@jjj: jarenlange ervaring en heel, heel veel lezen en kijken

Ik let op zaken als afmontage, geometrie, details als zadelpenstrop, stuurpen, remklauwen (die hebben per decennium een erg opvallend verschil), etc etc. Een van de nadelen van oudere fietsen zijn de zware wielen. 8 tandwielen is 8 speed ja. Noobs zeggen: ik heb 24 versnellingen. Kenners noemen alleen het aantal achter: immers een double of triple voor is puur smaak.
6 speed kun je nog enge freewheels/cassettes hebben (zoals die Batavus Champion uit, ik gok, 1982 hierboven). 7 Speed past in stalen frames. Wil je meer in zo'n frame dan moet je oprekken. Ik heb zelf bv 8 speed in een 7 speed stalen Colnage frame. Geen probleem, maar was ff douwen. Het verschil tussen 5 tot en met 10 speed zou niet merkbaar moeten zijn in termen van verzetten. Echter: hoe meer kransjes achter hoe soepelere overgangen je er tussen hebt en hoe idealer je kettinglijn kán zijn (nooit zo ideaal als single speed).
Om een brug te slaan naar die batavus hierboven zal ik eens opschrijven wat ik allemaal waarneem.
1. exact die fiets is van mij gejat in utrecht. Hoe kom je eraan?

2. het is een batavus champion uit begin jaren 80. Die van mij kwam uit 1982. Dat had ik gedateerd aan de hand van de onderdelen toen.
3. de remkabel loopt boven de buis langs ipv erdoor. Dit is tot en met halverwege jaren 80
4. de remhoeven hebben van die driehoekjes eronder. Dat is echt oude meuk hoewel campa het nog wel langer heeft volgehouden
5. de zadelpenstrop is oude type (goh geen verrassing)
6. de stuurpen is erg kort
6. de remkabels lopen met van die mooie bogen uit de remhandels. Lekker retro maar aanwijzing dat het oud oud is
7. Sachs Huret is klassiek! dit is 5 of 6 speed gok ik. Niet bijzonder mooi spul. Mede omdat het type fiets een instapmodel was
8. de fiets is van gaspijpenstaal vermoed ik en dus zwaar (niet letterlijk, maar zo noemen we dat)
9. de velgen ongetwijfeld wolber. Loodzwaar staal
10. het zadel ziet er zacht uit. Lekker voor beginners en senioren, maar op den duur irriteert het je zaakje mateloos en wil je hard zadel
11. de stand van het stuur is (abuisievelijk) helemaal goed (onderkant horizontaal). Een kenner of toeval. Als het stuur idioot staat is dat 40 euro aftrek op prijs

12. De snelspanner (quick release) staat mooi gelijk aan de vork. Extra punten voor brt.
13. Toeclips: fietst heerlijk!
14. zadelpen is een Sakea LR waar elke fiets tussen 1970-1990 mee kwam
Deze fiets is indien goed onderhouden (en dat is hij gok ik) een prima fiets, maar in mijn ogen, ook voor een starter, echt te oud. Waarde zo'n euro of 30. Voor paar tientjes meer heb je een roze/gele giant uit begin jaren 90 met bv een 105 groep. Het verschil tussen jaren 80 en jaren 90 fietsen is gevoelsmatig immens. Vooral qua gewicht (aluminium velgen etc). Maar train er vooral lekker op door hoor! wil vast prima!
Nou @BRT: Kort door de boch: met 600 ga je zeker vooruit op deze. Doe eens linkje. Minder kort door de boch: definieer vooruit.. Als de rest van de fiets nog steeds zwaar is, etc.
Ik doe ff poging voor een 'steal' uit de categorie onder de 50 euro:
Peugeot met kapot achterwiel (maar die heb je in je batavus) voor
0 euro. Is eind jaren 80 begin jaren 90 en is een stuk lichter. Shimano Exage groep met Biopace voorbladen. Ik heb de eerste 4 jaar van mijn wielerleven (start in studententijd) op bijna dezelfde gefietst: heerlijke fietsjes.
Ha, mooie spot! Deze
Colnago is voor een trainingsfiets misschien net te oud, maar volgens mij weet hij niet wat hij wegdoet. Ik zeg minimaal 100 euro waard. Zeker als er Campa op zit.
Batavus Course. Nieuwe stuurlint, betere stand van stuur en zadel en je hebt een mooi fietsje. Mijn trigger: de remklauwen en crankstel hebben jaren 90 vormen.
Mooi
Giant Cadex van carbon (waren tijd ver vooruit). Fietsen heerlijk.
En in de categorie: damn!
Een RIH frame voor 15 euro:
http://link.marktplaats.nl/250210352
jullie zien oude meuk, ik een klassieker uit amsterdam. In Amerika (bikeforums.net / vintage) betalen ze hier rustig 150 dollar voor ex shipping. no kidding. Gazelle Champion Mondial framepjes die wij weggooien gaan voor honderden euro's daarheen. Zit altijd nog aan handel te denken
zo dat was 10 minuten marktplaats. Langer zoeken en tot hogere prijs leidt tot betere resultaten, maar ik raak altijd zo over de zeik van die klaplopers die 200 euro vragen voor een oud lijk...
edit: ik heb nog even op die 0 euro peugeot zitten staren en kom er niet uit. Het is een Peugeot Performance. Het balhoofd doet erg jaren 90 aan (daarvoor was alles chroom). Net als de zadelpen met mooi gevormde setback. Op de zitbuis staan 3 tekens. Dit kan een nummer zijn, maar ik denk dat er PBS staat: Peugeot Bracketing System, een manier van buizen lijmen zonder lugs. Wat hip was voor Peugeot rond de '90. Maar het grootste raadsel is het crankstel: Is dat gele stickertje op het crankstel of kijken we er doorheen en zit het op de emmer. Indien crankstel: biopace! Rond 1990 ook weer. De velg heeft bekende rood/gele sticker. Dit is een aluminium Mavic velg. Model weet ik zo even niet. Ketting is ook gaar dus extra kosten.
edit2: hier nog een
Giant met RX100 groep. Let niet op stand stuur/zadel, dat is te fixen. Prima prijs ook.
[
Voor 8% gewijzigd door
Jazzper op 12-05-2009 00:13
]