Ach, mijn oude Samsung CRT geeft het allemaal wel correct weer. Ik blijf die wel mooi gebruiken.
En dan zet je het scherm van je gloednieuwe 24" Imac op blank-outalienfruit schreef op maandag 16 maart 2009 @ 12:36:
Ach, mijn oude Samsung CRT geeft het allemaal wel correct weer. Ik blijf die wel mooi gebruiken.
Is het scherm dan ook gekalibreerd met een Spyder of iets anders? Wordt er gebruik gemaakt van het juiste kleurprofiel? Is dit direct nadat de iMac aan staat of is dit ook na een half uur aan staan zo?RD schreef op zondag 15 maart 2009 @ 17:54:
Als jullie het niet hebben betekent dit niet dat het niet bestaat. Sommige verhalen zijn inderdaad overdreven, maar sommige schermen zijn nu eenmaal brak. Voor en tijdens foto editing is het amper te zien. Echter bij werk (word, mail, internet) is het wel zichtbaar. Niet zoals ik eerder postte, maar wel zichtbaar. Het is met name 1 strook die helderder is dan de rest.
Aan Alienfruit dezelfde vragen m.b.t. de 24" LED displays waar hij het over heeft.
Als kleurweergave dan dusdanig van belang is neem ik ook aan dat er netjes gekalibreerd is. Zo niet dan is dat nog aan te raden om te doen.
Hi,
het beeldscherm is gekalibeerd met een spyder. Een foto maken is erg lastig en doet niet precies wat ik wil laten zien. Het klopt inderdaad na een 20min minder wordt door dat het scherm opwarmt. Tijdens fotobewerking merk ik het eigenlijk niet. De vraag is of ruilen een exemplaar opleverd dat mindere gradient heeft dat deze. Ik denk het niet want volgens mij heeft ieder scherm het.
Op full brightness met shades aan is het ongeveer zoals hier aangegeven, door;
http://www.silvermac.com/...what-you-can-do-about-it/

Dat is wel de meest acurate afbeelding, zonder een foto te maken. Het stoort mij af en toe. Zo zie ik het niet, zo val ik er over. Goed de vraag is of een ander exemplaar dit totaal niet heeft.
gr. r.
het beeldscherm is gekalibeerd met een spyder. Een foto maken is erg lastig en doet niet precies wat ik wil laten zien. Het klopt inderdaad na een 20min minder wordt door dat het scherm opwarmt. Tijdens fotobewerking merk ik het eigenlijk niet. De vraag is of ruilen een exemplaar opleverd dat mindere gradient heeft dat deze. Ik denk het niet want volgens mij heeft ieder scherm het.
Op full brightness met shades aan is het ongeveer zoals hier aangegeven, door;
http://www.silvermac.com/...what-you-can-do-about-it/

Dat is wel de meest acurate afbeelding, zonder een foto te maken. Het stoort mij af en toe. Zo zie ik het niet, zo val ik er over. Goed de vraag is of een ander exemplaar dit totaal niet heeft.
gr. r.
[edit, foutje]
[ Voor 95% gewijzigd door Sn0wblind op 16-03-2009 15:52 ]
Vandaag mijn nieuwe 24" iMac opgehaald. Het gaat hier nog om een 'oud' model. Te weten de Intel Core 2 Duo 2,8 Ghz, 2 GB geheugen een 320 GB harde schijf en ATI Radeon HD 2600 PRO met 256 MB geheugen.
Ik hoop morgen nog twee reepjes 2 GB geheugen binnen te krijgen zodat ik het totaal geheugen kan upgraden naar 4 Gig ipv 2.
Ben erg tevreden over de iMac ik zie geen problemen met het scherm of wat dan ook. Had eerst wel last van slecht wifi maar naar het acces point op kanaal 13 te hebben gezet was dit ook opgelost. Dus ik ben tevreden!
Ik hoop morgen nog twee reepjes 2 GB geheugen binnen te krijgen zodat ik het totaal geheugen kan upgraden naar 4 Gig ipv 2.
Ben erg tevreden over de iMac ik zie geen problemen met het scherm of wat dan ook. Had eerst wel last van slecht wifi maar naar het acces point op kanaal 13 te hebben gezet was dit ook opgelost. Dus ik ben tevreden!
Spin, magic wheel of bullshit! Spin!
Net bij Mediamarkt geweest en daar ook een iMac bekeken, wat mij opviel is dat daar geen tot hele lichte gradient aanwezig was. Toen ik thuis kwam, nogmaals gekeken naar de mijne. Het rare is dat ik een ander kleurprofiel heb geselecteerd en daarmee de gradient bijna weg is. Dit doet mij bevestigen dat de spyder software, zoals ik eerder had gezien op internet het scherm te paars/geel afstelt. Dit is ook overeenkomstig met afdrukken op fotopapier die niet overeen kwamen en nu meer in de richting zitten.
Daarnaast is het scherm nog steeds te fel, maar goed daar is wat aan te doen!!! Verder is het een super machine!!
Anyway, ik ga de komende dagen verder werken en dan opnieuw het scherm bekijken.
-offtopic-
Heeft iemand een idee om op een "veilige" manier time machine op twee externe disks te laten backuppen. Irritant, net twee lacie disks gekocht voor 88E per stuk voor 1TB, goede deal dacht ik zo. Kan ik ze nu niet beide gebruiken.... hmmm.
Daarnaast is het scherm nog steeds te fel, maar goed daar is wat aan te doen!!! Verder is het een super machine!!
Anyway, ik ga de komende dagen verder werken en dan opnieuw het scherm bekijken.
-offtopic-
Heeft iemand een idee om op een "veilige" manier time machine op twee externe disks te laten backuppen. Irritant, net twee lacie disks gekocht voor 88E per stuk voor 1TB, goede deal dacht ik zo. Kan ik ze nu niet beide gebruiken.... hmmm.
Welke Spyder gebruik je eigenlijk? Die 2 of die 3?
Je kunt trouwens backuppen naar 1 disk voor wat betreft Time Machine en dan een rsync doen naar een 2e disk.
Je kunt trouwens backuppen naar 1 disk voor wat betreft Time Machine en dan een rsync doen naar een 2e disk.
[ Voor 52% gewijzigd door ppl op 16-03-2009 17:42 ]
Kan je ze niet hetzelfde noemen en om en om aansluiten? De ene dag de een, de andere dag de ander?RD schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:29:
-offtopic-
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Ik heb de spyder2express met de pro software versie 2.2 geloof ik. Is 3 dan beter of laat ik zeggen de problemen opgelost? (Sterke Magenta cast)ppl schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:40:
Welke Spyder gebruik je eigenlijk? Die 2 of die 3?
Dat zou ik niet doen! Time Machine slaat alleen de wijzigingen op, dus dan heb je twee incomplete backups. Wat je op de even dagen wijzigt staat alleen op de eerste, wat je op de oneven dagen wijzigt staat alleen op de tweede schijf.breinonline schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:45:
[...]
Kan je ze niet hetzelfde noemen en om en om aansluiten? De ene dag de een, de andere dag de ander?
Hier stond achterhaalde informatie…
Ik weet dat die spyder3 wel ondersteuning heeft voor die wide gamut schermen en dat de spyder2 daar niet veel van weet te bakken. Dat wil nog wel eens het verschil uitmaken. Punt is alleen dat het hier niet om een wide gamut scherm gaat maar wel weer eentje met een glasplaat. Ik dacht ff dat die spyder3 daarin ook wat beter was maar dat bleek het wide gamut verhaal te zijn.RD schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:52:
[...]
Ik heb de spyder2express met de pro software versie 2.2 geloof ik. Is 3 dan beter of laat ik zeggen de problemen opgelost? (Sterke Magenta cast)
Wat wel opvalt is dat de gamma redelijk omhoog moet gooien met dit scherm, komt misschien door de helderheid.
Trouwens kon ik bij oudere LCD schermen Backlight bleed een soort van wegvegen door over het scherm te vegen, hard poetsen zeg maar. Zou dat hier helpen door de verdeling van de backlight te "sturen".... tis maar idee.. ;-)
R.
Trouwens kon ik bij oudere LCD schermen Backlight bleed een soort van wegvegen door over het scherm te vegen, hard poetsen zeg maar. Zou dat hier helpen door de verdeling van de backlight te "sturen".... tis maar idee.. ;-)
R.
Iemand ervaringen met een 24 iMac op een kijkafstand van ongeveer 75 centimer (ogen tot aan het scherm)
Als ik de 20'' iMac een 640gb harde schijf geef en 4gb intern komt hij qua prijs te veel in de buurt van een 24'' en dan doe ik het liever goed...
Vraag me af of dat niet te dichtbij is om geen nekklachten of weet ik wat te krijgen...
Als ik de 20'' iMac een 640gb harde schijf geef en 4gb intern komt hij qua prijs te veel in de buurt van een 24'' en dan doe ik het liever goed...
Vraag me af of dat niet te dichtbij is om geen nekklachten of weet ik wat te krijgen...
waarom zou je nekklachten krijgen? dat heeft niks met de afmeting van een scherm te maken lijkt me (alleen of hij misschien te hoog of te laag staat)..stefan_el schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:27:
Iemand ervaringen met een 24 iMac op een kijkafstand van ongeveer 75 centimer (ogen tot aan het scherm)
Nou ja ik weet niet, misschien te veel met mijn nek moeten draaien...de strekking van mijn vraag is ook meer: is het te groot voor die afstand of niet.... 65-75 cm oogafstand op een 24''Eswip schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:24:
[...]
waarom zou je nekklachten krijgen? dat heeft niks met de afmeting van een scherm te maken lijkt me (alleen of hij misschien te hoog of te laag staat)..
Verwijderd
Ik had dus precies hetzelfde probleem, twijfelen tussen de 20 en 24"stefan_el schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:27:
Ik zit ook op ongeveer dezelfe afstand, maar besloot toch gewoon voor de 24'' te gaan... Beste beslissing ooit!!
24'' is zo super, ik zou me niet kunnen voorstellen om nog 20'' te hebben..
Nekklachten e.d had ik absoluut geen last van.
Dus gewoon lekker voor 24'' gaan joh:)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-03-2009 07:43 ]
Ik zou ook gewoon voor 24'' gaan, want m'n vader heeft een 26'' monitor bij z'n computer en dat gaat ook prima. Anders lijkt 20'' ook zo klein.Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 07:42:
[...]
Ik had dus precies hetzelfde probleem, twijfelen tussen de 20 en 24"
Ik zit ook op ongeveer dezelfe afstand, maar besloot toch gewoon voor de 24'' te gaan... Beste beslissing ooit!!
24'' is zo super, ik zou me niet kunnen voorstellen om nog 20'' te hebben..
Nekklachten e.d had ik absoluut geen last van.
Dus gewoon lekker voor 24'' gaan joh:)
ja en dan werk ik de imac mooi en netjes weg achter mijn tafelVhond schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 12:27:
Anders kan je er nog altijd een kleiner, extern scherm aanhangen ; )
Vandaag pijnloos het geheugen geupgrade van mijn nieuwe iMac van 2 naar 4 Gig. Ik moet zeggen dat het nieuwe systeem voor geheugen plaatsen met de plastic lipjes een stuk beter werkt als de hendel die in de oude modelen zit.
Heb je daarmee zichtbaar performance verschil? En waar heb jij het geheugen gekocht, gewoon in NL of via Ebay oid?WFG schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:03:
Vandaag pijnloos het geheugen geupgrade van mijn nieuwe iMac van 2 naar 4 Gig. Ik moet zeggen dat het nieuwe systeem voor geheugen plaatsen met de plastic lipjes een stuk beter werkt als de hendel die in de oude modelen zit.
ik denk in mac os x dat het mogelijk is om ze alletwee in raid te zetten via schijfhulpprogrammaRD schreef op maandag 16 maart 2009 @ 17:29:
-offtopic-
Het verschil in performance merk je vooral wanneer je bezig gaat met een grote iPhoto library en andere zaken die behoorlijk wat geheugen vreten. Verder maakt het niet super veel uit, maar voor wat het kost is het zeker iets dat ik zo weer zou doen en iedereen kan aanraden.wdekreij schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:51:
[...]
Heb je daarmee zichtbaar performance verschil? En waar heb jij het geheugen gekocht, gewoon in NL of via Ebay oid?
Op de eerste pagina in dit topic staat een link naar geheugen voor de 'oude' serie iMac in de pricewatch, ik heb het gekocht bij simmcity, levertijd was ongeveer 3 dagen. pricewatch: Kingston KTA-MB800K2/4G.
wat betreft patronen op mijn 24" scherm:

met foto's e.d. zie je het niet, maar elke app met effen kleur is het hinderlijk. Typisch gevalletje terugbrengen lijkt me?
ik heb de iMac nu 4 maand, zonder iCare...
ik neem toch aan dat dit wel een gevalletje garantie is.
Iemand enig idee wat ze gaan doen? nieuw scherm inbouwen?

met foto's e.d. zie je het niet, maar elke app met effen kleur is het hinderlijk. Typisch gevalletje terugbrengen lijkt me?
Nu ik al die schermen langs zie komen zit ik ook echt te twijfelen om een instapmodel (de goedkoopste) Mac Pro te kopen met een 24" Led Cinema Display.
Vergeet niet dat je op internetfora vooral geklaag ziet van mensen die problemen hebben. Dat is met alles zo. Daardoor ga je al snel denken dat er weinig aan een produkt deugt terwijl dat maar zelden klopt.Executor16 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:50:
Nu ik al die schermen langs zie komen zit ik ook echt te twijfelen om een instapmodel (de goedkoopste) Mac Pro te kopen met een 24" Led Cinema Display.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Helemaal mee eens...Exirion schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:58:
[...]
Vergeet niet dat je op internetfora vooral geklaag ziet van mensen die problemen hebben. Dat is met alles zo. Daardoor ga je al snel denken dat er weinig aan een produkt deugt terwijl dat maar zelden klopt.
Daar komt bij dat mijn nieuw aangeschafte iMac een eind 2007 model is....
Gezien het feit dat Apple de iMacs al tijden zo verkoopt, valt het blijkbaar binnen hun toleranties. Ik zou niet verwachten dat ze hier iets mee doen. Je krijgt waarschijnlijk hooguit een scherm terug die het probleem in mindere mate heeft.107mb schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 21:57:
wat betreft patronen op mijn 24" scherm:
[afbeelding]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Ik heb de nieuwe 24" iMac en heb nergens last van:DExecutor16 schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 21:22:
Hebben die nieuwe iMacs hier helemaal geen last van dan?
Verwijderd
Kort vraagje, wat zouden jullie aanraden?
De oude 20 inch iMac met:
- 2.66GHZ
- 2GB DDR2
- ATI Radeon HD 2600 PRO
etc. voor 999 Euro via Mycom.nl
of
De nieuwe 20 inch iMac met:
- 2.66 GHz
- 2 GB DDR 3
- Geforce 9400 M
etc. voor ongeveer 1020 Euro met studentenkorting via apple.com
De oude 20 inch iMac met:
- 2.66GHZ
- 2GB DDR2
- ATI Radeon HD 2600 PRO
etc. voor 999 Euro via Mycom.nl
of
De nieuwe 20 inch iMac met:
- 2.66 GHz
- 2 GB DDR 3
- Geforce 9400 M
etc. voor ongeveer 1020 Euro met studentenkorting via apple.com
Persoonlijk zou ik voor het oude model gaan, vooral om de 'echte' video kaart die daar inzit.
http://www.mac-forums.com...idia-ge-force-9400-m.html
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=660899
De verschillen door de hogere bussnelheid en DDR3 geheugen zijn te verwaarlozen. Dan hou je alleen die videokaart over. De oude lijkt sneller te zijn.
http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=660899
De verschillen door de hogere bussnelheid en DDR3 geheugen zijn te verwaarlozen. Dan hou je alleen die videokaart over. De oude lijkt sneller te zijn.
Verwijderd
Bedankt voor de snelle reacties, zo even Mycom bellen waar ze nog voorraad hebben 
Andere 'nieuwe' features zitten er dus niet op de nieuwe iMac? Behalve dan het toetsenbord zonder numeriek gedeelte.
Andere 'nieuwe' features zitten er dus niet op de nieuwe iMac? Behalve dan het toetsenbord zonder numeriek gedeelte.
Verwijderd
Jawel, een Mini-DisplayPort. En een extra USB 2.0-poort, ten koste van de FireWire 400-poort.Verwijderd schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:58:
Bedankt voor de snelle reacties, zo even Mycom bellen waar ze nog voorraad hebben
En bij de oude zit er nog een Apple Remote bij, bij de nieuwe moet je die los aanschaffen, mocht je die interessant vinden.
Heb net wat nieuwe iMacs bekeken bij de MediaMarkt. Wat me opviel is dat de helderheid van het scherm maar een klein beetje lager gaat als die op zijn minst staat. Op zijn hoogst is het maar iets helderder.
Op mijn Macbook Pro kan ik de verlichting zo laag zeggen dat je eigenlijk niks meer ziet (uit dus). Waarom is dit bij de iMacs niet zo?
Op mijn Macbook Pro kan ik de verlichting zo laag zeggen dat je eigenlijk niks meer ziet (uit dus). Waarom is dit bij de iMacs niet zo?
Uitgaan van de backlights is nooit zo geweest bij de iMac dus dat klopt wel. Het lage verschil tussen minimaal en maximaal heb ik geen verklaring voor, maar ik weet wel dat mijn Early 2008 iMac het ook had. Mijn Late 2006 iMac had het weer niet.
Verwijderd
Dan gaat je hele iMac in de sluimerstand. Dus niet alleen het beeldscherm.Liquid schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 14:30:
Is dat ook niet uit te zetten met ctrl fn eject?
De MacBook (Pro)'s gebruiken een LED verlichting die inderdaad bijna traploos te regelen valt. iMacs maken nog gebruik van een CCFL backlit, waarbij onder een bepaalde spanning er gewoon geen licht meer is. De iMacs zijn daardoor enkel in intensiteit te regelen vana zeg 80-100%, terwijl de MB(P)'s 0-100% doen.Executor16 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 13:36:
Heb net wat nieuwe iMacs bekeken bij de MediaMarkt. Wat me opviel is dat de helderheid van het scherm maar een klein beetje lager gaat als die op zijn minst staat. Op zijn hoogst is het maar iets helderder.
Het nieuwe LED CinamaDisplay, de naam zegt het al, gebruikt ook leds. Dus ook bij dat model is de intensiteit regelbaar over een veel grote gebied!
Nog 1 vraagje trouwens voordat ik ga bestellen. iMacs zijn standaard superstil, maar is dat met die Radeon 4850 kaart ook het geval? Hij komt veeel beter uit de benchmarks en voor die 40,- extra wil ik het ook niet laten eigenlijk. Tenzij die het geluid van een wervelwind produceert. (hij zal immers ook veel warmer worden).
Edit: @reactie hierboven, dat ik nu pas lees:
That explains a lot, ik denk niet dat ik me er aan zal ergeren eigenlijk
Edit: @reactie hierboven, dat ik nu pas lees:
That explains a lot, ik denk niet dat ik me er aan zal ergeren eigenlijk
[ Voor 59% gewijzigd door Executor16 op 25-03-2009 16:11 ]
Je moet de sneltoets ook niet te lang vasthouden en de drie toetsen ongeveer tegelijk loslaten. Tenminste, zo doe ik het altijd, en gaat bijna niet foutExecutor16 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 15:35:
Bij mijn MBP gaat het scherm dan uit en na 3 sec ofzo weer aan
Hier stond achterhaalde informatie…
Nou ik weet het niet waar die op reageert, maar als ik zelf beweeg of in mijn handen klap gaat het scherm weer aan. Hahaha
volgens mij reageren die lichtsensors erop ofzo.
iMac heeft geen lichtsensoren..Executor16 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:22:
Nou ik weet het niet waar die op reageert, maar als ik zelf beweeg of in mijn handen klap gaat het scherm weer aan. Hahahavolgens mij reageren die lichtsensors erop ofzo.
Verwijderd
ojawel hoor...
het is trouwens zo dat na een bepaalde tijd de verlichting van het scherm minder word voordat de screensaver start
[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2009 20:41 ]
Kun je dat niet uitzetten op 1 of andere manier? Anders heeft het scherm uitzetten ook geen nut. Zodra ik opsta en wegloop gaat het scherm weer aan 
Ik gebruik nu meestal de optie "vergrendel scherm" via het sleutelhangertoegang icoontje in de statusbalk. Dan kom je er ook alleen maar weer in met je wachtwoord. Dit is wel meer schermbeveiliging dan je scherm echt uitzetten.
Ik gebruik nu meestal de optie "vergrendel scherm" via het sleutelhangertoegang icoontje in de statusbalk. Dan kom je er ook alleen maar weer in met je wachtwoord. Dit is wel meer schermbeveiliging dan je scherm echt uitzetten.
Verwijderd
kijk een bij systeem voorkeuren, en dan bij energiestand.Executor16 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:44:
Kun je dat niet uitzetten op 1 of andere manier? Anders heeft het scherm uitzetten ook geen nut. Zodra ik opsta en wegloop gaat het scherm weer aan
als ik het fout heb, zou kunnen, ik zit nu achter een Windows Vista laptop, niet achter mijn iMac
O? De Aluminium iMac heeft voor zover ik weet geen lichtsensor. De witte iMacs hadden het wel, maar die was niet voor het scherm maar voor het sluimer lichtje.
Je bedoelt dat het scherm minder licht geeft na een bepaalde tijd?Executor16 schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 20:44:
[ Voor 12% gewijzigd door Frietsaus op 26-03-2009 09:01 ]
Haha, nee dat snap ik ook wel
Ik bedoel juist dat als ik mijn scherm uit zet met CTRL + SHIFT + EJECT, dat het scherm niet weer gelijk aanspringt als ik wegloop ofzo. Hij reageert dus op die lichtsensors. Maar denk niet dat het mogelijk is. Nu gebruik ik gewoon de optie "Vergrendel Scherm" zoals ik eerder aangaf
Ik heb een klein vraagje. Ik heb een iMac van 2008 (3,06 ghz, 4GB ram, 8800GS, 500GB HD). Nu merk ik op wanneer ik aan folding doe of ander intensief processor gebruik, laat hij de temperatuur stijgen tot 76°C, zelfs hoger is niet abnormaal. De fan blijft echter gewoon op 1200RPM draaien. Hierdoor ben ik genoodzaakt om SMCfancontrol te gebruiken om te voorkomen dat hij overhit.
De fans gaan alleen sneller draaien wanneer er een game gedraaid wordt. Waarschijnlijk om de GPU "fris" te houden.
Zijn er hier nog mensen met abnormale hoge temperaturen? De HDD gaat soms ook boven de 60°C als ik niet bijspring met smcfancontrol.
De fans gaan alleen sneller draaien wanneer er een game gedraaid wordt. Waarschijnlijk om de GPU "fris" te houden.
Zijn er hier nog mensen met abnormale hoge temperaturen? De HDD gaat soms ook boven de 60°C als ik niet bijspring met smcfancontrol.
dat zijn heelemaal geen vreemde tempratuuren.ShaneV schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:26:
Ik heb een klein vraagje. Ik heb een iMac van 2008 (3,06 ghz, 4GB ram, 8800GS, 500GB HD). Nu merk ik op wanneer ik aan folding doe of ander intensief processor gebruik, laat hij de temperatuur stijgen tot 76°C, zelfs hoger is niet abnormaal. De fan blijft echter gewoon op 1200RPM draaien. Hierdoor ben ik genoodzaakt om SMCfancontrol te gebruiken om te voorkomen dat hij overhit.
heb zelf een MBP en geen imac maar bij mij word mijn cpu wel eens 100 graden en dan is er ook niks aan de hand. (de fans springen dan wel aan)
maar moderne cpu/gpu's kunnen 100 graden makelijk hebben.
dus niet teveel zorgen maaken zou ik zechen.
Heel veel kijk ik er niet naar maar, ik heb toch het gevoel dat hij aan die temperaturen gaat throttelen. Vrij gezond is het niet denk ik. Het maximum dat een core2duo mobile mag hebben, is blijkbaar 100°c. Zal het eens in de gaten houden wanneer hij de fan sneller laat draaien.sk1nny666 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:46:
[...]
dat zijn heelemaal geen vreemde tempratuuren.
heb zelf een MBP en geen imac maar bij mij word mijn cpu wel eens 100 graden en dan is er ook niks aan de hand. (de fans springen dan wel aan)
maar moderne cpu/gpu's kunnen 100 graden makelijk hebben.
dus niet teveel zorgen maaken zou ik zechen.
Volgens mij beweeg jij gewoon de muis als je opstaat (trilt de tafel oid) waardoor het scherm weer aan gaat...Executor16 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:37:
Haha, nee dat snap ik ook welIk bedoel juist dat als ik mijn scherm uit zet met CTRL + SHIFT + EJECT, dat het scherm niet weer gelijk aanspringt als ik wegloop ofzo. Hij reageert dus op die lichtsensors. Maar denk niet dat het mogelijk is. Nu gebruik ik gewoon de optie "Vergrendel Scherm" zoals ik eerder aangaf
Welke lichtsensors? Ik zou niet weten waarom de Alu iMac een lichtsensor zou hebben. Het automatisch dimmen wordt softwarematig geregeld, het scherm stelt ook niet zelf z'n brightness bij en er is geen sluimer lichtje aanwezig...Executor16 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 09:37:
Haha, nee dat snap ik ook welIk bedoel juist dat als ik mijn scherm uit zet met CTRL + SHIFT + EJECT, dat het scherm niet weer gelijk aanspringt als ik wegloop ofzo. Hij reageert dus op die lichtsensors. Maar denk niet dat het mogelijk is. Nu gebruik ik gewoon de optie "Vergrendel Scherm" zoals ik eerder aangaf
Ik weet nog van mijn 3,06 GHz iMac dat het scherm ook vaak weer aansprong na het gebruik van Ctrl+Shift+Eject, maar dat lijkt me eerder een bugje of iets dergelijks.
Wie zegt dat je iMac aan het oververhitten is? Het zijn overigens geen abnormale temperaturen, dat eerst. De SMC bepaalt wel of het nodig is om de fans harder te laten draaien en blijkbaar is dat alleen wanneer je een game draait. Geen zorgen om maken en het ding gewoon gebruiken zonder rare fan tools.Hierdoor ben ik genoodzaakt om SMCfancontrol te gebruiken om te voorkomen dat hij overhit.
[ Voor 32% gewijzigd door Frietsaus op 26-03-2009 11:29 ]
Heh? Dit is een iMac topic hoor! En je had het een paar posts terug nog over je iMac (en zijn lichtsensors die hij niet heeft)...Executor16 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:51:
Het gaat over de MBPdwaalt erg af in dit topic
Ik heb al eens gehad dat de imac volledig vastliep. Het scherm werd roze en alleen nog de muziek kon je horen. Meer dan dat ging niet, hij had toen wel heel warm. Vanaf dat moment ben ik dan bezig geweest met SMCfancontrol. Hou nu de HDD een 500 RPM hoger, en de ODD een 200 RPM. De ODD (dacht toch dat hij zo noemde), is om de condens in de rechterbenedenhoek te voorkomen.Frietsaus schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 11:26:
[...]
Wie zegt dat je iMac aan het oververhitten is? Het zijn overigens geen abnormale temperaturen, dat eerst. De SMC bepaalt wel of het nodig is om de fans harder te laten draaien en blijkbaar is dat alleen wanneer je een game draait. Geen zorgen om maken en het ding gewoon gebruiken zonder rare fan tools.
Lees maar vanaf een stukje verder terug.. Ik heb nog niet eens een iMac. Mijn vraag begon hier: Executor16 in "[iMac 2G] Discussies en Ervaringen Deel 3"Japsuh schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:41:
[...]
Heh? Dit is een iMac topic hoor! En je had het een paar posts terug nog over je iMac (en zijn lichtsensors die hij niet heeft)...
Verwijderd
even vraagje
hoe hoog is het scherm van een (nieuwe) iMac 20inch
en als je hem helemaal tegen de muur aanschuift (met je standaard)...hoeveel cm zit er dan tussen de muur en de bovenkant van het scherm
hoe hoog is het scherm van een (nieuwe) iMac 20inch
en als je hem helemaal tegen de muur aanschuift (met je standaard)...hoeveel cm zit er dan tussen de muur en de bovenkant van het scherm
Oh, dat is niet helemaal goed nee. Zou je, als dat vaker voorkomt zonder gebruik te maken van SMCfancontrol, niet eens contact opnemen met een AASP?ShaneV schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 13:59:
[...]
Ik heb al eens gehad dat de imac volledig vastliep. Het scherm werd roze en alleen nog de muziek kon je horen. Meer dan dat ging niet, hij had toen wel heel warm. Vanaf dat moment ben ik dan bezig geweest met SMCfancontrol. Hou nu de HDD een 500 RPM hoger, en de ODD een 200 RPM. De ODD (dacht toch dat hij zo noemde), is om de condens in de rechterbenedenhoek te voorkomen.
Wat ik me nog afvraag is dit:
Als ik nu een iMac bestel met een Ati 4850 kaart (en dus 3-5 weken moet wachten), ben ik dan ook gewoon een maandje garantie kwijt?Elke Mac wordt geleverd met 90 dagen gratis telefonische ondersteuning, gerekend vanaf de aankoopdatum, en een jaar beperkte garantie.
Nee, dat lijkt me niet.Executor16 schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:15:
Wat ik me nog afvraag is dit:
[...]
Als ik nu een iMac bestel met een Ati 4850 kaart (en dus 3-5 weken moet wachten), ben ik dan ook gewoon een maandje garantie kwijt?
Mja er staat echt "aankoopdatum", daarnaast bestel ik wel online aangezien me dat iets van 14% scheelt (via school).
Grappig, ik hoefde niet eens naar de naam te kijken van de poster: ik wist meteen wie het wassyltheboy schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 20:38:
[...]
Nee, dat lijkt me niet.Je hebt waarschijnlijk gewoon garantie vanaf de levering van het product.
Anders zou het natuurlijk wel lullig zijn.
Als ik een iMac aanschaf, dan doe ik dat waarschijnlijk niet online. Ik koop dan gewoon de standaard 24'' versie bij A-Mac hier in Amersfoort.
Nee! Ik heb hem al wel bij elkaar, maar ik zal nog even 3 maanden geduld moeten hebben.Japsuh schreef op vrijdag 27 maart 2009 @ 14:17:
[...]
Grappig, ik hoefde niet eens naar de naam te kijken van de poster: ik wist meteen wie het wasMaar je hebt dus nog steeds geen iMac???
Heeft er iemand ervaring met de nieuwe iMac en virtualisatie dmv VMWare fusion?
Ik ben nogal veel bezig met windows servers en wil graag nu en dan eens wat testen. Dan heb ik al snel een 4 tal servers draaien, wat erg traag is op mn huidige testomgeving (zo goed als onwerkbaar). Bovendien ben ik beperkt dat ik geen 64 bits machines kan draaien, dat zou met fusion + core2 duo dus wel moeten gaan, vandaar dat ik een nieuwe iMac 24 met 4 GB ram overweeg. Het zou helaas wel een stomme investering zijn als blijkt dat dit ook traag gaat.
Dus iemand die dit draaiende heeft en iets zinnigs kan zeggen over de performantie van de virtuele machines met fusion?
Ik ben nogal veel bezig met windows servers en wil graag nu en dan eens wat testen. Dan heb ik al snel een 4 tal servers draaien, wat erg traag is op mn huidige testomgeving (zo goed als onwerkbaar). Bovendien ben ik beperkt dat ik geen 64 bits machines kan draaien, dat zou met fusion + core2 duo dus wel moeten gaan, vandaar dat ik een nieuwe iMac 24 met 4 GB ram overweeg. Het zou helaas wel een stomme investering zijn als blijkt dat dit ook traag gaat.
Dus iemand die dit draaiende heeft en iets zinnigs kan zeggen over de performantie van de virtuele machines met fusion?
You don't need eyes to see, you need vision
Ligt er maar net aan wat voor serversystemen je wilt virtualiseren, en hoeveel tegelijkertijd vooral. Vier Windows servers tegelijkertijd draaien zal niet goed preseren, eentje waarvoor je 2 GB vrijmaakt binnen Fusion zal best redelijk draaien schat ik zo in.
het is voor testen, een lab omgeving zeg maar, op zich draai ik dat nu @ 360 MB per machine en dat werkt, maar traag, vandaar de vraag dus...
You don't need eyes to see, you need vision
Vorige week dinsdag mijn imac 24" besteld, en nog een weekje wachten...
Vroeg me af of er eigenlijk iets van een trial van office 2008 op voorgeinstalleerd staat of dat ik die kan downloaden?
Vroeg me af of er eigenlijk iets van een trial van office 2008 op voorgeinstalleerd staat of dat ik die kan downloaden?
Gewoon de trial van iWork gebruiken. Scheeld je een bult ergenistimelezzzz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 11:58:
Vorige week dinsdag mijn imac 24" besteld, en nog een weekje wachten...![]()
Hier staat wat
hmm ok, dit wordt mn 1e mac dus ken de programma's nog niet.Flappiewappie schreef op maandag 30 maart 2009 @ 12:01:
[...]
Gewoon de trial van iWork gebruiken. Scheeld je een bult ergenis
Maar ik ben momenteel druk bezig met scriptie, dat werk wil ik vervolgen op de mac,
maar daarnaast wil ik mijn document ook op mijn vista laptop met office 2007 kunnen zetten om daar probleem loos verder te kunnen typen om vervolgens weer verder te gaan op de mac.
Ook wil ik ik mijn stuk kunnen doorsturen zodat andere (met windows pc) inhoudelijke feedback kunnen geven op mijn document door het maken van wijzigingen in het docuement.
Is dit geen probleem met iWork?
Helaas, dit gaat niet helemaal zonder probleempjes. Als voorbeeld: kopteksten die je aangeeft in Word of in Pages, zijn niet compatible met het andere programma. Als je bv een inhoudsopgave hebt gemaakt in Word, en deze wil aanpassen in Pages, zul je weer al je kopjes opnieuw moeten "taggen" om de inhoudsopgave te kunnen laten genereren.timelezzzz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 13:32:
[...]
hmm ok, dit wordt mn 1e mac dus ken de programma's nog niet.
Maar ik ben momenteel druk bezig met scriptie, dat werk wil ik vervolgen op de mac,
maar daarnaast wil ik mijn document ook op mijn vista laptop met office 2007 kunnen zetten om daar probleem loos verder te kunnen typen om vervolgens weer verder te gaan op de mac.
Ook wil ik ik mijn stuk kunnen doorsturen zodat andere (met windows pc) inhoudelijke feedback kunnen geven op mijn document door het maken van wijzigingen in het docuement.
Is dit geen probleem met iWork?
Naast dit irritante puntje, zijn er nog wat cosmetische zaken die niet helemaal lekker lopen.
PSN: Sluuz
Heren, ben van plan eerdaags of een 20" of een 24" instapper iMac aan te schaffen. Nu vraag ik me af of de meerprijs de 4" extra inches waard zijn? Zijn hier meer mensen die voor deze keuze hebben gestaan, en welke keuze zij hebben genomen?
Daarnaast, zijn de speakers een beetje te pruimen? Of raden jullie een extern setje aan?
Daarnaast, zijn de speakers een beetje te pruimen? Of raden jullie een extern setje aan?
Oké maar het openen opzich vormt geen problemen? ik doe het netjes ordenen etc toch pas op het laatst, en de uiteindelijke versie hoeft niet meer bewerkbaar te zijn, dus kan je die op slaan in pdf.Sluuz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:26:
[...]
Helaas, dit gaat niet helemaal zonder probleempjes. Als voorbeeld: kopteksten die je aangeeft in Word of in Pages, zijn niet compatible met het andere programma. Als je bv een inhoudsopgave hebt gemaakt in Word, en deze wil aanpassen in Pages, zul je weer al je kopjes opnieuw moeten "taggen" om de inhoudsopgave te kunnen laten genereren.
Naast dit irritante puntje, zijn er nog wat cosmetische zaken die niet helemaal lekker lopen.
Ik zou altijd voor de 24" gaan, heb ik zelf ook gedaan.JeroenGans schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:32:
Heren, ben van plan eerdaags of een 20" of een 24" instapper iMac aan te schaffen. Nu vraag ik me af of de meerprijs de 4" extra inches waard zijn? Zijn hier meer mensen die voor deze keuze hebben gestaan, en welke keuze zij hebben genomen?
In tegenstelling tot een laptop hoef je zo`n iMac in principe nooit te verplaatsen en aan een groot scherm wen je eenmaal makkelijker dan aan een klein scherm.
Ik werk nu met een 22" monitor onder windows, en zou niet graag naar kleiner terugaan, groter is alleen maar overzichtelijker en duidelijker. Daarbij komt nog is dat ze denk ik ook gewilder zijn wanneer je hem ooit wil verkopen.
Thuis heb ik al bijna 1.5 jaar een 24" iMac. Op m'n werk erger ik me dood aan de 20" breedbeeld die op m'n bureau staat. Daarom werk ik maar op een 19" 5:4 scherm want daar heb je meer aan. Ik zou zeker voor de 24" iMac gaan.JeroenGans schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:32:
Heren, ben van plan eerdaags of een 20" of een 24" instapper iMac aan te schaffen.
"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein
Vergeet niet dat in de 24" iMacs een veel beter paneel zit. 20" heeft een TN paneel (low budget), 24" heeft IPS paneel (of PVA, maar dacht IPS). Voordelen: veel betere kijkhoek, veel kleurechter, geen kleurgradienten waar je ze niet wilt zien.
Just my two cents
Just my two cents
En ook dat is zeker waar ja. Je hoeft in de winkel niet eens zo kritisch te kijken om te zien dat de 20" een stuk kijkhoekafhankelijker is.quelake schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:16:
Vergeet niet dat in de 24" iMacs een veel beter paneel zit. 20" heeft een TN paneel (low budget), 24" heeft IPS paneel (of PVA, maar dacht IPS). Voordelen: veel betere kijkhoek, veel kleurechter, geen kleurgradienten waar je ze niet wilt zien.
Uiteindelijk toch maar voor de HD4850 kaart gegaan, dan maar iets langer wachten.
(blijkt wel erg lang te zijn als je de datum ziet
) Maar goed, hopelijk is de iets extra performance het wachten waard 
Verwachte verzenddatum: 04 Mei, 2009
Verwachte leverdatum: 07 Mei, 2009
(blijkt wel erg lang te zijn als je de datum ziet
Besteldatum: Mar 27, 2009 om 09:11 AM GMTiMac 3.06GHZ INTEL CORE 2 DUO
4GB 1066MHZ DDR3 SDRAM-2X2GB
ATI RADEON HD 4850 512MB
1.0TB SERIAL ATA DRIVE
APPLE WIRELESS MIGHTY MOUSE-Z
KYBD (NUM) & USER'S GUIDE-N
COUNTRY KIT,IMAC 24-NLD
[ Voor 6% gewijzigd door Executor16 op 30-03-2009 16:20 ]
Tja, je hebt hem altijd nog eerder dan mij!Executor16 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:18:
Uiteindelijk toch maar voor de HD4850 kaart gegaan, dan maar iets langer wachten.
(blijkt wel erg lang te zijn als je de datum ziet) Maar goed, hopelijk is de iets extra performance het wachten waard
[...]
Besteldatum: Mar 27, 2009 om 09:11 AM GMT
Oeh, dat is wel een nette configuratie!Executor16 schreef op maandag 30 maart 2009 @ 16:18:
(blijkt wel erg lang te zijn als je de datum ziet) Maar goed, hopelijk is de iets extra performance het wachten waard
[...]
Besteldatum: Mar 27, 2009 om 09:11 AM GMT
Zoals ik je verteld had in een PM hebben ze het bij TechData behoorlijk verprutst. Vandaag te horen gekregen dat ie opnieuw is besteld. Dus.. ben benieuwd!
Kijk eens syltheboy, speciaal voor jou -> fok.nlsyltheboy schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:05:
[...]
Tja, je hebt hem altijd nog eerder dan mij!
subtiele manier om te zeggen dat ik echt gek van je word, zeg dan niks!..
Helemaal mee eens! Iedereen wordt er volgens mij gek vanSyS_ErroR schreef op maandag 30 maart 2009 @ 18:44:
[...]
Kijk eens syltheboy, speciaal voor jou -> fok.nl
subtiele manier om te zeggen dat ik echt gek van je word, zeg dan niks!..
Haha, inderdaad. Wachten is gewoon irritant
"Apple Order Status" staat ook in mijn bookmarks bar gelijk
Sta voor dezelfde keuze maar na wat getwijdel ga ik zeker voor de 24''JeroenGans schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:32:
Zit er redelijk dicht op (armlengte) maar in de MM even een minuut of 5-10 op gewerkt op die afstand en dat ging prima. Dan erbij krijg je bij de 24'' 4GB ipv 2GB en 640GB ipv 320GB. Uiteindelijk betaal je dus maar erg weinig voor 4'' meer. Overigens heb ik bij de 20'' ook niet echt het 'wow' gevoel en bij de 24'' wel
Externe speakerset is aan te raden als je films wilt kijken of echt veel muziek op je pc luistert. Heb zelf de HK Soundsticks II en die doen het erg lekker
Openen op zich gaat nog wel inderdaad. Soms worden bepaalde elementen omgezet in een plaatje omdat het andere programma het niet ondersteund, maar je kan hem sowieso openen, lezen en opslaan als pdf.timelezzzz schreef op maandag 30 maart 2009 @ 14:56:
[...]
Oké maar het openen opzich vormt geen problemen? ik doe het netjes ordenen etc toch pas op het laatst, en de uiteindelijke versie hoeft niet meer bewerkbaar te zijn, dus kan je die op slaan in pdf.
PSN: Sluuz
Denk dat ik inderdaad ook voor 24" ga! Lekker vanuit bed films kijken etc! En als externe speakerset ga ik voor de Bose Companion II. Prima set voor 100 euro. V.d. week maar eens geld over de balk smijten!stefan_el schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 11:31:
[...]
Sta voor dezelfde keuze maar na wat getwijdel ga ik zeker voor de 24''
Zit er redelijk dicht op (armlengte) maar in de MM even een minuut of 5-10 op gewerkt op die afstand en dat ging prima. Dan erbij krijg je bij de 24'' 4GB ipv 2GB en 640GB ipv 320GB. Uiteindelijk betaal je dus maar erg weinig voor 4'' meer. Overigens heb ik bij de 20'' ook niet echt het 'wow' gevoel en bij de 24'' wel
Externe speakerset is aan te raden als je films wilt kijken of echt veel muziek op je pc luistert. Heb zelf de HK Soundsticks II en die doen het erg lekker
Verwijderd
De WWDC is dit jaar van 8 tot 12 juni, denken jullie dat er dan nog weer vernieuwingen aan de iMac worden bekend gemaakt? (zoals Snow Leopard)?
Beetje offtopic, maar er zal wel wat verteld worden over Snow Leopard, en de geruchten gaan dat er 2 maand daarna Snow Leopard in de winkel zal liggen.. Een upgrade van de iMac verwacht ik pas in Augustus/September/Oktober..Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 18:13:
De WWDC is dit jaar van 8 tot 12 juni, denken jullie dat er dan nog weer vernieuwingen aan de iMac worden bekend gemaakt? (zoals Snow Leopard)?
Valt volgens mij wel mee die verschillen..quelake schreef op maandag 30 maart 2009 @ 15:16:
Just my two cents
Typical viewing angle
20-inch model:
160° horizontal
160° vertical
24-inch models:
178° horizontal
178° vertical
Verder worden er zo geen verschillen op gegeven op de apple site?
Built-in 20-inch (viewable) or 24-inch (viewable) glossy widescreen TFT active-matrix liquid crystal display
Resolution
20-inch model: 1680 by 1050 pixels
24-inch models: 1920 by 1200 pixels
*zucht*Verwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 18:13:
1) de iMac is net vernieuwd, dus waarom nu alweer vragen naar een nieuwe versie?
2) De enige, ik herhaal, ENIGE personen die echt weten wanneer hardware revisies komen, en wat er verandert, werken bij Apple in Cupertino, en hebben een dusdanig dikke NDA dat ze niks gaan loslaten. Alle overige berichten zijn geruchten, speculatie, en educated guesses. Dit is algemeen bekend. En aangezien dit topic geen geruchten/speculatie topic is, hoort het hier niet.
3) Alle Macs, dus ook iMacs, die op of na de release datum van Snow Leopard verscheept worden, worden dat inclusief Snow Leopard.
Kunnen we het weer over de huidige iMacs gaan hebben?
Launching containers into space
Typical brightness: 290 cd/m2 (20-inch model); 385 cd/m2 (24-inch models)martinus83 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:17:
[...]
Valt volgens mij wel mee die verschillen..
Typical viewing angle
20-inch model:
160° horizontal
160° vertical
24-inch models:
178° horizontal
178° vertical
Built-in 20-inch (viewable) or 24-inch (viewable) glossy widescreen TFT active-matrix liquid crystal display
Resolution
Typical contrast ratio: 800:1 (20-inch model); 750:1 (24-inch models)
Keek niet verder dan mn neus lang is, nog wat verschillen in de specs..
Toch valt het kijkhoek verschil me mee!
Apple geeft hierover inderdaad relatief weinig informatie vrij. Maar bekijk de modellen maar eens in het echt, het verschil is gigantisch groot!martinus83 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:17:
[...]
Typical viewing angle
20-inch model:
160° horizontal
160° vertical
24-inch models:
178° horizontal
178° vertical
Resolution
De 24" heeft echt een veel beter paneel!!
amen!Whieee schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:17:
[...]
*zucht*
1) de iMac is net vernieuwd, dus waarom nu alweer vragen naar een nieuwe versie?
2) De enige, ik herhaal, ENIGE personen die echt weten wanneer hardware revisies komen, en wat er verandert, werken bij Apple in Cupertino, en hebben een dusdanig dikke NDA dat ze niks gaan loslaten. Alle overige berichten zijn geruchten, speculatie, en educated guesses. Dit is algemeen bekend. En aangezien dit topic geen geruchten/speculatie topic is, hoort het hier niet.
3) Alle Macs, dus ook iMacs, die op of na de release datum van Snow Leopard verscheept worden, worden dat inclusief Snow Leopard.
Kunnen we het weer over de huidige iMacs gaan hebben?
Is een behoorlijk verschil hoor in kijkhoek. Daarnaast kan het scherm van de 24-inch iMac meer kleuren weergeven dan dat van de 20-inch iMac.martinus83 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:19:
[...]
Typical brightness: 290 cd/m2 (20-inch model); 385 cd/m2 (24-inch models)
Typical contrast ratio: 800:1 (20-inch model); 750:1 (24-inch models)
Keek niet verder dan mn neus lang is, nog wat verschillen in de specs..
Toch valt het kijkhoek verschil me mee!
Verwijderd
Voor de mensen die nog zitten te twijfelen tussen het 20'' en 24'' model.
24'' is echt een dikke aanrader, ik zat zelf ook heel lang te twijfelen, maar heb uiteindelijk gewoon voor de 24'' gekozen. Beste keus ooit! Ik kan me serieus niet voorstellen hoe het zou zijn om met een kleiner scherm te werken, ik zit zelf ook vrij dicht op het scherm, maar heb nergens last van.
Mijn oom heeft laatst de 20'' gekocht en toen ik daar was en de iMac zag was ik toch wel heel erg blij. Wat een slecht scherm en vooral te klein.
Dus gewoon lekker voor groot gaan, het kost maar een paar tientjes voor veel vreugde!
24'' is echt een dikke aanrader, ik zat zelf ook heel lang te twijfelen, maar heb uiteindelijk gewoon voor de 24'' gekozen. Beste keus ooit! Ik kan me serieus niet voorstellen hoe het zou zijn om met een kleiner scherm te werken, ik zit zelf ook vrij dicht op het scherm, maar heb nergens last van.
Mijn oom heeft laatst de 20'' gekocht en toen ik daar was en de iMac zag was ik toch wel heel erg blij. Wat een slecht scherm en vooral te klein.
Dus gewoon lekker voor groot gaan, het kost maar een paar tientjes voor veel vreugde!
Zoals gezegd: ga zelf eens kijken in de winkel. Specs zeggen in de praktijk echt bijna niks.martinus83 schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 20:17:
Typical viewing angle
20-inch model:
160° horizontal
160° vertical
24-inch models:
178° horizontal
178° vertical
Laten we nu niet gaan doen alsof 20'' een formaat is waar niet op gewerkt kan worden. Voor veel mensen is dat het (meer dan) voldoende. En dat scherm is dik in orde, alleen is de 24'' beter. Ik snap dat je ontzettend veel van je 24'' houdt maar een beetje nuance is zo gek nog niet op zijn tijdVerwijderd schreef op dinsdag 31 maart 2009 @ 21:29:
Dit topic is gesloten.