Het ATI HD48xx Ervaringen Topic - Deel 3 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 36.695 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 246336

[b][message=30822731,noline]

Nu vraag ik me alleen af hoe ik mijn OC-instellingen per ATT kan bevestigen. Ik kan rommelen met de sliders wat ik wil maar toepassen doet hij niet (of het geheugen moet nog gewoon werken op 0MHz 8)7 ). Ik denk dat ik het CCC laat meedraaien ivm de fansettings (ik heb geen aparte Fan-tab in ATT, die ziet niks). Daarnaast ATT mee laten opstarten en twee profielen maken, 1 voor 2D en 1 voor 3D.

Iemand weet hoe je je instellingen moet applyen?
Wat ik had was dat het applyen opzich wel ging, maar moest dat telkens opnieuw doen ,waardoor de sliders weer stukje verder konden.
Dus na iedere verschuiving zat slider op zijn end,maar na apply te doen kon ik weer stukje verder schuiven met de slider.

Ook moet je Ati hotkey poller en ATI smart uitzetten in de services als je ATT gebruikt!
Relaas van oa mr Ray Adams:

http://forums.techpowerup.com/showthread.php?t=70743

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Ik had begrepen dat zelfs met de ATi hotkey poller je nog wel het e.e.a. kon verhapstukken.

Oh ja, mijn ervaring. Voorbééldige kaart. HD4850 512MB eats Assassins Creed alive :D .
1680x1050, alles open, 4xAA, geen schokje te bekennen in massale gevechten (richting het einde van het spel). Mijn HD3850 512 hiervoor had al genoeg te doen met 1440x900, alles open, 2xAA.

Loopt nu:
- standaard 625/1986 @ 1.082v. 50% fan, rond de 48 graden idle.
- 2d ''after treatment'' 250/800 @ 0.892v. 10% fan, rond de 50 graden idle. 63 graden met 3d.
- 3d ''after treatment'' 770/2146 @ 1.082v. 100% fan, rond de 51 graden idle, 58 graden met 3d.

Nu moeten we nog even een manier zoeken om sub-0.892v te gaan :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 12-03 22:46
Jejking schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 00:03:
Ik had begrepen dat zelfs met de ATi hotkey poller je nog wel het e.e.a. kon verhapstukken.

Oh ja, mijn ervaring. Voorbééldige kaart. HD4850 512MB eats Assassins Creed alive :D .
1680x1050, alles open, 4xAA, geen schokje te bekennen in massale gevechten (richting het einde van het spel). Mijn HD3850 512 hiervoor had al genoeg te doen met 1440x900, alles open, 2xAA.

Loopt nu:
- standaard 625/1986 @ 1.082v. 50% fan, rond de 48 graden idle.
- 2d ''after treatment'' 250/800 @ 0.892v. 10% fan, rond de 50 graden idle. 63 graden met 3d.
- 3d ''after treatment'' 770/2146 @ 1.082v. 100% fan, rond de 51 graden idle, 58 graden met 3d.

Nu moeten we nog even een manier zoeken om sub-0.892v te gaan :9
Ik zie dat jij een leuke overclock hebt met je kaart maar ook een interessante onderclock. Heb je je kaart naar de befaamde MSI bios geflasht of heb je zelf de 2D voltages aangepast? Ik vroeg me dit af omdat ik veel mensen de MSI bios zie flashen terwijl je zelf ook het voltage kan aanpassen met verschillende flashtools.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Nope want ik heb een Asus-kaart. Heb gewoon via de laatste beta van ATT ( http://forums.guru3d.com/forumdisplay.php?f=52 ) het voltage omlaag geschroefd.

Ik heb een beetje een raar model. Sommige programma's lezen 1GB uit ipv 512MB maar de praktijk leert me dat er maar 8 memchips opzitten. Officieel bestaat er geen Asus EAH4850 @ 625-1986 mét Zalman-koeling, dat zou dan de TOP-edition moeten zijn die niet op specs loopt? Vage shit.

Ik kan nog iets lager, de kaart doet alles wat ik wil. 50MHz Core gaf niet eens problemen :?
Dat moet ik echter nog even nader uitzoeken. Geheugen staat nu op 200x2=400 effectief te loeien. Kunnen de andere voltages (vMem) aangepast worden? Ik dacht het ergens gezien te hebben.

[ Voor 23% gewijzigd door Jejking op 02-10-2008 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Nou, ik heb de 3650 en 4870 OC binnen.

Dit keer ging het inbouwen voorspoedig.
Maar het eerste wat ik dacht was, wat een kabaal! De 4870 is net een dvd brander die op 16 speed een dvd brand.

Toen hier maar eens gaan scrollen in de topics. Profiel aangemaakt, waarden aangepast naar manual en 39 procent (ipv 59 default). Maar wat ik ook probeer, hij blijft op 59% als minimum houden. Ga me er vanavond nog wel verder in verdiepen, want anders heb ik de BeQuite! en extra stille case coolers etc voor niets gekocht.

Dat zou jammer zijn.

De game performance en benchmarks:
3Dmark06 werkt niet meer sinds deze kaarten er in zitten. Ik start hem op, en hij blijft zeggen dat hij bezig is met "Please wait while 3DMark scans your system configuration. The scan may take up to a minute to complete" Processor activiteit is inderdaad 50% belast door 3DMark06. Vreemd.

Call of Duty 4: Erg mooi, alles max (incl AA), 60 FPS op 1680*1050.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teamacc
  • Laatst online: 01-05 23:53
Herkent iemand het volgende:
Als je in call of duty 2 of 4 een granaat vlak bij je laat onploffen, zodat je zelf schade ondervind, maar niet dood gaat, zie je het beeld heel erg flikkeren. (hd4870 crossfire, cat.8.9 en 8.10rc2 geprobeerd). Bij cat 8.8 had ik hier geen last van op de een of andere manier.
(het is dus zowel in cod2 als in cod4)

Goed koper is duurder dan slecht koper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07-05 17:47

TheTeek

TheTeek

Heb zelf een Club3D 4850 reference design, en sinds de catalyst 8.8 en 8.9 kan ik overdrive niet gebruiken, doe ik dat wel dan gaat m'n beeld op zwart met heel lichte vertikale grijze strepen, dan krijg ik m'n desktop weer en even later weer het irritante zwarte scherm, net zo lang tot m'n systeem een mooi blauw scherm geeft, ofwel, er gaat iets goed mis met de catalyst overdive functie vanaf de 8.8 driver.

Heb er al op gezocht, maar nog geen antwoord gevonden die het probleem oplost.

Heb wel een oplossing en dat is terug gaan naar Catalyst 8.7.

zijn er meer met deze ervaring?

m'n systeem: C2D 8400, 4GB DDR2 1066, 520Watt corsair voeding, Asus P5E, Windows Vista 32bit Ult..

No one knows what TheTeek is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:55:
Herkent iemand het volgende:
Als je in call of duty 2 of 4 een granaat vlak bij je laat onploffen, zodat je zelf schade ondervind, maar niet dood gaat, zie je het beeld heel erg flikkeren. (hd4870 crossfire, cat.8.9 en 8.10rc2 geprobeerd). Bij cat 8.8 had ik hier geen last van op de een of andere manier.
(het is dus zowel in cod2 als in cod4)
Ja probleem had ik ook met een CF 3870 setup, maar vond het zelf niet storend, hoopte alleen dat ze het zouden fixen in een catalyst updcate.

[ Voor 0% gewijzigd door Rukapul op 17-03-2014 20:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00
TheTeek schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 20:13:
Heb zelf een Club3D 4850 reference design, en sinds de catalyst 8.8 en 8.9 kan ik overdrive niet gebruiken, doe ik dat wel dan gaat m'n beeld op zwart met heel lichte vertikale grijze strepen, dan krijg ik m'n desktop weer en even later weer het irritante zwarte scherm, net zo lang tot m'n systeem een mooi blauw scherm geeft, ofwel, er gaat iets goed mis met de catalyst overdive functie vanaf de 8.8 driver.

Heb er al op gezocht, maar nog geen antwoord gevonden die het probleem oplost.

Heb wel een oplossing en dat is terug gaan naar Catalyst 8.7.

zijn er meer met deze ervaring?

m'n systeem: C2D 8400, 4GB DDR2 1066, 520Watt corsair voeding, Asus P5E, Windows Vista 32bit Ult..
Ik kon mijn 4850 ook niet overklokken met overdrive in 8.9, ben nu ook weer terug gegaan naar 8.9
erg vreemd, hoop dat het met 8.10 opgelost is.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Qosmic schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 21:15:
[...]

Ik kon mijn 4850 ook niet overklokken met overdrive in 8.9, ben nu ook weer terug gegaan naar 8.9
erg vreemd, hoop dat het met 8.10 opgelost is.
Gebruiken jullie eventueel dual monitor of dual videokaart (bijvoorbeeld een 4850 en 3450 oid) zoiets had ik namelijk eerst, ik gebruikte in totaal 4 monitoren en zodra ik de clock van mijn 4850 5mhz hoger zette flipte deze, gaf verticale groene strepen.

Nu heb ik single monitor en single videokaart en gaat het prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

De nieuwste Sapphire bios VER011.010xxxx tbv 4870 heeft een Thermal "GPU too hot"state gekregen met 200 gpu , 500 mem clock en 1.083v.
Nu is er een power saving state minder (power saving for notebooks in battery mode enz enz )waar er twee van in stonden!
Tevens zijn clockinfo 07 en 08 weer 750 ipv 500mhz,Dit verhelpt wellicht het 3D/2D schakelen in bepaalde games.

De powerplay strukture ziet er wat logischer uit al zeg ik het zelf humm

De voltage tables zijn als de 105 bios.
Helaas is er alleen een mem terug klok in deze Thermal state en (nog)niet in de 2D states te vinden .
Weer een paar watt minder idle en wat minder Ampere op de VRM .

Cheborr thanks voor je TSje over je flash probleem! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Heeft iemand al een truuk gevonden om de kaart een voltage van ONDER de 0.892v te voeren? Dan moet je een aparte VDDC-lijst invoeren. Als enige kan ik melden dat de stappen in 0.038v gaan, de eerstvolgende zou dus 0.854v moeten zijn. Je kan in deze VDDC-lijst echter niets met komma's doen. Wie weet meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJ
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:30

MrJ

Train, eat, sleep. Repeat.

EWK schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 19:31:
Toen hier maar eens gaan scrollen in de topics. Profiel aangemaakt, waarden aangepast naar manual en 39 procent (ipv 59 default). Maar wat ik ook probeer, hij blijft op 59% als minimum houden. Ga me er vanavond nog wel verder in verdiepen, want anders heb ik de BeQuite! en extra stille case coolers etc voor niets gekocht.

Dat zou jammer zijn.
Was hier geen fix voor die je in je BIOS kan flashen? Er staat mij daar wat van bij toen ik v/d week zelf mijn BIOS ging editten via http://www.techpowerup.com/downloads/Utilities/RBE/.

Misschien heb je er wat aan, de FAQ in het tooltje is iig prima! Via GPU-Z de BIOS van je kaart saven, editten en daarna via bijv. Winflash terugflashen.

Godfather Bodybuilding topic reeks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTeek

TheTeek

TheTeek

The_Ownman schreef op donderdag 02 oktober 2008 @ 22:20:
[...]

Gebruiken jullie eventueel dual monitor of dual videokaart (bijvoorbeeld een 4850 en 3450 oid) zoiets had ik namelijk eerst, ik gebruikte in totaal 4 monitoren en zodra ik de clock van mijn 4850 5mhz hoger zette flipte deze, gaf verticale groene strepen.

Nu heb ik single monitor en single videokaart en gaat het prima.
Dat zou wel eens kunnen, ik gebruik een single kaart met twee monitoren!!
Dat ga ik vanavond uit proberen, een dikke bug dus.

Bedankt voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:00
Ik gebruik een single 4850 op 1 monitor (tft) en heb hem via hdmi aangesloten op mn tv.

Wellicht dat dat er iets mee te maken heeft ja...

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inuyasha
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-02-2024
Heej mensen!
ik volg dit topic al geruime tijd. Sinds anderhalve maand ben ik ook trotse bezitter van een Jetway HD4870.
Nou is het enige wat mij opvalt aan de 4870, 1. dat ie zo warm wordt onder normale fanspeed (10%), 2. dat ie soms 100% gaat draaien (de "fan bug"). Dat laatste heb ik aangepast door de profile te editten, met 30% 45 graden (nauwelijks hoorbaar). 35% 40 graden wordt al wat irritant. xD

Nu kan je dus je bios aanpassen. Dat wil ik ook proberen. Nu heb ik twee vraagjes:
1) Is het verstandig om een bios te nemen van een andere manufacturer?
De kaart lijkt wel direct van Ati te komen, zonder manufacturer bios en met standaard Ati stickers.

2) Vervalt je garantie als je er een aangepaste bios op flashed?

Alvast bedankt! :D

[ Voor 11% gewijzigd door Inuyasha op 03-10-2008 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-05 16:56
Inuyasha schreef op vrijdag 03 oktober 2008 @ 16:26:

De kaart lijkt wel direct van Ati te komen, zonder manufacturer bios en met standaard Ati stickers.
Het is belangrijke dat je weet wat voor 'n geheugenchips jouw 4870 heeft. Je kan het in principe gewoon proberen als je een bios van een kaart met dezelfde geheugenchips neemt (wordt er soms bij vermeld). Mijn 3850 probeerde ik bijvoorbeeld te flashen maar dat werkte echt voor geen ruk. Kon wel opstarten enzo maar max resolutie was 1280x1024 omdat vista mn kaart niet meer herkende en na tig herïnstals van de software nog niets met de kaart kon.

Zorg er dus altijd voor dat je eerst je huidige bios goed opslaat voordat je flasht! Mocht het niet willen werken, of niet goed, kun je tenminste je oude bios terug flashen (correct me if i'm wrong).

één is geen, twee is één

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Nu kan je dus je bios aanpassen. Dat wil ik ook proberen. Nu heb ik twee vraagjes:
Je kan natuurlijk ook je huidig bios aanpassen. ;)
2) Vervalt je garantie als je er een aangepaste bios op flashed?
Bij vrijwel elke fabrikant bij een enkeling is het toegestaan. :)

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Ownman
Heb even even zitten terugklokken met mijn 4850 en ik krijg hem idle op zijn laagst op 45Mhz Core en 500 mhz mem. Core loopt op 40mhz vast en mem geeft onder 500 snel artefacts. Heeft iemand ook zulke resultaten? Dit is zonder voltage verlaging maar met voltage verlaging zal de clock wat hoger moeten verwacht ik. Het maakt trouwens weinig uit in stroomverbruik/warmte.

GPU-Z validation: http://www.techpowerup.com/gpuz/49x3y/

[ Voor 7% gewijzigd door The_Ownman op 03-10-2008 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 264799

Weet iemand hoe ik met bv een 3870x2/4870x2 steroescopische beelden krijg op 2 lcd's?
Ik wil een 3d-lcd maken met een halfspiegel en 2 lcd's, ik wil alleen eerst testen hoe dat draait in games.
Ik heb gelezen dat Nvidia zoiets heeft maar hoe werkt dit bij Ati?

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73609

Probleem met de Sapphire HD4870 Dual-Slot....

Telkens als ik een driver installeer en de pc herstart na de driver installatie... dan valt het scherm in een power saving mode...
De pc is dan dus onbruikbaar...
Nu heb ik verschillende versies van de catalyst suite geprobeerd maar bij allemaal hetzelfde probleem...
Dus nu steeds via veilige modus de drivers weer verwijderd...

Wie heeft er een oplossing voor dit probleem...

Intel E8500
MSI P45 Neo3-FR
GeiL 4 GB DDR2-800
Sapphire HD4850 Dual-Slot
Samsung Spinpoint F1 750GB..
Scherm: LG 2252TQ

Windows XP
Modbreak:Dit is een ervaringen-topic, niet een stel-je-eigen-vraag topic :o

Ik zou je aanraden om een apart topic te openen als je hier niet zelf uit komt, maar hou je daarbij wel aan het beleid, geef dus duidelijk aan waar je gezocht hebt, op welke termen, wat je vond (overduidelijk o.a. dit topic ;) ) en wat je exact geprobeerd hebt (driverversies...) en wat er toen gebeurde.

[ Voor 26% gewijzigd door dion_b op 05-10-2008 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 273661

Ik zit hier met een HD4850 maar de temperatuursensors zeggen dat die 33 graden is in idle! Ik heb wat op internet rondgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat die temperatuur onnatuurlijk laag is! Met een stresstest kan die oplopen tot 60 graden, maar dat is voor sommige al een normale temperatuur in idle.
Klopt mijn vermoeden dat de temperatuursensor van mijn GPU gewoon helemaal brak is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-12-2024
Anoniem: 273661 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:18:
Ik zit hier met een HD4850 maar de temperatuursensors zeggen dat die 33 graden is in idle! Ik heb wat op internet rondgezocht en ben tot de conclusie gekomen dat die temperatuur onnatuurlijk laag is! Met een stresstest kan die oplopen tot 60 graden, maar dat is voor sommige al een normale temperatuur in idle.
Klopt mijn vermoeden dat de temperatuursensor van mijn GPU gewoon helemaal brak is?
Welke HD4850?
Ik heb de dualslot versie van Sapphire, die zit ook rond die temperaturen....

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carel
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 06-05 21:04
Als ik in 2D pixelfouten heb, moet ik de gpu dan hoger of lager zetten, of een compleet andere FW? Het blijft namelijk irritant dat ik af en toe knipperende pixels op foto's etc heb. Probleem is wel dat als ik ga knoeien, ik formeel geen recht meer heb op garantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nolani schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 10:33:
[...]

Welke HD4850?
Ik heb de dualslot versie van Sapphire, die zit ook rond die temperaturen....
Sapphire Radeon HD 4850 512MB. Ik weet niet wat DualSlot inhoud...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 134818

Dat hij 2x zon achterplaatje dik is.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Anoniem: 273661 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 13:20:
[...]

Sapphire Radeon HD 4850 512MB. Ik weet niet wat DualSlot inhoud...
Hoe ziet jou kaart er uit, zo of zo?

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

In dat geval heb ik inderdaad een Dual Slot. Dus mijn temperatuursensors zijn dus gewoon accuraat? Houd dat in dat ik kan overklokken of dat ik de fan speed aanzienelijk lager kan zetten gezien de lage temperaturen?

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 273661 op 04-10-2008 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel1991
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08-05 12:48
Hoe staat het voor met de HD 4850X2? Het enige wat ik vernomen heb is dat hij sneller dan de GTX280 wordt en goedkoper... :9
Lijkt me een erg interessant kaartje als vervanging voor mijn ruim een jaar oude HD 2900XT! Want wat word ik toch somber bij het aanzien van de TS benchmarks :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 156281

michel1991 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:46:
Hoe staat het voor met de HD 4850X2? Het enige wat ik vernomen heb is dat hij sneller dan de GTX280 wordt en goedkoper... :9
Lijkt me een erg interessant kaartje als vervanging voor mijn ruim een jaar oude HD 2900XT! Want wat word ik toch somber bij het aanzien van de TS benchmarks :'(
True, maar die kaart lijkt wel vaporware. Staat al maanden op de roadmap, maar wordt telkenmale uitgesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Anoniem: 273661 schreef op zaterdag 04 oktober 2008 @ 15:38:
In dat geval heb ik inderdaad een Dual Slot. Dus mijn temperatuursensors zijn dus gewoon accuraat? Houd dat in dat ik kan overklokken of dat ik de fan speed aanzienelijk lager kan zetten gezien de lage temperaturen?
Je temperatuursensoren kloppen 100%. Ik heb de fan op 20 % draaien en heb ongeveer de zelfde temps als jij.
Qua overclocken nog geen ervaring, maar de methode uit de startpost om de fanspeed te veranderen werkt wel.

Ik ga iig een accelero S1 rev2 scoren want ik hou van stilte, en dat is deze dualsot versie TOTAAL niet.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 3979

Aangezien Far Cry 2 binnenkort uitkomt ga ik denk ik toch maar de 4870X2 aanschaffen. Hopenlijk wil het een beetje lopen op me P35-DQ6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-05 18:11
Hebben meer mensen hier ervaring met de micro-stuttering op de HD4870X2? Ik heb mijne teruggestuurd omdat ik games niet soepel vond lopen tussen de 30-40 fps en speel crysis warhead nu soepeler met mn HD4870 1GB op 25-30 fps dan met de HD4870X2 op 35-40 fps. (constant heel kleine maar uiterst storende schokjes vername ik daarmee).
Op andere fora dacht men dat het aan overige hardware(heb Q6600, Antec NEO 650, 3GB en PCI-E 1.1 mobo)/drivers lag maar volgens mij niet aangezien het alleen merkbaar was met lage (<40) fps en dat is net het gebied waar micro-stuttering merkbaar schijnt te zijn.
Zou een driver-fix dit ooit kunnen oplossen of zal er bij de volgende generatie een andere multi-GPU methode komen dan AFR? Zolang dit probleem er is is dit mijn laatste multi-GPU geweest, maar het is wel jammer want kwa frames was die kaart wel erg goed en multi GPU zal toch wel de high-end van de toekomst blijven.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Wat ik juist heb begrepen is dat microstuttering voor een aantal games al op is gelost een aantal driverrevs geleden? Vraag CJ maar eens.

Edit: je kan hem een DM sturen, scheelt een hoop schietgebedjes ;)

[ Voor 20% gewijzigd door Jejking op 05-10-2008 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
Jejking schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 12:44:
Wat ik juist heb begrepen is dat microstuttering voor een aantal games al op is gelost een aantal driverrevs geleden? Vraag CJ maar eens.
OK, voor crysis en crysis warhead (catalyst 8.9) blijkbaar nog niet en dat was net het spel waar ik die kaart in eerste instantie voor nodig had. Ik heb hem in ieder geval terug gestuurd omdat ik mn geld terug kon krijgen en kan hem altijd later nog eens kopen mocht het opgelost zijn. Maar ik wil inderdaad wel eens wat meer hierover weten. Dus als je dit leest CJ..

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Nou, na uitgebreid testen ben ik eigenlijk ontevreden met mijn 4870.

Ik had een 8800GTS (de eerste, 320MB) en daar had ik evenveel fps mee als met deze.

Maar dat is niet het enige, als ik in game ben, slokt CCC.exe meer dan 30% van mijn cpu op (6750@3200MHz).
Dat mag voor een bijgeleverd programma toch niet zo zijn? Die heb ik dus maar gekilled, aangezien het ten koste ging van mijn fps (net zelfs 6 FPS!! gezien) tijdens COD4. Ik gebruik 8.9.

En dan het lawaai van de kaart, echt een dvd brander die vol uit aan het branden is. VCia profielen heb ik hem nog niet zachter gekregen (59%). Volgens GPU-Z heb ik 1RPM fan speed.

3DMark en PCMark werken ook niet meer, ook niet na een re-install van die programma's

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
EWK schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:47:

Ik had een 8800GTS (de eerste, 320MB) en daar had ik evenveel fps mee als met deze.

Maar dat is niet het enige, als ik in game ben, slokt CCC.exe meer dan 30% van mijn cpu op (6750@3200MHz).
Dat mag voor een bijgeleverd programma toch niet zo zijn? Die heb ik dus maar gekilled, aangezien het ten koste ging van mijn fps (net zelfs 6 FPS!! gezien) tijdens COD4. Ik gebruik 8.9.

En dan het lawaai van de kaart, echt een dvd brander die vol uit aan het branden is. VCia profielen heb ik hem nog niet zachter gekregen (59%). Volgens GPU-Z heb ik 1RPM fan speed.

3DMark en PCMark werken ook niet meer, ook niet na een re-install van die programma's
heb je er een verse install van je OS op gezet? zou daar maar eens beginnen, ik kwam van een 8800gts 640 mb en kocht een 4850, die ownde al zwaar, als jouw 4870 het niet red zo, dan mankeert er wel degelijk iets aan je config

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

nedernakker schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:17:
[...]

heb je er een verse install van je OS op gezet? zou daar maar eens beginnen, ik kwam van een 8800gts 640 mb en kocht een 4850, die ownde al zwaar, als jouw 4870 het niet red zo, dan mankeert er wel degelijk iets aan je config
Ja, ben dat nu aan het overwegen. Probleem is alleen, dat kost me weer 4 a 5 uur werk.

Iets wat me trouwens op viel, als mijn gpu belast wordt, dan stijgt de clock core van 500 naar 800MHz.
De GPU memory Clock blijft echter 950MHz, terwijl dit volgens mij 3800MHz moet zijn.
De GPU heeft een kloksnelheid van 800 MHz en het geheugen een snelheid van 3800 MHz.
http://www.alternate.nl/h...ub_3D/HD4870_OC/-1072454/?
Edit: ben nu alles aan het backuppen.. :Y)

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02:37

KneoK

Not in a million lightyears

EWK schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:48:
[...]

Ja, ben dat nu aan het overwegen. Probleem is alleen, dat kost me weer 4 a 5 uur werk.

Iets wat me trouwens op viel, als mijn gpu belast wordt, dan stijgt de clock core van 500 naar 800MHz.
De GPU memory Clock blijft echter 950MHz, terwijl dit volgens mij 3800MHz moet zijn.

[...]

Edit: ben nu alles aan het backuppen.. :Y)
Het geheugen is quadpumped (geen idee hoe dat in dit verband heet), 950 x 4 = 3800MHz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Propane
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
EWK schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 18:48:

Het geheugen is toch quadpumped? Doe eens 950x4 :).

Edit: Yes, net iets sneller. Oh nee :( Toch te langzaam.

[ Voor 9% gewijzigd door Propane op 05-10-2008 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nedernakker
  • Laatst online: 16-11-2024
het geheugen is gddr5, de effectieve kloksnelheid is dus 4x wat jij ziet, dus 4x 950 is 3800

dat switchen van de kloksnelheid kan problemen geven heb ik hier en daar wel eens gelezen, als je dit forum even doorzoekt kom je wel een guide tegen die je verteld hoe die kloksnelheid vast te zetten op de hoogste instelling, dit schijnt meer stabiliteit te geven.

ik zeg die 4 uur werk heb je wel weer een goed werkend systeem, anders zit je maar ontevreden met dat ding... keuze snel gemaakt toch?

succes

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

EWK schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 17:47:

Ik ben van een aardig overklokte 8800GTS512 naar een HD4870 gegaan en vrijwel tegelijkertijd van 1680x1050 naar 1920x1200 (20" naar 24" monitor) en ben er zelfs met de resolutieverhoging op vrijwel alle fronten nog op vooruitgegaan. Mijn 4 Ati services nemen respectievelijk 0, 0, 0 en 0 procent processortijd op het moment met in totaal een MB of 11 aan geheugen in beslag, dit met zowel driver als CCC geinstalleerd onder Vista64.

Tijd om eens serieus je drivers op te gaan schonen of zelfs een verse installatie te overwegen, temeer omdat je 3DMark of PCMark niet eens meer kunt installeren, dat heeft niets met die kaart te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

KneoK schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 19:25:
[...]

Ik ben van een aardig overklokte 8800GTS512 naar een HD4870 gegaan en vrijwel tegelijkertijd van 1680x1050 naar 1920x1200 (20" naar 24" monitor) en ben er zelfs met de resolutieverhoging op vrijwel alle fronten nog op vooruitgegaan. Mijn 4 Ati services nemen respectievelijk 0, 0, 0 en 0 procent processortijd op het moment met in totaal een MB of 11 aan geheugen in beslag, dit met zowel driver als CCC geinstalleerd onder Vista64.

Tijd om eens serieus je drivers op te gaan schonen of zelfs een verse installatie te overwegen, temeer omdat je 3DMark of PCMark niet eens meer kunt installeren, dat heeft niets met die kaart te maken.
Okee, nu een schone windows (XP) install.

Bij mij zijn de ati processen nu te vergelijken als bij jou.

Hij lijkt nu beter te lopen, maar heb nu alleen de 4870 er in zitten.
Ik ben nu bezig met de 7 patches van COD4 te installeren, zodat ik kan kijken of ik meer FPS heb.

Betreft 3DMark, nu weer geinstalleerd, maar dan loopt het proces wéér vast.
Heel vreemd.

Nu dus de patches installeren en daarna kijken hoeveel FPS ik heb. Daarna de 3650 er bij in voor de tv out. Kijken of dat een storende factor is.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 104748

Ik heb sinds kort de 4870x2, ben hier heel blij mee. Crysis loopt top met alles op very high en AA+AF er over heen.
Ik maak me enkel nog een beetje zorgen over de temperatuur die de kaart haalt, ook al geeft de kaart totaal geen sein van oververhitting of wat dan ook.
Als ik niet game zit de kaart rond de 80/85, en als ik ga gamen dan word het maximaal rond de 93 graden. Me case fans hoger zetten maakt niets uit, mijn conclusie is dan ook dat de fan van de kaart het gewoon niet nodig vind om harder te werken. ;)
Ik weet dat er progjes etc zijn voor fan control, maar ik heb gewoon liever dat de kaart het zelf regelt. Ik heb na wat research gelezen dat het een hoge temperatuur is maar dat de kaart daar geen enkel probleem mee zou moeten hebben, maar nu vraag ik mij af gaat dit niet ten koste van de levensduur?

Kortom, is 93 graden tijdens het gamen echt totaal geen probleem voor de 4870x2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Kortom, is 93 graden tijdens het gamen echt totaal geen probleem voor de 4870x2?
Volgens AMD niet, anders hadden ze het niet zo gemaakt. ;)

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 23:17

n00bs

Het is weer Zomer!

Heeft iemand succesvol met RBE een Club 3D 4850 zo ingesteld dat de 3D performance op zijn max niet minder wordt, maar het energieverbruik van boot, 2D en indien mogelijk UVD lager geclocked?

Na wat zoekwerk vond ik dit omdat ik werkelijk niet veel snap van de RBE tooling: http://images34.fotosik.pl/346/9938ad90248f74f3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
n00bs schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:33:
Heeft iemand succesvol met RBE een Club 3D 4850 zo ingesteld dat de 3D performance op zijn max niet minder wordt, maar het energieverbruik van boot, 2D en indien mogelijk UVD lager geclocked?

Na wat zoekwerk vond ik dit omdat ik werkelijk niet veel snap van de RBE tooling: http://images34.fotosik.pl/346/9938ad90248f74f3.jpg
Ik heb mijn ASUS HD4850 bios aangepast met RBE is wel weer een tijd geleden toen waren er namelijk nog geen goede tooltjes beschikbaar.
Heb volgens mij locked aangevinkt zodat er heel wat minder dingen zijn aan te passen, maar nog wel alle standen waar de videokaart zich kan in bevinden. ;)
Als je namelijk locked aan vinkt dan veranderd elke stand zelf mee met de 4 die je nog kan instellen. Als je begrijpt wat ik bedoel. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door -The_Mask- op 05-10-2008 22:40 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op zondag 05 oktober 2008 @ 22:33:

Het aanpassen v/d 2D clock lijkt mij het gebied waar je het meeste profijt hebt, en/of 3D bij overklok.
De meeste PCs brengen idle de meeste tijd door,UDV waarden gelden alleen bij video playback.

locked in RBE is eigenlijk voor 3xxx kaarten bedoeld ,maar laat ook zien waar je wel en niet editen moet(kan) bij de 4xxx serie.
Bij sommige bios zie je puntjes staan ipv het voltage dit correspondeerd met "locked " in RBE uitzonderingen daar gelaten.
De UDV is dan greyed out(puntjes) afblijven dus.

Je hebt met en hd4850 behoorlijk meer voltages ter beschikking tov 4870,daar moet wel wat uit te halen zijn idd.

Je zou de clock info 1 v/d low 2D behoorlijk minder volt kunnen met bijhorende GPU/DDR clocks .
De clock info 2 low 3D wordt al kritischer clock info 7,8 en 9 zijn accelerated High 3D hier kun je mischien het best van afblijven.
Bij 3d accelleratie hoort sowieso full power

In de nieuwste bios voor de Sapphire 4870 is de clock info 07(accellerated 3D) weer opgeschroeft, dus het safest (en het meest te halen)is naar mijn mening dan de LOW 2D clock info.
Nu is de 4870 natuurlijk veeel kritischer dan de 4850 mbt geheugen en voltage.

Het booten van een PC kost soieso veel power, om nou de boot clock info 0 dan aan te passen...als de kaart direct daarna in clock info 1 verkeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Hmm de volgende x mijn huiswerk es wat beter doen
Heb nu de hd4870x2 in huis maar ik heb maar een 400w voeding:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Anoniem: 3979 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:01:
Hmm de volgende x mijn huiswerk es wat beter doen
Heb nu de hd4870x2 in huis maar ik heb maar een 400w voeding:)
Ruilen ? Jij mijn 600Watt voeding en HD4870, ik jouw X2 ? Goeie deal lijkt me :+

Vergeet wat voeding betreft je huiswerk ook niet he, zorg op z'n minst voor een 6- en een 8-pins PCI-E stekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

KneoK schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:32:
[...]

Ruilen ? Jij mijn 600Watt voeding en HD4870, ik jouw X2 ? Goeie deal lijkt me :+

Vergeet wat voeding betreft je huiswerk ook niet he, zorg op z'n minst voor een 6- en een 8-pins PCI-E stekker.
Die zitten toch in de doos?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XWB
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

XWB

Devver
Niet bij alle merken ;)

March of the Eagles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KneoK

KneoK

Jawel, maar voor de 8-pins stekker heb je twee 6-pins PCI-E stekkers nodig, voor de 6-pins weer twee 4-pins molexen. Als je dus een voeding koopt met twee keer 6 pins, dan moet je weer twee molexen opofferen, als je helemaal geen 6- of 8-pins stekkers op je voeding hebt moet je twee keer 2 molexen omtoveren naar 2 PCI-E 6-pins en die twee weer naar 8-pins en nog een keer 2 molexen voor de 6-pins aansluiting op de kaart. Do I make any sense at this point ?

Beter dat je ze gewoon op je voeding hebt zitten, weet je zeker dat het aparte lijnen zijn en hoef je geen extra airflow-stoppers in je kast te hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Corsair Powersupply 650W Black (http://www.corsair.com/products/tx.aspx)
Hier zit ik nu aan te denken
Modbreak:Is het feit dat jij overweegt een bepaalde PSU te komen een relevante ervaring voor dit topic :?

Niet echt he... als je hem al zou hebben en er iets HD48xx-specifieks over te melden zou zijn zou het mogelijk relevant zijn, maar hier is het gewoon offtopic slowchat dat op IRC en niet in dit topic thuishoort :o

[ Voor 87% gewijzigd door dion_b op 08-10-2008 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Anoniem: 246336 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 12:22:
[...]

Het aanpassen v/d 2D clock lijkt mij het gebied waar je het meeste profijt hebt, en/of 3D bij overklok.
De meeste PCs brengen idle de meeste tijd door,UDV waarden gelden alleen bij video playback.

locked in RBE is eigenlijk voor 3xxx kaarten bedoeld ,maar laat ook zien waar je wel en niet editen moet(kan) bij de 4xxx serie.
Bij sommige bios zie je puntjes staan ipv het voltage dit correspondeerd met "locked " in RBE uitzonderingen daar gelaten.
De UDV is dan greyed out(puntjes) afblijven dus.

Je hebt met en hd4850 behoorlijk meer voltages ter beschikking tov 4870,daar moet wel wat uit te halen zijn idd.

Je zou de clock info 1 v/d low 2D behoorlijk minder volt kunnen met bijhorende GPU/DDR clocks .
De clock info 2 low 3D wordt al kritischer clock info 7,8 en 9 zijn accelerated High 3D hier kun je mischien het best van afblijven.
Bij 3d accelleratie hoort sowieso full power

In de nieuwste bios voor de Sapphire 4870 is de clock info 07(accellerated 3D) weer opgeschroeft, dus het safest (en het meest te halen)is naar mijn mening dan de LOW 2D clock info.
Nu is de 4870 natuurlijk veeel kritischer dan de 4850 mbt geheugen en voltage.

Het booten van een PC kost soieso veel power, om nou de boot clock info 0 dan aan te passen...als de kaart direct daarna in clock info 1 verkeert.
toon volledige bericht
Ik wil de boot, 2D clock/voltages omlaag brengen en 3D low performance en indien zonder consequenties UVD mode omlaag brengen.

Echter is het volstrekt onduidelijk wat wat is ook met de build in manual.
Ik heb op mijn 4850, 4 states:
- Boot
- Power Saving for Notebooks
- UVD
- Power Saving for Notebooks (alweer :? ).

dan werkt de powerplay met Low, Med en High. Vraag mij af wanneer dit geschakeld wordt 8)7 en hoe laag kan je de clocks instellen? want ga te laag en je kaart boot niet meer op ;)
En welke voltages horen bij welke clockrates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paprika
  • Laatst online: 23:52
Anoniem: 3979 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 18:45:
Zeker leuk ding, ik heb sinds kort de 750W versie en ze zijn stil, goede outputs en reviews zijn er zeer over te spreken ( O+ 60A +12V rail, edit: de 650W heeft 52A, nog altijd dik zat) :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door Paprika op 06-10-2008 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekleair
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb zelf de ASUS EAH4850 HDTI met 512mb geheugen, en ben hier erg tevreden over, alleen heb ik een klein probleempje. Tijdens vrijwel elk spel dat ik speel (NFS Most Wanted, LOTR BFMEII, WOW) valt het spel af en toe weg, net alsof ik alt-tab indruk zeg maar. Nu weet ik ook niet hoe dit probleem heet, anders heb ik er waarschijnlijk op google al wel een oplossing voor gevonden. Ik heb de Catalyst drivers versie 08.9 met Driver Packaging Version 8.53-080820a-068898C-ATI

Volgens mij is het geen warmteprobleem, idle is de kaart rond de 32 graden, de kaart heeft de ruimte en volgens mij is de airflow ook geen probleem in mijn kast. Bovendien, als ik in de taakbalk het spel aanklik, ga ik gewoon weer terug naar het spel, en pakt de kaart alles zonder problemen weer op.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

[ Voor 3% gewijzigd door Niekleair op 06-10-2008 23:53 ]

[img]error.jpg[/img]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 22:49:
[...]

Ik wil de boot, 2D clock/voltages omlaag brengen en 3D low performance en indien zonder consequenties UVD mode omlaag brengen.

Echter is het volstrekt onduidelijk wat wat is ook met de build in manual.
Ik heb op mijn 4850, 4 states:
- Boot
- Power Saving for Notebooks
- UVD
- Power Saving for Notebooks (alweer :? ).

dan werkt de powerplay met Low, Med en High. Vraag mij af wanneer dit geschakeld wordt 8)7 en hoe laag kan je de clocks instellen? want ga te laag en je kaart boot niet meer op ;)
En welke voltages horen bij welke clockrates.
toon volledige bericht
Waarom boot verlagen als de kaart vrijwel direct naar naar clock info 01 schakeld =low2D= idle.
Dit is tevens de clock info die je ziet in Everest of ccc na het flashen met de onder gegeven waarden.

De clock info 01 :
CPU 250MHZ
RAM 500MHZ
VOLTAGE 0.938

Clock state 02 is ook een powerstate 2D maar om "schakel" problemen te voorkomen...

Laat je die op:
De clock info 02
CPU 500
RAM 993
VOLTAGE 1.046 staan .

Van de rest ben ik afgebleven!

Heb de His IceQ 11.008xxxxx datum 08/04 gebruikt op een Sapphire reference kaart.

De dubbele "power saving for notebooks" is in ieder geval in een bios verandert in accelerated 3D!Dat is de states structure nr3 in RBE dus.
Helaas zie je dat bij de meeste zo niet alle kaarten die dubbele power saving for notebooks der nog in staat.
Dit is obviously een fout in de text aangezien 3D gewoon werkt

De UDV is bij desktop ,internet nvt en is greyed out als je locked selecteerd.
Vreet geen stroom dus behalve als je HD materiaal gaat kijken ofzo .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Okasha
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
niekje87 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:49:
Ik heb zelf de ASUS EAH4850 HDTI met 512mb geheugen, en ben hier erg tevreden over, alleen heb ik een klein probleempje. Tijdens vrijwel elk spel dat ik speel (NFS Most Wanted, LOTR BFMEII, WOW) valt het spel af en toe weg, net alsof ik alt-tab indruk zeg maar. Nu weet ik ook niet hoe dit probleem heet, anders heb ik er waarschijnlijk op google al wel een oplossing voor gevonden. Ik heb de Catalyst drivers versie 08.9 met Driver Packaging Version 8.53-080820a-068898C-ATI

Volgens mij is het geen warmteprobleem, idle is de kaart rond de 32 graden, de kaart heeft de ruimte en volgens mij is de airflow ook geen probleem in mijn kast. Bovendien, als ik in de taakbalk het spel aanklik, ga ik gewoon weer terug naar het spel, en pakt de kaart alles zonder problemen weer op.

Iemand enig idee wat dit kan zijn?
Hey dit had ik laatst ook! twee keer achter elkaar zelfs. Was tijdens COD4 multiplayen, ik heb vista 64 + nieuwste catalyst. Het gebeurde 3x achter elkaar waarna ik uiteindelijk gewoon weer verder kon spelen en helemaal geen problemen meer had. Lijkt me dan ook niet dat het een warmte probleem is, heb erna nog wel een uur gespeeld. Anyway, toen ik COD4 afsloot stond er een geel driehoekje met een uitroepteken in mijn systemtray. Hij zei dat mijn videodriver was gecrashed en hersteld. Best cool dat je dan gewoon door kunt spelen natuurlijk.

Mijn Radeon 4850 is voorzien van een zalman VF900, echt heel heet wordt hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Om nou te zeggen dat het cool is vind ik een beetje vreemd :P
Een vga moet gewoon werken zonder te ''alt-tabben'' toch? ;)

Ik ben zelf zeer tevreden over mijn Sapphire 4870, nadat ik de clocksettings had aangepast zodat hij zichzelf niet terug clockt heb ik totaal geen problemen met mijn kaart! :D

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turismo
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:33
Okasha schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 06:47:
[...]

Hey dit had ik laatst ook! twee keer achter elkaar zelfs. Was tijdens COD4 multiplayen, ik heb vista 64 + nieuwste catalyst. Het gebeurde 3x achter elkaar waarna ik uiteindelijk gewoon weer verder kon spelen en helemaal geen problemen meer had. Lijkt me dan ook niet dat het een warmte probleem is, heb erna nog wel een uur gespeeld. Anyway, toen ik COD4 afsloot stond er een geel driehoekje met een uitroepteken in mijn systemtray. Hij zei dat mijn videodriver was gecrashed en hersteld. Best cool dat je dan gewoon door kunt spelen natuurlijk.

Mijn Radeon 4850 is voorzien van een zalman VF900, echt heel heet wordt hij niet.
Wat voor melding staat er in het CCC eventlog (ACEEventLog) op de tijdstippen wanneer die teruggaat naar de desktop?

Werkbak You know, I'm something of a tweaker myself

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Anoniem: 246336 schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 00:38:
[...]

Waarom boot verlagen als de kaart vrijwel direct naar naar clock info 01 schakeld =low2D= idle.
Dit is tevens de clock info die je ziet in Everest of ccc na het flashen met de onder gegeven waarden.

De clock info 01 :
CPU 250MHZ
RAM 500MHZ
VOLTAGE 0.938

Clock state 02 is ook een powerstate 2D maar om "schakel" problemen te voorkomen...

Laat je die op:
De clock info 02
CPU 500
RAM 993
VOLTAGE 1.046 staan .

Van de rest ben ik afgebleven!

Heb de His IceQ 11.008xxxxx datum 08/04 gebruikt op een Sapphire reference kaart.

De dubbele "power saving for notebooks" is in ieder geval in een bios verandert in accelerated 3D!Dat is de states structure nr3 in RBE dus.
Helaas zie je dat bij de meeste zo niet alle kaarten die dubbele power saving for notebooks der nog in staat.
Dit is obviously een fout in de text aangezien 3D gewoon werkt

De UDV is bij desktop ,internet nvt en is greyed out als je locked selecteerd.
Vreet geen stroom dus behalve als je HD materiaal gaat kijken ofzo .
toon volledige bericht
Dank je voor jouw reactie. Ik vermoed dat de meesten de boot niet veranderen voor eventuele problemen en een nieuw meer bootende kaart, maar zoals ik aan mijn energiemeter zie, staat mijn PC gedurende de hele boot flink te stoken.

De clock 1, had ik al voor jouw post op 250MHz maar met 400Mhz Ram geprobeerd echter met 1.044V (default). Ik kreeg daarop veel problemen met mijn kaart. Dus ik weet niet of de voltages te hoog of het geheugen te laag geclocked was.

clock 2, heb ik gemerkt dat hij daar naar overschakeld wanneer er meer GPU usage is en vanaf rond de 30% GPU usage gaat hij naar clock 3 evenals in 3D mode.

4, 5 en 6 zijn blijkbaar voor HD materiaal zoals je zegt indien je hardware acceleratie gebruikt. Denk dat het wel nut heeft om dit ook terug te clocken.

7, 8 en 9 zijn mij nog onduidelijk. Lijkt niets te doen... dit zal ik vanavond nog verder testen.

Overigens scheelt het nu in desktop gebruik maar een Watt of 5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Biobakker
  • Niet online
Ik heb deze voeding en hij trekt een 4870X2 waterkoeling etc allemaal prima. (voor mensen die het zich nog afvroegen :Y) )

Dat zeg ik....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
is offtopic maar een modulaire voeding zou toch mijn voorkeur genieten :P

Ik heb mijn 4850 (club 3d) lopen op 150/500 (1ghz effectief)mhz op 0.9volt laagste instelbaar schijnt 0.892 te zijn volges jejking zal vanavond testen of het helpt.

150/500 0.9 bij clock info 01
765/1150 1.082 bij clock info 3 (overklok verschilt test dit eerst :P )
765/1150 1.082 bij clock info 9 (overklok verschilt test dit eerst :P )

fan settings gebruik ik niet meer (WC) maar werkt wel goed. Ik had gewoon dat de kaart heeeeel langzaam omhoog ging bij stijgende temp tot een max van 60% (slider uit beeld trekken). Had er wel een extra fan op de kaart gericht.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

n00bs schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 09:24:
[...]

Dank je voor jouw reactie. Ik vermoed dat de meesten de boot niet veranderen voor eventuele problemen en een nieuw meer bootende kaart, maar zoals ik aan mijn energiemeter zie, staat mijn PC gedurende de hele boot flink te stoken.

De clock 1, had ik al voor jouw post op 250MHz maar met 400Mhz Ram geprobeerd echter met 1.044V (default). Ik kreeg daarop veel problemen met mijn kaart. Dus ik weet niet of de voltages te hoog of het geheugen te laag geclocked was.

clock 2, heb ik gemerkt dat hij daar naar overschakeld wanneer er meer GPU usage is en vanaf rond de 30% GPU usage gaat hij naar clock 3 evenals in 3D mode.

4, 5 en 6 zijn blijkbaar voor HD materiaal zoals je zegt indien je hardware acceleratie gebruikt. Denk dat het wel nut heeft om dit ook terug te clocken.

7, 8 en 9 zijn mij nog onduidelijk. Lijkt niets te doen... dit zal ik vanavond nog verder testen.

Overigens scheelt het nu in desktop gebruik maar een Watt of 5.
toon volledige bericht
Ja de kaart "checkt" zichzelf misschien wel tijdens boot,en booten kost sowieso altijd een hoop power.
Bovendien vindt ik het wel handig dat ik de cooling hoor tijdens boot,weet je dat tie nog werkt.

De verschillende clock waarden infos proberen denk ik, het dynamisch gebruik aan van voltage en mhzen aan te geven.
Maar in RBE of monitoring progsels zie je een statische waarde en vul je een statische waarde in, maar op je voltcraft zie de meter zwiepen.
Sommige waarden zijn in RBE gelijk, maar in actie gebruikt de kaart dat natuurlijk dynamisch

Je moet dus in de meeste klock info (3,7,8 en 9) dus uitkijken wat je invult om dit niet te verstoren lijkt me.

De clock 1 is de ""stabielste"(desktop)clock 2 begint te piepen bij bv drukke websites en clock3 loopt over naar accelerated 3D .

Die 7.8 en 9 clock info heet in nieuw Sapphire HD4870 bios al accelerated 3D.
Lijkt me ook voor de 4850 te gelden!
Sapphire heeft de clock 7 waarschijnlijk opgeschroeft omdat je in deze power dynamiek beter een hoge dan een lage mhz waarde kan hebben,Wat het eerst was.

Er is tevens een thermal protectie in deze nieuwe Sapphire HD4870 bios aanwezig.

De gebruikte His bios was ff spannend omdat dat ding de VRM anders aanpakt dan de reference kaart maar het werkt tot nu toe prima.Die bios krijgt wellicht extra opties ipv nieuwe code.
Het verschil in verbruik was rond de 20 watt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 135460

-knip-

[ Voor 109% gewijzigd door Anoniem: 135460 op 07-10-2008 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 08-05 18:04
Ik wil het stroomverbruik van mijn HD4870 gaan verlagen door met RBE een BIOS te maken waarin alles undervolted (en eventueel underclocked) werkt maar ik heb werkelijk geen idee welke voltages nou safe zijn, of ik het geheugen omlaag moet clocken of niet, etc.

Zou iemands zo lief willen zijn zijn settings (stabiel!) te posten van state 0 t/m 9? O-) Muchos gracias.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• THE_FIREFOX
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23:12
Avalaxy schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:23:
Ik wil het stroomverbruik van mijn HD4870 gaan verlagen door met RBE een BIOS te maken waarin alles undervolted (en eventueel underclocked) werkt maar ik heb werkelijk geen idee welke voltages nou safe zijn, of ik het geheugen omlaag moet clocken of niet, etc.

Zou iemands zo lief willen zijn zijn settings (stabiel!) te posten van state 0 t/m 9? O-) Muchos gracias.
Er kan weinig fout gaan aangezien de volt regulator van de hd4870 maar 4 standen kent, namelijk 1.083v 1.143v 1.203v 1.263v andere standen kunnen niet omdat het zooitje hardwired is.

Als ik jouw was zou ik hem met ATI Trays tools underclocken en met auto 2d/3d profielen werken. Met het geheugen onderclocken bespaar je het meeste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb nu voor mijn 4850 de 2D clock (clock 1) op 280/450 stabiel en zonder problemen tot nu toe op 1.006V. Echter bespaard dit maar 5Watt tov default clock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Avalaxy schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 17:23:

Ik heb een Sapphire HD4870 en de laatste bios (478.zip) is te downloaden op de Sapphire site.
Er is een therminal beveiliging en de betekenis v/d clock info is duidelijker en lagere voltages zijn mogelijk.

Op Extermesystems melden diverse mensen dat meedere referentie kaarten geflashed kunnen worden.
Er is ook contact geweest met Sapphire die dat bevestigd heeft.

Zelfs als je de nieuwe bios niet edit heb je weer minder watt op VRM de 105 won wat deze ook weer!

Integenstelling tot de HD4850 heb ik hier nog niet veel mee getest.
Met 4850 kun je veel meer zelf invullen zonder ATT de zelfde waarden als 4870 met ATT!

Dan is het bij de 4870 (sommige beweren van wel)nu nog niet mogelijk om de RAM te verlagen.
Dit lukt wel prima in combinatie met ATT .

Het enige wat ik tot nu toe gedaan heb met de 4870 is die nieuwe bios der in flashen(DOS -F) en ,
de clock info 1 en 2 het voltage op 1.203v en de rest gelaten voor wat het is.
Draai nog niet lang maar geen gedonder tot nu toe.
icm ATT zit ik nu op 145W compleet systeem met monitor en audio.

Aquí usted puede encontrar:

http://forums.techpowerup...228994ece8b727466&t=67928

download es een paar bios en kijk en vergelijk!in RBE :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ApexAlpha
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 08-05 18:45
Ik heb hier zelf een HD4850 draaien, een Club3D versie welteverstaan.
Wordt jullie video kaart ook zo heet? Als ik normaal computer is alles koel, als ik echter cod4 ff laat draaien en de videokaart aan de gang zet word de kast erg heet.
Ik heb dat wel maar 2 fans in de kast maar mijn video kaart wordt een stuk heter dan een 9800 van een vriend van me.

Is het tog aan te raden een extra fan voor de video kaart in te bouwen misschien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
ApexAlpha schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 20:34:
Ik heb hier zelf een HD4850 draaien, een Club3D versie welteverstaan.
Wordt jullie video kaart ook zo heet? Als ik normaal computer is alles koel, als ik echter cod4 ff laat draaien en de videokaart aan de gang zet word de kast erg heet.
Ik heb dat wel maar 2 fans in de kast maar mijn video kaart wordt een stuk heter dan een 9800 van een vriend van me.

Is het tog aan te raden een extra fan voor de video kaart in te bouwen misschien?
Zoals je op vele plekken in dit topic kan lezen worden de 48x0'en inderdaad vrij heet. 90 graden cshijnt geen uitzondering te zijn en die hitte wordt regelrecht je kast in gepompt. Zonder voldoende airflow heb je een probleem, of in ieder geval een leuke kachel voor de koude avonden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:46
Sorry maar een HD4850 op 90°C zal minder warmte afvoeren naar je kast dan één op 45°C. Hoe beter de koeling op je videokaart hoe sneller je de warmte gewoon afvoert naar de omgevingslucht in je kast. Het opgewekte wattage is gewoon hetzelfde, bij de één ga je eerder de inwendige energie verhogen en bij de andere ga je die warmte energie afvoeren naar iets op lagere temperatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Als ik het goed begrijp kan ik in mijn HD4870 dus in 2D mode elke willekeurige klokfrequentie flashen die ik maar wil?

Hoe zit het met voltage, kun je die in 3d 'optimal' mode ook nog undervolten, of moet die echt op 1.263V blijven staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiHiDa
  • Laatst online: 01-03-2023
Vanmiddag heb ik op m'n Sapphire HD4850 (reference design, dus met stock cooler en single-slot) een Arctic Accelero S1 rev. 2 gezet. Voor één RAM-module een Zalman low-profile heatsink gebruikt (als je de meegeleverde heatsink gebruikt, komt de heatpipe tegen de heatsink aan), voor de overige gewoon de meegeleverde. Ik had blijkbaar een versie gefabriceerd vóór mei, want er waren geen heatsinks meegeleverd voor de VRM's. Dan maar voor de vier grote inductors een full-profile Zalman heatsink gebruikt, en voor de acht kleintjes twee low-profile Zalman heatsinks. Toen de S1 zelf eropgezet en PC opgestart. In de BIOS ff gekeken naar de fan speeds van nieuwe casefans die ik tegelijkertijd ook vervangen heb. Na een à twee minuten viel m'n beeld weg en ging er een rode LED branden op de 4850 (volgens mij de D1601). PC uitgezet en weer aan, kaart eruit en er weer in, S1 er opnieuw opgezet, stock cooler er weer op; maar nog steeds geen beeld en de rode LED brandt meteen bij het aanzetten van de PC. LED D1601 duidt volgens internet op temperatuur probleem. Maar ik weet niet wat ik fout gedaan heb. De 4850 heeft enkele weken zonder problemen gedraaid in m'n systeem. Ik heb dus ook de case fans vervangen, maar ik krijg die rode LED met de kast open. Is m'n kaart nu kapot of kan ik hem weer tot leven wekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

SiHiDa schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:06:
Vanmiddag heb ik op m'n Sapphire HD4850 (reference design, dus met stock cooler en single-slot) een Arctic Accelero S1 rev. 2 gezet. Voor één RAM-module een Zalman low-profile heatsink gebruikt (als je de meegeleverde heatsink gebruikt, komt de heatpipe tegen de heatsink aan), voor de overige gewoon de meegeleverde. Ik had blijkbaar een versie gefabriceerd vóór mei, want er waren geen heatsinks meegeleverd voor de VRM's. Dan maar voor de vier grote inductors een full-profile Zalman heatsink gebruikt, en voor de acht kleintjes twee low-profile Zalman heatsinks. Toen de S1 zelf eropgezet en PC opgestart. In de BIOS ff gekeken naar de fan speeds van nieuwe casefans die ik tegelijkertijd ook vervangen heb. Na een à twee minuten viel m'n beeld weg en ging er een rode LED branden op de 4850 (volgens mij de D1601). PC uitgezet en weer aan, kaart eruit en er weer in, S1 er opnieuw opgezet, stock cooler er weer op; maar nog steeds geen beeld en de rode LED brandt meteen bij het aanzetten van de PC. LED D1601 duidt volgens internet op temperatuur probleem. Maar ik weet niet wat ik fout gedaan heb. De 4850 heeft enkele weken zonder problemen gedraaid in m'n systeem. Ik heb dus ook de case fans vervangen, maar ik krijg die rode LED met de kast open. Is m'n kaart nu kapot of kan ik hem weer tot leven wekken?
Klinkt als doorgefikt.
Persoonlijk snap ik ook niet dat zoveel tweakers eerst met hun nieuwe spul gaan klooien voordat ze het uitgebreid testen. Andere ven kost enkel geld en levert niets op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Avalaxy schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:38:
Als ik het goed begrijp kan ik in mijn HD4870 dus in 2D mode elke willekeurige klokfrequentie flashen die ik maar wil?
Er zijn natuurlijk grenzen he. ;)
Bijvoorbeeld als ik mijn geheugen op mijn HD4850 lager zet dan 500MHz krijg ik artifacs en de GPU lager dan 100MHz is ook een slecht idee. Daarom eerst maar eens met een programma instellen welke frequenties werken en daarna die er maar inflashen.
Hoe zit het met voltage, kun je die in 3d 'optimal' mode ook nog undervolten, of moet die echt op 1.263V blijven staan?
Tuurlijk als die van jouw op 1 Volt stabiel wil draaien waarom dan niet. :p

n00bs schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:48:
[...]

Klinkt als doorgefikt.
Persoonlijk snap ik ook niet dat zoveel tweakers eerst met hun nieuwe spul gaan klooien voordat ze het uitgebreid testen. Andere ven kost enkel geld en levert niets op ;)
Ik snap niet waarom je er een andere koeler er op zou willen hebben terwijl de standaard koeler alle onderdelen samen over het algemeen beter koelt. Is wel leuk een GPU temp van 40 graden maar wat maakt het uit dat die van mij 90 graden wordt, als die er tegen kan waarom niet. ;)
Misschien om iets verder over te klokken, maar daar doen de meesten het toch niet voor.
Voor dat geld had ik bijvoorbeeld een HD4870 inplaats van een HD4850 gekocht lijkt mij persoonlijk een betere investering. Maar ach wie ben ik. :+

[ Voor 36% gewijzigd door -The_Mask- op 07-10-2008 23:01 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Avalaxy schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 21:38:

Alhoewel ik me alleen tot clock 1en 2 heb beperkt!Maar deze bios lijkt me veelbelovend dus (ik ben toch al over de streep)zal ik nog wel verder gaan.

Het meest zie je:

clock info1= gpu 550
ram 900
voltage 1.083

clock info2= gpu 550
ram 900
voltage 1.083

clock info3= gpu 550
ram 900
voltage 1.083 alle verdere clock infos zijn

gpu 750,ram 900 en voltage 1.263 dus ook accelerated 3D.

nogmaals dit is met een bios die dat voltage ondersteunt

Ik vindt 1.083 in combinatie met die stock ram wel hoog,ATT doet het ddr dus...maar het kan zonder .
Het minste idle verbruik is nog steeds met ATT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 22:09
-The_Mask- schreef op dinsdag 07 oktober 2008 @ 22:56:
[...]
Ik snap niet waarom je er een andere koeler er op zou willen hebben terwijl de standaard koeler alle onderdelen samen over het algemeen beter koelt. Is wel leuk een GPU temp van 40 graden maar wat maakt het uit dat die van mij 90 graden wordt, als die er tegen kan waarom niet. ;)
Misschien om iets verder over te klokken, maar daar doen de meesten het toch niet voor.
Voor dat geld had ik bijvoorbeeld een HD4870 inplaats van een HD4850 gekocht lijkt mij persoonlijk een betere investering. Maar ach wie ben ik. :+
Wat dacht je van een lagere geluidsproductie? Met bijkomend voordeel dat de kaart koeler blijft :)

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

* Anoniem: 134818 met backslash

Verder is een S2 maar 16 euro. Voor 16 euro extra heb je geen 4870.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avalaxy
Als je de kaart koeler wilt heb je er denk ik niks aan om de fan te vervangen. Die fan die er standaard in zit is gemaakt voor die heatsink, waarom zou je daar aan willen klooien?

Wat echt helpt is de koeler er afhalen en de koelpasta vervangen. Dat maakt verschil. Een extra casefannetje of het veranderen van de standaard fan niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
BackSlash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 08:18:
[...]

Wat dacht je van een lagere geluidsproductie?
Dat zou idd een reden kunnen zijn maar vind de kaart sowieso al stil. En idle onhoorbaar.
Met bijkomend voordeel dat de kaart koeler blijft :)
De kaart over het algemeen juist niet de GPU wel.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Als ik kijk naar de koeler die standaard er bij geleverd word, koelt die ook alleen maar de VRM's de geheugen blokjes en de core. Dat kleine gaatje wat er in zit zorgt echt neit voor een goeie flow over je kaart. De S1 daar en tegen zorgt dat je hele kaart wel lucht kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• watercoolertje
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 08-05 13:52

watercoolertje

Untertitel

Inderdaad, die heatsink van de standaard single slot kaart raakt toch niet overal de kaart zelf enkel op de punten waar je het met welke andere koeling dan ook zou moeten doen (ze worden niet voor niks gekoelt). Zowiezo die dual raakt bijna niks op de kaart koelt alleen de core en wat vrm's niet eens het geheugen.

Ik heb trouwens 1 dual en 1 single waarvan ik me single heb geruild met iemand die een dual had, anders had ik een rode en blauwe kaart (die blauwe is de dual en is ook nog is langer).

Ik ga ze nog ff uitgebreid testen voor ik de koelers vervang met de AC Twin Turbo's die ik heb liggen... Denk wel dat dat een enorm verschil gaat maken, zowiezo voor het aanzicht van die dualslots koelers vind ik er echt ubergierig uit zien en me ram wordt niet eens gekoeld met een heatsink, maar vooral kwa temperatuur. me kast red zich wel met de overige warmte, 120mm in en out en me CPU wordt buiten de kast met 2x120mm koelers gekoelt door me WC opstelling :)

(16 x 300Wp) 4800Wp + (sinds 14 feb 2023) (7 x 405Wp) 2835Wp = 7635Wp @Zuid op 4.5kW omvormer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gmontel
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 04-05 08:05
Misschien wist je het al misschien niet gewoon ter info :
:o
Catalyst 8.10 krijgt toerentalregeling.

Ongeveer maandelijks probeert ATI de Catalyst-drivers voor 3D-chips te verbeteren, zoals we bijvoorbeeld zagen bij Catalyst 8.8 en Catalyst 8.9. In een bèta-versie van Catalyst 8.10 (RC2) heeft ATI handmATIge toerentalregeling voor de ventilator van videokaarten uit de Radeon HD 4800 serie toegevoegd.

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/3/0/2/8/1.png

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/3/0/2/8/3.png

Afbeeldingslocatie: http://pics.computerbase.de/2/3/0/2/8/2.png

In bovenstaande afbeelding zien we de instelling "Enable Manual Fan Control". Het toerental van de ventilator van de Radeon HD 4850, 4870 en 4870 X2 kan hiermee tussen 20% en 100% ingesteld worden. De instelling zou in zowel Windows Vista als Windows XP moeten functioneren. Het is momenteel nog niet duidelijk wanneer de officiële versie van Catalyst 8.10 zal verschijnen.

Bovenstaande afbeelding is afkomstig van ComputerBase.

Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Y3LLoW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-05 14:12
Precies hetzelfde is nu toch ook mogelijk door even je profiel aan te passen ? 8)7

Geen flauwekulletjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Laatst online: 07-05 17:32
Even een vraagje:

Ik zat te kijken naar de Dual Slot HD4850 van Sapphire. In de reviews las ik alleen dat dit niet een stille uitvoering is.. alleen wat ik nergens kan vinden is of het erger is dan de standaard versie (of erger dan een x1950 pro, mijn huidige kaart). Het enige wat ik zie is dat dat kaart koeler blijft en ongeveer dezelfde prijs is.

Maakt deze kaart meer lawaai dan de standaard versie?
Is deze dual slot zn geld waard of raden jullie iets anders aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BackSlash
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-05 22:09
Y3LLoW schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:29:
Precies hetzelfde is nu toch ook mogelijk door even je profiel aan te passen ? 8)7
Dit is wel een stukje laagdrempeliger denk ik :) Alleen ik denk dat hij via deze instelling altijd op het ingestelde niveau zal zijn ingesteld? Ik weet niet of dat altijd zo handig is...

[ Voor 34% gewijzigd door BackSlash op 08-10-2008 16:47 ]

iMac Retina 5K 27” 2020 / i7 / 32GB / Radeon X5700 XT 16GB / 1TB SSD || Macbook Air 2020 M1 / 16GB / 1TB SSD || Synology DS415+ / 8GB / 48TB || iPhone 13 Mini 256GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Silencer
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:46
Wombat13 schreef op woensdag 08 oktober 200p8 @ 16:46:
Even een vraagje:

Ik zat te kijken naar de Dual Slot HD4850 van Sapphire. In de reviews las ik alleen dat dit niet een stille uitvoering is.. alleen wat ik nergens kan vinden is of het erger is dan de standaard versie (of erger dan een x1950 pro, mijn huidige kaart). Het enige wat ik zie is dat dat kaart koeler blijft en ongeveer dezelfde prijs is.

Maakt deze kaart meer lawaai dan de standaard versie?
Is deze dual slot zn geld waard of raden jullie iets anders aan?
Als je niet overclocked zou ik eerder kijken naar een stock kaartje met singleslot koeling. Denk wel dat ATI zorgt dat hun koeling voldoende is, welke firma wil nu een grote terugroep actie doen. Het zou hun enorm veel geld kosten zouden ze een ontwerp maken die veel uitval zou hebben door thermische problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
BackSlash schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 16:47:
[...]

Dit is wel een stukje laagdrempeliger denk ik :) Alleen ik denk dat hij via deze instelling altijd op het ingestelde niveau zal zijn ingesteld? Ik weet niet of dat altijd zo handig is...
Tja, als je kijkt wat je met ATI tray tools allemaal al tijden kan....trapsgewijze fanregeling op basis van temperatuur, geheugen downclocken in 2D modus, geen overkloklimiet, voltage verlagen in 2D modus, game 3D profielen die wel automatisch terugveranderen naar standaard na afsluiten van de applicatie (ik weet niet of dit inmiddels wel werkt met CCC maar dat was met 8.8 niet zo).
Dan vind ik dit soort updates van CCC vrij oninteressant. Behalve voor multi-monitor zie ik geen reden om CCC te gebruiken.

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inuyasha
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 29-02-2024
anathema schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 17:40:
[...]

Tja, als je kijkt wat je met ATI tray tools allemaal al tijden kan....trapsgewijze fanregeling op basis van temperatuur, geheugen downclocken in 2D modus, geen overkloklimiet, voltage verlagen in 2D modus, game 3D profielen die wel automatisch terugveranderen naar standaard na afsluiten van de applicatie (ik weet niet of dit inmiddels wel werkt met CCC maar dat was met 8.8 niet zo).
Dan vind ik dit soort updates van CCC vrij oninteressant. Behalve voor multi-monitor zie ik geen reden om CCC te gebruiken.
Ik ben sinds kort ook overgestapt naar ATT (i.c.m. een 4870). Ik moet zeggen: 1 verademing. Naast dat ik het RAM-slurpende CCC kwijt ben, kan ik nu ook beter de instellingen regelen tussen 2D en 3D modus, en goede fanprofielen maken. Wat dat betreft loopt CCC al te lang achter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Inuyasha schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 18:17:
[...]

Ik ben sinds kort ook overgestapt naar ATT (i.c.m. een 4870). Ik moet zeggen: 1 verademing. Naast dat ik het RAM-slurpende CCC kwijt ben, kan ik nu ook beter de instellingen regelen tussen 2D en 3D modus, en goede fanprofielen maken. Wat dat betreft loopt CCC al te lang achter.
Heb jij dan ook gecontroleerd of jouw "2D profiel" ook echt werkt? want ik krijg het vermoeden dat er enkel geschakeld wordt aan de hand van de GPU belasting. En tot nu toe lijkt dat van 0-20% clock 1 te zijn, 21-40% clock 2, en >40% clock 3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Zo, net een accelero S1 rev.2 op mijn Sapphire HD4850 Dualslot versie gezet.
Ik was even bang dat dit niet ging passen omdat het een ander pcb design is, maar hij past perfect! inclusief de bijgeleverde heatsinkjes voor op het geheugen.

Ik wou van de stock koeler of omdat deze een vreselijk lawaai maakte (ik hou van stilte).
Met de accelero + 2 keer een 80mm Nexus fan is dat lawaai echt verleden tijd!

Stock cooler (100% fanspeed=F1 auto):
Idle @500/975: 35°C
Stressed @625/975: 59°C
Stressed @700/1050: 60°C

Afbeeldingslocatie: http://img159.imageshack.us/img159/4350/dscf7282nz1.jpg
Dit geeft als resultaat:

Accelero S1rev.2 + 80mm Nexus 100% speed:
Ilde @500/975: 28°C
Stressed @625/975: 45°C
Stressed @700/1050: nog niet gedaan

Stressed= Furmark @1680*1050 2xMSAA voor 10 minuten.
Temperatuur= 'GPU temperature' uit Gpu-z (zelfde als in CCC)

Leuk die temperaturen, maar wat een stilte zeg, heerlijk!
Ik zal wel kijken of ik een uitgebreidere review en/of howto kan maken

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wombat13
  • Laatst online: 07-05 17:32
Nolani schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 20:23:

Ik wou van de stock koeler of omdat deze een vreselijk lawaai maakte (ik hou van stilte).
Met de accelero + 2 keer een 80mm Nexus fan is dat lawaai echt verleden tijd!

...
Lawaai is natuurlijk persoonlijk.. zou je een idee kunnen geven? (in db is een beetje moeilijk... neem niet aan dat je er met een meter naast hebt gezeten.. ;) ) Ik zit hier nu met een Sapphire x1950 pro, die bij vlagen herrie kan maken..
Ik kan wel leven met een beetje herrie.. maar t moet niet zo zijn dat ik tijdens Gears of War bijvoorbeeld naast een Boeing 747 lijk te zitten :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Wombat13 schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 22:13:
[...]

Lawaai is natuurlijk persoonlijk.. zou je een idee kunnen geven?
Tsja, dat is lastig om zo te zeggen.
Het is ook vooral de toon van het geluid, de stock koeler gaf een echt merkbare straalmotor zeg maar, ongeveer die toonhoogte. Vergelijk het met een stel erg oude fans (uit voedingen oid) die dan op vol vermogen draaien, op 20% hoorbaar tijdens browsen, en op <50% altijd hoorbaar (ook bij films/games etc.) ik moest de versterker zelfs iets op draaien om goed te kunnen luisteren. Mijn pc staat trouwens op de grond onder het bureau.

De 'zachte, donkere ruis' die ik nu hoor is totaal niet meer storend.
Voor het echte stilte werk ligt hier nog een fancontroler te wachten.
Het is vooral bedoeld voor mijn heilige nachtrust :+

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ATT icm nieuw bios en RBE gebruik; de HD4870 met stock cooling (wil die lucht er uit hebben!)

Chipset 37c° was 52c°idle ( na het insteken van de 4870)
Gpu 43c° was 79c°
gpu vrm 39c° was 72idle

gpu vrm 9.48A was 30A idle
rpm cooler=976 idle = is geen lawaai!

Mijn kabels worden wel nog slap aan de achterzijde v/d PC 8)
De temp v/d CPU is ook flink omlaag.

Onder load komt de kaart niet meer boven de 67 c°
De Gpu VRM zit dan op of rond 29A dat was eerst idle met de eerste stock bios!

Ik heb een fan in de zijkant zitten die op de kaart en ook op de chipset gericht is, en een goede voeding die tezamen met de kaart de lucht naar buiten werkt.
Dus eigenlijk geen traditionele in-outtake fan ofzo.

Dat de kaart er tegen kan ok, maar ik was toch beetje verontrust door de totale opwarming van het systeem en het verbruik idle. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anathema
n00bs schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 19:10:
[...]

Heb jij dan ook gecontroleerd of jouw "2D profiel" ook echt werkt? want ik krijg het vermoeden dat er enkel geschakeld wordt aan de hand van de GPU belasting. En tot nu toe lijkt dat van 0-20% clock 1 te zijn, 21-40% clock 2, en >40% clock 3
Voor zover ik kan beoordelen schakelt ATT gewoon tussen 2D en wat gezien wordt als 3D-applicatie. VLC player etc., met zeker geen 40% GPU belasting, worden ook gezien als 3D maar je kunt aangeven bij "exceptions" dat hij dat programma als 2D moet zien en dat werkt prima. Op basis van GPU belasting lijkt me dus niet, want ook als ik een game alt-tab naar de desktop blijven de 3D clocks gehandhaafd terwijl de GPU belasting dan 0 is. Maar goed, zelfs al zou het wel op basis van GPU belasting zijn.... prima. Een game die niet meer dan 40% van de GPU vraagt heeft ook wel genoeg aan 2D clocks ;)

anathema

Acties:
  • 0 Henk 'm!

anathema schreef op woensdag 08 oktober 2008 @ 23:54:
[...]

Voor zover ik kan beoordelen schakelt ATT gewoon tussen 2D en wat gezien wordt als 3D-applicatie. VLC player etc., met zeker geen 40% GPU belasting, worden ook gezien als 3D maar je kunt aangeven bij "exceptions" dat hij dat programma als 2D moet zien en dat werkt prima. Op basis van GPU belasting lijkt me dus niet, want ook als ik een game alt-tab naar de desktop blijven de 3D clocks gehandhaafd terwijl de GPU belasting dan 0 is. Maar goed, zelfs al zou het wel op basis van GPU belasting zijn.... prima. Een game die niet meer dan 40% van de GPU vraagt heeft ook wel genoeg aan 2D clocks ;)
Games of andere 3D acceleratie gaat prima mbv ATT.
Het haperen van het beeld bij over schakelen lijkt ook minder te zijn met het evalueren v/d drivers.
Maar er zijn programmas die ,als VLC de schakeling beinvloeden, ok dacht al zoiets .
ATT is een zeer compleet programma wat mij betrefthuiswerk te doen...voor mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Laatst online: 07-05 09:51

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Topicstarter
Mensen gelieve nu in deel 4 te posten!

Het ATi HD48XX Ervaringen Topic - Deel 4

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-04 21:47

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

En dicht :)

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Wat is absoluut NOT DONE in dit topic?
• "ATi sux, nVidia rox / nVidia sux, ATi rox!" uitlatingen. Wil je flamen/trollen... doe dat dan ergens anders. Ook goed verborgen trolls/flames zijn niet welkom!
• Basic questions zoals "Welke kaart kan ik het beste kopen?", "Wat voor voeding heb ik nodig?", "Kan ik mijn *vul naam kaart in* modden naar een *vul naam andere kaart in*?", "Klopt mijn 3DMark score wel?", "Werkt CrossFire op een SLi mobo?", "Welke drivers kan ik het beste gebruiken?" etc. Je kent het wel... Gebruik de search-functie. Dit soort vragen zijn al -tig keer voorbij gekomen, zowel in dit topic als in andere topics. Of kijk in de second post.
• Gezeur over leverbaarheid, levertijden, prijzen en dergelijke.
• Probeer mensen niet continu te verbeteren. Een belerende toon kan heel irritant zijn, ook al heb je gelijk, en ik heb geen zin in klaagmailtjes van topiclezers in in mijn mailbox. Voor degenen die toch willen klagen over het gedrag van bepaalde posters... Trek aan de bel bij een mod!
• Offtopic gaan. Dit topic is bedoelt om elkaar op de hoogte te houden van de ervaringen die je hebt met HD48xx kaarten. Dus ook niet even snel er een basic vraagje tussendoor persen!
• Op de man spelen. Dit is NOT DONE. In dit topic geldt "Speel de bal en niet de man!".
• Dit is geen nVidia topic. Vergelijkingen maken is ok, maar ga niet -tig posts vertellen hoe goed/slecht een nV kaart is. Na 1x weten we het wel.