Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 31 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.724 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:39
Mijn aankoop

Ik kom niet zoveel op dit forum, maar vind dit topic altijd wel erg interessant. Als je zo nu en dan eens tien pagina's doorleest, ook al heb je geen concrete vraag, kom je altijd wel weer dingen tegen die je in je achterhoofd houdt als tip. Daarom toch ook nog even kort mijn verhaal, misschien kan iemand daar nog ideen/tips/waarschuwingen aan ontlenen.

Over de orientatie
Augustus 2009, na 5 jaar huren en was huisgenoten "eindelijk" weer alleen in mijn huurflat in Utrecht. Was erg gezellig en heeft geleid tot mogelijkheden om goed te kunnen sparen, maar nu toch echt behoefte aan een eigen plek, dus dat was fijn. Echter flatje had ik wel gezien, en nu maar eens gaan kijken naar koop. Door de crisis zijn starterswoniningen niet heel hard gedaald in prijs in Utrecht, maar er is wel veeeeel meer keuze ontstaan en de prijzen zijn wel degelijk scherp (niet hard gedaald, maar ook niet gestegen, in tegenstelling tot eerdere jaren). Afspraak gemaakt met adviseur voor een berekening en vervolgens dingen gaan bekijken.
Tip: in deze tijden, een kopersmarkt, is het mogelijk om rustig aan te doen. Doe dit dan ook, neem de tijd, als je daardoor al een huisje misloopt komt er wel weer een volgende. Ikzelf woon nog prima in mijn flat, hoef er niet uit en kon dus de tijd nemen. Tussen sep. en nov. de tijd genomen om goed te kijken wat voor huizen er in de wijk te koop stonden waar ik graag wilde wonen, en daar (plus in enkele andere wijken) zo'n 5 huizen bekeken. Allen tussen de 180K en de 200K. Meeste van wat ik leuk vond stond al minimaal 6 maanden te koop, soms al een jaar. Meeste bleek na bezichtiging ronduit matig, foto's vertekenden het beeld en brochures deden alles mooier en groter lijken.

Eerste echte leuke optie
In november eindelijk iets gezien wat echt leuk leek. Stond pas 8 dagen te koop en was zo scherp geprijsd t.o.v. andere huizen dat ik het bijna ging wantrouwen. Besloot om er een weekje over na te denken, alles stond immers toch eeuwig te koop in deze wijk en tijden. Vervolgens besloten een aankoopmakelaar in te huren (daarover later meer) en een 2e bezichtiging te plannen. Helaas, 13 dagen te koop en al verkocht. Zo kan het dus ook. Iets té veel de tijd genomen, en een duidelijk voorbeeld van dat echte leuke dingen toch snel weg zijn ;)

Rust
Vervolgens natuurlijk balen, en besloten het even te laten rusten. Ik had nu alles wat ik in 'mijn' wijk graag wilde zien gezien en besloot pas weer te kijken als er echt iets leuks bij kwam. Na december meer zekerheid over werk en inkomen en ook iets meer leenmogelijkheden.

Tweede echte leuke optie
Hoewel de huizen die ik zag hooguit 199K waren besloot ik nu maar eens iets hoger te gaan zitten, met het idee dat er toch ook nog wel wat van de vraagprijs af zou moeten kunnen en als de prijs kosten koper onder de twee ton zou komen ik "safe" zou zitten. Daarbij kwam één huis in aanmerking waar ik al eerder naar gekeken had, een huis van ruim 209.000 euro. En nog geen CV, iets wat ik wel wil en waar je dus nog zo'n 6.000 euro bij op mag tellen (maar wat wel waardevermeerderend werkt natuurlijk).
Ben gaan kijken en was erg onder de indruk.

Aankoopmakelaar
Als je zegt dat je een aankoopmakelaar in huurt zegt half nederland dat je geld weggooit. Dat zal soms ook zo zijn. Het kost je immers geld, zo'n 1500 euro in mijn geval en bij duurdere huizen of meer afgenomen diensten kan het nog oplopen. Echter in een huizenmarkt die een rare tik gehad heeft de laatste jaren, in een wijk waar zeeer veel te koop staat, in de randstad, vond ik het erg lastig om nu écht te bepalen wat een huis waard was. Het huis wat ik op het oog had was in juni 2008 aangeboden voor 221,500. Binnen 6 maanden verlaagd naar 217.000, en vanaf januari 2009 te koop voor 209.500. Al met al dus al anderhalf jaar te koop en flink gezakt. Maar was het nu wel een reeele prijs? Kennelijk niet, anders zou het in het afgelopen jaar wel verkocht zijn. Besloot om de aankoopmakelaar in te huren die de meeste huizen in 'mijn' toekomstige wijk te koop had staan, die zou immers wel goed moeten weten wat de huizen hier echt waard zijn en waar ik op moet letten.

Aankoopmakelaar ging mee voor 2e bezichtiging. Alleen hier had ik er al een goed geval bij. Zij zag een hooop dingen die mij als leek compleet ontgingen! Verder gaf ze aan dat het huis niet meer waard was dan 190.000 euro en dat de vraagprijs absurd hoog was. Even uitzoekwerk leidde tot de feiten: de huidige eigenaars hebben het huis gekocht in 2006 voor 189K, in de piek van de huizenmarkt, inmiddels is de prijs gedaald (na nog wat stijging in '06 en '07) en is het huis al met al dus nog ongeveer evenveel waard. Ipv een vraagprijs op basis van de waarde heeft de verkoper er een prijs opgezet uitgaand van het 'uit de kosten komen'.
Afgesproken met aankoopmakelaar om tot 190K te bieden. Hier heb ik mijn 1500 euro dus al driedubbel terugverdient, aangezien ik zelf het idee had dat dit huis toch echt veel mooier, beter, groter was dan 'de rest' en bereid was tot 195K te gaan. Een beetje gehaaide verkoopmakelaar ziet dat ook wel dus daar zou ik waarschijnlijk ook wel op uitgekomen zijn... Iemand anders misschien niet, maar voor mij was de aankoopmakelaar dus een erg goede keuze. Nog los van het feit dat je vervolgens alles 'uit handen' kan geven en weet dat het goed komt. Je moet nog steeds veel uitzoeken en regelen, maar er is iemand die de punten voor je op een rijtje zet en de deadlines in de gaten houdt.

Bieden
Openingsbod gedaan: 180K .. Dat vonden ze niet leuk. Logisch, 30.000 euro onder de vraagprijs en 10.000 euro onder hun koopprijs 4 jaar eerder. Verkoopmakelaar had nog iets te melden: verkopers mochten zelf geen tegenbod doen, hun restschuld was zo groot dat alles via bank geakkoordeerd moest worden. Om veel tijd te besparen meteen een eindbod gedaan: 187,5K. Niet geaccepteerd door de bank, maar voor 190K mocht 'ie weg. Deal!

Keuring
Bouwkundige keuring: jaren '30 huis, uiteraard keuring laten doen. Geen gekke dingen, op standaard dingen bij zo'n oud huis na (voegwerk, dakbedekking op termijn, etc etc.). Alleen de vloer is riskant: kruipruimte is erg laag en luik zit in gang, vanaf daar lopen er balken waardoor je niet onder woonkamer kunt komen. Lastig. Maar voor zover zichtbaar zag het er goed uit aldus keurmeester, en het was droog (voor zover zichtbaar) en voelde redelijk stevig aan. Blijft dus risico, maar mijns inziens aanvaardbaar. Als ik er in zit ga ik wel de vloer openbreken om te kijken wat de echte status is, mocht er wat moeten worden vervangen dan liever meteen dokken dan na een paar jaar in de puinhoop zitten.

Financiering
Financiering zit ik nog midden in. Al met al lijkt het erop dat ik in ieder geval een goede tijd heb gekozen om te kopen. De hypotheekrente is welliswaar niet zo laag als in 2003-2005 maar historisch gezien nu toch wel erg laag. Onderstaande grafieken laten dit beeld duidelijker zien. Komen van verschillende bronnen en zijn niet helemaal vergelijkbaar, maar het idee is duidelijk. NB: Voor de leken: hoe lager de hypotheekrente, hoe lager je lasten.

Afbeeldingslocatie: http://www.hypotheekrente-rentetarieven.nl/Foto%27s/Hypotheekrente%20historie.jpg
Grafiek hypotheekrente historisch, afgelopen 30 jaar. Deze grafiek geeft de index aan van de rente van vijfjarige hypotheken. Dit plaatje loopt tot 2006, maar aan het eind zie je al de stijgende lijn. Die is doorgegaan tot 2008/2009 ergens, en daarna hard gaan zakken. Zoals je [url="[url]http://www.woonnieuws.nl/hypotheekrente-index[/url]"]hier[/url] kan zien is de index nu ongeveer 4,46. Kortom, historisch gezien bijna lager dan ooit, al was het enkele jaren terug nog een stuk lager...

Daarnaast is het nu dus een kopersmarkt, er staat veel meer te koop dan zo'n 3 jaar geleden en alles staat langer te koop en prijzen staan meer onder druk. Een voordeel is dat je dus meer tijd hebt, minder dingen voor je neus weggekaapt ziet worden, beter kan onderhandelen, etc.. Als je al een huis hebt betekend het dat je er bijna niet aan ontkomt dat je die eerst moet verkopen voor je iets nieuws kan kopen, maar als huurder is dit een perfect uitgangspunt voor kopen.
Wat de markt doet is overigens onbekend natuurlijk, even google'n leert dat de meningen enorm uiteenlopen, ook van experts. Van 'vanaf medio 2010 weer een lichte stijging' tot 'pas in 2015 oude niveau' tot aan voorspellingen van instortende markten zoals we ze in de VS gezien hebben, met 30% prijsverlagingen..
We zullen het zien. Mijn uitgangspunt is altijd geweest: koop voor je woongenot, en niet als belegging. Zorg dat je je woning goed kunt betalen en koop, zeker nu, iets waarvan je denkt dat je er niet over een paar jaar weer uit hoeft. Ik zou iedereen adviseren liever iets langer te wachten en in een keer iets te kopen waar je in kan groeien dan hals over kop een mini appartementje om vervolgens na 4 jaar er eigenlijk weer weg te willen en niet uit de kosten te komen omdat de markt tegenzat.. Let wel, als je huis nauwelijks stijgt in waarde zit je op het kleine beetje wat je hebt opgebouwd na toch met 10% restschuld van je kostenkoper...

Overige tips
- Check altijd m2's, globaal. Een van de huizen die ik bekeek had volgens Funda 88m2 woonoppervlak. Even meten leidde tot maximaal 69 m2 en een beschaamde eigenaar (geen verkoopmakelaar aanwezig). En die meting kon ook niet ruimer, het was een twee verdiepingenhuis zonder zolder en zelfs bij het meenemen vanhet trappenhuis etc. was 69 echt de max... erg slecht, en zonde van de tijd.
- Zoals uit mijn verhaal blijkt, iemand kan vragen wat 'ie wil voor een huis. Ga dus nooit af op een vraagprijs met het idee van "als ik er zoveel % af krijg heb ik een goede deal" of iets dergelijks, maar probeer te achterhalen wat het huis echt waard is, kijk ook naar eerdere transacties (via Kadaster voor 2,50 euro), etc.
- Maak je eigen keuzes. Als je graag een aankoopmakelaar wilt of juist niet, of je een hypotheekadviseur via een keten wilt of liever direct bij een bank gaat, alles heeft zijn voor en nadelen, probeer te vinden waar je zelf vertrouwen in hebt. De meeste van onder de 30 hebben zelf pas een of twee keer een huis gekocht en zijn dus niet bepaald experts. Zelf vond ik een aankoopmakelaar erg fijn, als je zoekt vind je ze die op no-cure-no-pay basis werken. Komt er dus geen leuk huis uit dan maak je ook geen kosten. Ook als het niet klikt kun je dus gewoon weer van ze af.
- Laatste tip: maak gebruik van alle diensten die je inhuurt, van advies tot aankoop, etc, maar vergeet nooit dat ze allemaal ook een eigenbelang hebben. Twijfel je ook maar ergens aan, ga dan voor de zekerheid uit van het ergste en vraag door of zoek uit.

Tot slot
Ik hoop halverwege mei een sleutel in mijn handen te hebben!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-09 16:02

djidee

Mr. Slungel

Wauw, bijzonder nuttige post! Dat biedt heel veel handvaten (samen met andere postings hier) voor een zoektocht die wij binnenkort willen gaan starten... Ik, 25 jaar, vast dienstverband in de ICT, zij, 25 jaar, 1,5jaar afgestuurd (HBO) en nog altijd niet aan de bak (die markt is pas beroerd :( ).
Alleen zit altijd nog te twijfelen, aangaande van alleen mijn loon, kun je zonder koop/start subsidies etc rond de 180.000 euro uitgeven aan een huis. Maar willen wij vergeleken met ons huidige huis er echt op vooruit gaan, en dat willen we, dan moeten we zoeken naar een degelijke 2 onder 1 kapper. Die liggen hier net boven de 2 ton met de vraagprijs (niet slaan daar in de randstad :+ ), dus dat ga ik in mijn eentje niet redden. En zolang mijn vriendin niet aan de bak is, wordt dat hem dus niet...

Aan de andere kant, zou je dus ook een rijtjeswoning kunnen kopen, maar daar zie ik tov onze huidige situatie (royale huurwoning, hoekhuis, 4 kamers boven, met 9x11 meter tuin, weliswaar kleine douche en slecht geisoleerd) weinig voordeel van, behalve dat je dan geen huur meer weggooid en je koopt in een goede tijd... Maar de huur die we nu wegdoen is 389,- per maand, koop je iets vergelijkbaars, ga je mbt woonlasten al snel richting het dubbele.. Choices, choices... Wel binnenkort eens een hypotheekadviseur opzoeken denk ik. Er zijn zoveel subsidie en koop regelingen te vinden op het web, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer, en kan niet duidelijk krijgen wat voor mij van toepassing is... Wellicht dat er toch constructies zijn waarop mijn wensen (die rond de 2 ton zouden gaan kosten) inpasbaar zijn

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
djidee schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 07:31:
Wauw, bijzonder nuttige post! Dat biedt heel veel handvaten (samen met andere postings hier) voor een zoektocht die wij binnenkort willen gaan starten... Ik, 25 jaar, vast dienstverband in de ICT, zij, 25 jaar, 1,5jaar afgestuurd (HBO) en nog altijd niet aan de bak (die markt is pas beroerd :( ).
Alleen zit altijd nog te twijfelen, aangaande van alleen mijn loon, kun je zonder koop/start subsidies etc rond de 180.000 euro uitgeven aan een huis. Maar willen wij vergeleken met ons huidige huis er echt op vooruit gaan, en dat willen we, dan moeten we zoeken naar een degelijke 2 onder 1 kapper. Die liggen hier net boven de 2 ton met de vraagprijs (niet slaan daar in de randstad :+ ), dus dat ga ik in mijn eentje niet redden. En zolang mijn vriendin niet aan de bak is, wordt dat hem dus niet...

Aan de andere kant, zou je dus ook een rijtjeswoning kunnen kopen, maar daar zie ik tov onze huidige situatie (royale huurwoning, hoekhuis, 4 kamers boven, met 9x11 meter tuin, weliswaar kleine douche en slecht geisoleerd) weinig voordeel van, behalve dat je dan geen huur meer weggooid en je koopt in een goede tijd... Maar de huur die we nu wegdoen is 389,- per maand, koop je iets vergelijkbaars, ga je mbt woonlasten al snel richting het dubbele.. Choices, choices... Wel binnenkort eens een hypotheekadviseur opzoeken denk ik. Er zijn zoveel subsidie en koop regelingen te vinden op het web, maar ik zie soms door de bomen het bos niet meer, en kan niet duidelijk krijgen wat voor mij van toepassing is... Wellicht dat er toch constructies zijn waarop mijn wensen (die rond de 2 ton zouden gaan kosten) inpasbaar zijn
Hoi Djidee.

Heel kort door de bocht zijn er eigenlijk twee échte starters-subsidies:
- koopsubsidie (landelijk geregeld vanuit een 'potje' bij de overheid.
- starterslening (via een stimuleringsfonds, en per gemeente op een eigen manier uitgevoerd)
Daarnaast zijn er nog tal van dingen als 'startershypotheken' e.d., maar daar zit de winst vooral in enkele tiendes rentekorting en dat mag allemaal niet echt een naam hebben.

Koopsubsidie:
Dit is een gift van de overheid, als je onder een bepaalde huizenprijs/inkomen zit is dit van toepassing, dan krijg je een aantal jaar een bijdrage van de overheid waardoor je in totaal meer kan lenen. Hoe hoger de prijs van je huis, hoe meer je kennelijk zelf al verdient en hoe minder de overheid je 'geeft'. Bij huizen van twee ton is er in ieder geval op dit gebied niets meer mogelijk weet ik uit uitzoek-ervaring, maar voel je vrij om er nog eens goed naar te kijken.

Starterslening:
Dit is een lening van de gemeente, meestal 3 jaar rentevrij, die bovenop het maximaal te lenen bedrag van je hypotheek komt. Elke gemeente heeft eigen voorwaarden, meestal komen die wel redelijk overeen, maar het scheelt toch weer per gemeente dus uitzoeken is wellicht handig. In Utrecht is het heel kort gezegd:
- je moet een huurwoning achterlaten
- de huizenprijs mag kosten koper maximaal 200.000 zijn
- je moet minimaal 3 jaar ingeschreven staan bij gemeente utrecht

Ik denk dat in jouw situatie best veel kan hebben aan een starterslening. Doordat deze 3 jaar rentevrij is zijn je woonlasten dan dus de eerste drie jaar gebaseerd op een hypotheek van 180K (jouw maximum) en na drie jaar wordt je getoetst. Is je inkomen dan hoog genoeg dan wordt de 30.000 omgezet naar een 'normale' lening, vergelijkbaar met je hypotheek. Is je inkomen nog 'te laag' dan wordt 'ie verlengd met weer 3 jaar rentevrij. Maar het blijft een lening, dus hoe eerder je kan beginnne met afbetalen hoe beter.
Enige nadeel is dat je huizenprijs k.k. max 200.000 mag zijn, dat kan er net voor zorgen dat sommige huizen afvallen. Maar dit scheelt per gemeente.

Ik moet nu naar werk, maar volgens mij kun je via google redelijk makkelijk op sites komen waar per gemeente de voorwaarden voor de starterslening omschreven staan.

Groet,
v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
Met een huur van krap 400 euro voor een groot huis kan je niet echt spreken van weggooien van geld, dit betaal je aan netto rente op een hypotheek van ongeveer 165.000 euro (5% rente), zonder dat je iets van kapitaal aan het opbouwen bent.

Daarnaast kan je ook nu al sparen/beleggen en daarmee kapitaal opbouwen. Op het moment dat jullie beiden werken zijn je mogelijkheden dan legio en heb je eea om de 1e verbouwing te doorstaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
drfrisbee schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:53:
Met een huur van krap 400 euro voor een groot huis kan je niet echt spreken van weggooien van geld, dit betaal je aan netto rente op een hypotheek van ongeveer 165.000 euro (5% rente), zonder dat je iets van kapitaal aan het opbouwen bent.

Daarnaast kan je ook nu al sparen/beleggen en daarmee kapitaal opbouwen. Op het moment dat jullie beiden werken zijn je mogelijkheden dan legio en heb je eea om de 1e verbouwing te doorstaan.
Hier ben ik het mee eens.. 400 euro is goedkoop wonen. Overigens woont Dijdee sowieso niet in de grote stad denk ik, aangezien 'ie voor iets meer dan 2 ton een twee onder een kap kan krijgen ;) .. In Utrecht heb je daar net een rijtjeshuis van 80m2 voor, in een vogelaar-wijk ..

NB: Nog een paar dingen die je zeker moet afwegen voor je gaat kopen:
- weet je zeker dat je relatie goed is?
- weet je zeker dat je de komende 5 jaar of liever langer in deze plaats wilt blijven wonen?
- weet je zeker dat je de komende jaren fulltime blijft werken?

Een huis kopen van zo'n 2 ton kost je sowieso 20.000 euro. Als je geluk hebt heb je dat na een jaar of vijf terugverdient, maar als je na een paar jaar bijvoorbeeld toch wilt gaan reizen en je huis weer op wilt geven, of je wilt in een andere plaats wonen omdat je daar een goede baan kan krijgen, etc.. tsja, dan is het toch wel zonde..

[ Voor 27% gewijzigd door Valorian op 19-03-2010 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Valorian schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 09:10:
[...]

Hier ben ik het mee eens.. 400 euro is goedkoop wonen. Overigens woont Dijdee sowieso niet in de grote stad denk ik, aangezien 'ie voor iets meer dan 2 ton een twee onder een kap kan krijgen ;) .. In Utrecht heb je daar net een rijtjeshuis van 80m2 voor, in een vogelaar-wijk ..
Klopt, 1 van de redenen dat ik in het noorden blijf zitten...
NB: Nog een paar dingen die je zeker moet afwegen voor je gaat kopen:
- weet je zeker dat je relatie goed is?
Check, 7 jaar inmiddels, waarvan 3 samenwonend
- weet je zeker dat je de komende 5 jaar of liever langer in deze plaats wilt blijven wonen?
Plaats en omgeving, zoeken in onze huidige woonplaats en een aantal dorpen (met een min. aantal voorzieningen) daarom heen.
- weet je zeker dat je de komende jaren fulltime blijft werken?
Twijfel, misschien naar 36 uur toe ivm hbo studie, maar dat doe ik alleen als ik er in salaris niet op achteruit gaat (gesprekken lopen met baas (= gelijk aan salarisverhoging van 10%))
Een huis kopen van zo'n 2 ton kost je sowieso 20.000 euro. Als je geluk hebt heb je dat na een jaar of vijf terugverdient, maar als je na een paar jaar bijvoorbeeld toch wilt gaan reizen en je huis weer op wilt geven, of je wilt in een andere plaats wonen omdat je daar een goede baan kan krijgen, etc.. tsja, dan is het toch wel zonde..
Daarom willen we het ook in 1x goed doen en liever toch wachten tot er een huis voorbij komt waar we goed in terecht kunnen.. Ons huidige huis voldoet prima voor ons 2en, en 1 ukkepuk en zelfs 2 zou eventueel ook kunnen, maar het liefst zit ik in een goed en 'klaar' huis op het moment dat er klein grut komt... En aangezien er een klokje begint te tikken (niet bij mij :+ ) ben ik toch om me heen aan het kijken voor de mogelijkheden

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 08:21
Vanmorgen heb ik samen met mijn vriendin alles afgerond bij de notaris en zijn we nu eigenaar van ons eerste huis. :)

Het is nog verdomde spannend geworden, omdat ik 2 weken geleden een brief kreeg van de notaris; gefeliciteerd bladibla en of we wel wisten dat we een vergunning nodig hadden. Wut? Nee, dat wist ik niet. Geen probleem dacht ik eerst, omdat ik al jaren in Utrecht woon. Maar in het weekend bedacht ik me ineens dat we ons vorig jaar hadden ingeschreven bij mijn ouders, om te kunnen profiteren van fiscaal partnerschap. We voldeden ineens niet meer aan de voorwaarden voor een vergunning. To make matters worse, was dat ook geen ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst, dus we zouden in gebreke worden gesteld als we geen vergunning zouden krijgen en dat kostte ons zo'n 18.000,- *slik*

Dus als de wiedeweerga naar de kvk en een registratie geregeld om zo een vergunning te krijgen. Pas gistermiddag werd die toegezegd en stond er niets meer in de weg om vanmorgen bij de notaris definitief te kopen :)

Wisten jullie dat je een vergunning nodig had? En door wie werd je dat verteld? De verkopende partij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Night-Reveller schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 13:33:
Vanmorgen heb ik samen met mijn vriendin alles afgerond bij de notaris en zijn we nu eigenaar van ons eerste huis. :)

Het is nog verdomde spannend geworden, omdat ik 2 weken geleden een brief kreeg van de notaris; gefeliciteerd bladibla en of we wel wisten dat we een vergunning nodig hadden. Wut? Nee, dat wist ik niet. Geen probleem dacht ik eerst, omdat ik al jaren in Utrecht woon. Maar in het weekend bedacht ik me ineens dat we ons vorig jaar hadden ingeschreven bij mijn ouders, om te kunnen profiteren van fiscaal partnerschap. We voldeden ineens niet meer aan de voorwaarden voor een vergunning. To make matters worse, was dat ook geen ontbindende voorwaarde in de koopovereenkomst, dus we zouden in gebreke worden gesteld als we geen vergunning zouden krijgen en dat kostte ons zo'n 18.000,- *slik*

Dus als de wiedeweerga naar de kvk en een registratie geregeld om zo een vergunning te krijgen. Pas gistermiddag werd die toegezegd en stond er niets meer in de weg om vanmorgen bij de notaris definitief te kopen :)

Wisten jullie dat je een vergunning nodig had? En door wie werd je dat verteld? De verkopende partij?
Naar de KvK om een woonvergunning te krijgen. Kun je die uitleggen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
Een dergelijk vergunningstelsel zullen wel meerdere gemeenten hebben, dus let er op bij aankoop.

Om een vergunning te krijgen moet je een maatschappelijke of economische binding hebben. Maatschappelijk kan bijvoorbeeld zijn dat je al langer in de regio woont, of er studeert. Economisch is bijvoorbeeld als je er werkt of een bedrijf hebt. Daarnaast krijg je altijd een vergunning als je werkeloos bent, asielzoeker, of ziek zwak en misselijk.

En het bleek het makkelijkst te zijn om gewoon een kvk registratie te regelen. Kost ca 50,- en je hebt dezelfde middag nog voldaan aan de voorwaarden. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Nu online

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Valorian schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 08:09:
[...]

Hoi Djidee.

Heel kort door de bocht zijn er eigenlijk twee échte starters-subsidies:
- koopsubsidie (landelijk geregeld vanuit een 'potje' bij de overheid.
- starterslening (via een stimuleringsfonds, en per gemeente op een eigen manier uitgevoerd)
Daarnaast zijn er nog tal van dingen als 'startershypotheken' e.d., maar daar zit de winst vooral in enkele tiendes rentekorting en dat mag allemaal niet echt een naam hebben.

Koopsubsidie:
Dit is een gift van de overheid, als je onder een bepaalde huizenprijs/inkomen zit is dit van toepassing, dan krijg je een aantal jaar een bijdrage van de overheid waardoor je in totaal meer kan lenen. Hoe hoger de prijs van je huis, hoe meer je kennelijk zelf al verdient en hoe minder de overheid je 'geeft'. Bij huizen van twee ton is er in ieder geval op dit gebied niets meer mogelijk weet ik uit uitzoek-ervaring, maar voel je vrij om er nog eens goed naar te kijken.

Starterslening:
Dit is een lening van de gemeente, meestal 3 jaar rentevrij, die bovenop het maximaal te lenen bedrag van je hypotheek komt. Elke gemeente heeft eigen voorwaarden, meestal komen die wel redelijk overeen, maar het scheelt toch weer per gemeente dus uitzoeken is wellicht handig. In Utrecht is het heel kort gezegd:
- je moet een huurwoning achterlaten
- de huizenprijs mag kosten koper maximaal 200.000 zijn
- je moet minimaal 3 jaar ingeschreven staan bij gemeente utrecht

Ik denk dat in jouw situatie best veel kan hebben aan een starterslening. Doordat deze 3 jaar rentevrij is zijn je woonlasten dan dus de eerste drie jaar gebaseerd op een hypotheek van 180K (jouw maximum) en na drie jaar wordt je getoetst. Is je inkomen dan hoog genoeg dan wordt de 30.000 omgezet naar een 'normale' lening, vergelijkbaar met je hypotheek. Is je inkomen nog 'te laag' dan wordt 'ie verlengd met weer 3 jaar rentevrij. Maar het blijft een lening, dus hoe eerder je kan beginnne met afbetalen hoe beter.
Enige nadeel is dat je huizenprijs k.k. max 200.000 mag zijn, dat kan er net voor zorgen dat sommige huizen afvallen. Maar dit scheelt per gemeente.

Ik moet nu naar werk, maar volgens mij kun je via google redelijk makkelijk op sites komen waar per gemeente de voorwaarden voor de starterslening omschreven staan.

Groet,
v.
Een huis kopen met koopsubsidie van 2 ton kan je hoe dan ook vergeten. Regel voor koopsubsidie is, is dat de koopsom niet groter of gelijk aan 167625 moet zijn oid *. Voor Starterslening ligt dit een stuk hoger, maar moet je de mazzel hebben dan de gemeente waar je nu in woont dat ook aanbied. Dat is lang niet altijd het geval of is stop gezet doordat ze moeten bezuinigen.

* Praktisch voorbeeld. Vorig jaar een ex-huurhuis van 174,5k gezien. Wij deden een bod en kregen het niet lager dan 172,5k. (stelletje woningcoorperatie fuckers). En fin, in 2009 lag de grens van de koopsom voor koopsubsidie op 163,5k. Dat betekend dat het gat daartussen opgevuld moet worden met roerende goederen. Daar trapte ze uiteraard niet in met een ex huurhuis en we konden het dus vergeten. Nu had dit exact ook zo geweest als het een gestoffeerd huis had betroffen: je mag gewoon niet te veel afwijken van die koopsom met roerende goederen. dus het gat tussen 200k en 167,5k ga je nooit redden met koopsubsidie.

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Notna schreef op vrijdag 19 maart 2010 @ 15:22:
[...]

Een huis kopen met koopsubsidie van 2 ton kan je hoe dan ook vergeten. Regel voor koopsubsidie is, is dat de koopsom niet groter of gelijk aan 167625 moet zijn oid *. Voor Starterslening ligt dit een stuk hoger, maar moet je de mazzel hebben dan de gemeente waar je nu in woont dat ook aanbied. Dat is lang niet altijd het geval of is stop gezet doordat ze moeten bezuinigen.

* Praktisch voorbeeld. Vorig jaar een ex-huurhuis van 174,5k gezien. Wij deden een bod en kregen het niet lager dan 172,5k. (stelletje woningcoorperatie fuckers). En fin, in 2009 lag de grens van de koopsom voor koopsubsidie op 163,5k. Dat betekend dat het gat daartussen opgevuld moet worden met roerende goederen. Daar trapte ze uiteraard niet in met een ex huurhuis en we konden het dus vergeten. Nu had dit exact ook zo geweest als het een gestoffeerd huis had betroffen: je mag gewoon niet te veel afwijken van die koopsom met roerende goederen. dus het gat tussen 200k en 167,5k ga je nooit redden met koopsubsidie.
Klopt. Overigens is de hoogte van de koopsubsidie afhankelijk van de huizenprijs, hoe dichter je op die 163,5K zit hoe minder subsidie. Dus het is maar de vraag of het nuttig is om te proberen nét die subsidie te halen, of dat je beter gewoon een huis kan zoeken wat je leuk vind (mits betaalbaar natuurlijk).

Verder is de koopsubsidie officieel beschikbaar tot eind 2011, maar het budget is bijna op, dus verwacht wordt dat er maar t/m mei nog nieuwe aanvragen kunnen worden gehonoreerd. Mede hiermee wordt ook verwacht dat er nog een soort eindsprintje komt op startershypotheken.

Wat starterslening betreft, hier doen toch best veel gemeenten aan mee, en hoewel dit een lening is en geen gift, is het uiteindelijk mijns inziens veel aantrekkelijker dan koopsubsidie. Als je de rente van de eerste drie jaar bij elkaar optelt (de renteloze-periode) bespaar je al snel net zoveel als normaal met koopsubsidie totaal zou ontvangen. Voorwaarde is wel dat je altijd eerst zelf maximaal leent, en dan aanvult met starterslening. Als je dus zelf volgens NHG normen al 180K mag lenen mag je dus niet een hypotheek van 190K nemen, 160K hypotheek en 30K starterslening, anders zou je 'onterecht' gebruik maken van de renteloze lening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Laatst online: 14-09 20:59
Ben benieuwd hoeveel geluk de huizenmarkt ons (vriendin+mij) gaat brengen.

We hebben een leuk ex huurhuis (randstad, tussenwoning, 100m2 woonoppervlak, bouwjaar 1990) gevonden in een leuke buurt. Vraagprijs is 219.000, ons maximum rekening houdend met wat verbouwingen 210.000, liefst 208.000 of lager (we hebben alle tijd dus een goede onderhandelingspositie, ook als dit huis het niet wordt). Nu schijnen woning corperatie's niet de meest flexibele onderhandelingspartners te zijn dus toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld en de situatie voorgelegd.

De aankoopmakelaar stond er niet afwijzend tegenover. En no cure - no pay dus mocht de verkopende partij echt enorm stug zijn dan is er nog geen man overboord. Donderdag waarschijnlijk voor de 2e keer bezichtigen (dit keer met de aankoopmakelaar) en dan een plan van aanpak maken.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat betreft de koopsubsidie,

Deze gaat waarschijnlijk april niet halen

https://www.senternovem.nl/koopsubsidie/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

martijn_tje schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04:
Ben benieuwd hoeveel geluk de huizenmarkt ons (vriendin+mij) gaat brengen.

We hebben een leuk ex huurhuis (randstad, tussenwoning, 100m2 woonoppervlak, bouwjaar 1990) gevonden in een leuke buurt. Vraagprijs is 219.000, ons maximum rekening houdend met wat verbouwingen 210.000, liefst 208.000 of lager (we hebben alle tijd dus een goede onderhandelingspositie, ook als dit huis het niet wordt). Nu schijnen woning corperatie's niet de meest flexibele onderhandelingspartners te zijn dus toch maar een aankoopmakelaar ingeschakeld en de situatie voorgelegd.

De aankoopmakelaar stond er niet afwijzend tegenover. En no cure - no pay dus mocht de verkopende partij echt enorm stug zijn dan is er nog geen man overboord. Donderdag waarschijnlijk voor de 2e keer bezichtigen (dit keer met de aankoopmakelaar) en dan een plan van aanpak maken.
Ai, ex huurhuizen zijn voor 99% amper van de prijs af te krijgen. Soms heb je echt mazzel dat het wilt lukken maar verder zal het ze aan hun kont roesten. Geen emotionele waarde en het geld hebben ze in vastgoed en niet nodig op de bank asap. Miss dat ze 2k eraf willen maar verder....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-09 23:37

nFo

Detroit family homes sell for just $10
http://www.telegraph.co.u...mes-sell-for-just-10.html

Heb ik stiekum wel zin in, lekker cheap. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Notna schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:39:
Ai, ex huurhuizen zijn voor 99% amper van de prijs af te krijgen. Soms heb je echt mazzel dat het wilt lukken maar verder zal het ze aan hun kont roesten. Geen emotionele waarde en het geld hebben ze in vastgoed en niet nodig op de bank asap. Miss dat ze 2k eraf willen maar verder....
Een huis aan de overkant is net verkocht voor 15k minder als de originele vraagprijs. Was van de zelfde verhuurder en heeft netaan 3 maanden gestaan, van 230 naar 215. Bij ons zou van 219 naar 210 al voldoende zijn. Het zal ons iig benieuwen.

We hebben gelukkig ook nog wel wat speelruimte maar mocht het echt niet lukken komen we ongetwijfeld wel wat anders leuks tegen. Voorlopig zitten we toch nog warm en droog. (bij ons dus ook nog geen emotionelewaarde of tijdsdruk)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul Hewson
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 06:23
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04:

Blij dat ik het al rond heb :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Vanaf welk moment is het mogelijk om koopsubsidie aan te vragen?

Ik heb morgen mijn tweede bezichtiging en mocht dat wat zijn zal ik tot aankoop aangaan, maar er komt natuurlijk nog wel wat bij kijken voordat alles rond is. Moet de sleutel al feitelijk in bezit zijn of kan het ook op een ander moment.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

wildcardxl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 11:17:
Vanaf welk moment is het mogelijk om koopsubsidie aan te vragen?

Ik heb morgen mijn tweede bezichtiging en mocht dat wat zijn zal ik tot aankoop aangaan, maar er komt natuurlijk nog wel wat bij kijken voordat alles rond is. Moet de sleutel al feitelijk in bezit zijn of kan het ook op een ander moment.
In principe heb je een hypotheek offerte nodig en een werkgeversverklaring, alsmede de daadwerkelijke koopprijs van de woning natuurlijk. Als de bank wilt, kan je dat in 1 dag regelen en het verzoek opsturen. Zie ook

https://www.senternovem.n...gestelde_vragen/index.asp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 22:04:

Inderdaad. Door het gefaal van de banken en het BKR is vandaag mijn aanvraag met een fictieve hypotheekofferte naar Senternovem gestuurd. Volgens de hypotheekadviseur was het "nu of nooit".

Met die gedachte heb ik dus ook de bank verantwoordelijkvoor mijn (volkomen onterechte) BKR registratie en het BKR het vuur aan de schenen gelegd.

En dat heeft geholpen. _/-\o_
Ik ben dus nu eindelijk van mijn registratie af. Jammer dat het bloed, zweet en tranen moest kosten om het zover te krijgen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Op het aanvraag formulier moet je aangeven of je met iemand komt samenwonen, mijn studerende vriendin met een bijbaantje komt bij mij inwonen maar het huis komt volledig op mijn naam te staan. Doe ik er verstandig aan om haar te vermelden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
Er staat ongetwijfeld wel uitgelegd wat telt als samenwonen (contract, bijdragen in de lasten oid). Als het daaraan voldoet, moet je haar gewoon opgeven. Mijn ervaring is dat je je gewoon het beste aan de regels kunt houden.
Let wel op of je moet aangeven of je nú al samenwoont, of op het nieuwe adres gaat samenwonen. Misschien scheelt dat nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dat de koopsubsidie sneller op raakt dan verwacht is bekend, en zojuist nog gepost..

Echter nu blijken ook de startersleningen een minder lang leven beschoren dan ingeschat. Niet zo vreemd natuurlijk, er is gewoon een potje voor en leeg = leeg, maar toch nog even in het nieuws: eind van het jaar zou het al wel eens op kunnen zijn...

http://www.nuzakelijk.nl/...tersleningen-sneller.html

Kortom, wie nog wil genieten van dergelijke subsidies en regelingen moet snel zijn. De kans dat iets soortgelijks weer in het leven wordt geroepen acht ik met het oog op de bezuinigingen die er aan komen erg klein. Zelf ga ik morgen tekenen, inclusief een starterslening. Voor mij betekend het simpelweg het verschil tussen een etagewoning en een eigen huisje, ben er dus erg blij mee.

Sowieso interessant om het nieuws in de gaten te houden als huizenbezitter of als je aan het orienteren bent. Zelf net dus net gekocht, in een klimaat waarbij de prijzen net een beetje aan het stabiliseren zijn en misschien weer hard gaan stijgen straks. Dat zou (voor mij) natuurlijk leuk zijn. Anderzijds staat ook de hypotheekrenteafstrek ter discussie, iets wat ook voor een daling zou kunnen gaan zorgen, net als in Zweden destijds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sieger
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 07-07-2017
Valorian, mag ik vragen in welke wijk in Utrecht je een huis gevonden/gekocht hebt?

Ik woon zelf bijna 2jaar in Utrecht in een dure huur appartement (800 p/m zonder GWE) in de leidscherijn, daar tegenover heb ik +-120m2 en een eigenparkeerplaats (achter hek/op prive terrein). langzaamerhand begint het mij te irriteren dat ik 800euro 'weg gooi' p/m voor deze woning (vrij gehorig en toch afgezonderd van de 'leuke' zaken van een stad) en ben ik begonnen met een zoektoch, tot dus ver kom ik met een jaar salaris van +-40.000 niet aan een hypotheek/woning naar mijn wensen (oke het hoeft niet de playboy mansion te zijn maar iets in de buurt... ;) ).

Voorlopig hou ik funda en de woning markt in de gaten hopende op ene leuke starterswoning waar ik zelf meerwaarde aan kan creeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djidee

djidee

Mr. Slungel

Starterslening had voor mij een optie kunnen zijn (zie posts eerder in dit topic), maar nu blijkt dat de gemeenten waarin wij zoeken, ze alle 3 die optie niet aanbieden...
Dus geen voordeeltjes voor mij wat dat betrefd, dus wordt geheel op eigen kracht...
En de impact van de hypotheekrente aftrek die mogelijk gaat verdwijnen moet ik ook nog zien... Lagere max hypotheek (immers, krijg je het verschil bruto/netto lasten niet meer), maar de huizenprijzen zullen ook wel een klap krijgen, maar dat zal langer op zich laten wachten...

"Mekker, blaat"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

wildcardxl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 19:52:
Op het aanvraag formulier moet je aangeven of je met iemand komt samenwonen, mijn studerende vriendin met een bijbaantje komt bij mij inwonen maar het huis komt volledig op mijn naam te staan. Doe ik er verstandig aan om haar te vermelden?
Uiteraard moet je haar vermelden, ook al betaald ze geen drol er aan mee :)
djidee schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 07:40:
Starterslening had voor mij een optie kunnen zijn (zie posts eerder in dit topic), maar nu blijkt dat de gemeenten waarin wij zoeken, ze alle 3 die optie niet aanbieden...
Dus geen voordeeltjes voor mij wat dat betrefd, dus wordt geheel op eigen kracht...
En de impact van de hypotheekrente aftrek die mogelijk gaat verdwijnen moet ik ook nog zien... Lagere max hypotheek (immers, krijg je het verschil bruto/netto lasten niet meer), maar de huizenprijzen zullen ook wel een klap krijgen, maar dat zal langer op zich laten wachten...
Starterslening is vanuit de gemeente waar je nu woont niet waar je heen gaat. Tenminste, dat is wat verschillende makelaars ons konden vertellen.

Ah, ik zie dat dit verschilt per gemeente, my bad

[ Voor 49% gewijzigd door Notna op 24-03-2010 07:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:09

inXs

known as inXs

nFo schreef op zondag 21 maart 2010 @ 01:48:
Detroit family homes sell for just $10
http://www.telegraph.co.u...mes-sell-for-just-10.html

Heb ik stiekum wel zin in, lekker cheap. :P
Mmm zou je dat gewoon vanuit NL kunnen kopen?

superB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sieger schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 07:27:
Valorian, mag ik vragen in welke wijk in Utrecht je een huis gevonden/gekocht hebt?

Ik woon zelf bijna 2jaar in Utrecht in een dure huur appartement (800 p/m zonder GWE) in de leidscherijn, daar tegenover heb ik +-120m2 en een eigenparkeerplaats (achter hek/op prive terrein). langzaamerhand begint het mij te irriteren dat ik 800euro 'weg gooi' p/m voor deze woning (vrij gehorig en toch afgezonderd van de 'leuke' zaken van een stad) en ben ik begonnen met een zoektoch, tot dus ver kom ik met een jaar salaris van +-40.000 niet aan een hypotheek/woning naar mijn wensen (oke het hoeft niet de playboy mansion te zijn maar iets in de buurt... ;) ).

Voorlopig hou ik funda en de woning markt in de gaten hopende op ene leuke starterswoning waar ik zelf meerwaarde aan kan creeren.
Hoi Sieger: ik heb gekocht in de wijk Zuilen-West. Dat is de wijk tussen de marnixlaan - amsterdamse straatweg - berlage-as (ben straatnaam even kwijt). Een deel van Utrecht Noordwest wat bekend staat als middenmoter-wijk. Niet op de vogelaarlijst (in tegenstelling tot Zuilen Noord-Oost (aan de vecht) en Ondiep (onder de marnixlaan). Ietwat volks, maar naar het schijnt niet zo erg als bijv. ondiep. Verder heb je daar zo'n 80 m2 en een tuintje op zuid-west voor rond de 2 ton. Het is alleen lastig om iets te vinden waar ook de badkamer al boven zit (zat vaak achter keuken in nisje verstopt), een beetje onderhouden is, etc. Het zijn veelal charmante jaren dertig huizen, vaak nog glasinlood raampjes, etc. Qua onderhoud wat duurder waarschijnlijk, en relatief klein, maar doordat de keuken meestal in een uitbouw zit heb je nog best wat woonkamer over.

Andere leuke wijk is 2e Daalsedijk, die is ook betaalbaar en dichter op centrum.. Voordeel van Zuilen West is dat er nu heel veel te koop staat en heel lang, dus meer onderhandelingsruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
Zuilen west is inderdaad een populaire wijk voor starters met iets meer budget dan gemiddeld. Niet duur inderdaad, veel waar voor je geld omdat je een tuintje hebt en je het kan opknappen. Ik sluit niet uit dat ik daar over een paar jaartjes ook kom te wonen. :)

Er zijn ook plekken waar je niet moet gaan zitten. Ik ben er zelf al vaak door zuilen en omgeving gereden op zoek naar leuke woningen en het contrast tussen de verschillende wijken is echt groot. Steek een straat over en je bent zo in een mindere wijk, duidelijk te herkennen aan de rommel op straat, geparkeerde scooters en de 3e of 4e hands hands autotjes. Naambordjes scannen is ook een goede indicator voor de leefbaarheid in de wijk.

Het stuk tussen de Sweder van Zuylenweg en de marnixlaan moet je niet zitten, als ook ten oosten van de burgermeester van tuylkade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nFo
  • Laatst online: 21-09 23:37

nFo

De service kosten kun je zeker niet meenemen in de hypotheek of wel ?
Of via de belastingdienst deels terug krijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door nFo op 24-03-2010 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Volgens mij niet, tenminste toen ik in een appartement woonde (2004-2007) was dat niet het geval.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:48
Nopes, niet mogelijk. Zijn immers niet direct gelieerd aan de waarde van de woning.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Boel indrukken gehad de laatste week, kwam voornamelijk doordat ik een heleboel zekerheid wou hebben over hoe alles nou in elkaar zat met financiën en vergat helemaal waar het om ging. Het uitzoeken van een leuke woning.

Vandaag de tweede bezichtiging gehad en verliefd geworden op een huis. Het huis is een voormalige huurwoning en staat in een gezellige wijk (mix tussen volkswijk en yuppenwijk). Mijn vriendin wou altijd graag gaan wonen in hardenberg ik altijd in coevorden alleen toen kwam deze woning langs en besloten dat Hardenberg zo slecht nog niet is. Mijn vriendin die knijpt hem nu behoorlijk want na vandaag heb ik besloten dat ik dit huis wil hebben en de voorlopige koopakte wil gaan tekenen. Zo juist de vriendin dit verteld en die begon te duizelen en belt me later even terug. (al dat geld, al dat geld).

Overigens zijn er wel twee zaken die mij enigzins bezorgd maken. Het huis is een voormalig huurwoning en de vorige bewonders hebben de tuin niet netjes achtergelaten. Er staat een gigantische vijver in de tuin waar wel twee vrachtwagens voor nodig zijn om dit weg te krijgen. De makelaar gaf aan dat de woningbouwstichting dit waarschijnlijk wel zou willen doen maar dit kon volgens haar niet in de voorlopige koopakte. Ik vind dit wel een gigantische ontbindende voorwaarde want wat voor werk dit wel niet met zich mee brengt.

Tevens zit er een bijkeuken aan met een plat dak, dit dak is wat lek en het hout is op een plek doorgerot, hierbij hetzelfde verhaal, woningbouwstichting zou hier 'naar kijken'.

Op deze twee punten na, een leuke woning met een diepe tuin, 3 slaapkamers 1ste verdieping met redelijke badkamer, tweede verdieping een laats slaapkamer en veel bergruimte.

Niet het grootste huis en uiteraard geen 'droom' huis. Maar met mijn 22 jaar ben ik harstikke tevreden.

Morgen makelaar en hypotheekadviseurs maar eens bij langs bellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Toch de vijver en dat soort dingen in het contract laten opnemen. Mondelinge toezeggingen zijn geen fluit waard.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:36
Zeker als de vijver in de tuin staat. Lijkt me bouwtechnisch niet verantwoord.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Cyberpope schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 23:20:
Toch de vijver en dat soort dingen in het contract laten opnemen. Mondelinge toezeggingen zijn geen fluit waard.
Mee eens. Wat niet schriftelijk vastgelegd is gebeurt niet, punt.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
Gonadan schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:30:
[...]

Mee eens. Wat niet schriftelijk vastgelegd is gebeurt niet, punt.
En wat je schriftelijk wil vastleggen moet dusdanig duidelijk en helder gebeuren dat er ook niet onderuit te komen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Correct me if i'm wrong...maar een voorlopige koopakte is toch gewoon een koopakte met ontbindende voorwaarden? Dus imo zou juist die vijver en dat lekke dak in de voorlopige koopakte moeten staan!

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
En als de woningstichting geen gedoe wil met andere koopcontracten (vaak doen ze dit op projectbasis; ze dringen je waarschijnlijk ook nog een notaris op die jij mag gaan betalen) dan heb je nog een andere oplossing: offertes voor beide zaken opvragen en domweg in mindering brengen op de prijs en anders afscheid nemen.

In elk geval eens met hierboven: wat niet vast ligt gebeurt niet. Vergeet niet dat (het merendeel van de) makelaars alles doen om een huis te verkopen.

[ Voor 38% gewijzigd door Rukapul op 25-03-2010 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Night-Reveller schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:26:
Zuilen west is inderdaad een populaire wijk voor starters met iets meer budget dan gemiddeld. Niet duur inderdaad, veel waar voor je geld omdat je een tuintje hebt en je het kan opknappen. Ik sluit niet uit dat ik daar over een paar jaartjes ook kom te wonen. :)

Er zijn ook plekken waar je niet moet gaan zitten. Ik ben er zelf al vaak door zuilen en omgeving gereden op zoek naar leuke woningen en het contrast tussen de verschillende wijken is echt groot. Steek een straat over en je bent zo in een mindere wijk, duidelijk te herkennen aan de rommel op straat, geparkeerde scooters en de 3e of 4e hands hands autotjes. Naambordjes scannen is ook een goede indicator voor de leefbaarheid in de wijk.

Het stuk tussen de Sweder van Zuylenweg en de marnixlaan moet je niet zitten, als ook ten oosten van de burgermeester van tuylkade.
Haha, we zullen het zien, het stuk tussen Sweder.. en Marnixlaan is namelijk precies waar ik gekocht heb. Maar zoals je al zei, het scheelt echt enorm per straat. Ik heb het idee dat mijn straat wel meevalt, maar echt weten doe ik het pas als ik er woon. Wat ik wel gedaan heb is een keer of tien door de wijk fietsen, overdag, maar ook bijv. om 4 uur 's nachts, of op vrijdagavond, het ligt niet ver van mijn huidige woning dus af en toe iets omrijden na een kroegbezoek was niet veel moeite. Dat geeft toch een beter beeld dan alleen maar een paar keer met de auto aankomen voor de bezichtigingen.

Volgens mij valt 'mijn' deel van de wijk nog wel mee. Oostelijk van de Burg.Tuylkade is echt kut inderdaad, dat is de voormalige 'betonbuurt', lelijke huizen en veel rommel op straat.

Ook zou ik nooit naast of tegenover een schoolplein gaan wonen of bij een winkelcentrum. Daar komen toch veel hangjongeren samen en het geeft lawaai overlast.

Keuzes keuzes.. Voordeel van het huis wat ik nu heb is dat het ruim genoeg is voor mijzelf en later misschien een partner, je er zelfs met een kind nog wel ruimte genoeg hebt. Maar er zijn nog uitbouwopties, zo zou de (nu nog ongeisoleerde) zolder kunnen worden verruimd met een dakkapel of complete geveloptrekking en kan de achterkant nog verder uitgebouwd zonder dat je dan geen tuin meer overhoudt. Dit is voor mij op korte termijn niet zo relevant, maar vind het wel fijn om in een 'flexibel' huis te wonen en denk ook dat het beter zijn marktwaarde behoudt dan een huis van dezelfde aan m2's wat geen kant meer op kan. Een van de redenen dat het slecht liep met verkoop (1,5 jaar te koop gestaan) is naast 'de markt' en een te hoge vraagprijs dat er nog geen CV in zat. Die ga ik er meteen inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• disbehave
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Heb een vraag over toetsingsinkomen NHG, hopelijk dat iemand mij hier duidelijkheid over kan scheppen.

Ik ben bij twee instanties voor adviesgesprekken over hypotheken, hier wordt in rekenvoorbeelden als bruto-inkomen aangehouden 12 x mijn huidige maandsalaris (vanuit laatste loonstrook) + 8% vakantiegeld. Ik hoorde dat de NHG kijkt naar het totaal verdiende salaris in de laatste 12 maanden.
Gezien mijn salaris per 1-jan jl. redelijk verhoogd is is die situatie minder gunstig (mag minder lenen). Weet iemand die een NHG-aanvraag heeft gedaan welk inkomen wordt gehanteerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
disbehave schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 12:48:
Heb een vraag over toetsingsinkomen NHG, hopelijk dat iemand mij hier duidelijkheid over kan scheppen.

Ik ben bij twee instanties voor adviesgesprekken over hypotheken, hier wordt in rekenvoorbeelden als bruto-inkomen aangehouden 12 x mijn huidige maandsalaris (vanuit laatste loonstrook) + 8% vakantiegeld. Ik hoorde dat de NHG kijkt naar het totaal verdiende salaris in de laatste 12 maanden.
Gezien mijn salaris per 1-jan jl. redelijk verhoogd is is die situatie minder gunstig (mag minder lenen). Weet iemand die een NHG-aanvraag heeft gedaan welk inkomen wordt gehanteerd?
? Ik heb gisteren alles getekend m.b.t. de financiering, en heb al die tijd (vanaf medio januari) bij adviesgesprekken gewoon gewerkt met mijn laatste salarisstrookje, ook van januari dus (en ook hoger dan december). Bij meerdere adviseurs werd er steeds alleen gevraagd naar mijn huidige bruto inkomen. Ik heb nergens iets gehoord over 'de laatste 12 maanden'.

Waarom vraag je het eigenlijk niet gewoon aan de adviseurs war je geweest bent? Een belletje en je bent eruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Iemand er een idee van hoe lang het duurt totdat de voorlopige koopakte in mijn mailbox zit? vandaag gebeld dat ik het allemaal door wil laten gaan, verkoopmakelaar gaat nu contact opnemen met de verkopende partij over mijn eisen en zou mij vervolgens terugmailen met hun bevindingen. Vanmorgen 9 uur contact gehad, heb totaal geen geduld, zit constant mijn mailbox te f5-en:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• k0ewl
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 18-08-2023
Verhip, ik heb een aantal weken geleden de voorlopige koopakte van een huis getekend. Na de rabobank gegaan voor een hypotheek en ook alles geregeld. Verzekeringen allemaal via mijn eigen persoon laten gaan. Het enige waar het wachten op was, was de starterslening. Na veel gedoe omdat mijn vriendin bij mij in komt wonen, maar ze wel volledig buiten de hypotheek gelaten wil worden, ook opeens veel gegevens op moest sturen. De financiering moet voor 1 april rond zijn en daarom hebben we maar snel een verklaring getekend dat ze niet bij me intrekt. Dinsdag opnieuw getoetst en ze hebben exact een advies gegeven voor het bedrag dat ik al had gedacht. Dus dat is super goed nieuws!
Net met de gemeente Breda gebeld, maar daar neemt natuurlijk niemand de telefoon op. Straks nog maar eens proberen.
Ondertussen heb ik morgenmiddag de afspraak om de bankgarantie af te geven. Ik blijf het heel erg spannend vinden. Het enige wat nog moet is de krabbel van de gemeente Breda! *O*

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
wildcardxl schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 13:03:
Iemand er een idee van hoe lang het duurt totdat de voorlopige koopakte in mijn mailbox zit? vandaag gebeld dat ik het allemaal door wil laten gaan, verkoopmakelaar gaat nu contact opnemen met de verkopende partij over mijn eisen en zou mij vervolgens terugmailen met hun bevindingen. Vanmorgen 9 uur contact gehad, heb totaal geen geduld, zit constant mijn mailbox te f5-en:P
Hangt helemaal van de andere partij af denk ik... Zelf heb ik op den duur een eindbod gedaan, vervolgens lieten ze me anderhalve week wachten, om op een vrijdag om 11.00 terug te bellen met een soort 'tegenbod' op mijn eindbod (2,5K erbovenop), en wilden ze voor 15.00 dezelfde dag een reactie. Beetje frustrerend. Maar goed, vond het nog steeds een prima prijs (huis was in 2008 221,5K, toen verlaagd naar 209,5K en nu gekocht voor 190K).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Het bod gedeelte zijn we al voorbij, het was een vaste prijs en deze heb ik ook al geaccepteerd. Dus het lijkt mij een administratieve handeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
k0ewl schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 13:58:
... De financiering moet voor 1 april rond zijn en daarom hebben we maar snel een verklaring getekend dat ze niet bij me intrekt. Dinsdag opnieuw getoetst en ze hebben exact een advies gegeven voor het bedrag dat ik al had gedacht. Dus dat is super goed nieuws!
...
Exact, als het huis van jou is, kan jij alleen beslissen wie er in komt te wonen en niemand anders :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:08
wildcardxl schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:33:
Het bod gedeelte zijn we al voorbij, het was een vaste prijs en deze heb ik ook al geaccepteerd. Dus het lijkt mij een administratieve handeling.
Ik geloof dat de makelaar eerst het contract op gaat stellen (standaard NVM) en de daarbij behorende stukken.
Volgens mij gaat het daarna naar de verkoper die het door moet lezen en ondertekenen.
Waarna het bij jou in de brievenbus beland.

Kan dus zo een week duren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Yohost! schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 13:30:
[...]

Ik geloof dat de makelaar eerst het contract op gaat stellen (standaard NVM) en de daarbij behorende stukken.
Volgens mij gaat het daarna naar de verkoper die het door moet lezen en ondertekenen.
Waarna het bij jou in de brievenbus beland.

Kan dus zo een week duren!
Dat is een mogelijkheid, een andere mogelijkheid is dat ze gewoon bellen om een keer in de middag samen met de verkopers samen te komen, en tegelijkertijd het contract te ondertekenen.
Als je al uit de onderhandelingsfase bent, verwacht ik wel dat daar snel afspraken over komen, want zeker de verkoper heeft pas zekerheid als het koopcontract getekend is ( Je hebt wettelijk enkele dagen bedenktijd ). Voor de verkoper is een mondelinge afspraak al wel bindend, echter is dat alsnog lastig om te bewijzen als koper. Het is dus voor beide partijen fijn als het zo snel mogelijk allemaal op papier staat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 26-08 21:20
voor NHG hebben ze altijd een inkomen nodig wat van de afgelopen 3 maanden is anders krijg je er geen hypotheek op.
je toetsinkomen mag dus niet ouder zijn dan 3 maanden.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
wildcardxl schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:33:
Tsja.. bij mij duurde het twee dagen en toen had ik een concept-akte in de mail om vast door te lezen. Daar hebben we nog wat foutjes uit gehaald, vervolgens goedgekeurd. Toen duurde het nog ruim een week voor de verkopers de echte akte tekenden, en nog een halve week voor ik daar zelf tijd voor maakte.

Wat een beetje onhandig van me was was dat ik dacht dat ik vier weken had voor financiering vanaf het moment van tekenen akte. Daarom had ik niet zo'n haast met het tekenen en liet ik er nog een kleine week overheen gaan. Maar dat bleek vanaf moment dat ik mondeling akkoord gaf. Na het gesukkel bleef er dus nog maar anderhalve week over voor de financiering, praktisch onmogelijk i.v.m. starterslening die al 10 werkdagen nodig had voor toewijzingsbrief. Dat betekende dus meteen verlengen... Inmiddels alles op orde :P en 12 mei mijn huis in! Kent iemand nog een goede CV monteur in Utrecht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadKill21
  • Niet online

RoadKill21

Mn naam is niet Haas, maar Han

Lange tijd heb ik hier zitten lurken, ik heb nu net een openingsbod gedaan op een appartement.
Koopsubsidie kwam ik helaas niet ver genoeg mee, dus starterslening + hypotheek it is.
Bedankt aan iedereen die aan dit topic heeft bijgedragen, je plukt altijd weer wat nuttige informatie mee.
Nu afwachten... spannend :P :D

Voor de mensen die nog koopsubsidie willen, schiet op man, niet wachten nu doen!
volgende week heb je pech en is het op of ben je te laat met aanvragen.
nog maar 1290 aanvragen te gaan, gisteren was dit 1510!, het gaat nu echt hard.

Cherish your memories, but don't live in the past. Always outdated specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Om even een kleine update te doen:

Heb inderdaad de vijver en de het lekkende dak van de bijkeuken laten opnemen in het koopcontract, de verkopende partij heeft dit geaccepteerd en ik heb vandaag (ja op een zaterdag er waren vandaag allemaal open dagen dus ze waren open) en dit hebben ze geaccepteerd.

Blijkbaar waren ze dit al van plan want vanmorgen had ik het getekend en tegen 6 uur ging ik er kijken en stond er een man in de tuin die al halverwege met de vijver was:D.

Dat schiet dus allemaal al op. Al mijn gegevens liggen nu allemaal al bij de hypotheekadviseur. (ingevuld ingescand en opgestuurd) en breng de originelen allemaal maandag naar hem. Ik hoop dat hij nog op tijd is met mijn koopsubsidie aanvraag! Overigens ben ik met een hypotheek bij florius uitgekomen, daarvoor van 2 andere adviseurs offertes van Direkt bank en Fortis ASR gehad maar deze waren allebij stuk voor stuk minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

wildcardxl schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:07:
Om even een kleine update te doen:

Heb inderdaad de vijver en de het lekkende dak van de bijkeuken laten opnemen in het koopcontract, de verkopende partij heeft dit geaccepteerd en ik heb vandaag (ja op een zaterdag er waren vandaag allemaal open dagen dus ze waren open) en dit hebben ze geaccepteerd.

Blijkbaar waren ze dit al van plan want vanmorgen had ik het getekend en tegen 6 uur ging ik er kijken en stond er een man in de tuin die al halverwege met de vijver was:D.

Dat schiet dus allemaal al op. Al mijn gegevens liggen nu allemaal al bij de hypotheekadviseur. (ingevuld ingescand en opgestuurd) en breng de originelen allemaal maandag naar hem. Ik hoop dat hij nog op tijd is met mijn koopsubsidie aanvraag! Overigens ben ik met een hypotheek bij florius uitgekomen, daarvoor van 2 andere adviseurs offertes van Direkt bank en Fortis ASR gehad maar deze waren allebij stuk voor stuk minder.
Poeh, maandag de aanvraag op de post, dan is het dinsdag binnen en gaat de klok lopen. Bij ons duurde het the better part of 5 weeks...

Ik help het je in iig hopen! Overigens kan je de aanvraag altijd zelf opsturen he, zolang je maar een hypotheek offerte nummer hebt :) Maar daar zal je wel de adviseur voor nodig hebben ;)

Overigens, stuur je het met de post of middels de digitale manier (DigiD)? Schijnt dat die sneller is, zelf geen ervaring mee helaas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wildcardxl schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:07:

[...]

Overigens ben ik met een hypotheek bij florius uitgekomen, daarvoor van 2 andere adviseurs offertes van Direkt bank en Fortis ASR gehad maar deze waren allebij stuk voor stuk minder.
Direkt Bank, daar krijg ik nog steeds een beetje een vreemde smaak van in mijn mond. Bij de Hypotheker wilden ze me 5 jaar geleden ook, bijna koste wat kost, aan een hypotheek van Direkt Bank helpen. Ze konden niet verklaren, waarom hun aanbieding van de Direkt Bank beter zou zijn dan de - uiteraard goedkopere - offerte die ik had liggen van ABN AMRO. Ze konden ook ABN AMRO leveren, maar volgens mij kregen ze een hogere provisie voor Direkt Bank. Nouja, graag of niet he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Dit hoor ik dus ook, alleen geeft mijn hypotheekadviseur aan dat hij mijn aanvraag per email kan sturen? Weet je ik weet ook niet altijd wat ik moet geloven de hele aanvraagprocedure naar die koopsubsidie vind ik niet goed inzichtelijk. Maarja al met al heb ik wel een goed gevoel bij mijn hypotheekadviseur, alleen heb ik wel een beetje het gevoel dat ik alles zo kant en klaar aan hem heb aangeleverd dat ik zijn provisie wel wat lager kon. Maarja daar heb ik zelf voor gekozen en heb ik nu maar te accepteren.

Het grote voordeel voor mij nu is dat mijn hypotheekadviseur, verkoopmakelaar, notaris en de verkopende partij (woningbouwstichting) allemaal in 1 pand zitten. Dit zou alles wel wat sneller moeten laten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Nou dat van die Direkt bank dat had ik wel vrij snel in de gaten, als ik daar voor had gekozen had de hypotheekadviseur €800 meer provisie gekregen dan bij florius. Toen ik later het aanbod van florius van de derde adviseur aan de twee met direkt bank voorlegde toen zeiden ze in 1x ohhhh maar dat hebben wij ook en kunnen wij je ook bieden.

Die 2 vielen op basis van vertrouwen dus ook meteen al af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-08 09:47
Als je een adviseur adviezen van een ander laat zien kunnen ze dat altijd bieden, immers willen ze niet uit de boot vallen. Adviseurs laten zelden het achterste van hun tong zien als je ze laat werken op basis van provisie. Beter imo is dat je ze per uur betaald (rekenen ze zo 150 euro per uur voor) maar dan komen ze me een stuk onafhankelijker over dan via een provisie van de bank. Bedenk je daarnaast dat van de provisie die via de bank ze maar een klein deel krijgen, de rest ziet de bank als hun advieskosten waar ze geen aanspraak op kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FaceDown
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-09 23:50

FaceDown

Storende factor.

Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 22:50:
[...]

Direkt Bank, daar krijg ik nog steeds een beetje een vreemde smaak van in mijn mond. Bij de Hypotheker wilden ze me 5 jaar geleden ook, bijna koste wat kost, aan een hypotheek van Direkt Bank helpen. Ze konden niet verklaren, waarom hun aanbieding van de Direkt Bank beter zou zijn dan de - uiteraard goedkopere - offerte die ik had liggen van ABN AMRO. Ze konden ook ABN AMRO leveren, maar volgens mij kregen ze een hogere provisie voor Direkt Bank. Nouja, graag of niet he....
Dat is inderdaad een bekend "truukje" van de hypotheker. Ze roepen om het hardst dat ze zo onafhankelijk zijn maar in werkelijkheid is daar natuurlijk niets van waar. Ik zou daar never nooit een stap binnen zetten.

Groetjes, FaceDown.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

Dido

heforshe

FaceDown schreef op zondag 28 maart 2010 @ 11:50:
Dat is inderdaad een bekend "truukje" van de hypotheker. Ze roepen om het hardst dat ze zo onafhankelijk zijn maar in werkelijkheid is daar natuurlijk niets van waar. Ik zou daar never nooit een stap binnen zetten.
Onze hypotheek hebben we nu via de Hypotheekshop geregeld, waar we de keuze hadden om per uur of op provisiebasis te betalen. Bij alle mogelijkheden konden we meekijken naar de geldende provisie.
Bij sommige producten kreeg je als klant een extra (rente)korting als de bank geen provisie hoefde uit te keren, dus dan kun je afwegen of het interessanter is om de adviseur op uurbasis te betalen. Uiteindelijk zijn we toch voor provisie gegaan, omdat er bij onze keuze geen extra voordeel meer zat als er geen provisie werd gegeven (wel een kroting op de afsluitkosten, maar dat was minder dan we zouden betalen op uurbasis).

Nu zal het hele beeld alsnog wel gekleurd zijn geweest door de adviseur (hey, hij zit er ook om zijn brood te verdienen) maar het gaf in ieder geval een "gevoel" van openheid. Dat schept ook meteen een stuk meer vertrouwen in een adviseur.

Ik heb zelf bij een hypotheek liever een goed gevoel en duidelijkheid dan het idee dat ik ergens genaaid ben en met vragen blijf zitten. En daar wil ik dan best wat meer voor betalen.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 20:39
Dido schreef op zondag 28 maart 2010 @ 14:15:
[...]

Onze hypotheek hebben we nu via de Hypotheekshop geregeld, waar we de keuze hadden om per uur of op provisiebasis te betalen. Bij alle mogelijkheden konden we meekijken naar de geldende provisie.
Bij sommige producten kreeg je als klant een extra (rente)korting als de bank geen provisie hoefde uit te keren, dus dan kun je afwegen of het interessanter is om de adviseur op uurbasis te betalen. Uiteindelijk zijn we toch voor provisie gegaan, omdat er bij onze keuze geen extra voordeel meer zat als er geen provisie werd gegeven (wel een kroting op de afsluitkosten, maar dat was minder dan we zouden betalen op uurbasis).
De Hypotheekshop wilde mij wel erg graag een nazorg product verkopen van bijna 2k waar ik niet op zit te wachten.

Mij viel op dat geen van de adviseurs die ik heb bezocht, zo'n 5 stuks, de moeite heeft genomen om nog even na te bellen. waarschijnlijk hadden ze nog genoeg werk. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Carfanatic schreef op zondag 28 maart 2010 @ 14:41:
[...]

De Hypotheekshop wilde mij wel erg graag een nazorg product verkopen van bijna 2k waar ik niet op zit te wachten.

Mij viel op dat geen van de adviseurs die ik heb bezocht, zo'n 5 stuks, de moeite heeft genomen om nog even na te bellen. waarschijnlijk hadden ze nog genoeg werk. :)
Ik denk dat het heel erg afhangt van welke hypotheekshop, hypotheker, hypotheekvisie, etc. je binnenloopt. Uiteraard is er een beleid die bij een keten hoort maar per adviseur verschilt het toch nog enorm. Ben zelf erg tevreden met een advies van de hypotheekshop, vond het een degelijke adviseur die me duidelijk de consequenties van bepaalde voorwaarden in offertes uitlegde en mij zelf de keus liet maken ipv een keuze op te dringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
RoadKill21 schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 12:38:
Koopsubsidie kwam ik helaas niet ver genoeg mee, dus starterslening + hypotheek it is.
Waarom 'helaas'? Koopsubsidie is dan wel een gift, maar of je er netto uiteindelijk echt meer op vooruit gaat dan bij een starterslening is maar de vraag en hangt vooral af van of je inkomen wel of niet hard stijgt. Starterslening moet terugbetaald worden, maar doordat je 3 jaar rentevrij leent krijg je in feite ook duizenden euro's 'subsidie'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Feit blijft dat koopsubsidie gratisch is en startersLENING niet. Starterslening is wel flexibeler en houd een langere tijd aan als je salaris stijgt. Bij koopsubsidie zit je 5 jaar vast aan het bedrag en dan wordt er opnieuw getoetst. In theorie kan ik 200% meer salaris krijgen de dag nadat het gestart is en nog steeds subsidie krijgen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTiezl
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-09 09:27
Belangrijke voorwaarde bij koopsubsidie:
De koopsom mag niet meer bedragen dan EUR 167.300
Daar koop je hier niet eens een garagebox voor...

...licht sarcastisch uiteraard.

[ Voor 13% gewijzigd door DaTiezl op 29-03-2010 10:16 ]

Yesterday's home runs don't win today's games. - Babe Ruth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

DaTiezl schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:13:
Belangrijke voorwaarde bij koopsubsidie:

[...]

Daar koop je hier niet eens een garagebox voor...

...licht sarcastisch uiteraard.
Ik zou licht met zwaar vervangen want je kan voor dat bedrag een eengezinswoning van 120m² kopen ;)

Maar zoals ik zelf al aangaf; starterslening is een stuk flexibeler, no argument there

[ Voor 10% gewijzigd door Notna op 29-03-2010 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Notna schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:49:
[...]

Ik zou licht met zwaar vervangen want je kan voor dat bedrag een eengezinswoning van 120m² kopen ;)

Maar zoals ik zelf al aangaf; starterslening is een stuk flexibeler, no argument there
Die ruimte heb je dan ook wel nodig om je te vermaken, want dan woon je gegarandeerd ergens waar verder niets te beleven valt ;)

In Utrecht kun je als je mazzel hebt een huisje van zo'n 60m2 kopen voor dat bedrag, of een iets groter flatje natuurlijk.

Toch blijf ik erbij dat je aan een starterslening meer hebt. Met koopsubisdie zijn je maandlasten eventjes iets lager, maar heel veel 'hoger' kun er niet mee instappen in de woningmarkt. Met een starterslening kun je net het verschil maken tussen een woning waar je na 3 jaar eigenlijk al weer weg wilt of een waar je een stuk langer kan blijven zitten. Kijk wat je dan bespaard aan kosten en overdrachtsbelasting en je weet meteen wat écht de beste oplossing is, los van je besparing op korte termijn.

Probleem met startersleningen is dat de voorwaarden vrij streng zijn. Zo moet je altijd een huurwoning/kamer achterlaten, wat betekend dat iedereen die bij zijn ouders vandaan komt of uit een kamer in onderhuur of waar 'ie niet kon worden ingeschreven automatisch buiten de boot valt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Dat valt ook wel weer mee. Ik heb het over bijv. Almere of Purmerend :) Dat zijn nou niet de grootste gehuchten op aarde ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Notna schreef op maandag 29 maart 2010 @ 12:23:
Dat valt ook wel weer mee. Ik heb het over bijv. Almere of Purmerend :) Dat zijn nou niet de grootste gehuchten op aarde ;)
Daar denken de Randstadboys heel anders over :')

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:48
Almere staat ondertussen op plaats 6 van grootste steden in NL. Kan je geen gehucht meer noemen natuurlijk ;)

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerdtq
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 10:42
Notna schreef op maandag 29 maart 2010 @ 10:49:
[...]

Ik ben een rijtjeshuis gekocht (ex huurwoning) in Eindhoven van Woonink. Die zijn meerdere huizen aan het verkopen in die wijk. We hebben daar 5 huizen gezien (bijna allemaal de zelfde indeling, alleen de afwerking is anders) en bij 1 net te laat met een bod.

De woning heeft een oppervlakte van 157 M2. Omdat mijn vriendin nu nog parttime werkt hebben we ook recht op koopsubsidie. Ook met het berekenen van de hypotheek hebben ze alleen haar parttime salaris mee genomen _/-\o_

We krijgen 17 euro per maand voor 5 jaar lang. Na 5 jaar krijgen we een herkeuring van het salaris. Het is dan zeker dat we geen subsidie meer gaan krijgen. Maar dat is toch €1020 wat we zomaar cadeau krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
@Tjeerdtq: Wow! 157 m2 voor onder de 167.000 euro kk? Dat is echt bizar veel ruimte voor je geld.

[ Voor 26% gewijzigd door Valorian op 29-03-2010 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Ik heb zojuist 135m2 woonruimte net een tuin van 6,5 bij 14 meter gekocht voor 145.000 k.k ook een ex huurwoning, dit is in Hardenberg. Hardenberg is hier in de regio zon beetje de duurste stad.

Ex huurwoning gaan vrij goedkoop weg alleen je moet er heel snel bij zijn. Mijn woning stond nog niet op de markt maar wij werden door een bevriende makelaar op gewezen dat die over 2 dagen op de markt zou komen. Zo moet je dus een beetje geluk hebben, woning stond wel 2 dagen op de website van de woningbouwstichting en was vaak bekeken alleen afgelopen zaterdag koopakte getekend en hij is nu van ons:)

Vandaag bericht gekregen dat hypotheekofferte van Florius binnen is, morgen naar de adviseur om deze te bespreken en te tekenen. Koopsubsidieaanvraag is vandaag de deur uit gegaan, vraag me af of ik nog op tijd ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik het hele traject van huis-kopen behoorlijk naar vind.

Waar vind je een betrouwbare (aankoop)makelaar, taxateur, bouwtechnisch keurder, hypotheekadviseur? Hoe weet je dat je een goede prijs overeenkomt?

Ergens heb ik 't gevoel dat je gewoon niet kan weten of je 'n betrouwbaar iemand vind, en ik heb 't idee dat iedereen op je geld uit is, terwijl je geen enkele garantie hebt over wat je ervoor krijgt. Echt naar en eng...

Ben ik nou de enige die daar last van heeft?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Ik heb het een hele poos eng gevonden, had een hypotheekadviseur die ik persoonlijk kende maar had tegelijkertijd ook 2 anderen ingeschakeld, die bekende vroeg voor precies hetzelfde 800 euro meer dus eenv eilige weg zoeken kan je aardig geld kosten.

In elke familie heb je wel iemand die een betrouwbaar iemand kent, vanuit mijn voetbalclub heb ik een bouwtechnisch keurder gevonden vroeg er oook weinig voor. Een aankoop makelaar vind ik persoonlijk onzin, een huis is waard wat je er zelf voor over hebt, mischien is dat 10k onder de vraagprijs, misschien de vraagprijs zelf dat is een kwestie van grenzen stellen.

Een taxateur tja, daar kom ik wel achter als ik het huis weer wil verkopen:) het huis was zoals ik eerder al aangaf, waard wat ik er voor over had.

Al met al moet het resultaat er naar wezen: Je hebt straks een huis dat echt van jou is, je naar je eigen smaak kan maken en als het goed is jou op de lange termijn geld oplevert.

Je zelf druk maken en overal spoken zien helpt je niet.

[ Voor 0% gewijzigd door wildcardxl op 29-03-2010 22:17 . Reden: pfff lading spelfouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 21-09 15:05
wildcardxl schreef op maandag 29 maart 2010 @ 18:57:
Ik heb zojuist 135m2 woonruimte net een tuin van 6,5 bij 14 meter gekocht voor 145.000 k.k ook een ex huurwoning, dit is in Hardenberg. Hardenberg is hier in de regio zon beetje de duurste stad.
Wow! Dat is echt niet normaal.

Ter vergelijking; ik krijg 6 april de sleutels van mijn nieuwbouw huis van 140m2 (wel met150m2 tuin) met een hypotheek van €340.000 v.o.n.. Zojuist ook mijn huidige appartement van 80m2 verkocht voor €180.000.

En dat alles om een kwartier van Amsterdam Centraal te wonen :)

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Haha nja aan de andere kant, een kwartier van Amsterdam Centraal daar is natuurlijk wel veeel meer te doen dan hier.

Zoek op Funda maar is op Coevorden tot 175.000 dat is de plek waar ik nu nog bij mijn ouders woon en moet je eens kijken waat je daar kan krijgen voor dat geld.

Maarja we hebben het hier dan wel over plaatsen hebt waar je een keer 5 kledingwinkels en 6 supermarkten hebt na een maand ken je alles hier dus wel, ik neem aan dat Amsterdam jou altijd wel iets nieuws te bieden heeft.

Voordeel voor mij is dat ik in Hardenberg nu dichtbij Recreatiegebied de Oldemeijer kom te wonen, dat houd in dat ik veel bossen, mountainbike gebieden en een zwemplas dichtbij heb, ik neem aan dat je dat bij Amsterdam niet hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
wildcardxl schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 09:04:
Haha nja aan de andere kant, een kwartier van Amsterdam Centraal daar is natuurlijk wel veeel meer te doen dan hier.

Zoek op Funda maar is op Coevorden tot 175.000 dat is de plek waar ik nu nog bij mijn ouders woon en moet je eens kijken waat je daar kan krijgen voor dat geld.

Maarja we hebben het hier dan wel over plaatsen hebt waar je een keer 5 kledingwinkels en 6 supermarkten hebt na een maand ken je alles hier dus wel, ik neem aan dat Amsterdam jou altijd wel iets nieuws te bieden heeft.

Voordeel voor mij is dat ik in Hardenberg nu dichtbij Recreatiegebied de Oldemeijer kom te wonen, dat houd in dat ik veel bossen, mountainbike gebieden en een zwemplas dichtbij heb, ik neem aan dat je dat bij Amsterdam niet hebt.
Tsja.. het is inderdaad een afweging. Randstad of grote steden kosten veel geld. Ik heb bewust gekozen om in de stad (Utrecht) te blijven wonen, al had ik op een steenworp afstand ervan (bijv. DeMeern of Vleuten of Nieuwegein) veel meer huis voor mijn geld kunnen hebben en een 'betere wijk' gehad.

Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet afwegen wat 'ie belangrijk vind. De een wil graag in een stad wonen, de ander juist midden in de natuur. Dat soort wensen veranderen ook met leeftijd en gezinssituatie natuurlijk. Ik heb zelf het idee dat ik de komende 10 jaar zeker nog wil genieten van alles wat de grote stad mij te bieden heeft, en dan heb ik liever iets minder ruimte dan dat ik alsnog het ov moet pakken om er te komen. Nu woon ik straks op 3 km van Utrecht CS, en toch net buiten het betaald parkeren deel enzo.

Daarnaast heb ik duidelijk gekozen voor een jaren 30 huis met dito charme, om mij in een Nieuwegein's blok beton te krijgen is nog een hoop overredingskracht nodig naast het prijsverschil..

Toch zie ik om mij heen wel veel mensen, o.a. collega's, vertrekken naar buiten Utrecht, i.v.m. het grote prijsverschil. Maar dat zijn veelal stelletjes die 'al' willen settelen en een huis willen kopen waar ze 20 jaar kunnen zitten en een gezin kunnen bouwen. Ook wat voor te zeggen, maar in mijn geval niet van toepassing.

Maar inderdaad, als je prijzen ziet van steden als Coevoorden, Nieuweschans of Heerlen, dan zou je het liefst al je vrienden en famillie en je werk overhalen om met zijn allen lekker daar te gaan zitten, lekker ruim allemaal in villa's met je startersinkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
Het verschil tussen de binnenstad en buiten de singels is vaak in elke stad ook al dramatisch. Het kan zo oplopen tot 50% van de prijs. Zeg 100 m^2 in de binnenstad kost ca 250K, waar het in een buitenwijk 175K kost (als fictief voorbeeld). En in zo'n geval is het me niet waard om 75K extra neer te tellen om me 15 minuten te besparen met de bus/fiets een keer of twee in de week. Bovendien is een binnenstad moeilijk bereikbaar terwijl je buiten de singels zo op de snelweg zit en 2x per dag iets minder kwijt bent aan reistijden en frustratie.

Ik zelf heb er ook geen geld meer voor over, naar mate ik me wil settelen, wat moet ik nu nog in de binnenstad, ik heb immers elke goot al een keer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Night-Reveller schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 10:54:
Het verschil tussen de binnenstad en buiten de singels is vaak in elke stad ook al dramatisch. Het kan zo oplopen tot 50% van de prijs. Zeg 100 m^2 in de binnenstad kost ca 250K, waar het in een buitenwijk 175K kost (als fictief voorbeeld). En in zo'n geval is het me niet waard om 75K extra neer te tellen om me 15 minuten te besparen met de bus/fiets een keer of twee in de week. Bovendien is een binnenstad moeilijk bereikbaar terwijl je buiten de singels zo op de snelweg zit en 2x per dag iets minder kwijt bent aan reistijden en frustratie.

Ik zelf heb er ook geen geld meer voor over, naar mate ik me wil settelen, wat moet ik nu nog in de binnenstad, ik heb immers elke goot al een keer gezien.
Ik zit nu op 3 km van Utrecht CS, en daarmee dus ruim buiten de binnenstad maar wel in 10 min met fiets in het centrum. Ideaal, want anderzijds ook gewoon in no-time de stad uit, gratis parkeren, tuintje van 20 tot 30 m2 op Zuid-West (probeer dat maar eens betaalbaar voor elkaar te krijgen binnen de singels...).
Wat ook scheelt is dat ik geen moeite heb met fietsen. Utrecht is een grote stad, maar vanaf het centrum genomen ben je toch nooit langer dan 20 min aan het fietsen naar een buitenwijk, en vanaf mijn nieuwe woning kom ik dus ook overal op de fiets binnen 30 min, meestal sneller. Nu nog die laatste paar vrienden weg zien te krijgen uit Lunetten en Rijnsweerd haha.

Ter illustratie: nu ruim 80 m2 voor 190K gekocht, met 20-30 m2 tuin op Zuid-West. Collega van mij heeft net haar huis op steenworp van de dom te koop gezet: 80m2 met een plaatsje van 6 m2, 390K !! ..

[ Voor 6% gewijzigd door Valorian op 30-03-2010 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
Pfff als ik dat soort bedragen zie ben ik blij dat ik als starter in het Noord-oosten des lands zit. Ik zou het daar haast niet aandurven om een woning te kopen. Maarja de lonen bij jullie zullen wel een stuk hoger liggen dan hier.

Mijn ouders hebben 285 m² woonopp. / 780 m² perceelopp.midden in een dorp en dat huis is ongeveer 380k waard.

Achja zoals jullie al zeggen daar bij jullie is alles voorhanden maar ik zou wel zoals valorian die dertig minuten fietsen voor lief nemen, dat stelt ja niks voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
wildcardxl schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:40:
Pfff als ik dat soort bedragen zie ben ik blij dat ik als starter in het Noord-oosten des lands zit. Ik zou het daar haast niet aandurven om een woning te kopen. Maarja de lonen bij jullie zullen wel een stuk hoger liggen dan hier.

Mijn ouders hebben 285 m² woonopp. / 780 m² perceelopp.midden in een dorp en dat huis is ongeveer 380k waard.

Achja zoals jullie al zeggen daar bij jullie is alles voorhanden maar ik zou wel zoals valorian die dertig minuten fietsen voor lief nemen, dat stelt ja niks voor.
Het is ook gewenning natuurlijk. En de stad heeft ook veel nadelen. Uiteindelijk is het een keuze die je moet maken, waarbij je de nadelen (prijs, vieze lucht, files, criminaliteit/slechtere wijken) afweegt tegen de voordelen. Zelf ben ik na 5 jaar Utrecht echt een stadsmens geworden, wil er niet meer weg. Al kijk ik wel jaloers naar de m2's ruimte die mensen buiten de stad vinden voor hun geld. En de mensen die op hun fiets naar hun werk gaan (ik rij zelf dagelijks met trein of auto naar A'foort, 30 min.) ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:27
Woei!

Ons bod op een huis is geaccepteerd (€300.000) en ik heb net de concept koopakte binnen gekregen. Gaan we nu doornemen (heb al een paar foutjes gespot) en waarschijnlijk wordt volgende week alles getekend.

Ik wist helaas niet dat je direkt al een notaris moest aanwijzen, dus daar loopt het nu een beetje vast.. Heb al offertes aangevraagd bij een aantal notarissen en die druppelen nu langzaam binnen. Ik hoop deze week nog de notaris uit te kiezen (hoe doen jullie dat?)

Wat is een normale termijn dat de bankgarantie moet worden geregeld? De verkoper wil dat dit op 4 mei geregeld is, maar de overdacht is pas op 1 oktober... We wilden het ook niet met een bankgarantie doen maar het bedrag gewoon overmaken naar de notaris en dan vind ik 5 maanden wel lang dat het daar vaststaat.. (is toch 30.000 euro).

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 11:57:
Woei!

Ons bod op een huis is geaccepteerd (€300.000) en ik heb net de concept koopakte binnen gekregen. Gaan we nu doornemen (heb al een paar foutjes gespot) en waarschijnlijk wordt volgende week alles getekend.

Ik wist helaas niet dat je direkt al een notaris moest aanwijzen, dus daar loopt het nu een beetje vast.. Heb al offertes aangevraagd bij een aantal notarissen en die druppelen nu langzaam binnen. Ik hoop deze week nog de notaris uit te kiezen (hoe doen jullie dat?)

Wat is een normale termijn dat de bankgarantie moet worden geregeld? De verkoper wil dat dit op 4 mei geregeld is, maar de overdacht is pas op 1 oktober... We wilden het ook niet met een bankgarantie doen maar het bedrag gewoon overmaken naar de notaris en dan vind ik 5 maanden wel lang dat het daar vaststaat.. (is toch 30.000 euro).

Edit: 5 maanden is wel lang ja.
Ik had een aankoopmakelaar en die adviseerde een notaris. Omdat de kosten minimaal verschillen (misschien als je echt je best doet dat je ergens 100 euro kan besparen op je 3 ton) ben ik daar meteen akkoord mee gegaan. Denk als je shopt dat het nog wel iets verschilt, maar de dienstverlening is hetzelfde, dus heel veel keuzestress zou het niet moeten opleveren ;)

Wat betreft bankgarantie: vraag dit gewoon aan je adviseur, die moet het uiteindelijk ook regelen. Als je in de slappe was zit kun je ook zelf het bedrag overmaken geloof ik, dat bespaart dan ook weer een paar honderd euro. Maar wie heeft zo'n bedrag nou liggen he... Wat de normale termijn is weet ik niet, ik had 4 weken voor de financiering en een week erna moest het geld gereed staan voor de bankgarantie, maar ik passeer ook al over anderhalve maand ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Woei!

Op zich een redelijk normale termijn voor een bankgarantie, 6 weken na mondelinge overeenkomst. Maar daar is gewoon over te onderhandelen hoor. 2 weekjes erbij zal over het algemeen niet echt tot een breuk leiden. Maar die bankgarantie (of waarborgsom) is er, om te voorkomen dat jij met de noorderzon vertrekt en de verkoper met een probleem achterlaat zonder schadevergoeding. Ze zullen dus niet tot juli of augustus gaan wachten op die zekerheid. (Zou je zelf ook niet doen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

Qua notaris: veel van die kosten mag je toch aftrekken van de belasting. Dus neem een notaris waar je een goed gevoel bij krijgt.

Onze kopers van ons vorige huis hadden een Prijsknaller gekozen (er schijnen websites met de goedkoopste te zijn) en daar was de service ook wel naar:
Brieven vol met schrijft/type fouten. Waaronder verkeerd gespelde namen. Late reacties, brakkige telefonische bereikbaarheid en onvriendelijke notarissen. En in combinatie met slecht op gestelde documenten is dat niet echt prettig voor het proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik heb ook gewoon de goedkoopste notaris gekozen via zo'n site. Uiteindelijk is dat de enige partij in het hele traject van een huis kopen waar ik een prettig gevoel bij had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Nu online

Notna

Where are you?®

Woei!

Tsja bij ons gaat het huis ook per 1 oktober passeren maar we moesten mooi 15 mei de bankgarantie binnen hebben . Probleem daarbij is dat je, naast de initiele kosten van ongeveer 75 euro, ook kosten kwijt bent voor het aantal maanden dat de bankgarantie geldig is. Dat is beter op te brengen dan 16.7 k :P. Maar als je zelf het geld hebt, gewoon overmaken naar de notaris :)

[ Voor 3% gewijzigd door Notna op 30-03-2010 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik heb hier gewoon de lokale notaris genomen. Had nog wel wat offertes die wat goedkoper waren ( voor overdracht/hypotheekakte en samenlevingscontract scheelde het nog geen € 100,- ) maar ik vond het gemak dat het op loopafstand van het huis was meer waard, maar je kunt er zeker wat op besparen door wat rond te kijken. Het is een afweging of je voor gemak of geld gaat.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De goedkoopste heb ik al uitgesloten, ik wacht nu nog op een offerte van een notaris waar kennissen goede ervaring mee hebben en dan neem ik de beslissing.

Ik denk dat we de bankgarantie laten zitten en de 30k gewoon overmaken, dan zijn we daar tenminste vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yohost!
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 12:09:
Op zich een redelijk normale termijn voor een bankgarantie, 6 weken na mondelinge overeenkomst. Maar die bankgarantie (of waarborgsom) is er, om te voorkomen dat jij met de noorderzon vertrekt en de verkoper met een probleem achterlaat zonder schadevergoeding. Ze zullen dus niet tot juli of augustus gaan wachten op die zekerheid. (Zou je zelf ook niet doen.)
En wat is jou garantie als de verkoper verstek laat?

Ik heb bij mij in het koopcontract de bankgarantie eruit laten halen.
Bankgarantie prima maar dan ook de andere kant op!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
De boete werkt wel 2 kanten op, en als ze niet leveren leg ik beslag op het huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Even mijn situatie (ik heb zelf nog geen ervaring met het hele financiele gebeuren rond het kopen van een huis, maar zeer aanstaand zal dat wel nodig zijn).
Aanstaande vrijdag heb ik een bezichtiging bij een appartement in een oud school gebouw, waar de vraagprijs 105k k.k. voor is. Nu heb ik bij een makelijk 2 maanden geleden een berekening laten maken op een apparetement van 112.500 euro. De uiteindelijke kosten van de hypotheek zouden dan rond de 126k komen, en daar kon ik een hypotheek voor krijgen met mijn huidige salaris (met koopsubsidie berekening!).

Is het mogelijk (als het huis in het verbouwde schoolgebouw mij bevalt en ik wil overgaan tot koop) dat ik voor een starterslening kies van 30k (en geen koopsubsidie) en een hypotheek afsluit voor 90k ? Of is een starterslening puur bedoeld om de maximale hypotheek te vergroten.

En ja ik weet dat misschien zelf meer onderzoek had kunnen plegen, maar na een dag dit topic te lezen vertrouw ik hier de expertise/kennis meer dan een rondje Google.

StarCraft II: Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 14:36
De notaris is een verhaal apart als je het mij vraagt. Het is net een keukenhandel, extra marges van 40% zijn niet overdreven.

Bij ons zat er behoorlijk verschil tussen de makelaars, voor de zaken die wij moesten regelen was de goedkoopste 890€ en de duurste 1450€. Wij hebben vervolgens de goedkoopste aangegeven bij de makelaar maar die dacht dat wij al gekozen hadden voor een door hem aanbevolen notaris, dit was overigens klinkklare onzin maar dat terzijde. Toen wij er vervolgens op stonden dat wij toch onze notaris wilde gebruik aangezien er 300€ verschil in de rekening zat is hij even gaan shoppen bij 'zijn' notaris. En warempel, die zakte ineens met 300€ tot hetzelfde bedrag van 890€!!!!

Achteraf bleek de kwaliteit nog maar matigjes, bovendien stelt het allemaal geen zak voor. Het zijn gewoon invulformulieren die ze door een stagiaire laten doen en vervolgens de eigen naam onder zetten. Echt waar, voor het half uurtje dat je met ze te maken hebt: laat het zo goedkoop mogelijk doen!

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coffeemonster
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16-09 19:38
En hou er rekening mee dat er nog extra kosten bij kunnen komen, zoals bij een huis buiten het postcodegebied van de notaris of wanneer de stukken niet binnen bijv. 10 dagen voor de overdracht bij de notaris binnen zijn. Het komt overigens vaak voor dat de bank de stukken op het laatste moment naar de notaris verstuurt. Been there, done that, maar gelukkig was mijn notaris nog steeds goedkoper dan de reguliere notaris in het dorp.

Look for something long enough and you will find it; look for something without understanding, and it will find you.
A normal day at the stock exchange

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
Pfff....

Krijg net te horen dat een (door mij) ondertekende brief nog niet is ontvangen bij de hypotheekbank. En ik moet 6 april passeren. GRrrrrrrrrrrrrrr

Sturen ze een nieuwe, morgen terug faxen, en hopen dat de boel op tijd bij de notaris is.

Weet iemand wat er gebeurd als je de levering uit moet stellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Lollial schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 14:41:
Even mijn situatie (ik heb zelf nog geen ervaring met het hele financiele gebeuren rond het kopen van een huis, maar zeer aanstaand zal dat wel nodig zijn).
Aanstaande vrijdag heb ik een bezichtiging bij een appartement in een oud school gebouw, waar de vraagprijs 105k k.k. voor is. Nu heb ik bij een makelijk 2 maanden geleden een berekening laten maken op een apparetement van 112.500 euro. De uiteindelijke kosten van de hypotheek zouden dan rond de 126k komen, en daar kon ik een hypotheek voor krijgen met mijn huidige salaris (met koopsubsidie berekening!).

Is het mogelijk (als het huis in het verbouwde schoolgebouw mij bevalt en ik wil overgaan tot koop) dat ik voor een starterslening kies van 30k (en geen koopsubsidie) en een hypotheek afsluit voor 90k ? Of is een starterslening puur bedoeld om de maximale hypotheek te vergroten.

En ja ik weet dat misschien zelf meer onderzoek had kunnen plegen, maar na een dag dit topic te lezen vertrouw ik hier de expertise/kennis meer dan een rondje Google.
Je weet dat de koopsubsidie-pot inmiddels op is? (of nou, er liggen nog genoeg aanvragen om de pot op te maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

darkmage schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:06:
Pfff....

Krijg net te horen dat een (door mij) ondertekende brief nog niet is ontvangen bij de hypotheekbank. En ik moet 6 april passeren. GRrrrrrrrrrrrrrr

Sturen ze een nieuwe, morgen terug faxen, en hopen dat de boel op tijd bij de notaris is.

Weet iemand wat er gebeurd als je de levering uit moet stellen?
Dan moet je hopen, dat alles met minder dan 8 dagen vertraging gerealiseerd is, want daarna kan de verkoper aansturen op het uitvoeren van de boete-clausules. (Dus naleving eisen en dan per dag verdere vertraging aanspraak maken op een paar promille van de verkoopprijs. Net zoals jij dat kan, als de verkoper niet op tijd levert.)

Maar als puntje bij paaltje komt, kan zelfs een foutgelopen bankgarantie dezelfde dag nog bij de notaris liggen.

Tip: verstuur zulke brieven aangetekend (dan heb je track&trace) of bel een paar dagen later om te verifieren dat die brief ook echt aangekomen is. (En ja, daar heb je nu helemaal niks meer aan. Ik weet 't....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
WVL_KsZeN schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:10:
[...]
Je weet dat de koopsubsidie-pot inmiddels op is? (of nou, er liggen nog genoeg aanvragen om de pot op te maken).
Klopt :) En daarom ook het de tocht naar de starterslening... Of daar heb ik een foutje in gemaakt tijdens het schrijven... Ik lees het wel even na!

StarCraft II: Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Lollial schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:26:
[...]

Klopt :) En daarom ook het de tocht naar de starterslening... Of daar heb ik een foutje in gemaakt tijdens het schrijven... Ik lees het wel even na!
Even antwoord op je vorige vraag, mbt die 90.000 hypotheek. Dat kan dus niet, je bent verplicht maximaal te lenen, en dan mag je vervolgens met de starterslening aanvullen tot waar nodig, met een max die dan weer per gemeente verschilt (utrecht: 30.000, a'dam: 20% van hypotheek, etc..).

Het kan dus zijn dat je door een lagere hypotheekrente meer kan lenen en dus minder starterslening kan krijgen, waardoor je netto maandlasten de eerste jaren hoger zijn. Maar verkijk je daar niet op, uiteindelijk moet ook die starterslening terugbetaald worden dus dan is een lage rento sowieso relaxter.

Wel kun je nog tot een bepaalde max. verbeterposten bedenken (nieuwe keuken, badkamer, isolatie, etc.) om zo de totaalprijs van je woning op te rekken zodat je wel maximaal gebruik kunt maken van de starterslening. Of dat raadzaam is is een tweede, maar het kan wel ;)
Pagina: 1 ... 31 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.