HenkS schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:03:
[...]
je kan de rente standen online opvragen van verschillende aanbieders, en over het algemeen kun je ze wel een beetje tegen elkaar uitspelen, maar normaliter scheelt dat niet heel veel, ik vind het verschil bij jou wel erg groot.
ik zou de standen eens vergelijken met die je online vind, dat moet bijna wel overeenkomen
wat me niet duidelijk is: je spreekt over een boete clausule, wat voor boete, waarvoor?
ING maakt gebruik van een boete clausule:
*een korting van 0.15% voor een vrijwillige boete van 3% over de in te lossen hypotheeksom, indien u uw woning verkoopt en u geen nieuwe hypotheek afsluit bij ING. Deze boete geldt alleen als de actuele rente op het moment van aflossen hoger is dan de contract-rente van uw hypotheek.
Kortom: als je binnen 10 jaar (mijn contractperiode is 10 jaar vast) verkoopt dan betaal je maximaal 3 procent over de hypotheeksom als boete, tenzij je je nieuwe huis (als daar sprake van is) weer financiert bij ING. Door deze boeteclausule te accepteren krijg je 0,15% rentekorting.
Ik zou ook kunnen kiezen om de 0,15 korting te laten vervallen, dan zijn de netto maandlasten dus iets hoger maar voorkom je tot 3% boete.
Iedereen moet voor zichzelf uitmaken over die zo'n boete-clausule acceptabel vind, dat hangt af van je persoonlijke situatie (alleen of stelletje, hoe zeker ben je van je baan, hoe lang denk je ergens te willen blijven wonen, etc.). In mijn geval vind ik de 0,15procent korting de moeite van het houden van de boeteclausule.
Cliffie schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:08:
Weet je, ik vind de rente helemaal niet laag. Vroeger kon je nog voor een normale variabele rente kiezen. Sneaky hebben heel veel banken de opslag daarop verhoogd. In 2005 lag de rente echt wel nog een stuk lager....
Variabele rente kan nog steeds, maar doordat ik gebruik maak van een starterslening ben ik verplicht onder NHG te financieren, en daar is het minimum 10 jaar vast. Overigens zou ik anders ook onder NHG doen, 3 jaar voor 3% is leuk, maar als de rente daarna ineens erg hoog is heb je een enorm probleem..
Verder is de rente wel lager geweest, een jaar of 4, 5 geleden. Maar historisch gezien is het gemiddelde ongeveer 7 procent en zitten we nu relatief laag. Natuurlijk is er kans dat de rente nog lager wordt en iemand met een variabele hypotheek veel beter uit zou zijn, maar zelf kies ik liever voor 'safe' met 10 jaar vast. Al is het, zoals ik al zei, in mijn geval niet zozeer een keuze als wel een verplichting.