Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.734 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Op zich vind ik het ook wel een aardige regeling, maar ook de termijn van 5 jaar kan een aardig hangijzer zijn. Stel je ontmoet volgende week een leuke meid, en je wil over een jaar of 2 samen gaan wonen, dan is het een aardige kluif om over de afgelopen jaar nog even 4,5% rente te betalen.

Het is natuurlijk ook een nadeel dat jij het volledige risico op waardedaling draagt. Zeker op de korte termijn is dat op het moment best een risico.

Zeker mocht je huis de komende 2 jaar 10% in waarde dalen, en er is toch een reden dat je wilt verhuizen, dan heb je dus € 27.500,- verlies, plus je moet nog € 9.000,- voor je 2e hypotheek betalen.

Dat plus de vraag of de winstdeling wel helemaal eerlijk is ( Wat ik in mijn vorige post aanhaalde ) zou ik er wel erg goed over nadenken of ik een dergelijke constructie aan zou willen gaan.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08:03

Exirion

Gadgetfetisjist

XanaduNL schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:09:
Ik ben van plan hier best lang te gaan wonen (ben nu single).
Moeilijk te voorspellen, want dat zei ik 6 jaar geleden ook en binnen 3 jaar woonde ik samen. Vorig jaar heb ik een groter appartement gekocht ;) Wel is 100m2 natuurlijk (voorlopig) ook zat voor 2 personen.
Ook moet ik erbij zeggen dat ik het een erg mooie woning vind, op een erg goede lokatie. (vandaar ook die originele hoge prijs)
Ik heb bijna hetzelfde betaald voor een 115m2 appartement in Eindhoven, dus als de lokatie er naar is dan is deze prijs helemaal geen uitzondering. De markt is momenteel onvoorspelbaar maar als je daar fijn denkt te kunnen wonen dan is het een goeie keus.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

XanaduNL schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 14:39:
Ik sta op het punt om een nieuwbouw appartement van ruim 100 m2 te kopen.
Deze staan tekoop voor 275k, maar hiervoor gaan ze niet echt weg, daarom geven de verkopers nu een 2e hypotheek van max. 100k, oneindig rentevrij, mee aan de koper.

In ruil hiervoor moet de koper:
- als hij het binnen 5 jaar verkoopt, 4,5% rente betalen over deze 2e hypotheek.
- als hij het na 5 jaar verkoopt, de overwaarde pro-ratio delen met de verkoper.
Dus als de koper het weer verkoopt, voor bijvoorbeeld 300k word die 25k gedeeld met de verkoper (100k is 36% van de 275k) dus de verkoper krijgt dan 9000 euro.

Bij waardeverlies, word het verlies niet gedeeld, dus ze krijgen minimaal hun 100k terug.

Heeft iemand ervaring met ditsoort regelingen, en wat vinden jullie hiervan?
Een win/win situatie voor de verstrekker, tenzij de markt in elkaar stort. Immers na 5 jaar is er altijd wel iets van een waarde stijging, al is het maar door de inflatie.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cyberpope schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:34:
[...]
Een win/win situatie voor de verstrekker, tenzij de markt in elkaar stort. Immers na 5 jaar is er altijd wel iets van een waarde stijging, al is het maar door de inflatie.
Zelfs als de markt in elkaar stort hebben ze alleen het rendement misgelopen. Ze krijgen immers gegarandeerd ( met uitzondering dat de persoon failliet verklaard wordt ) hun geld terug.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Cyberpope schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 15:34:
[...]

Dit is toch geen win/win situatie voor de verstrekker? Die loopt rendement op het vermogen mis.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

JvS schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:00:
[...]

Dit is toch geen win/win situatie voor de verstrekker? Die loopt rendement op het vermogen mis.
Ze pakken wel de winst op de verkoop van het pand.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Als er sprake is van verkoop wel, maar voor hetzelfde geld blijft de koper er de rest van z'n leven wonen. Dan staat die 100k dus zonder rendement terwijl ze wel elk jaar fictief 4% rendement mogen aftikken bij de belastingdienst.

Of ze weten natuurlijk zeker dat de koper er binnen 5 jaar weg is, ik zou de buurtjes maar eens checken voor je dit apartement koopt. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Sempy schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:28:
Als er sprake is van verkoop wel, maar voor hetzelfde geld blijft de koper er de rest van z'n leven wonen. Dan staat die 100k dus zonder rendement terwijl ze wel elk jaar fictief 4% rendement mogen aftikken bij de belastingdienst.

Of ze weten natuurlijk zeker dat de koper er binnen 5 jaar weg is, ik zou de buurtjes maar eens checken voor je dit apartement koopt. :+
Of gewoon starterswoningen.. Waar 95% toch binnen 5 jaar (of 10) weg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Sempy schreef op maandag 17 augustus 2009 @ 16:28:
Uiteindelijk is er altijd sprake van verkoop, het enige nadeel is dat de organisatie niet weet wanneer ze kunnen cashen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Het bod is geaccepteerd! Mijn eerste huis.. Voelt toch wel raar, (bijna) huiseigenaar zijn.. :)

Oorspronkelijke vraagprijs was 174k, na 3 maand verlaagd naar 159k en ik heb het nu voor 146k gekocht, het heeft 4,5 maand te koop gestaan.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:32

HenkS

Da_king alias HenkS

nice gefeliciteerd.

ik heb net een bod afgewimpeld..

heb mijn app voor 225000 te koop staan, heb er een hypotheek op van 215000 en na veel heen en weer gebel kwamen we tot 210.000.

dus dan zou ik 5000,- schuld nemen. en ik heb nog tot 1 juli 2010. tevens gemiddeld 1-2 kijkers per week nu nog! dus had nu nog geen zin om dit verlies te nemen.

op naar de volgende :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:17
Jaa, ook wij zijn in het diepe gesprongen en hebben in Utrecht een jaren 30 tussenwoning gekocht. Vraagprijs was in eerste instantie 255, maar dat leek niet te lukken. Twee weken terug zijn ze gedaald naar 235. Toen liep het dus opeens storm en waren wij opslag verliefd. Voor 229 zijn we nu de trotse eigenaren van een prachtige leuke woning (als alles goed gaat met de hypotheek ;) )

Even daarover, zijn er mensen die hier recent een bankspaarhypotheek hebben afgesloten? Wij denken aan de rentevastperiode van 10 jaar. Bij de ING bieden ze met 5,1% en bij de rabo 5,3% (was 5,4 maar daar is achteraf op terug gekomen toen ING om de hoek kwam kijken).

Al met al zou je denken ING, ware het niet dat hier de overlijdensrisicoverzekering iets duurder is en door het lagere rentepercentage is de maandelijkse spaarinleg iets hoger en de renteaftrek net iets lager. Je raadt het al, netto scheelt het 1 euro en een beetje. Heeft iemand nog ervaringen met andere banken? Wij hebben nog een afspraak met de ABN en de SNS staan, maar op basis van de rentes die ze noemen op de website lijkt het er niet op dat het veel lager kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

DuDePrOdUcTiOnS schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:31:
Het bod is geaccepteerd! Mijn eerste huis.. Voelt toch wel raar, (bijna) huiseigenaar zijn.. :)

Oorspronkelijke vraagprijs was 174k, na 3 maand verlaagd naar 159k en ik heb het nu voor 146k gekocht, het heeft 4,5 maand te koop gestaan.. :)
Das best aardig onder de vraagprijs, mooi gehandeld. Mankeerde er veel aan het huis of was de vraagprijs gewoon te hoog? En welke provincie is dit? :p

[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 29-08-2009 15:23 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Finwe
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 22-09 08:50
koentjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:27:
Even daarover, zijn er mensen die hier recent een bankspaarhypotheek hebben afgesloten? Wij denken aan de rentevastperiode van 10 jaar. Bij de ING bieden ze met 5,1% en bij de rabo 5,3% (was 5,4 maar daar is achteraf op terug gekomen toen ING om de hoek kwam kijken).

Al met al zou je denken ING, ware het niet dat hier de overlijdensrisicoverzekering iets duurder is en door het lagere rentepercentage is de maandelijkse spaarinleg iets hoger en de renteaftrek net iets lager. Je raadt het al, netto scheelt het 1 euro en een beetje. Heeft iemand nog ervaringen met andere banken? Wij hebben nog een afspraak met de ABN en de SNS staan, maar op basis van de rentes die ze noemen op de website lijkt het er niet op dat het veel lager kan.
Je hoeft bij een bankspaarhypotheek van ING echt niet de overlijdensrisicoverzekering bij ING zelf af te sluiten - dat ze die mogelijkheid niet bij ING zelf vermelden verbaast me niks ;) Op zoek naar de goedkoopste ORV dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Finwe schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 04:25:
[...]

Je hoeft bij een bankspaarhypotheek van ING echt niet de overlijdensrisicoverzekering bij ING zelf af te sluiten - dat ze die mogelijkheid niet bij ING zelf vermelden verbaast me niks ;) Op zoek naar de goedkoopste ORV dus!
ik heb de hypotheek bij de rabo afgesloten, daar rekende ze me de ORV voor en lieten ze me zelf op internet zien wat andere ORV kosten bij andere maatschappijen.

de goedkoopste was 8,- per maand goedkoper, maar heb hem toch bij de Rabo gepakt, omdat ik daar weet dat ze me altijd goed helpen, ik alles op 1 plek heb en geen 'vreemde' voorwaarden heb...
maar een ORV kan veel schelen per maand waar je het afsluit, zeker als je je hypotheek afsluit bij een 'tussenpartij'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Tjeerd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:23:
[...]
Das best aardig onder de vraagprijs, mooi gehandeld. Mankeerde er veel aan het huis of was de vraagprijs gewoon te hoog? En welke provincie is dit? :p
Er moet wel veel gebeuren aan het huis, maar het is het ook zeker waard.. Ik had gewoon het voordeel dat de verkopers er snel vanaf moeten en dat ik nog thuis woon en dus alles snel kan regelen..

Het is een 2 onder 1 kap van 100m2 uit 1922 met een inhoud van 275m3, een schuur van 4,5x15m en een tuin van 900m2 in Drenthe.. :)

Dinsdag trouwens de vloeren inspecteren (draagbalken) en als alles in orde is de voorlopige koopovereenkomst tekenen.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

In de Elsevier nr 35 staat een artikel over starters op de huizenmarkt ("Starters zijn nu de spekkopers" P48). Ik heb alleen de eerste alinea in de wachtkamer kunnen lezen :+ maar heb geen behoefte aan een abonnement... (online lezen teaset je tot en met een uitgezoomde versie van de pagina, maar om het te lezen moet je een abbo hebben :X)

Heeft iemand het misschien gelezen?

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Apache_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:03

_Apache_

For life.

Gefeli!

Bij ons is het appartement van 159 gezakt naar 124k wat wij er voor gaan betalen. Het is getaxeerd op 129k.

Huizenmarkt = kopersmarkt.

Morgen de sleutels! *O*

[ Voor 8% gewijzigd door _Apache_ op 31-08-2009 15:25 ]

Zero SR/S 17.3kWh / 2700WP PV / HRSolar zonneboiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-09 14:47
HenkS schreef op zondag 30 augustus 2009 @ 09:37:
[...]

ik heb de hypotheek bij de rabo afgesloten, daar rekende ze me de ORV voor en lieten ze me zelf op internet zien wat andere ORV kosten bij andere maatschappijen.

de goedkoopste was 8,- per maand goedkoper, maar heb hem toch bij de Rabo gepakt, omdat ik daar weet dat ze me altijd goed helpen, ik alles op 1 plek heb en geen 'vreemde' voorwaarden heb...
maar een ORV kan veel schelen per maand waar je het afsluit, zeker als je je hypotheek afsluit bij een 'tussenpartij'
Wat was de gemiddelde prijs die ze lieten zien? ben wel benieuwd of ik een beetje marktconform ben,...

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brama
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
*knip* op het gehele forum zijn opmerkingen als "gebruik de search/Google" of varianten daarop in de vorm van lmgtfy-linkjes ongewenst

[ Voor 82% gewijzigd door Rukapul op 01-09-2009 16:26 ]

I mentioned it once, but I think I got away with it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leekah
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 15-08 18:26
Pfff, wat een gedoe zeg, een huis kopen. Op dit moment staat het rondkrijgen van de hypotheek al een tijdje stil, misschien dat iemand hier advies heeft. Het gaat om de levensverzekering. Ik heb een medische keuring en een vragenlijst ontvangen vanwege twee redenen. De medische keuring ging om het overgewicht dat ik heb, de vragenlijst om het feit dat ik 4/5 jaar geleden in de psychiatrie heb gezeten en een WaJong uitkering heb ontvangen hiervoor.

De medische keuring heeft plaatsgevonden en dat is gewoon goed gegaan, de vragenlijst heb ik opgestuurd en naar aanleiding van deze vragenlijst is er een nieuwe vragenlijst verzonden naar mijn huisarts.
In deze laatste procedure is het mis gegaan. Mijn huisarts was met vakantie en de vervangende huisarts wilde de vragen van de verzekeringsmaatschappij niet beantwoorden. Gelukkig is vandaag mijn huisarts teruggekomen, ik heb gelijk contact met hem gehad en 'hij zal proberen 'm zo snel mogelijk te beantwoorden'. Erg vervelend aangezien de ontbindende voorwaarden nog maar tot 5 september lopen (kunnen eventueel nog wel een tweede maal verlengd worden begreep ik).

Wat ik me nu afvraag is of de verzekeraar dit op deze manier mag doen aangezien de klachten die ik heb gehad op geen enkele manier te maken hadden met een verhoogd risico op overlijden.

Ik kan nergens duidelijk informatie vinden over de acceptatievoorwaarden (heb gegoogled en daarnaast de wet met betrekking tot medische keuringen doorgelezen) en mijn rechten en plichten hierin. Daarnaast maak ik me uiteraard zorgen dat ik misschien geen acceptatie van mijn hypotheek krijg doordat mijn huisarts met vakantie was (lijkt mij dat dat niet moet kunnen...).

Iemand tips/advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mx. Alba
  • Laatst online: 22-09 14:44

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Leekah schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 15:54:
Wat ik me nu afvraag is of de verzekeraar dit op deze manier mag doen aangezien de klachten die ik heb gehad op geen enkele manier te maken hadden met een verhoogd risico op overlijden.
Tsja, en dat willen ze nou juist bepalen a.d.h.v. de verstrekte gegevens. Trouwens sowieso belachelijk dat het medisch geheim maar even opzij wordt gezet in het belang van een verzekeringsmaatschappij 8)7 Maarja, je hebt weinig keuze helaas.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08 20:56
Mx. Alba schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:02:
[...]

Tsja, en dat willen ze nou juist bepalen a.d.h.v. de verstrekte gegevens. Trouwens sowieso belachelijk dat het medisch geheim maar even opzij wordt gezet in het belang van een verzekeringsmaatschappij 8)7 Maarja, je hebt weinig keuze helaas.
Het medisch geheim blijft natuurlijk een geheim in het geval je zelf toestemming geeft tot het openbaren ervan. :)
Als ze er zonder jouw toestemming bij zouden kunnen zou het een ander verhaal zijn.
En het is niet meer dan logisch dat een verzekeraar wil weten welk risico hij neemt met jou.
Maar natuurlijk wel vervelend allemaal. Ik ben zelf ook al twee keer door die molen gegaan. (stuk of 5 bijlagen nodig bij het invullen van de verklaring)

[ Voor 9% gewijzigd door Hyp Hyper op 01-09-2009 16:11 ]

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ook mijn bijdrage dan maar even leveren. :)

Helaas zijn mijn vriendin en ik uit elkaar, en was ik op zoek naar een eigen woning. (gelukkig hadden we een huurwoning waar ze samen met mijn zoontje kan blijven wonen) In Koog aan de Zaan een jaren 30 woning gevonden die ik heel erg leuk vind. Vraagprijs van 239K, en uiteindelijk op 231K uitgekomen. Gesprekken met meerdere banken heb ik een aantal maanden geleden al gedaan, dus ik verwacht geen problemen met de hypotheek.

Net als wat ik hier lees heb ik op dit moment definitieve offertes aangevraagd bij Rabo, ABN en ING. Ik moet zeggen dat de communicatie met de Rabo erg prettig is. Snelle reactie, redelijke rente (NHG, 5.3% voor 10 jaar vast)

Ben benieuwd hoe het allemaal gaat lopen.... Oplevering is 1 december, kan niet wachten tot het zover is :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 07:09
kRiZzZiZ schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:58:
[...]

Wat was de gemiddelde prijs die ze lieten zien? ben wel benieuwd of ik een beetje marktconform ben,...
Levensverzekeringen kun je gewoon vergelijken op Independer.nl
Hyp Hyper schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:08:
[...]

Het medisch geheim blijft natuurlijk een geheim in het geval je zelf toestemming geeft tot het openbaren ervan. :)
Strikt genomen heeft alleen een arts in dienst van de verzekeraar er toestemming toe...

Wat ik me hierbij echter wel afvraag is hoe lang de opgevraagde stukken bewaard blijven en als onderdeel van welk dossier? Je zou kunnen beargumenteren dat nadat de stukken beoordeeld zijn dat de opgevraagde medische informatie vernietigd kan (en moet) worden.

Sowieso is het wel krom: je medische informatie moet per se beoordeeld worden door een werknemer (arts) van de verzekeraar, terwijl een bank voor het onderpand genoegen neemt met een rapportje van een makelaar waarvan bekend is dat er bij de vleet mee gesjoemeld wordt. Ik zou liever hebben dat ik dr. Leo honderd euro toeschuif om een rapportje over mijn uitstekende gezondheid te maken voor de verzekeraar. Ik blij, Leo blij, verzekeraar blij.

[ Voor 64% gewijzigd door Rukapul op 01-09-2009 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

_Apache_ schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 15:23:
Gefeli!

Bij ons is het appartement van 159 gezakt naar 124k wat wij er voor gaan betalen. Het is getaxeerd op 129k.

Huizenmarkt = kopersmarkt.

Morgen de sleutels! *O*
Ook al zo'n mooie deal net zoals DudeProductions, ruim twintig procent onder de vraagprijs. Stond al lang te koop en/of moet ook aardig wat aan gebeuren?

Ik (we) hebben zelf ook een huis op het oog wat al ruim anderhalf jaar te koop staat, momenteel voor 279K en we willen eigenlijk hooguit 230K of 220K bieden. Alle ramen/kozijnen moeten worden vervangen, nieuwe elektriciteit, nieuwe c.v. en keuken op riool aansluiten. Als ik jullie reacties lees is twintig procent dus best mogelijk.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Tjeerd schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:04:
[...]
Als ik jullie reacties lees is twintig procent dus best mogelijk.
In sommige situaties wel, in andere niet. Het is erg afhankelijk van een hoop factoren. Maar je kunt het altijd proberen, je kunt hooguit uitgelachen worden door de verkopers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Dat hangt natuurlijk van veel factoren af :). Maar het zou mogelijk kunnen zijn. 20% is alleen wel HEEL erg veel en bij die gevallen ging het om een prijsverlaging en daarna handelen. 20% van een vraagprijs afonderhandelen is volgens mij echt bizar veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Woy schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:17:
[...]

In sommige situaties wel, in andere niet. Het is erg afhankelijk van een hoop factoren. Maar je kunt het altijd proberen, je kunt hooguit uitgelachen worden door de verkopers.
In ons geval denk ik dat we het zeker kunnen proberen, wat ik al zei, er moet echt een hoop gebeuren en 279K is het blijkbaar voor niemand waard, anders staat het niet ruim anderhalf jaar te koop. Tijdens de bezichtiging met de verkopend makelaar riepen we letterlijk "we kunnen niet meer dan 235K uitgeven". Twee weken later krijgen we een e-mail van de verkopend makelaar dat we het gewoon moeten proberen zo'n laag bod. Dat geeft dus wel aan hoe het in elkaar steekt. Maar we wilden eerst met een aannemer en timmerman weten wat opknappen zou kosten. Nu weten we dat en willen we dus ook een bod gaan doen deze week. Heel erg benieuwd wat de verkoper zal zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

zo... appartement toch verkocht

vorige week bod niet door laten gaan, ze kwamen er deze week op terug

we hadden het in de verkoop voor 225000 en verkocht voor 212500 , en per 1-12 eruit. dan iets voor de huur zoeken tot 1-7-2010 en dan kunnen we in ons nieuwe huis trekken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Vandaag ook een huis bezichtigd. Opzich een erg leuk huis, erg veel potentieel, groot en waarschijnlijk financieel haalbaar, maar errg veel te doen.

Ik wil een klushuis, en vind het niet erg om 1 a 2 jaar in de bouwzooi te zitten (en gordijnen komen na die 2 jaren wel), maar het huis vandaag had echt wat grote uitdagingen.

Uiteraard zijn er nog veel katoenen snoeren te vinden, maar deels dubbelglas en alles is oud (maar dan ook alles)... dat allemaal heb ik wel ingecalculeerd.

Wat ik erger vond is dat de vloer bol staat. Onacceptabel bol, dus ik zou moeten uitzoeken of die vloer recht te maken is (vast wel) en dat doen... De vloeren van de 1e en 2e verdieping zijn wel van beton en dus recht ;) Op de begane grond is een houten vloer en de kruipruimte tussen de balken en de 'echte' grond is 60 cm... (allemaal volgends de bouwtekening uit 1953 :X)

Tevens is de verwarming (CV uit gokje, jaren 70) zo lelijk aangelegd dat ik 80% van de buizen wil verleggen, oftewel een nieuw systeem aanleggen... Die had ik ook niet op mijn verlanglijstje...

Ik ga er een tijdje over nadenken (huis staat toch al meer dan een jaar leeg) en dan nogmaals bekijken en besluiten... maar heeft iemand tips/ervaring voor met name de vloer en de verwarming... Is het te doen voor een handige klusser, of zal ik dit echt moeten laten doen...? (of zijn er nog andere oplossingen?)

[ Voor 14% gewijzigd door EMP op 01-09-2009 21:45 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:07
Onlangs heb ik een huis bezichtigd en ben redelijk enthousiast. Ga er nog even over nadenken, maar stel dat ik toch voorzichtig een eerste bod wil uitbrengen, hoe dan verder? En dan bedoel ik voornamelijk prijstechnisch. Het appartement staat nu te koop voor 187k (staat al sinds januari te koop, was toen 199k, dus prijs is al gezakt). Ik wil natuurlijk redelijk laag beginnen om zo gunstig uit te komen, maar was is het gevolg van dusdanig laag bieden dat je niet serieus wordt genomen? Heb mijn broer gesproken en die is redelijk bedrijvig op financieel gebied (heeft ook ervaring met het proces) en die adviseert mij een bod te doen van 165k, maar dat leek me een beetje laag. Moet er wel bij zeggen dat het appartement is gerenoveerd (incl nieuwe keuken).

Lastig, lastig..

Tips zijn welkom :)

[ Voor 5% gewijzigd door Down op 01-09-2009 22:06 ]

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Aankoopmakelaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Nou dat weet ik zo net nog niet... Wat kan een aankoopmakelaar wat je zelf niet zou kunnen? Een aankoop makelaar is in mijn ogen alleen handig om in te schakelen als je particulier koopt (dus als de verkoper geen makelaar gebruikt). Een aankoopmakelaar kost namelijk ook nogal wat geld en dat kun je besparen door zelf te onderhandelen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de aankoopmakelaar wat meer kennis van de markt heeft en dus weet wat een realistisch bod is, maar het kan ook weer nadelig zijn omdat de aankoopmakelaar de verkopende makelaar misschien kent en dus niet het onderste uit de kan gaat halen.

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

.Gertjan. schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:29:
[...]

Nou dat weet ik zo net nog niet... Wat kan een aankoopmakelaar wat je zelf niet zou kunnen? Een aankoop makelaar is in mijn ogen alleen handig om in te schakelen als je particulier koopt (dus als de verkoper geen makelaar gebruikt). Een aankoopmakelaar kost namelijk ook nogal wat geld en dat kun je besparen door zelf te onderhandelen. Enige wat ik me kan voorstellen is dat de aankoopmakelaar wat meer kennis van de markt heeft en dus weet wat een realistisch bod is, maar het kan ook weer nadelig zijn omdat de aankoopmakelaar de verkopende makelaar misschien kent en dus niet het onderste uit de kan gaat halen.
aankoopmakelaar haalt altijd wel het onderste uit de kan, vooral op het einde waar je nog een paar duizendjes uit elkaar zit, waar jij al snel zult zeggen 'is goed' spelen zij het hard tot het einde.

ik denk dat het openingsbod wat je broer geeft goed is, niet te laag. misschien wel in de ogen van de verkopende partij, maar wat heb je te verliezen. of je krijgt te horen dat je bod niet serieus wordt genomen, of je krijgt een tegenbod waar je ook al wat uit op kunt maken. Gewoon mee beginnen, je kan altijd omhoog gaan, nooit omlaag ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

.Gertjan. schreef op woensdag 02 september 2009 @ 08:29:
[...]

Het gaat er totaal niet om wat realistisch is, het gaat erom wat jij voor een bepaald object over hebt. En vergeet niet dat een aankoopmakelaar net even iets meer ervaring heeft in het biedspelletje dat gespeeld wordt. Mijn aankoopmakelaar heeft uiteindelijk op een huis wat nog maar een paar weken te koop stond 8K af weten te krijgen, en 'gratis' een behoorlijke lijst aan zaken die in de koop meegenomen worden, ik denk niet dat dat mij zou zijn gelukt. Waarschijnlijk had ik bij 4K eraf al toegehapt.

Dus of zelf onderhandelen geld bespaart kan je je afvragen, zeker als je daarbij meeneemt dat een aankoopmakelaar een hoop risicos voor je wegneemt. Leuk als je na de koop erachter komt dat er iets goed mis is met het huis wat door een clausule in het koopkontrakt uitgesloten is.

En laat je het koopkontrakt door de verkopende makelaar opstellen? Of door je notaris? En wie laat je dat kontrakt goedkeuren? Of je buurman omdat hij toevallig ook ooit een huis heeft gekocht en zichzelf uitgeroepen heeft tot ervaringsdeskundige? Als je het over een nieuwe TV hebt prima, maar bij een aankoop waarbij dergelijke bedragen genoemd worden baseer ik me liever op iemand die verstand van zaken heeft...

Edit: ohja, mocht je toch besluiten om zelf te gaan bieden, vergeet dan niet te vermelden dat je bod altijd onder voorbehoud van financiering is inclusief kosten koper, en noem een opleverdatum. Mocht je dat vergeten dan heeft de verkopende makelaar al direct in de gaten dat hij met een groentje te maken heeft en maakt compleet gehakt van je....

just my 2 cents :)

[ Voor 8% gewijzigd door Jeroen V op 02-09-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Down
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 07:07
Bedankt voor de tips! Hoewel ik inderdaad een groentje ben heb ik redelijk veel mensen om mij heen die aardig vaak met dit bijltje hebben gehakt, met name mijn broer. Zaken zoals bieden onder voorbehoud van financiering ben ik gelukkig wel van op de hoogte ;). Wellicht binnenkort een update :)

Mother north, how can they sleep while their beds are burning?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Down schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:57:
... Het appartement staat nu te koop voor 187k (staat al sinds januari te koop, was toen 199k, dus prijs is al gezakt). ... een bod te doen van 165k, maar dat leek me een beetje laag....

Tips zijn welkom :)
Tja, het is altijd een gok. Ik zou eerst voor jezelf vaststellen wat je er maximaal voor over hebt en daar dan iets onder zitten. Je kan in een keer je max bieden en dat er ook bij zeggen. Je kan erop gokken dat de verkoper wanhopig is en een prijs 17,5% onder de 1e prijs accepteert.

165 is aan de lage kant. Maar het kan zomaar werken. Je loopt met een lager bod wel meer risico dat de verkoper niet meer met je wil onderhandelen. Het hangt dus sterk af van wat je voor het huis zou willen betalen en hoe graag je exact *dat* huis *nu* wilt hebben. Als dit het huis het helemaal voor je is, en je zou er 180k voor over hebben, dan zou ik niet beginnen met 165k als bod bijvoorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald_stage
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Ronald_stage

wat kan je hier nog zeggen

Down schreef op woensdag 02 september 2009 @ 14:59:
Bedankt voor de tips! Hoewel ik inderdaad een groentje ben heb ik redelijk veel mensen om mij heen die aardig vaak met dit bijltje hebben gehakt, met name mijn broer. Zaken zoals bieden onder voorbehoud van financiering ben ik gelukkig wel van op de hoogte ;). Wellicht binnenkort een update :)
wat je ook nog kan doen is even bij veh een waardebepaling kopen (kost een tientje ofzo) en dan heb je een beeld van wat andere vergelijkbare huizen in de buurt hebben op gebracht en wat de koop/verkoop historie van dit huis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ranewen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-02 18:45
EMP schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 21:40:

Ik ga er een tijdje over nadenken (huis staat toch al meer dan een jaar leeg) en dan nogmaals bekijken en besluiten... maar heeft iemand tips/ervaring voor met name de vloer en de verwarming... Is het te doen voor een handige klusser, of zal ik dit echt moeten laten doen...? (of zijn er nog andere oplossingen?)
De buizen zelf aansluiten is misschien tricky, maar je kunt overwegen om zelf de sleuven in de vloer te slijpen. Dit kan je een paar duizend euro schelen omdat je er dan geen bedrijf voor hoeft in te huren. Houd in je budget ook rekening met 2,50 voor een stofkapje :+

Overigens brengt een nieuw verwarmingsstelsel het voordeel met zich mee dat je bvb vloerverwarming kunt overwegen en je de verwarmingen zelf kunt plaatsen 'waar je wilt'.
Maar goed ik ben geen aannemer en heb er zilch verstand van, het lijkt me alleen dat zelf de sleuven slijpen mogelijk moet zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Ranewen op 02-09-2009 16:02 ]

If you can't write, there is nothing left.

Verwijderd

Zaterdag onze eerste kijker. Ben zeer benieuwd wat ze ervan vinden, metname mochten ze het niet willen. Wat is dan hetgene wat ze er niet goed aan vinden?

we hopen natuurlijk dat ze het wel mooi vinden maarja.

oohja mocht je interesse hebben:

http://www.funda.nl/koop/duiven/huis-74709730-iepenlaan-48/fotos/

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 07:50:
Zaterdag onze eerste kijker. Ben zeer benieuwd wat ze ervan vinden, metname mochten ze het niet willen. Wat is dan hetgene wat ze er niet goed aan vinden?

Ziet er netjes uit voor dat geld, goed gedaan! zul je wel kwijtraken is een goede prijsklasse

tip: maak je bed volgende keer strak op voordat iemand foto's maakt, ziet het iets minder rommelig uit, ook al is de rest netjes. maar verder top!

Verwijderd

HenkS schreef op donderdag 03 september 2009 @ 08:34:
[...]

Ziet er netjes uit voor dat geld, goed gedaan! zul je wel kwijtraken is een goede prijsklasse

tip: maak je bed volgende keer strak op voordat iemand foto's maakt, ziet het iets minder rommelig uit, ook al is de rest netjes. maar verder top!
haha ja dank je, wellicht een goed idee. ;)

• Thombias
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 07:50:

Wij hebben afgelopen zaterdag kijkers gehad.
Alleen ze gingen vanaf deze week alleen een aantal weken naar een ver land.
Wordt dus nog een week of 3-4 inspanning zitten. (als er eerder een goede bieder komt is die natuurlijk weg)

http://www.funda.nl/koop/...53-canadastraat-97/fotos/

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Ronald_stage schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:47:
[...]

wat je ook nog kan doen is even bij veh een waardebepaling kopen (kost een tientje ofzo) en dan heb je een beeld van wat andere vergelijkbare huizen in de buurt hebben op gebracht en wat de koop/verkoop historie van dit huis is.
Op zich een aardige tip, maar verkijk je er niet op. Andere huizen in de buurt hebben misschien dingen die de waarde verhogen (aanbouw) of verlagen (slecht onderhoud) waardoor je niet echt een heel erg goed beeld krijgt van de waarde van het huis. Volgens mij komt die bepaling uit het kadaster (maar weet ik niet zeker). Ook moet je net het geluk hebben dat er recentelijk huizen zijn verkocht in die wijk, want anders werk je met prijzen uit het verleden (toen de markt nog anders was).

Ook zijn er soms huizen die niet te vergelijken zijn met objecten in de buurt (bijvoorbeeld een oud huis waar veel nieuwbouw omheen ligt, of een klein huis tussen diverse grote huizen). Dit levert overigens ook leuke taferelen op wanneer de gemeente je WOZ gaat bepalen.

Overigens kun je wanneer je financiering als ontbindende factor in je contract hebt ook nog onder de koop uit als het taxatierapport (wat je moet laten maken voor je hypotheek) op een veel lagere prijs uitkomt. In dat geval krijg je namelijk je hypotheek niet rond (als jij 3 ton gaat lenen voor een huis wat 150 000 waard is dan is er niet veel kans dat je het geld krijgt).

Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Verwijderd

Thombias schreef op donderdag 03 september 2009 @ 08:40:
[...]

Wij hebben afgelopen zaterdag kijkers gehad.
Alleen ze gingen vanaf deze week alleen een aantal weken naar een ver land.
Wordt dus nog een week of 3-4 inspanning zitten. (als er eerder een goede bieder komt is die natuurlijk weg)

http://www.funda.nl/koop/...53-canadastraat-97/fotos/
ziet er goed uit, badkamer wat gedateerd maar verder netjes. Die ga je ook wel kwijtraken. Alleen net als wij, hoelang gaat het duren.

• Tjeerd

Tjeerd

Wederom een bijzonder verhaal in mijn/onze huizenjacht (zie mijn geschiedenis in dit onderwerp). Huis stond tot vorige maand te koop bij Hol en Molenbeek makelaar Utrecht, maar die is failliet. Het huis is nu overgenomen door andere makelaar en opnieuw in de verkoop gegaan.

Offerte van timmerman gehad die alle ramen/kozijnen/deuren vervangt (hr++). We hadden eerst een aannemer die daar meer voor vroeg (hr+). Verder komt daar nog bovenop de kosten van asbest verwijderen, keukenafvoer aansluiten op riool, een nieuwe c.v., elektriciteit/groepen, keuken, badkamer enz. Ons bod van 60K onder de vraagprijs is niet totaal onrealistisch vinden wij.

Iig, nu komt de verbouwing binnen ons budget. Wij gisteren eindelijk bod gedaan op huis (ruim anderhalf jaar te koop al en veel gebreken).

Nou blijkt dat de vrouw die het huis verkoopt toevallig net deze week op sterven ligt (haar zoon verkoopt het huis) en het kan dus zijn dat elk moment het huis uit de verkoop gaat omdat dan het testament in werking treedt oid, waar dus blijkbaar/misschien iets over erven van huis in staat. Het huis werd 279 gevraagd en we hebben 220 geboden, verkoper deed nu 245 als eindbod. We willen eigenlijk niet hoger gaan dan 230, dus we moeten het er maar eens over hebben vanavond. Kun je eigenlijk nog een tegenbod doen wat lager ligt dan het eindbod van de verkoper?

Wel weer een heel bijzondere gang van zaken.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 07-10-2009 20:38 ]

• Blauw
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-09 18:59

Blauw

De Schreeuw

In afwachting tot het feit dat mijn vriendin richting Utrecht komt (studeert nu nog in Grunn ;) ) heb ik een nieuwbouw studio in Utrecht gekocht wat nu goddank bijna wordt opgeleverd: 5 oktober krijg ik de sleutel van mijn superkleine (32m2) maar mooi gelegen studio op de dertiende verdieping op de hoek en op t zuiden uitkijkend over Utrecht en de A12 :)

Waar ik me wel enigzins zorgen over maak zijn de huizenprijzen. Ik heb in totaal precies een ton betaald met 10% koopgarant korting omdat de taxatiewaarde stond op 115.000. Die koopgarant houdt in het kort in dat ze beloven binnen 3 maanden je studio/kamer/appartement terug te kopen nadat er een nieuwe taxatie heeft plaatsgevonden. Als je hebt gekozen voor de 10% regeling profiteer je voor 85% van eventuele waardestijging. Als je had gekozen voor 20% dan profiteerde je voor 70%. Die rekensom geldt ook voor waardedaling.

Ik vraag me nu toch wel sterk af of ik er goed aan heb gedaan voor die 10% te gaan..

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Tjeerd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:18:
Kun je eigenlijk nog een tegenbod doen wat lager ligt dan het eindbod van de verkoper?
Tuurlijk, waarom niet? In het ergste geval zal de verkoper niet accepteren.

Maar mag ik uit deze vraag opmaken dat je geen aankoopmakelaar hebt? Zeker met een huis met zoveel gebreken zou ik daar toch eens goed over nadenken als ik jou was..... Voor dat je het in de gaten hebt heb je een extra kostenpost die het huis weleens veel te duur zou kunnen maken.

Edit: 1 tip, betaal nooit meer dan je het voor jezelf waard vindt. (dus helemaal los van de werkelijke waarde) Daar hou je alleen maar een slecht gevoel aan over. Dus als jij nu voor jezelf al hebt bepaald dat 230K de maximale waarde is die jij ervoor over hebt, laat je dan niet verleiden om er toch 235 of 240 voor te betalen.

[ Voor 22% gewijzigd door Jeroen V op 03-09-2009 11:48 ]

• Thombias
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 10:47:
[...]

ziet er goed uit, badkamer wat gedateerd maar verder netjes. Die ga je ook wel kwijtraken. Alleen net als wij, hoelang gaat het duren.
De badkamer/keuken/wc is van 2000.
We hebben het huis gekocht van een woning stichting die het een paar jaar daarvoor heeft gerenoveerd.
De voor en achterpui zijn vervangen door een nieuwe stenen pui. Ook de badkamer, de wc en keuken hebben toen een renovatie gehad. Aangezien een woningstichting geen villeroy&boch etc gebruikt lijkt een badkamer vrij gauw gedateerd.

• swtimmer
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 16:16

swtimmer

Ontrafelt het leven!

JvS schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:39:
[...]

165 is aan de lage kant. Maar het kan zomaar werken. Je loopt met een lager bod wel meer risico dat de verkoper niet meer met je wil onderhandelen.
Ik zit niet helemaal in het huizen kopen ding, maar waaron zouden ze dan niet meer willen onderhandelen? Als iemand een laagbod doet geef je dan toch gewoon keurig aan tot waar jij wil zakken? Zodat misschien het volgende bod wel acceptabel is? Of werkt dat niet zo?

• Tjeerd

Tjeerd

Jeroen V schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:45:
[...]

Tuurlijk, waarom niet? In het ergste geval zal de verkoper niet accepteren.

Maar mag ik uit deze vraag opmaken dat je geen aankoopmakelaar hebt? Zeker met een huis met zoveel gebreken zou ik daar toch eens goed over nadenken als ik jou was..... Voor dat je het in de gaten hebt heb je een extra kostenpost die het huis weleens veel te duur zou kunnen maken.

Edit: 1 tip, betaal nooit meer dan je het voor jezelf waard vindt. (dus helemaal los van de werkelijke waarde) Daar hou je alleen maar een slecht gevoel aan over. Dus als jij nu voor jezelf al hebt bepaald dat 230K de maximale waarde is die jij ervoor over hebt, laat je dan niet verleiden om er toch 235 of 240 voor te betalen.
Klopt, we hebben geen aankoopmakelaar. We zijn iig met een aannemer door het huis gegaan om te zien wat er vervangen moest worden - en dat moest echt met enkelglas stalen kozijnen - het totale plaatje kwam toen op een hoog bedrag uit aan verbouwingen, wat ons tegenviel. Daarvoor werden alle kozijnen vernieuwd, c.v., elektriciteit en keukenafvoer. Toen ben ik naar timmerman gestapt en die was bijna de helft goedkoper. Volgens nieuwe inschattingen zouden de totale verbouwingskosten dan op de helft komen. Als we voor 220K het kunnen krijgen dan kunnen de grote verbouwingen mooi in de hypotheek. Alle overige dingen (keuken/badkamer/vloeren/verven/materialen/enz.) kunnen we prima uit onze spaarpot betalen. Uiteraard doen we een bouwtechnische keuring zodat er niet onvoorziene extra kosten ineens bij komen.

Het vervelende is nu dat de eigenaar elk moment kan overlijden en dat zet voor ons er ook weer wat druk op, want het kan best zo zijn dat het helemaal uit de verkoop gaat dan. Ik zou eigenlijk hooguit tot 225K willen gaan en niet verder. Maar misschien juist ook niet gek laten maken door de praatjes van de makelaar, ik vind het tegenbod van 245K wel logisch vanuit de verkoper gezien. Hmm, nog eens goed nadenken over ons tegenbod.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Wij hebben ons ondertussen ook op de huizenmarkt begeven (als kopers), maar 't is nog verdomd lastig om wat te vinden als je 'n beetje afwijkende (ok, en toegegeven, erg lastige) eisen hebt.

We zijn op zoek naar 'n appartement (geen 2e verdieping, hoewel zoldertje oid wel mag, maar alle gebruikersruimtes moeten op 1 verdieping zitten), liefst zonder buren, maar niet op de begane grond (bijv. boven een woning). Graag wel een (ruim) dakterras en eigen berging. Uiteraard (;)) met genoeg parkeerplaats of eigen parkeerplaats. Dicht in de buurt van uitvalswegen en de basiswinkels, ergens in 't midden van Nederland (boven de grote rivieren, onder 't IJsselmeer, ten westen van Ede). Liefst geen bouwval waaraan nog 4 maanden verbouwd moet worden, maar wel meer dan 120m2 gebruiksoppervlak, waarbij de woonkamer zeer groot moet zijn (of gemaakt moet kunnen worden). Daarnaast graag een aparte "natte" cel voor wassen en drogen, een badkamer waar bad en douche in past en een redelijke keuken (geen hokje van 2 bij 4). Geen boiler, wel cv of vloerverwarming en niet te hoge servicekosten (max € 150 zonder stookkosten).

Het is niet alsof ons budget vreselijk krap is: we zoeken tot € 350.000.

Funda wordt meerdere keren per week uitgespit, maar levert niks op. We hebben al met diverse makelaars contact gehad, maar ze kunnen ons allemaal niet verder helpen. De rest van de huizensites is vaak zo onoverzichtelijk dat we die al heel snel opgegeven hebben.

Weet iemand nog tips hoe we kunnen zoeken? Of is 't gewoon 'n kwestie van wachten totdat je 'n geschikt huis tegenkomt?

Waar ik tevens mee zit is dat ik echt geen gevoel voor waarde meer heb, nu ik aan 't kijken ben. Een uitgave van € 700 voor een vakantie of € 1000 voor een vakantie, ja, dat voel ik nog wel aan. Maar 'n woning voor € 220.000 of voor € 240.000? Dat verschil "voel" ik niet, dat "snap" ik niet. Mijn gevoel zegt: als je toch al zoveel uitgeeft, wat maakt die paar duizend dan nog uit? Dat merk je toch niet?

Dat hele onderhandelen op het scherpst van de snede, om soms een paar duizend euro, daar snap ik helemaal niks van, dat voelt zo ongelooflijk nutteloos. Je bent toch 'n mega-zak met geld kwijt, wat maakt die paar duizend dan nog uit? Voor mij voelt het heel erg als Monopolie-geld...

Hoe gaan jullie daar mee om? Is 't voor jullie wel helemaal echt? Kunnen jullie wel het belang inzien van die paar % verschil?

Als laatste: ik hoor heel veel over belastingaftrek, diverse vormen van hypotheek, waardestijging/daling etc. etc. Ben ook (vanuit m'n werk, hoe heerlijk toevallig) bezig met de opleiding Woningfinanciering I van Nibe SVV, dus de kennis is allemaal wel aanwezig ;). Waar ik echter nooit iemand over hoor, is over de inflatie.

Bijv. je bent nu 35 en koopt een woning met een hypothekaire lening van € 200.000. Daar betaal je nu zeg € 800 netto hypotheekrente over. Over 25 jaar wil je met vervroegd pensioen, en dan is je netto hypotheekrente ineens € 1200. Iedereen waarschuwt daar ineens voor. Maar waar ik niemand over hoor, is dat die € 1200 in 2035 veel minder waard is, dan die € 800 nu. Waarom houdt niemand daar rekening mee? Waarom wijst niemand je daar op?
Lol, wel grappig, ik las 't bericht, en ik dacht "hey, dat klinkt als EMP". En jawel hoor ;) Ik vroeg me al af hoe de bezichtiging gegaan was.

Je kent volgens mij meer mensen in je omgeving die al 'n keer de verwarming hebben gedaan, toch? Dus dat lijkt me geen probleem. Die vloer zou ik echt niks zinnigs over kunnen zeggen, srry.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Ardana schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:25:
Funda wordt meerdere keren per week uitgespit, maar levert niks op.
Ik denk dat je gewoon geduld zal moeten hebben; je hebt een aantal specifieke eisen waarbij het best wel lastig zal zijn dat je een woning vindt die aan alles voldoet. Maar ooit komt er eentje voorbij, en dan weet je dat ook direct. Wat je in de tussentijd kunt doen is kijken naar appartementen die gedeeltelijk voldoen aan je eisen. Wie weet stap je op een gegeven moment ergens binnen waarvan je direct het gevoel hebt dat het 'jouw' huis is. En geloof me, dat is het echt niet moeilijk om een paar eisen bij te stellen.
Dat verschil "voel" ik niet, dat "snap" ik niet. Mijn gevoel zegt: als je toch al zoveel uitgeeft, wat maakt die paar duizend dan nog uit? Dat merk je toch niet?
Ik ben geneigd om het met je eens te zijn, maar uiteindelijk is het wel echt geld wat je ervoor betaald hebt. En zeker als dat geld in een hypotheek komt, dan zijn de totale kosten toch aanzienlijk. Dus waarom doe je niet je best om er een paar duizend af te krijgen; als jij door een keertje extra bellen er duizend euro extra afkrijgt, waarom zou je dat dan niet doen?
Waar ik echter nooit iemand over hoor, is over de inflatie.
Ik kan niet voor anderen spreken, maar ik heb er wel degelijk rekening mee gehouden. De reden om voor een 10 jaar vaste periode te kiezen is voor mij gebaseerd op inflatie en stijging van het loon. Ik weet nu zeker dat ik zonder problemen mijn hypothek kan betalen, en ik verwacht geen problemen over 10 jaar. En verder heb ik 50% aflossingsvrij, ook weer ervan uitgaande dat de resterende 50% over 30 jaar een stuk minder waard is.

• Tjeerd

Tjeerd

Waar ik tevens mee zit is dat ik echt geen gevoel voor waarde meer heb, nu ik aan 't kijken ben. Een uitgave van € 700 voor een vakantie of € 1000 voor een vakantie, ja, dat voel ik nog wel aan. Maar 'n woning voor € 220.000 of voor € 240.000? Dat verschil "voel" ik niet, dat "snap" ik niet. Mijn gevoel zegt: als je toch al zoveel uitgeeft, wat maakt die paar duizend dan nog uit? Dat merk je toch niet?

Dat hele onderhandelen op het scherpst van de snede, om soms een paar duizend euro, daar snap ik helemaal niks van, dat voelt zo ongelooflijk nutteloos. Je bent toch 'n mega-zak met geld kwijt, wat maakt die paar duizend dan nog uit? Voor mij voelt het heel erg als Monopolie-geld...

Hoe gaan jullie daar mee om? Is 't voor jullie wel helemaal echt? Kunnen jullie wel het belang inzien van die paar % verschil?
Dat dacht ik 'vroeger' ook, wat maakt die paar duizend uit. Maar als je alles op een rijtje zet qua hypotheek, maandlasten, NHG-garantie (die eerst tot 265K liep, tegenwoordig 350K), verbouwingen enzovoorts kan het nog wel eens uitmaken. In mijn geval bijvoorbeeld moet er nog ~35K nodig worden verbouwd en kunnen we zeker tot 25K in de hypotheek stoppen voor die verbouwing. Maar elke paar duizend euro dat ik met mijn bod omhoog ga, gaat van de verbouwing af. Oftewel, moet uit eigen (spaar)geld komen. Het liefst wil ik zoveel mogelijk van de verbouwing via hypotheek doen. Elke duizend euro die ik van eigen geld moet gebruiken doe ik liever niet. Ik gebruik mijn spaargeld liever voor het 'inrichten' (vloeren, meubels, muren, keuken, badkamer enzovoorts).

Nou zijn de meeste huizen wel behoorlijk af en zal die paar duizend misschien niet veel uitmaken, maar in mijn geval merk ik dat ik wel op de duizenden euro's verschil moet letten.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

......
....
kan ik heel kort in zijn...

ik heb een hypotheek van 215000 en had met harder onderhandelen misschien een hypotheek van 213000 gehad. zou je zeggen merk je weinig van.. klopt

maar nu verkoop ik mijn huis, en kom uit op 212500.
Dus verlies van 2500 wat ik nu toch echt wel voel, die 2500 moet ik meteen lappen.

1000,- ofzo merk je niet zo in de maand lasten, maar bij de verkoop is het straks wel directe winst of verlies!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tjeerd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 13:59:
Nou zijn de meeste huizen wel behoorlijk af en zal die paar duizend misschien niet veel uitmaken, maar in mijn geval merk ik dat ik wel op de duizenden euro's verschil moet letten.
Betekent dat niet dat je eigenlijk te krap zit? Oftewel, dat je 'n te hoge last op je schouders neemt? Wij kunnen tot € 600.000 lenen. Willen we absoluut niet, sterker nog, ik denk niet dat we, met eventuele verbouwing en inrichting en al hoger dan € 450.000 uit zullen komen. Simpelweg omdat ik 't niet zie zitten om zulke hoge maandlasten te krijgen (er zal maar wat gebeuren... en ja, dat kan je afdekken middels verzekeringen, maar dan worden je lasten nog hoger). Misschien kunnen we het best betalen, maar dan zullen we ons uitgave patroon (te veel) aan moeten passen, en dat willen we niet.

Vandaar dat het (in onze situatie) naar mijn gevoel eigenlijk helemaal niet uitmaakt, of ik voor 'n woning nou € 350.000 of € 320.000 betaal, laat staan het verschil tussen € 350.000 en € 342.000. En ik vraag me af of dat nou normaal is? En of anderen dat ook hebben?

• rvm
  • Niet online

rvm

Bijv. je bent nu 35 en koopt een woning met een hypothekaire lening van € 200.000. Daar betaal je nu zeg € 800 netto hypotheekrente over. Over 25 jaar wil je met vervroegd pensioen, en dan is je netto hypotheekrente ineens € 1200. Iedereen waarschuwt daar ineens voor. Maar waar ik niemand over hoor, is dat die € 1200 in 2035 veel minder waard is, dan die € 800 nu. Waarom houdt niemand daar rekening mee? Waarom wijst niemand je daar op?
Wat ik zo rondom me heen hoor is dat mensen die met pensioen gaan er qua inkomen op achteruit gaan (los van de HRA). Als ik dan jouw voorbeeld pak: over 24 jaar ben je nog 800 euro aan hypotheek kwijt (netto). Een jaar later is dat ineens 400 euro meer. Er van uitgaande dat je je levenstijl in de loop der jaren aangepast hebt op je inkomen, lijkt het me lastig om ineens met een lager inkomen ook nog eens 400 euro extra te moeten betalen aan hypotheek.
Reken het eens om naar je huidige situatie: die 400 euro is door inflatie over 25 jaar misschien in waarde gehalveerd (bij 2% inflatie is het overigens 'slechts' een 40% daling). Stel je inkomen gaat nu wat achteruit en je bent netto 200 euro meer kwijt aan hypotheeklasten per maand...

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

HenkS schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:08:
1000,- ofzo merk je niet zo in de maand lasten, maar bij de verkoop is het straks wel directe winst of verlies!
Goed argument. Echter... dat valt m.i. ook weer in 't niet bij de bijkomende kosten, inflatie, reeds gedane aflossingen en de waardestijging: je betaalt sowieso al 6% overdrachtsbelasting. Als je je huis verkoopt op de dag (min of meer) waarop je 'm koopt, ja, dan gaat je argument op. Maar als je er 'n paar jaar in woont, dan eigenlijk al niet meer. Of zie ik dat verkeerd?

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Ardana schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:18:
[...]

Goed argument. Echter... dat valt m.i. ook weer in 't niet bij de bijkomende kosten, inflatie, reeds gedane aflossingen en de waardestijging: je betaalt sowieso al 6% overdrachtsbelasting. Als je je huis verkoopt op de dag (min of meer) waarop je 'm koopt, ja, dan gaat je argument op. Maar als je er 'n paar jaar in woont, dan eigenlijk al niet meer. Of zie ik dat verkeerd?
inflatie of geen inflatie, 1 maand of 10 jaar. je hebt een aankoopprijs+overige lasten = hypotheek en een verkoopprijs.

en hoe beter je bij je aankoop onderhandelt hebt, hoe groter de winst, of kleiner het verlies zal zijn bij je verkoop. en dat maakt nisk uit of je nu 1 maand of 10 jaar verder bent.

• Tjeerd

Tjeerd

Ardana schreef op donderdag 03 september 2009 @ 14:14:
[...]

Betekent dat niet dat je eigenlijk te krap zit? Oftewel, dat je 'n te hoge last op je schouders neemt? Wij kunnen tot € 600.000 lenen. Willen we absoluut niet, sterker nog, ik denk niet dat we, met eventuele verbouwing en inrichting en al hoger dan € 450.000 uit zullen komen. Simpelweg omdat ik 't niet zie zitten om zulke hoge maandlasten te krijgen (er zal maar wat gebeuren... en ja, dat kan je afdekken middels verzekeringen, maar dan worden je lasten nog hoger). Misschien kunnen we het best betalen, maar dan zullen we ons uitgave patroon (te veel) aan moeten passen, en dat willen we niet.

Vandaar dat het (in onze situatie) naar mijn gevoel eigenlijk helemaal niet uitmaakt, of ik voor 'n woning nou € 350.000 of € 320.000 betaal, laat staan het verschil tussen € 350.000 en € 342.000. En ik vraag me af of dat nou normaal is? En of anderen dat ook hebben?
We hebben het laten uitrekenen bij de hypotheekwinkel om de hoek en dit is in principe veilig qua uitgaven/maandlasten. Daarbij of je 270K of 240K leent, qua maandlasten scheelt het dan weer niet zo heel veel. Eigenlijk het geschuif van verbouwingskosten/koopprijs zie ik als een soort weegschaal, we kunnen een bepaald bedrag uitgeven voor een huis en je kunt zelf bepalen hoeveel je voor verbouwing uitgeeft. Wat er van de koopprijs afgaat, kun je weer meer uitgeven aan verbouwing en andersom.

En het lijkt me ook des te meer/makkelijker je uit kunt geven, des te minder je zult vallen over die paar duizend euro. Het hangt gewoon sterk van je eigen financiele toestand af. Iemand die 20K per maand binnenkrijgt zal een hypotheek van 2000 of 3000 euro niet veel uitmaken.

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Wij hebben ons huis eerst verkocht en waren opzoek naar een nieuwe woning.

Paar woningen afgeketst vanwege de prijs of verkopers die niet wilden zakken met de prijs.

Gisteren te horen gekregen dat we een nieuwbouwwoning, die in mei al opgeleverd is hebben gekregen voor de geboden prijs. Dat betekend dus dat we geen bouwrente en meerwerk hoeven te betalen, en nog een prijs betalen die (dik) onder de vraagprijs ligt! Onze totale korting voor deze woning komt nu dus uit op ca. 47000,-

Lang leve de crisis!

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23:52

Daar heb ik een heel duidelijk antwoord: Bekijk dit niet als 1% verschil (wat idd weinig lijkt), maar juist als €2500.
Dat is namelijk een bedrag dat je wel kan aanvoelen. Je weet wat je maandelijks op je rekening gestort krijgt van je baas en dus ook hoe lang je moet werken voor die €2500.

Verwijderd

Ontruimingsverklaring

Ik en mijn partner (er komt een samenlevingscontract) zitten dicht bij een koop van een huis, de laatste loodjes van de hypotheek komen nu.
Op mijn partner haar salaris is er een hypotheek aangevraagd het huis en de hypotheek komen dan ook op haar naam., ik ga er bij inwonen. (Dat komt omdat ik uitzendkracht was tijdens de aanvraag, per 1 oktober krijg ik een vast contract bij het bedrijf waar ik als uitzendkracht werkzaam ben, dat wist ik toen niet) Via een samenlevingscontract en testament willen we regelen dat als er wat met haar gebeurd ik er kan blijven wonen (kruisbetaling overlijdensverzekering voor het spaardeel (50% spaardeel) de andere 50% aflossingsvrij is niet verzekerd) Is dit mogelijk als ik onderstaand document teken??? Onderstaand document geld toch alleen bij executieverkoop????

Hierbij verklaar ik ………………………………….., als medebewoner van ……………………………
voor het geval BlablaI B.V. (hierna te noemen schuldeiser) mocht overgaan tot
verkoop van voormelde onroerende zaak ingevolge o.a. artikel 3:268 lid 1 van het Burgerlijk
Wetboek, zich jegens schuldeiser te verbinden dit op de eerste aanzegging van de schuldeiser
onmiddellijk te verlaten en te (doen) ontruimen, onder afgifte van alle sleutels aan de
schuldeiser en voor het geval nu voor alsdan afstand te doen van zijn of haar eventueel recht
van gebruik en bewoning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu een maand de sleutels van mijn huis en woon er onderhand ook al enkele weken in. Het ging allemaal niet van het leien dakje en daarom adviseer ik iedereen die ik oud huis koopt een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Er blijken achteraf zoveel verborgen gebreken te zijn! Mijn makelaar heeft na het doorgeven zoveel voor me gedaan, waar ik eigenlijk niet zou hebben geweten hoe ik dit zou moeten aanpakken. De tegenaprtij moet nu met een tegenbod komen en ik wacht het af!

Ik heb ondertussen een nieuwe cv! DUS ook warm water!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Verwijderd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:04:
Ik heb nu een maand de sleutels van mijn huis en woon er onderhand ook al enkele weken in. Het ging allemaal niet van het leien dakje en daarom adviseer ik iedereen die ik oud huis koopt een aankoopmakelaar in de arm te nemen. Er blijken achteraf zoveel verborgen gebreken te zijn! Mijn makelaar heeft na het doorgeven zoveel voor me gedaan, waar ik eigenlijk niet zou hebben geweten hoe ik dit zou moeten aanpakken. De tegenaprtij moet nu met een tegenbod komen en ik wacht het af!

Ik heb ondertussen een nieuwe cv! DUS ook warm water!
Heb je ook een bouwtechnische keuring laten doen? En wat voor verborgen gebreken hebben we het dan over? En je woont al in het huis maar moet nog een tegenbod krijgen?

[ Voor 4% gewijzigd door Tjeerd op 04-09-2009 11:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thombias
  • Niet online
Is het altijd verstandig mee te doen in een opendag ronde bij het verkoop van je huis?
Komt dat niet te deperaat over en zou het mogelijk invloed kunnen hebben op de verkoopprijs van je huis?
De maffiakelaar vraagt er een dikke 150 euro voor om mee te mogen doen btw.(inm. advertentiekosten etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

Thombias schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:07:
Is het altijd verstandig mee te doen in een opendag ronde bij het verkoop van je huis?
Komt dat niet te deperaat over en zou het mogelijk invloed kunnen hebben op de verkoopprijs van je huis?
De maffiakelaar vraagt er een dikke 150 euro voor om mee te mogen doen btw.(inm. advertentiekosten etc.)
Mijn advies?
niet aan meedoen!

De 1ste keer bij mijn makelaar destijds was het gratis , die hele dag is er geen hond geweest.
Maar moest wel thuisblijven. (vrij nemen) De tweede keer moest ik zgn 150 euro afrekenen, (niet aan mee gedaan)

Huis is overigens nu wel verkocht, (na 15 bezichtingen) utrecht stad (dichtbij CS overigens).
duurde ook 1 jaar. Dus een open dag meer of minder maakt niet uit.
En al helemaal niet voor 150 euro.

voor 150 euro heb je 2x topadvertentie op funda.nl
levert mijnsinziens meer op dan 1 openhuis dag. (en hopelijk wel serieuze bezichtingen van mensen die speciaal voor jouw huis komen)
----------------------

Overigens een vraag wat jullie van het volgende vinden:

-mijn huis wordt per 1 oktober opgeleverd.
-de nieuwe kopers hebben al een bankgarantie gestort

Nu vroegen de kopers of ze wat maten konden opnemen voor een nieuwe keuken en vloer,
Was toch een middag thuis en zei dat ze wel konden langskomen.
Dus ze meten alles op en vertrokken weer.

Belt de koper me na een aantal dagen weer op met de vraag of ze NOG een keer langskunnen komen met dit keer een "vakman". Maar deze kan alleen op maandag. Ik zei nog dat ze evt wel langskunnen komen als ik wel zelf thuis ben,

Ik werk zelf altijd op maandag in een andere regio dus kan niet aanwezig zijn.
Ik verwees hem naar de makelaar of die evt tijd had om mee langs te gaan.

Nu belt de makelaar mij gisteren op om te vragen of ze de sleutel mogen afgeven aan de "vakman/of koper"
Ik heb gezegd dat dat niet kon/mocht Niet dat ik de mensen die langskomen niet vertrouw.
Maar vind het toch onprettig als ik er niet bij kan zijn. De makelaar die denkt natuurlijk al lang van ik krijg mijn geld wel.

Wat is jullie mening hierover? Behoort een makelaar deze service te verlenen?
Overigens NVM courtage 1% plus btw

[ Voor 44% gewijzigd door xdc op 04-09-2009 13:31 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
Na wat zoeken heb ik eindelijk een mooi nieuwbouw appartement gevonden en daar moet natuurlijk een passende hypotheek bij. Nu heb ik alleen één lastige keuze die gemaakt moet worden. Doe ik het via mijn werk of via een bank.

Via mijn werk kan ik een hypotheek krijgen en dat heeft zo zijn voordelen.
+ Ik betaal geen afsluitprovisie;
+ Korting over het rentetarief;
+ Alle kosten doorgerekend (aflossing, rente e.d.) tot 30 jaar, is het aanbod 20.000 euro goedkoper;
+ Maandlasten zijn 100 euro lager.

Maar het heeft ook wat nadelen.
- De hypotheekrente is alleen aantrekkelijk met de 33% rente. Zonder die korting betaal je ruim 50.000 euro meer rente op een looptijd van 30 jaar;
- Ze bieden enkel een spaarhypotheek aan, wat weinig rendement oplevert t.o.v. banksparen;
- Je hebt een extra verplichting aan je werkgever, overstappen naar ander werk wordt lastiger (ook al zit ik er nu heel erg goed).

De bank heeft dus de tegenovergestelde voor/nadelen:
+ Banksparen is veel beter voor de gespaarde aflossing door hoger rendement;
+ Krijg ik een andere baan, dan verandert er niets aan de kosten van mijn woning;
+ De rente is een stuk lager dan de rente van het werk (zonder korting).
- Wel afsluitprovisie betalen;
- Maandlasten zijn 100 euro hoger (wat op zich wel makkelijk te lijden is);
- Iets hoger rentetarief dan rentetarief werk na korting;
- Alle kosten doorgerekend is deze vorm 20.000 euro duurder.

Wat zouden jullie doen?

Heb deze post geprobeerd neutraal te maken en zal later mijn eigen mening geven maar wil niet jullie mening beïnvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Laatst online: 08:03

Exirion

Gadgetfetisjist

xdc schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 13:21:
Nu belt de makelaar mij gisteren op om te vragen of ze de sleutel mogen afgeven aan de "vakman/of koper"
Ik heb gezegd dat dat niet kon/mocht Niet dat ik de mensen die langskomen niet vertrouw.
Maar vind het toch onprettig als ik er niet bij kan zijn. De makelaar die denkt natuurlijk al lang van ik krijg mijn geld wel.

Wat is jullie mening hierover? Behoort een makelaar deze service te verlenen?
Gewoon niet zomaar doen. Als ze eerder de sleutel willen dan moet je een sleutelverklaring laten opstellen. Als daar kosten aan verbonden zijn dan is dat voor hun rekening.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drfrisbee
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 18-09 22:43
Ik zou neigen naar de hypotheek bij je werkgever.
Maar belangrijk is dan wel: boetevrij over kunnen stappen/korting blijft gedurende rentevaste periode mocht je daarvoor van baan veranderen

En eens kijken wat het verschil is op de lange termijn, wat nu als je over 5 jaar-10 jaar van werk veranderd en je hypotheek wilt oversluiten van je huidige werk naar een nieuwe verstrekker, wat is dan de goedkoopste optie, bij je werkgever en oversluiten of toch de bank.

[ Voor 3% gewijzigd door drfrisbee op 04-09-2009 14:28 . Reden: zin toch maar afgemaakt... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02-06 07:48
Tjeerd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 11:18:
Wederom een bijzonder verhaal in mijn/onze huizenjacht *dat bijzondere verhaal*
Tjonge.
wat een verhaal.
Nou vind ik het verschil tussen 279 en 220 best veel.
en als de verkoper naar 245 is gezakt, denk ik dat hem er wel wat aan gelegen is om het op dit moment te verkopen.
Dat is eigenlijk zo'n beetje het verschil gedeeld. Ik denk dat als de omstandigheden anders waren geweest, er niet zoveel gedaald was. Of hij verder wil zakken, lijkt me niet waarschijnlijk..In zo'n situatie zijn er ook belangen van anderen die spelen en daar een stem in hebben.

Maar ja... voor jezelf moet je natuurlijk bepalen hoe graag je het huis wilt hebben.
Het huis moet veel aan gebeuren schrijf je, maar lokatie/uitzicht? etc. zijn mede bepalend voor je woonwens.

Verder zou je kunnen overwegen om niet alles in 1 keer te verbouwen als dat financieel nu niet kan en mogelijk is.
Misschien een deel van de verbouwing later ?,... als er weer geld is.

Dan heb je wel een fijn plekje.

Maar dat is allemaal erg persoonlijk natuurlijk.

Succes met je overwegingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

@Peekster: Qua locatie/uitzicht, het is een twee-onder-een-kap huis met garage, vrij uitzicht voor en achter over de weilanden (natuurmonumentengebied). Qua locatie is er eigenlijk niets verkeerd. Het enige punt is dat er dus moet worden geinvesteerd om kozijnen te vernieuwen, cv vernieuwen en elektriciteit, keuken op riool aansluiten. Voor de kozijnen/ramen hebben we een offerte laten maken bij timmerman die het voor 20K wil doen. En de aannemer gaf ons ook een goede indicatie, dus we denken wel 40K kwijt te zijn.

Oorspronkelijk stond het huis te koop voor 325K, toen gezakt naar 299K, toen naar 279K. Wij hebben dus een bod gedaan van 220K.

Wij hebben afgelopen vrijdag een eindbod gedaan. Dit weekend is de eigenaar overleden en heeft de familie nog een allerlaatste tegenbod gedaan. Rijtjeshuizen in het dorp zelf gaan soms voor nog meer weg. Ik zit nu dan ook heel erg te twijfelen, maar ik neig heel erg om dit bod te gaan accepteren. Vanavond nog eens alles doorrekenen. Sowieso, we hebben nog altijd ontbindende voorwaarden dat bij >5K onkosten de hele koop alsnog niet doorgaat.

[ Voor 11% gewijzigd door Tjeerd op 23-09-2009 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjeerd schreef op maandag 07 september 2009 @ 10:10:
@Peekster: Qua locatie/uitzicht, het is een twee-onder-een-kap huis met garage, vrij uitzicht voor en achter over de weilanden (natuurmonumentengebied). Qua locatie is er eigenlijk niets verkeerd. Het enige punt is dat er dus moet worden geinvesteerd om kozijnen te vernieuwen, cv vernieuwen en elektriciteit, keuken op riool aansluiten. Voor de kozijnen/ramen hebben we een offerte laten maken bij timmerman die het voor 20K wil doen. En de aannemer gaf ons ook een goede indicatie, dus we denken wel 40K kwijt te zijn.

Oorspronkelijk stond het huis te koop voor 325K, toen gezakt naar 299K, toen naar 279K. Wij hebben dus een bod gedaan van 220K. Verkoper deed vorige week toen een eindbod van 245K.

Wij hebben afgelopen vrijdag een eindbod van 230K gedaan. Dit weekend is de eigenaar overleden en heeft de familie nog een allerlaatste tegenbod gedaan van 237K. Rijtjeshuizen in het dorp zelf gaan soms voor nog meer weg. Ik zit nu dan ook heel erg te twijfelen, maar ik neig heel erg om dit bod te gaan accepteren. Vanavond nog eens alles doorrekenen. Sowieso, we hebben nog altijd ontbindende voorwaarden dat bij >5K onkosten de hele koop alsnog niet doorgaat.

We hebben in ieder geval 17% van de vraagprijs al afgekregen - en 37% van de oorspronkelijke vraagprijs - vind ik al een sport op zich ;)
oorspronkelijke vraagprijs zegt helemaal niets. (ik heb laatst een huis tekoop zien staan voor 550k. en staat nu voor 245.........dus ja....)

Dan is de oorspronkelijke vraagprijs dus gewoon tehoog geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Klopt, die vraagprijs sloeg helemaal nergens op. Maar we zien het met wel meer huizen in de omgeving, de makelaars verwachten gewoon dat iedereen de hoofdprijs betaalt. We hadden een ander huis gezien, hoekwoning waar 269K voor werd gevraagd. Ons bod van 255K was niet eens goed genoeg om een tegenbod te krijgen van de verkopers (4% onder vraagprijs).

Nou is van 550K naar 245K wel weer een erg groot verschil.

We kunnen ook wachten en dit huis aan ons voorbij laten gaan, maar er komt gemiddeld 1 huis per seizoen voor starters beschikbaar in de plaats waar wij kijken, dus hoe lang willen we blijven wachten is de vraag. We zitten nu in een huurwoning zonder cv, alles enkel glas, geen tuin enzovoorts. Dus wij willen graag vooruitgang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:04:
[...]

oorspronkelijke vraagprijs zegt helemaal niets. (ik heb laatst een huis tekoop zien staan voor 550k. en staat nu voor 245.........dus ja....)
Dat soort verschillen heb ik alleen nog maar gezien bij objecten die later als twee verschillende objecten in de verkoop zijn gegaan. Komt nog wel eens voor met objecten met meerdere (bij)gebouwen en grond :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZenTex
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 08:27

ZenTex

Doet maar wat.

Oorspronkelijk stond het huis te koop voor 325K, toen gezakt naar 299K, toen naar 279K. Wij hebben dus een bod gedaan van 220K. Verkoper deed vorige week toen een eindbod van 245K.

...
We hebben in ieder geval 17% van de vraagprijs al afgekregen - en 37% van de oorspronkelijke vraagprijs - vind ik al een sport op zich ;)
Tsja, wat vindt je zelf?
Komop, 75.000 minder dan de oorspronkelijke vraagprijs en 34.000 minder dan de meest recente vraagprijs. En zoals je zelf al aangeeft is dit zelfs al minder dan sommige rijtjeshuizen.

Overigens denk ik dat je met die intbindingsvoorwaarde van 5K kluskosten 50K bedoelt?

Hoe dan ook, als je de woning graag wilt, en je haalt dat budget van >50K kluskosten... Laat ik het zo zeggen, als je het niet doet ga je denk ik, er spijt van krijgen.
Denk ook aan de lange termijn. Als je het niet doet en je komt in een rijtjeshuis terecht zul je denk ik nog vaak terugdenken aan deze 2in1 kapper. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
@Tjeerd

Nou zoals je het omschrijft klinkt het zeker goed en zou ik het wel weten. Waar staat dat huis?
17 procent er af was waarschijnlijk niet gelukt als de eigenaar niet was overleden denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13-09 20:24
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 11:04:
[...]

Dan is de oorspronkelijke vraagprijs dus gewoon tehoog geweest.
Heb je een linkje? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben afgelopen vrijdag een eindbod van 230K gedaan. Dit weekend is de eigenaar overleden en heeft de familie nog een allerlaatste tegenbod gedaan van 237K. Rijtjeshuizen in het dorp zelf gaan soms voor nog meer weg. Ik zit nu dan ook heel erg te twijfelen, maar ik neig heel erg om dit bod te gaan accepteren. Vanavond nog eens alles doorrekenen. Sowieso, we hebben nog altijd ontbindende voorwaarden dat bij >5K onkosten de hele koop alsnog niet doorgaat.

Tjeerd, de koper heeft altijd (zeker in deze markt) het laatste woord. Zeg dat je voor maximaal 235 zaken kunt en wilt doen.

Ik weet zeker dat dan de woning van jouw is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 16:21:
[...]
Tjeerd, de koper heeft altijd (zeker in deze markt) het laatste woord. Zeg dat je voor maximaal 235 zaken kunt en wilt doen.

Ik weet zeker dat dan de woning van jouw is.
Nee je heb samen het laatste woord. Beide partijen moeten uiteindelijk besluiten of ze met de andere in zee willen voor een overeen te komen bedrag. Je kunt alles eisen, en er is zeker de mogelijkheid om alsnog lager te bieden, maar je moet ook niet gek staan te kijken als de tegenpartij er negatief op reageert. Net zoals de tegenpartij niet gek op moet kijken als Tjeerd er niet positief op reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjeerd schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 11:08:
[...]
Heb je ook een bouwtechnische keuring laten doen? En wat voor verborgen gebreken hebben we het dan over? En je woont al in het huis maar moet nog een tegenbod krijgen?
Ik heb een bouwtechnische keuring laten doen, maar die had blijkbaar ook niet alles goed bekeken.

En daarnaast heb je dingen waar je pas achterkomt wanneer je er in woont. de CV-ketel deed het, maar toen ik in het huis trok en alles aanzette, bleek dat de CV-ketel een flinke storing had. Boiler was ook flink lek ook al was het heel mooi verdoezeld. =( Advies z.s.m. vervangen. De radiatoren moeten ontkalkt worden...
de vaatwasser doet het niet ....(stoppen slaan door zodra je het laat lopen), en zo zijn er meer dingen.

Ik wacht op het tegenbod van de tegenpartij in wat zij hieraan gaan doen. Nergens in het koopcontract of tijdens de rondleiding zijn al deze dingen niet gemeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

@Asiana: ik had ook al van iemand gehoord die een bouwtechnische keuring had gedaan, waarbij niets bijzonders werd gevonden, maar achteraf toch mankementen waren. Maar goed, een bouwtechnische keuring in ons geval zou echt gaan om constructie (dak/muren/betonrot/hout(worm?)) e.d. - de echt grote kosten. En de cv-ketel bijvoorbeeld is al 24 jaar oud, dus moet sowieso vervangen worden. Hij doet het misschien nog wel goed, maar het rendement is gewoon erg laag. Het zou me niet verbazen als kalk/defecte vaatwasser niet wordt meegenomen in een bouwtechnische keuring. Maar het kunnen zeker punten zijn die voor onverwachte extra kosten zorgen.

Ondertussen kan ik melden dat wij het eindbod van de verkoper geaccepteerd hebben en het huis dus in principe verkocht is aan ons. :Y) Nu standaardprocedure van hypotheek en het een en ander regelen, ik ben benieuwd wat we nog tegen komen in het huis. Mocht na bouwtechnische keuring blijken dat er meer dan 5K onkosten zijn, dan kan de koop alsnog worden ontbinden. Maar ik verwacht het niet.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjeerd op 07-10-2009 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 11:45:
[...]

Ik heb een bouwtechnische keuring laten doen, maar die had blijkbaar ook niet alles goed bekeken.

En daarnaast heb je dingen waar je pas achterkomt wanneer je er in woont. de CV-ketel deed het, maar toen ik in het huis trok en alles aanzette, bleek dat de CV-ketel een flinke storing had. Boiler was ook flink lek ook al was het heel mooi verdoezeld. =( Advies z.s.m. vervangen. De radiatoren moeten ontkalkt worden...
de vaatwasser doet het niet ....(stoppen slaan door zodra je het laat lopen), en zo zijn er meer dingen.

Ik wacht op het tegenbod van de tegenpartij in wat zij hieraan gaan doen. Nergens in het koopcontract of tijdens de rondleiding zijn al deze dingen niet gemeld.
Als het goed is, heeft jouw bouwkundige ook aangegeven wat wel en niet door hem gekeurd wordt. Ik heb 4 jaar geleden een dergelijke keuring door VEH laten doen en die man vertelde er duidelijk bij dat alle o.a. installaties en elektra buiten de keuring vielen. Zelfde voor zaken die moeilijk bereikbaar waren (hij klom niet op het dak) en dingen die niet te zien zijn zonder breken (leidingen in de muur).

Voor de CV is het altijd aan te raden om de koper te vragen wanneer voor het laatst een monteur is geweest voor onderhoud/controle en wat de uitkomst daarvan is. In ons geval deed de beste man het via een "handige kennis" waarop wij bij onze biedingen een nieuwe CV in het achterhoofd hebben gehouden (achteraf was de ketel voor ~200 euro weer op orde).

[ Voor 6% gewijzigd door Sempy op 08-09-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Laatst online: 22-09 15:48
Zijn er eigenlijk standaard lijstjes beschikbaar waar je op moet letten tijdens de oplevering van je nieuwbouwhuis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
smeerbartje schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 14:36:
Zijn er eigenlijk standaard lijstjes beschikbaar waar je op moet letten tijdens de oplevering van je nieuwbouwhuis?
Kies gewoon voor een opleveringskeuring door een bouwkundige. Die ~200 euro is denk ik best besteed, zeker als je bedenkt dat een gemiddeld nieuwbouwhuis zo >20 grotere en kleinere gebreken kent. Als niet-deskundige kijk je ongetwijfeld ergens over heen, met of zonder lijst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Ik zie persoonlijk het verband niet tussen een CV of afwasmachine en een BOUWtechnische keuring van een huis. De bouw wordt gekeurd, dus wat is de staat van het casco van het huis. De inhoud is niet relevant. Desalniettemin is het niet netjes dat verkopers gebreken niet melden dus dat je daar werk van maakt is niet raar, maar je bouwkundige hoeft er niet zoveel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja het helpt altijd als je tijdens de keuring meldt wat je eigenlijk wil doen en of dit mogelijk is in de huidige constructie. De mijne kwam later met een uitgetekend plattegrond van hoe ik het eventueel zou kunnen aanpakken zonder al te veel kosten te maken.

Maar zoals hier boven ook gemeld wordt. Er zijn bij een oud huis altijd wel gebreken waar je later pas opstuit.
Een lekkage die heel vakkundige was weggewerkt achter een dikke laag verf en behang. En bij het afhalen pas zichtbaar wordt dat het hout daar achter rot is. etc etc.

En in zulke gevallen is een aankoopmakelaar heel handig want hij helpt je later nog door al die rompslomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
koentjuh schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:27:
Jaa, ook wij zijn in het diepe gesprongen en hebben in Utrecht een jaren 30 tussenwoning gekocht. Vraagprijs was in eerste instantie 255, maar dat leek niet te lukken. Twee weken terug zijn ze gedaald naar 235. Toen liep het dus opeens storm en waren wij opslag verliefd. Voor 229 zijn we nu de trotse eigenaren van een prachtige leuke woning (als alles goed gaat met de hypotheek ;) )

Banksparen is minder veilig dan je denkt. Het saldo op je bankspaarrekening valt niet onder het garantiestelsel voor spaargelden. Een verpande beleggingsrekening is wel van jezelf. Na een faillissement ben je niet zomaar je aandelen kwijt.
Verwijderd schreef op donderdag 03 september 2009 @ 18:37:
Ontruimingsverklaring

Ik en mijn partner (er komt een samenlevingscontract) zitten dicht bij een koop van een huis, de laatste loodjes van de hypotheek komen nu.
Op mijn partner haar salaris is er een hypotheek aangevraagd het huis en de hypotheek komen dan ook op haar naam., ik ga er bij inwonen. (Dat komt omdat ik uitzendkracht was tijdens de aanvraag, per 1 oktober krijg ik een vast contract bij het bedrijf waar ik als uitzendkracht werkzaam ben, dat wist ik toen niet) Via een samenlevingscontract en testament willen we regelen dat als er wat met haar gebeurd ik er kan blijven wonen (kruisbetaling overlijdensverzekering voor het spaardeel (50% spaardeel) de andere 50% aflossingsvrij is niet verzekerd) Is dit mogelijk als ik onderstaand document teken??? Onderstaand document geld toch alleen bij executieverkoop????

Hierbij verklaar ik ………………………………….., als medebewoner van ……………………………
voor het geval BlablaI B.V. (hierna te noemen schuldeiser) mocht overgaan tot
verkoop van voormelde onroerende zaak ingevolge o.a. artikel 3:268 lid 1 van het Burgerlijk
Wetboek, zich jegens schuldeiser te verbinden dit op de eerste aanzegging van de schuldeiser
onmiddellijk te verlaten en te (doen) ontruimen, onder afgifte van alle sleutels aan de
schuldeiser en voor het geval nu voor alsdan afstand te doen van zijn of haar eventueel recht
van gebruik en bewoning.
Als je gewoon de lasten van de hypotheek meebetaald kan je gewoon beide voor 50% eigenaar inschrijven volgens mij, dat is onafhankelijk van de hypotheekconstructie. De vraag is of de bank daarmee akkoord gaat? Maar dat kan een hypotheekadviseur je ook wel vertellen.

Owja, ook ff mijn huis spammen: buy it!
http://www.funda.nl/koop/almere/huis-56555892-karmozijnhof-1/

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.

.Gertjan.

Owl!

Senor Sjon schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 21:08:

Banksparen is minder veilig dan je denkt. Het saldo op je bankspaarrekening valt niet onder het garantiestelsel voor spaargelden. Een verpande beleggingsrekening is wel van jezelf. Na een faillissement ben je niet zomaar je aandelen kwijt.
Vertel daar eens iets meer over. Waar baseer je dat bijvoorbeeld op? Ik heb namelijk recentelijk voor mijn hypotheek een bankspaar constructie afgesloten. Volgens mijn adviseuse is dat gewoon veilig. Het is namelijk geen "normale" spaarrekening. Mij leek het in eerste instantie ook onveilig (sinds het hele gedoe met omgevallen banken let ik heel erg op en wil ik dat gewoon weten) omdat er maar tot een bepaalde grens een "garantie" is vanuit de staat en het lullig is dat je wel je hele leven geld stort maar er dan door "wanprestaties" van de bank slechts een fractie over zou blijven.

Het lijkt mij overigens wel vreemd dat als je bank failliet gaat dat dan wel je schuld blijft staan, maar je spaargeld verdwijnt. Ik denk ook wel dat een andere bank graag dat soort dingen overneemt van een omgevallen bank (mensen met een hypotheek betalen namelijk en dat zien banken graag), maar lijkt me dat ze niet ALLEEN de schuld overnemen van de bankspaarders.

Als het wel zo is word je mooi genaaid :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
http://www.eigenhuis.nl/V...enenvanschuldenentegoeden

Hier staan al dit soort scenario's op een rijtje, zo te zien gaat het om een zeer klein risico dat je loopt bij dit soort producten. Zeker als je rekent dat de overheid in zo'n geval ook kan bijspringen, net als bij Icesave waar dat in feite niet hoefde. Het risico op onvoldoende rendement bij een beleggingsrekening zoals hierboven genoemd is mijn inziens groter dan het risico dat je polis in rook opgaat.

Als je je echt 100% wil indekken kan je natuurlijk altijd voor lineair of annuniteit gaan, maar daar betaal je behoorlijk voor je zekerheid doordat je de hypotheekrenteaftrek niet optimaal benut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Dat is alleen zo als je je banksparen bij een andere bank hebt als je hypotheek.. Anders wordt het saldo van je banksparen weggestreept tegen je hypotheek schuld. Wat er dan nog overblijft ben je bij het omvallen van de bankschuldig aan deze omgevallen bank.

Maar heb je je banksparen bij bank X en je hypotheek bij Y. En die bank X valt om, gelden de maximale grenzen van de dekking van de nederlandse staat..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.Gertjan. schreef op woensdag 09 september 2009 @ 09:02:
[...]

Vertel daar eens iets meer over. Waar baseer je dat bijvoorbeeld op? Ik heb namelijk recentelijk voor mijn hypotheek een bankspaar constructie afgesloten. Volgens mijn adviseuse is dat gewoon veilig. Het is namelijk geen "normale" spaarrekening. Mij leek het in eerste instantie ook onveilig (sinds het hele gedoe met omgevallen banken let ik heel erg op en wil ik dat gewoon weten) omdat er maar tot een bepaalde grens een "garantie" is vanuit de staat en het lullig is dat je wel je hele leven geld stort maar er dan door "wanprestaties" van de bank slechts een fractie over zou blijven.

Het lijkt mij overigens wel vreemd dat als je bank failliet gaat dat dan wel je schuld blijft staan, maar je spaargeld verdwijnt. Ik denk ook wel dat een andere bank graag dat soort dingen overneemt van een omgevallen bank (mensen met een hypotheek betalen namelijk en dat zien banken graag), maar lijkt me dat ze niet ALLEEN de schuld overnemen van de bankspaarders.

Als het wel zo is word je mooi genaaid :/
als je meer dan 100k op rekening hebt staan bij een bank waar je ook je hypo. hebt lopen, kan je dat met elkaar verrekenen wanneer de bank omvalt. Bijv. 300k hypo. 150k spaargeld. Je krijgt hier van de staat eigenlijk alleen de 100k die verzekerd is. Wanneer je verrekend krijg je de 150k dus niet maar houd je maar een schuld van 150k over ipv 100k op de rekening en een schuld van 300k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Bij verrekening zou je door het failissement toch nog met hogere lasten komen te zitten, ff een voorbeeldje:

hypotheek 300k
bankspaarrekening 150k
rente 5%

situatie: bank niet failliet

jaarlijks: 15k rente betalen (aftrekbaar) en 7,5k rente opbouwen (onbelast)

situatie: bank failliet en saldo wordt verrekend

hypotheek: 150k -> 7,5k rente betalen (aftrekbaar)

Per saldo blijven de bruto-lasten gelijk op 7,5k per jaar, maar door de verrekening loop je een aftrekpost van 7,5k mis, uitgaande van 42% belasting toch 3.150 p.j. die je ff extra moet lappen. Het is dus in zo'n geval te hopen dat de curator zowel het bankspaar of belegginsproduct en de hypotheek ergens anders kan onderbrengen en dat er niet op deze wijze verrekend hoeft te worden.

[ Voor 14% gewijzigd door Sempy op 09-09-2009 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Met een beetje creativiteit kun je ook nog beargumenteren dat de bank schadeplichtig is voor fiscale gevolgen voor het niet kunnen voldoen aan haar verplichtingen (vroegtijdig uitkeren banksparen en verlies renteaftrek). Bij een eerlijk systeem zou dat volgens een netto contante waardeberekening in verrekend moeten worden met de hypotheek. De curator denkt daar echter vast anders over :+ Het zou echter wel een sterke incentive zijn voor een curator om de bijbehorende combinaties tezamen door te schuiven.

Overigens wordt het ook nog interessant voor tussenpersonen indien deze producten als veilig hebben verkocht en 'vergeten' zijn te wijzen op het debiteurenrisico en andere risico's >:)

[ Voor 9% gewijzigd door Rukapul op 09-09-2009 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Hoewel je inderdaad gelijk hebt met het fiscale nadeel, vind ik dat niet zozeer een nadeel van alleen banksparen. Met een andere constructie zal je immers hetzelfde hebben toch?

Verder is het risico ook wel te overzien, je raakt ieder geval geen geld kwijt wat je al betaald hebt, maar bent alleen in de toekomst duurder uit.

En mocht er echt een bank omvallen, dan vraag ik mij af of er dan niet "bijgesprongen" word door de overheid. In het voorbeeld zou het al genoeg zijn als de overheid zegt dat je in dat geval een eenmalige belastingvrije storting op een andere bank spaar product mag doen, en volledige aftrek op je hypotheek behoud. Dan heb je weer de situatie die je voorheen had, alleen dan bij een andere bank. Je hebt dan natuurlijk wel het risico dat je rente hoger is, maar die kan ook lager zijn.

Verder is de kans inderdaad groot dat de hypotheken/spaarproducten gewoon overgenomen wordt door een andere partij.

[ Voor 6% gewijzigd door Woy op 09-09-2009 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Woy schreef op woensdag 09 september 2009 @ 10:38:
Hoewel je inderdaad gelijk hebt met het fiscale nadeel, vind ik dat niet zozeer een nadeel van alleen banksparen. Met een andere constructie zal je immers hetzelfde hebben toch?
Klopt, in feite heb je een dergelijk risico bij elke constructie waar niet direct op de hoofdsom wordt afgelost (gezien HRE het merendeel van de NL-hypotheken). Discussie was echter naar aanleiding van Senor Sjon's opmerking dat banksparen lang niet zo veilig zou zijn als gedacht. Bij spaarhypotheken is het risico misschien zelfs groter omdat daar het spaargedeelte vaak bij een aparte levensverzekeraar wordt ondergebracht en er dus niets te verrekenen valt als die levensverzekeraar omvalt.

Maar ook dat is een zeer klein risico, als grote verzekeraars omvallen en er niks aan gedaan kan worden, hebben we waarschijnlijk wel andere problemen aan ons hoofd dan de hypotheek (voedsel hamsteren e.d. :P ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
@Tjeerd

Feli dat je bod is geaccepteerd! Puntje wat nu mijn interesse wekt. Je bod is geaccepteerd en daarna laat je een bouwtechnische keuring doen? Gaat "normaliter" toch andersom? En wat versta je onder die 5k? Je zei dat er veel aan moest gebeuren. Asbest verwijderen? Kozijnen? Je offerte voor de aannemer kwam al over die 5k heen.

Klinkt mij in de oren als. "Ik ben blij dat het bod is geaccepteerd, maar ik hou nog een slag om de arm." Maar dat is mijn gevoel bij wat je schrijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Peekster schreef op woensdag 09 september 2009 @ 11:57:
Feli dat je bod is geaccepteerd! Puntje wat nu mijn interesse wekt. Je bod is geaccepteerd en daarna laat je een bouwtechnische keuring doen? Gaat "normaliter" toch andersom? En wat versta je onder die 5k? Je zei dat er veel aan moest gebeuren. Asbest verwijderen? Kozijnen? Je offerte voor de aannemer kwam al over die 5k heen.
Ik vindt de manier die hij heeft gekozen veel verstandiger (en ook redelijk gebruikelijk), eerst een prijs overeenkomen en dan als ontbindende voorwaarden opnemen dat je mag ontbinden als uit het keuringsrapport blijkt dat er een x bedrag aan verbouwkosten is. Op die manier heb je de kosten van de keuring enkel bij een huis wat je daadwerkelijk kan krijgen, zonde van je geld als je zo'n keuring hebt gedaan en je komt er niet uit bij de prijsonderhandelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peekster
Dat is inderdaad wel slim. Alleen ben ik dan benieuwd hoe je zo'n bedrag bepaald en welke dingen qua kosten worden opgenomen in zo'n keuring. En hoe de gene die keurt die kosten kan inschatten natuurlijk.
Pagina: 1 ... 21 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.