mooiste bierkrat radio [deel 3] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste
Acties:
  • 221.941 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260997

ik denk dat die speakers de 45 watt niet halen, maar de versterkers van elmooow zijn prima en verbruiken weinig stroom.
en dat voor 11 euro.

ook zou je de MCA-200 kunnen gebruiken: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/

[ Voor 58% gewijzigd door Anoniem: 260997 op 24-03-2009 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Registratie: Oktober 2008
  • Niet online
Waar kan ik die speakers van elmooow vinden?? Is het een winkel of??
edit: zie dat het een gebruiker hier is?

Denk dat ik toch maar voor de MCA-200 ga als die er weer is. Dan kan ik in elk geval het één en ander uitproberen....

Hier is trouwens mijn huidige "radio". De radio gaat weg en de versterker komt daarvoor in de plaats. Misschien dat iemand nog een leuke kleine accu weet voor dit dingetje??

De buitenkant met een leuke sticker
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/702.jpeg

De binnenkant, met een mooie blauwe Creative Zen MP3-speler
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/703.jpeg

Afneembare deksel (waar de antenne op zit)
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/704.jpeg

De te grote accu
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/705.jpeg

Vakkundig gemonteerde draadjes (ééntje was per ongeluk uit de connector gegaan tijdens het (te) snel vervangen van een zekering
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/706.jpeg

Stel draden
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/707.jpeg

Het binnenwerk
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/708.jpeg

Alles is aangesloten op een 12 Volt auto accu (45 Ah) met 2 keer 45 Watt RMS speakers (radio heeft 50 Watt RMS uitgang)

De autoradio is schuin in het munitie kistje gezet omdat het anders niet paste. Omdat ik het zat ben hem iedere keer er uit te halen en terug te stoppen wat ongeveer 10 minuten duurt omdat de draadjes goed moeten zitten (anders past het niet) wil ik een versterker en waarschijnlijk is er dan nog ruimte over voor een leuke accu. Heb dat ding nu al even hier staan omdat ik tegenwoordig niet meer zoveel op de boot zit en de lompe accu te groot is om het makkelijk ergens mee naartoe te nemen....

[ Voor 139% gewijzigd door servicedb op 24-03-2009 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb thuis nog een aantal 12V 7Ah gel accu's staan.

als je nodig bent moet je maar even mailen.

nillisdihagie[AT]hotmail[punt]com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 28-11-2022
Beste mensen,

Ik ga nu ook een Krat-Radio bouwen 8)

Maar ik heb wel enkele vraagjes:

- De versterker van elmoow, heeft het zin om die op deze speakers aan te sluiten?
Of kan ik dan beter de marquant versterker gebruiken? Of natuurlijk andere speakers?

- Gel of Loodaccu? En ik heb iets gelezen over 'gassen' ? (zelf dacht ik iets rond de 6-7 Ah)

- Is het verstandig om een zekering te plaatsen? (Zo ja, waarmoet deze dan, en op hoeveel ampere moet ik rekenen?

Bouw verslagje volgt nog :)

Gr. F.

[ Voor 6% gewijzigd door fterheide op 24-03-2009 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Anoniem: 260997 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:50:
ik heb thuis nog een aantal 12V 7Ah gel accu's staan.

als je nodig bent moet je maar even mailen.

nillisdihagie[AT]hotmail[punt]com
Mailtje verstuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
fterheide schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:03:
Beste mensen,

Ik ga nu ook een Krat-Radio bouwen 8)

Maar ik heb wel enkele vraagjes:

- De versterker van elmoow, heeft het zin om die op deze speakers aan te sluiten?
Of kan ik dan beter de marquant versterker gebruiken? Of natuurlijk andere speakers?

- Gel of Loodaccu? En ik heb iets gelezen over 'gassen' ? (zelf dacht ik iets rond de 6-7 Ah)

- Is het verstandig om een zekering te plaatsen? (Zo ja, waarmoet deze dan, en op hoeveel ampere moet ik rekenen?

Bouw verslagje volgt nog :)

Gr. F.
De versterker van elmoow heeft gewoon een + en een - uitgang denk ik, deze zitten ook op de normale speakers dus dit zal wel werken.
Een loodaccu is een accu met vloeibare spul er in waardoor het kan lekken na een tijdje scheef staan, met een gel heb je dit niet. Ik heb nu een 45 ah en kan hier 2 dagen met mijn auto radio op voluit aan laten staan (met 2 dagen bedoel ik ook echt 2 dagen ;) ) Hoe hoger het aantal ampère hoe langer hij mee zal gaan op één lading.
Bij een auto accu is het handig om een zekering te plaatsen. 10 ampère is genoeg hiervoor, een steekzekering is voldoende. Deze kan je gewoon bij bijvoorbeeld de halfords halen. De zekering moet direct na de plus uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

fterheide schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:03:
de MCA-200 en de class T-amps zijn ongeveer gelijk aan elkaar.

alleen de T-amps verbruiken minder stroom, en zijn in dit geval nog goedkoper ook!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
servicedb schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:17:
[...]

De versterker van elmoow heeft gewoon een + en een - uitgang denk ik, deze zitten ook op de normale speakers dus dit zal wel werken.
Een loodaccu is een accu met vloeibare spul er in waardoor het kan lekken na een tijdje scheef staan, met een gel heb je dit niet. Ik heb nu een 45 ah en kan hier 2 dagen met mijn auto radio op voluit aan laten staan (met 2 dagen bedoel ik ook echt 2 dagen ;) ) Hoe hoger het aantal ampère hoe langer hij mee zal gaan op één lading.
Bij een auto accu is het handig om een zekering te plaatsen. 10 ampère is genoeg hiervoor, een steekzekering is voldoende. Deze kan je gewoon bij bijvoorbeeld de halfords halen. De zekering moet direct na de plus uitgang.
Oke alvast bedankt!
Maar 45Ah vind ik wel heel veel, als die van mij 6 of 8 uur meegaat, ben ik er tevreden mee.
Maar die Pioneer speakers, is dat een goede keus?

F.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 192831

Ik zit nu, met de zomer voor de boeg, ook te kijken naar een bierkratje.

Zo'n versterker van Elmooow lijkt me prima. Gaat lang mee en schijnt een goed geluid uit te komen.

Als speakers zit ik ook naar die Pioneer speakers te kijken. Kun je mooi twee naast elkaar plaatsen.

Dan heb ik nog een gelaccu nodig. Ik zal Vanhaag even een mailtje sturen.

Een oplader zal het probleem niet zijn geloof ik, daar zijn er al een aantal van voorbij gekomen.

Nu schijnt het ook handig te zijn een soort zekering te maken om te zorgen dat de spanning niet onder de 11,8 volt komt. Hoe werkt dat en wat heb je er voor nodig?

En voor een fatsoenlijke bass las ik dat sommigen een basreflexbuis maken. Hoe werkt dit en is het handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
fterheide schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 18:39:
[...]

Oke alvast bedankt!
Maar 45Ah vind ik wel heel veel, als die van mij 6 of 8 uur meegaat, ben ik er tevreden mee.
Maar die Pioneer speakers, is dat een goede keus?

F.
Geloof me:P Dat wil je ook niet hebben, een ongeloofelijk zwaar ding en het is niet echt makkelijk mee te nemen ivm de vloeistof. Ik wil hem nu ombouwen met een gel accu zodat ik dit probleem niet heb. Met misschien 2 gel accu's a 7 ah kom je wel op een paar uur, hoeveel weet ik niet maar schat 5-6 uur?? Hopelijk langer:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

servicedb schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:31:
[...]

Met misschien 2 gel accu's a 7 ah kom je wel op een paar uur, hoeveel weet ik niet maar schat 5-6 uur?? Hopelijk langer:D
met 2 7Ah accu's kom ik met mijn kratje zeker wel over de 5 uur.

laatst draaide mijn kratje op 1 accu zo'n 7 uur op normaal volume.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Anoniem: 260997 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 21:43:
[...]

met 2 7Ah accu's kom ik met mijn kratje zeker wel over de 5 uur.

laatst draaide mijn kratje op 1 accu zo'n 7 uur op normaal volume.
Ben benieuwd hoe ver ik kom op mijn 45 ah met een andere versterker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 15:43

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

Inmiddels vast al langsgekomen, mede door de Samenkoopactie, maar ik heb zojuist dit versterkertje op de kop kunnen tikken voor 15 euro. Ebay staat er vol mee en als ik de organisator van de eerdergenoemde actie mag geloven doet ie echt niet onder aan zo'n grote Marquant versterker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Ik denk dat ik voor deze ga omdat hij naar alle zekerheid klein genoeg is voor mijn munitiekistje :)
Als ik mijn gel accu's ontvangen heb en ze werken, dan mag gelijk de grote auto accu weg. Wie wilt :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-06 22:06
servicedb schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 22:46:
Ik denk dat ik voor deze ga omdat hij naar alle zekerheid klein genoeg is voor mijn munitiekistje :)
Als ik mijn gel accu's ontvangen heb en ze werken, dan mag gelijk de grote auto accu weg. Wie wilt :P
Dát is een goeie, een munitiekistje! Ik was al op zoek om mijn (veel te) logge bierkrat te vervangen voor wat kleiners, maar zoiets is natuurlijk ideaal :D Waar heb je die van jou vandaan, een dump ofzo?

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
stevenP schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 10:03:
[...]
Dát is een goeie, een munitiekistje! Ik was al op zoek om mijn (veel te) logge bierkrat te vervangen voor wat kleiners, maar zoiets is natuurlijk ideaal :D Waar heb je die van jou vandaan, een dump ofzo?
Ik heb hem inderdaad van de leger dump (in Hilversum) maar helaas moet ik je een beetje teleurstellen: ze zijn niet meer onbeperkt te krijgen. Het leger krijgt namelijk meer als ze het naar de oud-ijzer handel brengen dan als ze het verkopen voor €6.00, maar de kans dat ze ergens liggen is er al tijd.

Ik heb trouwens het topic een beetje zitten doorkijken, maar wat is nou een goede oplader voor gel accu's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-04 14:04
Ik ben ook van plan om een zelf een kist in elkaar te zetten, niet per se een krat als het maar redelijk mobiel is dus wel ongeveer het formaat van een krat. Is vooral bedoelt voor als je een beetje met vrienden bij elkaar zit in een kamer of huisje. Ik wil toch wel redelijk geluid eruit halen en ook wel redelijk hard( niet alleen maar een zacht achtergrond muziekje.) Hout heb ik hier nog zat liggen dus daar heb ik geen kosten aan maar nu moet ik nog een accu + versterker en speakers hebben. Ik zou graag onder de honderd euro blijven maar weet niet of dat mogelijk is met mijn eisen. Ik heb al wat spul in gedachten maar heb geen flauw benul of het een beetje kwaliteit is want zit nog niet zo in die business.
Ik zat te denken om gewoon die 2x100W versterker van de kijkshop te halen en een twee-weg speakersetje van niet meer dan 50 euro. zoiets als dit: http://www.twenga.nl/nieu...Y-Luidsprekerboxen-165148
Maar is dat een beetje kwaliteit? en komt er ook nog een redelijk bass uit als je het in een kist zet?
eventueel had ik ook nog deze op het oog: http://www.redcoon.nl/ind...53418/cid/7012/ESX_QX462/
of zoiets: http://www.redcoon.nl/ind...d/7013/Pioneer_TS_G1703i/
En als ik nou iets van 5-10 uur muziek wil draaien wat is dan het beste voor een accu hoeveel aH?
Hebben jullie verder nog suggesties voor eventueel verbeteringen in mijn keuzes?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hé!

ik gebruik zelf ook de SONY XS F1325 speakers in een kratje, dat klinkt wel leuk.
maar als je ze zou willen luisteren kun je altijd bij de media markt kijken, daar kun je ze vaak ook beluisteren.

ook de pioneer speakers klinken wel goed.

maar het beste is om ze even te beluisteren, dan kun je zelf kijken welke je het mooist vind:)

als je 5 uur op een gel accu wilt spelen is een 7Ah wel genoeg, maar je kunt er natuurlijk altijd 2 in zetten waardoor de speeltijd dubbel zo groot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

servicedb schreef op donderdag 26 maart 2009 @ 14:37:
[...]

Ik heb trouwens het topic een beetje zitten doorkijken, maar wat is nou een goede oplader voor gel accu's?
http://www.okaphone.com/artikel.asp?id=2443

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Heb net op zolder een oude SoundLab CPA200 amplifier van 200Wx2CH gevonden op zolder van mij pa.
Weet iemand of dit een beetje goede kwaliteit is? Kan hem nergens op internet vinden en is toch al zo'n 16 jaar oud. Was van plan om dan deze speakers:http://www.kieskeurig.nl/auto-speaker/mtx/xt653/244742/ in een houten kist te plaatsen. heeft iemand ervaring met deze speakers/kunnen ze goed hard en komt er een mooi geluid uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Bruinbaard schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 01:04:
Heb net op zolder een oude SoundLab CPA200 amplifier van 200Wx2CH gevonden op zolder van mij pa.
Weet iemand of dit een beetje goede kwaliteit is? Kan hem nergens op internet vinden en is toch al zo'n 16 jaar oud. Was van plan om dan deze speakers:http://www.kieskeurig.nl/auto-speaker/mtx/xt653/244742/ in een houten kist te plaatsen. heeft iemand ervaring met deze speakers/kunnen ze goed hard en komt er een mooi geluid uit?
Heb volgens van dit merk 45 Watt RMS met een 2-weg die het perfect doen. En wat je versterker betreft: je koopt sowieso speakers dus waarom niet gewoon proberen :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
inderdaad, maar kunnen die speakers ook goed hard? Dus dat je zeg maar een kleine kamer goed kan vullen met geluid( hard genoeg om op te dansen en dat je zeer hard moet gaan praten/schreeuwen om elkaar te verstaan)beetje discotheek idee maar dan wel beetje minder natuurlijk. En zit er een beetje dikke bas in? Komt wel een klankkast achter dus dat zal de bas ook bevorderen, maar hoe groot zou die klankkast ongeveer moeten worden. zat te denken 40cm x 20cm X 25cm dus dat is 20 Liter maar is dat groot genoeg?? Anders wordt die kist helemaal zo'n bakbeest want daarnaast moet ik er ook nog eens een of twee accutjes in kwijt(zat te denken aan 2 x 7 aH) + die versterker die ook al 25 x 25 x 5 is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Ik heb net mijn oog laten vallen op een nieuw paar speakers.
de Rockford Fosgate P163C. Ze zijn hier in nederland ongeveer 100 euro maar in amerika kan ik ze inclusief verzendkosten voor 70 euro krijgen(nergens wat te vinden over nepperts op ebay) Ze zien er echt super dik uit maar heeft iemand ervaring met deze speakers/is het een goed merk/serie?
Ook ga ik er 2 7 aH accu's inzetten die ik van plan ben om van vanhaag over te nemen, is het mogelijk om die in Parallel te schakelen? Mijn pa zei iets over dat ze elkaar dan leeg trekken maar wat is hiervan waar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Bruinbaard schreef op zaterdag 28 maart 2009 @ 19:41:
inderdaad, maar kunnen die speakers ook goed hard? Dus dat je zeg maar een kleine kamer goed kan vullen met geluid( hard genoeg om op te dansen en dat je zeer hard moet gaan praten/schreeuwen om elkaar te verstaan)beetje discotheek idee maar dan wel beetje minder natuurlijk. En zit er een beetje dikke bas in? Komt wel een klankkast achter dus dat zal de bas ook bevorderen, maar hoe groot zou die klankkast ongeveer moeten worden. zat te denken 40cm x 20cm X 25cm dus dat is 20 Liter maar is dat groot genoeg?? Anders wordt die kist helemaal zo'n bakbeest want daarnaast moet ik er ook nog eens een of twee accutjes in kwijt(zat te denken aan 2 x 7 aH) + die versterker die ook al 25 x 25 x 5 is.
Ze kunnen hard maar sowieso zijn ze niet gemaakt om echt disco muziek mee te draaien. Het kan hard, dat is zeker. Maar hoe harder ze gaan, hoe minder lang de accu duur is en dus moet je sneller laden.
En wat je vervolg post betreft: geen ervaring mee, maar houdt er rekening mee dat hoe harder alles gaat hoe sneller de accu leegloopt. En ja je kunt de accu's parallel plaatsen. Je vader heeft wel een beetje gelijk: door de parallelle opstelling verdelen de accu's hun krachten maar volgens mij gaat hierbij niks verloren. Wel zou ik ze eerst allebei voor het parallel zetten volledig opladen, want het kan een probleem geven als de een vol is en de ander leeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Hma ja ok bedankt voor je reactie, ik ga denk ik trouwens toch maar niet voor de rockfords want er komt natuurlijk ook nog eens allerlei soorten belasting overheen(iets van 20% geloof ik) en dan wordt het toch wel weer duur.
Is het nog nodig om een gat in de kist te maken voor beter geluid? en een aan uit schakelaar wat is precies het nut daarvan/ is dat nodig? En hoe dikke stroom kabels heb ik nodig voor dit soort accu's?
Ik denk dat ik hier ga bestellen:http://www.pimtensen.nl/s...d=5&sub_id=22&cur_id=1437
Zie ook het kabelaanbod daar, wat kan ik het beste kiezen? voor speaker kabels ga ik denk ik gewoon voor de goedkoopste 1,5m2 kabels maar wat is aan te bevelen voor stroomkabels bij 2x 12V 7aH accu's?
Mijn vader heeft hier ergens als goed is ook nog een oude druppelader liggen voor accu's, zou dat nog te gebruiken zijn voor de nieuwere gel accu's? Hoop vragen ik weet het :) maar ik heb er allemaal niet zo veel verstand van en mijn voor mijn vader is het allemaal lang geleden en die heb er allemaal niet zo'n zin in heb ik het idee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
[b][message=31713157,noline]
Is het nog nodig om een gat in de kist te maken voor beter geluid? en een aan uit schakelaar wat is precies het nut daarvan/ is dat nodig? En hoe dikke stroom kabels heb ik nodig voor dit soort accu's?
Ik denk dat ik hier ga bestellen:http://www.pimtensen.nl/s...d=5&sub_id=22&cur_id=1437
Ik heb ze ook bij pimtensen vandaan O-)
Een gat is wel beter ja. Ik heb een munitiekistje en als je die dicht doet dan is hij volledig afgesloten behalve bij de speakers. Je hoort gelijk een beetje opgeblazen speakers, maar dat zijn ze niet. Dat komt doordat aan de binnenkant nergens lucht vrij kan komen, dus ik ga er een extra gat in maken.
Het nut van een aan/uit schakelaar is dat er niet voortdurend stroom gebruikt wordt door de versterker. Ookal gebruik je de versterker niet, hij zal stroom blijven gebruiken.
En de kabels: zit daar maar niet over in. Ik gebruik gewoon de draden van mijn oude oplader die kapot gegaan is. Knippen, beetje schuren en je hebt goed contact. Het enige probleem is dat ik een draadje van mijn auto radio vakkundig uit de connector gesloopt had toen ik hem onderweg aan het repareren was nadat een zekering doorgebrand was (te kleine zekering). Dus die heeft een slecht contact, vandaar de versterker.

Er passen trouwens 3 accu's van Van Haag in mijn kistje en ik heb een ultra kleine versterker gevonden met een bas, volume en treble regelaar. Nu maar hopen dat de verkoper van dat ding nog een keer reageert....

Ohja, iemand nog een zo goed als nieuwe 45 ampere auto accu nodig (nieuw waarde €69.99)?? Doe een bod _/-\o_

[ Voor 11% gewijzigd door servicedb op 29-03-2009 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
En zo'n schakelaar moet je gewoon plaatsen tussen de accu + en de + en rem ingang van de versterker neem ik aan? Ik ben nog niet zo heel erg bekend met elektronica maar dit lijkt mij het meest logisch( mijn kennis beperkt zich tot de theorie die ik bij natuurkunde heb gekregen in 4 VWO)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
zag net deze bij pimtensen: [url]http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=22&cur_id=601[url]
echte JBL's met mooie specs voor een heel zachte prijs. Kan hem niet echt goedkoper vinden.
Dit lijkt mij wel wat, ik vind ze persoonlijk ook wat mooier dan die mtx speakers, alleen de weerstand is 2 Ohm, kan ik dat gewoon op een 4 ohm of 8 ohm versterker aansluiten zonder problemen?
En voorderest dempmateriaal wat kunnen jullie aanbevelen en hoeveel en waar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Bruinbaard schreef op zondag 29 maart 2009 @ 13:31:
En zo'n schakelaar moet je gewoon plaatsen tussen de accu + en de + en rem ingang van de versterker neem ik aan? Ik ben nog niet zo heel erg bekend met elektronica maar dit lijkt mij het meest logisch( mijn kennis beperkt zich tot de theorie die ik bij natuurkunde heb gekregen in 4 VWO)
Gewoon na de + van de accu en de zekering ook, maar dat maakt niet echt heel veel uit dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Bruinbaard schreef op zondag 29 maart 2009 @ 15:04:
zag net deze bij pimtensen: [url]http://www.pimtensen.nl/shop_details.php?grp_id=5&sub_id=22&cur_id=601[url]
echte JBL's met mooie specs voor een heel zachte prijs. Kan hem niet echt goedkoper vinden.
Dit lijkt mij wel wat, ik vind ze persoonlijk ook wat mooier dan die mtx speakers, alleen de weerstand is 2 Ohm, kan ik dat gewoon op een 4 ohm of 8 ohm versterker aansluiten zonder problemen?
En voorderest dempmateriaal wat kunnen jullie aanbevelen en hoeveel en waar
4 Ohm is beter, 2 Ohm belast de versterker namelijk meer wat beter van niet is lijkt me maar zie hier http://www.helpmij.nl/forum/showthread.php?t=388015

Specs van de mtx zijn beter: een 3-weg speaker kan meer tonen geven dan een 2-weg en is vaak helderder hierdoor (dit lees je niet aan de specs af). Ik heb namelijk een 3-weg naast een 2-weg vergeleken en de bas is ook wat lekkerder dan de 2-weg (sindsdien vindt ik het stom dat ik er 2-weg gekocht heb 8)7 )

[ Voor 17% gewijzigd door servicedb op 29-03-2009 15:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
hmm ok, ik ben er net trouwens ook achtergekomen dat de versterker die ik hier heb een class a is, dus die slurpen stroom alsgoedis.... Beetje een domper. En die actie van samenkopen loopt volgens mij vandaag af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
08-05-09 loopt hij af;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Hier een demo van mijn kistje (kan je gelijk horen wat het verschil is van gat en geen gat):
http://www.youtube.com/watch?v=L-MW2jZEd2s
http://www.youtube.com/watch?v=XRbh45sT3s4
http://www.youtube.com/watch?v=GFtFo7Vjdfw

Dit zijn 2-weg, 3 weg zullen meer bas geven.

Zoals je ziet heb ik de autoradio en antenne al weg gesloopt >:) en de drie accu's van Van Haag parallel aangesloten. Ze doen het perfect 8)
Ze kunnen alle drie in het kistje en een kleine versterker die van marktplaats komt. Kan niet wachten...

Dank aan de eigenaar van de MP3-speler voor het geweldige demo muziek :P

Hier trouwens foto's voor de liefhebber:
Het hele gebeuren
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/thumb_720.jpg
De accu's parallel
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/thumb_721.jpg
Leuke bedrading...
Afbeeldingslocatie: http://pic001.filehostserver.eu/thumb_722.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Die afloopdatum is dan volgens mij net aangepast :) want hij was eerst nog voor vandaag. maar in ieder geval ook bedankt voor de filmpjes, ziet er goed uit! En leuke muziek :P
Stond ie nou op vol volume(hoeveel watt?)
Mijne wordt hoogstwaarschijnlijk van 2 cm dik mdf dat ik hier nog heb liggen. Dat fungeert waarschijnlijk ook al beter als klankkast dan metaal lijkt mij?(speakers worden niet voor niets altijd van een houten kast voorzien lijkt mij :P alhoewel legerkist er ook wel dik uitziet en waarschijnlijk een stuk goedkopere en makkelijkere oplossing is) En dan stop ik er denk ik zo'n: http://www.pimtensen.nl/s...id=2&sub_id=75&cur_id=794 bass reflex tube in, die hoeven toch niet helemaal tegen de achterkant van de kist aan te komen? is toch gewoon goed als ze ergens halverwege eindigen? En wat zou de beste plek zijn voor zo'n ding? aan de voorkant naast de speakers of ergens anders?
En zit er nog iets van bekabeling bij die speakers geleverd of iets anders extra's dat ik dan niet hoef te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284434

Ik weet het ook niet precies, maar een bass-reflex poort moet als een soort veer werken.
maw. niet te groot en niet te klein.(even googelen)
bij mij zit hij aan de onderkant en is +/- 3 cm.

en ik heb als dempingsmateriaal in de radio ondertapijt gebruikt.
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UO6P4TMM.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Anoniem: 284434 op 29-03-2009 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
tapijt das ook een goeie! heb ik hier nog liggen.
Met wat voor aansluiting wordt zo'n autospeaker trouwens standaard geleverd? gewoon een draad zonder connector?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Bruinbaard schreef op zondag 29 maart 2009 @ 20:45:
Die afloopdatum is dan volgens mij net aangepast :) want hij was eerst nog voor vandaag. maar in ieder geval ook bedankt voor de filmpjes, ziet er goed uit! En leuke muziek :P
Stond ie nou op vol volume(hoeveel watt?)
Mijne wordt hoogstwaarschijnlijk van 2 cm dik mdf dat ik hier nog heb liggen. Dat fungeert waarschijnlijk ook al beter als klankkast dan metaal lijkt mij?(speakers worden niet voor niets altijd van een houten kast voorzien lijkt mij :P alhoewel legerkist er ook wel dik uitziet en waarschijnlijk een stuk goedkopere en makkelijkere oplossing is) En dan stop ik er denk ik zo'n: http://www.pimtensen.nl/s...id=2&sub_id=75&cur_id=794 bass reflex tube in, die hoeven toch niet helemaal tegen de achterkant van de kist aan te komen? is toch gewoon goed als ze ergens halverwege eindigen? En wat zou de beste plek zijn voor zo'n ding? aan de voorkant naast de speakers of ergens anders?
En zit er nog iets van bekabeling bij die speakers geleverd of iets anders extra's dat ik dan niet hoef te kopen?
Bij de goedkope dingen zit er meestal geen bekabeling (de mtx niet in elk geval). De volume stond zacht, minder dan de helft in elk geval. Was in huis 8)7
Ik wil hem makkelijk mee nemen en het moest makkelijk/snel+compact gemaakt worden voor een tripje weg (te laat begonnen).

En op je vervolg bericht: Geen draad bij MTX dus. Bij sommige zoals Pioneer heb je dit wel. Maar je kan gewoon bij de doe het zelf zaak bekabeling halen (lichte bekabeling) en bijvoorbeeld bij de halfords een grote en kleine platter connector (misschien hebben ze die ook bij de doe het zelf). Als je de speakers hebt snap je wel wat ik bedoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
pff zo'n tube berekenen wordt echt te professioneel denk dat ik gewoon die simpel standaard tube van pimtensen erin zet. Zal toch niet slechter worden dan geen gat/tube?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

het berekenen van zo'n bass-reflex poort is heel ingewikkeld.
daar kwam ik ook achter toen ik aan het googelen was.
ik ben toen ook maar gaan testen wat het mooiste klonk.
helemaal open zoals op de foto.= slecht geluid
helemaal luchtdicht.= goed geluid
klein beetje open.= beetje beter geluid dan helemaal dicht.
dus heb ik een gat van +/- 3 cm in de bodem gemaakt.(de radio staat op kleine pootjes)

en het bekleden van de binnenkant vondt ik ook een verbetering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Ja ik denk dat ik er gewoon een kleine bass reflex poort inzet en van binnen isoleer.
Weet iemand nog een goede goedkopen winkel waar ik bekabeling, bass reflex tube en andere zulk soort dingen kan kopen ( in de buurt van delft of online)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Even een vraagje tussendoor, ondertussen heb ik de accu van Van Haag ontvangen, maar hoe kan ik de overgebleven Ah meten? Ik heb een multimeter, maar als ik de pootjes rechtstreeks op de + en - aansluit sluit je de accu toch kort als de meter op Ampere staat? Moet ik een simpele schakeling bouwen..?

(En Volt kan toch wel rechtstreeks?)

F.

[ Voor 6% gewijzigd door fterheide op 30-03-2009 19:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

13v =vol
11v = leeg
9v = kliko :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Volgens mij was het zo:
Volt meet je paralel en ampere meet je in serie.
Ik heb ondertussen ook een druppel acculader gevonden( vind veel hier op zolder :) )
geeft constant 1,2 A volgens de verpakking dus dan zijn 2 7,0 aH accu's in 11,7 uur opgeladen en dus iets minder dan 6 uur per accu. Dat vind ik wel redelijk netjes, gewoon elke nacht eraan als gebruikt en dan zal die nooit helemaal leeg gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13:39
Bruinbaard schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:02:
Volgens mij was het zo:
Volt meet je paralel en ampere meet je in serie.
Dat klopt
Bruinbaard schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:02:
Ik heb ondertussen ook een druppel acculader gevonden( vind veel hier op zolder :) )
geeft constant 1,2 A volgens de verpakking dus dan zijn 2 7,0 aH accu's in 11,7 uur opgeladen en dus iets minder dan 6 uur per accu. Dat vind ik wel redelijk netjes, gewoon elke nacht eraan als gebruikt en dan zal die nooit helemaal leeg gaan.
Dat klopt volgens mij niet helemaal. Een gelaccu laad je met een constante spanning (liefst 13,8V).

Ik zou eerst maar eens meten wat voor spanning er onbelast uit die acculader komt. Als daar meer dan 13,9V uitkomt zou ik m'n accu's er niet aanhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Er staat wel op de verpakking dat hij ook voor gelaccu's is voorderest staat er dat hij op constant op 1,2A laad totdat hij voelt dat het voltage 14,3 wordt, daarnaar behoud hij dit voltage totdat de stroom die door de batterij wordt getrokken daalt tot 200mA. Daarna wordt het voltage gelimiteerd tot 13,8V voor medium-term accu maintenance(hoop dat ik het een beetje duidelijk vertaal sommige technisch engelse woorden zijn lastig om te zetten in nederlands)
Ik ga nu even meten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Ok de meter gaf net 13,5/13,6 aan op een 12V 3aH accutje(enige wat ik op het moment heb)
Alleen hij zegt dat de accu vol is maar als ik dan de accu zelf meet krijg ik 4 a 5 V :P
Dus of deze meting nou zo relevant is weet ik niet maar het ziet er voor zover goed uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
Is er iemand bekend met deze meter?

Afbeeldingslocatie: http://www.ruststopnorthamerica.com/images/yellow_multimeter.gif

Hoe moet ik nou precies aansluiten?

Normaal voor 1,5 V batterijen gebruik ik de onderste 2 aansluitingen voor voltage, en ampere de bovenste en de onderste. Maar op deze methode op de 7 ampere accu werd net de + pool loeiheet, dus kortsluiting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Ik wil een schakeling maken waarbij ik zowel een 12volt adapter als een 12volt accu kan gebruiken. Omdat het me geen goed idee lijkt dat de 12 volt adapter spanning op de accu zet of dat de versterker 24 volt in serie krijgt te verdragen.

Ik had hier voor het volgende bedacht met behulp van dit schakelaartje.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2rc4g29.png

kan dit zo? sorry dat het niet op de officiële circuit manier is maar die ben ik een beetje vergeten.

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
fterheide schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:37:
Is er iemand bekend met deze meter?

[afbeelding]

Hoe moet ik nou precies aansluiten?

Normaal voor 1,5 V batterijen gebruik ik de onderste 2 aansluitingen voor voltage, en ampere de bovenste en de onderste. Maar op deze methode op de 7 ampere accu werd net de + pool loeiheet, dus kortsluiting...
Weet je zeker dat je drie ronde schijf op de goede waarde hebt gezet.
bijvoorbeeld al moet je 12 V meten dan moet je hem in het V vak op 20 zetten, dat betekend dat hij tot maximaal 20 V meet. 2 V is te weinig en daarvan kan hij volgens mij inderdaad heet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Je laat de zwarte in de onderste (COM) zitten, en de rode doe je in de bovenste (10ADC).

Dan draai je de knop naar rechtsonderin (10A).

En dan zet je de multimeter tussen je accu en je apparaat (bij 1 pool, bijv de plus of de min)

Niet vergeten om terug te zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fterheide
ThinkPadd schreef op maandag 30 maart 2009 @ 20:56:
Je laat de zwarte in de onderste (COM) zitten, en de rode doe je in de bovenste (10ADC).

Dan draai je de knop naar rechtsonderin (10A).

En dan zet je de multimeter tussen je accu en je apparaat (bij 1 pool, bijv de plus of de min)

Niet vergeten om terug te zetten
Ja dat werkt prima, maar ik zoek een methode om de overgebleven Ah in de accu te meten...
(of is dit nou een hele domme vraag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Is volgens mij niet met een simpele multimeter te meten. Gewoon ongeveer het voltage aanhouden als richtlijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
hmm heb hier een voltmetertje maar die draait op 5V hoe kan ik de 12V van de accu omzetten in 5V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Wat voor voltmetertje? En waarom wil je het omzetten?

Het kan met een 7805 wel denk ik.

P.S Zou je de Edit ( Afbeeldingslocatie: http://tweakimg.net/g/forum/templates/tweakers/images/icons/edit.gif )knop willen gebruiken, ipv steeds een nieuw bericht neerzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Het is een 3,5 digit LED paneelmeter
en er staat op voeding 5VDC
Het is dus wel echt nodig om een constante 5 V te hebben en niet een spanning die met de accu meereist en stijgt. Mijn accu geeft 12 VDC dus dan brand zo'n paneeltje toch door?
Hij heeft namelijk een aansluiting voor de energievoorziening(5V) en voor hetgene dat je wilt meten. En dan moet ik ook nog het nodige gaan kortsluiten met verschillende weerstanden draden om het goede voltage te meten... wat een gedoe
Die 7805 ziet er inderdaad uit als wat ik nodig heb.
Vreet zoiets nou nog stroom? En wat kost dat in nederland? zie hem in een canadese webshop voor 5 dollar staan. heb ik bijna een nieuw (12V) schermpje voor

[ Voor 18% gewijzigd door Bruinbaard op 31-03-2009 00:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 00:01
Tijd voor een nieuw kratradio project! Mijn vorige kratradio is helaas defect, en ik heb geen zin om hem te herstellen gezien ik een compleet nieuw idee heb.

De vorige kratradio bestond uit:
Sony autoradio
40Ah Autoaccu
2x 8" woofer met dubbele spoel (2x4Ohm)
2x Philips AD160 tweeter
2x Filter

Voordelen van deze setup:
+ Goed geluid
+ Voldoende volume

Nadelen:
- Gewicht (accu)
- Duurzaamheid autoradio

Omdat deze keer een autoradio overbodig is omdat we steeds minder naar radiozenders luisteren en steeds meer onze eigen muziek willen bepalen wordt het deze keer enkel een versterker met line-in. Het probleem van de duurzaamheid ben ik dan ook kwijt.

Omdat ik echter van een zware accu af wil zijn, maar toch een lange accuduur wil hebben kwam ik op het volgende. Toevallig liep ik vorige week vanwege mijn hobby (high-end hifi) tegen Tripath versterker IC's aan. Dit zijn klasse T (Doorontwikkeling klasse D) versterker IC's met een rendement rond de 80% en een vermogen van circa 20W bij 4 Ohm. Een kant en klare module kost op ebay circa 30 euro, en dit lijkt mij wel wat. (Bij het doorspitten van dit topic kwam ik de modules net ook al tegen)

Doordat het rendement op 80% ligt kan ik met een kleine accu toch een redelijke accuduur krijgen. Voor een normale versterker ligt dit op 40~50%. 20W is voldoende, mits ik woofers van 90db> bij 1W zie te vinden met een impedantie van 4Ohm. Hoogstwaarschijnlijk zoek ik losse tweeters en woofer wat dat betreft en geen coaxials. De oude setup is niet echt handig omdat de woofers daarvan 2x4Ohm zijn, en dit een twee kanaals module. Dat zou betekenen dat de impedantie ervan op 2Ohm of op 8Ohm komt, dat laatste is zowiezo geen optie omdat ten koste gaat van vermogen.

Iemand hier ervaring met de tripath module en een impedantie van 2Ohm?

[ Voor 16% gewijzigd door TheModeR op 31-03-2009 11:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

Met 2 ohm brand je die Tripath versterkers door. Dat is bijna een kortsluiting voor die dingen. Wellicht zou je 2 kanalen kunnen koppelen (parallel), dan zou het in principe wel kunnen.

Bedoel je trouwens met 2x4 ohms dat je 2 woofers hebt van 4 ohm of dat je 1 woofer hebt met 2 voice coils van 4 ohm? Die kun je gemakkelijk onafhankelijk op zo'n stereo classe T versterker aansluiten. Dan stuur je gewoon hetzelfde signaal in de versterker en heb je het maximale vermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
2 Ohm is af te raden, dit overbelast vaak de versterker met alle gevolgen van dien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheModeR
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 10-06 00:01
Bedankt voor de reacties!

Het zijn inderdaad woofers met twee voice coils van elk 4 Ohm, heb er twee stuks van. Ik wist wel dat ik er op elk uitgangen van de Class T één voice coil kon aansluiten en dan de input hetzelfde signaal kon geven. Echter ben ik dan twee Class T modules nodig en daar moet ik nog maar eens over na denken.

Dezelfde schakeling gebruikte ik ook bij de Sony radio, gezien deze 4 luidspreker uitgangen had. Sony radio is helaas overleden door vochtschade (micropc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Heb inmiddels mijn versterker ontvangen en kon het niet laten om hem direct uit te testen (BOEM). Niet boem van kapot, maar boem van wat een kracht dat er uit komt:P Waar ik met mijn radio van 4 keer maximaal 50 Watt op halve kracht zat, zat ik voor hetzelfde stukje geluid ongeveer op een kwart van het vermogen. Daarnaast is de bas+treble+volume te regelen op de versterker en is hij super klein. Geinig dingetje moet ik zeggen.
Zal binnenkort foto's+info over de versterker plaatsen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robjuh_
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 31-05 11:51
Mooi topic... ;) Ga binnenkort ook een kratje in mekaar schroeven..

En wel met een Pioneer 7600mp 4x 50 watt en 2 luidsprekers... Misschien later nog een versterker...

Wil dit geheel met een vaste voeding en een 12v/7ah gelaccu voeden...

Kan ik met deze voeding, de radio voeden en de accu tegelijkerijd opladen..?

De voedingsspanning is 13,8 v... de juiste spanning voor de accu.. maar minder goed voor de radio?

en btw als de radio op de accu speelt... dan krijgt de voeding ook spanning van de accu.. kan dit wel?

Iemand die dit weet hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robjuh_ schreef op donderdag 02 april 2009 @ 19:29:
Mooi topic... ;) Ga binnenkort ook een kratje in mekaar schroeven..

Kan ik met deze voeding, de radio voeden en de accu tegelijkerijd opladen..?

De voedingsspanning is 13,8 v... de juiste spanning voor de accu.. maar minder goed voor de radio?
volgens mij kan dit wel, maar 6A is wel heel veel voor een gel-accu, dit is niet zo goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hoi robjuh
de spanning is geen probleem voor de radio, deze werkt tussen de 9v en 15v.
maar voor een gel-accu is het niet zo simpel.
deze moet met 10% van de Ah geladen worden (dus 0.7A) voor +/-14 uur lang op 13.8v.

beter is dan, om hem met de zogenaamde "floatspanning" te laden op 13.3v (heb ik ook gedaan met precies dezelfde voeding maar dan van 3A, en dan de spanning een beetje terug gedraaid)
maar ook dan zal de laadstroom iets te hoog zijn als de accu helemaal leeg is.
en het duurt natuurlijk veel langer voor de accu weer vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
servicedb schreef op donderdag 02 april 2009 @ 16:42:
Heb inmiddels mijn versterker ontvangen en kon het niet laten om hem direct uit te testen (BOEM). Niet boem van kapot, maar boem van wat een kracht dat er uit komt:P Waar ik met mijn radio van 4 keer maximaal 50 Watt op halve kracht zat, zat ik voor hetzelfde stukje geluid ongeveer op een kwart van het vermogen. Daarnaast is de bas+treble+volume te regelen op de versterker en is hij super klein. Geinig dingetje moet ik zeggen.
Zal binnenkort foto's+info over de versterker plaatsen
Welke heb je uiteindelijk gekocht?
IK heb net de ta2020 voor 11 dollar op ebay gewonnen :) zit alleen wel 20 dollar verzendkosten bij maar totaal is dat dus 23 euro, aardig netjes voor zo'n vertsterker al zeg ik het zelf, nou maar hopen dat er een beetje geluid uit komt en dat ie zuinig is.
Edit: Ik heb vandaag alles binnengehad!
Speakers zijn er, accu's bekabeling, acculader had ik al en stroomkabels en 7805 regulator heb ik net even gekocht. Ik zit nu op 108 euro De Ta2020 wordt alsgoedis een dezer dagen verzonden vanuit china maar heb al een versterker waarmee ik het spul waarschijnlijk vanavond ga uittesten. Iemand een idee wat je aan welk pootje van die regulator moet verbinden????(hij heeft er namelijk 3: input, output en ground maar waar moet ik de ground aan verbinden? gewoon aan de min van de accu?)

[ Voor 22% gewijzigd door Bruinbaard op 03-04-2009 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Bruinbaard schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:26:
[...]

Welke heb je uiteindelijk gekocht?
IK heb net de ta2020 voor 11 dollar op ebay gewonnen :) zit alleen wel 20 dollar verzendkosten bij maar totaal is dat dus 23 euro, aardig netjes voor zo'n vertsterker al zeg ik het zelf, nou maar hopen dat er een beetje geluid uit komt en dat ie zuinig is.
Edit: Ik heb vandaag alles binnengehad!
Speakers zijn er, accu's bekabeling, acculader had ik al en stroomkabels en 7805 regulator heb ik net even gekocht. Ik zit nu op 108 euro De Ta2020 wordt alsgoedis een dezer dagen verzonden vanuit china maar heb al een versterker waarmee ik het spul waarschijnlijk vanavond ga uittesten. Iemand een idee wat je aan welk pootje van die regulator moet verbinden????(hij heeft er namelijk 3: input, output en ground maar waar moet ik de ground aan verbinden? gewoon aan de min van de accu?)
Een Teli A6 ofzoiets, een B-merk met 2 keer 180 Watt, een bas, volume en treble regelaar, AUX+normale tulpen aansluiting en een aansluiting om hem op een 12 volt adapter te plaatsen. Zit ook nog eens een leuk disco lichtje bij _/-\o_
GRND is net zoals bij PC's voor afval stroom. Dit moet je dus niet aan de - aansluiten maar bijvoorbeeld aan een stukje metaal wat het weg kan geleiden, maar een vereiste is dit niet volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robjuh_
Anoniem: 284434 schreef op donderdag 02 april 2009 @ 22:35:
hoi robjuh
de spanning is geen probleem voor de radio, deze werkt tussen de 9v en 15v.
maar voor een gel-accu is het niet zo simpel.
deze moet met 10% van de Ah geladen worden (dus 0.7A) voor +/-14 uur lang op 13.8v.

beter is dan, om hem met de zogenaamde "floatspanning" te laden op 13.3v (heb ik ook gedaan met precies dezelfde voeding maar dan van 3A, en dan de spanning een beetje terug gedraaid)
maar ook dan zal de laadstroom iets te hoog zijn als de accu helemaal leeg is.
en het duurt natuurlijk veel langer voor de accu weer vol is.
Dank voor je reactie....

Heb wel enkele vragen.. Hoe zorg ik dat de accu 0.7 A krijg... Een bron of apparaat neemt eigenlijk toch niet meer amperage als nodig is... (Correct me if i'm wrong)

Hoe zet je het voltage van de voeding op 13,3v (weerstand o.i.d.)... het amperage wordt dan hoger..?

Is die 3 ampere eigenlijk voldoende..? Wil in de toekomst ook een versterker... 6 A voeding lijkt mij beter dan.. Kan dit i.v.m. laadstroom accu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
servicedb schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:59:

GRND is net zoals bij PC's voor afval stroom. Dit moet je dus niet aan de - aansluiten maar bijvoorbeeld aan een stukje metaal wat het weg kan geleiden, maar een vereiste is dit niet volgens mij.
Afval stroom _O-

Knup de ground gewoon aan de min.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robjuh_ schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 17:18:
[...]

Dank voor je reactie....

Heb wel enkele vragen.. Hoe zorg ik dat de accu 0.7 A krijg... Een bron of apparaat neemt eigenlijk toch niet meer amperage als nodig is... (Correct me if i'm wrong)
zie plaatje
Afbeeldingslocatie: http://www.daveco.nl/daveco/foto15%20laadstroom.gif
als de accu helemaal leeg is, zal hij meer stroom opnemen dan hij aan kan.
en dit is alleen goed te regelen met een stukje electronica die de laadstroom laag houdt.
Hoe zet je het voltage van de voeding op 13,3v (weerstand o.i.d.)... het amperage wordt dan hoger..?
als je deze voeding open maakt zit hierin 1 potmeter waarmee je de spanning heel simpel terug kan draaien.(en dan gaat de laadstroom naar beneden)
Is die 3 ampere eigenlijk voldoende..? Wil in de toekomst ook een versterker... 6 A voeding lijkt mij beter dan.. Kan dit i.v.m. laadstroom accu?
3A lijkt mij meer dan voldoende maar 6A kan ook.
mijn radio(4*50w)gebruikt maximaal 1.5A(gemeten met een amperemeter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robjuh_
Anoniem: 284434 schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 21:31:
[...]

zie plaatje
[afbeelding]
als de accu helemaal leeg is, zal hij meer stroom opnemen dan hij aan kan.
en dit is alleen goed te regelen met een stukje electronica die de laadstroom laag houdt.

als je deze voeding open maakt zit hierin 1 potmeter waarmee je de spanning heel simpel terug kan draaien.(en dan gaat de laadstroom naar beneden)
Ok bijna duidelijk...

Is het mogelijk de laadstroom met de 6A voeding te regelen... of moet er dan een stukje elektronica bij achter. Als dit zo is.. hoe heet het?

En heb je een schema/tekening van jou schakeling hiervan...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
ThinkPadd schreef op zaterdag 04 april 2009 @ 18:01:
[...]

Afval stroom _O-

Knup de ground gewoon aan de min.
Zou ik niet doen. GND is aarde als ik het juist heb, dit is afval (met andere woorden: ongeschikt stroom). Als je niks hebt hiervoor zou ik het nergens aan doen, anders maak je je accu wellicht stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
servicedb schreef op zondag 05 april 2009 @ 16:03:
[...]

Zou ik niet doen. GND is aarde als ik het juist heb, dit is afval (met andere woorden: ongeschikt stroom). Als je niks hebt hiervoor zou ik het nergens aan doen, anders maak je je accu wellicht stuk.
Ik wil je absoluut niet de grond in boren hoor, maar wat je hier vertelt klopt echt niet.

"Afvalstroom" bestaat niet, elektriciteit gaat niet zomaar 'ergens' verloren.

En juist als je de GND niet aansluit kun je last krijgen van brommen in je geluid, door zwevende massa's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Robjuh_ schreef op zondag 05 april 2009 @ 15:12:
[...]

Ok bijna duidelijk...

Is het mogelijk de laadstroom met de 6A voeding te regelen... of moet er dan een stukje elektronica bij achter. Als dit zo is.. hoe heet het?

En heb je een schema/tekening van jou schakeling hiervan...?
Ik heb er voor gekozen, om voor de laadstroom, geen elektronische schakeling te gebruiken.(ik heb dus alleen de spanning van de voeding teruggedraaid naar 13.3v)

Voordelen hiervan:
-je hoeft dan geen schakeling te maken.
-het bedraden is dan ook simpel, alles parallel aan elkaar.
-het laden en het tegelijk gebruiken van de radio is geen probleem.

Nadelen:
-De laadstroom is in het begin iets te hoog. (valt daarna vrij snel terug naar een normale waarde)
-En het duurt erg lang voor de accu weer vol is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 284434 schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:42:
[...]

-En het duurt erg lang voor de accu weer vol is.
Dit kan ook komen doordat je op 13,3V laad.

Ik zou zelf 13,7V of 13,8V gebruiken. 13,3V raakt hij amper vol van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Weet iemand een goede manier om de beste inhoud voor een speakerkist te bereken??
Ik heb hier genoeg 18mm dik MDF, MTX XT653 autospeakers(16,5cm), 2 7aH accu's, binnekort een ta2020 versterker. Dit komt allemaal in de kist. Maar wat is dan een goed aantal liters? en hoe grote/lange bass reflex tube?(is dat ook uit pvc buis te maken?) en isolatie of niet?(las dat dat met dik mdf niet nodig was)

[ Voor 6% gewijzigd door Bruinbaard op 05-04-2009 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
  • Laatst online: 31-05 15:04
Kun je met een loodacculader ook 2 accu's, die parallel geschakeld zijn opladen?
Deze b.v.: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=200600 ?

[ Voor 81% gewijzigd door lars019 op 06-04-2009 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Ja volgens mij wel, dit zijn teminste wel mijn plannen:
Gewoon de + op + van accu 1 aansluiten en de - op - van accu 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Parallel is geen probleem.

Zorg wel even dat je linkje het doet, zodat ik kan kijken of de lader geschikt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op zondag 05 april 2009 @ 17:48:
[...]

Dit kan ook komen doordat je op 13,3V laad.

Ik zou zelf 13,7V of 13,8V gebruiken. 13,3V raakt hij amper vol van.
ja dat klopt.
maar ik heb met een amperemeter gemeten, en al je met meer dan 13.3v laad, dan zit je al gauw ver boven de 2.5A laadstroom of meer.(met een normale voeding)

en onder de 13.2v laad je in theorie niet, vandaar de 13.3v

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
ThinkPadd schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:10:
Parallel is geen probleem.

Zorg wel even dat je linkje het doet, zodat ik kan kijken of de lader geschikt is.
Deze is het: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=200600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

lars019 schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:05:
Kun je met een loodacculader ook 2 accu's, die parallel geschakeld zijn opladen?
Deze b.v.: http://www.conrad.nl/goto.php?artikel=200600 ?
je moet er ook op letten dat de 2 accu's hetzelfde zijn.
en met deze lader duurt het wel 33 uur voor ze beide weer vol zijn.(maar dit is eerder beter dan slechter)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

servicedb schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 15:59:
Niet om lullig te zijn hoor ;) , maar als je er echt geen verstand van hebt moet je hier niet vertellen hoe iets aangesloten moet worden :+ Wist je trouwens dat electronen van de min (in dit geval de ground) naar de plus lopen? Dat is ooit eens in de achtiende eeuw verkeerd begrepen. Dus als er iets voor "afvalstroom" zou zijn dan is het wel de pluspool :D
Bruinbaard schreef op vrijdag 03 april 2009 @ 01:26:
Iemand een idee wat je aan welk pootje van die regulator moet verbinden????(hij heeft er namelijk 3: input, output en ground maar waar moet ik de ground aan verbinden? gewoon aan de min van de accu?)
Inderdaad, die moet je aan de minpool van je accu aansluiten. Oja en het is aan te bevelen om er nog nog een condensatortje op aan te sluiten: http://www.google.nl/search?q=connect+7805 (eerste link)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 284434 schreef op zondag 05 april 2009 @ 23:19:
[...]

ja dat klopt.
maar ik heb met een amperemeter gemeten, en al je met meer dan 13.3v laad, dan zit je al gauw ver boven de 2.5A laadstroom of meer.(met een normale voeding)

en onder de 13.2v laad je in theorie niet, vandaar de 13.3v
Maar die 2.5A word vanzelf wel minder ja, als de accu vol raakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cactusman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09-2020

cactusman

nu met extra naalden

Ik heb ook een kist radio gebouw met wat extra`s

- autoradio VDO radio/cd en extreem uitgebreide EQ instelling 4 x 50 watt mosfet.
- accu 10 AH 12 loodaccu geseald
- Omvormer 12VDC naar 230VAC 180 watt continu 350 Watt peak( kan een koelkast starten)
- WCD voor de omvormer
- WCD welke direct aan de 230V hang
- Voeding 13,8 VDC met stroom en spannings begrenzing op 5A en 13,8V
- 12 volts aansteker socket
- voltmeter
- 2 x 2 weg speaker
- externe speaker aansluiting
- lijningang
- antenne
- 12 V fan om alles te koelen (omvormer en voeding)

Schakelblok en de nodige zekeringen.

Ding werkt uitstekend en heeft al meerdere malen goede dienst gedaan radio speel zo`n 15 a 20 uur op de accu.

foto`s volgen nog.

euhmmmm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruinbaard
Bruinbaard schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:53:
Weet iemand een goede manier om de beste inhoud voor een speakerkist te bereken??
Ik heb hier genoeg 18mm dik MDF, MTX XT653 autospeakers(16,5cm), 2 7aH accu's, binnekort een ta2020 versterker. Dit komt allemaal in de kist. Maar wat is dan een goed aantal liters? en hoe grote/lange bass reflex tube?(is dat ook uit pvc buis te maken?) en isolatie of niet?(las dat dat met dik mdf niet nodig was)
Iemand????

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Anoniem: 219973 schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:03:
[...]

Niet om lullig te zijn hoor ;) , maar als je er echt geen verstand van hebt moet je hier niet vertellen hoe iets aangesloten moet worden :+ Wist je trouwens dat electronen van de min (in dit geval de ground) naar de plus lopen? Dat is ooit eens in de achtiende eeuw verkeerd begrepen. Dus als er iets voor "afvalstroom" zou zijn dan is het wel de pluspool :D
Ik weet niet veel van grnd af, maar ik weet wel dat + het vermogen heeft wat naar - loopt. Als - naar + loopt zou het niet goed zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
Anoniem: 284434 schreef op maandag 06 april 2009 @ 10:01:
[...]

je moet er ook op letten dat de 2 accu's hetzelfde zijn.
en met deze lader duurt het wel 33 uur voor ze beide weer vol zijn.(maar dit is eerder beter dan slechter)
Oke, bedankt. Het zijn 2 indentieke accu's, dus dat gaat werken.

Ik ga er dus ook eentje bouwen, met deze onderdelen:
Versterker: TA2024 2 * 15 W
Speakers: 3-weg 25 W RMS, 140 W Max http://www.pioneer.eu/nl/.../201/TS-G1303i/specs.html

Bierkrat: Kleine Bavaria krat
Afbeeldingslocatie: http://www.symbiontsuite.com/_spec/webimg/9/200810290359353269100x100px.JPG

Accu: 6.7 Ah 12 Volt Loodaccu, heb er meerdere dus misschien gaan er 2 in.
Voor de muziek maak ik een 3.5 mm ingang

Foto's komen als ie klaar is ;)

[ Voor 34% gewijzigd door lars019 op 07-04-2009 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bruinbaard schreef op zondag 05 april 2009 @ 19:53:
Bij sommige speakers wordt een "equivalent" volume aangegeven. Dat is gewoon de inhoud in liters van de speakerkast die je nodig hebt. Als je twee speakers gebruikt heb je natuurlijk twee keer zo veel liters nodig. Alleen woofers hebben een inhoud nodig, tweeters kun je zelfs buiten de kast monteren.
servicedb schreef op maandag 06 april 2009 @ 19:36:
Ik weet niet veel van grnd af, maar ik weet wel dat + het vermogen heeft wat naar - loopt. Als - naar + loopt zou het niet goed zijn...
Aarde is de pool die je kiest om "nul" volt te zijn. Het is best goed mogelijk om de positieve pool als aarde te hebben. In een hi-fi versterker heb je zelfs een dubbele voeding. Bijvoorbeeld +35 en -35 volt. Het totale verschil in spanning is dan 70 volt en de "aarde" ofwel de "nul" zit daar tussenin. In dat geval is de aarde negatief tenopzichte van de +35 volt voeding en positief tenopzichte van de -35 volt voeding.

In auto's heb je maar 12 volt beschikbaar. Om toch een beetje vermogen te kunnen trekken heb je daarom meestal een dubbele "gebrugde" versterker. De ingang van de versterker heeft dan bijvoorbeeld de min-pool van de accu als aarde, maar dat had netzogoed de pluspool kunnen zijn. Dat betekent dat ingangsspanningen van het linker en rechter kanaal bewegen rond die aarde (in dit geval de nul).Sterker nog, ik heb een 12 volts platenspeler gehad die ik voor de gein op m'n krat wilde aansluiten. Die had inderdaad de pluspool als aarde. Daar gebeurde allemaal rare dingen toen ik em aansloot. Gelukkig was er niets kapot.

En over stroom: electronen bewegen fysisch gezien echt van de min naar de plus. Het is niet zo dat de plus het vermogen heeft. Die term moet je echt volledig vergeten ;). Alles gaat om het potentiaalverschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298058

Hi,
Ik ben ook begonnen met m'n eigen kratje! Ik heb nu een leeg krat en m'n versterker + speakers zijn onderweg. Ik heb drie 12V 7Ah accu's bij een beveiligingsbedrijf weten te bemachtigen dus ik ben bijna klaar om te beginnen. Alleen nog een druppelader en kabels/schakelaars fixen. De speakers en versterker zijn van Marquant, dus niets bijzonders.

Ik heb nog wel een aantal vraagjes en ik hoop dat iemand hier die kan beantwoorden. Ik ga uit van de schakeling die in de bierkrat radio topics al vaak is langsgekomen ( die met de roze psp).
Ik wil een voltmeter plaatsen zodat ik het voltage in de gaten kan houden om de accu niet te diep te ontladen, maar waar en hoe moet ik die aansluiten? Ook wil ik tussen de schakelaar van de accu en de versterker een stuk of 3 LED'jes plaatsen als indicator dat de radio aanstaat, waar en hoe moet ik deze dan aansluiten (in combinatie met de voltmeter) en zullen deze LED'jes met weerstanden niet teveel voltage opslokken?

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Voltmeter gewoon parallel op de accu (met 2 draadjes op de accu dus)

elke led gewoon een eigen weerstand, en dan ook met 2 draden op de accu.

P.S Stop je er nog wel een zekering tussen voor de veiligheid? (Zodat niet je hele krat uitfikt als je kortsluiting hebt in je krat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
Speakers: 3-weg 25 W RMS, 140 W Max http://www.pioneer.eu/nl/.../201/TS-G1303i/specs.html

Is de combinatie versterker speakers goed? Of kan ik beter andere speakers kiezen (13cm)? Of de TA2020 versterker van 2*25 W?
En kan een accu tegelijk opgeladen worden door een druppellader en de versterker voorzien van stroom. Of kan ik dan beter een transformator inbouwen, voor het afspelen via netstroom?

Ik had de volgende schakeling gemaakt, gaat dit zo werken en moet ik hier nog ergens zekeringen inbouwen voor de veiligheid?
Afbeeldingslocatie: http://storage.m0l.nl/schakeling.jpg

[ Voor 15% gewijzigd door lars019 op 07-04-2009 19:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
Anoniem: 219973 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 10:05:
[...]

Bij sommige speakers wordt een "equivalent" volume aangegeven. Dat is gewoon de inhoud in liters van de speakerkast die je nodig hebt. Als je twee speakers gebruikt heb je natuurlijk twee keer zo veel liters nodig. Alleen woofers hebben een inhoud nodig, tweeters kun je zelfs buiten de kast monteren.

[...]

Aarde is de pool die je kiest om "nul" volt te zijn. Het is best goed mogelijk om de positieve pool als aarde te hebben. In een hi-fi versterker heb je zelfs een dubbele voeding. Bijvoorbeeld +35 en -35 volt. Het totale verschil in spanning is dan 70 volt en de "aarde" ofwel de "nul" zit daar tussenin. In dat geval is de aarde negatief tenopzichte van de +35 volt voeding en positief tenopzichte van de -35 volt voeding.

In auto's heb je maar 12 volt beschikbaar. Om toch een beetje vermogen te kunnen trekken heb je daarom meestal een dubbele "gebrugde" versterker. De ingang van de versterker heeft dan bijvoorbeeld de min-pool van de accu als aarde, maar dat had netzogoed de pluspool kunnen zijn. Dat betekent dat ingangsspanningen van het linker en rechter kanaal bewegen rond die aarde (in dit geval de nul).Sterker nog, ik heb een 12 volts platenspeler gehad die ik voor de gein op m'n krat wilde aansluiten. Die had inderdaad de pluspool als aarde. Daar gebeurde allemaal rare dingen toen ik em aansloot. Gelukkig was er niets kapot.

En over stroom: electronen bewegen fysisch gezien echt van de min naar de plus. Het is niet zo dat de plus het vermogen heeft. Die term moet je echt volledig vergeten ;). Alles gaat om het potentiaalverschil.
Weer wat geleerd :-)
Vandaag heb ik de geïsoleerde steek connectoren binnen voor de accu's (ben even de precieze naam kwijt), de oplader en andere verbindings stukjes voor heel het gebeuren. Nu nog even de tijd vinden met hopelijk een lekker zonnetje om het ding af te maken, misschien dit weekend zelfs :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel5128
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 01-06 19:53
lars019 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 14:23:

Is de combinatie versterker speakers goed? Of kan ik beter andere speakers kiezen (13cm)? Of de TA2020 versterker van 2*25 W?
En kan een accu tegelijk opgeladen worden door een druppellader en de versterker voorzien van stroom. Of kan ik dan beter een transformator inbouwen, voor het afspelen via netstroom?

Ik had de volgende schakeling gemaakt, gaat dit zo werken en moet ik hier nog ergens zekeringen inbouwen voor de veiligheid?
[afbeelding]
Een versterker kan niet door een druppellader gevoed worden, deze heeft niet genoeg vermogen voor de versterker. Zoals je het in je schema hebt getekent, met een extra voeding, kan het wel. Een zekering kun je het beste zo dicht mogelijk bij de +pool van de accu en voeding maken (of net na je relais). Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde maken maar dan ipv de aan/uit schakelaar de kratsafe schakeling van happer. Op deze manier heeft mijn autoradio altijd spanning behalve als de accu leeg raakt.

Zal zo even mijn schakeling ergens uploaden.
Afbeeldingslocatie: http://img23.imageshack.us/img23/133/electuuredited.jpg

[ Voor 2% gewijzigd door Michel5128 op 07-04-2009 17:10 . Reden: happer, kun je even nakijken of dit zo klopt? ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 298058

ThinkPadd schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 12:34:
Voltmeter gewoon parallel op de accu (met 2 draadjes op de accu dus)

elke led gewoon een eigen weerstand, en dan ook met 2 draden op de accu.

P.S Stop je er nog wel een zekering tussen voor de veiligheid? (Zodat niet je hele krat uitfikt als je kortsluiting hebt in je krat)
Ok per LED een eigen weerstand en ik snap nu hoe het allemaal aan te sluiten ;) maar hoeveel ohm moet elk weerstandje zijn? En over die zekering, wat voor zekering denk je dat ik voor mijn kratje nodig zal hebben? En moet de zekering net als de voltmeter en de ledjes ook parallel aangesloten worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
Ik heb nu toch gekozen voor de TA2020 2*25 Watt RMS (echt vermogen!) versterker: http://www.kafka.elektroda.eu/pdf/tripath/TA2020.pdf

Welke speakers kan ik hier het beste voor kiezen ? Ik wil ze in een kleine bavaria krat bouwen dus ik wil 13 cm speakers. Ik ga de krat gebruiken op strand, kamer en barbecues enzo. Vermogen is erg belangrijk, maar geluidskwaliteit moet natuurlijk ook gewoon goed zijn.
Welke speakers kan ik dan het beste kiezen of waar moet ik op letten? En waarom?

Ik dacht aan deze speakers: http://www.pioneer.eu/nl/.../201/TS-G1303i/specs.html
Niet te duur en ook 25 watt, maar ik heb er weinig verstand van :P

[ Voor 14% gewijzigd door lars019 op 07-04-2009 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 298058 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 18:57:
[...]

Ok per LED een eigen weerstand en ik snap nu hoe het allemaal aan te sluiten ;) maar hoeveel ohm moet elk weerstandje zijn? En over die zekering, wat voor zekering denk je dat ik voor mijn kratje nodig zal hebben? En moet de zekering net als de voltmeter en de ledjes ook parallel aangesloten worden?
LED Weerstand > http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html
Zekering, ik denk dat 10A wel goed is.

Nee zekering moet niet parallel, die moet gewoon in serie. Stop je tussen de plus of min (maakt niet uit, stroom loopt toch rond)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

lars019 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:41:
Ik heb nu toch gekozen voor de TA2020 2*25 Watt RMS (echt vermogen!) versterker: http://www.kafka.elektroda.eu/pdf/tripath/TA2020.pdf

Welke speakers kan ik hier het beste voor kiezen ? Ik wil ze in een kleine bavaria krat bouwen dus ik wil 13 cm speakers. Ik ga de krat gebruiken op strand, kamer en barbecues enzo. Vermogen is erg belangrijk, maar geluidskwaliteit moet natuurlijk ook gewoon goed zijn.
Welke speakers kan ik dan het beste kiezen of waar moet ik op letten? En waarom?

Ik dacht aan deze speakers: http://www.pioneer.eu/nl/.../201/TS-G1303i/specs.html
Niet te duur en ook 25 watt, maar ik heb er weinig verstand van :P
Kwaliteit zal je in een klein bavaria-kratje met 25W RMS ook wel een beetje tegenvallen, omdat de inhoud te klein is hiervoor. Hoewel dit de mobiliteit wel een beetje verslechterd zou ik toch zeggen, overweeg een grote krat. Of je bakt een kleintje met een TA2024 en een normale krat met een TA2020. Speakers maakt op zich vrij weinig uit, zolang je maar 4 Ohm 2-weg (of 3-weg natuurlijk) speakers pakt die met je 25W RMS overweg kunnen, dan zal het niet slecht klinken.

www.koopeendroom.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Michel5128 schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 16:58:
[...]

Een versterker kan niet door een druppellader gevoed worden, deze heeft niet genoeg vermogen voor de versterker. Zoals je het in je schema hebt getekent, met een extra voeding, kan het wel. Een zekering kun je het beste zo dicht mogelijk bij de +pool van de accu en voeding maken (of net na je relais). Ik wilde eigenlijk precies hetzelfde maken maar dan ipv de aan/uit schakelaar de kratsafe schakeling van happer. Op deze manier heeft mijn autoradio altijd spanning behalve als de accu leeg raakt.

Zal zo even mijn schakeling ergens uploaden.
[afbeelding]
Goed idee om een extra relais in te bouwen! Da's wel handig want dan kun je direct je voeding aansluiten.

Ik zou er wel zo'n aan en uit drukschakelaartje inzetten. Zoals je schakeling nu is zal het relais dat de versterker schakelt altijd om schakelen. Je versterker zal dus altijd aanstaan totdat de accu leeg is. Vervolgens zal hij nog steeds langszaam ontladen doordat de kratsafe schakeling er nog op zit.

Dit betekent niet dat je een extra schakelaartje tussen de versterker moet plaatsen. Want dat doet dat relais al. Wel raad ik je aan om zoals in m'n originele schakeling een aanknop toe te voegen die de kratsafe schakeling zelf omschakelt en een uit schakelaar. Zoiets als dit:
Afbeeldingslocatie: http://bars.rug.nl/download/d82a82863d9a591b
Dan pas is je krat (accu) echt veilig. Een vergelijkbare schakeling heeft m'n accu al een keer gered tijdens een regenbui op terschelling. Helemaal leeg maar niet kapot 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lars019
Maarten-NForce schreef op dinsdag 07 april 2009 @ 19:49:
[...]

Kwaliteit zal je in een klein bavaria-kratje met 25W RMS ook wel een beetje tegenvallen, omdat de inhoud te klein is hiervoor. Hoewel dit de mobiliteit wel een beetje verslechterd zou ik toch zeggen, overweeg een grote krat. Of je bakt een kleintje met een TA2024 en een normale krat met een TA2020. Speakers maakt op zich vrij weinig uit, zolang je maar 4 Ohm 2-weg (of 3-weg natuurlijk) speakers pakt die met je 25W RMS overweg kunnen, dan zal het niet slecht klinken.
Het probleem is dat zo'n grote krat echt te groot is, die zou ik bv niet mee op vakantie kunnen nemen.
Dus en 2 * 25 watt versterker met 2*25 watt speakers in een klein Bavaria kratje, zorgt voor hele slechte kwaliteit?
Maar is de combinatie versterker speaker wel goed? Hoe zit dit precies? Als ik bv 2*50 watt speakers pak, gaan ze dan even hard als de 2 * 25 watt speakers, omdat de versterker maar 2*25 watt geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 196149

Ik heb zelf ook een klein kratje gebruikt (Marqaunt prut versterker met oude computerboksjes) en het geluid viel me echt niet tegen.

Op het moment is mijn versterker erin kapot maar er is een andere onderweg! Als die binnen is zal ik hem in elkaar zetten en foto's / filmpje posten

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 196149 op 08-04-2009 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

lars019 schreef op woensdag 08 april 2009 @ 10:22:
[...]

Het probleem is dat zo'n grote krat echt te groot is, die zou ik bv niet mee op vakantie kunnen nemen.
Dus en 2 * 25 watt versterker met 2*25 watt speakers in een klein Bavaria kratje, zorgt voor hele slechte kwaliteit?
Maar is de combinatie versterker speaker wel goed? Hoe zit dit precies? Als ik bv 2*50 watt speakers pak, gaan ze dan even hard als de 2 * 25 watt speakers, omdat de versterker maar 2*25 watt geeft?
Je moet kijken naar het rendement (dB/w @ 1meter)
Hoe hoger het rendement van de luidsprekers, hoe harder ze gaan per watt.
Voor een verhoging van 3dB heb je al een verdubbeling van het aantal watts nodig.

Dus stel je hebt goedkope luidsprekers: 82dB/w
en daar doe je bijv 16 watt in.
dan krijg je 94 dB aan lawaai

Maar als je wat duurdere neemt met bijv. 91dB/w
dan heb je bij 2 watt al 94dB
en bij 16 watt 103dB

Voor je oor klinkt een verhoging van 10dB als 2x zo hard.

Hoop dat je er wat mee kan. Staar je dus niet blind op de watts, maar meer op het rendement. Het loont vaak om net iets duurdere luidsprekers te nemen, gaan harder/zijn zuiniger op hetzelfde volume.
Pagina: 1 ... 3 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)

Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...