Ja, je moet er gewoon een regelen die op een aparte printplaat zit. Dus geen kast eromheen. Die kan je in je ding inbouwen. Ik heb ze een tijd geleden wel gezien. Het is de chip die TA2020 heet. Iedere versterker met die chip is in principe vergelijkbaar. Twee jaar geleden was er veel moeilijker aan te komen maar nu beginnen producenten het een beetje op te pikken.
Over een T-amp. Mijn listeningroom is wel very large: buitenshuis (voornamelijk). Verder:Low efficiency loudspeakers owners beware: if your speakers have less than 90 dB/w/m and/or your listening room is large, this amplifier is not for you. Owners of >90dB speakers, small listening rooms or moderate listening level habits...please read on carefully and leave all of your prejudices at home.
Warning: this has been the most thrilling and incredible experience I've had with a component in, say, 25 years of HiFi listening. This website has existed since 1995, I've reviewed hundreds of HiFi components, inexpensive and ridiculously overpriced ones. I never - repeat - NEVER came across such a stunning piece of gear in all of these years.
Ik denk dat je gelijk hebt happer!
Goede keuze? €15 exclusief alle verzendkosten enzo...Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:52:
Ja, je moet er gewoon een regelen die op een aparte printplaat zit. Dus geen kast eromheen. Die kan je in je ding inbouwen. Ik heb ze een tijd geleden wel gezien.
[ Voor 21% gewijzigd door J_V_D_L op 25-06-2009 17:07 ]
Verwijderd
Ja ik ken het probleem. Als ik met mijn krat door een fietstunnel rij dan is de bas opeens veel harder. Niks aan te doen. Maar zelfs in de open lucht kun je nog hard blazen hoor ;-). En ik heb (nu) nog 8 ohms speakers met een rendement van onder de 88dB.J_V_D_L schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:59:
Over een T-amp. Mijn listeningroom is wel very large: buitenshuis (voornamelijk). Verder:
Het meeste volume haal je uit 4 ohm speakers met een zo groot mogelijke gevoeligheid. Dat betekent in de praktijk: zo groot mogelijke speakers. Genoeg autospeakers van rond de 92dB. Ik denk dat de B&W's minder efficient zijn omdat ze efficientie voor klank hebben ingeleverd (betere klank dus). Mijn TA2020 is echt veel minder hard dan m'n 30 jaar oude JVC versterker (120 watt max op 35V ofzoiets boordspanning). Nog een probleem met die B&W speakers is dat ze kwetsbaar zijn. Een regenbuitje en je bent ze misschien kwijt. Ik raad ze ook af te gebruiken.
De clue met versterkers is dat die marquant waarschijnlijk OOK niet harder zal zijn. Behalve als er een spanningsconverter in zit (hogere spanning). Maar als hij dat al heeft is hij nog veel minder efficient. Met andere woorden: Het wordt niet veel beter als je nog een beetje lang wilt spelen.
Ok tnxIk denk dat je gelijk hebt happer!
Verwijderd
Is dus niet helemaal waar... De duurdere hebben vaak betere elco's waardoor ze beter bassen op kunnen vangen, vaak hebben ze de rest ook nog wel beter. Dus niet zomaar zeggen dat er geen verschil tussen zit. Ik zie bijvoorbeeld een highend kant en klaar bordje met ta2020 voor 36 euro ex verzendkosten, maar wel in nl. En je ziet ze ook voor 25 euro inclusief behuizing, voeding en verzending vanuit hong kong (die lepai..) dan kan je er denk ik vanuit gaan dat die van 36 euro wel betere componenten heeft..Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:52:
Ja, je moet er gewoon een regelen die op een aparte printplaat zit. Dus geen kast eromheen. Die kan je in je ding inbouwen. Ik heb ze een tijd geleden wel gezien. Het is de chip die TA2020 heet. Iedere versterker met die chip is in principe vergelijkbaar. Twee jaar geleden was er veel moeilijker aan te komen maar nu beginnen producenten het een beetje op te pikken.
Daar staat echter tegenover dat die marquant echt rubbish is.
http://shop.ebay.nl/items...w=ta2020+-lepai&_osacat=0
Hoop dat de link het doet, hier staat een lijstje met de ampjes. Kan je voor 22 euro ofzo een bordje kopen.. Efficiënter dan een marquant en goedkoop. Wil je betere bassen enzo, dan kan je er elco's bij zetten, maar dat is wel wat gepruts.
http://cgi.ebay.nl/Lepai-...86.c0.m14&_trkparms=65:15|66:2|39:1|240:1318|301:1|293:1|294:50
Als jullie nou even wat met elkaar afspreken, kan je van de bovenstaande link heel goedkoop een ampje halen. Verzendkosten delen.. Want je betaalt alleen verzendkosten voor de eerste. Als je dus 3 bestelt krijg je voor 13 euro een amp ofzo..
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 25-06-2009 17:30 ]
J_V_D_L schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 16:47:
[...]
Okee. Ik ga er naar 1 op zoekdie dingen zijn soms echt lelijk
offtopic:
Als je eentje uit Hongkong wilt halen, laat het me even weten! (dan wil ik wel meebestellen
)
Als je eentje uit Hongkong wilt halen, laat het me even weten! (dan wil ik wel meebestellen
[ Voor 27% gewijzigd door lredev op 25-06-2009 17:31 ]
Verwijderd
Ok, ik denk dat ik er ook een ga bestellen, mensen die nog meer willen kunnen mij PM'en..
Eenneh waar moet dan je mp3 speler in?
Ik doe mee! Zie PMVerwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:32:
Ok, ik denk dat ik er ook een ga bestellen, mensen die nog meer willen kunnen mij PM'en..
Waarschijnlijk een 3 pins header voor Links, Ground en Rechts, de ground is dan net als in je mp3 speler uitgang gedeeld.J_V_D_L schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:37:
[afbeelding]
Eenneh waar moet dan je mp3 speler in?
Wat is het verschil tussen de http://www.kijkshop.nl/pr...arquant-booster-mca-4000/ en de http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/ ?
Hoelang zou ik muziek kunnen luisteren met de marquant booster mca 4000 op een accu van 12 volt 7,2 ampere (gel accu). Hoeveel vermogen geeft die marquant booster mca 4000 etc ?
Hoelang zou ik muziek kunnen luisteren met de marquant booster mca 4000 op een accu van 12 volt 7,2 ampere (gel accu). Hoeveel vermogen geeft die marquant booster mca 4000 etc ?
mca 200 8A maxtumtum100 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:53:
Wat is het verschil tussen de http://www.kijkshop.nl/pr...arquant-booster-mca-4000/ en de http://www.kijkshop.nl/pr...quant-versterker-mca-200/ ?
mca 4000 15A max power consumption.
Zie www.allied-electronics.nl > car audio > amplifiers
Bij benadering zou ik denken dat je met die 200 2x zolang speelt als met de 4000. In dit topic staan verder wel ervaringen van mensen qua speeltijd. Zoeken op mca 200 zal je vast een eind op weg helpen..
[ Voor 10% gewijzigd door lredev op 25-06-2009 17:59 ]
Wat wil dat zeggen trouwens 8A max
PS: is de baco army site vertrouwd met leveren etc ?
[ Voor 44% gewijzigd door tumtum100 op 25-06-2009 18:08 ]
Neem toch ook een class T versterker! Werkt veel beter.. volgens happertumtum100 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:53:
Verwijderd
kan ik een gewone 12v adapter op een marquant versterkertje zetten en dat hij het doet?
groeten jens
groeten jens
Weet iemand toevallig waar ik Gel accu kan kopen van 12v en 7,2 ampere en niet de site van baco army aub
Ja hoor.. Vorige week besteld en vandaag ook pakketje met lader en accu binnen gehadtumtum100 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:02:
Wat wil dat zeggen trouwens 8A max
marktplaats is your best friendtumtum100 schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:50:
Weet iemand toevallig waar ik Gel accu kan kopen van 12v en 7,2 ampere en niet de site van baco army aub
Ik kan ook de TA2020 aanbevelen. Is echt super zuinig (50mA bij normaal muziek luisteren tot een paar ampere voor echt goed hard met een hele flinke speakeruitwijking(MTX XT653))
Ik zou wel uitkijken met die Lepai dingen, ik heb op fora gelezen dat daar niet altijd echte TA2020 bordjes inzitten maar goedkopere en slechtere.
Zelf heb ik deze besteld bij de zelfde verkoper(arjen van helder) is betrouwbaar en goedkoop.
Als je de bieding een beetje laag wint dan ben je incl vezendkosten nog voor onder de 20 euro klaar.
http://cgi.ebay.com/MKll-...ZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem
Ik zou wel uitkijken met die Lepai dingen, ik heb op fora gelezen dat daar niet altijd echte TA2020 bordjes inzitten maar goedkopere en slechtere.
Zelf heb ik deze besteld bij de zelfde verkoper(arjen van helder) is betrouwbaar en goedkoop.
Als je de bieding een beetje laag wint dan ben je incl vezendkosten nog voor onder de 20 euro klaar.
Je heb ook nog de 6 channel drie keer TA2020 bordjes, maar die zijn wel redelijk wat duurder, maar een goede optie als je bijv 4 speakers(hoog, middel) en een subwoofer wil aansluiten.Bruinbaard schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:05:
Ik kan ook de TA2020 aanbevelen. Is echt super zuinig (50mA bij normaal muziek luisteren tot een paar ampere voor echt goed hard met een hele flinke speakeruitwijking(MTX XT653))
http://cgi.ebay.com/Tripa...|301%3A0|293%3A1|294%3A30
Verwijderd
weet iemand of ik met een 12v adapter op mijn marquant versterkertje kan zetten. zodat hij in het stopcontact kan gestoken worden. ik weet het zelf niet kan iemand mij daar bij helpen. gr jens
Verwijderd
Ok daar is wel wat voor te zeggen. Op een autoaccu maakt het trouwens niks uit. Daar kun je 200 ampere uit trekken. Maar op een 7Ah gel accu kun je idd beter een paar grotere elco's hebben. Dat is trouwens ook beter voor een adapter. Ik gebruik als ik 230 in de buurt heb een 12V 3A adapter van een flatscreen. Was gratis want het scherm was kapot.Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 17:21:
Is dus niet helemaal waar... De duurdere hebben vaak betere elco's waardoor ze beter bassen op kunnen vangen, vaak hebben ze de rest ook nog wel beter. Dus niet zomaar zeggen dat er geen verschil tussen zit. Ik zie bijvoorbeeld een highend kant en klaar bordje met ta2020 voor 36 euro ex verzendkosten, maar wel in nl. En je ziet ze ook voor 25 euro inclusief behuizing, voeding en verzending vanuit hong kong (die lepai..) dan kan je er denk ik vanuit gaan dat die van 36 euro wel betere componenten heeft..
Je wilt écht geen 2e hands accu's...tomtommie schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:59:
[...]
marktplaats is your best friendik heb hier echt een prima dealtje gedaan, twee 7,2Ah gelaccu's incl verzenden voor 20euro meen ik... ze waren gebruikt maar wat dan nog ze werken echt perfect!
Ik heb er geen plek meer voor, ik heb nu betere speakers en ze staan dus maar een beetje in de weg. Maar het is toch wel te doen? T scheelt namelijk weer 50+ euro aan autospeakers...Ik raad ze ook af te gebruiken.
Ik begrijp dat ze niet tegen regen kunnen, ik bouw er misschien ook wel een soort gaas-bescherm-achtigding overheen...
Oooh oke maar als je dan op bestelling verzenden drukt op de site krijg je een mailtje met een adres waar je het op moet storten toch en dan komt het gewoon goed ?SmoothTweaker schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 18:53:
[...]
Ja hoor.. Vorige week besteld en vandaag ook pakketje met lader en accu binnen gehad
Verwijderd
Is er ook de mogelijkheid om een printplaat-versterker gewoon in de winkel te kopen bij een of andere eletronica-zaak?
Of heeft er iemand een beter alternatief voor de marquant?
Ook zoek ik een schema voor op-de-muziek-knipperende-LEDjes. Heeft iemand hier ervaringen mee? Iets met Diodes oid?
Wel een die ik zelf kan maken die in de stroomkring zit, geen kant en klare die op geluid gaat.
Alvast bedankt!
Ook zoek ik een schema voor op-de-muziek-knipperende-LEDjes. Heeft iemand hier ervaringen mee? Iets met Diodes oid?
Wel een die ik zelf kan maken die in de stroomkring zit, geen kant en klare die op geluid gaat.
Alvast bedankt!
Verwijderd
Ik denk dat ik een inkoopactie ga beginnen met de versterkerbordjes, op samenkopen dus als jullie zo'n ding willen kan dat misschien binnenkort.
Je zegt het maar wanneer je klaar bentVerwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:31:
Ik denk dat ik een inkoopactie ga beginnen met de versterkerbordjes, op samenkopen dus als jullie zo'n ding willen kan dat misschien binnenkort.
Ga je dan die van Arjen van Helder doen? Gezien het negatieve commentaar over die lepai gevalletjes?Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:31:
Wat mij betreft is die van van Helder prima, casing, volume en bass en treble kunnen alleen maar afbreuk doen aan het geluid schat ik zo in.
Lijkt me echt mooi om met zo'n klein bordje een tof setje te bouwen. Ik denk dat ik er wel meerdere wil hebben, mochten ze een mooie prijs hebben... Aan de andere kant ist ook wel prettig er eerst eentje te kunnen proberen
Verwijderd
Nee ik wou als goedkope voor die lepai gaan en evt. als duurdere wel een andere maar ik wou juist voor het budget doen omdat iedereen hier een goedkope wil
Ah ok, daar doe ik ook wel aan mee, ik ga sowieso die arjan even mailen wat ie voor 10 stuks vraagt, koppel dat hier wel even terug..
update: Arjan gemaild. Ik zag dat hij hetzelfde dingetje met een nukopen prijs van 42 $ heeft staan, dat vind ik nog aardig pittig, vooral in vergelijking met de lepai gevalletjes... We gaan het zien!
update: Arjan gemaild. Ik zag dat hij hetzelfde dingetje met een nukopen prijs van 42 $ heeft staan, dat vind ik nog aardig pittig, vooral in vergelijking met de lepai gevalletjes... We gaan het zien!
[ Voor 96% gewijzigd door lredev op 26-06-2009 00:47 ]
Ik stem voor Arjan. Die viel mij ook gelijk op op ebay. Op taobao.com staan er ook wat.
Als jullie voor die andere gaan is het ook goed. Niks mis met een bass/treble filter. Het geluid van mn doos wordt toch niet geweldig
Als jullie voor die andere gaan is het ook goed. Niks mis met een bass/treble filter. Het geluid van mn doos wordt toch niet geweldig
[ Voor 44% gewijzigd door J_V_D_L op 25-06-2009 23:35 ]
Verwijderd
Nee daarom, je hoeft opzich voor een krat niet een bijzonder goede te nemen aangezien de akoestiek en de speakers de verbeteringen toch al teniet zullen doen.
Maar er moet dan wel een echte ta2020 chip inzitten en niet een ander goedkoop prul.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 01:58:
Nee daarom, je hoeft opzich voor een krat niet een bijzonder goede te nemen aangezien de akoestiek en de speakers de verbeteringen toch al teniet zullen doen.
Je hebt ook ta2024? Verschil met 2020 en 2024 is?
Verwijderd
Ik begrijp je punt. Het is absoluut goed te doen met die speakers.In dat geval: gaan met die banaan! Het enige is dat het iets harder zou kunnen gaan. Maar je kunt ze altijd nog vervangen over een jaar als je meer wilt. Die tweeters kunnen ook veel hebben, zeker vocht omdat ze van rubber zijn. Ik heb er een gezien met een gat erin en die klinkt nog perfect (idioot genoeg is dat zo).J_V_D_L schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:53:
Ik heb er geen plek meer voor, ik heb nu betere speakers en ze staan dus maar een beetje in de weg. Maar het is toch wel te doen? T scheelt namelijk weer 50+ euro aan autospeakers...
Ik begrijp dat ze niet tegen regen kunnen, ik bouw er misschien ook wel een soort gaas-bescherm-achtigding overheen...
Misschien kun je vernis of transparante spuitlak op de woofers spuiten. Liefst iets dat een beetje flexibel blijft zodat het niet scheurt. Ik weet niet een twee drie wat precies maar je kunt naar een verfwinkel gaan. Misschien werkt haarspray ook wel. Je kunt het op een beetje karton uittesten en onder de kraan houden.
De TA2024 heeft iets minder maximum vermogen. Dwz dat hij bij een iets lager volume al gaat vervormen. De TA2020 chip is in staat je het maximale te laten halen uit je 12 volt voedingsspanning met 4 ohms speakers.J_V_D_L schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:16:
Maar er moet dan wel een echte ta2020 chip inzitten en niet een ander goedkoop prul.
Je hebt ook ta2024? Verschil met 2020 en 2024 is?
Alleen als je een hogere spanning beschikbaar hebt (bv 24 volt) of speakers met een lagere impedantie (bv 2 ohm) dan moet je iets anders zoeken. Sommige poweramps hebben daarom ook een DC-DC converter om een hogere boordspanning te genereren.
Goed ideeVerwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 09:53:
[...]
Misschien kun je vernis of transparante spuitlak op de woofers spuiten. Liefst iets dat een beetje flexibel blijft zodat het niet scheurt. Ik weet niet een twee drie wat precies maar je kunt naar een verfwinkel gaan. Misschien werkt haarspray ook wel. Je kunt het op een beetje karton uittesten en onder de kraan houden.
Bedankt, dat is dan duidelijk.[...]
De TA2024 heeft iets minder maximum vermogen. Dwz dat hij bij een iets lager volume al gaat vervormen. De TA2020 chip is in staat je het maximale te laten halen uit je 12 volt voedingsspanning met 4 ohms speakers.
Alleen als je een hogere spanning beschikbaar hebt (bv 24 volt) of speakers met een lagere impedantie (bv 2 ohm) dan moet je iets anders zoeken. Sommige poweramps hebben daarom ook een DC-DC converter om een hogere boordspanning te genereren.
Verwijderd
ja dit is geen probleem,Verwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 19:18:
weet iemand of ik met een 12v adapter op mijn marquant versterkertje kan zetten. zodat hij in het stopcontact kan gestoken worden. ik weet het zelf niet kan iemand mij daar bij helpen. gr jens
een 12volt adapter levers dus 12 volt voor je 12volt versterker.
maar je moet wel even kijken hoeveel (m)A je adapter maximaal kan leveren, en wat je versterker trekt!
Je hebt wel een stevige adapter nodig, meeste die je rond vind slingeren zitten sterk onder de 1Ah.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:48:
[...]
ja dit is geen probleem,
maar je moet wel even kijken hoeveel (m)A je adapter maximaal kan leveren, en wat je versterker trekt!
Weet iemand trouwens wat de goede manier is om met een multimeter de opgenomen stroom te meten?
Doe met ons mee en haal ook een Class T ampVerwijderd schreef op donderdag 25 juni 2009 @ 22:10:
Is er ook de mogelijkheid om een printplaat-versterker gewoon in de winkel te kopen bij een of andere eletronica-zaak?
Ik zoek zelf ook een mooie VU-meter. Analoog (wijzertje) vind ik ook erg gaaf. Maar 10 ledjes op een rij zijn ook tof: klik enig idee hoeveel dat gaat kosten?Ook zoek ik een schema voor op-de-muziek-knipperende-LEDjes. Heeft iemand hier ervaringen mee? Iets met Diodes oid?
Ik maak nooit circuit boards of wat dan ook, t ziet er best lastig uit eigenlijk...
Edit:
iemand hier een beetje verstand van klankkasten?
Ik plaats een paar planken in mijn kast en een reflexport aan de voorkant
zo dus:

Is dit een goede plaatsing? (denk die versterker maar even weg
[ Voor 20% gewijzigd door J_V_D_L op 26-06-2009 11:36 ]
Verwijderd
als een samenkoop actie komt ben ik van de partij;)
Wat was er dan zo slecht aan die lepai dingen? Zit toch dezelfde versterk chip in.
Wat was er dan zo slecht aan die lepai dingen? Zit toch dezelfde versterk chip in.
Verwijderd
Trouwens, de ta2020 heeft nog liever 13,5v dus als ik een adapter zou zoeken dan moet je eigenlijk die hebben.
Die Lepai's zijn ook niet erg slecht, en voor een kratradio waarschijnlijk wel voldoende. Iemand anders hier heeft ook al een x zo'n ding gebruikt.
Die Lepai's zijn ook niet erg slecht, en voor een kratradio waarschijnlijk wel voldoende. Iemand anders hier heeft ook al een x zo'n ding gebruikt.
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 12:46 ]
Verwijderd
Je moet zoiets hebben. Daar is vast genoeg tweedehands van te krijgen. 40E is nogal veel.lredev schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:54:
Je hebt wel een stevige adapter nodig, meeste die je rond vind slingeren zitten sterk onder de 1Ah.
Gewoon multimeter op 10 ampere stand en aansluiten tussen de pluspool van de accu en de pluspool van de versterker. Vergeet het kabeltje niet op de 10A ingang te zetten.Weet iemand trouwens wat de goede manier is om met een multimeter de opgenomen stroom te meten?
Laat die plank maar weg. Je kunt een beetje stof aan de binnenkant doen dan maken die hoeken niet zoveel uit. Aan scheiden van de ruimtes heb je niet zoveel. Dat kost ook weer meer moeite en gewicht.J_V_D_L schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:54:
iemand hier een beetje verstand van klankkasten?
Ik plaats een paar planken in mijn kast en een reflexport aan de voorkant
zo dus: [afbeelding]
Is dit een goede plaatsing? (denk die versterker maar even weg) is het verstandig de 2 speakers te scheiden dmv een tussenschotje? Die plank boven t rode driehoek kan ik ook weglaten, dan heeft t geheel een groter volume, maar wel een scherpe hoek daarboven...
Je moet maar even googlen op die Lepai dingen, ik ben daar een aantal verontrustende dingen over tegengekomen op fora. Bleek een goedkope samsung chip in te zitten. Maar daarnaast zijn er ook veel positieve reacties hoor.
Oké. En die plank daaronder (rood)? Plaatsing/grootte reflexport?Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:54:
[...]
Laat die plank maar weg. Je kunt een beetje stof aan de binnenkant doen dan maken die hoeken niet zoveel uit. Aan scheiden van de ruimtes heb je niet zoveel. Dat kost ook weer meer moeite en gewicht.
Ik wil het goed doen, want zonder kast klonk t nergens naar!
Verwijderd
Die rode plank is prima. Ik neem aan dat hij er zit voor de stabiliteit. Ik zou de reflex poort tussen de twee woofers plaatsen. Je kunt het buisje uit de originele speaker slopen. Dan heeft de lucht genoeg vrije ruimte om te stromen.
Dat hij zonder klankkast niet klinkt is normaal. Speakers hebben een apart soort resonantie. Niet vergelijkbaar met de staande golven die je bij de natuurkunde lessen leert. Immers, de klankkast is veel kleiner dan de golflengte van de bassen die resoneren. Het is hetzelfde principe als een akoestische gitaar, viool en cello.
In plaats van een staande golf heb je een resonerende luchtkolom. De lucht in je buisje is de massa en de lucht in de kast is de veer. Stel het voor alsof je een zuiger in je baspoort (cylinder) plaatst. Als je die naar binnen drukt kost het kracht ("veer" kracht). Daarom moet je kast ook goed afgesloten zijn, anders is die veerkracht er niet. Alleen in realiteit is de lucht in de kolom zelf de zuiger.
Als je de dimensies van je kast ongeveer gelijk houdt aan de dimensies van de originele box dan kun je met 1 enkele baspoort dezelfde resonantie frequentie hebben. Het feit dat er 2 speakers zijn doet er (bij benadering) niet heel veel toe. Dit komt ook omdat in bijna alle stereo muziek de bassen links en rechts toch bijna hetzelfde zijn.
Dat hij zonder klankkast niet klinkt is normaal. Speakers hebben een apart soort resonantie. Niet vergelijkbaar met de staande golven die je bij de natuurkunde lessen leert. Immers, de klankkast is veel kleiner dan de golflengte van de bassen die resoneren. Het is hetzelfde principe als een akoestische gitaar, viool en cello.
In plaats van een staande golf heb je een resonerende luchtkolom. De lucht in je buisje is de massa en de lucht in de kast is de veer. Stel het voor alsof je een zuiger in je baspoort (cylinder) plaatst. Als je die naar binnen drukt kost het kracht ("veer" kracht). Daarom moet je kast ook goed afgesloten zijn, anders is die veerkracht er niet. Alleen in realiteit is de lucht in de kolom zelf de zuiger.
Als je de dimensies van je kast ongeveer gelijk houdt aan de dimensies van de originele box dan kun je met 1 enkele baspoort dezelfde resonantie frequentie hebben. Het feit dat er 2 speakers zijn doet er (bij benadering) niet heel veel toe. Dit komt ook omdat in bijna alle stereo muziek de bassen links en rechts toch bijna hetzelfde zijn.
Verwijderd
Hmm, dat is inderdaad wel stom. Ik kan wel vragen via iemand op msn dan of hij directe import kan doen..Bruinbaard schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:57:
Je moet maar even googlen op die Lepai dingen, ik ben daar een aantal verontrustende dingen over tegengekomen op fora. Bleek een goedkope samsung chip in te zitten. Maar daarnaast zijn er ook veel positieve reacties hoor.
Wat een verhaal!Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:56:
Die rode plank is prima. Ik neem aan dat hij er zit voor de stabiliteit. Ik zou de reflex poort tussen de twee woofers plaatsen. Je kunt het buisje uit de originele speaker slopen. Dan heeft de lucht genoeg vrije ruimte om te stromen.
Mn huidige kast is gesloten, dus ik kan er geen buisje uit slopen. Zelfde volume haal ik denk ik niet, vandaar dat een reflexpoort handig zou zijn. De rode plank is eigenlijk primair voor het geluid, maar het komt de stevigheid ook ten goede. Ik zal kijken of i dan een poort kan maken tussen de woofers. Het viel me wel op dat die woofers nog vrij veel hoog doen, dus 1 poort komt het stereobeeld niet ten goede denk ik...
Ik ben ook van de partij als er een samenkoop actie komt voor t-class versterkertjes, ben dat marquant ding al zat! Dom van me dat ik die heb gekocht ipv meteen een goede te kopen, als ik hem hard ( op zn hardst) aanzet trekt hij binnen 5 uur denk ik mijn 7 ah accu leeg..Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:36:
als een samenkoop actie komt ben ik van de partij;)

Verwijderd
Welke prijs vinden jullie dan nog acceptabel? Want ik weet niet zeker of het de lepai wordt.
Jack?Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:58:
[...]
Hmm, dat is inderdaad wel stom. Ik kan wel vragen via iemand op msn dan of hij directe import kan doen..
OT: is het nog wel nodig een 12Ah accu te kopen als ik voor zo'n zuinig versterkertje ga
[ Voor 19% gewijzigd door J_V_D_L op 26-06-2009 16:10 ]
Hee weet iemand als ik bij die baco army het geld heb over gemaakt dat ik dan een bevestiging krijg als hun het hebben ? en dit is toch het rekening nummer : 2700151
Ik heb even een mail terug gehad van Arjan van Helder, hij bespreekt 2 types die hij kan aanbieden vanaf 10 stuks. de MKII en de MKIII die respectievelijk 16 en 25 euro per stuk zouden gaan kosten. Hij stuur me nog spec PDF's van beiden typen. In Arjan's eigen woorden:"de MKIII is echt een boel beter" ...
Op zich ben ik ook in de markt voor die lepai gevallen, alleen vind ik het erg jammer als we dan een paar flink slechtere zouden ontvangen.
Trouwens is het wellicht niet handig deze import in een apart topic te doen o.i.d. ik weet niet zeker of het zo wel helemaal op zijn plaats is.
Op zich ben ik ook in de markt voor die lepai gevallen, alleen vind ik het erg jammer als we dan een paar flink slechtere zouden ontvangen.
Trouwens is het wellicht niet handig deze import in een apart topic te doen o.i.d. ik weet niet zeker of het zo wel helemaal op zijn plaats is.
Dit zou op zich wel een fijnere weg zijn, mits dit dan een bepaalde garantie geeft.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 13:58:
[...]
Hmm, dat is inderdaad wel stom. Ik kan wel vragen via iemand op msn dan of hij directe import kan doen..
Uhm, als ik me dit zo indenk, dan houd je ze eigenlijk op dezelfde plek, aangezien de pluspool van mijn accu direct verbonden is met de pluspool van de versterker, of moet die verbinding dan weg? Dus de multimeter als geleider van accu naar versterker zeg maar?Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 12:54:
[...]
Gewoon multimeter op 10 ampere stand en aansluiten tussen de pluspool van de accu en de pluspool van de versterker. Vergeet het kabeltje niet op de 10A ingang te zetten.
Verwijderd
Wie had die oude actie geregeld dan met die t verstekers op samenkopen? Die zijn namelijk hetzelfde als die lepai dingen alleen dan 10 euro.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 15:22:
Welke prijs vinden jullie dan nog acceptabel? Want ik weet niet zeker of het de lepai wordt.
edit.
http://samenkopen.net/action_products/58300 die van 11 euro was echter de ta2024
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 26-06-2009 17:19 ]
Verwijderd
dat was Elmoow, hij gaat waarschijnlijk binnenkort een nieuwe actie beginnen.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:05:
[...]
Wie had die oude actie geregeld dan met die t verstekers op samenkopen? Die zijn namelijk hetzelfde als die lepai dingen alleen dan 10 euro.
edit.
http://samenkopen.net/action_products/58300 die van 11 euro was echter de ta2024
zie hier: http://samenkopen.net/topic/85286/651296
Leuk ideetje! Als je kijkt op www.dickbest.nl dan zie je dat de chip die gebruikt wordt €1,75 kost. Ledjes en andere onderdeeltjes kosten daar ook niet zo erg veel. Ik denk dus dat je voor een paar euro wel klaar bent. Je moet het dan natuurlijk nog wel zelf in elkaar solderen, maar dat moet te doen zijn.J_V_D_L schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:54:
Ik zoek zelf ook een mooie VU-meter. Analoog (wijzertje) vind ik ook erg gaaf. Maar 10 ledjes op een rij zijn ook tof: klik enig idee hoeveel dat gaat kosten?
Ik maak nooit circuit boards of wat dan ook, t ziet er best lastig uit eigenlijk...
Verwijderd
Dit is wel degelijk een probleem!Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 10:48:
[...]
ja dit is geen probleem,
Een adapter, of lader denk ik dat je bedoelt, levert geeeeeen 12Volt!!
Een Acculader voor een accu van 12Volt levert minimaal 13.7Volt. Misschien dat het werkt, maar niet lang. Niet proberen dus!
Je hebt ook omvormers van 230 naar 12. Misschien dat je die kunt gebruiken. Het mooiste is als je dan nog een oude stofzuiger hebt en die rol van het snoer eraan vastmaaktxD Hebben wij met ons kistje ook met vrij wat moeite gedaan, maar dan heb je ook wat: geen in de weg hangend snoer als je dr klaar mee bent en je kunt mziek luisteren!
Sommige lepai's zijn ook uitgerust met slechtere chips, ze worden echter geadverteerd als zijnde met Ta2020 welke een stuk beter moet zijn.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 17:05:
[...]
Wie had die oude actie geregeld dan met die t verstekers op samenkopen? Die zijn namelijk hetzelfde als die lepai dingen alleen dan 10 euro.
De Ta2020 moet nu in ieder geval te regelen zijn voor 25 euro. Bij afname van 10 stuks. De verzendkosten komen daar nog bij 15/10 1,50 per stuk.edit.
Opladen moet inderdaad met 13+V, afspelen niet. De versterker kan prima draaien op 12 volt, 11 lukt wss zelfs nog wel. De stroom is echt belangrijk, trekt het beestje 3Ampere dan is het niet verstandig met een 600mAh adapter te gaan voeden,Verwijderd schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 21:27:
[...]
Dit is wel degelijk een probleem!
Een adapter, of lader denk ik dat je bedoelt, levert geeeeeen 12Volt!!
Een Acculader voor een accu van 12Volt levert minimaal 13.7Volt. Misschien dat het werkt, maar niet lang. Niet proberen dus!
Dat is een adapter ook, lijkt me zo...Je hebt ook omvormers van 230 naar 12.
Dat is vrij stoerMisschien dat je die kunt gebruiken. Het mooiste is als je dan nog een oude stofzuiger hebt en die rol van het snoer eraan vastmaaktxD Hebben wij met ons kistje ook met vrij wat moeite gedaan, maar dan heb je ook wat: geen in de weg hangend snoer als je dr klaar mee bent en je kunt mziek luisteren!
[ Voor 23% gewijzigd door lredev op 27-06-2009 00:44 ]
Vraagje voor happer: kan ik voor €50 autospeakers kopen die beter klinken dan mijn huidige speakers (DM220)? Voor in mijn kratontwerp dan hè.
Een auto geeft tijdens het rijden volgens mij ook een redelijke hoge spanning af, in ieder geval geen 12V precies. Auto electronica is volgens mij ook ontworpen om maximaal 14 of 15V te kunnen verdragen.lredev schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 00:35:
Opladen moet inderdaad met 13+V, afspelen niet. De versterker kan prima draaien op 12 volt, 11 lukt wss zelfs nog wel.
Verwijderd
Een auto laadt een accu op dmv een dynamo. Die dynamo levert geen constante spanning.ThinkPadd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:21:
[...]
Een auto geeft tijdens het rijden volgens mij ook een redelijke hoge spanning af, in ieder geval geen 12V precies. Auto electronica is volgens mij ook ontworpen om maximaal 14 of 15V te kunnen verdragen.
De autoaccu, waarop alles is aangesloten, zoals lichtjes, radio enz, geeft wel een constante spanning van 12V.
Je kunt dus niet de acculader rechtstreeks op de versterker zetten. Je kunt het wel proberen en misschien dat het lukt, maar er zal gewoon veel te veel stroom gaan lopen op een begeven moment. Niet proberen dus.
Verwijderd
Ik denk het niet dat je autospeakers kan krijgen die beter klinken. B&W is een topmerk, alleen verkrijgbaar bij de betere audiospeciaalzaak. Wat je wel kan krijgen is iets wat veel harder klinkt. Dat is de afweging. De B&W's heb je al dus ik zou er gewoon iets van bouwen en later verder kijken of je er iets anders van wilt maken.J_V_D_L schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 19:16:
Vraagje voor happer: kan ik voor €50 autospeakers kopen die beter klinken dan mijn huidige speakers (DM220)? Voor in mijn kratontwerp dan hè.
Ja, een stroommeter (amperemeter) is een soort geleider. Als je hem direct op je accu aansluit dan is het een soort kortsluiting. Dat heb ik perongelijk al een keer gedaan: lang leven m'n 4 ampere zekering... Daarom sluit je hem alleen aan alsof het een "verbindingkabeltje" is. Hij tapt wel een heel klein beetje energie (spanning) af maar dat merk je normaal gesproken niet.lredev schreef op vrijdag 26 juni 2009 @ 16:55:
Uhm, als ik me dit zo indenk, dan houd je ze eigenlijk op dezelfde plek, aangezien de pluspool van mijn accu direct verbonden is met de pluspool van de versterker, of moet die verbinding dan weg? Dus de multimeter als geleider van accu naar versterker zeg maar?
Ik kan ze nu nl. verkopen voor €50... Dus ik zit een beetje in een dilemma... Maar ik hou ze denk ik dus gewoon, ze zien er namelijk ook veel toffer uit dan die lelijk glimmende autospeakers.Verwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 20:43:
[...]
Ik denk het niet dat je autospeakers kan krijgen die beter klinken. B&W is een topmerk, alleen verkrijgbaar bij de betere audiospeciaalzaak. Wat je wel kan krijgen is iets wat veel harder klinkt. Dat is de afweging. De B&W's heb je al dus ik zou er gewoon iets van bouwen en later verder kijken of je er iets anders van wilt maken.
En de spanning van je dynamo loopt ook niet naar je apparaten denk jijVerwijderd schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 20:26:
[...]
Een auto laadt een accu op dmv een dynamo. Die dynamo levert geen constante spanning.
De autoaccu, waarop alles is aangesloten, zoals lichtjes, radio enz, geeft wel een constante spanning van 12V.
Je kunt dus niet de acculader rechtstreeks op de versterker zetten. Je kunt het wel proberen en misschien dat het lukt, maar er zal gewoon veel te veel stroom gaan lopen op een begeven moment. Niet proberen dus.
En dat er een steeds grotere stroom gaat lopen klopt ook niet, waarom zou het 'zomaar' ineens hoger worden
[ Voor 5% gewijzigd door ThinkPad op 27-06-2009 22:48 ]
Verwijderd
Ja, en die versterkers kunnen dus prima op de dynamo/lader.
De ideale spanning voor de TA2020 is ook 13,5V en de max is 14,8V
De ideale spanning voor de TA2020 is ook 13,5V en de max is 14,8V
Verwijderd
Een voordeel van glimmende speakers is dat ze tegen water kunnenJ_V_D_L schreef op zaterdag 27 juni 2009 @ 21:27:
Ik kan ze nu nl. verkopen voor €50... Dus ik zit een beetje in een dilemma... Maar ik hou ze denk ik dus gewoon, ze zien er namelijk ook veel toffer uit dan die lelijk glimmende autospeakers.
Ik heb m'n DM110's vijf jaar geleden gekocht voor 60e per stuk. Maar er stonden er vier dus die heb ik toen gekocht voor 200e
Hee ik had een vraag kan ik zeg maar opladen als er nog een versterker aan mijn accu hangt en een neon ? hier heb ik een kleine tekening

Verwijderd
http://samenkopen.net/topic/85286/177672
Laten we hier even verder praten over de samenkoopactie..
Laten we hier even verder praten over de samenkoopactie..
Hallo,
ik ben op zoek naar een nieuwe set voor in mijn kratradiodevice, en mijn oog viel op deze: Ground Zero. De versterker die ik nu gebruik is crappy, en wordt veel te warm.
ik gebruik een 45 ampere/uur autoaccu (dus geen gelaccu of anders), en mijn huidige setup houdt het daar flink lang op vol. Zien jullie bezwaren tegen deze set?
ik ben op zoek naar een nieuwe set voor in mijn kratradiodevice, en mijn oog viel op deze: Ground Zero. De versterker die ik nu gebruik is crappy, en wordt veel te warm.
ik gebruik een 45 ampere/uur autoaccu (dus geen gelaccu of anders), en mijn huidige setup houdt het daar flink lang op vol. Zien jullie bezwaren tegen deze set?
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Je kunt gewoon opladen tijdens het gebruik, als je dat bedoeld. Ik laad zelf ook mijn accu wel eens op tijdens gebruik, of al het krat uitstaat, maar met de accupolen aangesloten.tumtum100 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:07:
Hee ik had een vraag kan ik zeg maar opladen als er nog een versterker aan mijn accu hangt en een neon ? hier heb ik een kleine tekening [afbeelding]
And I begged Angel of the Lord what are these tortured screams? And the angel said unto me; These are the cries of the carrots, the cries of the carrots! You see, Reverend Maynard, Tomorrow is harvest day and to them it is the holocaust
Ja dat kan, maar dan zou ik wel de neon + de versterker uit zetten als je gaat laden.tumtum100 schreef op zondag 28 juni 2009 @ 10:07:
Hee ik had een vraag kan ik zeg maar opladen als er nog een versterker aan mijn accu hangt en een neon ? hier heb ik een kleine tekening [afbeelding]
Je neon en versterker hebben samen wel meer dan 600mA nodig, en als je dus de radio en neon aan hebt tijdens het laden, wordt je accu niet vol (en loopt misschien zelfs langzaam leeg ondertussen)
Oooh oke dankje heel erg bedankt voor je andwoordThinkPadd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 12:15:
[...]
Ja dat kan, maar dan zou ik wel de neon + de versterker uit zetten als je gaat laden.
Je neon en versterker hebben samen wel meer dan 600mA nodig, en als je dus de radio en neon aan hebt tijdens het laden, wordt je accu niet vol (en loopt misschien zelfs langzaam leeg ondertussen)
Verwijderd
ik heb een adapter gevonden die je kunt verstellen hoeveel volt hij levert
. hij levert ook 500mA6VA. kan ik daar dan mijn marquant MCA-200 versterker op zetten als ik het voltage wat lager zet dat hij niet te veel levert dan 12v. groeten jens
Je versterker heeft sowieso 12V nodig, dus alle andere voltages heb je niet nodig.Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 13:54:
ik heb een adapter gevonden die je kunt verstellen hoeveel volt hij levert. hij levert ook 500mA6VA. kan ik daar dan mijn marquant MCA-200 versterker op zetten als ik het voltage wat lager zet dat hij niet te veel levert dan 12v. groeten jens
Maar met deze adapter gaat het niet lukken, want 500mA is te weinig. Je hebt toch wel minimaal 2A nodig denk ik.
Ben ik weer, ik zoek nog steeds een beetje advies over een compo-setje:
Ik heb momenteel deze speakers, van JVC:
6" x 9" 3-Way Speaker
240 W Max. Music Power
Hybrid Metallic Olefin Woofer
2 5/8" Poly-Ether Imide Midrange Cone
13/16" Poly-Ether Imide Tweeter
Strontium Magnet
Rolled Butyl Rubber Edge
Heat Resistant Voice Coil
Rear Mount Design
Frequency Response: 28 - 27,000 Hz
Impedance: 4 Ohms
Mounting Depth: 3 1/4"
En die wil ik gaan vervangen door dit:
Ground Zero - gztc16mkI
maximaal vermogen : 2 x 150 watt
continue vermogen : 2 x 100 watt rms
6 / 12 dB crossover with tweeter protection
19mm / 0.75" silk dome tweeter
Frequency range 60 Hz - 20 kHz
SPL 91dB
inclusief montage materiaal en grill
Prijs: € 89
De speakers die ik nu heb, hebben een iets groter bereik, maar weet iemand hier hoe het zit met de kwaliteit t.o.v. het ground-zero setje?
ik doe nu met een slechte versterker, die eigenlijk bedoeld is voor inbouw in een scooter. Destijds een leuk apparaat ivm de lage aanschafprijs, en haast om het bierkrat af te maken voor een scoutingkamp naar Tsjechië.
Mijn plan is om het ground-zero setje te kopen, en dan of mijn huidige jvc's te gebruiken, en de boxen die bij de set komen te verkopen, of andersom: de jvc's verkopen, en de boxen die bij de set horen te gebruiken.
Kan iemand me hiermee helpen? Welke boxen zijn, volgens jullie, het beste?
Ik heb momenteel deze speakers, van JVC:
6" x 9" 3-Way Speaker
240 W Max. Music Power
Hybrid Metallic Olefin Woofer
2 5/8" Poly-Ether Imide Midrange Cone
13/16" Poly-Ether Imide Tweeter
Strontium Magnet
Rolled Butyl Rubber Edge
Heat Resistant Voice Coil
Rear Mount Design
Frequency Response: 28 - 27,000 Hz
Impedance: 4 Ohms
Mounting Depth: 3 1/4"
En die wil ik gaan vervangen door dit:
Ground Zero - gztc16mkI
maximaal vermogen : 2 x 150 watt
continue vermogen : 2 x 100 watt rms
6 / 12 dB crossover with tweeter protection
19mm / 0.75" silk dome tweeter
Frequency range 60 Hz - 20 kHz
SPL 91dB
inclusief montage materiaal en grill
Prijs: € 89
De speakers die ik nu heb, hebben een iets groter bereik, maar weet iemand hier hoe het zit met de kwaliteit t.o.v. het ground-zero setje?
ik doe nu met een slechte versterker, die eigenlijk bedoeld is voor inbouw in een scooter. Destijds een leuk apparaat ivm de lage aanschafprijs, en haast om het bierkrat af te maken voor een scoutingkamp naar Tsjechië.
Mijn plan is om het ground-zero setje te kopen, en dan of mijn huidige jvc's te gebruiken, en de boxen die bij de set komen te verkopen, of andersom: de jvc's verkopen, en de boxen die bij de set horen te gebruiken.
Verwijderd
weet iemand dan hoeveel ampere een marquant MCA-200 nodig heeft. dus hoe sterk mijn adapter moet zijn. want een stuk terug staat dat hij tussen de 400en de 500 mA verbruikt klopt dat. groeten jens
Ik gok dat de jvc's beter zijn, al was het maar omdat van de GroundZero composet verder geen zinnige specs bekend zijn op die site die je linktPixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 16:13:
Die composet zit geen versterker bij. Alleen twee woofers, 2 hoogtoners en een scheidingsfilter, je hebt dan nog steeds een fatsoenlijke versterker nodig, aangezien je zegt dat je huidige ruk is. Dus investeer met ons in een TA2020ik doe nu met een slechte versterker, die eigenlijk bedoeld is voor inbouw in een scooter. Destijds een leuk apparaat ivm de lage aanschafprijs, en haast om het bierkrat af te maken voor een scoutingkamp naar Tsjechië.
Dat moet iemand met een MCA200 dan even voor je nameten. Mijn Harman Kardon CA60Q (4x15 W RMS, met 2 boxen aangesloten) doet ongeveer 0,5 bij half volume, voluit 1,7AVerwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 16:24:
weet iemand dan hoeveel ampere een marquant MCA-200 nodig heeft. dus hoe sterk mijn adapter moet zijn. want een stuk terug staat dat hij tussen de 400en de 500 mA verbruikt klopt dat. groeten jens
En dankzij harper weet ik inmiddels dat je dat zo:

doet.
Let op, de multimeter is dus de enige verbinding tussen de PLUS van de accu en de PLUS van de versterker. Anders brand je multimeter door, of de zekering die er inzit, verder geeft mijn multimeter aan dit maximaal 10 sec per 15 minuten te kunnen doen.
Wellicht wel handig om in dit topc wat gemeten verbruik terug te zien, is toch erg praktische kennis voor de kratradiobouwers!
[ Voor 35% gewijzigd door lredev op 28-06-2009 19:27 ]
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:04:
[...]
Ik gok dat de jvc's beter zijn, al was het maar omdat van de GroundZero composet verder geen zinnige specs bekend zijn op die site die je linkt
[...]
Die composet zit geen versterker bij. Alleen twee woofers, 2 hoogtoners en een scheidingsfilter, je hebt dan nog steeds een fatsoenlijke versterker nodig, aangezien je zegt dat je huidige ruk is. Dus investeer met ons in een TA2020

Ik wil wel meedoen aan die samenkoopactie, maar 2 dingen: Wat is het verschil tussen de TA2020 en de TA202 HIFI?
En tweede: ik heb 'm gegoogled, en ik kan alleen maar vinden dat hij een 10W uitgangsvermogen heeft, is dit niet wat weinig? Ik heb, zoals je waarschijnlijk al gemerkt heb, niet zo heel veel verstand van audio-gerelateerde zaken. Het Prutsen en aan elkaar knopen gaat me goed af, maar de speceficaties zeggen me niet zo heel veel, any help please?
(ter vergelijk: ik heb nu een "300 watt" scooterversterker, dus dus lang geen 300 watt 'muziekvermogen' levert naar mijn idee.)
Verwijderd
kun je dat met een stroommeter nameten? groeten jens
lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:13:
[...]
Dat moet iemand met een MCA200 dan even voor je nameten. Mijn Harman Kardon CA60Q (4x15 W RMS, met 2 boxen aangesloten) doet ongeveer 0,5 bij half volume, voluit 1,7A
jup.. met een multimeter kom je een heel eind.Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:21:
[...]
Verwijderd
op welke stand moet ik hem dan zetten en hoe moet ik meten. moet ik ieder uur het voltage meten?Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:26:
[...]
jup.. met een multimeter kom je een heel eind.
groeten jens
Zie mijn post hierboven uitgebreid met een schemaatje: lredev in "mooiste bierkrat radio [deel 3]"Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:21:
[...]
De HiFi ofwel MKIII heeft betere onderdelen en moet beter klinken, exacte spec verschillen volgen nog.Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:17:
[...]
En ik maar denken dat er een versterker bijzit...
Ik wil wel meedoen aan die samenkoopactie, maar 2 dingen: Wat is het verschil tussen de TA2020 en de TA202 HIFI?
Ik ook niet hoor, maar mijn kennis groeit me de dagt dat ik erover lees en er mee speelEn tweede: ik heb 'm gegoogled, en ik kan alleen maar vinden dat hij een 10W uitgangsvermogen heeft, is dit niet wat weinig? Ik heb, zoals je waarschijnlijk al gemerkt heb, niet zo heel veel verstand van audio-gerelateerde zaken. Het Prutsen en aan elkaar knopen gaat me goed af, maar de speceficaties zeggen me niet zo heel veel, any help please?
Die schreeuwerige termen heb je inderdaad niets aan. Wat je kan doen, is zoals in het schemaatje de opgenomen stroom ( A ) meten en dan dat vermenigvuldigen met 12 (de spanning) Meer dan de uitkomst van die som zal er niet naar je boxen worden gestuurd. Zelf veel minder aangezien dit soort versterkers erg inefficiënt zijn en makkelijk 40 tot 60% van de opgenomen energie omzetten in warmte in plaats van geluidsdruk.(ter vergelijk: ik heb nu een "300 watt" scooterversterker, dus dus lang geen 300 watt 'muziekvermogen' levert naar mijn idee.)
Pixeltje is het vermogen van zijn versterker meten*
(ja dat is een zinloze post, maar het is een edit van mijn reactie op jens-n, waarmee ik net te laat was)
(ja dat is een zinloze post, maar het is een edit van mijn reactie op jens-n, waarmee ik net te laat was)
[ Voor 188% gewijzigd door Pixeltje op 28-06-2009 19:45 . Reden: Lees ]
Zo dus:Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:32:
[...]
op welke stand moet ik hem dan zetten en hoe moet ik meten. moet ik ieder uur het voltage meten?![]()
groeten jens

De stand op de multimeter heet bij mij:"10A".
Verwijderd
ik heb het even op een computerventilator uitgetest. hij gaf 0.35 aan betekend dat hij 350mA vraagt?lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:37:
[...]
Zo dus:
[afbeelding]
De stand op de multimeter heet bij mij:"10A".
groeten jens
Jep.Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 19:43:
[...]
ik heb het even op een computerventilator uitgetest. hij gaf 0.35 aan betekend dat hij 350mA vraagt?
groeten jens
Goed, heb zojuist gemeten, uitkomst: 0.03A.
Dat vermenigvuldigen met 12 (voltage) levert 0.36 op... ik kan me moeilijk voorstellen dat die versterker maar 0.36 watt levert?
Crap, verkeerd gemeten, ik heb de kabel tussen accu en versterker laten zitten tijdens het meten, moet nog een keer dus;)
Dat vermenigvuldigen met 12 (voltage) levert 0.36 op... ik kan me moeilijk voorstellen dat die versterker maar 0.36 watt levert?
Crap, verkeerd gemeten, ik heb de kabel tussen accu en versterker laten zitten tijdens het meten, moet nog een keer dus;)
[ Voor 26% gewijzigd door Pixeltje op 28-06-2009 20:11 ]
je moet hem wel muziek laten draaien he 
Plaats anders even een foto / schema van wat je waarop aansloot...
[ Voor 46% gewijzigd door lredev op 28-06-2009 20:10 ]
dit is al beter hoop ik.. pluspool van accu getrokken, amperemeter op accu aangesloten en op plus-pool versterker. Muziek draaien op half volume (versterker en mp3 speler) resulteert op waardes tussen de 0.20 en 0.30A.lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:10:
je moet hem wel muziek laten draaien he
0.3*12= 3.6 Watt. Nog steeds belachelijk weinig dus.
Is het dan zo dat die TA 2020-HIFI daadwerkelijk per uitgang 10 watt levert?
Ik kwam m op Internet tegen na enig speuren, dit is 'm http://autos.tweedehands....0-watt-max-en-2-x-75.html
[ Voor 11% gewijzigd door Pixeltje op 28-06-2009 20:29 ]
Dan ben ik toch even benieuwd naar je vorige meetopstelling als je het verkeerd aansluit zou je of 0 moeten meten of nu een kapotte meter moeten hebben
Het grote voordeel van windows is dat je meer dos-boxen kan openen
is 0.03 niet vrijdicht bij 0? let wel dat 0.03 het hoogste is wat ik gemeten heb.. Overigens heb ik nu net met een andere multimeter gemeten, wellicht is m'n eerste nu inderdaad overleden. Ik hoop het niet, maargoed.dedoskabouter schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:32:
Dan ben ik toch even benieuwd naar je vorige meetopstelling als je het verkeerd aansluit zou je of 0 moeten meten of nu een kapotte meter moeten hebben
Dit is mijn versterker nu, afgezien van het 'mcfun' logo, daar staat bij mij heel groot (en in chroom) 300 Watt.
Ik begin me een beetje af te vragen of die winkels wel eerlijk zijn met hun vermeldingen. Ik geloof nooit dat deze 2 keer 35 watt rms uitgeeft. Mijn meting bevestigd mijn vermoeden?
Overigens heb ik nog een vraagje. Ik gebruik nu een digitaal voltmetertje, maar deze heeft geen backlight. Voor de pimp-shit-of-doom-status van mn kist zou ik het wel leuk vinden om er eentje hebben met een blacklight. Nu komt de website van Conrad hier vaak voorbij, maar hoe heten die dingen echt? heb weleens gehoord oer VU f VA meters, zijn dat voltmeters?
[ Voor 45% gewijzigd door Pixeltje op 28-06-2009 20:53 ]
Maximale stroomopname is natuurlijk ook met alle volumes zo hoog als mogelijk. Dus het kan nog iets meer zijn. Hier: http://www.hmk.nl/view_pr...ductID=1751011&groep=auto zie ik 2x30W rms wat al realistischer klinktPixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:24:
[...]
dit is al beter hoop ik.. pluspool van accu getrokken, amperemeter op accu aangesloten en op plus-pool versterker. Muziek draaien op half volume (versterker en mp3 speler) resulteert op waardes tussen de 0.20 en 0.30A.
0.3*12= 3.6 Watt. Nog steeds belachelijk weinig dus.
Is het dan zo dat die TA 2020-HIFI daadwerkelijk per uitgang 10 watt levert?
Ik kwam m op Internet tegen na enig speuren, dit is 'm http://autos.tweedehands....0-watt-max-en-2-x-75.html
Die TA2020 is inderdaad een stuk eerlijker. De opgegeven vermogens zijn voor zover ik weet de werkelijke vermogens.
Ik ook Pixeltje!dedoskabouter schreef op zondag 28 juni 2009 @ 20:32:
Hmm, ik zal even tekenen wat ik gedaan heb de eerste keer, en dat uploaden hier. Maar nu weet ik nog steeds niet of die TA 2020 Hi-FI een verbetering is voor mijn kistje. Het gaat niet om een wereldbedrag, dus dat is het probleem niet, maar ik zoek natuurlijk de versterker met de beste prestaties;)lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:07:
[...]
Maximale stroomopname is natuurlijk ook met alle volumes zo hoog als mogelijk. Dus het kan nog iets meer zijn. Hier: http://www.hmk.nl/view_pr...ductID=1751011&groep=auto zie ik 2x30W rms wat al realistischer klinkt
Die TA2020 is inderdaad een stuk eerlijker. De opgegeven vermogens zijn voor zover ik weet de werkelijke vermogens.
[...]
Ik ook Pixeltje!
dit issum dan:

Ik hoop stiekem dat de weerstand in de multimeter groot genoeg is om m'n kortsluitpogingen te overleven.
Edit:
I guess it is
[ Voor 17% gewijzigd door Pixeltje op 28-06-2009 21:22 ]
Verwijderd
@Pixeltje
Wat je net gemeten hebt klopt waarschijnlijk. 3.6 watt RMS is is alle opzichten best hard. Het is maar 10 decibel minder hard dan 36 watt en 20 dB zachter dan 360 watt. Jij gelooft nog in de mythe van de 100 watts autoversterkers bij de mediamarkt
.
De stroom is zo laag omdat de versterker zo vreselijk zuinig is. Een ouderwetse klasse AB autoversterker zou waarschijnlijk 1 ampere nodig gehad hebben voor hetzelfde volume. Dat is 12 watt waarvan maar 3 watt aan de speakers wordt gegeven. De overgebleven 9 watt verdwijnt als warmte.
Als je het volume van je input maximaal zet dan kom je waarschijnlijk uit op 1 a 2 ampere. Oftewel 12 a 24 watt. Probeer dat eens. Hoe dacht je eigenlijk dat mensen 20 uur konden draaien met een 7Ah accu? En toch 2x100 watt uit een marquantje halen?
En over die multimeter: ik heb mij multimeter (Aldi) al eens direct op een accu aangesloten. De draden werden gewoon voelbaar warm. De 10A stroommeter doet het nog prima.
Wat je net gemeten hebt klopt waarschijnlijk. 3.6 watt RMS is is alle opzichten best hard. Het is maar 10 decibel minder hard dan 36 watt en 20 dB zachter dan 360 watt. Jij gelooft nog in de mythe van de 100 watts autoversterkers bij de mediamarkt
De stroom is zo laag omdat de versterker zo vreselijk zuinig is. Een ouderwetse klasse AB autoversterker zou waarschijnlijk 1 ampere nodig gehad hebben voor hetzelfde volume. Dat is 12 watt waarvan maar 3 watt aan de speakers wordt gegeven. De overgebleven 9 watt verdwijnt als warmte.
Als je het volume van je input maximaal zet dan kom je waarschijnlijk uit op 1 a 2 ampere. Oftewel 12 a 24 watt. Probeer dat eens. Hoe dacht je eigenlijk dat mensen 20 uur konden draaien met een 7Ah accu? En toch 2x100 watt uit een marquantje halen?
En over die multimeter: ik heb mij multimeter (Aldi) al eens direct op een accu aangesloten. De draden werden gewoon voelbaar warm. De 10A stroommeter doet het nog prima.
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2009 22:02 ]
Ik denk het wel, sowieso is het een verbetering in kwaliteit, efficientie (88% eff) en gewicht. En als we zo jouw metingen mogen aannemen denk ik ook nog wel een stevige verbetering in geluidsdruk...Pixeltje schreef op zondag 28 juni 2009 @ 21:09:
[...]
Hmm, ik zal even tekenen wat ik gedaan heb de eerste keer, en dat uploaden hier. Maar nu weet ik nog steeds niet of die TA 2020 Hi-FI een verbetering is voor mijn kistje. Het gaat niet om een wereldbedrag, dus dat is het probleem niet, maar ik zoek natuurlijk de versterker met de beste prestaties;)
Je multimeter was niet kortgesloten maar fungeerde als 2de parallele verbinding naar je versterker, maar aangezien de stroom de weg van de minste weerstand kiest, loopt die door het draadje dat parallel aan je multiemetert lag, zodoende meette je een minieme stroom en is je multimetert nog heeldit issum dan: [afbeelding].
Ik hoop stiekem dat de weerstand in de multimeter groot genoeg is om m'n kortsluitpogingen te overleven.
Edit:
I guess it isHeb net nog een keer met de eerste multimeter gemeten, en kom ook uit op 0.3A.
Dat is fijn om te horen, dan heb ik het in ieder geval niet helemaal verziekt;) Ik ben inderdaad niet zo thuis in de verhoudingen van dB en Watt, ik wil me er zeker wel meer in verdiepen, maar je moet leren door fouten te maken, en van anderen toch?Verwijderd schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:01:
@Pixeltje
Wat je net gemeten hebt klopt waarschijnlijk. 3.6 watt RMS is is alle opzichten best hard. Het is maar 10 decibel minder hard dan 36 watt en 20 dB zachter dan 360 watt. Jij gelooft nog in de mythe van de 100 watts autoversterkers bij de mediamarkt.
[Knip]
Als die TA 2020 HI-FI versterker een verbetering is, dan ga ik er voor. Ik merk nu dat als ik echt op hogere volume wat bas tegen kom, dat de versterker daar ruis en herrie van maakt. De Speakers kunnen dit makkelijk aan, die hebben tijdelijk ook aan een home cinemaset gehangen, en daar uitstekend hun best gedaan, op veel hogere volumes dan in de kist.lredev schreef op zondag 28 juni 2009 @ 22:01:
[...]
Ik denk het wel, sowieso is het een verbetering in kwaliteit, efficientie (88% eff) en gewicht. En als we zo jouw metingen mogen aannemen denk ik ook nog wel een stevige verbetering in geluidsdruk...
[...]
Je multimeter was niet kortgesloten maar fungeerde als 2de parallele verbinding naar je versterker, maar aangezien de stroom de weg van de minste weerstand kiest, loopt die door het draadje dat parallel aan je multiemetert lag, zodoende meette je een minieme stroom en is je multimetert nog heel
In ieder geval beiden bedankt voor de input, en ik ga morgen een dagje wiki en google voor wat lessen 'geluid'
Verwijderd
Ga aub eerst even wat lessen over elektronica volgen. Gelukkig is men inmiddels al op de hoogte van P=U*I. Maar hoe komen mensen er bij om te zeggen dat multimeters kapot gaan als ze parallel aan de "+ pool" worden gehangen. Daar gaat echt iets mis. Als je niet zeker bent van je basis elektro kennis, zeg dan liever niks anders raakt iedereen in de war.
Even een mini-mini-minicursus spanning/stroom meten;
Spanning staat OVER twee punten/plekken. (Volt gelijk- of wisselspanning)
Stroom loopt DOOR een geleider/kabel. (Ampere gelijk- of wisselstroom)
De (accu)spanning meet je met je testpennen op de polen van je accu. De rest van je draden richting je versterker laat je daarbij gewoon zitten. De stand/modus die je bij accu's het beste kan gebruiken is de Volt dc stand met daarachter/voor de hoogte waarde. (100V DC, 50V DC, iets in die trend)
Stroomsterkte moet je, omdat deze door een geleider loopt, onderbreken om daarvan de waarde te meten. Je zet dus TUSSEN een onderbroken geleider je meter. Je meter fungeert dus als een stukje kabel waarvan de stroomsterkte wordt gemeten. Een van de testpennen moet je waarschijnlijk om prikken in een "Current measurement" plug op je multimeter. De schijf/draaiknop zet je vervolgens op Current dc of Ampere dc en wederom op de hoogste waarde. (vaak 10 ampere)
Klaar met het meten van de stroomsterkte? Vergeet dan niet je testpennen weer in de spanning aansluiting te prikken voordat je de spanning van bijvoorbeeld de accu gaat meten. Wanneer je dit niet doet zal de multimeter als een geleider ("stukje kabel") dienen en kortsluiting veroorzaken. Je accu en multimeter vinden (te) grote stromen vaak erg vervelend.
Tot zover de minicursus spanning/stroom meten.
Even een mini-mini-minicursus spanning/stroom meten;
De (accu)spanning meet je met je testpennen op de polen van je accu. De rest van je draden richting je versterker laat je daarbij gewoon zitten. De stand/modus die je bij accu's het beste kan gebruiken is de Volt dc stand met daarachter/voor de hoogte waarde. (100V DC, 50V DC, iets in die trend)
Stroomsterkte moet je, omdat deze door een geleider loopt, onderbreken om daarvan de waarde te meten. Je zet dus TUSSEN een onderbroken geleider je meter. Je meter fungeert dus als een stukje kabel waarvan de stroomsterkte wordt gemeten. Een van de testpennen moet je waarschijnlijk om prikken in een "Current measurement" plug op je multimeter. De schijf/draaiknop zet je vervolgens op Current dc of Ampere dc en wederom op de hoogste waarde. (vaak 10 ampere)
Klaar met het meten van de stroomsterkte? Vergeet dan niet je testpennen weer in de spanning aansluiting te prikken voordat je de spanning van bijvoorbeeld de accu gaat meten. Wanneer je dit niet doet zal de multimeter als een geleider ("stukje kabel") dienen en kortsluiting veroorzaken. Je accu en multimeter vinden (te) grote stromen vaak erg vervelend.
Tot zover de minicursus spanning/stroom meten.
Kwam net hier een tabelletje tegen met de voltages van een accu. Staat alleen niet bij voor wat voor type accu dit is (autoaccu of gelaccu bijvoorbeeld) en ik vroeg me af of dit hetzelfde is voor alle 12V accu's. Dacht eraan om deze anders even uit te printen en in me krat te plakken, handig als ik m'n gelaccu net heb afgelezen met een multimeter en wil weten hoe lang die nog kan draaien. Heb ik dan hier iets aan?
State of Charge | 12 Volt battery | Volts per Cell |
---|---|---|
100% | 12.7 | 2.12 |
90% | 12.5 | 2.08 |
80% | 12.42 | 2.07 |
70% | 12.32 | 2.05 |
60% | 12.20 | 2.03 |
50% | 12.06 | 2.01 |
40% | 11.9 | 1.98 |
30% | 11.75 | 1.96 |
20% | 11.58 | 1.93 |
[ 10% | 11.31 | 1.89 |
0 | 10.5 | 1.75 |
Het kan, maar er staat niet bij hoelang je kunt werken nog, met een accu met een bepaalde lading. Ik gebruik een voltmeter, die me vertelt hoeveel stroom er nog in mijn accu zit, deze is digitaal, en geeft het voltage met 2 decimalen achter de komma aan, is nauwkeurig en correct.tomwas54 schreef op maandag 29 juni 2009 @ 00:20:
Kwam net hier een tabelletje tegen met de voltages van een accu. Staat alleen niet bij voor wat voor type accu dit is (autoaccu of gelaccu bijvoorbeeld) en ik vroeg me af of dit hetzelfde is voor alle 12V accu's. Dacht eraan om deze anders even uit te printen en in me krat te plakken, handig als ik m'n gelaccu net heb afgelezen met een multimeter en wil weten hoe lang die nog kan draaien. Heb ik dan hier iets aan?
State of Charge 12 Volt battery Volts per Cell 100% 12.7 2.12 90% 12.5 2.08 80% 12.42 2.07 70% 12.32 2.05 60% 12.20 2.03 50% 12.06 2.01 40% 11.9 1.98 30% 11.75 1.96 20% 11.58 1.93 [
10%
11.31
1.89
0
10.5
1.75
Bedankt, Super®!Even een mini-mini-minicursus spanning/stroom meten;
[ Voor 3% gewijzigd door Pixeltje op 29-06-2009 08:18 ]
Ik meet het voltage dus ook met een voltmeter, alleen een voltage vertelt me ook niet hoe lang ik nog kan werken op de accu. Met zo'n tabel kan ik, als die van toepassing is op een gelaccu, tenminste nog ongeveer zien hoe vol/leeg die ongeveer is en wanneer ik hem uit moet zetten.Pixeltje schreef op maandag 29 juni 2009 @ 07:58:
[...]
Het kan, maar er staat niet bij hoelang je kunt werken nog, met een accu met een bepaalde lading. Ik gebruik een voltmeter, die me vertelt hoeveel stroom er nog in mijn accu zit, deze is digitaal, en geeft het voltage met 2 decimalen achter de komma aan, is nauwkeurig en correct.
[...]
Bedankt, Super®!
Oke, maar ehm, hoe zit het met de versterkertjes? Op samenkoop schiet het niet echt op... Voor een krat dus de MKII ? €15 p/s?
Dit topic is gesloten.
Let op:
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)
Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...
Voordat je over accu's/ amperes en ampere uur begint, kijk even hier: klik! :)
Enneh... geen vraag & aanbod alstublieftdankuwel...