Tijd voor een nieuw kratradio project! Mijn vorige kratradio is helaas defect, en ik heb geen zin om hem te herstellen gezien ik een compleet nieuw idee heb.
De vorige kratradio bestond uit:
Sony autoradio
40Ah Autoaccu
2x 8" woofer met dubbele spoel (2x4Ohm)
2x Philips AD160 tweeter
2x Filter
Voordelen van deze setup:
+ Goed geluid
+ Voldoende volume
Nadelen:
- Gewicht (accu)
- Duurzaamheid autoradio
Omdat deze keer een autoradio overbodig is omdat we steeds minder naar radiozenders luisteren en steeds meer onze eigen muziek willen bepalen wordt het deze keer enkel een versterker met line-in. Het probleem van de duurzaamheid ben ik dan ook kwijt.
Omdat ik echter van een zware accu af wil zijn, maar toch een lange accuduur wil hebben kwam ik op het volgende. Toevallig liep ik vorige week vanwege mijn hobby (high-end hifi) tegen Tripath versterker IC's aan. Dit zijn klasse T (Doorontwikkeling klasse D) versterker IC's met een rendement rond de 80% en een vermogen van circa 20W bij 4 Ohm. Een kant en klare module kost op ebay circa 30 euro, en dit lijkt mij wel wat. (Bij het doorspitten van dit topic kwam ik de modules net ook al tegen)
Doordat het rendement op 80% ligt kan ik met een kleine accu toch een redelijke accuduur krijgen. Voor een normale versterker ligt dit op 40~50%. 20W is voldoende, mits ik woofers van 90db> bij 1W zie te vinden met een impedantie van 4Ohm. Hoogstwaarschijnlijk zoek ik losse tweeters en woofer wat dat betreft en geen coaxials. De oude setup is niet echt handig omdat de woofers daarvan 2x4Ohm zijn, en dit een twee kanaals module. Dat zou betekenen dat de impedantie ervan op 2Ohm of op 8Ohm komt, dat laatste is zowiezo geen optie omdat ten koste gaat van vermogen.
Iemand hier ervaring met de tripath module en een impedantie van 2Ohm?
[
Voor 16% gewijzigd door
TheModeR op 31-03-2009 11:05
]