Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
De appartementenmarkt in Eindhoven ligt goed op z'n reet. Bij ons in het gebouw (Veldm. Montgomerylaan, vlakbij het station) vlogen de appartementen een paar jaar terug nog als warme broodjes weg, met maximaal 1 tot 2 maanden in de verkoop. Inmiddels staat mijn appartement nu een jaar te koop, met nog 7 anderen. Aan de prijs ligt het niet, want er zijn mensen die uit wanhoop de prijs drastisch hebben laten zakken tot onder het niveau van 2003, en ook dat helpt niet. Er zit gewoon geen beweging in de markt momenteel.HenkS schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 10:43:
maar ja, de grote MAAR, ons eigen appartement verkopen.... we hebben een vrij luxe appartement tegen het centrum van Eindhoven in een goede buurt, vorig jaar was de gemiddelde!! verkooptijd in ons complex nog geen 2 maanden, maar ja de tijden zijn anders en nu hebben we het (pas) 5 weken te koop staan.
Ik waarschuw je dus om vooral niet te kopen voordat je app verkocht is. Ik heb dat wel gedaan en dat kost me momenteel klauwen met geld, maar op het moment dat ik kocht was er nog niks aan de hand. Niemand had het kunnen voorspellen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Twijfel... Misschien toch slim om te wachten tot zij zekerheid heeft (ook op papier), zodat we het in 1keer 'goed' kunnen doen... Dan kun je bij ons in het dorp en directe omgeving al kijken naar nieuwbouw of een zeer ruimte 2 onder 1 kapper (die zitten net boven de 2 ton in de vraagprijs)
[ Voor 5% gewijzigd door djidee op 17-06-2009 17:13 ]
"Mekker, blaat"
[ Voor 16% gewijzigd door Rukapul op 17-06-2009 17:22 ]
(Als je er eenmaal een paar jaar woont, dan is dat vrijstaande kasteel de volgende stap, maar dromen mag altijd
We willen er zowieso fors op vooruit gaan.. Al is het huurhuis echt value voor money hoor.. Boven hebben we 2 ruime kamers, 1 minder grote kamer.. Vrij grote woonkamer, nette keuken.. Alleen de slecht geisoleerde schuur, de krappe wc (geen wastafeltje mogelijkheid) en de krappe douche zijn minpunten aan onze huidige woning... En voor mezelf is de tuin (9 bij 11 meter achter, en voor 9 bij 3 meter ofzo) een flink nadeel. Ik hou daar niet zo van...Maar dinnetje wel, maar om dat op orde te krijgen (coniferen planten, gras steken, zwaaien) enzo heeft aardig wat zweet gekost...Rukapul schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:21:
Mijn primaire insteek zou zijn of je er wat betreft kosten/qualiteit op vooruit gaat en dat kan ik me bijna niet voorstellen met zo'n huur. Regel dat vaste contract en koop daarna dat huis wat je eigenlijk wilt hebben.
Ja, we houden het nog wel een jaartje/2 jaartjes uit daar.. Maar omdat de prijzen flink droppen begin je toch wel wat twijfelen (en heb er ook wel zin aan ergens).... En hoop gewoon echt dat ik (en dinnetje) in deze regio kunnen blijven wonen... Vrienden/roots liggen daar wel, voor haar ook wel werk, voor mij wat minder, dus dat rijden neem ik dan maar voor lief.. No way dat ik naar de randstad ga, daar kun je met dit budget bijzonder weinig (en dan neem ik de mentaliteit, drukte en files enzo nog niet mee in mijn overweging)Jaspertje schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:32:
Inderdaad, hoe lang wil je anders in dat andere huis wonen voordat je verder wil? Gewoon wachten en, indien de situatie het toelaat, meteen het huis kopen wat je wil hebben en waar je 30 jaar kan wonen
(Als je er eenmaal een paar jaar woont, dan is dat vrijstaande kasteel de volgende stap, maar dromen mag altijd)
[ Voor 34% gewijzigd door djidee op 17-06-2009 17:45 ]
"Mekker, blaat"
Huis is van buiten behoorlijk netjes, maar van binnen zwaar verwaarloosd. Er zal een heleboel aan moeten gebeuren om het uberhaupt leefbaar te maken.
Er zit bijvoorbeeld helemaal geen verwarming in (alleen de leidingen van gaskachel), de vloer moet volledig vervangen worden, badkamer is uitgewoond, keuken is ook aan vervanging toe..
Nu hou ik wel van klussen en vind ik dat dus geen probleem.
Voorwaarde is wel dat ik de financiele ruimte moet hebben om de verbouwing te kunnen betalen. Heb bij vrienden gezien hoeveel ellende je je op de hals haalt als je alles zelf wil doen, en onder de streep kost elke maand zelf (langer) verbouwen ook geld gezien de dubbele lasten in die periode. De (te) grote klussen ga ik me dus niet aan wagen.
Er moet dus wat van de prijs af
Heeft iemand ervaring met ex-huurwoningen van woningbouw? Kan ik er vanuit gaan dat er minder of juist meer onderhandelruimte is?
emoties aan de kant van de verkoper zullen minder een rol spelen, maar kan me ook voorstellen dat dat juist een nadeel is.
" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Verwijderd
Wij hebben ons oog laten vallen op een nieuwbouw woning. Hierbij krijgen wij te maken met z.g.n Bouwrente.
Stel: Het huis is over 1 jaar vanaf nu klaar, in dit jaar betaal ik de hypotheekrente over 180.000. Bij de rabobank kwamen we op 620,00 euro p/m aan rente / aflossing.
Deze 180.000 euro betaal ik geleidelijk aan de ondernemer; ik koop eerst grond voor 60.000, dan de fundering voor 20.000 etc.
Over het geld dat nog niet is opgenomen, ontvang ik in de meeste gevallen 'depotrente'. Nu vraag ik mij af: Waar komt die depotrente terecht? Kan ik dit vrij opnemen, en heb ik voor de komende tijd weinig maandlasten, of wordt dit op 1 of andere manier anders uitgekeerd?
[ Voor 10% gewijzigd door Rukapul op 17-06-2009 21:04 ]
Randstad gaat je echt wel lukken voor 260k hoor, ga volgende week voorlopig koopcontract tekenen voor een hoekhuis in de randstad en valt binnen jullie budget. Ik wil juist in de randstad blijven zodat ik weinig files heb met mijn werkdjidee schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 17:42:
[...]
Ja, we houden het nog wel een jaartje/2 jaartjes uit daar.. Maar omdat de prijzen flink droppen begin je toch wel wat twijfelen (en heb er ook wel zin aan ergens).... En hoop gewoon echt dat ik (en dinnetje) in deze regio kunnen blijven wonen... Vrienden/roots liggen daar wel, voor haar ook wel werk, voor mij wat minder, dus dat rijden neem ik dan maar voor lief.. No way dat ik naar de randstad ga, daar kun je met dit budget bijzonder weinig (en dan neem ik de mentaliteit, drukte en files enzo nog niet mee in mijn overweging)
Zelf heb ik wel een beetje mijn twijfels over het feit of het verstandig is om nu te kopen echter zijn de prijzen al iets gezakt, die hoekwoning had ik anders niet kunnen kopen. Echter heb ik een tijdje geleden een overstap gemaakt van baas en ben er goed op vooruit gegaan, dit verwacht ik niet nog een keer te krijgen. Zodra de markt weer aantrekt (over 1 of 2 jaar
Dat en het feit dat je toch een keer risico's moet nemen doet me beslissen om het toch maar te doen. Werkeloosheid die nu goed in het nieuws is hoop ik te overleven maar we zullen het wel zien.
Het hoekhuis wat ik hierboven beschrijf is een ex-huur van een groot bedrijf geweest, ze verhuurden dit aan werknemers. Ten opzicht van de originele prijs (waren tussentijds gezakt) zijn we 10% lager uitgekomen. Deze woning stond echter wel al een half jaar te koop.sanderb schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 18:56:
Heb bij vrienden gezien hoeveel ellende je je op de hals haalt als je alles zelf wil doen, en onder de streep kost elke maand zelf (langer) verbouwen ook geld gezien de dubbele lasten in die periode. De (te) grote klussen ga ik me dus niet aan wagen.
Er moet dus wat van de prijs af
Heeft iemand ervaring met ex-huurwoningen van woningbouw? Kan ik er vanuit gaan dat er minder of juist meer onderhandelruimte is?
emoties aan de kant van de verkoper zullen minder een rol spelen, maar kan me ook voorstellen dat dat juist een nadeel is.
Voor wat betreft het klussen geef ik je gelijk, echter kan je het ook doen zoals ik het wil gaan doen. Je knapt je slaapkamer en woonkamer op en trekt er in, de rest doe je terwijl je er woont. Het huis wat ik wil kopen is netjes genoeg om dit zo te kunnen doen, mocht je een bouwval hebben kan het moeilijker zijn echter is dit wel een manier om de kosten zo laag mogelijk te houden.
[ Voor 24% gewijzigd door AcXeller op 17-06-2009 21:15 . Reden: Reactie sanderb ]
Wordt verrekend met de rente die je moet betalenVerwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 20:27:
Aan de ervaringsdeskundigen hier:
Wij hebben ons oog laten vallen op een nieuwbouw woning. Hierbij krijgen wij te maken met z.g.n Bouwrente.
Stel: Het huis is over 1 jaar vanaf nu klaar, in dit jaar betaal ik de hypotheekrente over 180.000. Bij de rabobank kwamen we op 620,00 euro p/m aan rente / aflossing.
Deze 180.000 euro betaal ik geleidelijk aan de ondernemer; ik koop eerst grond voor 60.000, dan de fundering voor 20.000 etc.
Over het geld dat nog niet is opgenomen, ontvang ik in de meeste gevallen 'depotrente'. Nu vraag ik mij af: Waar komt die depotrente terecht? Kan ik dit vrij opnemen, en heb ik voor de komende tijd weinig maandlasten, of wordt dit op 1 of andere manier anders uitgekeerd?
Mijn huis wordt op dit moment ook gebouwd en ben halverwege, dus ben een halve ervaringsdeskundige
Normaal is de depotrente gelijk aan* de rente die je moet betalen. Dus aan het begin heb je een depot van 180K en nog niks uit het depot opgenomen. dan ontvang je €620 aan rente en wordt €620 aan rente in rekening gebracht. Dus netto €0. Je neemt 60K op. Dan wordt nog steeds €620 aan rente in rekening gebracht. Maar er zit nog maar €120K in depot. Dus dat levert nog maar €413 op. De €206 verschil moet je zelf bijlappen. Je kan rente tijdens de bouw meefinancieren. Vraag bij je hypotheekadviseur hoe dat werkt en of het aantrekkelijk is.
*bij mij is het niet helemaal zo: ik heb een gedeelte spaarhypotheek en een gedeelte aflossingsvrij. het ene gedeelte is 5,3%, het andere 5,5% rente. Als dat in depot zit, ontvang ik 5,4% rente (=gemiddelde van de 2). Maar nu wil het "toeval" dat het gedeelte waar ik 5,5% over betaal groter is dan het 5,3% gedeelte. Dus ook al zat mijn bouwdepot vol, ik moest nog steeds iets rente betalen, aangezien ik dus iets minder ontving dan dat ik moest betalen. Maar dat verandert aan bovenstaand voorbeeld niet echt wat
[ Voor 25% gewijzigd door Raymond op 17-06-2009 21:10 . Reden: damnit, kwamen net een paar reacties tussendoor waaien. ]
Verwijderd
Bedankt voor je reactie! Maar in beginsel betaal jij dus 0? Totdat je de grond koopt etc, je gaat gewoon in de loop der tijd meer betalen omdat je bouwdepot lager is, en dus de rente hierover ook minder wordt.Raymond schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:10:
[...]
Wordt verrekend met de rente die je moet betalen![]()
Mijn huis wordt op dit moment ook gebouwd en ben halverwege, dus ben een halve ervaringsdeskundige
Normaal is de depotrente gelijk aan* de rente die je moet betalen. Dus aan het begin heb je een depot van 180K en nog niks uit het depot opgenomen. dan ontvang je €620 aan rente en wordt €620 aan rente in rekening gebracht. Dus netto €0. Je neemt 60K op. Dan wordt nog steeds €620 aan rente in rekening gebracht. Maar er zit nog maar €120K in depot. Dus dat levert nog maar €413 op. De €206 verschil moet je zelf bijlappen. Je kan rente tijdens de bouw meefinancieren. Vraag bij je hypotheekadviseur hoe dat werkt en of het aantrekkelijk is.
*bij mij is het niet helemaal zo: ik heb een gedeelte spaarhypotheek en een gedeelte aflossingsvrij. het ene gedeelte is 5,3%, het andere 5,5% rente. Als dat in depot zit, ontvang ik 5,4% rente (=gemiddelde van de 2). Maar nu wil het "toeval" dat het gedeelte waar ik 5,5% over betaal groter is dan het 5,3% gedeelte. Dus ook al zat mijn bouwdepot vol, ik moest nog steeds iets rente betalen, aangezien ik dus iets minder ontving dan dat ik moest betalen. Maar dat verandert aan bovenstaand voorbeeld niet echt wat
Ik denk dat ik qua hypotheek op hetzelfde als jij uitkom, dat zal ook een (gedeeltelijke) aflossing / spaar hypotheek worden.
Zijn er verder zaken waar ik op moeten letten tijdens de bouw? (Rente / hypotheek technisch)
PreciesVerwijderd schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 21:26:
Bedankt voor je reactie! Maar in beginsel betaal jij dus 0? Totdat je de grond koopt etc, je gaat gewoon in de loop der tijd meer betalen omdat je bouwdepot lager is, en dus de rente hierover ook minder wordt.
Zat, maar die kan je beter aan je adviseur vragenZijn er verder zaken waar ik op moeten letten tijdens de bouw? (Rente / hypotheek technisch)
Verwijderd
Klopt, zoals gezegd hebben we gisteren een gesprek gehad.. als je thuis bent heb je altijd meer vragenRaymond schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 22:02:
Zat, maar die kan je beter aan je adviseur vragenDie hangen af van je eigen voorkeuren en situatie
Toch even goed het nieuws in de gaten houden en even alvast contactopenen met onze adviseur. Zou een hele grote meevaller worden als we ook de NHG zouden krijgen.
"If u do something do it with style, or do it at all."
Hier kan ik bij aansluiten. Wij hebben een klein jaar geleden een nieuw huis gekocht, ditmaal nieuwbouw. De 10% kosten koper die er bij ons vorige huis (een bestaand huis) bij kwamen vallen in het niet bij de kosten voor de keuken, badkamer, vloeren, stukadoren en het schilderen van de muren. Als je meteen na het tekenen bij de Notaris de hypotheek gaat betalen valt het met rente tijdens de bouw wel mee, maar als je zoals wij niet meteen twee hypotheken wilt betalen komt de rentelast gedurende de bouwtijd ook nog bovenop je hypotheek.fisherman schreef op woensdag 27 mei 2009 @ 14:47:
[...]
VON, meestal bij een nieuwbouwhuis lijkt inderdaad vaak goedkoper, maar is het vaak niet.
Denk er bijvoorbeeld aan dat er bouwrente kan zijn door verlopen termijnen voor passering van akte.
Daarnaast kan je rekenen op rente tijdens de bouw. Deze rente ontstaat, doordat er geld uit het bouwdepot opgenomen is. Over het bouwdepot krijg je evenveel rente als dat je betaalt, dus zolang het in het depot zit, kost het niets. De termijnen die betaald zijn van rente uit het bouwdepot, daarover moet je gaan betalen.
Deze rente wordt komt normaalgesproken neer op 4,5 tot 5 % van het geleende bedrag.
Overdrachtsbelasting is 6 procent. De rest van de kosten koper moet je bij een VON koop betalen, zoals notariskosten. Het verschil is dus maximaal 1,5 % tov kosten koper.
Daarnaast wordt een nieuwbouwhuis doorgaans casco opgeleverd, waardoor het nodige aangeschaft moet worden, maar het wel meer naar eigen smaak ingericht kan worden.
Al met al ben je dus vaak wel duurder uit, maar heb je wel je eigen spullen kunnen kiezen.
N.B. de meeste banken gaan er trouwens vanuit dat de waardevermeerdering van meerwerk de helft is van de kosten daarvan.
Een nieuwbouwhuis is zeker niet goedkoper, er gaat alleen wat minder naar de belastingdienst
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Dan moet je niet zeggen dat er teveel moet gebeuren, of valt het verplaatsen van die weg daar ook onder?Tjeerd schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:10:
Hah, krijgen vanochtend een e-mail van de verkopend makelaar van een huis wat we hebben gezien wat te duur was (eerst 325, toen 299 en nu 279). We hadden al laten weten dat er teveel moest gebeuren aan het huis en dat het huis te duur was voor ons. In de e-mail zegt de makelaar nu tegen ons dat de verkoperr het huis wel voor een nog lagere prijs wil verkopen. Tja, het huis staat al veertien maanden te koop, dus die verkoper begint nu wel erg wanhopig te worden. We hadden serieus er nu op in gegaan, mits het maar niet aan een drukke weg zou staan
Waarom? Omdat het kan!!
Ook het feit dat het voor ons te een drukke weg is hadden we de makelaar al laten weten, maar goed, hij kan het altijd proberen natuurlijk. Op zich vind ik het netjes dat hij het probeert, geeft voor ons aan dat de verkoper het huis echt kwijt wil.Lolhozer schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 11:43:
[...]
Dan moet je niet zeggen dat er teveel moet gebeuren, of valt het verplaatsen van die weg daar ook onder?
[ Voor 3% gewijzigd door Tjeerd op 19-06-2009 11:48 ]
www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.
Wat dat betreft doet hij het goed, maar het geeft wel heel erg de wanhoop van de verkopende partij aan.
Hoezo?Jheroun schreef op donderdag 18 juni 2009 @ 16:17:
[...]
Hier kan ik bij aansluiten. Wij hebben een klein jaar geleden een nieuw huis gekocht, ditmaal nieuwbouw. De 10% kosten koper die er bij ons vorige huis (een bestaand huis) bij kwamen vallen in het niet bij de kosten voor de keuken, badkamer, vloeren, stukadoren en het schilderen van de muren. Als je meteen na het tekenen bij de Notaris de hypotheek gaat betalen valt het met rente tijdens de bouw wel mee, maar als je zoals wij niet meteen twee hypotheken wilt betalen komt de rentelast gedurende de bouwtijd ook nog bovenop je hypotheek.
Een nieuwbouwhuis is zeker niet goedkoper, er gaat alleen wat minder naar de belastingdienst
Op nieuwbouw in België betaal je gewoon 21% BTW, dat is toch meer dan 10% kk.
Overigens krijg je als je een ander huis koopt max 12500€ van de kk terug, nooit meer dan je betaald hebt en nooit meer dan je moet betalen.
In mijn geval:
- appartement gekocht ==> 16000€ kk
In de toekomst (*edit* --> 1 van de 2 dus):
- woonhuis (wss rond de 250000€)==> 25000kk - 12500kk app = 12500€ kk
- Bouwgrond (wss rond de 100000€) ==> 10000kk - 10000kk app = 0€ kk
Bestaat een dergelijk systeem niet in Nederland
Kosten Koper is in nederland een verzamelnaam voor verschillende kosten die je moet maken bij de aanschaf van een bestaand huis. Dit is oa overdrachtsbelasting, maar ook notaris en makelaarskosten.
Ik denk dat het de overdrachtsbelasting is dan.Raymond schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:16:
Waarom zou de overheid kk terug betalen?
Kosten Koper is in nederland een verzamelnaam voor verschillende kosten die je moet maken bij de aanschaf van een bestaand huis. Dit is oa overdrachtsbelasting, maar ook notaris en makelaarskosten.
Wij noemen dat deel beschrijfgeld.
De overheid zou dat kunnen doen omdat je het al eens betaald hebt.
Zoiets bevorderd het doorstromen.
We hebben nog notariskosten en hypotheekkosten.
in Nederland heb je kosten koperEngineer Stewie schreef op vrijdag 19 juni 2009 @ 12:48:
[...]
Ik denk dat het de overdrachtsbelasting is dan.
Wij noemen dat deel beschrijfgeld.
De overheid zou dat kunnen doen omdat je het al eens betaald hebt.
Zoiets bevorderd het doorstromen.
We hebben nog notariskosten en hypotheekkosten.
in Belgie heb je groot of kleinschrijfgeld afhankelijk van de kadastrale waarde van de woning (ja ik ben bezig met het kopen van ee huis in belgie)
In belgie zijn de percentages (mits je groot schrijfgeld hebt) dus hoger dan de kostenkoper in Nederland, dit komt vooral omdat de notariskosten in Belgie veel hoger zijn dan hier (ja t kan dus nog veel erger).
Daar staat wel tegenover dat in Belgie de huizen veel goedkoper zijn en je betaald maar 6% over je verbouwingskosten als het huis ouder is dan 5jaar (geld dus niet voor nieuwbouw logischerwijs), maar dan betaal je dus 6% ipv 19% over aanschaf keuken, aannemer, vloer etc etc... dus dat scheelt nogal.
maar idd, groot schrijfgeld (heb je op de meeste woningen) is in Belgie meer dan de kk in Nederland. (maar ja een hoger % over een lager bedrag is naar verhouding vaak nog lager)
Klopt, erg simpel!odysseus schreef op woensdag 17 juni 2009 @ 16:37:
Glasweefselbehang is echt zo'n beetje het simpelste spul dat je maar kunt verzinnen...je smeert gewoon de muur in met lijm, laat iemand aan de bovenkant het behang vasthouden (echt tegen het plafond aan) en de tweede persoon drukt het een beetje tegen de muur en snijdt het aan de onderkant af tegen de vloer/plint. Vervolgens even goed strak strijken/duwen en je kan door met de volgende baan...het 'moeilijkste' is nog om de banen beetje netjes op elkaar aan te laten sluiten, maar ook dat stelt echt niets voor. Zodra het geheel droog is, kan je het verven en dan is het klaar - het is echt simpeler dan een gemiddeld Ikea-meubel in elkaar zetten, zeg maar.
(en nee, ik ben absoluut geen ervaren klusser)
MAAR, wat vooral bij oude huizen het probleem is. Je ziet namelijk bijna alles door glasweefselbehang. Ons huis is 40+ jaar oud en had een kachel erin zitten. Deze is verwijderd maar je ziet nog precies waar hij gestaan heeft. Erg jammer, dus als je wat geld over hebt. Ga voor spuiten (stuc). Dat gaan wij ook zeker doen.
-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8
Het is dus wel 21% BTW in België, 19% is in Nederland denk ik.HenkS schreef op maandag 22 juni 2009 @ 08:32:
[...]
in Nederland heb je kosten koper
in Belgie heb je groot of kleinschrijfgeld afhankelijk van de kadastrale waarde van de woning (ja ik ben bezig met het kopen van ee huis in belgie)
In belgie zijn de percentages (mits je groot schrijfgeld hebt) dus hoger dan de kostenkoper in Nederland, dit komt vooral omdat de notariskosten in Belgie veel hoger zijn dan hier (ja t kan dus nog veel erger).
Daar staat wel tegenover dat in Belgie de huizen veel goedkoper zijn en je betaald maar 6% over je verbouwingskosten als het huis ouder is dan 5jaar (geld dus niet voor nieuwbouw logischerwijs), maar dan betaal je dus 6% ipv 19% over aanschaf keuken, aannemer, vloer etc etc... dus dat scheelt nogal.
maar idd, groot schrijfgeld (heb je op de meeste woningen) is in Belgie meer dan de kk in Nederland. (maar ja een hoger % over een lager bedrag is naar verhouding vaak nog lager)
Ik had groot beschrijfgeld (10% Vlaanderen, 12% Wallonië en Brussel), omdat het kadastraal inkomen over de 770€ is (iets van 1200€ ofzo was het).
Ik heb in totaal een 12% bovenop de aankoopprijs betaald, bestaande uit:
- 16000€ beschrijfgeld
- 4000€ notaris en hypotheekkosten
Nu is het zo als je later wilt doorstromen naar een grotere woning je normaal (duurder huis, ook groot beschrijf) je 12500€ terugkrijgt van die in mijn geval 16000€.
Dan zijn de kosten koper voor je 2de huis ineens een pak lager terwijl je in Nederland terug de volle pot mag dokken.
Dit geldt enkel als je je eerste huis verkoopt en niet een huis erbij koopt.
Er wordt in België overigens verwacht dat je die 20000€ zelf ophoest, al kan je ze desgewenst meelenen. Soms laten ze het toe in de hypotheek, soms moet je een persoonlijke lening aangaan.
Als je jezelf genoeg tijd geeft, kan je op iets moois komen. Dat hebben we aan de lijve ondervonden. Het is zonder immo en dat scheelt ook wel in de verkoopprijs. Met een immo zou de prijs zeker 20.000€ hoger geweest zijn.
@ Egineer Stewie
Inderdaad, klein beschrijf is tot 745€ KI. (bij 3 kinderen is dat iets meer) Wij gaan trouwens lenen met alle kosten inbegrepen. Bank doet er blijkbaar niet moeilijk over (je moet wel méér verdienen dan 3.000€ gezamenlijk blijkbaar)
[ Voor 19% gewijzigd door Blackminister op 22-06-2009 10:55 ]
Hoe meer je weet, des te meer je beseft dat je eigenlijk niets weet
spannend dus...
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Spreek je dan over 3000€ netto of bruto?Blackminister schreef op maandag 22 juni 2009 @ 10:53:
@ Egineer Stewie
Inderdaad, klein beschrijf is tot 745€ KI. (bij 3 kinderen is dat iets meer) Wij gaan trouwens lenen met alle kosten inbegrepen. Bank doet er blijkbaar niet moeilijk over (je moet wel méér verdienen dan 3.000€ gezamenlijk blijkbaar)
Ik ken een gezin die de 3000€ netto niet haalt (met moeite 2500€) en toch het beschrijfgeld meegeleend heeft.
3000€ bruto samen hebben ze wel.
Volgens mij telt een harde grens niet en ligt het er gewoon aan wat je wil lenen.
Anyway, banken tellen stom.
Wij zijn een koppel, ik heb een master of sience graad, mijn vriendin is ongeschoold. Samen hebben we ongeveer 3000€ netto loon. Mijn vriendin werkt overigens 3/4de.
Verder hebben we als gezamelijke secundaire voorwaarden:
- 1 bedrijfswagen, alle kosten betaald door werkgever
- 200€ maaltijdcheques per maand
- hospitalisatieverzekering voor beiden (via mijn werk)
- groepsverzekering (pensioensparen) voor mij
- vlaamse zorgverzekering betaald voor beiden door mijn werkgever
- verder nog voor 100€ cadeaucheques per jaar voor nieuwjaar/verjaardag (mijn werk)
Dit alles telt voor 0,0 mee, terwijl het mij toch een 700 € per maand uitspaart, als het al niet meer is (ik heb ongeveer 250l diesel/maand nodig).
Een gezin dat 3000€ verdient zonder andere arbeidsvoorwaarden kan evenveel lenen als ons, terwijl daar hoogstwaarschijnlijk toch nog een auto vanaf moet.
In België kan je je woning maar beperkt in mindering brengen en loont het dus om eigen spaargeld aan te spreken.
We gaan vanaf volgende maand (juist alle rekeningen betaald + meubels gekocht) opnieuw sparen voor ons huis (een 10 jaren plan).
Ik ben bereid nog 1 maal te verhuizen en daar wil ik dan in blijven wonen tot minstens mijn pensioen.
Als ik dat al haal zullen we wel zien wat we gaan doen
Zo vreemd is dat natuurlijk niet, zodra je je baan verliest/arbeidsongegeschikt raakt worden dit soort extraatjes ook niet meegenomen in eventuele uitkeringen (in NL iig niet).Engineer Stewie schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:54:
[...]
Dit alles telt voor 0,0 mee, terwijl het mij toch een 700 € per maand uitspaart, als het al niet meer is (ik heb ongeveer 250l diesel/maand nodig).
Een gezin dat 3000€ verdient zonder andere arbeidsvoorwaarden kan evenveel lenen als ons, terwijl daar hoogstwaarschijnlijk toch nog een auto vanaf moet.
Bovendien kan een bank deze inkomsten niet gebruiken als zekerheid als jij in gebreke blijft, op een leaseauto leg je geen beslag, op jouw maandsalaris wel.
Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?
Ik wil ook
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Afgelopen woensdag gesprek gehad en de bank zag geen problemen \o/ Blijkt dat we het zelfs ruim kunnen kopen, dus dat is altijd een fijn gevoel.Koetjeboe schreef op vrijdag 12 juni 2009 @ 11:48:
[...]
En vandaag akkoord gekregen voor een redelijke ontbindingsdatum, pfewHad het erg vervelend gevonden als het daarop had moeten stoppen maar we gaan dus door...woensdag gesprek bij de Rabobank...
We zouden ongeveer op een rente van 5.9% uitkomen bij 10 jaar vast. Wat volgens mij redelijk 'gemiddeld' is.
[ Voor 27% gewijzigd door _starbuck_ op 22-06-2009 21:43 ]
Bij de gemeente_starbuck_ schreef op maandag 22 juni 2009 @ 20:59:
weet iemand waar je de WOZ-waarde van een huis kunt opzoeken?
voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om eigen huis, maar een potentieel te kopen huisLoneGunman schreef op maandag 22 juni 2009 @ 21:29:
[...]
Bij de gemeenteEven inloggen met je DigiD, et voila.
[ Voor 100% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:13 ]
Ik heb het gevoel dat je het met een flink pak zout moet nemen.
In eerste instantie viel een buurt mij tegen, ik vond dan 'Financieel Beperkten' en 'Stoere Motorrijders'.
Dan denk ik (bevooroordeeld, ik weet het) aan Tokkies en Flodders.
Tot ik voor de zekerheid de buurt van mijn ouweheer eens op ging zoeken, daar stond hetzelfde.
En die hebben inderdaad één straat met scooterknutselende ellende en de rest is rustig.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of kijk je er überhaupt niet naar.
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Ik weet het niet ik heb er bij de aanschaf van mijn huis wel naar gekeken maar ben in de praktijk gewoon een keer of 3 in de buurt wezen wandelen (max. 30 min.) op verschillende dagen en tijdstippen.Gonadan schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:38:
Hoeveel waarde hechten jullie eigenlijk aan de buurteigenschappen van Funda?
Ik heb het even bij mijn huis gekeken en dat lijkt ook heel kromGonadan schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:38:
53,7% tussen modaal en 2 maal modaal, en 46,3% 2 maal modaal of meer. ( Dat kan wel redelijk kloppen )
En daar staat inderdaad ook Financieel beperkten en Stoere motorrijders onder. Maar met die inkomens verdeling zie ik niet hoe financieel beperkten in het plaatje past. En alhoewel er vast wel de nodige motor rijders zullen wonen, zijn dat echt niet type Hell's Angel, maar gewoon de normale tour rijders.
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
du -ba --max-depth=1| sort -nr | awk ' {printf("%20.2f MB %-s %-s %-s %-s %-s %-s\n", $1 / (1024*1024)+"MB\n", $2,$3,$4,$5,$6,$7)}'
Verwijderd
vriendin en ik hebben een leuk huisje op het oog (in tilburg), en we gaan
nu de onderhandelingsfase in.... spannend dus.
Het is heel netjes afgewerkt allemaal, alleen de badkamer en keuken zijn wat
verouderd, maar dat willen we op termijn vernieuwen.
In principe kunnen we zonder verbouwing verhuizen en wanneer het ons (financieel) uitkomt
het huis stukje bij beetje aanpassen.
Het is onze bedoeling om hier een periode van 5 tot 10 jaar te wonen, en dan de
'volgende stap' naar een groter huis te maken.
Wat ik me afvraag is hetvolgende: op welke punten kun je een huis het beste aanpassen / verbeteren
om het later met wat winst te verkopen ? Wat zet het meeste zoden aan de dijk?
Het is overigens niet mogelijk om een aanbouw te plaatsen, en het woonoppervlak te vergroten.
Maar ik zat meer te denken aan modernere keuken/badkamer, dakkapel, dubbele beglazing en dergelijke.
Nice play. Ik ben benieuwd, bijna 10% eraf is wel netjesTwisted schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:28:
Net een bod uitgebracht van €310000. Vraagprijs is €341000. Ik ben benieuwd hoe ze reageren aangezien dit mijn definitief bod is.
Dingen als een dakkapel of dubbele beglazing zijn goede waardevermeerderaars.
Bij een keuken of badkamer moet je goed in je achterhoofd houden dat het een smaakafhankelijk iets is.
Mocht jij een specifieke smaak hebben is de kans redelijk aanwezig dat het meerendeel het niet leuk vindt, neem je een standaard nette badkamer zullen meer mensen het waarderen maar misschien is de waardevermeerdering dan minder.
En zoals Thundernet al aangeeft krijg je maar een deel van je investering terug.
Het is dus belangrijk om alleen investeringen te doen waar je zelf ook voordeel van hebt en ook echt zelf behoefte aan hebt. Anders is het gewoon weggooien van je geld.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Is te weinig eraf in deze markt... Al ligt het er natuurlijk wel aan hoelang het te koop stond..Finwe schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:01:
[...]
Nice play. Ik ben benieuwd, bijna 10% eraf is wel netjes
Als je uiteindelijk op 10% eraf terecht komt doe je het gemiddeld wel aardig.
Beter is om daar nog onder te bieden. Ik zou gewoon 300.000 hebben geboden...
Kom je uiteindelijk nog op een hypotheek uit van 330.000 euro ongeveer. pfffff.
(Dan heb je trouwens een leuk bruto jaarsalaris. 330.000 / 4,5 = 73.333 euro per jaar... als dit je maximum te lenen bedrag zou zijn geweest...)
Tweeverdieners?Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:11:
(Dan heb je trouwens een leuk bruto jaarsalaris. 330.000 / 4,5 = 73.333 euro per jaar... als dit je maximum te lenen bedrag zou zijn geweest...)
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Die berekening is wel erg kort door de bocht, hoe hoger je salaris word hoe meer ruimte er is om over de 4,5 maal grens te gaan.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:11:
[...]
Is te weinig eraf in deze markt... Al ligt het er natuurlijk wel aan hoelang het te koop stond..
“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”
Vind ik ook te kort door de bocht. Naast hoe lang een huis te koop staat, hangt het er ook maar vanaf hoe verkopers het huis in de markt zetten. Sommigen laten het taxeren en gooien daar nog eens 10% bovenop, anderen zetten juist een heel scherpe prijs neer. Uiteindelijk gaat het er maar om dat het huis jou zoveel waard is, vergeleken met alle andere huizen. Wij hebben laatst een huis gekocht met 7% eraf, maar nog geen spijt van gehad als ik zie wat er verder in de markt staat voor die prijs!Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:11:
[...]
Is te weinig eraf in deze markt... Al ligt het er natuurlijk wel aan hoelang het te koop stond..
Volgens mij is de berekening die Funda hanteert (of in ieder geval het bedrijf waar zij de gegevens halen) gebaseerd op een vrij grote omgeving. Ik woon in een straat waar best wat dure en luxe huizen staan (mijn huis niet, dus misschien trek ik het gemiddelde wel omlaagGonadan schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 08:38:
In eerste instantie viel een buurt mij tegen, ik vond dan 'Financieel Beperkten' en 'Stoere Motorrijders'.
Dan denk ik (bevooroordeeld, ik weet het) aan Tokkies en Flodders.
Tot ik voor de zekerheid de buurt van mijn ouweheer eens op ging zoeken, daar stond hetzelfde.
En die hebben inderdaad één straat met scooterknutselende ellende en de rest is rustig.
Wat zijn jullie ervaringen hiermee? Of kijk je er überhaupt niet naar.
Zou me niet verbazen als de cijfers gebaseerd zijn op een postcode gebied (en dan misschien zelfs alleen gebaseerd op de cijfers van de postcode).
The #1 programmer excuse for legitimately slacking off: "My code's compiling"
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
We vinden de vraagprijs voor het huis zeer redelijk. Het huis is tamelijk nieuw (2002), heeft een grote tuin (1100m²), is met energiebesparende technieken gebouwd e.d.
Aan de andere kant: huizeprijzen dalen sterk en de hypotheekverstrekekrs zjin zeer conservatief geworden. Dat moet de prijs zeker drukken.
Waarom is dat te weinig? Ik zou me best kunnen voorstellen dat je een huis koopt en gewoon de vraagprijs biedt. Het ligt er helemaal aan wat de vraagprijs is, lijkt me.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:11:
[...]
Als je de vraagprijs redelijk vindt, waarom bied je dan 10% eronder? Dat strookt niet met elkaar, zeker niet als het je uiterste bod is. Dan wil je het niet echt hebben of je hoopt dat de mensen wanhopig zijn.Twisted schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:27:
Wij zijn inderdaad tweeverdieners.
We vinden de vraagprijs voor het huis zeer redelijk. Het huis is tamelijk nieuw (2002), heeft een grote tuin (1100m²), is met energiebesparende technieken gebouwd e.d.
Aan de andere kant: huizeprijzen dalen sterk en de hypotheekverstrekekrs zjin zeer conservatief geworden. Dat moet de prijs zeker drukken.
[ Voor 30% gewijzigd door MrScratch op 23-06-2009 12:34 ]
Look behind you! A three headed monkey!
Verwijderd
Veel mensen zijn over die 4,5 heen gegaan, vooral ook in Amerika.Woy schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:14:
[...]
Die berekening is wel erg kort door de bocht, hoe hoger je salaris word hoe meer ruimte er is om over de 4,5 maal grens te gaan.
Ook tweeverdieners die maximaal gaan zitten... Als starter vind ik dat nog wel kunnen, maar zou toch altijd 1 a 1,5 salaris aanhouden.
Verwijderd
Ookal wil je iets graag hebben, kun je toch altijd proberen iets van de vraagprijs af te krijgen. Lijkt me juist wel logisch...MrScratch schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:31:
[...]
Als je de vraagprijs redelijk vindt, waarom bied je dan 10% eronder? Dat strookt niet met elkaar, zeker niet als het je uiterste bod is. Dan wil je het niet echt hebben of je hoopt dat de mensen wanhopig zijn.
Dus jij betaalt altijd de vraagprijs als je iets graag wilt hebben... (hmmm, wat zoek jij op dit moment, misschien kan ik het aan je verkopen..)
Tuurlijk, het staat vrij om te proberen. Degene die betaalt, bepaalt. Als je echter het huis graag wilt hebben en je vind de prijs redelijk, dan zou het kunnen dat je bang bent dat iemand over jouw prijs heen gaat en dan loop je het mis. Dan is het misschien een strategie om dichter bij de vraagprijs te gaan zitten. Als het je niets kan schelen als je het misloopt, dan is dik onder de vraagprijs bieden ok, maar loop je flinke kans dat je het niet gaat krijgen.Verwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:39:
[...]
Ookal wil je iets graag hebben, kun je toch altijd proberen iets van de vraagprijs af te krijgen. Lijkt me juist wel logisch...
Dus jij betaalt altijd de vraagprijs als je iets graag wilt hebben... (hmmm, wat zoek jij op dit moment, misschien kan ik het aan je verkopen..)
Meestal zit er wel wat speling in inderdaad. Als ik iets op marktplaats zet dan gooi ik er ook altijd een beetje extra op. Als iemand dan hapt op je vraagprijs is het mooi mee genomen. Over een huis wordt bijna altijd onderhandeld (als ik het maar over de aanvaarding). Zelf vind ik het normaal om op 1 van de 2 te proberen jeVerwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:39:
[...]
Ookal wil je iets graag hebben, kun je toch altijd proberen iets van de vraagprijs af te krijgen. Lijkt me juist wel logisch...
voorkeur te halen.
Voor mijn nieuwe huis (vorige week gekocht

Uiteindelijk bleek dat ik niet veel meer heb betaald dan zij hebben gedaan een paar jaar geleden (en dat verklaart ook waarom ze niet echt veel met de prijs wilde zakken).
Maar damn het kopen van een huis blijft toch een spannende aangelegenheid, het gaat om best forse bedragen en je moet best veel regelen (het is mijn 2de huis dat ik koop, maar blijft spannend en je moet op zoveel dingen letten en zoveel informatie verwerken), maar ik heb er toch zin in
Mmm zoveel andere potentiële kopers zijn er vaak niet. Een makelaar zegt vaak wel dat er meerdere mensen komen kijken, maar die doen niet altijd een bod. Toen ik bezig was met mijn bod te bedenken waren er ook al diverse kijkers geweest, maar voor zover ik weet heeft niemand anders een bod gedaan (waren vooral mensen die voor de eerste keer kwamen kijken, die zijn nu dus te laatMrScratch schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:12:
[...]
Tuurlijk, het staat vrij om te proberen. Degene die betaalt, bepaalt. Als je echter het huis graag wilt hebben en je vind de prijs redelijk, dan zou het kunnen dat je bang bent dat iemand over jouw prijs heen gaat en dan loop je het mis. Dan is het misschien een strategie om dichter bij de vraagprijs te gaan zitten. Als het je niets kan schelen als je het misloopt, dan is dik onder de vraagprijs bieden ok, maar loop je flinke kans dat je het niet gaat krijgen.
Vroeger was het toch zo dat als je in onderhandeling was niemand er meer tussen in kon? Dus als een verkoper je bod niet accepteerde, maar met een tegenbod kwam dan kon er toch niemand tussen. (is mij ooit verteld)
Maar goed aan de andere kant, een verkoper kan ook je bod afslaan en je verder niet serieus nemen, maar gezien het feit dat het nu vrij lastig is om je huis kwijt te raken zal een verkoper dat niet snel doen, die is misschien gigantisch blij dat er inmiddels iemand een bod doet
Ik heb me ook een beetje laten opnaaien door de makelaar. Ik wilde ook zo snel mogelijk een openingsbod doen, want wilde niet dat deze kans aan mij voorbij ging...
Overigens heb ik nu dus ook een huis te koop

[ Voor 29% gewijzigd door .Gertjan. op 23-06-2009 13:23 ]
Firesphere: Sommige mensen verdienen gewoon een High Five. In the Face. With a chair.
Maar waar zijn dan al die bouwval klusprogramma's op gebaseerd? Er moeten toch investeringen zijn die wel waardeverhogend zijn, anders heeft het (financieel gezien) geen zin om oude huizen op te knappen.ThunderNet schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 11:52:
Volgens mij is het ruwweg de helft van de investering in waardevermeerdering. Dus keuken van 10k levert 5k extra op voor de waarde.
Voor je eigen woongenot misschien? Als je nu een dakkapel laat zetten van 10 000 euro en je verkoopt pas over 10 jaar je huis met een meerwaarde van 5000 euro (vanwege die dakkapel) dan heb je toch de afgelopen 10 jaar extra woongenot gehad voor 500 euro per jaar?croxz schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:20:
[...]
Maar waar zijn dan al die bouwval klusprogramma's op gebaseerd? Er moeten toch investeringen zijn die wel waardeverhogend zijn, anders heeft het (financieel gezien) geen zin om oude huizen op te knappen.
Er zijn heus wel mensen die er voor willen betalen, maar de truc is en blijft dat je in een dergelijk geval opknapt met redelijk spul dat niet zo duur is. Mensen die geen zin hebben om zelf veel te doen betalen dan toch graag meer en dan kun je ook winst maken. En vooral het verschil tussen uitgewoonde huurwoning naar net huis brengt veel op.croxz schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:20:
[...]
Maar waar zijn dan al die bouwval klusprogramma's op gebaseerd? Er moeten toch investeringen zijn die wel waardeverhogend zijn, anders heeft het (financieel gezien) geen zin om oude huizen op te knappen.
Heb zo in 2006 een huis gekocht voor 98.000, daar een Ikea keuken van 3.000 euro in gezet en nog een paar duizend uitgegeven aan wat vloeren (laminaat en tegel) en decor (behang, verf etc.) en in 2008 verkocht voor 115.000. Dat is toch zo'n 12.000 stijging (meerwaarde minus investering) die je voor het grootste deel niet kunt verklaren door de markt. (de stijging was er toen al grotendeels uit)
(winst had ik nog niet echt vanwege de kosten koper, maar we konden wel mooi zonder schuld verkassen naar een ander huis)
[ Voor 6% gewijzigd door Hyp Hyper op 23-06-2009 13:42 ]
Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)
Zelf doen.croxz schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 13:20:
Als je het zelf opknapt met een knap budget kan je relatief gezien al veel meer terug verdienen.
En inderdaad, dat zijn echt bouwvallen, als een huis in zo'n slechte staat is moet je wel, anders verkoopt het sowieso niet.
Nog een punt: het is TV. Dus leuke projecten worden uitgezonden.
Er zijn ook vast tientallen mensen die hetzelfde proberen maar gewoon verlies lijden
Net als die klus en tuin-in-puin programma's, ze laten de 'prachtige' resultaten zien maar de deelnemers zitten wel met opengebroken gemeentelijke afscheiding en/of andere rotzooi die ze zelf mogen opruimen na de opnames.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
De reden daarvoor is heel simpel. Wij kunnen niet meer bieden dan 310k. Max van onze financiele mogelijkheden.MrScratch schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 12:31:
[...]
Als je de vraagprijs redelijk vindt, waarom bied je dan 10% eronder? Dat strookt niet met elkaar, zeker niet als het je uiterste bod is. Dan wil je het niet echt hebben of je hoopt dat de mensen wanhopig zijn.
Tevens weten we dat het huis al 6 maanden te koop staat en dat over een paar maanden het nieuwe huis van de veropende partij af is. Niemand heeft zin in dubbele lasten.
Ten derde: op dit moment huren we en zjin dus zeer flexibel. Als de verkoper niet meteen toehapt dan kunnen we altijd meerdere maanden wachten en hopen dat niemand anders biedt.
Van 10% van de prijs kunnen ze makkelijk een tijdje dubbele lasten dragen.Twisted schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:02:
Tevens weten we dat het huis al 6 maanden te koop staat en dat over een paar maanden het nieuwe huis van de veropende partij af is. Niemand heeft zin in dubbele lasten.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Aha, ik snap het. Nou, misschien happen ze toe, maar ik zou er niet al te hard op rekenen. Maar misschien heb je geluk, niet geschoten is altijd mis.Twisted schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:02:
[...]
De reden daarvoor is heel simpel. Wij kunnen niet meer bieden dan 310k. Max van onze financiele mogelijkheden.
Ten derde: op dit moment huren we en zjin dus zeer flexibel. Als de verkoper niet meteen toehapt dan kunnen we altijd meerdere maanden wachten en hopen dat niemand anders biedt.
daarna hebben ze echter nog steeds het risico het huis niet te kunnen verkopen, ook niet onbelangrijk.Exirion schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:06:
[...]
Van 10% van de prijs kunnen ze makkelijk een tijdje dubbele lasten dragen.
Verwijderd
Heb zelf nog een rente van 4,3% (was destijds voor 15 jaar)...
Ik ben benieuwd of er nog veel mensen eerst kopen en dan verkopen....
Dat is erg afhankelijk van de hypotheekvorm maar vooral de looptijd. Zie http://www.hypotheker.nl/...+rentestanden/default.htmVerwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:16:
Wat zijn de rentes op dit moment?
Iemand gaat echt geen 30 mille in prijs zakken als ie daar zeker 1.5 jaar vaste lasten van kan betalen.thejoker80 schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:13:
daarna hebben ze echter nog steeds het risico het huis niet te kunnen verkopen, ook niet onbelangrijk.
Tenzij de huizenprijzen over 1.5 jaar ook 10% gedaald zijn, dan zijn verkopers alsnog terug bij af (sterker nog, ze krijgen nog minder). En de kans daarop is niet zo heel klein.Exirion schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:29:
[...]
Iemand gaat echt geen 30 mille in prijs zakken als ie daar zeker 1.5 jaar vaste lasten van kan betalen.
Wij hebben uiteindelijk ook 26k erafgekregen op een huis van 426k, die mensen zijn een huis aan het bouwen en moeten in de tussentijd gaan huren. Zij hadden ook nog even kunnen blijven zitten (voor 26k kan je heel wat maanden lasten betalen), maar de onzekerheid over de huizenmarkt speelt denk ik toch een rol.
Je moet in dat geval wel het geld hebben om 1,5 jaar dubbele lasten kunnen betalen. Die 30 mille is waarschijnlijk geen geld wat zomaar ergens hebt rondslingeren.Exirion schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:29:
[...]
Iemand gaat echt geen 30 mille in prijs zakken als ie daar zeker 1.5 jaar vaste lasten van kan betalen.
Op het moment dat je oude huis nog niet verkocht is, heb je gewoon twee huizen waarvoor je de hypotheek moet ophoesten. Het is maar de vraag hoe lang je dat volhoudt zonder extra leningen hoeven af te sluiten.
[ Voor 39% gewijzigd door Sabelhout op 23-06-2009 15:29 ]
.....
we zijn er ook uit mbt prijs, maar wel erbij gezegd dat we pas tot koop overgaan als we ons eigen huis hebben verkocht.
nu wilde de verkopende partij op de afgesproken prijs (ligt nergens hard vast) nog eens 10.000 zakken onder het mom dat we dan het risico van ons eigen huis nog niet verkocht te hebben, wel aan zouden durven.
want van 10k kunnen we ongeveer wel 10 maandjes dubbele lasten trekken.
Maar ja, wie zegt dat je je appartement (hoe mooi het ook is) binnen 10 maanden verkoopt in deze tijd...
maar ja, ik zou het huis heel graag willen hebben, maar is het het risico waard.. ik denk van niet
Aangezien ik geen idee heb wat voor huis je nu hebt en hoe het met de verkoopkansen daarvoor zit, kan ik niet oordelen of het een haalbare aanpak is - maar in sommige situaties is het aanbod van de verkopers denk ik iets waar je prima op in zou kunnen gaan
Leven is het meervoud van lef | In order to make an apple pie from scratch, you must first create the universe.
10 maanden is best een aardige tijd hoor. En aangezien je waarschijnlijk niet morgen al zou gaan verhuizen heb je die 10 maanden bovenop de tijd die je normaal zou hebben (bijvoorbeeld 2 maanden), dan zit je dus al snel op een jaar of meer. De verkoper wil natuurlijk ook zekerheid, want als jij je huis niet binnen bijvoorbeeld een jaar hebt verkocht dan zit hij met zijn eigen huis in de knoop. Hij zal waarschijnlijk ook dubbele lasten hebben. Denk dat er maar weinig verkopers zijn die akkoord gaan met een regeling dat je eerst je eigen huis verkoopt.HenkS schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:23:
tja wij hebben ook interesse getoond in het huis in belgie
we zijn er ook uit mbt prijs, maar wel erbij gezegd dat we pas tot koop overgaan als we ons eigen huis hebben verkocht.
nu wilde de verkopende partij op de afgesproken prijs (ligt nergens hard vast) nog eens 10.000 zakken onder het mom dat we dan het risico van ons eigen huis nog niet verkocht te hebben, wel aan zouden durven.
want van 10k kunnen we ongeveer wel 10 maandjes dubbele lasten trekken.
Maar ja, wie zegt dat je je appartement (hoe mooi het ook is) binnen 10 maanden verkoopt in deze tijd...
maar ja, ik zou het huis heel graag willen hebben, maar is het het risico waard.. ik denk van niet
Ik zit nu zelf met het dillema welke verzekeringen ik allemaal moet namen mbt mijn hypotheek/financiën. Kreeg de vraag van hypotheek adviseur of ik ook wilde verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid. Ik heb wel een overlijdensrisico verzekering genomen (vriendin en ik hebben best een fors bedrag verzekerd waardoor bij overlijden bijna het hele huis "vrij" is, want vanwege leeftijd en niet roken zijn die premies zo belachelijk laag).
Maar ik schrok een beetje wat die arbeidsongeschiktheidsverzekering zou gaan kosten (zeker voor 10 jaar)... Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke verzekeringen? Is het echt nuttig om te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Of is het meer een beetje bangmakerij? Momenteel is de hypotheek berekend op 2/3 van mijn salaris en 1/3 op het salaris van mijn vriendin (maar de verwachting is dat zij vrij binnenkort +/- evenveel of meer verdient) de verzekering zou wanneer ik arbeidsongeschikt raak dus 2/3 van het hypotheek bedrag betalen.
Ik heb me niet voor arbeids ongeschiktheid verzekerd, maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Je moet wel goed oppassen wat de voorwaarden van een dergelijke verzekering zijn. De adviseurs proberen je het vaak te verkopen, en laten het lijken alsof je al wat uitgekeerd krijgt als je je teen stoot. Maar vaak komt het er op neer dat je al flink invalide moet zijn voordat er wat uitgekeerd word..Gertjan. schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 16:57:
[...]
Maar ik schrok een beetje wat die arbeidsongeschiktheidsverzekering zou gaan kosten (zeker voor 10 jaar)... Wat zijn jullie ervaringen met dergelijke verzekeringen? Is het echt nuttig om te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid? Of is het meer een beetje bangmakerij? Momenteel is de hypotheek berekend op 2/3 van mijn salaris en 1/3 op het salaris van mijn vriendin (maar de verwachting is dat zij vrij binnenkort +/- evenveel of meer verdient) de verzekering zou wanneer ik arbeidsongeschikt raak dus 2/3 van het hypotheek bedrag betalen.
Mijn moeder werkte bij een activiteiten centrum voor lichamenlijk gehandicapten, en daar liepen mensen rond die echt bijna niks zelf meer konden, maar toch nog niet 100% afgekeurd waren.
Ik heb voor mezelf maar het besluit genomen dat mocht ik de pech hebben dat ik arbeids-ongeschikt raak, ik waarschijnlijk kleiner moet gaan wonen.
Dat idee had ik ook inderdaad. Tegenwoordig is het niet meer zo "makkelijk" om volledig afgekeurd te worden. Als je in principe een vinger kunt gebruiken mag je in een fabriek op de knopjes drukken (kan me af en toe best "boos" maken over het feit dat het sociale stelsel zo duur is, maar dat wanneer je het nodig hebt je waarschijnlijk in de kou staat, maar goed).Woy schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 17:01:
[...]
Ik heb me niet voor arbeids ongeschiktheid verzekerd, maar het is natuurlijk heel persoonlijk. Je moet wel goed oppassen wat de voorwaarden van een dergelijke verzekering zijn. De adviseurs proberen je het vaak te verkopen, en laten het lijken alsof je al wat uitgekeerd krijgt als je je teen stoot. Maar vaak komt het er op neer dat je al flink invalide moet zijn voordat er wat uitgekeerd word.
Mijn moeder werkte bij een activiteiten centrum voor lichamenlijk gehandicapten, en daar liepen mensen rond die echt bijna niks zelf meer konden, maar toch nog niet 100% afgekeurd waren.
Ik heb voor mezelf maar het besluit genomen dat mocht ik de pech hebben dat ik arbeids-ongeschikt raak, ik waarschijnlijk kleiner moet gaan wonen.
Ik vind het sterk dat de verzekering ook echt 2/3 van mijn hypotheek gaat betalen, lijkt mij meer dat zij het verschil betalen... Maar volgens de adviseuse betalen zij echt 2/3 van het bedrag. Klinkt allemaal erg aantrekkelijk en is goed om je in te dekken, maar ik denk dat je jezelf ook kun "over verzekeren"... Lastige keus.. De verzekering is ook vrij duur, maar zou het ook klote vinden om bij arbeidsongeschiktheid in de problemen te komen (anderzijds, wat heb ik aan een huis met 3 woonlagen als ik zo arbeidsongeschikt ben dat ik niet meer kan werken, dan gaat er gewoon een bordje met "Te Koop" in de tuin)...
Een WW dekking neem ik in ieder geval niet, de kans dat ik op straat wordt gezet bij mijn huidige baas is vrij klein, en als het gebeurt is de kans nog kleiner dat ik geen werk in de IT ga vinden (hoewel ik natuurlijk niet in de toekomst kan kijken).
Uiteraard even afkloppen, was nog niet van plan om arbeidsongeschikt of werkeloos te raken
Makelaar heeft het bod afgeslagen en een tegenbod uitgebracht 320k. Toch 21k onder de vraagprijs. Aangezien we niet meer dan 310k kunnen uitgeven hebben we nogmaals aangegeven dat dit ons definitief bod is.Twisted schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:02:
[...]
De reden daarvoor is heel simpel. Wij kunnen niet meer bieden dan 310k. Max van onze financiele mogelijkheden.
De makelaar gaat het deze week met de eigenaars bespreken. Ik slaap er een beetje slecht van moet ik eerlijk bekennen.
Haha, ik denk dat je wel op 310k uit gaat komen, als ze nu al gezakt zijn tot 320...ze proberen het gewoon nog een keerTwisted schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 08:19:
[...]
Makelaar heeft het bod afgeslagen en een tegenbod uitgebracht 320k. Toch 21k onder de vraagprijs. Aangezien we niet meer dan 310k kunnen uitgeven hebben we nogmaals aangegeven dat dit ons definitief bod is.
De makelaar gaat het deze week met de eigenaars bespreken. Ik slaap er een beetje slecht van moet ik eerlijk bekennen.
Zoals al eerder gezegd, wat nou als je over anderhalf jaar nog maar 300.000 voor dat huis kunt krijgen én je hebt 30k aan maandlasten afgedragen. Dan word je nog wanhopiger om te verkopen.Exirion schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:29:
[...]
Zeker in die klasse (wat toch niet echt de startersklasse is) is de kans daarop best aanwezig. Er is nu simpelweg een dalende trend ingezet waarvan de verwachting bij velen is dat die uiteindelijk op 10-15% daling tov 2008 uitkomt eind 2010. Dat zijn allemaal zaken die je moet meewegen als je nu een bod doet.
En de verkoper zal dat ook meewegen. Of hij/zij kan het ontkennen dat het gebeurt (zie je ook veel gebeuren). Ik zou dan als het huis niet toevallig precies je droomhuis is, of je je hoeft niet persé nu te verhuizen, gewoon weglopen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Ik kan alleen maar spreken over België. Ik heb net m'n lening getekend voor 2.85% jaarlijks variabel voor 30jaarVerwijderd schreef op dinsdag 23 juni 2009 @ 14:16:
Wat zijn de rentes op dit moment?

Ik denk dat ik na wat pushen en terugkomen (en andere banken bezoeken) wel 2.6% zou kunnen krijgen hebben, maar het risico bestond er dan wel in dat de rente volgende week dinsdag weer naar boven zou gaan. En dan zou ik misschien toch maar 2.8% krijgen
3.000€ netto. Er is blijkbaar nòg een gradatie, heb ik gisteren vernomen bij de bank.Engineer Stewie schreef op maandag 22 juni 2009 @ 11:54:
[...]
Spreek je dan over 3000€ netto of bruto?
Ik ken een gezin die de 3000€ netto niet haalt (met moeite 2500€) en toch het beschrijfgeld meegeleend heeft.
3000€ bruto samen hebben ze wel.
Volgens mij telt een harde grens niet en ligt het er gewoon aan wat je wil lenen.
Als je jonger bent dan 30 jaar en 3.000€ verdient, ben je young potential (dus extra korting en makkelijkere goedkeuring). Ben je ouder dan 30, ligt die grens op 3.500€.
Maar zoals je zelf aangaf, de ene bank is de andere niet en allen hanteren ze andere marges en regels.
[ Voor 7% gewijzigd door Blackminister op 24-06-2009 13:53 ]
Vind het nu al spannend.

Zeiss Distagon 21 f/2.8
Spannend wordt het pas als je merkt dat je het huis leuk vindtGonadan schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 14:11:
Net een afspraak gemaakt voor mijn eerste bezichtiging ooit.
Vind het nu al spannend.![]()
En dan bij het bieden.Twisted schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 14:56:
[...]
Spannend wordt het pas als je merkt dat je het huis leuk vindt
Dan bij je hypotheek regelen
Dan bij het tekenen
ontopic: Ben nu bij het hypotheek regelen aangekomen.
Ben "gevallen" voor een jaren 30 huisje vlak buiten het centrum, wijkje is flink aan het verbeteren. En huisje is gewoon heerlijk, ondanks dat er behoorlijk verbouwd moet gaan worden.
Elektra (2-groepen), water (lood), enz is aan vervanging toe, en ook de plafonds en muren mogen wel wat aandacht krijgen.Vanmiddag ga het elektronische rapport van de bouwtechnische keuring binnen krijgen. Ben benieuwd naar de inschattingen van meneer de inspecteur
Nu voor de lastige hypotheek keuze gekomen, betaal ik ietsjes meer per maand voor een "vertrouwde" aanbieder. Of ga ik voor de prijstechnisch beste kandidaad, waardoor ik meer kan verbouwen
[ Voor 57% gewijzigd door Amafi op 24-06-2009 15:10 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Cocytus op 05-04-2011 21:13 ]
Dat wist ik totaal niet. Wij hadden van de start ons voorgenomen om de bijkomende kosten en een stuk van de woning met eigen spaargeld te betalen. Zoals je ondertussen weet loont dat in België wel door de erg beperkte "HRA".Blackminister schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 13:53:
[...]
3.000€ netto. Er is blijkbaar nòg een gradatie, heb ik gisteren vernomen bij de bank.
Als je jonger bent dan 30 jaar en 3.000€ verdient, ben je young potential (dus extra korting en makkelijkere goedkeuring). Ben je ouder dan 30, ligt die grens op 3.500€.
Maar zoals je zelf aangaf, de ene bank is de andere niet en allen hanteren ze andere marges en regels.
Wat is de max stijging/daling van je rente?Blackminister schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 13:50:
[...]
Ik kan alleen maar spreken over België. Ik heb net m'n lening getekend voor 2.85% jaarlijks variabel voor 30jaar![]()
Ik denk dat ik na wat pushen en terugkomen (en andere banken bezoeken) wel 2.6% zou kunnen krijgen hebben, maar het risico bestond er dan wel in dat de rente volgende week dinsdag weer naar boven zou gaan. En dan zou ik misschien toch maar 2.8% krijgen
Een collega van mij wou een hypotheek aangegaan waarbij de rentevoet 5%! kan stijgen/dalen, die had haar gewoon een verkeerde hypotheek aan laten smeren. Dit is iets voor als de rente hoog staat.
Met de op dit moment lage referteindex (lager als toen ik mijn lening aanging) is het niet ondenkbaar dat je eens een periode op het max gaat zitten, dan krijgt je 8% voor de kiezen ipv 3%.
Ik heb ze maar naar de immotheker gestuurd, die zullen haar wel helpen om een betere hypotheek te nemen.
Ikzelf heb een jaarlijks variabele rente van 3.04%, eerste jaar kan die max stijgen/dalen met 1%, de jaren daarna kan die max 2% hoger/lager liggen dan het huidige niveau.
Zoals de papieren nu op tafel liggen zou ik volgend jaar zelfs een beetje zakken, maar alles is nog mogelijk op 10 maanden tijd
Ik heb dus variabele rente +2/-2, maar dit was een speciale actie met batibouw.
Looptijd is 25 jaar waar ik achteraf gezien beter 20 jaar van gemaakt had.
Verwijderd
Ik heb een huis gekocht voor 237k (16% onder de vraagprijs) in Nijmegen- Oost. Een oud huis uit 1910 die er prima uitziet. De bouwtechnische keuring kwam er goed uit, directe kosten zijn 100 euro voor het aansluiten van mn wasbak!
Max. stijging is 3% (1% per jaar) maar de wet stelt dat een rente maar maximum kan verdubbelen. Dus in mijn geval kan ze maximum 5.7 worden. Als ik vergelijk met de vaste rentevoet van 5.25% die ik kon krijgen, betaal ik in het allerslechtste geval 40€ meer per maand (vaste rentevoet en 'worst case scenario, verdubbeling variabele 2.85%). Logische keuze lijkt dit me dan, twee komende jaren betaal ik alvast zeer weinig in verhouding tot de vaste rentevoet... Maar ik verwacht me al aan het maximum binnen drie jaarEngineer Stewie schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 07:57:
[...]
Wat is de max stijging/daling van je rente?
Een collega van mij wou een hypotheek aangegaan waarbij de rentevoet 5%! kan stijgen/dalen, die had haar gewoon een verkeerde hypotheek aan laten smeren. Dit is iets voor als de rente hoog staat.
Met de op dit moment lage referteindex (lager als toen ik mijn lening aanging) is het niet ondenkbaar dat je eens een periode op het max gaat zitten, dan krijgt je 8% voor de kiezen ipv 3%.
Ik heb ze maar naar de immotheker gestuurd, die zullen haar wel helpen om een betere hypotheek te nemen.
Ikzelf heb een jaarlijks variabele rente van 3.04%, eerste jaar kan die max stijgen/dalen met 1%, de jaren daarna kan die max 2% hoger/lager liggen dan het huidige niveau.
Zoals de papieren nu op tafel liggen zou ik volgend jaar zelfs een beetje zakken, maar alles is nog mogelijk op 10 maanden tijd.
Ik heb dus variabele rente +2/-2, maar dit was een speciale actie met batibouw.
Looptijd is 25 jaar waar ik achteraf gezien beter 20 jaar van gemaakt had.
Bij mij duurde het 5 minutenVerwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:14:
Hoe lang duurt het voordat je te horen krijgt dat je hypotheekaanvraag goed gekeurd is? Ik moet alles voor 17 juli geregeld hebben, de aanvraag is begin van de week verzonden. Ben 24 en dit wordt mijn eerste huis.(koop het alleen) Volgens de hypotheekadviseur zou het geen probleem moeten zijn, gezien mijn inkomen en eigen geld wat ik zelf inbreng. Maar hij gaat volgende week op vakantie en komt na de 17de juli pas terug. Ben er toch ongerust over ookal zegt hij dat alles goed komt. Kan iemand me een indicatie geven van hoe lang het duurt?
Wij zijn blijven zitten trouwens in de bank, duurde in totaal 2.5uur van aanvraag tot tekenen. Men zegt altijd meerdere banken te bezoeken, wij zijn gewoon bij onze gewone bank gebleven.
De verlofperiode komt eraan, dus ik hoop alvast voor je dat het snel in orde komt. Eventueel even contact opnemen met de bank voor meer info?
Dat is ongeveer te vergelijken.Blackminister schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:26:
[...]
Max. stijging is 3% (1% per jaar) maar de wet stelt dat een rente maar maximum kan verdubbelen. Dus in mijn geval kan ze maximum 5.7 worden. Als ik vergelijk met de vaste rentevoet van 5.25% die ik kon krijgen, betaal ik in het allerslechtste geval 40€ meer per maand (vaste rentevoet en 'worst case scenario, verdubbeling variabele 2.85%). Logische keuze lijkt dit me dan, twee komende jaren betaal ik alvast zeer weinig in verhouding tot de vaste rentevoet... Maar ik verwacht me al aan het maximum binnen drie jaar
Ik heb variabel 3,04%, max stijging 1% per jaar tot 5.04% (dat is mijn max). Iets over max een verdubbeling van de rente in de wet heb ik nog nooit gehoord en zou eht raar vinden omdat er al een harde max is.
Ik ga tov de vaste rentestand in de eerste 2 jaar gegarandeerd minstens 2200€ uitsparen.
Aan mijn hoogste rentestand ben ik 348.6€/jaar meer kwijt. Ik kan met de eerste 2 jaar dus bijna 6,5 jaar de hoogste rentestand opvangen.
Dan zijn we alweer 8 jaar verder en verwacht ik ook wel meer te verdienen en staat de volgende crisis alweer aan de deur.
Verwijderd
Bedankt! Ik heb het niet via de bank gedaan. Dus duurt het even voordat de hypotheekverstrekker antwoord geeft.Blackminister schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 10:29:
[...]
Bij mij duurde het 5 minutenIn de bank werd alles ingegeven en hun software keurde het goed. Dus afhankelijk van je leeftijd, inkomsten, kosten, .... Indien de software geen goedkeuring zou gegeven hebben, dan zou de goedkeuring van het hoofdkantoor moeten komen. En dat kan dan een tijd in beslag nemen natuurlijk, hoe lang weet ik niet.
Wij zijn blijven zitten trouwens in de bank, duurde in totaal 2.5uur van aanvraag tot tekenen. Men zegt altijd meerdere banken te bezoeken, wij zijn gewoon bij onze gewone bank gebleven.
De verlofperiode komt eraan, dus ik hoop alvast voor je dat het snel in orde komt. Eventueel even contact opnemen met de bank voor meer info?
Maar door die verlofperiode ben ik nu zo aan het stressen...want dan weet ik ook dat ik niet op tijd een andere aanvraag zal kunnen regelen. Heb al contact gelegd met mijn adviseur, maar hij was niet te bereiken. Dus dat wordt even afwachten....
Verwijderd
Ja die 310k zit er duidelijk wel in...Finwe schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 09:00:
[...]
Haha, ik denk dat je wel op 310k uit gaat komen, als ze nu al gezakt zijn tot 320...ze proberen het gewoon nog een keer
Mensen laten een potentiele koper nu niet zomaar meer gaan...
Verwijderd
Ik zou er echt bovenop zitten. Zelf heb ik een boete moeten betalen omdat de hypotheek niet op tijd bij de notaris was. Het was welliswaar een klein bedrag maar het had ook erger kunnen zijnVerwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 12:50:
[...]
Bedankt! Ik heb het niet via de bank gedaan. Dus duurt het even voordat de hypotheekverstrekker antwoord geeft.
Maar door die verlofperiode ben ik nu zo aan het stressen...want dan weet ik ook dat ik niet op tijd een andere aanvraag zal kunnen regelen. Heb al contact gelegd met mijn adviseur, maar hij was niet te bereiken. Dus dat wordt even afwachten....

Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht en we zijn aan het praten geweest bij de hypotheker over een hypotheek.
Op mijn salaris kunnen we echter niet genoeg lenen om de hyoptheek te krijgen die nodig is voor de woning. Dit kan opgelost worden door koopsubsidie aan te vragen, wat mogelijk is met mijn inkomen.
Mijn vriendin heeft echter een een WAJONG uitkering (80-100%).
Als deze NIET meegerekend wordt, is er geen probleem, maar als deze wel wordt meegerekend komen we niet meer in aanmerking voor koopsubsidie.
De hypotheker & rabobank zeggen: vraag het SenterNovem (verlener van de koopsubsidie)
SenterNovem zegt: We houden het inkomen aan zoals bij de Nationale Hypotheek Garantie
NHG zegt: Het telt alleen mee als het een "Vaste uitkering" is.
Na veel vragen en bellen weet niemand exact of dit nou wel of niet meegerekend wordt.
Een WAJONG is een semi vaste uitkering, als je hem hebt en je geeft zelf niet aan dat je (meer) kunt/wilt gaan werken hou je hem altijd, maar op zich kan je hem wel 'kwijtraken', dus helemaal vast is 'ie dan weer niet.
We gaan waarschijnlijk gewoon de koopsubsidie aanvragen, maar als iemand ons al kan vertellen dat het zinloos is gaan we op zoek naar een bank die ons de lening zonder koopsubsidie kan geven en hoeven we niet 2 weken te wachten op de 'uitslag'.
Wie o wie heeft hier al ervaring mee?
tyrips, tywreps, tiewreps, tiereps, tie raps, ripties, taiwraps, kabelbindbandjes » Tie Wraps
\o/
Kun je helemaal niets zinnigs over zeggen. De WOZ wordt bepaald aan de hand van de buitenkant van het pand, de oppervlakte en vergelijkbare objecten in de buurt. In sommige gevallen is de WOZ hoger dan de aankoop prijs (mijn nieuwe huis heb ik voor +/- 8000 euro onder de WOZ gekocht) en in sommige gevallen is de verkoop prijs hoger dan de WOZ._starbuck_ schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 18:11:
Hoeveel procent moet je tegenwoordig onder de WOZ-waarde gaan zitten om op een realistische verkoopprijs uit te komen?
De WOZ van mijn huidige huis is 66% van de koop prijs 3 jaar geleden (en hij is altijd zo laag geweest), de verkoop prijs is destijds door een taxateur bepaald en ook die vond de WOZ zeer laag (huis is niet heel groot, maar heel slim ingedeeld, ik heb meer ruimte dan een gemiddeld appartement hier in de buurt en heb een tuin en dergelijke, ook is mijn ligging gunstig, dit zijn niet allemaal dingen die in de WOZ mee gaan maar wel in de verkoopprijs. Als een huis een marmeren vloer heeft liggen betaal je ook meer, de WOZ houdt geen rekening met wat er IN huis is.
Ik klaag niet omdat het voordelig is voor de belasting, maar de verhouding WOZ/verkoop prijs is bij ieder huis verschillend. Check bijvoorbeeld ook de berichten over het feit dat de prijzen naar beneden gaan, maar de WOZ toch aan het stijgen is.
Geen ervaring, maar wat te denken van de volgende redenatie:StarLite schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 18:33:
Heeft iemand ervaring met koopsubsidie + WAJONG?
Mijn vriendin en ik hebben een huis gekocht en we zijn aan het praten geweest bij de hypotheker over een hypotheek.
Op mijn salaris kunnen we echter niet genoeg lenen om de hyoptheek te krijgen die nodig is voor de woning. Dit kan opgelost worden door koopsubsidie aan te vragen, wat mogelijk is met mijn inkomen.
Mijn vriendin heeft echter een een WAJONG uitkering (80-100%).
Als deze NIET meegerekend wordt, is er geen probleem, maar als deze wel wordt meegerekend komen we niet meer in aanmerking voor koopsubsidie.
De hypotheker & rabobank zeggen: vraag het SenterNovem (verlener van de koopsubsidie)
SenterNovem zegt: We houden het inkomen aan zoals bij de Nationale Hypotheek Garantie
NHG zegt: Het telt alleen mee als het een "Vaste uitkering" is.
Na veel vragen en bellen weet niemand exact of dit nou wel of niet meegerekend wordt.
Een WAJONG is een semi vaste uitkering, als je hem hebt en je geeft zelf niet aan dat je (meer) kunt/wilt gaan werken hou je hem altijd, maar op zich kan je hem wel 'kwijtraken', dus helemaal vast is 'ie dan weer niet.
We gaan waarschijnlijk gewoon de koopsubsidie aanvragen, maar als iemand ons al kan vertellen dat het zinloos is gaan we op zoek naar een bank die ons de lening zonder koopsubsidie kan geven en hoeven we niet 2 weken te wachten op de 'uitslag'.
Wie o wie heeft hier al ervaring mee?
• of je krijgt koopsubsidie doordat de WAJONG niet meetelt (conform NHG voorwaarden)
• of je krijgt geen koopsubsidie maar sluit een NHG hypotheek af waarbij je de WAJONG wel meetelt (conform NHG voorwaarden)
Het lijkt me dat het meetellen van WAJONG substantieel harder aantikt dan koopsubsidie.
Lamme adviseurstussenpersonen trouwens als ze dit niet eens voor je uit kunnen / willen zoeken.
Vandaag is het bod van 310k door de verkopers geacepteerd.Twisted schreef op woensdag 24 juni 2009 @ 08:19:
[...]
Makelaar heeft het bod afgeslagen en een tegenbod uitgebracht 320k. Toch 21k onder de vraagprijs. Aangezien we niet meer dan 310k kunnen uitgeven hebben we nogmaals aangegeven dat dit ons definitief bod is.

Dit topic is gesloten.