Het wielren ervaringentopic - Deel 11 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.792 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Vraagje voor de sleutelaars:
Ik heb 2dehands een set Easton EA50 wielen (1000km mee gereden) gekocht voor 145,-.
Nu moet ik de cassette (10speed ultegra) gaan omzetten van mijn huidige Shimano R500 achterwiel naar het nieuwe. Ik heb een kettingzweep en een shimano lockring afneemstukje. Zijn er nog bepaalde dingen waar ik op moet letten? Ik neem aan dat er geen extra (of minder) spacers geplaatst hoeven te worden aan een van de 2uiteindes van de cassette als ik van een R500 naar EA50 achterwiel ga? En zul je altijd de achterderailleur moeten bijstellen bij een klus als deze? Ik heb geen momentsleutel, maar wel een baco, is dat verantwoord?

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Zaterdag goede voornemen om zondag (zaterdag erg druk) te gaan fietsen, maakte niet uit welk weer het was.
Echter zondag te veel last van mn knie (al een aantal weken). Rechterbeen en dan de pees net boven de knieschijf. Die pees is denk ik overbelast. Dus daar ging me leuke planning, aangezien ik de knie niet meer wou over belasten.

* Griffin baalt best wel want het was best goed weer gister.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die easton set is ook geschikt voor 10 speed? Zo ja dan moet het appeltje eitje zijn!
Kettingzweep goed erop leggen, tool erin. Wiel tussen je knieen in de breedte op de grond en in de 8-4 houding (zeg maar 10 voor 2 op de kop) naar beneden doordrukken.

wat wil je doen met momentsleutel? Die sluitring? Baco wil prima hoor om los te maken. Ik draai die nooit echt super aan bij terugzetten.

meer dan je wilt weten hier: http://www.parktool.com/repair/readhowto.asp?id=48

oh en achterderailleur. Volgens mij niet. immers: cassette zelfde en positie (nagenoeg) hetzelfde. Misschien een klein slagje aan de stelschroef maar dat is het zou ik zo zeggen. Time will tell.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier nog een met knie blessure. Gisteren maar even langs de Fysio geweest. Maak ik ook nog eens gebruik van m'n zorgverzekering :)

Op 5 april m'n rechterknie overbelast. Schijnt 6 weken te duren bij totale rust. Heb alleen in de afgelopen 6 weken nog de AGR gereden en hier in de polder nog een lange tocht. Verder wat kleine trainingsrondjes om de knie soepel te krijgen. Erg irritant zo'n knie. Nu heb ik oefeningen gehad om de spieren rond de knie te versterken en moet ik drie keer in de week trainen (deed ik al), maar max 40/50km per keer. Over 2,5 week zit ik in de Alpen. Als het hiemee verbetert zou het mooi zijn! Komende weken één keer per week naar de fysio om voortgang te bekijken.

[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 19-05-2009 08:58 . Reden: ziekenkostenverzekering = zorgverzekering... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

gaan er nog mensen tilf bastonge tilf rijden?
IK heb me eergisteren op het laatste moment nog middels de voorinschrijving ingeschreven..

En @hierboven met je wiel, let er op dat je de lockring er recht op schroeft, ik heb wel eens gezien dat dat niet helemaal gelukt was.... en dat de body vervolgens stuk ging..

Hebben mensen nog tips voor een goede (kleine) kettingpons voor shimano 9/10 Deore/ Ultegra k zie door de bomen het bosniet meer..

[ Voor 17% gewijzigd door hendrikjan op 19-05-2009 08:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Geen Tilff-Bastogne-Tilff (met dubbel-f ;) je kunt daar trouwens ook even naar de grootste boom van de Benelux gaan kijken) voor mij, maar ik wilde vragen of iemand ervaring heeft met de Gran Fondo Eddy Merckx?

Wat betreft het wiel: losmaken van de sluitring is geen probleem met een Engelse sleutel, maar ik gebruik in tegenstelling tot Jazzper vaak wel een momentsleutel (die heb ik nu eenmaal, sluitring doe ik 'volgens het boekje' (van Campagnolo) op 50Nm). Maar gewoon weer stevig aandraaien met de Bahco kan ook geen kwaad. Het begin van het inschroeven doe ik meestal zonder gereedschap, dan heb je minder kans wat kapot te draaien.

Wat betreft de kettingpons, ik heb geen idee, ik heb gewoon een simpel normaal formaat gekocht dat niet te duur was (tweedehands Park Tool CT-3) (waarom vraagt Campagnolo trouwens in vredesnaam oveel geld voor de UT-CN300????)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
hendrikjan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:22:
gaan er nog mensen tilf bastonge tilf rijden?
IK heb me eergisteren op het laatste moment nog middels de voorinschrijving ingeschreven..
Ik was het wel van plan. Ik heb echter een vrijgezellenfeest op de dag voorafgaand aan TBT. Ik denk dat ik alle spullen klaar zet en de wekker zijn en dan maar eens ga bekijken ik in de auto stap naar Tilff of niet.
Hebben mensen nog tips voor een goede (kleine) kettingpons voor shimano 9/10 Deore/ Ultegra k zie door de bomen het bosniet meer..
Hoe vaak ga je de kettingpons gebruiken? Ik heb voor een paar euro zo'n ding gekocht. Werkt perfect voor de drie keer per jaar dat ik hem gebruik.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de fiets waar ik een paar pagina's terug over zat te twijvelen toch gekocht. Was mijn vorige fiets al in goede staat, deze fiets is echt in uitmuntende staat. Op een paar kleine plekken in de lak na is de fiets zo goed als nieuw. Wat ik van de vorige eigenaar hoorde is dat niet gek omdat de fiets eigenlijk altijd in een fietsen zaak heeft gehangen als versiering. Fiets is trouwens compleet uitgerust met shimano 600 onderdelen en heeft mavic velgen.

Afbeeldingslocatie: http://www.treeb.com/imagesold/racefietsb0.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.treeb.com/imagesold/racefietsb1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.treeb.com/imagesold/racefietsb2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.treeb.com/imagesold/racefietsb3.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 13:04

Pater

Terry Tate

Pater schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:01:
Mijn max staat nu zelf op 194 km, dus dit is dik 75 km meer. Ik ben flink in training, want naast Rotterdam - Groningen wil ik deze zomer ook met de wielrenfiets naar Marseille (Frankrijk) fietsen. Dat gaat dus een flinke tocht worden.

Dat ik op 270 km uitkom, is vanwege het feit dat ik de steden zoveel mogelijk wil ontwijken en dat zijn extra kilometers.

Dit wordt de route: http://www.routeyou.com/r...tterdam-naar-groningen.nl
Goed...Morgen is de dag dat ik het ga doen, van Rotterdam naar Groningen fietsen. Ik hoop op een beetje knap weer, zou wel zo leuk zijn. Ik laat vrijdag wel de readout zien hoe het gegaan is.

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 03:40

drooger

Falen is ook een kunst.

Pater schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:57:
[...]

Goed...Morgen is de dag dat ik het ga doen, van Rotterdam naar Groningen fietsen. Ik hoop op een beetje knap weer, zou wel zo leuk zijn. Ik laat vrijdag wel de readout zien hoe het gegaan is.
Succes alvast!

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Suc6 Pater.

Ik ga morgenavond even fietsen denk ik.
Vanavond ook ff een rondje doen.

Zaterdag as ga ik weer een tocht fietsen in Tecklenburg, de Rundfahrt van CC75 uit Oldenzaal.
Altijd een mooie tocht. :)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Succes! En vergeet niet: veel drinken en veel eten. :)
Mooie fiets zeg. Ik zou bijna ook een klassieker kopen.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 20-05-2009 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Pater schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 07:57:
[...]

Succes daarmee, voldoende drinken en niet te warm aankleden zou ik zeggen. Ik ga morgen misschien een korter stukje doen, M'stricht-Tilburg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 21:11

JJJ

Zijn mensen hier bekend met "Bart Pieters" frames? Het klinkt een beetje als een "boerenzoonmerk" ;). Ik kan er niet veel over vinden als ik google (met name nationale resultaten en ook geen hits op bikeforums etc.)

Op marktplaats wordt er eentje verkocht. Deze is 8 speed en lijkt de versnellingen bij 't stuur te hebben. Iig, is dit wat voor ~€130-150?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@brt: fuckin bikepr0n!!! hoeveel heb je betaald? Als je dit op bikeforums.net plaatst (pm maar als ik het voor je moet doen op juiste plek met juiste tekst) krijg je meer informatie dan je aankan en de straatprijs in de usa (schrikken geblazen).

@JJJ: Ken het merk ook niet. Maar dat is volgens mij zelfde als ik tegen je zeg: Ken je Klamer fietsen? :) Dat zijn topfietsen. Wat is er aan de hand? Diverse fietsenmakers kopen kale frames en branden die onder eigen naam. Vaak prima fietsen met prima opbouw. Die fiets van jou lijkt (lees: lijkt) een prima deal voor een euro of 130.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ben een beetje een route aan het zoeken naar Tilburg, weet iemand of ik over wegen zoals de N744 in België kan fietsen (of lopen parallel fietswegen/kleinere wegen)? Ik heb het niet zo op fietsen langs/op grotere/snellerverkeerswegen... (een weg zoals de N79/N279 vind ik wel te doen) In totaal is het zo'n 110-135km schat ik, maar 't dient wel een beetje stressvrij te gaan...

[ Voor 6% gewijzigd door begintmeta op 20-05-2009 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Woei, vakantie geboekt.

Ga een week in de Jura kamperen een een week in de buurt van Embrun.
De fiets gaat uiteraard mee! :)
hmmmmzzz..... col de Bonette, Cayolle, Izoard....

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 20:35:
@brt: fuckin bikepr0n!!! hoeveel heb je betaald? Als je dit op bikeforums.net plaatst (pm maar als ik het voor je moet doen op juiste plek met juiste tekst) krijg je meer informatie dan je aankan en de straatprijs in de usa (schrikken geblazen).
He bedankt, ben er zelf ook ontzettend blij mee. Ik heb er 60 euro voor betaald, zoals de fiets ook op marktplaats stond. Vond het niet nodig om af te dingen:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 11-09 06:54
Harmen schreef op woensdag 20 mei 2009 @ 22:47:
Woei, vakantie geboekt.

Ga een week in de Jura kamperen een een week in de buurt van Embrun.
De fiets gaat uiteraard mee! :)
hmmmmzzz..... col de Bonette, Cayolle, Izoard....
Moet je zeker een keer rondje over Barcelonette met de Allos, Cayolle en de Champs doen. Zou ik wel in Barcelonette beginnen, heb die ronde zo een jaartje of 6 geleden gereden, is geloof ik bijna 200km ;)

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

brt, zie je hoe die lui reageren? Ik ken al die namen wel. De meeste zijn echt in love met alles wat uit nederland komt. Je mag marktplaats daar ook niet noemen, want ze zijn als de dood dat die yanks marktplaats leegtrekken. Al zou jij je 600 groep helemaal van je fiets afhalen, oppoetsen en mooie foto's maken dan vang je daar al rustig tientallen tot honderden dollars voor op ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Vandaag de Steven Rooks Classic gefietst. We gingen met z'n vieren op pad. Gestart om circa 09:30 uur. Was een dag vol met pech.

Na 80km kreeg één van de vier een klapband. Hij is achtergebleven op zoek naar hulp. Na 100km knapte mijn ketting bij de start van de beklimming van de Droleval. Gelukkig kwam er binnen een half uur iemand langs met een kettingpons. Schakel uit mijn ketting verwijderd en de ketting weer tot één geheel gemaakt. Heb toen wel, samen met een ander slachtoffer van een kettingbreuk, besloten om de Droleval niet op te fietsen. Een helling van 20% met een ketting die niet 100% is leek ons niet verstandig. Maar we konden dus wel verder fietsen. Uiteindelijk via een alternatieve route alsnog om 18:00 uur gefinishd.

Nu is het dus tijd voor een nieuwe ketting. Ik heb begrepen dat een nieuwe casette ook onvermijdelijk is. Klopt dat? Op zich zou het logisch zijn, de ketting en de casette zijn immers op elkaar ingesleten. De ketting en de casette ging echter nog 'maar' circa 3.500km mee. Is het slijten dan al dermate erg dat een nieuwe casette nodig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

dat van dat inslijten en beiden vervangen zal best een geldende theorie zijn, maar ik doe daar niet aan. Ik denk dat ik wel paar kettingen per cassette doe. Aan de andere kant zet ik nou niet direct duizenden km's per jaar weg en ben minder kritisch. Wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
argro schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 23:30:
Vandaag de Steven Rooks Classic gefietst. [..] Nu is het dus tijd voor een nieuwe ketting. Ik heb begrepen dat een nieuwe casette ook onvermijdelijk is. Klopt dat? Op zich zou het logisch zijn, de ketting en de casette zijn immers op elkaar ingesleten. De ketting en de casette ging echter nog 'maar' circa 3.500km mee. Is het slijten dan al dermate erg dat een nieuwe casette nodig is?
Nou, wat een pech zo alles bij elkaar. 3500 km is voor een ketting niet echt veel inderdaad. Ik zou de cassette even loshalen, schoonmaken, en dan de tandwieltjes in spiegelbeeld op elkaar leggen of (beter nog) vergelijken met een nieuw model. Zo kun je makkelijk zien in hoeverre er 'haaievinnen' in zijn gesleten. Bij mij komt het er meestal op neer dat ik het ene jaar alleen de kleinere tandwieltjes vervang, en het andere jaar de hele cassette, samen met het grote voorblad. Let bij het inkopen van losse tandwieltjes op de combinatie aanduidingen (bij Campa zijn er A/B/C reeksen, Shimano weet ik niet precies). Alhoewel, ik gebruik die reeksen soms ook wel door elkaar... als de kabels ook zijn ingesleten moet je toch vaak al een beetje heen en weer duwen bij het schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Ik fiets de laatste maanden regelmatig met wat vrienden. Nu is het zo dat bij "langere" tochten ik vaak last krijg van mijn bovenbenen. Ze "lopen vol" en op een gegeven moment heb ik zelfs moeite om de pedalen rond te krijgen.

Zijn er "trucjes" om dit tegen te gaan? Een andere houding, techniek of afstelling van de fiets? Of moet ik gewoon meer trainen en dan komt in de inhoud vanzelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

kavorka schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:48:
Ik fiets de laatste maanden regelmatig met wat vrienden. Nu is het zo dat bij "langere" tochten ik vaak last krijg van mijn bovenbenen. Ze "lopen vol" en op een gegeven moment heb ik zelfs moeite om de pedalen rond te krijgen.

Zijn er "trucjes" om dit tegen te gaan? Een andere houding, techniek of afstelling van de fiets? Of moet ik gewoon meer trainen en dan komt in de inhoud vanzelf?
nu ben ik geen expert op trainingsgebied, maar mij is altijd geleerd als je aan je max zit moet je gaan trainen. Zo wordt de max van je lichaam verder gelegd. (om het maar even simpel te zeggen)

ik ga straks naar de dokter om te kijken wat ze zegt over mn knie :/
Ze weten nog niet wat het is. Of het is de aanhechting van mn bovenbeenspier, of het is een los stukje kraakbeen. Maandag bellen (ze zijn nu dicht) met de sportpoli kliniek voor een consult.

Verder denk ik volgende maand de Bulls Harrier 2009 kopen. (want als ik het goed heb is het verschil tussen de harrier en de harrier +, dat de + versie een carbon voorvork heeft?)

[ Voor 9% gewijzigd door Griffin op 22-05-2009 14:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn tocht naar tilburg was een eitje, alleen bij Bergeijk, Eersel en ...sel (ik heb ze allemaal gezien denk ik) was ik het spoor even bijster. Het Belgische stuk had ik uiteindelijk maar gewoon via het fietsroutenetwerkhandig gedaan, 's-ochtends langs het kanaal was best mooi). Volgende keer iets beter voorbereiden wat betreft topografie (en wegwerkzaamheden). Ik had nu 130 ipv 110 km gefietst, maar dat is niet erg, was ook nog goed fris toen ik aankwam (moest ook wel om die dag nog met plezier te kunnen wandelen etc...)

Wat me wel op is gevallen is hoeveel makkelijker het fietst als er geen heuvels zijn (ik fiets eigenlijk alleen in de heuvels). Nu had ik moeiteloos een gemiddelde van >30km/u terwijl ik normaal best moet doorfietsen voor >25km/u.

kavorka, eet&drink (en slaap) je voldoende? Anders inderdaad trainen of iets minder hard fietsen op zo'n ronde, even pauzeren werkt soms ook verbazingwekkend goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Griffin schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 08:56:
[...]

Verder denk ik volgende maand de Bulls Harrier 2009 kopen. (want als ik het goed heb is het verschil tussen de harrier en de harrier +, dat de + versie een carbon voorvork heeft?)
Dan zou ik, mits het prijsverschil niet gigantisch is, voor de Harrier + gaan. Een carbon voorvork is qua comfort in mijn ogen een behoorlijke meerwaarde!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
CamU schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 18:08:
[...]

Moet je zeker een keer rondje over Barcelonette met de Allos, Cayolle en de Champs doen. Zou ik wel in Barcelonette beginnen, heb die ronde zo een jaartje of 6 geleden gereden, is geloof ik bijna 200km ;)
Ik heb dat rondje vorig jaar gefietst, vanaf Pra Loup (dus aan het eind nog even een toetje) en het is zo'n 125km :) Mooie ronde, ik zou beginnen met de Allos. Champs is een klein weggetje, maar vrijwel zonder verkeer en eenmaal boven de boomgrens erg mooi :)

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Donderdag om 6 uur opgestaan, om 7 uur zat ik op de fiets en ging ik samen met een maatje op weg. Helaas was ik vergeten om mijn Garmin aan te zetten om de rit op te nemen, daar kwam ik pas na 7,5 km achter. Zonde dus, maar desalniettemin een hele mooie rit gereden. Rond 12.00 zaten we in de Flevopolder bij Zeewolde in de buurt en om 18.00 kwamen we aan in Groningen.

4 keer de bidons moeten navullen, waardoor de totale hoeveelheid inname water op 7,5 liter uitkomt.

De laatste 30 km vond ik echt zwaar, maar ik heb nu een nieuw PR qua afstand: 265 km! :)

http://connect.garmin.com/activity/5907781

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Damn, had vandaag een klapband. :/
Was in Tecklenburg (Duitsland) aan het fietsen, kwam net van een heuvel af en *bam*.
Kon de fiets gelukkig rechtop houden.
Bij nadere inspectie was de zijkant van de band aan gort, het 'jutte' touw was zichtbaar.

Na een uurtje kwam er iemand van de organisatie een nieuwe buiten+binnen band berengen. _/-\o_
Al met al lekker gefietst. :+
Laurenz schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:56:
[...]

Ik heb dat rondje vorig jaar gefietst, vanaf Pra Loup (dus aan het eind nog even een toetje) en het is zo'n 125km :) Mooie ronde, ik zou beginnen met de Allos. Champs is een klein weggetje, maar vrijwel zonder verkeer en eenmaal boven de boomgrens erg mooi :)
De champs en de cayolle heb ik een keer beklommen. Lopen mooi moet ik zeggen.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
argro schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 23:30:
Nu is het dus tijd voor een nieuwe ketting. Ik heb begrepen dat een nieuwe casette ook onvermijdelijk is. Klopt dat? Op zich zou het logisch zijn, de ketting en de casette zijn immers op elkaar ingesleten. De ketting en de casette ging echter nog 'maar' circa 3.500km mee. Is het slijten dan al dermate erg dat een nieuwe casette nodig is?
Ik doe gemiddeld drie kettingen met dezelfde cassette. Na 2000 tot 2500 km vervang ik een ketting. Gaat een nieuwe ketting springen en overslaan, dan weet ik hoe laat het is; tijd voor een nieuwe cassette.
Met een cassette doe ik dus zo'n 7000km voordat die aan vervanging toe is.

Campa heeft voor de 11spd cassettes die gaan tot max 26. Ik ga over twee weken naar Frankrijk en normaliter heb ik daar een 13-29 erop. De verwachting is dat met de Athena 11spd ook cassettes tot 29 gaan komen. Zover is het helaas nog niet. Ik wijk nu uit naar een Marchisio cassette. Die gaat tot 30 (wat nou ook niet echt nodig is). Heeft iemand ervaringen met Marchisio cassettes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Na enkele dagen dagelijks marktplaats afstruinen heb ik (denk ik) een aardig fietsje gevonden. Deze fiets mag ik meenemen voor € 190 (ik zou er misschien nog een tientje vanaf kunnen praten).

Is deze het waard? Het is wel een proffiets geweest dus heeft waarschijnlijk al heel veel kilometers achter de rug. Hij is wel van begin jaren 90. Panasonic is in ieder geval geen merk wat je veel ziet en ik kan ook niet zoveel reviews erover vinden.

In dezelfde prijsklasse ongeveer zit deze fiets. Deze lijkt me ongeveer even oud (misschien wat ouder) met een degelijke afmontage. Benotto staat wel goed aangeschreven.

Als er een keuze is tussen een van beide fietsen, welke is dan het beste? Of zijn ze allebei nog te duur voor wat je ervoor krijgt? Ik ben nog niet bijzonder goed in fietsen inschatten. :) Als ik puur op de looks afga dan vind ik de Benotto het mooist ;) Bij beide zou ik sowieso de pedalen moeten vervangen iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ik reageer morgen, nu bier op. Ziet er ok uit op eerste gezicht. Panasonic was echt onwijs money for value toentertijd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

JJJ:
Ik vind het een erg vreemde keuze, die alivio achterderailleur op die benotto.. (dat is een ATB achterderailleur, budget model, beetje een mix van alles, erg duur voor wat je ervoor krijgt)
Die Panasonic is geen slechte deal, kijk maar of je kan afdingen, (blijf het een hoop geld vinden voor een ouder stalen ros, maar het is wel met shifters op het stuur en Athena is geen slechte groep), als het tenminste allemaal in orde is, dus goed kijken naar scheuren in het frame, even voorkant optillen en laten stuiteren, kijken of je geen gekke geluiden hoort, wielen checken of ze nog recht zijn.

[ Voor 6% gewijzigd door RoadKill21 op 24-05-2009 19:17 ]

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
Laurenz schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 22:56:
[...]

Klopt, als je alleen daarna nog naar Embrun doorrijdt kom je wel aan wat meer km's ;) Ik heb de ronde ook gefietst met eerst de Allos, lekker lopend colletje, de Champs is erg rustig, en de Cayolle was volgens mij wel een kleine 25 km? Voordeel is dat het daar vaak goed weer is, in tegenstelling tot de noordelijke Alpen.

* Workstation * / * Server * / * Laptop * / Monica: My motto is: "get out before they go down". Joey: "That is so not my mott

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Die Panasonic is wel mooi. Maar wat roadkill zegt: het is wel veel centjes voor een hele oude fiets. Als je nog iets af kan dingen zou ik om zijn. Aan de andere kant: je gaat er voor 190 euro een heleboel lol voor hebben, dat beloof ik je. Zeker als het een high end panasonic is. Sowieso mooi te zien hoe die zadelpenstropconstructie zit. Stijl!

Benotto: klassiek italiaans merk. Het is echter een hele rare fiets. Het frame is uit jaren 80/90. Het crankstel is een biopace crankstel rond 1990. De fiets is later geupgrade naar STI door 2 RSX shifters te plaatsen. Op zich prima spul, maar gaan maar tot 7 speed dus je kan nooit door naar 8 of 9. De ATB derailleur is vreemd, maar zou ik nog overheen kunnen kijken, ware het niet dat het hier nergens op slaat. Voor zit er een dubbel en deze derailleur heeft een lange kooi. Dat is handig als je triple voor hebt of een immens bereikverschil achter. Hier niet nodig en inefficient (oa trager zo uit mijn hoofd). Ook heeft hij er een bergcassette op zitten met best grote kransjes. Leuk voor de Ardennen maar hier in de polder zonde van je range. Die fiets zou mij 125-150 euro waard zijn denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
CamU schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:42:
[...]

Klopt, als je alleen daarna nog naar Embrun doorrijdt kom je wel aan wat meer km's ;) Ik heb de ronde ook gefietst met eerst de Allos, lekker lopend colletje, de Champs is erg rustig, en de Cayolle was volgens mij wel een kleine 25 km? Voordeel is dat het daar vaak goed weer is, in tegenstelling tot de noordelijke Alpen.
Hehe als je naar Embrun doorkachelt kom je wel aan je km's ja. De Allos vind ik echt een heerlijke col, dat ding ligt me wel. Sowieso zijn de cols daar vrij rustig maar de Champs is inderdaad echt lekker stil, en ook niet echt zwaar verder ofzo. De Cayolle is een kleine 30 kilometer dacht ik vanaf die kant inderdaad, mooie col ook! Je hebt er vrijwel altijd goed weer, met 300+ zondagen per jaar. Supergebied!

Overigens kom ik er deze zomer ook nog, maar dan zonder fiets. Dit jaar laat ik de fiets even staan, ik ga namelijk een trektocht lopen. Vorig jaar de Tour du Mont Blanc (200km, 8 dagen) gelopen en 10 dagen in de Alpen gefietst. Fietsen is gaaf, trektochten ook, dus dit jaar ga ik ruim drie weken lopen. Het wordt de GR5 van het meer van Geneve, richting Nice, en ik ben van plan om in Larche te stoppen (aan de Col de Larche), en naar Barcelonette door te lopen want daar staan m'n ouders op een camping tegen die tijd :) Dat wordt dus weer pokkelen met een rugzak van ruim 20kg, en 's avonds lekker hoog in de bergen vernikkelen in m'n tentje :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
rdluca schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:02:
[...]

Ik doe gemiddeld drie kettingen met dezelfde cassette. Na 2000 tot 2500 km vervang ik een ketting. Gaat een nieuwe ketting springen en overslaan, dan weet ik hoe laat het is; tijd voor een nieuwe cassette.
Met een cassette doe ik dus zo'n 7000km voordat die aan vervanging toe is.
Als ik het goed begrijp kan ik dus in eerste instantie alleen een nieuwe ketitng monteren en kijken of deze al dan niet overslaat. Slaat deze niet over dan is alles OK en hou ik het geld van een nieuwe casette in mijn zak. Slaat deze wel over dan koop ik alsnog een nieuwe casette.

Wat betreft kettingen nog tips? Is een "gewone" Shimano Ultegra* ketting prima of moet ik toch voor KMC of iets anders gaan?

*) MIjn fiets is Shimano Ultegra afgemonteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

KMC! meer value for money dan shimano en vaak nog beter ook. Let wel ff op het aantal speed. Je hebt narrow maar ik weet niet of je voor 9 en 10 speed nog narrower moet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
argro schreef op maandag 25 mei 2009 @ 14:49:
[...]
Als ik het goed begrijp kan ik dus in eerste instantie alleen een nieuwe ketitng monteren en kijken of deze al dan niet overslaat. Slaat deze niet over dan is alles OK en hou ik het geld van een nieuwe casette in mijn zak. Slaat deze wel over dan koop ik alsnog een nieuwe casette.

Wat betreft kettingen nog tips? Is een "gewone" Shimano Ultegra* ketting prima of moet ik toch voor KMC of iets anders gaan?

*) MIjn fiets is Shimano Ultegra afgemonteerd.
Correct. Nieuwe ketting erop en proberen of die op alle tandwielen goed loopt zonder springen/overslaan. Loopt het goed dan is een nieuwe cassette niet nodig.
Voor zover ik terug kan gaan heb ik nooit een cassette al na 4000km moeten vervangen.

Met KMC en Shimano kettingen heb ik zelf geen ervaring (ik rijd met campa). Van kennissen hoor ik alleen positieve geluiden wat betreft KMC kettingen. Ik heb alleen de KMC quick link gebruikt om campa 10spd kettingen te sluiten. Altijd zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Met een beetje slim en dus op tijd de ketting wisselen kun je vaak met 3 kettingen 1 cassette doen. Als je echter te lang wacht bij de eerste keer de ketting wisselen dan slijt de cassette te veel in bij de vaak gebruikte kransjes en is het gedaan. Met de vorige cassette heb ik bijna 10k mee gereden, dit record probeer ik te verbreken, niet door met slecht materiaal te rijden maar door op tijd materiaal (dus ketting) te vervangen. :)

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
Jazzper schreef op maandag 25 mei 2009 @ 15:22:
KMC! meer value for money dan shimano en vaak nog beter ook. Let wel ff op het aantal speed. Je hebt narrow maar ik weet niet of je voor 9 en 10 speed nog narrower moet ;)
Goede kettingen idd, maar ik was er niet zo van gecharmeerd toen vorige week mijn KMC 10 speed (op Ultegra cassette) bij het aanzetten spontaan brak. En om eerlijk te zijn: als een Ultegra ketting bij 20 euro kost ga ik er niet op beknibbelen.

Ook leuk: de 105 ketting die ik bij Hopmans voor 15 euro kocht kost bij een niet nader te noemen mainstream zaak in Zeist (waar ik werk) 30 euro. Dat is dan weer snel verdiend ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

au!

waar werk je dan? ik kom ook uit zeist!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb nu 11K met mijn (oude/slecht-weer) cassette gereden (Campa Chorus) en 3K met een andere cassette (Campa Centaur). Daarbij gebruik ik altijd dezelfde ketting (eerst Campa Chorus 10sp vervolgens KMC X10.93). Niet zo slim misschien, maar ik heb weinig zin om teveel met wisselen van kettingen bezig te zijn (al gaat dat met een kettingslot wel erg makkelijk). De tandwielen voor heb ik nog nooit vervangen, dat komt er dit jaar misschien van, anders nog een jaartje langer, de tanden zien er nog redelijk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CamU
Jazzper schreef op dinsdag 26 mei 2009 @ 01:19:
au!

waar werk je dan? ik kom ook uit zeist!
Landgoed de Breul, aan de Driebergseweg (of Arnhemse Bovenweg, tis maar hoe je het bekijkt :) )

Was voor mij iig reden om voor dat soort supplies nog steeds bij Hopmans e.d. te shoppen (kom vaak in Zuid-West Brabant i.v.m. ouders en vrienden

[ Voor 33% gewijzigd door CamU op 26-05-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Zo.. na gisteren getreind te hebben naar regio Sittard (vanuit Groningen, aardig eindje) kan ik me nu ook aansluiten bij het legioen (amateur-)wielrenners :)

Uiteindelijk is het de Panasonic geworden uit mijn eerdere posts. Op het station zelf heb ik nog eens 25 euro korting gekregen van de beste man waardoor ik hem uiteindelijk voor 150 euro mee heb mogen nemen.

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/2u8dmb4.jpg

Hij zei zelf dat hij boden had gekregen van 250 euro omdat de fiets (het frame iig) ooit van een prof is geweest maar omdat de voorvork niet meer origineel was uit die tijd zijn die mensen afgehaakt. Gelukje voor mij dus :)

De afmontage was ook dik in orde, ik had op internet een checklist gevonden waar ik veel aan heb gehad.

Schakelen ging goed, hooguit wat lichte lakschade aan het frame zelf en een (voor mij) iets te lage zit. Ik moet nog eens kijken hoe ik het zadel goed kan ophogen aangezien de zadelpenstrop mij vrij onbekend is. Verder was er een voorblad vervangen door een kleiner voorblad (zeker vanwege de heuvels daar), maar ik heb het origineel nog meegekregen zodat ik het oude (grotere) voorblad zelf terug kan zetten. Weet alleen nog niet of ik dat nu al aandurf ;)

In ieder geval wil ik Jazzper in het bijzonder bedanken voor de goede adviezen, ik heb er veel aan gehad en zonder de tips had ik ook niet af kunnen dingen naar zo'n mooi bedrag. Dus bij deze: bedankt! Alle andere mensen die tips gaven, ook bedankt! :)

Nu nog even spd-pedaaltjes kopen, kleding en goede schoenen en ik kan beginnen met toeren. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een vraagje aan de alpenisten hier. Volgende week vrijdag hoop ik af te reizen naar de Alpen voor een lang fiets weekend. Ik heb altijd veel vocht nodig tijdens het fietsen. Ik zet te denken om een aquarack aan te schaffen. Dan kan ik met 4 bidons de berg op sjouwen. Ook niet helemaal ideaal, maar ja, als je behoorlijk wat km's omhoog moet trappen dan moet het lichaam wel een beetje doorgespoeld worden.

Wie heeft ervaring hiermee? Zijn er tappunten op verschillende plekken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
JJJ mooi fietsje.

Sooterd, of je onderweg bij kunt tappen ligt nogal aan waar je heen gaat, de Alpen zijn groot. Maar de 3,2 tot 4l die je in de bidons kunt meenemen moeten je wel een eind kunnen brengen, eventuel kun je ook een drinkzak van een paar liter kopen.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 28-05-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rond Alp d'Huez gaan we fietsen. Aan de ene kant lijkt het me wat stom om met een berg bidons rond te fietsen, maar ja, je wilt ook voldoende drinken hebben onderweg. Een drinkzak draag je waarschijnlijk op je rug, dat lijkt me helemaal niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

Er zijn genoeg tappunten in de Alpen is mijn ervaring! Uit mijn hoofd op de Marmotte route: bovenop de Telegraphe, onderaan de Telegraphe richting de Galibier, halverwege de Alpe...

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan gaan we gewoon rond rijden met twee bidons van 750cc. Daar red ik de twee uur wel mee als ik me al te veel uitsloof. En van de fysio mag ik niet te gek doen. Dus dat moet wel gaan lukken dan.

Wel grappig. Je kan aan m'n benen duidelijk zien dat ik redelijk veel fiets. Alleen mis ik kracht volgens de therapeute. Ik moet komende tijd veel krachtoefening doen om de spieren rond m'n knieën sterker te maken. Daarmee zou ik ook veel beter van gaan fietsen. Misschien een tip voor andere die zich voornamelijk focussen op de duurtraining: vergeet dus niet je krachttrainingen! Er zijn overigens best wel wat oefeningen die je thuis kan doen, daarnaast zal interval training ook bijdrage aan meer power in de benen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
De kracht trainen moet ik inderdaad ook meer doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Vandaag na een kettingbreuk tijdens de Steven Rooks Classic een nieuwe ketting (KMC X10L) gemonteerd. Nu vraag ik mij af of de ketting die ik zojuist gemonteerd heb reeds op lengte was of dat er overlengte in zit. Op het doosje stond dat hij te monteren is zonder gebruik van gereedschap (d.m.v. de MissingLink-10 sluitschakel). Daarmee wordt mijns inziens gesuggereerd dat de ketting reeds op de goede maat is. De nieuwe ketting is echter wel een aantal schakels korter dan de oude ketting. Nu is dat niet vreemd aangezien ik na de kettingbreuk een aantal schakels heb verwijderd teneinde de ketting weer te repareren. Ik heb echter geen idee hoeveel schakels er destijds tussenuit zijn gegaan. Iemand enig idee hoe ik er achter kom of mijn nieuwe ketting al dan niet te lang is?
Verwijderd schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 19:29:
Er zijn overigens best wel wat oefeningen die je thuis kan doen.
Vertel, welke zijn dat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oei, dat wordt lastig uitleggen :)

Voor alles geldt 3 sets van bijvoorbeeld 15 of 20 keer (per been voor oefening 1 en 2). Afhankelijk hoe getraind je bent en hoeveel spierkracht je hebt ontwikkeld. Je mag je boven benen best voelen branden. Ik doe de drie onderstaande oefening 's ochtend en 's avonds 7 dagen in de week. Ik sla alleen over als ik de ochtend of avond gefietst heb.
  1. Op een been staan en door je knie zakken en weer omhoog komen.
  2. Uitstappen met één been, wat doorzakken en weer terugkomen
  3. Door je knieen zakken waarbij je je onderbenen probeert verticaal te houden. Alsof je op een stoel gaat zitten. Houdt je armen gestrekt voor je, dan hou je beter balans. Om deze oefening wat zwaarder te maken veer je in de laagste stand een paar keer een klein beetje op en neer voordat je weer omhoog komt
Let wel: ik heb die oefeningen gekregen op basis van mijn overbelaste knie. En met woorden een oefening beschrijven blijft lastig. Ik kon met een snelle Google actie geen voorbeelden/illustraties van de oefeningen vinden.

Nadeel van het wielrennen is dat het erg individueel is. Je doet maar vaak wat met trainen. Of je moet bij een club waar je misschien wel wat meer begeleiding krijgt. Maar goed, daar wordt volgens mij verwacht dat je wedstrijden gaat/kan rijden en dat gaat me net te ver. Zoveel tijd heb ik ook weer net niet. Pas het boek van Sven Nijs gekocht. Kom je toch een beetje aan achtergrond info over trainen, voeding, rust en blessures.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@JJJ: tof! goed verhaal! en leuk fietsje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
argro schreef op donderdag 28 mei 2009 @ 21:34:
Iemand enig idee hoe ik er achter kom of mijn ketting al dan niet te lang is?
Mijn ervaring is dat het het beste werkt om de fiets op te hangen, met de hand aan de trapper te draaien, dan op en neer te schakelen en kijken hoe de derailleur zich gedraagt.

- Van groot naar groot geschakeld moet de achterderailleur niet al te strak staan (je moet de ketting nog op en neer kunnen duwen, als er bijna geen speling meer is kost dat energie en geeft 't slijtage, helemaal geen speling geeft kettingbreuk).

- Van klein naar klein geschakeld moet de derailleur niet helemaal dubbelgevouwen naar achteren zitten, want dan sleept de ketting over de buitenkant van de kooi.

Als je toch bezig bent kun je ook meteen de fijnafstelling van de kabel bijstellen en kijken of alle versnellingen goed pakken. En je kunt nakijken of de range blokkeringen van de achterderailleur goed zijn ingesteld (de boutjes met een plus- en minteken). Voor die laatste moet je de versnelling dus in het hoogste cq. laagste tandwieltje zetten, en dan het boutje zover draaien dat de zijkant van het trapezium 'm net aantikt. Staat het boutje te ver, dan kun je het lichtste cq. zwaarste verzet niet schakelen, staat ie niet ver genoeg, dan heb je kans dat je je derailleur in de spaken jaagt, of de ketting klem rijdt langs de achterpat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Laatst online: 10-09 22:01
@argro. Nee niet de goede maat per se.. (tenzij je wellicht een 15-30 cassette hebt ;) ) Ik moest vorig jaar er wel 4 assen tussenuit halen (KMC 10), of 2x2 schakels, hoe je het ook noemt (ik had wel een compact voor en "small" derailleur achter, dus luisterde heel precies). 2 controle punten zoals hierboven ook al werd gezegd: kleinste blad voor en kleinste achter móet de achterderailleur nog enige spanning hebben. Ketting mag niet gaan hangen. En ook belangrijke controle, check of grootste blad + grootste tand achter het uberhaupt nog doet, mocht je daar per ongeluk ooit op schakelen. Weet niet precies wat er gebeurd met een te vr ingekorte ketting, maar lijkt met niet echt prettig voor de derailleur. (als ik me zo voorstel wat die ketting dan zal proberen te forceren).

Zijn er mensen overigens die lange tochten wel eens zo'n ding gebruiken? Er zijn vast ook wel handigere uitvoeringen (Camelbak) maar het gaat om het idee. 3liter/6 liter varianten zijn er. Erg interessant, maar weet niet of het wat is op de fiets (onder je shirt).

@Laurenz: mijn nieuwe Red Bulletje mag ook wel in de startpost :)

@Pater: gefeliciteerd met de 265km :) Je gevoel zegt nu wellicht: Nooit meer doen heh :P Althans dat gevoel had ik, daarom vond ik het zo jammer de 300 niet gehaald te hebben destijds.

[ Voor 6% gewijzigd door dinkelover op 28-05-2009 22:22 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
@dinkelover: zal het even doen dit weekend :)

@Sooterd: Uitstappen lijkt op wat men noemt de 'lunge', en de kniebuigingen (alsof je gaat zitten) die je beschrijft doen me vermoeden dat je op 'squats' doelt :)

Edit:
Wikipedia: Squat en Wikipedia: Lunge

[ Voor 28% gewijzigd door Laurenz op 29-05-2009 09:11 . Reden: Linkje aangepast (thanks Sooterd :)) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Laurenz: idd goede aanvulling! Je linkje voor de squat doet het alleen niet helemaal goed. Het afsluitende haakje moet nog in de url komen te staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

* Griffin is stom geweest.
Volgende week maandag moet ik naar de sportpolie, daar gaan ze naar mn knie kijken.
Dit weekend was super lekker weer en gisterochtend wou ik weg met de fiets, maar mn verstand dacht toch echt dat ik dat niet moest doen ivm mn knie. (dus ik ben thuis gebleven, moest ook nog wel een hoop doen maar toch).

Vandaag verloor mn verstand het omdat ik gewoon wou fietsen. Tja een domme beslissing.
Ik vertrok en had wel een rustig tempo met laag verzet, maar naar 15minuten begon mn knie te irriteren.

Om het verhaal samen te vatten, 45minuten fietsen met een gemiddelde snelheid van 20-22 kmph. En heb gewoon pijn in mn knie.
* Griffin is stom bezig geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Vandaag de Klimroute van de Veluwe gefietst. Mooie tocht van 140km met maar liefst 1500 hoogtemeters. Ik wist dat de Veluwe niet vlak was, maar ik was nogal verbaast over alle hellingen die ik vandaag tegen ben gekomen.

De nieuwe ketting ging trouwens als een zonnetje. Geen last gehad van een overslaande ketting of iets dergelijks. De casette vervangen is dus niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

argro schreef op maandag 01 juni 2009 @ 19:23:
Vandaag de Klimroute van de Veluwe gefietst. Mooie tocht van 140km met maar liefst 1500 hoogtemeters. Ik wist dat de Veluwe niet vlak was, maar ik was nogal verbaast over alle hellingen die ik vandaag tegen ben gekomen.
Heb dezelfde tocht gereden, super goede omstandigheden en erg leuke heuveltjes! Volgens een medefietser zijn Garmin Edge705 waren het trouwens 1270hoogtemeters.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Daar kan je niet helemaal af op gaan. De Garmin meet dat op basis van luchtdruk, maar als je wisselend weer hebt, dan heb je gauw al wat hoogtemeters gemaakt (hogere en lagere luchtdruk).

Ik ben zelf volop in training voor Rotterdam - Marseille, ik heb nu dit seizoen al 1.800 km op de teller staan.
Zaterdag, zondag en vandaag gefietst. Ben wel goed verbrand op het gedeelte wat nog geen kleurtje had gekregen dit seizoen. :X

Voor meer info rondom mijn tourtocht (ik doe het tevens ook voor het Kankerfonds!): www.rotterdam-marseille.nl

We zoeken nog sponsors, we vragen iedereen in onze omgeving om ons te sponsoren: Je sponsort ons voor iedere gefietste kilometer. (Verwacht aantal km’s: 1250). Elke gesponsorde cent gaat voor de volle 100% naar het Kankerfonds.

[ Voor 18% gewijzigd door Pater op 01-06-2009 22:20 ]

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Pater schreef op maandag 01 juni 2009 @ 22:18:
Daar kan je niet helemaal af op gaan. De Garmin meet dat op basis van luchtdruk, maar als je wisselend weer hebt, dan heb je gauw al wat hoogtemeters gemaakt (hogere en lagere luchtdruk).
En het weer was nogal wisselend. Toen ik van start ging was het strak blauw. Vlak na aankomst was er sprake van een soort wolkbreuk compleet met donder en bliksem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ agro & DJ^ : ik heb die tocht ook gereden. Alleen de 100km versie. Van de fysio mag ik nog niet van die lange afstanden, max 60/70. Dus ging al wat over de max :). Omgeving is super daar! Op 85km voelde ik m'n knie wat, maar dat was op 90km al weer weg. Met een 28km gemiddeld best goed gereden. Vond het een redelijk technisch parcour. Behoorlijk veel keren en draaien. Weer was top! Nog een paar nachtjes en dan gaan we de franse alpen verkennen. Heb er zin in!

@Griffin. Ik ken het gevoel. Je wilt fietsen, maar het is niet slim! Met begeleiding is m'n knie bijna weer op orde. Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hendrikjan
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online

hendrikjan

VOORMALIG STUNTMAN

ook maar weer eens wat leven in dit topic blazen ;)

Ik heb eergisteren tilff bastonge tilff gefietst de 237 km variant. Het was de eerste keer dat ik een "wielerklassieker" gefietst heb. En ik moet zeggen dat ik er uiteindelijk erg van genoten heb. Het was goed georganiseerd. De route was goed aangegeven en op de drukke kruispunten stonden mannetjes om zo nodig het verkeer of de fietser even op te houden.

Wat mij erg opviel was dat ik niet gewend was aan de lange afstand. Het waren niet zo zeer mijn benen die erg vermoeid raakten, maar vooral mijn schouders en nek. Na 140 km ongeveer kreeg ik echt zo een gespannen schouder/ nek partij, dat ontspannen op de fiets zitten eigenlijk niet zo goed meer ging, staand klimmen daarentegen voelde aan als een verademing :) (iemand die tips heeft om de schouder / nek partij te trainen hierop??)

Verder merkte ik dat ik niet kan en/of durfde te dalen. Ik vond mijn fiets ontzettend nerveus en zat helemaal niet lekker op de fiets tijdens het afdalen.. Ik heb dit nooit eerder zo meegemaakt, maar ik vond het afdalen echt moeilijk en eng. Ik ging dan ook veel in de ankers en werd dan voorbijgestoven alsof ik stil stond.. stond ik praktisch ook, ik daalde soms langzamer dan dat we op het vlak deden...

Ik heb wel eens vaker in limburg en ook in de vogezen gefietst en toen had ik daar toch geen last van.. Ik denk zelf dat een combinatie van vermoeidheid, niet durven vertrouwen op je materiaal, bezweet heid (alles leek glad te worden aan mijn stuur), de zeer slechte staat van sommige Belgische wegen waardoor je zowat van je fiets af trilde en een volledige verkrampte schouder/ nek partij hier debet aan zijn geweest..

Maar ik ga denk ik toch mijn fiets eens volledig na laten lopen om te kijken of er niet iets mis mee is, al was het alleen maar om mijn onzekerheid hierover weg te nemen :)

Hoe dan ook ik vond het al met al top en ik ben blij dat ik gefinished ben :) En ook nog met een redelijke gemiddelde snelheid 26 km/u. Ik denk volgend jaar weer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 08:19:
@ agro & DJ^ : ik heb die tocht ook gereden. Alleen de 100km versie. Van de fysio mag ik nog niet van die lange afstanden, max 60/70. Dus ging al wat over de max :). Omgeving is super daar! Op 85km voelde ik m'n knie wat, maar dat was op 90km al weer weg. Met een 28km gemiddeld best goed gereden. Vond het een redelijk technisch parcour. Behoorlijk veel keren en draaien.
Keren en draaien was ook wel nodig. Zonder dat waren we nooit aan al die hoogtemeters gekomen. Iedere helling in een zijweg werd meegepakt. Soms tot het overdrevene aan toe.

@hendrikjan: Zonder vertrouwen in je fiets is goed afdalen onmogelijk. Als jij op de fiets zit met de gedachte dat je voorvork ieder moment kan breken dan daalt dat niet erg prettig. Zorg er dus voor dat je vertrouwen krijgt in je fiets. Een goede check-up is hiervoor de eerste stap.
Belgische wegen zijn inderdaad vaak ook geen feest. Afdalen over Belgisch asfalt voelt soms als afdalen over kasseien, echt niet normaal. Wat mij betreft krijgt België een flinke subsidie vanuit de EU om het hele land eens te voorzien van fatsoenlijk asfalt.
Last van schouders en nek herken ik van lange stukken fietsen. Het is niet echt pijn maar meer irritatie. Ik zou ook niet weten hoe dit te trainen. Ben ook benieuwd naar tips.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Heb afgelopen weekend weer een paar mooie rondjes gemaakt. :)

Zaterdag +/- 105km Groningen-Oost/Noord-Oost (in elkaar geklikt met routeyou)

Zondag ben ik ff op de camping geweest bij mn ouders in Ommen.
Daar een mooi rondje gemaakt over de Holterberg, Luttenberg en de Lemelerberg.

Vanavond ff een training met CSG.

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orange.x
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18-07 10:57
Zoooo. Afgelopen weekend ook erop uit geweest. Afgelopen zondag met familie in het bos doorgebracht, beetje volleyballen en voetballen. Daar enkel verstuikt bij het volleybal en het voetbal zelf was ook wel wat ruig dus ik had al de nodige spierpijn toen ik gisteren om 9:10 op de fiets stapte om even een 100km+ ritje eruit te knallen.

Dat is dus ook gebeurt. Met vriend en broer zijn we naar Arnhem gefietst en de Posbank gepakt van verschillende kanten en hebben ook een heel stuk van de DTC ( Driebergse Touring Club ) gevolgd en ook via Schaarsbergen werd mij achteraf verteld. Anyweg, was erg mooie omgeving enzo. Uiteindelijk bij Dorwerth nog geweest en via Rhenen, Amerongen en Leersum weer richting huis gefietst om er uiteindelijk 145km over gedaan te hebben. Gemiddelde lag op 26,7 of 27,6 weet het niet meer.

In ieder geval prima op schema om over 2 weken de 250km te gaan doen in Limburg. Daar gokken we op een gemiddelde van 25km/h. Zou haalbaar moeten zijn, nu nog daadwerkelijk doen :) De RVV ging ook niet met het gewenste gemiddelde, daar haalden we over 140km 23,8km/h, maar moest ook 1 klim omhoog lopen en tellertje kan wel op pauze maar doe ik eigenlijk nooit.

Maargoed. Deze week nog wat verbranduurtjes maken, volgende week nog even een leuk tochtje maken en dan over 2 weken Limburgs Mooiste. Week erna de Hel van Wageningen ( Jan Janssen Classic ).

Had nog een vraagje, iemand ervaring met een camerabril, videobril? Of een camera voor op een helm ofzo?
Zag er pas een in het blaadje van Rose Versand een van Ciclosport, de CicloCam1, op youtube staan wat beelden die er mee gemaakt zijn die wel redelijk te doen zijn. Maar zijn er mensen met errvaring met brillen van andere merken bijvoorbeeld?

Van de zomer gaan we onder andere naar Grenoble om daar lekker te gaan fietsen en dan ist wel leuk opzich om eventueel wat beelden te maken van de tochten ofzo :)

Full HD zou wel kick zijn natuurlijk, maar dat zit er voorlopig nog niet echt in denk ik haha :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
argro schreef op maandag 06 april 2009 @ 09:20:
[...]
Thanks, ga vanavond eens kijken naar de positie van mijn plaatjes t.o.v. de bal van mijn voet en de positie toetsen op haaksheid. Hopen dat dat de oplissing is.

[...]
Deze bron is ook al tamelijk interessant. Ik hou wel van een wetenschappelijk benadering van dit soort dingen. Ben benieuwd naar dé bron.
Ben er niet meer echt achteraan gaan zoeken, maar ik kwam toevallig nog een stukje tegen over speciale plaatjescentraalplaatsinschschoenen tegen:
A new way of thinking

The two straps are reasonably well placed
Photo ©: James Huang

Riders who regularly do longer distances at a steady pace owe it to themselves to investigate the concept further - even if only by moving their current cleats as far back as they'll go or experimenting with some older shoes - before making a commitment nearly as expensive as Heine's full-blown Biomac shoes. The benefits are tangible given the right application and while your riding mates may ridicule you, they may not laugh as hard as you ride away from them at the end of your route.

As to why top-level athletes haven't yet adopted the concept if it's so promising, we say, 'not so fast'. Some actually already have, such as Swedish pro and two-time UCI road race world champion Susanne Ljungskog, 2008 Tour of Austria winner Thomas Rohregger (Milram), 2007 RAAM two-man team winners Urs Samtleben and Hape Narr, and countless multisport athletes.

So is mid-foot for everyone? Not by a long shot. But don't write it off just yet.
Zo maar even een rondje fietsen trouwens, als ik er aan toe kom...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Jazzper schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 00:12:
leuk fietsje. Ik ben alleen van de fietsen van het vorige millenium he ;)
optisch kun je hem met een ahead converter en een moderne stuurpen (stem) nog ff tunen. Functioneel draagt dat weinig bij, maar het maakt de fiets veel jonger....
Betreffende het functioneel zijn. Dat is het wel degelijk :) In vergelijking met mijn nieuwe fiets, afgesteld door Rose op mijn maten staat het stuur wel 2 cm te laag. Mijn broertje fietst er nu op en voor hem is het helemaal te laag stuur.

Zover ik weet kun je bij dat oude systeem (dát is toch Ahead?) geen stuurhoogte veranderen? Nu ben ik dus inderdaad van plan zo'n converter + stuurpen te kopen. Nu zie ik dat er 2 versies zijn, 1" en 1 1/8." Hoe kom ik erachter welke er op mijn Peugeot zit? Of het die maat ellaan betrekking op de stuurpen? Ik ben het spoor bijster. Kan/wil iemand uitleg geven?

Gisteren iets erg vervelends met mijn nieuwe Red Bull... tikkend/krakend geluid uit de Bottom Bracket :( 5-10 minuten en het ging langzaam weer weg, maar was wel behoorlijk hoorbaar, ook voor mijn medefietsers op een gegevens moment. Ik kon het redelijk lokaliseren tijdens het fietsen (voorderailleur, kettingbladen en pedalen kunnen uitsluiten) en het heeft iets herkenbaars. Niet dat ik het zelf ooit heb gehad, maar wel bij anderen gehoord en véél voorkomend euvel op de fora. Ik irriteerde me er m a t e l o o s aan, dan heb ik als het goed is eindelijk goed materiaal en dan heb je het gevoel dat je je BB er zo uit trapt of kapot trapt.

Kom ik gelijk op minpuntje voor Rose: dit nieuwe frame heeft een BB30 brackethuis, vervolgens stoppen ze er een Sram Red normale crank in, met converters. Er is ook sinds dit jaar een Sram Red BB30 crank (200gram lichter én stijver) :X Niks geen converters. Jammer van ze, ik kwam er helaas pas na enkele 100en kilometers achter, dan kan ik niet meer vragen om het om te ruilen vond ik. Ik hoop dus niet dat door die converter zooi voor normale cranks in zo'n BB30 te stoppen, ik nu problemen heb (tikken) :?

[ Voor 36% gewijzigd door dinkelover op 04-06-2009 00:38 ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

wat jij zoekt is een 1" converter. Alleen mountainbikes en wellicht de nieuwste racefietsen hebben 1 1/8" diameter. Met die converter kun je dan een rising stuurpen gebruiken en bereik je je doel.

bijvoorbeeld:

Afbeeldingslocatie: http://www.bbbparts.com/images/stems/bhs-24_big.jpg

i.c.m.

Afbeeldingslocatie: http://www.bbbparts.com/images/headparts/bhp-20_normal.jpg

Verkijk je niet op die graden. Dat moet je echt ff testen.

De lijn van de vork loopt vaak al licht terug. Met een rechte stuurpen zou je dus al omhoog gaan. Meestal is een stuurpen iets van 5 graden en dan kun je hem monteren dat hij 0 graden of 10 graden is (visualiseer ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Top Jazzper, bedankt.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Ik ga zo op weg om een weekendje op en om de alpe d'huez te fietsen. De weersverwachting is onheilspellend. Regen, onweer en 9 graden in het dal (dus 0 op de top). Gelukkig draagt dat alleen maar aan de heroïek bij.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hee cool! ik dacht dat jij alleen maar mtb-de?
viel spass!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjilp
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

Tsjilp

RS[I]ds

hendrikjan schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 08:36:
ook maar weer eens wat leven in dit topic blazen ;)

Wat mij erg opviel was dat ik niet gewend was aan de lange afstand. Het waren niet zo zeer mijn benen die erg vermoeid raakten, maar vooral mijn schouders en nek. Na 140 km ongeveer kreeg ik echt zo een gespannen schouder/ nek partij, dat ontspannen op de fiets zitten eigenlijk niet zo goed meer ging, staand klimmen daarentegen voelde aan als een verademing :) (iemand die tips heeft om de schouder / nek partij te trainen hierop??)

Verder merkte ik dat ik niet kan en/of durfde te dalen. Ik vond mijn fiets ontzettend nerveus en zat helemaal niet lekker op de fiets tijdens het afdalen.. Ik heb dit nooit eerder zo meegemaakt, maar ik vond het afdalen echt moeilijk en eng. Ik ging dan ook veel in de ankers en werd dan voorbijgestoven alsof ik stil stond.. stond ik praktisch ook, ik daalde soms langzamer dan dat we op het vlak deden...
Ik heb hem dit weekend ook gefietst. En de organisatie is idd erg goed, je hoeft eigenlijk niet eens zelf eten mee te nemen, bevoorrading is goed geregeld. Die mannetjes op de kruisingen stonden trouwens vaak genoeg de andere kant op te kijken of te sms-en, maar goed, het zijn vrijwilligers.

Dat je afdalen niet vertrouwde kan ik inkomen, 80% van het wegdek was zo slecht dat het gewoon niet verantwoord was om met 50+ af te dalen. Had je je banden trouwens goed op spanning? dat helpt wel aan stabiliteit tijdens het afdalen. En check of er geen speling in de naaf zit, heb 1x de telegraph afgedaald (= 30 km afdaling) met versleten lagers... dat is niet fijn.
Met afdalen zit ik altijd in de beugels, zodat je handen niet zomaar over het stuur kunnen schieten, is beter voor je vertrouwen :+

Nekklachten had ik ook altijd last van na +/- 100km. Vlak voor TBT nog ff naar de fysio geweest en die vertelde me dat je zoveel mogelijk je hoofd naar beneden moet houden en dan zeg maar door je wenkbrauwen kijken. Die raad heb ik opgevolgd bij TBT en het resultaat was dat ik pas bij 210km m'n nek echt begon te voelen.

Denk overigens niet dat ik hem nog een keer ga fietsen, tenzij ze het hele parcours opnieuw asfalteren :+

Raar... Is zo gek nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Het eerste sleutelprobleem heeft zich al aangediend bij mijn nieuwe fiets. :( Ik had 'm gekocht met look pedalen maar ik wil graag spd erop monteren omdat ik dat ook bij spinning gebruik.

Het probleem is alleen dat die pedalen muur- en muurvast zitten. Eerst had ik (naief misschien) geprobeerd om met een maatje 15 steeksleutel die pedalen los te krijgen. Dat ging niet heel erg goed aangezien die sleutel doormidden brak :x

Toen heb ik gisteravond maar kruipolie gekocht en een pedaalsleutel. Kruipolie in het schroefdraad gespoten aan beide kanten en een nachtje in laten trekken. Daarnet maar een poging gewaagd om die pedalen los te krijgen met behulp van die pedaalsleutel, maar dat is niet echt een succes. De pedalen zitten zo erg vast dat er hoeken in de sleutel zelf gebutst worden (ik weet eigenlijk niet of dit onder garantie valt, het mag niet zo zijn dat je sleutel onbruikbaar wordt na 1x gebruiken :x).

Oh, enne, ik ben me ervan bewust dat het schroefdraad links en rechts verschillende kanten op draait. Het rechterpedaal draai ik tegen de klok in en het linkerpedaal met de klok mee (vanuit het frame bezien).

Als ik het andere pedaal vast zet en kracht op de pedaalsleutel zet dan voel ik het crankstel zelf bijna trillen van de spanning. Op dit moment ben ik maar gestopt want er moet toch iets op te verzinnen zijn om die pedalen los te krijgen zonder de rest van mijn fiets te slopen?

Ik had al wel tips gevonden om bijvoorbeeld het hele crankstel met pedalen erop te demonteren en dat dan te verhitten maar ik weet niet zeker van welk metaal het is (en of dit trucje dan ook werkt). Bovendien ken ik de fiets zelf nog niet goed genoeg dat ik er vertrouwen in heb dat ik hem ook weer inelkaar krijg ;) Hebben jullie misschien andere adviezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 11-09 09:20
JJJ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:31:
Het eerste sleutelprobleem heeft zich al aangediend bij mijn nieuwe fiets. :( Ik had 'm gekocht met look pedalen maar ik wil graag spd erop monteren omdat ik dat ook bij spinning gebruik.

Het probleem is alleen dat die pedalen muur- en muurvast zitten. Eerst had ik (naief misschien) geprobeerd om met een maatje 15 steeksleutel die pedalen los te krijgen. Dat ging niet heel erg goed aangezien die sleutel doormidden brak :x

Toen heb ik gisteravond maar kruipolie gekocht en een pedaalsleutel. Kruipolie in het schroefdraad gespoten aan beide kanten en een nachtje in laten trekken. Daarnet maar een poging gewaagd om die pedalen los te krijgen met behulp van die pedaalsleutel, maar dat is niet echt een succes. De pedalen zitten zo erg vast dat er hoeken in de sleutel zelf gebutst worden (ik weet eigenlijk niet of dit onder garantie valt, het mag niet zo zijn dat je sleutel onbruikbaar wordt na 1x gebruiken :x).

Oh, enne, ik ben me ervan bewust dat het schroefdraad links en rechts verschillende kanten op draait. Het rechterpedaal draai ik tegen de klok in en het linkerpedaal met de klok mee (vanuit het frame bezien).

Als ik het andere pedaal vast zet en kracht op de pedaalsleutel zet dan voel ik het crankstel zelf bijna trillen van de spanning. Op dit moment ben ik maar gestopt want er moet toch iets op te verzinnen zijn om die pedalen los te krijgen zonder de rest van mijn fiets te slopen?

Ik had al wel tips gevonden om bijvoorbeeld het hele crankstel met pedalen erop te demonteren en dat dan te verhitten maar ik weet niet zeker van welk metaal het is (en of dit trucje dan ook werkt). Bovendien ken ik de fiets zelf nog niet goed genoeg dat ik er vertrouwen in heb dat ik hem ook weer inelkaar krijg ;) Hebben jullie misschien andere adviezen?
Langs de LBS gaan en vragen of hun de pedalen e af kunnen krijgen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ

JJJ

Of mezelf nieuwe hersenen aan laten meten. Na verder gegoogled te hebben kwam ik erachter dat ik niet goed gelezen had :P Met name engelse websites gebruiken "turn counterclockwise to loosen your right pedal and clockwise for the left pedal" etc., en ik dacht dat ik dat ook deed.

Pas toen ik ergens las dat je tegen de traprichting in moet draaien viel het kwartje bij mij. Ik had al die tijd tegen de verkeerde richting in zitten draaien :) De spd pedalen zitten er nu op iig, ik ga zo maar eens een blokje fietsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Niet online

DJ^

hmmz

JJJ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 16:07:
Of mezelf nieuwe hersenen aan laten meten. Na verder gegoogled te hebben kwam ik erachter dat ik niet goed gelezen had :P Met name engelse websites gebruiken "turn counterclockwise to loosen your right pedal and clockwise for the left pedal" etc., en ik dacht dat ik dat ook deed.

Pas toen ik ergens las dat je tegen de traprichting in moet draaien viel het kwartje bij mij. Ik had al die tijd tegen de verkeerde richting in zitten draaien :) De spd pedalen zitten er nu op iig, ik ga zo maar eens een blokje fietsen. :)
haha, herkenbaar, ik heb ook weleens de verkeerde kant opgedraaid, daarna is het pas echt een klus om ze los te krijgen. Als het echt veel moeite kost zet ik er gewoon een steeksleutel op en sla ik er met de hamer op. Lekker subtiel :)

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Vandaag weer een mooie rondje gefiets.
Rijssen en omgeving, tourtochtje.
Wel lekker weer zeg, alleen best wel wat wind tegen de middag.

Kwam er overgens net achter dat ik een scheurtje in mn achtervelg heb. (Easton Vista SL)
Had de fietsenzaak gesproken dr over, scheen normaal te zijn na 4jr gebruik.
Optie is een nieuwe velg + spaken. +/- 70€

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

tegen de traprichting indraaien is ook nog dubbel op te vatten:
- de sleutel of
- de sleutel stilhouden en terugtrappen (wil mooi als hij aan kettingen hangt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
JJJ schreef op zaterdag 06 juni 2009 @ 14:31:
(Over het demonteren van pedalen)
De rechterkant is 'normale' schroefdraad, de linker is 'verkeerd om'. Het is dus het makkelijkst om met rechts te beginnen alsof je een gewone moer losdraait, daarna aan dezelfde kant van de fiets te blijven staan, en dan aan de linkerkant de sleutel dezelfde kant op te duwen.

Als een trapper echt muurvast zit, kun je ook je fiets op een paar kisten voor de werkbank platleggen, de pedaal-as tussen een paar stukken ijzer vastklemmen in de bankschroef (die moet je dan ook echt muurvast aandraaien om beschadigen te voorkomen). Dan kun je de pedalen en desnoods het hele frame als verlengde arm gebruiken, en onderwijl met een nylon hamer tegen het pedaal tikken. Dezelfde tactiek werkt ook goed als je een vastgerotte cassette-ring zonder schade van het freewheel af wilt draaien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

hehe ik heb bovenstaande truc vanochtend nog toegepast alleen dan, eh... toch echt iets simpeler:
het was gelukkig de linkerkant (dus alleen crank, geen crankstel). Ik heb de crankarm met pedaal van de trapas afgehaald, iets om de crank gewikkeld (gelukkig oude crank) en die geklemd in de bankschroef. Toen kon ik echt lekker lomp kracht zetten op de pedaalsleutel en wilde het wel. Overigens is een pedaalsleutel ook een must have. Een steeksleutel of waterpomptang is vaak net te breed. Sommige pedalen hebben ook nog imbus aan de binnenkant overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat betreft die inbussen (zeskantig), 't wordt tijd dat torx ook daar wat meer opkomst heeft (al moet ik dan nieuwe bits gaan halen).

Vandaag gezien dat mijn Zonda's een beetje slag hebben, is nog wel erg beperkt (zeker minder dan 0,5mm, misschien wel minder dan 0,3). Zijn pakweg een jaar oud en 3000km (alleen in mooi weer) gebruikt, zal ik ze voor 'n onderhoudsbeurt afgeven? Zijn radiaal of G3 ingespaakte wielen goed zelf af te stellen (heb alleen wat ervaring met conventionelere patronen)? Gebruiken jullie spaakspanningsmeters? Is dat aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik moest even kijken wat 'G3 spaken' inhoudt * benoni voelt zich nu wat ouwelullig en plukt aan z'n baard...

Radiaal is alleen maar makkelijker, de spaken trekken niet aan elkaar dus je kunt makkelijker op 'toonhoogte' werken. Hetzelfde lijkt me voor G3 het geval. Wat is verder het typische voordeel daarvan eigenlijk?
Addit: Als ik er zo even over nadenk: voor een aangedreven wiel, of een wiel met schijfrem, heb je het voordeel dat de buitenste spaken van elk trio de torsiekrachten goed overbrengen, zonder dat ergens de spaken elkaar hoeven te kruisen (met de nadelen vandien)?

Wat betreft die slag: een halve mm lijkt me niet iets op zich om zorgen over te maken, maar controleer wel of er spaken tussen zitten die hun spanning zijn verloren (gebeurt nog wel eens als ze een zet hebben gekregen). De spaken bij de naad heb ik altijd wat strakker staan dan de rest. Halfhoge holle velgen hebben naar mijn ervaring de neiging om daar het eerst te vervormen, de spaken moet ik daar een draai verder aanspannen om het wiel mooi rond te krijgen. Mijn ervaring is met verschillende Mavic's en door M5 gelabelde Poolse velgen, ik kan me voorstellen dat de hogere, kwalitatief beter geproduceerde Campa's daar minder last van hebben.

[ Voor 63% gewijzigd door benoni op 07-06-2009 00:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er is een probleem met het achterwiel van mijn batavus. De cassette danst namelijk in het wiel. Het is lastig te beschrijven, daarom heb ik er een video van gemaakt. Weet iemand wat er aan de hand is met de cassette en of het te fixen is?
http://www.youtube.com/watch?v=26rOmO9dKww

Het schrapende geluid dat je hoort komt uit de cassette

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Volgens mij is binnenin de cassette een lager losgelopen. Als je echt pech hebt dan is een bus/ring van het freewheel gebroken. Het lijkt me dat er een 'ouderwetse' kogellager in zit waarvan de binnenring is losgelopen. Dit soort naven kun je makkelijk helemaal uit elkaar halen als je passend gereedschap er voor hebt, maar als je eenmaal alles grondig zit schoon te poetsen merk je vaak wel dat de kogels een spoor hebben ingesleten. Als dat spoor nog redelijk gelijkmatig is zou je er nieuwe kogeltjes in kunnen zetten, alles dik in het vet weer kunnen monteren. Kan het weer een paar jaar mee :)
Als er je merkt dat de lagers echt niet lekker meer rollen, spaak dan het wiel om met een nieuwe naaf. Als je een mooie middenklasser inkoopt heb je industrielagers, gesealde afdichtingen zodat je er geen onderhoud aan hebt, en natuurlijk meer versnellingen. Je moet wel nakijken of zo'n bredere naaf tussen je achterpatten past (een CrMo vork kun je meestal wel 'zetten', uitbuigen dus). En er hoort uiteraard een nieuwe, smallere ketting bij.

[ Voor 12% gewijzigd door benoni op 07-06-2009 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

wauw, oldskool ;)
6 speed zo te zien?

Dit werkt compleet anders dan een hedendaagse body + vassette. Je kan hem eraf halen en dan heb je in je hand alle kransjes en het gelagerde deel en al. Je kan hem zelfs openen en dat heb ik ook gedaan met succes. Die van mij is schitterend gereviseerd. Niet nadat ik niet op zat te letten en er een stuk of 70 kogeltjes door mijn kamer dansten ;)

hier wat leesvoer:
Hier het topic wat ik opende toen ik het vern**kte: http://www.bikeforums.net/showthread.php?t=167261

hier leesvoer van guru Sheldon Brown (rip) : http://www.sheldonbrown.com/freewheels.html
Jij hebt dus een freewheel en geen freehub.
Onze vrienden van m-gineering schreven:
http://www.m-gineering.nl/cass3.htm en
http://www.m-gineering.nl/fw-onderh.htm

edit: en nog meer leesvoor @ PARK tools
http://www.parktool.com/r...eld2.x=15&imageField2.y=9

je kan dus 2 dingen doen:
afhalen: wat easy is
demonteren: wat link is maar eenmaal ingelezen ook prima te doen is.

Ik wed als je hem demonteert, vers vet geeft en weer keurig terugzet dat je dan al een stuk verder bent.

Mocht je toch een freehub hebben (het moderne systeem) dan is je body fucked up. Die reviseer je niet maar kan je fietsenmaker vervangen voor niet al te veel geld. Alleen de body dus. En soms zelfs alleen maar binnenin een busje. Dat had ik ook ooit een keer.

[ Voor 4% gewijzigd door Jazzper op 07-06-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Zo afgelopen weekend dus Alpe D'huez gedaan in de stromende regen. Een summier reisverslagje:
Donderdagnacht vertrokken om rond 12 uur aan te komen in het dorpje Auris en oisans waar we een heel relaxed huis gehuurd hadden. Het huis lag op 1500 meter ofzo, geweldig uitzicht over de vallei en weinig geld. Het grootste nadeel was dat als je ging fietsen je eerst 400-600 meter omlaag knalde om die aan het einde van de dag weer omhoog te stoempen, maar dat was extra uitdaging en heroiek.

In tegenstelling tot de verwachting was het droog en redelijk warm toen we aankwamen, dus we stoven als jonge honden de auto uit, even snel een klein broodje gegeten en de fiets op, alleen toen we omgekleed waren begon het al te druppen. Dat mocht het enthousiasme niet drukken en vol zelfoverschatting stonden we even later aan de voet van Les deux alpes om met elkaar af te spreken dat dat te weinig uitdaging was, we gingen de Galibier opfietsen.
Dat was nog zo'n 25 km fietsen en die bleken allemaal omhoog te lopen, ondertussen begon het harder te waaien en te regenen, raakte iedereen doornat, danwel van regen dan wel van zweet onder de regenjas tijdens het klimmen. Op weg naar de Galibier bleek dat we de Lauteret aan het opklimmen waren, naja klimmen, huilend en rillend in elkaars wiel aan het kruipen om met je kop uit de snijdende wind en bevroren regendruppels te blijven. Het was echt terrorweer. Bovenop de Lauteret (20xx meter) besloten die Galibier (die was afgesloten voor autoverkeer) maar te laten voor wat ie was. Even opwarmen en met krant (service van de chocolat chaud toko) onder de trui weer naar beneden. 25 km dalen later voelde ik m'n voeten niet meer, was ik m'n bidon verloren en kon ik genieten van de fijne sensatie om te klimmen zonder dat je voelt waar je nou precies op staat te trappen. Gelukkig thuis gekomen, heroisch verhaal rijker en balend dat ik zoveel energie verkloot had de dag voordat we de alpe zouden doen.

Zaterdag, half 8 wakker, stralend zonnetje. Snel ontbijt gekocht en om half 12 stonden we met z'n dertienen in Bourg aan de voet van de Alpe, met nog steeds een heerlijk zonnetje. Vol spierpijn, stramme knieën en andere mini blessures van de dag ervoor zijn we begonnen aan de klim. Na 300 meter klimmen begon het te regenen, na 500 te hagelen en de rest van de tijd fietste je in een kouder en kouder wordende regenende wolk. Ik heb er uiteindelijk 1 uur 30 over gedaan naar de streep van de Tour de France (1 uur 22 bij de tunnel, ben nog verkeerd gereden in het dorp), wat ik naar omstandigheden redelijk vond.
Boven even opgewarmt, om uiterst voorzichtig af te dalen, ondertussen liepen er rivieren over de berg en was het hele dal in rotweer gehuld. In bocht 16 de klim naar ons dorpje weer aangevangen en die was echt fantastisch, zo'n smal bergweggetje, het euforische gevoel dat je net de alpe hebt beklommen, je fietst in een wolk, ziet af en toe een boomtop, het regent als een dolle, maar je hebt er geen last van, niks kan je raken. De duursporters euforie zegmaar.
Daarna hard gezopen. Zondag niet meer gefietst, remmen (shimano lost op in regen) en knieën waren op.
Top weekend, heroische verhalen, bier, zieke klimmen en geen incidenten.

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

haha, mooi verhaal, J!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin

Griffin

Is mythical

Nice verhaal, pff duurt nog wel even voor ik dat doe ;)

Ik ben vandaag naar de sportpoli gegaan voor mn knie en tis niet helemaal goed. (duh)
Als ik mn knie buig wil mn knieschijf naar buiten bewegen (wat normaal is) alleen bij mij zit er dan iets een beetje in de weg waardoor het knoept.
Na een paar fotos en veel testen (lees: raar bewegen van mn been en knie) is de uitkomst dat ik lekker fysio moet gaan doen en proberen te gaan fietsen op lage versnelling en niet te lang.
Ook moet ik gaan proberen met andere settings (naar binnen of naar buiten) met mn SPD pedalen. daar straks maar naar gaan kijken en van het weekend heel even op de fiets weg.

Verder waarschijnlijk over 2 weken eerste fysio afspraak in het ziekenhuis (wachtlijst) en in augustus terugkomen op de poli.

* Griffin vind het allemaal maar niets, al die blessures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt Benoni en Jazzper!
Nu weet ik ook weer beter hoe het wiel inelkaar zit. Ik heb in ieder geval de links van je gelezen jazzper.
Het is lastig om de goede informatie te vinden als je niet weet waar je precies om moet zoeken.

Ik denk dat ik de tip van sheldon brown eerst maar aan houdt, niet open draaien als het nog werkt :).
Misschien dat ik de freewheel open haal als ik eens dapper ben een regenachtig weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

haal eerst het freewheel er eens af. Kun je eens inspecteren wat je kan. Dat kan geen kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft iedereen hier pitjes in de lak van het frame aan de achterkant bij de ketting enzo? Ik kan m'n ogen maar niet van die beschadigingen afhouden, want het blijft ergens zonde :'( .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MrAngry schreef op maandag 08 juni 2009 @ 12:53:
Boven even opgewarmt, om uiterst voorzichtig af te dalen, ondertussen liepen er rivieren over de berg en was het hele dal in rotweer gehuld. In bocht 16 de klim naar ons dorpje weer aangevangen en die was echt fantastisch, zo'n smal bergweggetje, het euforische gevoel dat je net de alpe hebt beklommen, je fietst in een wolk, ziet af en toe een boomtop, het regent als een dolle, maar je hebt er geen last van, niks kan je raken. De duursporters euforie zegmaar.
Haha, vanaf bocht 16 het (zelfs met mooi weer) beruchte weggetje langs het ravijn pakken in helse weersomstandigheden is alleen voor de echte durvals weggelegd ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:30:
Heeft iedereen hier pitjes in de lak van het frame aan de achterkant bij de ketting enzo? Ik kan m'n ogen maar niet van die beschadigingen afhouden, want het blijft ergens zonde :'( .
Doorgaans plakt met een (transparante) sticker op de achtervork ter voorkoming van lakschade door de ketting. Ook op de plekken waar kabels direct langs de buis lopen, met name rondom het stuur, worden dergelijke stickers toegepast.

Overigens heb ik op mijn 2 jaar oude fiets ook al aardig wat lakschade. Meeste als gevolg van twee valpartijen en vervoer van de fiets in de kofferbak van de auto.

[ Voor 9% gewijzigd door argro op 08-06-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

irriteer-modus: had je er geen (transparante) beschermsticker op de achterbrug dan?

;)

edit: hee argro, doe es niet tegelijk posten ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Jazzper op 08-06-2009 22:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan die beschermsticker er ook nog op nadat er al wat schade is opgedaan? Hij zat er niet op toen ik 'm kocht (Bianchi Via Nirone 7). Ik las ergens iets over oxidatie enzo. Voor het geval het geen kwaad kan, doe eens een linkje :) ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2009 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Verwijderd schreef op maandag 08 juni 2009 @ 22:57:
Kan die beschermsticker er ook nog op nadat er al wat schade is opgedaan?
Maar natuurlijk, wel eerste even goed schoonmaken.
Ik las ergens iets over oxidatie enzo.
Bij een aluminium fiets heb je daar voor zover ik weet niet zo veel last van.
Voor het geval het geen kwaad kan, doe eens een linkje :) ?
Afbeeldingslocatie: http://www.mammoet.nl/store/catalog/images/products/Frame%20Protection/bbp-50.jpg
http://www.mammoet.nl/sto...th/56_67/products_id/3345

Pagina: 1 ... 7 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.