Ervaring met huis kopen deel 5 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 85 Laatste
Acties:
  • 533.732 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 20-09 15:53

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

@Peekster: in het voorlopige koopcontract komt te staan dat bij meer dan 5K onkosten aan muren/vloeren/dak we van de hele koop af kunnen zien - ook omdat dat waarschijnlijk hoge kosten zullen zijn. Muren/dak/vloeren hebben we niet in de verbouwing meegenomen, wat er volgens ons moet worden vervangen is cv, elektriciteit, kozijnen en keuken op rioolafvoer aansluiten en dat bedrag gaan we dus sowieso investeren. We willen dus nu voordat we het huis echt bezitten ook weten wat er allemaal nog mankeert en mocht dat hoog uitvallen, kunnen we beslissen of we dat geld kunnen opbrengen of ons beroepen op de ontbinende voorwaarde.

Volgende week tekenen we het voorlopig koopcontract (eigenlijk gewoon het koopcontract, term is verkeerd ingeburgerd geraakt). Dan hebben we nog drie dagen om sowieso te bedenken of we het huis willen. En vanaf dat moment gaan er een aantal weken in om alles te regelen (hypotheek/bouwtechnische keuring/notaris). Ook het rondkrijgen van financiering staat in de ontbindende voorwaarden, mocht dat niet lukken binnen de termijn van zes weken en de geldverstrekker kan daarvan een bewijs in elkaar knutselen voor ons, dan kan de koop ook alsnog niet doorgaan.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 09-09-2009 15:11 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• .Gertjan.
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-02 21:20

.Gertjan.

Owl!

Tjeerd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:08:
Volgende week tekenen we het voorlopig koopcontract (eigenlijk gewoon het koopcontract, term is verkeerd ingeburgerd geraakt).
offtopic:
Het is officieel nog steeds een voorlopig contract, want je definitieve contract wordt pas opgesteld door de notaris. De notaris zal in 99% van de tekst uit het voorlopige contract halen, maar dat is pas je definitieve contract, omdat daar de koop mee bevestigd wordt. Je kunt namelijk nog steeds onder je koop uit, maar dat kost je je bankgarantie. Het is min of meer een "voorloop" contract, want je spreekt daar ook de boete en ontbindingsclausules in af, die staan niet meer in je definitieve contract.

De term is dus correct, maar er zijn veel mensen die voorlopig verwarren met vrijblijvend en dat is niet correct. B)

The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Ik denk dat ik beter een log kan gaan schrijven.

Wat blijkt nu weer, het huis waar we met de verkopende zoon - eigenaar/moeder is in het weekend dus overleden - een akkoord bereikt hebben over de verkoopprijs meldt dat zijn zus niet haar volmacht wil geven voor de verkoop van het huis. Oftewel, tekenen van verkoopcontract wordt minstens een week opgeschoven. Verkoper moet met zijn andere broers/zussen nu naar notaris om het een en ander op papier te zetten/testament wijzigen/enz. Wat een feest.

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nare man
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 26-07-2020
Weet je wat ook niet leuk is? Als je een huisje hebt gekocht en vóórdat je de koopakte kunt inschrijven, wordt er beslag op het huis gelegd omdat de verkoper nog een torenhoge schuld heeft aan iemand :P

Kan altijd natuurljik O-)

* nare man heeft dat meermaals op z'n geweten

[ Voor 18% gewijzigd door nare man op 09-09-2009 17:41 ]

After all, you can't see a figure's panties unless it's the real thing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hillie
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 02:53

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

nare man schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:39:
Weet je wat ook niet leuk is? Als je een huisje hebt gekocht en vóórdat je de koopakte kunt inschrijven, wordt er beslag op het huis gelegd omdat de verkoper nog een torenhoge schuld heeft aan iemand :P

Kan altijd natuurljik O-)

* nare man heeft dat meermaals op z'n geweten
Maar gaat de overdracht dan toch door? Of is dat tussen passeren koopakte en registreren bij kadaster?

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Hillie schreef op woensdag 09 september 2009 @ 18:25:
[...]

Maar gaat de overdracht dan toch door? Of is dat tussen passeren koopakte en registreren bij kadaster?
Je hebt twee soorten beslag: conservatoir en executorieel. In het eerste geval mag de eigenaar het object niet meer vervreemden (weggeven, verkopen etc).Er kunnen ook geen andere beslagen worden gelegd door andere schuldeisers, omdat er reeds beslag op het object ligt.

Verkoop is dan in principe niet mogelijk. Maar als er een redelijke verkoopprijs is afgesproken, zal de schuldeiser wellicht bereid zijn om zijn beslag op te heffen in ruil voor verpanding van de verkoopopbengst.

In het tweede geval is verkoop niet meer aan de orde: er wordt reeds een executieverkoop door de schuldeiser in werking gesteld. Alleen als ze dat nog willen annuleren, kan de onderhandse verkoop doorgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Maar als je een koop-akte getekend hebt, lijkt me die nog wel geldig, alleen de verkoper kan niet leveren. Het lijkt me dan wel dat je recht hebt op de ( meestal 10% ) boete bij het niet nakomen van de overdracht. Al zal het in dat geval wel lastig zijn om dat geld ooit te zien, immers van een kale kip kun je niet plukken.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16-09 21:23

Jeroen V

yadda yadda yadda

Vorige week het voorlopig koopkontrakt van mijn huis getekend en direct aan de slag gegaan voor de financiering die ik voor 22 september rond moet hebben. (was ik niet zo blij mee omdat die termijn erg kort is.)

Gelukkgi had ik vooraf al de verschillende mogelijkheden bekeken en wist ik eigenlijk al wat ik wilde. Dus de definitieve offertes bij ABN, Rabo en ING aangevraagd. ABN moet nog wakker worden, Rabo maakte zich er erg gemakkelijk vanaf naar mijn mening, en ING was direct heel erg serieus. En gisteren voor de ING gekozen en alles ondertekend. Dus 8 dagen voor het rondkrijgen van de hypotheel waar ik dan ook heeeeel erg blij mee ben.

Ik heb 5.2% voor het aflossingsgedeelte en 5.1% voor het aflossingsvrije gedeelte (beide 10 jaar vast) En dat is als ik zo om me heen kijk helemaal niet slecht. Aangezien ik al bijna in de categorie fossiel van, heb ik gekozen voor een looptijd van 26 jaar.

Ik ben erg happy dat het allemaal zo snel is gegaan..... 8)

Nu wachten op 1 december..... :X

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
ING heeft volgens mij dezelfde rentepercentages aangeboden als bij mij. Banksparen was 5,2% (eerste 50% van totale hypotheek), aflossingsvrij was 5,1% (andere 50% van totale hypotheek). Had zelf ook al behoorlijke hypotheekkennis en bij mij maakte de Rabobank het zich ook erg makkelijk maar dat vond ik niet erg. Zonder veel toeters en bellen was het duidelijk bij hun. Alleen biedt de ABN wel zulke goede percentages aan? Van wat ik online zag, schok dat mij erg af en ben daar ook niet meer verder in gedoken.

• Sempy
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 23:24
Jeroen V schreef op donderdag 10 september 2009 @ 12:29:
Vorige week het voorlopig koopkontrakt van mijn huis getekend en direct aan de slag gegaan voor de financiering die ik voor 22 september rond moet hebben. (was ik niet zo blij mee omdat die termijn erg kort is.)
Had je dan niet een wat langere termijn kunnen bedingen? het moet in deze tijd wel een heel gewild object zijn wil de verkoper niet akkoord gaan met 2 weekjes extra om de financiering rond te krijgen.

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Robkazoe schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:22:
ING heeft volgens mij dezelfde rentepercentages aangeboden als bij mij. Banksparen was 5,2% (eerste 50% van totale hypotheek), aflossingsvrij was 5,1% (andere 50% van totale hypotheek). Had zelf ook al behoorlijke hypotheekkennis en bij mij maakte de Rabobank het zich ook erg makkelijk maar dat vond ik niet erg. Zonder veel toeters en bellen was het duidelijk bij hun. Alleen biedt de ABN wel zulke goede percentages aan? Van wat ik online zag, schok dat mij erg af en ben daar ook niet meer verder in gedoken.
Van ABN had ik eerst een offerte op basis van 5.35% gekregen, dus niet echt spannend. Het boeit me dus ook niet echt dat ze niet op de aanvraag van de definitieve offerte hebben gereageerd. Ik vind het alleen wel jammer omdat ik al een behoorlijke tijd een tevreden klant van de ABN ben.
Sempy schreef op donderdag 10 september 2009 @ 14:39:
[...]

Had je dan niet een wat langere termijn kunnen bedingen? het moet in deze tijd wel een heel gewild object zijn wil de verkoper niet akkoord gaan met 2 weekjes extra om de financiering rond te krijgen.
De verkoper wilde in eerste instantie een ontbindende clausule dat als ze zelf nog geen huis hadden gekocht dat ze dan boeteloos konden ontbinden. Ik ben daar niet mee akkoord gegaan; als je niet durft te verkopen dan moet je er lekker blijven wonen. Dat was voor mij de reden om hoe dan ook voor de 22ste de financiering volledig rond te willen hebben, anders hadden ze alsnog hun ontbindende voorwaarde gehad. En de verkopende makelaar was zo ontzettend traag (waarschijnlijk om het tekenen van het koopkontrakt uit te stellen) dat ik uiteindelijk akkoord ben gegaan met een termijn van drie weken voor de financiering.

En ik denk dat het best wel gewild is, het heeft uiteindelijk maar 5 weken te koop gestaan, en het is in die tijd ook al door iemand anders gekocht die zijn financiering niet rond kon krijgen.

Maar goed. Ze hebben getekend en ik heb mijn financiering keurig netjes op orde, dus de kans dat het nu nog mis gaat is erg klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Banksparen of spaarhypotheek.
Ik heb de keuze uit beide, maar weet niet wat te kiezen.

De een zegt dat banksparen veel overzichtelijker en vriendelijker is.
Terwijl de ander zegt dat je weer meer met successierechten zit en dat banksparen pas vanaf 40 jaar meer "rendabel " is (Ben op dit moment 30)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 23:52
Banksparen is nu helemaal hip en waarom ook niet?
- Je krijgt hetzelfde percentage voor je aflossing als voor je maandelijkse rentekosten (10 jaar: ongeveer 5,2%).
- Omdat je het feitelijk op een bankrekening stort, zitten er geen verborgen kosten achter en is het transparant.
- Bij een verhuizing hoef je geen nieuwe hypotheek af te sluiten, je neemt je hypotheek gewoon mee naar je volgende huis.

Andere voordelen (gelden ook voor spaarhypotheek):
- Je weet hoeveel je aflost aan het einde van de periode.
- Je behaalt maximaal fiscaal voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Robkazoe schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 18:30:
- Bij een verhuizing hoef je geen nieuwe hypotheek af te sluiten, je neemt je hypotheek gewoon mee naar je volgende huis.
Dit kan ook met elke andere hypotheek...

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Cyberpope schreef op vrijdag 11 september 2009 @ 19:11:
[...]

Dit kan ook met elke andere hypotheek...
Waarin zit dan het wezelijk verschil?
Wat ik begrepen heb is het verschil tussen banksparen en een spaarhypotheek het volgende:
Stel na 20 jaar overlijd een van de 2 personen (hoop het natuurlijk niet! ) dan heb je in beide gevallen gespaard, zeg voor het gemak 100.000 stel dat de orv ligt op 150.000 dan is het zo (als ik het goed begrepen heb) dat bij spaarhypotheek je die 100.000 spaar + 50.000 "krijgt" terwijl bij banksparen die 100.000 spaar blijft staan en de volledige 150.000 uit de orv komt.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Verwijderd schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 13:10:
[...]

Waarin zit dan het wezelijk verschil?
Wat ik begrepen heb is het verschil tussen banksparen en een spaarhypotheek het volgende:
Stel na 20 jaar overlijd een van de 2 personen (hoop het natuurlijk niet! ) dan heb je in beide gevallen gespaard, zeg voor het gemak 100.000 stel dat de orv ligt op 150.000 dan is het zo (als ik het goed begrepen heb) dat bij spaarhypotheek je die 100.000 spaar + 50.000 "krijgt" terwijl bij banksparen die 100.000 spaar blijft staan en de volledige 150.000 uit de orv komt.
Primaire verschil. De een was op basis van een levensverzekering-constructie omdat banksparen wettelijk niet mag. Bij banksparen spaar je op een een geblokkeerde spaarrekening.

Bij overlijden krijg je de constructie als hierboven. Echter dat is niet direct een voordeel (of een nadeel). Immers dat betekend wel dat bij de spaarhypotheek het risico afneemt naarmate je langer leeft. Dit is terug te zien in de premie.
Immers de OVR dekking kun je los zien van je hypotheek. Als ik naast mijn spaarhypotheek een OVR van 1 miljoen afsluit, krijgt mijn vrouw 1 milj. Ook al heb ik een veel lagere spaarhypotheek.

Ergo als voordeel is het onzin, want is het net hoe je het afsluit.

Nogmaal het grootste verschil is dat in het verleden niet mocht, vanwege het het fiscale voordeel. Maar omdat de spaarhypotheek toch al verzonnen was en dat dit feitelijk hetzelfde is, is het verbod op banksparen los gelaten. Maar in wezen zit er nul komma noppes verschil tussen.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tjeerd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 15:08:
@Peekster: in het voorlopige koopcontract komt te staan dat bij meer dan 5K onkosten aan muren/vloeren/dak we van de hele koop af kunnen zien - ook omdat dat waarschijnlijk hoge kosten zullen zijn. Muren/dak/vloeren hebben we niet in de verbouwing meegenomen, wat er volgens ons moet worden vervangen is cv, elektriciteit, kozijnen en keuken op rioolafvoer aansluiten en dat bedrag gaan we dus sowieso investeren.
Ik ben helemaal nieuw hier op het forum maar heb met veel belangstelling de berichten gelezen. Nu vroeg ik mij af hoe gebruikelijk het is om alleen voor muren/vloeren/dak bij de bieding aan te geven als ontbindende voorwaarde en wat een realistisch bedrag daarvoor is, aangezien wij in een soortgelijke situatie zitten:
huis van rond 1925, 150m2 (!), in Utrecht, vraagprijs 229

Wat er sowieso meteen moet gebeuren:
nieuwe cv en verplaatsen uit de schuur
nieuwe groepenkast en bedrading e.d.

Er is verder maar een raam met dubbelglas, dus de rest zal ook vervangen moeten worden. De badkamer moet helemaal nieuw, de keuken is ook erg oud. Het huis ziet er verder wel netjes uit (muren, plafonds), maar uiteraard overal houten vloeren en geen isolatie. Er ligt oude vloerbedekking in die er al minstens 30 jaar ligt.

De verkoper wil snel van het huis af, het staat nu 5 maanden te koop, waarvan 3 bij een makelaar.

Iemand een idee wat een leuk bedrag zou zijn om te bieden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
ik zou eerst een bouwtechnische keuring laten doen, of het laten taxeren door een makelaar. het klinkt als een huis waar je voor flinke kosten kunt komen te staan als je er geen verstand van hebt of het niet goed laat doorlichten.

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:13:
[...]
De verkoper wil snel van het huis af, het staat nu 5 maanden te koop, waarvan 3 bij een makelaar.

Het zou knap zijn als iemand dat op basis van de bovenstaande paar regels zou kunnen inschatten...

Maar ik ben het met 4of9 eens, ga hier niet zelf aan de slag, maar laat keuringen doen door mensen met verstand van zaken. Op een forum dit soort vragen stellen geeft naar mijn mening aan dat je niet echt een idee hebt waar je aan begint.

Ik zou zelf nooit een dergelijk huis kopen zonder aankoopmakelaar. De baten wegen totaal niet op tegen de lasten mocht er na aankoop een groot probleem met het huis zijn. 2.000 uitsparen om vervolgens een kostenpost van 50.000 te hebben lijkt me niet bepaald prettig, en je zal echt niet de eerste zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:53

Exirion

Gadgetfetisjist

4of9 schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:20:
ik zou eerst een bouwtechnische keuring laten doen, of het laten taxeren door een makelaar. het klinkt als een huis waar je voor flinke kosten kunt komen te staan als je er geen verstand van hebt of het niet goed laat doorlichten.
Afgezien daarvan, verkijk je niet op de kosten van een ingrijpende renovatie van een woning van dergelijke omvang. Zelfs als je het grotendeels zelf doet zul je flink moeten investeren.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 15:13:
[...]

Ik ben helemaal nieuw hier op het forum maar heb met veel belangstelling de berichten gelezen. Nu vroeg ik mij af hoe gebruikelijk het is om alleen voor muren/vloeren/dak bij de bieding aan te geven als ontbindende voorwaarde en wat een realistisch bedrag daarvoor is, aangezien wij in een soortgelijke situatie zitten:
huis van rond 1925, 150m2 (!), in Utrecht, vraagprijs 229

Wat er sowieso meteen moet gebeuren:
nieuwe cv en verplaatsen uit de schuur
nieuwe groepenkast en bedrading e.d.

Er is verder maar een raam met dubbelglas, dus de rest zal ook vervangen moeten worden. De badkamer moet helemaal nieuw, de keuken is ook erg oud. Het huis ziet er verder wel netjes uit (muren, plafonds), maar uiteraard overal houten vloeren en geen isolatie. Er ligt oude vloerbedekking in die er al minstens 30 jaar ligt.

Wat anderen ook al zeggen. Verder zou ik met minstens een aannemer/timmerman/elektricien door het huis heen lopen en aan geven wat je zoal vervangen wil. Dan krijg je al gauw een idee wat het op z'n minst gaat kosten. Zo hebben wij het in ieder geval gedaan. Daarna kun je altijd nog rondwinkelen om meerdere aannemers/timmermannen tegen elkaar op te laten bieden/offertes vergelijken.

Datgene wat minimaal moest gebeuren aan het huis (in ons geval, alle koziinen vernieuwen, elektriciteit vernieuwen, nieuwe cv enz.) hebben we die kosten gebruikt als argument om beneden te vraagprijs te bieden. Ruim twintig procent onder de vraagprijs en we werden niet uitgelachen. Uiteindelijk 15% onder de vraagprijs het huis gekregen.

Vandaag toevallig bouwtechnische keuring laten doen en de beste man zei dat we ons nergens zorgen over hoefde te maken in dit huis, het meeste zag er goed uit. Alleen in de garage waren wat oude(re) balken waar houtwormen in hebben gezeten waarschijnlijk, dat zou voor een paar honderd euro te behandelen zijn.

Uiteindelijk moeten we wel straks ongeveer 40K investeren in renovatie/vernieuwing en de afweging die je dan ook moet maken is of je dit terug wil verdienen bij verkoop of gewoon de moeite waard vind om het huis op te knappen voor die prijs. Met misschien het risico dat je niet gauw voor de koopprijs+verbouwkosten het weer zult verkopen, of juist wel. Hangt ook weer af van de lokatie van het huis, plannen voor de toekomst in de buurt van je woning, huidige buurt. Veel factoren die je uit eindelijk zelf zult moeten afwegen.

[ Voor 10% gewijzigd door Tjeerd op 14-09-2009 16:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk zijn we ons er ook van bewust dat er nog tig-k in geinvesteerd moet worden, wat ook in het eventuele bod tot uiting zal komen.

Uiteraard zouden we een bouwkundige keuring laten doen, maar als ik de reacties zo lees lijkt het slimmer om dat te doen voor het bod ipv erna.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23:16

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:13:
Uiteraard zouden we een bouwkundige keuring laten doen, maar als ik de reacties zo lees lijkt het slimmer om dat te doen voor het bod ipv erna.
Je kunt bij je bod als extra voorwaarde laten opnemen, dat deze vervalt indien de extra kosten boven een bedrag X uitkomen. Is een beetje lullig als je na je keuring erachter komt dat je er financieel niet met de verkoper eruit kan komen.

En als je dat bij 10 huizen overkomt, moet je eerst weer 2 jaar sparen voordat je weer een beetje geld hebt :P

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm daar heb je gelijk in, ik was blijkbaar niet wakker toen ik mijn stukje typte... Eerst nog maar eens een tweede bezichtiging plannen met handige vader/klusser, dan zien we wel weer verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:17:
Hmm daar heb je gelijk in, ik was blijkbaar niet wakker toen ik mijn stukje typte... Eerst nog maar eens een tweede bezichtiging plannen met handige vader/klusser, dan zien we wel weer verder!
Zo hebben wij het ook gedaan, tweede bezichtiging handige vader mee gehad van mijn vriendin. Die heeft zelf in de jaren zeventig een oud huis (150m2) van onder tot boven helemaal verbouwd, van nieuwe vloeren tot keuken, tot badkamer. Die had dus wel een beetje gevoel voor wat er allemaal nodig zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Laatst online: 20-09 16:54

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:13:
Bedankt voor jullie reacties. Natuurlijk zijn we ons er ook van bewust dat er nog tig-k in geinvesteerd moet worden, wat ook in het eventuele bod tot uiting zal komen.
Als ik de woonplaats, de vraagprijs en het woonoppervak zo naast elkaar leg, zou ik zeggen dat de tig-k investering al in de vraagprijs zit. Of heb ik dat mis? 150m2 in Utrecht kan ook rustig 300-400.000 kosten namelijk. Dat is de vraagprijs plus 70.000 verbouwen.

Het is een beetje suf als een huis verkocht wordt en erbij vermeld wordt: 'dit huis dient gerenoveerd te worden', dat je dan 30k onder de vraagprijs gaat zitten omdat je er veel in moet investeren.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 20:17:
Ik denk dat je wel meer nodig hebt dan een handige klusser. Bij zo'n oud pand in Utrecht is het wel zaak om goed te weten hoe de fundering is en erbij ligt. Je wordt er niet vrolijk van als er paalrot blijkt te zijn. Dit komt vaak voor door fluctuerend grondwaterpeil en bij een pand van ~85 jaar oud zal het grondwater vast wel een keer verlaagd zijn geweest. Als de palen "droog" komen te staan dan kunnen ze gaan rotten.

Oude huizen hebben vaak geen kruipruimteventilatie omdat je zo koude binnen kreeg. Nadeel is dat er onder de begane grondvloer geen ventilatie is en daardoor krijgen zwammen e.d. een kans om je vloeren te slopen. Deze gaan vaak je vloerbalken te lijf en in erge gevallen moet de gehele begane grondvloer eruit. Ik heb het bij mijn oude werk een paar keer gezien, en da's best ingrijpend (understatement).

Ik wil je niet van een huis wegjagen hoor :+ , maar kijk alsjeblieft goed naar de staat en raak niet blind door verliefdheid op een woning.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In de buurt doen de huizen rond de 230, maar die zijn (volgens mij) niet zo gedateerd. WOZ is ongeveer 230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Bij zo'n pand moet je zeker een bouwkundige keuring doen. Maar dan moet je niet aankomen met een voorwaarde om te ontbinden als er meer dan €10k aan kosten uitkomt, dat je het grootste deel van een ton kwijt gaat zijn weet je nu nml ook al. Veel van dit soort discussies ontloop je trouwens door de bouwtechnische keuring af te ronden binnen de 3 dagen bedenktijd die je krijgt na het tekenen van het (voorlopig) koopcontract.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Laatst online: 19-09 15:10
Jheroun schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 14:36:
Bij zo'n pand moet je zeker een bouwkundige keuring doen. Maar dan moet je niet aankomen met een voorwaarde om te ontbinden als er meer dan €10k aan kosten uitkomt, dat je het grootste deel van een ton kwijt gaat zijn weet je nu nml ook al. Veel van dit soort discussies ontloop je trouwens door de bouwtechnische keuring af te ronden binnen de 3 dagen bedenktijd die je krijgt na het tekenen van het (voorlopig) koopcontract.
Je kan wel aangeven dat bij grove constructieve gebreken met een x bedrag je mag ontbinden, inrichting valt er dan sowieso buiten. Keuken, toilet, badkamer e.d. zijn allemaal smaakgebonden, hoe oud het ook is en vallen niet onder de bouwkundige kosten.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• AcXeller
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Ik heb destijds mijn bod gedaan onder voorwaarde dat er voor het tekenen nog een keuring plaatst vind. Dan ben je dus beide akkoord over de prijs en als er dan iets is wat je niet bevalt wat uit de keuring komt kan je de boel gewoon afblazen, heb je alleen kosten voor de keuring en verder niets.

In extreme gevallen zal je dan misschien ook wel weer een nieuw bod kunnen uitbrengen maar bij mij waren de kosten <5k en zoiets had ik dan ook al verwacht. Deze methode was trouwens zoals ze het bij mijn aankoopmakelaar het liefste doen, scheelt gewoon veel gezeur achteraf. Zie voorgaande reacties maar over de voorwaarden wanneer je wel of niet mag ontbinden.

Mijn YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Even een simpele vraag, we hebben de hypotheek bijna rond en gaan woensdag het koopcontract tekenen. Woensdag wil de hypotheker ook een taxatie van de woning doen. Het lijkt mij duidelijk dat alleen wij, de hypotheker en de bank de taxatiewaarde krijgen te horen en de makelaar/verkoper niet.

Mijn vriendin is bang dat als we eerst een taxatie hebben van de woning 's ochtends en we 's middags het contract gaan ondertekenen dat de verkoper/makelaar de taxatiewaarde die onze hypotheker heeft vastgesteld krijgt te horen en dit misschien zo/te hoog vindt, dat hij van de verkoop af ziet/contract niet zou willen tekenen.

Sowieso heeft de eigenaar een jaar geleden zijn huis laten taxeren en zijn we al een bod mondeling overeengekomen.

Dus vraag: taxatiewaarde die wordt vastgesteld door hypotheker blijft volgens mij iets waar de verkoper/makelaar niets mee te maken heeft toch?

[ Voor 8% gewijzigd door Tjeerd op 21-09-2009 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Laatst online: 22:55
Correct, de taxateur werkt voor jou.

Sowieso moet je niet gek opkijken als de taxatiewaarde precies overeenkomt met de koopsom :+

(En al zou de verkopende makelaar het te weten komen hoe een van z'n collega's (!) het huis schat dan nog zou hij er niets mee doen want voor z'n courtage zal het weinig uitmaken en binnen is binnen.)

[ Voor 44% gewijzigd door Rukapul op 21-09-2009 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pooh
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

Pooh

Lees eens een boek

Rukapul schreef op maandag 21 september 2009 @ 17:32:
Sowieso moet je niet gek opkijken als de taxatiewaarde precies overeenkomt met de koopsom :+
Het laatste jaar is dat wel een beetje minder gebruikelijk geworden. Er zijn nogal wat hypotheeknemers die rustig een eigen taxateur op je dak sturen als ze daar zin in hebben. En het is niet zo goed voor de naam van jouw taxateur als die 'onafhankelijke' een stuk lager uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 22:58

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Het begint er op te lijken, bod gedaan, tegenbod gekregen en opnieuw een bod gedaan.
Nu is het afwachten.

Een ding snap ik trouwens niet helemaal:
Ze noemen het 'in onderhandeling' als je zo heen- en weer aan het bieden bent.
Dan mogen ze niet tegelijkertijd onderhandelingen met een andere partij openen als ze dit niet van tevoren aangegeven hadden toch? De lopende onderhandeling moet dan eerst afgerond worden.

Maar als ze weten dat iemand anders meer wil betalen dan kunnen ze toch ook gewoon de verdere boden weigeren en dan alsnog met de nieuwe partij gaan onderhandelen?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Gonadan schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:34:
Een ding snap ik trouwens niet helemaal:
Ze noemen het 'in onderhandeling' als je zo heen- en weer aan het bieden bent.
Dan mogen ze niet tegelijkertijd onderhandelingen met een andere partij openen als ze dit niet van tevoren aangegeven hadden toch? De lopende onderhandeling moet dan eerst afgerond worden.
Het is niet netjes als een verkoopmakelaar op die manier twee potentiele kopers tegen elkaar uit zou willen spelen, maar het is niet verboden. (ook al denken een hoop mensen van wel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Jeroen V schreef op maandag 21 september 2009 @ 21:40:
Het is niet netjes als een verkoopmakelaar op die manier twee potentiele kopers tegen elkaar uit zou willen spelen, maar het is niet verboden. (ook al denken een hoop mensen van wel)
Zoiets vond ik ook bij de NVM inderdaad.
In principe moeten ze gewoon dooronderhandelen met de huidige sparringspartner maar als ze ergens anders meer ruiken is er niets dat ze tegen houdt om de onderhandelingen te verbreken.
Hangt zeker ook van de kwaliteit van de makelaar af? :D

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18-09 21:46

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ik denk dat je ook niet snel weet of de verkopers ook nog met andere kopers in onderhandeling zijn, dus zo'n verbod is m.i. ook een wassen neus.

Wat ik me wel afvraag: hoe kom je aan een goede, betrouwbare aannemer? Stel, je hebt 'n leuk huisje gevonden en natuurlijk laat je een bouwkundige keuring doen. Maar eigenlijk wil je nog wat meer: je wil je badkamer uitbouwen, en wat muurtjes verplaatsen etc. etc.

Hoe vind je iemand die een betrouwbare schatting kan geven van de kosten?

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Werkspot?

Is er trouwens een wezenslijk verschil tussen een laatste bod en een 'gewoon' bod?
Of zeg je dat meer om er druk op te leggen?

Onze makelaar wil namelijk een laatste bod doen om ze 'de tent uit te lokken'.
Anders moeten we door heen- en weer bieden naar elkaar toe krabbelen en dan komen we iets hoger uit.

Op zich geen slecht idee maar het klinkt zo als 'alles of niets'. :S

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BurningSheep
  • Laatst online: 17-12-2024
Gonadan schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:15:
Werkspot?

Is er trouwens een wezenslijk verschil tussen een laatste bod en een 'gewoon' bod?
Of zeg je dat meer om er druk op te leggen?
Dat doe je uiteraard om er druk op te zetten. Wat ga je doen als de tegenpartij vervolgens zegt geen interesse te hebben? Als je de woning per se wil hebben en ze wijzen je laatste bod af, dan heb je het spel gewoon verloren. Het spel verliezen betekent meestal dat het je meer geld gaat kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

BurningSheep schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 11:47:
[...]

Dat doe je uiteraard om er druk op te zetten. Wat ga je doen als de tegenpartij vervolgens zegt geen interesse te hebben? Als je de woning per se wil hebben en ze wijzen je laatste bod af, dan heb je het spel gewoon verloren. Het spel verliezen betekent meestal dat het je meer geld gaat kosten.
Maar doen ze dan nog een tegenbod? Zo van: "Voor blabla kan je het wel krijgen.".
Of is het gewoon klaar, op zich zie ik wel wat in het idee maar ik wil het huis ook wel graag hebben. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

De term bod of eindbod zegt ook niet alles. Het huis wat we nu hebben gekocht deden we een eerste bod, toen deed de eigenaar een zogenaamd "eindbod". Wij deden vervolgens ook ons eindbod. Uiteindelijk zijn de verkopers toch nog lager gegaan dan hun eindbod en wij net iets hoger dan ons eindbod - misschien niet logisch als je de term eindbod gebruikt, maar we waren al lang blij dat ze lager gingen dan hun eerste eindbod.

[ Voor 17% gewijzigd door Tjeerd op 22-09-2009 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-09 18:32

HenkS

Da_king alias HenkS

Tjeerd schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 12:25:
De term bod of eindbod zegt ook niet alles. Het huis wat we nu hebben gekocht deden we een eerste bod, toen deed de eigenaar een zogenaamd "eindbod". Wij deden vervolgens ook ons eindbod. Uiteindelijk zijn de verkopers toch nog lager gegaan dan hun eindbod en wij net iets hoger dan ons eindbod - misschien niet logisch als je de term eindbod gebruikt, maar we waren al lang blij dat ze lager gingen dan hun eerste eindbod.
t zegt helemaal niks inderdaad
Wij hadden te maken met een aankoopmakelaar toen we ons appartement te koop hadden staan. ik heb een hypotheek van 215000 op het appartement, stond te koop voor 224000,-

ze begonnen met 194000, uiteindelijk was hun allerlaatste bod na veel gedoe 210.000 en wij zaten toen op 215000. (de hypotheekwaarde, anders zou ik verlies maken)

toen heb ik als allerlaatste bod voorgesteld dat we het verschil zouden delen 212500. dit accepteerde ze niet, hun max was 210.000 en dit was hun allerlaatste bod (eindbod).

toen heb ik gezegd, dan laat maar zitten, dit was op een donderdag, ik dacht.. die waren zo enthousiast die laten het echt niet schieten op 2500,- en inderdaad, maandag ochtend om 9.00 uur... verkocht voor 212500 :-)

in de huidige markt weet de kopende partij gewoon dat ze het hard kunnen spelen, want de verkopende partij heeft vaak 'zorgen' of is bang dat ze er niet vanaf komen. Het is ook hun goed recht het te proberen, maar vergeet niet, als mensen gaan bieden op een huis, en het verschil is niet meer groot, dan laten ze het echt niet snel meer schieten hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Warbringer
  • Laatst online: 22-09 17:16
Ik heb anders een huis laten schieten voor een verschil van 5k. Ik wilde niet meer dan 255k bieden en de verkoper wilde minimaal 260k hebben. Nou dan niet :-) Is nu een half jaar geleden en staat nog steeds te koop...

I want to live forever, so far.. so good.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Het gaat er in mijn situatie meer om dat mijn makelaar een laatste bod wil doen maar dat we in principe best meer zouden willen betalen.
Als zo'n laatste bod dan inhoudt dat het alles of niets is wordt ik daar niet blij van.
Als het echter inhoudt dat zij alsnog een tegenvoorstel doen of dat wij alsnog zouden kunnen verhogen is er natuurlijk weinig aan de hand.

* Gonadan wil gewoon dat huis. :+

offtopic:
makelaar krijg ik straks weer aan de telefoon, dus die vraag ik ook wel genoeg.

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 22-09-2009 13:27 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Gonadan schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:27:
Het gaat er in mijn situatie meer om dat mijn makelaar een laatste bod wil doen maar dat we in principe best meer zouden willen betalen.
Als zo'n laatste bod dan inhoudt dat het alles of niets is wordt ik daar niet blij van.
Als het echter inhoudt dat zij alsnog een tegenvoorstel doen of dat wij alsnog zouden kunnen verhogen is er natuurlijk weinig aan de hand.

* Gonadan wil gewoon dat huis. :+

offtopic:
makelaar krijg ik straks weer aan de telefoon, dus die vraag ik ook wel genoeg.
jij bepaald wat en hoe er geboden wordt, niet de makelaar. Hij adviseert en voert uit wat jij wilt en niet andersom.
het is nooit alles of niets, je kan nog altijd meer bieden, alleen als je een laatste bod hebt gedaan, en de verkopende partij gaat er niet op in, en je doet dan alsnog een hoger bod, dan weten ze ook wel dat je gaat betalen wat ze als laatste tegenbod hebt gedaan.

het ligt ook beetje aan de situatie van de verkopers... hebben ze al een ander huis, hoe lang staat het al te koop.. je kan het best hard spelen als verkopende partij, maar jij moet je er wel fijn bijvoelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

/me & vriendinnetje vandaag getekend voor hypotheek + levering van een mooi stukje grond! :*)

Nu verder met selectie van de aannemer voor ons nieuwbouwhuis, samen met onze toekomstige buren (we hebben bouwgrond + bouwplan + vergunning gekocht voor een twee onder 1 kap woning!

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

HenkS schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:48:
jij bepaald wat en hoe er geboden wordt, niet de makelaar. Hij adviseert en voert uit wat jij wilt en niet andersom.
het is nooit alles of niets, je kan nog altijd meer bieden, alleen als je een laatste bod hebt gedaan, en de verkopende partij gaat er niet op in, en je doet dan alsnog een hoger bod, dan weten ze ook wel dat je gaat betalen wat ze als laatste tegenbod hebt gedaan.
Ja hij laat het ook aan mij, maar dat is zijn advies.
Ik wil het best gokken als het risico is dat ik meer moet betalen.
Ik wil het niet gokken als het risico is dat ik het huis helemaal niet meer kan krijgen.

Dat wil ik hem nog even meegeven, dat wij graag een lage prijs willen maar het huis niet willen laten schieten vanwege de drang om zo laag mogelijk uit te komen.
Dat hoeft de verkoper niet te weten maar mijn makelaar wel. ;)
het ligt ook beetje aan de situatie van de verkopers... hebben ze al een ander huis, hoe lang staat het al te koop.. je kan het best hard spelen als verkopende partij, maar jij moet je er wel fijn bijvoelen
Het staat nog niet lang te koop maar is ook al niet meer bewoond.
Ze zijn ook al behoorlijk gezakt en het laatste bod zou bijna tussen ons in liggen, iets meer aan onze kant natuurlijk.
Ik zou me er lekker bij voelen als 'nee' van hun niet een definitieve 'nee' zou zijn.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

Gonadan schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 13:54:
[...]

Ja hij laat het ook aan mij, maar dat is zijn advies.
Ik wil het best gokken als het risico is dat ik meer moet betalen.
Ik wil het niet gokken als het risico is dat ik het huis helemaal niet meer kan krijgen.

Dat wil ik hem nog even meegeven, dat wij graag een lage prijs willen maar het huis niet willen laten schieten vanwege de drang om zo laag mogelijk uit te komen.
Dat hoeft de verkoper niet te weten maar mijn makelaar wel. ;)

[...]

Het staat nog niet lang te koop maar is ook al niet meer bewoond.
Ze zijn ook al behoorlijk gezakt en het laatste bod zou bijna tussen ons in liggen, iets meer aan onze kant natuurlijk.
Ik zou me er lekker bij voelen als 'nee' van hun niet een definitieve 'nee' zou zijn.
het zal nooit definitief zijn, want dan verkopen ze niet. jouw bod zal hoogstens niet geaccepteerd worden, maar dat betekent niet dat je geen hoger bod meer kan doen... want ze willen er toch wel vanaf

kun je anders eens inzicht geven in waar ze zijn begonnen met bieden, waar jullie nu staan, en wat jouw makelaar nu als laatste bod adviseert?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

HenkS schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:02:
het zal nooit definitief zijn, want dan verkopen ze niet. jouw bod zal hoogstens niet geaccepteerd worden, maar dat betekent niet dat je geen hoger bod meer kan doen... want ze willen er toch wel vanaf

kun je anders eens inzicht geven in waar ze zijn begonnen met bieden, waar jullie nu staan, en wat jouw makelaar nu als laatste bod adviseert?
*knip*doetnietmeerterzake*knip*

Toch gedaan, ben benieuwd.

[ Voor 11% gewijzigd door Gonadan op 22-09-2009 16:09 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:35

Spotmatic

Ken sent me

Het is niet slim om het op een paar 1000 euro te laten schieten, nee. Maar ik heb makkelijk praten, want bij de aankoop van onze woning was er niet eens sprake van een onderhandeling.

In November 2008: vraagprijs 219.000, mijn bod 207.000. Volgende dag: bod geaccepteerd. Ik heb er echter wel bij gezegd dat dat gelijk ons eindbod was met een geldigheid tot de volgende dag 15.00 uur :)

Bij de verkoop van onze woning, in februari/maart van dit jaar, lag het anders. Daar ging wel een onderhandelingsproces aan vooraf. Vraagprijs 225.000 euro, eerste bod 210.000 euro, onze vraagprijs 224.000 euro, tegenbod 212.500 euro, vraagprijs 217.500, tegenbod 215.000 euro en dat hebben wij geaccepteerd (waren wel een beetje bang om de kopers bang te maken, zo ten tijde van de crisis). :)

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online
Wat betreft kosten die na de aanschaf komen kan het soms ook wel "auwie" doen, zoals eerder gemeld. In ons geval hadden we:

* ~850 = schuren/lakken houten vloer
* ~800 = vervangen slechte elektra, aanleggen nieuwe elektra
* ~8000 = complete verbouwing van badkamer
* ~11000 = complete heraanleg voor- en achtertuin (15m2 + 85m2)

Liege, liege, liegebeest!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 06:35

Spotmatic

Ken sent me

cailin_coilleach schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:23:
Wat betreft kosten die na de aanschaf komen kan het soms ook wel "auwie" doen, zoals eerder gemeld. In ons geval hadden we:

* ~850 = schuren/lakken houten vloer
* ~800 = vervangen slechte elektra, aanleggen nieuwe elektra
* ~8000 = complete verbouwing van badkamer
* ~11000 = complete heraanleg voor- en achtertuin (15m2 + 85m2)
Dat laatste is natuurlijk 'nice to have'. Maar wie geen groene vingers heeft of geen tuinmens is kan daar prima zonder mee. Zelf zou ik het geld liever IN het huis investeren (bijvoorbeeld aan betere isolatie, duurzaam opwekken warmte en stroom).

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
True, maar we hadden NU een kindvriendelijke tuin nodig, wat de vorige echt niet was. Het 's dus ookgeen ar hitectonisch hoogstandje geworden, maar eerder veilig en onderhoudsvriendelijk.

• HenkS

HenkS

Da_king alias HenkS

cailin_coilleach schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 17:09:
True, maar we hadden NU een kindvriendelijke tuin nodig, wat de vorige echt niet was. Het 's dus ookgeen ar hitectonisch hoogstandje geworden, maar eerder veilig en onderhoudsvriendelijk.
ehmm en dat kost 11000,- of heb je een 0 teveel getypt... of heb je HEEL veel grond...

ik weet dat een tuin laten aanleggen niet goedkoop is, maar 11.000

ik bedoel je kan toch ook zelf graszaaien of matten leggen? maar het is jouw keus. echter verbaas ik me hierover omdat je 3 regels eerder zegt dat het wel eens auwie kan doen (vloer schuren 800,-..) dan begrijp ik dat helemaal niet.

• Liegebeest
  • Nu online
Het is echt 11k, ja.

* 100m2 grond
* Oude tuin volledig weg + saneren, 40m3 afval (twee vrachtwagens)
* Twee nieuwe terrassen in achtertuin
* Tuinhuisje
* Zo'n 35m nieuw hek
* Zo'n 40m2 gras
* Tien dagen, twee man aan het werk, plus apparatuur

Nee, dit had ik niet zelf kunnen en/of willen doen. Ja, het was ons het waard :) Zie ook deze blogpost en deze.

EDIT:
Ter "verdediging": ik maak altijd een rekensommetje in m'n hoofd. Als ik het zelf zou doen heb ik waarschijnlijk twee keer zoveel tijd nodig als die professionals. Vergelijk ik (manuren * uurtarief) tussen beide situaties en is het goedkoper als ik het laat doen, dan doe ik dat ook. In dit geval zou vrij nemen om het zelf te doen veel duurder zijn geweest dan het laten doen.

Het zelfde met die electra die ik in het lijstje had gezet. Ik kan OF zelf twee dagen aanmodderen, OF het laten doen met de garantie dat het binnen een paar uurtjes echt goed is. Wederom was het goedkoper om uit te bestden dan om het zelf te doen en vrij te nemen.

[ Voor 42% gewijzigd door Liegebeest op 23-09-2009 12:09 ]

• Gonadan

Gonadan

HenkS schreef op dinsdag 22 september 2009 @ 14:02:
Pffff, dat was tien jaar van mijn leven.

Maar we hebben een overeenkomst.
We kregen inderdaad een tegenbod op ons laatste bod.
Met nog 2000 verschil voorgesteld om het verschil te delen.
Zij hebben hier 'ja' op gezegd.

Dus we hebben overeenkomst. :D
Nu blijft het nog even spannen natuurlijk maar het is op de goede weg.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Christoph
  • Niet online
HenkS schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:32:
[...]

ehmm en dat kost 11000,- of heb je een 0 teveel getypt... of heb je HEEL veel grond...

ik bedoel je kan toch ook zelf graszaaien of matten leggen? maar het is jouw keus. echter verbaas ik me hierover omdat je 3 regels eerder zegt dat het wel eens auwie kan doen (vloer schuren 800,-..) dan begrijp ik dat helemaal niet.
Bij ons was het 20.000 euro voor de tuin. 800m2.

Exl wat extra dingen zoals grondwaterpomp installatie etc.

[ Voor 5% gewijzigd door Christoph op 23-09-2009 13:09 ]

• Liegebeest
  • Nu online
Heb je een betere deal gehad dan wij :D

800m2... Ik wil wel eens wat plaatjes zien! Dat moet mooi zijn zeg.

• Tjeerd

Tjeerd

Jeej, vandaag de handtekeningen (stuk of twintig) gezet voor het koopcontract. Hypotheek is ook zo goed als rond, dus in principe eind oktober de sleutel. :Y)

[ Voor 32% gewijzigd door Tjeerd op 05-10-2009 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiramarVTM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 07:22
Ook maar even mijn ervaring delen met de aankoop van mijn nieuwe huis. Ik denk niet dat ik ooit nog ga verhuizen, ik heb het helemaal gehad met hypotheekadviseurs.

Even wat background info: 3 jaar geleden hadden mijn vriendin en ik een appartement gekocht, deze hebben we 3 maanden geleden verkocht (al iets eerder, maar toen passeerde de akte) en na 3 maanden tijdelijk thuis wonen krijgen we a.s. dinsdag de sleutel van ons nieuwe huis. De hypotheekadviseur toentertijd vond ik echt waardeloos, na het passeren van de akte kregen we nog enkele rekeningen, terwijl ik had aangegeven niet van dergelijke verrassingen gediend te zijn, en daarom alles bij de notaris geregeld wilde hebben.

Bij de aankoop van ons nieuwe huis hebben we daarom ook voor een andere hypotheekadviseur gekozen, en die heeft 3 (in mijn ogen dan...) verschrikkelijke fouten gemaakt, waarvan de laatste een uur geleden duidelijk werd toen ik gebeld werd door mijn vriendin. Juist om dit soort gezeik te voorkomen heb ik gekozen voor een hypotheekadviseur.

Dus, sit back and enjoy, in chronologische volgorde:

- Passeren akte verkoop appartement, volgens hypotheekadviseur moest er bij de notaris nog € 10.000,- afgerekend worden i.v.m. kosten makelaar, en de k.k. niet gedekt door overwaarde. Geen probleem, dit wisten we van tevoren, dus geen verrassing. Helaas bleek dit een week voor passeren € 11.600,- te zijn, € 1.600,- meer dan verwacht!

- Opzeggen huidige levensverzekering, want in de nieuwe hypotheek is dat gekoppeld. Volgens hypotheekadviseur kregen we bij opzeggen € 2.000,- en dat bleek ineens nog maar € 1.400,- te zijn. Alweer een tegenvaller van € 600,-

- Passeren akte aankoop huis a.s. dinsdag. Volgens de hypotheekadviseur zouden we niets bij moeten betalen, sterker nog, waarschijnlijk krijgen we c.a. € 100,- terug. Vriendin belt me zojuist op: Hey, we hebben de eindafrekening, of we € 967,- willen betalen.

Dat is dus € 1.600,- + € 600,- + € 967,- = € 3.167,- onvoorziene kosten. Ik heb geen verstand van dit soort dingen, daarom ga ik naar zo'n persoon. Maar dit is al de 2e keer dat het zo mis loopt. Je zou denken dat die mensen door jarenlange ervaring dit wel kunnen voorzien, maar helaas blijkt in mijn geval niets minder waar.

/rant

• Nomis
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
cailin_coilleach schreef op woensdag 23 september 2009 @ 12:30:
Heb je een betere deal gehad dan wij :D

800m2... Ik wil wel eens wat plaatjes zien! Dat moet mooi zijn zeg.
Hetzelfde hier... 20K en 600 M2... En dat grotendeels zelf gedaan. En 2 jaar elk weekend zo`n beetje kwijt...

Tuin 2005
Tuin 2008
Tuin 2009-1
Tuin 2009-2
Tuin 2009-3
Tuin 2009-4

En dan vind ik die 11.000 nog veel voor zo`n stukje!!

• Arfman
  • Laatst online: 21-09 23:21

Arfman

Drome!

HenkS schreef op woensdag 23 september 2009 @ 11:32:
[...]

Tuin aanleggen (uitgaande van kale zwarte grond die nog omgespit moet worden) is aantal m2 x 60 euro, als je het een beetje fatsoenlijk wilt laten doen. Heel makkelijk rekensommetje, klopt vaak aardig.

DRoME LAN Gaming | iRacing profiel | Kia e-Niro 64kWh | Hyundai Ioniq 28kWh | PV 5.760Wp |

• Liegebeest
  • Nu online
Inclusief hekwerken en dergelijke? Dan hebben we toch best wat te veel betaald in theorie... Oh well :)

*shrug*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08 20:56
cailin_coilleach schreef op zaterdag 26 september 2009 @ 17:15:
Inclusief hekwerken en dergelijke? Dan hebben we toch best wat te veel betaald in theorie... Oh well :)

*shrug*
Niet meerdere offertes aangevraagd?
En ach.. als je het geld toch over hebt. ;)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16-09 01:15

xdc

ik heb vandaag een nota van afrekening mogen ontvangen van de notaris
Deze berekend 5 dagen dagrente voor het transport.
As donderdag 1 oktober is de overdracht , dat zou betekenen dat hij mijn oude hypotheek pas aflost op
de dinsdag erna het weekend eroverheen.
Is dit normaal ? Kan iemand mij raad geven ?

Daarnaast heb ik een factuur ontvangen van mijn makelaar (verkopend)
die berekend mij funda topadvertenties bedragen a 70 euro per stuk plus btw.
Volgens mij kan de makelaar de btw verrekenen met de fiscus?
En horen deze bedragen niet aan mij worden te gefactureerd?
wie heeft advies ?

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

xdc schreef op maandag 28 september 2009 @ 12:44:

Daarnaast heb ik een factuur ontvangen van mijn makelaar (verkopend)
die berekend mij funda topadvertenties bedragen a 70 euro per stuk plus btw.
Volgens mij kan de makelaar de btw verrekenen met de fiscus?
En horen deze bedragen niet aan mij worden te gefactureerd?
wie heeft advies ?
BTW betaal je als particulier altijd over diensten en producten. Zie pakje boter in de supermarkt zit ook BTW op en deze betaal je ook zonder morren. Dus bij deze diensten betaal je het ook. De makelaar kan het inderdaad verrekenen bij de fiscus, maar dan moet hij de dienst voor zichzelf hebben aangeschaft en niet hebben doorverkocht. Zoals hij nu dus wel gedaan heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

Verwijderd schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:00:
[...]

BTW betaal je als particulier altijd over diensten en producten. Zie pakje boter in de supermarkt zit ook BTW op en deze betaal je ook zonder morren. Dus bij deze diensten betaal je het ook. De makelaar kan het inderdaad verrekenen bij de fiscus, maar dan moet hij de dienst voor zichzelf hebben aangeschaft en niet hebben doorverkocht. Zoals hij nu dus wel gedaan heeft.
Mag ik jou tekst zo interpreteren ?

dus de makelaar handelde in opdracht van mij , kocht die advertenties van funda.
Funda stelt of een factuur op mijn naam , dan dien ik de btw te betalen , net zoals bij een pakje boter.

Of geval B , makelaar schaft de dienst aan voor zichzelf , kortom funda stuurt de makelaar een nota met btw voor alle advertenties van die maand, De makelaar betaalt de btw , maar verrekend die met de fiscus.
En wij betalen nogmaals de btw ?

in geval B heeft de makelaar toch dubbel btw opgestreken?

Waarom al die moeite zul jeje afvragen? Mijn verkopend makelaar zei eerst altijd dat de funda ads de 1ste keer gratis waren , Nu het pand is verkocht moet ik opeens wel alle 2 de advertenties betalen.
Ok kan ik overheen komen , want kosten zijn nu eenmaal gemaakt.

Maar de makelaar beweert nu dat zij mij alleen de kosten door berekend zonder winst.
Dit klopt in dat verhaal mijnsinziens dus niet in geval B

Edit:

heb de makelaar een mail gestuurd met de tekst:

Nogmaals een email van mij, om een lang verhaal kort te maken
Kan er niet wat van de rekening af , dan voldoe ik gewoon de btw .

Mij was echt verteld dat de 1ste maal intrekking en heraanmelding geen kosten aan werden verbonden evenals de 1ste keer topadvertentie.

Dat er niks op papier is vastgelegd is natuurlijk nalatig van alle partijen.

Ik doe een beroep op uw coulance , om de factuur enigzins te middelen in de gemaakte funda kosten.
De courtage plus btw zijn conform afspraak.

Daarnaast dienen we nog een afspraak te maken voor de inspectieronde voor as donderdag.

hoogachtend,

Xdc

----

we wachten de reactie af

[ Voor 38% gewijzigd door xdc op 28-09-2009 13:18 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Hyp Hyper schreef op maandag 28 september 2009 @ 11:47:
[...]
Niet meerdere offertes aangevraagd?
Dat wel :) Deze was sowieso al duurder, maar over het algemeen een stuk professioneler. Z'n communicatie was uitstekend en helder, de voorbereiding liet niets te wensen over, enz. Dat vonden wij een stuk fijner dan een wazige kerel die mompelend wat in de catagalogus van z'n leverancier zat te bladeren dat "we er wel wat moois van maken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BoZ_
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-10-2020
xdc schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:05:
Of geval B , makelaar schaft de dienst aan voor zichzelf , kortom funda stuurt de makelaar een nota met btw voor alle advertenties van die maand, De makelaar betaalt de btw , maar verrekend die met de fiscus.
En wij betalen nogmaals de btw ?

in geval B heeft de makelaar toch dubbel btw opgestreken?
De BTW die hij aan Funda betaald mag hij inderdaad terugvorderen bij de belastingdienst. De BTW die de makelaar aan jou berekend moet hij echter weer aan de belastingdienst afdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hyp Hyper
  • Laatst online: 13-08 20:56
cailin_coilleach schreef op maandag 28 september 2009 @ 13:17:
[...]

Dat wel :) Deze was sowieso al duurder, maar over het algemeen een stuk professioneler. Z'n communicatie was uitstekend en helder, de voorbereiding liet niets te wensen over, enz. Dat vonden wij een stuk fijner dan een wazige kerel die mompelend wat in de catagalogus van z'n leverancier zat te bladeren dat "we er wel wat moois van maken".
Tja.. als er verder niet idioot verschil in de prijsopgaven zat zal het wel het geldende tarief in je woongebied zijn. Het is natuurlijk ook concurrentie-afhankelijk.
En natuurlijk is het belangrijk dat je er een goed gevoel bij hebt en dat een en ander netjes wordt uitgevoerd. (goedkoop duurkoop, halve prijs, 0 resultaat etc. etc.)

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sinds de overeenkomst met de verkopers is het wachten op de koopakte dus maar vast op zoek naar een hypotheek.
Op aanraden van onze makelaar een gesprek met een adviseur aangevraagd.
Ondertussen hebben we alvast hun voorwaarden ontvangen.

Er is keuze tussen een vaste prijs of provisie als beloning.

Afsluitprovisie:
• 0,5% - 2% van de hoofdsom
Jaarlijkse doorlopende provisie (10 termijnen):
• 0,25% - 0,50% van de hoofdsom

Is dat dan een keuze of moet je beiden doen? De afsluitprovisie is mij wel bekend maar de doorlopende heb ik nog nooit van gehoord. (sowieso is 2% afsluitprovisie wel erg enthousiast)

Daar tegenover staat dan de vaste prijs van 1% van de hoofdsom of een vooraf afgesproken prijs.
Dat snap ik dan even niet.
0,5% - 2% van de hoofdsom is toch gemiddeld minder gunstig dan 1% van de hoofdsom?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xdc

xdc

de makelaar heeft gereageerd:

Geachte heer xdc,

Wij zullen, om u tegemoet te komen, 1 x tophuis en 1 x intrekken en opnieuw aanmelden in mindering brengen op de nota.
De nota wordt dus verminderd met 140,= + 19% = 166,60.
Wij hopen dat u zich hierin kan vinden.

Groet, Makelaar X

----

Eind Goed al goed .

rest alleen de vraag of een notaris 5 dagen dagrente moet/mag berekenen ,
bij een overdracht op donderdag ,

[ Voor 14% gewijzigd door xdc op 28-09-2009 14:49 ]

slimmehotspot.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joopv
  • Niet online
Zijn er lijstjes van controlepunten als je voor de eerste keer een huis gaan bezichtigen?

Zonder meteen een bouwkundig adviseur mee te moeten nemen... ik hoop dat iemand al een stuk van zijn ervaring in beoordelen van bouwkundige staat en zo op papier gezet heeft. Boeken / websites enz, alles is welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Zonder meteen een bouwkundig adviseur mee te moeten nemen..
Gewoon wel doen dus. Tijdens een bezichtiging zullen leken als jij en ik er toch alleen maar de overduidelijke dingen uit pikken. Denk aan (oude) lekkages en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Question Mark
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-09 16:29

Question Mark

Moderator SSC/WOS

F7 - Nee - Ja

Denk dat je beter later kunt doen. Ga eerst zelf eens kijken of je het huis uberhaubt wat vind. Beetje lullig om een (betaalde) adviseur mee te nemen terwijl je zelf na vijf minuten al weet dat het toch geen huis voor je is.

Neem dan tijdens een tweede bezichtiging een bouwkundig adviseur mee. Deze stelt dan een rapport met evt. herstelkosten op waarmee je wat gerichter kunt bieden. Wat ook vaak gebeurd is dat er geboden wordt "onder voorbehoud van een bouwkundig rapport". Je kunt dan bijvoorbeeld afspreken dat een bepaald bod geldig is, mits er geen herstelwerkzaamheden van meer dan x euro uit het bouwkundig rapport komen.

MCSE NT4/2K/2K3, MCTS, MCITP, CCA, CCEA, CCEE, CCIA, CCNA, CCDA, CCNP, CCDP, VCP, CEH + zwemdiploma A & B

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Uiteraard zijn er wel wat dingen waar je zelf op kan letten (maar uiteraard wel in een later stadium een bouwkundige ernaar laten kijken), wat lijstjes:

http://www.bestaandhuisko...w=article&id=46&Itemid=27

http://www.hin.nl/page.asp?menu_id=46

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP
  • Laatst online: 18-09 13:16

EMP

Krulloos!

Huis gekocht!!!! :D

Eerder vroeg ik al advies voor een bouwval... uiteindelijk heb ik ervoor gekozen dat niet te doen. Teveel werk, te hoge prijs (voor mij dan).

Dat huis had ik voor een tweede maal bezichtigd op een dinsdag. Woensdag werd ik telefonisch benaderd door een makelaar waarbij ik eerder geïnformeerd had naar een huis (dat al verkocht bleek te zijn), over een ander huis dat nèt aangeboden werd. Toen ging het snel...

Donderdagavond bezichtigd. Leuk huis in leuke buurt, erg goede staat (structureel) maar behoefte aan modernisering (voornamelijk mbt de inrichting, badkamer, electriciteit). Het huis (uit '66) was op veel punten origineel, maar in goede staat. Wèl overal kunststof kantel/kiep ramen dubbelglas :D Vr. pr. 197.500 (wat ERG scherp in de markt gezet was, WOZ waarde 215 en kadasterinfo leverde op dat er de afgelopen vijf jaar de huizen gemiddeld rond de 200K a 210K opgebracht hebben).

Vrijdagochtend direct een definitief bod gedaan met voorbehouden (financiering, bouwtechnische keuring <5K en dat de CV installatie werkt (ketel moet wel vervangen worden, maar dat hoop ik uit te stellen tot het voorjaar)) van € 190 200. Ik huur nu dus kan snel accepteren (en de verkopers willen er snel vanaf), vandaar dat ik hoopte dat ik alsnog wat van de prijs af kon krijgen op deze manier. Vrijdag rond lunchtijd werk ik teruggebeld dat mijn bod geaccepteerd was echter wel onder de voorwaarden dat A) binnen 2 maanden de overdacht geregeld was en B ) ik het huis inclusief roerende goederen accepteer (wat netjes verwoord is dat ik alle zooi die er nog ligt (en dat is redelijk wat) erbij krijg).

Even over nagedacht, maar een uurtje later heb ik hun voorwaarden geaccepteerd! Dat was vrijdagmiddag anderhalve week geleden. Die avond ging ik een weekendje naar het buitenland dus die middag direct nog afspraken met De Hypotheker, de ING en de Rabobank gemaakt.

Vanochtend met de bouwtechnische keuring meegelopen. (Interressant! Als je zelf wilt gaan klussen moet je dat zeker doen!) De gesprekken met De Hypotheker en de ING bank heb ik inmiddels gehad, morgen de Rabobank, en dan maar kijken welke het beste is. Notaris is ook gekozen (www.degoedkoopstenotaris.nl FTW!), maar over de hypotheek ben ik nog niet helemaal uit.

Het gaat allemaal erg snel en hectisch, maar ik moet zeggen dat ik het allemaal minder moeilijk vind dan dat ik van te voren gedacht had.

Uiteraard een foto'tje :) (Den Bosch overigens ;))
Afbeeldingslocatie: http://i38.tinypic.com/103bbwj.png

Aanstaande vrijdag als het bouwtechnisch rapport inderdaad goed is ga ik de koopakte tekenen :>

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

@EMP: Gefeliciteerd! :)

Wij hebben zelf ook net een huis gekocht. De koopakte is getekend en we zijn nu bezig om de financiering definitief te krijgen, hiervoor loopt reeds een aanvraag bij de bank, alle aanvraag papieren en bijlages zijn al op de bus.

Nu doet zich het volgende probleem voor: het ging al slecht met het bedrijf waar ik werk, maar nu heb ik gisteren te horen gekregen dat ik per 1 november op straat sta. Balen natuurlijk. :( Ongelukkige timing ook aangezien we dus net een huis gaan kopen.

Natuurlijk ga ik direct op zoek naar een nieuwe baan. WW is ook in de picture maar ik ben honderd keer liever aan het werk. Wat betreft het aflossen van de hypotheek die gaat komen zie ik ook eigenlijk geen grote problemen, dat lukt ons wel. Het enige wat me op dit moment een beetje zorgen baart is dat de bank of de NHG 'lucht krijgt' van mijn hangende ontslag. Ik meen dat het de NHG is die een controle doet om te zien of je wel werk hebt enzovoorts.

Mijn vraag is: weet iemand op welk moment dit 'toetsmoment' van de NHG plaatsvindt? Is dit nog vóór het tekenen van de hypotheekovereenkomst met de bank, of kan dit ook daarna nog plaatsvinden? Of gebeurt het op een heel ander tijdstip, zoals de datum van overdracht (lijkt me een beetje laat)?

Het is niet de bedoeling dat de koop hierdoor niet door kan gaan. Met een tweede op komst kunnen we de ruimte van een normaal huis goed gebruiken, en een getekende koopakte zonder goede reden niet nakomen kost je een boete van 10% van de koopsom. :X

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Dat is wel even balen ja. Wat is exact de status van je hypotheekaanvraag? Is die al goedgekeurd? En op wat voor termijn loopt de voorbehoud van financiering af?

De vraag is natuurlijk ook wanneer de overdracht is. Ben je op het moment van de overdracht al werkeloos?

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

zwippie schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:31:
Mijn vraag is: weet iemand op welk moment dit 'toetsmoment' van de NHG plaatsvindt? Is dit nog vóór het tekenen van de hypotheekovereenkomst met de bank, of kan dit ook daarna nog plaatsvinden? Of gebeurt het op een heel ander tijdstip, zoals de datum van overdracht (lijkt me een beetje laat)?
Je zal een werkgeversverklaring in moeten leveren, alleen de kans dat je die nu krijgt is natuurlijk niet echt groot. (en dat is voor de bank en NHG de toetsing)

Edit: of had je die al ingeleverd? Voor NHG moet je doorgaans een formulier van de bank door je werkgever laten invullen.

[ Voor 9% gewijzigd door Jeroen V op 29-09-2009 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwippie
  • Niet online

zwippie

Electrons at work

Woy schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 16:48:
Dat is wel even balen ja. Wat is exact de status van je hypotheekaanvraag? Is die al goedgekeurd? En op wat voor termijn loopt de voorbehoud van financiering af?
De hypotheek aanvraag is op dit moment in behandeling. De uiterste datum (vbvf) zal (uit mijn hoofd) vóór mijn ontslagdatum vallen.
De vraag is natuurlijk ook wanneer de overdracht is. Ben je op het moment van de overdracht al werkeloos?
De werkelijke overdracht vind nog later plaats, op dat moment ben ik werkeloos (of niet natuurlijk, ligt eraan of ik zo snel werk kan vinden).
Jeroen V schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 17:06:
[...]

Je zal een werkgeversverklaring in moeten leveren, alleen de kans dat je die nu krijgt is natuurlijk niet echt groot. (en dat is voor de bank en NHG de toetsing)

Edit: of had je die al ingeleverd? Voor NHG moet je doorgaans een formulier van de bank door je werkgever laten invullen.
De werkgeversverklaring is dus al op de bus en ook bekeken, want op een ander formulier kwam namelijk nog een reactie/vraag van de bank.

Maar als dat formulier meteen de toetsing is, zoals je zegt, dan zit ik al weer een stukje rustiger. :)

How much can you compute with the "ultimate laptop" with 1 kg of mass and 1 liter of volume? Answer: not more than 10^51 operations per second on not more than 10^32 bits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Vanochtend de koopakte getekend *O* (overdracht vindt 16 november plaats). Er stond echter 1 verschil in wat ik niet verwacht had, en dat is dat de registratie van de koopakte geschrapt is. De makelaar zei dat dat op mijn verzoek was gebeurd, daar kan ik mij echter niets van herinneren.

Het zou kunnen dat hij het wel gevraagd heeft, maar ik heb er in ieder geval niet zelf om verzocht, en de verandering in het contract was voor mij dan ook een verrassing (al was het niet een punt waar ik heel erg op gelet heb).

Hij heeft het nogmaals uitgelegd wat het betekend, en zijn verhaal klonk goed (registratie kost geld en er is geen indicatie dat de registratie nodig zou zijn, vandaar schrappen). Ik heb vanochtend dus getekend.

Is het een goede keuze geweest om te schrappen, of moet ik het er alsnog in laten zetten (ik heb t/m dinsdag bedenktijd, dus zou het alsnog kunnen laten ontbinden / veranderen).
quote: Concept koopakte
Artikel 17 - Registratie koopakte
Vanaf de inschrijving is de koper beter beschermd tegen bijvoorbeeld levering van de woning door de verkoper aan een hogere bieder, faillissement van de verkoper en beslag op de woning. De werking van de inschrijving is beperkt tot zes maanden.
Nadat deze zes maanden zijn verstreken kan gedurende zes maanden geen koop van hetzelfde onroerende goed tussen dezelfde koper en verkoper worden ingeschreven.
quote: Definitieve koopakte
Artikel 17 - Registratie koopakte
Partijen geven de notaris hierbij niet de opdracht deze overeenkomst zo spoedig mogelijk in de openbare registers in te laten schrijven. De aan deze inschrijving verbonden kosten komen voor rekeing van niet van toepassing.
Op Veregiging eigen huis staat kort wat het betekend, maar of het een goede keuze is geweest om minder kosten te maken, of een dom risico is weet ik nog steeds niet :P

Opzich lijkt mij de kans dat de verkoper failliet gaat of aan een ander verkoopt laag (al heb ik het voor een hele scherpe prijs gekregen). Desondanks is dit natuurlijk een gevoel, ik kan niet in de boeken van de verkoper kijken...

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

zwippie schreef op dinsdag 29 september 2009 @ 17:13:
De werkelijke overdracht vind nog later plaats, op dat moment ben ik werkeloos (of niet natuurlijk, ligt eraan of ik zo snel werk kan vinden).
Hou er rekening mee dat de bank tot het moment van overdracht kan weigeren! Dan heb jij een probleem en bent 10 (of 20%) van de koopsom verschuldigd aan de verkoper van het pand. Dat kun je proberen op de bank te verhalen, maar geef je daarbij weinig kans.

Bedenk dus goed wat je doet. En als je op dit moment nog mogelijkheid tot ontbinden zou ik het heel open en eerlijk naar de bank toe spelen. Erg lullig voor je, maar anders neem je zelf een heel bewust een risico dat je die 10% aan de verkoper mag betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Liegebeest
  • Nu online
Hebben wij ook niet gedaan (registratie) omdat er tussen moment van tekenen en overdracht maar een paar weken zat. Volgens mij zelfs minder dan een maand.

EDIT:
En, gefeliciteerd natuurlijk!!

[ Voor 11% gewijzigd door Liegebeest op 02-10-2009 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EMP

EMP

Krulloos!

Oke, dan ga ik gewoon hopen dat ze geen gekke dingen doen. Bij mij is het tenslotte ook maar een paar weken :)

Edit: en gefeliciteerd DuDePrOdUcTiOnS!

[ Voor 16% gewijzigd door EMP op 02-10-2009 14:19 ]

My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ontbindende voorwaarden waren in eerste instantie afgelopen dinsdag afgelopen (overdracht had toen ook moeten plaatsvinden), maar zijn verlengd tot 29 okt omdat er nog geen bericht van Senter Novem was over het al dan niet toekennen van de koopsubsidie.. Nu heb ik gisteren bericht gekregen dat de koopsubsidie wordt toegekend.. *O* Er zal dus snel een afspraak gemaakt gaan worden om de overdracht te gaan doen (verkopende partij wil er zo snel mogelijk vanaf).. Dus binnenkort ben ik (voor het eerst) huiseigenaar.. :)

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25
Op welk in het aankoopproces is het gebruikelijk/handig een bouwtechnische keuring te laten verrichten. Doe je dit vóór je eerste bod als reden om ze een goed bod te plaatsen of is het gebruikelijker om het als ontbindende voorwaarde op te stellen als je eenmaal een bod hebt geplaatst?

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

nadroJ schreef op vrijdag 02 oktober 2009 @ 17:16:
Op welk in het aankoopproces is het gebruikelijk/handig een bouwtechnische keuring te laten verrichten. Doe je dit vóór je eerste bod als reden om ze een goed bod te plaatsen of is het gebruikelijker om het als ontbindende voorwaarde op te stellen als je eenmaal een bod hebt geplaatst?
Je kunt het vóór je bod doen, als je al vrij zeker er van bent dat je de woning wilt hebben en als je heel duidelijk wilt weten wat je moet vernieuwen/vervangen in het huis en ook het vermoeden hebt dat er redelijk wat moet gebeuren aan het huis. Het is handig om te weten wat het moet kosten en mocht het 20K of 30K aan kosten zijn dan kun je dat als argument gebruiken om van de prijs af te halen.

Maar meestal wordt de bouwtechnische keuring als ontbindende voorwaarde opgenomen, dus mocht jij financieel het zo hebben uitgerekend dat je met je bod rond kunt komen en bij een bouwtechnische keuring blijkt dat er toch ineens 30K extra onkosten komen, kun je dus de koop ontbinden. Mits je dus hebt gezegd dat je bij meer dan >5K onkosten (vernieuwen/reparatie/onderhoud) de koop ontbindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22:15
Bouw technische keuring doen nadat je bod is geaccepteerd, als er nog wat meer aan de woning moet gebeuren, dan tijdens het bieden redelijk werdt geacht kun je nogmaals proberen wat van de prijs af te krijgen.
Zo heb ik nog eens een 1200,- van de prijs afgekregen.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Cobb schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 09:58:
Bouw technische keuring doen nadat je bod is geaccepteerd, als er nog wat meer aan de woning moet gebeuren, dan tijdens het bieden redelijk werdt geacht kun je nogmaals proberen wat van de prijs af te krijgen.
Zo heb ik nog eens een 1200,- van de prijs afgekregen.
Zo'n keuring is natuurlijk niet bedoeld om nog wat van de prijs af te krijgen. Het is bedoeld om bij onvoorziene grote uitgaven nog een mogelijkheid te hebben om onder de koop uit te komen.

Natuurlijk kun je nog eens onderhandelen als er blijkt dat er nog € 10.000 verbouwd moet worden, maar het lijkt me dat je het liefst hebt dat er gewoon niks uit de keuring komt. Als je het als input voor de onderhandelingen wilt gebruiken is het IMHO netter om het voor of tijdens de onderhandelingen te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Echt niet te geloven, weer een nieuw verhaal.

Binnen twee weken hadden we alles geregeld (hypotheek, notaris, koopakte getekend) en 30 oktober zouden we de sleutel krijgen. Maar nu zijn er problemen met een mogelijke hypotheek die nog rust op het huis.

Notaris gaat nu proberen erfgenamen op te sporen en het kan wel weken duren voordat we weer meer weten, aangezien de erfgenamen ook officiele documenten moeten opvissen en tekenen.

[ Voor 53% gewijzigd door Tjeerd op 05-10-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen V

Jeroen V

yadda yadda yadda

Tjeerd schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 18:02:
Echt niet te geloven, weer een nieuw verhaal.

Binnen twee weken hadden we alles geregeld (hypotheek, notaris, koopakte getekend) en 30 oktober zouden we de sleutel krijgen.
Das niet leuk..... Een kleine verlichting zal de financiele compensatie zijn die je hierdoor kunt opeisen.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 00:25
Woy schreef op maandag 05 oktober 2009 @ 10:09:
[...]

Zo'n keuring is natuurlijk niet bedoeld om nog wat van de prijs af te krijgen. Het is bedoeld om bij onvoorziene grote uitgaven nog een mogelijkheid te hebben om onder de koop uit te komen.

Natuurlijk kun je nog eens onderhandelen als er blijkt dat er nog € 10.000 verbouwd moet worden, maar het lijkt me dat je het liefst hebt dat er gewoon niks uit de keuring komt. Als je het als input voor de onderhandelingen wilt gebruiken is het IMHO netter om het voor of tijdens de onderhandelingen te doen.
Dank voor de antwoorden allen.

Interessant. Vandaag (nadat ik dit bericht gelezen heb) een keuring geregeld nog vóór het uitbrengen van een bod. We weten dat er sowieso veel moet gebeuren en dat zouden we als in ons bod bijberekenen. Ik hoop uiteraard dat er geen verborgen gebreken of andere zaken naar voren komen. Mocht dat wel het geval heb je imho wel een punt om je bod bij te stellen. Wat handiger is (vooraf/tijdens bieden) zal moeten blijken.

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Notaris gaat nu proberen erfgenamen op te sporen en het kan wel weken duren voordat we weer meer weten, aangezien de erfgenamen ook officiele documenten moeten opvissen en tekenen.
Dit kan maaaaaanden duren... Lullig voor je, maar ik zou wel een deadline afspreken met de familie, waarna jij er zonder verplichting onderuit kan als je wilt.. Je kunt ook kijken of het niet mogelijk om de familie toch er aan te houden, dan wel ze in gebreke te stellen wegens niet leveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 19-09 16:52
Echt niet te geloven, weer een nieuw verhaal.[...]
Da's een bijzondere situatie ;)

Zijn de bedenktijd van de koopakte en eventuele ontbindende voorwaarden voor de verkoper verlopen? In dat geval kun je de verkopende partij in gebreke stellen en eisen dat ze alsnog aan hun contractuele plicht voldoen, danwel jullie compenseren voor de (aantoonbare) schade.

Wanneer er geen redelijk uitzicht meer is dat de overdracht conform afspraak tot stand zal komen, behoort ook het ontbinden van het koopcontract tot jullie mogelijkheden. Dan moet overigens wel duidelijk zijn dat verkoper op essentiele punten in gebreke zal blijven. Een paar dagen uitstel van de overdracht is niet perse een essentieel punt, maar dat is interpretatie van mijn kant. Gaat het om een langere periode van uitstel, dan denk ik dat het wel een essentieel punt is. Een extreem voorbeeld ter illustratie: je hebt je huis niet gekocht om het pas in 2012 te kunnen bewonen. Een zodanige vertraging zou dus wel reden zijn tot ontbinding.

Misschien willen jullie liever niet ontbinden (je hebt niet voor niets juist dit huis gekocht), maar de verkoper wil het tegen de achtergrond van de huidige woningmarkt wellicht nog minder graag :) Dus hebben jullie een behoorlijk sterk pressiemiddel in handen. Maak er wijs gebruik van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjeerd

Tjeerd

Nou, we hopen er uiteindelijk wel uit te komen met de verkoper. En dit huis willen we heel graag, dus mocht het een paar weken langer duren is dat geen onoverkomelijk iets. We hebben van de week contact met de notaris en dan horen wel weer wat de volgende stappen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 17-09 16:21

Mojo

The Power Within

Mijn vriendin en ik hebben vandaag ook de laatste stukken bij de notaris getekend. We hebben een appartement gekocht van €156.000 (+ €52.000 over 6 jaar).

Plattegrond

Zit ook nog een parkeerplaats en berging in de kelder bij.

We hebben een hypotheek van €168.000. Deze bestaat uit €45.000 banksparen, €85.000 spaarverzekering en de rest aflossingsvrij. 5,35% rente en NHG. De spaarverzekering staat opgenomen in Box 3. We hebben toch nog geen vermogen van €40.000 en het geld is dus niet verpand aan de hypotheek.

Omdat we een spaarverzekering hebben (zit een overlijdingsrisicoverzekering in) en een losse arbeidsongeschiktheidsverzekering (eenmalig €935,-) krijgen we in totaal 0,2% rente korting. Zo'n AOV heb je inderdaad geen drol aan, maar omdat het 0,1% rentekorting geeft is het wel interessant.

We lossen ook meer af dan moet, omdat we na 6 jaar de bouwgrond t.w.v. €52.000 in principe volledig aflossingsvrij kunnen kopen.

Het leuke aan deze constructie is, dat je de eerste 6 jaar gratis op de grond woont en dus geen rente betaald. Na 6 jaar kan je de grond kopen voor het genoemde bedrag, of een canon betalen van €3600 per jaar. Terzijnertijd is ons inkomen voldoende gestegen om dat te betalen... :-)

Keuken hebben we ook al gekocht. Catalogusprijs: €12.000. Betaald: €6.000. Stelletje afzetters. :P

Uiteindelijk dus per maand €721,- aan bruto rente kwijt, plus €150,- aan aflossing. Netto maandlasten: ~€570,-

[ Voor 8% gewijzigd door Mojo op 06-10-2009 01:07 ]

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hebben jullie ook nog advies voor het vinden van een klein appartement of een studio om te huren in Rotterdam? Mijn budget is € 500-600 per maand. Op Marktplaats vind je vooral kamers en vervolgens huizen vanaf € 1000,- huur per maand.

Mist er een heel segment of dien ik op andere plekken te zoeken hiervoor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sempy
Mojo schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 01:04:
Omdat we een spaarverzekering hebben (zit een overlijdingsrisicoverzekering in) en een losse arbeidsongeschiktheidsverzekering (eenmalig €935,-) krijgen we in totaal 0,2% rente korting. Zo'n AOV heb je inderdaad geen drol aan, maar omdat het 0,1% rentekorting geeft is het wel interessant.
Als je die AOV enkel voor de korting neemt, denk ik dat het niet echt een interessante keuze is:

voordeel: 168k x 0,1% = €168 bruto p.j.
Hiervan had je 42% met je aangifte IB kunnen verrekenen -> nettovoordeel €98

Je bent dus bijna 10 jaar bezig om die AOV terug te verdienen. Als je die €935 in plaats van in de AOV als eerste inleg voor banksparen had gebruikt, had je hier 10 jaar onbelast 5,35% rente over ontvangen en was dit bedrag gegroeit tot € 1.575. Dit levert je ~€600 meer op.

Ik weet niet voor hoe lang die extra korting geldt, maar bij sommige hypotheken is dit enkel voor de eerste rentevaste periode. Met een beetje pech verloopt dan de korting voor je hebt terugverdiend.
Pagina: 1 ... 22 ... 85 Laatste

Dit topic is gesloten.