Probleem bij bieden is dat je altijd afhankelijk bent van hoe graag de verkoper er vanaf wilt. In ons geval is het huis van een dame waarvan de man net overleden is (nouja 1 jaar terug) en ze heeft 0 hypotheek mee rop de woning. Compleet afbetaald enz.
Originele prijs was 175k, maar na het huis bezichtigd te hebben waren de aankoopmakelaar en ik het eens dat het huis in de huidige staat echt niet meer waard was dan 165k. (verrotte kozijnen, oude gasleiding, outdated badkamer/keuken, glas uit 1980 enz)
Enfin; openings bod gedaan van 159,5k. Werd uiteraard terug gekaatst maar de dame in kwestie zakte wel naar 170k. Dus wij weer omhoog gaan: 163,5 k.
En toen zaten we vast, dat bod werd namelijk afgestoten, alsmede 165,167 ,169k. In eerste instantie mocht ze dat huis in haar reet steken. Ik was er redelijk van overtuigd dat ze het toch niet kwijt ging raken in die staat voor 170k. Zij was van het tegenovergestelde overtuigd.
Maargoed 2 weken later hoorde we dat de koopsubsidie die wij nodig hadden om uberhaubt een huis te kopen, de nek omgedraaid zou worden. En dan moet je kiezen:
- Huis laten schieten en er op gokken dat je iets anders vindt (end us ook hoopt dat het op tijd is voor koopsubsidie)
- Toch voor het huis gaan en willens en wetens er meer voor betalen dan het eigenlijk waard is.
Uiteindelijk toch voor het laatste gekozen (heeft ze uiteindelijk gelijk gekregen

) en ik ben nog steeds blij dat ik het gedaan heb. Er waren in de periode daarna namelijk geen nieuwe aantrekkelijke huizen bijgekomen en de koopsubsidie is al bijna ten einde. Als ik nu nog dat traject in had moeten gaan had ik het nooit gehaald.
Over koopsubsidie gesproken btw:
Op dit moment zijn er bij Agentschap NL meer aanvragen ontvangen dan er naar verwachting met het nu beschikbare budget toegekend kunnen worden. Als u nu een aanvraag indient, bestaat de kans dat u een afwijzing ontvangt wegens overschrijding van het budget. Omdat wij een werkvoorraad hebben kunnen wij op dit moment niet zeggen op welk moment het budget is overschreden. De reeds ontvangen aanvragen worden in de komende weken op volgorde van ontvangst behandeld. Zolang het budget nog niet is uitgeput, wordt op elke aanvraag, indien aan de voorwaarden van de Wet bevordering eigenwoningbezit is voldaan, positief beschikt. Als bekend is wanneer het budget is overschreden wordt dit op deze website vermeld. Het opraken van het budget heeft geen gevolgen voor reeds toegekende aanvragen.
[
Voor 20% gewijzigd door
Notna op 02-04-2010 08:26
]