[MacBook] Discussietopic en Mini-FAQ deel 12 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste
Acties:
  • 46.556 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/50mxlh.jpg

Vorige delen:1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10,
11

Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/8wvzb6.jpg
  • 2,1-GHz of 2,4-GHz Intel Core 2 Duo met 3 mb L2-cache
  • 13,3-inch (diagonaal) TFT-breedbeeldscherm met glanzende toplaag
  • Apple Remote met Front Row
  • Tot 4 GB geheugen
  • Intel Graphics Media Accelerator X3100
  • Slot-loading optische-schijfeenheid
  • Harde schijf tot 250 GB
  • Ingebouwde AirPort Extreme-voorziening (802.11a/b/g/n) voor draadloos netwerken
  • Analoge en digitale geluidsinvoer en -uitvoer
  • 1 Mini-dvi poort
  • 1 FireWire 400- en 2 USB 2.0-poorten
  • iLife '08 en Mac OS X Leopard
Bekijk de volledige specificaties op apple.nl

Afbeeldingslocatie: http://i29.tinypic.com/wumoox.png

Inmiddels is de MacBook al ruim anderhalf jaar op de markt. De opvolger van de iBook G4 is leverbaar in een prachtig glossy wit of een zwart jasje. Met zijn mooie 13,3" widescreen beeldscherm is het een genot om op deze waardige opvolger van de iBook G4 te werken. Net als zijn grotere broer is de MacBook standaard uitgerust met een Intel Core 2 Duo processor, Airport Extreme, Bluetooth 2.0, een ingebouwde iSight en Front Row met de inmiddels welbekende optionele Apple Remote.

Enkele vernieuwende dingen zijn onder andere de magnetische power adapter, de magnetische sluiting (waardoor de MacBook prachtig afgewerkt sluit) en het vernieuwde trackpad (dat tegenwoordig waarneemt of je met 1 of 2 vingers aan het werk bent).

De resolutie van het scherm is 1280 x 800 pixels en het LCD-scherm is feller gemaakt ten opzichte van zijn voorganger. Ook kun je tegenwoordig, zonder gebruik te hoeven maken van de screenspanning-hack, een tweede beeldscherm aansluiten.

De MacBook is er in 3 heerlijke smaken:
  • Het low-end model ( € 999,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2 GHz processor, 1 GB ram, een 120 GB HD en een ComboDrive.
  • Het midden model ( € 1199,- )

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,2 GHz processor, 2 GB ram, een 160 GB HD en een SuperDrive (DL).
  • Het high-end model ( € 1399,- ) is zwart

... heeft een Intel Core 2 Duo 2,2 GHz processor, 2 GB ram, een 250 GB HD en een SuperDrive (DL).
Afbeeldingslocatie: http://i26.tinypic.com/2i9jkw7.png

Kan ik Windows XP of Windows Vista op mijn MacBook draaien?

Ja! Dit is sinds Apple overgeschakeld is naar het Intel-platform mogelijk. Je kunt dit op 3 verschillende manieren doen...
  • Boot camp (dual boot)

Sinds de release van Leopard is dit onderdeel van Mac OS X. Mocht je nog Tiger gebruiken dan is de licentie officieel niet meer geldig.
  • XOM (dual boot, open source)

Let op! Dit is een stuk moeilijker dan boot camp!
  • Parallels (Virtualisatie)

Parallels maakt gebruik van virtualisatie waardoor deze andere besturingssystemen kunnen werken binnen in OS X waardoor opnieuw opstarten overbodig is. Naast Windows ondersteunt Parallels ook verschillende Linux distributies, FreeBSD, Solaris, OS/2, eComStation en MS-DOS.
  • VMWare Fusion (Virtualisatie)

Als alternatief voor Parallels is er ook Fusion van VMWare. De nieuwste versie is 1.1.
Ik hoor veel slechte dingen over de MacBook, moet ik hem nou niet kopen?[/blue]

Het klopt dat je op Internet veel negatieve dingen leest over de MacBook, maar bedenk wel dat wanneer je geen enkele problemen hebt je daar niet snel over zult gaan schrijven.
In de afgelopen 10 delen van dit topic zijn erg veel problemen naar voren gekomen, toch zijn er ook erg veel mensen die zeer tevreden zijn met hun MacBook!

Veel problemen die je leest gebeuren vaak met de eerste generatie MacBook's. Nu is het natuurlijk niet zo dat er altijd problemen zijn met eerste generatie spullen, maar kinderziektes komen altijd voor. Ter info, we zijn inmiddels al bij de 3e generatie (Core Duo, Core 2 Duo (Napa) en nu Core 2 Duo (Santa Rosa) .

Omdat de producten van Apple relatief prijzig zijn, verwacht je dat ook jouw nieuwe MacBook volledig functioneert zonder fouten. Wanneer dat niet het geval is ben je, zoals meerdere, erg teleurgesteld en moet je je ei kwijt. Het overgrote deel van de MacBook-bezitters is dik tevreden. Veel gebruikers die klachten hadden zijn prima geholpen door een omruilactie van Apple of reparaties aan hun Macbook.

Mijn MacBook wordt nogal warm, hoort dit?

Ja en Nee. Eigenlijk hoort het niet, maar de CPU in je MacBook is snel, de ruimte is krap, en andere merken laptops met dezelfde CPU worden even heet. Apple zegt dat dit bij de normale werking hoort - klik!

Let op! Op 22 augustus 2006 heeft Apple een firmware update uitgebracht die de MacBook koeler maakt. Dit hebben ze gedaan door de koeler op de processor eerder te laten aan gaan. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Je kunt de temperatuur van je MacBook onder andere meten met de Widget iStat Pro (freeware), en vergelijken met andere MacBooks op deze site.

Heb je nog steeds problemen? Veel mensen hebben naar de oorzaak gezocht en hier is het volgende uitgekomen:
  • Tijdens het productieproces zou er vergeten zijn een stuk plastic weg te halen bij het ventilatierooster al is dit slechts bij heel weinig modellen het geval. klik!
  • Te grote hoeveelheid koelpasta ( al is het bewezen dat dit bijna geen invloed heeft )
Wat doet die koe in mijn MacBook? (Waarom maakt mijn MacBook zoveel lawaai?)

Veel mensen klagen over een rare geluiden uit hun MacBook. Dit is afkomstig van de processor, en wordt ook wel de CPU-whine genoemd. Als de CPU niet bezig is, veroorzaakt deze een hoog geluid.

Let op! Ook dit wordt opgelost door de nieuwe firmware die Apple op 22 augustus 2006 heeft uitgebracht. Je kunt deze update gewoon binnenhalen via de 'Software Update'.

Heb je nog steeds problemen? Wellicht helpt 1 van deze stukjes software:Argh! Mijn MacBook heeft gele vlekken! Wat nu?

Dit is een veelvoorkomend probleem dat bij MacBooks voorkomt van voor week 36 van 2006. De oorzaak hiervan is niet bekend, maar gedacht wordt dat dit eraan kan liggen dat sommige mensen "speciaal" zweet hebben dat de plastic laag van de MacBook aantast.

Er zijn al heel veel mensen met dit probleem geweest. Apple is erg netjes je zogenaamde 'top-case' om te ruilen voor een nieuwe. Ga dus gerust even langs een bekende Apple-dealer in de buurt!

Help! Mijn batterij loopt snel leeg, hoe kan dit?[/blue]

De batterij van een Macbook is een slijtage-gevoelig onderdeel. Bij intensief gebruik neemt de capaciteit af en is de batterij sneller leeg na het opladen. Om je batterij in goede conditie te houden moet je de handleiding van Apple volgen en de batterij calibreren. Hoe je dit doet lees je hier.

Office / Photoshop draait erg traag, ik dacht dat een Intel Mac sneller zou zijn?

Adobe PhotoShop CS3 ligt inmiddels in de winkels, deze werkt een stuk sneller op je Intel Macbook. Microsoft brengt in de eerste helft van 2008 de nieuwe Office 2008 uit. Office 2004 zal nooit als Universal Binary uitkomen en blijft daarom 'traag' op een Mac.

Meer informatie? klik!

Let op! Dit is overigens geen MacBook specifiek probleem maar geldt voor alle nieuwe Intel Macs!

Als ik extra geheugen bestel is het zo enorm duur! Kan dit niet goedkoper?

Tuurlijk kan dat goedkoper! Ik heb zelf ook mijn geheugen zelf ingebouwd.
Kijk gewoon even op de pricewatch! Let wel op dat je MacBook standaard 2 reepjes van 512 MB heeft. Dus als je los geheugen koopt, moet je eerst een reepje eruit halen. Het is helaas dus niet zo, dat als er er 1 GB bijkoopt, je 2 GB hebt.

Hoe bouw ik mijn extra geheugen in?

Wanneer je je MacBook manual doorleest kom je vanzelf een hoofdstuk erover tegen. Apple heeft het gelukkig zo eenvoudig mogelijk gemaakt.

Kom je er niet helemaal uit? Klik!
Of hier voor iFixit

Kan dat opstartgeluid ook zachter?

Tijdens een vergadering je MacBook aanzetten.. *BOING* Een veel voorkomende ergernis. Gelukkig kun je hier iets tegen doen. Pas op: de boing kan van belang kan zijn om te bepalen of je MacBook het wel of niet meer doet mocht je ooit opstartproblemen krijgen!

Goed, het uitzetten: zet voordat je je MacBook uitzet het volume op laag/uit, en klaar is Kees!

Andere manieren zijn StartupSound.prefPane en Tinkertool.

Hoe kan ik mijn Macbook het beste vervoeren?

In een mooie tas of sleeve natuurlijk:

Tassen:Sleeves:Nog andere vragen kijk dan ook even in de Macbook FAQ.

Afbeeldingslocatie: http://i25.tinypic.com/29124d3.png

Hoedje zijn ervaringen:
Altijd een fanatiek Windows gebruiker geweest? Ik en vele anderen ook!
Bij anderen had ik wel eens kort geproefd aan Mac OS X, maar nooit lang genoeg om er een echt goede mening over te vormen. Nu ik een tijdje mijn MacBook heb, gebruik ik de windows desktop computer steeds minder. Nu nog om de mail in duplo te ontvangen en te archiveren, maar als het zo door gaat denk ik dat ik echt afscheid ga nemen van windows.

In het begin was het wel even wennen. Vooral de toetsencombinaties moet je opnieuw leren. 'Appeltje'-Q om een programma af te sluiten in plaats van ALT-F4, option-`/e/u/i/n voor de àccêntëñ op woorden. Maar dit heb ik gek genoeg niet ervaren als frustrerend, en wil nu niet meer terug naar de toetsenbord-indelingen van windows.

Software is er meer dan genoeg te vinden. Voor (bijna) alles is wel een vervanging te vinden voor wat Windows je biedt. Ook Microsft helpt zelf ook een handje mee met Office Mac 2004. Voor een verzameling programma's die mede GoT-ters gebruiken kun je terecht in het Onmisbare tools en software voor apples topic.

Niet alleen ik, maar heel veel mensen hier op GoT hebben de MacBook aangegrepen voor een overstap. Ook Apple heeft er natuurlijk zijn redenen voor waarom je zeker moet overstappen. klik. Daarnaast kun je op GoT kijken naar de Mac OS X FAQ.Al die mooie plaatjes op die websites, je hebt er wel iets aan.. maar hoe ziet het ding er nou uit in het wild?Ooit werd gezegd 'meten is weten'. Dat geldt tegenwoordig natuurlijk nog steeds zo, maar wat steeds belangrijker wordt: 'lezen is weten'. Lees gewoon wat anderen erover schrijven, denken, publiceren, verkopen, praten, kletsen... enfin:
Review van de 'end 2007' Santa Rosa Macbook op Arstechnica
Review op C|Net
Review op Macworld
Notebook review

Tot slot:
  • Houd het svp ontopic, dus geen opmerkingen over bestellingen en levertijden, daarvoor kun je terecht in Levertijd Apple producten
  • Over korting voor studenten en developers is met de search genoeg te vinden, posts met vragen of opmerkingen hierover worden verwijderd
  • Dit topic is bedoeld voor de Macbook, de Macbook Pro en Air hebben hun eigen topic.
Met dank aan Red, Canaria, Gangsteroo, SnoRt, DRvDijk, Burne, Hoedje en JottemJ voor de eerste 11 delen

Koppen
De subkoppen van de FAQ worden helaas niet meer ergens gehost, is er iemand die deze nog heeft of nieuwe wil maken? Dat zou super zijn! * Zegato is niet zo begaafd met Photoshop :)

Veel plezier!

[ Voor 100% gewijzigd door Zegato op 29-06-2008 19:41 ]

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zegato
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
De laatste post van het vorige topic:
_Christiaan_ schreef op zondag 29 juni 2008 @ 18:10:
Vandaag heb ik een DVD-RAM geprobeerd in m'n Macbook 2.4 met superdrive, en warempel, het werkt :) Dit in tegenstelling tot de verhalen die ik op internet heb gelezen, dat de Macbook de DVD-RAM uitspuugt als je em erin doet.

Komt erg mooi uit, want op m'n oude XP laptop keek ik altijd de opnames van de TV op de laptop. Gelukkig kan ik dat nu blijven doen. Ik heb een Panasonic DVD-recorder, al een paar jaartjes oud, die alleen op DVD-RAM kan opnemen.

Dus hoewel DVD-RAM niet officiëel ondersteund wordt door de superdrive, leest hij hem wel gewoon. Schrijven heb ik nog niet geprobeerd. In OS X kreeg ik het niet zomaar voor mekaar, maar in XP lukt het misschien wel.

Dit geldt overigens voor Macbooks met een MATSHITA DVD-R UJ-857E superdrive. Het zou me niet verbazen als Apple verschillende modellen voor hun superdrive gebruikt.

T.net gallery | V&A ads

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11:45
Ik ben nu inmiddels bijna een half jaar in het bezit van een macbook; de laatste generatie (2.4Ghz, 2GB, wit) en ik kan hem echt aan iedereen aanraden. Waar ik nog het meest tevreden over ben is de accuduur (soms tot 5,5 uur) gewoon met wifi aan. De stand-by is echt flitsend snel! Klep dicht = uit, klep open = zoem, zoem ready! En de magsafe heeft mijn witte trots al enkele malen van zijn ondergang gered, evenals het ontbreken van een tray voor de superdrive. Verder is hij lekker draagbaar en een stuk lichter dan zijn voorganger, de inspiron 6400 van dell.
En dat OS X is ook heerlijk, al oogt de desktop wel sneller als een zooitje dan bij windows. Wellicht omdat ze rest zo netjes is ;) Het enige nadeel vind ik toch dat je applicaties apart moet afsluiten, nadat je alle vensters ervan hebt gesloten...

[ Voor 14% gewijzigd door pimsaint op 29-06-2008 21:42 ]

[Crypto.com Visa Card & App] GoT topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 191622

pimsaint schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:38:
Het enige nadeel vind ik toch dat je applicaties apart moet afsluiten, nadat je alle vensters ervan hebt gesloten...
Gewoon open laten, dat is het mooie van OS X je kan makkelijk 20+ apps tegelijk draaiende hebben. Ik sluit alleen apps af als ik moet rebooten vanwege een software update :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13:54

Shrien

frequent snoozer

Anoniem: 191622 schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:50:
[...]

Gewoon open laten, dat is het mooie van OS X je kan makkelijk 20+ apps tegelijk draaiende hebben. Ik sluit alleen apps af als ik moet rebooten vanwege een software update :)
Ik kill alle apps altijd als ik er klaar mee ben.. soort van tick die ik heb :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Shrien schreef op maandag 30 juni 2008 @ 00:46:
[...]

Ik kill alle apps altijd als ik er klaar mee ben.. soort van tick die ik heb :P
Ik ook inderdaad. Cmd-Q/Tab er rustig op los. Werkt hardstikke makkelijk, 2nd nature. Mail staat wel altijd open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-09-2024

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Wat gebeurt er als ik mn MacBook formatteer en herstel met herstel DVD's van een ander? (De originele Leopard DVD ligt bij mn ouders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

J0sTJos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:06:
Wat gebeurt er als ik mn MacBook formatteer en herstel met herstel DVD's van een ander? (De originele Leopard DVD ligt bij mn ouders).
Van een ander persoon of van een ander type Mac? Het eerste is technisch geen probleem, het tweede wel. En gezien het herstel-DVD's betreft moet je je even afvragen of je de overige software daarop wel mag draaien.

[ Voor 15% gewijzigd door Zpottr op 30-06-2008 13:24 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Ik wil of mijn huidige HD formatteren of een nieuwe grotere en snellere aanschaffen. Die herstel DVD's zijn dan van een vriend van me, van eveneens een MacBook. Is dat niet illegaal? Loop je dan niet te klooien met serials/licenties? Want als ik er een nieuwe HD ingooi, staat die toch niet 'geregistreerd' onder mijn originele Leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 22-04-2023
J0sTJos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:32:
Ik wil of mijn huidige HD formatteren of een nieuwe grotere en snellere aanschaffen. Die herstel DVD's zijn dan van een vriend van me, van eveneens een MacBook. Is dat niet illegaal? Loop je dan niet te klooien met serials/licenties? Want als ik er een nieuwe HD ingooi, staat die toch niet 'geregistreerd' onder mijn originele Leopard?
Volgens mij kan dat gewoon, je hebt er zelf toch ook een.
Zolang 't dezelfde mac gaat maakt 't niet zoveel uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

NickvdB schreef op maandag 30 juni 2008 @ 13:50:
[...]

Volgens mij kan dat gewoon, je hebt er zelf toch ook een.
Zolang 't dezelfde mac gaat maakt 't niet zoveel uit. ;)
Hoe werkt dat dan? Wordt de serial van je MacBook geregistreerd? Of je HD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07-07-2024
pimsaint schreef op zondag 29 juni 2008 @ 21:38:
Het enige nadeel vind ik toch dat je applicaties apart moet afsluiten, nadat je alle vensters ervan hebt gesloten...
Dit vind ik juist een geweldig voordeel. Volgende keer dat je een app start *pats* in één tel op je scherm. Ik heb juist hierom ook mijn veelgebruikte apps als automatisch starten bij het opstarten van OS X ingesteld.

Wat ik me wel afvraag; ik werk momenteel met 4 spaces. Alleen het lukt me niet om een bepaalde app bij startup (app starten zodra OS X opstart) te koppelen aan een bepaalde space. Is dat überhaupt mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Ik neem aan dat je programmatoewijzingen aan een bepaalde space al geprobeerd hebt en dat niet werkt ofzo (lijkt mij wel namelijk) ? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Nee, kan dat dan? Zit ik er zeker helemaal overheen te kijken... :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Systeemvoorkeuren - Expose en Spaces dus ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

J0sTJos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:26:
[...]

Hoe werkt dat dan? Wordt de serial van je MacBook geregistreerd? Of je HD?
Nix wordt geregistreerd.

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Zpottr schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:52:
[...]

Nix wordt geregistreerd.
Echt niet? Weird!
Dus je kunt als je Tiger hebt de herstelschijven van Leopard erin stoppen en zo Leopard installeren op je Mac, zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

J0sTJos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 16:24:
[...]

Echt niet? Weird!
Dus je kunt als je Tiger hebt de herstelschijven van Leopard erin stoppen en zo Leopard installeren op je Mac, zonder problemen?
Kans is groot dat je andere hardware hebt als je oorspronkelijk Tiger had.

Maar inderdaad, verder is er geen probleem. Hopelijk laten mensen het wel achterwege, het is juist zo relaxed dat je geen gezeik hebt met licentiecodes en activatie op de Mac. Gewoon lekker kopen, zo duur is het niet :)

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Zpottr schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:24:
[...]

Kans is groot dat je andere hardware hebt als je oorspronkelijk Tiger had.
Wat bedoel je?
Lijkt me sterk. Ik heb gewoon nog steeds dezelfde MacBook incl hardware als ik die DVD erin stop, als toen ik tiger had.. Ook als ik 'm eruit haal.

Kortom: je kunt dus Leopard gratis installeren zonder problemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zpottr
  • Niet online

Zpottr

Henk

J0sTJos schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:27:
[...]

Wat bedoel je?
Lijkt me sterk. Ik heb gewoon nog steeds dezelfde MacBook incl hardware als ik die DVD erin stop, als toen ik tiger had.. Ook als ik 'm eruit haal.
Langzaam dan: in een Macbook die ooit met Tiger is geleverd zit waarschijnlijk andere hardware dan in een Macbook die met Leopard is geleverd. Dus of dat gaat werken is lang niet zo zeker, geen idee of daarvoor gechecked wordt en welke verschillen geaccepteerd worden.
Kortom: je kunt dus Leopard gratis installeren zonder problemen?
Je had de Leopard-DVD toch (weliswaar niet bij de hand), schreef je boven? Dat lijkt me niet gratis en heb je als dat waar is gewoon het volste recht Leopard (maar niet iLife '08 etc.) te installeren.

Is het je trouwens bij installatie daarvan niet opgevallen dat je geen licentiecodes etc. hoefde in te vullen?

[ Voor 8% gewijzigd door Zpottr op 30-06-2008 18:47 ]

Zoef

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

Zpottr schreef op maandag 30 juni 2008 @ 18:34:
[...]

Langzaam dan: in een Macbook die ooit met Tiger is geleverd zit waarschijnlijk andere hardware dan in een Macbook die met Leopard is geleverd. Dus of dat gaat werken is lang niet zo zeker, geen idee of daarvoor gechecked wordt en welke verschillen geaccepteerd worden.
Ok! Dit snap ik wel ja..
[...]

Je had de Leopard-DVD toch (weliswaar niet bij de hand), schreef je boven? Dat lijkt me niet gratis en heb je als dat waar is gewoon het volste recht Leopard (maar niet iLife '08 etc.) te installeren.
Klopt. Ik bedoelde het in het algemeen.
Is het je trouwens bij installatie daarvan niet opgevallen dat je geen licentiecodes etc. hoefde in te vullen?
Jawel. Vandaar mijn vraag. Misschien dat je Leopard 'onzichtbaar' wordt gelinkt aan je MacBook..

Verder thanks voor je hulp! Ik ga toch maar wachten totdat ik weer bij mn ouders ben langsgeweest..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Als je MacBook met Tiger werdt uitgeleverd, werken de hersteldvd's van een MacBook die met Leopard werdt uitgeleverd niet (het installatieprogramma weigert).

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Muthas schreef op maandag 30 juni 2008 @ 15:49:
Systeemvoorkeuren - Expose en Spaces dus ;)
Thanks, het is gelukt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFC-Neo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21-04-2022

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Hi, wil mss wel een macbook aanschaffen voor mijn studie. Ik heb een vriend die ook een macbook heeft. Maar die heeft dus soms problemen met zijn netwerk. Hoe is dat nu in leopard? Want hij heeft tiger.

realityalways start as a dream

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

DFC-Neo schreef op maandag 30 juni 2008 @ 23:12:
Hi, wil mss wel een macbook aanschaffen voor mijn studie. Ik heb een vriend die ook een macbook heeft. Maar die heeft dus soms problemen met zijn netwerk. Hoe is dat nu in leopard? Want hij heeft tiger.
Voor school bedoel je ? In het begin was het een aardig gekloot (op de HHS) met Leopard. Maar uiteindelijk gewoon gelukt. Thuis gaat het ook uitstekend op wi-fi :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Inderdaad, normale wifi netwerken draaien als een zonnetje! Helaas kreeg ik hem op mijn vorige school niet aan de gang; iets met 802.1x identificatieproblemen enzo. Gelukkig houden ze wel op steeds meer scholen rekening met Mac gebruikers en komt daarvoor dus steeds meer interne documentatie beschikbaar. Mac is in opkomst ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 15:46
Had hier op de UvA ook eerst problemen met 802.1x identificatie, maar sinds ik Internetconnect.app van Tiger gedownload heb draait alles weer als een zonnetje op alle locaties. Voorheen wisselde het per locatie of de verbinding wel of niet stabiel was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFC-Neo

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Ik ga op de VU studeren. Maar is de intregatie met pcs ook te doen met leopard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -elw00d
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 11:44
TimmieN schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 12:41:
Had hier op de UvA ook eerst problemen met 802.1x identificatie, maar sinds ik Internetconnect.app van Tiger gedownload heb draait alles weer als een zonnetje op alle locaties. Voorheen wisselde het per locatie of de verbinding wel of niet stabiel was.
Draait als een zonnetje op de HU. Bij ons hebben vaker Windows gebruikers last van wireless problemen dan de Mac gebruikers. Internetconnect.app is komen te vervallen in Leopard, want het is nu gewoon ingebouwd bij Netwerkvoorkeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TimmieN
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-02 15:46
-elw00d schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:48:
[...]

Draait als een zonnetje op de HU. Bij ons hebben vaker Windows gebruikers last van wireless problemen dan de Mac gebruikers. Internetconnect.app is komen te vervallen in Leopard, want het is nu gewoon ingebouwd bij Netwerkvoorkeuren.
Klopt, maar eerst pakte 'ie het netwerk steeds niet, of viel na een tijdje / uit sleep komen de verbinding weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rox_NL
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
DFC-Neo schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:41:
Op de VU heb ik nog helemaal geen problemen gehad met mijn MacBook. Gewoon perfect op het draadloze netwerk te gebruiken en alle software die ik voor mijn opleiding nodig heb, is ook gewoon verkrijgbaar voor de Mac (al dan niet via Surfspot).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jo-re-mi

Jo-re-mi

_ _ _d(□_□)b

DFC-Neo schreef op dinsdag 01 juli 2008 @ 17:41:
VUUUU! Juist!
Uwm.. VU-netwerk werkt als een zonnetje! Je moet een aparte 802.1X verbinding maken met je VU-id.
Welke integratie met PCs? Ik heb daar zelf niet mee te maken. Doe qua studie alles op m'n Mac. Niks op die trage PCs. Het enige integratie-achtige dat ik gebruik is een stukje webruimte die elke student heeft, doe dat dmv FTP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Komt er dit jaar nog een back to school actie? Welke periode was dat ook al weer voorgaande jaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFC-Neo

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Intregatie met pc's bedoel ik op een netwerk. Werkt hij netjes met pcs in een netwerkomgeving?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 218867

jpboere schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 13:47:
Komt er dit jaar nog een back to school actie? Welke periode was dat ook al weer voorgaande jaren?
Mij werd in de Apple winkel verteld dat dit soort acties alleen in Amerika plaatsvinden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Daedalus schreef op maandag 30 juni 2008 @ 19:29:
Als je MacBook met Tiger werdt uitgeleverd, werken de hersteldvd's van een MacBook die met Leopard werdt uitgeleverd niet (het installatieprogramma weigert).
Oh? Ik dacht dat die installatieDVD's gewoon universeel waren.

Ik wil deze zomer voor mijn studie graag een Macbook aanschaffen. Gewoon als veredeld kladblok zegmaar. Heb thuis een iMac staan (mid 2007) waar ik gewoon op wil blijven werken. Hier zit nu 1GB geheugen in. Binnenkort wil ik 2*2GB aanschaffen en dat in de iMac prikken.

1) Als ik een Macbook met koop met 2*512MB geheugen, heeft het dan nut om één van die reepjes te vervangen door 1*1GB van een ietsje ouder type geheugen?
2) Ik heb de MB pas nodig als mijn studie in september begint. Het is echter natuurlijk leuk om hem van tevoren al te hebben. Ik heb alleen van iemand gehoord dat er voor deze zomer updates verwacht worden. Wat zijn de geruchten tot nu toe?
Anoniem: 218867 schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:01:
[...]

Mij werd in de Apple winkel verteld dat dit soort acties alleen in Amerika plaatsvinden!
De back to school actie hebben ze hier ook. Hij begint alleen later dan in de VS. Ik denk dat hij eind deze maand of anders begin volgende maand weer begint.

[ Voor 15% gewijzigd door Mei op 02-07-2008 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Mei schreef op woensdag 02 juli 2008 @ 23:35:
[...]
Oh? Ik dacht dat die installatieDVD's gewoon universeel waren.
De versie van Mac OS X zoals je die in de winkel koopt is 'universeel'. De herstel/installatie DVD zoals die bij de MacBook zit zijn dat niet. Alhoewel de software die op de DVD staat (Mac OS X en iLife) in principe universeel is voor zowel MacBook's als iMac's, als Mac Pro's enz, controleert de installer of de DVD wel wordt gebruikt met de computer waarmee hij is meegeleverd. Je kunt de herstel DVD van een vorige generatie MacBook dus niet (zomaar) gebruiken op de huidige generatie.

De Apple Hardware Test zoals die op de herstel/installatie DVD staat is echter wel hardwarespecifiek en niet uitwisselbaar.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-02 21:08
Mijn macbook is nu ongeveer een maand oud, is 19x opgeladen en de health is volgens Istat nu 98%. Is dit normaal of is dit een vrij snelle batterij achteruitgang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
duncanvdlinden schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 00:39:
Mijn macbook is nu ongeveer een maand oud, is 19x opgeladen en de health is volgens Istat nu 98%. Is dit normaal of is dit een vrij snelle batterij achteruitgang?
Dat lijkt me een beetje snel. Ik heb mijn MacBook nu sinds december en de health is nog steeds 100%. Heb je wel gecalibreerd?

Overigens heb ik tussendoor wel eens vreemde berichten van iStat te zien gekregen. Zo sprong mijn batterij de eerste week ook opeens naar 70% ofzo en dat heb ik nog een keer voorbij zien komen. 1 keer heb ik gecalibreerd, 1 keer niet, en beide keren was later de health weer 100%. Ik geloof het eigenlijk wel, kan nog steeds een uurtje of 5 werken en als het echt stuk is, houdt het er vanzelf wel mee op.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maartenvs
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22-05 22:46

Maartenvs

For Sale

Maak je nu eens niet zo druk om die waardes. Als je niet gekalibreerd hebt is die waarde sowieso waardeloos. En mijn batterij was sinds dag 1 al 98%, heeft nooit de 5200mah gehaald. Nu na 222 cycles is er nog 4100mah max. Ik begin nu wel een beetje het verschil te merken maar als je die getallen gewoon niet bekijkt merk je amper het verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Hij heeft bij mij eigenlijk al de gehele maand op 100% gestaan, tot een uur geleden, toen is ie naar 98% gegaan. Hij geeft aan dat de orginele capaciteit 5020mah is en momenteel 4929mah.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 05-10-2024

BachW

Tweaker in Noorwegen

Ik heb tot nu toe alleen problemen gehad met mijn Vigor Draytek 2800VG wat wireless betreft. Die heb ik inmiddels vervangen :(.

Mgoed, gisteren 4GB RAM geïnstalleerd... Wat een verademing! Had 1GB. (MB Black begin dit jaar).

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Registratie: November 2006
  • Nu online
Ik ben van plan eigenlijk deze week nog een macbook te gaan kopen. Ik loop echter tegen de keyboard lay-out aan. Gebruik zelf al jaren de US-internationaal lay-out, en zou deze dus ook graag voor mijn macbook willen. Op de bestelsite staat echter alleen US of UK-internationaal. Op de support afdeling kan ik niets vinden, en van internet wordt je op den duur ook niet veel wijzer. Weet iemand of die UK-internationaal stiekem de US-internationaal is? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12:57
lolgast schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:20:
Ik ben van plan eigenlijk deze week nog een macbook te gaan kopen. Ik loop echter tegen de keyboard lay-out aan. Gebruik zelf al jaren de US-internationaal lay-out, en zou deze dus ook graag voor mijn macbook willen. Op de bestelsite staat echter alleen US of UK-internationaal. Op de support afdeling kan ik niets vinden, en van internet wordt je op den duur ook niet veel wijzer. Weet iemand of die UK-internationaal stiekem de US-internationaal is? :)
Nee de UK layout is toch echt de UK layout. Ik zou ook liever de US layout hebben, maar die is hier niet te krijgen via de gewone weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

tiguan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:40:
[...]

Nee de UK layout is toch echt de UK layout. Ik zou ook liever de US layout hebben, maar die is hier niet te krijgen via de gewone weg.
Weet je dat zeker ;)

Afbeeldingslocatie: http://crew.tweakers.net/Daedalus/apl/macbook_us_keyboard.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
En als ik dan de gewone amerikaanse bestel (volgens mij mis ik dan alleen de alt GR toets), dan lijkt het mij toch mogelijk dat ik de software gewoon op US-internationaal zet? Anders moet ik toch maar aan een Nederlands toetsenbord gaan wennen denk ik :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
Sinds wanneer doen ze dat? Damn wat stom dat ze het nu wel aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daedalus
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

lolgast schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 10:56:
En als ik dan de gewone amerikaanse bestel (volgens mij mis ik dan alleen de alt GR toets), dan lijkt het mij toch mogelijk dat ik de software gewoon op US-internationaal zet? Anders moet ik toch maar aan een Nederlands toetsenbord gaan wennen denk ik :(
Alt GR kent Apple niet en de software is multilingual. Je kunt per account de taal instellen en de taal is binnen 5 seconden te veranderen (zelfs in het Chinees als je dat zou willen).
tiguan schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 11:03:
[...]

Sinds wanneer doen ze dat? Damn wat stom dat ze het nu wel aanbieden.
Sinds een paar maanden :)

[ Voor 16% gewijzigd door Daedalus op 03-07-2008 11:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lolgast
  • Nu online
Oke dankje :). Laptop na al die maanden sparen eindelijk besteld :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
Zo, bijna een maand verder sinds mijn eerste Mac en ik begin me intussen langzamerhand aan Windows te ergeren. Had niet verwacht dat ik het zoveel prettiger werken zou vinden en dat het zo snel zou wennen :)

Nog een paar praktische vragen. Met Windows ben ik gewend deze zo eens in de 2/3 maanden te herinstalleren, omdat het anders langzaamaan een puinhoop wordt. Is dit ook aan te raden voor OS X, of ga ik daar geen last van hebben?
En als ik OS X herinstalleer, kan ik daarna gewoon weer 'aansluiten' op mijn bestaande time machine backup?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22-05 20:10

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Zo, ik zit nog op station Veenendaal, maar ben net terug van HTR.

Mijn MacBook van 5 weken oud had al een uitgescheurd stukje rechts en links scheurde nu ook al uit. Na een belletje met Apple over een snelle reparatie (A-mac wou 'm 2 weken van me hebben) kon ik bij HTR terecht. Naar Veenendaal dus. Een telefoontje en een mailtje met mijn serienummer en overige gegevens verder, kreeg ik een mailtje met de vraag wanneer IK tijd zou hebben om even langs te komen. Dat was dus vandaag. Helaas liepen wat afspraken uit waardoor ik wat later er was dan geplant. Maar evengoed werd ik snel geholpen. Macbook afgegeven en een half uurtje later kon ik terug komen.

Even wat shoppen in downtown Veenendaal en bij terugkomst lag mijn MacBookje al op me te wachten. Kosten: nul euro. (garantiegeval, maar mijn MacBook komt helemaal niet van HTR af).

Super service! Hij ziet er weer als nieuw uit (dat issie praktisch ook ;) maar toch).
Gewoon in 30 minuten geholpen ipv 2 weken wachten en moeilijk lopen doen. Zoals het hoort! Alleen al de vraag, wanneer ik tijd had om langs te komen, ipv u moet dan en dan komen wekte bij mij al direct vertrouwen op. En dat was dus niet ongegrond.

Pluim voor HTR! Ik weet wel waar ik de volgende Mac aankopen doe! *O*

[ Voor 6% gewijzigd door zwahiel op 03-07-2008 14:27 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

Rene59 schreef op donderdag 03 juli 2008 @ 13:42:
Nog een paar praktische vragen. Met Windows ben ik gewend deze zo eens in de 2/3 maanden te herinstalleren, omdat het anders langzaamaan een puinhoop wordt. Is dit ook aan te raden voor OS X, of ga ik daar geen last van hebben?
En als ik OS X herinstalleer, kan ik daarna gewoon weer 'aansluiten' op mijn bestaande time machine backup?
Heeft niet echt nut om te doen, Mac OS X heeft geen register wat vol loopt met ongebruikte zaken, en blijft daardoor snel werken. Enigste ongebruikte data wat misschien kan ophopen zijn een aantal .plist bestandjes met instellingen van programma's die je al lang niet meer gebruikt - maar die nemen slechts een paar kb op je HD in, en verder niks (niet zoals op Windows waar een vol register je PC vertraagd) :) En als je een installatie terugzet met Time Machine heb je echt precies dezelfde data erop staan als voor de herinstallatie, dus zal het niet eens verschil maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 22:23
Afgelopen maandag heb ik dan eindelijk een Macbook gekocht. Ik heb hiervoor altijd maar windows gebruikt, en het kwam me steeds verder mijn neus uit. Ik had nog nooit een OS X systeem gebruikt, maar ik hoorde veel lovende berichten. Toen besloot ik toch maar om maandag mijn 2,4 ghz Macbook te kopen. De eerste dag moest ik heel erg wennen. Ik had het nog nooit gezien, compleet andere indeling dan bij Windows enz. En de volgende dag had ik (bijna) alles door. Het is echt ongelofelijk hoe simpel het is om met OS X te werken. En het leuke is, ik heb nog steeds geen 1 foutmelding gehad :P waar ik er bij windows alweer een paar gehad zou hebben. ;) Nu ben ik een beetje aan het klooien met spraakherkenning. Echt prachtig is dat. Ik heb op windows ook wel eens zoiets geprobeerd maar dat werkte voor geen meter. Hij herkend bijna al mijn commando's meteen. En zelfs de commando's van mijn zelf geinstalleerde spullen herkende hij. zoals 'Open Skype'. Tot nu toe werkt alles perfect en ben ik zeker tevreden. Het is dat ik eigenlijk niet zonder Windows kan, maar ik zal er zeker een stuk minder gebruik van maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DFC-Neo

DFC-Neo

PES FC 0817 3795 9910

Weet iem of hoeveel verschil tussen de 2.1ghz vs 2.4 ghz ligt, beide met 2gb ram natuurlijk.
Is het de prijs/performance waard?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

In combinatie met het extra RAM, grotere HD en brander, vind ik het die kleine 200 euro wel waard. De CPU alleen geeft denk ik zo'n 10-15% verbetering me 'alles' :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• duncanvdlinden
Wat is eigenlijk de standaard batterij lading bij een macbook 4.1? Die van mij heeft een standaard van 5020 mAh staat er, en heeft momenteel 5117. Ja hij is vandaag weer van 98% naar 100% gesprongen :P
Het is niet dat ik me druk maak erover maar ik ben nieuwsgierig want ik lees ook op internet dat er mensen zijn met 5500 mAh.

[ Voor 4% gewijzigd door duncanvdlinden op 03-07-2008 23:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 165930

Nou, die van mij is ook idd over de 5020 gegaan, naar de 5200 ofzo. Niet te veel van aantrekken dus ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87842

Zijn er hier nog meer mensen die een macbook hebben welke zichzelf inschakelt naarmate deze 'n uur of 3 uit staat?
Hij gaat helemaal vanzelf aan, mits aan netstroom. Zou dit toch eigenlijk wel graag willen uitschakelen. Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Weet je waar ik nou met m'n pet niet bij kan? :') Dat fabrikanten van Windows laptops niet gewoon een Slot-loading cd-drive gebruiken, is véél mooier, en niet zo gammel als een lade. Bij andere fabrikanten kom je dat echt nauwelijks tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door NickvdB op 07-07-2008 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eswip
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 23-06-2024
NickvdB schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:04:
Weet je waar ik nou met m'n pet niet bij kan? :') Dat fabrikanten van Windows laptops niet gewoon een Slot-loading cd-drive gebruiken, is véél mooier, en niet zo gammel als een lade. Bij andere fabrikanten kom je dat echt nauwelijks tegen.
Omdat het duurder is..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Mini-CD's en vreemd vormgegeven CD's kun je ook niet afspelen in een slot-loading drive. Dat is voor een consument misschien een reden om voor een tray-loading drive te gaan, maar voor de fabrikanten draait het natuurlijk alleen maar om de harde pegels.

[ Voor 4% gewijzigd door Jungian op 07-07-2008 01:20 . Reden: Mudkip ]

0.0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-04 20:12
Ok, wat is nu wijsheid? Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een macbook (pro) mag uitkiezen voor mijn examen. Een goede vriend van mij die naar Amerika gaat neemt deze dan binnenkort mee terug. Nu weten mijn ouders denk ik niet dat de duurste macbook richting de omgerekend 1700 euro gaat, dus die laten we dan ook maar even buiten beschouwing. Ik denk dat ik mag kiezen t/m de 'goedkoopste' MB pro.

Maar, wat zal ik kiezen? Ik heb liever geen zwarte (ga morgen in de winkel even checken of dit echt zo is) aangezien naar mijn idee dan het echte apple gevoel wegvalt....mental shit, vaag :P
Nu is de meerwaarde ten opzichte van de witte macbook ook niet echt veel meer, dus dat lijkt me een duidelijk geval. Alleen ik zou dan natuurlijk ook nog kunnen kiezen voor een MB pro. Mijn hoofddoel van de laptop is gewoon school etc. Daarnaast zal ik ook nog vaak genoeg muziek opnemen/bewerken, en mssn nog een game spelen. Een beetje power kan dus geen kwaad. Heb dan net even zitten kijken naar de specs, en het enige waar ik een voordeel in zag was het grotere+betere scherm en de betere videokaart. Verder leek het allemaal wel mee te vallen.

Wat zal ik dus nemen? Is het het echt waard $500 meer uit te geven puur afgaand op de specs? Is er echt veel snelheidsverschil? Of is het slimmer om die $500 uit te geven aan een grotere externe HDD en een firewire opneeminterface?

Nog een vraagje over die apple remote (die ze er tegenwoordig dus weer leuk niet bij doen). Ik heb hier thuis een logitech mediaplay muis, met alle remote functies op de muis. Ik zou eigenlijk niet meer zonder kunnen, zo goed werkt het. Ik heb al gezien dat er geen software hiervoor is op de Mac. Weet iemand of het dan toch stiekem werkt? Zal wel niet, maarja....het zou me zo een apple remote kunnen besparen.

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pimsaint
Clox schreef op maandag 07 juli 2008 @ 01:59:
Ok, wat is nu wijsheid? Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een macbook (pro) mag uitkiezen voor mijn examen. Een goede vriend van mij die naar Amerika gaat neemt deze dan binnenkort mee terug. Nu weten mijn ouders denk ik niet dat de duurste macbook richting de omgerekend 1700 euro gaat, dus die laten we dan ook maar even buiten beschouwing. Ik denk dat ik mag kiezen t/m de 'goedkoopste' MB pro.

Maar, wat zal ik kiezen? Ik heb liever geen zwarte (ga morgen in de winkel even checken of dit echt zo is) aangezien naar mijn idee dan het echte apple gevoel wegvalt....mental shit, vaag :P
Nu is de meerwaarde ten opzichte van de witte macbook ook niet echt veel meer, dus dat lijkt me een duidelijk geval. Alleen ik zou dan natuurlijk ook nog kunnen kiezen voor een MB pro. Mijn hoofddoel van de laptop is gewoon school etc. Daarnaast zal ik ook nog vaak genoeg muziek opnemen/bewerken, en mssn nog een game spelen. Een beetje power kan dus geen kwaad. Heb dan net even zitten kijken naar de specs, en het enige waar ik een voordeel in zag was het grotere+betere scherm en de betere videokaart. Verder leek het allemaal wel mee te vallen.

Wat zal ik dus nemen? Is het het echt waard $500 meer uit te geven puur afgaand op de specs? Is er echt veel snelheidsverschil? Of is het slimmer om die $500 uit te geven aan een grotere externe HDD en een firewire opneeminterface?
Klinkt misschien een beetje egoïstisch, maar als je 'm toch cadeau krijgt zou ik voor de MBP gaan. De case is wat steviger, hij heeft een (groter) led scherm, krachtigere videocard en nog wat voordeeltjes. Het gewicht is ook vrijwel hetzelfde als dat van de macbook en vooral als je met audio en beeldapplicaties werkt is dat grotere scherm toch echt wel een pré. En mocht je van een spelletje houden is die videokaart natuurlijk ook mooi meegenomen!

Maaarrrr, mocht je alleen thuis met audio en beeld aan de slag gaan, is de macbook icm met een scherm en externe hdd ook een goede oplossing. Maar zit dat ook in je cadeaupakket? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m_a_rnix
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14-03 14:09
NickvdB schreef op maandag 07 juli 2008 @ 00:04:
Ik snap niet waarom je nergens anders zo'n groot touchpad krijgt. Ik erger me tegenwoordig op elke andere laptop kapot.. Het lijkt me ook niet dat het formaat van een touchpad te patenteren is. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Clox
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-04 20:12
Maaarrrr, mocht je alleen thuis met audio en beeld aan de slag gaan, is de macbook icm met een scherm en externe hdd ook een goede oplossing. Maar zit dat ook in je cadeaupakket? ;)
Dat is het hem nu ook juist een beetje. Als ik een MB pro neem dan zal ik minder extra dingen mogen kiezen denk ik. Misschien nog net een tas, maar dan houdt het ook wel op denk ik. Voor een usb recordinginterface (line 6 toneport in mijn geval) en externe HDD, met nog een apple remote ben ik ongeveer 250E kwijt.

Macbook Pro, 640 WD extern

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Clox schreef op maandag 07 juli 2008 @ 10:29:
[...]

Dat is het hem nu ook juist een beetje. Als ik een MB pro neem dan zal ik minder extra dingen mogen kiezen denk ik. Misschien nog net een tas, maar dan houdt het ook wel op denk ik. Voor een usb recordinginterface (line 6 toneport in mijn geval) en externe HDD, met nog een apple remote ben ik ongeveer 250E kwijt.
Hij bedoelt ook dat je dan een normale (witte) macbook neemt icm met een 24" scherm ofzo. Stel je mag 1700 €/$ uitgeven aan een macbook (pro), dan neem je de duurste witte macbook a 1200$. Dan neem je nog een Samsung Syncmaster 245BW a 350€/$ en dan leg je zelf nog 100 euro bij en dan koop je je remote, externe schijg e.d. en dan heb je een mooi systeempje dacht ik zo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Niet online

Muthas

O+

En zet er even 4GB geheugen in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 15:53

RSP

Zijn er ook posts gewijd aan het vastlopen van een macbook? Ik krijg 'n BSOD (maar dan van OSX natuurlijk :) ) ik weet alleen even niet hoe 't heet. Hij start wel weer normaal op, maar dit is al de tweede keer in korte tijd dat 't voorkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 81539

RSP schreef op maandag 07 juli 2008 @ 11:39:
Zijn er ook posts gewijd aan het vastlopen van een macbook? Ik krijg 'n BSOD (maar dan van OSX natuurlijk :) ) ik weet alleen even niet hoe 't heet. Hij start wel weer normaal op, maar dit is al de tweede keer in korte tijd dat 't voorkomt.
Kernell Panic

Heb je zelf geheugen erin gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-05 15:53

RSP

Ah juist, ja ik heb er zelf geheugen bij geprikt. Als dat de fouten geeft is 't vervelend. Ik draai nu 'n half jaar met dat geheugen en 't komt maar af en toe voor. Ik ga ook even zoeken met de "Kernell Panic" keywords :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chriztiaan
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10:56
Verbal_Kint schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:31:
[...]

Ik snap niet waarom je nergens anders zo'n groot touchpad krijgt. Ik erger me tegenwoordig op elke andere laptop kapot.. Het lijkt me ook niet dat het formaat van een touchpad te patenteren is. ;)
Met een groter touchpad passen al die stickertjes van vista, xp, dell, celeron, amd, nvidia, asus, etc er niet op :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shrien

Shrien

frequent snoozer

Verbal_Kint schreef op maandag 07 juli 2008 @ 09:31:
[...]

Ik had er van 't weekend ook erg last van bij een andere laptop, goddamn..
En dan nog zo'n scroll vlakje die niet proper werkt, maar wel ruimte inneemt |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Chriztiaan schreef op maandag 07 juli 2008 @ 12:48:
[...]

Met een groter touchpad passen al die stickertjes van vista, xp, dell, celeron, amd, nvidia, asus, etc er niet op :+
Weer zoiets, die vieze vuile stickers, kost nog extra geld ook. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 11:00

Scrummie

Think different

Ik zit erover te denken mijn huidige iMac in te wisselen voor een MacBook. Enige wat ik op mijn iMac doe is WoW spelen en heel af en toe een beetje photoshoppen. Verder alleen internet en mail etc.

Enige wat problemen kan geven lijkt mij is WoW dus. Hoe zit het met de performance? Iemand ervaringen mee?

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
WoW is niet echt een grafisch wonder. Volgens mij moet dat gewoon kunnen draaien op een Intel GMA video chip. Qua CPU en geheugen zit het wel snor met de macbook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NickvdB
Op 'n mini draait 't nog redelijk, dus kan wel ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frietsaus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
WoW draait op mijn GMA950 (MacBook) op ongeveer 25FPS met alles op low met een resolutie van 1280x800 pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaxMadu
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 20-05 14:28
Ik kon op mijn Core Duo MacBook WoW prima draaien op medium settings. De videochip van de nieuwe MacBook (x3100) is volgens mij 45% sneller dan de GMA950 uit de oude macbook. Dus als het goed is moet je WoW makkelijk kunnen draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scrummie
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22-05 11:00

Scrummie

Think different

Bedankt voor de input :) Word dus een MacBook voor mij, en die iMac gaat dan naar alle waarschijnlijkheid of de deur uit, of voor papa.

Seizoenskaarthouder Feyenoord - Vak T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87541

Wat zijn jullie load avarages op jullie macbook? (kun je zien als je in terminal "uptime" in tikt.

Die van mij zijn:
code:
1
19:21  up 5 days,  6:06, 2 users, load averages: 1,76 1,25 0,99

Volgensmij aan de redelijk hoge kant he :X Tijd voor een Mac Pro eigenlijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pim89
  • Laatst online: 12:06
Ik heb nu sinds januari een MacBook, daar zat in de doos ook geen remote bij. In het MacHouse in Hilversum stond nog het oude briefje met de specificaties (het was net de 2e dag dat de nieuwe MacBook er was). Daar stond wel op dat de Remote erbij zat. Ik wist niet dat dat niet zo hoorde te zijn.

Toen ik thuis kwam en ik zag dat het er niet in zat, heb ik meteen Apple gebeld. Die man was ook niet erg op de hoogte, en die dacht ook dat de remote erbij hoorde te zitten, met 2 dagen had ik 'm in huis. Ideaal dus, zou ik zo zeggen. Ik gebruik m vaak.

Verder erg tevreden over de MacBook ook. Draait veel soepeler dan de HP die ik er voor had met het minuscule touchpad dat erop zat. Ook photoshop draai ik (bijna) vloeiend. Ik heb de 2,4 gHz.
Ik denk niet dat ik nog snel een Windows-computer zal kopen voor mezelf.

edit:

voor diegene hierboven:
21:21 up 7 days, 4:05, 2 users, load averages: 0,40 0,60 0,57

[ Voor 6% gewijzigd door pim89 op 08-07-2008 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:33
Schakelen jullie je macbook nooit uit? Gewoon deksel dicht en lopen maar?

P2 20" PP Snow Launch Edition 2020 | XPENG G9 Performance 2024

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 37864

kramon schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 09:21:
Schakelen jullie je macbook nooit uit? Gewoon deksel dicht en lopen maar?
Waarom zou je 'm uitschakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 13:57
Jep. Sleep is ideaal. Geen gezeur met opstarten meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
Anoniem: 37864 schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:09:
[...]

Waarom zou je 'm uitschakelen?
Geen idee eigenlijk. Windows werd altijd retetraag, dus die windows laptops deed ik gewoon standaard uit. Dus doe ik dat met m'n macbook ook :P

Is het niet schadelijk voor je harde schijf als je met dat ding in sleep-mode gaat rondlopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tiguan
kramon schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:13:
[...]
Is het niet schadelijk voor je harde schijf als je met dat ding in sleep-mode gaat rondlopen?
Nee hoor, je harde schijf wordt namelijk gewoon uit gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene59
tweak_dude schreef op woensdag 09 juli 2008 @ 10:09:
Jep. Sleep is ideaal. Geen gezeur met opstarten meer :)
Werkt inderdaad fantastisch. Vooral het openklappen *bzzt bzzt* en hop, klaar voor gebruik in 2 seconden. Als ik dan terugkijk naar Windows :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Ik ga volgend jaar 6 week naar new zealand, Ik heb daarom intresse in een macbook vanwege het kleine scherm.
Laptops met kleine scherm zijn duur. dan valt de macbook in prijs heel erg mee.
Ik wil hem in het vliegtuig vooral gebruiken voor vermaak, filmpje. etc, en in het land zelf vooral als opslag voor me foto's en het uploaden etc.
Nu ben ik benieuwd naar de batterij duur als ik filmpje kijk in het vliegtuig.. Ik heb nog nooti zo ver gevlogen weet eigenlijk niet of ik hem daar namelijk kan opladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 85482

Tito129 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 09:46:
Ik ga volgend jaar 6 week naar new zealand, Ik heb daarom intresse in een macbook vanwege het kleine scherm.
Laptops met kleine scherm zijn duur. dan valt de macbook in prijs heel erg mee.
Ik wil hem in het vliegtuig vooral gebruiken voor vermaak, filmpje. etc, en in het land zelf vooral als opslag voor me foto's en het uploaden etc.
Nu ben ik benieuwd naar de batterij duur als ik filmpje kijk in het vliegtuig.. Ik heb nog nooti zo ver gevlogen weet eigenlijk niet of ik hem daar namelijk kan opladen.
3+ uur (DVD kwaliteit) film ongeveer op de hoogste backlight stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
ik zit te denken om een macbook aan te schaffen, ik heb er in september een nodig.
Is het ook bekend of er nieuwe upgrades in aankomst zijn die het wachten waard zijn om hem pas over 1a2 maand te kopen?
ik heb gezocht maar kon zo snel niks vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 163039

El_Hefe schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 15:30:
ik zit te denken om een macbook aan te schaffen, ik heb er in september een nodig.
Is het ook bekend of er nieuwe upgrades in aankomst zijn die het wachten waard zijn om hem pas over 1a2 maand te kopen?
ik heb gezocht maar kon zo snel niks vinden
Er wordt nooit iets bekend het blijft altijd gokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 220294

Lekker is dat. Krijg ik een brief met inloggegevens van de UvT, wil ik inloggen, werkt het niet. Dus ook niet met Surfspot :( Laat mijn MB'tje nog even op zich wachten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13-02 05:48
Anoniem: 163039 schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 15:57:
[...]

Er wordt nooit iets bekend het blijft altijd gokken.
ja dat is waar..
ik zie nu dat de macbook ongeveer om de 6maand een nieuwe upgrade heeft gekregen, de laatste was in februari, als je dat aanhoud zou de nieuwe er in augustus/september moeten zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeySandwich
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 17-04 15:37
Ik zit er ook aan te denken een MB te kopen. Voorlopig kan ik nog wel wachten tot een update. Ik hoop dat de macbook word gelijk getrokken met de overige apple lijn en dat we dus ook een alu behuizing voor de MB krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 14:10
Clox schreef op maandag 07 juli 2008 @ 01:59:
Ok, wat is nu wijsheid? Ik heb vandaag te horen gekregen dat ik een macbook (pro) mag uitkiezen voor mijn examen. Een goede vriend van mij die naar Amerika gaat neemt deze dan binnenkort mee terug.
Hou er wel rekening mee dat je invoerrechten en BTW moet betalen over de laptop. Je moet de laptop dus bij aankomst aangeven bij de douane. Je kunt natuurlijk je vriend ook vragen om door het 'niets aan te geven poortje' te lopen maar in feite vraag je hem dan om een misdrijf te begaan. Wanneer hij dan alsnog gepakt wordt met de laptop kun je alsnog invoerrechten en BTW betalen en er komt ook nog een flinke boete bij.

Wanneer je invoerrechten en BTW bij de USA-prijs van een MB(P) optelt dan kun je de MB(P) bijna net zo goed in NL kopen, wel zo makkelijk ook!
Anoniem: 85482 schreef op vrijdag 11 juli 2008 @ 10:09:
[...]
3+ uur (DVD kwaliteit) film ongeveer op de hoogste backlight stand.
Heb laatst tijdens een treinreis ruim 4,5 uur video bestanden gekeken. Op de heenreis een film en op de terugreis nog een film. Na de tweede film had ik nog circa 30 minuten accutijd over.

@Tito129: In het vliegtuig heb je geen laptop nodig om films te kijken, de meest vliegtuigen, zeker die naar Nieuw Zeeland zijn uitgerust met de nodige video apparatuur.

[ Voor 46% gewijzigd door argro op 12-07-2008 18:57 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193933

Mythrill schreef op zaterdag 12 juli 2008 @ 17:38:
Ik zit er ook aan te denken een MB te kopen. Voorlopig kan ik nog wel wachten tot een update. Ik hoop dat de macbook word gelijk getrokken met de overige apple lijn en dat we dus ook een alu behuizing voor de MB krijgen.
Lol, daarom ben ik juist blij een witte te hebben. Smaken verschillen ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Ik heb een vreemd probleem met mn nieuwe macbook. Als ik hem in sleep-modus zet, dan komt hij er gewoon terug uit na ongeveer 8 seconden. Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kramon
Dat heb ik 1 keer gehad. Weer opengezet en vervolgens weer dicht gedaan na 5 seconden en toen was 't klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tito129
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
Anoniem: 193933 schreef op zondag 13 juli 2008 @ 01:56:
[...]

Lol, daarom ben ik juist blij een witte te hebben. Smaken verschillen ;).
idd wit vind ik ook wel fijn.
Ik hoop eigenlijk op een betere videokaart zodat hij straks lekker makkelijk hd content kan uitspuwen.
Ideaal op de slaapkamer waar geen mediacenter is, maar waar ik graag af en toe een filmpje kijk zondags als ik brak ben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:55
Anoniem: 142917 schreef op maandag 14 juli 2008 @ 20:47:
Ik heb een vreemd probleem met mn nieuwe macbook. Als ik hem in sleep-modus zet, dan komt hij er gewoon terug uit na ongeveer 8 seconden. Iemand hier ervaring mee?
Ik heb het de laatste tijd ook regelmatig, de ene keer wel, de andere keer niet. Heel vervelend, want ik durf hem niet meer in sleep in m'n sleeve te doen. Laatst gedaan, kwam thuis aan, ding bloed en bloed heet, omdat hij weer uit z'n sleep was gekomen. Gelukkig niks doorgebrand, want hij werkt nog, maar ik zet hem voort altijd uit als ik hem nu meeneem.

Als iemand de oplossing heeft, graag!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1 2 ... 7 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.