U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
De woningbouwvereniging in de wijk waar ik woon is alles aan het opkopen las ik in de krant, dus ik had ze gemaild of ze mijn huis evt ook wilden (wilde wel weg, maar ja crisis...) en ja dat wilden ze. Binnen een week mijn huis verkocht
Nu nog even een nieuw huis uitzoeken, heb al goede huizen bekeken, dus binnenkort bieden en (uiteraard) winnen
Maar daar moet je dan weer belasting over betalen...Cobb schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 14:51:
En vervolgens is de waarde die je aan de verkoop overhoudt voor jezelf...in een perfecte wereld dan...
Even een reken voorbeeld om het inzichtelijk te maken. Stel ik heb een huis gekocht lang geleden en ik wil het verkopen, want ik ga b.v. emigreren of huren en het geld uit de verkoop wil ik dus zelf gebruiken voor consumptie:
Hypotheek 100K
Huiswaarde: 130K
Banksparen (box 3): 40K
Bij de notaris worden koopovereenkomsten getekend en er komt 130K vrij uit het huis, waarvan 100K naar de bank gaat. Dus er is 30K komt vrij in box 1. Als ik deze overwaarde voor consumptie wil gebruiken, moet ik er 42% inkomstenbelasting over betalen en hou ik nog maar 17,4K over voor consumptie. Samen met die 40K in box 3, mag ik voor 57,4K kopen wat ik wil.
Het kan ook anders zijn, het is maar net wat mag van de belastingdienst: Bij de notaris wordt er weer getekend om de hypotheek af te lossen, wordt het banksparen-bedrag als eerste aangewend, omdat dat immers bedoeld was voor aflossing van de hypotheek. Die 40K wordt afgelost aan de 100K hypotheek en de resterende 60K wordt afgelost met de opbrengst bij verkoop van de woning. Er is 130K vrij gekomen uit opbrengst van verkoop en de resterende 60K wordt afgelost. De resterende overwaarde is dan nog 70K, in box 1. Als ik die wil gebruiken voor consumptie, moet ik ook daar 42% inkomstenbelasting over betalen en mag ik op vakantie voor 40,6K
Het verschil is eventjes 16,8K.
Als een verzekering een KEW is, dan zit het in box 1 en dien je het voor het afbetalen van het huis te gebruiken. Bij overwaarde is dat heel leuk, maar in feite wordt eerst de verzekering in Box 1 aangesproken om de hypotheek mee te betalen. Het huis is vervolgens van jou en kan je gebruiken om vakantie van te vieren, onbelast. In het voorbeeld wordt 40K gebruikt voor de aflossing van de hypotheek en blijft er 60K over. Bij verkoop van de woning komt er 130K vrij en mag je de resterende 70K gewoon gebruiken voor eigen doeleinden.
Sparen met een verzekering zonder KEW in Box 3 levert eigenlijk hetzelfde beeld op. Het huis wordt verkocht en levert 130K op. Dit wordt in de hypotheek gestopt en er blijft 30K over, het vervreemdingssaldo. De verzekering in Box 3 is op dat moment 40K waard en samen kan ik ook voor 70K op vakantie.
Maarrr de verschillen zitten in de staart. Sparen in box1 gaat problemen opleveren bij tussentijds aflossen, omdat dan de uitkering van de verzekering hoger is dan de hypotheek. Dan betaal je inkomstenbelasting over het verkregen rentedeel. Oftewel, je betaalt 52% over de uitkering van de verzekering, minus je inleg: Dit is de saldomethode. Van het resterende bedrag mag je op vakantie of een huis kopen, wat jij wilt. Wil je stoppen na 15 jaar? Dan heb je over de uitkering een vrijstelling van 30K, de rest is ook volgens de saldo-methode. Stop je na 20 jaar? Dan een vrijstelling van 150K
In Box 3 is dat net anders, je hebt geen KEW, dus je mag aflossen wat ik wil. En tussentijds stoppen is ook geen probleem, het is lekker onbelast!
Box 3FTW!
Verwijderd
helemaal niets gehoord van de makelaar, maar via de tamtam gehoord dat de man des huizes (huis moet verkocht worden ivm scheiding) wil proberen het toch zelf te financieren, of evt met zijn nieuwe vriendin.
verdorie, ding staat 5 mnd tekoop en als wij een bod doen ineens dit
Ooit in 2003 eens voor de grap bij dit huis wezen kijken(Stukje grijs onder dakgoot is van één woning).console schreef op maandag 28 december 2009 @ 12:08:
[...]
Even vergeten bij te vertellen, hij staat in Apeldoorn. Hieronder een foto'tje, en ook de engiste die online staat. Volgens de beschrijving noemen ze het een vrijstaand huis omdat hij nergens aan gekoppeld is
[afbeelding]
http://maps.google.nl/?ie...fQ&cbp=12,169.97,,0,14.89
Stond destijds geloof ik voor 65000 euro op funda. Voor zover ik me nog kan herinneren is de voorgevel ongeveer 2,5 meter breed en de achtergevel ongeveer 4 meter breed. echt verbazingwenkend dat een huis een voorgevel kan hebben welke bestaat uit alleen maar een deur en een raam.
Advanced sheep-counting strategies
Gisteren een bod uitgebracht op een eengezinswoning in de wijk Gageldonk. Aan een woonerfje en het 100m2 oppervlakte. Tuintje ervoor en er achter. Woning is volledig instapklaar en hoeft helemaal niets aan te gebeuren. Daar betaal je ook wel voor natuurlijk, maar ik stond daar binnen en had inderdaad het gevoel: "Dit is het! Hebbuh!" Huis staat nu 13 dagen te koop
Ik heb een openingsbod gedaan van 6,5% onder de vraagprijs, omdat ze er niet uit hoeven, man werkt bij de bank en het is al een eerlijke prijs. We zien het wel

A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Je bedoelt elke dag in de file tussen Tilburg en Eindhoven.... Succes!k0ewl schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:09:
Zo, na een half jaar te hebben gewacht met het hele huizenverhaal door wat nare gebeurtenissen met mijn ex-vriendin, toch maar weer op de huizenmarkt aan de gang gegaan. Ondertussen heb ik een nieuwe vriendin en het klikt super. Ik woon nu in Eindhoven, maar ga verhuizen naar Breda omdat ik die stad leuker vind. Wel elke ochtend karren, maar dat is maar 30-40 minuutjes. Daar heb ik geen problemen mee.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik doe het nu al bijna elke dag omdat ik dan 's avonds bij mijn vriendin in Breda blijf slapen. En het valt echt wel mee.Cyberpope schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 12:21:
[...]
Je bedoelt elke dag in de file tussen Tilburg en Eindhoven.... Succes!
A byte walks into a bar and orders a pint. Bartender asks him "What's wrong?" Byte says "Parity error." Bartender nods and says "Yeah, I thought you looked a bit off."
Ik zit zelf ook de huizenmarkt te verkennen. Helaas kom ik niet in aanmerking voor een reguliere hypotheek. Nu las ik hier ergens iets over koopsubsidie.
Heeft iemand hier ervaringen met het kopen van een huis met koopsubsidie?
Thanks!
If you see me running, try to catch up
Ervaring met huis kopen deel 5Oozie schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:10:
Hey,
Ik zit zelf ook de huizenmarkt te verkennen. Helaas kom ik niet in aanmerking voor een reguliere hypotheek. Nu las ik hier ergens iets over koopsubsidie.
Thanks!
Zoiets had ik al gehoord inderdaad. Maar hoe concreet is het nieuws nu dat het potje voor de koopsubsidie leeg is?Oozie schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 13:10:
Hey,
Ik zit zelf ook de huizenmarkt te verkennen. Helaas kom ik niet in aanmerking voor een reguliere hypotheek. Nu las ik hier ergens iets over hypotheek.
Thanks!
If you see me running, try to catch up
wat denk je zelfmaar gaat dat dan nogsteeds op als het potje leeg is?
Jazeker kan dat nog. Daar is die hele subsidie op gebaseerd. Anders zou dat voor iedereen betekenen dat ze vanaf april geen ondersteuning meer zouden krijgen vanuit die subsidiepot. Lekker handig dan

"van een kale kip kun je niet plukken" toch ?
De starterslening wordt gezien als een tweede hypotheek.
Betekend dit dat hiervoor ook een tweede hypotheekakte opgemaakt moet worden?
U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.
Als de starterslening bij dezelfde instantie wordt afgesloten als waar je hypotheek is afgesloten zou het kunnen dat er nog genoeg ruimte in de eerste inschrijving (hypotheekakte) is.Striker2k2 schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 16:20:
Weet iemand hoe het zit met een starterslening bij de notaris?
De starterslening wordt gezien als een tweede hypotheek.
Betekend dit dat hiervoor ook een tweede hypotheekakte opgemaakt moet worden?
Kort voorbeeld:
Je koopt een huis voor 100.000 incl kk en daarvoor leen je ook 100.000 bij de bank. Nu is het mogelijk dat je hypotheekakte is opgemaakt voor een bedrag van 150.000 + kosten en renten (bijvoorbeeld 35%) = 202.500. Als je nu bij dezelfde bank een starterslening van 40.000 wil afsluiten kan dat nog in de eerste hypotheek. Je hebt dan dus:
- Lening voor huis: 100.000
- Starterslening: 40.000
Met als zekerheid voor de bank:
- Hypothecaire inschrijving op je huis: 150.000 (+ kosten en renten)
Hier zitten nog wel 2 beperkingen aan:
- Dit alles is alleen mogelijk als je eerste hypothecaire inschrijving een bankhypotheek is. Dat wil zeggen dat de bank de hypotheek mag aanspreken (= je huis verkopen) voor alle schulden die je bij de bank hebt.
- De bank zal dit alleen gaan doen wanneer de executiewaarde van je huis hoog genoeg is om ook de nieuwe lening te dekken of als je aanvullende zekerheden kan verstrekken.
Dit om te voorkomen dat je later je eerste hypotheek uitbreid tot een hogere bedrag dan de executie waarde, waardoor de SVn meer risico loopt.
Je zult dus inderdaad 2 hypotheek aktes moeten laten passeren bij de notaris.
[ Voor 15% gewijzigd door Abom op 10-02-2010 17:14 ]
Je begrijpt me niet helemaal goed. Ik zeg dat als de 1e inschrijving hoger is dan de lening voor het huis, je bij dezelfde bank een lening kan krijgen voor het verschil van de inschrijving en de lening. Je gebruikt dan dus die "uitbreiding van je eerste hypotheek" voor die starterslening.Abom schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:06:
Bovenstaand verhaal klopt niet helemaal. Ik heb toevallig pas een starterslening afgesloten. Er zitten een aantal eisen aan de eerste hypotheek, wil je in aanmerking komen voor een startershypotheek. Één van die eisen is dat de inschrijving van de eerste hypotheek niet hoger is dan de daadwerkelijke grote van de eerste hypotheek.
Dit om te voorkomen dat je later je eerste hypotheek uitbreid tot een hogere bedrag dan de executie waarde, waardoor de SVn meer risico loopt.
Je zult dus inderdaad 2 hypotheek aktes moeten laten passeren bij de notaris.
De eerste 5 jaar zijn natuurlijk wel gegarandeerd dus als je nu een akkoord krijgt ben je de komende 5 jaar verzekerd van koopsubsidie. Maar of je na de hertoetsing over 5 jaar nog wat krijgt betwijfel ik, ik zou er in ieder geval niet op rekenen.Raymond schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 15:13:
[...]
Jazeker kan dat nog. Daar is die hele subsidie op gebaseerd. Anders zou dat voor iedereen betekenen dat ze vanaf april geen ondersteuning meer zouden krijgen vanuit die subsidiepot. Lekker handig dan
Maar uitgaande van een modaal loon zou in principe een jaarlijkse CAO stijging al genoeg moeten zijn om de bijdrage van de koopsubsidie te kunnen betalen.
Ben benieuwd hoe het mijn aanvraag is bij SenterNovem, hoop dat ik met 2 weken bericht krijg zodat ik ik voor 1 maart alles rond heb en geen uitstel aan hoef te vragen
Sowieso schrijf je zo!
Ik had het inderdaad niet over een lening bij de SVn maar een lening bij dezelfde bank als waar je hypotheek loopt.Abom schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 17:44:
Ik denk dat we over verschillende startersleningen praten dan. De startersleningen van de SVn (die regelen dat voor verschillende gemeentes), die hebben de voorwaarde die ik aangaf. Je hebt dan dus 2 hypotheken, beide van een andere geldschieter, de eerste hypotheek van bv een bank en de 2e van de SVn.
Maar het lijkt me vreemd dat je dan een extra "Starterslening" neemt. Ik kan me hoogstens voorstellen dat de bank je iets meer wil lenen omdat je een starter bent, en dus meer salaris ontwikkeling door zal maken. Maar het nut van 2 hypothecaire leningen bij dezelfde bank, bij het kopen van een huis, ontgaat me nogalBoZ_ schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:22:
[...]
Ik had het inderdaad niet over een lening bij de SVn maar een lening bij dezelfde bank als waar je hypotheek loopt.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Dat is dan een zakelijke lening waarbij je privé-huis als zekerheid dient, daar is toch niks raars aan.Woy schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:23:
[...]
Maar het lijkt me vreemd dat je dan een extra "Starterslening" neemt. Ik kan me hoogstens voorstellen dat de bank je iets meer wil lenen omdat je een starter bent, en dus meer salaris ontwikkeling door zal maken. Maar het nut van 2 hypothecaire leningen bij dezelfde bank, bij het kopen van een huis, ontgaat me nogal
Ah, jij hebt het niet over een starter op de woningmarkt, maar over een startende ondernemer. Dan is het natuurlijk een ander verhaal.BoZ_ schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:04:
[...]
Dat is dan een zakelijke lening waarbij je privé-huis als zekerheid dient, daar is toch niks raars aan.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Wow, ik zie nu dat we inderdaad vierkant langs elkaar heen pratenWoy schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 10:18:
[...]
Ah, jij hebt het niet over een starter op de woningmarkt, maar over een startende ondernemer. Dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Omdat er bij starterslening over een 2e hypotheekakte werd gesproken dacht ik dat het een lening voor een startende ondernemer was waarbij een privé-huis dat al in bezit was als onderpand moest dienen.
Laten we deze discussie maar snel in een stoffig hoekje archiveren
Jeuj!
Ik bedoelde inderdaad een starterslening van het SVN.
Nu maar even een prijs afspreken voor het opstellen van twee hypotheekakten.
Pas de bubbeld openen als je een getekend voorlopig koopkontrakt hebt ontvangen...k0ewl schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 14:04:
En ik ben akkoord gegaan met hun eindbod. Er was nogal veel animo voor de woning. En ik zie het helemaal als mijn huis dus maar gewoon de knoop doorgehakt. Wel met een kant tekening over oplevering enz. Straks nog een definitief telefoontje, maar de bubbels zijn al gekocht en vanavond maar eens lekker vieren!
Jeuj!
In ieder geval gefeliciteerd!
En misschien maar zodra de financiering rond is...Jeroen V schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:40:
[...]
Pas de bubbeld openen als je een getekend voorlopig koopkontrakt hebt ontvangen...
In ieder geval gefeliciteerd!
Dan wacht tot de overdracht een feit is...k0ewl schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:51:
[...]
En misschien maar zodra de financiering rond is...
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Misschien wel zo verstandig, maar ik had zelf al voordat ik ging kijken alles al goed nagevraagd bij meerdere banken dus ik wist al zeker dat de financiering geen probleem zou zijn.....k0ewl schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 15:51:
[...]
En misschien maar zodra de financiering rond is...
De bubbels gaan hier nog niet open, er is nog niets getekend, het huis moet nog gekeurd worden en de hypotheek is ook nog niet rond, al zou dat weinig problemen op moeten leveren.
Een huis kopen in deze tijd is gewoon een risico.
Buiten dat prefereer ik een lekker glas whisky boven bubbels.
Niet om de pret te drukken of negatief te doen.. maar langs gaan bij banken is geen garantie.. mogelijk wel dat je aan het bedrag kan komen, maar er kunnen nog genoeg problemen opduiken bijvoorbeeld BKR registratie...Jeroen V schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 16:14:
[...]
Misschien wel zo verstandig, maar ik had zelf al voordat ik ging kijken alles al goed nagevraagd bij meerdere banken dus ik wist al zeker dat de financiering geen probleem zou zijn.....
Lijkt me dat je zelf wel weet, dat je een BKR registratie hebt. Of dat je zèlf van tevoren even hebt opgevraagd, òf en hoe je bij BKR geregistreerd staat?Metalguyver schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:18:
[...]Niet om de pret te drukken of negatief te doen.. maar langs gaan bij banken is geen garantie.. mogelijk wel dat je aan het bedrag kan komen, maar er kunnen nog genoeg problemen opduiken bijvoorbeeld BKR registratie...
Hiermee bedoelend, een BKR registratie kan toch nooit als verrassing komen..als je twijfelt aan jezelf, check je zoiets toch èèrst, voor dat je naar een huis gaat kijken
[ Voor 15% gewijzigd door Bi-zonder op 12-02-2010 09:49 ]
Als je bij een bank op gesprek bent dan kunnen ze meestal in de computer kijken naar BKR coderingen.Metalguyver schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 09:18:
[...]
Niet om de pret te drukken of negatief te doen.. maar langs gaan bij banken is geen garantie.. mogelijk wel dat je aan het bedrag kan komen, maar er kunnen nog genoeg problemen opduiken bijvoorbeeld BKR registratie...
Niet elke codering is een probleem. Eigenlijk alleen A (Achterstand A1 t/m A4) en AH (Achterstand Hersteld) zijn problematisch. Een codering voor een lopend krediet verkleint je leencapaciteit (tenzij je dit krediet inlost of oversluit in de hypotheek) maar is verder niet van invloed op de acceptatie.
Verwijderd
A.Mijn vriendin koopt een kavel van rond de 300.000 euro (evt is erfpacht op maandelijkse basis ook mogelijk) en haar ouders staan voor een gedeelte garant. Dit alles valt binnen de NHG
B. Ik laat m.b.v. een starterslening een huis bouwen op door mijn vriendin gekochte (gehuurde) kavel. Ook hiervoor geldt NHG.
Ruim zullen we het niet hebben met twee hypotheken, maar we hebben uitgerekend dat we het zeker kunnen betalen, zelfs met tegenslagen.
Klopt als een bus (ervaring mee) alleen ze bekijken pas de codering op het moment dat de hypotheek in behandeling word genomen.. Maar BKR is maar 1 van de kleine dingen die voor kunnen komen uiteraad, daarom zou ik niet te vroeg juigen (weet ff niet of dit goed geschreven is).t_captain schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 10:09:
[...]
Als je bij een bank op gesprek bent dan kunnen ze meestal in de computer kijken naar BKR coderingen.
Niet elke codering is een probleem. Eigenlijk alleen A (Achterstand A1 t/m A4) en AH (Achterstand Hersteld) zijn problematisch. Een codering voor een lopend krediet verkleint je leencapaciteit (tenzij je dit krediet inlost of oversluit in de hypotheek) maar is verder niet van invloed op de acceptatie.
Wat ik zelf achterlijk vind is dat ondanks dat een schuld is afgelost die rot codering blijft staan voor 5 jaar
Ik ben zelf blij dat ik door de hele procedure heen ben en heerlijk me huis kan verfen en schoonmaken.. en voorloping ga ik niet het huis uit.. geen zin om weer alles over hoop te halen voor een ander huis
Dat lijkt me nogal een lastige constructie. Volgens mij is het sowieso niet mogelijk om je hypotheek zo in 2 delen op te delen, aangezien er een maximum bedrag aan NHG verbonden is, als dat zo makkelijk te omzeilen was door gewoon 2 hypohteken te nemen hadden waarschijnlijk wel meer mensen dat gedaan.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:02:
Is de volgende constructie mogelijk?
A.Mijn vriendin koopt een kavel van rond de 300.000 euro (evt is erfpacht op maandelijkse basis ook mogelijk) en haar ouders staan voor een gedeelte garant. Dit alles valt binnen de NHG
B. Ik laat m.b.v. een starterslening een huis bouwen op door mijn vriendin gekochte (gehuurde) kavel. Ook hiervoor geldt NHG.
Verder is het volgens mij sowieso niet mogelijk om bij een NHG hypotheek te werken met garantstellingen van derden.
Maar als je zekerheid wilt hebben, moet je gewoon eens een afspraak maken met een specialist.
[ Voor 5% gewijzigd door Woy op 12-02-2010 12:12 ]
Verwijderd
Het idee is dat mijn vriendin eigenaar wordt van de bouwgrond (kavel). Zij koopt in eerste instantie onafhankelijk van mij deze bouwgrond en neemt hiervoor een (1e) hypotheek. Ik laat vervolgens op haar grond een huis bouwen met een door mij afgesloten (2e) hypotheek. Het gaat dus om twee hypothekenWoy schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:11:
[...]
Dat lijkt me nogal een lastige constructie. Volgens mij is het sowieso niet mogelijk om je hypotheek zo in 2 delen op te delen, aangezien er een maximum bedrag aan NHG verbonden is, als dat zo makkelijk te omzeilen was door gewoon 2 hypohteken te nemen hadden waarschijnlijk wel meer mensen dat gedaan.
Verder is het volgens mij sowieso niet mogelijk om bij een NHG hypotheek te werken met garantstellingen van derden.
Maar als je zekerheid wilt hebben, moet je gewoon eens een afspraak maken met een specialist.
Hmm. Dat levert een moeilijke situatie op als jullie uit elkaar zouden gaan. Of er een van beide zou overlijden. Of nog meer situaties.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:15:
[...]
Het idee is dat mijn vriendin eigenaar wordt van de bouwgrond (kavel). [...]Ik laat vervolgens op haar grond een huis bouwen met een door mij afgesloten (2e) hypotheek. [...]
Registreren jullie ook een erfpachtcanon? Zo niet, hebben jullie rekening gehouden met de regels dat OG na een bepaalde periode vervalt aan de eigenaar van de grond?
Dat kan de bank je prima vertellen.Night-Reveller schreef op woensdag 17 februari 2010 @ 09:22:
Hoe lang duurt het eigenlijk voordat een bank een offerte uitbrengt en accepteert? We hebben nog 5 weken voor het moet passeren bij de notaris, maar de werkgeversverklaring ligt er al, koopovereenkomst, BKR is helemaal schoon en de taxatie is al gedaan, alleen de hypotheek aanvraag en goedkeuring door de bank. Heeft iemand een idee of de bank dat gaat redden?
Maar heb je hebt nog geen hypotheekofferte getekend?
Dan zou ik zorgen dat je dat binnen twee a drie weken geregeld hebt.
De bank heeft over het algemeen toch wel zo'n twee weken nodig om alles helemaal af te ronden.
Voor een offerte moet je gewoon een afspraak maken, na het gesprek kan je hem binnen enkele dagen hebben.
Ben je snel tevreden kan je dus binnen een week getekend hebben, dan gaat de bank pas aan de slag.
Ga je niet nog rondkijken voor een goede aanbieding?
Ik had zelf ook vijf weken en heb eerst veel tijd besteed aan het vergelijken van een bank en een tussenpersoon.
Daarna moest er nog wel wat gas achter en had ik niet alles officieel op tijd klaar, datum van ontbinding was al verlopen.
Ik kan nog wel als tip geven dat je er meteen achteraan moet bellen als je het gevoel hebt dat het niet op schiet.
Het kan namelijk best voorkomen dat er ergens iets is blijven liggen of dat ze dan even een stapje harder gaan voor je.
[ Voor 19% gewijzigd door Gonadan op 17-02-2010 09:35 ]
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Als twee weken voldoende is, moet het allemaal wel lukken
Mijn bod was geaccepteerd, maar de keuring moest nog gedaan worden.
Lang verhaal kort: bod ingetrokken. Ik ben weer zoekende.
die keuringwas zeker z'n centen waard.
Doe anders ook eens het lange verhaal?ZenTex schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:22:
Lang leve de bouwtechnische keuring!
Mijn bod was geaccepteerd, maar de keuring moest nog gedaan worden.
Lang verhaal kort: bod ingetrokken. Ik ben weer zoekende.
die keuringwas zeker z'n centen waard.
Ben wel benieuwd.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Woning was eigenlijk precies wat ik zocht. Duidelijk een opknapper, maar de locatie was voor mij perfect en ook de indeling was precies wat ik zocht.
Aangezien het een oud huis is was het natuurlijk vanzelfsprekend dat er een keuring gedaan moest worden, maar het was sowieso duidelijk dat dit gewoon een "risicohuis" was. Het gedane onderhoud en ander werk (bijvoorbeeld de uitbouw/verbouwingen) was minimaal rommelig te noemen. Verder liep de vloer behoorlijk af. Maar goed, als leek kon ik geen duidelijk bouwkundige gebreken constateren.
Maar nu bleek dat ze oa de steunbalk van een dankspant weg hadden gehaald, stond zeker een beetje in de weg. Het dak was dus verzakt. Over de uitbouw aan de achterkant was hij kort. Zet de deur/kozijn maar weer terug op de de oorpsronkelijke plek. De vloer kon niet vanonder bekeken worden maar liep volgens de keurder dusdanig af dat een gebrek waarschijnlijk was.
Het bedrag voor de (noodzakelijke) reparaties reparaties van die 3 punten alleen al liep op tot een derde van de koopprijs.
Tsja, dan houdt het voor mij op.
Ik heb er ook eentje laten doen bij aankoop, en ik was blij om de boel goed in kaart te hebben. Gelukkig vielen de kosten aardig in de schatting die ik had gemaakt.Night-Reveller schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 10:04:
Goed om te lezen dat het niet altijd een formaliteit is en wel degelijk z'n geld waard is
Verwijderd
Wat ik steeds vaker zie op Funda, zijn huizen met een "inzetprijs" en een "vraagprijs". Dat wekt de indruk van een veiling, terwijl dat natuurlijk nooit het geval kan zijn. (Voor een veiling heb je meerdere potentiele kopers nodig en ze hebben er niet 1.... vaak al een jaar niet.) Ook is er nergens iets te lezen over een veilingdatum of hoe de veiling dan in zijn werk zou gaan (internet of IRL, biedingssysteem e.d.).
Het is wel duidelijk, dat het om een wanhoopspoging gaat om toch nog aardig te kunnen vangen op een huis wat niemand voor (iets in de buurt van) de vraagprijs wil kopen. Ik ga in ieder geval eens navragen bij de NVM of die makelaars Funda op deze manier wel mogen "misbruiken", want als vraagprijs wordt natuurlijk de - veel lagere - inzetprijs getoond en de eigenlijk vraagprijs staat enkel in de omschrijving genoemd. (Dan komen ze hoger in de zoekresultaten van mensen die sorteren op vraagprijs.)
Ik ga natuurlijk gewoon doen of ik "stom" ben en, als ik zo'n huis zou willen kopen, zou ik een bod ook baseren op de (redelijk lage) inzetprijs. Ik denk, dat ik in zo'n geval ook niet in onderhandeling zou willen komen maar een eenmalig bod zou doen wat (in mijn geval) net onder de inzetprijs zou liggen. Iemand ervaring met het bieden op huizen, waarvan de verkoper al in het stadium "nepveiling" terecht is gekomen?
Verwijderd
Ik snap ook niet, dat er mensen zijn die een huis zouden kopen ZONDER zo'n keuring. Een appartement in een goed-onderhouden complex met een goedlopende VvE, OK. Dan zou je er nog over na kunnen denken om het niet te doen, maar een tussenwoning...... misschien als het een woning is waar de bouwgarantie nog op zit.ZenTex schreef op donderdag 18 februari 2010 @ 12:38:
Op verzoek: Lang verhaal.
Woning was eigenlijk precies wat ik zocht. Duidelijk een opknapper, maar de locatie was voor mij perfect en ook de indeling was precies wat ik zocht.
Aangezien het een oud huis is was het natuurlijk vanzelfsprekend dat er een keuring gedaan moest worden, maar het was sowieso duidelijk dat dit gewoon een "risicohuis" was. Het gedane onderhoud en ander werk (bijvoorbeeld de uitbouw/verbouwingen) was minimaal rommelig te noemen. Verder liep de vloer behoorlijk af. Maar goed, als leek kon ik geen duidelijk bouwkundige gebreken constateren.
Maar nu bleek dat ze oa de steunbalk van een dankspant weg hadden gehaald, stond zeker een beetje in de weg. Het dak was dus verzakt. Over de uitbouw aan de achterkant was hij kort. Zet de deur/kozijn maar weer terug op de de oorpsronkelijke plek. De vloer kon niet vanonder bekeken worden maar liep volgens de keurder dusdanig af dat een gebrek waarschijnlijk was.
Het bedrag voor de (noodzakelijke) reparaties reparaties van die 3 punten alleen al liep op tot een derde van de koopprijs.
Tsja, dan houdt het voor mij op.
Ik ben op zich wel geinteresseerd in een huis uit 1994. Maar zelfs bij zo'n relatief jong huis, zou ik waarschijnlijk toch een keuring laten uitvoeren. Ik investeer die paar honderd euro wel voor een stukje duidelijkheid in de kosten op korte, middellange en lange termijn.
Gebruik NIET de verhuisservice van TNT. Die ratten verkopen bijna direct al je gegevens door. Ik wordt nu gepamd met post en telefoontjes van bedrijven die me iets willen aansmeren omdat ik net verhuisd ben... Jeuj...
.
Dat doe je toch echt zelf. Bij die verhuisservice kun je opgeven of TNT je adres door zal geven aan alle organisaties (dat zijn er 300 ofzo, waaronder veel meubelwinkels e.d.), of alleen aan diegenen die je aanvinkt. Kwestie van goed opletten, en alleen aanvinken waar je echt wilt dat ze je nieuwe adres heensturen.Da Weef schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:02:
Ik kom dit topic even binnenvallen met een tip/klacht:
Gebruik NIET de verhuisservice van TNT. Die ratten verkopen bijna direct al je gegevens door. Ik wordt nu gepamd met post en telefoontjes van bedrijven die me iets willen aansmeren omdat ik net verhuisd ben... Jeuj...
Dat is hier niet de oorzaak. Blijkbaar staat ergens in de voorwaarden dat je ermee akkoord gaat dat TNT de gegevens mag verkopen. Uiteraard nog steeds tot op zekere hoogte mijn eigen schuld omdat ik de voorwaarden niet goed had doorgelezen, maar dan nog... Het is een betaalde dienst for crying out loud..Pooh schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:27:
[...]
Dat doe je toch echt zelf. Bij die verhuisservice kun je opgeven of TNT je adres door zal geven aan alle organisaties (dat zijn er 300 ofzo, waaronder veel meubelwinkels e.d.), of alleen aan diegenen die je aanvinkt. Kwestie van goed opletten, en alleen aanvinken waar je echt wilt dat ze je nieuwe adres heensturen.
.
Geen last van gehad eerlijk gezegd.Da Weef schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 16:46:
[...]
Dat is hier niet de oorzaak. Blijkbaar staat ergens in de voorwaarden dat je ermee akkoord gaat dat TNT de gegevens mag verkopen. Uiteraard nog steeds tot op zekere hoogte mijn eigen schuld omdat ik de voorwaarden niet goed had doorgelezen, maar dan nog... Het is een betaalde dienst for crying out loud..
DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |
Ik snap het wel want ik ben er één van, een relatief goed onderhouden tussenwoning uit 1990.Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:41:
Ik snap ook niet, dat er mensen zijn die een huis zouden kopen ZONDER zo'n keuring. Een appartement in een goed-onderhouden complex met een goedlopende VvE, OK. Dan zou je er nog over na kunnen denken om het niet te doen, maar een tussenwoning...... misschien als het een woning is waar de bouwgarantie nog op zit.
Ik ben op zich wel geinteresseerd in een huis uit 1994. Maar zelfs bij zo'n relatief jong huis, zou ik waarschijnlijk toch een keuring laten uitvoeren. Ik investeer die paar honderd euro wel voor een stukje duidelijkheid in de kosten op korte, middellange en lange termijn.
Zelf een makelaar meegenomen, die zag ook niet echt noodzaak.
Natuurlijk had ik voor weinig geld veel meer zekerheid kunnen krijgen, maar ik had er gewoon geen zin in.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Het is natuurlijk gewoon je eigen keuze. Maar de meeste huizen, die ik tot nu toe heb bezichtigd, hadden wel "iets bijzonders", waar ik toch graag vooraf even iemand met wat bouwkundig inzicht naar zou laten kijken. We hebben bijvoorbeeld naar een interessant rijtjeshuis gekeken wat op een hellende kavel stond. De voorkant van het huis stond ca 1 meter boven straatniveau ongeveer 2 meter van de stoep af. Jong huis, maar toch zou ik iemand er naar willen laten kijken.Gonadan schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 17:03:
[...]
Ik snap het wel want ik ben er één van, een relatief goed onderhouden tussenwoning uit 1990.
Zelf een makelaar meegenomen, die zag ook niet echt noodzaak.
Natuurlijk had ik voor weinig geld veel meer zekerheid kunnen krijgen, maar ik had er gewoon geen zin in.
We hebben eigenlijk maar 2 huizen bekeken, waar we geen keuring voor zouden willen. 1 uit 2002 en 1 uit 2004, beide gewone rijtjeshuizen zonder echt "iets bijzonders".
Want?Verwijderd schreef op zaterdag 20 februari 2010 @ 18:28:
Het is natuurlijk gewoon je eigen keuze. Maar de meeste huizen, die ik tot nu toe heb bezichtigd, hadden wel "iets bijzonders", waar ik toch graag vooraf even iemand met wat bouwkundig inzicht naar zou laten kijken. We hebben bijvoorbeeld naar een interessant rijtjeshuis gekeken wat op een hellende kavel stond. De voorkant van het huis stond ca 1 meter boven straatniveau ongeveer 2 meter van de stoep af. Jong huis, maar toch zou ik iemand er naar willen laten kijken.
Heb je bij alle huizen waarbij je 'iets bijzonders' zag ook een keuring laten doen?
Dan ben ik namelijk wel benieuwd naar de uitslag.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Nee tuurlijk niet. Maar bij die huizen komt er dus, mocht ik gaan bieden, een voorbehoud op de uitslag van de keuring. Ik snap verder absoluut niet, waarom jij geïnteresseerd zou zijn in de uitslag van een technische keuring op een huis waarin ik geïnteresseerd zou zijn.Gonadan schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:42:
[...]
Want?
Heb je bij alle huizen waarbij je 'iets bijzonders' zag ook een keuring laten doen?
Met 'iets bijzonders', bedoel ik dus een hellende kavel, een uitbouw, later geplaatste dakramen, een dakkapel.... dat soort dingen. Hoeft helemaal niks mis mee te zijn, maar dat kan ik niet beoordelen. Ik ben een leek wat betreft bouwkunde. Dan betaal ik graag iemand met verstand van zaken om me voor een eventuele miskoop te behoeden. Een huis wat in mijn ogen prima in orde is, kan toch aardig wat gebreken vertonen. Een huis wat in mijn ogen aardig wat gebreken vertoont, kun je waarschijnlijk beter niet kopen.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2010 23:33 ]
Ik ben daarin geïnteresseerd omdat jij bij elk huis aangeeft wat bijzonders te zien, dan ben ik wel benieuwd of dat achteraf ook terecht bleek of dat je te wantrouwend was.Verwijderd schreef op zondag 21 februari 2010 @ 23:29:
Nee tuurlijk niet. Maar bij die huizen komt er dus, mocht ik gaan bieden, een voorbehoud op de uitslag van de keuring. Ik snap verder absoluut niet, waarom jij geïnteresseerd zou zijn in de uitslag van een technische keuring op een huis waarin ik geïnteresseerd zou zijn.
Vandaar dat ik benieuwd ben naar de uitslag, details hoef ik uiteraard niet te weten.
Ah dát soort bijzonderheden, dan snap ik het wel. Bijvoorbeeld extra kluswerk gedaan door bewoners of in opdracht van bewoners. Ik dacht dat je bedoelde bij elk huis wel iets 'geks' te zien waardoor je een keuring wilde.Met 'iets bijzonders', bedoel ik dus een hellende kavel, een uitbouw, later geplaatste dakramen, een dakkapel.... dat soort dingen. Hoeft helemaal niks mis mee te zijn, maar dat kan ik niet beoordelen. Ik ben een leek wat betreft bouwkunde. Dan betaal ik graag iemand met verstand van zaken om me voor een eventuele miskoop te behoeden. Een huis wat in mijn ogen prima in orde is, kan toch aardig wat gebreken vertonen. Een huis wat in mijn ogen aardig wat gebreken vertoont, kun je waarschijnlijk beter niet kopen.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Niet dat ik ze ga vervangen, ze zijn sowieso van de bovenburen maar komen door mijn plafond. Ik ben alleen benieuwd of het handig is om ergens aan te geven (toenmalige verkoopmakelaar, toenmalig keuringsbedrijf of zo?)
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
In ons koopcontract stond dat we niet akkoord gingen met asbest maar wel met asbest verwerkt tijdens de bouw (zoals dit zoveel gebeurde al die jaren).Achteraf nog wat leuks tegengekomen: afvoerleidingen met ethaniet (asbest).
Niet dat ik ze ga vervangen, ze zijn sowieso van de bovenburen maar komen door mijn plafond. Ik ben alleen benieuwd of het handig is om ergens aan te geven (toenmalige verkoopmakelaar, toenmalig keuringsbedrijf of zo?)
Zolang je van asbest afblijft en het één geheel is mag je uitgaan van een prima en sterk product.
Het kan helemaal nooit kwaad om een bouwtechnische keuring te laten doen. De kosten van zo'n keuring zijn een fractie van je totaal. De ellende en kosten die je kan hebben wanneer je onverhoopt ergens achter komt, kunnen een veelvoud daarvan zijn.Gonadan schreef op zondag 21 februari 2010 @ 12:42:
[...]
Want?
Verwijderd
Mailtje naar Funda gestuurt met bovenstaande vraag. Kreeg zeer vlot een nette reactie. Deze handelswijze is niet toegestaan. Funda heeft al geconstatteerd, dat makelaars in deze crisis-tijden vaker naar dit middel grijpen. De makelaars achter de advertenties, waarvan ik links had meegestuurd, zullen op hun vingers worden getikt.Verwijderd schreef op vrijdag 19 februari 2010 @ 11:26:
[...]
Het is wel duidelijk, dat het om een wanhoopspoging gaat om toch nog aardig te kunnen vangen op een huis wat niemand voor (iets in de buurt van) de vraagprijs wil kopen. Ik ga in ieder geval eens navragen bij de NVM of die makelaars Funda op deze manier wel mogen "misbruiken", want als vraagprijs wordt natuurlijk de - veel lagere - inzetprijs getoond en de eigenlijk vraagprijs staat enkel in de omschrijving genoemd. (Dan komen ze hoger in de zoekresultaten van mensen die sorteren op vraagprijs.)
[...]
Dat is imo net zo kansloos als het label 'Tophuis'.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:04:
[...]
Mailtje naar Funda gestuurt met bovenstaande vraag. Kreeg zeer vlot een nette reactie. Deze handelswijze is niet toegestaan. Funda heeft al geconstatteerd, dat makelaars in deze crisis-tijden vaker naar dit middel grijpen. De makelaars achter de advertenties, waarvan ik links had meegestuurd, zullen op hun vingers worden getikt.
'Tophuis' heeft helemaal niets te maken met het huis maar is gewoon een term die je erbij krijgt als je extra betaalt als verkopende partij.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 15% gewijzigd door Mx. Alba op 24-02-2010 09:13 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Mx. Alba schreef op dinsdag 02 september 2008 @ 18:27:
* Mx. Alba is heden morgen om 11:15 officieel eigenaar geworden van een mooie tussenwoning in Nijkerk
Potentieel kostbare foutkeuze.Mx. Alba schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:12:
Ik ga me ook weer op de huizenmarkt begeven.
Succes, met name met de verkoop van de oude woning.
Kun je de hypotheek evt. meenemen?
Mx. Alba schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:12:
Ik ga me ook weer op de huizenmarkt begeven. Vrouwlief kan in Niekark toch niet aarden en kan hier gewoon geen werk vinden, terwijl de banen voor haar in de Randstad voor het oprapen liggen, en het leven daar natuurlijk een stuk levendiger is. We zoeken nu aan de zuid-oost tot oostkant van Amsterdam en daar hebben we op Funda al een paar interessante stulpjes zien staan in ieder geval. Dan kunnen we ook die dure V40 de laan uit sturen want ik heb toch een leasebak, en in en rond A'dam kan je met het OV heel goed uit de voeten.
Dat heb je snel onder de knie.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Tsja, je kent misschien wel de Franse uitspraak Ce que femme veut, Dieu le veutRukapul schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 10:29:
Potentieel kostbare foutkeuze.
Succes, met name met de verkoop van de oude woning.
Kun je de hypotheek evt. meenemen?
Ze is gewoon echt ongelukkig in Nijkerk en het was dus inderdaad een kostbare fout om dat huisje in Nijkerk te kopen maarja, what's done is done.
So what dat ik dan een uur onderweg ben naar het werk ipv een kwartier, maar ik heb veel zo niet alles over voor het geluk van mijn vrouw.
[ Voor 12% gewijzigd door Mx. Alba op 24-02-2010 10:50 ]
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Het is ook niet beschadigd, zit prima in elkaar, maar wellicht is het handig om aan te geven bij degene die mijn appartement gekeurd heeft, zodat ze bij een volgende keuring daarop letten.Trebbors schreef op dinsdag 23 februari 2010 @ 08:37:
[...]
In ons koopcontract stond dat we niet akkoord gingen met asbest maar wel met asbest verwerkt tijdens de bouw (zoals dit zoveel gebeurde al die jaren).
Zolang je van asbest afblijft en het één geheel is mag je uitgaan van een prima en sterk product.
M'n bod is geaccepteerd.
Nu moet ik het traject in.
Verwijderd
Zo'n Tophuis-vermelding is in ieder geval nog "eerlijk". Dat het woordje Tophuis niets toevoegt aan het huis zelf, ben ik helemaal met je eens. Maar als je als bezoeker van Funda sorteert op vraagprijs, komen de Tophuis-vermeldingen in ieder geval niet hoger in de zoekresultaten.Gonadan schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 09:11:
[...]
Dat is imo net zo kansloos als het label 'Tophuis'.
'Tophuis' heeft helemaal niets te maken met het huis maar is gewoon een term die je erbij krijgt als je extra betaalt als verkopende partij.
Zo'n Tophuis-vermelding is trouwens helemaal niet duur. Volgens mij komt het op ongeveer 60 euro ex. BTW voor 1 maand.
Maar ze suggereren wel dat het een tophuis is, wat dus absoluut niet waar hoeft te zijn.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:15:
Zo'n Tophuis-vermelding is in ieder geval nog "eerlijk". Dat het woordje Tophuis niets toevoegt aan het huis zelf, ben ik helemaal met je eens. Maar als je als bezoeker van Funda sorteert op vraagprijs, komen de Tophuis-vermeldingen in ieder geval niet hoger in de zoekresultaten.
Zo'n Tophuis-vermelding is trouwens helemaal niet duur. Volgens mij komt het op ongeveer 60 euro ex. BTW voor 1 maand.
Ze verschijnen trouwens wel degelijk bovenaan.
En het is 95 euro exclusief BTW, zie ook:
http://www.funda.nl/verko...s/fundanl/verkoop/tophuis
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Dat kan goedkoper. (Ik heb het niet nodig gehad, maar ik had een heel andere prijs afgesproken met de makelaar. De meerkosten kwamen voor rekening van de makelaar.)Gonadan schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:45:
[...]
Maar ze suggereren wel dat het een tophuis is, wat dus absoluut niet waar hoeft te zijn.
Ze verschijnen trouwens wel degelijk bovenaan.
En het is 95 euro exclusief BTW, zie ook:
http://www.funda.nl/verko...s/fundanl/verkoop/tophuis
Ze komen NIET bovenaan, als je sorteert op vraagprijs. Net even gecontroleerd, en in mijn zoekopdracht komt, na sorteren op vraagprijs, het eerste Tophuis pas op pagina 3. Als je NIET sorteert op vraagprijs, komen ze wel bovenaan.
Ja natuurlijk komen ze niet bovenaan als je de sortering aanpast.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:51:
Dat kan goedkoper. (Ik heb het niet nodig gehad, maar ik had een heel andere prijs afgesproken met de makelaar. De meerkosten kwamen voor rekening van de makelaar.)
Ze komen NIET bovenaan, als je sorteert op vraagprijs. Net even gecontroleerd, en in mijn zoekopdracht komt, na sorteren op vraagprijs, het eerste Tophuis pas op pagina 3. Als je NIET sorteert op vraagprijs, komen ze wel bovenaan.

Maar ze komen dus wel bovenaan als je filtert op een bepaalde prijsklasse, dat is ook wat die 'nepprijzen' zo oneerlijk maakt. De huizen komen in de verkeerde prijsklasse naar voren.
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Punt is nu alleen dat het huis valt en staat met Koopsubsidie. Als dat niet doorgaat kunnen we het huis niet kopen. Dat er een einde aan zit te komen is nu wel zeker; eind mei is het op. Vorige week dinsdag (16de) opgestuurd en senter novem op de 19de gebeld. Stukken waren goed aangekomen en de stempel was op 18-02 gezet.
Enige nadeel was dat mevrouw even vertelde dat ze op 19-02 bezig waren verzoeken van 25-01 te verwerken

Ik hoop echt dat ik er op tijd bij ben
Overigens is koopsubsidie dit jaar wel makkelijker geworden; waar je vorig jaar:
• Lopie voorlopig koopcontract
• Kopie hypotheekakte
• Invulformulier
• Kopie werkgeversverklaring
• En een limiet van de koopsom op 163625 had staan
moest meesturen is het nu enkel de werkgeversverklaring en een limiet van 167300. Dat maakt het aanvragen iig een stuk makkelijker en de verwerkings snelheid bij senter novem ook een stuk hoger. Ook maakt het verhoogde limiet de markt wat groter dan dit voorheen was; meeste ééngezinswoningen zijn nu ook makkelijker te krijgen
/me Houd niet van wachten op zijn toekomst
Verwijderd
Precies. Als bezoeker van Funda, weet je in 1 oogopslag dat mensen tegen extra betaling hun huis weer "bovenaan" hebben laten plaatsen door de toevoeging "Tophuis".Gonadan schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:54:
[...]
Ja natuurlijk komen ze niet bovenaan als je de sortering aanpast.
Maar ze komen dus wel bovenaan als je filtert op een bepaalde prijsklasse, dat is ook wat die 'nepprijzen' zo oneerlijk maakt. De huizen komen in de verkeerde prijsklasse naar voren.
Ik kan, nu nog steeds, zo een woning met een vraagprijs van 259.000 euro laten zien, waar op Funda dus met de prijzen gerommeld is. Acht, ik ben toch niet geinteresseerd in die woning: http://www.funda.nl/koop/...uis-1803429-huzarenpad-4/
Die komt dus mooi in de resultaten te staan, als je zoekt tot maximaal 250.000 euro. Terwijl die woning helemaal niet in die categorie thuishoort. (Qua woning wel, maar qua prijs niet.
(Voor er commentaar komt op het plaatsen van de link en dus info over huis en makelaar: Ik heb contact gehad met Funda en het is dus NIET toegestaan om Funda op deze manier te misbruiken.)
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 14:04 ]
Wat mij vooral dwars zit is dat het niet echt bekend is wat 'Tophuis' inhoudt. Ik dacht in eerste instantie dat Funda dat zelf deed als een huis er goed uit zag.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:01:
Precies. Als bezoeker van Funda, weet je in 1 oogopslag dat mensen tegen extra betaling hun huis weer "bovenaan" hebben laten plaatsen door de toevoeging "Tophuis".
Pas toen ik huizen tegen kwam waarvan ik het label 'Tophuis' niet op zijn plaats vond ben ik met google gaan zoeken op funda.nl naar tophuis. Toen kwam er pas uitleg naar boven.
Ik heb dan ook het gevoel dat die informatie voornamelijk bij verkopende partijen bekend is en dat potentiele kopers zoveel mogelijk dom gehouden worden.
Dat vind ik een niet echt net spelletje.
Die moeten ze er gewoon afgooien, misleiding heet dat toch gewoon?Ik kan, nu nog steeds, zo een woning met een vraagprijs van 259.000 euro laten zien, waar op Funda dus met de prijzen gerommeld is. Acht, ik ben toch niet geinteresseerd in die woning: http://www.funda.nl/koop/...uis-1803429-huzarenpad-4/
Die komt dus mooi in de resultaten te staan, als je zoekt tot maximaal 250.000 euro. Terwijl die woning helemaal niet in die categorie thuishoort. (Qua woning wel, maar qua prijs niet.) Deze makelaar doet dit overigens erg vaak. Het zou me niets verbazen als ongeveer de helft van zijn aanbod op deze manier "verkeerd" op Funda staat. En dan is het zelfs nog een NVM-makelaar.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ze weten het pas sinds maandag. Ik heb het zondag pas gemeld bij Funda. Dit weekend ga ik weer een keer spitten en, als er niets aangepast is, ga ik gewoon weer mailen. Je hebt natuurlijk niets aan regels, als je niet kunt/wil handhaven.Gonadan schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:05:
[...]
Die moeten ze er gewoon afgooien, misleiding heet dat toch gewoon?
Tja, mijn huis koop ik ook met koopsubsidie, althans, dat wil ik. Ik heb nog niets op papier.Notna schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:59:
Verhaal over koopsubsidie.
Maar volgens de hypotheekadviseur die gespecialiseerd zou zijn in koopsubsidie (
Enfin. Als de berichten wel kloppen zou ik iig nog wel op tijd zijn.
Hij verwacht de boel binnen ong. 3 weken rond te hebben.
We zullen zien.
Mja zo tegenstrijdig als de pest. één feit is er wel; er is een enorme stormloop op dit moment op koopsubsidie waardoor er een enorme vertraging is. Maargoed, typische ambtenarij; 5 dagen per week 3 uur aanwezig zijn p/dZenTex schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:14:
[...]
Tja, mijn huis koop ik ook met koopsubsidie, althans, dat wil ik. Ik heb nog niets op papier.
Maar volgens de hypotheekadviseur die gespecialiseerd zou zijn in koopsubsidie () is dat het potje opraakt niet correct, ook al staat het overal in het nieuws.
Enfin. Als de berichten wel kloppen zou ik iig nog wel op tijd zijn.
Hij verwacht de boel binnen ong. 3 weken rond te hebben.
We zullen zien.

(van mij zouden ze thuis mogen blijven zodat er geen cent koopsubsidie uitgedeeld wordt wat uiteindelijk beter is voor iedereen)
En waarom is het in jouw mening beter geen koopsubsidie te verstrekken?Rukapul schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:34:
kom kom, niet trollen, ook al is het tegen ambtenaren
(van mij zouden ze thuis mogen blijven zodat er geen cent koopsubsidie uitgedeeld wordt wat uiteindelijk beter is voor iedereen)
Achja troll was niet als troll bedoelt
Subsidie houdt de hoge huizenprijzen deels mee in stand. Net zoals de HRA aftrek dat doet.Notna schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 14:58:
[...]
En waarom is het in jouw mening beter geen koopsubsidie te verstrekken?
offtopic:
Achja troll was niet als troll bedoelt
Hoge huizenprijzen voor wie? De huizenmarkt onder de 175k? Dat is niet een al te groot deel me dunkt...MrFl0ppY schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:32:
[...]
Subsidie houdt de hoge huizenprijzen deels mee in stand. Net zoals de HRA aftrek dat doet.
aangezien iedereen de post boven hem quote, doe ik lekker mee.Notna schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:35:
[...]
Hoge huizenprijzen voor wie? De huizenmarkt onder de 175k? Dat is niet een al te groot deel me dunkt...
het aanbod in het starterswoning segment is eigenlijk al te klein. Jarenlang zijn er te weinig van zulke wonignen gebouwd omdat de marge gewoon te min was. De vraag is echter zeer groot en dus drijft de koopsubsidie de prijs zeker wel op. Zo was de prijsdaling onder starterswoningen al aardig klein in de afgelopen periode, en in sommige streken was er van een prijsdaling zelfs helemaal geen sprake.
Eingelijk zou een subsidie op het doorstroomsegment beter op z'n plaats zijn, om zo wat lucht te creeren.
Aan de andere kant zijn de prijzen daar ook een stuk meer gedaald, dus die doorstroming zou wat op gang moeten gaan komen.
3 a 3,5 week doorlooptijd zo ongeveer dus, toch wat langer als ik had verwacht. Mijn aanvraag voor koopsubsidie is 5 februari opgestuurd, zou dus langzaam moeten komen bovendrijven op de stapel. Maar vrees dat ik toch uitstel moet aanvragen voor het voorbehoud van financiering want dat staat op 1 maart, volgende week maandag dus.Notna schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 13:59:
Ben ook druk bezig met het zoeken van een huis en we hebben zowaar een overeenkomst
Punt is nu alleen dat het huis valt en staat met Koopsubsidie. Als dat niet doorgaat kunnen we het huis niet kopen. Dat er een einde aan zit te komen is nu wel zeker; eind mei is het op. Vorige week dinsdag (16de) opgestuurd en senter novem op de 19de gebeld. Stukken waren goed aangekomen en de stempel was op 18-02 gezet.
Enige nadeel was dat mevrouw even vertelde dat ze op 19-02 bezig waren verzoeken van 25-01 te verwerken.
Ik hoop echt dat ik er op tijd bij ben
Overigens is koopsubsidie dit jaar wel makkelijker geworden; waar je vorig jaar:
• Lopie voorlopig koopcontract
• Kopie hypotheekakte
• Invulformulier
• Kopie werkgeversverklaring
• En een limiet van de koopsom op 163625 had staan
moest meesturen is het nu enkel de werkgeversverklaring en een limiet van 167300. Dat maakt het aanvragen iig een stuk makkelijker en de verwerkings snelheid bij senter novem ook een stuk hoger. Ook maakt het verhoogde limiet de markt wat groter dan dit voorheen was; meeste ééngezinswoningen zijn nu ook makkelijker te krijgen
/me Houd niet van wachten op zijn toekomst![]()
Verwijderd
Zou ik me niet al te druk om maken. Een weekje uitstel krijg je waarschijnlijk echt wel. Ik verwacht niet, dat de verkoper nog een koper op de plank heeft liggen. Als ze moeilijk doen, moet je je trouwens WEL (meestal) schriftelijk beroepen op het voorbehoud. Anders zit je eraan vast. Maar dat betekent dus wel, dat het hele feest niet doorgaat.Paul Hewson schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:35:
[...]
3 a 3,5 week doorlooptijd zo ongeveer dus, toch wat langer als ik had verwacht. Mijn aanvraag voor koopsubsidie is 5 februari opgestuurd, zou dus langzaam moeten komen bovendrijven op de stapel. Maar vrees dat ik toch uitstel moet aanvragen voor het voorbehoud van financiering want dat staat op 1 maart, volgende week maandag dus.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 24-02-2010 19:41 ]
Deze markt groeit enorm door de vele alleenstaande. Al die hierna komen betalen straks dus weer de hoofdprijs en velen zullen ook tegen het probleem aan lopen dat ze geen woning kunnen kopen.Notna schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 15:35:
[...]
Hoge huizenprijzen voor wie? De huizenmarkt onder de 175k? Dat is niet een al te groot deel me dunkt...
Ik was daar te laks in.Verwijderd schreef op woensdag 24 februari 2010 @ 19:40:
[...]
Zou ik me niet al te druk om maken. Een weekje uitstel krijg je waarschijnlijk echt wel. Ik verwacht niet, dat de verkoper nog een koper op de plank heeft liggen. Als ze moeilijk doen, moet je je trouwens WEL (meestal) schriftelijk beroepen op het voorbehoud. Anders zit je eraan vast. Maar dat betekent dus wel, dat het hele feest niet doorgaat.
De bank schoot niet op en ik heb de ontbindende voorwaarden gewoon laten verlopen.
Er was geen enkele indicatie dat het qua financiering mis zou gaan, de bank had namelijk alles al geaccepteerd.
Dus had ik ook geen zin om te piepen over voorwaarden, alleen de verkopende partij kneep hem even geloof ik.
Voor de onvermijdelijke moraalridders:
Ja natuurlijk was het verstandiger om te verlengen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dit topic is gesloten.