Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.726 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Valorian schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:56:
[...]

Even antwoord op je vorige vraag, mbt die 90.000 hypotheek. Dat kan dus niet, je bent verplicht maximaal te lenen, en dan mag je vervolgens met de starterslening aanvullen tot waar nodig, met een max die dan weer per gemeente verschilt (utrecht: 30.000, a'dam: 20% van hypotheek, etc..).

Het kan dus zijn dat je door een lagere hypotheekrente meer kan lenen en dus minder starterslening kan krijgen, waardoor je netto maandlasten de eerste jaren hoger zijn. Maar verkijk je daar niet op, uiteindelijk moet ook die starterslening terugbetaald worden dus dan is een lage rento sowieso relaxter.

Wel kun je nog tot een bepaalde max. verbeterposten bedenken (nieuwe keuken, badkamer, isolatie, etc.) om zo de totaalprijs van je woning op te rekken zodat je wel maximaal gebruik kunt maken van de starterslening. Of dat raadzaam is is een tweede, maar het kan wel ;)
Wow bedankt voor de informatie, dat is inderdaad precies waar ik naar op zoek was. Nu heb ik beetje een beter begrip over de starterslening.

StarCraft II: Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:23
Lollial schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:59:
[...]

Wow bedankt voor de informatie, dat is inderdaad precies waar ik naar op zoek was. Nu heb ik beetje een beter begrip over de starterslening.
Even één kanttekening: ik praat namens hoe ik het geinterpreteerd heb en vooral hoe het bij mij van toepassing is. Maar per gemeente verschillen de voorwaarden en mogelijkheden, pin me hier dus niet op vast ;)

Ten tweede, vraag je adviseur even hoe en wat m.b.t. alles, en ook tot koopsubsidie. Wie weet is dat nog wel mogelijk en loop je het ten onrecht mis.

Drie: een oud schoolgebouw? Gaaf. Krijg je de aula erbij ;) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lollial
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 18-12-2024
Valorian schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 16:13:
[...]...Drie: een oud schoolgebouw? Gaaf. Krijg je de aula erbij ;) ?
Inclusief de dikke matten en het klimrek, daar hoop ik inderdaad wel op!
Maar het is inderdaad een oud schoolgebouw waar ze 7 appartementen van hebben gemaakt. Het originele trappenhuis zit er nog wel in :D
Ik heb de basisschool toch nooit ECHT los kunnen laten duidelijk...

StarCraft II: Serial

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08:03

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik ben met mijn vriendin nu ook aan het orrienteren op de woningmarkt. We zoeken een jaren 30 woning net aan de rand van het centrum Den Haag. De meeste huizen hier liggen (ver) boven ons budget, maar enkele komen wel in aanmerking, al zullen we het dan wel moeten doen met een tuin zonder zon, extreem kleine slaapkamer of een ander 'nadeel'. Wat mij alleen opvalt zijn de hoge VvE kosten!! tussen de 80 en 100 euro per maand is vrij normaal voor een parterrewoning (onderdeel van een groot herenhuis), dit vind ik ontzettend veel of ligt dat aan mij? Uiteraard wordt er vast veel onderhoud voor gedaan, maar dan nog??!! Als je dat in een hypotheek zou stoppen zou je zo 15% meer kunnen lenen? (100/700).

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 16:07
Sport_Life schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 12:30:
Ik ben met mijn vriendin nu ook aan het orrienteren op de woningmarkt. We zoeken een jaren 30 woning net aan de rand van het centrum Den Haag. De meeste huizen hier liggen (ver) boven ons budget, maar enkele komen wel in aanmerking, al zullen we het dan wel moeten doen met een tuin zonder zon, extreem kleine slaapkamer of een ander 'nadeel'. Wat mij alleen opvalt zijn de hoge VvE kosten!! tussen de 80 en 100 euro per maand is vrij normaal voor een parterrewoning (onderdeel van een groot herenhuis), dit vind ik ontzettend veel of ligt dat aan mij? Uiteraard wordt er vast veel onderhoud voor gedaan, maar dan nog??!! Als je dat in een hypotheek zou stoppen zou je zo 15% meer kunnen lenen? (100/700).
Die bedragen komen op mij niet extreem hoog over, zeker bij een jaren'30-woning zal er toch wat meer onderhoud zijn dan bij een nieuwgebouwd complex. Verder is zoiets ook afhankelijk van andere zaken die in het bedrag zijn meegenomen: glazenwasser/schoonmaak gemeenschappelijke ruimte, verzekering, eventueel bestuurskosten als dat door een extern bureau wordt geregeld. Beter iedere maand een of twee tientjes in de onderhoudspot dan dat over een paar jaar het dak met spoed vervangen moet worden en iedereen een paar duizend euro moet bijlappen. Vraag bij de makelaar anders inzage in de laatste (financiele) verslagen van de VVE .

Dat van die extra hypotheek gaat volgens mij niet (helemaal) op, indien je enig eigenaar bent van een woning moet je de zaken die de VVE regelt zelf uitvoeren en dat kost ook geld. Nibud rekent bijvoorbeeld alleen al 1% van de koopwaarde als jaarlijkse stelpost voor onderhoudskosten. Banken nemen dat soort dingen ongetwijfeld mee in hun berekeningen van wat iemand maximaal mag lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Het zijn IMHO inderdaad niet hele gekke bedragen. Het onderhoud zelf zal aan de ene kant iets duurder uitvallen, aangezien je het onderhoud waarschijnlijk meer uitbesteed dan dat je zou doen als het een compleet eigen pand is, maar aan de andere kant kan het ook weer iets voordeliger uitvallen omdat je grotere werkzaamheden hebt, en dus meer korting kunt bedingen.

Al met al denk ik dat een VVE wat duurder uit zal vallen, dan zelf al het beheer van je pand doen, maar aan de andere kant levert het ook wel weer een beetje gemak op.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-09 19:17

HenkS

Da_king alias HenkS

Woy schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 13:58:
Het zijn IMHO inderdaad niet hele gekke bedragen. Het onderhoud zelf zal aan de ene kant iets duurder uitvallen, aangezien je het onderhoud waarschijnlijk meer uitbesteed dan dat je zou doen als het een compleet eigen pand is, maar aan de andere kant kan het ook weer iets voordeliger uitvallen omdat je grotere werkzaamheden hebt, en dus meer korting kunt bedingen.

Al met al denk ik dat een VVE wat duurder uit zal vallen, dan zelf al het beheer van je pand doen, maar aan de andere kant levert het ook wel weer een beetje gemak op.
klopt, ik vind het ook niet veel
kan ook dat er voorschot stookkosten of opstalverzekering in de VVE zit. Vraag wel het overzicht van de VVE op, want een VVE met bijna niks in kas bij een oud pand zou ik nooit voor kiezen. Als er dan 'opeens' groot onderhoud gepleegd moet worden zoals isolatie, dak etc kun je dat in 1x neerleggen. Dus altijd belangrijk dat een VVE goed bij kas zit.

En als je een jaren 30 woning koopt en je zou geen VVE hebben, vergis je dan niet dat je zelf ook toch regelmatig geld opzij moet leggen voor onderhoudszaken, en op deze manier heb je er geen omkijken naar. (mits de VVE goed is). Ik had in mijn appartement bijna 190 euro VVE, maar daar zat voorschot stookkosten in (ik hoefde nooit bij te betalen), opstalverzekering en alles was goed geregeld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Precies, het is allemaal afhankelijk van hoe actief je VVE is. Vorige week hebben wij ons appartement verkocht (JEEE!!!) en onze VVE kost 170E per maand. Hiervan zit 70 euro in stookkosten waarvan we ieder jaar ruim 200 terugkrijgen. Verder worden de ramen buiten gelapt, portiek schoongemaakt, is er een flinke spaarrekening voor groot onderhoud, wordt om de zoveel jaar geverfd en ga zo maar door. Dat zijn allemaal kosten die jij lekker kan uitgeven aan dingen die wel leuk zijn om te kopen :)

We gaan nu naar een hoekwoning waar dus geen VVE op zit, maar hebben wel besloten een groot deel van die VVE kosten te gaan sparen om een soort onderhoudspotje te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Ik heb het nog eens goed nagezocht en idd er zit ook een opstalverzekering bij dus dat is wel aardig. Verder vind ik het fijn te horen dat 100e niet zo heul veel is.. ;) (dat verhaal van Sempy maakt ineens veel duidelijk )

Verder zijn we bij een huis wezen kijken vanmiddag en we zijn er best wel heel erg vol van! Punt is alleen dat de financiering nog lang niet rond is en ik verwacht dat tegen de tijd dat wij dat op orde hebben het huis allang verkocht is :). Maar wel leuk om een beetje een idee te hebben van wat mogelijk is.

[ Voor 12% gewijzigd door Sport_Life op 31-03-2010 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildcardxl
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-05-2022
Pfff de moeilijkste periode (tenminste voor mij) is nu aangebroken. Wachten, wachten en nog eens wachten en ondertussen zo onzeker worden dat ik nog 300 vragen stel aan mijn hypotheekadviseur (achja daar is hij voor, op dit moment meer een soort therapeut).

Ik koop mijn woning via de woningbouwvereneging de voorlopige koopakte is getekend, de hypotheekofferte is getekend, aankomende dinsdag komt de taxateur en gisteren is mijn aanvraag koopsubsidie de deur uitgegaan (een dag later dan afgesproken)

Nu is het hopen dat de koopsubsidie doorgaat: als deze afgewezen word gaat mijn hypotheekofferte ook niet door omdat in deze de koopsubsidie is opgenomen en als ik die niet heb telt de offerte dus ook niet.

Tevens is het vreemde dat mijn woning nooit op funda stond alleen nu in 1x wel en ook staat hij op de site van de woningbouwstichting te koop. Achja het zal waarschijnlijk de procedure zijn dat die stichtingen zoveel woningen te koop moeten hebben staan/gezet hebben alleen voor mijn gemoedsrust is het niet goed.

Gelukkig kent mijn vriendin iemand bij de makelaar dus die gaat even hem aan de kaak voelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 20:48:
Ik heb het nog eens goed nagezocht en idd er zit ook een opstalverzekering bij dus dat is wel aardig. Verder vind ik het fijn te horen dat 100e niet zo heul veel is.. ;) (dat verhaal van Sempy maakt ineens veel duidelijk )

Verder zijn we bij een huis wezen kijken vanmiddag en we zijn er best wel heel erg vol van! Punt is alleen dat de financiering nog lang niet rond is en ik verwacht dat tegen de tijd dat wij dat op orde hebben het huis allang verkocht is :). Maar wel leuk om een beetje een idee te hebben van wat mogelijk is.
Hoi Sport_Life,

Ik weet niet wat je precies 'nog niet rond hebt' maar het is heel ongebruikelijk om de financiering al rond te hebben voor je gaat bieden, sterker nog, als je geen concreet object (lees: huis) op het oog hebt dan valt er alleen te rekenen met fictieve getallen.

Ga eerst eens naar een willekeurige adviseur, pak desnoods gewoon zo'n keten (hypotheekvisie, hypotheker, etc.) om uit te laten rekenen wat je kan lenen, wat er mogelijk is aan starterslening/koopsubsidie, etc. Dit kost je slechts een uurtje en dan weet je globaal wat er kan.

Ga daarna pas huisjes bekijken, en als je iets ziet wat binnen je budget valt (wat je dan immers weet) of mogelijk binnen je budget valt als er genoeg af kan, overweeg dan te bieden (al dan niet via een aankoopmakelaar). Op het moment dat je dan de koop rond hebt, uiteraard onder voorbehoud van financiering, dan ga je écht praten met de adviseur. Eventueel kun je natuurlijk ook tijdens het bieden nog een keer gaan praten, om beter inzicht te krijgen hoe ver je kunt en wilt gaan.

Je geeft aan "tegen de tijd dat wij dat op orde hebben het huis allang verkocht is", maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Als je morgen een paar ketens belt kun je deze week vast nog wel ergens langs (vergeet niet, het is een kopersmarkt, ze willen je maar al te graag helpen) of uiterlijk begin volgende week en weet je een uur later wat er financieel globaal mogelijk is, even uitgaande van dat je geen hele ingewikkelde financiele situatie hebt (ofwel, gewoon een baan met intentieverklaring/vast contract). Vanaf dat punt kan het eigenlijk alleen positiever uitpakken, want ze laten bij een globale offerte nooit het achterste van hun tong zien. Uitzondering daarop zijn natuurlijk als de rente gaat stijgen of dingen als wegvallende koopsubsidies, maar op de laatste zou ik sowieso niet meer rekenen en het eerste gaat nooit met procenten tegelijk.

Succes!

EDIT: Mocht je fulltime werken dan kan het handig zijn even te zoeken naar ofwel een keten die ook na vijven gesprekken doet (scheelt per keten en ook weer per adviseur) of een bank direct benaderen, die komen vaak gewoon thuis bij je in de avonduren. Dat scheelt weer vrije middagen opnemen enzo.

[ Voor 5% gewijzigd door Valorian op 31-03-2010 22:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life

Sport_Life

Solvitur ambulando

Valorian schreef op woensdag 31 maart 2010 @ 22:20:
[...]

Hoi Sport_Life,

Ik weet niet wat je precies 'nog niet rond hebt' maar het is heel ongebruikelijk om de financiering al rond te hebben voor je gaat bieden, sterker nog, als je geen concreet object (lees: huis) op het oog hebt dan valt er alleen te rekenen met fictieve getallen.

Ga eerst eens naar een willekeurige adviseur, pak desnoods gewoon zo'n keten (hypotheekvisie, hypotheker, etc.) om uit te laten rekenen wat je kan lenen, wat er mogelijk is aan starterslening/koopsubsidie, etc. Dit kost je slechts een uurtje en dan weet je globaal wat er kan.

Ga daarna pas huisjes bekijken, en als je iets ziet wat binnen je budget valt (wat je dan immers weet) of mogelijk binnen je budget valt als er genoeg af kan, overweeg dan te bieden (al dan niet via een aankoopmakelaar). Op het moment dat je dan de koop rond hebt, uiteraard onder voorbehoud van financiering, dan ga je écht praten met de adviseur. Eventueel kun je natuurlijk ook tijdens het bieden nog een keer gaan praten, om beter inzicht te krijgen hoe ver je kunt en wilt gaan.

Je geeft aan "tegen de tijd dat wij dat op orde hebben het huis allang verkocht is", maar dat hoeft dus niet zo te zijn. Als je morgen een paar ketens belt kun je deze week vast nog wel ergens langs (vergeet niet, het is een kopersmarkt, ze willen je maar al te graag helpen) of uiterlijk begin volgende week en weet je een uur later wat er financieel globaal mogelijk is, even uitgaande van dat je geen hele ingewikkelde financiele situatie hebt (ofwel, gewoon een baan met intentieverklaring/vast contract). Vanaf dat punt kan het eigenlijk alleen positiever uitpakken, want ze laten bij een globale offerte nooit het achterste van hun tong zien. Uitzondering daarop zijn natuurlijk als de rente gaat stijgen of dingen als wegvallende koopsubsidies, maar op de laatste zou ik sowieso niet meer rekenen en het eerste gaat nooit met procenten tegelijk.

Succes!

EDIT: Mocht je fulltime werken dan kan het handig zijn even te zoeken naar ofwel een keten die ook na vijven gesprekken doet (scheelt per keten en ook weer per adviseur) of een bank direct benaderen, die komen vaak gewoon thuis bij je in de avonduren. Dat scheelt weer vrije middagen opnemen enzo.
tnx ! :). Geeft iig hoop dat het huis niet voor onze neus weggekaapt gaat worden!

Echter is het niet zo dat we 'gewoon een baan hebben met intentieverklaring/vast contract', maar zit het een stuk ingewikkelder in elkaar. Het komt er een beetje op neer dat onze ouders garant gaan staan. (maar dat geld komt waarschijnlijk pas over 3-6 maanden vrij). De rest vd hypotheek zal dan worden aangevuld door onze eigen inkomens (die behoorlijk variabel zijn).

Vanmiddag hebben wij ons eerste gesprek staan bij onze bank en dan horen we wel hoe en wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Sport_Life schreef op donderdag 01 april 2010 @ 11:20:
[...]

tnx ! :). Geeft iig hoop dat het huis niet voor onze neus weggekaapt gaat worden!

Echter is het niet zo dat we 'gewoon een baan hebben met intentieverklaring/vast contract', maar zit het een stuk ingewikkelder in elkaar. Het komt er een beetje op neer dat onze ouders garant gaan staan. (maar dat geld komt waarschijnlijk pas over 3-6 maanden vrij). De rest vd hypotheek zal dan worden aangevuld door onze eigen inkomens (die behoorlijk variabel zijn).

Vanmiddag hebben wij ons eerste gesprek staan bij onze bank en dan horen we wel hoe en wat.
Perfect. Goed om meteen even bij een adviseur/bank te gaan zitten. Hoe langer je op fora en rekenwebsites rondkijkt hoe groter de kans dat je bedrogen uitkomt. Uiteindelijk kan iedereen op een forum roepen en adviserern wat 'ie wil, maar qua hypotheek ben je toch echt overgeleverd aan de bank ;) .. Een indicatie geven op basis van een vast inkomen is nog redelijk te doen, maar bij garantstellingen, free-lance werkzaamheden, etc. wordt het toch ingewikkelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14:39
darkmage schreef op dinsdag 30 maart 2010 @ 15:06:
Pfff....

Krijg net te horen dat een (door mij) ondertekende brief nog niet is ontvangen bij de hypotheekbank. En ik moet 6 april passeren. GRrrrrrrrrrrrrrr

Sturen ze een nieuwe, morgen terug faxen, en hopen dat de boel op tijd bij de notaris is.

Weet iemand wat er gebeurd als je de levering uit moet stellen?
Nou het is goed gekomen :D

Ik had zelf nog een kopie (voor eigen administratie jeweetwel) van die brief, die dus alsnog ondertekend en meteen doorgefaxt dinsdag. Hypotheek nu totaal geregeld, vandaag is alles naar de notaris gefaxed, en ik heb dus op tijd nog mijn sleuteloverdracht :)

Wel jammer dat ik eerst naar het huis voor de laatste controle, dan naar de notaris, naar de verkopende makelaar voor de sleutel, en dan weer naar het huis moet rijden... Krijg er het heen-en-weer van ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16:40
darkmage schreef op donderdag 01 april 2010 @ 14:36:
[...]
Wel jammer dat ik eerst naar het huis voor de laatste controle, dan naar de notaris, naar de verkopende makelaar voor de sleutel, en dan weer naar het huis moet rijden... Krijg er het heen-en-weer van ;)
Ach... het heeft ook wel wat.

Ik had 's ochtends inspectie, daarna naar de notaris. Verkoper had de notaris gemachtigd.
Aan het einde van de inspectie gaf de verkopend makelaar me de sleutels al. Dat was dus meteen de sleuteloverdracht. Beetje jammer, want ik had de champagne nog niet klaar staan :)

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xiphalon
  • Laatst online: 14:39
Tja. Kan ik alvast wennen aan heen-en-weer. zal nog wel honderd miljoen miljard keer naar de bouwmarkt moeten ofzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07:27
Wanneer komt er een kabouter wesley smiley? :P

Wij hebben inmiddels de notaris uitgezocht en gaan a.s. woensdag de voorlopige koopakte tekenen :) A.s. dinsdag gaan we de hypotheek aanvragen, het wordt dus ook een drukke tijd en ik heb er nu al het heen-en-weer van..

/me heeft eindelijk ook een icoontje.. woef.. boeien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:03

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Kan nu ook met jullie meedoen...

Samen met het vriendinnetje voor een huis wezen kijken, en zelfs ook al een bod gedaan.

Huis staat te koop met een vraagprijs van 299K.
Heb 270K geboden als openingsbod, maar heb helaas te horen gekregen dat er nog mensen zijn die eerst een tweede bezichtiging krijgen.

Begin nu toch lichte stress te voelen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Nu online
Ik sta nu op het punt een huis te kopen in Utrecht. Heb het afgelopen jaar gezocht en verschillende dingen bezichtigd. Uiteindelijk een appartement bezocht dat voor mij met kop en schouders boven de rest uitstak. Het staat nu te koop voor 190.000 en heb uiteindelijk na een openingsbod van 167.500 (tja, je moet ergens beginnen, kan het altijd proberen) eerst 175.000 en vervolgens 180.000 geboden nadat de verkopende partij naar 185.000 was gezakt na het eerste bod. Voet bij stuk gehouden en uiteindelijk wil de verkopende partij verkopen voor 182.500. Ik verwacht hier morgen mee akkoord te gaan. Ik heb nog eens goed nagedacht, maar dit appartement gaf mij zo'n goed gevoel. Alles klopt er gewoon aan, goeie ligging, lekker ruim en licht van binnen, dakterras etc. Alle andere vergelijkbare appartementen met vergelijkbare koopprijzen zijn voor mij beduidend een stuk minder. Daarom wil ik dit niet laten afhangen van die laatste 2500 euro. Heb overigens geen makelaar ingeschakeld.

Enfin, even een situatieschets. Ik ben 24 en verdien nu 35000 euro per jaar. Ben werkzaam in de IT (software ontwikkeling) en heb een HBO diploma. Heb een aantal verkennende gesprekken achter de rug en de maximale hypotheek die ik kan krijgen is 200.000. De meeste verstrekkers konden i.v.m. carriereperspectief en opleiding een hogere hyptheek aanbieden dan normaliter het geval is. Heb uiteraard al verschillende schetsen gemaakt van het financiele plaatje.

Het komt er op neer dat ik ongeveer evenveel kwijt ben per maand als het huren van een fatsoenlijk kamer van 30~ m2 in Utrecht. Hierbij zitten G/W/E en gemeentelijke lasten bij in. Tevens los ik daarbij meer dan 50% van het hypotheekbedrag af.

Morgen bellen met de hypotheekshop voor de volgende stap.

Zo, toch wel even fijn om zoiets van je af te schrijven :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik hoor altijd dat de vraagprijs gemiddeld 10% boven de gemiddelde verkoopprijs zit. 7,5k op 190k is dan maar weinig verschil...? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je gewoon zegt: hoger dan 175k ga ik niet. Is het dan gewoon afgelopen?

Ik ben ook aan het rondkijken naar een huis. Heb geen haast en huur momenteel. Ik zou er geen probleem mee hebben om te zeggen: tja leuk huis maar ik bied zoveel en anders dan maar niet, kijken we weer verder.
Doen mensen dat vaker of is dat geen normale praktijk? Kan de verkoper dan nog terugkrabbelen? Ik heb geen idee hoe dan bieden en tegenbieden in de praktijk gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oogje
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
joopv schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 00:05:
Ik hoor altijd dat de vraagprijs gemiddeld 10% boven de gemiddelde verkoopprijs zit. 7,5k op 190k is dan maar weinig verschil...? Ik ben benieuwd wat er gebeurt als je gewoon zegt: hoger dan 175k ga ik niet. Is het dan gewoon afgelopen?
Dan is het gewoon klaar, verkoper kan een bod gewoon naast zich neerleggen natuurlijk.

Any errors in spelling, tact, or fact are transmission errors.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:39

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Probleem bij bieden is dat je altijd afhankelijk bent van hoe graag de verkoper er vanaf wilt. In ons geval is het huis van een dame waarvan de man net overleden is (nouja 1 jaar terug) en ze heeft 0 hypotheek mee rop de woning. Compleet afbetaald enz.
Originele prijs was 175k, maar na het huis bezichtigd te hebben waren de aankoopmakelaar en ik het eens dat het huis in de huidige staat echt niet meer waard was dan 165k. (verrotte kozijnen, oude gasleiding, outdated badkamer/keuken, glas uit 1980 enz)
Enfin; openings bod gedaan van 159,5k. Werd uiteraard terug gekaatst maar de dame in kwestie zakte wel naar 170k. Dus wij weer omhoog gaan: 163,5 k.

En toen zaten we vast, dat bod werd namelijk afgestoten, alsmede 165,167 ,169k. In eerste instantie mocht ze dat huis in haar reet steken. Ik was er redelijk van overtuigd dat ze het toch niet kwijt ging raken in die staat voor 170k. Zij was van het tegenovergestelde overtuigd.

Maargoed 2 weken later hoorde we dat de koopsubsidie die wij nodig hadden om uberhaubt een huis te kopen, de nek omgedraaid zou worden. En dan moet je kiezen:

- Huis laten schieten en er op gokken dat je iets anders vindt (end us ook hoopt dat het op tijd is voor koopsubsidie)
- Toch voor het huis gaan en willens en wetens er meer voor betalen dan het eigenlijk waard is.

Uiteindelijk toch voor het laatste gekozen (heeft ze uiteindelijk gelijk gekregen :( ) en ik ben nog steeds blij dat ik het gedaan heb. Er waren in de periode daarna namelijk geen nieuwe aantrekkelijke huizen bijgekomen en de koopsubsidie is al bijna ten einde. Als ik nu nog dat traject in had moeten gaan had ik het nooit gehaald.

Over koopsubsidie gesproken btw:
Op dit moment zijn er bij Agentschap NL meer aanvragen ontvangen dan er naar verwachting met het nu beschikbare budget toegekend kunnen worden. Als u nu een aanvraag indient, bestaat de kans dat u een afwijzing ontvangt wegens overschrijding van het budget. Omdat wij een werkvoorraad hebben kunnen wij op dit moment niet zeggen op welk moment het budget is overschreden. De reeds ontvangen aanvragen worden in de komende weken op volgorde van ontvangst behandeld. Zolang het budget nog niet is uitgeput, wordt op elke aanvraag, indien aan de voorwaarden van de Wet bevordering eigenwoningbezit is voldaan, positief beschikt. Als bekend is wanneer het budget is overschreden wordt dit op deze website vermeld. Het opraken van het budget heeft geen gevolgen voor reeds toegekende aanvragen.

[ Voor 20% gewijzigd door Notna op 02-04-2010 08:26 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

joopv schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 00:05:

Ik ben ook aan het rondkijken naar een huis. Heb geen haast en huur momenteel. Ik zou er geen probleem mee hebben om te zeggen: tja leuk huis maar ik bied zoveel en anders dan maar niet, kijken we weer verder.
Doen mensen dat vaker of is dat geen normale praktijk? Kan de verkoper dan nog terugkrabbelen? Ik heb geen idee hoe dan bieden en tegenbieden in de praktijk gaat.
De verkoper hoeft niet terug te krabbelen. De verkoper hoeft alleen maar te wachten, tot hij een potentieel koper tegenkomt waarmee hij tot overeenstemming komt. En als jij dat niet bent, dan wacht de verkoper gewoon verder. De verkoper heeft (net als de koper) absoluut geen verplichtingen rond "het bieden". Dat is helemaal vorm-vrij.

Meestal wordt er nog wel wat onderhandeld, maar wat jij beschrijft (eenmalig bod) gebeurt ook. Zelf zou ik eerder neigen naar korte onderhandelingen waarbij je ergens tussen de vraagprijs en je openingsbod uitkomt, maar in deze economische tijden zou ik misschien ook wel een eenmalig bod uitbrengen op een huis. Is een beetje afhankelijk van de situatie van de verkoper en of ik verwacht wat ruimte te hebben voor de financiering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Pff... In navolging van m'n eerdere bericht; m'n vriendin begint aardig te steigeren...

Die wil, omdat er nog mensen voor een tweede keer komen kijken, gelijk meer gaan bieden. Nu moet ik zeggen dat de vraagprijs van 299k ook prima te betalen is, maar ik wil gewoon niet meteen toegeven. Als ik nu al meer ga bieden, kan ik net zogoed meteen de vraagprijs bieden...
Maar; aan de andere kant; ik wil wel graag dít huis, en ik vrees dat de andere kandidaten datzelfde gevoel hebben... :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

MikeyMan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 09:28:
Pff... In navolging van m'n eerdere bericht; m'n vriendin begint aardig te steigeren...

Die wil, omdat er nog mensen voor een tweede keer komen kijken, gelijk meer gaan bieden. Nu moet ik zeggen dat de vraagprijs van 299k ook prima te betalen is, maar ik wil gewoon niet meteen toegeven. Als ik nu al meer ga bieden, kan ik net zogoed meteen de vraagprijs bieden...
Maar; aan de andere kant; ik wil wel graag dít huis, en ik vrees dat de andere kandidaten datzelfde gevoel hebben... :X
tja een afweging van hoe makkelijk kun je die hypotheek aan en hoe graag wil je het huis.

als die hypotheek tegen je max aan zit zou ik het zelf nooit doen, want hoe mooi een huis ook is, uit eindelijk leef je niet prettig met beperkte financiele middelen

maar als je het goed kunt betalen en je wilt het graag, dan ervoor gaan (toch niet meteen de max bieden, als je eenmaal aan het bieden bent kom je er vaak wel uit)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Naja, zoals ik zei; de hypotheek is het probleem niet zozeer. Zou graag wel aan de NHG voldoen, dus 320 is zo'n beetje de max. Tis meer een psychisch verhaal.
Ben een beetje bang dat als ik nu naar 280/290 ga dat het einde zoek is... Stel dat iemand bereid is bij wijzen van spreken 310 te bieden, schieten we er nog niets mee op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:36

De vraag is natuurlijk of meer bieden enig verschil maakt. Stel je bied 10k meer dan zullen de verkopers toch eerst de andere potentiële kopers afwachten als ze slim zijn. Dan beland je uiteindelijk toch in hetzelfde schuitje maar is de ondergrens al weer met 10k opgeschoven.

Als ik jou was zou ik gewoon wachten, bieden de andere kopers ook dan zul je dat waarschijnlijk wel te horen krijgen en wordt het toch tegen elkaar opbieden, iets wat de verkopers natuurlijk niet erg vinden.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrFl0ppY schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:26:
[...]

De vraag is natuurlijk of meer bieden enig verschil maakt. Stel je bied 10k meer dan zullen de verkopers toch eerst de andere potentiële kopers afwachten als ze slim zijn. Dan beland je uiteindelijk toch in hetzelfde schuitje maar is de ondergrens al weer met 10k opgeschoven.

Als ik jou was zou ik gewoon wachten, bieden de andere kopers ook dan zul je dat waarschijnlijk wel te horen krijgen en wordt het toch tegen elkaar opbieden, iets wat de verkopers natuurlijk niet erg vinden.
Dat was precies mijn overweging. Maar de psyche begint toch tegen te werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

En denk je dat er in de (naaste) toekomst geen huizen meer aangeboden zullen worden die je zou willen hebben?

Probeer rationeel te blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

MikeyMan schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 10:28:
[...]

Dat was precies mijn overweging. Maar de psyche begint toch tegen te werken ;)
psyche werkt pas erg als het straks allemaal financieel niet meer prettig is...

ik weet niet of je dat kan, maar maak een voorbeeld berekening in excel ofzo van de lasten die je zult hebben met die hypotheek (al weet ik niet of je al een idee hebt van de bruto/netto maandlasten als je het huis voor ongeveer dat bedrag koopt).

werkt bij mijn vriendin wel, laat ik soms zien wat de vaste uitgaven zijn, wat dingen kosten en ze doet weer zuiniger (voor even dan).. het blijven vrouwen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juancho
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 15:47
Down schreef op donderdag 01 april 2010 @ 21:59:

Enfin, even een situatieschets. Ik ben 24 en verdien nu 35000 euro per jaar. Ben werkzaam in de IT (software ontwikkeling) en heb een HBO diploma. Heb een aantal verkennende gesprekken achter de rug en de maximale hypotheek die ik kan krijgen is 200.000. De meeste verstrekkers konden i.v.m. carriereperspectief en opleiding een hogere hyptheek aanbieden dan normaliter het geval is. Heb uiteraard al verschillende schetsen gemaakt van het financiele plaatje.

Het komt er op neer dat ik ongeveer evenveel kwijt ben per maand als het huren van een fatsoenlijk kamer van 30~ m2 in Utrecht. Hierbij zitten G/W/E en gemeentelijke lasten bij in. Tevens los ik daarbij meer dan 50% van het hypotheekbedrag af.
Lijkt een beetje op de situatie waar ik vorige zomer in zat. Ik wilde ook van huur naar koop, was net afgestudeerd, ook werkzaam in IT/Software ontwikkeling. Ik ben bij een aantal appartementen in Zwolle wezen kijken maar bij eentje had ik bij de 1e bezichtiging al het juiste gevoel. Voelde me al helemaal thuis, al wist ik wel dat ik het helemaal anders zou schilderen/inrichten etc.

Maar alles klopte gewoon, de indeling, de grote, de staat, de locatie, de buurt. Ik heb daarna nog wat bezichtigingen gedaan (mede op aandringen van mijn ouders ;) ) Maar iedere keer dat ik binnenkwam wist ik al, dit wordt hem niet.

Dat is natuurlijk aan de ene kant mooi, aan de andere kant beinvloed het wel verschrikkelijk je onderhandelingen. Het liefst was ik bij het 2de tegenbod al akkoord gegaan, maar mijn vader heeft goed op me ingepraat en uiteindelijk ook de onderhandelingen afgerond. Vraagprijs was 169.500 en uiteindelijk heb ik het appartement voor 158.500 gekocht. Vrij netjes dacht ik, al wilde mijn vader het nog harder spelen en blijven bij het uiterste bod van 156.000. Alleen wist ik dat er ook andere mensen zeer geinteresseerd waren. Dus na overleg met mijn adviseur (goede bekende dus betrouwbaar!) niet moeilijk gedaan over dat minimale verschil. Uiteindelijk zou het kwa maandlasten niets schelen.

En nu bijna een jaar verder ben ik verschrikkelijk blij dat ik het gekocht heeft. Misschien had ik met nog meer geduld iets meer van de prijs kunnen afhalen, aan de andere kant wist ik gewoon dat dit mijn plekje zou zijn voor de komende jaren. Dat gevoel vind ik onbetaalbaar.

Dus mijn advies is dan ook volg je hart en gevoel, vind je het huisje van je dromen en past het in je plaatje, ga dan niet het risico nemen dat je vast loopt op misschien een minimaal verschil. Misschien zijn er mensen het totaal niet met mij eens, maar uiteindelijk moet het wel jouw plekje worden waar je je iedere dag thuis moet voelen.

Garmin Forerunner 265 |Samsung Galaxy S23 Polestar 2 MidYear 2026 Prime + B&W audio

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Down schreef op donderdag 01 april 2010 @ 21:59:

Morgen bellen met de hypotheekshop voor de volgende stap.

Zo, toch wel even fijn om zoiets van je af te schrijven :)
1. Bij een hypotheek van 200.000 euro en minimaal 50% heb je lasten van zo'n 600 a 650 euro netto, exclusief G/W/E. Al met al zou ik toch op zo'n 850-1000 euro all-in lasten rekenen. Daar kun je wel meer voor huren dan een kamer van 30 m2.
2. Bij een hypotheek van 200.000 euro t.o.v. een jaarsalaris van 35K, dan zit je ver boven de NHG norm. Kun je nog NHG krijgen? En zo nee, vind je het verantwoord om zonder NHG te kopen? Wellicht is het handiger om iets minder te lenen en het verschil aan te vullen met een starterslening, scheelt je geld en zekerheid.

Bovenstaande is heel kort door de bocht hoor, ken je situatie uiteraard niet precies, maar misschien toch iets om over na te denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Nu online
Valorian schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 13:36:
[...]

1. Bij een hypotheek van 200.000 euro en minimaal 50% heb je lasten van zo'n 600 a 650 euro netto, exclusief G/W/E. Al met al zou ik toch op zo'n 850-1000 euro all-in lasten rekenen. Daar kun je wel meer voor huren dan een kamer van 30 m2.
2. Bij een hypotheek van 200.000 euro t.o.v. een jaarsalaris van 35K, dan zit je ver boven de NHG norm. Kun je nog NHG krijgen? En zo nee, vind je het verantwoord om zonder NHG te kopen? Wellicht is het handiger om iets minder te lenen en het verschil aan te vullen met een starterslening, scheelt je geld en zekerheid.

Bovenstaande is heel kort door de bocht hoor, ken je situatie uiteraard niet precies, maar misschien toch iets om over na te denken.
Ik apprecieer het altijd als mensen meedenken ;).

Ruim genomen ga ik inclusief G/W/E 750 euro kwijt zijn. Nu gaat het niet persè over vierkante meters, het is gewoon om aan te geven dat het woonplezier voor mij nu een STUK groter is, en dat zonder er veel meer (als het al meer is) voor te betalen in vergelijking met andere zaken. Er zijn gewoon veel criteria voor mij, zoals het doen en laten wat ik wil in een huis, huisdieren, investeren etc.

Een starterslening en/of koopsubsidie heb ik me al over laten informeren. Daar is mijn salaris te hoog voor. De rabobank heeft al aangegeven dat NHG onwaarschijnlijk is bij een verhoogde hypotheek vanwege opleiding/carriereperspectief. Vind ik dat verwantwoord? Ja, anders zou ik uiteraard niet doen :).

Wat betreft de vaste lasten moet ik zeggen dat ik qua financien redelijk gunstig uitkom vanwege mijn secundaire arbeidsvoorwaarden (auto van de baas, netto vergoeding voor ziektekosten etctera). Maandelijks hou ik dus een netto behoorlijk wat over. Daarnaast is een salarisverhoging dit jaar niet heel onwaarschijnlijk.

@Juancho:

Herkenbare situatie :). Nu moet ik erbij zeggen dat het om een gerenoveerd appartement gaat met een nieuwe keuken en nieuwe badkamer (alle tegels, douche, wc etc). Alles nieuw gestucd. Ik heb veel appartementen bezichtigid en deze steekt met kop en schouders boven de rest uit. Heb vernomen dat de twee andere appartementen van het complex ook verkocht zijn sinds het open huis van anderhalf week geleden. Voor mij was het dus 200% waard.

[ Voor 10% gewijzigd door Down op 02-04-2010 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Down schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:16:
[...]

Ruim genomen ga ik inclusief G/W/E 750 euro kwijt zijn. Nu gaat het niet persè over vierkante meters, het is gewoon om aan te geven dat het woonplezier voor mij nu een STUK groter is, en dat zonder er veel meer (als het al meer is) voor te betalen in vergelijking met andere zaken. Er zijn gewoon veel criteria voor mij, zoals het doen en laten wat ik wil in een huis, huisdieren, investeren etc.

Een starterslening en/of koopsubsidie heb ik me al over laten informeren. Daar is mijn salaris te hoog voor. De rabobank heeft al aangegeven dat NHG onwaarschijnlijk is bij een verhoogde hypotheek vanwege opleiding/carriereperspectief. Vind ik dat verwantwoord? Ja, anders zou ik uiteraard niet doen :).

Wat betreft de vaste lasten moet ik zeggen dat ik qua financien redelijk gunstig uitkom vanwege mijn secundaire arbeidsvoorwaarden (auto van de baas, netto vergoeding voor ziektekosten etctera). Maandelijks hou ik dus een netto behoorlijk wat over. Daarnaast is een salarisverhoging dit jaar niet heel onwaarschijnlijk.

@Juancho:

Herkenbare situatie :). Nu moet ik erbij zeggen dat het om een gerenoveerd appartement gaat met een nieuwe keuken en nieuwe badkamer (alle tegels, douche, wc etc). Alles nieuw gestucd. Ik heb veel appartementen bezichtigid en deze steekt met kop en schouders boven de rest uit. Heb vernomen dat de twee andere appartementen van het complex ook verkocht zijn sinds het open huis van anderhalf week geleden. Voor mij was het dus 200% waard.
ik zou altijd uitgaan van je totale vaste lasten is neto hypotheek maal 1.5

dus als je netto hypotheek 600 is, kom je toch op 900 uit, ik zou jezelf niet rijk rekenen, want g/w/e + verzekeringen etc zit je er toch wel aan!

volg je hart, maar neem dit advies wel mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Nu online
HenkS schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 17:33:
[...]

ik zou altijd uitgaan van je totale vaste lasten is neto hypotheek maal 1.5

dus als je netto hypotheek 600 is, kom je toch op 900 uit, ik zou jezelf niet rijk rekenen, want g/w/e + verzekeringen etc zit je er toch wel aan!

volg je hart, maar neem dit advies wel mee ;)
Mwa, niet lullig bedoeld maar ik bereken de dingen liever precies in plaats van uit te gaan van nietszeggende formules als [hypotheek x 1.5]. Dat is per situatie en persoon verschillend. Zoals gezegd heb ik de dingen redelijk goed in kaart gebracht en ik heb er gewoon vertrouwen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Down schreef op vrijdag 02 april 2010 @ 16:16:
[...]

Helder verhaal. Alleen dat deel over de starterslening, salaris te hoog?? Je koopt in Utrecht toch? Bij 35.000 kun je volgens mij NHG lenen tot zo'n 160.000 a 170.000 euro, dat betekend dat je bij verwervingskosten (koopprijs + kk) van 200.000 de volle 30.000 (max in utrecht) aan starterslening zou kunnen genieten. Zelf heb ik ook in Utrecht gekocht, ik zit ietsjes hoger qua salaris, heb een hypotheek van 190.000 en 30.000 starterslening. Zie voor de details van de starterslening in Utrecht deze pagina: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=16468 .. NB: Er zitten wel andere voorwaarden aan waardoor je misschien niet in aanmerking komt, zo moet je een huurwoning/kamer achterlaten en 3 jaar ingeschreven staan bij de gemeente.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McRubz
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Valorian schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 01:22:
[...]
Zie voor de details van de starterslening in Utrecht deze pagina: http://www.utrecht.nl/smartsite.dws?id=16468 .. NB: Er zitten wel andere voorwaarden aan waardoor je misschien niet in aanmerking komt, zo moet je een huurwoning/kamer achterlaten en 3 jaar ingeschreven staan bij de gemeente.
Correctie:
Voorwaarden
Voor het aanvragen van een starterslening voldoet u aan de volgende voorwaarden.
  • U laat in de gemeente Utrecht of provincie Utrecht een huurwoning of huurkamer achter die voor nieuwe verhuur beschikbaar komt.
  • U staat minimaal 1 jaar ingeschreven in het bevolkingsregister van de desbetreffende gemeente (GBA: gemeentelijke basisadministratie).
  • De woning die u wilt kopen, kost maximaal € 200.000,00, exclusief bijkomende kosten, en ligt in de gemeente Utrecht.
Verder is het zo dat je hypotheek maximaal moet zijn op basis van je inkomsten. De starterslening is een aanvulling daarop en geen vervanging van (een deel van) je reguliere hypotheek. Deze reguliere hypotheek moet onder NHG voorwaarden zijn afgesloten met een minimale rentevaste periode van 10 jaar. Ik las hierboven iemand zeggen dat er een bank was die zou kijken naar toekomstperspectief. Bedenk dan wel dat een dergelijke hypotheek dan niet onder NHG is en dat een starterslening dan niet mogelijk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
McRubz schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:12:
[...]

Correctie:
Voorwaarden
Voor het aanvragen van een starterslening voldoet u aan de volgende voorwaarden.
  • U laat in de gemeente Utrecht of provincie Utrecht een huurwoning of huurkamer achter die voor nieuwe verhuur beschikbaar komt.
  • U staat minimaal 1 jaar ingeschreven in het bevolkingsregister van de desbetreffende gemeente (GBA: gemeentelijke basisadministratie).
  • De woning die u wilt kopen, kost maximaal € 200.000,00, exclusief bijkomende kosten, en ligt in de gemeente Utrecht.
Verder is het zo dat je hypotheek maximaal moet zijn op basis van je inkomsten. De starterslening is een aanvulling daarop en geen vervanging van (een deel van) je reguliere hypotheek. Deze reguliere hypotheek moet onder NHG voorwaarden zijn afgesloten met een minimale rentevaste periode van 10 jaar. Ik las hierboven iemand zeggen dat er een bank was die zou kijken naar toekomstperspectief. Bedenk dan wel dat een dergelijke hypotheek dan niet onder NHG is en dat een starterslening dan niet mogelijk is.
De genoemde 'iemand' was "Down" en die schreef dat inderdaad, maar schreef ook dat hij verwacht akkoord te kunnen gaan met een koop van 182.500 euro. In dat geval is een hypotheek bij een bank die naar toekomstperspectief kijkt niet eens nodig, want met zijn 35K kan 'ie ook een hypotheek onder NHG krijgen van zo'n 170K. Dan is de starterslening ineens wel mogelijk, kan 'ie maximaal gebruik maken (30K) en komt ie ook aan zijn 200K verwervingskosten.

Dit levert een adviseur natuurlijk minder op, omdat 'ie dan provisie misloopt omdat de hypotheek een stuk lager is, maar een goede adviseur is transparant over zijn kosten en geeft in ieder geval deze, voor de klant een stuk goedkopere, optie. De klant bespaart zo een paar duizend euro rente voor het niet hoeven lenen van die 30K bij de bank, en krijgt rentekorting ivm NHG en heeft meer zekerheid.

Het kan natuurlijk zijn dat de 182.500 + kk net te duur wordt voor zijn +/- 170K NHG hypotheek + 30K starterslening, zeker als er nog wat verbouwt moet worden, maar daar heb ik geen zicht op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MikeyMan schreef op donderdag 01 april 2010 @ 21:29:
Kan nu ook met jullie meedoen...

Samen met het vriendinnetje voor een huis wezen kijken, en zelfs ook al een bod gedaan.

Huis staat te koop met een vraagprijs van 299K.
Heb 270K geboden als openingsbod, maar heb helaas te horen gekregen dat er nog mensen zijn die eerst een tweede bezichtiging krijgen.

Begin nu toch lichte stress te voelen. :P
Zo, de kogel is door de kerk, we zijn uitgekomen op 285k.

Naar mijn zin had er 5k meer af gemogen, maargoed, we krijgen nog aardig de tijd, het is het huis wat we willen, dus toch een goed gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MikeyMan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:31:
[...]

Naar mijn zin had er 5k meer af gemogen, maargoed, we krijgen nog aardig de tijd, het is het huis wat we willen, dus toch een goed gevoel.
Gefeliciteerd! En nu natuurlijk rechts stemmen he straks ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Valorian schreef op woensdag 07 april 2010 @ 19:04:
[...]

Gefeliciteerd! En nu natuurlijk rechts stemmen he straks ;)
Ik ben al lid van de VVD ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Nu online
Valorian schreef op zaterdag 03 april 2010 @ 17:21:
[...]

De genoemde 'iemand' was "Down" en die schreef dat inderdaad, maar schreef ook dat hij verwacht akkoord te kunnen gaan met een koop van 182.500 euro. In dat geval is een hypotheek bij een bank die naar toekomstperspectief kijkt niet eens nodig, want met zijn 35K kan 'ie ook een hypotheek onder NHG krijgen van zo'n 170K. Dan is de starterslening ineens wel mogelijk, kan 'ie maximaal gebruik maken (30K) en komt ie ook aan zijn 200K verwervingskosten.

Dit levert een adviseur natuurlijk minder op, omdat 'ie dan provisie misloopt omdat de hypotheek een stuk lager is, maar een goede adviseur is transparant over zijn kosten en geeft in ieder geval deze, voor de klant een stuk goedkopere, optie. De klant bespaart zo een paar duizend euro rente voor het niet hoeven lenen van die 30K bij de bank, en krijgt rentekorting ivm NHG en heeft meer zekerheid.

Het kan natuurlijk zijn dat de 182.500 + kk net te duur wordt voor zijn +/- 170K NHG hypotheek + 30K starterslening, zeker als er nog wat verbouwt moet worden, maar daar heb ik geen zicht op.
Bedankt voor de extra info :). Voor de 182.500 hoeft er in principe niks meer verbouwd te worden aan de woning. Helaas verlaat ik het ouderlijk huis (en sta dus zeker niet een langere tijd ingeschreven in de gemeente Utrecht...) dus een starterslening zal alsnog niet mogelijk zijn. Ik ga morgen langs de hypotheekshop. Ik zal in ieder geval de conceptpapieren van mijn laatste Rabobank gesprek meenemen (waarbij uit is gegaan van ongeveer 200.000 voor de totale hypotheek incl. kk). Op die manier hoop ik dat er meerdere verstrekkers zijn die me in principe dit bedrag kunnen lenen. Anders ben ik alleen op de rabobank aangewezen. Hoeft niks mis mee te zien, maar hou mijn opties liever open :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Laatst online: 14:36
MikeyMan schreef op woensdag 07 april 2010 @ 18:31:
[...]

Gratz! Over die 5k ga je straks echt niet wakker liggen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Nou.. wij hebben gisteravond het koopcontract getekend :)

Vandaag is ook de taxateur geregeld en waarschijnlijk krijgen we morgen de hypotheekofferte binnen. Toch veel slagen gemaakt in een paar dagen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

MrFl0ppY schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:22:
[...]

Gratz! Over die 5k ga je straks echt niet wakker liggen.
Dat was mijn gedachte ook... Dat tientje in de maand komen we ook wel overheen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
MikeyMan schreef op donderdag 08 april 2010 @ 09:48:
[...]

Dat was mijn gedachte ook... Dat tientje in de maand komen we ook wel overheen ;)
Tsja, zo dacht ik ook toen ik 2,5K bovenop mijn eindbod moest doen om mijn huis te krijgen. Overigens is het zolang je in het huis woont natuurlijk makkelijk te overzien, een tientje per maand. Ook bij veel overwaarde, na een tijdje in het huis gewoond te hebben in een tijd waarin huizenprijzen wel stijgen, maakt die 5K niet meer zoveel uit. Maar probleem wordt het pas als je bijvoorbeeld met zijn tweeen koopt en uit elkaar gaat na een paar jaar, en de hypotheek te hoog is voor beide personen apart. Dan moet het huis snel verkocht worden, waardoor je niet altijd de hoofdprijs kunt vragen, of soms zelf verlies maakt. Dan zit je al met een restschuld omdat je de KK er niet uit haalt, en dan is die 5K extra schuld toch wel erg kut. Maar goed, dat is speculeren, laten we maar van het positieve plaatje uitgaan :) ..

Even iets anders: veel mensen kopen 'op hun max', zeker in de dure randstad. Wat voor spaargeldbedragen houden jullie nog achter de hand als 'buffer' en als onderhoudspotje? De stap van koop naar huur betekend ook een stap van all-in wonen naar eigen onderhoud. Wie naar een appartement gaat met een VVE heeft servicekosten, varierend van enkele tientjes tot enkele honderden euro's per maand. Maar wie een eensgezinswoning koopt zal zelf moeten sparen en discipline moeten hebben om tijdig te onderhouden. Wat leggen jullie ongeveer apart per maand? Virtueel natuurlijk, in praktijk zal het waarschijnlijk gewoon allemaal op de zelfde spaarrekening staan, maar dat terzijde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Ik hou eigenlijk niet speciaal wat apart voor onderhoud, maar heb natuurlijk wel gewoon mijn normale spaarpot. Nu scheelt het dat ik een redelijk onderhouds arm huis heb ( Aluminium kozijnen, geen houtwerk aan de buitenkant ).

Onderhoud van bijvoorbeeld de CV Ketel komt gewoon met de standaard vaste lasten mee, en vervanging daarvan gewoon uit de algemene spaarpot. Ook dingen als binnen schilderen loopt niet zo enorm in de papieren dat daar een apart potje voor is.

Ik probeer in ieder geval een algemene buffer van 3 tot 4 maal mijn netto maandsalaris te houden. Voor groot onderhoud ( zoals het vervangen van het dak ) zal dat niet genoeg zijn, dus daar moet ik eigenlijk nog eens naar gaan kijken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 10:34

Gast1981

room with a moose!

Woy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 11:30:
Ik hou eigenlijk niet speciaal wat apart voor onderhoud, maar heb natuurlijk wel gewoon mijn normale spaarpot.
Zo doen wij het ook. We sparen geen vaste bedragen op gezette tijden, maar kijken allebei regelmatig op onze betaalrekening of we iets kunnen overhevelen naar de spaarrekening. Toen we net ons huis gekocht en ingericht hadden, hebben we ervoor gezorgd dat er minimaal 5k tot 10k apart stond voor (groot) onderhoud en/of vervanging van apparatuur. Gelukkig hebben we daar (nog) niet op hoeven interen, maar groeit het langzaam door, waardoor we het nu ook gebruiken voor vakanties, een bruiloft, en andere leuke dingen. Zo'n buffer maakt het wonen toch wel extra prettig moet ik zeggen ;)

Voor het bepalen van je eigen minimale buffer zou je vooral moeten kijken naar de staat van je huis (en tuin) van binnen en buiten. Waar voorzie je eventueel noodzakelijk onderhoud in de nabije toekomst? Schilderwerk, verwarming, CV ketel, keuken, daken, deuren, kozijnen, vloeren, sanitair, bedrading, inbraakpreventie, schutting, etc etc. Maar vergeet ook niet zaken zoals: (af)wasmachine, droger, koelkast, tv, auto, fiets, computer, enz. Dat zijn ook geen misselijke uitgaven mochten die zaken onverhoopt opeens de geest geven. En vergeet niet... ongeluk komt nooit alleen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Gast1981 schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:01:
[...]
Maar vergeet ook niet zaken zoals: (af)wasmachine, droger, koelkast, tv, auto, fiets, computer, enz. Dat zijn ook geen misselijke uitgaven mochten die zaken onverhoopt opeens de geest geven. En vergeet niet... ongeluk komt nooit alleen ;)
een TV/Fiets/Computer zou ik niet zozeer onder grote noodzakelijk uitgaven scharen. Een TV is niet echt noodzakelijk, en je kan meestal voor een schijntje wel een oude CRT op de kop tikken, een computer idem. Een fiets kan je ook voor een paar tientjes een 2e hands kopen.

Wasmachine/droger/koelkast zijn meestal ook wel goedkoop op de kop te tikken. Natuurlijk is het wel fijn als je gewoon meteen weer een goede terug kunt kopen, maar ik kan me voorstellen dat als je als starter daar niet direct veel rekening mee houd. Onderhoud aan je huis moet je gewoon doen, anders worden de kosten uiteindelijk alleen maar hoger.

Bij een auto kun je je ook afvragen hoe noodzakelijk die is. Voor sommige mensen is het gewoon de enige manier om naar hun werk te komen, maar er zijn ook genoeg mensen die met het OV of met de fiets kunnen.

Maar uiteindelijk komt het er inderdaad op neer dat je je goed af moet vragen welke dingen er kapot kunnen gaan die je niet kunt missen. Dan zul je dat of moeten verzekeren, of er zelf een potje voor moeten hebben.

[ Voor 17% gewijzigd door Woy op 08-04-2010 12:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

onderhoud aan je huis zie je vaak ook ver van te voren aan komen.
Zo waren er her en der plekjes aan de dakgoot te zien van rot, ik wist dus als ik hier niets aan deed dat het meer overlast kon bezorgen. maar ik wist ook dat het niet ineens naar beneden kon vallen als ik een dag wachte.
na een jaar hebben wij in de zomer de boel laten vervangen en hadden dus nog ruim 9 maand de tijd om te "sparen"

Toen we ons huis kochten 2,5 jaar geleden hadden we een schutting erom heen staan die verrot was. sommige palen waren gewoon weg gerot onderaan. kon je zo omduwen.
we hebben toch nog 1,5 jaar deze schutting laten staan en vorig jaar pas een nieuwe geplaatst.

Zo zijn heel veel dingen in en rondom het huis waar je ruim van te voren kunt inschatten of het kapot kan gaan of vervangen moet worden.

Nu is alles in en rondom mijn huis weer in goede staat zonder dat het mijn reserve buffer aangetast heeft, en mocht er iets kapot gaan door wind of regen of bliksem dan valt het onder de verzekering, (met soms een kleine bijbetaling)
Enige wat nu nog op de vervanging staat zijn de kozijnen incl glas omdat het gewoon enkel glas is, maar vertoont geen gebreken dus kunnen we er mooi voor sparen.

Ik heb een buffer voor onvoorziene omstandigheden (werkeloosheid of langdurige ziekte) voor de rest zijn de kosten nooit ineens zo hoog dat het mij ineens 10.000 euro kost om iets te repareren. voor de rest kun je vaak gewoon ff sparen als je het nog niet hebt liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Wat voor dingen zijn er eigenlijk aan binnenonderhoud dat periodiek MOET gebeuren zoals je bijv. buiten het schilderwerk, de voegen en het dakonderhoud hebt. Ik kan zo 1-2-3 eigenlijk niks verzinnen op de CV-ketel na. Binnen schilderwerk is puur decoratief, slijtage aan de vloeren of verouderde keuken/badkamer is ook goed mee te leven. Of moeten electrawerk & leidingen elke X aantal jaar vervangen/nagekeken worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Laatst online: 21-09 15:05
Wij hebben een aantal jaar in een koopappartement gewoond met een actieve VVE, dit heeft ons goed inzicht gegeven in de kosten voor onderhoud. Wij blijven dus als het ware servicekosten betalen iedere maand maar dan naar onze eigen onderhoudsrekening. Sparen staat voor ons los van het onderhoudspotje.

Omdat wij nieuwbouw (garantie) hebben gekocht kunnen we in de eerste paar jaar iig ervan uitgaan dat we nog niet gebruik hoeven maken van het onderhoudsgeld, hierdoor kunnen we aardig wat opbouwen.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:46
sub0kelvin schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:25:
Wat voor dingen zijn er eigenlijk aan binnenonderhoud dat periodiek MOET gebeuren zoals je bijv. buiten het schilderwerk, de voegen en het dakonderhoud hebt. Ik kan zo 1-2-3 eigenlijk niks verzinnen op de CV-ketel na. Binnen schilderwerk is puur decoratief, slijtage aan de vloeren of verouderde keuken/badkamer is ook goed mee te leven. Of moeten electrawerk & leidingen elke X aantal jaar vervangen/nagekeken worden?
Alle apparatuur houdt er op een bepaald moment mee op: inbouwapparatuur in de keuken, CV-ketel, mechanische ventillatie. De CV heeft periodiek onderhoud nodig.

Een (nagelvaste) vloer heeft op een zeker moment ook onderhoud nodig of moet vervangen worden.

Schakelmateriaal gaat decennia mee. Leidingwerk en bekabeling nog langer.
Hoewel de levensduur in principe heel lang kan zijn, kan het zijn dat je electrische installatie (groepenkast) eerder onderhoud of vervaning nodig heeft. Mijn groepenkast uit de jaren '70 was bijvoorbeeld in z'n huidige toestand niet meer veilig (rotte schakelaar).

Kranen, slangen en afvoeren hebben wel af en toe onderhoud nodig of vervanging, maar dan heb je het meestal over tientjeswerk.

Een klein beetje onderhoud is wel nodig aan keuken en badkamer buiten het esthetische aspect. Het zal dan vooral gaan om lekkage, vocht en schimmel. Wederom tientjeswerk met wat kit of andere spullen.

Ben het dus wel met je insteek eens :)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 08-04-2010 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sub0kelvin schreef op donderdag 08 april 2010 @ 13:25:
Schilderwerk kost je een vrij weekend en 1-2 potten verf wat kwasten en schuurpapier. (200 euro max)

Voegen kun je ook goed plannen, het is niet zo dat binnen enkele dagen al je voegen eruit zullen vallen. en als er wat uitvalt kun je het vaak zelf goed repareren. (kost je een zak voegsel à 20 euro??)

Dak onderhoud valt ook wel mee, gewoon 1 a 2x per jaar inspectie doen, en vaak is het wel tijdelijk te repareren. en hoevaak vervang je een heel dak? (stro dak uitgezonderd) een schuurdakje ofzo is goed zelf te doen. en kost je misschien 800-900 euro aan materiaal.

Binnenonderhoud is wat kitwerk in de natte ruimtes, evt een verstopt riool of verwarmingssysteem. onderhoud hieraan is meestal ook maar gemiddeld 150-200 euro per incident. (kitwerk misschien maar 10-20 euro)

Onderhoud is niet zo heel duur.. en groot onderhoud is vaak goed te plannen en kun je evt voor sparen indien nodig.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-04-2010 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Woy schreef op donderdag 08 april 2010 @ 12:52:
[...]
uiteindelijk komt het er inderdaad op neer dat je je goed af moet vragen welke dingen er kapot kunnen gaan die je niet kunt missen. Dan zul je dat of moeten verzekeren, of er zelf een potje voor moeten hebben.
Dat was de strekking van mijn verhaal inderdaad ;)
Ik somde alleen de nodige voorbeelden op, die bij vervanging een aardige duit 'kunnen' kosten. Natuurlijk kan je op een fiets van 2 tientjes een tijdje vooruit, maar als het jouw enige vervoermiddel naar je werk op 20km afstand is, dan kan je geen dag zonder je hypermoderne fiets van 2 ruggen. Iedereen moet daarom voor zichzelf bepalen welke zaken direct vervangen/gerepareerd moeten worden in het geval dat, plus een kleine marge, en dat lekker als buffertje aanhouden. Bovendien is de één handig genoeg om zelf het onderhoud uit te voeren, maar wil de ander dat liever uitbesteden, dat maakt ook een aardig verschil voor je reserves. Het is geen rocket science :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Kan me voorstellen dat bij oude woningen de houten vloer beneden ook een zorgenpunt kan zijn, zeker bij (te weinig) ventilatie kan dat gaan rotten en kan vervanging een duur klusje worden. Nog even los van bijv. (gelukkig in de randstad weinig voorkomende) Boktor waarbij je niet alleen moet vervangen maar ook al het andere houtwerk moet strippen van verf en behandelen!

Uit mijn bouwkeuring kwamen o.a.:
- voegwerk herstel
- afwerking herstel
- ventilatie roostertjes maken t.b.v. kruipruimte / kruipruimte begaanbaar maken
- kozijnen beetje bijwerken
- zink van dakrand herstellen
totaal 2.000 euro, maar dat zijn aannemersprijzen en uitgaande van dat je alles uitbesteed.

Daarnaast kwam er nog 8.500 euro uit voor midden-lange termijn (5-10 jaar) voor dakherstel. Dan gaat het om bitumendak uitbouw, bitumendak plattedak woning, en het schuine dak. Maar dat ging ook uit van een volledige isolatie van het zolderdak. Nu is het ongeisoleerd. Dat betekend dus dat als je dat echt laat doen je woning ook in waarde stijgt en je energierekening omlaag gaat.. Ook hier weer aannemersprijzen en op basis van geheel nieuw materiaal (waar je op marktplaats toch ook best goede dakpannen kunt scoren ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michiel100
  • Laatst online: 21-09 18:36
Vorige week ben ik het eens geworden over de prijs van de woning die ik wil kopen.
Het wachten is nu op een voorlopig koopcontract.

We zijn nu ruim een week verder, en ik heb nog niets gehoord. Wat is een gangbare termijn voor het opstellen van een voorlopig koopcontract? Een belletje naar de makelaar levert alleen een opmerking op dat geduld een schone zaak is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WVL_KsZeN
Meestal willen ze dat zo snel mogelijk geregeld hebben. Raar dat de makelaar zo reageert eigenlijk..

Ik heb ook net de eerste offerte binnengekregen van een van de hypotheekverstrekkers (onze 2e keus). Dus dat loopt lekker door.

[ Voor 39% gewijzigd door WVL_KsZeN op 09-04-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Nog even een tip voor iedereen die met offertes bezig is: er is wel degelijk nog 'marge' op de offertes, laat vooral je offerte zien aan de andere adviseurs en er is best kans dat die er ineeens toch ver onder kunnen..

Zo kreeg ik medio februari een offerte van ING , 50% aflossingsvrij en 50% banksparen, met op het eerste deel 4,90% rente en op het andere deel 4,95. Een andere adviseur kon daar onder komen met 4,8% op beide delen via Florius (met betere voorwaarden dan ING ook nog!). Een gang terug naar mijn 1e adviseur (en naar mijn idee een fijnere partij) en die kon vervolgens naar 4,50% en 4,55%! ..

Al met al met het laatste akkoord gegaan. Na een voicemailtje met afmelding voor de eerste partij kreeg ik een voicemail van hen terug met het bericht dat ze Florius konden aanbieden met 4,60% op beide delen (dus hoger dan ING, maar niet veel hoger, en betere voorwaarden). Echter toen had ik al getekend op ING.

Niet heel schokkend allemaal, maar het bewijst wel hoeveel marge er nog in zo'n prijs zit, door schuiven met provisies en kosten en het uitdelen van jokers of favorieten (hypotheekvisie) etc kan er als het moet ineens heel veel af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:52

Dido

heforshe

Valorian: de hamvraag bij zulke percentages: hoeveel jaar vast? Want er zit een enorm verschil tussen aanbieders bij het verlopen van je rentevaste periode.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian
Dido schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 19:47:
Valorian: de hamvraag bij zulke percentages: hoeveel jaar vast? Want er zit een enorm verschil tussen aanbieders bij het verlopen van je rentevaste periode.
10 jaar vast onder NHG. Mijn percentages zijn overigens relatief laag omdat ik bereid ben geweest met bepaalde voorwaarden akkoord te gaan, waar wellicht niet iedereen zich in zou kunnen vinden, maar dat is meer iets wat per persoon en situatie verschilt.

Maar dat is eigenlijk niet zo relevant. Ik bedoel namelijk niet dat men de genoemde percentages als leidraad moet nemen (de rente zakt of stijgt immers ook in de tussentijd), maar vooral de verschillen tussen de percentages. De rentevaste tijd en voorwaarden van mijn eerste ING offerte en de laatste waren exact hetzelfde, maar de verschillen in rente 0,4%, dat scheelt toch best wat op je lasten.
Wat ik bedoel is dus dat shoppen loont, dat een eerste offerte wellicht vaak ruim is, mocht je daarvoor gaan dan verdienen ze goed aan je, en mocht je kritisch zijn dan kan er toch nog wat af. Doe dat dan dus ook. ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Valorian op 09-04-2010 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

BM

Moderator Spielerij
Even een klein vraagje over het betalen van de laatste termijn aan de aannemer.

Binnenkort wordt mijn woning opgeleverd, en ik heb zojuist dan ook de factuur voor de laatste termijn binnen gekregen. Nu kan ik 5% van de aanneemsom bij de notaris laten stallen om af te wachten of alle (eventuele) gebreken naar tevredenheid worden opgelost.
Is het dan gewoon een kwestie van die laatste termijn maar gedeeltelijk betalen, of komt daar meer bij kijken?

Bel maandag sowieso notaris even op, maar wellicht dat jullie me ook wat kunnen vertellen daarover :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Je betaald gewoon het laatste termijn. Mocht er iets niet goed zijn kun je het terug "claimen" van de notaris.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Valorian schreef op vrijdag 09 april 2010 @ 17:07:
Nog even een tip voor iedereen die met offertes bezig is: er is wel degelijk nog 'marge' op de offertes, laat vooral je offerte zien aan de andere adviseurs en er is best kans dat die er ineeens toch ver onder kunnen..
Zeker doen inderdaad! Shoppen loont.
Maar let dan ook goed op de voorwaarden. Vaak kan er wel iets van het rentepercentage af, maar dan blijkt ineens dat je bijv. niet meer boetevrij kan aflossen, of boete bij verhuizing hebt, etc etc. Dat kan je uiteindelijk nog veel meer kosten dat die 2 tiendeprocent korting per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Furfoot schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 20:33:
Je betaald gewoon het laatste termijn. Mocht er iets niet goed zijn kun je het terug "claimen" van de notaris.
Weet je dat zeker?
Wordt uw woning onder GIW-garantie gebouwd en is het project aangemeld bij een van de bij het GIW aangesloten ondernemersgaranties, dan is de aannemer verplicht u de zogenaamde 5% regeling aan te bieden. Wat houdt dit in? U betaalt niet de volledige aanneemsom aan de aannemer, maar stort 5% daarvan op een zogenoemde depotrekening bij de notaris. Pas als er aan bepaalde voorwaarden is voldaan, betaalt de notaris het depot uit aan de bouwondernemer. Deze regeling fungeert als een stok achter de deur voor de aannemer. Hij zal eventuele gebreken na de oplevering zo snel mogelijk willen herstellen. Hij ontvangt de laatste termijn van 5% pas wanneer aan alle voorwaarden van de regeling zijn voldaan.
Zoals ik het hier lees wordt 95% voldoen aan de aannemer en 5% op een depotrekening bij de notaris gestort.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Question Mark schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:24:
[...]
Weet je dat zeker?

[...]

Zoals ik het hier lees wordt 95% voldoen aan de aannemer en 5% op een depotrekening bij de notaris gestort.
Bij ons ging het anders. Wij betaalde de volle 100% een week voor oplevering waarna de woningcorporatie 5% bij de notaris stortte en de notaris dit bij ons melde dmv. een brief.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Darn... Zit toch te twijfelen hier... Heb voor donderdag een afspraak staan bij de Hypotheker.
Maar ik weet nu al dat ie bij lange na niet gaat komen aan mijn offerte van Moneyou. Plus dat die beste man natuurlijk ook e.e.a. aan kosten met zich meebrengt.

Tis toch een hypotheek, dus tis wel iets wat goed moet gaan. Vraag is dan ook; wat voor overwegingen maken jullie mbt de hypotheekverstrekker? In mijn ogen is Moneyou gewoon veilig, aangezien het een ABN subsidiary is. Maar m'n vriendin is een beetje huiverig voor het online-gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Furfoot schreef op maandag 12 april 2010 @ 14:53:
[...]
Bij ons ging het anders. Wij betaalde de volle 100% een week voor oplevering waarna de woningcorporatie 5% bij de notaris stortte en de notaris dit bij ons melde dmv. een brief.
Wat op zich vreemd is, want dan heb jij nergens garantie dat de woningcorporatie die 5% ook daadwerkelijk stort.

Het zou logischer zijn als jij tot 95% van de aanneemsom aan de woningcorporatie zou storten, en de laatste 5% bij de notaris. Die notaris kan dan aan de aan de woningcorporatie verklaren dat die 5% binnen is, en als beide partijen het eens zijn stort de notaris het door. Op die manier heeft de woningcorporatie op geen elk moment de volledige som in bezit zolang er geen goedkeuring is, maar bij overdracht wel de garantie dat het geld beschikbaar is.
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:22:
Darn... Zit toch te twijfelen hier... Heb voor donderdag een afspraak staan bij de Hypotheker.
Maar ik weet nu al dat ie bij lange na niet gaat komen aan mijn offerte van Moneyou. Plus dat die beste man natuurlijk ook e.e.a. aan kosten met zich meebrengt.
Hoe weet je zo zeker dat hij niet in de buurt gaat komen van die offerte? En het ligt er maar net aan hoe de afspraken met de hypotheker liggen. Betaal je per uur, of doet hij het op basis van provisie? Als het op provisie basis gaat, dan is het zijn probleem als hij geen concurrerende aanbieding kan doen, en kost het jou niks.

[ Voor 28% gewijzigd door Woy op 12-04-2010 15:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Het gaat me niet zozeer om die provisie -er mag best betaald worden voor geleverde diensten-, maar meer om de rentepercentages. Tijdens het verkennend gesprek zag ik percentages langskomen van 4,75%, terwijl ik met moneyou op 4,55% uitkom. Een aardig verschil in mijn ogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Abom
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 21:23
Bij ons is het zo dat wij 100% betalen, maar de aannemer een bankgarantie van 5% van de aanneemkosten bij de notaris neerlegt. Het geld is er dus in princiepe niet, maar een bank staat garant dat zij het voorschieten mocht het nodig zijn.

Wij hebben ook de mogelijkheid om het via de notaris te regelen (5% overmaken naar de notaris), maar de notaris geeft aan dat het vrijwel geen verschil is, aangezien de notaris gegarandeerd aan het geld kan komen.

Het opeisen van het geld zal hoe dan ook via de notaris plaats vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:51:
Het gaat me niet zozeer om die provisie -er mag best betaald worden voor geleverde diensten-, maar meer om de rentepercentages. Tijdens het verkennend gesprek zag ik percentages langskomen van 4,75%, terwijl ik met moneyou op 4,55% uitkom. Een aardig verschil in mijn ogen.
Tja, dan bel je de Hypotheker eens op en vraag je of hij een concurrerend bod kan doen ( Vertel er dan wel bij onder welke voorwaarden je een hypotheek wil ). Op zich is 0,2% helemaal niet zo'n enorm gat dat daar niet meer in de buurt gekomen kan worden. Staar je ook niet blind op het rente-percentage. Ook bijkomende kosten zijn erg belangrijk.
Abom schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:31:
Bij ons is het zo dat wij 100% betalen, maar de aannemer een bankgarantie van 5% van de aanneemkosten bij de notaris neerlegt. Het geld is er dus in princiepe niet, maar een bank staat garant dat zij het voorschieten mocht het nodig zijn.

Wij hebben ook de mogelijkheid om het via de notaris te regelen (5% overmaken naar de notaris), maar de notaris geeft aan dat het vrijwel geen verschil is, aangezien de notaris gegarandeerd aan het geld kan komen.

Het opeisen van het geld zal hoe dan ook via de notaris plaats vinden.
Dat is inderdaad ook een goede optie. Op die manier ben je als koper ten alle tijden zeker dat je geld beschikbaar is mocht het nodig zijn. Wel zorgen dat de bankgarantie er al is voordat je het laatste gedeelte overmaakt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

BM schreef op zaterdag 10 april 2010 @ 16:58:
Even een klein vraagje over het betalen van de laatste termijn aan de aannemer.

Binnenkort wordt mijn woning opgeleverd, en ik heb zojuist dan ook de factuur voor de laatste termijn binnen gekregen. Nu kan ik 5% van de aanneemsom bij de notaris laten stallen om af te wachten of alle (eventuele) gebreken naar tevredenheid worden opgelost.
Is het dan gewoon een kwestie van die laatste termijn maar gedeeltelijk betalen, of komt daar meer bij kijken?

Bel maandag sowieso notaris even op, maar wellicht dat jullie me ook wat kunnen vertellen daarover :)
En wat zei de notaris?
Ligt er aan wat er in de koop/aanneemovereenkomst staat over betalingsschema's. Die is namelijk leidend.

Er gaan altijd veel broodje aap verhalen over die laatste 5% de ronde. Je kan niet zomaar 5% achterhouden als er wat anders in je koop/aanneemcontract staat opgenomen. Dat is contractbreuk.
En indien de laatste betaling dan niet binnen is bij oplevering staat de aannemer in zijn recht om niet op te leveren.

In ons koop/aanneemcontract stond dat er 5% door de aannemer werd gestort bij de notaris en dat die na verhelpen van de opleverpunten werd teruggestort. maar wij moesten dus gewoon de 100% eerst betalen voordat we een sleutel kregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 16:40

Tis toch een hypotheek, dus tis wel iets wat goed moet gaan. Vraag is dan ook; wat voor overwegingen maken jullie mbt de hypotheekverstrekker? In mijn ogen is Moneyou gewoon veilig, aangezien het een ABN subsidiary is. Maar m'n vriendin is een beetje huiverig voor het online-gebeuren.
Moneyou rekent om te beginnen als eens een bedrag van 25 euro per maand (!) aan administratiekosten. Dat is dus 300 euro per jaar.
http://www.moneyou.nl/hypotheek/administratiekosten.aspx
Zoals ze zelf al zeggen, valt daardoor je rente lager uit.
25 euro verschil, is het verschil tussen 4,8 en 5,1 % rente bij een aflossingsvrije hypoytheek van 200K..

Staar je dus niet blind op de rentepercentages alleen.
Kijk naar de totale(!) lasten die je gaat betalen.

Ik had bij mijn gesprekken met hypotheekadviseurs ook een aantal scherpe aanbiedingen van online hypotheekaanbieders bij de hand. Bank of Scotland is er bijvoorbeeld ook eentje met scherpe tarieven.
Die kun je prima gebruiken in je onderhandelingen. Laat ze maar zien dat je weet wat er mogelijk is en dat je niet meteen meegaat met het eerste aanbod.
Bij mij vroeg de adviseur van de bank meteen naar de tarieven die in die online offertes geboden werden. Vervolgens kwam hij met allerlei ingewikkelde berekeningen en kortingen op hetzelfde rentetarief uit. Dat was behoorlijk lager dan bij de bank op de site stond bij berekeningen.
Er is ruimte voor onderhandelingen, dus ga gewoon het gesprek aan.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valorian

Tip: zet je verhaal, al dan niet voorzien van de rentes en dergelijke, ook eens op www.hypotheken-forum.nl .. daar zitten ook een aantal professionals die regelmatig reageren op vragen dat geeft toch ook weer een ander beeld van de situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gast1981

Gast1981

room with a moose!

Dat forum is absoluut een aanrader.
Daar heb ik een kleine 2 jaar geleden ook veel info uit gehaald t.b.v. mijn hypotheek.
MikeyMan schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:51:
Maar wat houdt je nou tegen om gewoon dat gesprek aan te gaan? Ik snap het niet...
Biedt de Hypotheker je niets goeds, dan weet je ervan en ga je met een gerust hart naar MY.
Maar wie weet kunnen ze nog wat interessants voor je betekenen, zoals al eerder gezegd hier, die rentepercentages zeggen echt niet alles. Je moet onder de streep kijken, en de voorwaarden goed in de gaten houden. Ga gewoon voorbereid dat gesprek in, je kan er alleen maar voordeel uit halen is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
littlejoannes schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:39:
[...]
In ons koop/aanneemcontract stond dat er 5% door de aannemer werd gestort bij de notaris en dat die na verhelpen van de opleverpunten werd teruggestort. maar wij moesten dus gewoon de 100% eerst betalen voordat we een sleutel kregen.
Het lijkt me dat de aannemer die 5% al bij de notaris stort voordat jij de laatste 5% aan de aannemer overmaakt. Die volgorde is belangrijk, anders kan de aannemer op het moment dat hij de 100% binnen heeft gewoon zeggen: Het is wel best zo. En dan zit jij met de gebakken peren. Als de aannemer eerst het geld bij de notaris stort, is er ten alle tijden een onpartijdige 3e partij die over de laatste 5% kan beslissen bij onenigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-09 23:59

Barrycade

Through the...

@ Woy, dat was inderdaad het geval, dat werd al gedaan na de eerste betaling. Maar wat ik bedoelde is dat je niet zo maar 5% kan achter houden als er wat anders in je contract staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Gast1981 schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 09:07:
Dat forum is absoluut een aanrader.
Daar heb ik een kleine 2 jaar geleden ook veel info uit gehaald t.b.v. mijn hypotheek.

[...]

Maar wat houdt je nou tegen om gewoon dat gesprek aan te gaan? Ik snap het niet...
Biedt de Hypotheker je niets goeds, dan weet je ervan en ga je met een gerust hart naar MY.
Maar wie weet kunnen ze nog wat interessants voor je betekenen, zoals al eerder gezegd hier, die rentepercentages zeggen echt niet alles. Je moet onder de streep kijken, en de voorwaarden goed in de gaten houden. Ga gewoon voorbereid dat gesprek in, je kan er alleen maar voordeel uit halen is mijn mening.
Ow, ik word niet zozeer tegengehouden... Maar mijn vriendin wil persé naar de hypotheker, en van mij hoeft dat niet zo nodig ;)

Overigens nu wel een discussie met de verkopende makelaar. Telefonisch zijn we overeengekomen dat de oplevering 1 oktober zou zijn, mits de oplevering van het nieuwe huis uit zou lopen. In dat geval zou 1 december de uiterlijke datum van oplevering zijn.
Maar wat verschijnt er in het koopcontract; "opleverdatum 1 december". Nuanceverschil, maar imo wel belangrijk. Ik zou namelijk liever iets eerder erin gaan, ivm de feestdagen.

Ga sowieso het gesprek aan, maar wil wel wat informatie hebben voor die tijd.
Het is mij inderdaad ondertussen duidelijk dat een hogere rente niet perse een hogere maandlast tot gevolg heeft. RBS heeft me bijvoorbeeld een offerte gestuurd met een rentepercentage van 4,9, maar met lagere maandlasten dan die van de ABN met 4,5.

[ Voor 15% gewijzigd door MikeyMan op 13-04-2010 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:17

BM

Moderator Spielerij
littlejoannes schreef op maandag 12 april 2010 @ 16:39:
[...]

En wat zei de notaris?
Ligt er aan wat er in de koop/aanneemovereenkomst staat over betalingsschema's. Die is namelijk leidend.

Er gaan altijd veel broodje aap verhalen over die laatste 5% de ronde. Je kan niet zomaar 5% achterhouden als er wat anders in je koop/aanneemcontract staat opgenomen. Dat is contractbreuk.
En indien de laatste betaling dan niet binnen is bij oplevering staat de aannemer in zijn recht om niet op te leveren.

Heb notaris niet meer gebeld, maar even wat papieren (wat... papieren, wat een boekwerk ondertussen) nagekeken, en daar stond ook deze situatie beschreven. Alles overmaken naar aannemer, en die zet die 5% apart bij de notaris.

Allemaal vrij duidelijk, maar had eerst even goed de papieren moet bekijken :X

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JMaster
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:56
MikeyMan schreef op dinsdag 13 april 2010 @ 14:33:
[...]
*snip*

Ga sowieso het gesprek aan, maar wil wel wat informatie hebben voor die tijd.
Het is mij inderdaad ondertussen duidelijk dat een hogere rente niet perse een hogere maandlast tot gevolg heeft. RBS heeft me bijvoorbeeld een offerte gestuurd met een rentepercentage van 4,9, maar met lagere maandlasten dan die van de ABN met 4,5.
Kijk ook even naar de eventuele levensverzekering die ingebouwd is. Wat gebeurt er als 1 van beide overlijd e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-09 15:42

mindcre8r

Tradepedia

Ik ben wezen kijken bij een huis van het bouwjaar 1900.

150m2 woon oppervlakte
242m2 perceel oppervlakte

Bijna Alles moet gedaan worden:

het is nu heel hokkerig dus echt de volledige inrichting moet opnieuw wat betekend veel veel slopen.

nieuwe electra
CV kompleet (nu niet aanwezig)
Alle muren en plafonds isoleren
nieuwe keuken
nieuwe badkamer
nieuwe kozijnen plus dubbel glas
nieuwe dakkapel (7 bij 1,5)
Alles moet worden gestuct
Overal moeten nieuwe vloeren (isolatie +dekking)

Tuin is ook niks bijzonders qua aanleg: 13 meter diep en 7 meter breed.

1 meter van de achter grens komt een supermarkt, pand is 7 meter hoog dus je kijkt straks uit op een muur, daar valt wat van te maken natuurlijk maar je moet het wel meeberekenen.

Nu komt de vraag prijs: 249.000, deze hoge prijs komt vanwege de locatie (centrum van mijn woonplaats).

Ik vind echter de vraagprijs van 249k volledig kul ivm alle werkzaamheden die nodig zijn, de Woz waarde is 261k.

Wat zouden jullie een acceptabel bod vinden? ik zit zelf te denken aan max 200k

[ Voor 5% gewijzigd door mindcre8r op 25-04-2010 21:25 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03 23:22
de Hamvraag: WAAR staat de woning :)

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Zandor schreef op zondag 25 april 2010 @ 21:28:
de Hamvraag: WAAR staat de woning :)
in een plaats met 17k inwoners.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mindcre8r schreef op zondag 25 april 2010 @ 22:25:
[...]

in een plaats met 17k inwoners.
Voor Oost-Groningen: duur
Voor het midden van het land: niet duur

Dat is nogal koffiedik kijken zo. Als ik het woonoppervlak en de perceelgrootte bekijk, vind ik de vraagprijs laag. Waar ik aan het zoeken ben, heb je voor bijv. vraagprijs 249.000 een huis met 110 m^2 woonoppervlak met een perceel van ruim 150 m^2 uit bijv. 1985. En dan hoeft er niet zo heel veel meer gedaan te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Heren, ik ben van plan om zeer binnenkort een huis te kopen (<2 weken), maar ik heb een aangeboren hartafwijking waardoor ik ergens 'ja' moet invullen op het verzekeringsformulier. Ik heb twee hypotheekadviseurs al gevraagd voor verdere informatie, maar verder dan 'een medische keuring' en 'dat bekijken we dan, dit is specifiek' komt men niet. Ik begrijp dat elke aandoening weer zijn eigen karakteristieken heeft, maar kan iemand ongeveer aangeven wat er op me af gaat komen? De medische keuring gaat nu al een lachertje worden, zeker als ik in Maastricht zou moeten zijn. Is een verklaring van het opererende ziekenhuis een toegevoegde waarde voor zekerheid?

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Waarom zou die keuring een lachtertje worden? Ik denk dat wanneer je de eventuele verhoogde premie voor de levensverzekering ziet dat het lachen je snel kan vergaan. (Dat was in elk geval wel het geval bij iemand die ik ken die een zeer hoge bloeddruk had en de premie voor de OVR met een factor 3 zag toenemen.) Uiteindelijk hangt het er vanaf hoe de (arts van de) verzekeraar het risico inschat op vroegtijdig overlijden.

Het vervelende aan dit alles is dat de keuring typisch pas plaatsvindt nadat je de offerte hebt getekend en ook dat de procedure lang kan voortslepen tot voorbij de periode dat ontbindende voorwaarden verlopen.

Als je zelf voldoende vermogen hebt dan kun eventueel zonder ORV (banksparen en niet max financieren of alvast flink wat inbrengen op de bankspaarrekening).

Als alternatieve vorm om het risico beter te managen kun je vanaf het eerste moment de ORV los van de hypotheekaanbieder trachten af te nemen. Dan ben je minder gebonden aan een partij en kun je eenvoudig meerdere offertes aanvragen.

[ Voor 28% gewijzigd door Rukapul op 26-04-2010 09:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ze willen gewoon weten of je gedurende de looptijd
A Overlijdt.
B arbeidsongeschikt raakt.
Zijn die substantieel hoger zullen de premies van de verzekeringen hoger zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siggy
  • Laatst online: 27-05 12:07

siggy

Wait.... what?

Rukapul schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:47:
Waarom zou die keuring een lachtertje worden? Ik denk dat wanneer je de eventuele verhoogde premie voor de levensverzekering ziet dat het lachen je snel kan vergaan. (Dat was in elk geval wel het geval bij iemand die ik ken die een zeer hoge bloeddruk had en de premie voor de OVR met een factor 3 zag toenemen.) Uiteindelijk hangt het er vanaf hoe de (arts van de) verzekeraar het risico inschat op vroegtijdig overlijden.

Als je zelf voldoende vermogen hebt dan kun eventueel zonder OVR (banksparen en niet max financieren of alvast flink wat inbrengen op de bankspaarrekening).
Mja, ik ben bij mijn geboorte niet voor niets in Aken geopereerd. In Maastricht hebben ze er simpelweg geen ervaring mee. Maar idd, het lachen zal me dan heel snel vergaan als mensen met alleen theoretische kennis het onderzoek gaan doen.
TrailBlazer schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:47:
Ze willen gewoon weten of je gedurende de looptijd
A Overlijdt.
B arbeidsongeschikt raakt.
Zijn die substantieel hoger zullen de premies van de verzekeringen hoger zijn.
Dat snap ik, maar laat er nou net weinig tot geen data beschikbaar zijn over de overlijdingskansen van iemand met mijn aandoening. Het lijkt erop dat ik het gewoon moet doen en wel kijken wat er op me af komt.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
siggy schreef op maandag 26 april 2010 @ 09:52:
Dat snap ik, maar laat er nou net weinig tot geen data beschikbaar zijn over de overlijdingskansen van iemand met mijn aandoening.
Dat zijn juist de gevallen waarbij verzekeringen het duurst zijn. Om een onbekend risico te verzekeren is een ruimtere marge nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 08:42:
[...]

Dat is nogal koffiedik kijken zo. Als ik het woonoppervlak en de perceelgrootte bekijk, vind ik de vraagprijs laag. Waar ik aan het zoeken ben, heb je voor bijv. vraagprijs 249.000 een huis met 110 m^2 woonoppervlak met een perceel van ruim 150 m^2 uit bijv. 1985. En dan hoeft er niet zo heel veel meer gedaan te worden.
Inderdaad, zonder duidelijke locatie (postcode? ) is het niet makkelijk in te schatten of de prijs ok is of niet. In almere bijv. Betaal je rond de 170k voor 150 m², maarja dan zeg je ook wel wat :+ :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Verwijderd schreef op maandag 26 april 2010 @ 08:42:
[...]

Is in de kop van Noord Holland, dus geen randstad oid.

los van de locatie is het huis gewoon niet knap bewoonbaar nu, en is een investering van minimaal 80K redelijk aanneembaar.

[ Voor 10% gewijzigd door mindcre8r op 26-04-2010 11:03 ]

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Woy schreef op maandag 12 april 2010 @ 15:45:
[...]

Wat op zich vreemd is, want dan heb jij nergens garantie dat de woningcorporatie die 5% ook daadwerkelijk stort.
De notaris heeft ons een brief gestuurd waarin ze aangeven dat de 5% bij hem gestort is.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mindcre8r schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:02:
[...]

Is in de kop van Noord Holland, dus geen randstad oid.

los van de locatie is het huis gewoon niet knap bewoonbaar nu, en is een investering van minimaal 80K redelijk aanneembaar.
Is het nou zo een ramp gewoon te zeggen welke stad/dorp het is? Nu kan je nog geen zinnig woord erover zeggen....

Maar als je van mening bent dat er zoveel ingestoken moet worden om het leefbaar te krijgen, gewoon lekker laag gaan zitten. Ligt er ook heel erg aan hoe graag men van de woning af wil he :)
Probleem is wel dat, zoals ik het in jouw verhaal lees, het gaat om veranderingen die jij wilt en niet zozeer omdat je er anders echt niet kan wonen.....

[ Voor 29% gewijzigd door Notna op 26-04-2010 11:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Notna schreef op maandag 26 april 2010 @ 11:18:
[...]

Is het nou zo een ramp gewoon te zeggen welke stad/dorp het is? Nu kan je nog geen zinnig woord erover zeggen....

Maar als je van mening bent dat er zoveel ingestoken moet worden om het leefbaar te krijgen, gewoon lekker laag gaan zitten. Ligt er ook heel erg aan hoe graag men van de woning af wil he :)
Probleem is wel dat, zoals ik het in jouw verhaal lees, het gaat om veranderingen die jij wilt en niet zozeer omdat je er anders echt niet kan wonen.....
Laat ik het zo zeggen:

er is niks geisoleerd
electra is nog rood groen :)
er is geen CV
badkamer en keuken zijn zo ontiegelijk oud dat neemt niemand voor lief.
kozijnen zijn rot, en enkel glas.

Alle muren en plafonds zijn van boardkarton wat brandgevaarlijk is.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

Kortom: het hele huis strippen tot op ruwbouwniveau en opnieuw beginnen zo ongeveer. Geen sinecure.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Notna

Notna

Where are you?®

mindcre8r schreef op maandag 26 april 2010 @ 12:54:
[...]

Laat ik het zo zeggen:

er is niks geisoleerd
electra is nog rood groen :)
er is geen CV
badkamer en keuken zijn zo ontiegelijk oud dat neemt niemand voor lief.
kozijnen zijn rot, en enkel glas.

Alle muren en plafonds zijn van boardkarton wat brandgevaarlijk is.
Dan zou je, als ik ook in acht neem het nieuwe winkelcentrum) er zeker die prijs niet voor over hebben. Sterker nog, ik zou er uberhaubt niet willen wonen .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mindcre8r

mindcre8r

Tradepedia

Notna schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:30:
[...]

Dan zou je, als ik ook in acht neem het nieuwe winkelcentrum) er zeker die prijs niet voor over hebben. Sterker nog, ik zou er uberhaubt niet willen wonen .....
ghehe ja het is keuze.. ik ga denk ik eerst even de kat uit de boom kijken met het risico het huis te verliezen.

Bears and Bulls

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Night-Reveller
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-09 08:21
Ik ken die verhalen, een vriend van me heeft hetzelfde gedaan. Alles slopen tot de ruwebouw, nog ondertussen nieuwe plafondbalken erbij zetten en een nieuw geveltje. Dan alles opnieuw erin, muren, elektra, gasleidingen, CV, badkamer etc. Hij is nu 4 jaar bezig en nog geen enkele kamer is af, niets nergens. Hij komt er wel, maar het gaat nog een jaartje of 3 a 4 duren. In totaal dus 7 jaar ongeveer aan het klussen, dan ben je van je leven zo'n 10% van de tijd in een bouwval aan het wonen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amafi
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-08 22:48

Amafi

Amafi

Night-Reveller schreef op maandag 26 april 2010 @ 13:41:
Ik ken die verhalen, een vriend van me heeft hetzelfde gedaan. Alles slopen tot de ruwebouw, nog ondertussen nieuwe plafondbalken erbij zetten en een nieuw geveltje. Dan alles opnieuw erin, muren, elektra, gasleidingen, CV, badkamer etc. Hij is nu 4 jaar bezig en nog geen enkele kamer is af, niets nergens. Hij komt er wel, maar het gaat nog een jaartje of 3 a 4 duren. In totaal dus 7 jaar ongeveer aan het klussen, dan ben je van je leven zo'n 10% van de tijd in een bouwval aan het wonen. :(
Kan sneller hoor.Bij mij hoefden alleen de nieuwe gevel en nieuwe balken er niet in. De rest wel.
Ben nu 9 maanden verder en woon in een bouwval.
Maar alles nu verder nieuw;
Leidingen, elektra, isolatie, nieuwe vloer(en), nieuwe trap, nieuwe wanden, nieuwe meterkast.
Af (op afwerking en laminaat na); slaapkamer, 2e kamer boven en halletje.
Af binnen 2-3 maanden (badkamer, woonkamer en afwerkingen)

Kosten: Flink wat energie, vrije dagen, deel sociale leven, geld en vooral doorzettingsvermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tja ik ken ook iemand die ook het volledige huis leeg gesloopt heeft ( inclusief alle binnenmuren/badkamer/keuken ), en binnen 4 maanden alles compleet opnieuw opgebouwd heeft. Dat heeft inderdaad wel veel tijd/geld gekost, maar het is zeker mogelijk.

Pagina: 1 ... 32 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.