mooiste bierkrat radio [deel 3] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 4 ... 16 Laatste
Acties:
  • 222.198 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 02-08 12:21
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:54:
[...]

Je moet kijken naar het rendement (dB/w @ 1meter)
Hoe hoger het rendement van de luidsprekers, hoe harder ze gaan per watt.
Voor een verhoging van 3dB heb je al een verdubbeling van het aantal watts nodig.

Dus stel je hebt goedkope luidsprekers: 82dB/w
en daar doe je bijv 16 watt in.
dan krijg je 94 dB aan lawaai

Maar als je wat duurdere neemt met bijv. 91dB/w
dan heb je bij 2 watt al 94dB
en bij 16 watt 103dB

Voor je oor klinkt een verhoging van 10dB als 2x zo hard.

Hoop dat je er wat mee kan. Staar je dus niet blind op de watts, maar meer op het rendement. Het loont vaak om net iets duurdere luidsprekers te nemen, gaan harder/zijn zuiniger op hetzelfde volume.
Bedankt, nu snap ik het eindelijk
Dus zeg maar: 10 * log(watt versterker) + gevoeligheid speaker
Dus bij 10 keer zo veel watts, klinkt het geluid als 2 keer zo hard.

Maar krijg je nu, als je een 2*25 Watt versterker TA2020 + 25 Watt speakers (89dB/w) in een kleine Bavaria krat stopt, heel slechte geluidskwaliteit, omdat de krat klein is?

[ Voor 4% gewijzigd door lars019 op 08-04-2009 15:57 . Reden: spelvouten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-08 09:47
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:10:
[...]
Goed idee om een extra relais in te bouwen! Da's wel handig want dan kun je direct je voeding aansluiten.

Wel raad ik je aan om zoals in m'n originele schakeling een aanknop toe te voegen die de kratsafe schakeling zelf omschakelt en een uit schakelaar. Zoiets als dit:
[afbeelding]
Dan pas is je krat (accu) echt veilig.
Happer bedankt, alleen moet je nu in jouw schakeling de aanknop ingedrukt houden. 8)7 Daarom heb ik de oude situatie van het relais even hersteld. Mijn bedoeling was dat zodra de voeding aangesloten is, de versterker altijd hieraan zit. Volgens mij is dat nu het geval. Ook schakelt de kratsafe zichzelf nu uit bij een te laag voltage.
En nog een vraag: verbruikt zo'n druppellader niet een heel klein beetje stroom als deze niet in het stopcontact zit maar wel aangesloten is op de accu?
Afbeeldingslocatie: http://img7.imageshack.us/img7/133/electuuredited.jpg

[ Voor 27% gewijzigd door Michel5128 op 08-04-2009 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben ook van plan om een kratbox/kistbox te maken. Heb al 2 7AH accu's geregeld.
Ben bezig met de MAC MP 2000 versterker. KLIK
Kan deze heel goedkoop regelen. Zit er alleen mee dat ik natuurlijk ook nog boxen wil en vraag me dus af of 2 x 80 W RMS niet te hard wordt en niet te duur? Zat eraan te denken dan misschien max 2 x 50 W rms boxen te kopen of blaas ik deze met de versterker op?

Verder wil ik nog een zekering en schakelaartje er tussen hangen. Kan ik uit de specificaties berekenen hoeveel Ampère deze beide moeten zijn? Of moet ik toch echt een A-meter lenen van iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Michel5128 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 12:31:
Happer bedankt, alleen moet je nu in jouw schakeling de aanknop ingedrukt houden. 8)7 Daarom heb ik de oude situatie van het relais even hersteld. Mijn bedoeling was dat zodra de voeding aangesloten is, de versterker altijd hieraan zit. Volgens mij is dat nu het geval. Ook schakelt de kratsafe zichzelf nu uit bij een te laag voltage.
[...]
En nog een vraag: verbruikt zo'n druppellader niet een heel klein beetje stroom als deze niet in het stopcontact zit maar wel aangesloten is op de accu?
Het idee van mijn schakeling is dat hij twee standen heeft. In de "thuis" stand zit de versterker altijd op de voeding en de accu op de lader. In de "buiten" stand zit de accu op de versterker. De thuisstand is ook de uitstand. Dus als je je accu opgeladen hebt dan haal je de lader er af en is er niks aan de hand.

Ik zal er morgen effe beter naar kijken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn voeding niet, (gemeten) maar anders voor de zekerheid een diode tussen zetten.
Verwijderd schreef op woensdag 08 april 2009 @ 16:37:
Verder wil ik nog een zekering en schakelaartje er tussen hangen. Kan ik uit de specificaties berekenen hoeveel Ampère deze beide moeten zijn? Of moet ik toch echt een A-meter lenen van iemand?
5A lijkt mij voldoende

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee dankjewel. Inmiddels de MP 2000 gewonnen op ebay. Binnenkort dan maar zekeringetje, boxen en schakelaar halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vragen, want wil vandaag/morgen de speakers bestellen :*) .

Is dit een goed combinatie? 2*25 Watt versterker TA2020 + 25 Watt speakers (89dB/w)
Moet ik dan oppassen met hoe hoog ik het volume zet? Of zou het geen problemen moeten opleveren?

Is de geluidskwaliteit nu slecht als ik deze 2 speakers in een gesloten houten kist, met een zelfgemaakte basreflexbuis en een inhoud van maar 5 liter, bouw? De kist is verder leeg, want de andere onderdelen komen los in de bierkrat.

[ Voor 6% gewijzigd door lars019 op 09-04-2009 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij is dat een prima combinatie! 89dB is vergelijkbaar met een normale hifi speaker.

5 liter is niet al te groot maar zou best goed moeten werken. Je kunt experimentere met verschillende lengtes van een baspijpje. Neem gewoon een simpel pvc buisje van de gootsteen en zaag em op verschillende lengtes doormidden. Zeg maar lengtes van 4 tot 8cm voor een 4 cm dik buisje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even naar je ideetje gekeken en dit doet precies wat jij wilt en je hebt niet een tweede relais nodig 8) Het extra weerstandje houdt hem altijd in de uitstand. De voeding is dan altijd aangesloten en de acculader zit op de accu. Hij kan dan niet meer in de "aan" (accu) stand als je op de aanknop drukt.
Afbeeldingslocatie: http://bars.rug.nl/download/519f9b08a46c818d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga deze week eindelijk beginnen met maken van de box. Zit er alleen nog over te denken om er een voltmeter bij te nemen. Iemand ervaring met deze KLIK

Verder nog steeds op zoek naar boxen. Twijfel tussen deze 2:
KLIK
KLIK

Nu heeft de eerste alleen een minder hoge piek belastbaarheid en is de piekbelastbaarheid van mijn versterker (MAC MP 2000) +/- 200 W. Moet ik hierom echt de 2e nemen of is de 1e ook mogelijk?

edit: links werken nu wel

[ Voor 62% gewijzigd door Verwijderd op 11-04-2009 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 april 2009 @ 15:02:
Ga deze week eindelijk beginnen met maken van de box. Zit er alleen nog over te denken om er een voltmeter bij te nemen. Iemand ervaring met deze KLIK

KLIK
KLIK

Nu heeft de eerste alleen een minder hoge piek belastbaarheid en is de piekbelastbaarheid van mijn versterker (MAC MP 2000) +/- 200 W. Moet ik hierom echt de 2e nemen of is de 1e ook mogelijk?
Je moet even de juiste url's geven, deze werken niet (conrad 8)7 , debiele site;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

een analoge volt meter vind ik zelf niet zo nauwkeurig, ik had er zelf ook 1 gebouwd.
deze gaf het helaas niet zo goed aan.

een digitale geeft het nauwkeuriger aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Hier een update van mijn kistje, inmiddels zit alles er in alleen moet ik ooit eens de speaker aansluitingen afschermen.
Foto's:
http://pic.filehostserver.eu/view/741/
http://pic.filehostserver.eu/view/742/

Video's:
http://www.youtube.com/watch?v=t73xpvTqHMM
http://www.youtube.com/watch?v=tuxZxSnPiPU

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Ik ben even een oplaad-experimentje begonnen met een gel accu.
Hij is nogal oud (8 jaar), en heeft 12v, 1,2 Ah.
Deze werd gebruikt om een alarminstallatie te voorzien.
De bedoeling is, om deze accu opnieuw leven in te blazen, en daarom heb ik hem vannacht geladen, en wil ik hem nu overdag leegtrekken met een CPU fan.
Het is geen druppel-lader, maar eentje die wordt gebruikt voor de modelbouw, het laden van accu-packs.
Volgens mijn meter komt er 25.9 volt uit... De hoeveelheid mA is in te stellen.

De opstelling:
Afbeeldingslocatie: http://www.bbyr.nl/floris/opstelling.jpg

De accu:
Afbeeldingslocatie: http://www.bbyr.nl/floris/accu.jpg

De lader:
Afbeeldingslocatie: http://www.bbyr.nl/floris/lader.jpg

Ik gebruik de 60mA uitgang.
Is dit te proberen, of verspilde tijd?

Update: de fan staat al de hele ochtend vrolijk te draaien op flink wat toeren, en het voltage in de accu neemt langzaam af.

[ Voor 8% gewijzigd door fterheide op 11-04-2009 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KLIK
KLIK

edit: links werken nu wel
Links bijgewerkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ThinkPadd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:44:
[...]

LED Weerstand > http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Zekering, ik denk dat 10A wel goed is.

Nee zekering moet niet parallel, die moet gewoon in serie. Stop je tussen de plus of min (maakt niet uit, stroom loopt toch rond)
Ok ik heb een zekering van 10A nodig, nu kijk ik wat rond op conrad, maar bij al die zekeringen staat nominaal voltage 250V. Kan ik die gewoon in me kratje op 12V stoppen? En moet ik dan een normale hebben of juist snel of traag? Misschien een linkje naar de juiste zekering?(a)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 17:56:
[...]

Ok ik heb een zekering van 10A nodig, nu kijk ik wat rond op conrad, maar bij al die zekeringen staat nominaal voltage 250V. Kan ik die gewoon in me kratje op 12V stoppen? En moet ik dan een normale hebben of juist snel of traag? Misschien een linkje naar de juiste zekering?(a)
Je kan gewoon even naar de halfords halen: een steek zekering houder halen en een setje met 10A steekzekeringen. Heb ik ook gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vraag me af of ik uberhaupt wel een extra zekering nodig heb want er zit al een 5A in m'n versterker (die marquant mca-200 van de kijkshop). Maar een extra zekeringetje kan vast geen kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 19:14:
Ik vraag me af of ik uberhaupt wel een extra zekering nodig heb want er zit al een 5A in m'n versterker (die marquant mca-200 van de kijkshop). Maar een extra zekeringetje kan vast geen kwaad :)
Heb voorheen altijd een zekering in mijn autoradio gehad en ééntje los, je weet maar nooit. Maar goed de reden was meer dat ik geen reserve zekering kon vinden omdat de zekering van de radio zijn eigen afmetingen had, daarom heb ik er maar één los genomen in de hoop dat die eerder zou doorbranden dan die van de radio....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb thuis nog een voeding liggen, specs zijn:
Pri.: 230V ~50Hz
sec: 12V ~ max 30vA.
916-SH3 Mac. 4x7W

deze is normaal voor lampen geloof ik, maar ik vroeg me af of ik hier de TA2024 ook mee kan voeden?

ik weet namelijk niet wat " vA" inhoud.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

vA is Volt*Ampere 'is' Watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus als ik het goed begrijp is het dan :

Ampère = Watt / Volt. Ampère= 30 / 12 = 2,5

ik kan er dus wel een TA2024 mee voeden?

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-04-2009 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20-08 09:47
Verwijderd schreef op donderdag 09 april 2009 @ 16:01:
[...]

Ik heb even naar je ideetje gekeken en dit doet precies wat jij wilt en je hebt niet een tweede relais nodig 8) Het extra weerstandje houdt hem altijd in de uitstand. De voeding is dan altijd aangesloten en de acculader zit op de accu. Hij kan dan niet meer in de "aan" (accu) stand als je op de aanknop drukt.
[afbeelding]
Bedankt, dit is inderdaad wat ik nodig had. Zal binnenkort eens even kijken of ik dit in elkaar kan prutsen :)
Verwijderd schreef op zondag 12 april 2009 @ 10:43:
ik heb thuis nog een voeding liggen, specs zijn:
Pri.: 230V ~50Hz
sec: 12V ~ max 30vA.
916-SH3 Mac. 4x7W

deze is normaal voor lampen geloof ik, maar ik vroeg me af of ik hier de TA2024 ook mee kan voeden?

ik weet namelijk niet wat " vA" inhoud.
Dit is een voeding voor halogeenlampen, de ~ geeft aan dat het 12 volt wisselspanning is. Aangezien de TA2024 werkt op gelijkspanning kun je hem hier niet voor gebruiken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit is een voeding voor halogeenlampen, de ~ geeft aan dat het 12 volt wisselspanning is. Aangezien de TA2024 werkt op gelijkspanning kun je hem hier niet voor gebruiken..
oké bedankt, weten we dat ook weer :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:01
fterheide schreef op zaterdag 11 april 2009 @ 11:32:
Ik ben even een oplaad-experimentje begonnen met een gel accu.

Het is geen druppel-lader, maar eentje die wordt gebruikt voor de modelbouw, het laden van accu-packs.
Volgens mijn meter komt er 25.9 volt uit... De hoeveelheid mA is in te stellen.
WAAAAAAAAAAAAAAT!? :o

Een gelaccu laad je met een vaste spanning van 13,8V, en niet met die lader die jij hebt!!!

Die lader die jij hebt is bedoeld voor NiMh packs, die op een totaal andere manier (vaste stroom voor <x> aantal uur) worden geladen.

Als je je accu heel wil houden zou ik die lader maar snel aan de kant gooien en een fatsoenlijke lader gebruiken.

Hiermee ben je je accu compleet mee aan het molesteren :o (Als hij al de hele nacht eraan heeft gehangen is de kans groot dat hij al naar de mallemoeren is :X )

[ Voor 6% gewijzigd door ThinkPad op 12-04-2009 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Deze accu gebrukte ik ook niet meer :P

Voor de voorzorg, had ik em al in een doosje gezet, mocht er wat gebeuren.
Maar voor de rest, mijn meter geeft nu 12,34 volt aan, en 'opzich' doet ie het volgens mij nog wel.
Een CPU fan kan er zon 4 a 5 uur op flink wat toeren draaien.
Maarja, het ging erom, kijken of ik er nog wat kon uithalen, misschien dat ik er nog eens wat mee kan doen.
Want ik heb wel gewoon een fatsoenlijke gel accu (7Ah), alleen moet ik daarvoor wel nog een druppel-lader halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
ik ben ook eens aan het rondkijken om zoiets te gaan creeeren,
maar wil eigenlijk wel iets lekker draagbaars hebben, zodat ik geen 20 kilo oid mee
hoef te zeulen.

ik heb daarom al 2 class-T versterkertjes besteld 1x tripath 2024 en 1x tripath 2020 en daar wil ik dan simpele auto speakertjes op aan sluiten.

nou ben ik dus nog op zoek naar wat voor speakers een beetje redelijk geluid zouden leveren, ik heb al gelezen dat iig de gevoeligheid db/W het rendement bepaald oftewel dat wil je zo hoog mogelijk hebben maar verder weet ik er niet veel van. nou ben ik ook niet echt een audiofanaat dus zolang het gewoon klinkt als een gemiddeld 5.1 logitech computersetje met een aardig volume ben ik tevreden :P

zelf had ik al wat gevonden..

Pioneer TS-G1002i
http://pimtensen.nl/shop_...d=5&sub_id=20&cur_id=3769
+goedkoop
+klein
+4ohm
+aangegeven freq bereik
+25W RMS net als de 2020
- gevoeligheid 87db/w kan hoger
- pioneer staat wel goed bekend maar of zo'n goedkoop setje goed geluid levert weet ik niet...

Pioneer TS-G1302i
http://pimtensen.nl/shop_...d=5&sub_id=21&cur_id=3770
Bijna zelfde als vorige, iets groter
+89db/w gevoeligheid

Alpine SPE-13C2
http://pimtensen.nl/shop_...d=5&sub_id=21&cur_id=2868
+Merk staat volgens mij goed bekend
+Gevoeligheid 91db/w :9~
+ RMS vermogen 30W
Kon de impedantie alleen niet zo snel vinden maar volgens mij zijn de meeste normale car speakers wel 4 ohm..

Verder twijfelde ik nog over de accu.. Lood accu's zijn groot en zwaar en lastig met opladen en ontladen.. Opladen duurt lang, goeie lader nodig. Ontladen moet je goed oppassen dat hij niet te ver ontlaad want dan is je accu deraan.

Toen was ik wat aan het rond kijken op ebay en kwam ik dit tegen:
Klik

1 van die battery packs geeft 4200 mah, ze zijn redelijk klein en licht en volgens mij heb je met NiMH batterijen ook niet het probleem dat ze snel kapot gaan door ver ontladen en dergelijke...

Nou is mijn vraag me zelf eigenlijk niet helemaal duidelijk 8)7 maar ik vroeg me vooral af of er misschien tips zijn voor goedkope (<50eur) en kleine car speakers en wat men denkt van die battery packs :)

uit het Hifi forum werd ik niet veel wijzer want de topics over car audio daar zijn voornamelijk mensen met paar honderd euro aan budgetten en die gaan natuurlijk in de auto en niet in een doos/kist/kratje 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Volgens mij als je wat speakers van de sloop haalt dan heb je goed genoeg geluid.

En volgens mij is NiMh meer bedoeld voor een korte periode veel stroom leveren (RC auto, trek je hem in een kwartier ofzo leeg). Ik denk dat hij voor dingen als in een bierkratradio (langere tijd weinig stroom leveren) minder geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Heeft er iemand evaring met het bouwen van MDF speaker kistjes?

Hoe kan ik de panelen het beste aan elkaar bevestigen, lijmen, of schroeven?
(schroeven mocht toch niet in de kopse kanten?)

En voor de rest nog wat tips voor het bouwen en schilderen?
Heb al genoeg grondverf gehaald :P

Mijn idee is om een 'krat' na te bouwen van MDF, maar dan kleiner.
(nee ik neem geen Bavaria krat)

Ik wil namelijk iets wat nog portable is. Kunnen de speakers, de accu, en de versterker in 1 ruimte? En aan welke afmetingen moet ik denken, als ik deze speakers neem?

[ Voor 38% gewijzigd door fterheide op 13-04-2009 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fterheide schreef op maandag 13 april 2009 @ 20:34:
Heeft er iemand evaring met het bouwen van MDF speaker kistjes?

Hoe kan ik de panelen het beste aan elkaar bevestigen, lijmen, of schroeven?
(schroeven mocht toch niet in de kopse kanten?)

En voor de rest nog wat tips voor het bouwen en schilderen?
Heb al genoeg grondverf gehaald :P

Mijn idee is om een 'krat' na te bouwen van MDF, maar dan kleiner.
(nee ik neem geen Bavaria krat)
Ik heb ooit eens een speakerkast van triplex gemaakt. Da's wat sterker dan MDF. Alles laten zagen bij een klein zagerijtje in de stad. De bouwmarkt zou ook moeten kunnen maar die mensen nemen niet altijd de tijd. Je moet een stuk MDF eerst in 1 breedte laten zagen: dat is de breedte van je krat. Vervolgens kun je daar stukken vanaf zagen. Deze stukken vormen de voor/achter/boven en onderkant. Daar hoef je aan de zijkant dan alleen maar een plankje tegenaan te leggen. Zo voorkom je dat je net een milimeter ergens tekort komt. Koop ook een paar metalen/kunststof hoeken voor je kist (bij conrad) want MDF is wat kwetsbaarder dan een echt bierkrat.

Ik ken iemand die een hifi speaker van MDF gaat maken. Hij zegt dat lijmen voldoende moet zijn want de lijm is sterker dan het materiaal zelf. Gebruik iig van die witte (bison) houtlijm, dat maakt er echt een geheel van. Als je toch wilt schroeven, lijm dan eerst en boor gaatjes waar je de schroeven in schroeft. Gebruik zgn spaanplaatschroeven. Die vind je gewoon bij de bouwmarkt of ijzerhandel.

Verven doe je gewoon met normale grondverf voor hout en gewone lak (mat, zijdeglans, hoogglans)

't Voordeel van MDF is dat als je het goed doet de geluidskwaliteit veel beter is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het grootste nadeel van mdf is, dat het niet tegen water/vocht kan, maar voor de rest is het makkelijkste materiaal om te bewerken.

speciale mdf grondverf is ook wel makkelijk.(hoef je maar 1 keer te gronden en 1 keer te lakken)
en vast schieten is ook erg makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Oke bedankt!

Maar welke afmetingen moet ik aanhouden, als je kijkt naar de speakers?
Want deze hebben toch genoeg liters/ruimte nodig?
Het hoeft niet op de liter nauwkeurig, als ik maar een aardige benadering heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GAMER-X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08-2020
De zomer komt er weer aan dus ik ben begonnen aan een nieuw speakerkratje. Een Bavariakrat met een Pioneer ovale speaker (240 watt max). Verdere specs. komen later maar ik kan verklappen dat het geluid HARD en GOED is! echt ik stond er van te kijken wat voor geluid je uit zo'n klein kratje kunt krijgen.

Dan nu mijn vraag: Voor iemand anders moet ik een speakerkrat bouwen waarvoor ik een leuk budget heb gekregen ~ 120 euro. Hiervoor wilt hij het best mogelijke geluid (met de nadruk op volume). Ik zat te denken aan bijvoorbeeld een Logitech Z4 pc speakerset en dan met een 12 --> 230 volt omvormer.
Deze omvormers zijn nu tekoop bij de makro: 300 watt, 19 euro ex. btw geloof ik.
Heeft iemand van jullie een idee hoelang een accu van 7,2 Ah dit volhoud of is bovengenoemde opstelling niet geschikt voor accu's omdat het zoveel stroom vreet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lijkt me niet zon goede deal...
PC speakers zijn bedoeld voor dichtbij en binnen... :(
Volgens mij kun je dan beter speakers los kopen etc :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
En zo'n omvormer heeft een shit rendement. Je kunt beter de set openmaken, en dan de 12V direct ergens intern zien aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• X-GAMER-X
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 29-08-2020
Daar was ik al bang voor, bedankt voor jullie antwoord!

Ik denk dat ik dan toch maar voor JBL auto-speakers ga ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb nu ook al mijn spulletjes bij elkaar :)

Maar ik zit te denken over hoet ik mijn schakelaar aan mijn versterker ga hangen:

+ pool vd accu
|
|

A
|
|

|-\
|---\
|-----\
B-----\
|-------C
|---------\
B+------REM

Het moet een soort van plaatje voorstellen; ' | ' en ' \ ' zijn de kabels :)

Dus welke plek is het best, A/B/C ? Want volgens mij hoort hij namelijk op C, maar trekt hij dan niet nog steeds mijn accu leeg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Ik snap niks van je schema, maar een schakelaar zet je gewoon direct na de accu, zodat er helemaal niks is wat nog stroom kan verbruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassGoesBoom
  • Laatst online: 02-02-2015
hee daar,
ik heb laatst ook een krat gebouwd, met Voltmeter en neon en al.. graag jullie reactie ;)

groetjes
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/2096/cimg2905u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img5.imageshack.us/img5/8715/cimg2906u.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img9.imageshack.us/img9/3557/cimg2907w.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/6783/cimg2908l.jpg
Afbeeldingslocatie: http://img11.imageshack.us/img11/1695/cimg3240g.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
BassGoesBoom schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:08:
hee daar,
ik heb laatst ook een krat gebouwd, met Voltmeter en neon en al.. graag jullie reactie ;)

groetjes
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Super vet _/-\o_
Ik ben er ook één aan het maken in een kleine Bavaria krat, spullen komen deze week binnen.
Wat zijn de specs van jou systeem, versterker, speakers en accu?
Hoe groot zijn jouw speakers? Ik wil er 2 van 13 cm bovenin krijgen, zou als het goed is net moeten passen.;
En wat voor blauwe led strip heb je daar bovenin zitten? verbruikt zo'n strip veel?

[ Voor 6% gewijzigd door lars019 op 15-04-2009 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 16:40:

Dus welke plek is het best, A/B/C ? Want volgens mij hoort hij namelijk op C, maar trekt hij dan niet nog steeds mijn accu leeg?
ik snap je tekening, maar je zou hem gewoon op plek A kunnen doen, direct na de accu.
zo gaat er geen enkele stroom meer naar de versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassGoesBoom
lars019 schreef op woensdag 15 april 2009 @ 17:24:
[...]

Super vet _/-\o_
Ik ben er ook één aan het maken in een kleine Bavaria krat, spullen komen deze week binnen.
Wat zijn de specs van jou systeem, versterker, speakers en accu?
Hoe groot zijn jouw speakers? Ik wil er 2 van 17 cm bovenin krijgen, zou als het goed is net moeten passen.;
En wat voor blauwe led strip heb je daar bovenin zitten? verbruikt zo'n strip veel?
Ik heb een 12V motoraccu (lekker klein, en toch krachtig) van 9Ah. Marquant autoversterker van 2x100W, net als iedereen ongeveer ;) 2 speakers van Pioneer, 70W max. ze zijn al met al 13 cm breed, als het randje eromheen zit. de led strip: als ik mijn speaker aanzet dan gaat gelijk de voltmeter aan (en het lampje van de killswitch =D) ik heb een aparte schakelaar voor mijn neon en de led strip, als ik die aanzet gebeurt er een tijd niks met het voltage.. pas als ie net op het randje zit van bijvoorbeeld 10,2 of 10,1 volt en je zet de lampjes aan wisselt de meter telkens van 2,1,2,1 enz. maar ik heb dan ook nog neon erop :) dus wat dat betreft.. en ik heb de accu al een week of 2 niet opgeladen, en het resultaat is te zien op de achterkant van mijn krat :*)

wat ga jij gebruiken?

[ Voor 40% gewijzigd door BassGoesBoom op 15-04-2009 18:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
hee daar,

groetjes
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Hij is zeker vet 8)
Mooi dat alles gelukt is.

Die van mij vordert gestaag, foto's volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
hee daar,

groetjes
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Let je wel op je accuspanning? 10.5V is niet goed voor een gelaccu.

Ik zou niet verder dan 11,8V ontladen.

P.S Denk je niet dat die neon buisjes snel kapot gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
ThinkPadd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 19:46:
[...]

Het is een lood-accu ;)
Dat kan ie toch wel hebben? Maar ik zou hem nu ook wel opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassGoesBoom
ThinkPadd schreef op woensdag 15 april 2009 @ 19:46:
[...]

Ik zou niet verder dan 11,8V ontladen.

P.S Denk je niet dat die neon buisjes snel kapot gaan?
Ja ik gebruik hem ook alleen maar thuis ;) als ik em ergens naartoe neem schroef ik ze er even af. de draadjes zitten toch vast met kroonsteentjes (zoals je kan zien) want ik kreeg dat grote blok niet door een schroefgaatje :9 hoezo mag je een accu niet te ver ontladen?

Also, als ik de accu oplaad met mijn druppellader, moet ik dan even de draadjes naar de versterker neon, enz losschroeven? ik heb het tot nu toe maar wel gedaan voor de zekerheid..

[ Voor 13% gewijzigd door BassGoesBoom op 16-04-2009 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

fterheide schreef op woensdag 15 april 2009 @ 21:22:
Het is een lood-accu ;)
Dat kan ie toch wel hebben? Maar ik zou hem nu ook wel opladen.
Lees dit forum eerst maar eens door, een volledig ontladen lood-gel accu kun je naar de milieudienst brengen. 10.5 volt is gevaarlijk dicht in de buurt bij een kapotte accu. Ik ga zelf nooit onder de 11 volt maar dat is zelfs laag volgens sommigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo Krat bouwers,

Ik ben sinds kort bezig met mijn krat radio,

JBL 2x 125w 3 weg speakers
Sony CDX-GT200 Autoradio 4x50w
2 goede 7.2a Gel accu's Zitten momenteel op 12.17 volt
En eventueel nog een 400w versterker maar deze gaat er waarschijnlijk niet in omdat de auto radio al voldoende power heeft.

Maar nu komen de vragen :) Als eerst als ik de accu' met rond de 12,2 volt eraan hang doet die het eerst wel maar bij cd, hoog volume en langer als paar min aan valt de radio uit. Waarschijnlijk door tekort aan power. De cd speler enzo werkte het eerste kwartier wel gewoon. Net trouwens even gemeten en het verbruik als je een cd erin doet is 0.70 A. Dan valt hij dus ook, dit kan op zich toch geen probleem zijn ?

Dus daarom zou ik de accu's graag willen opladen en kijken of alles dan naar behoren werkt maar je raad het al ik heb geen lader. Dus mijn 2de vraag is wat is nou gewoon een goede lader die de accu's niet beschadigd en ze gewoon in 1 nachtje oplaad.

Alvast bedankt voor het reageren en als jullie denken dat de radio om een andere rede uitvalt zeg je het maar ;)

Reinier

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 16-04-2009 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KabamAppien
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-10-2024

KabamAppien

IT Enthousiast

Allemaal mooi screens, nu wil ik ook 1 maken :P

Always remember that you are absolutely unique. Just like everyone else.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
Iedereen heeft het hier of bepaalde spanningen tot waar je mag ontladen. Maar hoe lees ik die spanning af?
Situatie nu, naar welk spanning moet ik kijken?

spanning als de accu nergens op aangesloten is: 11.8 V
spanning op de accu als ik deze op een lamp (0,7A) aansluit : 11.5 V

Maakt vrij veel uit, want 0.3 V meer laten ontladen heeft ie veel meer capaciteit

[ Voor 14% gewijzigd door lars019 op 16-04-2009 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

* JvS gaat ook met een kist/kratradio aan de slag. Wel met alternatief ontwerp. Ik heb besteld:

Gelaccu's, een acculader, een witte waterproof 6,5" visaton woofertje, een 8" elcheapo subje van Dayton en een 2x15watt digitaal versterkerbordje.

Het doel: Een setje dat op een open zeilbootje meekan en tegen water kan. Ik speel mono en laat het ene kanaal de sub aansturen en de andere de bootluidspreker. De subwoofer doe ik in een "bandpass" behuizing (met bv 2x8liter), zodat ook die speaker beschermd is tegen de weerinvloeden en ik niet electronisch hoef te filteren (Idee van Jag overigens).

bandpass:
Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/c/c6/Bandpass_enclosure.gif

Op die manier hoop ik een beetje laag uit het setje te halen. Het hoeft geen 20Hz te halen, maar moet wel een beetje lekker 'poppy' klinken.

Ik gebruik dus ook geen krat, maar ontwerp zelf een speakerkastje. Ik houd jullie op de hoogte!

[ Voor 9% gewijzigd door JvS op 16-04-2009 20:10 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jou accu's zijn ook 7.2 amp ? En jij hebt welke lader gekocht (A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:51:
Jou accu's zijn ook 7.2 amp ? En jij hebt welke lader gekocht (A)
Vroeger was dit een goedkope lader. Goed voor het laden van loodaccu's.

Deze is helaas sindskort uitverkocht. Daarom raad ik je deze aan: KLIK
Deze is wel ietsje duurder, maar is in principe gewoon dezelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

lars019 schreef op donderdag 16 april 2009 @ 19:54:
Iedereen heeft het hier of bepaalde spanningen tot waar je mag ontladen. Maar hoe lees ik die spanning af?
Situatie nu, naar welk spanning moet ik kijken?

spanning als de accu nergens op aangesloten is: 11.8 V
spanning op de accu als ik deze op een lamp (0,7A) aansluit : 11.5 V

Maakt vrij veel uit, want 0.3 V meer laten ontladen heeft ie veel meer capaciteit
De accuspanning zakt niet "lineair" in met de stroom die je er uit trekt. Hij blijft heel erg lang boven de 12 volt en pas als hij leeg is zakt hij snel onder de 11.5. Daarna is het snel afgelopen.
Ik schakel m'n krat automatisch uit als de spanning onder de 11 volt komt.Hij gaat dus ook uit als hij bijvoorbeeld 11.3 is en je zet de muziek hard. Dit komt omdat bij hoge belasting de accuspanning tijdelijk daalt.
Als je spanning onder de 11.5 of 11 volt komt dan is je accu sowieso leeg, of dit nou komt omdat je de muziek hard zet of niet.

De accu spanning meet je met een daarvoor bedoeld spanningmetertje. Deze is goed, je moet hem alleen instellen om 20 volt te meten en hij heeft nog een 9 volts regelaartje nodig. In de PDF documentatie staat hoe je dat moet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Jurjen-
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 27-10-2023
Een hele tijd geleden heb ik al een bierkratradio gemaakt, ten tijde van het eerste forum ongeveer :P maar nu ga ik een uitbereiding dr bij maken.

Een xtra kratje waarin een pcvoeding, oplader speakers en een versterker zit, deze wil ik dan op mijn bestaande krat (met accu) aansluiten. Dit omdat als je de accu oplaad en er tergelijk weer stroom uit trekt de accu lang niet zo snel vol is, daarom de pc voeding, die sluit ik dan aan op de radio zodat de accu wordt opgeladen zonder dat deze leeg wordt getrokken. En dan maak ik in die krat nog speakers en een versterker zodat ik daar ook muziek op kan afspelen. En ook als stand-alone kan gebruiken.

Ik zal binnenkort even wat foto's uploaden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:39

Jag

JvS schreef op donderdag 16 april 2009 @ 20:09:
* JvS gaat ook met een kist/kratradio aan de slag. Wel met alternatief ontwerp. Ik heb besteld:

Gelaccu's, een acculader, een witte waterproof 6,5" visaton woofertje, een 8" elcheapo subje van Dayton en een 2x15watt digitaal versterkerbordje.

Het doel: Een setje dat op een open zeilbootje meekan en tegen water kan. Ik speel mono en laat het ene kanaal de sub aansturen en de andere de bootluidspreker. De subwoofer doe ik in een "bandpass" behuizing (met bv 2x8liter), zodat ook die speaker beschermd is tegen de weerinvloeden en ik niet electronisch hoef te filteren (Idee van Jag overigens).

bandpass:
[afbeelding]

Op die manier hoop ik een beetje laag uit het setje te halen. Het hoeft geen 20Hz te halen, maar moet wel een beetje lekker 'poppy' klinken.

Ik gebruik dus ook geen krat, maar ontwerp zelf een speakerkastje. Ik houd jullie op de hoogte!
Mooi dat het er toch van gaat komen! Zou mooi zijn als het klaar is voor onze volgende zeiltrip :). Een paar opmerkingen:

- wel lekker makkelijk met 1 amp en dan de woofer op 1 kanaal en de full range speaker op de andere. Maar op zich is het een dual voice coil woofer: kan dus op 2 kanalen evt (hoeft niet per se). Dat maakt het wel heel aanlokkelijk twee amp printjes te gebruiken (kost toch geen drol):
1e amp: twee Visaton speakers
2e amp: twee voice coils van de woofer

- had je al gesimuleerd met die woofer? Niet elke woofer doet het even goed in bandpass. Niet hoeven filteren is idd wel een groot voordeel, maar het moet wel met reeele volumes mogelijk zijn. Niet dat je 40L per kamer nodig hebt ofzo :P.

- Aansturing: ik neem aan dat je gewoon vanuit de mp3 speler rechtstreeks de amp(s) in wilt en dan de volumeregeling van de speler wilt gebruiken? Wel het makkelijkst, een volumeregeling is meer dan alleen een potmeter, die moet gebuffered worden. Alleen: die Sansa mp3 spelers van ons, die geven nauwelijks signaal (heb ik al heel vaak gemerkt). Ik vraag me af of je wel genoeg volume eruit haalt!

Ik zie het volgende schema-tje voor me:

input -> +10dB -> Split -> Low pass -> amp woofer
-> High pass -> EQ filters -> amp Visatons

Dat kan dan altijd nog toegevoegd worden, werkt ook zonder. Maar wordt het wel mooier en harder van, ook wat waard :). En ik zou het wel een leuk projectje vinden, beetje klooien met elektronica. Kennis die later nog van pas kan komen met zelfbouw projectjes :).

- Misschien nog een voltage meter toevoegen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Niels_theun, deze is voor het laden van lood accu's dus dat gaat hem niet worden.

Iemand anders die niet even kan melden welke hij of zij gebruikt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 14:34:

Iemand anders die niet even kan melden welke hij of zij gebruikt ?
jawel hoor, ik gebruik deze :http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=2443
prima ladertje, gaat langzaam maar goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die heb ik ook, baco army goods heeft er een van 600mA die ik ga kopen. die laadt een 7Ah uur accu op in 7Ah/0.6A = 11.5 uur. (theoretisch)
Genoeg voor een nacht slaap en opstaan op de camping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 17 april 2009 @ 16:36:
Die heb ik ook, baco army goods heeft er een van 600mA die ik ga kopen. die laadt een 7Ah uur accu op in 7Ah/0.6A = 11.5 uur. (theoretisch)
Genoeg voor een nacht slaap en opstaan op de camping.
+ 140%..... klein detail maar toch.
dus ruim 16 uur laden als hij helemaal leeg is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:27

JvS

Ik heb hem zelf ook

Goede ideeen, dual voicecoil had ik niet eens bij stil gestaan... Ik vind het een goed idee om met een extra versterker en speaker te gaan werken. Dan wordt het weer stereo.

Ik heb de sub eens gesimuleerd met 2x8liter, getuned op 80Hz. Dan krijg je deze SPL curve bij 1 watt:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jlydOuNgcVQrEQzt6iQcYLUV/full.gif

Dat is redelijk meer dan de 86db die die visaton doet. Dus twee stuks is dan sowieso aan te raden (dan wordt het 89db fullrange en 91db laag, acceptabel wel denk ik)

Wel gaat er dan creatief met poorten gedaan moeten worden, omdat deze 40cm lang moet zijn.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke bedankt voor de info over de laders ;)

Het gaat dan deze worden http://www.baco-army-goods.nl/product_20.html

Hoe zie je verder of deze vol is ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan deze http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122820 voltmeter zonder problemen gebruikt worden in een kratradio?

En ik neem aan dat deze gewoon ergens tussen de + of - draad gesoldeerd kan worden?

dan ben ik namelijk gelijk van het probleem af dat ik niet weet wanneer mijn accu nodig moet opladen en door de verlichting kan ik makkelijk checken of ik mijn kratje wel of niet uit gezet heb.

*edit*
ik zie in de manual het volgende:
Low battery warning

m.a.w. je kan hem zo instellen dat ie begint te piepen bij een te laag voltage? Dat zou helemaal mooi zijn O-)

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 17-04-2009 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Voedingsspanning 7 - 12 V=
Een gel accu wordt op 13.8 V geladen dus zou sowieso een iets hoger bereik nemen.
EDit: foutje :-) Zie dat het voedingsspanning is: Meetbereiken van 200 mV tot 200 V= door omsteken van kortsluitbruggen selecteerbaar. Hoe moet je zoiets eigenlijk op de accu plaatsen? parallel?

[ Voor 47% gewijzigd door servicedb op 18-04-2009 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
  • Laatst online: 22:28
Hallo. :)

Ik heb nu ook pas begonnen, ik heb een aantal gel-accu's. Het zijn allemaal de zelfde en hebben de volgende statistieken:

Gel-accu:
12V
7AH/20HR
Link naar product bij fabrikant

Ik weet niet wat 20HR moet inhouden. Iemand?

Mijn voltmeter meet op dit moment 16volt en is hier al een uur mee aan het spelen op een versterker:

Versterker - Marquant MC-200

De versterker is momenteel aangesloten om te testen en de accu te testen.

Er hangen momenteel 2 Kenwood speakers aan van ieder max 70W.

Mijn eind plan is het volgende:
Afbeeldingslocatie: http://img4.imageshack.us/img4/7254/schemanco.jpg

Het vierkantje met een V = een volt meter, hier wil ik een analoge of digitale voltmeter plaatsen, die me accu prestaties laat zien..
Het vierkantje met een A = een ampere meter, hier wil ik een analoge of digitale ampere meter plaatsen die reageert op de muziek.

Momenteel is die in de testfase op 1 accu aangesloten en geen metertjes.

Het rare aan de accu is dat die begon op 15V, vervolgens ging die naar 16V en momenteel na 1 uur spelen is deze gestegen naar 16,6V. Hoe komt dit? En is dit goed of slecht.

Kan iemand mijn vragen beantwoorden?

Gr.

Roel

[ Voor 5% gewijzigd door ro3lie op 18-04-2009 00:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 02:09
dubbel!?

[ Voor 101% gewijzigd door endness op 21-04-2009 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Ik heb zelf 2 accu's, praktisch hetzelfde (1 gekocht, even later 1 meegejat op mn werk), allebei 7,2 Ah, en maar 1 lader. Iemand een oplossing om deze beide opgeladen te houden? Ik zat te denken aan iets van een switch, die ze op 13,8 volt houdt, hij checkt eerst de ene, is ie vol, de andere, is die ook vol, doet ie niks. Dit zou ie dan continue moeten herhalen.

Zit ik nu heel raar te denken, en is het goedkoper om een 2e lader te halen? Laden duurt trouwens wel godsgruwelijk lang met zo'n 600 mA ladertje...

Hier nog 'n fotootje trouwens.

Afbeeldingslocatie: http://img14.imageshack.us/img14/4198/img0153o.th.jpg

Deobus is voor de grootte.

Zit nu een oud speakersetje zonder speakers in (inclusief behuizing :D), omdat die speakers daarna weer terug moeten. Zodra ik hem binnen hebt wordt dat vervangen door een TA2024. Gaat me trouwens niet om het uiterlijk, al kan dat nog wat mooier uiteraard :) Ik moet nog wel e.e.a. aanpassen, want hij mist nu zeker wat bas. Logisch, heb 5 speakers en maar 2 kanalen. Ik heb nu (logischerwijs), op het ene kanaal 2 speakertjes, op het andere kanaal 3 (2 kleintjes met de grotere erbij). Wat ik merk is dat die grote flink wat energie wegkaapt. Ben aan de andere kant weer bang om hem eruit te halen, omdat dan misschien alle bas weg is. Heb het nog niet geprobeerd, net alles netjes gesoldeerd en be-krimpkousd. Suggesties? :Y)

[ Voor 9% gewijzigd door endness op 18-04-2009 01:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
ro3lie schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 00:41:

Kan iemand mijn vragen beantwoorden?
Ja,
Een voltmeter plaats je niet in serie, maar doe je gewoon met beide polen op de accu.

En een amperemeter in serie met je speakers gaat ook niet werken, en heeft ook geen enkel nut.

En waarmee meet je de spanning van je accu? Want 16V is nogal hoog voor een gelaccu.

Je zou de accu's ook parallel kunnen zetten, dan kun je ze met 1 lader laden, maar als je nu al zegt dat het laden erg lang duurt, dan is dat niet aan te raden, omdat het laden dan nog langer duurt.

Ik laad zelf mijn accu's met een LM317, die vaststaat op een spanning van 13,8V. Een LM317 kan maximaal 1.5A leveren (als hij goed is gekoeld) dus dan gaat het laden al een stuk sneller. Maar dan moet je wel zelf ff een printplaatje maken met dat ding erop, en wat ander klein grut (weerstandje, potmeter, condensator etc.)

[ Voor 37% gewijzigd door ThinkPad op 18-04-2009 07:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Laatst online: 22-08 13:01
Leuk topic,kwam het net even tegen met verveeld surfen over het forum.Er zitten creatieve oplossingen tussen.Zet me wel aan het denken om zoiets te maken voor op me werk. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
endness schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 01:01:
Ik heb zelf 2 accu's, praktisch hetzelfde (1 gekocht, even later 1 meegejat op mn werk), allebei 7,2 Ah, en maar 1 lader. Iemand een oplossing om deze beide opgeladen te houden? Ik zat te denken aan iets van een switch, die ze op 13,8 volt houdt, hij checkt eerst de ene, is ie vol, de andere, is die ook vol, doet ie niks. Dit zou ie dan continue moeten herhalen.

Zit ik nu heel raar te denken, en is het goedkoper om een 2e lader te halen? Laden duurt trouwens wel godsgruwelijk lang met zo'n 600 mA ladertje...

Hier nog 'n fotootje trouwens.

[afbeelding]

Deobus is voor de grootte.

Zit nu een oud speakersetje zonder speakers in (inclusief behuizing :D), omdat die speakers daarna weer terug moeten. Zodra ik hem binnen hebt wordt dat vervangen door een TA2024. Gaat me trouwens niet om het uiterlijk, al kan dat nog wat mooier uiteraard :) Ik moet nog wel e.e.a. aanpassen, want hij mist nu zeker wat bas. Logisch, heb 5 speakers en maar 2 kanalen. Ik heb nu (logischerwijs), op het ene kanaal 2 speakertjes, op het andere kanaal 3 (2 kleintjes met de grotere erbij). Wat ik merk is dat die grote flink wat energie wegkaapt. Ben aan de andere kant weer bang om hem eruit te halen, omdat dan misschien alle bas weg is. Heb het nog niet geprobeerd, net alles netjes gesoldeerd en be-krimpkousd. Suggesties? :Y)
Ik heb ze gewoon zonder switch en laad ze zoo op met een 1.6 A oplader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
ThinkPadd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 07:58:
[...]

Ja,
Een voltmeter plaats je niet in serie, maar doe je gewoon met beide polen op de accu.

En een amperemeter in serie met je speakers gaat ook niet werken, en heeft ook geen enkel nut.

En waarmee meet je de spanning van je accu? Want 16V is nogal hoog voor een gelaccu.

Je zou de accu's ook parallel kunnen zetten, dan kun je ze met 1 lader laden, maar als je nu al zegt dat het laden erg lang duurt, dan is dat niet aan te raden, omdat het laden dan nog langer duurt.

Ik laad zelf mijn accu's met een LM317, die vaststaat op een spanning van 13,8V. Een LM317 kan maximaal 1.5A leveren (als hij goed is gekoeld) dus dan gaat het laden al een stuk sneller. Maar dan moet je wel zelf ff een printplaatje maken met dat ding erop, en wat ander klein grut (weerstandje, potmeter, condensator etc.)
Ik heb het nooit over laden gehad of dat het lang duurt. De voltmeter wil ik achter de schakelaar hebben zodat deze niet aanstaat als de versterker niet gebruikt wordt.

Hoe moet de ampere meter dan geschakeld worden?

Ik meet de spanning met een normale multimeter van Voltcraft.

Gisteren avond 1.5 uur gespeeld.
Vanochtend is die al weer een half uur aan het afspelen met een volume dat best wel hard is. En de voltage is alleen maar gestegen. Momenteel 16,80.

Batterij:
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/4440/29690914.jpg

Voltmeting:
Afbeeldingslocatie: http://img10.imageshack.us/img10/6829/foto0194e.jpg

Zoals je ziet meet hij op dit moment 16.36v terwijl het een 12v accu is. en er al 2 uur opgedraaid is.
Is dit goed?
Is dit schadelijk voor mijn versterker? Momenteel werkt alles nog goed en is er niks raars te merken..

11:42:
Voltage is afgenomen naar 16.22v maar blijft schommelen.

12:11
Voltage is afgenomen naar 15.8v en vervolgens gestegen naar 16.6v momenteel 16.6v.

Gr

Roel

[ Voor 26% gewijzigd door ro3lie op 18-04-2009 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer eens de batterijen van je voltmeter te vervangen ofzo, want hier klopt niks van..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 12:24:
Probeer eens de batterijen van je voltmeter te vervangen ofzo, want hier klopt niks van..
Bedankt voor de tip! Voor ik de batterij ging vervangen heb ik een 9v batterij getest. De oude batterij zag hem als 11.18v en de nieuwe batterij als 9.08v. duidelijk verschil en overduidelijk dat de batterij niet meer goed zijn werk deed of iets te goed.

De accu wordt nu gemeten op 12.60v. Hij is momenteel al bijna 3.5 uur aan het draaien.

Weet iemand wat de 20HR inhoudt?

;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat hij 7 ampere kan leveren in een tijd van 20 uur..
Hij kan dus in bijv. 1 uur, als je hem heel snel ontlaadt, geen 7 ampere leveren maar minder, gok ik..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ro3lie
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 12:48:
Hij kan dus in bijv. 1 uur, als je hem heel snel ontlaadt, geen 7 ampere leveren maar minder, gok ik..
Hmm.. oke.
De vier accu's samen hadden werdt gezien als 3000VA.
Hij draait nu al een lange tijd en is nog steeds niet op. Waarschijnlijk is een accu al genoeg om de kratradio mee te maken. Misschien kan ik er een grote subwoofer en een 2e accu bij plaatsen en nog heel lang muziek afspelen.

??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastercard
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-05 19:46
ro3lie schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 13:41:
[...]

Hmm.. oke.
De vier accu's samen hadden werdt gezien als 3000VA.
Hij draait nu al een lange tijd en is nog steeds niet op. Waarschijnlijk is een accu al genoeg om de kratradio mee te maken. Misschien kan ik er een grote subwoofer en een 2e accu bij plaatsen en nog heel lang muziek afspelen.

??
je kan gewoon even opmeten hoeveel de setup die je wil gebruiken gemiddeld aan stroom gebruikt en dan het aantal ampere uur van je accu (of meerdere accu's in parallel dan gewoon bij elkaar optellen..) delen door de stroom om zo het aantal uur dat je kan afspelen te krijgen

zit zelf nog steeds het kopen van een accu uit te stellen, heb net deze shop gevonden
http://www.online-batterien.de
zeer goeie prijzen, en ze hebben grote keuze, ook 9-10ah accu's van hetzelfde formaat als 7ah accu's :9~
nou vraag ik me alleen af of er grote verschillen tussen merken zullen zitten?
zit zelf te kijken naar een van deze 2 (miss 2x 7.2 ah):
http://www.online-batteri...BleiGel-Akku-VDS-Bleiakku
http://www.online-batteri...s-Akku-Bleiakku-FGH-20902

staat iig bij dat ze in elke positie (zelfs op de kop :P ) gebruikt kunnen worden en tegen hoge stromen kunnen, al valt dat nog redelijk mee voor mijn setup hoop ik..

haal er dan ook meteen maar wat kabel bij
http://www.online-batteri...25-mm-Kabel-2-x-80-019-mm
2.5 vierkante mm zou toch genoeg moeten zijn voor een aantal amperes neem ik aan? en dan vroeg ik me nog af of je voor de speakers speciale kabel nodig hebt? gaat toch ook niks anders dan stroom doorheen? meeste speaker kabels die ik zie hebben een dunnere kern maar als ik die kabel toch haal, een dikkere kern geeft toch alleen maar minder weerstand?

ook zoek ik nog naar speakers, ik las ergens het volgende:
the sensitivity figure will tell you how loud a speaker can get given a specified input. It varies greatly from 80 dB at 1W and 1m to 104 dB at 1W and 1m. That 24 dB difference means that the more efficient speaker requires 1/256 of the power needed by the less efficient one to produce the same loudness (a factor of 2 for every 3 dB). So the first one all out at 100W is as loud as the other driven with 0.4W. Note that these are extreme numbers on both sides.
dit lijkt te kloppen met andere bronnen, dus als je een speaker hebt met 3dB/1W hoger hebt het je voor het zelfde volume de helft van het aantal watts nodig...

lijkt me dus een belangrijk punt om stroombesparing of een hoger maximaal volume te regelen...
nou vrees ik alleen dat veel fabrikanten die specs gewoon "vervalsen" net als het aantal watts van bijv. versterkers.
ook kan ik nauwelijks ergens reviews vinden in het <50 euro segement want 40-50 euro vind ik wel genoeg

iemand nog ideeen of toch gewoon voor een redelijk merk kiezen en af gaan op de specs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Net versterker aangesloten op mijn 7AH gelaccu. Doet het gewoon prima, totdat ik het volume een beetje opschroef. Dan zakt het voltage binnen een minuut naar 8,5. Als ik hem dan weer uitzet en opnieuw aanzet op normaal volume, dan is het voltage gewoon weer 12,5. Weet iemand hoe dit komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Denk dat je accu niet al te goed meer is. Wat voor versterker gaat het om? Geen extreem zwaar type ofzo?

Ik had ook eens een gelaccu die als je hem onbelast ging meten gewoon 12,85V ofzo gaf, maar zodra je er ook maar een klein lampje op aansloot schoot hij richting de 1,00V. Die was dus rijp voor het chemisch afval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is deze
De accu heb ik eigenlijk pas sinds deze week. Van Vanhaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Die versterker ziet er wel redelijk zwaar uit, maar dan is 8,5V nog te erg.

De accu's die Vanhaag heeft kunnen best al een paar jaar oud zijn he, ik heb geen idee hoe hij er aan komt. Vraag het hem anders even.

Maar ik ga echt voor de accu die dood is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BassGoesBoom
Als ik mijn accu ga opladen met mijn druppellader (zie pag. 14) moet ik dan de draadjes van de polen halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-08 12:45
Dat soort versterkers is niet echt geschikt voor een 7AH accuutje. Onbelast trekt zo'n versterker die accu al binnen een half uur leeg, laat staan als er ook nog wat moet gebeuren aan de uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

TheModeR schreef op maandag 20 april 2009 @ 12:05:
Dat soort versterkers is niet echt geschikt voor een 7AH accuutje. Onbelast trekt zo'n versterker die accu al binnen een half uur leeg, laat staan als er ook nog wat moet gebeuren aan de uitgang.
Standby 12V*(7AH/0.5H)=168 Watt verstoken??? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:25:
[...]

De DC-DC convertor in dat soort versterkers zorg al gauw voor een constant belasting circa 3~5A bij 13,8V. Bij die belasting zakt de spanning van een 7Ah accu al gauw in, laat staan als er ook nog vermogen gevraagd wordt. Zodra de spanning inzakt onder een bepaalde drempelwaarde schakelt de versterker zichzelf uit ter beveiliging.

Bij basspieken trekt zo'n versterker al gauw kortstondig 15A op nog niet al te hoog volume, gevolg: spanning zakt in, versterker schakelt uit. In een vorig project een vergelijkbare versterker met autoaccu van 48Ah getest, maar na 5 uur was het over op redelijk hoog volume.

Een half uur is misschien wat overdreven, maar standby een uur tot anderhalf uur is zo gek nog niet met een 7Ah accu.

Het rendement van grote autoversterkers is niet echt hoog te noemen, en die kleine loodaccu's zijn niet in staat om te pieken op te vangen die ontstaan. Wat je eens kunt proberen is een elco met een hoge capaciteit aan te sluiten, maar veel zal dat niet helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ben er inmiddels zelf ook achtergekomen ja :P Versterker trok de 2 accu's in anderhalf uur leeg. Dus denk dat ik deze maar gewoon hou als versterker voor thuis. Dan moet ik alleen nog even een voeding regelen. Wat voor soort voeding zal ik nodig hebben voor deze versterker? Rond de 30 A ofzo?

Denk dat ik voor de boembox dan maar gewoon een TA2020 op ebay koop. Hoor dat die op 2 7 AH accu's rond de 10 uur draait.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-04-2009 18:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 16:01:
Ben er inmiddels zelf ook achtergekomen ja :P Versterker trok de 2 accu's in anderhalf uur leeg. Dus denk dat ik deze maar gewoon hou als versterker voor thuis. Dan moet ik alleen nog even een voeding regelen. Wat voor soort voeding zal ik nodig hebben voor deze versterker? Rond de 30 A ofzo?

Denk dat ik voor de boembox dan maar gewoon een TA2020 op ebay koop. Hoor dat die op 2 7 AH accu's rond de 10 uur draait.
Hij is waarschijnlijk afgezekerd op 25A. Ik denk dat je met een voeding van 20A bij 13,8V wel uit de voeten kunt, alleen moet dit wel een voeding zijn met een afvlakelco met een hoge capaciteit om pieken op te vangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Okee dat moet lukken bedankt. Heb die elco's wel al gezien op conrad. Hoe werkt dat precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb even naar deze specs van een of andere (zeg maar standaard) 7Ah accu gekeken.
Misschien is dit overbodig maar ik zeg het toch even:

Spanning druk je uit in volt. (De accu heeft 12 volt)
Capaciteit druk je uit in ampere keer uur ofwel ampereuur of Ah: 1 ampereuur = 60*60 ampereseconden = 3600 coulomb.
Stroom druk je uit in ampere. Je kunt ook met ampereuur/uur rekenen.
Er bestaat geen eenheid ampere per uur. Dat zou toename of afname van stroom zijn.
ro3lie schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 12:44:
De accu wordt nu gemeten op 12.60v. Hij is momenteel al bijna 3.5 uur aan het draaien.

Weet iemand wat de 20HR inhoudt?
Dat houdt in dat hij alleen z'n maximale capaciteit van 7Ah (ampereuur) kan gebruiken als je hem in 20 uur ontlaadt. Dan gebruikt hij +/- 0.35A. Bij hogere stromen gaat hij minder lang mee. Een ideale accu van 7Ah zou 1 uur lang 7 ampere kunnen leveren. Een doorsnee gelaccu kan maar een half uur 7 ampere leveren. De capaciteit is dan maar 3.5Ah.
Verwijderd schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 12:48:
Als hij 7 ampere zou kunnen leveren gedurende 20 uur zou hij 140 ampereuur zijn. Volgens mij bedoel je eigenlijk, 7 ampereuur in 20 uur, oftewel 0.35 ampereuur/uur = ampere.
Verwijderd schreef op maandag 20 april 2009 @ 13:25:
Zelfs dat is nog te ambitieus. Ik heb meerdere datasheets van 7Ah accu's gezien en hun rendement gaat extreem omlaag bij stromen groter dan 1 ampere. Bij 14 ampere (=7AH/0.5H)) gaat hij zelfs maar een kwartier mee. Bij 7 ampere maar een half uur. Dat betekent feitelijk dat de capaciteit gehalveerd wordt bij hoge stromen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-08 19:11
Ok ik heb ook mijn setupje getest: ta-2020, 7ah gel accu en twee MTX speakers aangesloten op een Cowon iaudio D2. Alles werkt top maar als de accu wat leeg begint te raken gaat het niet meer goed met de pieken.
Het voltage gaat dan zo laag dat de versterker even uitvalt(laagst gemeten = 12.1V) oftewel je muziek gaat dan haperen bij elke harde klap of dikke bas.
Dit is lijkt mij op te lossen met een condensator ertussen, maar hoe grote condensator/elco is nodig?
Uiteindelijk komen er twee gel accutjes op te staan dus dan zal de val in voltage al wat minder zijn maar toch wil ik dit voorkomen.
Hoeveel farad condensator is nodig??? heb geen flauw idee hoe ik het moet berekenen en hoe duur zijn die ongeveer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Wat is eigenlijk een goede voltmeter? Ik wil een digitale die ik kan inbouwen. Zat zelf te kijken naar deze: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122820

edit: het wordt deze ipv die andere ivm levertijd: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=122887
Denk dat ik hem gewoon neem.

[ Voor 29% gewijzigd door servicedb op 21-04-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Ik zelf pak deze:

http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1617

Moet je wel wat voor solderen, en als je de weerstandjes thuis niet hebt, die gelijk meebestellen.

Zie de "Specificaties-knop" bij de productinfo op DB.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
endness schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 21:04:
Ik zelf pak deze:

http://www.dickbest.nl/we...t=viewProd&productId=1617

Moet je wel wat voor solderen, en als je de weerstandjes thuis niet hebt, die gelijk meebestellen.

Zie de "Specificaties-knop" bij de productinfo op DB.nl
Ben niet zo bekend daarmee dus ga liever voor zoiets van conrad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
Je kan niet solderen, maar je beweert wel dat de ground voor afvalstroom is. Grapje hoor :)

Zoiets van Conrad is inderdaad makkelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ro3lie schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 11:09:
[...]

Zoals je ziet meet hij op dit moment 16.36v terwijl het een 12v accu is. en er al 2 uur opgedraaid is.
Is dit goed?
Is dit schadelijk voor mijn versterker? Momenteel werkt alles nog goed en is er niks raars te merken..

...
hou rekening dat een accu of een andere stroombron een hogere spanning weergeeft onbelast (dus zonder in een schakeling plaats te vinden) dan belast, de spanning die op de accu staat is ook gemaakt om bij een belasting de voorgeschreven spanning te hebben !

grtz, !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
endness schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 21:19:
Je kan niet solderen, maar je beweert wel dat de ground voor afvalstroom is. Grapje hoor :)

Zoiets van Conrad is inderdaad makkelijker.
Ik zeg niet dat ik het niet kan, maar ben niet bekend met weerstanden en dergelijke. En ground is wat ik dacht, ik heb daar ook geen opleiding in gehad en ook als amateur ben ik niet echt hiermee bezig;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 10:06:

[...]

Zelfs dat is nog te ambitieus. Ik heb meerdere datasheets van 7Ah accu's gezien en hun rendement gaat extreem omlaag bij stromen groter dan 1 ampere. Bij 14 ampere (=7AH/0.5H)) gaat hij zelfs maar een kwartier mee. Bij 7 ampere maar een half uur. Dat betekent feitelijk dat de capaciteit gehalveerd wordt bij hoge stromen.
Wat ik bedoelde is dat er een HELE HOOP uitstraken over stoomsterkte, spanningen en vermogens in alle creatieve combinaties van V,A en h worden gebruikt. Laat staan als we het over opgegeven vermogen van versterkers gaan hebben.

Mods; Is het misschien een idee om een hele basic uitleg over stroomsterkte, spanning en vermogen-wiki-link te plaatsen die je ziet als je wilt posten? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 12-08 15:03

Krentenbol

Prutz0r

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 07:52:
[...]

Wat ik bedoelde is dat er een HELE HOOP uitstraken over stoomsterkte, spanningen en vermogens in alle creatieve combinaties van V,A en h worden gebruikt. Laat staan als we het over opgegeven vermogen van versterkers gaan hebben.

Mods; Is het misschien een idee om een hele basic uitleg over stroomsterkte, spanning en vermogen-wiki-link te plaatsen die je ziet als je wilt posten? :?
Ja, waarschijnlijk is dat wel handig als Topic Warning. Ik zal even een TR'etje maken.

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Als iemand die dingen even wil verzamelen (bij elkaar zetten), dan wil ik het ook wel opnemen in de topicstart, als dat handig is

Dan zou er eventueel ook nog een linkje naar dat gedeelte in de topicstart, in de topicwarning kunnen.

[ Voor 28% gewijzigd door ThinkPad op 22-04-2009 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
Bruinbaard schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 17:24:
Ok ik heb ook mijn setupje getest: ta-2020, 7ah gel accu en twee MTX speakers aangesloten op een Cowon iaudio D2. Alles werkt top maar als de accu wat leeg begint te raken gaat het niet meer goed met de pieken.
Het voltage gaat dan zo laag dat de versterker even uitvalt(laagst gemeten = 12.1V) oftewel je muziek gaat dan haperen bij elke harde klap of dikke bas.
Dit is lijkt mij op te lossen met een condensator ertussen, maar hoe grote condensator/elco is nodig?
Uiteindelijk komen er twee gel accutjes op te staan dus dan zal de val in voltage al wat minder zijn maar toch wil ik dit voorkomen.
Hoeveel farad condensator is nodig??? heb geen flauw idee hoe ik het moet berekenen en hoe duur zijn die ongeveer?
Ik zou gewoon eerst eens proberen met een elco van 10.000 uF 16V of hoger, die kan ongeveer een piek opvangen van 5A. De TA2020 kan maximaal 6A trekken. Let op de polariteit van de elco en sluit met parallel aan op bron. Het kan zijn dat zodra je de elco aansluit er een klein vonkje ontstaat, dit heeft te maken met de laadstroom en is niet gevaarlijk.

Als je een schakelaar hebt in je radio plaats hem dan achter de schakelaar, zodat de elco niet is aangesloten als je gaat laden (heeft effect op het laadproces als je een geregelde lader hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 april 2009 @ 07:52:
Wat ik bedoelde is dat er een HELE HOOP uitspraken over stoomsterkte, spanningen en vermogens in alle creatieve combinaties van V,A en h worden gebruikt. Laat staan als we het over opgegeven vermogen van versterkers gaan hebben.
Inderdaad, ik vertel keer op keer hetzelfde verhaaltje voor wie het wilt horen 8)7 : 13 watt RMS met 8 ohm en 26 watt RMS op 4ohm (bij ongeveer 10% thd), geen uitzonderingen.
Dat pdfje over die 7Ah accu heeft me ook aan het denken gezet, het is gewoon zo dat je alleen het maximale uit zo'n accu haalt bij een maximale stroom van 350mA. Bij een hogere stroom gaat je aantal ampereuur omlaag. Dus ik ga een zwaardere accu kopen want afgelopen jaar was ie te snel leeg.
Pagina: 1 ... 4 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)

Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...