Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 20 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.735 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:32

HenkS

Da_king alias HenkS

dat kan niet zomaar volgens mij

dit moet in het koopcontract staan. daar staat ook de overdracht datum in!

Als de verkopende partij de verkoop intrekt (is nog niet het geval) dan is de boete vaak 10% van het verkoop/aankoopbedrag.

Ik zou meteen even je notaris bellen en het koopcontract lezen!

van wie kreeg je dit te horen? de bank..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Koetjeboe schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:56:
Ik snap er niks van...

Morgen zou sleuteloverdracht zijn van huis wat wij gekocht hebben, werd ik net gebeld dat de overdracht later moet aangezien de verkopers hun financiering niet rond krijgen...restschuld financiering ofzo?

Even denken wat ik nu moet doen want ik had natuurlijk alles al geregeld mbt verhuzing en dergelijke
Hun in gebreke stellen. Zij hebben ook een boete-cause erin staan als het goed is. Die geld niet alleen voor jou maar ook voor hen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22-09 18:09

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

HenkS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:04:
dat kan niet zomaar volgens mij

dit moet in het koopcontract staan. daar staat ook de overdracht datum in!

Als de verkopende partij de verkoop intrekt (is nog niet het geval) dan is de boete vaak 10% van het verkoop/aankoopbedrag.

Ik zou meteen even je notaris bellen en het koopcontract lezen!

van wie kreeg je dit te horen? de bank..?
De notaris. Koopcontract kan ik vanavond pas doorlezen, ben nu @ work. Maar daar stond inderdaad iets in over een boete beide kanten op. Of dat ook al geld als de verkoop 'uitgesteld' wordt, en wat er dan geld zou ik zo niet uit mijn hoofd durfen zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 22-09 21:04

Barrycade

Through the...

Als zij hun financiering niet rondkrijgen (voor hun volgende woning waarschijnlijk) zit er nog restschuld op je toekomstige huis en kan de notaris niet de woning overschrijven.

In het gunstige geval loopt het allemaal wel los. Maar de verkopers kunnen hierdoor wel een financiële kater van oplopen. En jij wellicht wat extra klus geld :)

Pfff snel ging het hier opeens.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 06-08-2009 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

ja de boete clausule staat in het koopcontract

maar door wie ben je gebeld vraag ik me af, want een bank/notaris zou dit volgens mij niet zo mededelen.

Ik zou meteen even je Notaris bellen. Die kan je hierin het beste adviseren. Deze mensen mogen van hun probleem jouw probleem niet maken. als zij hun nieuwe huis niet kunnen financieren zullen ze toch uit dit huis moeten (huren ofzo), of de hele verkoop annuleren en dan betalen ze 10% boete over het verkoopbedrag aan jullie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:54
Grote kans dat de verkopers gewoon door hun bank genaaid worden die nog even de druk opvoert om al haar geld te krijgen. Heb dat wel eens vaker gehoord.

Volgens de NVM modelovereenkomst begint er afaik direct een boete per dag te lopen (bepaald promilage/dag) en na 8 dagen is in principe de 10% opeisbaar. Lees het koopcontract na of het noodzakelijk is om hen expliciet in gebreke te stellen.

Overigens is het van een kale kip moeilijk plukken. Zeker als een bank het hypotheekrecht heeft en men verder weinig bezittingen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

De situatie is als volgt:

Hun hebben in februari een huis gekocht, maar kregen hun oude huis niet verkocht. Omdat ze dit niet meer konden opbrengen hebben ze ook het nieuwe huis in de verkoop gezet.

Dit nieuwe huis gaat het nu om. Ik vermoed dus dat ze de financiering van de rest schuld niet rondkrijgen (word ik straks over gebeld...). Ze hebben het namelijk zelf voor 260k gekocht, en wij kopen het nu voor 250k

Heb het voorlopig koopcontract in mijn mail nog kunnen vinden, daar staat het volgende:
10.3. Indien de wederpartij geen gebruik maakt van zijn recht de overeenkomst te ontbinden en nakoming verlangt, zal de nalatige partij ten behoeve van de wederpartij na afloop van de in 10.1 vermelde termijn van acht dagen voor elke sedertdien verstreken dag tot aan de dag van nakoming een onmiddellijk opeisbare boete verschuldigd zijn van drie promille van de koopprijs, onverminderd het recht op aanvullende schadevergoeding en vergoeding van kosten van verhaal. Indien de wederpartij na verloop van tijd de overeenkomst alsnog ontbindt dan zal deze boete verschuldigd zijn voor elke na afloop van de in 10.1 vermelde termijn van acht dagen verstreken dag tot aan de dag waarop de overeenkomst ontbonden is.
10.4. Indien de nalatige partij na in gebreke te zijn gesteld binnen de voormelde termijn van acht dagen alsnog zijn verplichtingen nakomt, is deze partij desalniettemin gehouden aan de wederpartij diens schade als gevolg van de niet-tijdige nakoming te vergoeden.
'Schade'? Daar valt die procentuele boete niet onder right? Tja, emotionele schade alleen dan, en de halve familie die vrij heeft genomen om ons te helpen etcetera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Schade is ook het niet optijd overdragen.

Maar als ik jou was zou ik nu per direct de notaris bellen, die kan jou dit zo vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cable-one
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 22-09 13:52
hHet kom nu allemaal wel erg dichtbij.

We hebben gistern onze 2e bezichtiging gehad.
Ook zijn nog weer even langs de hypotheker geweest.

Het huis waar we interesse in hebben staat te koop voor 159k
Echter 6 maand geleden was deze 174k.
De koopsom uit 1996 is 108K

Bij de bezichting hebben we toch even wat nauwkeuriger gekeken....

Er moet gebeuren..
Alle plafonds moeten vervangen worden.
De keuken moet vernieuwed worden.
Het huis moet proffesioneel gereinigd worden (veel huisdieren, rokers ect ect.)
De uitbouw staat op instorten.
Badkamer moet vernieuwd worden
Elektra is houtje touwtje aangelegd
Het hang en sluitwerk is om te janken...

Maar het huis heeft potentieel...
Ik heb gedacht dat ik ongeveer 40k hiervoor kwijt ben.
Zal dus ook mijn bod naar beneden bijstellen.

Ik denk dat ik voor de 125k ga, of is dit totaal niet reeel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Gaat die boete eigenlijk in na de (samen) afgesproken oplever datum of de in het koopcontract genoemde uiterlijke opleverdatum. In mijn geval zat hier namelijk bijna een maand tussen. En die eerdere datum is (volgens mij) nergens contractueel vast gelegd. Zou natuurlijk kunnen dat er ergens een regeltje "tenzij in samenspraak eerder wordt afgesproken" in zit of zo.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

Net contact met de makelaar gehad, het gaat dus om de restschuld die ze overhouden na verkoop, en daar krijgen ze niet op tijd de financiering voor rond. Financieringsman wijst naar de notaris en notaris naar financieringsman dus dat schiet niet op. Overdracht staat nu voor volgende week dinsdag, binnen die 8 dagen dus.

Voorstel van de makelaar is om nu vrijdag ons wel al toegang tot het huis te geven (via een sleutelverklaring). Iemand hier ervaring mee heeft kwa verzekeringen? Makelaar verteld dat als we alle verzekeringen gewoon door laten gaan dit geen probleem opleverd maar ik vind het nog wel link klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

cable-one schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 12:53:

Er moet gebeuren..

Ik weet niet hoe groot en luxe je de keuken/badkamer wil maar samen ben je hier al 10-15K aan kwijt denk ik. Als de rest zo slecht is denk ik dat je beter een goed advies van een aannemer kan proberen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

ik neem aan dat het huis morgen officieel op jouw naam staat?

vanaf dat moment moet jij het ook verzekerd hebben, ook al woon je er nog niet in (toevallig heb ik het hier eergisteren nog met de bank over gehad)

en inderdaad, morgen staat het huis toch al op je naam, verzekeringen ook neem ik aan, dus dan is er niks riskants aan.

overigens vreemd dat een notaris naar iemand anders verwijst, zij zouden het contractueel wel moeten weten hoe het zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Er moet gebeuren..

wat het huis waar is kunnen we zo niet over oordelen ,wat er ook aan moet gebeuren. Ik denk dat je heel goed inzichtelijk moet hebben waar je in totaal met je hyotheek inclusief verbouwing uit wilt komen. Want stel je koopt het voor 130 + kosten kopen + verbouwing = .... hoeveel wil en kun je maximaal aan?

En ook hoe luxe wil je het doen, een keuken zit je tussen de 10k en 25k (dus is al vrij ruim afhankelijk van hoeveel je wilt doen en hoe groot de keuken is)

badkamer tussen 4k en 10k (kan ook meer zijn hoor, ligt net ana je wensen).

Wil je de aanbouw echt opnieuw opbouwen (als deze echt rot is lijkt me dat wel) ben je ook al snel 20-30k kwijt.

Electra is ook niet goedkoop om alles te vervangen. Reinigen hoeft niet denk ik, kwestie van luchten, goed schoonmaken en alles verven.

En ook hoeveel je zelf wilt doen.
Maar als ik het zo ff lees, veel natte vingerwerk, kun je voor je verbouwing zo 60.000 of meer rekenen.
heb je dit al eens uitgerekend, of na gevraagd?

ps zie nu dat je denkt 40k kwijt te zijn. Dan reken je jezelf wel rijk denk ik.

Wel afhankelijk wat je met de uitbouw, keuken van plan bent (nieuw?)

Als je beide nieuw wilt doen (zoals ik het lees wel) dan kom je in totaal niet onder de 60k denk ik. maar het is maar net hoeveel je zelf wilt doen, hoe luxe enz. met zo'n verbouwingen kun je ook al snel tienduizenden euro's hoger uitkomen als je alles laat doen en luxe wilt.

Maar reken je aub niet rijk, 40k is zo op.

[ Voor 10% gewijzigd door HenkS op 06-08-2009 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

HenkS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:02:
ik neem aan dat het huis morgen officieel op jouw naam staat?

vanaf dat moment moet jij het ook verzekerd hebben, ook al woon je er nog niet in (toevallig heb ik het hier eergisteren nog met de bank over gehad)

en inderdaad, morgen staat het huis toch al op je naam, verzekeringen ook neem ik aan, dus dan is er niks riskants aan.

overigens vreemd dat een notaris naar iemand anders verwijst, zij zouden het contractueel wel moeten weten hoe het zit.
Nee, het is juist andersom. Morgen staat het huis nog op de naam van de huidige eigenaren (overdracht gebeurd dan dinsdag), maar wij kunnen er wel al in via sleutelverklaring

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Koetjeboe schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:14:
[...]

Nee, het is juist andersom. Morgen staat het huis nog op de naam van de huidige eigenaren (overdracht gebeurd dan dinsdag), maar wij kunnen er wel al in via sleutelverklaring
Wat ga je morgen dan doen, verhuizen, verven enz enz?

Stel die mensen krijgen de financieren of hun issues helemaal niet rond, wat dan? kun je er dan dinsdag ofzo in, of helemaal niet meer? Dat zou ik ook eens navragen voordat je morgen alles voor niks gaat doen. Ik zou eerst eens even goed in beeld brengen wanneer wat gaat gebeuren en wat de consequenties zijn als het op die dag ook niet lukt met de verkopende partij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

HenkS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:19:
[...]

Wat ga je morgen dan doen, verhuizen, verven enz enz?

Stel die mensen krijgen de financieren of hun issues helemaal niet rond, wat dan? kun je er dan dinsdag ofzo in, of helemaal niet meer? Dat zou ik ook eens navragen voordat je morgen alles voor niks gaat doen. Ik zou eerst eens even goed in beeld brengen wanneer wat gaat gebeuren en wat de consequenties zijn als het op die dag ook niet lukt met de verkopende partij.
Ik heb even flink rond zitten bellen (Bank, verzekeraars, notaris etc) en we gaan nu morgen idd gewoon verhuizen. Verzekeringen zijn gewoon gedekt en stel dat het niet meer door gaat dan krijgen we iig 25k (de boete), wat de onkosten voor het verhuizing en tijdelijke woonruimte zoeken wel dekt.

Pff, gaan er stiekem ook maar vanuit dat het toch doorgaat, anders heb ik volgende week een flink stressweekje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

ja idd, goede instelling, van het goede uitgaan en anders heb je genoeg geld om ff te overbruggen en wat anders te zoeken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 09:21

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

HenkS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:08:
[...]

wat het huis waar is kunnen we zo niet over oordelen ,wat er ook aan moet gebeuren. Ik denk dat je heel goed inzichtelijk moet hebben waar je in totaal met je hyotheek inclusief verbouwing uit wilt komen. Want stel je koopt het voor 130 + kosten kopen + verbouwing = .... hoeveel wil en kun je maximaal aan?

En ook hoe luxe wil je het doen, een keuken zit je tussen de 10k en 25k (dus is al vrij ruim afhankelijk van hoeveel je wilt doen en hoe groot de keuken is)

Wil je de aanbouw echt opnieuw opbouwen (als deze echt rot is lijkt me dat wel) ben je ook al snel 20-30k kwijt.

Electra is ook niet goedkoop om alles te vervangen. Reinigen hoeft niet denk ik, kwestie van luchten, goed schoonmaken en alles verven.

En ook hoeveel je zelf wilt doen.
Maar als ik het zo ff lees, veel natte vingerwerk, kun je voor je verbouwing zo 60.000 of meer rekenen.
heb je dit al eens uitgerekend, of na gevraagd?

ps zie nu dat je denkt 40k kwijt te zijn. Dan reken je jezelf wel rijk denk ik.

Wel afhankelijk wat je met de uitbouw, keuken van plan bent (nieuw?)

Als je beide nieuw wilt doen (zoals ik het lees wel) dan kom je in totaal niet onder de 60k denk ik. maar het is maar net hoeveel je zelf wilt doen, hoe luxe enz. met zo'n verbouwingen kun je ook al snel tienduizenden euro's hoger uitkomen als je alles laat doen en luxe wilt.

Maar reken je aub niet rijk, 40k is zo op.
Interessante discussie. Wij hebben ook een huis op het oog wat al meer dan anderhalf jaar te koop staat. Prijs is al twee keer bijgesteld naar beneden. Reden is denk ik dat er al een jaar of dertig niets aan het huis is gedaan en het volgende minstens vervangen/vernieuwd moet worden: elektriciteit, afvoer keuken, nieuwe c.v./combiketel, stuk of vijf ramen (kozijn+glas), voor-/achterdeur. Mogelijk nog een dakkapel, hangt van bouwtechnische keuring af. Daarbij komt dan nog een nieuwe keuken, maar dan zijn de grote dingen wel gedaan/af. Dan nog alles afwerken (vloeren/verven/onderdelen/enz.). Badkamer heeft voor ons geen prioriteit. Ben erg benieuwd wat de aannemer voor prijskaartje hier aan gaat hangen tijdens de bezichting van het huis morgen.

Ik weet van mijn ouders dat ze 3 a 4k per (groot) raam betaalden - jaren 50 huis. Dus ik verwacht sowieso al tegen de 20K voor alle ramen kwijt te zijn. Elektriciteit en c.v. hoop ik voor 5K toch ook een heel end te komen, afgaande op verhalen. Dan rest nog keukenafvoer aansluiten op riool - w.c. zit er wel op, dus lijkt me kwestie van graven en leiding omleggen - en voor/-achterdeuren, dat moet met 5K ook wel ophouden volgens mij. We schatten dus rond de 30 a 35K voor die verbouwingen, dakkapel hoeft hopelijk niet. Al die verbouwingen willen we in de hypotheek proberen te stoppen en het overige zoals nieuwe keuken/parket/schilderen/enz/enz. uit eigen spaarrekening betalen.

@hieronder: bouwtechnische keuring komt sowieso ook in het koopcontract te staan, mocht dat bijv. >5K worden kunnen we altijd nog ontbinden

[ Voor 15% gewijzigd door Tjeerd op 06-08-2009 13:58 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024

Er moet gebeuren..

Bij dit soort huizen altijd een (uitgebreide) bouwtechnische keuring laten doen!

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

voor alles hierboven

inderdaad, bouwtechnische keuring laten doen, taxatie laten doen en meerdere aannemers een offerte laten maken voor de te maken werkzaamheden.

mocht je geen aannemers kennen, kijk dan eens op werkspot.nl kun je opdrachten op plaatsen, maar staan ook recenties van aannemers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fisherman
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 20:52
HenkS schreef op maandag 27 juli 2009 @ 16:02:
voor mijn huidige huis komt morgen iemand voor de 2e x kijken overigens (overigens ook al de 9e kijker) maar deze heeft het bod dus uitgebracht. al zie ik dit verhaal ook wel stranden op de financieren, want het is iemand van mijn leeftijd, en die moet straks toch wel een financieren op 1 salaris rond krijgen van rond de 235000,- (dan moet je toch aardig veel verdienen)... dus spannend allemaal

en inderdaad> je moet echt overal achteraan blijven bellen, dag na dag na dag :)
Ach ik denk dat het helemaal niet uitzonderlijk is hoor dat iemand dat kan betalen. In de buurt waar ik woon, zijn er 3 die het op 1 salaris financieren, onder andere ik zelf en het te financieren bedrag lag op minimaal 245k. Je kunt nu eenmaal nooit in andermans portemonee kijken.

Daarnaast lijkt het mij sterk dat deze persoon vantevoren niet gecontroleerd heeft wat hij/zij kan lenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ghostface
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22-09 15:31
ervaring gevraagd

op 9 juli ben in begonnen in deze markt , althans toen is er serieus een bod gedaan door de aankoop makkelaar
en ook geaccepteerd , er moesten nog 3 dingen die open stonden zoals creditcard en een lopende wehkamp rekening afbetaald worden ...

op dinsdag de 28e van juli is de offerte ondertekend en terug gestuurd ..

ik vroeg vandaag , of hij wist hoelang het gaat duren voor ING antwoord geeft verder op de hypotheek

hij zei dat zoiets ongeveer 2 weken kan duren nog wel , het is afwachten op het taxatie rapport en de ING

heeft iemand ervaring met de ING , de bankgarantie moet de 20e rond zijn , die is al goedgekeurd en de overdracht pas in november i.v.m. aankoop nieuw huis van de verkopende kant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ghostface schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:09:
.....

hij zei dat zoiets ongeveer 2 weken kan duren nog wel , het is afwachten op het taxatie rapport en de ING

heeft iemand ervaring met de ING , de bankgarantie moet de 20e rond zijn , die is al goedgekeurd en de overdracht pas in november i.v.m. aankoop nieuw huis van de verkopende kant
2 weken moet zeker lukken, ik zou wel ff bellen op het einde van de 1e week (dus na een dag of 5) hoe het ervoor staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fisherman schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 14:41:
[...]

Ach ik denk dat het helemaal niet uitzonderlijk is hoor dat iemand dat kan betalen. In de buurt waar ik woon, zijn er 3 die het op 1 salaris financieren, onder andere ik zelf en het te financieren bedrag lag op minimaal 245k. Je kunt nu eenmaal nooit in andermans portemonee kijken.

Daarnaast lijkt het mij sterk dat deze persoon vantevoren niet gecontroleerd heeft wat hij/zij kan lenen.
klopt, er zijn altijd 'jonge' lui die toch aardig goed verdienen hoor. voor 2.5 ton heb je een bruto jaarsalaris van 50k nodig.....is veel maar niet onmogelijk voor een 'jong' persoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:26

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

HenkS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:08:
[...]

Er zijn al fantsoenlijke en luxe keukens voor 5k a 10k.

Ik vraag me eigenlijk af hoe je aan deze bedragen komt? De bedragen bij mijn woning liggen een behoorlijk stukje lager...

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 15-09 18:04

TrailBlazer

Karnemelk FTW

He ligt er heel erg aan wat je wilt.

Wij hebben gisteren in een offerte dit fornuis opgenomen. Je zit dan dus al op 1700 euro voor een fornuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Outerspace schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:39:
[...]

Ik vraag me eigenlijk af hoe je aan deze bedragen komt? De bedragen bij mijn woning liggen een behoorlijk stukje lager...
Ik vond de bedragen ook vrij fors, maar als je zoveel uitgeeft aan de badkamer/keuken heb je wel het beste van het beste en hoef je waarschijnlijk 0.0 zelf te doen. Nou zie je wel vaak dat mensen altijd te laag gaan zitten met schattingen qua verbouwingen. Je ziet het op televisie bij die verbouwingsprogramma's wel, mensen denken altijd voor weinig geld het te kunnen doen en negen van de tien keer wordt het budget behoorlijk overschreden. Er zijn er enkele bij die het wel goed inschatten en zelfs onder het budget blijven, maar volgens mij zorgen de onverwachte problemen vaak voor een hoop extra kosten. Ik denk dat je echt voor een groot deel zelf de kosten in handen hebt, je kunt voor minder geld (10K?) ook een keuken/badkamer doen. Alleen heb je dan vaak 'maar' een basiskeuken-/badkamer. Zelf zou ik daar overigens al tevreden mee zijn. Als ik bovenstaande voorbeeld van een fornuis al zie, vind ik dat voor mezelf al heel erg luxe. Simpele vierpits zou ook al voldoen, bijvoorbeeld. Maar goed, dat is dus ieders keuze en geld wat men wil uitgeven.

[ Voor 13% gewijzigd door Tjeerd op 07-08-2009 08:57 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 08:50
Ghostface schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 20:09:
ervaring gevraagd

op 9 juli ben in begonnen in deze markt , althans toen is er serieus een bod gedaan door de aankoop makkelaar
en ook geaccepteerd , er moesten nog 3 dingen die open stonden zoals creditcard en een lopende wehkamp rekening afbetaald worden ...

op dinsdag de 28e van juli is de offerte ondertekend en terug gestuurd ..

ik vroeg vandaag , of hij wist hoelang het gaat duren voor ING antwoord geeft verder op de hypotheek

Zie mijn verhaal iets verder naar boven over de ING. Op 8 juli offerte getekend, een keer tussendoor nog diploma moeten aanleveren, 2 weken later definitief akkoord, nog een week later lag alles bij de notaris...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Tjeerd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:51:
[...]
Ik vond de bedragen ook vrij fors, maar als je zoveel uitgeeft aan de badkamer/keuken heb je wel het beste van het beste en hoef je waarschijnlijk 0.0 zelf te doen. Nou zie je wel vaak dat mensen altijd te laag gaan zitten met schattingen qua verbouwingen. Je ziet het op televisie bij die verbouwingsprogramma's wel, mensen denken altijd voor weinig geld het te kunnen doen en negen van de tien keer wordt het budget behoorlijk overschreden. Er zijn er enkele bij die het wel goed inschatten en zelfs onder het budget blijven, maar volgens mij zorgen de onverwachte problemen vaak voor een hoop extra kosten. Ik denk dat je echt voor een groot deel zelf de kosten in handen hebt, je kunt voor minder geld (10K?) ook een keuken/badkamer doen. Alleen heb je dan vaak 'maar' een basiskeuken-/badkamer. Zelf zou ik daar overigens al tevreden mee zijn. Als ik bovenstaande voorbeeld van een fornuis al zie, vind ik dat voor mezelf al heel erg luxe. Simpele vierpits zou ook al voldoen, bijvoorbeeld. Maar goed, dat is dus ieders keuze en geld wat men wil uitgeven.
tja ik vind mijn bedragen niet zo hoog, als je gemiddeld iets koopt en laat doen gaat het best hard hoor. maar is inderdaad ook idd wat verwacht je, ik heb ook een fornuis van 1500,- (90 cm 6 pits) is inderdaad wat je wilt. maar ik denk dat je beter iets te hoog kan inschatten dan te laag. want meestal pak je er een bouwdepot voor en bereken je je totale hypotheek erop. Dus als je dan te laag bent gaan zitten en geen eigen geld hebt, dan komt het niet af.

Je kan altijd eens naar een keuken/badkamerzaak gaan, voor een gevoel van prijzen te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bedragen voor keukens, badkamers, cv's zullen in bestaande bouw altijd hoger uitpakken dan je in eerste instantie denkt.

Leidingen verleggen, bedrading wijzigen/vernieuwen, riolering verplaatsen, muurtje stucen. Het zijn kosten die je niet "ziet" in het eind resultaat, maar aardig op kunnen lopen.

Qua keuken: A-klasse apparatuur loop al snel op naar 750-1000 euro per stuk. Dus koelkast, vaatwasser, oven, afzuigkap en je bent al snel 3k-4k achter de wagen. Granieten werkblad tikt ook lekker aan. Het kan natuurlijk goedkoper: maar dan heb je B-C apparatuur en wat mindere kwaliteit qua kasten. Dus niet zelfsluitend bv of een mindere afwerking.

Wij hebben uiteindelijk een keuken in een nieuwbouwhuis en uiteindelijk hebben wij 1000 euro extra betaald voor het verleggen van leidingen, groepen (4) extra plaatsen, riolering verplaatsen etc. Reken dus voor een bestaande bouw minimaal het dubbele als je pech hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 08:45

Exirion

Gadgetfetisjist

littlejoannes schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:05:
Bedragen voor keukens, badkamers, cv's zullen in bestaande bouw altijd hoger uitpakken dan je in eerste instantie denkt.

Leidingen verleggen, bedrading wijzigen/vernieuwen, riolering verplaatsen, muurtje stucen. Het zijn kosten die je niet "ziet" in het eind resultaat, maar aardig op kunnen lopen.
Absoluut. Iedereen die nog nooit heeft verbouwd of geklust verkijkt zich hierop. Een beetje bruikbaar gereedschap is ook al gauw samen 1000 euro voor een complete verbouwing. Ik heb in het afgelopen jaar een dikke 25K in een renovatie gestoken en zeker 10K daarvan zit in dingen die veel mensen erbij vergeten te rekenen (alles behalve stuccen zelf gedaan, dus puur materiaalkosten). Het zijn juist die losse klusjes en dingetjes die je nodig hebt waar een groot deel van de kosten in gaat zitten. Plus dat je je helemaal suf naar de bouwmarkt rijdt omdat je toch weer iets vergeten was of iets niet helemaal in orde is :+

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Na de verbouwing ben ik gewend geraakt in hondertjes te betalen Ik ben nu al een paar keer tegen de pin limiet van €1250 per week aan gelopen...

En het eind is nog niet in zicht: er moeten nog gordijnen voor de ramen en de schutting moet er nog komen. Dat gaat ook weer in 1000tjes. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Exirion schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 14:13:
[...]

Absoluut. Iedereen die nog nooit heeft verbouwd of geklust verkijkt zich hierop. Een beetje bruikbaar gereedschap is ook al gauw samen 1000 euro voor een complete verbouwing. Ik heb in het afgelopen jaar een dikke 25K in een renovatie gestoken en zeker 10K daarvan zit in dingen die veel mensen erbij vergeten te rekenen (alles behalve stuccen zelf gedaan, dus puur materiaalkosten). Het zijn juist die losse klusjes en dingetjes die je nodig hebt waar een groot deel van de kosten in gaat zitten. Plus dat je je helemaal suf naar de bouwmarkt rijdt omdat je toch weer iets vergeten was of iets niet helemaal in orde is :+
yup idd, en dan doe je het ook nog s zelf....

een badkamer spullen kopen is afhankelijk van wat je wilt, maar laten doen, tegelen, leidingwerk etc.. telt toch al lekker door... dus vergis je idd niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Idd verbouwen kost veel meer dan je denkt. Daarnaast moet je ook nadenken over de waarde en uitstraling die je wil hebben. En zoals hierboven gezegd wordt. Het zijne de kleine dingen die aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Verwijderd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 16:21:
Idd verbouwen kost veel meer dan je denkt. Daarnaast moet je ook nadenken over de waarde en uitstraling die je wil hebben. En zoals hierboven gezegd wordt. Het zijne de kleine dingen die aantikken.
Soms letterlijk :) Ga maar eens een doosje schroeven halen :S Nu moet je meestal ook nog verschillende afmetingen hebben.

Wat ben ik blij dat mijn schoonvader in de bouw werkt en dus een hoop dingen gratis/goedkoop kan krijgen. En voor een beetje schroef/boor machine mag je ook een leuk bedrag aftikken (gelukkig kreeg ik een overjarig model van schoon pa, was niet sterk genoeg meer voor de bouw, maar voor thuis gebruik perfect d:)b)

Heb ik toch nog iets aan mijn schoonfamilie ;)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roegoer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 31-07-2021
Huis gekocht zonder makelaar. 18k van de prijs geluld --> van 125 voor 107. Zorg dat je al je emoties uitschakelt bij het onderhandelen, tenzij je het heel, heel erg graag wilt, maar bedenk dat er altijd wel een huis te vinden is die ook jouw voorkeur geniet. Als er een prijs is vastgesteld en je kan het bouwkundig onderzoek laten uitvoeren, zorg dat je bij gebreken nog wat van de prijs lult. scheelde mij 2500E (schijnt een standaard tactiek te zijn.
Notaris, bouwkundige, taxateur enz kun je op googlen. Taxateur is redelijk beinvloedbaar dus als je een financieringsprobleem hebt bij de hypotheekverstrekker, praat even met je taxateur.
Nadeel van mijn woning: funderingsherstel
De kosten voor funderingsherstel waren 28k en 'normaal' 40k, bouwdepot 38k dus nog 10 'in de pocket'.
Keuken zelf gedaan. De keuken zonder apparatuur zou 7k kosten maar heb het zelf gedaan voor 1500 en de apparatuur had ik al.
Badkamer zelf gedaan voor 1000 ipv de 10k die je regelmatig ziet als je het laat doen.
Als je dure zooi wilt inslaan maar de prijzen te hoog vindt, check online veilingsites bv troostwijk. Dan kost dat keukentje van 20k ineens 3k:)
Heb ik niet gedaan omdat ik snelsnel een keuken wilde. Ik moet binnen 7 jaar de bende opknappen en verkopen om het rendabel te houden.
Ik heb mn huis per verdieping in google sketchup nagebouwd en zo de hele indeling veranderd, ideaal.
tip zoveel: koop je spullen bij een professionele bouwmarkt en niet die pruttel van de bouwmarkt. Via kennisjes met bv een aannemersbedrijf kun je vast wel ff een pasje lenen en eventueel meeliften op btw-vrije producten + bedrijfskorting.

Hoop dat iemand hier iets aan heeft.. Succes met kopen.

I7 920 x58a-ud3r OCZ Platinum 1600 3x2GB Nvidea 9500GT - OSX SL, W7 & Ubuntu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koetjeboe

Koetjeboe

Boe, zegt de koe

HenkS schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 13:48:
ja idd, goede instelling, van het goede uitgaan en anders heb je genoeg geld om ff te overbruggen en wat anders te zoeken :)
Inmiddels verhuist \o/ En morgen gaan we alsnog de overdracht doen dus ik heb er wel vertrouwen in dat het goed komt. Redelijk kapot van de verhuizing maar we zitten er erg, erg lekker.

Tijdens de sleuteloverdracht ook nog even goed gepraat met de verkopers en de makelaar en is het in elk geval duidelijk waar het fout is gegaan (financieringspartij van de verkoper). Als morgen alles goed gaat zijn we er netto uiteindelijk op vooruit gegaan aangezien we dan nog maar 2 dagen dubbele lasten hebben gehad :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
Ik heb deze week een bezichtiging bij een appartement. Nu staan er in het appartementencomplex 3 exact dezelfde appartementen te koop waarvan ik er dus 1 ga bekijken. Alle 3 de appartementen zijn hetzelfde geprijst. Ze staan al langere tijd te koop (half jaar tot meer dan een jaar) en er is ook geen prijswijziging geweest in de tijd dat ze te koop staan. Ook staan ze volledig leeg, dus alleen nog een keuken erin en een eventuele (laminaat)vloer(bekleding). Daarnaast liggen ze precies naast elkaar, te zien aan de huisnummers. Nu ben ik mij steeds meer aan het afvragen wat hiervan de reden(en) kunnen zijn. Hebben jullie misschien een idee?

Extra informatie:

2de verdieping. complex is van 2004. Onlangs nog de buitenkant geschilderd.

[ Voor 7% gewijzigd door mierenfokker op 11-08-2009 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan van alles zijn, geluidoverlast, lekkages, slechte isolatie en niet warm te krijgen, aankomend groot onderhoud waarvoor niet genoeg geld in de pot zit en iedere eigenaar nog 10K moet lappen...

Hoe oud zijn die appartementen, op welke verdieping liggen ze, kortom geef wat meer info.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mierenfokker schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 12:45:
Nu ben ik mij steeds meer aan het afvragen wat hiervan de reden(en) kunnen zijn. Hebben jullie misschien een idee?
Dat zegt vrij weinig. Zijn het woning in het starterssegment? Dan heb je waarschijnlijk je verklaring al. Bij ons stonden er op het dieptepunt 9 identieke kleine appartementen te koop. Dan kun je je afvragen of er misschien iets aan het gebouw mankeert, maar het is gewoon zo dat de doorstroming bij die woningen vrij snel is.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
Exirion schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:12:
[...]

Dat zegt vrij weinig. Zijn het woning in het starterssegment? Dan heb je waarschijnlijk je verklaring al. Bij ons stonden er op het dieptepunt 9 identieke kleine appartementen te koop. Dan kun je je afvragen of er misschien iets aan het gebouw mankeert, maar het is gewoon zo dat de doorstroming bij die woningen vrij snel is.
De appartementen staan te koop voor 200.000 euro kk. Vrij snelle doorstroming vind ik meer dan een jaar te koop staan niet echt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

mierenfokker schreef op dinsdag 11 augustus 2009 @ 13:14:
De appartementen staan te koop voor 200.000 euro kk.
Dat is niet goedkoop maar dat kosten de 'instappers' bij ons ook (rond 190K).
Vrij snelle doorstroming vind ik meer dan een jaar te koop staan niet echt :)
Je snapt m'n punt niet. De markt ligt momenteel aardig plaat, maar normaal gesproken zijn dit de woningen die snel verkocht raken en ook na een paar jaar alweer verlaten worden omdat starters iets groters willen. Dat zorgt zeker nu voor een groot aanbod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IJnte
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-09 09:54
Even een kleine vraag.. Als jullie het over "starterswoningen" hebben, in wat voor een prijsklasse denken jullie dan :? Voor 2 mensen die samen willen gaan wonen en een huis willen kopen, is 200k goed te doen maar voor 1 (jong) persoon is dit al gauw te veel.. Ik zelf ben nu aan het kijken naar huurwoningen, maar kopen is bijna voordeliger (qua maandkosten) dan huren (die discussie is hier al eens gevoerd geloof ik). Echter, een starterswoning (appartement) vinden voor rond de <125k is toch erg lastig.. Liefst zou ik een nieuwbouw appartement willen betrekken, maar ook die projecten vindt je niet voor minder dan 150k...

Exploring the world by bicycle! cyclingsilk.wordpress.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
Tjeerd schreef op vrijdag 07 augustus 2009 @ 08:51:
[...]je kunt voor minder geld (10K?) ook een keuken/badkamer doen. Alleen heb je dan vaak 'maar' een basiskeuken-/badkamer.
Voor onze huidige badkamer waren we net onder de € 5000 kwijt, inclusief laten verbouwen.

Voorbeeld: marmeren vloertegels, wastafel: Alape, kranen: Damixa, toilet: Villeroy & Boch..
Hoezo, voor 10 K, 'maar een basis-badkamer' ?

Je moet er moeite voor willen doen, zoeken en vooral een beetje goed kunnen onderhandelen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Een starterswoning is wat de naam zegt: een woning die gekocht kan worden door mensen die starten op de koopwoningmarkt. Alle verdere eigenschappen die je er aan toe wilt kennen zijn niet meer dan inschattingen en vuistregels. Een starterswoning voor een alleenstaande 18-jarige is waarschijnlijk anders dan een starterswoning voor een dinky-paar van rond de dertig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

IJnte schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:41:
Even een kleine vraag.. Als jullie het over "starterswoningen" hebben, in wat voor een prijsklasse denken jullie dan :?
Om eerlijk te zijn mik ik dan vooral op de starters met een WO-opleiding en een baan bij een groot bedrijf (relatief goed startsalaris en goeie condities) . Je hebt gelijk dat dat niet de gemiddelde starters zijn. 190K is veel geld maar voor de groep waar ik het over heb goed te financieren, al zal dat in het afgelopen jaar wat lastiger zijn geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Bi-zonder schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:51:
[...]
Voor onze huidige badkamer waren we net onder de € 5000 kwijt, inclusief laten verbouwen.

[...]

Je moet er moeite voor willen doen, zoeken en vooral een beetje goed kunnen onderhandelen..
Wanneer was dat? Bij een recent voorbeeld wat ik ken heeft men een flink aantal zaken en aannemers om een offerte gevraagd, maar ze slaagden er vaak niet eens in om met een voorstel binnen het budget te komen laat staan een prijs die in de buurt kwam van 5k. Uiteindelijk was er een partij die voor 7k wel wat dacht te kunnen doen.

Blijkbaar slaat de recessie nog niet zo hard toe in bouwland.

Bovenstaand voorbeeld ging trouwens om een kleine badkamer met nieuw bad, nieuw meubel, betegelen, gipsplafond, geen leidingen verleggen, sloopwerk door bewoner. Vervolgens komen er offertes met inschattingen voor 100 manuren werk @ 50 euro/uur 8)7.

[ Voor 15% gewijzigd door Rukapul op 12-08-2009 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

roegoer schreef op zaterdag 08 augustus 2009 @ 20:27:
Badkamer zelf gedaan voor 1000 ipv de 10k die je regelmatig ziet als je het laat doen.
No way dat jij voor 1000 euro kunt doen wat een aannemer voor 10000 euro doet. Ik was aan egalisatiemortel, tegels, tegellijm, voegmiddel en ander los grut al 1000 euro kwijt. En toen was er alleen getegeld. Met alles erbij zit ik op een veelvoud van jouw 1000 euro, en ik heb geen gouden kranen of marmeren vloeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Bi-zonder schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:51:
[...]

Voorbeeld: marmeren vloertegels, wastafel: Alape, kranen: Damixa, toilet: Villeroy & Boch..
Hoezo, voor 10 K, 'maar een basis-badkamer' ?

Ik denk zeker dat met moeite/energie in het uitzoeken steken de prijs uiteindelijk een hoop kan schelen. Een badkamer blijft voor mij hoofdzakelijk iets met tegeltjes aan de muur een douche/bad, wasbak en een vloer plus alle benodigde materialen zoals leidingen/draden. En ik zou met de meest eenvoudige w.c., wasbak en bad al prima tevreden zijn.

Als je wat rondkijkt op bijv. een willekeurige site badkamermarkt.nl zie je daar voor een paar honderd euro al een prima bad. Voor een paar honderd euro een toilet en voor een paar honderd euro een wasbak. Dan nog een verwarming erin (paar honderd euro) en tegels (~30 euro per m2, te betegelen hooguit 20m2 in mijn geval, zeg 21 m2 als je de helft v/d tegels kapot hakt :p). Dan nog wat hierboven al wordt gezegd, voegspul e.d. - 8 kilo voor 12 euro bij de Gamma bijv., tegellijm 15 kg 30 euro (Gamma) - allicht dat er betere kwaliteit is, maar dan nog zal het niet veel duurder worden - en egalisatiemortel voor bijv. 35 euro. In totaal een paar honderd euro hooguit. Een badkamer op zich hoeft niet veel te kosten dus en de meeste kosten gaan denk ik zitten in of het laten doen (uurloon van de klusser/loodgieter) of in kwaliteit/merken. Heb je geld en wil je het uitgeven dan (natuurlijk) voor meer doen, maar ik denk dat het voor erg weinig kan, zonder helemaal low-budget te hoeven gaan en slecht spul te kopen. En natuurlijk proberen zoveel mogelijk zelf te doen.

Ook mijn ouders hebben jaren terug laten verbouwen, nieuwe tegels in de hele badkamer (oude eruit), volledig nieuw plafond erin met spotjes, leidingen omgelegd, nieuwe vloer erin met tegels, nieuwe douche en wastafel. Alles laten doen voor destijds 13000 gulden.

Iig wat ik wil zeggen: voor minder dan 5K is het best mogelijk zonder dat je daarbij iets slechts hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Tjeerd op 12-08-2009 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Exirion schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 09:54:
[...]

Om eerlijk te zijn mik ik dan vooral op de starters met een WO-opleiding en een baan bij een groot bedrijf (relatief goed startsalaris en goeie condities) . Je hebt gelijk dat dat niet de gemiddelde starters zijn. 190K is veel geld maar voor de groep waar ik het over heb goed te financieren, al zal dat in het afgelopen jaar wat lastiger zijn geworden.
Starters is echt een relatief begrip. Ik denk dat het dan met name om woningen gaat die groot genoeg zijn voor 2, maar net te klein voor een gezin. Want als je het op salaris gaat mikken is het wel heel wisselvallig. Een persoon met een mbo-niveau en modaal inkomen is ook een starter, terwijl iemand met academische graad en 2x modaal inkomen voor het eerst een huis koopt ook een starter is.

Ik heb ook mn eerste huis gekocht voor bijna de 250k, en ben ook gewoon starter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Verwijderd schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 22:12:
Ik heb ook mn eerste huis gekocht voor bijna de 250k, en ben ook gewoon starter?
Maar een woning van 250K is dan weer geen typische starterswoning :)

• Bi-zonder
  • Niet online
Rukapul schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:00:
[...]Wanneer was dat? Bij een recent voorbeeld wat ik ken heeft men een flink aantal zaken en aannemers om een offerte gevraagd, maar ze slaagden er vaak niet eens in om met een voorstel binnen het budget te komen laat staan een prijs die in de buurt kwam van 5k. Uiteindelijk was er een partij die voor 7k wel wat dacht te kunnen doen.

Blijkbaar slaat de recessie nog niet zo hard toe in bouwland.

Bovenstaand voorbeeld ging trouwens om een kleine badkamer met nieuw bad, nieuw meubel, betegelen, gipsplafond, geen leidingen verleggen, sloopwerk door bewoner. Vervolgens komen er offertes met inschattingen voor 100 manuren werk @ 50 euro/uur 8)7.
Dit was half 2007, overigens ook een kleine badkamer, inclusief verleggen van bijna alle leidingen (doordat we een totaal andere indeling van badkamer wilden), plafond met halogeen lampjes bouwen, douchekraan ergens anders, etc..

Wij hebben eerst zelf de indeling van de badkamer gemaakt. Vervolgens de spullen gezocht die we wilden hebben. Via internet (tip: Duitsland) spullen gezocht met prijzen.

Bij Sani-dump lijst gegeven en de prijs genoemd die ik er voor wilde betalen. Over de Alape wastafel was wel wat gedoe. In Duitsland voor € 500, in Nederland betaal je daar al snel € 750 - 900 voor.

Heb gewoon gezegd: "Mij maakt het niet uit, of ik bestel daar, of bij jullie, zeg het maar". Ze zijn overal mee akkoord gegaan. Uiteindelijk zijn de marmeren vloertegels het duurste van de badkamer geweest.

Via via, 2 mannetjes die badkamer verbouwd hebben.
Was alles bij elkaar net geen € 5000

edit: w.b.t. manuren: ze hebben onze badkamer eerst totaal gestript. Daarna opgebouwd. Zegge en schrijven 7 volledige werkdagen van 7 uur = 49 uur. Dit kwam ook nog eens door een verborgen gebrek wat aan het licht kwam, anders was het eerder klaar geweest..

Zeker zonder verleggen leidingen,..lijkt 100 manuur me schromelijk overdreven...tenzij ze in slakkentempo werken..

[ Voor 10% gewijzigd door Bi-zonder op 13-08-2009 10:43 ]

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Die mannetjes waren zwart neem ik aan?? Dat maakt dan wel een verschil.

De spullen die ik heb uitgezocht komen alleen al rond de 3000 euro. Zelfs als ik het in duitsland bestel.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bi-zonder
  • Niet online
Cyberpope schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:40:
Die mannetjes waren zwart neem ik aan?? Dat maakt dan wel een verschil.

De spullen die ik heb uitgezocht komen alleen al rond de 3000 euro. Zelfs als ik het in duitsland bestel.
Beter zoeken..je bent niet in een uurtje klaar met zoeken, zo van 'nou ik heb even gekeken..'.
Wij hebben gedurende 3 weken intensief gekeken en gezocht..aanbiedingen in de gaten houden.

Nogmaals, je moet er moeite voor doen,..maar dan betaal je echt stukken minder..

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Bi-zonder schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:47:
Beter zoeken..je bent niet in een uurtje klaar met zoeken, zo van 'nou ik heb even gekeken..'.
Wij hebben gedurende 3 weken intensief gekeken en gezocht..aanbiedingen in de gaten houden.

Nogmaals, je moet er moeite voor doen,..maar dan betaal je echt stukken minder..
Misschien helpt het ook als je even uitlegt hoe groot je badkamer is. Dat heeft net zoveel invloed op de prijs als de grootte van je huis op een complete verbouwing.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Bi-zonder schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 10:47:
[...]

Als ik 3 weken moet zoeken voor de scherpste aanbiedingen gaan de kosten ook al snel naar 3000 euro. (prive)tijd=ook geld. Daarnaast 2 beunen inschakelen kan bv niet als je de badkamer uit de hypotheek wil betalen.

• Raymond
  • Laatst online: 10:09
Exirion schreef op woensdag 12 augustus 2009 @ 10:11:
[...]

No way dat jij voor 1000 euro kunt doen wat een aannemer voor 10000 euro doet. Ik was aan egalisatiemortel, tegels, tegellijm, voegmiddel en ander los grut al 1000 euro kwijt. En toen was er alleen getegeld. Met alles erbij zit ik op een veelvoud van jouw 1000 euro, en ik heb geen gouden kranen of marmeren vloeren.
^^ with stupid

Alleen mijn douchepaneel is al 1100 euro nieuw (duitse prijs, in NL is de goedkoopste winkel 1500).

Tegellijm heb ik gisteren besteld, is enorm in de aanbieding en dan nog steeds €200 (6 zakken eurocol 705). Goedkope tegels betekent nog altijd €15/m2. 20 vierkante meter is wel heel minimaal (dan praat je over een badkamer van 2x2meter met deur en raam), dus is ook al €300. Dan hebben we het nog niet over voegmiddel, badmeubel (mocht je dat willen, alleen wastafel scheelt idd een hele bak geld), kraan, douchecabine/bad/toilet enz enz enz.

• Tjeerd

Tjeerd

Misschien een idee om een verbouwingsonderwerp te beginnen? ;)

Wederom een mooi verhaal van mijn kant. Al een tijd bezig met een huis wat we willen kopen, maar eerst met aannemer doorheen wilden om idee te krijgen wat verbouwing zou kosten. Eentje gevonden die het in de bouwvak wilde doen - anderen allemaal vanaf 17 augustus pas - begin vorige week contact gezocht. Aannemer zei per e-mail dat hij vrijdag (afgelopen dus) het huis wel wilde bezichtigen en hij zou dan vrijdagmiddag gelijk op kantoor uitrekenen wat het zou kosten, we zouden het uiterlijk maandag te horen krijgen. Eenmaal vrijdag ter plekke liep hij wat met handen in de zakken rond en lieten we hem zien wat we wilden laten vervangen (kozijnen/ramen/c.v./keukenafvoer/dakkapel misschien/openslaande deuren).

Ter plekke maakte hij er toen ineens van dat hij dinsdag (afgelopen) opnieuw langs wilde komen, maar ditmaal met een timmerman en dat we dan de offerte krijgen. Goed, beetje raar/inefficient, want nu moet de makelaar opnieuw voor hem weer naar het huis komen. Neem dan gelijk je timmerman mee. Maar maakt niet uit.

Afgelopen dinsdagochtend wij nog een e-mail gestuurd naar de aannemer of we dinsdag de offerte zouden krijgen. Antwoord was dat ze alles hadden opgemeten, maar niet wanneer we het nou te horen krijgen. Woensdag nog niets gehoord, dus weer gemaild. Tot nu nog niets gehoord. Als er niets komt vrijdag dan maar er weer achteraan.

Dat iemand een offerte moet opmaken prima en dat het tijd kost ook prima, maar zeg dan "eind volgende week horen jullie meer" en noem geen concrete data. We willen eigenlijk snel een bod doen op het huis afhankelijk van de verbouwingskosten, maar op deze manier zijn we erg afhankelijk van de aannemer. Dit wordt dus duidelijk niet de aannemer die we uiteindelijk ook gaan nemen als hij nu al zo laks is in afspraken. Ik lees her en der dat aannemers sowieso niet altijd even gestructureerd werken, maar dit geeft bij mij toch echt een slechte indruk over deze aannemer.

[ Voor 5% gewijzigd door Tjeerd op 13-08-2009 13:36 ]

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Raymond schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 11:13:
[...]

^^ with stupid

Alleen mijn douchepaneel is al 1100 euro nieuw (duitse prijs, in NL is de goedkoopste winkel 1500).
Stoer :s wie bied er meer? Daar gaat het toch niet om? Duur maken kan altijd, tips voor een gunstige prijs wat moois te klussen zijn toch zinvoller imho :)

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

bite schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:40:
Stoer :s wie bied er meer? Daar gaat het toch niet om?
Het gaat hier helemaal niet om stoer of wie de duurste badkamer heeft. Er wordt alleen door meerdere mensen aangegeven dat 1000 euro voor een badkamerverbouwing totaal onrealistisch is. Zelfs 5000 euro is al weinig voor een gemiddelde badkamer inclusief materiaal en arbiedsloon.

Ik heb een badkamer van 3.10m bij 2.10m en op het stucwerk na heb ik alles zelf gedaan. En zoals ik al zei: alleen aan de tegels en het materiaal om te tegelen was ik al 1000 euro kwijt. Dat zal bij de meeste mensen met een dergelijke badkamer niet anders zijn.

• Raymond
Duur maken kan altijd, tips voor een gunstige prijs wat moois te klussen zijn toch zinvoller imho :)
Eehm, even afgezien van mijn douchepaneel (die is idd duur), waren de prijzen die ik noemde voor een kleine badkamer en voor goedkope spullen en zelfs daarmee is het zo goed als onmogelijk om iets voor €1000 te doen wanneer je de hele badkamer wilt aanpakken.

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

Raymond schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:07:
zelfs daarmee is het zo goed als onmogelijk om iets voor €1000 te doen wanneer je de hele badkamer wilt aanpakken.
Tenzij je je bezemkast tot douchecelletje ombouwt :+

• bite
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Exirion schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 13:44:
[...]

Het gaat hier helemaal niet om stoer of wie de duurste badkamer heeft. Er wordt alleen door meerdere mensen aangegeven dat 1000 euro voor een badkamerverbouwing totaal onrealistisch is. Zelfs 5000 euro is al weinig voor een gemiddelde badkamer inclusief materiaal en arbiedsloon.
Oke, maar als dan iemand aankomt van kijk mij eens een duur douchepaneeltje hebben om te weerleggen dat het onmogelijk is om voor 1000 een badkamer in te richten.. Er is ook een wereld waarin mensen gewoon een simpele kraan en douchekop kopen ipv design spul. Nu vind ik 1000,- ook wel erg goedkoop, maar je kan het zo duur maken als je wil, of ergens een goeie deal maken bijvoorbeeld.

[ Voor 3% gewijzigd door bite op 13-08-2009 14:48 ]

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

bite schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:34:
Er is ook een wereld waarin mensen gewoon een simpele kraan en douchekop kopen ipv design spul. Je kan het zo duur maken als je wil, of ergens een goeie deal maken bijvoorbeeld.
Voor 1000 euro ga je het gewoon niet redden; zo simpel is het. En al heb je een boodschappenlijstje waarmee je denkt dat het wel lukt, dan verkijk je je waarschijnlijk nog op al het onzichtbare materiaal dat je nodig hebt om je badkamer volledig op te bouwen. Het losse grut kost meer geld dan je lief is...

• Mystikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-09 21:02

Mystikal

It never hurts to help!

Exirion schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:49:
[...]

Voor 1000 euro ga je het gewoon niet redden; zo simpel is het. En al heb je een boodschappenlijstje waarmee je denkt dat het wel lukt, dan verkijk je je waarschijnlijk nog op al het onzichtbare materiaal dat je nodig hebt om je badkamer volledig op te bouwen. Het losse grut kost meer geld dan je lief is...
Hier ben ik het helemaal mee eens. Een badkamer helemaal doen is niet te doen voor 1000 euro. Je hoeft ook geen 10k kwijt te zijn. Het is heel afhankelijk van wat je zelf kunt, wat je koopt, hoe groot je badkamer is (met/zonder toilet, met/zonder bad). Dat scheelt allemaal in de prijs.

In ons geval willen we een 2pers hoekbad, een inloopdouche, 1 wastafel met 2 kranen, vloerverwarming, design radiator, verlaagd plafond, ingebouwde kranen, geluids-installatie. Als je dit soort dingen wilt, ga je al gauw over de 10k heen en het moet ook nog gezet (en gesloopt) worden. Wij zijn vrij makkelijk, we lopen de winkel in, bevalt het ons, dan proberen we nog wat aan de prijs te doen (mocht het niet binnen budget vallen) en we zijn klaar. Ja dat kost je extra geld, maar het kost me geen extra tijd en dat is me ook wat waard.
Wij zijn niet van die shoppers. Maar ik besef me terdege dat andere mensen wel moeten shoppen omdat ze het wellicht niet zo breed hebben.

Maar wat nog erger is.. tuinen... Het geld wat daar in gaat zitten is niet normaal. Ik had een offerte opgevraagd om mijn tuin leeg te laten halen (beplanting + bestrating eruit), 350m2, 2200 euro ex btw.. :X
En dan moet het aanleggen nog gebeuren....

Toch nog maar even wat andere offertes op laten maken. :)

[ Voor 4% gewijzigd door Mystikal op 13-08-2009 15:03 ]

Basement Bios ---- Exo-S

• Tjeerd

Tjeerd

bite schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 14:34:
[...]

Oke, maar als dan iemand aankomt van kijk mij eens een duur douchepaneeltje hebben om te weerleggen dat het onmogelijk is om voor 1000 een badkamer in te richten.. Er is ook een wereld waarin mensen gewoon een simpele kraan en douchekop kopen ipv design spul. Nu vind ik 1000,- ook wel erg goedkoop, maar je kan het zo duur maken als je wil, of ergens een goeie deal maken bijvoorbeeld.
Ben ik het wel mee eens. Maar ik denk dat wij Nederlanders de lat voor kwaliteit redelijk hoog leggen en ook redelijk wat luxe gewend zijn. Momenteel heb ik zelf een douche van hooguit 2 bij 1 meter met een wastafel, simpele douchekop+kraan, afvoer, raampje wat met scharniet open/dicht kan en een plastic gordijn als afscheiding. Huurwoning, dus doe ik niets aan/wordt niets aan veranderd. Was voor generaties prima. In een nieuwbouwhuis zal ik zelf niet voor een kraan kiezen van 500 euro, bij wijze van spreken. Maar ik kan niet zeggen dat er iets mankeert aan mijn huidige douche, alleen in de winter is het wel eens fris. Vanuit dat oogpunt zal ik dus straks ook een eventuele nieuwe badkamer in een nieuw huis eenvoudig inrichten denk ik. Het is maar net wat je gewend bent en hoe je jezelf wil verwennen met luxe.

En wat betreft betalen, ik zou prima een luxe badkamer van 10K kunnen betalen, maar ik geef het liever aan andere dingen uit.

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 13-08-2009 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frumper
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09:26
Als je je tegels wil vervangen ben je idd snel vrij veel geld kwijt. Maar als je geen ruimte hebt voor een leuk bad ;) dan ga je dus shoppen voor een leuke douchecabine, nieuwe wc en wastafel met meubel erbij. Dan valt het wel binnen de meeste budgetten denk ik...
Tegelen heb ik laatst zelf in de keuken gedaan, en dat vond ik wel genoeg voor nu. Tegels zijn bij ons standaard 15x15 wit, ons idee: we gaan een foto op 60x45 uitprinten op tegelstickers en die op de lange muur plakken. Als je een goede foto hebt, levert dat een heel leuk effect op, voor een euro of 40.

Life is what happens while you're busy making other plans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
Na ongeveer 2 maanden hypotheekadvies, zoeken, bezichtigingen etc. Hebben wij het huis gevonden waar we een bod op willen gaan doen. Gisteren nog een afspraak bij de Hypotheekshop gehad om zeker te weten dat het mogelijk is. Het is een appartement in Amsterdam West/De Baarsjes waarvan de vraagprijs 220k is. We doen de onderhandelingen zelf en hebben geen aankoopmakelaar. Ons openingsbod zal 185k zijn, dat ga ik vandaag doen. Ik ben benieuwd of ze het serieus nemen en waar we uiteindelijk uitkomen.

Had niet verwacht dat ik het zo spannend zou vinden.

To be continued...

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25
Die van 77m2? Leuk, heb er ook wel eens naar gekeken, maar vriendinlief wil liever in andere buurt wonen. Ziet er wel leuk uit dat appartement. Ben benieuwd voor hoeveel je 'm krijgt. Succes!

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mystikal schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:02:
[...]

Maar wat nog erger is.. tuinen... Het geld wat daar in gaat zitten is niet normaal. Ik had een offerte opgevraagd om mijn tuin leeg te laten halen (beplanting + bestrating eruit), 350m2, 2200 euro ex btw.. :X

tuin hoeft niet duur te zijn.....maar dan moet je het allemaal zelf doen.

Badkamer van 3,5 bij 2 kan je voor 5k helemaal zelf op orde maken. Dat heb ik zelf ook gedaan, incl leidingwerk en tegelen en alles. Nieuw bad, wastafel, toilet en inloopdouche...... Ziet er erg goed uit al zeg ik het zelf.

voor diegene die hem wil bekijken: http://www.funda.nl/koop/duiven/huis-74709730-iepenlaan-48/fotos/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedener
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:31
nadroJ schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:49:
Die van 77m2? Leuk, heb er ook wel eens naar gekeken, maar vriendinlief wil liever in andere buurt wonen. Ziet er wel leuk uit dat appartement. Ben benieuwd voor hoeveel je 'm krijgt. Succes!
Yup, wij hebben ook getwijfeld over de buurt. Maar denken dat het een O.K. buurt is met potentie.

LG Therma V Split WP: HU143MA.U33-HN1636M NK5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Niet online
[...]Stoer :s wie bied er meer? Daar gaat het toch niet om? Duur maken kan altijd, tips voor een gunstige prijs wat moois te klussen zijn toch zinvoller imho :)
Eens.
Bijvoorbeeld: in plaats van de meest uitschuifbare deur (qua breedte), kun je kiezen voor een kort muurtje, al dan niet glasblokken o.i.d. of een muurtje met ingebouwde vakken (waarin je shampo e.d kunnen, nooit meer spullen op vloer zetten, vervolgens kun je deurtje nemen van kleinere maat: goedkoper...

Beetje creatief zijn levert vaak ook winst op..en geeft een bijzonder originele badkamer

Mannen die verbouwen: hebben doorgaans allemaal bouwmaat-pas (of andere) die laat je spullen inkopen zoals, specie, kit, etc: hoge kostenbesparing..

Het zijn maar tips..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bi-zonder
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 09:49:
[...]Badkamer van 3,5 bij 2 kan je voor 5k helemaal zelf op orde maken. Dat heb ik zelf ook gedaan, incl leidingwerk en tegelen en alles. Nieuw bad, wastafel, toilet en inloopdouche...... Ziet er erg goed uit al zeg ik het zelf.

voor diegene die hem wil bekijken: http://www.funda.nl/koop/duiven/huis-74709730-iepenlaan-48/fotos/
Even gekeken, ben nieuwsgierig mens :$
Jij bent wel handig zeg!

Ik heb zelf ook voor € 5000 nieuwe badkamer,....maar dat moest ik wel laten doen.

Vraagje: zo'n hoekbad, lekker in liggen gaat niet..waarom dan keus voor hoekbad? Ik snap niet waarom mensen voor een hoekbad kiezen...
vrienden hebben ook hoekbad, deed gewoon pijn, één keer in geweest, daarna nooit meer

edit: die inloopkast: erg mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bi-zonder schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:25:
[...]
Even gekeken, ben nieuwsgierig mens :$
Jij bent wel handig zeg!

Ik heb zelf ook voor € 5000 nieuwe badkamer,....maar dat moest ik wel laten doen.

Vraagje: zo'n hoekbad, lekker in liggen gaat niet..waarom dan keus voor hoekbad? Ik snap niet waarom mensen voor een hoekbad kiezen...
vrienden hebben ook hoekbad, deed gewoon pijn, één keer in geweest, daarna nooit meer

edit: die inloopkast: erg mooi!
En dan te bedenken dat de oude badkamer op de plek van de inloopkast zat, en hij nu dus helemaal is verplaatst naar een andere kamer, incl leidingwerk ed. Dus ja ik ben wel een beetje handig. En dan te bedenken dat ik voor me werk achter de pc zit....!!!! LOL

Tja, mee eens hoekbad leek in die tijd een goed idee, maarja. Niet handig om in te liggen, wel voor de kids. Zitje erin dan kunnen de kids perfect spelen. Voor mezelf zou ik dat ook niet doen.

Inloopkast is idd erg mooi en we zijn er dan ook erg blij mee. In ons nieuwe huisje gaan we ook kijken of we het daar kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QUILIX
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09-2024

QUILIX

zZzZzZz.....

De huizenprijzen zullen 6% dalen heb ik ergens gelezen. Wat raden jullie mij aan. Nog even wachten met een woning kopen of nu doen? Iedereen zegt namelijk iets anders. Ik weet het ook niet meer. In de winter zouden de huizen nog verder dalen heb ik begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25
Kopen als je je droomhuis ziet, anders rustig wachten op je beoogde droomhuis. Die paar % zijn mooi meegenomen, maar wegen niet op tegen je droomhuis. Daar haal je meer woongenot uit. Je moet niet van de daling uitgaan.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

QUILIX schreef op vrijdag 14 augustus 2009 @ 11:33:
De huizenprijzen zullen 6% dalen heb ik ergens gelezen.
Ze kunnen 6% dalen, da's wat anders. Jij bent nou precies het voorbeeld van hoe mensen zich vanalles laten aanpraten en de voorspelling vanzelf werkelijkheid wordt doordat mensen gaan zitten wachten tot de prijzen dalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

De huizenprijzen zullen 6% dalen heb ik ergens gelezen. Wat raden jullie mij aan. Nog even wachten met een woning kopen of nu doen? Iedereen zegt namelijk iets anders. Ik weet het ook niet meer. In de winter zouden de huizen nog verder dalen heb ik begrepen.
Als ik van iemand (zoals de rabobank met deze voorspelling), dit soort zaken 100% zwart op wit kan krijgen en zij mij betalen als het niet zo is, zou ik zeker wachten. Voor de rest is het koffie dik kijken. Kun jij morgen een huis kopen dat over een jaar 20% minder waard is, of kun jij morgen een huis kopen dat volgend jaar 20% meer waard is.. Maar zeker weten doet niemand dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Je leest zo veel.
Maar het belangrijkste is dat het bij een huis niet om een investering gaat (want op de langere termijn haal je er toch altijd wel winst uit).
Je ziet een leuk huis waar je graag zou willen wonen, of niet...
Daar moet je op selecteren, die 6% praat je er nu ook makkelijk af en wel meer in sommige gevallen, dus daar moet je je niet zo druk om maken.

Je moet je niet zo op stang laten jagen... :)

Youtube: DashcamNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Iedereen zegt namelijk iets anders. Ik weet het ook niet meer. In de winter zouden de huizen nog verder dalen heb ik begrepen.
Als iedereen iets anders zegt, wat verwacht je hier dan te vinden een unaniem ja of nee ? O-)

Zoals hierboven al gemeld, als je een huis ziet wat je echt wilt hebben kan je het doen. Ik heb net zelf een huis gekocht omdat de prijzen al iets gedrukt worden, in plaats van een tussenwoning heb ik nu voor hetzelfde geld een hoekwoning gekocht dankzij de "instabielere" prijzen. Ik persoonlijk denk dat dit een goede tijd is om in te stappen maar de risico's zijn wel iets groter dan voorheen....

Je moet alleen niet het idee hebben om binnen 5 jaar weer weg te willen zonder een schuld over te houden.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaspertje
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-09 17:01

Jaspertje

Max & Milo.. lief

Als je huizen die in het duurdere segment zoekt, dan zou je kunnen wachten, maar huizen die niet zo duur zijn zullen volgens de Rabo (waar ook die 6% vandaan kwam) minder hard dalen als de duurdere huizen.... En wat hierboven gezegd wordt, onder normale omstandigheden zou je er (als je niet met verlies wil verkopen) een aantal jaren moeten willen wonen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

i kweet niet of ik mijn huis hier mag plaatsen

(zoek anders op graaf adolfstraat 168 eindhoven op funda) die badkamer heb ik helemaal zelf gedaan met mijn vader.

Is een vrij grote badkamer, en echt heel erg veel gezocht naar niet te dure spullen. bijvoorbeeld de wasbakken ergens uit een magazijn vrij goedkoop gekregen enz enz. en dan was ik toch 6200,- kwijt (ok de douchedeur is van vrij dik glas en kost 850,- maar er zit verder niks extreems in. Als je inderdaad naar lijm, voegspul, tegels etc kijkt... dan wordt het al snel veel geld.

ik denk als je het goedkoopste van goedkoopste pakt, en alles zelf doet, dat je toch bijna onmogelijk onder de 2000,- komt. (of alles is van plastic :))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiaX
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online
Uiteindelijk zul je dat toch zelf moeten bepalen, helaas kan niemand in de toekomst kijken en is dus iedereen aan het gokken.
Ik zit een beetje met hetzelfde probleem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Arfman

Drome!

Mystikal schreef op donderdag 13 augustus 2009 @ 15:02:

Als je een tuin wilt laten doen, en het moet er fatsoenlijk uitzien, dan is de volgende stelregel handig. Aantal vierkante meters van de tuin * 60 = de prijs die het ongeveer gaat kosten. Hierbij reken ik wel uit mijn eigen situatie, namelijk nieuwbouwwoning met _helemaal niets_ qua tuin (dus ook de schutting e.d. meegerekend).

Als er al dingen staan zoals een schutting, wordt het natuurlijk goedkoper.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Eindelijk een offerte gekregen afgelopen vrijdag van de aannemer. Viel ons wat tegen eigenlijk, bijvoorbeeld elektra vervangen (drie groepen en alle stopcontacten/elektriciteitsdraden) werd 9500 euro voor gevraagd. Het is een jaren 50 huis en kleiner dan mijn ouders jaren 50 huis die veel overeenkomsten heeft. Mijn ouders hebben vorig jaar exact hetzelfde laten doen en waren voor 2500 euro klaar. Datzelfde geldt voor nog wat andere dingen op de offertelijst, de aannemer had voor het gemak ook maar ramen meegenomen die we niet wilden vervangen, zoals wc-raampje, twee kelderramen, die toch erg duur zijn. Per raam van 700x700 mm 1800 euro en deuren in huis van 1800 euro per stuk (oude deurpost eruit, nieuwe+deur erin). Tuurlijk ben je niet verplicht die te laten doen, maar het tikt wel allemaal lekker aan als je het wel doet. En ik vond ze eigenlijk best (erg) duur.

Van het weekend maar eens geinformeerd bij mijn ouders wat zij voor hun ramen betaald hebben en die konden drie grote ramen (2.5m bij 1.8m oid) voor 5K al vervangen bij een timmerman in hun dorp. Oftewel, voor het kozijnen/raamwerk wat vervangen moet worden laat ik nu een offerte maken bij de timmerman uit het dorp van mijn ouders om te kijken wat het qua prijs scheelt. Ik heb het idee dat ik beter alles kan opsplitsen en door verschillende partijen laten doen (elektra, kozijnen+glas, c.v.) in plaats van alles door een aannemer, die toch zelf ook er aan wil verdienen. Teveel tussenpersonen.

Als dan het prijsplaatje duidelijk wordt spoedig misschien maar wel een bod uitbrengen op het huis wat we willen kopen.

[ Voor 9% gewijzigd door Tjeerd op 16-08-2009 16:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arfman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:42

Arfman

Drome!

Huisdeuren van 1800 euro?! Holy crap!
Die van ons kosten zo'n 200 euro/stuk, maar dat zijn natuurlijk nieuwe fabrieksdeuren voor nieuwbouwwoningen, ik kan me voorstellen dat je dat niet in je jaren 50 woning wilt, maar dat moet toch echt goedkoper kunnen lijkt me.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Arfman schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:54:
Huisdeuren van 1800 euro?! Holy crap!
Die van ons kosten zo'n 200 euro/stuk, maar dat zijn natuurlijk nieuwe fabrieksdeuren voor nieuwbouwwoningen, ik kan me voorstellen dat je dat niet in je jaren 50 woning wilt, maar dat moet toch echt goedkoper kunnen lijkt me.
Misschien moet ik wel even de term huisdeuren duidelijk maken: achterdeur van het huis en deur van keuken naar garage. Maar dan nog, dat moet goedkoper kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stinger_Ventura
  • Laatst online: 23:45
Tjeerd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:14:
Eindelijk een offerte gekregen afgelopen vrijdag van de aannemer. Viel ons wat tegen eigenlijk, bijvoorbeeld elektra vervangen (drie groepen en alle stopcontacten/elektriciteitsdraden) werd 9500 euro voor gevraagd. Het is een jaren 50 huis en kleiner dan mijn ouders jaren 50 huis die veel overeenkomsten heeft. Mijn ouders hebben vorig jaar exact hetzelfde laten doen en waren voor 2500 euro klaar. Datzelfde geldt voor nog wat andere dingen op de offertelijst, de aannemer had voor het gemak ook maar ramen meegenomen die we niet wilden vervangen, zoals wc-raampje, twee kelderramen, die toch erg duur zijn. Per raam van 700x700 mm 1800 euro en deuren in huis van 1800 euro per stuk (oude deurpost eruit, nieuwe+deur erin). Tuurlijk ben je niet verplicht die te laten doen, maar het tikt wel allemaal lekker aan als je het wel doet. En ik vond ze eigenlijk best (erg) duur.

Van het weekend maar eens geinformeerd bij mijn ouders wat zij voor hun ramen betaald hebben en die konden drie grote ramen (2.5m bij 1.8m oid) voor 5K al vervangen bij een timmerman in hun dorp. Oftewel, voor het kozijnen/raamwerk wat vervangen moet worden laat ik nu een offerte maken bij de timmerman uit het dorp van mijn ouders om te kijken wat het qua prijs scheelt. Ik heb het idee dat ik beter alles kan opsplitsen en door verschillende partijen laten doen (elektra, kozijnen+glas, c.v.) in plaats van alles door een aannemer, die toch zelf ook er aan wil verdienen. Teveel tussenpersonen.

Als dan het prijsplaatje duidelijk wordt spoedig misschien maar wel een bod uitbrengen op het huis wat we willen kopen.
Misschien een tip?
Kijk eens op www.werkspot.nl voor een vergelijkend waren onderzoek.

American Express vraagbaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Tjeerd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 14:14:
Verhaal over achterlijke prijzen
Als je goedgehumeurd bent, kun je die kerel nog een reactie geven dat hij een factor 5 misgerekend heeft, als je niet goed gehumeurd bent even mailen dat je zijn financiele problemen niet in gaat oplossen en dat hij daarom de tering kan krijgen.

Wat een gigaprijzen zeg. Voordeel van 1 aannemer is natuurlijk wel, dat je maar één aanspreekpersoon hebt, niet met 10 verschillende partijen afspraken moet maken, rondleidingen geven etc. en als ze elkaar in de weg gaan lopen, dan is dat hun probleem en kunnen ze daar ook niet over zeiken.

Ook kun je een mooi bedrag achter de hand houden (-10%) waarvoor eerst alle restpunten opgelost moeten zijn. Voor €1.000 lopen ze een stukje harder om het op te lossen.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

@Stinger_Ventura: ik heb op Werkspot inderdaad al eens rondgekeken wat daar gemiddeld wordt gevraagd voor dit soort klussen en dat scheelt vaak de helft. De grootste kostenpost is vele kozijnen/ramen vervangen en ik wil dus ook gaan vergelijken met de timmerman uit het dorp van mijn ouders - die niet duur zijn en goede kwaliteit leveren bij mijn ouders - met de kosten van de potentiele aannemer. Maar mijn vermoeden zegt dat het iig goedkoper kan.

@Lolhozer: het is moeilijk inschatten wat "normale" prijzen zijn, maar wat ik zo op fora lees en verhalen van mijn ouders is deze aannemer wel lichtelijk fors met z'n prijzen. Mijn ouders hadden me ook geadviseerd dat het handiger kan zijn om alles los zelf te regelen (timmeren, elektriciteit, c.v.) omdat dat vaak goedkoper is. Maar goed, offertes zijn gratis en ik weet nu wat het bij deze aannemer kost. Helaas heb ik zelf geen ervaring met aannemers/klussers dus ik hoop wijs te worden, voordat het te laat is/ik echt iets concreets onderteken :)

[ Voor 13% gewijzigd door Tjeerd op 07-10-2009 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 10:03

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Tjeerd schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 15:58:
[...]
Misschien moet ik wel even de term huisdeuren duidelijk maken: achterdeur van het huis en deur van keuken naar garage. Maar dan nog, dat moet goedkoper kunnen.
Ik heb een aantal jaren geleden openslaande tuindeuren laten maken voor mijn woning. Kozijn + twee tuindeuren en de bestaande achterdeur vervangen door eenzelfde model als de tuindeuren (dus kozijn + drie deuren). Alles van hardhout gemaakt voor in totaal 1.600 euro...

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Lolhozer schreef op zondag 16 augustus 2009 @ 16:22:
[...]

Als je goedgehumeurd bent, kun je die kerel nog een reactie geven dat hij een factor 5 misgerekend heeft, als je niet goed gehumeurd bent even mailen dat je zijn financiele problemen niet in gaat oplossen en dat hij daarom de tering kan krijgen.

Wat een gigaprijzen zeg. Voordeel van 1 aannemer is natuurlijk wel, dat je maar één aanspreekpersoon hebt, niet met 10 verschillende partijen afspraken moet maken, rondleidingen geven etc. en als ze elkaar in de weg gaan lopen, dan is dat hun probleem en kunnen ze daar ook niet over zeiken.

Ook kun je een mooi bedrag achter de hand houden (-10%) waarvoor eerst alle restpunten opgelost moeten zijn. Voor €1.000 lopen ze een stukje harder om het op te lossen.
idd, prijzen zijn te gek, je kan altijd een uitgebreide omschrijving op werkspot.nl zetten. Lees dan ook even goed de recenties en opdrachten van de aannemers welke ze al hebben gedaan.

En over die -10, ik zou dit nog meer laten zijn. Ik zou eisen in je betalingsschema dat 30% pas bij oplevering of hooguit 20%. Want als een aannemer vertrouwen in zichzelf heeft en kwaliteit levert dan zal en moet hij geen probleem maken van die 20% achteraf. En je dekt jezelf in tegen prutswerk :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanaduNL
  • Laatst online: 21-09 16:46
Ik sta op het punt om een nieuwbouw appartement van ruim 100 m2 te kopen.
Deze staan tekoop voor 275k, maar hiervoor gaan ze niet echt weg, daarom geven de verkopers nu een 2e hypotheek van max. 100k, oneindig rentevrij, mee aan de koper.

In ruil hiervoor moet de koper:
- als hij het binnen 5 jaar verkoopt, 4,5% rente betalen over deze 2e hypotheek.
- als hij het na 5 jaar verkoopt, de overwaarde pro-ratio delen met de verkoper.
Dus als de koper het weer verkoopt, voor bijvoorbeeld 300k word die 25k gedeeld met de verkoper (100k is 36% van de 275k) dus de verkoper krijgt dan 9000 euro.

Bij waardeverlies, word het verlies niet gedeeld, dus ze krijgen minimaal hun 100k terug.

Heeft iemand ervaring met ditsoort regelingen, en wat vinden jullie hiervan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion

Exirion

Gadgetfetisjist

XanaduNL schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:39:
Heeft iemand ervaring met ditsoort regelingen, en wat vinden jullie hiervan?
Persoonlijk zou ik me nooit wagen aan dit soort constructies. Dan kun je namelijk net zo goed gaan huren, want het zou me niet verbazen als je hun als soort van "mede-eigenaar" van allerlei zaken op de hoogte moet stellen. Verbouwingswerkzaamheden bijvoorbeeld. Koop gewoon iets wat je goed zelf kunt financieren en neem anders genoegen met een iets mindere woning :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raymond
geen ervaring, maar die regeling is minder aantrekkelijk dan dat'ie in eerste instantie lijkt en hoe harder het appartement in waarde stijgt, hoe minder aantrekkelijk die regeling is: Ze krijgen 36% van de winst van de verkoop. Als je appartement bijvoorbeeld 3% per jaar in waarde stijgt (en over een langere periode is dat niet onrealistisch), dan betaal je effectief nog steeds meer dan 1% rente over die ton. En die is niet fiscaal aftrekbaar.

Nu is dat in vergelijking met een normale hypotheek nog steeds niet veel, maar het is dus ook niet "gratis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Een ander nadeel van de regeling is, dat het lastig is om uit te splitsen waar de waardevermeerdering van komt.

Stel het huis is 275.000 waard, en jij verbouwt er voor € 25.000 aan, en je verkoopt het dan voor € 350.000 over x jaar. Hoe veel van die waardestijging komt dan door jouw € 25.000? Als je het dan eerlijk zou doen dan zou de andere partij ook 36% van alle kosten voor het huis moeten dragen. Al met al verdient de andere partij aan elke euro die jij in het huis steekt.

[ Voor 8% gewijzigd door Woy op 17-08-2009 14:57 ]

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanaduNL
  • Laatst online: 21-09 16:46
@Exirion,
ze zijn in principe gewoon een hypotheekverstrekker, en dus geen mede-eigenaar, dus ze zullen zich pas weer met mij gaan bemoeien als ik het verkoop. Ik ben van plan hier best lang te gaan wonen (ben nu single).
Ook moet ik erbij zeggen dat ik het een erg mooie woning vind, op een erg goede lokatie. (vandaar ook die originele hoge prijs)

@Raymond,
ik had vernomen dat het gemiddeld 2% per jaar is, maar ik snap wat je bedoelt.
Vergeet echter niet dat die 2-3% stijging is over de 175k die ik financieer EN over de 100k.
Daarnaast woon ik voor X aantal tijd in een mooiere woning dan dat ik anders zou kunnen betalen.

Ter vergelijking:
Als een woning van 175k 10 jaar lang 2% per jaar in waarde stijgt is dat 38324 euro winst.
Als deze woning (met de regeling) van 275k 10 jaar lang 2% per jaar in waarde stijgt is dat 60223 euro winst, de 64% die ik hiervan krijg is 38543 euro.

Dit is dus zelfs iets meer, en ik heb 10 jaar in een mooiere/grotere woning gewoont.

@Woy,
Supergoede opmerking, dit ga ik navragen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djlinsen
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:33

djlinsen

Well suffer my pretty warriors

XanaduNL schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:09:
@Exirion,
ze zijn in principe gewoon een hypotheekverstrekker, en dus geen mede-eigenaar, dus ze zullen zich pas weer met mij gaan bemoeien als ik het verkoop. Ik ben van plan hier best lang te gaan wonen (ben nu single).
Ook moet ik erbij zeggen dat ik het een erg mooie woning vind, op een erg goede lokatie. (vandaar ook die originele hoge prijs)

@Raymond,
ik had vernomen dat het gemiddeld 2% per jaar is, maar ik snap wat je bedoelt.
Vergeet echter niet dat die 2-3% stijging is over de 175k die ik financieer EN over de 100k.
Daarnaast woon ik voor X aantal tijd in een mooiere woning dan dat ik anders zou kunnen betalen.

Ter vergelijking:
Als een woning van 175k 10 jaar lang 2% per jaar in waarde stijgt is dat 38324 euro winst.
Als deze woning (met de regeling) van 275k 10 jaar lang 2% per jaar in waarde stijgt is dat 60223 euro winst, de 64% die ik hiervan krijg is 38543 euro.

Dit is dus zelfs iets meer, en ik heb 10 jaar in een mooiere/grotere woning gewoont.

@Woy,
Supergoede opmerking, dit ga ik navragen. :)
Voor starters zijn er vaker dergelijk soorten regelingen, 1 verschil wat me direct opvalt is dat voor de regelingen van starters, waarde vermindering ook voor xx% risico van de verstrekker is. Verder zou je eens kunnen berekenen hoeveel je netto bespaart op je maandlasten door zo'n regeling.

Are you following me, Are you following me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Misschien ook interessant of die 100k gratis hypotheek ook nog van toepassing is als jij niet meer de hoofdbewoner bent. Anders wordt het over een x-aantal jaar als je verhuizen wilt misschien wel aantrekkelijker om het appartement niet te verkopen, maar gewoon te verhuren.
Pagina: 1 ... 20 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.