Het wielren ervaringentopic - Deel 11 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste
Acties:
  • 38.793 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Laurenz schreef op woensdag 15 april 2009 @ 19:15:
De buitenkant van je buitenband(en) inspecteren kan ook geen kwaad. Voordat ik vertrek kijk ik altijd even snel of er niet ergens iets scherps in de buitenband zit. Zeker met wat duurdere banden (zachter rubber) wil er als ze beetje beginnen te slijten nog wel eens iets in zitten en dus kan het je een hoop ellende besparen :)
Inderdaad! Voor iedere tocht controleer ik de banden en wip met de punt van een nagelschaar alle stukjes steen en glas eruit zodat niets er steeds verder wordt ingereden.

Eenmaal lek vind ik het het handigst de lege buitenband op de velg samen te knijpen en helemaal rond gaan op zoek naar iets dat er nog in steekt. Voor de nieuwe binnenband erin gaat nog even met de vinger de binnenkant van de buitenband rondgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:47
Bedankt voor de tips :), de volgende keer zal ik hem aan een zeer grondige inspectie onderwerpen :), erg irritant als je niet meer kunt fietsen.. De achterband, die lek reed, was ook aan vervanging toe na 4600km's.

Ik ga nu latex biba's proberen, eens kijken hoe dat bevalt.

[ Voor 8% gewijzigd door - J.W. - op 15-04-2009 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12-09 16:30

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Had dinsdagavond ook lek helaas. :/
Zat een minuscuul stukje glas in de band.
Was snel gefixt gelukkig.

Zondag op vakantie naar Mallorca!
We hebben fietsen gehuurd bij een grote duitse zaak op het eiland.
Heb inmiddels al een 4 tal routes in mn GPS gezet, heb er zin in! :7

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Griffin
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-09 11:59

Griffin

Is mythical

Gister wat werk uit handen gegeven aan een vriend. Dit betekende vandaag even op de fiets weg.
Het was zeker lekker alleen was wel snel moe, maarja wat wil je na de winterstop en 6 weken vakantie.

Heb 1,5uur gereden met een gemiddelde van 27kmph. Maar de laatste 30 minuten waren echt hard doorploeteren. Met hartslag was goed alleen mn benen en lichaam wouden niet meer. :P

Nu weer wat weken wachten (4 weken) en dan gaan we er weer wekelijks tegen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog mensen die zaterdag de tour-versie van de AGR gaan rijden? Ik zelf rijd de 150 kilometer versie. Ik heb er 110 kilometer van gereden twee weken terug, hoop dat die 40 kilometer extra (voornamelijk vlakke stukken aan het begin) me niet gaan opbreken in de benen. Heb totaal een kilometer of 600 gefietst nu, waaronder Alpe d'Huez e.o. en groot deel van LBL.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik heb me deze keer ook ingeschreven voor de 150km AGR. Hoeveel zorgen ik me moet maken heb ik natuurlijk zelf (met mijn twee fietsgenoten) in de hand. Ik ga het erg rustig aan doen, weinig gefietst (1x 100km dit jaar en verder in totaal zo'n 600) en de koortsige keelontsteking van vorige week werd meteen gevolgd door een sinusitis met korte gastroenteritis deze week vandaag iets beter, dus ik ben niet echt fit... Hopelijk heb ik mijn infectieziektenquotum voor de komende twee jaar nu weer gehad. We gaan het heel rustig aan doen denk ik. Vandaag in ieder geval de fiets er klaar voor gemaakt. Ik denk wel dat ik de wat kleinere evenementen leuker ga vinden, LM vorig jaar was al grootschalig...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 02-09 13:04

Pater

Terry Tate

Geen AGR voor mij, ik doe hem in juni wel, met Limburg's Mooiste. Sowieso kan ik de route downloaden en zelf een keer gaan fietsen. Net zo makkelijk. :)

Nu hard in training voor eind juli: Retour de Graffigny. Een klein plaatsje in de Haute Mairne, waar de ouders van een vriend van mij een huis hebben. Samen met een maatje van me gaan we ernaar toe fietsen. Ook dit weer voor het goede doel.

Een soortgelijk iets heb ik 2 jaar geleden ook al gedaan, toen was het 1067 km in een week. Nu zal het om en nabij de 1150 km gaan worden, alleen dit keer door de Ardennen, dus een STUK zwaarder! Gisteren bezig geweest om de route heen te bepalen en de nodige ho(s)tels te regelen. Standaard vraag: "Is breakfast included?" :)

Etappe 1
Etappe 2 (496m hoogte verschil! :X )
Etappe 3
Etappe 4

Ja, ik kijk er wel met een beetje huiver ernaar. Het lijkt wel alsof we 4 keer de AGR route gaan fietsen.... :/

If we are all God's children, what makes Jesus so special?

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10-09 22:01
Misschien vind niemand het interessant, ik post het toch maar even, voor diegenen die volgend jaar een nieuwe fiets willen kopen: Ultegra 2010 + Youtube en SRAM Force 2010 + Youtube [HD].

Ik baal er eerlijk gezegd wel beetje van. Ik heb mijn nieuwe fiets nog niet eens binnen en daar zit SRAM Force/Red op, mede omdat Campa zo duur is (en nieuwe versies lelijk/niet fijner) en Shimano nog altijd die waslijnen had. Nu dus geen waslijnen meer, ook bij Ultegra.

Overigens vind ik die nieuwe Dura Ace ook niet echt fijn in de praktijk. De down-shifter zit vast aan de remhendel en kan niet los worden bewogen (behalve de richting van het schakelen). Bij Campa en SRAM is het zo'n fijn los dingetje, wat ook handig kan zijn als bel en als je nerveus of verveeld bent op de fiets ;) Maar overall.. die nieuwe shifter bestaat uit nog meer onderdelen, waar Shimano er eerder ook enorm veel had. Het zal wel in orde zijn met kwaliteit, maar het had toch simpeler gemogen. Het voelde wat fragiel in mijn ogen.

Vandaag nog even 80km op mijn oude ros gereden. Ik vraag me alleen altijd nog 1 ding af... hoe kom ik er achter of het frame staal of alu is??? :o (Peugeot Offensive:Bouwjaar 2000 en weegt 9,9kg met Easton Circuits en Centaur 2008)

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McGryphon
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-08 14:23

McGryphon

Veul vrouwkes!

dinkelover schreef op zondag 19 april 2009 @ 21:26:
Vandaag nog even 80km op mijn oude ros gereden. Ik vraag me alleen altijd nog 1 ding af... hoe kom ik er achter of het frame staal of alu is??? :o (Peugeot Offensive:Bouwjaar 2000 en weegt 9,9kg met Easton Circuits en Centaur 2008)
Magneetje.

https://www.twitch.tv/mcgryphon voor onregelmatige modelbouw, houtbewerking, pyrografie en andere knutsel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Geweldig bedankt! (Dat ik daar niet zelf op ben gekomen |:(). Gelukkig is de stylus van mijn telefoon magnetisch dus ben de hele fiets gelijk afgegaan :+. Spaken, paar boutjes, cassette, ketting, kabels én de voorvork zijn van staal. Rest niet :) Nou ja, enkele assen zijn gelukkig ook nog van staal evenals meerdere lagers. En ben vast nog wat vergeten

[ Voor 14% gewijzigd door dinkelover op 19-04-2009 22:31 . Reden: Foutje ]

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zaterdag de 150km versie van de AGR gereden. Drukte viel mee, kan zijn omdat we om 7:15 uur al gestart waren. Verliep allemaal soepel. Ondanks een lichte knieblessure toch nog een krappe 25 gemiddeld. Viel niet tegen.

Nu nog 6 weken tot een weekend fietsen in Zuid Frankrijk. Daar heb ik wel zin in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08:38
Gisteren 150km gefietst, vanuit Amsterdam een klein rondje ijsselmeer over de dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. Ging erg lekker voor mijn doen, met een gemiddelde van 26. Alleen bij Enkhuizen de dijk op vlogen er werkelijk miljoenen vliegjes, dikke zwermen zo'n 6-8 kilometer lang. Ik had gelukkig een zonnebril op, maar het was echt heel kut. Thuis moest ik met een kam door m'n haar om al het zwarte vliegvlees eruit te krijgen.
Nu zo rood als een kreeft trouwens, vergeten in te smeren :)

Er is maar één goed systeem en dat is een geluidsysteem - Sef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik had toch de AGR maar gefietst. Had ik beter niet kunnen doen, was echt fietsen om te finishen... En dan na te gaan dat ik dat rondje elke dag (bij wijze van spreken) kan fietsen, zonder dat ik eerst bijna twee weken koorts, keelpijn en diarree had en slecht eten en maar een paar uurtjes had geslapen de nacht tevoren... Maar goed, de anderen vonden het niet erg af en toe te moeten wachten. Had gewoon echt geen beenspieren (al had ik wel 80km kuitkrampjes, dus ik zal ze toch wel hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:44
Ik heb Zaterdag ook de AGR gefiets 150 KM. niet getraind erg stom van me zelf. maar toch uit weten te fietsen in 9 uurtjes.

Vrienden van mij zaten op de 7:30 uur gemidelde snelhied was 16,2 km/h eerste 80 Km heb ik gemidelde van 22,5 weg weten te rijden.

Laatste 70 Km heb ik dus aardig verstek laten gaan. Zat er ook wel aardig door heen met die beklimmingen .. maar moet zeggen, Volgend jaar wil ik hem best wel eens opnieuw gaan fietsen.

A Soldiers manual and a pair of boots.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-08 17:02
Zo, ik dacht gisteravond: oh ja, ik moet me nog even inschrijven voor Limburgs Mooiste, laat ik dat even doen. Is de rode route (150 km, favoriet) al weer vol! Totaal niet aan gedacht en dus te laat met inschrijven. Ik heb me nu maar voor de 250 km paarse route ingeschreven, leggen we de lat meteen lekker hoog!

Twee jaar geleden de 150 gereden en dat ging betrekkelijk goed. Wel op een paar plaatsen afgestapt omdat ik het echt niet meer trok, maar over 't algemeen wel levend overgekomen. Nu dus de 150 km rood + 100 km blauw fietsen. Ik denk dat ik de 100km als laatste doe, dan kan ik na 150 km nog besluiten wat ik doe. Misschien een beetje een zwakke instelling, maar ik heb nog nooit zo'n afstand gefietst.

Ik ga de komende tijd nog meer trainen dan ik al deed, gelukkig heb ik er nu al wel een paar 100 km's opzitten voor dit seizoen, denk zo'n 400 - 500, dus dat gaat wel aardig, maar met het klimmen heb ik 't nog wat rustiger aan gedaan. Daar moet dus nog verandering in komen.

Zijn er hier mensen die me op weg kunnen helpen met een trainingsschema? Ik weet niet hoe ik dit nou het beste kan aanvliegen zeg maar. Ik woon in Zeddam, dus heb gelukkig wel het Montferland tot m'n beschikking om te trainen. Op 't moment train ik 2x per week met een wielerclub, maar da's vooral voor 't fietsen en niet zo zeer gericht trainen. Graag tips dus, hoe ik 250 km in Limburg ga overleven! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zit LM alweer vol? Nou ja... Andere leuke optie is eventueel de Steven Rooks Classic

Wat betreft de heuvels, vooraf genoeg fietsen, ook met wat hogere intensiteit, genoeg eten en drinken en niet te snel willen. Vraag bij de club eens wat trainingsschema's ik ben daar zelf geen held in. Op het www zijn wel veeeeel sites over het opstellen van trainingsprogramma's te vinden.

[ Voor 27% gewijzigd door begintmeta op 21-04-2009 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alweer vol ... die inschrijving staat al een eeuw open. :P Ik ken duursportwedstrijden waar je binnen het uur moet reageren wil je verzekerd zijn van een plekje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Tsja, ik had er totaal niet meer aan gedacht, dus geheel mijn schuld.
Hij is niet vol, alleen de rode is vol en het is misschien nog wel mogelijk een dag inschrijving te doen, maar da's natuurlijk wel riskant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Heeft iemand ervaring met deze fietscomputer?

Trek Incite 9i Draadloos

Money for nothin' and your chicks for free

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
DeeJee schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 11:50:
Heeft iemand ervaring met deze fietscomputer?

Trek Incite 9i Draadloos
Ik ken die fietscomputer niet. Wel verbaast het mij dat een draadloze fietscomputer over een zwaar uitgevoerde kabel van 85cm beschikt.

Ik heb overigens een voorkeur voor bedrade fietscomputers. Die doen het tenminste altijd en last van dat draadje heb ik niet.

Voor fietscomputers is www.marktplaats.nl overigens ook een prima plek. Veel mensen beginnen met een simpele computer om later over te stappen op een exemplaar met allerlei toeters en bellen. Het simpele exemplaar, waar vaak niets mis mee is, gaat dan in de verkoop. Zo heb ik een jaar geleden voor weinig een VDO fietscomputer met hartslagmeter gekocht voor weinig.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 10:13
Mensen,

ik fiets met m'n MTB steeds meer op de weg dus wil ook is beginnen met een racefiets.
Nu heb ik de volgende fiets op markplaats gezien:
http://link.marktplaats.nl/241527304
is dat wat om mee te beginnen? zower ik kan zien is de afmontage wel okee, alleen over het frame is erg weinig te vinden.
Wat zou deze fiets ongeveer wegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Gisteren avond fiets pas uit de auto gehaald..

Band lek hehe.. 150 KM fietsen geen probleem. 1 dag in de auto liggen en voorband lek :P

ach ja..

anyway foto's van AGR staan online website is erg traag. maar zitten wat leuke foto's tussen denk dat ik deze wel gaat bestellen. erg leuk aandenken!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Wat is het verst dat jullie in een dag gefietst hebben?

Ik wil over circa 1,5 maand proberen van Rotterdam naar Groningen toe te fietsen, 270 km in totaal. Ik ben benieuwd of dat in een dag te doen is.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• To_Tall
Pater schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 23:44:

Ik wil over circa 1,5 maand proberen van Rotterdam naar Groningen toe te fietsen, 270 km in totaal. Ik ben benieuwd of dat in een dag te doen is.
Bepaalde toertochten zoals LM en AGR hebben 250 KM op de teller staan dus ja 270 zou in een dag te doen moeten zijn. Ik heb zelf 150 KM in 9 uur gedaan. 250 is voor mij nu dus niet te doen

[ Voor 3% gewijzigd door To_Tall op 22-04-2009 00:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Natuurlijk is dat te doen. Luik - Bastenaken - Luik is 235 km. (wel, voor mij 240 want ik was verkeerd gefietst :P) en dan rijdt je in de bergen/heuvels.

Stel, je vertrekt 's ochtends om 06.00 uur en je komt 's avonds om 20.00 uur aan. Als je twee uur pauze houdt mag je een gemiddelde van 22,5 km. per uur fietsen. Dat kan op een stadsfiets nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry

Dat lijkt me te doen als je vaker +100 gefietst hebt. Je benen kunnen het wel aan, maar je moet wat ervaring hebben met genoeg eten en drinken en pijn aan je zitvlak. Zorg iig dat je wind mee hebt (en genoeg geld voor de trein ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
De wind in Nederland staat vaak gunstig voor een rit van Rotterdam naar Groningen. Dat moet dus goedkomen. Overigens is Rotterdam - Groningen geen 270km volgens mij. Mijn TomTom geeft 245 aan voor een fietsroute. Uitgaande van 25kmph zit je dus circa 10 uur op de fiets. Met wat rusten er bij kom je op een uur of 12. Van groot belang hierbij is eten en drinken. Grofweg verbruik je 30kcal per km. Wanneer je 245km gaat fietsen verbruik je dus ruim 7.000kcal. Normaliter gebruikt een man circa 2.500kcal per dag. Hier moet je dus iets mee. Met een goed ontbijt vooraf en een muesli-reep onderweg ga je het niet redden in ieder geval. Over vocht hebben we het dan nog niet eens gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-08 15:16
Hoeveel voeding je nodig hebt is ook afhankelijk van hoe en hoeveel je traint. Ik kan prima 150-200km fietsen op een goed ontbijt en een mueslireep, maar dan zit je wel in je reserves te rijden en als je dat niet gewend bent wordt dat een vervelende ervaring. Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de intensiteit van de tocht - ik zou geen wedstrijd van 200km op die voeding kunnen rijden - maar goed. Vocht is inderdaad ook belangrijk, in principe zelfs belangrijker dan voeding. Af en toe stoppen voor een blikje cola en het bijvullen van je bidons is iets wat mij wel goed bevalt bij zware tochten, ook in de alpen :) Heb je ook meteen aardig wat kcal bijgetankt, alleen moet je wel zorgen dat je voldoende water hebt want van al die suiker in cola e.d. kan je nog wel eens wat dorst krijgen.

Leave only footprints, take only memories

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
Aangeraden wordt om bij een lange tocht per uur 70g koolhydraten en 0.75L vocht te nemen (bij voorkeur isotoon, dus isostar tabletten meenemen voor de refills). Dat is ongeveer het maximale wat je lichaam op kan nemen. Je kunt een tijd in je reserves rijden, de 1 ook langer dan de andere, hangt ook erg van de getraindheid af, maar op een gegeven moment is het gewoon opperdepop, daarom moet je meteen vanaf het eerste uur op je voeding letten.
Dat komt ongeveer neer op ieder uur 2 flinke repen en een bidon. Ik zou ook nog 1-2 gelletjes meenemen voor de zware momenten, qua voeding moet het dan wel goedkomen. Als je een beetje duurvermogen hebt opgebouwd blijf je wel draaien zolang je maar blijft eten+drinken.

Bij aankomst meteen vocht en snelle suikers tot je nemen en niet al te lang daarna aan een groot bord pasta eten, dat versnelt het herstel. Tegenwoordig drink ik bij thuiskomst van een wat langere tocht meteen 2 grote glazen cola (met suiker uiteraard ;)), vervolgens nog meer vocht en een bak noodles en begin dan met koken.

Ow ja, 't verste dat ik gefiets heb so far is 170km, maar dat ga ik dit jaar dik verbeteren gezien de plannen :)

[ Voor 26% gewijzigd door - J.W. - op 22-04-2009 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Mijn max is 208km, twee jaar geleden een vrij uitgebreid rondje Twente gemaakt :) Vorig jaar wel heel wat keren tussen de 150 en 200km gereden. Overigens heb ik de OP aangepast: rdluca en DeeJee zijn er nu ook in verwerkt. Eventuele aanpassingen hoor ik graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Mijn max staat nu zelf op 194 km, dus dit is dik 75 km meer. Ik ben flink in training, want naast Rotterdam - Groningen wil ik deze zomer ook met de wielrenfiets naar Marseille (Frankrijk) fietsen. Dat gaat dus een flinke tocht worden.

Dat ik op 270 km uitkom, is vanwege het feit dat ik de steden zoveel mogelijk wil ontwijken en dat zijn extra kilometers.

Dit wordt de route: http://www.routeyou.com/r...tterdam-naar-groningen.nl

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Ik was exact hetzelfde van plan alleen dan vanuit Delft naar de buurt van Groningen.. :)

Hou me op de hoogte van je plannen :)

Eten en drinken is wel te doen volgens mij.. Gewoon zorgen dat het niet te warm weer is, dan heb je wel genoeg aan vier bidons = 1 keer bijvullen onderweg. En eten is gewoon goed ontbijten en goed middagmaal. De calorieën aanvullen kan later wel weer :P
Pater schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:01:
Mijn max staat nu zelf op 194 km, dus dit is dik 75 km meer. Ik ben flink in training, want naast Rotterdam - Groningen wil ik deze zomer ook met de wielrenfiets naar Marseille (Frankrijk) fietsen. Dat gaat dus een flinke tocht worden.

Dat ik op 270 km uitkom, is vanwege het feit dat ik de steden zoveel mogelijk wil ontwijken en dat zijn extra kilometers.

Dit wordt de route: http://www.routeyou.com/r...tterdam-naar-groningen.nl
Je route doet het niet hier

[ Voor 30% gewijzigd door Coldcat op 22-04-2009 22:05 ]

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laurenz schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:23:
Hoeveel voeding je nodig hebt is ook afhankelijk van hoe en hoeveel je traint. Ik kan prima 150-200km fietsen op een goed ontbijt en een mueslireep, maar dan zit je wel in je reserves te rijden en als je dat niet gewend bent wordt dat een vervelende ervaring. Het is natuurlijk ook wel afhankelijk van de intensiteit van de tocht - ik zou geen wedstrijd van 200km op die voeding kunnen rijden - maar goed. Vocht is inderdaad ook belangrijk, in principe zelfs belangrijker dan voeding. Af en toe stoppen voor een blikje cola en het bijvullen van je bidons is iets wat mij wel goed bevalt bij zware tochten, ook in de alpen :) Heb je ook meteen aardig wat kcal bijgetankt, alleen moet je wel zorgen dat je voldoende water hebt want van al die suiker in cola e.d. kan je nog wel eens wat dorst krijgen.
Als je iets _niet_ moet doen bij lange duurritten is het wel water drinken: je hebt al een zouttekort, en door (veel) water te drinken kan dat levensbedreigende vormen aannemen.

Sportdrank, cola (ter stabilisatie van de maag), gelletjes, energierepen, bananen; daar moet je je op focussen bij dit soort afstanden.
- J.W. - schreef op woensdag 22 april 2009 @ 15:17:
Bij aankomst meteen vocht en snelle suikers tot je nemen en niet al te lang daarna aan een groot bord pasta eten, dat versnelt het herstel.
En melk/yoghurt/vla voor de eiwitten.
Coldcat schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:04:
Gewoon zorgen dat het niet te warm weer is, dan heb je wel genoeg aan vier bidons = 1 keer bijvullen onderweg.
Te weinig.
En eten is gewoon goed ontbijten en goed middagmaal. De calorieën aanvullen kan later wel weer :P
Sorry hoor, maar dit is echt totale onzin. Hierboven heeft argro al aangegeven hoe ongelofelijk veel calorieën je gebruikt; die haal je niet even uit een ontbijtje en een lunch op het terras.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 23-04-2009 01:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Je moet er ook maar zin in hebben om je zakken vol met gels en bars te proppen. Als ik lekker 200km kan rijden op een paar mueslirepen en een blikje cola, ga ik echt geen hele zakken aan voeding meeslepen. Verder heb ik toch echt liever water tijdens zo'n tocht dan alleen maar zoete meuk, want persoonlijk vind ik zoete meuk in mijn bidon niet te zuipen. En i.v.m. het verbranden van suikers kan een beetje water ook geen kwaad. Net zoals de een meer vocht nodig heeft dan een ander: ik ken mensen die 1,5L water per uur drinken (zelfs in de winter), en ik drink zelf als het 35 graden is hooguit 0,5L per uur. Wat mij betreft moet je er dan ook vooral zelf achter komen wat voor jou werkt, en niet zozeer de regels gaan volgen die voedingtechnisch gezien ideaal zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kan me best vinden in de stelling dat bepaalde uitzonderingsgevallen langdurig kunnen sporten op een broodje en wat water, maar - aannemende dat jij Pater niet persoonlijk kent - vind ik het advies om "voldoende water te drinken" onzinnig en tegen het gevaarlijke aan. Hij zou niet de eerste persoon zijn die moe/misselijk/duizelig wordt omdat hij te weinig zout (en suikers) binnenkrijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coldcat
  • Registratie: Juli 2004
  • Nu online

Coldcat

HODL

Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:02:
[...]

Als je iets _niet_ moet doen bij lange duurritten is het wel water drinken: je hebt al een zouttekort, en door (veel) water te drinken kan dat levensbedreigende vormen aannemen.

Sportdrank, cola (ter stabilisatie van de maag), gelletjes, energierepen, bananen; daar moet je je op focussen bij dit soort afstanden.

[...]

En melk/yoghurt/vla voor de eiwitten.

[...]

Te weinig.

[...]

Sorry hoor, maar dit is echt totale onzin. Hierboven heeft argro al aangegeven hoe ongelofelijk veel calorieën je gebruikt; die haal je niet even uit een ontbijtje en een lunch op het terras.
Ik bedoel wel 0.75 bidons. Als het niet te warm is en je niet zo hard fiets moet dat echt genoeg zijn.

Verder kun je echt wel veel ontbijten.. en lunchen moet je dan niet zomaar even op het terras doen. En tussendoor kun je toch ook altijd een paar repen meenemen.. daar kan ik in ieder geval wel een behoorlijk stuk op rijden.

Benzinebarrel (1:15) - 0 zonnepanelen - 10 aaa batterijen opslag (2019 model)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Laurenz schreef op donderdag 23 april 2009 @ 00:22:
Verder heb ik toch echt liever water tijdens zo'n tocht dan alleen maar zoete meuk, want persoonlijk vind ik zoete meuk in mijn bidon niet te zuipen.
Ik gebruik zelf vaak Isostar poeder. Voordeel daarvan is dat je het zelf moet aanlengen met water. Je kunt de verhouding dus ook zo kiezen dat het minder zoet is. Aanbevolen is bijvoorbeeld 4 scheppen per bidon, wanneer je daar 3 scheppen van maakt is het al veel minder zoet. Ik hou ook niet zo van dat zoete, maar alleen maar water trek ik ook slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik neem zelf altijd 2 bidons van 0,75 mee, één vul ik altijd met water, en één met isostar spul, meestal normaal gemixed. Voor de energie drink ik vaak onderweg wat grotere hoeveelheden in 1x van het isostar spul en regelmatiger een slokje of 2 van het water. Voor mij werkt dat in ieder geval goed, ik heb niet continue een zoete smaak in m'n mond, maar krijg toch genoeg binnen. Wat dan bij mij ook nog weer geldt is dat na het drinken ik daar meestal vlak na even wat rustiger aan doe, na een minuutje of 2 weer wat harder aan de bak ga.

Ik ben ook nog benieuwd naar mijn tocht over 7 weken... limburgs mooiste, paars... da's 258 km! (ik wil eerst de rode, dan de blauwe en dat maakt het iets langer...)
Geen idee wat ik daarvoor extra moet meenemen. Ik heb wel es gehoord van stapelen in de week ervoor, maar hoe doe je dat? Dus koolhydraten opsparen, zodat je lichaam een reserve heeft. Tijdens de rit wordt best aardig voor je gezorgd, met krentebollen en bananen enzo, maar zelf zal ik ook 't een en ander mee moeten nemen.

De vorige keer dat ik em reed was de 150 km, toen heb ik van tevoren niets bijzonders met m'n eten gedaan, alleen 's ochtends flink aan de pannenkoeken gezeten (tip van 'n paar vrienden die ook meereden). Dit keer wil ik het echter wat beter aanpakken, om niet halverwege (of nog erger, op 90%) zonder energie te komen zitten. Iemand tips hoe je zo'n tocht aanvliegt?

Training zit wel aardig, ben nu 3x per week aan het trainen, vooral afstanden proberen, maar hier vlakbij (montferland) ga ik 1x per week een avond flink heuvels klimmen. Hopelijk geeft me dat voldoende voorbereiding. Iemand nog tips? :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover

Ik had ook al eens zo'n plan vorig jaar, werd me hier (dit forum) alleen wel afgereden. Enschede-Amsterdam-Enschede. 9 jaar geleden heb ik eens 285km gefietst, in mijn eentje 8)7 maar wel in een acceptabele 8 uur en 3 kwartier. Zaten nog 2000 hoogtemeters in ook. Ik ben er 2 dagen lam van geweest, dat weet ik nog wel. Het is dat het donker werd, anders was ik ook nog wel naar de 300 gefietst. De pijn voelde ik allang niet meer, dat hield na 220 km wel op.

Ik denk dat het toch wel een keer ophoudt bij 7-8 uur op de fiets zitten. 9 uur is al te slopend voor je lichaam tenzij je er écht goed voor bent getraind, maar langer is toch echt niet aan te raden. Het is dat ik nog behoorlijk heb doorgereden destijds (dat motiveerde me overigens ook enorm om door te gaan), anders had ik er nog langer opgezeten.

Overigens kon ik vorig jaar, goed getrainde toestand wel vrij eenvoudig 150km fietsen, zonder daar bijvoorbeeld 's avonds/morning after "last" van te hebben. Ik heb ook wel eens iemand ontmoet die in een (lang) weekend even 750 km wegtrapte. Vrijdag van Dukkum naar Enschede om daar zaterdag 200km toch te fietsen door de Duitse heuvels. Vervolgens pakte hij zondag de Baumbergetocht van 160km mee in Winterswijk (in deze tocht heb ik met hem gefietst onderweg, langste ooit voor mij toen), waar die ook nog even heen en weer van moest fietsen vanuit Enschede waar zijn onderkomen was. En maandag morgen ging hij weer terug naar Dokkum. En gezien zijn uitdossing en fiets, kon ik niet geloven dat hij daarover aan het opscheppen was. Het leek er ook echt wel een "oude gek" naar, de beste man is mij altijd bijgebleven.

Iets totaal anders overigens, kwam ik uit via Google. Kijken eens wat die man/mensen doen. Ongelofelijk.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
Vandaag de Ronde van Noord-Holland gefietst. Heerlijk weer en leuke route. De voorbereiding was niet ideaal. Had gisteren nog een borrel en lag zodoende pas om 3 uur in bed. De wekker ging al weer om 6 uur. Slechts 3 uurtjes geslapen dus. Toch nog een gemiddelde van bijna 30kmph (29,87 om percies te zijn) op de teller gezet over 161km. Wat dat betreft wel een verbetering van het gemiddelde van 29,75kmph in de 140km lange ronde van Drenthe.

De dag van vandaag was overigens voor mij een een record qua afgelegde afstand op één dag. Verder dan de 161km van vandaag ben ik nog nooit gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Vandaag m'n tweede officiële wedstrijd ooit gefietst, Omloop van Middelstum en ben als eerste geëindigd na iedereen in de sprint te hebben verslagen 8) Bij de Amateurs B weliswaar maar toch :P

Zie voor een uitgebreider verslag m'n bikeplanner blog

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
DJ^ schreef op zondag 26 april 2009 @ 18:49:
Vandaag m'n tweede officiële wedstrijd ooit gefietst, Omloop van Middelstum en ben als eerste geëindigd na iedereen in de sprint te hebben verslagen 8) Bij de Amateurs B weliswaar maar toch :P

Zie voor een uitgebreider verslag m'n bikeplanner blog
Gefeliciteerd!
offtopic:
De ovt van hangen is niet hongen maar hingen, de vvt van hangen is niet gehongen maar gehangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Vandaag ook nog een stuk gereden, zo'n 75 km @ 30 km/h gemiddeld. Dit is nu de 7e keer dat ik op de fiets zit en ik moet zeggen dat de vooruitgang me helemaal niet tegenvalt. Wel had ik na zo'n twee uur fietsen echt geïrriteerde luchtwegen en kon ik om de zoveel kilometer even kuchen :/ De lucht was best wel stoffig.

Nu heb ik wel een vraagje. Hoe vaak gebruiken jullie de beugels? Ik heb dat tot nog toe niemand zien doen, hoewel ik misschien wel een vertekend beeld heb omdat ik alleen zondagmiddagrijders (bierbuikje, rustig genietend van 't weer en 't uitzicht, dat soort werk) zie. :P

Oh, en ik ben er achter dat Twente meer vals plat heeft dan me lief is :D

[ Voor 6% gewijzigd door -Lars- op 27-04-2009 08:27 . Reden: Ik moet beter leren rekenen... :) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
@DJ^: Gefeliciteerd!
-Lars- schreef op maandag 27 april 2009 @ 00:32:
Nu heb ik wel een vraagje. Hoe vaak gebruiken jullie de beugels?
Ik als de zweep er over gaat en/of bij tegenwind ;)

Afgelopen week 300km op de teller gezet, 't conditiepijl begint weer te lijken op eind vorig jaar :)

[ Voor 6% gewijzigd door - J.W. - op 27-04-2009 01:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik had van 't weekend weer pech met lek rijden. Een paar kilometer voordat ik bij m'n club was reed ik lek.Met te weinig tijd om daar te komen voordat ze zouden vertrekken hoopte ik dat ze bij mij langs zouden rijden, maar helaas... en omdat het nog zo vroeg was (half 8, zondagochtend) heb ik m'n vrouw maar ff niet wakker gebeld. Ben toen 4 km naar huis gelopen. Thuis meteen op internet een setje nieuwe buitenbanden, binnenbanden en een pomp besteld!

Ik had wel een binnenband bij me, maar geen pomp. De buitenband was ondertussen ook al slecht geworden, door een al eerder ontstane snee in de buitenband van een glasscherf ben ik dus nu weer lek gereden. Helaas, niets aan te doen, nou ja, een nieuwe buitenband dus.

Meteen een leuke fietscomputer besteld, wat zijn jullie ervaringen met fietscomputers? Ik heb de VDO Z3 pc link besteld. Ik had hiervoor een standaard sigma teller, die de basics kon bijhouden. Daarnaast een medion hartslag horloge voor het aflezen van een paar dingen. Nu dus een all-in-one computer aangeschaft, ik ben benieuwd! De eerste reviews die ik gelezen heb zijn positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Ik ben weer terug op de standaard Sigma teller en daar houd ik het voorlopig bij. Andere tellers (o.a. Cateye) hebben een gebruikersinterface waarbij je telkens op het schermpje moet kijken om de juiste selectie te maken, dat is niet prettig als je onderwijl op het verkeer moet letten of op de fietsers in je groep.
dinkelover schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 23:32:
Iets totaal anders overigens, kwam ik uit via Google. Kijken eens wat die man/mensen doen. Ongelofelijk.
Ik vraag me wel af hoe letterlijk dat 'non-stop' gaat worden... je hebt bijvoorbeeld ook de Trans-Amerika race, die wordt ook 'non-stop' genoemd, maar dan wisselt een team elkaar af op de fiets, als estafette dus. Als ik zo de karige informatie op deze website goed begrijp wil Joop van Beek in zijn eentje rijden? Wordt met '500 km per dag' bedoeld dat hij dan nog wel een paar uurtjes slaap pakt (dus niet letterlijk non-stop blijkbaar)? Ter vergelijking: het 24-uurrecord staat op 1041 km. Desalniettemin, 500 km per dag voor zo'n lange tijd is een ongelooflijke uitputtingsslag.
argro schreef op donderdag 23 april 2009 @ 08:54:
Ik gebruik zelf vaak Isostar poeder. Voordeel daarvan is dat je het zelf moet aanlengen met water. Je kunt de verhouding dus ook zo kiezen dat het minder zoet is. Aanbevolen is bijvoorbeeld 4 scheppen per bidon, wanneer je daar 3 scheppen van maakt is het al veel minder zoet. Ik hou ook niet zo van dat zoete, maar alleen maar water trek ik ook slecht.
born2tweak schreef op donderdag 23 april 2009 @ 22:18:
Ik neem zelf altijd 2 bidons van 0,75 mee, één vul ik altijd met water, en één met isostar spul, meestal normaal gemixed. Voor de energie drink ik vaak onderweg wat grotere hoeveelheden in 1x van het isostar spul en regelmatiger een slokje of 2 van het water. Voor mij werkt dat in ieder geval goed.
Inderdaad, ik doe ook meestal een vrij sterke oplossing sportdrank (of diksap), met daarnaast gewoon water. Zo kun je onderweg een beetje mixen (afgewisseld drinken dus) naar behoefte. Voordeel is dat je altijd zuiver water bij je hebt voor als dat van pas komt (EHBO, lenzen schoonspoelen, zweet en vuil afspoelen) en dat bidons waarin je alleen water doet schoon blijven (op fietsvakantie met hoge temperaturen kunnen bidons met een licht zoetig, plakkerig laagje erin een voedingsbodem vormen voor bacteriën en schimmels, met schoon water of juist iets met een hoge suikeroplossing is dat minder).
De vorige keer dat ik em reed was de 150 km, toen heb ik van tevoren niets bijzonders met m'n eten gedaan, alleen 's ochtends flink aan de pannenkoeken gezeten (tip van 'n paar vrienden die ook meereden). Dit keer wil ik het echter wat beter aanpakken, om niet halverwege (of nog erger, op 90%) zonder energie te komen zitten. Iemand tips hoe je zo'n tocht aanvliegt?
's Morgens veel koolhydratenvoer stouwen is inderdaad een uitstekend begin. Ook overdag kun je met een pauze of voorafgaand aan een stukje rustiger aan (afdaling of zo) zoveel mogelijk koolhydraten bijtanken. Voor de rest inderdaad suikers pakken voor de zware stukken, en hoeveelheden vocht en zout aanpassen aan de warmte / inspanning. In de avond een flinke dosis eiwitten voor de recuperatie. Wat het laatste aangaat ben ik altijd blij als ik in het noorden van Europa zit, dan kun je normale pakken yoghurt kopen en ben je niet aangewezen op die friemelpotjes mierzoete Danone zooi die je met twee happen leeg hebt. 's Avonds heb je toch niets meer aan al die suikers, ik doe dan liever een beetje citroen er bij of zo. Smaakt lekker fris en samen is het goed voor de maag. Verder ook wat grove vezels erbij (müsli, volkorendingen) voor een goede stoelgang. Als die cyclus 's morgens voor het vertrek is volbracht is dat wel zo praktisch en 't scheelt gewicht 8)
dinkelover schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 23:32:
Ik denk dat het toch wel een keer ophoudt bij 7-8 uur op de fiets zitten. 9 uur is al te slopend voor je lichaam tenzij je er écht goed voor bent getraind, maar langer is toch echt niet aan te raden. Het is dat ik nog behoorlijk heb doorgereden destijds (dat motiveerde me overigens ook enorm om door te gaan), anders had ik er nog langer opgezeten.
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 01:04:
Ik kan me best vinden in de stelling dat bepaalde uitzonderingsgevallen langdurig kunnen sporten op een broodje en wat water, maar - aannemende dat jij Pater niet persoonlijk kent - vind ik het advies om "voldoende water te drinken" onzinnig en tegen het gevaarlijke aan. Hij zou niet de eerste persoon zijn die moe/misselijk/duizelig wordt omdat hij te weinig zout (en suikers) binnenkrijgt.
Inderdaad, als je onderweg ineens gevoel krijgt dat je helemaal leegloopt, de 'man met de hamer', dan ben je te ver gegaan. Ook als je dan direct je tekorten aanvult, ben je nog zeker een half uur uit balans. In de volle zon of bij guur weer kan het ook gevaarlijk zijn. Maar zo nu en dan vroeg in het seizoen (met normaal weer, aangepaste snelheid, en een paar kilo's wintervet in de etalage) is het niet zo erg om even zonder suikers en koolhydraten te rijden, het traint effectief af :) Zorg wel voor voldoende voeding als je in een groepje mee gaat rijden, want dan ga je zo in het elastiek hangen en dat is niet leuk voor de anderen.

Ik doe verder niet aan wedstrijden mee, zelden aan een georganiseerde rit. Het langste wat ik gereden heb is (dacht ik) van Koblenz naar huis, een kleine 300 km was dat. Dat is inmiddels een hele tijd geleden, het zal m'n tweede fietsvakantie geweest zijn, toen reed ik nog op een hoge M5 ligfiets. Het was ook niet echt gepland, ik zat 's avonds ergens bij Neuss, had geen zin meer om een kampeerplaats te zoeken en dacht 'ach wat, ik rijd gewoon door naar huis.' Maar dan is het nog een best stuk rijden, ik kan me herinneren dat ik in de kleine uurtjes aan het ploeteren was met een stevig aantrekkende westenwind op de dijk. De man met de hamer had ik inmiddels al een keer of wat langs zien komen, maar ik was door m'n watervoorraad en m'n rantsoen heen. Rond die tijd was er natuurlijk ook niets te koop. Ik had gelukkig nog een paar appels over van een zak fruit die ik ergens bij de Bodensee op een boerderij had gekocht. Die heb ik op een bankje bij Dodewaard zitten eten, met doodmoeie trillebeentjes :)

Gaandeweg ben ik 't fietsen een beetje professioneler gaan aanpakken. Altijd voldoende drinken mee, altijd wat voeding in reserve op de lange ritten. Ook de dagafstanden maak ik niet al te groot (max. ongeveer 240 km) omdat je lichaam daar anders teveel op inteert. Voor mij was dat vooral om op fietsvakanties een redelijk rondje in Europa te kunnen rijden en daarbij genoeg energie over te hebben om stukken met trainende wielrenners te koersen (echt geen DJ^ niveau hoor, maar zo rond de 40 km/u haal ik wel). Zo'n preciese getallenjager ben ik verder van nature niet, maar misschien dat ik later nog eens specifiek voor de langeafstandstochten ga.

Op een fiets waarmee ik weinig energie verspil (een low racer), bij normaal weer, kan ik 180 km gemiddeld per dag rijden. Dat is ongeveer het niveau waarmee ik wel het laatste wintervet van m'n lichaam afrijd, maar ik put mezelf niet uit. De mooiste vakantie die ik solo heb gereden was qua dagen en kilometers vergelijkbaar met een Tour De France. Ik rijd dan in vergelijking wel een stuk rustiger aan (30 km/u gemiddeld), mede omdat ik ook alle bagage op de fiets heb zitten.

Maar goed, de laatste jaren rijdt m'n vriendin mee op de vakanties. Puur getalsmatig rijdt dat iets minder efficiënt dan alleen, maar om samen op pad te zijn is natuurlijk wel leuk. Als het niet te bergachtig word zijn dagafstanden van 100 tot 200 km nog wel goed te doen. Mijn vriendin is niet zo'n klimgeit (vreemd genoeg gaat het later op de de dag wel iets beter). Om de fysieke verschillen een beetje te compenseren rijdt mijn vriendin met een stroomlijnpunt en ik met losse bepakking.

Zo dat is weer eens een heel epistel geworden... nu eerst maar weer aan het werk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
benoni schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:11:
... je hebt bijvoorbeeld ook de Trans-Amerika race, die wordt ook 'non-stop' genoemd, maar dan wisselt een team elkaar af op de fiets, als estafette dus. ...
Ik zou de solo-RAAM wel redelijk non-stop noemen, een leuk stukje op de site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
begintmeta schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:24:
Ik zou de solo-RAAM wel redelijk non-stop noemen, een leuk stukje op de site
Mmm... ik dacht inderdaad ooit gelezen te hebben over een paar teams die deze race als estafette reden. Waarschijnlijk dat er twee categorieën zijn, of dat het een race was die er op lijkt.

Met 'non-stop' kunnen we dus lezen dat de tijdklok 24 uur per dag doortikt... maar ook met een paar uurtjes slaap lijkt me het een hele opgave op dag op dag op dag 500 km te rijden 8)7

Het lijkt me wel leuk om later een keer te experimenteren met lange afstanden, om te beginnen eens een Støre Styrkeproven te rijden of zo. Het schijnt dat je ook minder slaap nodig hebt als je ouder wordt, dus dan kunnen dit soort uithoudingsritten je wat beter gaan liggen. Maar nu merk ik daar nog niet zoveel van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11:06

Zewatanejo

Fine Thanks!

Mooi dat er ook een wielren ervaringen topic is.

Ik heb voor mezelf besloten dat ik ook maar eens wat fanatieker gaat fietsen. Reden hiervan is dat mijn werkgever een sport programma heeft opgezet, waarbij we fietskleding krijgen en een trainingsprogramma met Henk Baars krijgen aangeboden. Ik heb mijn oude peugot gelaten voor wat het is en een nieuwe fiets gekocht. Na wat zoek werk is het een Giant SCR1 2008 geworden:

Afbeeldingslocatie: http://www.rgcallowcycles.co.uk/USERIMAGES/08SCR1.jpg

Instap fiets met Shimano 105 groep en een carbonvoorvork. Ik heb hem gekocht bij Math Salden in Limburg voor echt een super prijsje.

Inmiddels heb ik er 500 kilometer mee gereden en ik vind het echt een prima fiets. Eigenlijk heb ik niet echt iets waar ik ontevreden over ben. Ik merk dat ik er langzaam in begin te komen en tot mijn eigen verbazing heb ik afgelopen zondag zon 60 km redelijk op mijn gemak gefietst en er toch een gemiddelde van 30 km/h gereden.

Afgelopen week heb ik samen met mijn collega's de eerste training gehad en dat was super tof. In een groep rijden is toch weer een heel andere ervaring dan alleen en ik ben er alleen maar enthousiaster van geworden. Ik heb vooral geoefend om met zo'n 90 omwentelingen per minuut te fietsen.

In het trainingsprogramma gaan we voor twee tussendoelen en een einddoel.
Als tussendoel rijden we het kleine verzet in Epe en de Leye tocht in Helvoirt. Als einddoel gaan we voor de de mergelheuveland 2 daagse (alleen zondag) in Limburg.

Zelf denk ik er nog over om op 20 juni de Jan Janssen Classic in Wageningen te rijden (110km). Ik denk dat ik dat met extra trainen wel aan kan. Zijn er hier mensen die 'm wel eens gereden hebben?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
straffe_hendrik schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:20:

Zelf denk ik er nog over om op 20 juni de Jan Janssen Classic in Wageningen te rijden (110km). Ik denk dat ik dat met extra trainen wel aan kan. Zijn er hier mensen die 'm wel eens gereden hebben?
Wanneer je nu op je gemak in je eentje al 60km fietst met 30kmph gemiddeld dan is dat extra trainen niet nodig. Wanneer je nu stopt met fietsen en op 20 juni weer begint is het ook nog wel te doen denk ik. Zo extreem veel hoogtemeters zullen er niet in een toch rondom Wageningen zitten.

Kans is groot dat ik 20 juni ook in Wageningen te vinden ben. Tochten bevallen mij erg goed. Je komt nog eens ergens. Meer uitdaging dan ieder weekend hetzelfde rondje. Dit jaar reeds de Joop Zoetemelk classic, de Ronde van Vlaanderen, de Ronde van Drenthe en de Ronde van Noord-Holland gefietst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
benoni schreef op maandag 27 april 2009 @ 11:46:
[...]

Mmm... ik dacht inderdaad ooit gelezen te hebben over een paar teams die deze race als estafette reden. Waarschijnlijk dat er twee categorieën zijn, of dat het een race was die er op lijkt.

Met 'non-stop' kunnen we dus lezen dat de tijdklok 24 uur per dag doortikt... maar ook met een paar uurtjes slaap lijkt me het een hele opgave op dag op dag op dag 500 km te rijden 8)7

Het lijkt me wel leuk om later een keer te experimenteren met lange afstanden, om te beginnen eens een Støre Styrkeproven te rijden of zo. Het schijnt dat je ook minder slaap nodig hebt als je ouder wordt, dus dan kunnen dit soort uithoudingsritten je wat beter gaan liggen. Maar nu merk ik daar nog niet zoveel van :P
De teams hebben het inderdaad wat makkelijker, dat zie je ook duidelijk aan de tijden. Vorig jaar deed de solo-rijder Jure Robič 8 dagen 23 uur en 33 minuten over 4851 km (en ongeveer 30000 hoogtemeters), hij fietste dus een gemiddelde van 22,5km/h en >500km/dag (waarbij hij echt maar een uurtje of iets meer per dag slaapt (en soms niet)). de limiet waarbinnen je moet finishen is pakweg 17km/uur >400km/dag

Het snelste vierpersoons mannenteam deed over dezelfde afstand 6 dagen 2 uur en 12 minuten. dus een gemiddelde snelheid van 33,2 km/h en bijna 800km/dag. Van dat team mag op een bepaald moment nooit minder dan 1 lid op de weg zijn en er hoeft ook maar 1 te finishen. Dus inderdaad een soort estafette.

Volgwagens zijn trouwens ook onmisbaar, in beide gevallen.

Je moet wel stoppen voor stoplichten etc :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Pfoeh... ook zonder bagage met een volgwagen is het nog een hele prestatie. Ik kan me niet voorstellen dat ik een hele fietsvakantie in een week prop, ofwel elke dag een Trondheim-Oslo zou rijden...

Misschien nog wel over de great plains, voor mijn part met een low racer met stroomlijnpunt, dan is het geen probleem om gemiddeld tot 36 km/u te rijden. Dan heb je nog een redelijke nachtrust over. Maar ja 't is ook de Appalachen en de Rockies over, door de steden heen... en damn, 540 km per dag, je sloopt je hele lijf :/

Petje af voor deze rijders _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

Vandaag weer een mooi gemiddelde snelheid record voor dit seizoen neergezet voor de 60 km: 32,0 km per uur. Ik fietste alleen, met flinke tegenwind op de terugweg. Ik kreeg alleen na een uur steken in mijn buik en die heb ik nu, na een uurtje klaar te zijn, nog steeds. Iemand enig idee wat dat kan zijn?

Hier de readout van de route: http://connect.garmin.com/activity/4358241

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik heb zelf wel es als ik gegeten heb voor het fietsen en dan niet al te veel tijd er tussen laat zitten voordat ik ga fietsen. Of als ik wel rust heb genomen, maar dan toch een wat grotere inspanning lever. Wat het precies is weet ik niet, maar meestal trekt het vanzelf weer weg. Bij mij helpt het om goed veel te drinken, niet alleen water maar ook iets isotone.

Kan het er mee te maken hebben dat je gegeten hebt vlak voor de trip?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
benoni schreef op maandag 27 april 2009 @ 19:29:
Pfoeh... ook zonder bagage met een volgwagen is het nog een hele prestatie. Ik kan me niet voorstellen dat ik een hele fietsvakantie in een week prop, ofwel elke dag een Trondheim-Oslo zou rijden...

Misschien nog wel over de great plains, voor mijn part met een low racer met stroomlijnpunt, dan is het geen probleem om gemiddeld tot 36 km/u te rijden. Dan heb je nog een redelijke nachtrust over. Maar ja 't is ook de Appalachen en de Rockies over, door de steden heen... en damn, 540 km per dag, je sloopt je hele lijf :/

Petje af voor deze rijders _/-\o_
Mij voorlopig ook niet gezien in ieder geval. Je mag ook niet in een slipstream gaan rijden (behalve van teamgenoten dan)... Maar goed aan de solo-event mag je ook niet zomaar meedoen, dan moet je al een paar randonnées vlot hebben uitgefietst. Mijn stoerste plan is momenteel Maastricht-Assen... Een Parijs-Brest-Parijs of London–Edinburgh–London of inderdaad de Styrkeprøven zijn ook mooie uitdagingen. L'Eroica is ook geinig. Alleen zal het er voor mij de komende jaren niet van komen. Voor de mountainbikers (offtopic dus) is nog de transalpchallenge noemenswaardig.

Pater, toch wel erg leuk zo'n GPS-apparaat. Pijn heeft wellicht met eten te maken inderdaad.

[ Voor 5% gewijzigd door begintmeta op 27-04-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben mensen ervaring met kramp in de bovenbenen? Wanneer de afstanden langer worden tijdens 'zware' ritten in Limburg en de Ardennen begin ik na een kilometer of 90 tegen krampen in mijn bovenbenen aan te lopen, zeker als ik op de pedalen ga staan om de Keutenberg op te kunnen komen, met als risico dat de benen op slot gaan. Ik drink veel (een bidon of 4 gevuld met Aquarius tijdens de rit), heb altijd krentenbolletjes bij me en wat Isostar repen. Ik fiets verder niet heel veel dan eens in de zoveel tijd zo'n rit (heb nu een kilometer of 1000 gefietst sinds ik een jaar geleden begonnen ben op mijn 20e), dus ligt het aan te weinig training ergo te weinig duurvermogen? Wel voetbal ik eens per week een wedstrijd (andere spieren?).
De laatste tijd kwam hier ook wat pijn in mijn rechterzij bij kijken, maar ik weet niet of dat met eten te maken heeft of conditie (hoewel ik nooit last heb van ademhaling of hoge hartslag omdat ik conditioneel in orde ben).

Alpe d'Huez kwam ik in oktober prima op, in de kortere ritten klim ik vrij snel, maar de lengte van een zware rit nekt me en trekt mijn benen leeg. Iemand wat raad? Meer fietsen?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2009 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

argro schreef op maandag 27 april 2009 @ 17:43:
[...]
Wanneer je nu op je gemak in je eentje al 60km fietst met 30kmph gemiddeld dan is dat extra trainen niet nodig. Wanneer je nu stopt met fietsen en op 20 juni weer begint is het ook nog wel te doen denk ik. Zo extreem veel hoogtemeters zullen er niet in een toch rondom Wageningen zitten.

Kans is groot dat ik 20 juni ook in Wageningen te vinden ben. Tochten bevallen mij erg goed. Je komt nog eens ergens. Meer uitdaging dan ieder weekend hetzelfde rondje. Dit jaar reeds de Joop Zoetemelk classic, de Ronde van Vlaanderen, de Ronde van Drenthe en de Ronde van Noord-Holland gefietst.
Ik denk dat ik de afstand wel kan volhouden, ik heb afgelopen week ook 100 km gefietst. Ik heb alleen nooit in terrein gereden met veel hoogte verschillen. Daar zal ik nog wat op moeten oefenen. Ik weet niet hoe de hoogte verschillen zijn in de Jan Janssen Classic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Wat betreft die steken in je zij, daar heb ik toch maar even 10 seconden op lopen googelen en ik vond dit:
Steken in de zij treden vooral op bij intensieve en langdurige inspanningen. Meestal zit de pijn links onder de ribbenboog of rechts in de leverstreek. Steken in de zij zijn niet gevaarlijk, maar wel onprettig. Vermoedelijk hebben ze te maken met een zuurstoftekort in de ademhalingsspieren van het middenrif. Een andere vermoedelijke oorzaak van steken in de zij is dat eten niet goed kan verteren waardoor het gaat gisten in de darmen. De gasvorming in de darmen geeft dan ook druk of prikkeling van het middenrif. De combinatie van onvolledige vertering en diepe ademhaling kan de pijn eveneens veroorzaken.

Als je tijdens het sporten last krijgt van steken in de zij, probeer dan vanuit je buik te ademen en pas je ademhalingspatroon aan. Bij steken aan de rechterkant adem je uit als de linkervoet de grond raakt en andersom. Lukt dat niet, dan moet je langzamer en dieper gaan ademhalen of zelfs helemaal stoppen met sporten. De pijn zal vrijwel onmiddellijk verdwijnen als je op de rug gaat liggen met je benen en bekken hoger dan de romp.
Moet ik dus een nog extremere ligger gaan rijden, want ik heb er nog steeds last van :P

Het gebeurt me als ik een tijdje vol aan de bak rijd (een uur 40 km/u of zo). Als je de snelheid dan laat zakken gaat het met een kwartier weer over. Maar op dat moment heb ik ook geen zin meer om nog weer terug op snelheid te gaan rijden die dag :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pater

Pater

Terry Tate

born2tweak schreef op maandag 27 april 2009 @ 21:38:
Kan het er mee te maken hebben dat je gegeten hebt vlak voor de trip?
Een uurtje van tevoren een kleine hap (halve liter kwark met een banaan). Valt dus mee.
benoni schreef op maandag 27 april 2009 @ 23:38:
Wat betreft die steken in je zij, daar heb ik toch maar even 10 seconden op lopen googelen en ik vond dit:

[...]

Moet ik dus een nog extremere ligger gaan rijden, want ik heb er nog steeds last van :P

Het gebeurt me als ik een tijdje vol aan de bak rijd (een uur 40 km/u of zo). Als je de snelheid dan laat zakken gaat het met een kwartier weer over. Maar op dat moment heb ik ook geen zin meer om nog weer terug op snelheid te gaan rijden die dag :>
Voor mijn gevoel is het inderdaad alsof het gisting is in mijn darmen. De steken komen niet vanuit de zijkant, maar links en rechts van de navel. Het gevoel is alsof je heel erg nodig naar het toilet moet, maar je niet kan. Het vervelende is dat ik nu nog steeds die steken heb... :/ Vannacht een paar keer wakker geworden door die steken.

Battle.net tag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Gefeliciteerd DJ^
Ben ook lid van CSG.
Leuke club om mee te fietsen, alleen gaat het altijd wel erg pittig. ;)

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Heb me net bedacht dat het ook wel leuk is om komend weekend de grenslandklassieker te rijden. Omdat het mijn eerste keer in heuvelachtig terrein is, doe ik de 100 km. De weersvoorspellingen zien er goed uit, dus ik denk dat het een mooie dag gaat worden.

Zijn er nog meer mensen die hem ook gaan rijden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• born2tweak
Ik zit er wel aan te denken. Nou ja, eigenlijk naar aanleiding van jouw post. Ik twijfel alleen nog tussen de 100 en de 145 km, omdat ik dit jaar al wel aardig wat gereden heb.

Voorinschrijving is gesloten, maar inschrijven ter plaatse kan dus nog wel gewoon? En hoe druk zou het daar zijn? Is er een maximum aan inschrijvingen?

Ik zie net dat m'n club a.s. weekend de Oude IJssel Tour gaat doen, 125 km met 750 hoogtemeters! Ik denk bij nader inzien dat ik toch die tocht ga rijden. Succes met de grenslandroute in ieder geval!

[ Voor 23% gewijzigd door born2tweak op 29-04-2009 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zo maar eens de fiets weer opknappen, zag er niet uit.... Ook is iets vreemds met de derailleur aan de hand (hij lijkt niet meer op de maximale-uitslagschroef te reageren), daar moet ik eens goed naar kijken.

Voor de liefhebbers van extreme tochten (de RAAM): iets dichter bij de deur zijn de Oostenrijkers begonnen met de Race Around Austria (Rund um Österreich). 16 augustus 2009 is het zover: 2276km en 32127 hoogtemeters. Ik vraag me soms echt af hoe je ooit genoeg kan eten als je continu op de fiets zit, lekker tafelen is er in ieder geval niet bij.

Gebruiken mensen hier koolhydraat-gels? Ik kan daar echt niet tegen, dan drink ik liever koolhydraatrijk of ik eet iets vasters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Ik heb mijn nieuwe fiets ook binnen: RedBull Pro-SL 4800. Meer details: 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9. (Ben niet zo handig met posten, dus vandaar maar op deze manier de foto's)

Bijzonderheden fiets: Sram Force afgemonteerd, met Sram Red compact crank (BB30) en Red shifters. Ik zet er een 40t binnenblad op met een 12-23 Ultegra cassette, de huidige 12-26 Sram cassette + compact (50-34) is compleet waardeloos op het vlakke heb ik gisteren gemerkt. Waardeloos vanwege het niet kunnen draaien van de juiste verzetten en de Sram cassette vind ik ook niets met die uitsparing. Schakelt TE makkelijk en maakt kabaal. Maar verder fietst ie wel heerlijk, superstijf t.o.v. mijn vorige fiets en schakelen is zo geleerd met DoubleTap.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiDNN
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09-09 11:15
Zo..vandaag ook even een lekker tochtje gemaakt, Dikke 110KM met een gemiddelde van ca.36/h
In het begin ging het niet zo super..was nog flink beroerd van het bier wat er de dag ervoor in was gegaan :+

Maar goed, na ca.30Km ging het weer top. Nog even met een groepje duitsers meegefiets..fietsten volgens mij de 11-Meren tocht met z`n allen.
Halverwege nog via een pontje een meer overgestoken, was echt genieten :*)

Op het einde was het alleen wel afzien, want was door m`n water heen en had honger als beer :9
Had veel te weinig gegeten voor de tijd, dit kwam dus doordat ik zo beroerd was in het begin..
Maar goed, we hebben het weer overleefd en het was op en top genieten met dit weer!
Morgen weer een tochtje!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJ^
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

DJ^

hmmz

Nette fiets dinkelover, alle onderdelen zijn mooi in dezelfde kleurstelling! Over SRAM kan ik niet oordelen maar over compact wel, 34 binnenblad is idd niks op het vlakke, ik rij vrijwel altijd met een 39. Alleen in de heuvels/bergen monteer ik de 34.

hmmz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik kwam het volgende tegen:

Afbeeldingslocatie: http://www.cycles-for-heroes.com/sites/default/files/5star_1.jpg

't is maar waar je je geld aan uit wilt geven.

Verder gisteren wel een leuk rondje gefietst, een (voor mij) nieuwe klimmetje in Oûpêye gevonden, had me wat vergist in de dosering van mijn krachten door het voluit staand aan te gaan... Zometeen weer een kort rondje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Harmen

Harmen

⭐⭐⭐⭐⭐⭐

Mooie fiets dinkelover, zie die Red Bulls ook overal. :)
Op mallorca zag ik ze ook regelmatig.

Btw, erg mooi fietsen op Mallorca! Je kan dr hele mooie rondjes maken. (fietste samen met mn vader)
We hadden fietsen gehuurd van Max Hurzeler, Cube met 105 erop. Prima fietsjes.
2tal routes:
Palma rondje richting Andratx (2300 hm in 108km)
Palma richting Soller via col de Soller en terug via Valdemossa (1664 hm in 88km)

Denk dat ik volgend jaar weer een weekje ga als het even meezit!

Plaatje gemaakt op de Col de Soller. 8)
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/278/img2046s.jpg

[ Voor 16% gewijzigd door Harmen op 03-05-2009 13:02 ]

Whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Had een Canyon Ultimate CF besteld (outlet 2008), kreeg vandaag een mailtje (ahum, enorm verhaal, met excuses dit, excuses dat) dat ondanks de vertraging ze hem wk20 kunnen leveren, joepie!
Moet nog een groep hebben om er op te zetten, had daarom eerst een 105 groep in bestelling staan, maar is niet meer leverbaar, alleen nog in het zwart, maar dat smoelt niet. Toen maar besloten om voor een Shimano Ultegra te gaan, zijn die ook weer uitverkocht (sl versie ook)... aaargh. Nu ben ik aan het kijken naar de Sram Rival 2009, hoor er veel goede dingen over, van het weekend maar op zoek om die ergens te kunnen uitproberen.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
RoadKill21 schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:03:
Had een Canyon Ultimate CF besteld (outlet 2008), kreeg vandaag een mailtje (ahum, enorm verhaal, met excuses dit, excuses dat) dat ondanks de vertraging ze hem wk20 kunnen leveren, joepie!
Moet nog een groep hebben om er op te zetten, had daarom eerst een 105 groep in bestelling staan, maar is niet meer leverbaar, alleen nog in het zwart, maar dat smoelt niet. Toen maar besloten om voor een Shimano Ultegra te gaan, zijn die ook weer uitverkocht (sl versie ook)... aaargh. Nu ben ik aan het kijken naar de Sram Rival 2009, hoor er veel goede dingen over, van het weekend maar op zoek om die ergens te kunnen uitproberen.
Na 300km te hebben gefietst met Sram Force/Red moet ik zeggen.. schakelt super. De kabels moesten nog duidelijk even "strekken" en de rest ingereden worden, maar het draait nu super. Ik kom dan wel van Campagnolo en heb weinig ervaring met Shimano laatste 10 jaar, maar ik kan Sram in ieder geval niet afraden. De ergonomie van de shifters/remhendels is zoveel beter dan van campa of shimano, óók ten opzichte van de nieuwe versies van beide (deze hebben zeker gekeken naar Sram).

Nu is Rival 2009 dusdanig veranderd dat deze vrijwel identiek is aan de Red qua functionaliteit. Alleen de zogenaamde zero loss shifting zit er niet in. Ik had er 70 euro meerprijs voor over om dat te hebben t.o.v. Force shifters. Ik heb er geen spijt van. Alhoewel ik niet met Force/Rival heb gereen, kon ik op de testfietsen het verschil wel redelijk merken. Er rijden niet voor niets best veel met volledig Rival + Red shifters.

Er is echter nog 1 ding dat ik erg raar vind. De trim functionaliteit van de voorderailleur/shifter. Deze zit bij mij op het grote blad. Daar kan ik met mijn hoofd niet helemaal bij. Wél voor profs, maar niet voor amateurs. Profs rijden (denk ik) >80% grote blad i.v.m. hun snelheden.De normale gebruikers kachelen echter tussen de 27 en 36 met 80% rond de 30-32 per uur. Dat is kleine blad werk en met een 39 moet je toch nog aardig richting de kleine tandjes achter. Dat kan dan simpelweg niet! De laatste 3 zijn niet zonder schuren te gebruiken als je de grootste achter ook wilt gebruiken, wat eigenlijk verplicht is als je beetje bergwerk krijgt.

In mijn opinie zijn er slechts een paar combis die je "never nooit" wilt gebruiken en dat zijn grote blad voor en grootste 2 achter. Door deze trimfunctie kun je die juist wel gebruiken. Maar de veel meer gebruikte klein blad voor/kleinste tandje achter kun je wel degelijk gebruiken, maar zonder "rub" met voorderailleur niet mogelijk.

Sterker nog, ik heb hem zo afgesteld gekregen met grote blad dat er helemaal geen trimfunctie nodig is, wat met kleine blad helaas totaal onmogelijk is. Is ook logisch, kijk waar de ketting door de derailleur gaat: bij het grote bald op het punt van exit van het buiteblad. Bij het binnenblad is dat een paar cm verder, waardoor de uitwijking rechts/links veel groter is op moment van passeren van het ijzer van de voorderailleur. Volg je het nog? ;) Kortom, ik snap niet waarom Sram dat heeft gedaan, behalve dat er wellicht slechte mecaniciens in het profpeloton lopen die niet te exact willen afstellen. En daar luisteren ze dan naar uiteraard.

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bassGunner
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 01-12-2024
Ik heb juist veel vaker een schuine kettinglijn op het buitenblad dan op het binnenblad. Maar dat komt mss idd wel omdat ik wedstrijden rijd. Vaag te lui om hem naar het binnenblad te schakelen op de heuveltjes hier in Limburg etc. :)

Wel tof dat je die groep 300km hebt kunnen testen! Force 2010 ziet er tof uit trouwens zeg! Als Red maar dan wat stemmiger zwart/grijs. Mooier imho.

Maar ga je nu wat kopen dan?

(edit: oh, of wellicht heb je deze al wél gekocht... complete fiets? wat dan?)

[ Voor 9% gewijzigd door bassGunner op 08-05-2009 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 17:58

MrTinux

Terug van nooit weggeweest.

Al een jaar of tien heb ik een mountainbike (Giant ATX-860). Afijn, prima fiets, dikke pret mee, maar eigenlijk rijd ik alleen op het asfalt/fietspad. Het ding is wel uitgerust met wegbanden, maar het blijft trappen met veel weerstand. Daarnaast ga ik samen met vriendin wekelijks spinnen. Da's leuk. In de winter. Nu schijnt de zon en wil ik weer veel naar buiten.

Afgelopen weekend maar eens, samen met mijn vriendin en nog een paar anderen, racefietsen gehuurd in Zeeland en daar wat toerritjes op gemaakt. Dat beviel érg goed. Vooral het gemak waarmee je fietst smaakte naar meer.

Oftwel, MrTinux en MsTinux (:P) willen aan de racefiets.

Ik heb een klein beetje verstand van fietsen, maar er komt toch weer een hele hoop bij kijken zien we alweer.
Wat zijn onze eisen:
- budget per fiets circa 800-900 euro, met een absoluut max van 1000 euro.
- geënt op recreatief gebruik, circa een keer per week fietsen waarbij een rondje de 100 km niet zal overstijgen)

Maar goed, dat aanbod dus... pfff... overweldigend...

Qua groepen ben ik van bijvoorbeeld Shimano redelijk op de hoogte en hoe je ze moet inschalen. Ik zou zelf graag een fiets willen met een 105 (mix)groep (als dat al haalbaar is met ons budget). Maar wat staat daar tegenover bij Campagnolo of SRAM? Ik heb zelf een sterke voorkeur voor de Japanse precisie (al komt dit Shimano spul uit China) en een volledig ongefundeerde afkeer van alles dat uit Italië komt, maar toch... En is het dan de moeite waard net iets meer uit te geven voor een fiets "met 105" of is dat voor ons gebruik al overkill?

En qua fietsmerken al helemaal... natuurlijk, ik ken Giant. Gazelle. Batavus. En wat grote namen uit de MTB wereld (Trek, Specialized, etc). Maar er zijn er (veel) meer...

Als ik dan de post van straffe_hendrik bekijk, denk ik, ah, dat is een mooie fiets (Giant SCR1). Met een vraagprijs van ca 1300 wel buiten budget. Maar op Internet te koop voor circa 800 euro. Da's beter ;)
Maar het weerhoudt me ervan om online een fiets te kopen waar ik niet op gereden heb. Ik weet niet eens welke maat voor mij en vooral voor vriendin het beste is. En bij de LBS naar binnenlopen, daar me uitgebreid laten voorlichten en vervolgens roepen, "doei, ik ga 'm wel online bestellen" vind ik erg stijlloos (ben zelf ook zelfstandig ondernemer, het is niet tof als mensen je zo behandelen)

Als ik op Internet ga zoeken kom ik tig merken tegen, een heleboel fietswinkels, maar ik vind het een beetje onoverzichtelijk.

Eigenlijk de meest concrete vraag die ik heb: weet iemand een goede fietswinkel in provincie Utrecht? Een die wat meer in kennis en assortiment heeft dan wat racefietsen voor erbij verkoopt. Een die meer verkoopt dan Giant, Gazelle en Batavus. Die de tijd neemt om een-en-ander aan te meten, maar ook een assortiment heeft waarin wat overjarige fietsen staan (bijv een 2007 of 2008 model is prima en kan natuurlijk veel schelen in prijs).

Of misschien nog tips voor een bepaald model of zelfs exemplaar dat ergens te koop staat? Ik weet het, het is een beetje algemeen en de "wat moet ik kopen?"-topics en posts zijn we niet zo'n fan van, maar we willen eigenlijk dit weekend al wat gaan rondneuzen en enige tips zijn toch wel welkom...

"Hij doet 't niet" = onvolledige informatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
bassGunner schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 00:21:
Ik heb juist veel vaker een schuine kettinglijn op het buitenblad dan op het binnenblad. Maar dat komt mss idd wel omdat ik wedstrijden rijd. Vaag te lui om hem naar het binnenblad te schakelen op de heuveltjes hier in Limburg etc. :)

Wel tof dat je die groep 300km hebt kunnen testen! Force 2010 ziet er tof uit trouwens zeg! Als Red maar dan wat stemmiger zwart/grijs. Mooier imho.

Maar ga je nu wat kopen dan?

(edit: oh, of wellicht heb je deze al wél gekocht... complete fiets? wat dan?)
Ja ik heb/had hem al gekocht ;) 40t/50t vind ik echt perfect nu. 53t is sooo overrated >:) (behalve voor Ugrumov). Tot 40-42 per uur kun je nog op binnenblad en vanaf 35 per uur kun je ook op easy op buitenblad. Eventueel met een 11 cassette kun je die beide waardes nog opschroeven.

@Mr&MsTinux. Ik ken Utrecht niet, dus met zoeken naar goede winkel kan ik je niet helpen. Afhankelijk van je eigen technische vaardigheden met een fiets is het wel een belangrijk onderdeel van je keuze, waar koop je hem.

Voor de goedkopere groepen kom je ook sowieso bij Shimano terecht. Sram begint bij Ultegra/105 prijzen en toch nog redelijk exclusief en Campagnolo is zowat onbetaalbaar in deze contreien. Dan zou je naar Mirage/Veloce kunnen kijken, deze komen in de buurt van de 105 groep, of goedkoper soms. Heb 9 jaar geleden voor omgerekend 750 euro zo'n fiets met Mirage erop op de kop getikt. Op de groep viel niets aan te merken heeft het helemaal doorstaan. (Wielen was een ander verhaal, die waren niet berekend op mij.)

Maar qua ondersteuning/kennis bij meeste fietsenmakers kun je echt beste bij Shimano zijn :). 105 groep voor onder de 1000 en wellicht 800 euro moet absoluut te vinden zijn. Succes!

(hoe lang ben je? heb nog een fiets in de aanbieding. framemaat 60 ;) )

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• estorino
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-09 11:10
Ik had hetzelfde budget als jij, 900 met een absolute max van 1000,-. Ik ben naar care4bikes in Zeist gegaan. Een speciaalzaak voor atb's en racefietsen. Daar namen ze alle tijd en ben ik goed geholpen. Ze voeren meerdere merken, niet alleen Giant en Gazelle zoals veel standaard fietsenwinkels, wat toch imo geen goede merken zijn voor een racefiets...
(Giant is op zich niks mis mee, maar hun eenvoudigere modellen zijn echt overprijsd...)
Ik ben voor een Sensa gegaan. NL fietsenbouwer die zelf frames laat maken in Azie en ze opbouwt met Shimano onderdelen.

https://www.strava.com/athletes/10490675

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10:28
MrTinux schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 11:17:
Eigenlijk de meest concrete vraag die ik heb: weet iemand een goede fietswinkel in provincie Utrecht? Een die wat meer in kennis en assortiment heeft dan wat racefietsen voor erbij verkoopt. Een die meer verkoopt dan Giant, Gazelle en Batavus. Die de tijd neemt om een-en-ander aan te meten, maar ook een assortiment heeft waarin wat overjarige fietsen staan (bijv een 2007 of 2008 model is prima en kan natuurlijk veel schelen in prijs).
In Utecht: http://www.sneltweewielers.nl/
Maken ook zelf (race)fietsen op specificatie (wat wel een beetje duur is).

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
mekkieboek schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 12:58:
[...]

In Utecht: http://www.sneltweewielers.nl/
Maken ook zelf (race)fietsen op specificatie (wat wel een beetje duur is).
Probleem met Snel is een beetje dat ze zo goed zijn dat ze een wachtrij hebben als er iets met je fiets is. Wellicht wel prima om er dingen te kopen, maar als het kapot is moet je gewoon lang wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't is wel een beetje off-regio, laatst ben ik met een vriend (met moundainbike) die ook een bedrag van €1000 over had voor een racefiets wat gaan rondneuzen. UIteindelijk is hij flink over budget gegaan (400€) en is het een Stevens Aspin 3*10 geworden. Bij een aardige winkel (geen prijsstunter, maar hij kon de fiets snel klaarmaken), wel in Zuid-Limburg: Cycles Jean Habets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux

MrTinux

Allen bedankt voor reacties en suggesties!

Vanmiddag zijn we zowel bij Snel als bij Care 4 Bikes gaan kijken. Bij beide winkels keurig te woord gestaan, al was ons bij Snel al snel (;)) duidelijk dat deze winkel zich toch richt op de mensen met een net iets hoger budget. Ze hebben wel hele mooie fietsen staan en omdat bloed kruipt waar het niet gaan kan, toch even een rondje op een Cube Streamer gefietst. Daar werd al gelijk mee duidelijk dat de fietsen van het weekendje Zeeland wel erg instapmodel waren. Wat een verschil! Maar goed, met 1299 euro ook gewoon buiten budget.

Daarna naar Care 4 Bikes gereden (goeie tip estorino, dit soort zaken vind je niet als je online zoekt maar het zijn wel de zaken waar ik het liefst heen ga voor dit soort uitgaven). Ook daar werd dus alle tijd genomen. Helaas waren de meest geschikte maten niet op voorraad. Daar een rondje geprobeerd op een Be One Mistral. Ook een mooie fiets natuurlijk. En betaalbaar. Begin volgende week komen er ook een aantal passende Sensa fietsen binnen en die zijn vooral prijstechnisch heel interessant. Dus woensdag gaan we nog eens langs...!

Ik vind in ieder geval de Sensa fietsen qua design iets minder en stiekem heb ik mijn ogen laten vallen op de Be One Storm, maar ook die is eigenlijk boven budget. Keuzes, keuzes. Zucht...

/edit:
@dinkelover: framemaat 55 ongeveer. Ben 1,85m dus 60cm is te groot. MsTinux is 1,67m dus dat gaat helemaal ellende opleveren ;)
@begintmeta: Zuid-Limburg is gewoon niet handig. Het aanbod is daar niet per definitie beter dan in Utrecht dus om nou speciaal daarvoor naar Limbabwe te rijden, mwoah... Maar toch bedankt voor het meedenken natuurlijk!

[ Voor 26% gewijzigd door MrTinux op 09-05-2009 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
@MrTinux, is natuurlijk zo, maar ik dacht is misschien wel leuk voor mensen die verder naar het zuiden wonen.

Wel grappig dat de Duitsers de racefietsmarkt (in ieder geval het lagere-prijs-segment met aardige kwaliteit) zo lijken te beheersen trouwens.

[ Voor 26% gewijzigd door begintmeta op 09-05-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Heb je je maten laten opmeten? Ik vind een 55cm frame nogal klein voor iemand van 1.85m. Of heb je een heel kort bovenlijf of hele korte benen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrTinux schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 19:55:
Allen bedankt voor reacties en suggesties!

/edit:
@dinkelover: framemaat 55 ongeveer. Ben 1,85m dus 60cm is te groot. MsTinux is 1,67m dus dat gaat helemaal ellende opleveren ;)
Ik ben nog geen 1,85m (1,83 volgens mij) en mijn framemaat is 60cm. Die framemaat is gekozen op basis van een meting. Een framemaat van 55cm komt niet standaard op mij over voor iemand van 1,85m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 21:11

JJJ

Ook ik zit te denken om te beginnen met wielrennen. Ik doe wekelijks aan spinning wat ik erg leuk vind. Het is natuurlijk niet helemaal te vergelijken met echt wielrennen maar de strekking is ongeveer hetzelfde ;) Het doel is om (als het kan) ieder weekend tochten te fietsen die in afstand langzaam opbouwen.

Mijn kennisniveau is vrijwel nul. Ik heb me goed ingelezen (o.a. met dank aan deze topicserie) en ik ken de groepen van de belangrijke merken (Shimano, Campagnolo) wel ongeveer op volgorde van kwaliteitsniveau.

Het budget is alleen iets minder (<= €200). Ik ben nog student dus ik probeer een fiets te zoeken voor "vrij weinig" via marktplaats.

Het probleem met de advertenties daar is dat het merk afmontage vrijwel nooit vermeld wordt (en soms zelfs de framemaat niet eens). Ik heb niet de indruk dat er in het allergoedkoopste segment zelfs maar Sora of Mirage afmontages aangeboden worden. Veruit de meeste fietsen zijn al oude Peugeots van ruim 20 jaar oud en die voor € 25 van de hand worden gedaan. Op het oog vind ik het vrijwel onmogelijk om deze fietsen op hun kwaliteit te beoordelen.

Mijn binnenbeenlengte is ongeveer 91 cm, wat neer zou moeten komen op een framemaat van ~61. Met STI of buiscommandeurs heb ik allebei geen ervaring. Ik heb gelezen dat STI makkelijker schakelen is omdat je dan je handen niet van het stuur af zou hoeven halen en sommige mensen noemen het zelfs een musthave. Is dit echt zo? Mijn eisen zijn misschien wat vaag maar dat komt door mijn beperkte kennis. Graag roep ik jullie hulp in :)

Met deze info ben ik op marktplaats gaan zoeken en ben ik een paar fietsen tegengekomen.

De eerste fiets was met € 75 over budget maar ik vond hem er goed uitzien. Hij is afgemonteerd met Campagnolo Veloce wat ruim voldoende zou moeten zijn voor de afstanden die ik wil gaan fietsen. Een pluspunt is dat hij in Groningen te koop staat (waar ik ook woon). Maar gezien de leeftijd en de afmontage in combinatie met de prijs vraag ik mij af of hier een addertje onder het gras zit.

De tweede fiets is stukken goedkoper met € 100. Afgemonteerd met Shimano 600 (wat de voorloper was van Ultegra als ik 't goed heb gelezen). Zal wel een oud beestje zijn en van het merk Nishiki heb ik ook nog nooit gehoord. Ben toch geneigd om deze daarom af te schrijven.

De derde fiets is ook met € 25 over budget. Het frame is van Concorde en die lijkt nooit stalen frames gemaakt te hebben. Deze zal dan wel van aluminium zijn denk ik. Is het van aluminium zijn in combinatie met de leeftijd van deze fiets reden om hem af te schrijven? Ik kan me niet voorstellen dat de vroegere alu fietsen kwalitatief goed waren. Hij is wel met Shimano 105 afgemonteerd. Ook hier geldt "if it's too good to be true, it probably is". Ik meen dat voor 105 fietsen toch gauw € 200-300 extra gevraagd wordt?

De vierde fiets valt op door zijn scherpe prijs. "Shimano 105" onderdelen doen me vermoeden dat niet ieder onderdeel van de fiets ook 105 is. Kan een kenner dit zien? Helaas staat er geen framemaat bij maar zo op het oog lijkt het me iig een van de grotere fietsen.

De laatste fiets is een allegaartje van allerlei onderdelen. Ik vat dat maar op als een indicatie dat er een liefhebber serieus mee bezig is geweest en dat je er dan wel vanuit kan gaan dat het kwalitatief aardig in orde is. Probleempunt is wel dat er een tik in het balhoofd zou zitten.. zouden jullie deze advertentie daarom overslaan? (Ik ben gewaarschuwd dat dit kan komen ivm een mogelijke botsing in het verleden).

Positief is wel dat er een enorm aanbod is van racefietsen op marktplaats. Het vinden van een goede fiets moet met de tijd wel lukken maar ik heb toch enige hulp nodig. Ik hoop dat jullie kunnen helpen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAngry
Vergeet niet dat er (zelfs in jouw budget range) vaak ook nog wel 50-150 euro af te lullen valt op marktplaats. Ik heb mijn eerste racefiets ook via marktplaats gekocht met ongeveer jouw budget. Hij stond er op voor 325, uiteindelijk 250 voor betaald en extra wielsetje + klikschoentjes in mijn maat meegekregen. Gewoon een net mailtje sturen. Dan kan je ineens wat ruimer zoeken naar fietsen, tot 350-400 euro zoeken en dan scherp bieden.

edit: ik heb niet alle fietsen bekeken, maar volgens mij zijn ze allemaal redelijk oud.

[ Voor 9% gewijzigd door MrAngry op 10-05-2009 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 15:34

Jazzper

BB4E^Guerilla

@jjj

echt prima te doen wat jij wil
geen tijd, maar ff snel op jouw fietsen:
@bassogap: mooie fiets, niet echt een adder imho. Ouwe lullen Rolls zadel en het frame is ouder dan de groep gok ik op basis van zadelpenstrop en overgangsbusjes van de versnellingskabels. Niet per se.

@nishiki. Mooi merk maar dit is een lijk. 6 speed en hele, hele oude rotzooi. Begin jaren 70 gok ik. Laten staan. Nog geen 30 euro waard. Overigens voor fietsverzamelaars wel 100 euro waard, maar dat is een ander verhaal.

@concorde. Mooi merk, mooie fiets, maar max 100 euro waard. Is gewoon staal hoor. punt.

@rode peugeot. Grappig fietsje, 50 euro waard m.i. Frame is stokoud. Commandeurs aan de onderbuis ook nog. Is upgegrade door 8 speed in de achterbrug te proppen. Prima oplossing verder hoor.

@concorde stelvio. De winnaar van vandaag. pingelen naar 125 en meenemen maar! minpuntjes overkomelijk. ja kan botsing zijn geweest, maar kan ook niet. (like: kan elke fiets overkomen zijn, dan moet je nieuw kopen. Meestal zie je het eerder aan rare vorken)

algemeen:
- klok/klepel. De 600 groep loopt van begin jaren 70 tot eind jaren 90: 600 <> 600. 105 idem. Groepen zeggen lang niet alles.
- shifters/commandeurs. Ja shifters zijn fijner. Ja watjes zeggen dat op de buis echt niet kan. Nee dat is crap: dat doen we namelijk al meer dan 100 jaar met succes. Gelul dus. Ik zou niet terugwillen, maar vond het altijd super hoor. Je kan bv finetunen wat met shifters niet (minder) kan.
- 62cm lijkt me te groot voor je. ik twijfel al bij 61, maar soit.

ik zeg: zoek voor 100 euro een 8 speed fiets, liefst met shifters aan het stuur en koop voor de rest accoires. Onmogelijk? ik heb dit spelletje al 10 a 20x gespeeld voor vrienden/kennissen: eitje. 9 vd 10 fietsen zijn overrated @ mp, die 10e zoek je. Met weinig kennis een pittige opgaaf overigens. Mijn records:
- voor 400 euro een kopie van de Bianchi van Pantani met 9spd Campa Record etc etc. Was een steal echt!
- voor 125 euro een 8spd Giant Cadex carbonnen fiets met STI.

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Jazzper schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:14:
... - shifters/commandeurs. ... op de buis ... dat doen we namelijk al meer dan 100 jaar met succes. ...
:? Echt al 100 jaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

Afbeeldingslocatie: http://www.m-gineering.nl/sashifter.jpg

eind 19e eeuw (ja 19e) konden we al schakelen (bv wiel omdraaien met andere sprocket op het andere uiteinde van de as).

moderne schakelsystemen kennen we vanaf de jaren 50.

er tussenin had je ook al schakelen met pookjes maar dat was niet te vergelijken. Dus ok, ik overdrijf.

leesvoer oa: Wikipedia: Derailleur gears en zie onderaan de bronnen/links

webstek // Urenwerk - horlogeblog // mijn fotogear en beste fotos // Instagram @jazzper_nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
't was (AFAIK) wat overdreven bedoelde ik maar inderdaad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrTinux

MrTinux

Laurenz schreef op zondag 10 mei 2009 @ 23:23:
Heb je je maten laten opmeten? Ik vind een 55cm frame nogal klein voor iemand van 1.85m. Of heb je een heel kort bovenlijf of hele korte benen? :)
argro schreef op zondag 10 mei 2009 @ 23:27:
[...]
Ik ben nog geen 1,85m (1,83 volgens mij) en mijn framemaat is 60cm. Die framemaat is gekozen op basis van een meting. Een framemaat van 55cm komt niet standaard op mij over voor iemand van 1,85m.
Nee, ik heb me niet laten opmeten. Ik heb een bijzonder doorsnee figuur maar zal vanavond eens een meetlint tegen mijn benen laten houden.

Ik vind het wel opvallend dat kort na elkaar jullie beiden met deze reactie komen. De fietsen die ik heb geprobeerd heb, zaten op een framemaat van 55/56 en gaven mij het gevoel goed te 'passen'. Daarnaast zijn deze door verschillende verkopers van verschillende winkels aangereikt. En bij de fietsen waar ik naar kijk, is een 60+ frame zo ongeveer het grootste wat wordt geleverd (Be One: ...,56,59,62, Sensa ...,58,60,62). Dat lijkt me wat vreemd, omdat ik dus niet bovengemiddeld lang ben (net als dat ik ook kledingmaat M draag, en geen XL).

Daarentegen staat dan natuurlijk wel het zadel wat hoger t.o.v. de bovenbuis en is de buis van het balhoofd naar het stuur (hoe heet dat ding?) ietwat diagonaal omhoog gericht. Daarnaast werd mij verteld dat tegenwoordig men sowieso fietsen met kleinere maten berijdt.

Ik twijfel geenszins aan de kennis en ik ga het zeker meenemen in de overweging (maar eens een rondje maken op een ~60cm fiets), maar het staak zo haaks op wat mij van andere kanten is verteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
MrTinux schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:57:
[...]

[...]

Nee, ik heb me niet laten opmeten. Ik heb een bijzonder doorsnee figuur maar zal vanavond eens een meetlint tegen mijn benen laten houden.

Ik vind het wel opvallend dat kort na elkaar jullie beiden met deze reactie komen. De fietsen die ik heb geprobeerd heb, zaten op een framemaat van 55/56 en gaven mij het gevoel goed te 'passen'. Daarnaast zijn deze door verschillende verkopers van verschillende winkels aangereikt. En bij de fietsen waar ik naar kijk, is een 60+ frame zo ongeveer het grootste wat wordt geleverd (Be One: ...,56,59,62, Sensa ...,58,60,62). Dat lijkt me wat vreemd, omdat ik dus niet bovengemiddeld lang ben (net als dat ik ook kledingmaat M draag, en geen XL).

Daarentegen staat dan natuurlijk wel het zadel wat hoger t.o.v. de bovenbuis en is de buis van het balhoofd naar het stuur (hoe heet dat ding?) ietwat diagonaal omhoog gericht. Daarnaast werd mij verteld dat tegenwoordig men sowieso fietsen met kleinere maten berijdt.

Ik twijfel geenszins aan de kennis en ik ga het zeker meenemen in de overweging (maar eens een rondje maken op een ~60cm fiets), maar het staak zo haaks op wat mij van andere kanten is verteld...
Een willekeurig tabelletje van een willekeurige site, voor het idee:

Lengte Maat in cm.
1.65 - 1.72 m. 53 / 54
1.72 - 1.82 m. 56 / 57
1.82 - 1.90 m. 60 / 61
1.90 - 2.00 m. 65 / 66

Dat framemaat 60 het grootste is wat geleverd wordt is niet juist. Dat geldt misschien voor overjarige modellen met een beperkte voorraad, maar niet voor nieuwe fietsen.

Ik zou beginnen met opmeten en van daaruit verder kijken. En winkels die fietsen aanreiken zonder te meten zou ik niet al te serieus nemen.

[ Voor 4% gewijzigd door argro op 11-05-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Normaal gesproken heb je het bij de 'framemaat' over de lengte van de zadelbuis. Dat is natuurlijk eigenlijk heel grof (los van ook daar bestaande verschillende meetsystemen (centrum-centrum, centrum-top...). De rest van de geometrie, zoals bovenbuislengte is zeker ook interessant. Het is gangbaar om bij de vuistregels voor de juiste maat uit te gaan van horizontale bovenbuizen, de frames met de tegenwoordig gangbare aflopende bovenbuizen zijn dus 'virtueel groter'. Hoeveel is meestal wel uit de geometrietabellen af te lezen.

Normaal gesproken hanteer je als vuistregel tweederde van de binnenbeenlengte (die is best lastig zelf goed te meten overigens). Ik zou ook zeggen dat 55cm klein is voor iemand van 1,85m. Maar goed je kunt het beste kijken wat past. (goed kijken) Let ook op de bovenbuislengte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zewatanejo

Zewatanejo

Fine Thanks!

Bij de aanschaf van mijn fiets heb ik me eerst eens heel goed verdiept in het aanbod. Ook heb ik voor mezelf een lijst gemaakt met de zaken die ik als belangrijk ervaar, zoals ook het maximum budget.

Ik wilde:
  • Niet meer uitgeven dan €700,-
  • Minimaal Shimano 105 of Campagnolo Veloce
  • Triple Cranckstel
  • Persé een proefrit kunen maken, dus niet bij een (Duitse) webwinkel kopen
In eerste instantie dacht ik dat deze eisen niet te verenigen waren en dat ik consessies moet doen. Maar als je langer zoekt, dan bleek het toch goed mogelijk. Zeker als je het niet erg vind om wat verder van huis te zoeken.

Uiteindelijk heb ik mijn fiets gekocht voor €600,-. Het was wel een 2008 model, maar dat doet mi niets af aan de kwaliteit. Ik heb er nu zo'n 1000 km op gereden en ik ben meer dan tevreden, zeker voor dit geld.

Als ik het zo inschat, kun je voor €800,- à €900,- een hele mooie fiets kopen. Zelf heb ik gekocht in Limburg bij Math Salden. Heel scherp geprijst! Er zijn wel meer van dit soort winkels te vinden op het internet.
Voorbeelden die ik zo snel op hun website zie staan zijn de Bianchi 1885 Veloce 2008 (€952,-), de Giant Defy 1 2009 (€899,-) of de Giant TCR C3 2007 (€999,-)en de Giant TCR C3 2008 (€999,-)

Misschien net wat boven je maximale prijs, maar het ik het is meer dan de moeite waard om te gaan kijken in Sittard, want ze hebben ook nog van alles in de winkel staan.

Succes met je zoektocht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Salden is inderdaad weleens erg goedkoop, alleen vind ik ze meestal (maar goed, dat is gebaseerd op een beperkte steekproef, ik heb er zo'n 5x wat gekocht en van horen zeggen) nogal onvriendelijk en niet heel behulpzaam. Overigens kun je bij de meeste (Duitse) webwinkels wel een proefrit maken hoor (ook op afstand of gewoon policy), tenminste was dat zo.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 11-05-2009 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JJJ
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12-09 21:11

JJJ

Allereerst, MrAngry en Jazzper, bedankt voor jullie posts. :)
Jazzper schreef op maandag 11 mei 2009 @ 00:14:
@concorde stelvio. De winnaar van vandaag. pingelen naar 125 en meenemen maar! minpuntjes overkomelijk. ja kan botsing zijn geweest, maar kan ook niet. (like: kan elke fiets overkomen zijn, dan moet je nieuw kopen. Meestal zie je het eerder aan rare vorken)
Dat klinkt goed. Ook omdat deze fiets ook sti heeft heb ik geboden. Hopelijk kan ik hem meekrijgen en anders vind ik wel een andere.

Wat me opvalt als leek is hoe jullie kunnen beoordelen hoe oud een frame is. Als ik bv. de Nishiki en de Stelvio met elkaar vergelijk dan lijkt het frame me qua vorm identiek. Natuurlijk zie ik bij de Nishiki wel de commandeurs op het frame onderin zitten maar daar houdt het wel zo'n beetje op...

Het vinden van goede fietsen op marktplaats wordt voor me een stuk makkelijker als ik leer om dat soort details op te merken, dat geeft me immers ook meer onderhandelingsvoer. Ik ben alleen benieuwd hoe ik dit het beste kan leren. Hebben jullie tips? Of is dit een kwestie van jarenlang ervaring? :X
ik zeg: zoek voor 100 euro een 8 speed fiets, liefst met shifters aan het stuur en koop voor de rest accoires. Onmogelijk? ik heb dit spelletje al 10 a 20x gespeeld voor vrienden/kennissen: eitje. 9 vd 10 fietsen zijn overrated @ mp, die 10e zoek je. Met weinig kennis een pittige opgaaf overigens.
Misschien een domme vraag, maar heb je altijd een 8 speed fiets als het aantal tandwielen achter 8 is? Waarom 8 speed trouwens? Is het verschil met 7 speed zo erg merkbaar? Intuitief zou ik denken van niet, het verzet zou alleen iets anders moeten zijn. Of gooi je gewoon zo alle stokoude fietsen eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurenz
Met name omdat 8sp onderdelen nog wel te krijgen zijn, en 7sp erg lastig gaat worden. Een 8sp groep heeft inderdaad 8 tandwielen in de cassette :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Misschien al gezien bij heb je iets nieuws en je moet het gewoon showen. Ik rij nu als beginner al een tijdje op deze fiets.

Afbeeldingslocatie: http://www.treeb.com/imagesold/racefiets.jpg
Een batavus met sachs-huret versnellingen.

Nu zag ik op marktplaats een oude batavus met shimano 600 groep. Op het eerste gezicht lijkt deze fiets erg goed onderhouden. Het is alleen wel een oudje met de remkabels nog niet geintegreerd in het stuur. Mijn vraag is: ga ik er veel op voor uit met een fiets met shimano 600 groep? Of is het verschil met een nieuwere fiets wel erg groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

@jjj: jarenlange ervaring en heel, heel veel lezen en kijken :)
Ik let op zaken als afmontage, geometrie, details als zadelpenstrop, stuurpen, remklauwen (die hebben per decennium een erg opvallend verschil), etc etc. Een van de nadelen van oudere fietsen zijn de zware wielen. 8 tandwielen is 8 speed ja. Noobs zeggen: ik heb 24 versnellingen. Kenners noemen alleen het aantal achter: immers een double of triple voor is puur smaak.

6 speed kun je nog enge freewheels/cassettes hebben (zoals die Batavus Champion uit, ik gok, 1982 hierboven). 7 Speed past in stalen frames. Wil je meer in zo'n frame dan moet je oprekken. Ik heb zelf bv 8 speed in een 7 speed stalen Colnage frame. Geen probleem, maar was ff douwen. Het verschil tussen 5 tot en met 10 speed zou niet merkbaar moeten zijn in termen van verzetten. Echter: hoe meer kransjes achter hoe soepelere overgangen je er tussen hebt en hoe idealer je kettinglijn kán zijn (nooit zo ideaal als single speed).

Om een brug te slaan naar die batavus hierboven zal ik eens opschrijven wat ik allemaal waarneem.

1. exact die fiets is van mij gejat in utrecht. Hoe kom je eraan? ;)
2. het is een batavus champion uit begin jaren 80. Die van mij kwam uit 1982. Dat had ik gedateerd aan de hand van de onderdelen toen.
3. de remkabel loopt boven de buis langs ipv erdoor. Dit is tot en met halverwege jaren 80
4. de remhoeven hebben van die driehoekjes eronder. Dat is echt oude meuk hoewel campa het nog wel langer heeft volgehouden
5. de zadelpenstrop is oude type (goh geen verrassing)
6. de stuurpen is erg kort
6. de remkabels lopen met van die mooie bogen uit de remhandels. Lekker retro maar aanwijzing dat het oud oud is
7. Sachs Huret is klassiek! dit is 5 of 6 speed gok ik. Niet bijzonder mooi spul. Mede omdat het type fiets een instapmodel was
8. de fiets is van gaspijpenstaal vermoed ik en dus zwaar (niet letterlijk, maar zo noemen we dat)
9. de velgen ongetwijfeld wolber. Loodzwaar staal
10. het zadel ziet er zacht uit. Lekker voor beginners en senioren, maar op den duur irriteert het je zaakje mateloos en wil je hard zadel
11. de stand van het stuur is (abuisievelijk) helemaal goed (onderkant horizontaal). Een kenner of toeval. Als het stuur idioot staat is dat 40 euro aftrek op prijs ;)
12. De snelspanner (quick release) staat mooi gelijk aan de vork. Extra punten voor brt.
13. Toeclips: fietst heerlijk!
14. zadelpen is een Sakea LR waar elke fiets tussen 1970-1990 mee kwam ;)

Deze fiets is indien goed onderhouden (en dat is hij gok ik) een prima fiets, maar in mijn ogen, ook voor een starter, echt te oud. Waarde zo'n euro of 30. Voor paar tientjes meer heb je een roze/gele giant uit begin jaren 90 met bv een 105 groep. Het verschil tussen jaren 80 en jaren 90 fietsen is gevoelsmatig immens. Vooral qua gewicht (aluminium velgen etc). Maar train er vooral lekker op door hoor! wil vast prima!

Nou @BRT: Kort door de boch: met 600 ga je zeker vooruit op deze. Doe eens linkje. Minder kort door de boch: definieer vooruit.. Als de rest van de fiets nog steeds zwaar is, etc.

Ik doe ff poging voor een 'steal' uit de categorie onder de 50 euro:

Peugeot met kapot achterwiel (maar die heb je in je batavus) voor 0 euro. Is eind jaren 80 begin jaren 90 en is een stuk lichter. Shimano Exage groep met Biopace voorbladen. Ik heb de eerste 4 jaar van mijn wielerleven (start in studententijd) op bijna dezelfde gefietst: heerlijke fietsjes.

Ha, mooie spot! Deze Colnago is voor een trainingsfiets misschien net te oud, maar volgens mij weet hij niet wat hij wegdoet. Ik zeg minimaal 100 euro waard. Zeker als er Campa op zit.

Batavus Course. Nieuwe stuurlint, betere stand van stuur en zadel en je hebt een mooi fietsje. Mijn trigger: de remklauwen en crankstel hebben jaren 90 vormen.

Mooi Giant Cadex van carbon (waren tijd ver vooruit). Fietsen heerlijk.

En in de categorie: damn!
Een RIH frame voor 15 euro:
http://link.marktplaats.nl/250210352
jullie zien oude meuk, ik een klassieker uit amsterdam. In Amerika (bikeforums.net / vintage) betalen ze hier rustig 150 dollar voor ex shipping. no kidding. Gazelle Champion Mondial framepjes die wij weggooien gaan voor honderden euro's daarheen. Zit altijd nog aan handel te denken :)

zo dat was 10 minuten marktplaats. Langer zoeken en tot hogere prijs leidt tot betere resultaten, maar ik raak altijd zo over de zeik van die klaplopers die 200 euro vragen voor een oud lijk...

edit: ik heb nog even op die 0 euro peugeot zitten staren en kom er niet uit. Het is een Peugeot Performance. Het balhoofd doet erg jaren 90 aan (daarvoor was alles chroom). Net als de zadelpen met mooi gevormde setback. Op de zitbuis staan 3 tekens. Dit kan een nummer zijn, maar ik denk dat er PBS staat: Peugeot Bracketing System, een manier van buizen lijmen zonder lugs. Wat hip was voor Peugeot rond de '90. Maar het grootste raadsel is het crankstel: Is dat gele stickertje op het crankstel of kijken we er doorheen en zit het op de emmer. Indien crankstel: biopace! Rond 1990 ook weer. De velg heeft bekende rood/gele sticker. Dit is een aluminium Mavic velg. Model weet ik zo even niet. Ketting is ook gaar dus extra kosten.

edit2: hier nog een Giant met RX100 groep. Let niet op stand stuur/zadel, dat is te fixen. Prima prijs ook.

[ Voor 8% gewijzigd door Jazzper op 12-05-2009 00:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jazzper schreef op maandag 11 mei 2009 @ 22:52:

Om een brug te slaan naar die batavus hierboven zal ik eens opschrijven wat ik allemaal waarneem.

1. exact die fiets is van mij gejat in utrecht. Hoe kom je eraan? ;)
2. het is een batavus champion uit begin jaren 80. Die van mij kwam uit 1982. Dat had ik gedateerd aan de hand van de onderdelen toen.
3. de remkabel loopt boven de buis langs ipv erdoor. Dit is tot en met halverwege jaren 80
4. de remhoeven hebben van die driehoekjes eronder. Dat is echt oude meuk hoewel campa het nog wel langer heeft volgehouden
5. de zadelpenstrop is oude type (goh geen verrassing)
6. de stuurpen is erg kort
6. de remkabels lopen met van die mooie bogen uit de remhandels. Lekker retro maar aanwijzing dat het oud oud is
7. Sachs Huret is klassiek! dit is 5 of 6 speed gok ik. Niet bijzonder mooi spul. Mede omdat het type fiets een instapmodel was
8. de fiets is van gaspijpenstaal vermoed ik en dus zwaar (niet letterlijk, maar zo noemen we dat)
9. de velgen ongetwijfeld wolber. Loodzwaar staal
10. het zadel ziet er zacht uit. Lekker voor beginners en senioren, maar op den duur irriteert het je zaakje mateloos en wil je hard zadel
11. de stand van het stuur is (abuisievelijk) helemaal goed (onderkant horizontaal). Een kenner of toeval. Als het stuur idioot staat is dat 40 euro aftrek op prijs ;)
12. De snelspanner (quick release) staat mooi gelijk aan de vork. Extra punten voor brt.
13. Toeclips: fietst heerlijk!
14. zadelpen is een Sakea LR waar elke fiets tussen 1970-1990 mee kwam ;)

Deze fiets is indien goed onderhouden (en dat is hij gok ik) een prima fiets, maar in mijn ogen, ook voor een starter, echt te oud. Waarde zo'n euro of 30. Voor paar tientjes meer heb je een roze/gele giant uit begin jaren 90 met bv een 105 groep. Het verschil tussen jaren 80 en jaren 90 fietsen is gevoelsmatig immens. Vooral qua gewicht (aluminium velgen etc). Maar train er vooral lekker op door hoor! wil vast prima!

Nou @BRT: Kort door de boch: met 600 ga je zeker vooruit op deze. Doe eens linkje. Minder kort door de boch: definieer vooruit.. Als de rest van de fiets nog steeds zwaar is, etc.
Whow, je hebt echt je tijd genomen voor je post, dankje daarvoor! Ik wordt er veel wijzer van. Het is een trouwens een course. De fiets is inderdaad goed onderhouden. Heb hem in Friesland gekocht dus zal waarschijnlijk niet uit Utrecht komen :). Het is een 6 speed, op de derailleur staat sachs huret rival.

http://www.marktplaats.nl...26thumb_click%3D1%23photo

Het gewicht van de fiets maakt mij niet veel uit, ik draag zelf ook een paar extra kilo mee :). Een paar extra kilo op het frame maakt mij (nu nog) niet uit.

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 07:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

ga je wel (beetje) op vooruit zou ik zeggen. Mooie commandeurs ook. Is de speciale Arabesque uitvoering (die bloemetjes op de shifters). Is wel een oudje though. Kijk eens hoever je af kan pingelen.

onderschat dat gewicht niet. Vooral met wielen die ronddraaien (en er dus extra hard inhakken per gram) loopt het snel op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dinkelover
Goed weer iets geleerd. Ik zal al dagen te klooien met mijn schakelen. Het liep ineens gewoon niet goed. Blijkt de was oid die erop zit niet echt lang vast te houden >:) Beetje olie erop en draaide weer geruisloos, inclusief de openglide cassette. De afstelling van Rose kon ook stukken beter blijkt nu.

Jazzper, nu je toch zo bezig bent :) Kun/wil je een inschatting geven van de waarde van mijn (oude) fietsje?

Specs:
Frame: Peugeot Offensive uit 2000, alu, stalen voorvork, Miche balhoofdset, Selle Italia zadel, lakschade aan frame door gebruik.
Wielen: Easton Circuit aangeschaft juli 2008, mee gereden: 1500-2000km. Conti 4000S, op paar 100km na nieuw.
Groep: Campa Centaur 2008 (compact) aangeschaft augustus 2008: mee gereden: 1000-1500km. 2 Cassette's.

"Fiets historie:" Frame heeft er nu exact 20k opzitten. In september 2008 mee gevallen, schuiver, eerste keer ooit :/ Frame heeft er denk ik weinig aan over gehouden, de groep, zadel en achterwiel hebben meer te verduren gehad (logisch, uitsteeksels). Afijn, Marmotte nog mee gereden daarna en dit jaar nog paar 100 kilometers.

Zeer recent: brackethuis laten afvlakken en derailleur pad laten richten (kosten 60 euro :(, had beter zelf de tools kunnen aanschaffen voor dat geld). Ook is de fiets de eerste drie jaar elk jaar _volledig_ uit elkaar gegaan en lagers ingevet (niet door mezelf).

pepernooot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzper

Jazzper

BB4E^Guerilla

leuk fietsje. Ik ben alleen van de fietsen van het vorige millenium he ;)
optisch kun je hem met een ahead converter en een moderne stuurpen (stem) nog ff tunen. Functioneel draagt dat weinig bij, maar het maakt de fiets veel jonger. Sowieso optisch genoeg te doen. Al die lelijke stukjes tape (o.a. vork) en het stuurlint (Rechter dopje). Ook 2 BBB carbonnen look a like identieke bidonhouders zouden voor 5 euro goede zaken doen. Oh en die zadelpenstrop is echt een huurfietsending. Kleine dingetjes i.c.m. super poetsbeurt en die stuurpen en klaar is kees. Zadel ziet er ook niet al te chic uit overigens.

Ik zou hem wel willen als ik nu nog geld en plek voor een fiets had (momenteel 4x race, 1x mtb en 1x mtb onderweg). Zeer makkelijk mooi te maken (op de lak na). Gave bike!

marktplaats alles tussen 250 en 450 euro gok ik
realistisch: 300?

ik weet het niet zo goed. Gevoel zegt 250 a 300.

edit: ik zie groep en wielen 2008: vooruit, maak er maar meer van. 350/400?
edit2: en goede foto's zouden deze bike ook wonderen doen.

[ Voor 5% gewijzigd door Jazzper op 13-05-2009 00:13 ]

Pagina: 1 ... 6 ... 11 Laatste

Dit topic is gesloten.