/th_xrEngine2008-09-1323-07-43-89.jpg

[ Voor 64% gewijzigd door Bullus op 18-09-2008 03:26 ]

|2600k|Asus 290|

• sweikese
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-04-2019
zo...

mijn sapphire 4850 heeft het welgeteld 3 dagen uitgehouden... daarjuist viel mijn poepienieuwe blitse pc uit en hij ging met geen mogelijkheid meer aan

ik dacht aanvankelijk dat de voeding het begeven had (het zou niet de eerste keer zijn)

kast open gemaakt, aanzetten en de rooksignalen kwamen me tegemoet :X van de videokaart :X

kaart eruit, aanzetten en lopen... gotver de gotver!!!!!!!!! die gaat morgen dus terug en even kijken wat er dan te regelen valt voor direct een upgrade naar 4870 of toch maar een Nvidia...

wat zouden jullie doen?

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18:21

Milmoor

Footsteps and pictures.

Beetje rare vraag. Elk merk heeft uitvallers. Of je voor NVidia of voor ATI gaat lijkt me daar niet van afhankelijk. Een 4850 of 4870 zijn beiden goede kaarten, het hangt ervan af of wat je doet en wil met je PC. Dat lijkt me in drie dagen niet echt veranderd. Kortom, beviel de 4850 verder goed? Zo ja, laat hem vervangen, zo nee, kies wat anders...

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• sweikese
Rellen mocht hier niet he? :P Laten we dan maar ophouden over Nvidia hehe. Ik blijf bij ATI omdat het gewoon beregoeie kaarten zijn voor een beregoeie prijs :)

Alleen vraag ik me af of ik niet een kaart zal bestellen met betere koeling (dual slot bijvoorbeeld). En zou het lonen om een 4870 te pakken? Wat ik qua benchmarks kan zien, zit er toch nog een aanzienlijk performanceverschil tussen de 4850 en de 4870. Plus dat alle (?) 4870 dual slot zijn :)

Kost me 90 euro meer... ik denk dat ik het maar doe, dan ben ik voorlopig weer even zoet :9

Anoniem: 144949

Je kan ook een 4850 nemen met non-reference koeler (en vaak ook factory OC), bv:
HIS 4850 IceQ
MSI 4850 Heatpipe versie
Powercolor 4850 PCS+ versie (ook verbeterde VRM)
Sapphire 4850 Dual Slot
Sapphire 4850 Toxic
Gainward 4850 Golden Sample

en nog.

Of gewoon aftermarket koeler installeren.

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

sweikese schreef op woensdag 17 september 2008 @ 23:01:
zo...

mijn sapphire 4850 heeft het welgeteld 3 dagen uitgehouden... daarjuist viel mijn poepienieuwe blitse pc uit en hij ging met geen mogelijkheid meer aan

ik dacht aanvankelijk dat de voeding het begeven had (het zou niet de eerste keer zijn)

kast open gemaakt, aanzetten en de rooksignalen kwamen me tegemoet :X van de videokaart :X

kaart eruit, aanzetten en lopen... gotver de gotver!!!!!!!!! die gaat morgen dus terug en even kijken wat er dan te regelen valt voor direct een upgrade naar 4870 of toch maar een Nvidia...

wat zouden jullie doen?
Voordat je gaat gillen over het merk videokaart wat kapot gaat, check ook even hoe goed de koeling van je pc is. Kan een hoop ellende schelen :)

• sweikese
Koeling is prima, ik heb een goede case, doe ook geen gekke dingen met mijn pc (OC'en enzo) en er zit een flinke koeler op de cpu voor de zekerheid dus daar maak ik me bitter weinig zorgen over. Tevens komt er niet bijzonder veel warmte uit de case.

Voor het geld wat zo'n supergekoelde 4850 kost, leg ik liever nog een paar euro extra bij voor een 4870 zodat ik ECHT weer een paar jaar ertegen kan :) En dan vind ik het ook waard om een extra goede koeler aan te schaffen!

Hoe zit het eigenlijk met garantie nadat je zo'n extra goede videokaart-koeler geinstalleerd hebt? Heb je dan alsnog recht op garantie of zeggen ze dan "nou jongeman, u heeft zitten prutsen met deze kaart dus u heeft geen garantie meer"

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Bullus schreef op woensdag 17 september 2008 @ 21:46:
Ben ook benieuwd, naar warhead.
Hoe draait clear sky bij jullie?
Heb ff gespeeld ,alles op max(dx10) @1680x1050)

Bij de safe zone 20-30fps :( ,maar buiten de zone ~40-60fps
En je hebt een HD4870X2 zie ik.... ik haal hetzelfde met een HD4870.
(Op max settings).
Lijkt me dus dat ATI wederom wat in de drivers heeft gestopt of de engine zelf is
slecht geschreven?

Bij S.T.A.L.K.E.R. SoC was de lighting ook al aan de zware kant op max.

[ Voor 6% gewijzigd door Da_maniaC op 18-09-2008 10:46 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• NoTimeRemains
  • Nu online

NoTimeRemains

I know

heren van de ATi kennis.
ik wil een nieuw PCtje bouwen, waarmee ik alleen WoW speel als game. nu ben ik aan het denken aan een 4850 kaart, prijs/kwaliteit is erg goed.

- zijn er mensen hier die WoW spelen met deze kaart? zo, ja hoe bevalt dit? ik heb begrepen dat de vorige generatie drivers niet goed werkte met dit spel, maar dat dit nu weer opgelost moest zijn.
- de kaart schijnt erg warm te worden, moet de stock koeler vervangen worden?
aangezien ik daar weinig ervaring mee heb, wil ik mijn kaart niet meteen weg hoeven te gooien.

This is the Way.

• Bullus
  • Laatst online: 12-09-2024
DJ_The_SP schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:45:
[...]

En je hebt een HD4870X2 zie ik.... ik haal hetzelfde met een HD4870.
(Op max settings).
Lijkt me dus dat ATI wederom wat in de drivers heeft gestopt of de engine zelf is
slecht geschreven?

Bij S.T.A.L.K.E.R. SoC was de lighting ook al aan de zware kant op max.
Bij verschillende reviews(zie ati-topic) zou crossfire wel werken, maar bij guru3d review werkt ie dus niet.En als je zegt dat je dezelfde frames haalt met 4870 dan werkt crossfire niet.:(

Zal eens testen of het wat uitmaakt als je de exe. renamed.

|2600k|Asus 290|

• Oxellaar
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
sweikese schreef op donderdag 18 september 2008 @ 10:29:
Hoe zit het eigenlijk met garantie nadat je zo'n extra goede videokaart-koeler geinstalleerd hebt? Heb je dan alsnog recht op garantie of zeggen ze dan "nou jongeman, u heeft zitten prutsen met deze kaart dus u heeft geen garantie meer"
Ik had zelf ook een wc blok gemonteerd op mijn sapphire 4870. ging na een week kapot. Gewoon netjes de standaard fan er terug op gezet. En terug gebracht. Kreeg netjes binnen 2 weken een nieuwe. Terwijl in de garantievoorwaarden stond dat er geen enkele modificatie door de gebruiker mocht worden gedaan.

Dus ja, gewoon proberen.

Samsung A3050/AR7000 - Elga 3.0 - ME WSH-LN25I Diamond

• marko77
Wat zijn nu een beetje 'goede' temps voor de 4870? Ik heb met Rivatuner een aantal profielen obv GPU core temp aangemaakt. Gisteren even Assasin's creed gespeeld op 1920x1200 met alle settings op max.
De core zat na een uur redelijk stabiel rond de 55-60 graden met een fan speed van 35%.

Lijkt me ok toch? Ik moet er wel even bij vermelden dat ik een grote case heb (cosmos s) met 7 casefans die ik bij gamen redelijk laat blazen ;)

Mijn rig

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13:29
marko77 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:48:
Wat zijn nu een beetje 'goede' temps voor de 4870? Ik heb met Rivatuner een aantal profielen obv GPU core temp aangemaakt. Gisteren even Assasin's creed gespeeld op 1920x1200 met alle settings op max.
De core zat na een uur redelijk stabiel rond de 55-60 graden met een fan speed van 35%.

Lijkt me ok toch? Ik moet er wel even bij vermelden dat ik een grote case heb (cosmos s) met 7 casefans die ik bij gamen redelijk laat blazen ;)
Is dit een verkapte post om op te scheppen over je mooie casefans? Natuurlijk is 55-60 goed... ik heb gehoord dat 80 ook niet zo'n rare temp is en daar zit je ver onder dus goed hoor :)

Facts don't care about your feelings

• rCk

rCk

Ik heb een case met 4 fans. En ik houd hem ook onder de 60 graden, met 30% fanspeed. (Antec 900).

Mijn 8800gts op mijn vorige pc werd altijd 80 graden in games. Maar dat is normaal dus ja. Dit is al een stuk beter.

Deze koelers zijn eigenlijk echt wel goed. (Op 100% is het 35 graden idle) Alleen het is jammer dat ze zon flink lawaai maken. Maar het lawaai is te rechtvaardigen met een koele pc. Alhoewel ik het op 30% al hard genoeg vind hoor.

• sweikese
Oxellaar schreef op donderdag 18 september 2008 @ 12:44:
[...]

Ik had zelf ook een wc blok gemonteerd op mijn sapphire 4870. ging na een week kapot. Gewoon netjes de standaard fan er terug op gezet. En terug gebracht. Kreeg netjes binnen 2 weken een nieuwe. Terwijl in de garantievoorwaarden stond dat er geen enkele modificatie door de gebruiker mocht worden gedaan.

Dus ja, gewoon proberen.
ja juist, beetje geluk hebben dat ze het dan niet zien :>

nu rest mij nog de vraag, is het, voor die 90 euro extra, de moeite waard om nu een 4870 te pakken ipv een 4850? :/

Dat kan alleen jij toch bepalen of jij dat waard vind of niet?
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?

Basic questions zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?"

[ Voor 49% gewijzigd door Anoniem: 134818 op 18-09-2008 13:10 ]

• sweikese
knoop doorgehakt... 4870 it is, met twin turbo koeler ding :>

[ Voor 92% gewijzigd door sweikese op 18-09-2008 13:53 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:31
Ik overweeg momenteel de aanschaf van een HD4850, want NVidia 6600GT, LOL.

Zoals je wel kunt raden ben ik dus geen hardcore gamer (geen tijd voor), maar het zou wel leuk zijn als GTA4 het gaat doen etc. Dat zal geen probleem zijn, en de prijs van deze kaart lijkt prima in orde, maar ik heb wel een paar andere vragen:
  • Zijn de drivers voor XP goed, dus geen crashes of andere halfgare onzin? Vista komt nooit op mijn PC (DirectX 10 kan me ook niet bizar veel interesseren).
  • Zijn de problemen met idle power usage inmiddels opgelost? Ik lees op allerlei plaatsen dat eerdere versies van de drivers de GPU en het geheugen niet underclocken en undervolten, waardoor het ding idle nog 40W ofzo gebruikt en 80 graden wordt. Dat hoge stroomverbruik vind ik met name onacceptabel aangezien ik die PC graag aan laat staan voor remote login. Iemand enig idee of dit nou definitief gefixed is?
  • Werkt deze kaart ook gewoon onder Linux, zonder uren geklooi met gare beta X drivers of dergelijke?

Wilke schreef op donderdag 18 september 2008 @ 15:53:

• Zijn de drivers voor XP goed, dus geen crashes of andere halfgare onzin? Vista komt nooit op mijn PC (DirectX 10 kan me ook niet bizar veel interesseren).
Behalve door overclocken heb ik geen crashes van de drivers gehad op XP 32bit
• Zijn de problemen met idle power usage inmiddels opgelost? Ik lees op allerlei plaatsen dat eerdere versies van de drivers de GPU en het geheugen niet underclocken en undervolten, waardoor het ding idle nog 40W ofzo gebruikt en 80 graden wordt. Dat hoge stroomverbruik vind ik met name onacceptabel aangezien ik die PC graag aan laat staan voor remote login. Iemand enig idee of dit nou definitief gefixed is?
Volgensmij werkt dit ook naar behooren. Idle draait mijn kaart op 500/750 zoals bedoeld. Maar handmatig instellen valt er nog een paar watt te winnen. Zie ook mijn review. Warm worden doet ie op stock koeler wel, maar dat is de bedoeling. Dan is ie stiller.
• Werkt deze kaart ook gewoon onder Linux, zonder uren geklooi met gare beta X drivers of dergelijke?
Linux drivers zijn op dit moment net zo, zo niet beter dan de nvidia drivers. Ik heb het met mijn HD4850 nog niet geprobeerd maar de andere ATI kaarten hier in huis draaien nu als een zonnetje.

• rCk

rCk

Ik krijg mijn profiles niet meer werkend op Catalyst 8.9. Ik krijg hem niet warmer, ik schrok ineens van 87c in Call of Duty 4, ipv een graad of 60. Iemand er nog meer last van of niet?

• Avalaxy
  • Nu online
rCk schreef op donderdag 18 september 2008 @ 18:23:
Ik krijg mijn profiles niet meer werkend op Catalyst 8.9. Ik krijg hem niet warmer, ik schrok ineens van 87c in Call of Duty 4, ipv een graad of 60. Iemand er nog meer last van of niet?
Boeiend, alsof je er problemen van gaat krijgen...

Maar anders kun je ook met ATi Tray Tools je fan settings laten regelen, dan kun je per temperatuur instellen wat de fansnelheid moet zijn.

• rCk

rCk

Nee dat weet ik. Maar ik houd hem liever wat kouder dan dat ie als een kachel fundeert. Het is nu gefixed. Dus laat maar :).

Anoniem: 246336

Na het hoge idle verbruik van mijn HD4870 voor lief te hebben genomen en ik er lekker mee gegamed heb ,was de 8.9 toch weer een verwachting naar lager idle verbruik voor mij.
Helaas bracht die ook geen soelaas,met het verlagen naar 1.083 in de bios bleek windows(XP) regelmatig te bevriezen en Dr Watson(long time no see)kwam regematig op de proppen.
Heb een reinstall moeten doen nadat de shell regelmatig vastliep en als gevolg explorer.exe telkens opnieuw moest opstarten, ook na het terug flashen van goed werkend bios bleef de Windows installatie corrupt.
Er gaat iets goed fout met de "communicatie" tussen bios v/d kaart en de display driver en Windows zodra er iets aan DDR of voltage wordt veranderd.

Goed geeft niets ,lijkt wel in de board hardware te zitten lijkt me ,is tot nu toe nog niet software matig op te lossen zo het lijkt.
Then again is pas de 2e of 3e officieel ondersteunende HD48XX driver ,ik vermoedt dat de hoop toch weer bij 8.10 daar zal zijn :+ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Astennu
Anoniem: 246336 schreef op donderdag 18 september 2008 @ 23:19:
Na het hoge idle verbruik van mijn HD4870 voor lief te hebben genomen en ik er lekker mee gegamed heb ,was de 8.9 toch weer een verwachting naar lager idle verbruik voor mij.
Helaas bracht die ook geen soelaas,met het verlagen naar 1.083 in de bios bleek windows(XP) regelmatig te bevriezen en Dr Watson(long time no see)kwam regematig op de proppen.
Heb een reinstall moeten doen nadat de shell regelmatig vastliep en als gevolg explorer.exe telkens opnieuw moest opstarten, ook na het terug flashen van goed werkend bios bleef de Windows installatie corrupt.
Er gaat iets goed fout met de "communicatie" tussen bios v/d kaart en de display driver en Windows zodra er iets aan DDR of voltage wordt veranderd.

Goed geeft niets ,lijkt wel in de board hardware te zitten lijkt me ,is tot nu toe nog niet software matig op te lossen zo het lijkt.
Then again is pas de 2e of 3e officieel ondersteunende HD48XX driver ,ik vermoedt dat de hoop toch weer bij 8.10 daar zal zijn :+ .
Voor voltage switching moet je de 105 bios hebben ipv de 100 bios die in veel kaarten zit. En het hoge idle verbruik zit vooral in het GDDR5 geheugen. Probeer dat maar eens omlaag te clocken met ATi Tray tools en je zult zien dat je zo 40-50 watt omlaag kan. Maar je gewoon een 2D en 3D profile aan die switched als je eens app start en het is opgelost :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Laatst online: 15:52
Ik heb de sapphire HD4850 met dual slot koeler.

Geweldige kaart en ook redelijk koel (rond de 50 graden stressed).
Hij maakt alleen erg veel lawaai, zelfs op 20% fanspeed.

Om dat tegen te gaan zat ik te denken aan een accelero S1, maar omdat dit natuurlijk een ander pcb design is, weet ik niet of dit past. Op de gewone HD4850 past hij wel (met extra heatsinkjes).

Misschien heeft iemand ervaring met de zelfde kaart-koeler combi, gaat dit passen (ook eventuele heatsinks)?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Niet online
Nolani schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 16:54:
Ik heb de sapphire HD4850 met dual slot koeler.

Geweldige kaart en ook redelijk koel (rond de 50 graden stressed).
Hij maakt alleen erg veel lawaai, zelfs op 20% fanspeed.

Om dat tegen te gaan zat ik te denken aan een accelero S1, maar omdat dit natuurlijk een ander pcb design is, weet ik niet of dit past. Op de gewone HD4850 past hij wel (met extra heatsinkjes).

Misschien heeft iemand ervaring met de zelfde kaart-koeler combi, gaat dit passen (ook eventuele heatsinks)?
Heb hem ook sinds gister :) Is inderdaad flink koeler maar hij maakt echt een herrie zeg. Heb nog een VF900 liggen, volgens mij moet dat ook passen, dus ik denk dat ik die er maar op ga zetten. Maar die is naast dat hij van koper is niet veel groter ofzo, dus vraag me af of het veel gaat schelen.. we zullen zien :) Jij kunt het best even terug zoeken in deel2 van dit topic, daar was volgens mij iemand met een S1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

Astennu schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 16:51:
[...]

Voor voltage switching moet je de 105 bios hebben ipv de 100 bios die in veel kaarten zit. En het hoge idle verbruik zit vooral in het GDDR5 geheugen. Probeer dat maar eens omlaag te clocken met ATi Tray tools en je zult zien dat je zo 40-50 watt omlaag kan. Maar je gewoon een 2D en 3D profile aan die switched als je eens app start en het is opgelost :)
Ik gebruik de 105 bios al een poosje dat had ik natuurlijk moeten vermelden.
Deze bios heeft zoiezo al 5A minder voor de VRM nodig en is dus al beetje zuiniger als de 100bios.
Maar wat ik dus met dit bios niet kan is 1.083 direct mbv RBE instellen.
Anderen mensen schijnt het wel te lukken ,ik heb al geheugen verwisseld en de CPU behalve moederbord niet ,maar telkens gaat na een tijdje gebruik Windows kapot.
Pas na nieuwe installatie en de 105 bios met 1.203 terug te flashen is de boel weer stabiel.

Als ik wat tijd heb probeer ik de kaart met 1.083 105 bios in een andere PC om eventuele mankementen in deze PC uit te sluiten. Maar het was duidelijk na veel testen en bij een minimale installatie dat zo gauw de mod bios gebruikt werd het mis ging.

Maar ik begrijp nu dat AT nadat je profielen hebt aan gemaakt automatisch switched bij detectie van bv een 3d applicatie of game.Als het met AT lukt kan je dan verwachten dat het nog direct via bios dan wel Catalyst moet gaan lukken.Maar ik zal eens AT gebruiken want het is al meer genoemd en ik moet die bios maar even uit mijn kop zetten,voor zo lang ik dat kan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Laatst online: 15:52
Okasha schreef op vrijdag 19 september 2008 @ 17:09:
[...]

Heb hem ook sinds gister :) Is inderdaad flink koeler maar hij maakt echt een herrie zeg. Heb nog een VF900 liggen, volgens mij moet dat ook passen, dus ik denk dat ik die er maar op ga zetten. Maar die is naast dat hij van koper is niet veel groter ofzo, dus vraag me af of het veel gaat schelen.. we zullen zien :) Jij kunt het best even terug zoeken in deel2 van dit topic, daar was volgens mij iemand met een S1
Hij is inderdaad veel koeler dan de gewone, maar die herrie is niet om aan te horen(100% 8)7) . (vooral niet bij rustig filmpje kijken/surfen etc.)

Heb het even opgemeten, de lengte tussen 2 schroefgaten (diagonaal) is zo'n 75 mm.
En de max. hoogte van de componenten op de kaart is 17 mm (grote silvere heatsink op de kaart).

Als je hier kijkt zie je dat de diagonaal zo'n 75,4 mm is, dus dat zou moeten passen.
Over de hoogte weet ik niet, er staat dat de hoogte 0 tot 23,3mm is, maar dit hangt natuurlijk af van de plaatsing van de heatsinks op de kaart en de heatpipes op de accelero. Maar volgens mij kan dat wel. Bij dit pcb ontwerp zitten ook nergens anders heatsinks op vrm's ofzo, dus volgens mij hoef je er dan ook geen extra op te plakken.

Flickr!

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
• "ATi sux, nVidia rox / nVidia sux, ATi rox!" uitlatingen. Wil je flamen/trollen... doe dat dan ergens anders. Ook goed verborgen trolls/flames zijn niet welkom!
• Basic questions zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?", "Wat voor voeding heb ik nodig?", "Kan ik mijn *vul naam kaart in* modden naar een *vul naam andere kaart in*?", "Klopt mijn 3DMark score wel?", "Werkt CrossFire op een SLi mobo?", "Welke drivers kan ik het beste gebruiken?" etc. Je kent het wel... Gebruik de search-functie. Dit soort vragen zijn al -tig keer voorbij gekomen, zowel in dit topic als in andere topics. Of kijk in de second post.
• Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
• Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
• Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de ervaringen die je hebt met HD48xx kaarten. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
• Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
• Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.