LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Ok das een goed punt iddAstennu schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:37:
[...]
Het is al een paperlaunch een hele erge zelfs als er na een maand nog niets is. Het verschil is dat deze kaarten straks wel gewoon in grote aantallen in de winkel liggen.
Maar het is zeker een paperlaunch want 4 weken na release beschikbaarheid 0.0.
Nou duikel ik zelf over het woord paperlaumch en jah die launch zit er nog niet echt in
Nukezone FTW

Dus lijkt me dat t werkt?
[ Voor 18% gewijzigd door voil op 22-07-2008 09:48 ]
Verwijderd
Dat zal voor jou best de druppel zijn, maar het was volledig on-topic. Het duidt op de afwezigheid van daadwerkelijke producten (en daardoor de afwezigheid van de naam vh bedrijf) in de diverse kanalen (winkels / reviews etc.). En momenteel lijken ze dezelfde fout te maken met de 9800GTX+, paniekvoetbal eigenlijk. Dus dezelfde opmerking van toen, lijkt nu weer van toepassing.
Duik ook maar eens in mijn post-history,, en kijk of ik er een gewoonte van maak om te trollen ... dacht het niet

[ Voor 32% gewijzigd door dion_b op 22-07-2008 10:20 ]
Verwijderd
Werkt niet hoor, dit gebeurde er namelijk ook al met 8.6 hotfix.voil schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:47:
Vanuit gpu-z zie ik dit, als ik een game speel en alt-tab naar windows.
[afbeelding]
Dus lijkt me dat t werkt?
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Sowieso kun je het zien aan de getoonde grafiekenVerwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:16:
Het probleem is als je meteen uit een spel komt die fan ook meteen terugschakeld, dus het is een beetje een vertekend beeld, de fan zal wel hoger draaien als je 2 seconden terug nog in de game zit, je zou hem eigenlijk moeten kunnen locken, maar 75 graden is helemaal niet gek, niks om je zorgen over te maken en je kunt concluderen dat "het werkt"
De temp is stabiel gebleven terwijl de fanspeed idd plots naar beneden is gegaan door het alt-tabben. Blijkbaar werkt het dus goed.
Het wordt steeds moeilijker om de aantrekkingskracht van de HD4870 te weerstaan. Nu heb ik al besloten er 1 te gaan kopen zodra ze heel dicht bij de € 200,- komen (er onder mag altijd
Bij mij gaat de fanspeed ook naar beneden maar niet helemaal terug naar 22% het ligt eraan wat voor temp ie dan heeft.
|2600k|Asus 290|
Heeft zeer goeie resultaten en is helemaal niet duur (17 euro).
Door nog eens de Turbo fan module (7 euro) erop te plaatsen zijn de koel-prestaties nog eens beter
Deze dus: http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=147
[ Voor 9% gewijzigd door schumpi op 22-07-2008 11:37 ]
Waarom heb je dan niet gelezen dat je gewoon het profiel even aan moet passen? De standaardkoeler redt het makkelijk.schumpi schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:33:
Ik lees hier veel reacties over de hoge temperaturen van de HD4870.Denk dat er een gemakkelijke oplossing voor is door de Arctic-Cooling Accelero S1 Rev.2 erop te monteren.
Heeft zeer goeie resultaten en is helemaal niet duur (17 euro).
Door nog eens de Turbo fan module (7 euro) erop te plaatsen zijn de koel-prestaties nog eens beter
Deze dus: http://www.arctic-cooling.com/vga2.php?idx=147
Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Trouwens heb je daarmee nog niet de prestaties van wat de Arctic cooler doet.
[ Voor 6% gewijzigd door schumpi op 22-07-2008 11:55 ]
Lawaai? Op 31 - 34% is hij bijna onhoorbaar met lage temperaturen. Of game je zonder geluid aan.schumpi schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:46:
Ja natuurlijk heb ik dat gelezen, maar dan heb je meer lawaai en dat is toch ook niet wat ze/we willen!
Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD
Wat ik heb begrepen was die accelero erop helemaal geen goed idee omdat hij passief niet genoeg koelt.schumpi schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:46:
Ja natuurlijk heb ik dat gelezen, maar dan heb je meer lawaai en dat is toch ook niet wat ze/we willen!
En actief teveel herrie maakt. Dat is ergens in een van de topics uit deze reeks langsgekomen als ik het mij goed herinner.
Hij bood in ieder geval geen meerwaarde boven de stockkoeler.
[ Voor 5% gewijzigd door Gonadan op 22-07-2008 13:37 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Ik draai nu de 8.7 beta's, versie 8.52 (waar de 8.7 off. 8.512 is?) en die zijn iig weer wat sneller dan de hotfix 8.6. Iig in sommige stukken van Oblivion en sommige custommappen van UT3.Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:26:
De officiële drivers ( 8.7 ) zijn vanaf heden van de ATI site te downloaden .....
Ik vind nog wel de AA-perf. in UE3-games nog wat aan de lage kant. De MassEffect en Fuel of War zijn eigenlijk niet overal speelbaar met 8xAA. Aangezien dit hacks zijn, kan ik me voorstellen dat dit de HD4xx arch. niet helemaal ligt/ deze volledig benut wordt.
Niet op voorraad.
Verwijderd
idle temp van 31 gr. en max temp. van 49 gr. zonder enig geluid vindt ik persoonlijk toch wel een meerwaardeGonadan schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:32:
[...]
Wat ik heb begrepen was die accelero erop helemaal geen goed idee omdat hij passief niet genoeg koelt.
En actief teveel herrie maakt. Dat is ergens in een van de topics uit deze reeks langsgekomen als ik het mij goed herinner.
Niet waar! Lees hier maar wat mijn ervaringen zijn: http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=156728Gonadan schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:32:
[...]
Wat ik heb begrepen was die accelero erop helemaal geen goed idee omdat hij passief niet genoeg koelt.
Leuke lamp, overigens !!
Ik durf nietn00bs schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:46:
Hebben jullie trouwens allemaal de koeler eraf gehaald en er AS5 tussen gedaan ipv de default pasta?

Vooralsnog heb ik nog geen reden om er andere koelpasta en/of een andere koeler op te doen. Ik heb de Sapphire trouwens. Ga er van uit dat ze wel weten wat ze doen daar. Wel wil ik nog een casefan kopen zodat die lucht over de bovenkant (of is het nou de onderkant
De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:51:
idle temp van 31 gr. en max temp. van 49 gr. zonder enig geluid vindt ik persoonlijk toch wel een meerwaarde
Hmm, blijkbaar zijn de meningen verdeeld.smallblock schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:52:
Niet waar! Lees hier maar wat mijn ervaringen zijn: http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=156728
Ik zal eens kijken of ik die andere posts nog kan vinden.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Verwijderd
Spreek ook uit eigen ervaring of zouden de uitlezingen van gpu-z, hwmonitor en CCC soms niet helemaal kloppen ??smallblock schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:52:
[...]
Niet waar! Lees hier maar wat mijn ervaringen zijn: http://www.hardware.info/forum/showthread.php?t=156728
zie anders http://www.hardforum.com/showthread.php?t=1317658 of http://www.hardwarecanuck...phics-card-review-24.html
(ps deze link kan je wel gewoon bekijken zonder te hoeven inloggen)
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 15:10 ]
Ben nu sterk beginnen twijfelen om zo'n accelero te kopen.
Lees hier maar eens:http://forums.vr-zone.com/showthread.php?t=302323
Blijkbaar zijn er al HD4870 de rook in gegaan door de arctic accelero.
Bedankt voor de waarschuwing @Gonadan
Verwijderd
@schumpi
Als je verder leest:
Voor de HD4850 geld ook dat je de VRM's moet koelen.No big problem with an EASY fix to it !
You will need to cool down those IC marked within the green circle and those in the blue circle but those in the green get much more hotter !!!!
http://forums.vr-zone.com...hp?p=5575747&postcount=20
No there is no problem with this on the 4850, they uses coils instead of digital PWM, but you need to cool down the mosfet and if you are going to vmod it alot you need to cool down the coils to.
[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 15:40 ]
En mag je de HD4850 vergelijken kwa temperaturen met de HD4870?
[ Voor 23% gewijzigd door schumpi op 22-07-2008 15:42 ]
De stock koeler maakt daar ook netjes contact mee maar met van die dikke kussentjes. In hoeverre dat efficiënt is weet ik niet maar het lijkt me twijfelachtig
Leuke lamp, overigens !!
Verwijderd
Hiermee:
http://www.azerty.nl/prod.../2080/zalman-zm-rhs1.html
@smallblock:
Dat je post op hwi is leuk hoor.... want ik ga me echt niet aanmelden om hem te lezen.
[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 15:52 ]
En waarmee koel je deze componenten dan (zie foto): http://forums.vr-zone.com...hp?p=5575681&postcount=18smallblock schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:48:
Je moet ook zorgen dat de VRM's gekoeld worden. Als je mijn stukje leest op het HWI forum zie je ook dat dat gebeurt. Hoewel er wel wat aangepast dient te worden op een Club3D. Vermoedelijk ook op de andere merken als die gewoon het reference ontwerp volgen.
De stock koeler maakt daar ook netjes contact mee maar met van die dikke kussentjes. In hoeverre dat efficiënt is weet ik niet maar het lijkt me twijfelachtig
Ik was me niet bewust van het feit dat je op het HWI forum aangemeld moet zijn, excuses
Leuke lamp, overigens !!
Zie fp!omgwtfbbq schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:05:
R700 Review van Guru3D
Was nog niet voorbij gekomen volgens mij.
|2600k|Asus 290|
Gister al.omgwtfbbq schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 17:05:
R700 Review van Guru3D
Was nog niet voorbij gekomen volgens mij.
Edit: spuit 11.
[ Voor 6% gewijzigd door -The_Mask- op 22-07-2008 17:16 ]
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Mm ik heb dan best wel geluk gehad dat mijn kaart het nog doetVerwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:35:
http://forums.vr-zone.com...hp?p=5575681&postcount=18
@schumpi
Als je verder leest:
[...]
Voor de HD4850 geld ook dat je de VRM's moet koelen.
http://forums.vr-zone.com...hp?p=5575747&postcount=20
[...]

Verwijderd
@smallblock: Mag ik juist nog even vragen of het wel nodig is dat je de 120mm fan op de graka aansluit?smallblock schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:22:
Er zit een heatsink bij de accelero speciaal voor de vrm's. Die moest ik alleen wel aanpassen voor op de 4870. Ook moet één ramsinkje aangepast worden.
Ik was me niet bewust van het feit dat je op het HWI forum aangemeld moet zijn, excuses
Kan dit niet gewoon op het moederbord?
Ondertussen heb ik me toch maar de accelero aangeschaft met de Arctic 12 PWM fan.
Ook heb ik nog zalman VRM sinks liggen.
We zien wel....

Is dit een bekend probleem?
Verwijderd
Ja, oudere games hebben meestal geen widescreen support. Afaik zijn alle nieuwere games daar wel op voorzien. Voor sommige games bestaan er fixes om ze alsnog op de correcte resolutie te krijgen:Woohooo schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:45:
Hmm heb vanmiddag HD4850 maar eens geprobeerd en draait allemaal super, maar heb alleen bij veel games dat resoluties als 1440x900 en 1280x800 gewoon niet meer ondersteund worden
Is dit een bekend probleem?
http://www.widescreengami.../wiki/index.php/Main_Page
Edit: Naja raar, had 8.7 al geinstalleerd maar voor de zekerheid nog een keer gedaan en nu lukt het wel.

[ Voor 37% gewijzigd door Woohooo op 22-07-2008 19:23 ]
Stock @ 45% ( max fanspeed met acceptabele geluidssterkte):
idle: 40 __ 40.5 , 51 ,45.5
load 7min atitool: 61 __ 61 , 70.5 , 67.5
HR03GT + 120mm fan
idle: 33 __ 33.5 ,42.5 ,37.5
load 7min atitool: 44 __ 44 , 55.5 , 51
Niet slecht dacht ik zo. Geluidsniveau is ong gelijk aan stock @ 30% ofzo.
Verwijderd
Microsoft reveals DirectX 11 details at Gamefest
- Full support (including all DX11 hardware features) on Windows Vista as well as future versions of Windows
- Compatibility with DirectX 10 and 10.1 hardware, as well as support for new DirectX 11 hardware
- New compute shader technology that lays the groundwork for the GPU to be used for more than just 3D graphics, so that developers can take advantage of the graphics card as a parallel processor
- Multi-threaded resource handling that will allow games to better take advantage of multi-core machines
- Support for tessellation, which blurs the line between super high quality pre-rendered scenes and scenes rendered in real-time, allowing game developers to refine models to be smoother and more attractive when seen up close
Kvraag me wel af of ze met dat 4de punt verwijzen naar de cpu of de gpu?
Eindelijk ook support voor Tesselation, als ik het goed begrijp is ATI hier toch al een tijdje mee bezig...?
Vergeet niet dat voor jou 'onhoorbaar' betekent 'ik hoor het niet boven de rest van mijn computer uit'. Ik heb zelf mijn computer relatief stil gemaakt zodat ik hem 24/7 aan kan hebben, maar op 30% maakt hij toch een geluid waarbij ik die 24/7 niet vol ga houden.winwiz schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:29:
[...]
Lawaai? Op 31 - 34% is hij bijna onhoorbaar met lage temperaturen. Of game je zonder geluid aan.
Ik ben er zelf wat in teleurgesteld, ik had een wat betere koeler verwacht. Ik las namelijk meerdere meldingen op het internet dat ze de snelheid van de fan omhoog hadden gezet, hij goed koelt bij die snelheid, en toch nog lekker stil is. Daar ben ik het zelf dus niet mee eens, en hoop dat over niet al te lang Powerplay daadwerkelijk gaat werken, zodat ik tenminste kan instellen dat de fan automatisch harder draait wanneer dat nodig is voor de koeling (dus tijdens het gamen), en heerlijk stil is daar buitenom.
Voor Antec P182 gebruikers: Yup, je bovenste HDD cage ga je niet kunnen gebruiken als je en 4870 wilt kopen. De cage past er in, de harde schijven ook, maar vervolgens gaan de kabels (SATA, stroom en PCI-E connectoren) met elkaar vechten zodat het met geen mogelijkheid past. Ik heb 4 schijven, dus behalve een volle cage onderin heb ik helaas de andere twee in mijn DVD bays moeten hangen...
Met multi-threaded resource handling doelen ze inderdaad op multi-core CPU's en niet op GPU's. De rest, zoals GPGPU hadden we eigenlijk al verwacht. Larrabee en DX11 met GPGPU waar Intel sterk op in zet. Tesselation was ook al bekend, dat gaat nog wat verder dan de Tesselation die ATi nu gebruikt, en wordt dan verplicht gesteld in de DirectX specificaties waar dat op het moment slechts een optionele toevoeging is. Uiteraard zit ook Shader Model 5.0 er in
In ieder geval mooi dat het werkt onder Vista zodat Microsoft Windows 7 niet weer hoeft te pushen tot grote ergernis van een hoop mensen
Wat ik echter het interessantst vind is dat rasterization blijft en RTRT voorlopig niet in de DirectX API wordt opgenomen, hoewel dat wel viel te verwachten want de hardware is daar simpelweg nog niet snel genoeg voor. Wel jammer voor Intel, het ontbreken van Ray Tracing in de DirectX11 API zal ze wel tegenwerken aangezien Intel Ray Tracing volop loopt te pushen.
[ Voor 5% gewijzigd door EnderQ op 23-07-2008 01:07 ]
De 280GTX is nog steeds veels te duur, dus het klopt dat er eigenlijk nog steeds geen alternatief is als je een nieuwste generatie videokaart wilt rond de 200 euro, en die zal er ook niet zijn voor de komende tijd? Ik weet bijna zeker van niet (ik lees met regelmaat dit topic door), maar ik vind het altijd nog een grote uitgave en wat dat betreft vraag ik het liever dan dat er dadelijk ene prijsverlaging komt omdat er weer een nieuwe, verbeterde kaart uitgekomen is, oid.
En is de 4870 nog steeds gelimiteerd aan een max 50mhz overclock? Of is ene 30mhz overclock sowieso al veel op deze kaart, want niet veel mensen gingen daar boven. Coreclock natuurlijk, niet geheugen.
Ik heb nog even gedacht aan misschien 4850CF, maar 'kheb maar 1x 16x slot

Is niet echt nodig maar ik wilde de fan graag door de kaart zelf laten aansturen.schumpi schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 18:13:
[...]
@smallblock: Mag ik juist nog even vragen of het wel nodig is dat je de 120mm fan op de graka aansluit?
Kan dit niet gewoon op het moederbord?
Ondertussen heb ik me toch maar de accelero aangeschaft met de Arctic 12 PWM fan.
Ook heb ik nog zalman VRM sinks liggen.
We zien wel....
Leuke lamp, overigens !!
Met de AMD GPU Clock Tool v0.9.8 kan je de limiet van 790Mhz core en 1100Mhz mem (4400Mhz effectief) doorbreken.ChessSpider schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 01:19:
En is de 4870 nog steeds gelimiteerd aan een max 50mhz overclock? Of is ene 30mhz overclock sowieso al veel op deze kaart, want niet veel mensen gingen daar boven. Coreclock natuurlijk, niet geheugen.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....
Verwijderd
hmm als goed is was ATi al bezig met tessellation met de 3800 serie, het staat op de front page staat er ook iets overVerwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:23:
Misschien een beetje off-topic maar toch wel interessant :
Microsoft reveals DirectX 11 details at Gamefest
- Full support (including all DX11 hardware features) on Windows Vista as well as future versions of Windows
- Compatibility with DirectX 10 and 10.1 hardware, as well as support for new DirectX 11 hardware
- New compute shader technology that lays the groundwork for the GPU to be used for more than just 3D graphics, so that developers can take advantage of the graphics card as a parallel processor
- Multi-threaded resource handling that will allow games to better take advantage of multi-core machines
http://www.firingsquad.co...rticle.asp?searchid=20699
- Support for tessellation, which blurs the line between super high quality pre-rendered scenes and scenes rendered in real-time, allowing game developers to refine models to be smoother and more attractive when seen up close
Kvraag me wel af of ze met dat 4de punt verwijzen naar de cpu of de gpu?![]()
Eindelijk ook support voor Tesselation, als ik het goed begrijp is ATI hier toch al een tijdje mee bezig...?
nieuws: Directx 11 officieel aangekondigd
Ik heb een Club3D 4850, en Club3D noemt deze ook een 4852 ;') volgens mij doen zij aan een andere nummering om zo klanten te misleidenBinnetie schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:47:
Uhm een snel vraagje: Ik zag dat er 4870 en 4872 kaarten verkocht worden (door Club3d). Nu kan ik zo snel niet vinden wat nu het verschil is tussen de 4870 en de 4872. Zijn deze al OC vanaf fabriek of zijn er andere verschillen?
Alleen de HD4850 en HD4870 bestaan.Binnetie schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:23:
Ja dat viel me ook op bij de 4850. Niemand die hier verder iets over kan zeggen?
4852 en 4872 zijn ordercodes van Club3D zelf. Om volledig te zijn kan een shop de HD4870 bestellen onder ordercode CGAX-4872DD en de HD4850 onder ordercode CGAX-4852DD. Zo was ook de HD3870 te bestellen onder ordercode CGAX-3872DD en de HD3850 ging als bv CGAX-3856DD de deur uit.
Edit:
Sapphire komt met een custom HD4850:

Bron: http://forum.donanimhaber.com/m_25001010/tm.htm
[ Voor 20% gewijzigd door CJ op 23-07-2008 14:12 ]
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.
Dat zijn de productcodes. Wijs blij dat je er nog 4850 in kan herkennen, bijvoorbeeld die van Sapphire is 21132-00-20R, en die van Asus is 90-C3CGG0-J0UAY00Tn00bs schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:51:
[...]
Ik heb een Club3D 4850, en Club3D noemt deze ook een 4852 ;') volgens mij doen zij aan een andere nummering om zo klanten te misleiden(4852 en 4872 klinkt natuurlijk sneller dan een 4850 of 4870). En in de control center staat er weer 4800
Het HD48xx ervaringen topic...
Lijkt me verstandig het hier bij nieuws te houden. Ook sta ik open voor tips met de topicstart.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Voor de mensen die willen weten hoe het stroomverbruik van de HD4870 zich verhoudt ten opzichte van de kloksnelheden van de core en het geheugen.... Zie:

Wanneer men het geheugen laat zakken naar 400Mhz dan daalt het verbruik met meer dan 30W. Het laten zakken van de corespeed naar 100Mhz doet er nog een kleine 7W van af.
Bij de HD4850 is het verschil iets kleiner.

Verder maken ze melding van een nieuwe chip die zich op het PCB van de HD4800 Serie bevindt, die door de Catalyst drivers aangesproken kan worden en zo de snelheden/stroomverbruik/voltages kan reguleren. Met andere woorden: Powerplay is dus sterk afhankelijk van deze chip. De chip is echter nog zo nieuw dat ATI zelf nog de goede optimale instellingen zou moeten vinden. Volgens Computerbase kan dit nog wel enkele Catalysts duren. AMD zou zelf aan hun hebben toegegeven dat Powerplay nog niet helemaal correct functioneert (wat al min of meer bekend was).
Bron: http://www.computerbase.d...juli/hd_4800_stromsparen/
[ Voor 29% gewijzigd door CJ op 23-07-2008 15:17 ]
Wel opmerkelijk dat als je het geheugen alleen al omlaag clockt je zo veel bespaart. Het is zeker de moeite waard daar een bios voor te maken.
Nu maar hopen dat je binnenkort ook de voltages van de HD4870 kan verlagen zonder problemen.
[ Voor 26% gewijzigd door Astennu op 23-07-2008 15:25 ]
Een tijdje terug werd bekend dat AMD hun partners een stuk vrijer zou laten wat betreft overgeklokte versies van hun videokaarten. Ook werd bekend dat, als reactie op de GF9800GTX+, de zogenaamde HD4850+ in de strijd zou worden gegooid. Dit is niet meer dan een overgeklokte HD4850. Het is aan de partners vrij om de overgeklokte kloksnelheden te bepalen. Dit zal doorgaans lager liggen dan 750Mhz core om niet in het vaarwater te komen van de HD4870.
GeCube is er als de kippen bij om hun Overclock Edition van de HD4850 te lanceren die op 670Mhz core en 1050Mhz mem loopt. Naast de overgeklokte snelheden maakt de GeCube HD4850 OC Edition gebruik van een Zalman fan:
Bron: http://www.gecube.com/press-release-detail.php?id=383258Other than the fully upgraded overclocking capabilities, the GECUBE HD4850 Overclocking series is the first to include Zalman fan. This exclusive design provides users the best operating environment while enjoying the most extreme image processing technologies and qualities. The Zalman fan utilizes 0.3mm ultra-light aluminum fans spinning at a low speed of 2700rpm. This makes the HD4850 Overclocking series lighter than its predecessors and quieter, with noise levels around 28.5dB; this remarkable design certainly provides the quietest performance among the industry.
Die stock chips willen wel 1100 MHz maar daar na houd het ook wel op. Dit kan interessant zijn voor de overclockers mits de prijs niet te hoog is.
In de 2000 serie ook al, de 2900XT heeft zelfs een eigen tesselation chip.Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:47:
[...]
hmm als goed is was ATi al bezig met tessellation met de 3800 serie, het staat op de front page staat er ook iets over
nieuws: Directx 11 officieel aangekondigd
Asus C6E / Ryzen 9 5950X / AMD RX 6900 XT / G.Skill Flare X 32GB / Noctua NH-U12A / Corsair HX750i
Bron: FudzillaRV770 did better than ATI hoped
Prices too low
ATI's RV770 might be the best chip that ATI made in its 20+ years of making graphic chips, but at the same time many sources do believe that ATI is selling them too cheap.
Radeon 4870 is selling for slightly over €200 including VAT, while 4850 is selling for €140 or less, which is an affordable price.
This is partially good for ATI as they are selling quite well, but at the same time many sources do believe that they cold earn much more money on these chips.
An average selling price of RV770 is okay, but many do believe that ATI could sell them for more and get a better Q3 for the ATI master ship.
Toch fijn om te weten dat ATi weer in de lift zit
[ Voor 3% gewijzigd door Preimel op 23-07-2008 16:41 ]
Doe Praemel!
Kleine correctie, het is geen chip... het is een onderdeel van de GPU. Alle GPUs vanaf de HD2400 Serie hebben een Tesselation Engine in de GPU gebouwd. De HD3x00 Serie had dezelfde Tesselation Engine als de HD2400/HD2600/HD2900 Serie, maar de HD4800 Serie heeft een verbeterde Tesselation Engine aan boord zitten. Er zijn een aantal games in ontwikkeling die gebruik gaan maken van de Tesselation Engine op Radeons.omgwtfbbq schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:23:
[...]
In de 2000 serie ook al, de 2900XT heeft zelfs een eigen tesselation chip.
-- All science is either physics or stamp collecting
Forever raver!
Specs: Workstation Server

Ik ben nog steeds benieuwd hoe een HD4850 op 725-1100 het daar zou doen.
[ Voor 12% gewijzigd door Astennu op 23-07-2008 17:45 ]
Ik zit dus te kijken naar de HD4870 echter staan er van Asus 2 type's op de website waarvan ik geen verschillen kan bespeuren:
1. http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
2. http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
Weet iemand misschien waar hem het verschil in zit? Of is er eigenlijk geen verschil?
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
als je de 2 versies opzoekt op de Asus site, dan had je kunnen zien dat de versie met de G (voor Game) met Alone in the Dark wordt geleverd.DJ_The_SP schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 17:53:
Mensen, ik mag van Alternate een nieuwe kaart uitzoeken.
Ik zit dus te kijken naar de HD4870 echter staan er van Asus 2 type's op de website waarvan ik geen verschillen kan bespeuren:
1. http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
2. http://www.alternate.nl/h...he+kaarten&l2=PCIe&l3=ATI
Weet iemand misschien waar hem het verschil in zit? Of is er eigenlijk geen verschil?
Ow oke.... grappig dat dat maar 10 euro scheelt. Achjah de 'G' versie is nu niet op voorraad....dan maar de gewone.dahakon schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 18:01:
[...]
als je de 2 versies opzoekt op de Asus site, dan had je kunnen zien dat de versie met de G (voor Game) met Alone in the Dark wordt geleverd.
Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!
Ik vind het wel verbazingwekkend dat ze hun eigen hardware nog niet begrijpen, want laten we wel wezen het aansturen van die "power chip" zou toch peanuts moeten wezen, ik moet het nog zien. Voor hetzelfde geld zit er gewoon een hardware design flaw op deze kaartjes, en wordt de consument vrolijk aan het lijntje gehouden wat betreft deze feature.CJ schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:13:
Verder maken ze melding van een nieuwe chip die zich op het PCB van de HD4800 Serie bevindt, die door de Catalyst drivers aangesproken kan worden en zo de snelheden/stroomverbruik/voltages kan reguleren. Met andere woorden: Powerplay is dus sterk afhankelijk van deze chip. De chip is echter nog zo nieuw dat ATI zelf nog de goede optimale instellingen zou moeten vinden. Volgens Computerbase kan dit nog wel enkele Catalysts duren. AMD zou zelf aan hun hebben toegegeven dat Powerplay nog niet helemaal correct functioneert (wat al min of meer bekend was).
Bron: http://www.computerbase.d...juli/hd_4800_stromsparen/
Klopt. Maar als je de voorraden HD4870's en GTX2x0 kaarten gaat vergelijken kan je niet anders concluderen dat ATI op dit moment een flinke inhaalslag aan het maken is in het mid/high-end segment. De GT2x0 is nog steeds te duur voor de performance die je krijgt en flopt gigantisch.....Edmin schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 16:58:
It's all about marketshare. AMD zit met het probleem dat er nog hele volksstammen blind een kaart van NVidia kopen, ook als de concurrent een beter alternatief biedt voor dezelfde prijs. Het is dan belangrijk dat ze zichzelf nog meer in de markt vechten en dat doe je met flink lagere prijzen beter dan met marginale verschillen.
Nu maar hopen dat ze met de volgende serie de naamsbekendheid kunnen gebruiken voor wat vette winsten, anders hadden ze eigenlijk gwn 40 euro per kaart er nu bij moeten doen.dominator schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:53:
[...]
Klopt. Maar als je de voorraden HD4870's en GTX2x0 kaarten gaat vergelijken kan je niet anders concluderen dat ATI op dit moment een flinke inhaalslag aan het maken is in het mid/high-end segment. De GT2x0 is nog steeds te duur voor de performance die je krijgt en flopt gigantisch.....
Nou nou, flopt gigantisch zou ik niet durven roepen. De GTX260 verkoopt best goed, de inkoopprijs ligt maar ~30 hoger dan de HD4870. Gemiddeld liggen de prestaties gelijk, maar op de GTX260 kan physics aanzetten.dominator schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:53:
[...]
Klopt. Maar als je de voorraden HD4870's en GTX2x0 kaarten gaat vergelijken kan je niet anders concluderen dat ATI op dit moment een flinke inhaalslag aan het maken is in het mid/high-end segment. De GT2x0 is nog steeds te duur voor de performance die je krijgt en flopt gigantisch.....
Voor bepaale partners is een cash back actie geregeld (oa XFX).Komt nog bij dat een hoop handelaren en resellers dik het schip in zijn gegaan met de launch van de GTX2x0 kaarten. Iedereen dik inslaan. Vervolgens niks verkopen, NV die ff 100 euro per kaart eraf knalt en tel uit je verlies.... Vergoeding? Neuh, risico van het vak zegt men dan.... Toch vreemd om je klanten zo te behandelen als je afhankelijk bent van hun welwillendheid om je produkt aan de man te krijgen. Momenteel verkoop ik echt 10x liever ATI.......
Ze moeten meer aan marketing doen. Ze mogen nog een goedkopere en snellere kaart hebben, als niemand hiervan weet voorkoop je ze niet. Mooiste bewijs is vandaag nog. Klant wou een snelle pc, en had via de site alle componenten al samengesteld. Daar zat een GeForce 9800GTX bij. Als ik hem vroeg waarom hij een GeForce kaart wou, was het antwoord "omdat GeForce goede kaarten zijn". Let op, ze noemen geen nVidia, ze kennen vooral "GeForce". Uiteindelijk is hij buitengegaan met een HD4870, maar ik heb toch wat moeite gehad om hem te overtuigen.It's all about marketshare. AMD zit met het probleem dat er nog hele volksstammen blind een kaart van NVidia kopen, ook als de concurrent een beter alternatief biedt voor dezelfde prijs. Het is dan belangrijk dat ze zichzelf nog meer in de markt vechten en dat doe je met flink lagere prijzen beter dan met marginale verschillen.
[ Voor 53% gewijzigd door XWB op 23-07-2008 20:26 ]
Laat ik nou net met XFX weinig tot niks hebben....Hacku schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:14:
Voor bepaale partners is een cash back actie geregeld (oa XFX).
Als ik de voorraden van beide bekijk (en handelsvolume) kan ik toch wel de conclusie trekken dat het ATI kamp momenteel de winnaar is. Ik beweer niet dat de GTX2x0 NIET verkoopt, alleen stukken minder.....
[ Voor 35% gewijzigd door stylezzz op 23-07-2008 20:28 ]
Hoezo vindt je dat verbazingwekkend? Je begrijpt denk ik niet helemaal hoe ATI werkt? Het is gewoon history repeating itself.. over and over again.mdcobra schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:38:
[...]Ik vind het wel verbazingwekkend dat ze hun eigen hardware nog niet begrijpen, want laten we wel wezen het aansturen van die "power chip" zou toch peanuts moeten wezen, ik moet het nog zien. Voor hetzelfde geld zit er gewoon een hardware design flaw op deze kaartjes, en wordt de consument vrolijk aan het lijntje gehouden wat betreft deze feature.
De hardware wordt door de engineers gemaakt... dit zijn echter niet de mensen die de drivers schrijven. De drivers en andere software worden door het driverteam ontwikkeld. Die weten natuurlijk wel in grote lijnen hoe de hardware in elkaar zit, maar voor de rest is het voor hen vaak ook één grote ontdekkingstocht. Het schrijven van de aansturingssoftware en het maken van de fysieke hardware zelf zijn echt twee hele verschillende dingen en daar zitten dan ook verschillende teams op. Er worden vaak optimalisaties gevonden op plekken waar men het niet verwacht.
Kijk bv eens naar het verleden met de X1800XT. De performance in Doom3 was 'redelijk' te noemen, maar in vergelijking met de 7800GTX was-ie een stuk langzamer. Het driverteam kreeg toen op aanwijzing van de hardwaredevelopers een hint waar eventueel performanceboosts zouden moeten kunnen worden gevonden. Het bleek dat de memory controller bepaalde OpenGL calls op andere manieren kon aanpakken dan de standaardmanier. Hierdoor kon men een 30-35% performance winst boeken in Doom3.
Dit is dus een voorbeeld van het driverteam die de hardware beter moest leren kennen en de boost kwam ook pas na de release van de X1800 serie. De hardware is vaak zo complex dat het even duurt voor het driverteam alle ins en outs door heeft.
Dit komt nogal over als "hier is de gpu, veel plezier ermee".
[ Voor 16% gewijzigd door XWB op 23-07-2008 20:50 ]
Idd, zo erg zal het wel niet wezen, en we hebben het hier niet over een DX10/11 GPU driver maar over relatief simpel power management.Hacku schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:45:
Krijgt het driverteam dan niet uitgebreide blueprints van het hardwareteam? Beetje raar dat ze achteraf alles maar moeten ontdekken, bij een goede samenwerking verwacht je dat beide 200% op de hoogte zijn van alle technische details, en niet enkel in grote lijnen.
Dit komt nogal over als "hier is de gpu, veel plezier ermee".
Kan iemand dit please even toelichten?
Sinds DX10 is de api dusdanig verandert dat de compatibiliteit met voorgaande DirectX versies is gebroken.leonpwner1 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:15:
Redelijk offtopic hier, maar na aanleiding van de announcements van DirectX11 vroeg ik me af of DirectX11 op DX10 hardware kan draaien, of een HD4870 bijvoorbeeld. De frontpage vermeldde dit, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Dan zou de HD4870 alle nieuwe technieken aan boord moeten hebben? DX10 draaide ook niet op DX9 hardware...
Met de vorige versie's was het zo dat ze nog wel compatible waren, alleen kon je geen gebruik maken van alle nieuwe features. (DirectX9 games werkte daarom ook gewoon op DirectX8 kaarten etc).
Ik denk zelf dus dat tenzij de api weer drastisch herschreven word DirectX11 games gewoon gespeeld kunnen worden met DirectX10(.1) hardware echter zal je dan niet alle nieuwe functies kunnen benutten.
Er is met de overgang naar DX10 inderdaad gebroken met de vorige versies maar dit zal voor DX11 niet het geval zijn, zie hier:leonpwner1 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:15:
Redelijk offtopic hier, maar na aanleiding van de announcements van DirectX11 vroeg ik me af of DirectX11 op DX10 hardware kan draaien, of een HD4870 bijvoorbeeld. De frontpage vermeldde dit, maar ik kan het me eigenlijk niet voorstellen. Dan zou de HD4870 alle nieuwe technieken aan boord moeten hebben? DX10 draaide ook niet op DX9 hardware...
Bron: GamasutraSatchell: DirectX 11 Won't Have 'DX9/10 Discontinuity'
During its Gamefest 2008 developer conference in Seattle, Microsoft officially announced DirectX 11, the newest version of its multimedia API package. Like its predecessor DirectX 10, it will be exclusive to Windows Vista "as well as future versions of Windows."
Features include new shader technology that begins to allow developers to position GPUs as more general-purpose parallel processors, rather than being dedicated solely to graphics processing; better multi-threading capabilities; and hardware-based tesselation.
Said newly promoted Microsoft's Entertainment Business Division CTO Chris Satchell during a Gamefest keynote, "We want to break away from purely having a paradigm of pixels, vertices and shaders."
DirectX 10, which was first released in 2006, required DX10-specific hardware, creating a clearly-defined split between it and DX9. "We created a discontinuity; that was deliberate," Satchell said during his address, but DX11 will be compatible with DX10 hardware.
"DX11 is totally compatible with DX10. There's not that 9/10 discontinuity we created before," he said.
On the state of the PC hardware switch from 32-bit to 64-bit architecture, Satchell noted that software has been the limiting factor. "We've been shipping 64-bit CPUs on the hardware side for awhile," he pointed out. "We're not at the point where the 64-bit OS is catching up. I think we are [there] in the next six to eight months." Satchell did not specify Windows platforms when referring to 64-bit systems.
Doe Praemel!
Als power management zo simpel was als je denkt, dan was Powerplay al tijden geleden ingevoerd op desktop GPUs, terwijl het al generaties lang op notebook GPUs terug te vinden was. Wie wil nu niet een zuinigere, coolrunning GPU hebben?mdcobra schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 21:01:
[...]Idd, zo erg zal het wel niet wezen, en we hebben het hier niet over een DX10/11 GPU driver maar over relatief simpel power management.
De kern van mijn vorige post is simpel. Je hardware kan nog zo goed zijn, als je drivers het niet goed doen heb je er niks aan. In dat geval is je hardware zo goed als dat je drivers zijn. En dat is hier het geval. Er is een MSI bios in omloop van de HD4850 met dezelfde chip waar PP het wel goed doet (verlaging van voltages en idle: 160Mhz core/500Mhz mem, movie-decode: 500Mhz core, 3D: 625Mhz core/993Mhz mem), dus aangezien de HD4870 dezelfde chip gebruikt, is het zeer aannemelijk dat het geen hardwarefout is.
Anders zou het zijn als de hardware crap is, dan kan je optimaliseren wat je wilt in je drivers... de hardware blijft en is een piece of crap.
Zo was de R200 (Radeon 8500) op zich helemaal geen slechte GPU. De drivers verpestten het in het begin alleen heel erg. Vanaf de Radeon 8500 begon ATI zich te focussen op de drivers dmv het Catalyst team. Je zag dat de performance van de 8500 steeds beter werd. Had de kaart het in het begin nog moeilijk tegen een GF3Ti200, later werd de GF3Ti500 met gemak verslagen en kon hij het later zelfs opnemen tegen de GF4Ti4200.
Conclusie: Als het driverteam echt alle blauwdrukken (en dus de ins en outs) van de R200 had gekend dan wel in de vingers had, dan had je deze stijgende lijn in performance niet gezien... Je ziet dit bij zowel AMD als bij NV, elke keer bij een GPU launch en in de maanden er na... Als het driverteam alles al bij voorhand perfect wist... dan hadden we nooit driverupdates nodig gehad (behalve dan hotfixes voor bugs) en draaide elke GPU bij launch op z'n max wat betreft performance en zijn we voor performanceboosts afhankelijk van de gamedevelopers en hun gamepatches.
Overigens hoeft AMD technisch gezien niet eens alle functies van Powerplay te activeren. In de disclaimers staat namelijk dat niet alle Powerplay functies ondersteunt hoeven te worden. Dit is afhankelijk van het model. En verder zijn de GPUs natuurlijk gewoon gebouwd om tegen hoge temperaturen te kunnen. 80-90C is volgens AMD 'heel normaal' voor Wikeva (RV770). Ergens in de wandelgangen heb ik gehoord dat alleen de HD4850 het onderdeel voltage regeling van Powerplay gaat ondersteunen (of al doet in sommige biossen) en de HD4870 niet (tenminste niet in het reference design). Die doet alleen wat overige zaken. Ik zal nog eens navragen hoe het precies zit.
Even terzijde... de RV670 had wel een hardwarematige fout in Powerplay zitten, die overigens in de RV770 volledig opgelost is.
Het enige wat ze eigenlijk zeggen is dat DX10->DX11 te vergelijken is met de stap DX8->DX9 (en in mindere mate DX7->DX8). DX11 bouwt verder op DX10, net zoals DX9 op DX8 verder bouwde. Het is geen ommezwaai alle DX9->DX10.leonpwner1 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 22:48:
ThanksErg nice imho (bit of an understatement)
Alle DX10 en DX10.1 videokaarten zijn dus DX11 compatible, maar niet compliant. Een videokaart is alleen DX11 compliant, wanneer alle DX11 functies ook hardwarematig ondersteunt worden.
Hahaha bedankt voor deze infoCJ schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:08:
Even terzijde... de RV670 had wel een hardwarematige fout in Powerplay zitten, die overigens in de RV770 volledig opgelost is.
Maar als ik het goed begrijp gaat het dus om de software in de bios (firmware) aangezien het bij een MSI bios voor elkaar is? Kun je nog een schatting geven hoeveel de 4870 en 4870X2 idle dan gaan gebruiken als het volledig functioneerd?
Ik had niets anders verwacht dat AMD (of welk bedrijf dan ook) zich beschermd met disclaimers

Daarom ben/was ik ook redelijk sceptisch (en een beetje kort door de bocht)
Het uitschakelen van bepaalde gedeeltes (zoals bv 6 SIMD cores/24 TMUs) zal trouwens niet zo snel gebeuren op desktop PC's. Dit is meer iets voor notebooks die zuinig om moeten springen met hun accu en dus echt power-on-demand nodig hebben. Maar door de RV770 gelijk te voorzien van Powerplay, scheelt het voor AMD wel in de ontwikkelkosten. Het ontwikkelen van de een mobile GPU kost zo een stuk minder.
Door middel van het verlagen/verhogen van de core en memspeeds is stroom te besparen. In een van m'n vorige posts had ik de resultaten van ComputerBase.de gelinkt wanneer het aankomt op de mem/core speeds. De meeste winst zit echter vaak in het verlagen van de voltages in Idle/Movie state. Voor zover ik begrepen heb is dit alleen een functie die op dit moment alleen op de HD4850 geactiveerd is, vanwege het feit dat dit een singleslot, low-power kaart is die vaak gebruikt zal worden in stille en zuinige PCs.
De drivers sturen Powerplay aan en past de GPU snelheid aan bij laag verbruik, maar wel naar datgene wat in de bios van de graphics card staat. Als in de HD4870 bios zou staan dat het voltage in 2D een stuk omlaag moet, dan kan Powerplay dat aansturen. Maar de meeste HD4870 biossen hebben geen lager voltage voor 2D en gebruikt dus hetzelfde voltage als in 3D. Een AMD partner kan er voor kiezen om de bios aan te passen. Als je deze te pakken kan krijgen kan je je eigen 4870 flashen of je kan zelf aan de slag met RBE. Alles geheel op eigen risico natuurlijk.
Over het stroomverbruik van de X2... Dit zou idle even veel moeten zijn als een enkele HD4870 als AMD het voor elkaar heeft gekregen dat 1 GPU uitgeschakeld wordt in Idle toestand. En als alle Powerplay functies actief zouden zijn op de HD4870, dan zou deze net zoveel moeten kunnen verbruiken als de HD4850.
Edit: Nog even wat extra info. Voor de RV770 geldt het volgende. De maximum veilige temperatuur is 104C. Als de GPU temp daarboven komt gaat de fanspeed naar 100%. Wanneer de temperatuur 125C bereikt dan kunnen er ernstige fouten optreden. Maar met de fan op 100% zal dat zelden gebeuren. De standaard waardes zijn 20% idle en 30% load. En op 35% zit je al op 48C idle en 64C load. Op 100% zal de temp dus nog lager liggen. Je moet wel iets heel vreemds gedaan hebben zoals het verwijderen van de fan of het verkeerd terugplaatsen van de fan of een gigantisch slechte airflow hebben in je kast of je pc in klaarlichte zonlicht in de tropen hebben staan als de kaart 104C haalt zelfs op 100%.
[ Voor 12% gewijzigd door CJ op 24-07-2008 01:02 ]
En dat mobility kaarten delen van de kaart uit kunnen schakelen en dat dit op desktop kaarten niet nodig is en dus ook de mogelijkheid niet bieden vind ik ook raar, iedereen wil toch een zo zuinig mogelijk videokaart?, waarschijnlijk kan de fan zelfs helemaal uit als deze functies ingebouwd zijn, scheelt wereldwijd weer x aantal watt per kaart/pc.
Lees mijn stukjes nog eens. Alle kaarten hebben Powerplay. Het is niet zo dat de HD4870 geen Powerplay ondersteunt en de HD4850 wel. Beide ondersteunen het. Alleen de ene kaart ondersteunt meer functies van Powerplay dan de andere.Lennart_1337 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 01:21:
Ik vind het een beetje als onzin klinken dat de HD4850 wel powerplay nodig heeft omdat die enkel slot is en stil moet zijn en dit bij de HD4870 niet zo is, als powerplay werkt heeft AMD toch geen enkele reden om het alleen voor de HD4850 in te schakelen?
Powerplay is:
- Advanced power management technology for optimal performance and power savings
- Performance-on-Demand
- Constantly monitors GPU activity, dynamically adjusting clocks and voltage based on user scenario
- Clock and memory speed throttling
- Voltage switching
- Dynamic clock gating
- Central thermal management – on-chip sensor monitors GPU temperature and triggers thermal actions as required
Desktopgebruik en Notebook gebruik verschillen enorm. Op Notebooks zorgt Powerplay er bijvoorbeeld ook voor dat de LCB brightness aangepast naar je stroomverbruik. Op desktops is dit niet nodig. Daar staat alleen de dynamic clockgating aan. Op desktops zitten er verder 3 Powerplay instellingen ingebakken (idle, light gaming, heavy gaming), terwijl de notebooks profielen hebben voor accu of stroomadapter. Andere markten, andere behoeften.En dat mobility kaarten delen van de kaart uit kunnen schakelen en dat dit op desktop kaarten niet nodig is en dus ook de mogelijkheid niet bieden vind ik ook raar, iedereen wil toch een zo zuinig mogelijk videokaart?, waarschijnlijk kan de fan zelfs helemaal uit als deze functies ingebouwd zijn, scheelt wereldwijd weer x aantal watt per kaart/pc.
Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar de behoeften van de desktop en notebook GPUs. Mochten de behoeften veranderen, dan zal dit aangepast worden aan de vraag.
[ Voor 4% gewijzigd door CJ op 24-07-2008 08:08 ]
Wel jammer dat ze het niet helemaal implementeren maar goed het zij zo... nVidia doet dit wel. Daar zie je ook dat die GT200 best zuinig kan zijn als hij idle draait. Dus AMD zal dat ook wel gaan doen helaas hadden ze de eerste kunnen zijn.
Ook jammer dat al die watts nu voor niets gebruikt worden. Een deel van die features zal ook wel aan staan. Met de MSI bios voor de HD4850 kom je al een eind verder. Echter werkt het ook echt alleen met die bios. Heb mijn eigen club3d bios geprobeerd aan te passen maar dat ging niet goed. Bij die MSI bios kon ik wel gewoon dingen veranderen zonder problemen.
Bij mijn HD4870 hetzelfde flitsend beeld als ik de bios zelf veranderde (Sapphire Kaart). Dus even afwachten of er andere merken zijn waar dit wel werkt. Het zou in ieder geval wel weer wat kunnen schelen. Een Game pc met een idle verbruik onder de 100 watt is al niet meer mogelijk dan ga je al snel over de 200 heen.. Terwijl office pc's het makkelijk met 50 redden. Meeste is toch afkomstig van de losse high end video kaart. IPV de IGP. Dus ik hoop dat technieken als Hybrid Crossfire ook gebruikt kunnen worden met HD4870 kaarten.
[ Voor 9% gewijzigd door Astennu op 24-07-2008 09:07 ]
Maar hopelijk over een tijdje een voltage/clock adjustment fix voor de HD4870. En support voor Hybrid Crossfire met HD4850 en HD4870/ X2 kaarten. Dan is het interessant om een 790 GX chipset te kopen om op die manier idle veel stroom te besparen.
Clock adjustment gebeurt al op alle HD4800 kaarten, dus ook de HD4870. Nu moet ik uit persoonlijke ervaring zeggen dat mijn waardes verschillen van de meeste andere waardes die ik gezien heb. Mijn HD4870 klokt zichzelf terug naar 550Mhz core, terwijl veel andere biossen die ik gezien heb zich naar 500Mhz terug klokken. Mijn bios is ook anders dan de biossen die ik tot nu toe bv op Tech Powerup gezien heb. Kan iemand eens in de graphicscard eigenschappen van het CCC kijken om te zien hoe de kaart gezien wordt? M'n kaart wordt nl niet gezien als HIS kaart, maar als "Built By ATI" kaart, ondanks dat er een grote HIS sticker op de cooler is geplakt.
Het eerste wat ik merkte met de HD4870 van me broer dat het voltage in 2D niet omlaag ging waardoor het verbruik nagenoeg de HD4850 in load was. Niet leuk dus. Totale verspilling. Kun je anders eens export draaien van die bios ? dat ik daar eens naar kijk of je met die bios wel voltage switching kan doen ? Misschien staat het in de huidige biosen expres uit omdat het in de huidige biosen nog niet goed werkt. (zelf getest met RBE)CJ schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:01:
Voor voltage adjustment zal de bios aangepast moeten worden en AMD zal nooit officieel een bios vrijgeven waar de gebruiker zelf mee aan de slag moet gaan. Het risico dat er iets mis gaat en AMD dan dus duizenden vragen/klachten krijgt is te groot. Dit zal dus door partners moeten gebeuren, die bv een nieuwe aangepaste bios op hun kaarten moeten zetten, dan wel biossen zelf vrij kunnen geven ter download.
Clock adjustment gebeurt al op alle HD4800 kaarten, dus ook de HD4870. Nu moet ik uit persoonlijke ervaring zeggen dat mijn waardes verschillen van de meeste andere waardes die ik gezien heb. Mijn HD4870 klokt zichzelf terug naar 550Mhz core, terwijl veel andere biossen die ik gezien heb zich naar 500Mhz terug klokken. Mijn bios is ook anders dan de biossen die ik tot nu toe bv op Tech Powerup gezien heb. Kan iemand eens in de graphicscard eigenschappen van het CCC kijken om te zien hoe de kaart gezien wordt? M'n kaart wordt nl niet gezien als HIS kaart, maar als "Built By ATI" kaart, ondanks dat er een grote HIS sticker op de cooler is geplakt.
Hieronder weer wat reviews op een rijtje om de dag mee door te komen:
- Hi Tech Reviews Sapphire HD4870
- Hexus Sapphire HD4850 Toxic
- The Tech Lounge Visiontek HD4870
- Inside HW Force3D HD4870 (gebruikt AMD GPU Tool om te OC-en naar 850/1175)
- Hexus Sapphire Pure RS780G Hybrid CrossFire motherboard
- Elite Bastards Sapphire HD4870
- Hardware Logic HIS Radeon HD3650 IceQ Turbo

Elite Bastards laat ook de kracht zien van UVD2 in de Picture In Picture test:

Jammer dat die idle alleen zoveel verbruikt dat is een van de redenen dat ik nu nog bij mijn HD4850 blijf.
Mijn Sapphire HD4870 wordt ook als een Built By ATI gezien. Welke bios versie heb je en wat is de datum ervan? Mijn vga bios is dezelfde bios die op techpowerup staat.CJ schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 10:01:
Kan iemand eens in de graphicscard eigenschappen van het CCC kijken om te zien hoe de kaart gezien wordt? M'n kaart wordt nl niet gezien als HIS kaart, maar als "Built By ATI" kaart, ondanks dat er een grote HIS sticker op de cooler is geplakt.
Verwijderd
Mijn Club3d HD4870 ookTHE_FIREFOX schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:44:
[...]
Mijn Sapphire HD4870 wordt ook als een Built By ATI gezien. Welke bios versie heb je en wat is de datum ervan? Mijn vga bios is dezelfde bios die op techpowerup staat.
Verwijderd
Vapour Chamber Technology bleek toch aardig wat voordeel te hebben qua cooling dan zelfs de standaard dual slot cooler van de HD 3870 bevoorbeeld

zo gaat het in werking
"A vapor chamber is a vacuum vessel with a wick structure lining the inside walls that is saturated with a working fluid. As heat is applied, the fluid at that location immediately vaporizes and the vapor rushes to fill the vacuum. Wherever the vapor comes into contact with a cooler wall surface it will condense, releasing its latent heat of vaporization. The condensed fluid returns to the heat source via capillary action, ready to be vaporized again and repeat the cycle. The capillary action of the wick enables the vapor chamber to work in any orientation with respect to gravity"

"In fullload mode the temperature of HD 3870 with reference cooler is about 74C while HD 3870 with new atomic cooler is only 67C."
http://en.expreview.com/2...re-atomic-hd-3870-cooler/
Mischien wel bekende info , maar dan nog, zal zelfs een HD 4870 hier goed van kunnen profiteren denk ik, wat denken jullie er van?
Voor de meeste is ruimte in een kast erg belangerijk dus met 4 single slot kaarten die per kaart beter coolen als een dual slot versie en dan nog ruimte kunnen besparen voor andere kaarten, ik pak maar een voorbeeld, hiermee kan je veel meer kanten op.
Het enigste wat belangerijk is goede airflow in je kast, en de meeste gamers hebben dat toch wel, dus dat moet opzich wel gaan.
Ik vraag me af of dat die Vapour Chamber cooler van de Sapphire HD 3870 Toxic als Atomic op een HD 4870 ook werkelijk zijn werk goed zal verrichten ... het is mischien wel interessant om uit te vinden
[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 13:16 ]
Mijn keuze gaat echt naar de (grotere) koeler die warme lucht naar buitenblaast dan zo single slot koeler waarbij de warmte in je kast blijft.
Dit topic is gesloten.
Dit is een NIEUWSDISCUSSIE topic, geen helpdesktopic voor simpele vraagjes rond ATi kaarten. Als dergelijke vragen een eigen topic waard zijn, stel ze daar. Zijn ze geen eigen topic waard, stel ze niet maar ga zelf op onderzoek uit. Post ze niet hier!
Daarnaast mogen pics max 600p breed zijn. Heb jij grotere? Resize ze voor je ze post!
Verder is gezeur over levertijden, slowchat ("ik heb er net eentje besteld!") of posten van prijzen (post dat in Pricewatch, dan hebben anderen er ook wat aan!) niet de bedoeling.
Niets in deze topicwaarschuwing is nieuw, helaas moet ik toch constateren dat sommigen steeds weer dit soort posts doen. Eenmalig kun je een modbreak verwachten, maar doe je het vaker, dan kun je een pushmesssage, waarschuwing of erger verwachten. En ja, dat vinden we zelf ook kinderachtig, dus laat het niet zo ver komen!