mooiste bierkrat radio [deel 3] Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 16 Laatste
Acties:
  • 221.919 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 05-06 23:10
Anoniem: 221252 schreef op vrijdag 05 december 2008 @ 12:29:
Lekker foutje gemaakt, de + en - verkeerd om op de autoradio aangesloten, geen reactie nu meer van de autoradio :P Is dit te repareren? Volgens mij is er alleen iets doorgebrand.
zekering als je geluk hbet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:52
En anders ff openschroeven en kijken naar diodes enzo in de buurt van de aansluitconnector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
Reloader schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:03:
[...]

ik wil ook deze schakeling maken.. alleen is er een mogelijkheid om te spelen tijdens het laden? of om over te knnen schakelen op netvoeding ofzo.

heb een 7 ampere accu (lead acid) en maar 5 uurtje spelen is eigenlijk niet lang genoeg (werkda gheeft 8 uur he..). kan je laden en spelen tegelijk en hoe komt de schakeling er dan uit te zien?
wil de lader uit de startpost gebruiken

en kan ik gewoon de radio + de lader tegelijk op e accu zetten of moet ik die 2 nog scheiden?

setup die he tmoet worden

Kenwood radio/cd/mp3
Kenwood 9x6 ovaaltjes
(mischien) clarion 10cm compo's )
7 ampere accu (alarm centrale accu)
heb ook nog een pc voeding over mischien dat ik daar iets mee kan?
en dan nog een kratje maken
nog een toevoeging aan deze vragen:

Is deze geschikt voor mijn accu (conrad 9.99)
of deze ook conrad maar dan 13.99 (bargain hunting :D)

t gaat om een Yuasa np7-12 accu DEZE

en heb ik een voltmeter nodig? of mag ik gewoon spelen tot de accu leeg is?

[ Voor 5% gewijzigd door Reloader op 09-12-2008 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Reloader schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 08:47:
[...]

nog een toevoeging aan deze vragen:

of deze ook conrad maar dan 13.99 (bargain hunting :D)

t gaat om een Yuasa np7-12 accu DEZE

en heb ik een voltmeter nodig? of mag ik gewoon spelen tot de accu leeg is?
Die oplader is wel goed.

En je hebt een voltmeter nodig. Bij 11,8V zou ik stoppen met spelen. Dan zit je zeker veilig.

Gelaccu keer tever leeg trekken en hij kan bijna direct de container in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
het is dus geen gel accu maar een loodzuur accu .. of zeg ik het nou verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
word nog een duur geintje eeh zon bierkrat radio :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 221252

Reloader schreef op maandag 08 december 2008 @ 19:04:
[...]

zekering als je geluk hbet?
Jep het was alleen een zekering :) Dat scheelt weer want het was geen goedkope radio :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Reloader schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 18:01:
het is dus geen gel accu maar een loodzuur accu .. of zeg ik het nou verkeerd?
Het is wel een loodzuur accu, maar het zuur is niet vloeibaar. Het is ook niet vast, het zit erin als een soort gel. Daardoor is de accu veiliger, omdat het zuur er niet zo makkelijk uitlekt.

En de kosten, valt toch wel mee?

Met een beetje scharrelen her en der (accu's kun je vaak bij een bedrijf krijgen wat alarminstallaties aanlegt) kun je heel wat spul krijgen hoor.

Versterker erin van kijkshop, boxen van kijkshop / sloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 252976

Heeft iemand toevallig enige ervaring met een 2.1 set op een versterker. De standaard versterker van de kijkshop heeft natuurlijk alleen maar een stereo uitgang. Ik zou graag een losse subwoofer, en de Marquant versterker waar Matsetst het over heeft lijkt mij niet precies wat ik wil, want volgens mij heeft deze geen specifieke Sub-Woofer uitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 284434

hoi ik ben frans, en ik heb geen bierkratradio, maar wel een bouwradio gemaakt van hout.
ik was het eerst wel van plan om het in een bierkrat te maken, maar een klein kratje bavaria was te klein, en een normale krat was voor mij toch iets te groot.

er zitten 2 boxen in van 60 w.(met basreflexpoort aan de onderkant)
en een autoradio met mp3 cd-speler, usb en geheugenkaartlezer. >:)
ik heb er ook een kleine acculader in zitten en een oude motoraccu.
en bij de klep ook een stofafdichting gemaakt, want hier kunnen autoradio's niet goed tegen.

het geluid ervan, is boven verwachting. _/-\o_
alleen is hij toch wel vrij zwaar geworden, en de ontvangst van de radio is niet zo geweldig. :?
de oude motoraccu moet nog vervangen worden, want hij speelt er nu maar een uurtje op, dus...
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/Foto-OY67GYPC.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SERHOSL3.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-UO6P4TMM.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

gelijk ook een vraagje.
wat vinden jullie van een agm-accu.
ik zie alleen voordelen t.o.v. een gel- accu.
het enigste nadeel ervan is de kortere levensduur.

groetjes frans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
ThinkPadd schreef op dinsdag 09 december 2008 @ 22:05:
[...]

Het is wel een loodzuur accu, maar het zuur is niet vloeibaar. Het is ook niet vast, het zit erin als een soort gel. Daardoor is de accu veiliger, omdat het zuur er niet zo makkelijk uitlekt.

En de kosten, valt toch wel mee?

Met een beetje scharrelen her en der (accu's kun je vaak bij een bedrijf krijgen wat alarminstallaties aanlegt) kun je heel wat spul krijgen hoor.

Versterker erin van kijkshop, boxen van kijkshop / sloop.
mja, maar paneelmeters vallen me een beetje tegen qua prijs, maar zonder heb je weer t risico dat je je accu sloopt...

erg late reactie :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisB
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-06 11:39
Ik vind dit wel een heel mooi idee:

Afbeeldingslocatie: http://ny-image3.etsy.com/il_fullxfull.33786763.jpg

Ik ga binnenkort eens even zo'n tapvat halen om de afmetingen ervan op te nemen... Denk dat je best in 1 tapvat een accu en speaker kwijt kan.. Eventueel nog een versterker, dat weet ik dus nog niet.. Maar het lijkt me in ieder geval best mooi om 2 van die dingen met speakers te vullen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 219973

Anoniem: 284434 schreef op zaterdag 20 december 2008 @ 13:16:
het geluid ervan, is boven verwachting. _/-\o_
Dat geloof ik zeker wel! Ik heb ook eens een normale speakerkast gebouwd. Vergeleken met m'n krat is dat veel beter. Eigenlijk zou je een krat alleen voor de sier moeten nemen en em gewoon om een houten kist heen moeten schuiven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Even weer wat posten. :P
ik heb er toch maar een gel-accu ingezet.
en ik heb ook een accubeschermer gemaakt.
zie:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/68897/1/
en die werkt perfect. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Leuke schakeling, het enige is dat hij wel een klein beetje stroom gebruikt als hij "uit" staat. Dat doet mijn schakeling niet ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

deze schakeling was voor mij nog goed te begrijpen.
en in de elex staat ook precies het hoe en wat.

deze schakeling verbruikt 15 ma, en dit is denk het grootste deel voor de led die dan gaat branden als de accu leeg is.

ik heb voor de zekerheid ook een "hoofdschakelaar" gemaakt net na de accu, dus dan is alles echt uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het is een leuk idee maar nog steeds gevaarlijk. Wat als je je kratversterker een maandje op de plank laat liggen? Met een 7Ah accu en 15mA stroom gaat je accu nog steeds na 20 dagen kapot. Dat is precies hoe mijn eerste accu kapot ging. M'n versterker gebruikte wel wat meer stroom (70mA) maar je lampje gaat pas branden als het te laat is.

Dat betekent niet dat je je systeem wel veilig kan maken door het relais "zichzelf" te laten uitschakelen. In principe werkt de electronica in mijn schakelijk vergelijkbaar met die van de electuur. Het grootste verschil is niet hoe, maar wat het relais schakelt.

Btw, ik gebruik mijn krat alleen maar in de zomer en de accu gaat al iets van 5 jaar mee ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thapous
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08-06 10:17

Thapous

Nee toch niet.

Op dit moment heb ik een kleine 8 gelaccu's (7.2 en 3.nogwat Ah.) die al een tijdje (lees anderhalf jaar) liggen te verstoffen, en ik vermoed dat ze het niet meer doen.

Maar mocht iemand hier nog baat bij hebben, DM me eens. Hoef dr verder niet iets voor te hebben ofzo.

//Thapous

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb sommige wel langer dan anderhalf jaar niet gebruikt en ze doen het nog perfect. Zolang ze maar niet in een circuit zitten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 30-09-2018
Ik kan vrij goedkoop aan Class-T amps komen. Deze zijn ideaal voor een kratradiotje met een gel accu of batterijen oid. Ze verbruiken maar weinig stroom en daardoor kun je wel 10-20 uur doen met een 7,2Ah accutje.
De goedkoopste is een 10tje, gewoon je speakers accu en 3,5mm jackje er aan maken en klaar is kees.

Afbeeldingslocatie: http://elmoow.googlepages.com/TA2020.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 14:36:
Ik heb sommige wel langer dan anderhalf jaar niet gebruikt en ze doen het nog perfect. Zolang ze maar niet in een circuit zitten
Als ze maar opgeladen zijn dan kunnen ze wel redelijk lang mee.

Als ze leeg zijn dan is een week al te lang.

Maar zelfs als ze vol zijn slijten ze nog, de platen in de accu gaan dan sulfateren. Maargoed daar kun je niks aan doen want dat gebeurt toch :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ThinkPadd schreef op woensdag 04 februari 2009 @ 21:54:
Maar zelfs als ze vol zijn slijten ze nog, de platen in de accu gaan dan sulfateren. Maargoed daar kun je niks aan doen want dat gebeurt toch :P
Ok, misschien moet ik mijn accu maar eens vervangen voor een nieuwe+grotere, want m'n accutijd valt toch wel een beetje tegen.

Ook laden en spelen tegelijk is geen slecht idee, vorig jaar op terschelling was er 220V op de camping (appelhof) en toen was het perfect geweest als ik ook kon spelen tijdens het laden. De accu was 's nachts leeggetrokken omdat het regende (kortsluiting) en iemand trapte met z'n zatte kop de kabel van de lader kapot. De volgende dag hadden we niet genoeg tijd om te laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 289958

Yoo ik heb ook kratje gebouwd >:)

Was aardig werkie om t mooi te doen
maar na veel info van deze topics ben ik eruit gekome _/-\o_

Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/06/1233947189-240.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/06/1233947333-360.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/06/1233947515-310.jpg

wat zit erin:
- standaard maquant versterker 200w
- 2x waterproof art sound speakers 200w piek 2-wegs (8ohm)
- 7,2 ah gel accu
- sigarettenaansteker (voor ipod op te lade 8) )
- 2x rode neon verlichting >:)

Laat me ff weten wat jullie ervan vinde ;)

[ Voor 54% gewijzigd door Anoniem: 289958 op 06-02-2009 20:27 . Reden: plaatjes dede t nie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08-06 10:30
Anoniem: 250276 schreef op maandag 03 november 2008 @ 18:17:
[...]

Sinda wanneer heeft een speaker watts ? Weet je wel waar je over praat ?
lol.. bijdehandje fnie... ik bedoel natuurlijk dat de speakers 90 watt rms aan kunne en 140 watt max.

even over wat ik nu gedaan heb.

ik heb een versterker in de speakerkast gebouwd van life.
met een gelaccu. klinkt 1000x beter dan zo'n bierkrat omdat de kast bij de speakers past. (qua inhoud en afmetingen basspoort)

ziet er ook stukken mooier uit.
er zit een toxic 2x 18 watt versterker in.
ben alleen nog opzoek naar een betere... rond 2x 70 watt bij 8 ohm.
Afbeeldingslocatie: http://www.putke.nl/fotos/IMG_6408.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.putke.nl/fotos/IMG_6413.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 01-02 14:21
hallo gasten

ik ben zelf bezig zo'n kist te bouwen en ik heb allen 2boxen versterker en
een accu + de nodige kabels
maar toch doet hij het niet (er gaan ook geen lampjes branden :(....)zouden
jullie misschien kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Heb je de REM+ kabel ook aangesloten bij je versterker?
Quote uit startpost:
Attentie: Je moet bij de marquant versterker de "REM+" ook aansluiten op de plus pool (+) van je accu, anders doet de versterker niks

[ Voor 62% gewijzigd door ThinkPad op 11-02-2009 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:11
PirateStef schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:59:
hallo gasten

ik ben zelf bezig zo'n kist te bouwen en ik heb allen 2boxen versterker en
een accu + de nodige kabels
maar toch doet hij het niet (er gaan ook geen lampjes branden :(....)zouden
jullie misschien kunnen helpen?
We gaan eens even een checklist af..

1. Je accuspanning, is die voldoende? (geen antwoord als "hij heeft lang opgeladen", maar echt nagemeten)
2. Heb je alles correct aangesloten?
4. Vaak hebben versterkers een activitatie nodig, alleen spanning is niet voldoende. Op mijn versterker (Marquant) gaat dit via een extra kabeltje tussen je +spanning en "REM". (staat voor remote).

Let niet op de bijschriften en rare speakerconfiguratie, maar kijk even goed naar de volgende plaat:
Afbeeldingslocatie: http://www.caraudiobook.com/images/parallel_wiring.gif
Je ziet naast +12V en -12V ook een REM aansluiting. Zodra hij hier spanning op voelt, schakelt hij in. Kortom, een klein kabeltje tussen je +12V en je REM en je zit gebakken :+

[ Voor 19% gewijzigd door stevenP op 11-02-2009 19:15 ]

Gasloos! 3100Wp Z, 2150Wp W, Panasonic 5J monoblock, Panasonic 150L WPB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thmss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
Ik heb een simpele vraag voor ik aan de bouw van een kratje begin.

Is het goed voor de batterij (denk aan een gewone autobatterij vanwege de langere speelduur) om deze te gebruiken terwijl ze aan het opladen is?
Ik zou de lader, de batterij en de versterker dan gewoon parallel tov elkaar aansluiten. Of is er een betere manier om dit te doen in dit geval?

Een simpele search loste mijn vragen niet op..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Gaat prima.

In de auto word hij ook bijgeladen tijdens het rijden, en dan heb je er toch ook dingen op aangesloten? Verlichting, radio, verwarming e.d.

Zorg alleen wel dat je lader sterk genoeg is om de accu te kunnen laden, en de radio te voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
heey
Ik heb alles goed aan gesloten ik heb alleen de spanning niet nagemeten
ik heb een magnat edittion versterker, er gaat ook helemaal geen lichtje branden....
ik zal nog even gaan kijken of ik de spanning kan nameten

• PirateStef
ik had even gekeken hoevel stroom me accu geeft het is maar 6.9V
dus die moet eerst nog even op laden :(
maakt het eigelijk uit of het AC of DC stroom is voor me versterker?
want ik heb wel een dinges uit een set computer boxen die 220 naar 12V doet maar dat is wel dus net stroom
ik had die boxen eerst gebruikt met een accu en dus zonder dat 220--> 12V ding en dat werkte goed

[ Voor 56% gewijzigd door PirateStef op 12-02-2009 13:04 . Reden: Meer info ]

• stevenP
PirateStef schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 12:53:
ik had even gekeken hoevel stroom me accu geeft het is maar 6.9V
dus die moet eerst nog even op laden :(
maakt het eigelijk uit of het AC of DC stroom is voor me versterker?
want ik heb wel een dinges uit een set computer boxen die 220 naar 12V doet maar dat is wel dus net stroom
ik had die boxen eerst gebruikt met een accu en dus zonder dat 220--> 12V ding en dat werkte goed
Wacht even hoor. Ik volg je verhaal heel moeilijk..

Je kán een autoversterker voeden door het gebruik van een normale adapter, mits deze 12V gelijkspanning geeft. Ook moet je even goed letten op het aantal Ampère's aangezien een versterker nog al kan varieren hierin (volumeverandering, andere tonen etc kan ineens in pieken uitslaan).

Een auto/scooter/loodzuur-accu moet opgeladen worden met een daarvoor bestemde acculader. Deze zijn in de meeste electronica/doe-het-zelf-zaken te verkrijgen. Met een normale adapter gaat het echt niet lukken.

• ThinkPad
Wat voor accu heb je? Als het een gelaccu is kan hij direct door naar de container, want 6,9V is te laag.

Loodaccu is ook niet blij als je hem zo ver ontlaad, maar die valt misschien nog te redden.

En je hebt inderdaad een echte oplader nodig, niet zomaar ff een adaptertje van 230V naar 12V.

12V is sowieso te weinig om een accu op te laden, en een normale adapter slaat niet af als de accu vol is.

En alles wat in een auto thuishoort werkt op gelijkspanning, een accu is immers gelijkspanning (DC)

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 12-02-2009 15:23 ]

• Reloader
eindelijk mijn spulletjes compleet, nu nog een kastje bouwen

mijn 7ah accu hoever mag ik die veilig ontladen(multimeter hangt er nu aan..) 11.8v is minimaal toch?

• ThinkPad
Ja 11,8V is veilig.

• Reloader
hij staat voorlopig al 3 kwartier te spelen en tis nogsteeds 12.55v, valt me mee :)

maar thx :D weet ik tot waar t veilig is :)

[ Voor 22% gewijzigd door Reloader op 12-02-2009 16:49 ]

• PirateStef
Heey ik zal het nog even uit leggen
ik heb een accu ik weet niet persies wat voor een het is maar er zit vloeistof in dus ik denk dat het een gelaccu is er staat op vheikel accu deze geeft op het moment 6.9V ik weet alleen niet zeker of hij helemaal is op geladen want hij is op geladen op scouting. ik kan hem wel nog verder laden.

verders heb ik zelf nog een ding liggen dat is een soort spoel en er gaat 220 in en 12V uit. kan ik zit ook gebruiken om de instalatie mee te testen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reloader schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 16:29:
eindelijk mijn spulletjes compleet, nu nog een kastje bouwen

mijn 7ah accu hoever mag ik die veilig ontladen(multimeter hangt er nu aan..) 11.8v is minimaal toch?
Een loodgelaccu kan veilig tot 10 volt worden ontladen. Maar veilig moet je wel met een korreltje zout nemen want onder de 10 volt zakt de spanning heel erg snel als je je versterker er op aangesloten houdt.

Ik ga zelf van 11 volt uit, dat is veiliger, Onder de 11 volt schakelt mijn systeem automatisch uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
11V vind ik ook al best weinig.

Ik zou niet verder dan 11,8V gaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
Anoniem: 219973 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 09:57:
[...]

Een loodgelaccu kan veilig tot 10 volt worden ontladen. Maar veilig moet je wel met een korreltje zout nemen want onder de 10 volt zakt de spanning heel erg snel als je je versterker er op aangesloten houdt.

Ik ga zelf van 11 volt uit, dat is veiliger, Onder de 11 volt schakelt mijn systeem automatisch uit.
hoe heb je dat dan gedaan dat het automatich uitschakelt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mijn schakeling lijkt qua werking sterk op die van de electuur die je hierboven ziet. Het verschil zit em er in hoe het relais is aangesloten.

In plaats van dat het relais alleen de versterker uitschakelt, schakelt hij ook "zichzelf" uit. Het is slechts een manier van aansluiten. Om hem aan te zetten moet je via een schakelaartje spanning van de accu op het regelcircuitje zetten zodat het relais omgaat. Wanneer het relais omgezet is blijft er spanning op het circuitje staan (hij zet zichzelf aan). Het relais blijft omgeschakeld totdat de accuspanning te ver daalt. Dan is er nog een tweede schakelaartje om het relais uit te zetten. Op dat moment is er niks meer op de accu aangesloten in is het veilig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb het electuur schemaatje aangepast zodat het een accubeveiliging is. De originele schakeling is geen beveiliging maar een accumonitor. Deze schakeling gaat automatisch uit als je accu onder de spanning komt die je instelt. In tegenstelling tot de originele schakeling is er dan ook echt niks op je accu meer aangesloten!

Mijn systeem gaat met een vergelijkbare schakeling al meer dan 5 jaar mee...
Afbeeldingslocatie: http://bars.rug.nl/download/7a9271a715fc3a83

Acties:
  • 0 Henk 'm!

dit is idd een betere schakeling dan die van mij.
vooral als je hem 1 a 2 weken niet gebruikt.
ik gebruik mij radio bijna iedere dag, en ik heb een schakelaar net na de accu.

voor diegene die het willen weten, deze schakeling kost nog geen 10 euro.
dus daar hoef je het niet voor te laten.
http://www.dickbest.nl/webshop/index.php

Deze nieuwe schakeling van mij heeft trouwens ook een transistor minder dan de originele van de electuur. Dat komt omdat de transistor in de originele schakeling alleen maar gebruikt wordt om de led aan te zetten wanneer de spanning te laag is. Bij die van mij kan dat niet omdat er immers helemaal niks op de accu aangesloten zit wanneer hij uit staat (zelf geen led).
De led zit er nog wel in maar is alleen maar een indicator van dat hij aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
ik heb een vraag wat waarschijnlijk al vaker is gesteld maar hoeveel Ampere kan je het best als accu hebben?

• Jazzle
  • Registratie: November 2004
  • Niet online
Ik ben laatst verder gegaan met mijn 'kratradio' (maar dan van hout, zie hier). En hij is nu afgezien van de afwerking helemaal af, alleen iets klopt er niet aan het geluid. Ik gebruik een pioneer versterkertje en pioneer speakers (2x30w rms oid), en het geluid is op zich best aardig, maar er zit iets in het geluid dat me op de een of andere manier stoort. Zowel in het hoog als in het laag (zijn 2-weg speakers) hoor ik af en toe een soort oversturing, maar echt oversturen kan het niet zijn volgens mij, want het maakt niet uit hoe hard ze staan. Ook lijkt het niet dat de speakers opgeblazen zijn, ze kunnen heel hard zonder dat de vervorming erger wordt.

Misschien luister ik wel gewoon te kritisch terwijl het maar een auto setje is, de meeste anderen horen het ook niet.

Misschien kun je de speakers eens proberen op een andere versterker en/of de versterker op andere speakers. Als het niet helpt kunt je het opnemen met een microfoon en hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzle
  • Niet online
Anoniem: 219973 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 15:29:
Misschien kun je de speakers eens proberen op een andere versterker en/of de versterker op andere speakers. Als het niet helpt kunt je het opnemen met een microfoon en hier posten.
Het zit m ergens bij de versterker denk ik, misschien heeft het iets te maken met in/uitgangs impendanties? op een mp3 speler is het veel moeilijker te horen dan op de pc. De versterker heeft eigenlijk een ingang van 100mv (terwijl line-out ongeveer 250 is dacht ik), daarom heb ik niet alleen een potmeter voor het volume op het ingangsignaal gezet, maar ook nog een om 'af te stellen'. Opnemen heeft geen zin, het is heel moeilijk waarneembaar maar toch stoort het op de een of andere manier (ook niet bij iedereen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endness
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:51
PirateStef schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 08:30:
ik heb een vraag wat waarschijnlijk al vaker is gesteld maar hoeveel Ampere kan je het best als accu hebben?
Wat jij wilt ;).

Ik heb hier zelf 1x 7.2 Ah, en 1x 7 Ah. Ik heb hiervoor een autoaccu van 66(!)Ah gebruikt, maar dat is gewoon niet te tillen (had die accu ook maar gekregen, en wilde een beetje kloten). Het ligt er ook maar net aan wat je aansluit, hoe lang je er mee doet. Het beste kan je ff je computervoeding pakken, en de 12v (geel = +, een van de 2 zwarte = -), aansluiten op wat je erin wilt hebben, en daar een amperémeter overheen gooien. Het is zo: een 10 Ah accu kan óf 10 uur 1 A afgeven, of 1 uur 10 Ah (bij wijze van spreken, voor sommige accu's is dat te hoog in 1 uur), of alles ertussen.

Ik zou wel gewicht en power goed tegen elkaar afwegen, een radio die 24 uur loopt, maar niet te tillen is wil je ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247638

Hey, ik ben ook een kratradio aan het maken en heb alles al in huis.
-Een accu,
-Een mp3speler met muziek en opgelade baterij,
-''3,5 to tulp-tulp'' kabel
-Een krat
-2 autoboxen van GAS: KLIK
-Een dure versterker die niet meer geruild kan worden: KLIK
-Enneh kabeltjes.

Nu had ik alles aan gesloten (de accu als laatst) maar hij doet het niet.. de PWR led van mn versterker gaat ook niet aan en de ingebouwde neon ook niet. De accu is geladen (getest met een paar lampjes) en de mp3 speler is aangesloten met een 3,5 naar tulp-tulp kabeltje.

Ik heb het zo aangesloten: KLIK1 - KLIK2

Ik weet het niet zo mooi grafies gefixt, amar denk dat jullie het wel begrijpen.

Bedankt voor de hulp!!

Greetsz, fritszol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 31-05 14:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Heb je het al geprobeerd zonder de remote ingang 12 volt op zijn donder te geven? :)
Volgens mij werkt dat namelijk niet. (Remote werkt zover ik weet op een inkomend audio signaal of apart remote signaal van een auto radio).

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
Da_maniaC schreef op zondag 01 maart 2009 @ 21:06:
Heb je het al geprobeerd zonder de remote ingang 12 volt op zijn donder te geven? :)
Volgens mij werkt dat namelijk niet. (Remote werkt zover ik weet op een inkomend audio signaal of apart remote signaal van een auto radio).
Nee klopt wel. De REM+ heeft 12V+ nodig.

Kun je eens kijken of je zekering nog heel is?

En hoeveel volt heeft je accu nog over? (lampje laten branden zegt niet zoveel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247638

hey ik had het al gevonden, de accu zat niet vol genoeg.. (STOM) ik dacht dat een uurtje opladen wel genoeg was. Lader er op gezet en aslles aangesloten en het werkte. + moet doorgelust worden aan REM dus dat klopte wel :) alles klopte eigenlijk gewoon.

Mooi geluid trouwes haha

Thx voor de hulp!!

Bye.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Laatst online: 08-06 10:30
eindelijk heb ik ook mijn "bierkrat" radio af.

volledig afgewerkt.

specs:

life speaker 90watt rms 140 watt max

versterker: REN550s gebrugt 150 watt@8ohm volgensmij
aan/uit schakelaar
tulp aansluiting voor mp3/laptop
bovenste speaker aansluiting kan nog een speaker/subwoofer op aangesloten worden
onderste aansluiting kan een acculader of voeding op worden aangesloten.

foto's: http://www.putke.nl/speaker.zip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291263

Dit is zijn mijn kratjes _/-\o_
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/27xkozk.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PirateStef
dit is het geworden:
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s85/wiebelwieg/_3105550.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s85/wiebelwieg/_3105551.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s85/wiebelwieg/_3105555.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s85/wiebelwieg/_3105556.jpg

zo iets komt waarschijnlijk nog op de overkant:
Afbeeldingslocatie: http://i150.photobucket.com/albums/s85/wiebelwieg/ist2_3609184_flying_guitar_in_grung.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:50
Heeft er iemand nog accu's liggen?
12 volt 7,2 ah of meer?

Want ik heb de mijne dood laten gaan deze winter en me vader heeft van het weekend de laatste gesloopt
om de plus en de min tegen elkaar aan te maken en toen de accu weg gezet ( nog net geen brand in huis)

thnx,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Laatst online: 07-06 16:40
Je zou dit beter kunnen proberen bij vraag en aanbod.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

moatiej schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:05:
Want ik heb de mijne dood laten gaan deze winter en me vader heeft van het weekend de laatste gesloopt
om de plus en de min tegen elkaar aan te maken en toen de accu weg gezet ( nog net geen brand in huis)
Ik hoop dat hij dat per ongeluk deed. Het "ergst" zijn vaders die denken dat ze technisch zijn maar nog niet eens een lamp kunnen vervangen zonder dat er brand ontstaat |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moatiej
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 22:50
Nou hij deed het dus niet per ongeluk, want zo stond het netter opgeruimd zei die.
Right, het had niet veel gescheeld of hij had weer een mooi kavel met een hoopje as :p

Maar ik had het hier neer gezet ivm dat er hier nog wel eens accu's aangeboden worden.
Als het niet mag dan hoor ik dat graag en dan verwijder ik mijn post.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• battler
  • Laatst online: 07-06 16:40
Ik heb nog iets liggen thuis, zal even voor je kijken hoeveel amp. hij is.

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap37
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-01-2021
Ik ben van plan om een bierkrat radio te maken ;)
  • ik had al een versterker in gedachten om te kopen, een marquant versterker: marquant versterker
  • en over de speakers: ik had deze speakers in gedachten: marquant speakers
    maar dit zijn 4-weg speakers,want wat is het verschil tussen 3-weg en 4-weg speakers? :? ik had nl. gelezen dat je bij 3-weg speakers niet hoeft te klooien met filters ofso?? dus misschien is het handiger als ik 3-weg speakers koop??? :?
  • ik dacht eraan om een loodaccu of een gelaccu te gebruiken, maar wat is het verschil, en wat is het verstandigst om te gebruiken?
  • moet ik ook een voltmeter aansluiten? dat is tog om te meten wanneer je je accu weer moet opladen?
  • moet ik ook een zekering ertussen maken? zoja, wat voor zekering?

[ Voor 19% gewijzigd door knaap37 op 12-03-2009 20:02 . Reden: dingen erbij zetten die ik was vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295025

ik heb me toch maar geregistreerd, na een paar dagen dit topic doorspitten
ik ben ook van plan om een kratradio te maken, alleen ik zit met een paar vragen:S

* Ik wil mijn mp3 speler aan de boxen slingeren, heb ik hiervoor nog extra dingen nodig, behalve de tulp kabel?

* heb al veel over de accu's gelezen, maar als je een accu wilt opladen, hoeveel amp. heb je dan nodig?
Ik wil mijn krat graag meenemen op vakantie:p

* laatste vraag: als de boxen bijvoorbeeld 90 Watt RMS hebben, betekent dit toch dat ze tot 90 Watt goed geluid geven zonder beschadigingen te veroorzaken? en als ik het geluid zachter zet, gaat de accu dan langer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Heren,

zoals in heel het topic terug te vinden is, zijn er een aantal basis-weetjes:
• Marquant spul is prima te gebruiken hiervoor. Ik gebruik het zelf ook, met mij nog 10 anderen.
• Een voltmeter is verdomde handig om te zien of je accu niet té laag wordt (kan je de accu onherstelbaar beschadigen) - het beste is een accubeveiliging-schakeling, hier zijn al meerdere schema's voorbij gekomen
• Een accu laad je op met een acculader, speciaal geschikt voor auto/brommer-accu's, meestal op 13.3v
• filters zijn in principe niet nodig, zeker als je niet alleen met die speakertjes werkt. Een filter is handig als je tweeters en een subwoofer hebt (hoge en lage tonen wil je dus scheiden -> filter)
• Een autoversterker heeft een tulpingang voor een audiobron. Of dit een MP3speler, een autoradio of van mijn part je wereldontvangertje is, maakt geen drol uit. Een tulp->mini-jack kabeltje is dan genoeg
• Een versterker gebruikt stroom, dat staat vast. Door het volume te veranderen zal je zeker wat merken in je accuduur, alhoewel je dan eigenlijk het 'versterkervolume' moet veranderen, en niet het volume op je iPod/telefoon/etc, dit laatste kan wel wat invloed hebben, maar verwacht er geen uren verschil van

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
mooi lijstje! mischien handig om dit in de startpost te zetten?

verder wou ik nog vertellen dat ik een actie gestart heb voor class-t amps. Deze zijn zeer geschikt voor een kratradio en gaan ongeveer even hard als een marquant versterkertje! Voor meer informatie lees de frontpage even door en bekijk de voorbeeldschema's bij de producten!

Afbeeldingslocatie: http://elmoow.googlepages.com/voorbeeldjethumb.jpg

Voordelen van class-T amps:

-De uitstekende geluidskwaliteit!
-Een class-D versterker is kleiner en lichter
-Een class-D versterker wordt minder heet
-Door het stroomverbruik en het formaat kost het minder. Er zijn geen grote trafo's , koelingen en behuizingen nodig
-Ze zijn erg efficient, vaak rond de 90% rendement!

voor maar 11 euro!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ik heb ff gerekend, maar of het klopt is het volgende:p
als accu heb ik deze gebruikt:
http://www.baco-army-goods.nl/product_12.html

P = U*I

U = 12V (van de accu naar versterker?)
I = 12 A

P = 12*12 = 144 Watt (?)

En dan om het op te laden

P = U * I
P = 144 Watt
U = 230 V

144 = 230 * I
I = 144 / 230 = 0,6 A (?)

Klopt het dus dat je 0,6 Ampere nodig hebt om zo'n accu op te laden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
Anoniem: 295025 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:28:

P = U*I

I = 12 A

P = 12*12 = 144 Watt (?)

P = U * I
P = 144 Watt
U = 230 V

144 = 230 * I

I hate to say so, maar hier klopt geen drol van :9

Je formules kloppen, alleen je redenatie niet. Om een accu op te laden is een speciale accu(druppel)lader nodig. Om een accu op te laden heb je echt even tijd nodig, reken maar op een uurtje of 10~15 voor een accu van 12A, aangezien iedere ampere er 'weer in gestopt moet worden'.
Opladen gaat overigens ook niet op 230V, dan blaas je hem direct op.

Maar met een standaard versterker en speakertjes draai je op een 12A-accu wel een uur of 15 muziek schat ik. Je kan er echt wel even mee doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap37
bedankt stevenp voor je reactie,
ik zou hier dus een leuk kratradio'tje van kunnen maken?:zou dit samen goed werken?
ps: is het handig als ik er een zekering in bouw?

alvast bedankt.

[ Voor 9% gewijzigd door knaap37 op 13-03-2009 11:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

stevenP schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 09:42:
[...]

I hate to say so, maar hier klopt geen drol van :9

Je formules kloppen, alleen je redenatie niet. Om een accu op te laden is een speciale accu(druppel)lader nodig. Om een accu op te laden heb je echt even tijd nodig, reken maar op een uurtje of 10~15 voor een accu van 12A, aangezien iedere ampere er 'weer in gestopt moet worden'.
Opladen gaat overigens ook niet op 230V, dan blaas je hem direct op.

Maar met een standaard versterker en speakertjes draai je op een 12A-accu wel een uur of 15 muziek schat ik. Je kan er echt wel even mee doen :)
maar ik wil hem graag op een camping opladen, waar ze waarschijnlijk minder amp. hebben dan gewoon thuis.
Duurt het dan gewoon langer voordat de accu vol is? Of kan het helemaal niet.
Ik ga ervan uit dat er op de camping zo'n 5 á 6 amp. is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 185410

Dat maakt in dit geval niks uit. De accu's worden met een VEEL lager vermogen (12 Watt ofzo) opgeladen dan het maximum opgenomen vermogen. (voor het gemak 1200 Watt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
knaap37 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:32:
ik zou hier dus een leuk kratradio'tje van kunnen maken?:zou dit samen goed werken?

alvast bedankt.
Klopt! Op wat kabels / knopjes na heb je zo alles bij elkaar :) Ik gebruik de zelfde versterker en oplader, alleen andere speakertjes en een wat kleinere (en dus lichtere) accu.

Succes ermee :)

@Hierboven:
Ja klopt, hij is prima op te laden op de camping, alleen heb je dus een maximaal aantal ampere's die af te nemen zijn. Zelfde is dat je niet een oven en een fohn te gelijk kan gebruiken op de camping, knalt de stop eruit. Je kan dit prima opladen, net als een telefoon ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap37
oké, hartstikke bedankt! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen797
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07
moatiej schreef op woensdag 11 maart 2009 @ 19:05:
Heeft er iemand nog accu's liggen?
12 volt 7,2 ah of meer?

thnx,
Ik heb er nog 2 liggen, mail me maar (Mr.krapz (een apenstaartje) gmail [puntje] com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 260997

ook ik heb er nog 10 thuis liggen. wie nodig heeft moet maar even mailen:

nillisdihagie[apenstaatje]hotmail[punt]com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 295025 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 08:28:

P = U*I

I = 12 A

P = 12*12 = 144 Watt (?)

P = U * I
P = 144 Watt
U = 230 V

144 = 230 * I

Je formules kloppen inderdaad, je gebruikt ze alleen verkeerd! Dit komt omdat de accu die je daar ziet aangegeven niet 12 ampere (A =stroom) maar 12 ampereuur (Ah = lading) is! Dat komt omdat die sukkels van Baco Army Goods er ook geen fluit van snappen. De ene keer staat er ampere de andere keer ampereuur. Ga er maar van uit dat het Ah (ampere keer uur) is.
Een 12 ampereuur accu kan 12 uur lang 1 ampere geven of in theorie 1 uur lang 12 ampere. In praktijk kan zo'n ding maar een half uur 12 ampere (!!!) geven dan issie leeg. Dit komt omdat er bij 12 ampere veel meer verliezen zijn.

Daar komt nog bij dat zo'n accu liever niet met 12 ampere stroom opgeladen wil worden. Da's veel te veel. Ik denk dat 1 of 2 ampere echt het maximum is. Liever minder dan meer maar je wilt op de camping toch knallen! ;) Ik zou in zo'n geval 1.5 ampere nemen dan kun je em in theorie 's nachts opladen in 12 Ah / 1.5 A = 8 uur.

Ik zou eens goed naar die samenkopen actie van hierboven kijken. Ik heb zelf een versterker met exact dezelfde chip (Tripath TA2020). Daar zit een goed geluidje in! Ik heb em zelf in elkaar gezet (amp6basic van www.41hz.com) maar dat kan ik iemand met wat minder ervaring afraden. Die bordjes van de actie hierboven hoef je niet zelf in elkaar te zetten en zouden verder hetzelfde moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

knaap37 schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 11:32:

alvast bedankt.
Dit zou prima samen kunnen werken. Toch kan ik je wat afraden. Ten eerste is die acculader veeheel te langzaam. Ik heb er precies zoeen. Een 12 ampereuur accu laadt hij in 36 uur helemaal op. Dat is anderhalve dag!

Ten tweede zou ik toch een klasse D of T versterker nemen (bekijk post van elmooow). Dat markant versterkertje is prima maar halveert de capaciteit van je accu. Dwz, met een klasse D of T amp kun je op dezelfde accu 2x zo lang spelen!

De speakers zou ik zelf niet kopen, gewoon te goedkoop. Speakers bepalen grotendeels de efficientie van de geluidsoverdracht. Ik denk niet dat er iets mis mee is, ik zou gewoon wat betere genomen hebben. Het gaat niet om maximaal vermogen, maar om efficientie.

Tsja, de accu die is prima ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@ elmooow, hoe duur is zo'n versterkertje ongeveer? dat ben ik namelijk nog niet op de site tegengekomen.
En is de versterker een beetje te solderen voor beginners?

Edit: ik zie het al, het is 11 euro;) en de versterker hoeft ook niet gesoldeerd te worden begrijp ik.
ik lees weer niet goed :X

[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 260997 op 16-03-2009 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• knaap37
Anoniem: 219973 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 10:24:
[...]

Dit zou prima samen kunnen werken. Toch kan ik je wat afraden. Ten eerste is die acculader veeheel te langzaam. Ik heb er precies zoeen. Een 12 ampereuur accu laadt hij in 36 uur helemaal op. Dat is anderhalve dag!

Ten tweede zou ik toch een klasse D of T versterker nemen (bekijk post van elmooow). Dat markant versterkertje is prima maar halveert de capaciteit van je accu. Dwz, met een klasse D of T amp kun je op dezelfde accu 2x zo lang spelen!

De speakers zou ik zelf niet kopen, gewoon te goedkoop. Speakers bepalen grotendeels de efficientie van de geluidsoverdracht. Ik denk niet dat er iets mis mee is, ik zou gewoon wat betere genomen hebben. Het gaat niet om maximaal vermogen, maar om efficientie.

Tsja, de accu die is prima ;)
bedankt happer voor je reactie ;) , nog 3 dingetjes:
- komt er uit die versterker van elmoow even goed en even hard geluid en werkt het hetzelfde met aansluiten?
- welke oplader raad jij me dan aan?
- is het verstandig om er een zekering in te bouwen? zoja wat voor, hoeveel A?

alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Heeft iemand ervaringen met het bordje van elmooow?

En waar kan ik speakers vinden die "echt" 15 Watt zijn?

Edit: weet iemand waar ik zo'n batterij bakje kan kopen?
De plenty parts heeft het niet:S
Afbeeldingslocatie: http://elmoow.googlepages.com/voorbeeldje3.JPG

[ Voor 44% gewijzigd door Anoniem: 295025 op 16-03-2009 22:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elmoooow
batterijen en batterijhouders verkoop ik er ook bij , kijk maar eens bij accesoires , daar vind je ook nog een hoop meer dingetjes.

Voor goedkope batterijen kun je trouwens ook naar de aldi , daar zijn ze de gelft dan die bij mij uit de actie, wel wat mindere kwaliteit maar wat wil je voor 1 euro per nimh :p. dat is dus 10 euro voor een nimh accu van 2,2Ah en 12 volt. Een oplader kan je maken met een lm317 ook kun je een gewone oplader gebruiken.

Verder heb ik zelf ervaring met de bordjes, ik heb ze in mijn buisjes gebruikt: klik

Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_080.jpg
Afbeeldingslocatie: http://elmarpeters123.googlepages.com/IMAGE_016.jpg

en die gaan aardig hard ^^. Ik had ze destijds bij sure gekocht, voor heel wat meer euro'tjes dan ik ze nu aanbied:p. Het is ook een iets ander printje maar er zit dezelfde ic op en grofweg dezelfde onderdelen.

Voor meer informatie kun je ook de infopagina van de actie even doorlezen , ik heb er aardig wat op gezet. Bij het product zelf staan ook nog wat aansluitschema's

verder heb ik hier ook nog een mooi linkje : [urll=http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=448512e5c03d4204f1ca989d5905e50d&threadid=104402]klik[/url] In dit beest gebruiken ze ook een class-t amp , dan alleen wel een iets sterkere , 25W ipv 15W namenlijk.

Ze gaan ongeveer even hard als het welberuchte marquant versterkertje en je kunt er zowat alle speakers van 4/8ohm op aansluiten , als ze maar minimaal 15 watt zijn. De meeste auto speakers zijn dit wel ;) Je kunt het beste ook kijken naar de efficiencie van je speakers, 91db/1w/1m is aardig gevoelig dacht ik.

Als je nog iets zoekt kun je posten in het toevoegtopic bij de actie, dan ga ik kijken wat ik voor je kan doen ;).

Verder nog een tip: ik dacht slim te zijn en een zonnepaneeltje in te bouwen , maar koop niet het zonnepaneeltje van de action! deze geeft net genoge stroom om een zwak ledje te laten branden als je er met allemaal felle lampen op schijnt! beetje een miskoop dus :P

[ Voor 20% gewijzigd door elmoooow op 16-03-2009 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spitie
  • Niet online

Spitie

Ondertitel

Ze hebben overigens ook nu een acculader in de aanbieding bij de lidl :)

Werkt die ook op gel accu's?.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Spitie schreef op maandag 16 maart 2009 @ 23:29:
Ze hebben overigens ook nu een acculader in de aanbieding bij de lidl :)

Werkt die ook op gel accu's?.
nou dat denk ik niet, het is geen druppellader en hij is eigenlijk bedoeld voor loodaccu's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285049

Hoi, allemaal :*)

Na een vriend met zijn krat radio gezien te hebben dacht ik, laat ik het zelf ook maar
eens proberen.

Ik heb eigenlijk totaal geen ervaring met elektro. Maar ik ben er wel altijd geïnteresseerd in
geweest en ik weet de basis wel.

Mijn idee is dus om een leuke krat radio te maken, de zomer komt er tenslotte weer aan 8)

Benodigdheden:

- Bierkrat: Kan ik zo regelen
- Accu: Ik ga binnenkort even langs bij een bedrijf in de buurt dat alarminstallaties installeerd.
- Versterker: Ik denk dat ik zo'n Class T-amp bestel van Elmooow
- Speakers: Ik heb nog geen idee, iemand enig idee waar ik goede speakers kan krijgen voor een goede prijs?
- Licht: Ik wil er een Neon lamp inzetten, maar ik heb nog geen webwinkel kunnen vinden die dit aanbiedt. Ik moet er 1 of 2 hebben en ze moeten het doen op 12v.
- Externe muziek bron: Mijn ipod
- Schakelaartjes en draden: Haha, zoals ik al zei ik ben nieuw in dit hele gebeuren. wat voor draden moet ik hebben van de accu naar de versterker ? En wat voor schakelaartje kan ik er tussen zetten ?

-Gereedschap: Kan geregeld worden.

Nog wat laatste vraagjes:

Hoe kan je de speakers vastzetten in de krat? Zitten er bepaalde dingen aan :| ?

Stel, ik heb een 12v 7Ah accu, kan ik er dan zoveel 12v spul aan hangen als ik wil?
Of betekent het dat de accu maximaal 7 Ampère per uur kan afgeven ?

Hier alvast een schemaatje, doe ik nog wel een keer opnieuw maar het gaat om het idee.
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/29c4fud.jpg

Ik hoor het wel, bedankt :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 215257

Weet iemand nog een paar hoog-rendements luidsprekers? Zodat ik met een kleine T-Amp toch veel volume kan krijgen.. Evt zijn discoboxen ook wel goed, dan verbouw ik die. Maar liever niet meer dan 50 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MuisM4t
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Zou zo'n 2x15W versterker voldoende zijn voor een leuk speakerkratje of zal ik toch gaan voor 2x25W ?
De 2x25W is een factor drie duurder dan de 2x15W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

knaap37 schreef op maandag 16 maart 2009 @ 20:59:
[...]

bedankt happer voor je reactie ;) , nog 3 dingetjes:
- komt er uit die versterker van elmoow even goed en even hard geluid en werkt het hetzelfde met aansluiten?
- welke oplader raad jij me dan aan?
- is het verstandig om er een zekering in te bouwen? zoja wat voor, hoeveel A?

alvast bedankt!
Dat eerste weet ik niet zeker. Die van mij heeft een iets krachtigere chip van hetzelfde merk (Tripath). Maar je moet em zelf inelkaar zetten. Dat is mij in 1x gelukt maar iemand anders op dit forum heeft em opgeblazen. Je zou verwachten dat ie harder kan. Het verschil zal niet (!!) in volume liggen maar bij welk volume hij begint te vervormen! Hou er trouwens wel rekening mee dat je alleen 25 watt krijgt met 4 ohm, bij 8 ohm is het de helft. Dat geldt ook door de marquant en allen prutversterkertjes van 200 watt...

Ten tweede: je zou deze kunnen nemen of deze heeft misschien wat meer laadstroom (da's niet aangegeven maar okaphone is een "gewone" electronica winkel in Groningen die je overdag kan bellen).

Ten derde: een zekering is handig. Ik heb zelf een 5 ampere "klik" zekering. Dat werkt net zo als moderne zekeringen in je meterkast. Als hij "breekt" dan springt er een palletje uit. Vervolgens kan je wanneer het veilig is (wanneer hij is afgekoeld) weer op het knopje drukken. Dwz, je hoeft maar 1x een zekering te kopen (5euro ofzo bij okaphone) en wanneer hij springt en je bent bv op het strand dan kun je even later gewoon verder spelen! Uit (nare) ervaring kan ik je aanraden er een te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

MuisM4t schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:28:
Zou zo'n 2x15W versterker voldoende zijn voor een leuk speakerkratje of zal ik toch gaan voor 2x25W ?
De 2x25W is een factor drie duurder dan de 2x15W.
Ik heb de 2x25 watt maar ik heb 8 ohms speakers dus ik haal er nooit meer dan 13 watt uit :p. Eigenlijk is dat prima hard genoeg. Ik zal em gewoon kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SJAAKSJAAK
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22-07-2024
Anoniem: 219973 schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 15:51:
[...]

Ik heb de 2x25 watt maar ik heb 8 ohms speakers dus ik haal er nooit meer dan 13 watt uit :p. Eigenlijk is dat prima hard genoeg. Ik zal em gewoon kopen!
het is basis natuurkunde maar ik ben t allemaal een beetje vergeten van de middelbare school. Maar hoe reken je dit ook alweer uit? R=U/I enzo :)

doei

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Check deze en de post ervoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 285049

Hee, ik zag deze radio staan in het kruitvat krantje,

Afbeeldingslocatie: http://www.kruidvat.nl/domains/kruidvat/content/magazine_1398/200912/mainimage/1_afbeelding.jpg

Is opzich een mooi ding voor die prijs. En dan hoef ik meteen geen versterker meer te kopen voor 20-40€

Er staat 4x 50 watt. Is dat ook daadwerkelijk wat er uit komt ?
Er zitten leuken functies op voor in een kratje

Iemand op of aanmerkingen voordat ik hem koop?
Is het een beetje een goede koop ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 262210

die radio is best wel handig. kan je nog mee bellen ook :o :D
4x 50Watt is het maximum. als je dus 4 speakers hebt van hoger dan 50 watt kan je denk ik beter een andere kopen zodat je je speakers optimaal kan benutten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechtvalk200
  • Laatst online: 08-05 15:57
wie voorziet er eigenlijk allemaal een onderspannings- en overladingsbeveiliging??
Ik zou er een willen bouwen voor op de scouts en denk toch dat dit dan redelijk belangrijk is dat dit er dan inzit want wie het gaat gebruiken ken niets van elektronica

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hier heb je een soort accu indicator. zo kan je zien wanneer die leeg is. alleen gaat het rode lampje pas vel branden bij 10,5 V

http://www.samenkopen.net/action_product/58300/397094

Acties:
  • 0 Henk 'm!

omslagpunt instelbaar met de potmeter! zonder deze in te stellen werkt hij niet (goed)
Dus ook 11 of 11.5 volt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slechtvalk200
  • Laatst online: 08-05 15:57
ik zou zelf liever hebben dat hij gewoon uitvalt als de spanning te laag is. ivm overladen, kan dit eigenlijk ook bij zo'n batterijen (meest gebruikt is gelbatterij dacht ik?) en bestaat daar ook zo'n schakeling over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
ff een vraagje: hoe sluit je een versterker op bijvoorbeeld een laptop aan? Bijvoorbeeld deze: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/

Kan ik gewoon een 3.5mm jack in de laptop stoppen met aan de andere kant een witte en rode tulp en die er in prikken of moet ik die tulpen ontleden en die draadjes der in duwen??

Ik heb namelijk nu een munitie kistje met een cassette radio maar zag hier een leuk ideetje met een Asus laptopje dus....:-)

[ Voor 14% gewijzigd door servicedb op 24-03-2009 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stevenP
servicedb schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:38:
ff een vraagje: hoe sluit je een versterker op bijvoorbeeld een laptop aan? Bijvoorbeeld deze: http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/

Kan ik gewoon een 3.5mm jack in de laptop stoppen met aan de andere kant een witte en rode tulp en die er in prikken of moet ik die tulpen ontleden en die draadjes der in duwen??
2seconden leeswerk jongen..
stevenP schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 00:09:
Heren,

zoals in heel het topic terug te vinden is, zijn er een aantal basis-weetjes:
• Marquant spul is prima te gebruiken hiervoor. Ik gebruik het zelf ook, met mij nog 10 anderen.
• Een voltmeter is verdomde handig om te zien of je accu niet té laag wordt (kan je de accu onherstelbaar beschadigen) - het beste is een accubeveiliging-schakeling, hier zijn al meerdere schema's voorbij gekomen
• Een accu laad je op met een acculader, speciaal geschikt voor auto/brommer-accu's, meestal op 13.3v
• filters zijn in principe niet nodig, zeker als je niet alleen met die speakertjes werkt. Een filter is handig als je tweeters en een subwoofer hebt (hoge en lage tonen wil je dus scheiden -> filter)
[b]• Een autoversterker heeft een tulpingang voor een audiobron. Of dit een MP3speler, een autoradio of van mijn part je wereldontvangertje is, maakt geen drol uit. Een tulp->mini-jack kabeltje is dan genoeg
• Een versterker gebruikt stroom, dat staat vast. Door het volume te veranderen zal je zeker wat merken in je accuduur, alhoewel je dan eigenlijk het 'versterkervolume' moet veranderen, en niet het volume op je iPod/telefoon/etc, dit laatste kan wel wat invloed hebben, maar verwacht er geen uren verschil van

[ Voor 54% gewijzigd door stevenP op 24-03-2009 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Slechtvalk200 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:29:
ik zou zelf liever hebben dat hij gewoon uitvalt als de spanning te laag is. ivm overladen, kan dit eigenlijk ook bij zo'n batterijen (meest gebruikt is gelbatterij dacht ik?) en bestaat daar ook zo'n schakeling over
Dit zou moeten werken Afbeeldingslocatie: http://bars.rug.nl/download/c8d238c7a8b11a98
Het is een aangepaste versie op een circuitje uit de elektuur. Met de schakelaartjes zet je em aan of uit. Als de spanning onder de 11 volt komt gaat ie vanzelf uit.

Ik hoop dat je er wat aan hebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servicedb
  • Niet online
stevenP schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 16:39:
[...]

2seconden leeswerk jongen..
[...]
Excuses, overheen gelezen... was al een beetje door dit topic aan het heen ploegen maar ben overal snel doorheen gegaan en heb hierdoor helaas hieroverheen gelezen.

Ik heb momenteel 2x 45 Watt speakers (RMS), wat zou een geschikte versterker zijn met minimaal 45 Watt RMS (2x)? Met een klein budget (low xx??)
Pagina: 1 2 ... 16 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)

Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...