Join het DPC Whatpulse team Intel/ATI.AMD Powered PC!
Misschien dat de download van de 8.7 beta puur de driver bevat en geen andere tools.Darkasantion schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 20:36:
Ik heb nu de 4870 werkend en draaiend, maar ik kan CCC niet openen, en dus niet mijn 2e scherm laten werken, of de Fan speeds aanpassen. Heb de ATI Catalyst 8.7 Beta XP 32 bits (8.520) van 25 Juni, kaart werkt wel en doet het goed, maar geen CCC. Iemand een idee?
Als je hier kijkt, zie je dat de download bij versie 8.6 van de display driver los 14.7mb is voor de XP Pro versie bijvoorbeeld, 35.9MB met CCC erbij en WDM drivers erbij. Zelfs 85.3mb als je de versie met Multimedia Software erbij hebt. Dus kijk even naar je download, zal wel de versie van zo'n 15mb zijn geweest. Als je dus de versie met alles erbij dat je wilt hebben installeert van 8.6, daarna 8.7 er overheen, dat zel wel moeten werken denk ik.
Edit:
Ik zie nu pas wat de Hotfix doet:
"This Hotfix improves overall performance and stability and includes the Display Driver and Catalyst Control Center."
Download hier.
[ Voor 20% gewijzigd door jjwa op 18-07-2008 20:56 ]

[ Voor 22% gewijzigd door Darkasantion op 18-07-2008 21:57 ]
Unleashing the power of graphics processors
En voor degenen die 'm graag willen hebben... de Unleash One Tera backgrounds:
[ Voor 63% gewijzigd door CJ op 18-07-2008 22:05 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
BronSources at TSMC told Hardspell that the next graphics processor (GPU) by ATI/AMD, the RV870 in the works have specifications such as:
* 40nm or 45nm fab process
* 140 sq. mm die size
* 192 ALUs, 960 stream processors
* 256-bit GDDR5 memory controller
It is believed that this GPU could perform 1.2 times better than RV770, purely based on the paper-specs.
Another interesting news is that R800, unlike its predecessors the R700 and R680, might not be a dual-GPU card but the world's first dual-core GPU.
Kan best kloppen, ze moeten natuurlijk een kleine die hebben als ze hun multi-gpu strategie willen uitvoeren. Misschien zien we dan wel 3 gpu's op de enthousiast kaarten
[ Voor 3% gewijzigd door FortyOne op 19-07-2008 09:49 ]
Mijn Asus 4870 is gisteren binnengekomen en ik draai Windows Vista Ultimate (64 bits). Tot nog toe ben ik de problemen die jij beschrijft niet tegengekomen (8.6 driver, zonder de hotfix), sowieso nog geen crashes gehad, niet tijdens booten en verder ook nog niet. Heb weliswaar nog niet heel veel gedaan, zojuist een beetje 3dmark gedraait, nog geen filmpjes bekeken. Overigens ook Linux geinstalleerd en daarin de kaart ook netjes aan de praat gekregen met de fglrx closed source drivers van Ati (met 12500 fps voor glxgears). In eerste instantie vond ik de fan van de kaart nogal veel lawaai maken, maar toen heb ik mijn kast nog eens open gehad, een beetje kabeltjes zitten verschuiven, een extra casefan erin en daarna eigenlijk geen last meer gehad. Volgens GPU-Z blijft de gpu continu 79 of 80 graden, ook tijdens 3dmark06 heb ik de temperaturen niet omhoog zien gaan (ook de fan niet horen opspinnen trouwens).Harold_S schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:42:
Heb nu een weekje of 2 de 4870 met een Gigbayte EP45-DS4. Werkt echt "geweldig" als het goed gaat.... Score in 3dMark06 van 13600 zonder enige tweaks van OC.
Echter heb ik de pc geinstalleerd met Vista Ultimate en dat wil toch niet altijd goed werken.
Pc gaat regelmatig in eror met de melding van ATIKMDAG.sys
Hopeloos. Alle soorten drivers al geinstalleerd ATI8.5 - 8.6 - 8.7beta.
Vista al diverse malen opnieuw geinstalleerd, maar niets wil helpen.
Op google gezocht en veel topics erover gevonden. Echter nergens het bevrijdende antwoord van wat nou de daadwerkelijke oplossing is. ATI geeft Microsoft zelfs de schuld.
Probleem doet zich zover ik nu kan zien altijd voor in de eerste 10 minuten. Meestal bij het booten, maar ook met het opstarten van een programma of zelfs met het bekijken van een YouTube filmpje.
Wanneer de pc al even draait dan blijft het ook goed gaan. Een reboot na zo'n lange tijd geeft weer vrolijk problemen. Dus nu is het regelmatig de pc een aantal keren opstarten voordat het systeem stabiel is.
Ik vraag me nou af op de Vista Home Premium X64 nou ook zoveel problemen geeft. Of dat iemand ook Vista Ultimate met een 4870 heeft getest en dezelfde problemen heeft?
Installatie van XP met SP3 is nou ook zo jammer met een DirectX10 kaart.
The Flying Dutchman
Verwijderd
Wat moet ik me daar dan fysiek bij voorstellen? 2 dyce in 1 package? Zoals bv in dit cpu-voorbeeld:Another interesting news is that R800, unlike its predecessors the R700 and R680, might not be a dual-GPU card but the world's first dual-core GPU.

Dit zullen wel de kaarten zijn die het tegen Larrabee moeten opnemen. Dus ik verwacht er wel iets meer van dan 960 shaders. Vooral omdat het weer een "Next Gen" kaart is. We krijgen als het goed is nog een speedbump van de RV770.FortyOne schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 09:41:
RV870 slechts 960 SP's?
[...]
Bron
Kan best kloppen, ze moeten natuurlijk een kleine die hebben als ze hun multi-gpu strategie willen uitvoeren. Misschien zien we dan wel 3 gpu's op de enthousiast kaarten
Dat is een Dual CPU. Twee single cores aan elkaar geplakt. De K8 was de eerste echte Dual core. Een kern met 2 CPU cores er in.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:28:
[...]
Wat moet ik me daar dan fysiek bij voorstellen? 2 dyce in 1 package? Zoals bv in dit cpu-voorbeeld:
[afbeelding]
[ Voor 25% gewijzigd door Astennu op 19-07-2008 10:48 ]
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Yep, volgens mij bedoelen ze dat.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:28:
[...]
Wat moet ik me daar dan fysiek bij voorstellen? 2 dyce in 1 package? Zoals bv in dit cpu-voorbeeld:
[afbeelding]
[ Voor 81% gewijzigd door MrJ op 19-07-2008 10:48 ]
Godfather Bodybuilding topic reeks
Dus mensen... lees voortaan eerst de FAQ om te zien of je vraag daar niet in staat.
![]() | |
WORK IN PROGRESS Last Update: 19 Juli 2008 CrossFire (X)
| |
![]() | |
Q: Werkt een HD38x0 kaart in CrossFire met een HD48x0 kaart? A: Nee! Q: Welke kaarten kan ik met elkaar CrossFiren? A: Zie onderstaande figuur: ![]() Je kan dus geen HD3870 met een HD4870 in CrossFireX zetten! | |
De rest staat in de second post.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Ik hoor het tijdens een potje CoD4 wel, dan gaat hij heel even wat opspinnen. Dat is echter zo miniem dat het niet stoort. Heb verder die temp edit uit de TS er nog niet opgezet, ga ik straks wel even doen.The Flying Dutchman schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:17:
[...]
ook tijdens 3dmark06 heb ik de temperaturen niet omhoog zien gaan (ook de fan niet horen opspinnen trouwens).
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Verwijderd
Mooie Update
Alleen klein foutjeCJ schreef op maandag 14 juli 2008 @ 19:36:
Door de fanspeed op 35% te zetten kan je de temperatuur al snel richting de 45-50% brengen.
Heb overigens de Ruby Intimidation wallpaper aangepast voor 16:10
Als je interrese hebt kun je hem hier downloaden

http://www.2shared.com/fi...imidation_Widescreen.html
Zit toch geen copyright op ?
[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 11:36 ]
Nice CJ voeg meteen maar een stukje toe over dat PCI-E 1.0 vs 2.0. En draait me kaart dan wel optimaal of gaat het wel werken. Of deze voeding krachtig genoeg. Dan ruimen we die vragen ook meteen uit de weg.CJ schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:52:
Ik heb de FAQ een kleine facelift gegeven. Ik zal deze om de zoveel tijd updaten aan de hand van de meest voorkomende vragen hier. Dit topic begint echt veel te vol te raken met basic questions die gemakkelijk aan de hand van de search of www.google.nl opgelost kunnen worden. Beetje jammer, aangezien de topicregels duidelijk vermelden dat dit geen problementopic of basic questions topic is, maar een nieuwstopic.
Dus mensen... lees voortaan eerst de FAQ om te zien of je vraag daar niet in staat.Hier een voorproefje van de FAQ:
WORK IN PROGRESS
Last Update: 19 Juli 2008
CrossFire (X)
- Werkt een HD38x0 kaart in CrossFire met een HD48x0 kaart?
- Welke kaarten kan ik met elkaar CrossFiren?
[afbeelding]
Q: Werkt een HD38x0 kaart in CrossFire met een HD48x0 kaart?
A: Nee!
Q: Welke kaarten kan ik met elkaar CrossFiren?
A: Zie onderstaande figuur:
[afbeelding]
Je kan dus geen HD3870 met een HD4870 in CrossFireX zetten!
De rest staat in de second post.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Voor in de faq: verschil tussen 6 pins en 8 pins.
De 8 pins is gespecificeerd voor een hoger vermogen: 75 vs 150. ATI detecteert of het een 8 pins connector is om "overdrive" wel/niet te activeren. Dit omdat bij overklokken meer vermogen nodig is. Als je voeding zwaar genoeg is kan je gewoon een 6 pins connector aansluiten en de twee lege pennen onderling verbinden, bijvoorbeeld met een creatief verwrongen paperclip. Dan ziet de kaart het als een 8 pins adapter.
<aanvulling>
De extra twee pennen van een 8-pins aansluiting zijn volgens de specificatie aarde, en dus geen directe voedingslijn.
[ Voor 16% gewijzigd door Milmoor op 19-07-2008 13:20 ]
Verwijderd
Larrabee is normaal gezien pas voor zomer 2009, tegen dan heeft ATI al een nieuwe generatie... (RV970?)Astennu schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:47:
Dit zullen wel de kaarten zijn die het tegen Larrabee moeten opnemen. Dus ik verwacht er wel iets meer van dan 960 shaders. Vooral omdat het weer een "Next Gen" kaart is. We krijgen als het goed is nog een speedbump van de RV770.
Normaal brengen ATi en Nv elk jaar een nieuwe generatie uit en elk half jaar een speed bump. Dus R800 zou over iets minder dan een jaar hier moeten zijn. Eerst nog een speedbump net als de HD3870 een hele kleine bump was tov de R600.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 12:49:
[...]
Larrabee is normaal gezien pas voor zomer 2009, tegen dan heeft ATI al een nieuwe generatie... (RV970?)
Net even de Fanmod gedaan ; met t aanpassen in de ccc ..
Ik weet niet precies op hoeveel de fan precies stond standaard maar hij was 63 graden idle ..
toen even gemod naar 65% ( veel lawaai haha
Nu loopt die op 40 % lichtelijk hoorbaar op 35 graden mooie temp
wanneer komt trouwens nou eens die 8.7 final uit dan
Verwijderd
Foto's zijn klikbaar
Bron: http://www.pcghx.com/aid,...HD_4870_OC_with_1_GiByte/Jul 18, 2008 16:13 - Since AMD's Radeon HD 4800 series can only be called extremely successful, Powercolor is the first producer to take advantage of the situation and releases a overclocked HD 4870 with one Gigabyte video memory and an own cooling system.
Powercolor gave the first pictures of the card to PCGH exclusively.
In our reviews the Radeon HD 4870 was able to do very well and beat the more expensive Geforce GTX 260 several times. Fans of the Radeon series have to be patient for some time though, before the first AMD partner was able to deliver the first custom design HD 4870.
In addition to a full Gigabyte GDDR5 memory, the Powercolor HD 4870 PCS OC has an individual cooling system based on the Zerotherm model. This, according to the producer, works up to 20° Celsius better than AMD's default system - regardless of the increased GPU clock speeds (800 MHz) that is.
Additional information can be found at Powercolor. Until now there is no officially confirmed information about price, release date or final clock speeds.
(Carsten Spille)
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 18:34 ]
Even onder Vista geprobeerd, en daar PRECIES hetzelfde euvel. Is dit een driverprobleem? Aangezien de 48** serie niet eens op de Ati site staat vermeld als je de Catalyst drivers wil downloaden, kan ik me voorstellen dat de boel nog een beetje buggy is.
een ander punt is mijn M: een Asrock 775 Dual VSTA met een PCIe adapter die stiekem maar 8x is ipv 16. Zou dat het probleem zijn? Toch wel raar als alle games als brandweer gaan.
Graag jullie input
Maar voor dergelijke vragen is dit topic niet
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Hoezo staat de 4800 Serie niet eens op de ATI site vermeldt als je de Catalyst Drivers wil downloaden? De 4800 Serie is het eerste wat ik zie als ik drivers wil downloaden van de officiele AMD driversite:FirstStop schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 18:39:
Heb mn MSI 4850 binnen, geinstalleerd met de 8.6 en de hotfix drivers onder XP. games doen t super, maar toen ontdekte ik bij het afspelen van Matroska HD materiaal dat mijn kaart de boel laat hangen na een minuut of 3. Constant.
Even onder Vista geprobeerd, en daar PRECIES hetzelfde euvel. Is dit een driverprobleem? Aangezien de 48** serie niet eens op de Ati site staat vermeld als je de Catalyst drivers wil downloaden, kan ik me voorstellen dat de boel nog een beetje buggy is.

http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx
8x zou niet de oorzaak van het probleem moeten zijn. Waarschijnlijk is je codec brak/gaar/verouderd? Volgens Google en de Tweakers Search zou je het eens met VLC player moeten proberen en de CoreAVC codec moeten gebruiken.een ander punt is mijn M: een Asrock 775 Dual VSTA met een PCIe adapter die stiekem maar 8x is ipv 16. Zou dat het probleem zijn? Toch wel raar als alle games als brandweer gaan.
Graag jullie input
http://ati.amd.com/support/driver.html
|2600k|Asus 290|

En die linkt weer naar http://game.amd.com zodat je daar weer uitkomt bij http://game.amd.com/us-en/drivers_catalyst.aspx
Maar als men de FAQ gelezen had en dit topic gevolgd had, dan was al lang duidelijk waar je de drivers voor de HD4800 Serie moest downloaden.
Officiele drivers dus gewoon altijd vanaf de GAME site downloaden, tenzij je echt specifieke andere drivers nodig hebt.
En de 48xx serie staan er gewoon nog niet bij, wellicht staan ze er tussen zodra cat.8.7 uitgebracht is.
Maar uiteindelijk kom je toch weer uit bij de GAME site.
|2600k|Asus 290|
Hier blijkt wel uit dat de core clock toch wel een stuk meer verschil maakt dan het geheugen. Wat dat betreft hoop ik dat snel een nieuw rivatuner/Ati tray tools uitkomt waarmee ik voorbij de 790 MHz kom met mn HD4870 (vandaag binnen gekregen en loopt als een trein op de overdrive max van 790/4400). Bios flashen ga ik niet aan beginnen.Bullus schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:54:
Performance rating GDDR5 tov GDDR3
http://www.computerbase.d...schnitt_performancerating
Ik merk ook dat mn geheugen overclock nauwelijks effect heeft in Crysis terwijl de core overclock wel een paar frames scheelt.
Daarin haal ik nu 32 fps in de GPU-bench op 1680X1050-very high (DX9 hack). Speelbaar maar een 850 Mhz core ofzo zou wel prettig zijn.
anathema
-- All science is either physics or stamp collecting
Verwijderd
http://www.crunchgear.com...t-against-nvidia-and-amd/
Wel lullig dat er AMD staat, Ati was toen nog niet eens over genomen.
Mja vind je het raar. GDDR5 zal wel iets hogere timings hebben. Die worden gecompenseerd door de clockspeed. Dit had je ook met de HD3870.leonpwner1 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:08:
HD4870 op gelijke snelheid als HD4850 is zelfs een stuk trager...
Het was leuker geweest als ze ook een HD4850 op 750-1100 mee genomen hadden in de test. Of in ieder geval 750 Core. Hoe sneller die core wordt. Hoe groter de bottelnek van het geheugen.
Jasper91 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:09:
.....
(Omega drivers zouden nog 2x beter zijn maar dat kan nog wel even duren denk ik)
De maker van Omega drivers heeft het laatste halfjaar op privé gebied wat drukker gehad. Eind juni heeft hij reeds aangegeven dat hij weer zou gaan werken aan de drivers. Ik verwacht dus binnen niet al te lange tijd weer een driver release.
AMD CPU FX-8350@4,4GHz | Scythe Fuma | Scythe Kaze Master II | Asus M5A97 Rev.2 | Sapphire RX 480 Nitro OC+ | 16GB Geil Black Dragon DDR1600 | 480 Sandisk Ultra II SSD | Corsair GamingSeries 800Watt | Creative Tactic 3D Alpha | Corsair Gaming M65
Heb je de "PCIE Downstream Pipeline" wel disabled in het BIOS?FirstStop schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 18:39:
Heb mn MSI 4850 binnen, geinstalleerd met de 8.6 en de hotfix drivers onder XP. games doen t super, maar toen ontdekte ik bij het afspelen van Matroska HD materiaal dat mijn kaart de boel laat hangen na een minuut of 3. Constant.
KNIP
een ander punt is mijn M: een Asrock 775 Dual VSTA met een PCIe adapter die stiekem maar 8x is ipv 16. Zou dat het probleem zijn? Toch wel raar als alle games als brandweer gaan.
Graag jullie input
Overigens is de PCIe slot 4x ipv 8x op dit bord.
Te kort door de bocht conclusie.anathema schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:04:
[...]
Hier blijkt wel uit dat de core clock toch wel een stuk meer verschil maakt dan het geheugen.
Er komt meer bij kijken... zoals wat Astennu al aanhaalt o.a. latencies/timings van het geheugen, memory controller van de HD4870 die bv afgesteld is op de combo 750/1800 (3600) en niet op 625/1800 (3600) of 625/933 (1866).... Vooral dat laatste zal voor hele vreemde resultaten gaan zorgen, want Computerbase doet nu voorkomen alsof het gelijk geklokt is, wat natuurlijk niet zo is. Door het GDDR3 geheugen op 933Mhz te laten draaien ipv 1800Mhz... draait het geheugen dus eigenlijk op 467Mhz GDDR5... vind je het gek dat de HD4870 dan raar presteert.... die arme memory controller weet niet wat 'm overkomt.
Daarnaast maakt GDDR5 bepaalde dingen mogelijk in de R700, wat GDDR3 niet mogelijk maakt (bepaalde data overdracht). Dat laatste zie je natuurlijk niet in deze test.
Vreemd genoeg laat trouwens de uitgebreide Digit Life/iXBT test anders zien: http://www.ixbt.com/video3/rv770-2-part3-d.shtml#p18leonpwner1 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:08:
HD4870 op gelijke snelheid als HD4850 is zelfs een stuk trager...
En deze had ik overigens ook al eens gelinkt. Een zelfde soort test: http://www.hardware.fr/ar...-hd-4800-gddr5-utile.html
Het grappige is dat die e-mail van NV afkomstig is uit 2002. ATI begon toen in de nazomer aan de opmars met de Radeon 9700 Pro. NV zag de bui waarschijnlijk al hangen. Nu Dave Orton en vele anderen al bij ATI weg zijn, zijn volgens mij de verantwoordelijken bij ATI al vertrokken (mocht ATI toendertijd hebben toegehapt op het voorstel van NV).Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:49:
Waarschijnlijk toch onderlinge prijsafspraken tussen Nvidia en Ati.
http://www.crunchgear.com...t-against-nvidia-and-amd/
Wel lullig dat er AMD staat, Ati was toen nog niet eens over genomen.
[ Voor 3% gewijzigd door CJ op 20-07-2008 02:36 ]
Zo'n check levert natuurlijk wel een behoorlijke overhead op omdat data opnieuw gestuurd/opgevraagd dient te worden en de check moet natuurlijk ook nog eens uitgevoerd worden door de MCH en dat zorgt ook weer voor extra latency. En dan heeft GDDR5 sowieso al hogere latencies dan GDDR3.
Ik heb dit gecheckt en mijn theorie lijkt te kloppen. Op 1 van mijn HD4870 kaarten kan ik het geheugen tot DDR2470 (DDR4940) overklokken zonder ooit een artifact te zien. Echter is het zo dat in welk scenerio dan ook benchmarks-scores gelijk blijven of ietsje dalen boven de +-DDR2200, terwijl de core werkend op 875MHz in sommige gevallen die extra bandwidth toch echt wel zou moeten lusten. Het punt dat ik probeer te maken is dat er een heel groot verschil is in kloksnelheid tussen 'functionerend' en 'functionerend zoals het bedoeld is' (1100<->1235), maar functioneren doet het dus tot ongeveer DDR2500. GDDR5 is nooit bedoeld geweest om per externe kloktik (per Hz van die DDR3600) ook maar in de buurt te komen van de prestaties van GDDR3.
Verwijderd
Eerst met de drivers, want zodra de drivers geinstalleerd waren kreeg ik geen beeld meer (de kaart herkende blijkbaar mijn monitor niet goed) dus via een andere monitor de juiste beeld instellingen ingesteld.
Dat werkt gelukkig maar nu maakt de kaart opeens een hoog frequent geluid onder load. En hoe hoger de fps, hoe hoger het geluid, en het komt echt van de kaart zelf. Weet iemand misschien wat hier aan de hand is?
[ Voor 33% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 15:13 ]
En dan wordt ie maar 90 graden, dat is ook absoluut niet erg. Ik heb mijn HD4850 ook stabiel overgeklokt van 625/993 naar 690/1108 MHz core/ram terwijl ik gewoon de standaard singleslot koeler gebruik. Onder load wordt ie dan wel 101 graden C maar ik krijg geen artifacts.. En om voor die paar extra fps zoveel werk aan te halen en het risico lopen je kaart stuk te maken...
Goud is geen geld
Beetje offtopic maar...Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 12:11:
maakt de kaart opeens een hoog frequent geluid onder load. En hoe hoger de fps, hoe hoger het geluid, en het komt echt van de kaart zelf. Weet iemand misschien wat hier aan de hand is?
Dat geluid heb ik dus ook. Ik was op zoek naar waar dat geluid nou vandaan kwam, en zie nu jouw post. Dus toch de videokaart. Ik heb trouwens een MSI 4870 Stock.
Windows Vista Home Premium trouwens, met de Cat 8.7 hotfix.
Ik zet 'm straks wel wat lager, heb het nu op 40% (temps schieten niet hoger dan 55 graden, CoD4 met alles open) staan maar dat is toch best een aardig gezoem itt de standaard. Eens kijken wat 30-35% brengt.
[ Voor 7% gewijzigd door Vrijdag op 20-07-2008 14:04 ]
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 20-07-2008 14:22 ]
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Eh, dat speelt helemaal geen rol, het is de uiteindelijke bandbreedte die telt. Met beide (HD4850 en 4870) op 993MHz heb je dezelfde bandbreedte. DDR2-800 werkt intern ook trager dan DDR1-400, maar levert dubbel zoveel bandbreedte.Door het GDDR3 geheugen op 933Mhz te laten draaien ipv 1800Mhz... draait het geheugen dus eigenlijk op 467Mhz GDDR5... vind je het gek dat de HD4870 dan raar presteert.... die arme memory controller weet niet wat 'm overkomt
Je weet dat bv GDDR4 geheugen op minimaal 1.2Ghz moet draaien om dezelfde effectieve bandbreedte op te leveren als 900Mhz GDDR3, ondanks dat 900Mhz GDDR zo'n 57,6GB/s geeft en 1.2Ghz GDDR4 zo'n 76,8GB/s?Hacku schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:48:
[...]
Eh, dat speelt helemaal geen rol, het is de uiteindelijke bandbreedte die telt. Met beide (HD4850 en 4870) op 993MHz heb je dezelfde bandbreedte. DDR2-800 werkt intern ook trager dan DDR1-400, maar levert dubbel zoveel bandbreedte.
Dat is nou juist wat we hier proberen duidelijk te maken. Je kan het niet zo maar vergelijken. Het is niet zo simpel. Het speelt dus wel een rol.
[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 20-07-2008 16:58 ]
Dat komt niet door het geheugen zelf, maar door de implementatie in de GPU memory controller.Je weet dat bv GDDR4 geheugen op minimaal 1.2Ghz moet draaien om dezelfde effectieve bandbreedte op te leveren als 900Mhz GDDR3, ondanks dat 900Mhz GDDR zo'n 57,6GB/s geeft en 1.2Ghz GDDR4 zo'n 76,8GB/s?
Ik heb een Gigabyte EP45-DS5 met een Saphire 4850 ook met Vista Ultimate x64, heb precies hetzelfde probleem. Met de bijgeleverde driver kom ik vaak wel in windows en werkt alles ok, maar soms loopt hij vast tijdens het opstarten van windows.Harold_S schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:42:
Heb nu een weekje of 2 de 4870 met een Gigbayte EP45-DS4. Werkt echt "geweldig" als het goed gaat.... Score in 3dMark06 van 13600 zonder enige tweaks van OC.
Echter heb ik de pc geinstalleerd met Vista Ultimate en dat wil toch niet altijd goed werken.
Pc gaat regelmatig in eror met de melding van ATIKMDAG.sys
Hopeloos. Alle soorten drivers al geinstalleerd ATI8.5 - 8.6 - 8.7beta.
Vista al diverse malen opnieuw geinstalleerd, maar niets wil helpen.
Op google gezocht en veel topics erover gevonden. Echter nergens het bevrijdende antwoord van wat nou de daadwerkelijke oplossing is. ATI geeft Microsoft zelfs de schuld.
Probleem doet zich zover ik nu kan zien altijd voor in de eerste 10 minuten. Meestal bij het booten, maar ook met het opstarten van een programma of zelfs met het bekijken van een YouTube filmpje.
Wanneer de pc al even draait dan blijft het ook goed gaan. Een reboot na zo'n lange tijd geeft weer vrolijk problemen. Dus nu is het regelmatig de pc een aantal keren opstarten voordat het systeem stabiel is.
Ik vraag me nou af op de Vista Home Premium X64 nou ook zoveel problemen geeft. Of dat iemand ook Vista Ultimate met een 4870 heeft getest en dezelfde problemen heeft?
Installatie van XP met SP3 is nou ook zo jammer met een DirectX10 kaart.
De andere drivers 8.7 en de hotfix leveren allemaal een blauw scherm tijdens het booten, hoop dat dit snel gefixt gaat worden want het is echt om gek van te worden.
En het is duidelijk de driver van Ati, want zonder driver werkt alles stabiel.
Het is het de implementatie van de geheugencontroller, die zal maar naar behoren werken binnen bepaalde clockranges
Ik heb dit ook welles gehad, toen ik netframework opnieuw erop had gezet was het weg.waslijn schreef op zondag 20 juli 2008 @ 17:56:
[...]
Ik heb een Gigabyte EP45-DS5 met een Saphire 4850 ook met Vista Ultimate x64, heb precies hetzelfde probleem. Met de bijgeleverde driver kom ik vaak wel in windows en werkt alles ok, maar soms loopt hij vast tijdens het opstarten van windows.
De andere drivers 8.7 en de hotfix leveren allemaal een blauw scherm tijdens het booten, hoop dat dit snel gefixt gaat worden want het is echt om gek van te worden.
Nukezone FTW
Ben blij dat ik niet de enige ben met het probleem.waslijn schreef op zondag 20 juli 2008 @ 17:56:
[...]
Ik heb een Gigabyte EP45-DS5 met een Saphire 4850 ook met Vista Ultimate x64, heb precies hetzelfde probleem. Met de bijgeleverde driver kom ik vaak wel in windows en werkt alles ok, maar soms loopt hij vast tijdens het opstarten van windows.
Wanneer ik een bluescreen krijg dan is het altijd de ATIKMDAG.SYS wat vermeld staat. Maar meestal is het gewoon een vastloper zonder enige melding.
Heb alle drivers al geprobeerd, geen succes.
Heb van de week er een melding van aan laten maken op de supportdesk in Italie bij ATI. Morgen hoor ik er hoop ik meer van. Probleem doet zich al veel langer voor met dezelfde meldingen. Vanaf driver 7.6 is het al een bekend probleem.
Ik ga het meteen proberen. Net weer een crash gehad. Gewoon met internetplezier. Dus niet eens in grafisch geweldEdwardvGelder schreef op zondag 20 juli 2008 @ 21:25:
Probeer is wat powrskin zegt kijken of dat werkt.
Verwijderd
T is inderdaad schijnbaar een bekend probleem; Een simpele search van google op "ATIKMDAG.SYS crashes" geeft ontstellend veel overeenkomstige resultaten. Vreemd dat er nog geen fix is voor iets wat dus gewoon best regelmatig voorkomtHarold_S schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:49:
[...]
Ben blij dat ik niet de enige ben met het probleem.
Wanneer ik een bluescreen krijg dan is het altijd de ATIKMDAG.SYS wat vermeld staat. Maar meestal is het gewoon een vastloper zonder enige melding.
Heb alle drivers al geprobeerd, geen succes.
Heb van de week er een melding van aan laten maken op de supportdesk in Italie bij ATI. Morgen hoor ik er hoop ik meer van. Probleem doet zich al veel langer voor met dezelfde meldingen. Vanaf driver 7.6 is het al een bekend probleem.
Probeer anders even ontopic te posten of al dat probleem geblaat in een ander topic te besprekenEdwardvGelder schreef op zondag 20 juli 2008 @ 21:25:
Probeer is wat powrskin zegt kijken of dat werkt.

Facts and perspective don't care about emotion. This was offensive? Hold my beer. When you tear out a mans tongue you not prove him evil, you're telling the world that you fear what he might say
Het schijnt veel voor te komen bij mensen met 2 schermen en 4GB+ geheugen welke over alle geheugen sloten is verdeeld (dus 4x 1GB+)Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 22:11:
[...]
T is inderdaad schijnbaar een bekend probleem; Een simpele search van google op "ATIKMDAG.SYS crashes" geeft ontstellend veen overeenkomstige resultaten. Vreemd dat er nog geen fix is voor iets wat dus gewoon best regelmatig voorkomt
Ik heb de melding zelf ook ruim een half jaar gehad, maar toen een nieuwe windows install gedaan met cat 8.1 ofzo toen en nou werkt het al tijden zonder problemen (ff afkloppen).
We zitten al in Deel 90 met vele subpagina´s, met allerlei goeie maar ook slechte zaken over ATI kaarten.Hekking schreef op zondag 20 juli 2008 @ 22:26:
[...]
Probeer anders even ontopic te posten of al dat probleem geblaat in een ander topic te bespreken
Wanneer dit een serieus probleem is wat zoals gezegd op internet al veel terug is te vinden maar waar nog geen oplossing voor is gevonden, dan mag dit hier best even ter sprake komen.
Gaat tenslotte om een ATI kaart die behoorlijk polulair is
Ik heb gisterenavond nog even DOTNETfix 3.5 geinstalleerd. Deinstalleren van Framework in Vista is geen doen. Dus dit maar als alternatief verzonnen.
Tot nu toe nog geen problemen gehad maar ook nog niet veel gecomputerd. Maar...nog geen vastlopers.
Verwijderd
Zo bijzonder is zo'n situatie niet momenteel. Veel mensen hebben nl. 4 Gb geheugen, en hebben naast hun PC-monitor ook hun TV aangesloten. Deze setup heb ik ook momenteel, gelukkig geen problemen. Maar ik heb liever dat het wordt opgelost voordat ik over gaa op een 4850; Geen zin om dan dit soort onverklaarbare crashes tegen te komen ...Krizzie schreef op maandag 21 juli 2008 @ 01:11:
[...]
Het schijnt veel voor te komen bij mensen met 2 schermen en 4GB+ geheugen welke over alle geheugen sloten is verdeeld (dus 4x 1GB+)
Ik heb de melding zelf ook ruim een half jaar gehad, maar toen een nieuwe windows install gedaan met cat 8.1 ofzo toen en nou werkt het al tijden zonder problemen (ff afkloppen).
Hekking schreef op zondag 20 juli 2008 @ 22:26:
[...]
Probeer anders even ontopic te posten of al dat probleem geblaat in een ander topic te bespreken

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 08:46 ]
Het geheugen is het echter niet. Vorige week getest met ander merk geheugenreepjes.
Echter nu na installatie van Framework update draait het nu nog steeds goed. Misschien iemand anders die het ook wil testen?
DotnetFX3.5
Ik draai hier 2x2 GB ram heb nergens last van maar ook geen Vista. Gewoon XP SP3.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 21-07-2008 09:59 ]
Verwijderd
Nou, zie mijn post; Het is toch wel een belangrijk gegeven om te weten, ik zal nu bijvoorbeeld een stuk afwachtender verder zoeken naar een nieuwe graka. Ik val namelijk indie risico-cathegorie (lees goed:) 4 x 1 Gb (en dus niet zomaar alleen 4 Gb) met 2 schermen.Astennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 09:58:
Ik ben het met hekking eens dit hoort niet in dit topic thuis ookal is het erg handig voor veel mensen. Ik raar jullie toch aan even of een Problemen en ervaringen topic aan te maken van de HD48xx of het in het Problemen en Ervaringen topic van de 38xx te posten of een eigen topic te maken.
Ik draai hier 2x2 GB ram heb nergens last van maar ook geen Vista. Gewoon XP SP3.
http://enthusiast.hardocp...TUzMiwxLCxoZW50aHVzaWFzdA
Allemaal even lezen, erg intressant
En ja het is er al sinds de HD2900XT kaart, en zelfs in de FP staat er over geschreven. Maar het is wel een duidelijk stukje.
[ Voor 28% gewijzigd door Apoca op 21-07-2008 11:07 ]
Verwijderd
Tja, dit gaat tenminste nog inhoudelijk over Ati-zaken; Dit in tegenstelling tot wat ik regelmatig zie, namelijk (soms) tientallen posts op een rij die alleen maar over 3dMark scores en fps-gefreak gaan ... en die zijn dan zeker wel on topic, en daarmee stroomt het topic dan weer niet vol ?Milmoor schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:47:
Wat mij betreft: meld hier kort en bondig dat er een probleem speelt, wat het is en hoe breeden link naar het topic waar dat besproken wordt. Zodra het opgelost is, meldt hier het resultaat. Op die manier weet men hier dat het speelt zonder dat het topic er mee vol loopt.
Mgoed, ik vind dit nieuws omdat het mij tot op heden nog niet bekend was.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 11:25 ]
Tis geen nieuws het is een probleem. Niet iedereen heeft er last van die ook 4x1 GB of 2x2GB gebruiken. Dus hoort niet in een nieuws topic kwijt. Je mag er best een melding van maken en het in een ander topic verder bespreken maar het over en weer overleg over wat de oplossing kan zijn hoort hier niet thuis.Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:06:
[...]
Tja, dit gaat tenminste nog inhoudelijk over Ati-zaken; Dit in tegenstelling tot wat ik regelmatig zie, namelijk (soms) tientallen posts op een rij die alleen maar over 3dMark scores en fps-gefreak gaan ... en die zijn dan zeker wel on topic, en daarmee stroomt het topic dan weer niet vol ?
Mgoed, ik vind dit nieuws omdat het mij tot op heden nog niet bekend was.
3DMark scores van jan en de alle man ook niet. Als er een vergelijking wordt gemaakt met BV AA modes of met de HD3870 of nVidia kaarten is het natuurlijk wel weer nieuws. Maar gewoon iemand die ook zijn HD4870 heeft en daar scores van post is natuurlijk ook niet interessant.
Erg interessant artikel, maakt al die AA modes opeens wel een stuk duidelijker.Apoca schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:59:
AMD's ATI Radeon HD 4800 Series Custom Filtering AA
En ja het is er al sinds de HD2900XT kaart, en zelfs in de FP staat er over geschreven. Maar het is wel een duidelijk stukje.
Jammer genoeg zal 24X CFAA op mijn HD3850 wel wat meer performance kosten, met 480 shader processors minder
Ik heb even een topic afgesplitst voor dit probleem omdat ik dit ook heb met 4x1GB Ram, zowel met 2900XT als een 3870.Astennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:35:
[...]
Tis geen nieuws het is een probleem. Niet iedereen heeft er last van die ook 4x1 GB of 2x2GB gebruiken. Dus hoort niet in een nieuws topic kwijt. Je mag er best een melding van maken en het in een ander topic verder bespreken maar het over en weer overleg over wat de oplossing kan zijn hoort hier niet thuis.
3DMark scores van jan en de alle man ook niet. Als er een vergelijking wordt gemaakt met BV AA modes of met de HD3870 of nVidia kaarten is het natuurlijk wel weer nieuws. Maar gewoon iemand die ook zijn HD4870 heeft en daar scores van post is natuurlijk ook niet interessant.
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM
En vergeet daarbij niet dat de normale box-filters ook op de shaders gebeuren... De HD4800 Serie doet het anders. Die combineert hardware resolve voor boxfilters en shader resolve voor de tentfilters en edge detect.Depep schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:07:
[...]
Erg interessant artikel, maakt al die AA modes opeens wel een stuk duidelijker.
Jammer genoeg zal 24X CFAA op mijn HD3850 wel wat meer performance kosten, met 480 shader processors minder
12xCFAA = 4x box (MSAA) + edge detect
24xCFAA = 8x box (MSAA) + edge detect
De HD3800 serie zal dus enorm veel belasting leggen op de 320 streamprocessors, want die moeten alles berekenen. Bij de HD4800 serie nemen de Render Backends de box-filters voor hun rekening (en we weten nu dat ze daarin razendsnel zijn), terwijl de streamprocessors de edge detect filters er over heen gooien.
Mooi artikel, erg interessant. Wel jammer dat het nog niet werkt in DX10. Als ik nou eens Crysis in Windows XP mode draai, draait ie dan DX9? Ben wel benieuwt naar het CFAA <-> Box verschil.Apoca schreef op maandag 21 juli 2008 @ 10:59:
AMD's ATI Radeon HD 4800 Series Custom Filtering AA
Meld het voor de volledigheid ook nog ff bij Ati, dan wordt er nog iets mee gedaan!wiene schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:10:
Ik heb even een topic afgesplitst voor dit probleem omdat ik dit ook heb met 4x1GB Ram, zowel met 2900XT als een 3870.
BSOD probleem Ati Radeon HD.... en 4GB RAM
It seems that males are allowed to exist after all, because they help females get rid of deleterious mutations...
Dat het in DX10 nog niet werkt is eigenlijk niet zo verwonderlijk, gezien het feit dat DX10 het de developer juist mogelijk maakt om eigen custom filters toe te passen. Wat er straks gebeurt is dat de drivers 'zien' of de developer eigen custom filters gebruikt, zie bv Call of Juarez. Zo ja, dan is het voor de gebruiker niet mogelijk om een CFAA modus te forceren, waardoor de game getoond wordt met de IQ zoals de gamedeveloper dat bedoelt heeft. Zo nee, dan kan je via het CCC je eigen CFAA voorkeuren instellen.omgwtfbbq schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:51:
[...]
Mooi artikel, erg interessant. Wel jammer dat het nog niet werkt in DX10. Als ik nou eens Crysis in Windows XP mode draai, draait ie dan DX9? Ben wel benieuwt naar het CFAA <-> Box verschil.
Ik heb overigens de FAQ geupdate met wat CFAA info.
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 21-07-2008 13:34 ]
Wel snel samples sturen om te laten zien dat ze soms net wat sneller zijn als de HD4850 maar vervolgens een maand later nog steeds niet kunnen leverenGetting late, aren’t we?
Nvidia is running late with its 55nm products and if you wanted to get 55nm G92b chip you have to wait for a few more days.
We checked the availability of Geforce 9800 GTX+ and at press time we failed to find a single one at European or U.S. e-tailer sites listed.
The price will definitely fluctuate and they are listed for pre-order from slightly over €150 to all the way close to €200.
Let me remind you that Geforce 9800GTX+ is a slightly faster version of existing Geforce 9800 GTX card.
Verwijderd
En wie dia ?Astennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:14:
7800 GTX 512 Anyone ?:
[...]
Wel snel samples sturen om te laten zien dat ze soms net wat sneller zijn als de HD4850 maar vervolgens een maand later nog steeds niet kunnen leveren
[ Voor 14% gewijzigd door dion_b op 21-07-2008 19:33 ]
En het stroomverbruik is ook niet gedaald doordat de clocks omhoog zijn gegaan. Ik voorzie hier een 7900 vs x1900 verhaal, waarbij de 4850 echt veel beter toekomst gericht blijkt te zijn.
geinig detail is dat de kloksnelheden van de 625 core pcies hetzelfde is als die van de 1900xt, zou dat toeval zijn?
edit: ik dacht dat de 1900xtx op 750mhz core liep (die van mij wel
[ Voor 13% gewijzigd door Powrskin op 21-07-2008 15:38 ]
Nukezone FTW
ik heb wel een 7900GTX 512mb xDAstennu schreef op maandag 21 juli 2008 @ 15:14:
7800 GTX 512 Anyone ?
ow haha, ja ik had niet gelezen waarover het ging. nevermind
[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 21-07-2008 19:30 ]
Ben nog wel een klein beetje benieuwd hoe de 9800gtx+ overklokt.
In elk geval doet de 4850 dat prima en is hij ook beter in AA (wat je als het even kan wel aanzet), dus voor mij is de keus alsnog erg simpel.
Nukezone FTW
Is dit zoals het gerucht was met de nieuwe Ati drivers die sinds vandaag beschikbaar zijn opgelost?
want ik zie het niet echt zitten om handmatig steeds te gaan lopen kloten met de fanspeeds.
CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i
Lees nou eens het topic door.Tiduz schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:32:
Ik wil over een kleine 2 weken de ASUS 4850 halen, maar lees dat de kaart 80(!)c idle word![]()
Is dit zoals het gerucht was met de nieuwe Ati drivers die sinds vandaag beschikbaar zijn opgelost?
want ik zie het niet echt zitten om handmatig steeds te gaan lopen kloten met de fanspeeds.

De kaart wordt zo warm omdat de fan langzaam draait (oftewel hij is stil). 80c is niks voor een videokaart.
Verwijderd
EindelijkVerwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:26:
De officiële drivers ( 8.7 ) zijn vanaf heden van de ATI site te downloaden .....
Performance Improvements
The following performance gains are noticed with this release of Catalyst™.
• 3DMark Vantage: Performance increases of up to 20% is noticed in the Performance
Preset on single card configured systems when using ATI Radeon™
HD 36xx or ATI Radeon™ HD 34xx products
• Company of Heroes DX10: Performance increases of 3% to 12% is noticed in
specific maps on single card configured systems when using either an ATI
Radeon™ HD 48xx, ATI Radeon™ HD 38xx, or an ATI Radeon™ HD 36xx
product
• Lost Planet DX10: Performance increases of 4% to 15% is noticed in specific
maps on single card configured systems when using either an ATI Radeon™
HD 48xx, ATI Radeon™ HD 38xx, or an ATI Radeon™ HD 36xx product
• Call Of Duty 4 DX9: Performance increases of up to 4% in specific maps is
noticed on single card configured systems when using an ATI Radeon™ HD
48xx product
• Lost Planet DX9: CrossFire™ scaling improves up to 1.7x and performance
increases up to 80% across all Radeon™ products when AA and AF is
enabled
Dat weet ik, maar mn E6600 word al 55c onder full load met een 7900GTO, daarom vrees ik dat als ik met een full load op de 100c zit met die vga mn cpu het niet makkelijk gaat krijgen.Krizzie schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:37:
[...]
Lees nou eens het topic door.![]()
![]()
De kaart wordt zo warm omdat de fan langzaam draait (oftewel hij is stil). 80c is niks voor een videokaart.
CPU: I5 6600K - Cooler: Noctua NH-D15S - RAM: 8GB Kingston HyperX Fury Black - GFX: GFX: MSI RTX 2070 Super - SSD: 250GB Samsung 850 Evo - Case: CoolerMaster CM Storm Stryker - PSU: Corsair RM750i
Niks aan te doen als je de fan sneller laat draaien geeft die de warmte alleen maar sneller af aan de lucht in de kast.Tiduz schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:07:
[...]
Dat weet ik, maar mn E6600 word al 55c onder full load met een 7900GTO, daarom vrees ik dat als ik met een full load op de 100c zit met die vga mn cpu het niet makkelijk gaat krijgen.
Het maakt ook niet uit of de kaart nou 80 graden of 90 graden wordt de warmte die gegenereerd wordt blijft hetzelfde.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Verwijderd
okay, bedankt. Dan haal ik maar een extra casefan of 2-The_Mask- schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:12:
[...]
Niks aan te doen als je de fan sneller laat draaien geeft die de warmte alleen maar sneller af aan de lucht in de kast.![]()
Het maakt ook niet uit of de kaart nou 80 graden of 90 graden wordt de warmte die gegenereerd wordt blijft hetzelfde.
Hier baal ik nog het meest van, soms krijgen we wat mensen die zeggen dat hun kast zoveel 'lawaai' maakt in de winkel met een 48xx kaart en dan komt dat puur door het feit dat de fans harder gaan draaien door het niet actieve powerplay profiel. Zou ATi dan echt stilte verkiezen boven hitte? Ze hebben wel gelijk dat het in veel kasten niet uitmaakt die extra graden, maar die paar gevallen zijn wel hoogst irritant.Apoca schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:17:
Nope draait nog steeds op 500/975Mhz idle volgens CPU-Z 0.2.6
Wat je zegt is maar half waar. De gegenereerde warmte is zeker hetzelfde, geen twijfel over mogelijk. Maar de impact op de temperaturen verschilt wel degelijk. Los van het feit dat ik dit zelf empirisch heb ondervonden met mijn eigen situatie (ging van cpu/mobo 56/54 naar 52/51 door koeler van G80 te vervangen) is het ook vrij makkelijk uit te leggen: de totale hoeveelheid energie die afgestaan wordt door de core is inderdaad gelijk, maar de overdracht naar het koelblok (bij aftermarket koeling) en/of de warmte verwijdering door de fan (bijvoorbeeld aanpassen bios profiel of extra fan monteren) verandert. Deze wordt efficiënter / krachtiger (ligt eraan wat je monteert-The_Mask- schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:12:
[...]
Niks aan te doen als je de fan sneller laat draaien geeft die de warmte alleen maar sneller af aan de lucht in de kast.![]()
De meeste mensen deugen!
Over welke HD48x0 gaat het dan? De HD4870 is nagenoeg bijna altijd stil.... De fan draait alleen op topsnelheid op het moment dat de PC opgestart wordt. Na een aantal seconden gaat dit terug naar 22% wat zo'n 1000RPM is. En bij belasting gaat het naar 30% wat zo'n 1700RPM is, maar nog altijd vrij stil is (zie ook de vele reviews). Hoger dan 30% gaat hij echt niet tenzij je zelf hebt zitten prutsen met profielen en op die snelheid is de HD4870 erg stil. De temperatuur is wel hoog, maar het is stil. Zeker vergeleken met een GTX 260 of GTX 280.Cassius schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:10:
[...]
Hier baal ik nog het meest van, soms krijgen we wat mensen die zeggen dat hun kast zoveel 'lawaai' maakt in de winkel met een 48xx kaart en dan komt dat puur door het feit dat de fans harder gaan draaien door het niet actieve powerplay profiel. Zou ATi dan echt stilte verkiezen boven hitte? Ze hebben wel gelijk dat het in veel kasten niet uitmaakt die extra graden, maar die paar gevallen zijn wel hoogst irritant.
Edit: Net effe een Vantage run gedaan en m'n score is met 150 punten omhoog gegaan op stockspeeds, wat te danken is aan een lichte steiging van zo'n 200 punten in m'n GPU score.
[ Voor 7% gewijzigd door CJ op 21-07-2008 22:47 ]
Dit bericht kan oorzaak of gevolg zijn van misverstanden.
Verwijderd
Ik denk dat het verschil een stuk kleiner wordt
Heeft iemand al ondervonden of de automatische fanspeed gefixed is of dat de powerplay functies erin zitten verwerkt?
Verwijderd
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 00:30 ]
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!