n00bs schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:24:
[...]
Dank je voor jouw reactie. Ik vermoed dat de meesten de boot niet veranderen voor eventuele problemen en een nieuw meer bootende kaart, maar zoals ik aan mijn energiemeter zie, staat mijn PC gedurende de hele boot flink te stoken.
De clock 1, had ik al voor jouw post op 250MHz maar met 400Mhz Ram geprobeerd echter met 1.044V (default). Ik kreeg daarop veel problemen met mijn kaart. Dus ik weet niet of de voltages te hoog of het geheugen te laag geclocked was.
clock 2, heb ik gemerkt dat hij daar naar overschakeld wanneer er meer GPU usage is en vanaf rond de 30% GPU usage gaat hij naar clock 3 evenals in 3D mode.
4, 5 en 6 zijn blijkbaar voor HD materiaal zoals je zegt indien je hardware acceleratie gebruikt. Denk dat het wel nut heeft om dit ook terug te clocken.
7, 8 en 9 zijn mij nog onduidelijk. Lijkt niets te doen... dit zal ik vanavond nog verder testen.
Overigens scheelt het nu in desktop gebruik maar een Watt of 5.
toon volledige bericht
Ja de kaart "checkt" zichzelf misschien wel tijdens boot,en booten kost sowieso altijd een hoop power.
Bovendien vindt ik het wel handig dat ik de cooling hoor tijdens boot,weet je dat tie nog werkt.
De verschillende clock waarden infos proberen denk ik, het dynamisch gebruik aan van voltage en mhzen aan te geven.
Maar in RBE of monitoring progsels zie je een statische waarde en vul je een statische waarde in, maar op je voltcraft zie de meter zwiepen.
Sommige waarden zijn in RBE gelijk, maar in actie gebruikt de kaart dat natuurlijk dynamisch
Je moet dus in de meeste klock info (3,7,8 en 9) dus uitkijken wat je invult om dit niet te verstoren lijkt me.
De clock 1 is de ""stabielste"(desktop)clock 2 begint te piepen bij bv drukke websites en clock3 loopt over naar accelerated 3D .
Die 7.8 en 9 clock info heet in nieuw Sapphire HD4870 bios al accelerated 3D.
Lijkt me ook voor de 4850 te gelden!
Sapphire heeft de clock 7 waarschijnlijk opgeschroeft omdat je in deze power dynamiek beter een hoge dan een lage mhz waarde kan hebben,Wat het eerst was.
Er is tevens een thermal protectie in deze nieuwe Sapphire HD4870 bios aanwezig.
De gebruikte His bios was ff spannend omdat dat ding de VRM anders aanpakt dan de reference kaart maar het werkt tot nu toe prima.Die bios krijgt wellicht extra opties ipv nieuwe code.
Het verschil in verbruik was rond de 20 watt!