mooiste bierkrat radio [deel 3] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste
Acties:
  • 222.249 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 13:07
Hallo,

Ik heb ergens gratis een accu lader gekregen van Absaar (6 Amp, 12 Volt)

Acculader:
Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/1060/tttttt.png

Ik vroeg me af of deze werkt op de volgende accu/batterij:

Batterij:
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/4440/29690914.jpg

12V
7AH/20HR
Link naar product bij fabrikant

Ik heb overigens al 10 uur muziek afgespeeld op een pittig geluidsniveau en de accu is momenteel bij de 11.5 volt gelandt, hier bij stop ik nu ook ff en wil ik hem opladen.

Dus wil eerst graag weten of dit mogelijk is..

Gr.

Roel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 14-09 00:18
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 09:52:
[...]

Inderdaad, ik vertel keer op keer hetzelfde verhaaltje voor wie het wilt horen 8)7 : 13 watt RMS met 8 ohm en 26 watt RMS op 4ohm (bij ongeveer 10% thd), geen uitzonderingen.
Dat pdfje over die 7Ah accu heeft me ook aan het denken gezet, het is gewoon zo dat je alleen het maximale uit zo'n accu haalt bij een maximale stroom van 350mA. Bij een hogere stroom gaat je aantal ampereuur omlaag. Dus ik ga een zwaardere accu kopen want afgelopen jaar was ie te snel leeg.
Uitzonderingen zijn er wel, maar dan moet de gebruikte versterker een DC-DC convertor hebben. Dergelijke versterkers ga je trouwens niet voeden met een 7Ah accuutje, de pret is dan gauw over.

Als je trouwens wat verder kijkt naar de duurdere merken accu's (Panasonic bijvoorbeeld) hebben een spec van 7Ah/10h. Daar kun je dus betere resultaten mee halen amar die zijn ook duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ro3lie schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:23:
Hallo,

Acculader:
[afbeelding]

Batterij:
[afbeelding]

12V
7AH/20HR

Ik heb overigens al 10 uur muziek afgespeeld op een pittig geluidsniveau en de accu is momenteel bij de 11.5 volt gelandt, hier bij stop ik nu ook ff en wil ik hem opladen.

Gr.

Roel
Dat kan wel maar is er niet goed voor. Voor gel accu's moet je een druppel-lader hebben. De oplader op de afbeelding heb ik ook maar voor mijn gel-accu's heb ik een aparte druppel-lader gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wat geef je normaal ongeveer uit aan een radiokratje??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

10 euro, ofeuh wacht 100 euro. neej doe maar 50 euro :S

Ligt er helemaal aan wat je erin wil hebben. Welke boxen, welke versterker wat voor accu's.

Je kunt net zo goed vragen wat geef je normaal uit voor een auto, daar kan per persoon enkele duizenden euros verschil in zitten.

Mijn eerste krat radio koste bij elkaar tussen de 50 en de 100 euro (versterker van 20 euro plus accu van 40 euro en nog wat zooi)

Nu ga ik er binnenkort 1 maken waarvoor ik alleen een versterker van 15 euro heb hoeven kopen. (gratis accu's, boxen heb ik nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb even snel wat berekend en ik kom ongeveer uit op 160 euro... :| :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja heel leuk maar hier heeft natuurlijk niemand iets aan.

Ik heb namelijk snel even berekend en kom op 700 euro (heel dure boxen / accu / versterker |:( )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 11:26:
[...]

Dat kan wel maar is er niet goed voor. Voor gel accu's moet je een druppel-lader hebben. De oplader op de afbeelding heb ik ook maar voor mijn gel-accu's heb ik een aparte druppel-lader gekocht.
De acculader op de afbeelding die u ook heeft, is deze schadelijk voor gel accu's? Ik wil mijn accu's opladen nu, ik kan in de toekomst ook nog een druppellader kopen natuurlijk. Eerst even kijken hoe deze dan gaat.

Wat was uw ervaring dan met deze oplader met uw accu's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gel accu wordt erg warm als je met die accuoplader laad en je moet goed opletten hoe lang je laad en of de accu vol is. Een druppellader stopt met laden als de accu vol is.

In hoeverre het schadelijk is als je goed op let met oplaadtijd en dergelijke weet ik niet, ik heb het maar 1 gedaan daarna druppellader gebruikt.

De lader op de afbeelding gebruik ik wel om de accu van mijn boot op te laden (12 V 225 AH heavy duty DAF accu), daarvoor werkt die wel perfect (accu is geen gelaccu).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Ok.

Ik heb de net 9 Lead-Acid accu's gekregen (12v/7ah) van mijn bedrijf (hun hadden ook nog oude accu's van de alarm installatie), en heb dan nog 4 van die accu's die ik eerder liet zien.

Kan ik deze accu's dan toch beter met een druppel lader opladen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ro3lie schreef op woensdag 22 april 2009 @ 17:22:
Ok.

Ik heb de net 9 Lead-Acid accu's gekregen (12v/7ah) van mijn bedrijf (hun hadden ook nog oude accu's van de alarm installatie), en heb dan nog 4 van die accu's die ik eerder liet zien.

Kan ik deze accu's dan toch beter met een druppel lader opladen?
Deze moet je volgens mij altijd met druppel lader opladen.

Had paar dagen terug al over dat ik deze versterker
met 160 W RMS en 500 W piek. Nu wil ik deze voeden met 20 A voeding en daar natuurlijk een elco bij gebruiken. Nu is mijn vraag: moet ik echt minimaal 270.000 microF nemen? Las in een datasheet dat deze ongeveer 25 A aan kan? Of is dit zelfs niet genoeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 14-09 10:56
Iemand hier een idee hoe ik 2 accu's aan kan sluiten op een manier zodat eerst accu 1 leeggetrokken wordt, en dán accu 2. Daarna is het over, en gaat het hele systeem uit.

Ik wil dus dat ie eerst controleert of accu 1 boven de x aantal volt zit, is dat niet het geval, dan gaat ie automatisch naar accu 2. Is ook die onder het niveau, gaat het zooitje uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
endness schreef op woensdag 22 april 2009 @ 19:27:
Iemand hier een idee hoe ik 2 accu's aan kan sluiten op een manier zodat eerst accu 1 leeggetrokken wordt, en dán accu 2. Daarna is het over, en gaat het hele systeem uit.

Ik wil dus dat ie eerst controleert of accu 1 boven de x aantal volt zit, is dat niet het geval, dan gaat ie automatisch naar accu 2. Is ook die onder het niveau, gaat het zooitje uit.
Misschien een soort van spanningsbeveiliger.

Zoals deze: http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=2&sub_id=56&cur_id=3192

Deze is wel aan de dure kant. Ik zoek er zelf ook een maar probeer deze of een andere variant met de zelfde functie 2e hands te scoren.

Natuurlijk moet je er dan 2 hebben en een of andere schakeling, of een totaal ander idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 18:00:
[...]

Deze moet je volgens mij altijd met druppel lader opladen.

Had paar dagen terug al over dat ik deze versterker
met 160 W RMS en 500 W piek. Nu wil ik deze voeden met 20 A voeding en daar natuurlijk een elco bij gebruiken. Nu is mijn vraag: moet ik echt minimaal 270.000 microF nemen? Las in een datasheet dat deze ongeveer 25 A aan kan? Of is dit zelfs niet genoeg?
Waarom in godsnaam zo'n versterker gebruiken? Die cheap ass dingen gaan hard genoeg hoor.

Ik ga een speakerset met een ingebouwde sub gebruiken, en ik kies voor de 2x15watt digitale versterkertjes....

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
ro3lie schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:04:
[...]

Misschien een soort van spanningsbeveiliger.

Zoals deze: http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=2&sub_id=56&cur_id=3192

Deze is wel aan de dure kant. Ik zoek er zelf ook een maar probeer deze of een andere variant met de zelfde functie 2e hands te scoren.

Natuurlijk moet je er dan 2 hebben en een of andere schakeling, of een totaal ander idee.
Zoiets is opzich zelf ook wel te maken, zijn al verschillende schema's voorbij gekomen hier. Probleem zit 'm in de 2 accu's, hij moet natuurlijk pas overstappen naar de 2e accu als de 1e "leeg (onder de 11,5 volt)" is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
ro3lie schreef op woensdag 22 april 2009 @ 10:23:
Hallo,

Acculader:
[afbeelding]

Batterij:
[afbeelding]

12V
7AH/20HR

Gr.

Roel
Die oplader kun je niet gebruiken. De spanning die eruit komt is te hoog voor een gelaccu (acculader geeft rond de 14 a 15V terwijl je voor een gelaccu maximaal 13,8V mag gebruiken.)

En dat je accu warm word @ diegene die dat zei, dat is zeker niet goed. Dat betekend dat hij aan het koken is, en dat je accu dus aan het kapot gaan is.

Verkoop die lader op marktplaats, en koop van dat geld een voeding die 13,8V levert (vaste spanning) of koop een druppellader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
ThinkPadd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:07:
[...]

Die oplader kun je niet gebruiken. De spanning die eruit komt is te hoog voor een gelaccu (acculader geeft rond de 14 a 15V terwijl je voor een gelaccu maximaal 13,8V mag gebruiken.)

En dat je accu warm word @ diegene die dat zei, dat is zeker niet goed. Dat betekend dat hij aan het koken is, en dat je accu dus aan het kapot gaan is.

Verkoop die lader op marktplaats, en koop van dat geld een voeding die 13,8V levert (vaste spanning) of koop een druppellader.
Zijn stabiele laad voltage is 13,4 op het moment. Probeer het op een accu die ik kreeg en op 8 volt stond. Even kijken of die te reanimeren is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Wat is een accu lader (druppel) die geadviseerd wordt? Die op conrad zijn allemaal zeer prijzig..

Weet ook niet precies naar welke ik moet kijken op dat gebied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16:57
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 14:04:
Ja heel leuk maar hier heeft natuurlijk niemand iets aan.

Ik heb namelijk snel even berekend en kom op 700 euro (heel dure boxen / accu / versterker |:( )
Mag ik jou boodschappenlijstje globaal zien? En als je die hebt een foto van je radio?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Ik gebruik deze, en hij werkt prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

JvS schreef op woensdag 22 april 2009 @ 20:09:
[...]

Waarom in godsnaam zo'n versterker gebruiken? Die cheap ass dingen gaan hard genoeg hoor.

Ik ga een speakerset met een ingebouwde sub gebruiken, en ik kies voor de 2x15watt digitale versterkertjes....
omdat deze gewoon op het netstroom komt voor m'n 2x 100 W RMS B&W boxen in de kelder. Heb deze een beetje overschat, wou 'm in een kratradio bouwen, maar accu trok het natuurlijk niet:')

Maar iemand een idee wat voor elco er tussen moet (500W piek, 160 W RMS)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:01:
[...]

omdat deze gewoon op het netstroom komt voor m'n 2x 100 W RMS B&W boxen in de kelder. Heb deze een beetje overschat, wou 'm in een kratradio bouwen, maar accu trok het natuurlijk niet:')

Denk maar ongeveer aan 40.000 uF, ligt er ook aan wat voor voeding je gaat toepassen. Misschien moet je daar eerst eens over na denken.

Wel zonde om die B&W's aan zon versterker te hangen, geluidskwaliteit uit zo'n versterker is niet echt wat.

[ Voor 9% gewijzigd door TheModeR op 22-04-2009 22:16 . Reden: Bijvoegsel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ro3lie schreef op woensdag 22 april 2009 @ 21:42:
[...]

Zijn stabiele laad voltage is 13,4 op het moment. Probeer het op een accu die ik kreeg en op 8 volt stond. Even kijken of die te reanimeren is.
Je meet het dus, dan zou je de accu wel gecontroleerd op kunnen laden.

Je moet stoppen als je op 13,8V zit.

Maar wel op blijven letten, en niet dat ding een nacht ofzo laten opladen, want dan kun je het wel vergeten met die accu.

Voor degene die nog op zoek was naar een goede, en goedkope lader, ik heb hier nog een goeie gevonden:

http://www.elektronica-online.nl/content_details.php?id=9877

Niet zo duur, en hij laad nog eens lekker snel op ook (hij kan laden met maximaal 2A)

[ Voor 21% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2009 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheModeR schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:14:
[...]

Denk maar ongeveer aan 40.000 uF, ligt er ook aan wat voor voeding je gaat toepassen. Misschien moet je daar eerst eens over na denken.

Wel zonde om die B&W's aan zon versterker te hangen, geluidskwaliteit uit zo'n versterker is niet echt wat.
Okee bedankt! Zal ongeveer een voeding van rond de 20 A worden. Hoe bepaal ik welke elco bij welke stroom nodig is? Ben er al een tijdje naar aan het zoeken op internet, maar kan het niet vinden.

Ja ahgg, het zijn oude boxen (15 jaar oud). Heb niet veel geld om dure versterker te kopen en deze autoversterker is nu toch overbodig geworden, omdat ik ta2020 heb besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Heeft iemand de handleiding van deze nog? Hij is klaar met laden als 't lampje uit is, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je geen multimeter zodat je het voltage van je accu kunt meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
ThinkPadd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:40:
Heb je geen multimeter zodat je het voltage van je accu kunt meten?
De voltage van de accu gaat omhoog, bij de ene accu stijgt het, als ik daarna een fannetje er op doe zakt die. Deze is dus echt overleden, ik probeer het nu bij een accu waar die het voorheen ook goed mee deed.

Overigens, is er nog een verschil tussen de 2 laders die mij nu zijn voorgesteld? Of maakt dit niet zoveel uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grappig dat ze zeggen dat versterkers kunnen uitbranden wanneer je accuspanning te laag is. Volgens mij is dat weer een verkooppraatje. Dat ding is idd erg duur. Ik heb een schemaatje gemaakt waarmee je voor minder dan 10e klaar bent.
Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:01:

Hou er rekening mee dat je B&W speakers bedoeld zijn voor hi-fi versterkers. Die werken met een hogere voedingsspanning (+/- 35 volt). Je speakers hebben daarom een hogere impedantie (4 of 8 ohm). Met een versterker die op 12 volt werkt kan je daar nooit meer dan 13 watt (8 ohm) of 26 watt (4 ohm) uittrekken zonder dat alles gaat vervormen. Dat is echt wel hard genoeg voor in de kelder maar dat betekent wel dat je geen supergrote elco nodig hebt ;)
Ze weten die specificaties altijd op te rekken door uit te gaan van de theoretisch maximale accuspanning (13.8 volt) de minimaal aangegeven impedantie (2 ohm) en extreem hoge vervorming... (>>10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:05:
[...]

Grappig dat ze zeggen dat versterkers kunnen uitbranden wanneer je accuspanning te laag is. Volgens mij is dat weer een verkooppraatje. Dat ding is idd erg duur. Ik heb een schemaatje gemaakt waarmee je voor minder dan 10e klaar bent.

[...]

Hou er rekening mee dat je B&W speakers bedoeld zijn voor hi-fi versterkers. Die werken met een hogere voedingsspanning (+/- 35 volt). Je speakers hebben daarom een hogere impedantie (4 of 8 ohm). Met een versterker die op 12 volt werkt kan je daar nooit meer dan 13 watt (8 ohm) of 26 watt (4 ohm) uittrekken zonder dat alles gaat vervormen. Dat is echt wel hard genoeg voor in de kelder maar dat betekent wel dat je geen supergrote elco nodig hebt ;)
Ze weten die specificaties altijd op te rekken door uit te gaan van de theoretisch maximale accuspanning (13.8 volt) de minimaal aangegeven impedantie (2 ohm) en extreem hoge vervorming... (>>10%)
Kan je dat schema naar me opsturen of laten zien ? En is deze makelijk in elkaar te zetten ? En op te bergen in een krat radio.. Solderen is geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 07:52:
[...]

Mods; Is het misschien een idee om een hele basic uitleg over stroomsterkte, spanning en vermogen-wiki-link te plaatsen die je ziet als je wilt posten? :?
Welk linkje denk je aan? Als je er een paar geeft, kan ik ze in de TW of TS zetten? Let me know :)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Voor mensen die over alle aspecten van elektriciteit meer willen weten;
Wikipedia: Elektriciteit

Spanning/Weerstand/Stroom-relatie;
Wikipedia: Wet van Ohm

Accu's (voornamelijk kopje capaciteit);
Wikipedia: Loodaccu

Accu's (tegen het einde bij "mijn accu is 200 Ah");
http://www.venus.nl/accu/principe.htm

Versterkers (over de marketingkant van vermogen);
http://www.hifi.nl/allesover.php?id=1689

Klinkt flauw, maar een Binas / Natuurkunde-boek van de middelbare school kan voor heel veel mensen een opsteker zijn.

En verder,... Vul me maar aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Oké bedankt voor de info:D de boxen zijn wel 4 ohm. Had ze wel al getest met de accu. Geluid kon aardig hard en goeie kwaliteit voordat het ging vervormen. Als ik over tijdje wat meer geld heb, ga ik kijk naar goede hifi versterker;) Hoorde vandaag van mijn natuurkunde leraar dat een elco niet perse nodig is vanwege de traagheid van de zekering in de versterker (of eventuele aparte zekering), is dat inderdaad waar? Heb in ieder geval al voeding van +/- 25 A voor 28 euro gevonden, dus ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
[...]

[...]

Tis een versterker met een DC-DC Convertor die hij gebruikt, intern wordt er een voltage van waarschijnlijk +/- 35V opgewekt door middel van een schakelende boostvoeding. Dus met een dergelijke versterker zit je niet vast aan de beperking van het uitgangsvermogen door de voedingsspanning. Uitleg over zoiets kun je hier vinden.

Met die 25A voeding kun je gewoon testen, als het goed is zitten daar ook afvlakelco's in die de pieken wel wat op kunnen vangen, gewoon proberen. Dit heeft trouwens niets emt de traagheid van de zekering te maken, dat is een beetje een apart verhaal van je leraar.

[ Voor 9% gewijzigd door TheModeR op 23-04-2009 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ro3lie schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:51:

Overigens, is er nog een verschil tussen de 2 laders die mij nu zijn voorgesteld? Of maakt dit niet zoveel uit?
De ene die ik linkte laad wat sneller (kan max. 2A leveren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb er ook eentje. Een beetje afgeleefd maar werkt prima! Oogst altijd bewondering zo'n ding...

http://img18.imageshack.us/img18/9674/kratradio1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img18.imageshack.us/img18/9674/kratradio1.jpg

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 11:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 02:50:
Ik heb er ook eentje. Een beetje afgeleefd maar werkt prima! Oogst altijd bewondering zo'n ding...

[afbeelding]
Maak er ff een linkje van, geen [img], of zet m op imgdumper.nl

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 07:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het was al laat... Zat niet op te letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ro3lie schreef op donderdag 23 april 2009 @ 10:45:
Kan je dat schema naar me opsturen of laten zien ? En is deze makelijk in elkaar te zetten ? En op te bergen in een krat radio.. Solderen is geen probleem.
Dit is de originele schakeling, ooit ontstaan als oefenschemaatje met transistoren.
Afbeeldingslocatie: http://www.iivision.com/HetKrat/Kratsafe.png
Deze is niet getest maar moet in principe beter werken (link werkt maar 3 weken):
Afbeeldingslocatie: http://bars.rug.nl/download/3661c213945d5a30
Verwijderd schreef op donderdag 23 april 2009 @ 13:12:
Oké bedankt voor de info:D de boxen zijn wel 4 ohm. Had ze wel al getest met de accu. Geluid kon aardig hard en goeie kwaliteit voordat het ging vervormen. Als ik over tijdje wat meer geld heb, ga ik kijk naar goede hifi versterker;) Hoorde vandaag van mijn natuurkunde leraar dat een elco niet perse nodig is vanwege de traagheid van de zekering in de versterker (of eventuele aparte zekering), is dat inderdaad waar? Heb in ieder geval al voeding van +/- 25 A voor 28 euro gevonden, dus ben benieuwd.
Je natuurkundeleraar heeft een punt dat het voor de zekering niks uitmaakt. Het gaat echter helemaal niet om de zekering maar om de accu: die kan namelijk niet goed overweg met hoge piekstromen. Daar kan je scheikundeleraar vast meer over vertellen :+ Een geschikt elcootje kost ook maar weinig.
Je kunt een zwaardere kopen (10000uF) maar die is 4x zo duur terwijl je ook 2 van deze parallel kan aansluiten. Dit komt omdat de 4700uF een meer gangbare maat is die gewoon vaker wordt verkocht. Let wel op en + en de - van die dingen anders gaan ze kapot.
TheModeR schreef op donderdag 23 april 2009 @ 14:34:
Tis een versterker met een DC-DC Convertor die hij gebruikt, intern wordt er een voltage van waarschijnlijk +/- 35V opgewekt door middel van een schakelende boostvoeding. Dus met een dergelijke versterker zit je niet vast aan de beperking van het uitgangsvermogen door de voedingsspanning. Uitleg over zoiets kun je hier vinden.
Leuk projectje alleen hopeloos verouderd door de klasse AB poweramp die stroom vreet. Met een klasse D amp zou het interessanter zijn. Ik heb me eerder al in dit forum uitgesproken over DC-DC converters en of iemand wist of dat in hun versterker zat. Toen kreeg ik geen reactie. |:(
Ik ga er eigenlijk van uit dat het er niet in zit anders had het wel bij de specificaties gestaan. Het is immers zo dat fabrikanten iedere mogelijke claim aangrijpen om hun product beter te laten lijken. Een interne DC-DC converter is bijzonder vermeldingswaardig. Maar als het er toch in zit kun je zo 100watt RMS trekken. Je hebt dan wel een autoaccu nodig om de hoge stromen aan te kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil eigenlijk ook een voltmetertje inbouwen, maar die heeft een eigen accu nodig toch? Hoe hebben jullie dat opgelost? Heb weinig zin om er speciaal voor dat ding een extra accuutje in te bouwen, hoe klein ook... Gebruik nu gewoon een multimeter. Maar dan moet hij steeds open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je voltmeter sluit je juist aan op de accu die in de kratradio zit.

Als je een aparte accu voor de voltmeter erin doet weet je nog niet of je accu van je kratradio nog genoeg volt geeft 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 15:07:
Je voltmeter sluit je juist aan op de accu die in de kratradio zit.

Als je een aparte accu voor de voltmeter erin doet weet je nog niet of je accu van je kratradio nog genoeg volt geeft 8)7
Ja dat snap ik ja. Dat dacht ik ook. Maar ik kreeg te horen dat de meeste voltmeters niet de spanning kunnen meten van de bron waar ze zelf aan hangen. Begreep het ook niet helemaal, vandaar mijn vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Leuk projectje alleen hopeloos verouderd door de klasse AB poweramp die stroom vreet. Met een klasse D amp zou het interessanter zijn. Ik heb me eerder al in dit forum uitgesproken over DC-DC converters en of iemand wist of dat in hun versterker zat. Toen kreeg ik geen reactie. |:(
Ik ga er eigenlijk van uit dat het er niet in zit anders had het wel bij de specificaties gestaan. Het is immers zo dat fabrikanten iedere mogelijke claim aangrijpen om hun product beter te laten lijken. Een interne DC-DC converter is bijzonder vermeldingswaardig. Maar als het er toch in zit kun je zo 100watt RMS trekken. Je hebt dan wel een autoaccu nodig om de hoge stromen aan te kunnen.
Dat project is inderdaad wat gedateerd, maar er staat wel een duidelijke uitleg over het gebruik van DC-DC convertors voor de personen hier die dat niet snappen. De TDA amps die hij gebruikt zijn trouwens wel in staat om een goede geluidskwaliteit neer te zetten.

Heel veel autoversterkers hebben een DC-DC convertor, ik heb hier eentje liggen van €50 nieuw die het ook heeft. Alleen is er wat speelgoed van de B-merken wat gewoon een simpel versterker IC gebruiken met een voedingsspanning van 12~14.4V. Vaak kun je achterhalen in de specs of het om een versterker gaat met DC-DC convertor als deze in brugschakeling gebruikt kan worden. Er zijn wel wat uitzonderingen mogelijk op deze regel trouwens.

Een DC-DC convertor trekt een erg hoge stroom, en versterkers met zo'n schakeling zijn dan ook niet echt geschikt om met een 7Ah accu te gebruiken.

Elco's van 10.000uF 16V kun je bij dickbest voor €0,75 al krijgen, dus wat dat betreft heeft het niet zoveel zin om 4700uF parallel te schakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheModeR schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 15:40:
Dat project is inderdaad wat gedateerd, maar er staat wel een duidelijke uitleg over het gebruik van DC-DC convertors voor de personen hier die dat niet snappen. De TDA amps die hij gebruikt zijn trouwens wel in staat om een goede geluidskwaliteit neer te zetten.
Misschien kan die bij de startpost gezet worden, een beetje extra uitleg kan wel helpen. Ik heb een TDA1554Q en vervangen door een amp6basic van www.41hz.com. Ze hebben een vergelijkbaar uithangsvermogen maar de amp6 is veel zuiniger. Ik vind de amp6basic trouwens prima klinken, zelfs op hi-fi speakers. Ik merk ook geen verschil tussen de twee. Het belangrijkste is dat ze niet te veel vervormen want dat doen je autospeakers al genoeg.
Heel veel autoversterkers hebben een DC-DC convertor, ik heb hier eentje liggen van €50 nieuw die het ook heeft. Alleen is er wat speelgoed van de B-merken wat gewoon een simpel versterker IC gebruiken met een voedingsspanning van 12~14.4V. Vaak kun je achterhalen in de specs of het om een versterker gaat met DC-DC convertor als deze in brugschakeling gebruikt kan worden. Er zijn wel wat uitzonderingen mogelijk op deze regel trouwens.
Aha, zoiets vermoedde ik al. Weetje of die kijkshopversterker het ook heeft? Ik ga dr eigenlijk uit van niet.
Het is trouwens fysisch mogelijk om een DC-DC converter en een klasse D versterker in een te bouwen. Je gebruikt dan een zgn flyback transformator voor de speaker output ipv spoelen en condensatoren.
Alleen heeft volgens mij nog nooit iemand de moeite genomen om dat te ontwerpen. Qua energie zou dat ongeveer net bijna net zo zuinig moeten zijn als een gewone klasse D.
Een DC-DC convertor trekt een erg hoge stroom, en versterkers met zo'n schakeling zijn dan ook niet echt geschikt om met een 7Ah accu te gebruiken.
Eigenlijk is 2x25watt zonder DC-DC converter voor een 7Ah accu wel de limiet. Bij stromen boven de 1 ampere neemt de effectieve capaciteit van je accu af. Dat is natuurlijk zonde.
Elco's van 10.000uF 16V kun je bij dickbest voor €0,75 al krijgen, dus wat dat betreft heeft het niet zoveel zin om 4700uF parallel te schakelen.
Nice one. Die 5 euro van conrad is wel heel erg duur dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Post uit Deel 2:
Verwijderd schreef op zaterdag 25 augustus 2007 @ 01:28:
Mijn radiotje 8)

Afbeeldingslocatie: http://img101.imageshack.us/img101/369/89261123fs7.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img367.imageshack.us/img367/6281/73196537fq8.jpg

Filmpje bij dag:
http://www.youtube.com/watch?v=zfullDlVnkI
Filmpje bij nacht: ( 6 ledlampjes per speaker)
http://www.youtube.com/wa...0qbA&mode=related&search=

Ondertussen licht er al plexiglas boven op met 2 scharniertjes en 2 sluitingen :)
Ik heb nu ook die speakers gekocht.

De statistieken zijn:
Coaxial System: 2-way
Impendance 4 ohm
Power Max: 2x 250W
Power RMS: 2x 60W
Frequency Range: 70-20000 Hz
Acoustic Pressure: 91db / W / m
Diameter: 130 mm
Hole Center Distance: 138 mm
Installation Diameter: 115 mm
Installation Depth: 53 mm

En ik moet zeggen ik ben momenteel teleurgesteld.

Ze klinken erg bagger. En kies eerder nog een koektrommel..

Hoop dat het ergens anders aanlicht anders zijn gewoon de speakers bagger.

Weet iemand waarom ze misschien nu zo slecht klinken ?

Iemand die toevallig ook deze speakers heeft ?

[ Voor 3% gewijzigd door ro3lie op 24-04-2009 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarmee vergelijk je het geluid.

Met mijn audio monitor br2's klinkt het idd stukken minder. Of is het een brom of "wapperend" geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 18:11:
Waarmee vergelijk je het geluid.

Met mijn audio monitor br2's klinkt het idd stukken minder. Of is het een brom of "wapperend" geluid.
Dit geluid is niet echt met iets te vergelijken.. het geluid wat er uit kom is te vergelijken met een speakertje gemonteerd in een koektrommeltje en opgeblazen speakers.

Niet normaal geluid dat bijvoorbeeld uit een auto kom. of uit je computer boxen.

Er zit teveel bass in en de alles op het midden gaat over de tweeter heen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Batterijen en digitale versterkers zijn binnen. Die versterkertjes zijn klein! :)

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/QwBimnxJ73WKC32pYldLi7RL/full.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

zijn dat de versterkers van de samenkoop actie?

edit
Het word weer zomer en tijd om me krat te upgraden. Omdat ik net 2 accu's heb gesloopt wou ik er wel een paneelmeter of beveiliging in bouwen.

Hebben jullie idee wat de beste oplossing is en er voor zorg dat dat de accu's niet leeg lopen. Zo'n lcd verbruikt natuurlijk altijd stroom.

[ Voor 76% gewijzigd door Verwijderd op 24-04-2009 20:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Er hangt nu een auto radio in de setup, even kijken of het geluid beter klinkt met auto radio. gezien deze ook settings heeft voor het geluid en een versterker niks meer doet als versterken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
ro3lie schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:08:
Er hangt nu een auto radio in de setup, even kijken of het geluid beter klinkt met auto radio. gezien deze ook settings heeft voor het geluid en een versterker niks meer doet als versterken.
Heb je nu een autoradio>versterker>luidsprekers?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
TheModeR schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:13:
[...]

Heb je nu een autoradio>versterker>luidsprekers?
Ja. dat klinkt al beter als iPod->versterker->luidsprekers.

En ze zijn nog niet ingebouwd dus dat is ook een factor waardoor ze nog niet super klinken..

Misschien dat ik deze weer verkoop en toch gewoon voor Pioneer 3 way speakers ga..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:29:
[...]

Dit is de originele schakeling, ooit ontstaan als oefenschemaatje met transistoren.
[afbeelding]
Deze is niet getest maar moet in principe beter werken (link werkt maar 3 weken):
[afbeelding]
Het is niet bepaald de makkelijkste he.. :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 19:53:

edit
Het word weer zomer en tijd om me krat te upgraden. Omdat ik net 2 accu's heb gesloopt wou ik er wel een paneelmeter of beveiliging in bouwen.

Hebben jullie idee wat de beste oplossing is en er voor zorg dat dat de accu's niet leeg lopen. Zo'n lcd verbruikt natuurlijk altijd stroom.
Ik hoef niet continue te zien hoeveel volt k nog over heb, ik heb er daarom een schakelaar tussen gezet.

Ik wil 2 accu's gaan gebruiken, een vriend vertelde me dat ik de accu's kon beschermen (eerst de 1e leeg, dan de 2e), door deze schakeling 2x te maken:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view//000117
en de rode led + 1 diode vervangen door een relais. Ik weet verder niet of het werkt, misschien dat iemand dat kan bevestigen, maar doe er je voordeel mee.

Ik heb trouwens ook een SamenKopen versterkertje binnen. Heb hem nog niet getest, ben over een kwartiertje weg naar Disney. K heb wel snel een Accu-Bewaker met de ledjes gebouwd (zie bovenstaand schema), ik wil namelijk onderweg mn telefoon op kunnen laden indien nodig. Toch lullig als m'n accu dan dood is als ik terug kom.
En nee, ik kan 'm niet in de sigarettenaansteker in de auto stoppen, want we gaan met een bus. (Al kan ik natuurlijk wel vragen of ik 'm ff in de aansteker mag prikken :))

[ Voor 21% gewijzigd door endness op 25-04-2009 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 19:53:
Yep, dat zijn deze inderdaad :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Ik heb trouwens écht zin om een mooi kistje in elkaar te zetten tijdens de vakantie. vanmiddag alles laten zagen, wordt een 23x23x40 (buitenmaten) kistje van 8 mm mdf. Zit te twijfelen hoe ik ze ga bewerken, qua verf. Ik vind het zelf vrij lelijk als je hout als triplex gaat verven, zeker als je er dan nog 30 lagen glanslak overheen spuit. Matzwart zou ik dan wel weer mooi vinden, heb alleen geen idee of me dat gaat lukken. Ik ga wel wat proberen op een stukje hout wat ik over heb:)

Speakers heb ik ook gehaald, de alom bekende MGS-16's van Marquant (6,5"), waar nog flink wat bas in zit! Vind dat ze wel wat missen in het middensegment, maar wat wil je voor 20 euro.

Binnenkort foto's!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-09 08:15
ro3lie schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 20:22:
[...]

Ja. dat klinkt al beter als iPod->versterker->luidsprekers.

En ze zijn nog niet ingebouwd dus dat is ook een factor waardoor ze nog niet super klinken..

Misschien dat ik deze weer verkoop en toch gewoon voor Pioneer 3 way speakers ga..
nog niet ingebouwd? Ah, dat scheelt óntzettend! Een autospeaker is ontworpen om een gesloten klankkast erachter te hebben. Zodra je er iets geslotens van maakt, bijvoorbeeld een bierkrat, krijgt het geluid z'n "body" en bass. Ik dacht eerst ook flutspeakertjes gekocht te hebben (Sony Xplode's) maar na het inbouwen bleken ze ineens een prima sound te hebben :)

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 11:29:
[...]

[afbeelding]
hij is al wel getest alleen zonder die aan en uit knoppen.
en die werkt nu bij mij al zo'n 4 maanden heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 09:14
Ik wil iets in mijn camper gaan plaatsen.

Heb nodig versterker/speakers (geen inbouw)/aansluiting MP3.

Kan ik dan alles uit dit topic gebruiken?
In de TS staat een versterker van Kijkshopp, maar ik wil dat ding wel een eindje verstoppen. Ik kan natuurlijk gewoon ergens een schakelaar plaatsen, maar bestaan er ook van die versterkertjes waarbij bijv. een schakelaar in een bedrade afstandsbediening zit?

Wat wordt er eigenlijk bij die kijkshop versterker bedoelt met Automatische afstand in- en uitschakeling ?
En hier kan ik mijn MP3 op gooien Tulp ingangen? Wel via een snoertje, dat snap ik.
Volume werkt dan via MP3?

[ Voor 21% gewijzigd door maartend op 26-04-2009 13:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Zo gaat mijn kistje er uitzien (creatief met basreflexbuizen die te lang zijn, dan gewoon dwars door de andere kamer heen :P):

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jEp2g0PN9Z23xc1KLBmi9OuO/full.jpg

HxBxD = 30x40x40 worden de afmetingen. Wel iets groter dan een normaal kratje bier dus (20x40x30).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
Ik heb ook zon versterker van de samenkopen actie,

kan je er eigenlijk 4 speakers op aansluiten? :P of is dat niet echt aan te raden?

wil er 2x 6x9 speakers en dan eventueel nog 10cm speakers bij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

verwijder dit

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 26-04-2009 21:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flucie
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 31-01-2022
Ik wou ook even mijn kratradio laten zien,
Het is mn eerste.. dus is miss niet zo mooi....
Foto's spreken vanzelf (2*50watt 2*60watt) (versterker van 200watt)

Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/6b4314785f9cefb9df6f3805758923d3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/2169e3e5060f976ce87054d542312da3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.foto-uploaden.nl/upload/cb801145ca9b1a5a9177a52fc7e07539.jpg

Latr....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
maartend schreef op zondag 26 april 2009 @ 13:16:
Ik wil iets in mijn camper gaan plaatsen.

Heb nodig versterker/speakers (geen inbouw)/aansluiting MP3.

Kan ik dan alles uit dit topic gebruiken?
Je wil dus los van de radio uit je camper een aansluiting voor een geluidsbron plaatsen? Dan kan dit topic zeker van pas komen :)
In de TS staat een versterker van Kijkshopp, maar ik wil dat ding wel een eindje verstoppen. Ik kan natuurlijk gewoon ergens een schakelaar plaatsen, maar bestaan er ook van die versterkertjes waarbij bijv. een schakelaar in een bedrade afstandsbediening zit?
Oef, misschien bestaan ze wel. Maar wat het verhaal van versterkers is, is dat ze eigenlijk altijd achter een autoradio staan. Hierdoor heeft het weinig nut zo'n functie in te bouwen, aangezien ze toch al aan aan/uit geswitched kunnen worden door de autoradio.

Een schakelaar is hiervoor inderdaad de meest simpele oplossing.
Wat wordt er eigenlijk bij die kijkshop versterker bedoelt met Automatische afstand in- en uitschakeling ?
Dit is een aansluiting, waar de autoradio (99% van de gevallen worden dit soort versterkers achter autoradio's geplaatst) een spanning op zet, zodat de versterker weet dat hij aan moet. Zet je je radio uit, gaat ook deze spanning weg en schakeld je versterker zich uit. Voor een kratradio / creatieve oplossing in campers maakt dit geen drol uit. Je sluit de 12V-lijn uit je accu ook direct hierop aan. Een schakelaartje op de 12V-lijn is voldoende om de versterker helemaal uit te schakelen.
En hier kan ik mijn MP3 op gooien Tulp ingangen? Wel via een snoertje, dat snap ik.
Volume werkt dan via MP3?
Klopt, via een Tulp/mini-jack kabeltje kan je er alles op aansluiten. iPod, MP3-spelertje maar ook minidisk etc etc. Volumeregeling kan ook wel los, maar dan moet je dat zelf gaan solderen. het makkelijkst is om de versterker op een gemiddeld volume in te stellen en de rest op je audiobron te regelen.

Succes ermee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
@StevenP

Hee, hartstikke bedankt. Nog 1 laatste vraagje dan.

Je geeft in het laatste stuk aan dta ik de volume op de versterker ong. halverwege moet zetten. Dit betekend dus dat er een soort potmetertje opzit dat ik kan verdraaien? Ook op dat ding van de kijkshop of is men binnen dit topic ondertussen overgestapt op een andere versterker/ Ik las iets over een inkoopactie, maar die is natuurlijk al voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ro3lie schreef op vrijdag 24 april 2009 @ 22:43:
Het is niet bepaald de makkelijkste he.. :|
Da's het probleem met electronica. Het is ingewikkeld of je moet iets kant en klaars kopen. |:( Een vriend van mij heeft die transistorversie gebouwd. Op een paar verkeerdom gesoldeerde transistoren na werkt ie prima (en nog steeds).
Verwijderd schreef op zaterdag 25 april 2009 @ 19:51:
hij is al wel getest alleen zonder die aan en uit knoppen.
en die werkt nu bij mij al zo'n 4 maanden heel goed.
Het probleem is dat die electuur schakeling niet doet wat hij zegt. Hij beveiligt je accu helemaal niet. Als hij uitgaat loopt er nog steeds stroom en loopt je accu nog steeds leeg. Het is dus niks anders dan een accuspanningsmonitor met een relais. Die electuur schakeling werkt wel voor een acuut lege accu maar als je em een keer vergeet uit te zetten dan trekt die schakeling je accu vanzelf leeg.
Mijn schakeling is wel een echte beveiliging en heeft m'n vakantie al vele keren gered ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
maartend schreef op maandag 27 april 2009 @ 09:25:
@StevenP

Hee, hartstikke bedankt. Nog 1 laatste vraagje dan.

Je geeft in het laatste stuk aan dta ik de volume op de versterker ong. halverwege moet zetten. Dit betekend dus dat er een soort potmetertje opzit dat ik kan verdraaien? Ook op dat ding van de kijkshop of is men binnen dit topic ondertussen overgestapt op een andere versterker/ Ik las iets over een inkoopactie, maar die is natuurlijk al voorbij.
júist die van de Kijkshop heeft een potmeter :) Ik heb hem hier volledig opengedraaid en doe de rest op m'n iPod. Ik kan mijn iPod niet eens 100% opentrekken, dan blaas ik m'n speakers op, zoveel volume zit er achter.

De plankjes van die inkoopactie hebben volgens mij geen potmeter, maar maakt ook niet zo uit. De potmeters zijn er meer voor om eenmalig in te stellen, ze zitten ook niet op de meest handige plek moet ik toegeven. Mocht je het echt willen, kan je het beste een eigen volume-schakeling maken dmv een logaritmische stereo-potmeter (please, correct me if i'm wrong!) op de kabel van je speakers.

offtopic:
Ik had het niet over halverwege, maar meer even afstemmen op je bron / speakers. Merk je dat je iPod niet boven 25% uit moet komen, omdat het anders gekraak wordt, kan je je versterker wat terugschroeven. Een kwestie van proberen en dan kom je er vanzelf achter! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stevenP schreef op maandag 27 april 2009 @ 16:45:
[...]

kan je het beste een eigen volume-schakeling maken dmv een logaritmische stereo-potmeter (please, correct me if i'm wrong!) op de kabel van je speakers.
een eigen volume-schakeling maken doe je inderdaad met een logaritmische stereo potmeter, maar dit doe je niet op de kabel van je speakers, maar op de signaal in.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2009 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Flucie schreef op zondag 26 april 2009 @ 21:55:

Latr....
Ik snap niet waarvoor die witte tape is.....
En als ik jou was zou ik ook de bodem bedekken dan word de bas weergaven stukken beter.

Voor de rest leuk krat alleen moet je wel wat aan die speakers doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]

Latr....
Ziet er met die rode plaat erboven wel goed uit. Ik denk dat het met een plaat eronder nog beter kan worden, geluidstechnisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die lader uit de startpost is een goede toch?

dan bedoel ik deze

http://www.elektronica-online.nl/?content=9877

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Deze voeding is ook geschikt als lader voor loodaccu's van 12 Volt ( tot ca. 10 Ah )

13,8V

Prima dus!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals meerdere reacties hierboven: Je moet de onderkant volledig dicht maken en misschien zelfs ook een van de zijkanten. Anders haal je er nooit ook maar een beetje bas uit. Misschien dat je hier iets aan hebt: http://nl.wikipedia.org/wiki/Basreflex
Basreflex is de resonantie in speakerskasten die gebruikt wordt om je bas een beetje op te voeren. Dan moet je kast op resonantiepijpje na wel volledig dicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi jongens

ik ben een kratje aan het maken
met een subwoofer

4 kanaals versterker.. 2 front kanalen boxen voor en 2 back kanalen (die 2 bezet door subwoofer)
2 front door 2 boxen.. 1 probleem heb een tulp steker en als ik die aansluit kan ik alleen 2 voor of sub laten horen of 1 box voor en sub... hoe kan dit is er een tulp stekker met 4 uitgangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Geen bierkrat, maar het komt er wel op neer.
Binnenkant kan nog wat afwerking gebruiken, maar voor het grootste gedeelte zie je dat toch niet. Ook moet ik aan de achterkant nog aan de slag met wat rubber o.i.d. want de achterste plaat resoneert nu vreselijk. Voorlopig stoppen we er maar wat snoertjes tussen :) Voltmeter moet er ook nog in aan de voorkant, maar ik heb een kapotte gekregen... Aangesloten zonder iets te solderen (dan zou ie al moeten werken), maar hij deed niks...

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/oa7p7r.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/fn6c0g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 12:42:
hi jongens

ik ben een kratje aan het maken
met een subwoofer

4 kanaals versterker.. 2 front kanalen boxen voor en 2 back kanalen (die 2 bezet door subwoofer)
2 front door 2 boxen.. 1 probleem heb een tulp steker en als ik die aansluit kan ik alleen 2 voor of sub laten horen of 1 box voor en sub... hoe kan dit is er een tulp stekker met 4 uitgangen?
Kan je íets duidelijker zijn? Misschien een foto'tje ofzo, want ik volg geen drol van je verhaal :+

@hierboven:
Lekker simpel, maar zeker nuttig! Doet lekker z'n werk :) Misschien dat je je achterste plaat kan bekleden met eierdoppen of schuimrubber, scheelt ook al ontzettend in resonantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe sluit ik m`n Marquant 2x100w car amplifier(kijkshop) aan op netstroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
endness schreef op woensdag 29 april 2009 @ 13:52:
Geen bierkrat, maar het komt er wel op neer.
Binnenkant kan nog wat afwerking gebruiken, maar voor het grootste gedeelte zie je dat toch niet. Ook moet ik aan de achterkant nog aan de slag met wat rubber o.i.d. want de achterste plaat resoneert nu vreselijk. Voorlopig stoppen we er maar wat snoertjes tussen :) Voltmeter moet er ook nog in aan de voorkant, maar ik heb een kapotte gekregen... Aangesloten zonder iets te solderen (dan zou ie al moeten werken), maar hij deed niks...

[afbeelding]

[afbeelding]
Niet vergeten om nog een zekering tussen je accu en je kabels te doen he.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 11-09 09:35

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 15:23:
Hoe sluit ik m`n Marquant 2x100w car amplifier(kijkshop) aan op netstroom?
Met een transformator.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ben bezig met een muziekkratje:)

foto's volgen snel!

4x 275 watt versterker
17 ah gel accu
neon
2x 300 watt boxen
1x subw ooffer 1100 watt:):):)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Wow vet

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hi jongens!

ik heb een mooie kist gemaakt
met alles op en aan

vraag 1. Moet er een ventilator in??(aangesloten op een thermometer dat hij aanslaat waneer te heet)

vraag 2. is het handig om er een stroomindicator in te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 17:10:
hi jongens!

ik heb een mooie kist gemaakt
met alles op en aan

vraag 1. Moet er een ventilator in??(aangesloten op een thermometer dat hij aanslaat waneer te heet)

vraag 2. is het handig om er een stroomindicator in te zetten
Stroomindicator (voltmeter) is zeker aan te raden. Mocht je je accu té leeg trekken zal hij onherstelbaar beschadigen, en zal hij nog maar weinig en voor korte duur stroom kunnen leveren.

Ventilator is niet echt nodig. Autoversterkers zijn ook ontworpen om ergens in te bouwen in je kofferbak, daar staat er ook geen fan op te blazen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die heb ik ook wel, maar er zit niet makkelijk ff zo`n gaatje in waar dat in past:P
Voor de stroom zijn er 4 ingangen; B+/REM/GND.
Hoe sluit ik dat dan aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Ik tel er maar 3 :P
GND is de nuldraad en B+(wat denk ik positief is) en REM op de pluspool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op woensdag 29 april 2009 @ 18:44:
[...]

Ik tel er maar 3 :P
GND is de nuldraad en B+(wat denk ik positief is) en REM op de pluspool.
Sorry 3 ja:P, maar ik heb dus zo`n transformer, maar moet ik dan einde eraf knipper ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:05:
[...]

Sorry 3 ja:P, maar ik heb dus zo`n transformer, maar moet ik dan einde eraf knipper ofzo?
Ja, uiteinde van de kabel eraf halen, kabels strippen, kroonsteentjes eraan en en dan draadjes naar je versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op woensdag 29 april 2009 @ 19:28:
[...]

Ja, uiteinde van de kabel eraf halen, kabels strippen, kroonsteentjes eraan en en dan draadjes naar je versterker.
Ja sorry hoor, maar ik heb er helemaal geen verstand van met + en - enzo. Heb hem opengeknipt, kroonsteentje eraan gemaakt. Hoe weet ik nou wat de plus is en de min?, en waar moeten die in? (B+,REM, GND)
Er zitten aan die draadjes geen rode streep ofzo, vandaar dat ik niet weet wat plus en min is

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2009 19:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Wat voor trafo heb je? Er moet toch een zichtbaar verschil zitten tussen de draden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op woensdag 29 april 2009 @ 20:03:
Wat voor trafo heb je? Er moet toch een zichtbaar verschil zitten tussen de draden?
ik zie net dat ik een verkeerde transormator heb, die gaat niet lager van 15v.
Maar als ik weet wat plus en wat min is. Wat moet dan waar in?(B+,REM, GND)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

GND negatief en die andere twee positief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Zet voor de zekerheid een poederblusser in de buurt, hou je telefoon bij de hand (112) en zorg ook dat je een stoot reservestoppen hebt (mocht je nog op een niet-automaten systeem zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 16:48:
ben bezig met een muziekkratje:)

foto's volgen snel!

4x 275 watt versterker
17 ah gel accu
neon
2x 300 watt boxen
1x subw ooffer 1100 watt:):):)
Mooie verhalen van iedereen erbij met wilde plannen. Zo'n versterker als dit trek je waarsch binnen 3 uur leeg met die 17 AH gel uccu. zie mij verhaal over de 500 W versterker eerder dit topic met 14 AH. Ik heb inmiddels mn ta2020 versterker binnen en ga daar is een beetje mee testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:39

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Verwijderd schreef op woensdag 29 april 2009 @ 21:03:
[...]

ik zie net dat ik een verkeerde transormator heb, die gaat niet lager van 15v.
Maar als ik weet wat plus en wat min is. Wat moet dan waar in?(B+,REM, GND)
Met alle respect, maar lees je ook de antwoorden die je krijgt?

B+ = plus
rem = geschakelde + (hier moet dus ook 12v op!)
GND = -

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan je berekenen hoeveel stoom je versterker vraag per uur??

groetjes hidde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Nee, dat kan niet omdat dit afhangt van hoe hard hij staat ;) . Je kunt wel een ampéremeter voor de versterker plaatsen en het setje even laten spelen. Als je dan eventjes laat spelen en kijkt wat hij gemiddeld aan ampères er doorheen slingert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TKing schreef op donderdag 30 april 2009 @ 14:44:
Nee, dat kan niet omdat dit afhangt van hoe hard hij staat ;) . Je kunt wel een ampéremeter voor de versterker plaatsen en het setje even laten spelen. Als je dan eventjes laat spelen en kijkt wat hij gemiddeld aan ampères er doorheen slingert.
okey bedankt:)

waar kan ik ergens een ampere meter+volt meter krijgen??

ergens gewoon bij een winkel in de stad of zo :9

moet ik dan een volt meter kopen of een ampere meter kopen om te weten waneer hij op is?

groetjes hidde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 15:26:
[...]

okey bedankt:)

waar kan ik ergens een ampere meter+volt meter krijgen??

ergens gewoon bij een winkel in de stad of zo :9

moet ik dan een volt meter kopen of een ampere meter kopen om te weten waneer hij op is?

groetjes hidde
10 euro, multimeter bij de gamma

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

maartend schreef op donderdag 30 april 2009 @ 15:45:
[...]

10 euro, multimeter bij de gamma
geef hij volt of ampere aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op donderdag 30 april 2009 @ 16:56:
[...]

geef hij volt of ampere aan?
Multimeter meet voltage, amperage en weerstand. D.w.z., de meeste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik hem een vraag over de positie van de speakers.

keuze 1: 2 speakers boven op, subwoofer op voorkant
keuze 2: sub boven op, 2 speakers voorkant

??
Pagina: 1 ... 5 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)

Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...