Ik hoop dat jullie me even kunnen helpen met een paar vraagjes die ik heb. Als eerste zal ik even kort de situatie beschrijven.
Mijn moeder gaat haar woning verkopen. Deze staat nu enige tijd op de markt maar heeft daar nu een potentiële koper voor. De woning is een (eengezins-)hoekhuis in een rustige buurt. Laten we even voor het gemak zeggen dat de vraagprijs 270k is, en er nu een bod is geweest wat daar zo'n 15% onder zit. Er is een psychologische ondergrens vastgesteld van 255k maar na wat heen en weer bieden is het verschil tussen het bod en de "ondergrens" nu nog maar 5k (bod is dus uitgekomen op 250k). Een voorwaarde is nog wel dat het hele huis rondom geschilderd moet zijn. Dat is een taak waar ik al mee bezig ben. Echter er moet nog best veel geschilderd worden. Zou jullie strategie ook zijn om het bod aan te nemen en de voorwaarde voor het schilderen van het huis dan te laten vallen

Het is nog maar een verschil van 5k tenslotte..
Tweede vraag waar ik al enige tijd aan besteed heb, en welke hier ook regelmatig terugkomt, is of het verstandig is om een andere woning te kopen of te huren. De 2 opties zoals ik het bekijk even beschreven:
Kopen
Bij de verkoop van de huidige woning komt er een bedrag vrij van zo'n 250k. Mijn moeder wil naar een flat toe dus ze zal geld overhouden voor interieur en de rest op de bank kunnen zetten. Dat betekend dus dat er een nieuwe hypotheek afgesloten dient te worden en die kan, in principe, in 1 keer afgelost worden. Is dat verstandig
Huren
Wederom zal er bij de verkoop van de huidige woning een bedrag vrijkomen van zo'n 250k. Dat geld kan je op de bank zetten, en vervolgens met de rente een deel (of totaal) van de huur betalen. Dit levert volgens mij enkele belastingkwesties op, aangezien je dan een stuk vermogen hebt waarover vermogensbelasting betaald dient te worden (box 3). Betekend dit dat er jaarlijks 1,2% vermogensbelasting afgedragen dient te worden over deze 250k

Zijn er wellicht andere belastingen die hierop van toepassing zijn

Het is waarde die vrijkomt uit de verkoop van een woning tenslotte..
Kort samengevat de vragen:
- Verkoop stuk laten lopen op 5k en een geschilderd huis
wellicht niet te beantwoorden omdat dit persoonlijk is, maar een visie erover zou fijn zijn
- Bij koop nieuwe flat: Verstandig om hypotheek in 1x af te lossen of nieuwe hypotheek nemen en die aflossen met de rente van het geld wat op de bank staat
- Bij huur nieuwe flat: Hoe zit het met het vermogen wat vrijkomt als je dit niet opnieuw in een woning steekt (belastingtechnisch voornamelijk).
Alvast bedankt voor de input en eventuele beantwoording van de vragen
[edit]
Misschien kan het wel veel korter: Waar moet ik op letten als ik een bedrag op de bank ga zetten van 250k (welke vrijkomt uit de verkoop van een woning)
[
Voor 3% gewijzigd door
IJnte op 03-05-2010 17:13
]