Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.618 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
Mijn vriend en ik hebben er juist voor gekozen om allereerst het hypotheekbedrag niet tot de max te nemen, zodat het mogelijk is om op 1 salaris het huis te kunnen blijven betalen. Het huis zelf staat op beide namen en we betalen qua hypotheek dan ook 50-50. Voor de vaste lasten hebben we gekozen om naar rato te doen. Mijn vriend verdient meer en dit zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo blijven, dus betaalt hij meer. Investeringen in/aan het huis zullen ook 50-50 zijn, ook al heeft mijn vriend meer spaargeld opgebouwd.

Gas en licht zitten bij ons op 135 euro, water durf ik even niet te zeggen. Qua boodschappen rond de €85 per week. En dan verder nog zaken als verzekeringen, telefonie/internet en belastingen.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ninjazx9r98 schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:05:
[...]

Als je samenwoont voer je samen een huishouding waarin een aantal kosten gemaakt dienen te worden.
Uit welk potje die kosten komen is imho een puur fictieve scheiding.
Honderd euro aan rente en aflossing heeft dezelfde waarde als honderd euro aan boodschappen.
Honderd euro aan rente en aflossing is echter een investering, honderd euro aan boodschappen is 'weggegooid' geld waar je niets van terug ziet.

[...]

Zelfs als ons huis uiteindelijk in dertig jaar tijd geen rendement oplevert omdat de waarde niet stijgt is het wat mij betreft nog steeds een investering.
Door inflatie tijdens de looptijd wordt de schuld steeds kleiner en nadat de looptijd verstreken is dalen onze maandelijkse lasten flink.
Uiteindelijk betekent dat voor ons dat een paar jaar voor we met pensioen gaan onze maandelijkse lasten flink omlaag gaan waardoor we meer financiele ruimte hebben om te genieten.
Maar je huis wordt ook minder waard op de lange termijn, omdat de waarde niet meer met de inflatie meestijgt en mogelijk daalt de waarde nog wel wat verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

Mijn vriendin en ik hebben eindelijk de eerste stappen naar het kopen van een huis ondernomen.

Afspraak gemaakt om een keertje vrijblijvend op gesprek te komen bij de Rabobank voor de mogelijkheden mbt een hypotheek.
Ook meteen een bezichtiging gepland voor a.s. maandag om een huisje te gaan bezichtigen :)

* Matis spannend :D

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Mik! schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:15:
Mijn vriend en ik hebben er juist voor gekozen om allereerst het hypotheekbedrag niet tot de max te nemen, zodat het mogelijk is om op 1 salaris het huis te kunnen blijven betalen. Het huis zelf staat op beide namen en we betalen qua hypotheek dan ook 50-50. Voor de vaste lasten hebben we gekozen om naar rato te doen. Mijn vriend verdient meer en dit zal in de toekomst waarschijnlijk ook zo blijven, dus betaalt hij meer. Investeringen in/aan het huis zullen ook 50-50 zijn, ook al heeft mijn vriend meer spaargeld opgebouwd.

Gas en licht zitten bij ons op 135 euro, water durf ik even niet te zeggen. Qua boodschappen rond de €85 per week. En dan verder nog zaken als verzekeringen, telefonie/internet en belastingen.
Realiseer je wel dat 'kunnen betalen' een subjectieve vaststelling is door een persoon. Mocht je uit elkaar gaan en één wilt in het huis blijven wonen dat is het vooral van belang of er een bank is die de totale hypotheekschuld wil financieren op basis van één salaris.

Als ik elke dag droog brood eet en op de fiets naar m'n werk ga kan ik meer per maand betalen dan met biefstuk en een auto, maar die afweging wordt bij hypotheekverstrekking niet meegenomen (behalve bij toetsing aan werkelijke woonlasten, maar ook daar zijn maximale normen voor gesteld).

Divide and conquer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:30
Sowieso kan ik iedereen aanbevelen om eerst samen te wonen in een huurhuis om te kijken of het werkt (of een koophuis die op naam staat van één van jullie), voordat jullie samen een huis kopen. Daarnaast raad ik aan om een samenlevingscontract samen op te stellen.

Je kunt trouwens je niet overal voor indekken, en dat moet je waarschijnlijk ook niet willen. Het leven zit gewoon vol met onzekerheid en soms moet je er gewoon voor gaan. Echter is het niet nodig om ergens blind voor te gaan.

Mijn verloofde en ik wonen op dit moment in een huurflatje en zijn ook op zoek naar een koophuis. We hebben door middel van Funda een lijstje gemaakt met daarin 14 huizen. Binnenkort gaan we langs die huizen om de eerste selectie al te kunnen maken. We kijken puur hoe het huis er van buiten uit ziet en of de locatie bevalt. Daarna wordt het toch tijd voor een vrijblijvend gesprek met de bank en afspraken maken met de desbetreffende makelaars :)

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niemand...?
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:29:
We hebben op onze huidige hypotheek, afgesloten in 2007, de rente vaste vast laten zetten voor een periode van 15 jaar tegen een rente van 5,3%
Nu kunnen voor de nieuwe hypotheek deze rente overnemen of deze opnieuw laten vastzetten. De nieuwe rente is 5,6%.

Aangezien we deze keer voor de bankspaarvariant gaan, is het dan verstandig om de huidige rente van 5,3% aan te houden of voor een nieuwe rente van 5,6% te gaan?
Verwijderd schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 14:56:
Even voor de duidelijkheid: we hebben onze huidige woning (zeer waarschijnlijk) verkocht en gaan binnenkort een nieuwe hypotheek afsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15-09 15:18

Jaspertje

Max & Milo.. lief

(jarig!)
Moet je een nieuwe hypotheek of wil je een nieuwe hypotheek? Er zijn genoeg hypotheken die als voorwaarde hebben dat je een nieuwe hypotheek tegen dezelfde voorwaarde kan afsluiten (hypotheek meenemen) als dat kan lijkt me dat de meest voordelige optie (0.3% rente voordeel iig) Dan heb je alleen voor het deel wat je meer moet lenen een nieuwe hypotheek nodig

Goed lezen...:
Wat is het verschil in maandlasten en wat voor een hypotheek heb je nu? want je betaald wel minder rente bij 5.3%, maar misschien minder kosten bij de bankspaarvariant waardoor je netto verschil tussen de oude en de nieuwe hypotheek misschien niets is?

[ Voor 21% gewijzigd door Jaspertje op 11-05-2011 14:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
De 0,3% die je extra betaalt over je gehele hypotheek zal - ondanks de HRA - meer zijn dan het bedrag dat je minder zou moeten inleggen ivm de hogere rente die je dan zou ontvangen. Dus een lagere rente lijkt mij in dit geval beter.

Powered by KPN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 31-08 14:42
Thnx voor de reply's! :) telefoon/internet etc komen er inderdaad ook nog allemaal bij.. Je zit met de vaste lasten toch snel op de €1500-1700 (hypotheek, gas, water, licht, boodschappen, internet, telefoon, auto, ziektekosten etc.) :') Komt meer bij kijken dan je denkt als je voor het eerst zo op jezelf wilt gaan wonen! :P
Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:03:
[...]Er is tegenwoordig helemaal geen gestegen waarde meer. Je mag al heel blij zijn, als de waarde gelijk is.
Als je gaat verbouwen, is dat dan dus ook een slechte investering? Zul je er dus vaker verlies op maken dan winst?
[...]Het hebben van een koophuis is al lang geen investering meer, maar enkel voorzien in een behoefte.
Eigenlijk wel toch? Als ik nu €400 000 hypotheek zou nemen voor een huis van €400 000 en deze hypotheek loopt over 20 jaar af. Ik zou in die 20 jaar €100 000 aflossen van die hypotheek en na die 20 jaar het huis weer verkopen voor €400 000. Dan heb ik die €100 000 eigenlijk gespaard toch? Of denk ik hier nu te makkelijk over en zitten er nog teveel haken en ogen aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

YinYang schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:47:
Thnx voor de reply's! :) telefoon/internet etc komen er inderdaad ook nog allemaal bij.. Je zit met de vaste lasten toch snel op de €1500-1700 (hypotheek, gas, water, licht, boodschappen, internet, telefoon, auto, ziektekosten etc.) :') Komt meer bij kijken dan je denkt als je voor het eerst zo op jezelf wilt gaan wonen! :P

[...]

Als je gaat verbouwen, is dat dan dus ook een slechte investering? Zul je er dus vaker verlies op maken dan winst?
Een verbouwing kan de waarde natuurlijk wel verhogen. Maar dat moet niet de enige reden zijn. Je moet het voornamelijk voor je woongenot doen. Want de waarde van je huis hoeft niet te stijgen met het bedrag wat de verbouwing je gekost heeft (dit kan wel, maar meestal is de waardestijging lager).
Eigenlijk wel toch? Als ik nu €400 000 hypotheek zou nemen voor een huis van €400 000 en deze hypotheek loopt over 20 jaar af. Ik zou in die 20 jaar €100 000 aflossen van die hypotheek en na die 20 jaar het huis weer verkopen voor €400 000. Dan heb ik die €100 000 eigenlijk gespaard toch? Of denk ik hier nu te makkelijk over en zitten er nog teveel haken en ogen aan?
Ja, gespaard. Maar dat had je ook gewoon op een spaarrekening kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Behalve dat het sparen voor een hypotheek belastingtechnisch voordeliger is dan welke andere spaarvorm dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HuHu
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
TrailBlazer schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:04:
Behalve dat het sparen voor een hypotheek belastingtechnisch voordeliger is dan welke andere spaarvorm dan ook.
Ware het niet dat je bij een hypotheek rente moet betalen en je bij een spaarrekening rente krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mik!
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-02-2024
wimpie schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 13:49:
[...]
Realiseer je wel dat 'kunnen betalen' een subjectieve vaststelling is door een persoon. Mocht je uit elkaar gaan en één wilt in het huis blijven wonen dat is het vooral van belang of er een bank is die de totale hypotheekschuld wil financieren op basis van één salaris.

Als ik elke dag droog brood eet en op de fiets naar m'n werk ga kan ik meer per maand betalen dan met biefstuk en een auto, maar die afweging wordt bij hypotheekverstrekking niet meegenomen (behalve bij toetsing aan werkelijke woonlasten, maar ook daar zijn maximale normen voor gesteld).
Het is inderdaad subjectief, aan de andere kant, we hebben verschillende scenario's laten berekenen door de bank/hypotheekverstrekker en op basis daarvan keuzes gemaakt. Er werd aangegeven door de bank dat er weinig risico's zijn, ook al zou 1 persoon weg komen te vallen qua salaris. Dat hebben we bewust ook na laten kijken gezien een gezondheidsrisico bij mij. We hebben het eventueel wegvallen van mijn salaris meegenomen in het bepalen van de hoogte van onze maximale koopprijs (en die valt ruim onder de max die we daadwerkelijk konden lenen) en het wegvallen van het salaris van mijn vriend afgedekt met een arbeidsongeschiktheidverzekering. Bottom line, risico is er altijd.
YinYang schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:47:
Ligt eraan wat je gaat verbouwen. Naar wat ik begrepen heb zijn veel verbouwingen vooral voor eigen woonplezier en hebben niet direct invloed op winst. Keuken en badkamer bijvoorbeeld.

|| Quiran Death Knight @ Defias Brotherhood ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 09:11

Stoffel

Engineering the impossible

[...]Er is tegenwoordig helemaal geen gestegen waarde meer. Je mag al heel blij zijn, als de waarde gelijk is.
[...]Het hebben van een koophuis is al lang geen investering meer, maar enkel voorzien in een behoefte.
Met alle respect, maar waarom zo negatief? Hoe kom je erbij dat de afgelopen 3 jaar representatief zouden zijn voor de komende 30 jaar? Of dat de huizenprijs niet meestijgt met de inflatie? Dat is zeer onwaarschijnlijk op de lange termijn namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15-09 13:37

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Verwijderd schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:03:
Ja, gespaard. Maar dat had je ook gewoon op een spaarrekening kunnen doen.
En dat is nou precies waar ik op doel. Persoon A spaart in de vorm van aflossing op z'n hypotheek, persoon B staat aan 't eind met lege handen (tenzij persoon B aan 't eind evenveel meekrijgt als er "gespaard" is voor de hypotheek).

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Stoffel schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:27:
[...]
Met alle respect, maar waarom zo negatief? Hoe kom je erbij dat de afgelopen 3 jaar representatief zouden zijn voor de komende 30 jaar? Of dat de huizenprijs niet meestijgt met de inflatie? Dat is zeer onwaarschijnlijk op de lange termijn namelijk.
Je kunt het negatief noemen, maar ik vind het wel een gezonde insteek. Je koopt een huis om in te wonen. Als je dan aan het eind van de rit geld overhoud is het leuk, maar het is niet slim om er maar vanuit te gaan dat je huis uiteindelijk meer waard is geworden.

De afgelopen 3 jaar hoeven inderdaad niet representatief te zijn voor de komende 30 jaar, maar de jaren negentig hoeven ook niet representatief te zijn. IMHO is het een gezond uitgangspunt om er gewoon van uit te gaan dat je huis over 30 jaar nog ongeveer dezelfde waarde heeft als nu.

Speculeren kun je IMHO beter doen met geld wat je over hebt, en niet met een object wat voorziet in een van je levensbehoeftes.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
Dit gaat wel heel erg offtopic. Bovendien is het een gedeeltelijke herhaling van eerdere topics zoals Samenwonen en de kosten verdelen en anderen. Ik stel voor dat de discussie over het verdelen van kosten etc in een nieuw of oud topic voortgezet wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:00
*knip offtopic* Dit dus ook.

[ Voor 97% gewijzigd door Rukapul op 11-05-2011 16:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
  • Laatst online: 13-09 16:51
HuHu schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:06:
[...]

Ware het niet dat je bij een hypotheek rente moet betalen en je bij een spaarrekening rente krijgt.
En jij denkt dat je (ook impliciet!) geen rente krijgt over het spaartegoed dat je tbv je hypotheek hebt opgebouwd? :D

Als je bijvoorbeeld gaat banksparen, dan krijg je (veelal) een rentevergoeding die gelijk is aan de rente op je hypotheek. Da's een stuk meer dan de 2.6% die je nu krijgt op je RBS spaarrekening.

[ Voor 26% gewijzigd door Knakker op 11-05-2011 16:51 ]

Geef mij maar een Warsteiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 22:28

Matis

Rubber Rocket

*knip reactie op offtopic verhaal hierboven*

Om alvast gevoel te krijgen voor "wat voor huis krijg ik voor een X-aantal euro's" gaan we maandag een eerste huis bezichtigen :D

[ Voor 88% gewijzigd door Rukapul op 11-05-2011 17:28 ]

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Knakker schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 16:50:
[...]
En jij denkt dat je (ook impliciet!) geen rente krijgt over het spaartegoed dat je tbv je hypotheek hebt opgebouwd? :D

Als je bijvoorbeeld gaat banksparen, dan krijg je (veelal) een rentevergoeding die gelijk is aan de rente op je hypotheek. Da's een stuk meer dan de 2.6% die je nu krijgt op je RBS spaarrekening.
Een deposito voor de looptijd van je hypotheek ontloopt je hypotheekrente echt niet veel hoor. De enige winst zit hem in de HRA, maar daar moet je het eigenwoningforfait en de box 3 heffing nog op in mindering brengen.

Stel dat je 200k spaargeld hebt, en een huis van 200k wilt kopen.

Met hypotheek, 5% rente, 5% op spaarrekening, 52% belasting, geen vrijstelling meer in box 3 (je hebt nog meer geld)
Kosten per jaar:
rente uit: 10.000
rente in: -10.000
HRA: -5200
EWF: 572
Box 3: 2400
Totaal: -2228 (2228 opbrengst dus)

Zonder hypotheek:
rente: 0
HRA: 0
EWF: 0
Box 3: 0
Totaal: 0

Nu lijkt 2228 per jaar een leuk voordeel, maar hoeveel daarvan gaat op aan kosten, levensverzekering, afsluitprovisies, etc.? In de praktijk is het lang niet zo gunstig om een (hoge) hypotheek te hebben als dat veel mensen denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ardana schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 15:30:
[...]

En dat is nou precies waar ik op doel. Persoon A spaart in de vorm van aflossing op z'n hypotheek, persoon B staat aan 't eind met lege handen (tenzij persoon B aan 't eind evenveel meekrijgt als er "gespaard" is voor de hypotheek).
Persoon B mag natuurlijk ook gewoon sparen. En dat kan ook, want die heeft nauwelijks vaste lasten aangezien persoon A alle lasten m.b.t. het wonen voor zijn rekening neemt.

In ons geval heeft persoon B zelfs - met een veel lager inkomen - de mogelijkheid om meer te sparen als persoon A. Ze mag van mij de helft van het "spaargeld" hebben uit de hypotheek, als ik dan de helft van haar "spaargeld" krijg. Dat zou financieel voor mij (persoon A) alleen maar aantrekkelijker zijn.

Edit: excuses, modbreak gemist....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Nogal wiedes dat wanneer je zoveel spaargeld hebt, het in de regel voordeliger is (tenzij je een handige belegger bent) om daarvan een huis te kopen. Maar daar ging de discussie niet over: dat startvermogen is er namelijk niet.

Dus gegeven dat je nu géén vermogen hebt, is het voordeliger om te sparen bij je hypotheek dan niet af te lossen en te sparen op een aparte spaarrekening: de rente op je spaarrekening weegt nooit op tegen de rente op je bankspaardeposito of het stuk aan rente dat je minder gaat betalen door aflossen. Bovendien is sparen op een bankspaardeposito vrijgesteld van belasting in box 3, terwijl een gewone spaarrekening dat niet is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Knakker schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 10:08:
[...]
Nogal wiedes dat wanneer je zoveel spaargeld hebt, het in de regel voordeliger is (tenzij je een handige belegger bent) om daarvan een huis te kopen. Maar daar ging de discussie niet over: dat startvermogen is er namelijk niet.
Het voorbeeld is eenvoudiger wanneer je uitgaat van een volledige financiering uit eigen middelen, maar er veranderd niet zoveel wanneer je begint met een klein deel eigen middelen. Alleen de vrijstellingen in Box 3 (22k pp) en gunstige regelingen voor SEW en KEW veranderen het plaatje.
Dus gegeven dat je nu géén vermogen hebt, is het voordeliger om te sparen bij je hypotheek dan niet af te lossen en te sparen op een aparte spaarrekening: de rente op je spaarrekening weegt nooit op tegen de rente op je bankspaardeposito of het stuk aan rente dat je minder gaat betalen door aflossen. Bovendien is sparen op een bankspaardeposito vrijgesteld van belasting in box 3, terwijl een gewone spaarrekening dat niet is.
Zoals ik al zei: je kunt op een gewoon deposito voor de lengte van je hypotheek prima dezelfde rente krijgen als die je betaalt voor je hypotheek. Zeker als je zo'n deposito verpand is het voor de bank lood om oud ijzer.
Banksparen en KEW-constructies hebben inderdaad wel een voordeel, maar ook hele series nadelen. Vooral qua flexibiliteit kunnen die dingen heel naar uitpakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Je kunt inderdaad prima een termijndeposito nemen die een vergelijkbare rente oplevert. Dat heeft voordelen (zoals flexibiliteit bij het vrijkomen), maar heeft ook nadelen:
- Zodra je eenmaal veel spaargeld hebt, hakt die box 3 heffing best wel fors in op je rendement;
- Je kunt je deposito's niet (boetevrij) opnemen als je je huis verkoopt voor het vrijvallen van je deposito;
- Je hebt te maken met een mismatch tussen rente die jij betaalt op de hypotheek en de effectieve rente die je ontvangt op je (toekomstige!) deposito's.

Die rentemismatch kan vervelend uitpakken. Nou zijn er genoeg mensen die verwachten dat de rente behoorlijk gaat stijgen in de toekomst, maar er zijn ook voldoende argumenten tegen te verzinnen (o.a. globalisering en toenemende marktintegratie). Als je dit niet bezwaarlijk vindt, kun je net zo goed gaan beleggen met het geld dat je voor de aflossing van je huis wilt vergaren.

[ Voor 5% gewijzigd door Knakker op 12-05-2011 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11:13

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

Hoe zit het met de overwaarde bij verkoop van je huis, in hoeverre is dit vrij te besteden? Moet daar nog belasting over betaald worden?

Er staat mij iets bij dat indien de overwaarde gebruikt wordt voor de aanschaf van een nieuw huis, dat dit niet belast wordt. Maar indien je er geen nieuw huis mee koopt dat hier over inkomsten belasting betaald moet worden.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

djlinsen schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 13:58:
Hoe zit het met de overwaarde bij verkoop van je huis, in hoeverre is dit vrij te besteden? Moet daar nog belasting over betaald worden?

Er staat mij iets bij dat indien de overwaarde gebruikt wordt voor de aanschaf van een nieuw huis, dat dit niet belast wordt. Maar indien je er geen nieuw huis mee koopt dat hier over inkomsten belasting betaald moet worden.
Nee, zo erg is het niet. Maar als je een nieuwe woning koopt, is de HRA beperkt tot koopsom+kk-overwaarde vorige woning.

Dus stel dat je een huis hebt van 200k, met een hypotheek van 160k. Bij verkoop houd je 40k over. Als je dan een nieuwe woning koopt van 300k (met kk 330k), mag je maximaal een hypotheek van 330-40 = 290k aangaan. Als je een hogere hypotheek neemt, is de rente over het meerdere bedrag niet aftrekbaar.

(En dan nog een serie kleine lettertjes over tussentijds huren, partners die uit elkaar gaan of juist samen gaan kopen, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze week te horen gekregen dat de bouw van m'n woning doorgaat en dat ik de optielijst in moet leveren. Binnenkort naar de notaris *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:37:
Deze week te horen gekregen dat de bouw van m'n woning doorgaat en dat ik de optielijst in moet leveren. Binnenkort naar de notaris *O*
Aha.. de optielijst. Zoiets had mijn zus ook.. Als je zelf een beetje handig bent kun je daar enorm op besparen. Bijvoorbeeld "500 euro voor een buitenkraan" -, 500 euro voor een buitenlamp, 200 euro voor loze leidingen, nog 200 euro voor trekken van kabels door die leidingen, 400 euro voor een CAI versterker,, etc... etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:13:
[...]

Aha.. de optielijst. Zoiets had mijn zus ook.. Als je zelf een beetje handig bent kun je daar enorm op besparen. Bijvoorbeeld "500 euro voor een buitenkraan" -, 500 euro voor een buitenlamp, 200 euro voor loze leidingen, nog 200 euro voor trekken van kabels door die leidingen, 400 euro voor een CAI versterker,, etc... etc..
Wel handig om loze leidingen te laten leggen tijdens de bouw i.p.v. naderhand sleuven en gaten te moeten gaan maken in muren/vloeren/plafonds..Maar zeker kritisch naar kijken, want een buitenkraantje is bijvoorbeeld meestal vrij eenvoudig (en goedkoper) achteraf aan te leggen. Meestal kan de leiding gewoon door de kruipruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:19:
[...]

Wel handig om loze leidingen te laten leggen tijdens de bouw i.p.v. naderhand sleuven en gaten te moeten gaan maken in muren/vloeren/plafonds..Maar zeker kritisch naar kijken, want een buitenkraantje is bijvoorbeeld meestal vrij eenvoudig (en goedkoper) achteraf aan te leggen. Meestal kan de leiding gewoon door de kruipruimte.
Geen dekvloer en je kan zelf veel loze leidingen leggen ;).

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ik laat alleen de grote dingen doen: uitbouw van 2.4m, extra raam en openslaande deuren. Dit is allemaal redelijk netjes geprijsd, de rest is echt ongelofelijk duur. Enige waar ik mee zit zijn de loze leidingen, wat ze daarvoor vragen.
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 15:19:
[...]

Ik heb een gat in de gang om in de kruipruimte te komen, maar die wordt zo goed als vol gestort met zand heb ik begrepen. Anders prikte ik een paar gaten in de hoeken van de woonkamer, geen leiding nodig.

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2011 16:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:12
[...]
Ik heb verleden jaar een appartement op plan gekocht (regio Brussel) en heb ook te maken met opties.
Ik dacht aanvankelijk ook te kunnen besparen op een aantal zaken door zelf te gaan klussen.

Dit werd dus gewoon onmogelijk gemaakt door de aannemer. Zou wou ik bijvoorbeeld extra stopcontacten in mijn woonkamer en vroeg ik aan de aannemer om alleen een wachtbuis te voorzien.
Geen probleem volgens de aannemer, alleen kost het aanleggen van die buis dan ineens zodanig veel dat je duurder uitkomt dan hun gewoon die stopcontacten te laten steken |:(

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 22:52
Pooh schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 14:02:
[...]

Dus stel dat je een huis hebt van 200k, met een hypotheek van 160k. Bij verkoop houd je 40k over. Als je dan een nieuwe woning koopt van 300k (met kk 330k), mag je maximaal een hypotheek van 330-40 = 290k aangaan. Als je een hogere hypotheek neemt, is de rente over het meerdere bedrag niet aftrekbaar.
Dat klopt niet helemaal. Je hebt nog wel degelijk recht op renteaftrek van dat deel maar enkel nog voor de resterende jaren. Heb je bijvoorbeeld er 5 jaar renteaftrek van gehad, dan blijft er voor dat deel nog 25 jaar over.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Kapoen schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 16:25:
Ik heb verleden jaar een appartement op plan gekocht (regio Brussel) en heb ook te maken met opties.
Ik dacht aanvankelijk ook te kunnen besparen op een aantal zaken door zelf te gaan klussen.

Dit werd dus gewoon onmogelijk gemaakt door de aannemer. Zou wou ik bijvoorbeeld extra stopcontacten in mijn woonkamer en vroeg ik aan de aannemer om alleen een wachtbuis te voorzien.
Geen probleem volgens de aannemer, alleen kost het aanleggen van die buis dan ineens zodanig veel dat je duurder uitkomt dan hun gewoon die stopcontacten te laten steken |:(
Bekijk het uit het oogpunt van de aannemer: Dit is seriebouw, en iedere uitzondering die gemaakt moet worden is een aandachtspunt wat extra tijd en moeite kost. Als jouw wens dan ook nog eens buiten de lijst met standaardopties (lees: standaardafwijkingen ;)) valt, dan maakt het een en ander niet makkelijker.

Ik heb wel eens situaties gezien waarbij het goedkoper was de standaard te houden en dan bij oplevering zelf te (laten) verbouwen. Dat klinkt als weggegooide tijd en moeite, maar het kan goedkoper uitpakken.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12:05
Hillie schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:33:
[...]

Bekijk het uit het oogpunt van de aannemer: Dit is seriebouw, en iedere uitzondering die gemaakt moet worden is een aandachtspunt wat extra tijd en moeite kost. Als jouw wens dan ook nog eens buiten de lijst met standaardopties (lees: standaardafwijkingen ;)) valt, dan maakt het een en ander niet makkelijker.

Ik heb wel eens situaties gezien waarbij het goedkoper was de standaard te houden en dan bij oplevering zelf te (laten) verbouwen. Dat klinkt als weggegooide tijd en moeite, maar het kan goedkoper uitpakken.
Het is eerder de aannemer die er een behoorlijke marge op pakt. De installateur rekent ook wel een prijs wat hoger ligt dan normaliter maar nog wel binnen de perken. De aannemer echter verdubbeld, of meer, de prijs.

In de praktijk word ons (werk bij een installateur op de calculatie) vaak verweten door de particulier (de woningkoper) dat het meerwerk allemaal zo duur is. Bij de aannemer is bekend wat bijv. een buitenkraan kost, zeg maar 150 euro, en de aannemer rekent doodleuk 500 euro daarvoor zonder er zelf ook maar veel voor hoeven te doen. De particulier vergeet alleen dat wij in opdracht van de aannemer werken en hier dus niks aan kunnen doen.

Als ik een nieuwbouw woning zou kopen zou ik het casco laten opleveren wat betreft het installatiewerk.Op die manier kun je alles naar eigen wens doen. Alleen voor een appartement zal dit niet zo gemakkelijk gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit alleen met de loze leidingen die in de dekvloer moeten. Daarnaast wil ik nog een 50mm buis plaatsen om een centrale stofzuiger mogelijk te maken. De douche en de wc laat ik volledig standaard opleveren (geen stelpost), die gaan er met een jaar of 2 dan wel uit voor iets fatsoenlijks. De prijzen die voor het sanitair worden gerekend zijn echt volledig belachelijk en die weiger ik dan ook te betalen :X

Maar ook zaken als een buitenkraan kunnen ze echt op hun buik schrijven, 400 euro om een gat te boren, de kraan te plaatsen en de leiding aan te sluiten, maak het nou. Ik zit alleen te denken om onder de dekvloer van de begane grond isolerende matten te leggen voor toekomstige vloerverwarming (4000 euro door de aannemer, wtf.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:57:
Ik zit alleen met de loze leidingen die in de dekvloer moeten. Daarnaast wil ik nog een 50mm buis plaatsen om een centrale stofzuiger mogelijk te maken. De douche en de wc laat ik volledig standaard opleveren (geen stelpost), die gaan er met een jaar of 2 dan wel uit voor iets fatsoenlijks. De prijzen die voor het sanitair worden gerekend zijn echt volledig belachelijk en die weiger ik dan ook te betalen :X

Maar ook zaken als een buitenkraan kunnen ze echt op hun buik schrijven, 400 euro om een gat te boren, de kraan te plaatsen en de leiding aan te sluiten, maak het nou. Ik zit alleen te denken om onder de dekvloer van de begane grond isolerende matten te leggen voor toekomstige vloerverwarming (4000 euro door de aannemer, wtf.)
Wat is een centrale stofzuiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan kom je op dit soort dingen uit: http://www.warmteservice....-stofzuigsysteem/units.do

Eén centrale unit die de zuigkracht levert, met een aantal aansluitpunten in het huis. Het grootste voordeel is dat alle troep naar buiten wordt geblazen i.p.v. weer de ruimtes in wordt geblazen. Daarnaast heb je geen stofzuigerzakken meer nodig, maar kun je gewoon de bak legen.

Nadeel: de kosten van de aanschaf en de aanleg.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2011 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Packardhell schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 14:38:
[...]

De 0,3% die je extra betaalt over je gehele hypotheek zal - ondanks de HRA - meer zijn dan het bedrag dat je minder zou moeten inleggen ivm de hogere rente die je dan zou ontvangen. Dus een lagere rente lijkt mij in dit geval beter.
@ Jaspertje & PackardHell: bedankt voor de reactie! Ik zal de hypotheekadviseur beiden eens laten uitrekenen.

Nou gaf de Rabobank aan dat "omdat we al lang klant zijn", ze een rentekorting van 0,2%-0,3% en 50% korting op de afsluitprovisie willen geven. Is dit ook mogelijk wanneer je via tussenpersonen een hypotheek afsluit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kevinp
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 11:04
Verwijderd schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 22:57:

een buitenkraan kost 100 euro (bouwmarkt) maar dat gat boren is echt onbeschoft duur.

Hier vroegen ze trouwens 700! euro voor een stroomkabel naar buiten, (nee geen lampen etc, gewoon stroom )van de meterkast naar buiten, volgens mij zelfs zonder extra groep.

Die konden ze idd steken waar de zon nooit schijnt.

Badkamer kreeg ik bijna 2500 euro voor terug, dit ook gedaan vooral omdat ze bij niet konden vertellen/laten zien hoe de badkamer er uit kwam te zien.

Maar het ergste vind ik nog. Ik heb vorig jaar 7 juli het eerste gesprek gehad, ca 1 maand later koopanimoovereenkomst getekend en meerwerk besproken.

Nu ruim 6 maanden later krijg ik een e-mail met de meerwerklijst of ik dat voor zondag wil beslissen (2 dagen geleden gekregen dus ik heb welgeteld krijg welgeteld 5! dagen). Straks maar eens een e-mail sturen met wat vragen, want helemaal duidelijk is het nog niet. Maar ik heb niet zo'n haast hoor, als je 6 maanden doet over een 20 tal lijstjes met een tekeningetje, wat maximaal 1 manweek werk is dan moet je niet mij opjagen wanneer je daar 6 maanden over doet.

d'r is maar één ding in het leven wat moet, en dat is dood gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kapoen
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:12
Hillie schreef op donderdag 12 mei 2011 @ 20:33:
[...]

Nochtans doet de aannemer zoveel mogelijk zijn best om je extra opties te verkopen. Zo installeert men in de keuken bv. maar 2 stopcontacten, goed wetende dat dit veel te weinig is. Vervolgens kan je dus stopcontacten aan 60 euro/stuk bijkopen. Hetzelfde verhaal voor de woonkamer.
Een ander voorbeeld: men installeert in de slaapkamers radiatoren met een gewone kraan terwijl de thermostaat in de woonkamer hangt. Dus automatisch ben je geneigd om dan toch maar thermostatische kranen aan te kopen.

Uiteraard kon ik het hele appartement standaard laten opleveren, maar het daarna verbouwen zag ik niet zitten. Ik betwijfel ook of dat ik goedkoper uit zou komen. Men dwingt je gewoon min of meer om zaken/diensten aan te kopen via de aannemer omdat ze het zodanig regelen dat je niet goedkoper uit kan komen als je het allemaal zelf doet.

Clowns to the left of me, Jokers to the right

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 16-09 21:11

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Dit is ook hoe de aannemer is behandeld door de projectontwikkelaar.

De aannemer heeft zo goedkoop mogelijk moeten inschrijven op het project, om het project maar te mogen bouwen. En dat project krijgt de aannemer niet door standaard ook maar alvast overal thermostaatkranen te bedenken, een buitenkraantje en het halve huis te voorzien van loze leidingen. Die aannemer moet ook gewoon zo laag mogelijk gaan zitten met zijn prijs, want anders doet een andere aannemer dat wel natuurlijk.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
Lolhozer schreef op vrijdag 13 mei 2011 @ 10:53:
Dit is ook hoe de aannemer is behandeld door de projectontwikkelaar.

De aannemer heeft zo goedkoop mogelijk moeten inschrijven op het project, om het project maar te mogen bouwen. En dat project krijgt de aannemer niet door standaard ook maar alvast overal thermostaatkranen te bedenken, een buitenkraantje en het halve huis te voorzien van loze leidingen. Die aannemer moet ook gewoon zo laag mogelijk gaan zitten met zijn prijs, want anders doet een andere aannemer dat wel natuurlijk.
^^ En zolang alles volgens de normen, en eventueel het bestek, word uitgevoerd is er niks aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Gisteren voor de 1e keer een huis wezen bezichtigen en zeer enthousiast over het huis! Was een openhuis waar meerdere mensen dus zijn komen kijken.

Vraagprijs: €174 000 k.k

Wat zou je ongeveer als startbod kunnen bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
YinYang schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:58:
Gisteren voor de 1e keer een huis wezen bezichtigen en zeer enthousiast over het huis! Was een openhuis waar meerdere mensen dus zijn komen kijken.

Dit is al eens eerder aan de orde geweest in deze draad. Dat kun je niet zeggen.

Het enige wat we weten is de prijs en dat het een huis is. Zelfs als er meer informatie bekend is, dan hangt het van vele factoren af, waarbij je een aantal zaken gewoon niet weet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Stewie!

Keen must die!

YinYang schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 12:58:

Ik zou lekker laag inzetten als je weet dat er niemand een bod heeft uitgebracht.

De Bij en ik hebben vanochtend getekend. Wij hebben ons nieuwe huis voor 130 000 euro onder de vraagprijs gekocht. Goed onderhandeld :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dvl-2
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-06 15:10
Enkele pagina's terug ging het over een huis kopen op 1 naam maar met 2en in gaan wonen dat dit *knip* Enkele pagina's geleden werd ook aangegeven dat deze discussie in dit topic offtopic was.

[ Voor 76% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2011 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Stewie! schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 14:19:
[...]

Ik zou lekker laag inzetten als je weet dat er niemand een bod heeft uitgebracht.

De Bij en ik hebben vanochtend getekend. Wij hebben ons nieuwe huis voor 130 000 euro onder de vraagprijs gekocht. Goed onderhandeld :7
Dus YinYang moet maar 44k bieden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
[...]

Dat is wel heel goed gedaan ja! :P Is het huis niet goed onderhouden of..?

Huis waar ik het over heb staat nu 3 maanden te koop. Oorspronkelijke vraagprijs was €179 000, dus ze zitten er nu al €5 000 onder..

CV is van 2010 en kozijnen etc zijn ook in dat jaar vervangen.. Verder ziet het er wel redelijk goed uit allemaal.. Zou alleen een nieuwe keuken in moeten en de badkamer zou ik willen verbouwen..

Verdere info:

- Bouwjaar 1974
- Dakisolatie en dubbel glas
- 120m2 woonoppervlak
- 250m2 perceeloppervlak
- 410m3 inhoud
- 100m2 tuin

Denk dat ik €164 000 ga bieden. Weet iemand hoelang het duurt voordat ze dan aangeven of ze er mee akkoord gaan of een tegenbod willen doen?

En als ik in onderhandeling ben met de makelaar, dan kan iemand anders geen bod meer doen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In theorie niet nee :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gem
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 21:51

Gem

Sinds maart dit jaar ben ik op zoek naar een leuke woning en nu heb ik toevallig iets leuks in de buurt gevonden. Ik heb de woning nu al 2 bezocht en duidelijk gemaakt dat ik de woning graag zou willen kopen. De hypotheek is zo goed als geregeld en nu wacht de bank alleen nog maar op het koopcontract. Nu wacht ik echter al ruim een maand op een (voorlopig) koopcontract. Collega's, familie en mijn hypotheekadviseur geven aan dat dit wel erg lang duurt. De woning is van een woningcorporatie die deze na vertrek van de huurders in de verkoop heeft gedaan. Ik heb 2 weken terug nog contact gehad met de makelaar die aangeeft dat de notaris nog bezig is met het koopcontract. Kan dit in sommige gevallen lang duren of word ik aan het lijntje gehouden ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:29
Je wordt niet aan het lijntje gehouden denk ik. Elke andere verkoper zou zsm een getekende koopovereenkomst in bezit willen hebben terwijl dat voor een woningbouwvereniging mogelijk wat minder van belang is.

In de tussentijd kun je natuurlijk nog lekker verder kijken naar geschikte koopjes ;) Tot 3 dagen na het tekenen van het voorlopig koopcontract kun je er vanaf.

M.i. is er namelijk nog helemaal geen overeenkomst als je het nog niet eens bent over de preciese tekst van het voorlopig koopcontract.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 14-05-2011 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 21:09:
Je wordt niet aan het lijntje gehouden denk ik. Elke andere verkoper zou zsm een getekende koopovereenkomst in bezit willen hebben terwijl dat voor een woningbouwvereniging mogelijk wat minder van belang is.

In de tussentijd kun je natuurlijk nog lekker verder kijken naar geschikte koopjes ;) Tot 3 dagen na het tekenen van het voorlopig koopcontract kun je er vanaf.

M.i. is er namelijk nog helemaal geen overeenkomst als je het nog niet eens bent over de preciese tekst van het voorlopig koopcontract.
Laat dat "voorlopig" maar gerust weg. Het is gewoon een koopovereenkomst. En na het tekenen van de overeenkomst heb je inderdaad nog 3 werkdagen bedenktijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12:08
Ook hier een meld zich een nieuwe huizenzoeker.
Wij hebben 2 weken geleden een huis bezichtigd wat zeker wel interessant bleek te zijn. Helaas tijdens de bezichtiging niet heel erg doorgevraagd naar alles en nog wat. Wel hebben we naderhand nog het bouwtechnisch rapport per email toegestuurd gekregen.

Nou heb ik dus nog een lijstje (zeg maar een behoorlijke lijst) met aanvullende vragen, ook deels naar aanleiding van het bouwtechnisch rapport.
Graag zou ik al deze vragen stellen, en ook laten blijken dat we een 2e bezichtiging willen doen. Is dit nou heel vreemd om zo op te sturen, want uit alle verhalen die ik her en der hoor worden alle vragen blijkbaar alleen maar tijdens de bezichtiging gesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PaveloW schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:21:
Wij hebben 2 weken geleden een huis bezichtigd wat zeker wel interessant bleek te zijn. Helaas tijdens de bezichtiging niet heel erg doorgevraagd naar alles en nog wat. Wel hebben we naderhand nog het bouwtechnisch rapport per email toegestuurd gekregen.

Nou heb ik dus nog een lijstje (zeg maar een behoorlijke lijst) met aanvullende vragen, ook deels naar aanleiding van het bouwtechnisch rapport.
Graag zou ik al deze vragen stellen, en ook laten blijken dat we een 2e bezichtiging willen doen. Is dit nou heel vreemd om zo op te sturen, want uit alle verhalen die ik her en der hoor worden alle vragen blijkbaar alleen maar tijdens de bezichtiging gesteld?
Vragen staat altijd vrij. Ja heb je en nee kan je krijgen. Vragen direct aan een makelaar/verkoper buiten bezichtiging om is niet heel vreemd. Ik zou ze gewoon stellen, in het ergste geval krijg je geen of onvolledig antwoord en stel je ze (bij genoeg interesse) bij de 2e bezichtiging gewoon nog een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
PaveloW schreef op zondag 15 mei 2011 @ 12:21:

Ik zou ze vooraf stellen en tijdens de 2e bezichtiging nog eens tussen neus en lippen door e.e.a. vragen om te controleren of je wat op de mouw gespeld krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Ik neem aan dat de makelaar/verkoper wil verkopen. Vragen niet beantwoorden is geen goede reclame. Gewoon stellen dus. Het is een boel geld wat je uit gaat geven en dan wil je duidelijkheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En per mail stellen, per mail ook antwoord verlangen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YinYang
Iemand ervaring met de opbouwhypotheek van de Rabobank?

http://www.rabobank.nl/pa...ypotheken/opbouwhypotheek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Het is gewoon een standaard bankspaarhypotheek. Erg veilige optie je moet alleen wel goed kijken naar het vrijgestelde deel van het spaardeel wat in BOX 1 van de belastingen valt. Een of twee weken geleden is dat uitgebreid besproken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:28

Arfman

Drome!

@neographikal: vergeet niet dat een buitenkraan ook een afvoer nodig heeft, of je krijgt er een kliederboel van. Ik heb een kraan in de garage achteraf laten aanleggen, en daar staat nu een emmer onder als afvoer. Heb best wel spijt dat ik toen niet de 600 euro die het me had gekost uit heb gegeven.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Arfman schreef op maandag 16 mei 2011 @ 09:11:
@neographikal: vergeet niet dat een buitenkraan ook een afvoer nodig heeft, of je krijgt er een kliederboel van. Ik heb een kraan in de garage achteraf laten aanleggen, en daar staat nu een emmer onder als afvoer. Heb best wel spijt dat ik toen niet de 600 euro die het me had gekost uit heb gegeven.
Een kraan in de garage is toch geen buitenkraan? Een kraan die buiten is heeft toch geen afvoer nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Roenie schreef op maandag 16 mei 2011 @ 09:23:
[...]
Een kraan in de garage is toch geen buitenkraan? Een kraan die buiten is heeft toch geen afvoer nodig?
Mijn buitenkraan heeft inderdaad geen afvoer. Dat loopt gewoon over de tegels naar de tuin toe. Maar binnen kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het lekker is dat er een afvoer onder zit.

[ Voor 13% gewijzigd door Woy op 16-05-2011 09:27 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

een buitenkraan gebruik je inderdaad meestal voor een tuinslang dus lekker belangrijk dat die geen afvoer heeft. Ik wil juist dat het op de grond terecht komt :p Ook in de garage kan ik me voorstellen dat je daar meestal een tuinslang op aansluit om de auto te wassen ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16-09 22:52
R
[...]

Op een huis van 6 ton?

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TrailBlazer schreef op maandag 16 mei 2011 @ 08:57:
Het is gewoon een standaard bankspaarhypotheek. Erg veilige optie je moet alleen wel goed kijken naar het vrijgestelde deel van het spaardeel wat in BOX 1 van de belastingen valt. Een of twee weken geleden is dat uitgebreid besproken in dit topic.
Bedoel je die 151k p.p.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

yep die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woy schreef op maandag 16 mei 2011 @ 09:26:
[...]

Mijn buitenkraan heeft inderdaad geen afvoer. Dat loopt gewoon over de tegels naar de tuin toe. Maar binnen kan ik me inderdaad wel voorstellen dat het lekker is dat er een afvoer onder zit.
Klopt, ik had het dan ook puur over een buitenkraan, niet over een kraan + wasbak in de garage :) Ik zet zowel in de achtergevel van de garage als de zijgevel van het huis (gat naar de keuken boren) een buitenkraan. Over een wasbak in de garage ben ik nog niet helemaal uit, komt tzt. wel. Laten aanleggen is toch te duur.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 16-05-2011 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10:16
Beste tweakers, een aantal weken geleden postte ik dat ik geïnteresseerd ben in een MGE (koopgarant)-woning. Ik zit nu met een dilemma en hoop dat jullie mij hierin enigszins kunnen adviseren.

Even wat info over de woning:
Tussenwoning, bouwjaar 2004
Eigen parkeerplaats
3 kamers (berging in woning = “studiekamer” geworden)
1e verdieping: toilet, badkamer en slaapkamer met deur naar tuin + schuur/berging
2e verdieping: woonkamer met open keuken
Fraaie keuken met diverse inbouwapparatuur
Totale woonoppervlakte 90 m2

Koopsom is 169.000 k.k. (marktwaarde 215.000; 46.000 korting, winst/verlies wordt gedeeld)
Kosten koper zullen +/- 15.000eu zijn, totaal dus 184.000

Al met al is het een prima woning en heeft het een goede indruk op mij achter gelaten.

Het probleem zit ‘m nu min of meer in het volgende.
De woning moet worden gefinancierd met NHG. Ik zal rond de 159.000eu kunnen lenen (waarvan +/- helft wordt afgelost), wat inhoudt dat ik 25.000eu zelf in zal moeten brengen. Dit is op zich geen probleem, ik zal dan nog wat spaargeld over houden voor inrichting.
Wat ik wel een moeilijk punt vindt, zijn de kosten koper; deze bedragen 15.000eu en deze zullen met de jaren moeten worden “terugverdiend”. Stel dat ik zeg dat ik na 3 jaar wil verhuizen, dan heb ik per saldo +/- 600+400 (hypotheekrente+aflossing + 15.000/36mndn) betaald, wat dan toch ineens 1000eu per maand is! Eventuele winst uit overwaarde is niet meegerekend, want dit is mijn inziens altijd speculeren en daarnaast wordt een eventueel winst/verlies gedeeld met de woonstichting. Ook na 5 jaar zit je op 600+250 (hypotheekrente+aflossing + 15.000/60mndn) wat toch ook nog een redelijk bedrag is. Eigenlijk zou je dus vooraf moeten zeggen dat het 99% zeker is dat je daar > 7 a 8 jaar zou gaan wonen om per saldo maandelijks alleen je hypotheek te hebben betaald (en dus de kosten koper min of meer te hebben terugverdiend). Zie ik dit op deze manier juist?

De afweging nu is dus om of dit huis te kopen of iets te gaan huren, echter heb ik bij huren ook zo de nodige wensen/eisen en ga je dan al gauw (particulier) richting de >800 euro.

Aangezien ik na mijn studie (die over +/- 2,5 jaar eindigt) mogelijk nog een half jaar wil gaan reizen en mogelijk een tijdelijke opleiding in het buitenland ga doen (afhankelijk van motivatie tegen die tijd en doorkomen van selectie), is die toekomst enigszins onzeker en lijkt het overgaan tot het kopen van deze woning met het kosten koper verhaal in het achterhoofd een onverstandige keuze. Het is vrij lastig om de (verwachte) kosten van een koopwoning tegenover een huurapp/woning te zetten per jaar, aangezien je bij een koopwoning altijd weer extra kosten hebt waar ik nu eigenlijk nog niks van weet (ozb, verzekering, onderhoud) en dat je zodoende misschien voor zowel huur als koop uiteindelijk eenzelfde maandelijks bedrag betaald? Want het niet kopen maar huren betekent ook nog eens het behoud van spaargeld in eigen hand en dus extra rente opbrengsten… Toch vind ik het idee van 800eu “weggooien” aan een huurwoning ook geen fijn idee.

Ik hoop dat jullie mijn afwegingen een beetje kunnen volgen, misschien dat ik wel te veel door draaf en te veel bezig ben met het niet verlies willen maken/onnodig geld wil verspillen (wie wil dat nu wel?) en dat ik misschien moet beseffen dat wonen nu eenmaal geld kost. Alleen wil ik wel de juiste afweging maken, dus hopelijk kunnen jullie mij wat advies geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik zou op dit moment zeker geen huis kopen voor slechts 2,5 jaar. Ik zou dan eerder goedkoop gaan huren sparen en daarna wat gaan kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Kopen en binnen 3 jaar "uit de kosten" zijn is m.i. niet mogelijk.
Een huis koop je voor de lange termijn, inderdaad met de redenen die je noemt.
De tijd dat je woning elk jaar een paar procent meer waard werd ligt achter ons en dat zie ik de komende 2 jaar ook niet gebeuren.

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Laatst online: 26-07-2020
Roncom schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:59:
Eigenlijk zou je dus vooraf moeten zeggen dat het 99% zeker is dat je daar > 7 a 8 jaar zou gaan wonen om per saldo maandelijks alleen je hypotheek te hebben betaald (en dus de kosten koper min of meer te hebben terugverdiend). Zie ik dit op deze manier juist?
Dat zie je helemaal correct. Het is een beetje afhankelijk van de precieze cijfers en factoren in jouw geval, maar je kunt met een aardige mate van zekerheid wel stellen dat je minimaal 7 jaar in een koopwoning moet wonen voordat je de 'zuivere' kosten koper hebt afgelost (daarmee bedoel ik echt de verwervingskosten).

Dan heb je ook nog de periodieke kosten die je in de voorgaande jaren moest maken om het huis in goede staat te houden, oftewel de periodieke onderhoudskosten. Stel dat jij een appartement koopt waar je iedere maand 120 euro aan de VVE betaalt, dan ben je (naast de zuivere verwervingskosten), dan heb je dus nog eens 4.320 euro uitgegeven die bij een huurwoning (grotendeels) voor rekening van de verhuurder waren gekomen (ervan uitgaande dat de verhuurder groot onderhoud niet op de huurders afwentelt).
De afweging nu is dus om of dit huis te kopen of iets te gaan huren, echter heb ik bij huren ook zo de nodige wensen/eisen en ga je dan al gauw (particulier) richting de >800 euro.
Als ik je post zo lees dan proef ik een zeer overhaaste, maar ongefundeerde neiging om te kopen. Zeker als je nog weinig werkervaring hebt, wellicht een lager salaris, nog beweeglijk bent en niet weet waar je terecht komt, maar al wel zeker weet dat je niet meer dan 2-3 jaar op dezelfde plek zult wonen, dan is huren veruit te prefereren boven kopen. Je vergist je grandioos in de bijkomende kosten van een koophuis: denk ook niet dat je tegenwoordig nog op een 'waardestijging' kunt rekenen. Als je na 7-8 jaar quitte speelt, dan heb je het goed gedaan. In het begin van je carrière is het echt 100x te verkiezen om meer flexibiliteit te hebben, dan om jezelf nu al vast te pinnen terwijl je niet goed weet waar je aan begint.

[ Voor 13% gewijzigd door nare man op 16-05-2011 13:45 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Roncom schreef op maandag 16 mei 2011 @ 12:59:

Koopsom is 169.000 k.k. (marktwaarde 215.000; 46.000 korting, winst/verlies wordt gedeeld)
Wat wordt als grens gehanteerd voor het bepalen van de winst of het verlies? Is dat jouw aanschafprijs à 169.000 of de "marktwaarde" à 215.000? In dat laatste geval: niet eens over nadenken en weglopen. Anders mag je zéér waarschijnlijk flink bijbetalen bij je verkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
Knakker schreef op maandag 16 mei 2011 @ 14:14:
[...]

Wat wordt als grens gehanteerd voor het bepalen van de winst of het verlies? Is dat jouw aanschafprijs à 169.000 of de "marktwaarde" à 215.000? In dat laatste geval: niet eens over nadenken en weglopen. Anders mag je zéér waarschijnlijk flink bijbetalen bij je verkoop.
Ik denk dat een koopgarant constructie niet heel nadelig is, maar in jouw geval wordt er wel een enorme korting gegeven. Als het nou om 10% gaat is het nog te overzien, want in veel gevallen wordt wel van een reëele marktwaarde uitgegaan. Deze korting is gewoon 46k, dat is wel heel erg veel. Het lijkt me lastig om deze marktwaarde te benaderen. Heb je enig idee over de constructie? De verkoop geschied altijd op basis van de 'marktwaarde' en dus niet op basis van die 169k. Indien je 50% moet afrekenen over het resultaat, lijkt het me hier te gaan om een wurg-koopgarant constructie.

Indien de latere deling 50% bedraagt, betekent het dus dat je van iedere geïnvesteerde Euro aan meerwerk/onderhoud al sowieso 50 cent 'doneert' aan de partij die het moet opkopen.

[ Voor 8% gewijzigd door mauwz op 16-05-2011 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
De constructie zit als volgt in elkaar:

Marktwaarde 215.000
Korting 21,4% 46.000
Aankoopprijs 169.000

Bij verkoop wordt marktwaarde getaxeerd, stel 225.000
225.000-215.000 = 10.000 stijging. Verdeling is 42% woonstichting (21.4 x 2; afgerond) om 58% koper
Dus terugkoopsom is 169.000+5800=174800

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meestersleutel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11:27
Zelf heb ik een koopgarant woning gekocht. De woningbouw stichting koopt mijn woning terug op het moment dat ik deze aanbied, ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar indien dat zo is werkt het volgens mij zo.

€ 169.000 + 50% van (Marktwaarde -/- 215.000)

Indien het huis na 5 jaar € 210.000 opbrengt zal jij een bedrag worden betaald van € 166.500. Bij een waarde van € 220.000 zal een bedrag worden uitbetaald van € 171.500.

Edit:
De verdeling is blijkbaar geen 50/50, maar 42/58. Het is in ieder geval wel goed om te kijken naar de waarde per heden van € 215.000.

[ Voor 14% gewijzigd door Meestersleutel op 16-05-2011 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mauwz
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 12-09 20:45
Meestersleutel schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:27:
Zelf heb ik een koopgarant woning gekocht. De woningbouw stichting koopt mijn woning terug op het moment dat ik deze aanbied, ik weet niet of dit bij jou het geval is, maar indien dat zo is werkt het volgens mij zo.

€ 169.000 + 50% van (Marktwaarde -/- 215.000)

Indien het huis na 5 jaar € 210.000 opbrengt zal jij een bedrag worden betaald van € 166.500. Bij een waarde van € 220.000 zal een bedrag worden uitbetaald van € 171.500.

Edit:
De verdeling is blijkbaar geen 50/50, maar 42/58. Het is in ieder geval wel goed om te kijken naar de waarde per heden van € 215.000.
Ik vind dit soort percentages altijd zéér riskant. Zelf heb ik een koopgarantwoning gekocht welke een taxatiewaarde had van EUR 182.500 waar ik 10% korting op kreeg en dus EUR 164.250 voor heb betaald. De eventuele marktwaarde wijkt niet al te veel af van de verkoopprijs, waardoor je toch iets meer zekerheid kan krijgen over eventuele waarde fluctuaties. Het blijft speculeren uiteraard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

In Alphen aan den Rijn is Wonen Centraal sinds oktober vorig jaar ook bezig met het verkopen van een nieuwe serie huurhuizen (het project liep al sinds feburari 2009), voornamelijk appartementen. Ik heb ook een tijdje met het idee gespeeld om er een van ze over te nemen.

Een appartement wat ik op het oog had kostte € 120.500 k.k., servicekosten 130 euro. Er zijn interessante kortingsregelingen, namelijk:
Koopt u met 10% korting, dan is hieraan geen enkele voorwaarde verbonden. De korting van 10% kunt u zo in uw zak steken. Als u uw woning vandaag koopt en morgen verkoopt voor dezelfde prijs, is de 10% voor u. Ongeacht de verkoopprijs.

Koopt u met een korting van 30% dan geldt een antispeculatiebeding van drie jaar. Dit betekent dat u de woning binnen drie jaar niet mag verkopen. Doet u dat toch dan moet u de korting terugbetalen aan wonenCentraal. Verder geldt dat u de woning altijd eerst aan moet bieden aan wonenCentraal. Verkoopt u na drie jaar dan koopt wonenCentraal de woning niet. Dit is ook in het koopcontract vastgelegd. De waardeontwikkeling die ontstaat door investeringen in de woning of door marktstijging is volledig voor uw rekening. Dat wil zeggen dat u de winst [of het eventuele verlies, red.] dus niet hoeft te delen met wonenCentraal. Deze is helemaal voor u!

Koopt u met een korting van 40% dan geldt een antispeculatiebeding van zes jaar. [knip voorwaarden van drie jaar die hier hetzelfde zijn]. Verkoopt u binnen de termijn van het antispecultiebeding, dan koopt wonenCentraal uw woning terug en moet u ook de korting weer inleveren. Deze wordt dan in mindering gebracht op de verkoopprijs.
Drie jaar wonen tegen dertig procent korting, dus € 84.000, haast te mooi voor woorden. Een kijkmiddag en 's avonds een rondje door de buurt fietsen vertelden dat het dat ook is. Kosten noch moeite zijn gespaard om de woningen onbewoonbaar te maken: panden uit 1960, voornamelijk enkel glas, geen warm water of verwarming (geisers en gaskachels zijn eruit gesloopt), slecht tot niet onderhouden badkamers, een keuken waarvan vaak de kastdeuren eruit zijn gesloopt met een charmant roestvrijstalen aanrechtblad, ergo: je mag makkelijk 20-25K, zo niet meer investeren om het enigszins aangenaam te maken om in te wonen. Inclusief kosten koper zit je dus al snel op 115K.

Dat is op zich nog te overzien, maar dan de buurt... de appartementen die er omheen worden verhuurd (wat dus eventueel je onder-, boven- en naaste buren kunnen zijn) zitten in het onderste segment van de sociale huur. De woning na die drie jaar (of langer) weer kwijtraken voor een mooie prijs zou dus nog wel eens het moeilijkst kunnen worden. Vandaar heb ik er maar van afgezien.

De voorwaarden zijn in elk geval wel aantrekkelijk. :P

[ Voor 4% gewijzigd door CodeCaster op 16-05-2011 16:00 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knakker
Roncom schreef op maandag 16 mei 2011 @ 15:26:
De constructie zit als volgt in elkaar:

Marktwaarde 215.000
Korting 21,4% 46.000
Aankoopprijs 169.000

Bij verkoop wordt marktwaarde getaxeerd, stel 225.000
225.000-215.000 = 10.000 stijging. Verdeling is 42% woonstichting (21.4 x 2; afgerond) om 58% koper
Dus terugkoopsom is 169.000+5800=174800
Het begrip "marktwaarde" is verschrikkelijk subjectief, helemaal in tijden zoals deze waarin woningen gewoon niet liquide meer zijn. Stel dat de "marktwaarde" correct is en gelijkblijft bij wederverkoop, dan verliest de verkopende partij dus EUR 23.000 ten opzichte van vandaag verkopen tegen de "marktwaarde". Dat doen ze alleen maar omdat ze dondersgoed weten dat de marktwaarde van de woning helemaal geen EUR 215.000 bedraagt.

Ga er vanuit dat je het voor jouw aankoopprijs kunt verkopen, dan moet je bij verkoop dus +- EUR 25.000 "verliesdeling" betalen. Van je eigen geld welteverstaan, want je zult dat namelijk niet mee kunnen financieren met je volgende hypotheek. Helemaal als je horizon een paar jaar is, zou ik hier dus niet aan beginnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Knakker op 16-05-2011 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
De marktwaarde wordt niet eenzijdig en dus subjectief bepaald, zie onderstaand:

De waarde in het economisch verkeer wordt door twee beëdigde taxateurs vastgesteld. Eén taxateur wordt aangewezen door Woningstichting en één taxateur wordt aangewezen door Koper. Het taxatierapport van beide taxateurs wordt aan Koper en Woningstichting ter beschikking gesteld.
Indien beide taxateurs niet tot overeenstemming kunnen komen over de waarde in het economisch verkeer van de woning, wordt een derde taxateur aangewezen door de Rechtbank, sector Kanton.

edit: de woningstichting heeft voorkeursrecht op terugkoop en dus ook weer op verkoop, wat inhoudt dat de verleende korting + en - gaat, dus per saldo 0. Hun "delen" alleen in het verlies bij een daling van de marktwaarde, maar dat zullen ze dan wel weer corrigeren bij de volgende koper...

[ Voor 21% gewijzigd door Roncom op 16-05-2011 16:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonsaiboom
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 13-09 11:35
Wat ik in die constructies extra onaantrekkelijk vond, was dat je kosten koper wel over de hele waarde moet betalen. Tenminste, zo was dat geregeld toen ik het onderzocht.

Dus koop je een huis van 2 ton, dan telt de 2 ton wel als aanschafprijs. Hetgene waar ik ook bij het kopen het meest tegenop zag, was de "terugverdientijd" van de kosten koper ten opzichte van huur (ik rekende ook niet met waardestijging). Op een huis van 2 ton, dus wel minimaal 12k aan de belastingdienst, en het zou dus niet zo gek zijn als je rond de 18k totaal uitkomt. Ook al heb je maar 160k overgemaakt aan de woningcorporatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roncom
Wat ik gevonden heb op internet en hoe ook deze constructie in elkaar steekt, betaal je de kosten koper over de marktwaarde min de korting, in dit geval dus de aankoopprijs van 169.000.
6% overdrachtsbelasting hiervan = 10.140 (niet fiscaal aftrekbaar) en dan nog +/- 4k, waarvan je ongeveer de helft terug kunt vorderen, waardoor die 15.000 waar ik het eerder over had misschien 13.000 zullen worden. Blijft nog een hoop geld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Packardhell
Na meer dan 200 huizen digitaal te hebben bekeken en meer dan 20 huizen van de buitenkant (incluis de woonomgeving), hebben we deze week drie bezichtigingen ingepland staan. We hadden een top 4, maar eentje daarvan is verkocht dus zijn het er nu drie.

Het plan is om door middel van de bezichtigingen lijst van Vereniging Eigen Huis alle benodigde zaken te checken, door zelf te kijken maar ook door het te vragen aan de makelaar.

Als er maar één tweede bezichtiging komt dan willen we graag aankoop deskundige aan komen. Je kunt tijdens je eerste bezichtiging vragen of de makelaar cq. de verkopers dat toestaan. Voordat we gaan bieden willen we bij het Kadaster een Woningrapport opvragen daarin zit o.a. een Koopsomwaarde lijst.
We hebben er veel zin in, maar vinden het ook wel een beetje spannend :)