Wil toch even mijn ervaring delen, net 2 dagen een iMac 24": 2,93GHz in huis. Deze had ik aangeschaft voor mijn dochter ivm. haar grafische opleiding aan het MA en zelf werkt ze veel met Adobe.
Na 14 jaar met Dos en Windows gewerkt te hebben ging er een nieuwe wereld voor mij open. Niet alleen softwarematig loopt het soepel maar was des te meer onder de indruk van de prestatie's van de soft/hardware. Het scherm is zeer kleurrijk en scherp, zeker als je gewend bent om achter een 22" Samsung schermpje te werken.
Na 2 dagen me te verdiepen in MacOS had ik het al snel onder de knie, direkt voorzien van de benodigde software en het toevoegen op mijn netwerk ging nog nooit zo snel, router/server.
Test op de som genomen en flink de machine lopen stressen in gebruik, waaronder meerdere apps. en bewerkingen open en de hardware monitor in de gaten gehouden. Nog onder een flinke load blijft het beestje prima zijn werk doen. De ultieme test voor mij van het scherm was toch wel het testen van FullHD films en dan komt een Mac scherm pas echt tot zijn recht, waarbij ik moet zeggen dat de GT120 goed zijn werk doet. Streamen via het netwerk in VLC gaat moeiteloos en daar merk ik tevens weer een stukje kracht van de airport tov. windows based wireless hardware, niet een hapering te zien. Ik kan als test video oa. Big Buck Bunny aanbevelen, gratis :
http://www.bigbuckbunny.org/index.php/download/
Als ik dan even verder de schermen naast elkaar zet met foto's dan wil je gewoon niet meer terug naar normale TN panelen, de iMac draait gewoon op FullHD mode conform de instellingen, 1920-1080. Voor de rest is software goed verzorgd en kun je basic al gelijk aan de slag met geluid/video bewerkingen, basic maar goed genoeg om leuke dingen te maken. Wie meer wil kan dan altijd nog een zwaarder pakket van Apple of een ander merk nemen. Ook de webcam is zeer goed te noemen.
Wireless gaat de iMac sneller dan mijn vaste Gigabit bedrade PC en concludeer dat Apple zijn eigen content op een Mac machine betere toegang geeft dan een Windows based systeem. Frontrow vind ik een prettig progamma, temeer als film fanaat direct toegang tot al mijn media en de nieuwste film trailers.
Al met al een voor mij zeer prettige kennismaking met een Mac computer en helaas zal ik hem morgen "moeten" afstaan aan mijn dochter, waarbij ik voor mijzelf al denk aan een MacPro voor mijzelf.
Voor de prijs vind ik persoonlijk dat je bij een Mac meer waar krijgt je geld dan een Windows PC maar wil niet per defintie zeggen dat Windows slechter is, het is puur de persoonlijke ervaring. Wel denk ik dat een gebruiker goed moet overdenken, waarvoor ga ik het gebruiken en welk inch paneel past het beste bij mij en om eerlijk te zijn, een 24" paneel is geen overbodige luxe. Natuurlijk ligt de prijs anders dan bij een 20" model maar het heeft een grote meerwaarde, zeker ook qua GPU. Games testen ben ik helaas nog niet aan toe gekomen maar daar is deze machine ook niet belangrijk voor. Kijk ik rond op het net dan lees ik eigenlijk alleen maar goeie ervaringen sinds de komst van de Intel CPU's. Wie hoge eisen aan gaming steld kiest denk ik eerder voor een ATi 4850 512MB, ook al is dat een meerprijs van 180 euro, op zo een bedrag dan ook geen overbodige luxe en slechts een minimale investering meer op zo een bedrag voor de lange termijn.
Mbt. de garantie is het denk ik toch wel verstandig, mits je budget het toe laat om je garantie te verlengen. Het is een dure grap als na een jaar onverhoopt toch iets stuk gaat, aangezien de hardware feitelijk niets meer is dan één plakaat hardware, niet oneerbiedig bedoeld
Conclusie voor mijzelf, ik weet wel wat mij volgende systeem gaat worden

Ik ben zelf early adapter van Vista geweest, en alle voorgaande Win home OS'en maar moet objectief zeggen, Windows kan niet aan deze combinate tippen. En alle verhalen en flamewars ten spijt die vaker hier op GoT, met name op de forntpage plaatsvinden, je weet pas zelf het verschil als je het ervaren hebt. De iCentre's zijn een mooie plek om een Mac in actie te zien maar het beste ervaar je het thuis, waar je de rust en tijd hebt om het goed te ervaren. Hierbij heeft Apple een stuk vertrouwen bij mij gewekt en zie ik de toekomst rooskleurig in met mijn nieuwe "partner". En een Mac per definitie vind ik niet een stuk soft/hardware voor een pro gebruiker, ook de casual gebruiker kan er een hoop plezier aan beleven, zonder dat het nu gek meer kost dan een WinPC. Wie echt zwaar werk wil gaan doen schaft een MacPro aan, en gezien de bewerkingssnelheden brengt een dergelijke machine juist alleen maar geld op, investering is dus maar net hoe je het bekijkt
Ik denk tevens dat er een markt is weggelegd, middels het Mac concept, voor een TV scherm met daarin gebouwd Mac soft/hardware. Zelf zou ik niet lang hoeven na te denken als dat op de markt zou verschijnen met een dergelijk paneel. Maar goed, ga het zelf ervaren en trek je conclusie zelf, de beste review die je maar kan hebben

En de nieuwe Microsoft reclame is misschien niet eens zo ongegrond als je het één tegen het ander afweegt, al prefeleer ik dergelijke reclame's niet :
nieuws: Microsoft opent aanval op 'dure' Apple-hardware met nieuwe spotjes