“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
@Xabre: Nee, dat heb ik nog nooit meegemaakt. Als dit serieus is en de verkopers denken dat jij dit niet door hebt dan zijn ze wel erg ingnorant. Woy heeft een goed punt v.w.b. 'wat het jou waard is', dat is zeker zo. Maar het is natuurlijk merkwaardig dat ze deze strategie hanteren.
Zelf hebben we dus laatst een nieuw huis gekocht wat op dat moment al 17 maanden te koop stond en al meerdere keren in prijs was gedaald. Wij hebben er uiteindelijk ook nog mooi over onderhandeld en puntje bij paaltje is (gezien vanaf de originele vraagprijs) de verkoper 33K in prijs gezakt. Daar zijn wij wel content mee.
Verwijderd
Heb je het huis al bekeken? Zoniet, vraag tijdens de bezichtiging gewoon aan de makelaar wat er aan het huis veranderd is om die "waardestijging" te verantwoorden. Verder doet de vraagprijs er inderdaad niet zo heel veel toe. Het is niet meer dan een "uitnodiging tot onderhandelen".xabre16v schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:20:
Iemand dit weleens meegemaakt: ik heb een huis op het oog, staat al zo'n 1 jaar en 2 maanden te koop. 2 maanden geleden is de vraagprijs met zo'n 15k gezakt.
Ik had maandag een afspraak gemaakt voor een bezichtiging. Prompt de dag erna in de prijs verhoogd met 7,5k ... wat is dat voor strategie vraag ik me af
Afgelopen maandag heb ik "eindelijk" ook weer een huis gekocht. Vorige maand had ik bijna een huis gekocht: prijs was al akkoord, alleen de exacte datum voor de overdracht moest nog vastgesteld worden. En toen besloot 1 van de verkopers (stel lag in scheiding) om het huis zelf te houden en het huis per direct uit de verkoop te halen. Nu zijn we blij, dat het toen niet door is gegaan. Dit huis past veel beter bij ons. Morgenmiddag naar de makelaar om de overeenkomst te tekenen. Hopelijk vandaag duidelijkheid over welke notaris het gaat worden. Dan maandag of dinsdag een taxateur inschakelen........ druk druk druk.
Zo werkt het wel hoor. Het is heel ongebruikelijk, maar niet verboden. Sterker nog, zelfs midden in een onderhandeling mag er nog verhoogd worden, zonder opgaaf van reden. Bijv. partij a biedt 200K, partij b vraagt 210, partij a biedt 205K partij b vraagt ineens 215k ...Christoph schreef op woensdag 09 juni 2010 @ 20:29:
[...]
LOL, ik neem aan dat ze weten dat het zo niet werkt?
Misschien verwacht de verkoper van de genoemde woning een hause op de op de woningmarkt nu de VVD (tegen hypotheekrenteaftrekbeperking) met premier Rutten de regering gaat aansturen?
NB: Mijn huizenprijsverhaal was ook wel mooi:
- vorige eigenaar kocht huis in 2006 voor 189.000
- vorige eigenaar plaatst huis te koop juni 2008 voor 223.000 (zonder ook maar iets gedaan te hebben aan het huis wat opknappen etc.)
- vorige eigenaar zakt in anderhalf jaar naar 209.000 euro (jan 2010)
- ik heb het huis gekocht voor 190.000 euro
Kortom, mensen wilden om een of andere reden binnen 2 jaar van hun huis af, dachten als ze de hoofdprijs zouden vragen dat iemand dat wel zou geven zodat ze uit de kosten zouden komen, maar hebben uiteindelijk bijna twee jaar moeten wachten om het huis met 1.000 euro meerwaarde te verkopen. Ofwel, ze zijn met zo'n 18.000 euro verlies het huis uitgegaan, uitgaande van 10% kk voor hun destijds.
Ik heb ook een huis 'bijna' gekocht. Stond pas 8 dagen te koop in een wijk te koop waar gemiddeld alles minimaal een half jaar te koop staat, maar voor zeer scherpe prijs. Een bezichtiging gedaan, weekje over nagedacht en besloten te gaan bieden. Echter nog voor mijn eerste bod de makelaar bereikte kreeg ik al te horen dat het huis reeds verkocht was. Binnen twee weken dus. Achteraf blij, want wat ik nu heb is in alle opzichten beter. Vooral tuin, op Zuid-West - West ipv op Noorden, en een chique badkamer. Was wel wat duurder maar qua maandlasten is het niet zo'n groot verschil. Verder rij ik onlangs door die straat waar dat andere huis stond, en die is nu het meest oranje van de hele wijk, ofwel, misschien toch ook wel weer erg volks haha.Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:54:
[...]
Nu zijn we blij, dat het toen niet door is gegaan. Dit huis past veel beter bij ons.
Ik ga het vandaag eind van de middag bekijken. Ik zal het zeker vragen.Verwijderd schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 08:54:
[...]
Heb je het huis al bekeken? Zoniet, vraag tijdens de bezichtiging gewoon aan de makelaar wat er aan het huis veranderd is om die "waardestijging" te verantwoorden. Verder doet de vraagprijs er inderdaad niet zo heel veel toe. Het is niet meer dan een "uitnodiging tot onderhandelen".
Afgelopen maandag heb ik "eindelijk" ook weer een huis gekocht. Vorige maand had ik bijna een huis gekocht: prijs was al akkoord, alleen de exacte datum voor de overdracht moest nog vastgesteld worden. En toen besloot 1 van de verkopers (stel lag in scheiding) om het huis zelf te houden en het huis per direct uit de verkoop te halen. Nu zijn we blij, dat het toen niet door is gegaan. Dit huis past veel beter bij ons. Morgenmiddag naar de makelaar om de overeenkomst te tekenen. Hopelijk vandaag duidelijkheid over welke notaris het gaat worden. Dan maandag of dinsdag een taxateur inschakelen........ druk druk druk.
Idem bij mijn appartement,Valorian schreef op donderdag 10 juni 2010 @ 10:00:
[...]
Zo werkt het wel hoor. Het is heel ongebruikelijk, maar niet verboden. Sterker nog, zelfs midden in een onderhandeling mag er nog verhoogd worden, zonder opgaaf van reden. Bijv. partij a biedt 200K, partij b vraagt 210, partij a biedt 205K partij b vraagt ineens 215k ...
Misschien verwacht de verkoper van de genoemde woning een hause op de op de woningmarkt nu de VVD (tegen hypotheekrenteaftrekbeperking) met premier Rutten de regering gaat aansturen?
NB: Mijn huizenprijsverhaal was ook wel mooi:
- vorige eigenaar kocht huis in 2006 voor 189.000
- vorige eigenaar plaatst huis te koop juni 2008 voor 223.000 (zonder ook maar iets gedaan te hebben aan het huis wat opknappen etc.)
- vorige eigenaar zakt in anderhalf jaar naar 209.000 euro (jan 2010)
- ik heb het huis gekocht voor 190.000 euro
Kortom, mensen wilden om een of andere reden binnen 2 jaar van hun huis af, dachten als ze de hoofdprijs zouden vragen dat iemand dat wel zou geven zodat ze uit de kosten zouden komen, maar hebben uiteindelijk bijna twee jaar moeten wachten om het huis met 1.000 euro meerwaarde te verkopen. Ofwel, ze zijn met zo'n 18.000 euro verlies het huis uitgegaan, uitgaande van 10% kk voor hun destijds.
in 2005 werd het verkocht voor 144.000 euro.
nu 5 jaar later heb ik het gekocht voor 143.000 euro.
Heb trouwens akkoord gekregen op de starterslening van de gemeente
Dan kan je zelf ook weinig prijsstijging verwachten de aankomende jaren denk ik, waardoor je je kosten koper er maar moeilijk uit zal gaan krijgen. Check dit artikel van de nvm maar:Magicw00b schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:02:
[...]
Idem bij mijn appartement,
in 2005 werd het verkocht voor 144.000 euro.
nu 5 jaar later heb ik het gekocht voor 143.000 euro.
http://www.nvm.nl/nvm/ind...ingmarkt&itemid=nvm108422
Om een vervolg aan dit verhaal te geven. Mijn vriend (en zijn vriendin) zit nu in ver gaande onderhandeling voor het huis wat ze graag willen.Mystikal schreef op zaterdag 05 juni 2010 @ 12:04:
Ik had graag jullie input over onderstaand mailtje naar de verkopende makelaar. Iemand nog op of aanmerkingen? Ben ik helemaal compleet?
Beste heer van B.,
na twee maal met u de woning aan de ABC te hebben bezichtigd, willen wij graag een bod uitbrengen op dit pand.
Het bod bedraagt 123 euro (zegge ABC euro), onder de volgende voorwaarden:
- voorbehoud van een mij passende financiering gedurende 4 weken na acceptatie van het bod
- datum van overdracht: 1 oktober 2010
- bod is inclusief overname van oranje linnenkast en schuifkastenwand
- pand is ontruimd op genoemde overdrachtsdatum
- dit bod is geldig tot woensdag 9 juni 2010 18.00uur
Indien u vragen heeft kunt u contact opnemen via het onderstaande emailadres.
We vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geinformeerd.
Met vriendelijke groet,
ABC
Iets heel anders.. Ook een leuke manier van een huis verkopen.
http://www.funda.nl/koop/...uis-1334485-schuttershof/
Biedingsproces is zo gegaan:
Vraagprijs was:279.500
1e bod: 262.500
1e tegenbod: 277.500
2e bod: 264.500
2e tegenbod (en laatste bod...) 272.500
3e bod: 268.500 (en laatste bod)
Ik ben benieuwd hoe ze erop gaan reageren. Ik denk dat 268.500 zeker mogelijk is en dat ie zijn poot even stijf moet houden voor een week.
Erg leuk altijd, dat bieden!
Basement Bios ---- Exo-S
De makelaar zei dat de verkopende partij graag dichtbij het eindbod wilde komen. En het huis staan al anderhalf jaar te koop en hij heeft het als nieuwbouw huis gekocht, 15 jaar geleden... waarom dan per sé de hoofdprijs willen krijgen?
Omdat de verkopers denken dat dat het waard is EN dat ze denken dat ze het er voor kunnen krijgen.Night-Reveller schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 13:15:
Bij mijn broertje verliep dat iets anders; vraagprijs 268K. Eerste bod was ergens 235-240K. En toen reageerden ze niet meer![]()
De makelaar zei dat de verkopende partij graag dichtbij het eindbod wilde komen. En het huis staan al anderhalf jaar te koop en hij heeft het als nieuwbouw huis gekocht, 15 jaar geleden... waarom dan per sé de hoofdprijs willen krijgen?
Basement Bios ---- Exo-S
Nogal een bold statement als je geen idee hebt wat voor huis het precies is, waar het staat en wat de staat ervan is. Het NVM artikel staat achter een inlog en is dus niet leesbaar, maar even een paar puntjes:Bootje schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:42:
[...]
Dan kan je zelf ook weinig prijsstijging verwachten de aankomende jaren denk ik, waardoor je je kosten koper er maar moeilijk uit zal gaan krijgen. Check dit artikel van de nvm maar:
- NVM artikelen zijn zeer gekleurd, daar zou ik nooit zomaar op af gaan. Kijk alleen al naar de verschillen tussen NVM, Rabobank (grootste hypotheekverstrekker in NL), Kadaster, CBS, etc. over de woningmarktvisie, je kan er echt geen pijl op trekken. Elke sector zegt waar 'ie zelf het beste van wordt...
- Het wel of niet stijgen van een huis ligt aan heel veel factoren, dus het is onmogelijk te stellen dat als een huis de afgelopen jaren niet gestegen is dat dat dan de komende jaren ook niet gebeurd. Zo kan het maar net zijn dat het genoemde huis in een buurt staat die slecht was en nu pas begint op te komen, en over 5 jaar een gewilde buurt is, of het huis is in slechte staat van onderhoud en was moeilijk verkoopbaar maar is met minimale opknapbeurten heel veel meer waard te maken, etc etc..
Al met al kun je verder sowieso zeggen dat de huizen die in 2005, 2006 gekocht zijn eerst nog een paar jaar gestegen zijn en daarna weer een paar jaar gezakt (vanaf eind 2008 tot nu), waardoor ze per saldo uiteindelijk oongeveer gelijk gebleven zijn. Of ze de komende jaren wel of niet stijgen hangt vooral af van wat de woningmarkt doet, en dat hangt weer van weer een reeks variabelen af (hypotheekrenteaftrek of niet, verandering van de huursector-wetgeving, hoogte van de rente, algehele status van de economie, etc.).
Bottomline, zomaar iets roepen met een gesponsorde link erachter heeft niemand iets aan
Kwestie van prioriteiten, kennlijk vind de bewoner de druk om te verhuizen niet heel groot, vind 'ie het wel best waar 'ie woont, tot dat er iemand over de brug komt met de hoofdprijs. Als je geduld hebt kun je een stuk meer vangen voor je huis dan wanneer je haast hebt. Risico is dat als de markt aantrekt hij eindelijk krijgt wat 'ie wil, maar vervolgens ook meer betaald voor zijn volgende huis (uitgaande van dat 'ie doorschuift), welke waarschijnlijk duurder is dan deze en dus bij een percentage-stijging van de gem. huizenprijs hem duur komt te staan...Night-Reveller schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 13:15:
Bij mijn broertje verliep dat iets anders; vraagprijs 268K. Eerste bod was ergens 235-240K. En toen reageerden ze niet meer![]()
Wij zijn op gesprek geweest bij diverse banken en hebben meerdere berekeningen meegekregen die we met elkaar hebben vergeleken. Nu wil de ABN eerst alle formele stukken van ons ontvangen (incl. werkgeversverklaring, ondertekende hypotheekakte) voordat ze een offerte gaan aanvragen.
Naar mijn mening is dit apart, aangezien de offerte zou kunnen afwijken van wat we hebben afgesproken en in de berekening vermeld staat (ze zeggen zelf dat ze garanderen dat hetzelfde in de offerte wordt overgenomen). Indien we de offerte niet zouden tekenen, zijn we dus de originele werkgeversverklaringen kwijt en zouden we deze opnieuw moeten laten maken (lastig aangezien we de grond snel moeten afnemen om boete te voorkomen). Is dit de normale procedure? Dat de bank eerst 100% wil weten dat je voor ze kiest, alvorens ze overgaan tot een offerte?
Mmmm, gek. Ik heb het nog getest en ik kon er net gewoon bij. Maar de NVM is inderdaad wel wat gekleurd. Het is volgens mijn echter een voldongen feit dat de huizenprijzen zijn gedaald in 2009.Valorian schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:06:
[...]
Bottomline, zomaar iets roepen met een gesponsorde link erachter heeft niemand iets aan
En het is inderdaad wat zwart/wit van me en in de glazen bol kijken, maar ik probeerde alleen de jubel stemming wat te temperen waarbij iemand heel blij is om een huis te kopen met een prijs die lager ligt dan wat er 5 jaar geleden voor is betaald. Als dit namelijk over 5 jaar weer gebeurd (stel hij verkoopt het dan weer) dan zit hij met een restschuld.
Lijkt me dat iedere bank zijn eigen procedure hanteert, dus van normaal kan je niet spreken. Ik heb echter niet de ervaring dat banken het zo doen. Ik zou zelf ook nooit de originele papieren opsturen in dit stadium. Dan kan je voor iedere offerte een werkgeversverklaring bij je baas gaan vragen zeker. Dacht het niet.funkylicious schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 14:19:
Is dit de normale procedure?
Zelf hebben wij (tot twee keer toe) alle zaken laten afhandelen via onze tussenpersoon van Hypotheenet. Wel zo makkelijk en dan weet je dat een expert er naar kijkt. Hij heeft van ons alle benodigde informatie gehad (kopieën van stukken) en zo allerhande berekeningen gemaakt. A.d.h.v. deze berekeningen wordt er dan bij de betreffende bank(en) een offerte aangevraagd.
Ik weet ook niet zo goed wat voor risico we lopen als we dat niet halen. De uiteindelijke hypotheek ligt zo'n 15% onder de NHG-grens bij ons inkomen. Ik heb dan ook zo iets van: als het nu niet lukt, dan lukt het na de vakantie wel. Maar aan de andere kant wil je ook niet echt risico nemen met dit soort bedragen, 10+% van het koopbedrag als boete toch?
Gelukkig wel een superhuisje! Genoeg ruimte, zelfs als we over een aantal jaar een kleine willen. Grote tuin, open haard... Kluswerk lijkt beperkt tot kitrandje hier en een plintje daar (bouwkundig onderzoek volgt komende week).
als het goed is heb je een bod gedaan onder voorbehoud van financiering, dit houdt in als je je financiering niet rond krijgt je helemaal geen boete hebt, dan is het gewoon pech voor jou en de verkoper en verder helemaal niks.mr_obb schreef op zondag 13 juni 2010 @ 11:24:
Gisteren hebben we het eindbod van de verkoper geaccepteerd. Nu moeten we dus de financiering rond gaan krijgen. Nadeel is dat we over twee weken een tijd op vakantie gaan en we moeten dus daarvoor alles rond krijgen. Dat zou moeten lukken als we de druk op de financier houden.
Ik weet ook niet zo goed wat voor risico we lopen als we dat niet halen. De uiteindelijke hypotheek ligt zo'n 15% onder de NHG-grens bij ons inkomen. Ik heb dan ook zo iets van: als het nu niet lukt, dan lukt het na de vakantie wel. Maar aan de andere kant wil je ook niet echt risico nemen met dit soort bedragen, 10+% van het koopbedrag als boete toch?
Gelukkig wel een superhuisje! Geoeg ruimte, zelfs als we over een aantal jaar een kleine willen. Grote tuin, open haard... Kluswerk lijkt beperkt tot kitrandje hier en een plintje daar (bouwkundig onderzoek volgt komende week).
heb je geen bod gedaan onder voorbehoud van financiering dan zou ik maandag meteen de makelaar bellen en aangeven dat dit bod wel onder voorbehoud van financiering is (HEEL belangrijk) zoek anders even op google, bod doen onder voorbehoud van financiering voor meer info.
En ik zou wel echt proberen om dit voor je vakantie geregeld te hebben anders ga je gewoon niet lekker op vakantie (financiering krijg je niet binnen 2 weken rond, maar wel uitspraak of dit bedrag zeker gaat lukken, of een probleem kan zijn....)
1. Zekerheid voor de vakantie
2. Geen zekerheid, maar we gaan er vanuit dat het wel lukt.
3. Voorbehoudstermijn oprekken tot na vakantie.
Dat laatste zal een gevoelig punt zijn, want de vorige verkoop van het huis ketste af op de financiering. Maandag maar snel contact opnemen met de financier!
[ Voor 3% gewijzigd door Fietsbel op 13-06-2010 12:50 ]
39
punt 1 haal je niet. Punt 2 is een optie als je het ruim haalt qua financiering. zou t bij paar (2+) instellingen laten berekenen en als je makkelijk je financiering haalt zou ik zelf dit wel ' riskeren 'mr_obb schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:39:
Uiteraard hebben we voorbehoud van financiering. Die loopt alleen af voordat we terug zijn van vakantie. Er zijn dus eigenlijk drie mogelijkheden:
Dat laatste zal een gevoelig punt zijn, want de vorige verkoop van het huis ketste af op de financiering. Maandag maar snel contact opnemen met de financier!
punt 3 zou ik eerst proberen, mensen willen uiteindelijk toch graag hun huis verkocht hebben
Vandaag toevallig de WOZ waard te horen gekregen, 157.000. Vraag me af of dat nog ergens over gaat.Bootje schreef op vrijdag 11 juni 2010 @ 10:42:
[...]
Dan kan je zelf ook weinig prijsstijging verwachten de aankomende jaren denk ik, waardoor je je kosten koper er maar moeilijk uit zal gaan krijgen. Check dit artikel van de nvm maar:
Die link die je post is trouwens alleen te zien door in te loggen.
Waarom zou een firma 'poen zat' hebben en geen belang bij vlotte verkoop? Ook zij hebben maandelijkse rentelasten (of renteverlies op eigen vermogen), belastingdruk, marktrisico. Daarnaast kost het verkopen zelf (bezichtigingen, onderhandelingen, promotie) ook geld. Kortom: ze hebben reden genoeg om er snel vanaf te willen. Het hangt nogal af van de vraagprijs en de verhouding tot vergelijkbare woningen hoeveel onderhandelingsruimte je hebt, en je hoeft niet met psychologische trucs aan te komen (bod een week laten liggen wil bij een particulier nog wel eens helpen, bij een bedrijf is 'nee' gewoon 'nee'), maar onderhandelen kan altijd.Fietsbel schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:49:
Ik heb mijn oog laten vallen op een appartement dat voormalig aangebodenwas als huurwoning. Atta makelaars verzorgt de verkoop in naam van Meeus. Nu is het zo dat je vaak iets onder de vraagprijs kan zitten bij particulieren verkoop. Maar in dit geval is de onderhandeling met een firma, die hebben toch poen zat en hun maakt et vaak niet uit of de woning nog wat langer te koop staat. Tuurlijk is het een kwestie van proberen en kijken of ze toehappen maar heeft iemand nog tips voor mij?
Verwijderd
Lastig. Ik heb 5 jaar geleden ook een appartement uit de verhuur gekocht van een vastgoed-firma. Wat je stelt qua onderhandelings-positie is vaak waar. In mijn geval adverteerde men zelfs met een "koopsom" en niet met een "vraagprijs". Ik heb er dan ook niet veel afgekregen, 3.000 euro op een "koopsom" van 129.000 euro.Fietsbel schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:49:
Ik heb mijn oog laten vallen op een appartement dat voormalig aangebodenwas als huurwoning. Atta makelaars verzorgt de verkoop in naam van Meeus. Nu is het zo dat je vaak iets onder de vraagprijs kan zitten bij particulieren verkoop. Maar in dit geval is de onderhandeling met een firma, die hebben toch poen zat en hun maakt et vaak niet uit of de woning nog wat langer te koop staat. Tuurlijk is het een kwestie van proberen en kijken of ze toehappen maar heeft iemand nog tips voor mij?
Toen ik het appartement later weer verkocht, kreeg ik toch nog een complimentje van een paar makelaars. Ze kenden de verkoper en stelden, dat hij normaal een echte "take it or leave it"-mentaliteit had en eigenlijk bijna nooit meer dan 1.500 euro "korting" gaf op zijn koopsom.
Ik heb destijds de eerste onderhandelingen afgebroken, omdat hij inderdaad niet meer dan 1.500 euro wilde zakken. Paar maanden later (ik heb blijkbaar echt mazzel gehad, dat het niet verkocht was in die tijd) ben ik opnieuw gaan onderhandelen en heb ik er met veel getouwtrek die 3.000 euro afgekregen.
M'n eerste appartement was hetzelfde verhaal. Stond te koop voor 99.5K, en omdat de makelaar mijn aankoopmakelaar/allround hypotheekbennie toevallig goed kende kreeg ik het voor 99K. 500 euro eraf dusFietsbel schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:49:
Onderhandelen met een maatschappij is inderdaad vaak vergeefse moeite.
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Verwijderd
Ligt eraan wat je wil. Als je niet meer dan "een huis" wil, zoek je gewoon iemand die snel van z'n huis af moet en daardoor flink wil zakken. Maar als je "een huis naar je smaak, op een locatie die je bevalt" zoekt, dan ben je toch wat meer afhankelijk van de situatie van de verkoper.Cobb schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:31:
Juist nu valt er erg goed te onderhandelen, je kunt op een prijs van 250.000 tot 300.000 zeker gemiddeld wel zo'n 20.000 zakken en misschien nog wel meer. Je moet echt de boel zakelijk benaderen anders zit je straks in de penarie. Lukt het niet dan ga je naar een volgende woning er staan er zat te koop.
Steeds meer huizen worden op dit moment tegen "meer realistische" vraagprijzen op de markt gezet. Dan lul je van bijv. 245.000 euro echt geen 20.000 euro af hoor. Voorheen werd zo'n huis echter misschien wel voor 255.000 euro op de markt gezet en dan zou die 20.000 euro wel weer haalbaar zijn. Vooral bij "oud aanbod" maak je een goede kans om er nog flink wat af te lullen. Maarja, dat is dan ook vaak "overpriced".
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 15-06-2010 13:51 ]
Het gaat toch optie 1 worden. De financier zorgt dat we volgende week vrijdag kunnen tekenen. Mooi zo! Weer een stap dichterbij!HenkS schreef op zondag 13 juni 2010 @ 13:19:
[...]
punt 1 haal je niet. Punt 2 is een optie als je het ruim haalt qua financiering. zou t bij paar (2+) instellingen laten berekenen en als je makkelijk je financiering haalt zou ik zelf dit wel ' riskeren '
punt 3 zou ik eerst proberen, mensen willen uiteindelijk toch graag hun huis verkocht hebben
Het is toch vaak een houding die grote cooperaties erop na houden. Ze willen de vraagprijs en dat is het. Uiteraard ga ik zeker proberen om van de prijs iets af te snoepen.Pooh schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:30:
[...]
Waarom zou een firma 'poen zat' hebben en geen belang bij vlotte verkoop? Ook zij hebben maandelijkse rentelasten (of renteverlies op eigen vermogen), belastingdruk, marktrisico. Daarnaast kost het verkopen zelf (bezichtigingen, onderhandelingen, promotie) ook geld. Kortom: ze hebben reden genoeg om er snel vanaf te willen. Het hangt nogal af van de vraagprijs en de verhouding tot vergelijkbare woningen hoeveel onderhandelingsruimte je hebt, en je hoeft niet met psychologische trucs aan te komen (bod een week laten liggen wil bij een particulier nog wel eens helpen, bij een bedrijf is 'nee' gewoon 'nee'), maar onderhandelen kan altijd.
Toch wel erg netjes dat het je gelukt is om er 3000 euro af te halen!Verwijderd schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 11:44:
[...]
Lastig. Ik heb 5 jaar geleden ook een appartement uit de verhuur gekocht van een vastgoed-firma. Wat je stelt qua onderhandelings-positie is vaak waar. In mijn geval adverteerde men zelfs met een "koopsom" en niet met een "vraagprijs". Ik heb er dan ook niet veel afgekregen, 3.000 euro op een "koopsom" van 129.000 euro.
Toen ik het appartement later weer verkocht, kreeg ik toch nog een complimentje van een paar makelaars. Ze kenden de verkoper en stelden, dat hij normaal een echte "take it or leave it"-mentaliteit had en eigenlijk bijna nooit meer dan 1.500 euro "korting" gaf op zijn koopsom.
Ik heb destijds de eerste onderhandelingen afgebroken, omdat hij inderdaad niet meer dan 1.500 euro wilde zakken. Paar maanden later (ik heb blijkbaar echt mazzel gehad, dat het niet verkocht was in die tijd) ben ik opnieuw gaan onderhandelen en heb ik er met veel getouwtrek die 3.000 euro afgekregen.
Hehe ja 500 euro is inderdaad niet schokkend.Arfman schreef op dinsdag 15 juni 2010 @ 12:04:
[...]
M'n eerste appartement was hetzelfde verhaal. Stond te koop voor 99.5K, en omdat de makelaar mijn aankoopmakelaar/allround hypotheekbennie toevallig goed kende kreeg ik het voor 99K. 500 euro eraf dus
Onderhandelen met een maatschappij is inderdaad vaak vergeefse moeite.
Het appartement waar ik naar kijk heeft een vraagprijs van 247.000 euro en zou dit graag willen verlagen naar 240.000 Euro, maar ik denk dat het eerder uit zal komen op 245.000 euro gezien de ervaringen van de mensen hier. Het staat nu 9 maanden te koop. Vrijdag/zaterdag eens langs de hypotheek adviseur
39
Ergens in de Randstad zeker?
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Dat is toch niet zo raar? Die kun je in Groningen ook genoeg vinden: http://www.funda.nl/koop/...25000-250000/appartement/Arfman schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:52:
Holy smoke, 247K voor een appartement?
Ik volg nu al een redelijk lange tijd dit topic..En heb al goede adviezen gezien en soms zelfs meerdere opties.
De eerste afspraak is gepland bij de hypotheek adviseur..En nu gaan we samen maar eens kijken wat we aankunnen en in welke prijsklassen we kunnen kopen..
Wel een beetje jammer dat merendeel van de potjes( starters) op zijn bij de gemeentes..nadat deze al een tijdje op is bij de staat... Baal hier dan ook van dat ik er net buiten val..Had het denk ik goed kunnen gebruiken..(ben navraag aan het doen bij de gemeente waar ik wil gaan wonen of hier nog wel wat is)
Maar nu had ik een paar vraagjes..
Is het verstandig om al bij meerdere hypotheekadviseurs/banken te gaan kijken wat we willen/kunnen lenen?
ik heb al beste veel lopen googlen maar kan het niet echt concreet vinden. Welke Verzekeringen heb je altijd nodig? rechtsbijstand,inboedel enzo. En kan je deze lasten al berekenen?
Probeer namelijk een redelijke financieel plaatje te maken van de inkomsten/uitgaven. Vaste lasten iedere maand of 1 keer per jaar.Toch nog best lastig zo..
Ieder geval alvast bedankt voor alle informatie die mensen hier neerhebben gezet en voor de hulp..
Its all in the little things that people do..
Zie het als een investering en dat je overwaarde gaat creëren of in iedergeval gelijk kunt spelen... en geen restschuld gaat opbouwen.
Een kant en klaar huis is makkelijk, maar mocht je over een aantal jaar (binnen de
Volledig persoonlijk natuurlijk, maar menig starter kijkt niet naar de situatie als het huis verkocht moet worden.. en dan heb ik het niet over scheidingen, maar gewoon als je weg wilt en naar een andere woning.
Lessons learned...
[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 16-06-2010 13:53 ]
"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"
http://www.nibud.nl/uitgaven/wonen/een-huis-kopen.htmlptjuh schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:44:
Maar nu had ik een paar vraagjes..
Is het verstandig om al bij meerdere hypotheekadviseurs/banken te gaan kijken wat we willen/kunnen lenen?
ik heb al beste veel lopen googlen maar kan het niet echt concreet vinden. Welke Verzekeringen heb je altijd nodig? rechtsbijstand,inboedel enzo. En kan je deze lasten al berekenen?
Probeer namelijk een redelijke financieel plaatje te maken van de inkomsten/uitgaven. Vaste lasten iedere maand of 1 keer per jaar.Toch nog best lastig zo..
Ieder geval alvast bedankt voor alle informatie die mensen hier neerhebben gezet en voor de hulp..
Nibud heeft hier het nodige voor op zijn site staan.
bedankt
Ik ga gewoon rustig verder met rondzoeken en zo me proberen me eigenlijst te maken..
Wel lastig...om van te voren te weten, hoe de woningmarkt over een aantal jaar zal zijn en specifiek het huis wat je wil kopen.....wellicht dacht de huidige eigenaar dit ook en heeft ie ook quitte moeten spelen....Falcon schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:51:
Laat ik je in iedergeval 1 ding aanraden. Vooral bij de aankoop van je eerste woning. Mocht je geen eigen geld hebben en je moet de k.k mee financieren in je woning, zorg dan dat je een woning koopt waar de kans groot is dat hij in waarde kan stijgen.
Zie het als een investering en dat je overwaarde gaat creëren of in iedergeval gelijk kunt spelen... en geen restschuld gaat opbouwen.
Een kant en klaar huis is makkelijk, maar mocht je over een aantal jaar (binnen dewillen verkopen dan ben je volledig afhankelijk van de woningmarkt en je hebt er zelf vaak geen invloed op. Er zijn uitzonderingen dat voor op gesteld!
Volledig persoonlijk natuurlijk, maar menig starter kijkt niet naar de situatie als het huis verkocht moet worden.. en dan heb ik het niet over scheidingen, maar gewoon als je weg wilt en naar een andere woning.
Lessons learned...
Wel goed advies hoor, maar soms onmogelijk om op te volgen denk ik.
ehhhh..HOI
Beste Sempy,ptjuh schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 14:30:
@ Sempy
bedankt...Heb al veel rondgesurft ook bij het nibud.. Had vorige keer de documentatie van 2009 te pakken..
Ik ga gewoon rustig verder met rondzoeken en zo me proberen me eigenlijst te maken..
Wat handig is om te doen is gewoon een keer binnenlopen bij Hypotheekvisie, de hypotheker, hypotheekshop of een vergelijkbare keten. Geef daar aan dat je aan het orienteren bent en graag eens zou willen laten berekenen wat je kan lenen. Dit is normaliter helemaal kostenloos en vrijblijvend en kost je ongeveer een ruim uurtje.
Wat zij voor je uitrekenen is je maximale lening op basis van je inkomen. Daarbij worden normaliter ook alle verzekeringen e.d. meegenomen die nodig zijn, maar vraag daar wel specifiek even om.
Als het goed is krijg je van hen dan je 'lastenpakket' bij de maximale lening te zien. Dit verschilt nog afhankelijk van wat voor hypotheek je neemt, maar zo krijg je wel al wat inzicht in de materie. Wat je dan zou moeten kunnen zien is al je lasten die met het huis te maken hebben behalve:
- onderhoud
- alle lasten die je bij huren ook hebt (energie, internet, afvalstoffenheffing, etc.)
Vergeet verder niet dat de hypotheekrenteaftrek mogelijk op de schop gaat, dus reken je niet al te rijk bij de offerte op basis van de huidige wetgeving.
Groet,
V.
Niet vaak. Alleen als het project al even aan de gang is en de verkoop niet wil vlotten. Ze willen dan ook nog wel eens de bouwrente bij de koopprijs opdrukken. Je kunt dan een klein beetje onderhandelen omdat ze het meer geld kost als een woning nog langer te koop staat.sverzijl schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 13:52:
Hoe zit het trouwens met aankoop van een nieuwbouwhuis (v.o.n.). Is daar over het algemeen nog te onderhandelen over de prijs ?
Valt toch nog wel mee? Het is ook nog eens in het centrum gelegen.Arfman schreef op woensdag 16 juni 2010 @ 11:52:
Holy smoke, 247K voor een appartement?
39
Verwijderd
Wat een verhaal.MikeyMan schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:01:
Goed, hierbij mijn verhaal van een rampzalige hypotheekaanvraag:
- Zaterdag 13 maart eerste gesprek, uitgebreid situatie besproken. ID bewijzen, loonstroken e.d. ingeleverd.
- Donderdag 15 april 2010: Op basis van eerste gesprek, getekend voor huis bij de makelaar, met als termijn -ivm vakantie- 4 juni. Tevens: tweede gesprek hypotheker. Naar aanleiding waarvan een offerte is aangevraagd.
- Woensdag 21 april: offerte delta lloyd ontvangen
- Zaterdag 24 april: ontdekt dat offerte verkeerd was, nieuwe aangevraagd
- Maandag 3 mei: nieuwe offerte ontvangen en getekend
- Dinsdag 4 mei: Getekende offerte ingeleverd
- Donderdag 6 mei: gebeld om na te vragen of alles nu in orde was. Dit werd in eerste instantie bevestigd, doch na aandringen bleek bij controle dat er geen ID en loonstrook aanwezig was. Deze zijn direct opgeleverd, en hiermee zou echt alles in orde zijn.
- Maandag 10 mei: In orde blijkt een groot woord; er moet nog een niet rokersverklaring worden ingevuld. Gezien verblijf in VS, wordt dit een lastig verhaal. Na uitleg van deze lastigheid, wordt door de hypotheker gemeld dat er met de reeds aanwezige gezondheidsverklaring een poging wordt gedaan om alles in orde te krijgen. Het nieuwe document zouden we dan bij terugkomst tekenen.
- Woensdag 19 mei: Ook dit blijkt niet in orde. We moeten toch de verklaring tekenen. Dit mag eventueel via een Fax. Geen sinecure als je midden in een National Park zit. - - Donderdag 20 mei: Met enige moeite een fax voor elkaar gekregen, en de verklaring verstuurd. Met vraag of er een terugkoppeling van de ontvangst plaats kan vinden.
- Maandag 24 mei: toch maar gebeld of de fax was binnengekomen. Dit bleek inderdaad het geval, dus alles zou nu heel snel voor elkaar moeten zijn.
- Vrijdag 28 mei: Kantoor binnengelopen met vraag naar statusupdate: ze waren ermee bezig. De gezondheidsverklaring was goedgekeurd en alles was in orde. Het pakket zou die dag de deur uit gaan naar Delta Lloyd.
- Maandag 31 mei: mail ontvangen met de melding "uiterlijk 4 juni is het geregeld". Ondertussen na telefonisch onderhoud erachter gekomen dat de hypotheker zelf -zonder het met mij te overleggen- een aanvraag heeft ingediend bij de makelaar tot uitstel van de termijn.
- Vrijdag 4 juni: Zelf maar met Delta Lloyd gebeld; wat eigenlijk niet de bedoeling is. Na wat moeite, kreeg ik hier de status te horen: Alles was goedgekeurd, behalve de Legetimatiebewijzen; die waren dinsdag 1 juni pas ontvangen, en moesten nog beoordeeld worden. Bleek dat daar door de hypotheker pas op maandag is gekeken voor accoord.
Hier word ik persoonlijk helemaal leip van
En we moeten ook echt nog even babbelen over die 0,1% die ze in rekening brengen. Dat gaat mooi niet door natuurlijk. Je neemt zo'n vent in de arm om een hoop gezeur te besparen, maar daar lijkt het niet echt op op deze manier.
Volgende keer doe ik het lekker zelf...
Onze situatie..
Dag 1 Op internet gekeken naar een huis, dezelfde avond gekeken.
Dag 2 Aankoop makelaar ingeschakeld.
Dag 3 Samen met aankoop makelaar nogmaals huis bezichtigd.
Dag 4-5 onderhandeld over de prijs.. (ondertussen online een beetje gekeken wat we konden lenen)
Dag 6 Nogmaals bezichtigd en de pijnlijke plekken nogmaals goed benadrukt.. en definitief bod gedaan.
Dag 7 Notari geregeld en voorlopig koopcontract getekend ovb financiering.
Dag 8 Gesprek bij de Rabobank, direct de offerte mee gekregen..
Dag 10 Gesprek bij de Hypotheekshop, Direct de offerte mee gekregen.
Dag 11 Gesprek bij de Rabobank, offerte getekend en verklaringen ingeleverd.
Dag 12 Taxatie uitgevoerd tbv hypotheek.
Dag 13 Goedkeuring Hypotheek.
Dag 15 10% al bij de notaris gestort door de bank.
7 weken later sleutel overdracht..
Heb helemaal nergens achteraan hoeven te bellen, alles ging super snel.. Als je maar de juiste mensen aan tafel hebt..
Nu moet ik wel erbij zeggen dat ik niet de makkelijkste ben en eigenlijk geen nee duld van een adviseur.. ik betaal hem immers genoeg.
Keurig gedaan als ik het zo lees! Maar heb je het hier over werkdagen? Want je hebt het hier over 2 of 3 weken?Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:56:
[...]
Onze situatie..
Dag 1 Op internet gekeken naar een huis, dezelfde avond gekeken.
Dag 2 Aankoop makelaar ingeschakeld.
Dag 3 Samen met aankoop makelaar nogmaals huis bezichtigd.
Dag 4-5 onderhandeld over de prijs.. (ondertussen online een beetje gekeken wat we konden lenen)
Dag 6 Nogmaals bezichtigd en de pijnlijke plekken nogmaals goed benadrukt.. en definitief bod gedaan.
Dag 7 Notari geregeld en voorlopig koopcontract getekend ovb financiering.
Dag 8 Gesprek bij de Rabobank, direct de offerte mee gekregen..
Dag 10 Gesprek bij de Hypotheekshop, Direct de offerte mee gekregen.
Dag 11 Gesprek bij de Rabobank, offerte getekend en verklaringen ingeleverd.
Dag 12 Taxatie uitgevoerd tbv hypotheek.
Dag 13 Goedkeuring Hypotheek.
Dag 15 10% al bij de notaris gestort door de bank.
/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..
Verwijderd
Werkdagen.Bootje schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:18:
[...]
Keurig gedaan als ik het zo lees! Maar heb je het hier over werkdagen? Want je hebt het hier over 2 of 3 weken?
Vond het eigenlijk ook niet meer dan normaal dat het zo ging.. gewoon op tijd de mensen inschakelen die je nodig hebt, en die deden hun werk gewoon goed en snel.
En qua onderhandelen, je laat een huis toch niet lopen op 1000 euro op een bedrag van 300k?
Toen wij ons huis zagen stond het te koop voor 174.500. binnen 3 onderhandelingspogingen zaten we op 169.000 en wij boden 166.000 toen nog een bezichtiging gedaan, en met de huidige bewoners een laatste bod op tafel gelegd van 167.500 met als argument dat we de dag erna al konden tekenen, en dat de financiering ook geen probleem zou zijn.. (we zaten immers 20k onder ons budget van wat we konden lenen).
En hun wilden zo snel mogelijk verkopen ivm een ander huis die ze al reeds hadden gekocht.
[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2010 16:10 ]
Als je dat niet bent hoef je nergens bang voor te zijn. Je neemt een makelaar en die doet het werk voor je. Jij geeft dan alleen aan wat je kwijt wil zijn en of zijn strategie de juiste is. Of bedoel je dat niet?ptjuh schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 15:31:
Daar ben ik ook bang voor om tegenaan te lopen...Ben niet zo'n natuurlijke onderhandelaar..
Euhmm ... nee. Voor 3K meer woon ik in een ruime 2 onder 1 kap met eigen oprit voor 2 auto's en 1 voor de deur, op 2 minuten lopen van een winkelcentrum en 2 minuten lopen naar een natuurgebied. Nu weet ik dat de prijzen in het Oosten (we hebben het over Twente) lager liggen en dat ik ook poepiemazzel heb gehad met dit huis, maar ik blijf me verbazen over de verschillen in prijs. Het zou dus betekenen dat m'n vriendin en ik (beide bovenmodaal) in het Westen in een appartement (op zich niks mis mee, maar ik heb liever een huis) of een ouder/kleiner/minder goed onderhouden huis terecht zouden komen. Bizar. Wat doe je dan als je in je eentje bent en modaal verdient? Altijd maar blijven huren?Fietsbel schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 13:21:
[...]
Valt toch nog wel mee? Het is ook nog eens in het centrum gelegen.
Ik zit hier, buiten het centrum, maar binnen de ring, op een 2-kamerappartementje (woon- en 1 slaapkamer) van 58m2 op 2 hoog (met een balkonnetje van 1½m2).
Prijs: 225k.
En dat is een doodnormale prijs hier in A'dam.
En het lullige is dat huren ook niet altijd een optie is (althans, niet perse in de sociale huur).
Ik kom uit een huurhuis in Leiden, daar heb ik 9 jaar (
Zo worden starters (vaak net afgestudeerden) 'gedwongen' om nog een tijdje in hun studentenhuis te blijven wonen, waar dáár weer krapte is.
[ Voor 47% gewijzigd door anandus op 17-06-2010 17:27 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Kun je als je wilt wel meer voor krijgen. Hier in Noord heb je daar gewoon een normaal huis met tuin voor. En meer dan 58 vierkante meter.anandus schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 17:22:
Ik zit hier, buiten het centrum, maar binnen de ring, op een 2-kamerappartementje (woon- en 1 slaapkamer) van 58m2 op 2 hoog (met een balkonnetje van 1½m2).
Ik sta 5 jaar op de wachtlijst en ben vaak nummertje 80+ bij het reageren op een huis. Daarnaast is woningnet een draak van een siteIk kom uit een huurhuis in Leiden, daar heb ik 9 jaar () voor op de wachtlijst gestaan. Al valt het in A'dam, geloof ik, wel mee, daar is het afaik 5 jaar.
Anyway: mijn vriendin en ik heben morgen ons eerste gesprek over hypotheken. Aangezien sociaal huren niks wordt met onze inschrijftijd van 5 jaar en particulier huren voor €800 is ook weer wat veel.
Ben alleen bang dat ik een beetje te kritisch/achterdochtig ben. Kritisch ben ik altijd al, maar helemaal als je voor twee ton gaat shoppen. We gaan naar de Hypotheker en daar lees ik dit soort dingen op de site:
Waarbij ik natuurlijk meteen denk: Leuk jongens, maar waarom bestaan alle andere hypotheekvormen dan nog als deze veel lagere maandlasten heeft bij een hoger rendement? Waar zit de gigantische adder onder het gras?Aanzienlijke minder kosten, meer rendement
Al die zekerheden in één hypotheek is vrijwel onmogelijk. Of toch niet? Met de SpaarBeter Hypotheek heeft De Hypotheker een spaarhypotheek ontwikkeld die maandelijks aanzienlijk minder kost en toch meer rendement oplevert. Wat weer meer zekerheid betekent. Op alle fronten.
Maar goed, wellicht ben ik morgen wat meer overtuigd. Onze financieel adviseur gaat ook gezellig mee.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Over die spaarbeter (heb ik zelf grondig doorgerekend), daar zitten idd nogal wat haken en ogen aan.Gizz schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 22:19:
Waarbij ik natuurlijk meteen denk: Leuk jongens, maar waarom bestaan alle andere hypotheekvormen dan nog als deze veel lagere maandlasten heeft bij een hoger rendement? Waar zit de gigantische adder onder het gras?
1) je mag niet extra storten in het spaarpotje (en dit is erg jammer)
2) nog veel meer vervelende voorwaarden
3) kijk eens in je overzicht hoeveel je hebt gespaard na 7 jaar bvb, en vergelijk dit met een standaard spaarhypotheek na 7 jaar. Tel dan eens op hoeveel meer je extra betaald hebt bij de standaard spaarhypotheek en vergelijk dit met het verschil in spaargeld. en schrik! -> bij de spaarbeter bouw je alleen in de laatste paar jaar flink wat op door de hogere rente, maar de vraag is natuurlijk of je die 30 jaar helemaal vol gaat maken..
Voorbeeldje van nadeel 1 :
300K hypotheek spaarbeter vs 300K hypotheek aegon. De hypotheek van aegon is duurder, maar als ik 3000 euro in de spaarpot bij aegon stop, is deze al net zo duur als dat ik 3000 aflos bij spaarbeter..
Nee, maar van de verkoper verwachtte ik dat ook niet eerlijk gezegd...Verwijderd schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 16:03:
En qua onderhandelen, je laat een huis toch niet lopen op 1000 euro op een bedrag van 300k?
[ Voor 20% gewijzigd door WVL_KsZeN op 17-06-2010 22:51 ]
We hebben vooral gekeken hoeveel we kunnen lenen (iets minder dan gehoopt omdat ze naar het gemiddelde resultaat van de laatste 3 jaar kijken). En we hebben wat rekenvoorbeeldjes gezien aan de hand van een standaard spaarhypotheek.
Over een maand kom ik waarschijnlijk bij één van mijn grootste klanten in loondienst. Mijn inkomsten zijn dan wat lager dan in 2009, maar hoger dan het gemiddelde van 2007 t/m 2009. Ik schat dat we dan weer €20.000 extra kunnen lenen. Ondertussen dus al lekker naar huizen kijken.
Verder vragen we ons erg af hoeveel spaargeld we in ons huis zullen stoppen wanneer de hypotheek niet toereikend is. Niet dat het nu veel oplevert met 2,5% rente waar nog 1,2% vermogensrendementsheffing vanaf gaat, maar het voelt toch gek
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Hahaha, 5 jaar voor de wachtlijst in Amsterdam hahahaanandus schreef op donderdag 17 juni 2010 @ 17:22:
Tja, buiten de Randstad is het ook stukken goedkoper. Zeker vergeleken met de grote steden.
En dat is een doodnormale prijs hier in A'dam.
En het lullige is dat huren ook niet altijd een optie is (althans, niet perse in de sociale huur).
Ik kom uit een huurhuis in Leiden, daar heb ik 9 jaar () voor op de wachtlijst gestaan. Al valt het in A'dam, geloof ik, wel mee, daar is het afaik 5 jaar.
Zo worden starters (vaak net afgestudeerden) 'gedwongen' om nog een tijdje in hun studentenhuis te blijven wonen, waar dáár weer krapte is.
Dacht het niet he
Geen proeftijd bij je nieuwe werkgever, en ook direct vast contract voor onbepaalde tijd? Anders kan dat nog (tijdelijk) een probleem vormen.Gizz schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:42:
Over een maand kom ik waarschijnlijk bij één van mijn grootste klanten in loondienst. Mijn inkomsten zijn dan wat lager dan in 2009, maar hoger dan het gemiddelde van 2007 t/m 2009. Ik schat dat we dan weer €20.000 extra kunnen lenen. Ondertussen dus al lekker naar huizen kijken.
Of ongeduldig zijn en meer spaargeld uitgeven. Lastig
Ah, okee, ik was een beetje te optimistisch dusNotna schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:51:
[...]
Hahaha, 5 jaar voor de wachtlijst in Amsterdam hahaha![]()
![]()
![]()
![]()
Dacht het niet he, plak er maar een jaartje of 10 bij
En ik vond 9 jaar al bizar lang
Die Spaarbeter-hypotheek was ik ook tegengekomen (nouja, De Hypotheker kwam ermee aanzetten).
Ik had daar gelijk een slecht gevoel bij, al is het wel 'voordelig'.
Je ontvangt een hogere rente op je spaardeel->lagere maandlasten om je uiteindelijke bedrag te halen->in het begin spaar je beduidend minder veel->je bent genoodzaakt te blijven want het is onvoordelig om te switchen.
Uit dat laatste (het langer blijven) claimen ze extra geld te verdienen en daardoor een hoger rendement te kunnen bieden.
Ik weet het niet. Op zich kan het voordelig zijn, mits je aan bepaalde voorwaarden voldoet (bijv heel erg lang bij die hypotheekverstrekker willen blijven).
Maar het is nog steeds vreemd. Je hypotheek heeft een lagere rente dan je spaardeel, dat blijft intuitief verkeerd. Bij mij dan.
[ Voor 53% gewijzigd door anandus op 20-06-2010 21:10 ]
Onzin. Aantal willekeurige wachttijden van woningnet.nl geplukt.Notna schreef op zondag 20 juni 2010 @ 20:51:
[...]
Hahaha, 5 jaar voor de wachtlijst in Amsterdam hahaha![]()
![]()
![]()
![]()
Dacht het niet he, plak er maar een jaartje of 10 bij
Amsterdam-Nieuw West, eengezinswoning, 7 jaar.
Amsterdam-Nieuw West, benedenwoning, 8 jaar.
Amsterdam-Geuzenveld, eengezinswoning, 3 jaar.
Amsterdam-Geuzenveld, bovenwoning, 6 jaar.
Amsterdam-Geuzenveld, benedenwoning, 6 jaar.
Amsterdam-Noord, galerijwoning, 8 jaar.
Natuurlijk heb je ook uitzonderingen de andere kant op:
Amsterdam-Centrum, burgwallen oude zijde, maisonette, 34 jaar.
Gemiddeld kom je misschien op 15 jaar (dat komt vooral doordat bij doorstromers de huidige woonduur telt. Iemand die al 30 jaar in z'n huisje zit en een huurwoning zoekt kan gewoon de mooiste op de beste plek uitzoeken). Maar als je niet in de beste buurten wilt wonen, en gewoon een huis zoekt, kun je binnen 5-7 jaar ergens wonen in A'dam.
[ Voor 11% gewijzigd door Pooh op 20-06-2010 21:19 ]
Gizz schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:00:
Voor bepaalde tijd en met proeftijd. Alleen willen ze me veel langer (werk nu ook al 5 jaar voor ze), dus een intentieverklaring is geen probleem. Zal ook eens kijken of we af kunnen spreken dat ik de proeftijd oversla.
Tenzij je opeens heel andere werkzaamheden voor ze gaat doen dan je nu doet, is een proeftijd onzin. Niet mee akkoord gaan. Daarnaast, als je dezelfde werkzaamheden voortzet, maar je werkte via een ander bedrijf, dan is er wettelijk direct sprake van een contract voor onbepaalde tijd.
On topic: reken niet te hard op een intentieverklaring zolang je die niet in handen hebt. Als ze echt zo overtuigd zijn dat ze je langer in dienst willen nemen, hadden ze je wel een vast contract aangeboden. Onderschat verder eventuele interne regeltjes niet, waardoor je manager opeens geen intentieverklaring mag ondertekenen. Been there, en dat is allesbehalve grappig, kan ik je verzekeren.
Dat kunnen ze mij nog niet geven, aangezien ik mijn bevoegdheid nog niet heb (gaat om een baan als docent, VO). Ben wel met de opleiding bezig, die ze dit jaar ook gewoon voor me hebben betaald terwijl ik extern benDido schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:15: Als ze echt zo overtuigd zijn dat ze je langer in dienst willen nemen, hadden ze je wel een vast contract aangeboden.
Over het algemeen gaat het goed met intentieverklaringen als je al bezig bent met de opleiding: collega's hebben zo ook al hypotheken kunnen krijgen. Maar ik ben het met je eens dat het wel eens langer kan duren dan gehoopt.
In het ergste geval gaat het mij gewoon extra spaargeld kosten als het te lang duurt. Of ik dat bezwaarlijk vind weet ik nog niet helemaal. Het blijft een afweging tussen snel een huis vs. een hogere hypotheek.
Eigenlijk wat ik ook al schreefanandus schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:00:
[...]
Je ontvangt een hogere rente op je spaardeel->lagere maandlasten om je uiteindelijke bedrag te halen->in het begin spaar je beduidend minder veel->je bent genoodzaakt te blijven want het is onvoordelig om te switchen.
Uit dat laatste (het langer blijven) claimen ze extra geld te verdienen en daardoor een hoger rendement te kunnen bieden.
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:13 ]
Ik zou niet weten waarom dat zo zou zijn. Er staan heel veel eengezinswoninkjes in geuzenveld, en die zijn niet populair, want geuzenveld staat slecht bekend. Of je ook in de goede straten zulke korte wachtlijsten hebt weet ik niet, maar in de slechte straten kun je vrij snel wonen.Cocytus schreef op zondag 20 juni 2010 @ 22:45:
[...]
Die korte tijden die je noemt (voor Geuzenveld) zijn wel zonder uitzondering gebaseerd op slechts een paar toegewezen woningen in het afgelopen jaar. Dat zegt dus vrij weinig.
Slechts een paar woningen garandeert bovendien helemaal geen korte wachttijden. Vaak zie je juist dat schaarse woningen enorm lange wachttijden hebben, zie de voorbeelden van 30 jaar en langer.
Oost is een heel breed begrip. Grote delen van Oost zou ik toch zeker wel onder de beste buurten scharen. Eigenlijk is alles binnen de ring onder het IJ tegenwoordig 'goed' tot 'zeer goed', met uitzondering van een heel klein stukje Bos en Lommer dat 'in opkomst' is.Voor bijvoorbeeld Oost (wat ik niet onder 'de beste buurten' schaar) ligt de wachttijd voor alle woningtypen op 11 jaar of meer.
Als je Oost gaat opsplitsen, krijg je overigens vergelijkbare cijfers:
Oost, Indische buurt Oost, Galerijwoning, 5 jaar
Oost, Indische buurt Oost, Benedenwoning, 7 jaar
Oost, Indische buurt Oost, Bovenwoning, 9 jaar.
Oost, Transvaalbuurt, Benedenwoning, 6 jaar.
Oost, Middenmeer, Benedenwoning, 9 jaar
Oost, Frankendael, Bovenwoning, 9 jaar.
Het is een beetje offtopic.
Goed, om hierop in te haken...MikeyMan schreef op maandag 07 juni 2010 @ 12:01:
Goed, hierbij mijn verhaal van een rampzalige hypotheekaanvraag:
- Zaterdag 13 maart eerste gesprek, uitgebreid situatie besproken. ID bewijzen, loonstroken e.d. ingeleverd.
- Donderdag 15 april 2010: Op basis van eerste gesprek, getekend voor huis bij de makelaar, met als termijn -ivm vakantie- 4 juni. Tevens: tweede gesprek hypotheker. Naar aanleiding waarvan een offerte is aangevraagd.
- Woensdag 21 april: offerte delta lloyd ontvangen
- Zaterdag 24 april: ontdekt dat offerte verkeerd was, nieuwe aangevraagd
- Maandag 3 mei: nieuwe offerte ontvangen en getekend
- Dinsdag 4 mei: Getekende offerte ingeleverd
- Donderdag 6 mei: gebeld om na te vragen of alles nu in orde was. Dit werd in eerste instantie bevestigd, doch na aandringen bleek bij controle dat er geen ID en loonstrook aanwezig was. Deze zijn direct opgeleverd, en hiermee zou echt alles in orde zijn.
- Maandag 10 mei: In orde blijkt een groot woord; er moet nog een niet rokersverklaring worden ingevuld. Gezien verblijf in VS, wordt dit een lastig verhaal. Na uitleg van deze lastigheid, wordt door de hypotheker gemeld dat er met de reeds aanwezige gezondheidsverklaring een poging wordt gedaan om alles in orde te krijgen. Het nieuwe document zouden we dan bij terugkomst tekenen.
- Woensdag 19 mei: Ook dit blijkt niet in orde. We moeten toch de verklaring tekenen. Dit mag eventueel via een Fax. Geen sinecure als je midden in een National Park zit. - - Donderdag 20 mei: Met enige moeite een fax voor elkaar gekregen, en de verklaring verstuurd. Met vraag of er een terugkoppeling van de ontvangst plaats kan vinden.
- Maandag 24 mei: toch maar gebeld of de fax was binnengekomen. Dit bleek inderdaad het geval, dus alles zou nu heel snel voor elkaar moeten zijn.
- Vrijdag 28 mei: Kantoor binnengelopen met vraag naar statusupdate: ze waren ermee bezig. De gezondheidsverklaring was goedgekeurd en alles was in orde. Het pakket zou die dag de deur uit gaan naar Delta Lloyd.
- Maandag 31 mei: mail ontvangen met de melding "uiterlijk 4 juni is het geregeld". Ondertussen na telefonisch onderhoud erachter gekomen dat de hypotheker zelf -zonder het met mij te overleggen- een aanvraag heeft ingediend bij de makelaar tot uitstel van de termijn.
- Vrijdag 4 juni: Zelf maar met Delta Lloyd gebeld; wat eigenlijk niet de bedoeling is. Na wat moeite, kreeg ik hier de status te horen: Alles was goedgekeurd, behalve de Legetimatiebewijzen; die waren dinsdag 1 juni pas ontvangen, en moesten nog beoordeeld worden. Bleek dat daar door de hypotheker pas op maandag is gekeken voor accoord.
Hier word ik persoonlijk helemaal leip van
En we moeten ook echt nog even babbelen over die 0,1% die ze in rekening brengen. Dat gaat mooi niet door natuurlijk. Je neemt zo'n vent in de arm om een hoop gezeur te besparen, maar daar lijkt het niet echt op op deze manier.
Volgende keer doe ik het lekker zelf...
Blijkt dat de hypotheker op 1 juni zelf al -zonder te overleggen- uitstel heeft aangevraagd voor de ontbindingstermijn.
Uiteindelijk moest er zelfs nog een formulier worden getekend voor het openen van de bankspaarrekening. Ook dit hadden we tijdens ons tweede bezoek al getekend.
Nouja, goed, op dinsdag 15 juni een afspraak gehad met de hypotheker, en 250 euro korting gekregen als pleister op de wonde en als vergoeding van wat telefoonkosten die gemaakt waren in de VS. Vond het eigenlijk vrij mager, maargoed, het zou nu echt geregeld zijn, en we hadden geen zin meer in gezeur.
Schoorvoetend dus maar accoord gegaan met dat aanbod, in de hoop ervanaf te zijn.
En inderdaad; de volgende dag ontving ik van de notaris een bevestiging dat de bankgarantie gesteld was. Eindelijk klaar, zou je zeggen.
Not...
Hoewel we het over de overlijdensrisicoverzekering hadden gehad tijdens het eerste en tweede gesprek, en dat die al op 4 juni in zou moeten gaan, had ik niets zwart op wit gehad. Dus ik stuur maar weer eens een mailtje, met de vraag of dit inderdaad het geval is, aangezien we geen premie betalen.
Antwoord was; ja, je hebt een voorlopige dekking, en hoeft nog niet te betalen.
Leek mij vreemd, verzekeraars die niets innen als het kan, dus toch maar gevraagd of ie het zwart op wit kon geven. Dat werd wat lastig. En uiteindelijk kwam de aap uit de mouw; de voorlopige dekking is maar één maand.
Ik word hier echt helemaal leip van. Heb net de filiaalhouder van het hypotheker-filiaal aangepakt, en ik zit eraan te twijfelen of ik er nog een klacht aan wijt. Opzich is er geen schade geleden maar als ik vorige week (of vanavond, for that matter) onder een bus loop, heeft m'n vriendin anderhalve ton schuld. Dit zijn geen geintjes meer
Tsja, daar zeg je wel wat, de beste buurten. De buurten waar je het nu overhebt zou ik zelfs als ik geld toe krijg niet willen wonen. Maar het is maar net wat je standaarden zijn en wat je er voor over hebtPooh schreef op zondag 20 juni 2010 @ 21:09:
[...]
Onzin. Aantal willekeurige wachttijden van woningnet.nl geplukt.
Amsterdam-Nieuw West, eengezinswoning, 7 jaar.
Amsterdam-Nieuw West, benedenwoning, 8 jaar.
Amsterdam-Geuzenveld, eengezinswoning, 3 jaar.
Amsterdam-Geuzenveld, bovenwoning, 6 jaar.
Amsterdam-Geuzenveld, benedenwoning, 6 jaar.
Amsterdam-Noord, galerijwoning, 8 jaar.
Natuurlijk heb je ook uitzonderingen de andere kant op:
Amsterdam-Centrum, burgwallen oude zijde, maisonette, 34 jaar.
Gemiddeld kom je misschien op 15 jaar (dat komt vooral doordat bij doorstromers de huidige woonduur telt. Iemand die al 30 jaar in z'n huisje zit en een huurwoning zoekt kan gewoon de mooiste op de beste plek uitzoeken). Maar als je niet in de beste buurten wilt wonen, en gewoon een huis zoekt, kun je binnen 5-7 jaar ergens wonen in A'dam.
Anyway, wellicht is 15 jaar wat overdreven, miss eerder een jaar of 10. Maar 5 is wel érg optimistisch
Maar nu OT:
1 oktober de sleutel
Ik dacht toch echt dat ik een verkoop/aankoop makelaar in de arm had genomen om dit soort zaken goed en op tijd te regelen / controleren. Nu krijg ik het *********** 1 dag van tevoren te horen. Daar hadden ze wel iets eerder achteraan mogen gaan.
Nu maar afwachten of het allemaal nog geregeld kan worden vandaag, want zaterdag gaan we op vakantie. Dat wordt dan een volmacht regelen voor tijdens onze vakantie.
Gelukkig ging het bij ons alles vrij soepel. We hebben alleen de notaris één keer achterna moeten zitten. Verder ging alles met de bank en verzekeraar soepel. Wij hebben het zonder aankoop makelaar gedaan en dat is goed bevallen. Het stelt allemaal weinig voor met de kanttekening dat wij van geen subsidies gebruik maken.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Zaterdag lekker op vakantie, woehoe!!
Het is inderdaad optie 1 geworden. Alles is geregeld en getekend, inclusief bouwkundige keuring en daarna nog wat afdingen. Alleen het taxatierapport is nog niet binnen, maar de taxatie zou vandaag gedaan worden. Al met al kunnen wij heel relaxed op vakantie, met de wetenschap dat we een mooi huis gekocht hebbenmr_obb schreef op zondag 13 juni 2010 @ 12:39:
Uiteraard hebben we voorbehoud van financiering. Die loopt alleen af voordat we terug zijn van vakantie. Er zijn dus eigenlijk drie mogelijkheden:
sidestory: ik heb een bod op een huis gedaan nav de kadasterwaarde (wat is de woning waard via ver. eigen huis min onkosten), nu was de koper daar niet blij mee en vertelde dat hij al meer als dit had betaald toen hij het huis kocht. ik was erg verbaasd en heb de verkoopmakelaar geconfronteerd met de info van het kadaster. (denkende dat het een spelletje was om de prijs te verhogen) hierop kreeg ik een scan van de koopovereenkomst en "originele" kadasterinschrijving te zien en hierop staat ook het hogere bedrag? ergo, het bedrag nu bekend bij het kadaster scheelt met het bedrag van de inschrijving (datums, adressen en namen kloppen wel)
*burp*
Is het de koop of hypotheek overeenkomst? Want je kunt hoger inschrijven bij het kadaster doen op je hypotheek zodat je later goedkoper kunt bijlenen voor iets..rimpeldinky schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 21:37:
sidestory: ik heb een bod op een huis gedaan nav de kadasterwaarde (wat is de woning waard via ver. eigen huis min onkosten), nu was de koper daar niet blij mee en vertelde dat hij al meer als dit had betaald toen hij het huis kocht. ik was erg verbaasd en heb de verkoopmakelaar geconfronteerd met de info van het kadaster. (denkende dat het een spelletje was om de prijs te verhogen) hierop kreeg ik een scan van de koopovereenkomst en "originele" kadasterinschrijving te zien en hierop staat ook het hogere bedrag? ergo, het bedrag nu bekend bij het kadaster scheelt met het bedrag van de inschrijving (datums, adressen en namen kloppen wel)
Verder is dat niet bijster relevant. Jij hebt in je hoofd wat je wilt betalen en daar zou ik vanuit gaan.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Dan gaat het automagischVerwijderd schreef op zondag 27 juni 2010 @ 10:51:
Wij vrezen dat onze hypotheek rond zal zijn terwijl wij in Amerika zitten. Hoe gaat dit normaliter? Er is een voorlopig koopcontract getekend en we hebben ook de offertes getekend van de hypotheek verstrekker.
Iemand enig idee of iets gelijks ook voor noord-holland in werking is gezet?
CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/
Ja, je lost een deel af van je hyptoheek. Nee, je maandlast zal niet echt dalen, omdat zoals het in je bouwdepot zit (afhankelijk van de voorwaarden) je ook niet volledig rente hier over betaald.Workaholic schreef op maandag 28 juni 2010 @ 15:56:
Kan iemand mij vertellen hoe het precies werkt met het bouwdepot als ik maar 60k gebruik van de 75k bouwdepot? Als ik dit "terug geef" aan de bank, krijg ik dan ook een lagere netto maandlast voor mijn hypotheek? Of blijft deze gelijk en los ik alleen een deel af van mijn hypotheek?
Dus waarschijnlijk zul je meer gaan betalen als je het wel opmaakt. Tenzij deze 2 volledig losgekoppeld zijn, dan is het geen probleem..
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Op maandbasis is dit 66 euro netto... dat is toch wel zonde als het later blijkt dat je die 15k extra niet nodig hebt..
[ Voor 3% gewijzigd door Workaholic op 28-06-2010 16:50 ]
Wel kan het uitmaken als je rond de kritieke punten zit: 75%, 100%, 110% en 125% van de executiewaarde. Vaak zijn dat drempels waarboven je een hogere rente betaalt over je volledige hypotheek. Daar zit meestal het volledige bouwdepot bij in, ongeacht of je het gebruikt. Mocht die 15k dus precies het verschil maken, dan is waarschijnlijk gunstig om, zodra je weet dat het depot niet meer nodig is, het op te zeggen en een lagere rente te vragen. Maar de details daarvoor moet je bespreken met je hypotheeknemer.
Wat volgens mij verstandiger is om te doen, is om die 60K te lenen en de hypotheek voor een hoger bedrag in te laten schrijven, zodat je makkelijk (beetje notariskosten, als ik me niet vergis) kan bijlenen.
Wat betreft de belastingdienst: zolang je een bouwdepot niet aanspreekt tellen zij hem helemaal niet mee. Het is pas een lening op het moment dat je er gebruik van maakt. Een eventuele vergoeding voor het aanhouden van een bouwdepot is ook geen rente in de zin van de HRA.
Maar op zich heb je gelijk, het is altijd verstnadig om de exacte consequenties van zo'n idee eerst door te spreken, dat zei ik al...
"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter
De belastingdienst vindt 't allemaal prima, zolang je maar van de alle rente aantoont dat de bijbehorende lening is gebruikt voor aankoop of verbouw. Dus niet je bouwdepot gebruiken om hypotheekrente uit te betalen, of inrichting, maar netjes de bonnen bewaren.
Nu zou dit mijn eerste huis worden en heb al veel gelezen over aankoopkeuring/bouwkundige keuring. Dit wil ik zeker doen. Wat is wijsheid/gebruikelijk? Het liefste laat ik de keuring uitvoeren voordat ik een bod doe om zodoende het bod beargumenteerd te kunnen bepalen. Is dit heel vreemd? Op internet lees ik voornamelijk voorbeelden/adviezen voor het doen van een bod met een voorwaarde dat direct noodzakelijke kosten niet hoger dan bedrag x mogen zijn.
Wat is aan te raden?
Verwijderd
Een bod doen onder voorbehoud van de uitkomst van de bouwtechnische keuring. Dan kan de verkoper, als jullie tot overeenkomst zijn gekomen, niet meer aan een ander verkopen. Je hebt als koper dan dus al enige zekerheid en laat niet voor Jan *** een keuring van een paar honderd euro uitvoeren. Jij kunt, als de uitkomst van de keuring tegenvalt, de koop ontbinden of proberen om verder te onderhandelen met de verkoper over de verkoopprijs.daanNL schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 11:29:
Vandaag heb ik een eerste bezichtiging van een huis waar ik veel van verwacht. Van buiten al uitgebreid bekeken en de ligging e.d. bevallen. Het hangt alleen nog op de binnenkant.
Nu zou dit mijn eerste huis worden en heb al veel gelezen over aankoopkeuring/bouwkundige keuring. Dit wil ik zeker doen. Wat is wijsheid/gebruikelijk? Het liefste laat ik de keuring uitvoeren voordat ik een bod doe om zodoende het bod beargumenteerd te kunnen bepalen. Is dit heel vreemd? Op internet lees ik voornamelijk voorbeelden/adviezen voor het doen van een bod met een voorwaarde dat direct noodzakelijke kosten niet hoger dan bedrag x mogen zijn.
Wat is aan te raden?
Ik en mijn vriendin hebben een huis op het oog. We willen niet meer dan 210.000 ervoor betalen.
We hebben samen ongeveer 3200 netto inkomen.
Met kosten koper en een bouwdepot van erbij 15k, komen we op ongeveer 245.000 voor de hypotheek.
Dat betekent ongeveer 1250 bruto maandlasten en iets van 830 netto.
Ik heb dan de levensverzekering, NHG, AO, WW erbij.
Is dit enigsinds te dragen met ons salaris? Ik ben al bij de rabo geweest en om de hypotheek te krijgen e.d. is allemaal geen probleem.
Ik heb zelf alleen enorme twijfels over die netto maandlasten. Kan niet genieten van het feit om het huis te kopen en kan alleen maar denken aan slechte dingen zoals werk verliezen en de boel niet meer kunnen betalen.
Zet even alles op een rijtje.Vincent17 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:07:
Kan iemand mij vertellen of onderstaande verstandig is.
Ik en mijn vriendin hebben een huis op het oog. We willen niet meer dan 210.000 ervoor betalen.
Met kosten koper en een bouwdepot van erbij 15k, komen we op ongeveer 245.000 voor de hypotheek.
Dat betekent ongeveer 1250 bruto maandlasten en iets van 830 netto.
Ik heb dan de levensverzekering, NHG, AO, WW erbij.
Is dit enigsinds te dragen met ons salaris? Ik ben al bij de rabo geweest en om de hypotheek te krijgen e.d. is allemaal geen probleem.
Ik heb zelf alleen enorme twijfels over die netto maandlasten. Kan niet genieten van het feit om het huis te kopen en kan alleen maar denken aan slechte dingen zoals werk verliezen en de boel niet meer kunnen betalen.
Betrek mensen die kennis hebben erbij.
Denk na over de risico's en wat de mogelijkheden zijn om die risico's wat kleiner te maken of weg te nemen (vaak door verzekeringen).
Baten/Kosten-analyse (of is het inkomsten/uitgaven-analyse) + toekomstplannen zoals vakantie/auto en heel belangrijk BUFFER voor onvoorziene gevallen.
Ik kijk overigens met erg veel argwaan naar inkomensverzekeringen zoals AO en WW.
Lijkt me geen probleem zolang je beiden blijft werken. En wat is het alternatief, huren zal niet veel goedkoper zijn toch? Je moet toch ergens wonen....Vincent17 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:07:
Kan iemand mij vertellen of onderstaande verstandig is.
Maandlasten iets van 830 netto.
Is dit enigsinds te dragen met ons salaris?
Hoe dat zo?Rukapul schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:39:
Ik kijk overigens met erg veel argwaan naar inkomensverzekeringen zoals AO en WW.
Omdat het vaak niet nodig is en weggegooid geld is (ofzo?) of vanwege een andere reden?
Extra info:Bigfoot schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:39:
[...]
Lijkt me geen probleem zolang je beiden blijft werken. En wat is het alternatief, huren zal niet veel goedkoper zijn toch? Je moet toch ergens wonen....
Ik woon nu heel goedkoop. Huur 339. Wel een klein appartement met een klote boiler.
Verder hebben we een ib-groep schuld van 13000, waaraan we nu flink aflossen. Dit wilde ik niet meenemen in de hypotheek. Zit niet in de berekening die ik hierboven had opgegeven.
Als ik dat huis heb zal het naar het bedrag moeten worden geschroefd wat ik perse MOET aflossen. Dat is maar 100 euro per maand. Betekent dat ik nog een flink lange tijd moet aflossen.
[ Voor 14% gewijzigd door Vincent17 op 29-06-2010 13:59 ]
De voorwaarden. Veelal zijn er zoveel voorwaarden en uitsluitingsclausules om voor een (beperkte) uitkering in aanmerking te komen dat het veel weg heeft van een loterij. Als uitgangspunt kunt je stellen dat alles wat 'vaag' is al niet tot uitkering leidt (in elk geval niet op het moment dat je het nodig hebt) waarbij je kunt denken aan het soort ziekte of de wijze waarop je je baan verliest of hoe wordt omgegaan met veranderscenarios.anandus schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:45:
[...]
Hoe dat zo?
Omdat het vaak niet nodig is en weggegooid geld is (ofzo?) of vanwege een andere reden?
Er is redelijk wat onderzoek naar deze materie gedaan en behalve de beerput met koopsompolissen komt ook naar voren dat de kwaliteit van de verzekeringen gewoon beroerd is.
Ah, interessantRukapul schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:50:
[...]
De voorwaarden. Veelal zijn er zoveel voorwaarden en uitsluitingsclausules om voor een (beperkte) uitkering in aanmerking te komen dat het veel weg heeft van een loterij. Als uitgangspunt kunt je stellen dat alles wat 'vaag' is al niet tot uitkering leidt (in elk geval niet op het moment dat je het nodig hebt) waarbij je kunt denken aan het soort ziekte of de wijze waarop je je baan verliest of hoe wordt omgegaan met veranderscenarios.
Er is redelijk wat onderzoek naar deze materie gedaan en behalve de beerput met koopsompolissen komt ook naar voren dat de kwaliteit van de verzekeringen gewoon beroerd is.
Maar wat is dan het verstandigste om een slag om de arm te hebben voor dat soort calimiteiten?
Gewoon een groot genoeg buffer opbouwen op je spaarrekening?
ib-groep schuld moet je zeker niet meenemen, zit lage rente op en wordt kwijtgescholden na 15 jaar. gewoon lekker blijven betalen tot de 15 jaar om zijnVincent17 schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 13:47:
[...]
Extra info:
Ik woon nu heel goedkoop. Huur 339. Wel een klein appartement met een klote boiler.
Verder hebben we een ib-groep schuld van 13000, waaraan we nu flink aflossen. Dit wilde ik niet meenemen in de hypotheek. Zit niet in de berekening die ik hierboven had opgegeven.
Als ik dat huis heb zal het naar het bedrag moeten worden geschroefd wat ik perse MOET aflossen. Dat is maar 100 euro per maand. Betekent dat ik nog een flink lange tijd moet aflossen.
dus gewoon betalen wat je MOET betalen en niks meer, dan 15 jaar lang en klaar is kees.\
even opgezocht hoe het exact zit:
Aflosfase
De aflosfase begint direct na de aanloopfase. Deze fase duurt maximaal 15 jaar, de minimale aflossing per jaar bedraagt 45,41 euro per maand. Mocht hiermee uw schuld niet binnen 15 jaar afgelost zijn, dan wordt bepaald wat u maandelijks moet gaan betalen om wel binnen 15 jaar uw schuld te hebben afbetaald. De termijn wordt zodanig vastgesteld dat u na 15 jaar precies de hele schuld inclusief rente heeft betaald.
Deze aflossingsregels gaan alleen niet op als u volgens de wet te weinig inkomen hebt om hieraan te voldoen. In dat geval mag u betalen naar draagkracht. U kunt dan de zogenaamde draagkrachtmeting aanvragen. Bij de draagkrachtmeting wordt het inkomen van uw eventuele partner meegenomen.
Kwijtschelding
Na de aflosfase van 15 jaar kan de IB-Groep overgaan tot kwijtschelding van het restant van uw schuld. Dat is mogelijk als u voldoet aan de volgende voorwaarden:
er is tot het einde van de aflosfase een lager maandbedrag berekend vanwege een laag inkomen
het inkomen van de partner heeft steeds meegeteld bij de berekening van het maandbedrag.
Daarnaast vindt kwijtschelding van de schuld plaats bij overlijden.
[ Voor 42% gewijzigd door HenkS op 29-06-2010 15:04 ]
Tot ik ergens nieuwbouw zag, mooie vanaf prijs, folderaanvraag gedaan, doe ook maar financieel doorlichten erbij (geen idee wat allemaal mogelijk is) dus afspraak gemaakt... Krijgen we de folders en boekjes binnen, is die vanafprijs echt voor het kleinste van het kleinste tussenwoningkje, en zit je voor een hoekhuis met bruikbare zolder alweer over de 2 ton... Gesprek maar afzeggen dus, want we gaan er niets op voorruit, behalve dat de maandlasten 2x zo hoog worden... Oke, je gooit geen 389,- per maand meer weg, maar goed..
En nu kreeg vriendinlief gister bericht dat ze waarschijnlijk aan de slag kan als analist, a 35k per jaar. Dus als dat vast ligt toch maar eens serieus gaan kijken, maar dat zal dan niet voor een ruim hoekhuis of bescheiden 2 onder 1 kapper zijn, maar direct goed. En zo duur zijn de huizenprijzen hier niet, een lachertje eigenlijk, net als de huur... Voor 225k-250k heb je een forse 2onder1 kapper (Marum eo.)
"Mekker, blaat"
Mooi zijn dat soort dingen. Mijn vriendin en ik zagen ook een leuke nieuwbouwwoning voor €250.000 op IJburg, Amsterdam. Zaten erover te denken om misschien naar de opendag te gaan.djidee schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 23:05:
Tot ik ergens nieuwbouw zag, mooie vanaf prijs, folderaanvraag gedaan, doe ook maar financieel doorlichten erbij (geen idee wat allemaal mogelijk is) dus afspraak gemaakt... Krijgen we de folders en boekjes binnen, is die vanafprijs echt voor het kleinste van het kleinste tussenwoningkje,
Toen ben ik even verder gaan lezen, bleek dat je natuurlijk nog erfpacht moet betalen (want in Amsterdam) van €5000 per jaar. Hoppa, even €400+ bijtellen bij je maandlasten
Dus dat hebben we verder heel snel uit ons hoofd gezet.
op te brengen te zijn, zeker als je in het begin van je loopbaan zit.
Mijn ervaring na 2 koopwoningen is dat het de eerste 5 jaar wat zwaar kan zijn, maar dat je daarna vaak goedkoper woont dan in een huurwoning. Als je rente vast periode wat lang is dan blijven je maandlasten ongeveer gelijk, terwijl de huurwoning ieder jaar duurder wordt. Als je uitgaat van een gemiddelde huurstijging van 2.5% per jaar dan is een huurwoning na 10 jaar 30% in prijs gestegen.
En je begint met kapitaal opbouw, altijd handig.
Gaat het echt fout en raak je je baan kwijt, probeer het dan zonder verlies te verkopen, dan heb je het tenminste geprobeerd en is er feitelijk nog weinig aan de hand behalve de soris er omheen dan.
@djidee : kriebels! 250K voor een 2onder1 kapper? dat zijn inderdaad even andere prijzen
Huh? In IJburg wordt toch alles afgekocht voor 50 jaar? Welke woning gaat het om?Gizz schreef op dinsdag 29 juni 2010 @ 23:10:
[...]
Mooi zijn dat soort dingen. Mijn vriendin en ik zagen ook een leuke nieuwbouwwoning voor €250.000 op IJburg, Amsterdam. Zaten erover te denken om misschien naar de opendag te gaan.
Toen ben ik even verder gaan lezen, bleek dat je natuurlijk nog erfpacht moet betalen (want in Amsterdam) van €5000 per jaar. Hoppa, even €400+ bijtellen bij je maandlasten![]()
Dus dat hebben we verder heel snel uit ons hoofd gezet.
Overigens heeft een huis met erfpacht ook voordelen: Lagere woz-waarde, met lagere belastingen als gevolg. Ook een flink lagere hypotheeksom als je de erfpacht niet afkoopt, wat handig kan zijn voor bijvoorbeeld de NHG-grens.
[ Voor 15% gewijzigd door Pooh op 30-06-2010 09:20 ]
Ja, mooi is dat, een reden dat ik wel hier in het noorden blijf hangen.. Zoiets willen we:WVL_KsZeN schreef op woensdag 30 juni 2010 @ 08:55:
@djidee : kriebels! 250K voor een 2onder1 kapper? dat zijn inderdaad even andere prijzen
http://www.funda.nl/koop/leek/huis-74907997-kluftlaan-8/
Maar keuze is reuze in die prijsklasse
"Mekker, blaat"
Dit topic is gesloten.
![]()