wat ontzettend suf dat die MB's geen firewire hebben, alle normale(goede) geluidskaarten hebben zo'n beetje firewire

[ Voor 3% gewijzigd door El_Hefe op 15-10-2008 10:02 ]
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
[ Voor 3% gewijzigd door El_Hefe op 15-10-2008 10:02 ]
Voor sommige mensen die echt Firewire hebben, zijn er geen Firewire naar USB converters te koop ofzo?El_Hefe schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:00:
wat ontzettend suf dat die MB's geen firewire hebben, alle normale(goede) geluidskaarten hebben zo'n beetje firewire
[ Voor 10% gewijzigd door kamerplant op 15-10-2008 10:17 ]
🌞🍃
En dat wordt 873 euro voor surfspot studenten (-8%). Dat is echt geen gekke prijs voor een nieuwe Macbook.vandevorst schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:24:
Het low-end model kost nog maar €949,-(en de andere 2 zijn niet meer verkrijgbaar)
De nieuwe zijn toch best mooi, al blijft mijn voorkeur uitgaan naar de witte macbook
🌞🍃
En daar krijg je dan ook nog een Ipod nano cadeau bij. (Kost nog een tientje oid.)Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:27:
[...]
En dat wordt 873 euro voor surfspot studenten (-8%). Dat is echt geen gekke prijs voor een nieuwe Macbook.
[ Voor 6% gewijzigd door Ramquin op 15-10-2008 10:32 ]
Klopt, al moet je er bij zeggen dat het eigenlijk niet de nieuwe is, maar de ouder in prijs verlaagtDatafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:27:
[...]
En dat wordt 873 euro voor surfspot studenten (-8%). Dat is echt geen gekke prijs voor een nieuwe Macbook.
Ik heb vorige week mijn 2 jaar oude Macbook (+2GB Ram upgrade)) met een kapot scherm (gevallen) voor 415 euro verkocht. Ja, er werd behoorlijk heftig op geboden. Die dingen zijn tweedehands echt freaking veel waardvandevorst schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:30:
[...]
Klopt, al moet je er bij zeggen dat het eigenlijk niet de nieuwe is, maar de ouder in prijs verlaagt
Maar inderdaad, is wel leuke korting.
Ikzelf ga meer zoeken richting een 2e hands macbook, deze komen er nu toch meer (gok ik zo) en de prijs zal ook daarvan omlaag moeten
Heb namelijk niet echt veel geld, zoek rond de 500 euro
🌞🍃
Ehm, dat is nogal ja!Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:35:
[...]
Ik heb vorige week mijn 2 jaar oude Macbook (+2GB Ram upgrade)) met een kapot scherm (gevallen) voor 415 euro verkocht. Ja, er werd behoorlijk heftig op geboden. Die dingen zijn tweedehands echt freaking veel waardIk ben benieuwd of het voor 500 euro je lukt.
Waar had je je macbook te koop staan?Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:35:
[...]
Ik heb vorige week mijn 2 jaar oude Macbook (+2GB Ram upgrade)) met een kapot scherm (gevallen) voor 415 euro verkocht. Ja, er werd behoorlijk heftig op geboden. Die dingen zijn tweedehands echt freaking veel waardIk ben benieuwd of het voor 500 euro je lukt.
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
En je kan er ook nog een Canon MX310 voor een tientje bij krijgen...Ik ga hier ook eens serieus over nadenken.Ramquin schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:30:
[...]
En daar krijg je dan ook nog een Ipod nano cadeau bij. (Kost nog een tientje oid.)
Vandaag of morgen bestel ik de witte
Op Tweakers.net en Marktplaats. Op Tweakers.net kreeg ik way meer hits en boden overigens. Toen ik het erop zette wist ik nog niet 100% zeker of ik hem kwijt wilde, dus eBay was geen optie.vacuumcleaner schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:44:
[...]
Waar had je je macbook te koop staan?
🌞🍃
Daar heb ik weer overheen gekeken,Slurf1 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:49:
[...]
En je kan er ook nog een Canon MX310 voor een tientje bij krijgen...Ik ga hier ook eens serieus over nadenken.
Ook nog ja! Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe je die 90 euro kan terugvragen, ze vermelden alleen snel even iets over een coupon. Ik zal nog maar eens de voorwaardes doorlezen, en of je dat mag combineren icm. de ipod.Slurf1 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:49:
[...]
En je kan er ook nog een Canon MX310 voor een tientje bij krijgen...Ik ga hier ook eens serieus over nadenken.
Je kunt de printer en iPod actie combineren.Ramquin schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:59:
[...]
Ook nog ja! Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe je die 90 euro kan terugvragen, ze vermelden alleen snel even iets over een coupon. Ik zal nog maar eens de voorwaardes doorlezen, en of je dat mag combineren icm. de ipod.
Weet iemand of het een probleem is als je als student zijnde de laptop+Ipod besteld maar de bestelling met de creditcard van je ouders betaald? (Want via bankoverschrijving moet je 10 dagen langer wachten omdat ze de betaling moeten verwerken ed. terwijl je m met de creditcard de volgende dag al kan hebben)
🌞🍃
TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A
Dat is inderdaad makkelijk. De batterijduur is niet spontaan gehalveerd. Volgens mij maakt het weinig uit eigenlijk. Met een aardige dot RAM geheugen en een fatsoenlijke hd die niet zoveel verbruikt als ie idle is merk ik iig niet veel.Empulse schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:15:
Ik heb gehoord dat de harde schijf wel makkelijk te vervangen is, ben benieuwd in welke mate een 7200RPM effect gaat hebben op de batterijduur. Iemand reeds geprobeerd met oudere modellen?
Zal dit betekenen dat het nu eindelijk mogelijk is om een toetsenbord met een liggende enter key te bestellen (zie de vierde optie, US keyboard)?Keyboard en documentatie
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
In de MacBook zit geen ExpressCard, alleen in de MacBook Pro. Maar daar zit wel FireWire op, dus dan is het vrij nutteloos.mOrPhie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:42:
Hoe goed worden firewire ExpressCards ondersteund op MacBooks? Volgens mij is dit de eerste mac notebook (naast de Air, maar die heeft ook geen ExpressCard) waar geen Firewire op zit. Afgezien van het feit dat ik dat echt -te- suf voor worden vind, is het ook nog 'ns een eis voor me dat dat erop zit. Aangezien ik het gebruik voor opnames van mijn band, hoef ik niet direct altijd Firewire te hebben, dus is een ExpressCard prima, maar ja, als die nooit nodig waren, dan is de kans groot dat ze niet bestaan of dat de ondersteuning ervoor wat tegen valt. Iemand hier ervaringen mee?
Dat had ik nog niet bedacht, thnx voor het advies!Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:09:
[...]Je kunt prima met een CC van iemand anders betalen. Houdt er wel rekening mee dat veel Credit Cards een bestedingslimiet van 1000 euro hebben (mijn Postbank CC bijvoorbeeld). Als je die gebruikt zul je dus betalingsproblemen dus extra vertraging krijgen. Is de limiet hoger, dan kun je hem zonder problemen gebruiken.
Het geheugen kan je altijd nog verhogen, de processor is een lastigere klus. Ik zou dus voor het laatste gaan.haagseblowin schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:09:
Ik wil graag een macbook bestellen maar ik vraag me af wat slimmer is:
2.0 ghz, 4gb, 250gb hdd 1259 (student via surfspot)
2.4 ghz, 2gb, 250gb hdd 1319 (" " )
Twijfellll help me please.
Sowieso schrijf je zo!
Verwijderd
Inderdaad. Ik zie het. Dat is dan nog suffer dan suf. Wat een onzin zeg. Soms is het lastig te doorgronden waarom ze hier voor gekozen hebben.Sillymidget schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:46:
[...]
In de MacBook zit geen ExpressCard, alleen in de MacBook Pro. Maar daar zit wel FireWire op, dus dan is het vrij nutteloos.
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Dat is inderdaad ook zo. Ik ga met jouw advies meekpr schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:22:
[...]Het geheugen kan je altijd nog verhogen, de processor is een lastigere klus. Ik zou dus voor het laatste gaan.
Dat heet strategischmOrPhie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:47:
[...]
Inderdaad. Ik zie het. Dat is dan nog suffer dan suf. Wat een onzin zeg. Soms is het lastig te doorgronden waarom ze hier voor gekozen hebben.
Ja, maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen. De FireWire zit echter al sinds ik weet niet hoe lang in de MacBook/iBook. Waarom deze dan ineens zonder FireWire? Omdat ie een alu design heeft en daarom eventueel zou concurreren met de Pro? Mjah, ik moet zeggen dat mijn overweging de MacBook aan te schaffen nu redelijk aan gort is. Ik ga geen Pro kopen omdat ik FireWire nodig heb.zAo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:05:
[...]
Dat heet strategisch![]()
Zo lijkt een MacBook (Air) met 13,3"+ LCD er ook nooit te komen.
Waarom zou je een superdunne, superlichte, volstrekt basale laptop voorzien van een 15", 17" of 21" scherm? Is dat niet gewoon een hele vreemde gedachte?zAo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:05:
Zo lijkt een MacBook (Air) met 13,3"+ LCD er ook nooit te komen.
I don't like facts. They have a liberal bias.
Hier staan eerst de oude T en eronder de nieuwe P CPU's. Ik denk dat deze hogere FSB wel degelijk nut heeft en de 2,0 sneller is dan de oude 2,1Sillymidget schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:30:
[...]
En hoe kan je dan ooit 2.4ghz krijgen met een 1066 FSB? dat werkt toch nooit..
Het lijkt erop alsof in de macbooks nog gewoon de T serie zit van intel, met een multiplier van 12 (12x200). En dat alleen het geheugen dan werkt op 266hz (4x266 = 1066).
De 15" macbook pro lijkt wel de "P" serie te hebben, die draait namelijk op 2.53Ghz
En ik heb altijd meegekregen dat het vaak efficiënter is als geheugen en CPU op zelfde snelheid lopen.
Wat een totale onzin, veel consumenten gebruiken (mini)-DV camera's die voor een groot deel allemaal firewire gebruiken om video over te zetten naar een systeem. Naast de pro gebruikers worden er dus ook een hoop consumenten op deze manier buitengesloten. Plus het feit dat ik puur om 16 kanalen audio te tracken bij lange na geen 'Pro' machine nodig heb, de na-bewerking (waar je wel rekenkracht voor nodig hebt) gebeurt gewoon op een werkstation wat die kracht wel heeft. Oftewel, ik ben zometeen zo'n 500 euro kwijt voor een firewire poort.tiguan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:20:
Iedereen loopt maar te zeiken over die Firewire interface. Nou weten we 't wel dat het er niet opzit en dat iedereen het erg vind. Volgens mij gebruikt het gros van de MacBook gebruikers geen eens firewire, ik niet iig. Dat is ook de markt waarvoor de MacBook bedoeld is, de huis- tuin en keukengebruiker. Als je firewire wil, ben je meestal toch al wat professioneler bezig en dan is de MacBook Pro het aangewezen product om te kopen.
staat op diverse plaatsen bij de Apple store--Christiaan-- schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:00:
Is het nu met die 2GB ook zo, dat het 2X1GB is?
Verwijderd
Het is ook niet zo gek dat iedereen erover valt. Je hebt het over een laptop van minimaal 1300,-. Dat is een stevige prijs voor een huis- tuin- en keukenlaptop. Door het gemis van firewire mis je de mogelijkheid om onder andere:tiguan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:20:
Iedereen loopt maar te zeiken over die Firewire interface. Nou weten we 't wel dat het er niet opzit en dat iedereen het erg vind. Volgens mij gebruikt het gros van de MacBook gebruikers geen eens firewire, ik niet iig. Dat is ook de markt waarvoor de MacBook bedoeld is, de huis- tuin en keukengebruiker. Als je firewire wil, ben je meestal toch al wat professioneler bezig en dan is de MacBook Pro het aangewezen product om te kopen.
Macbook had maar firefire400 en voor zover ik weet is die ongeveer even snel als USB2.0Freek schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:01:
[...]
Wat een totale onzin, veel consumenten gebruiken (mini)-DV camera's die voor een groot deel allemaal firewire gebruiken om video over te zetten naar een systeem. Naast de pro gebruikers worden er dus ook een hoop consumenten op deze manier buitengesloten. Plus het feit dat ik puur om 16 kanalen audio te tracken bij lange na geen 'Pro' machine nodig heb, de na-bewerking (waar je wel rekenkracht voor nodig hebt) gebeurt gewoon op een werkstation wat die kracht wel heeft. Oftewel, ik ben zometeen zo'n 500 euro kwijt voor een firewire poort.
30 x JaSolar JAM66S30-495 (15 east, 15 west) on SMA STP10.0-3SE-40
Waarom lezen sommige mensen niet? Het is al tig keer gezegd inclusief bronvermelding dat dit niet zo is. Firewire presteert sneller met schijven, en voor audio is het al helemaal een wereld van verschil wat latency betreft. In live situaties is een zeer lage latency een must.memento__mori schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:16:
[...]
Macbook had maar firefire400 en voor zover ik weet is die ongeveer even snel als USB2.0
Koop dan toch gewoon een mini-dv naar usb kabel. Dan werkt het wel gewoon nog. (denk ik)
Hier stond achterhaalde informatie…
Verwijderd
Zeker dat het verschil maakt. En niet zo'n klein beetje ook.Eswip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:48:
Volgens mij is FW400 gewoon een achterhaald verhaal.. Het was eerst superieur toen er nog geen USB2.0 was, maar nu maakt het volgens mij niet heel veel verschil.
[ Voor 18% gewijzigd door mOrPhie op 15-10-2008 15:58 ]
FW400 is nog lange niet dood, producenten van (pro) audio apparatuur en harde schijven zetten nog dagelijks nieuwe producten op de markt die firewire gebruiken. Zoals bijvoorbeeld Digidesign/Avid (de grootste speler op de pro audio/video markt). Als er nou FW800 in de nieuwe macbook zat was er niets aan de hand want je kunt gewoon een 6 pins FW800 naar FW400 kabel kopen. Het feit dat een aantal users hier nog nooit firewire hebben gebruikt wil niet zeggen dat het een achterhaald protocol is. Op alle audio forums wordt er enorm geklaagd over deze beslissing. Hopelijk komen ze nog met een oplossing zoals ethernet naar firewire oid. (USB naar firewire is geen optie).Eswip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:48:
Volgens mij is FW400 gewoon een achterhaald verhaal.. Het was eerst superieur toen er nog geen USB2.0 was, maar nu maakt het volgens mij niet heel veel verschil. En hoevaak zie je een firewire-poort op andere laptops? (van andere merken), ik geloof niet heel veel.
Wat Apple doet, is wat ze altijd al doen, oude technologie opofferen. Zij waren ook een van de eerste die geen modem meer in hun computers zetten, die geen diskettestations meer in computers zetten, en bij de MacBook Air, zelfs de optical drive er uit laten.
FW400 heeft gewoon geen echte toekomst meer, dat is nu USB3.0 en/of FW800. Alleen zullen deze wel weer wat duurder zijn om te gebruiken in producten.
Ja, maar er wordt een bepaald DDR2 geheugen van Kingston aangeraden (dit betekent niet dat al t andere niet werkt). Welk precies staat hier vast wel ergens op got.Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:45:
Als ik nu de oude witte laptop bestel en ik wil er zelf 4GB geheugen in doen, moet ik dan gewoon SODIMM ddr2 geheugen bestellen? Ik wil graag even kijken of het uit kan om het zelf te doen, gezien het toch geen invloed heeft op de garantie.
Ook heb ik een 24" full HD monitor van Iiyama, deze draait op 1920x1200 en heeft zowel een DVI als een VGA connector. Kan ik met een Apple mini-DVI-naar-DVI-adapter de volledige kwaliteit van het scherm benutten? (I.c.m. de witte MacBook)
En misschien kan iemand me advies geven waarom ik de nieuwe MacBook zou nemen t.o.v. de witte. Ik ben nieuw in de Apple wereld, maar heb besloten om de overstap te maken van WXP naar OSX.
De reden van de overstap is vooral dat de MacBook een lichte, draagbare, strakke en relatief snelle laptop is. Ik ben van plan hem te gebruiken voor wat office werk, photoshop en af en toe een potje Football Manager.
[ Voor 47% gewijzigd door Frietsaus op 15-10-2008 16:03 ]
[ Voor 3% gewijzigd door mrfunk op 15-10-2008 17:05 ]
Ik heb ook een Postbank CC (voor studenten of zoiets), maar kun je alleen daarmee betalen dan of kun je ook gewoon een bankoverschrijving doen ofzo?Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:09:
[...]
Je kunt de printer en iPod actie combineren.
Al direct na de bestelling kun je op internet een formulier invullen. Vervolgens staan daarin verdere instructies. Zodra je de producten hebt ontvangen moet je de streepjescodes van de dozen afknippen en deze samen met een kopie van je aankoopbewijs naar de UK sturen. Vervolgens wordt je geld na ongeveer een maand teruggestort.
Je kunt prima met een CC van iemand anders betalen. Houdt er wel rekening mee dat veel Credit Cards een bestedingslimiet van 1000 euro hebben (mijn Postbank CC bijvoorbeeld). Als je die gebruikt zul je dus betalingsproblemen dus extra vertraging krijgen. Is de limiet hoger, dan kun je hem zonder problemen gebruiken.
13'' Macbook White / 23'' Cinema Display / Powermac G4 Cube (450Mhz, 256Mb, 80Gb hd, Apple Dvi-Adc-adapter, Apple Bt Keyb 1eG), 15'' ADC Acryl / Dlink DIR-655 / Airport Extreme N / Nokia N78 / 60Gb PS3 / Wii /
Maakt mij niet zoveel uit, is denk ik meer persoonlijke voorkeur.jpboere schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:03:
Ik weet eigenlijk niet wat ik nou fijner vind: een US keyboard met een liggende enter of een NL keyboard met een staande. Zelf heb ik altijd gewerkt met zo'n grote enter knop in de vorm van een omgekeerde L. Dat is eigenlijk een liggende en staande ineen. Kan iemand mij een "enter" aanraden?
Wij hebben zelf een nederlands toetsenbord bij een PC, maar ik weet vrij zeker dat dit niet hetzelfde is als wat Apple bedoelt. Officiele Nederlands toetsenbord (rechts): Wikipedia: Keyboard layout- Verlicht toetsenbord (Nederlands)
- Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels)
- Verlicht toetsenbord (US)
[ Voor 7% gewijzigd door thys op 15-10-2008 17:34 ]
Kijk hier een: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=82435spoorweg schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:31:
[...]
Maakt mij niet zoveel uit, is denk ik meer persoonlijke voorkeur.
Toch vraag ik me bij het zien van dit rijtje wel af wat precies het verschil is?
Is daar ergens uitleg over te vinden of is de Enter het enige verschil?
[...]
Wij hebben zelf een nederlands toetsenbord bij een PC, maar ik weet vrij zeker dat dit niet hetzelfde is als wat Apple bedoelt. Officiele Nederlands toetsenbord (rechts): Wikipedia: Keyboard layout
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 15-10-2008 18:46 ]
Ik heb dit vanmorgen gedaan. Vorige week al van tevoren middels een belletje naar Apple gevraagd of dit kon na het event en dit bleek zo te zijn. Ik heb nu de nano en de printer voorgeschoten en dat kan ik naderhand terugvragen middels een rebate (125+90 euro). Over de macbook +updates en het extra toetsenbord heb ik mijn surfspot korting gekregen: voor mijn instelling 12%, maar dit verschilt per instelling.-Daniël- schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 18:44:
Kan je - als je via student via Surfspot de Apple store betreedt - gebruik maken van je studentenkorting en de iPod Nano actie en de 90,- korting op een printer? In de algemene voorwaarden van de iPod actie kan ik hier niets over vinden, namelijk.. (in dit topic heb ik gezocht; een iemand die geen orderbevestiging heeft gekregen, terwijl een ander niet? via Surfspot heeft besteld)
Verwijderd
Oké, nu was ik even vergeten dat ik d-sub > HDMI gebruik met mijn huidige pc... Dat zou betekenen dat ik dus een Mini-DVI > VGA adapater moet aanschaffen. Heb je hierbij ook geen kwaliteit verlies?limboroger schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 16:00:
[...]
Ja, maar er wordt een bepaald DDR2 geheugen van Kingston aangeraden (dit betekent niet dat al t andere niet werkt). Welk precies staat hier vast wel ergens op got.
Ja, mini-DV naar DVI is geen probleem; met de verloopstekker boet je niks in qua kwaliteit.
Je geeft zelf aan dat het niet zware taken zijn die je uitvoert. Ik geloof niet dat de nieuwe echt veel sneller is dan de oude. Vooral het design heeft een upgrade en de grafische chip, maar deze chip zal je met je football manager niet echt benutten en photoshop ook niet.
Op de apple site staan alle internationale layouts:martijn007 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 17:47:
[...]
Kijk hier een: http://forum.onemorething.nl/viewtopic.php?t=82435
De witte macbook is met een Nederlandse layout. Dus met kleine linker shift en verticale enter. De internationale layout is het zelfde als de Nederlandse layout maar dan met engelse tekst. Dus ipv "num vergr" "num lock".
De zwarte macbook heeft de US layout, dus met grote linker shift en liggende enter.
Je kunt beter een mini-DVI naar DVI adapter hebben en dan een DVI - HDMI kabel, hier verlies je volgens mij minder. Zo heb ik mijn 32" TV aangesloten en dat werkt perfect.Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:18:
[...]
Oké, nu was ik even vergeten dat ik d-sub > HDMI gebruik met mijn huidige pc... Dat zou betekenen dat ik dus een Mini-DVI > VGA adapater moet aanschaffen. Heb je hierbij ook geen kwaliteit verlies?
[ Voor 41% gewijzigd door Rovver op 15-10-2008 19:38 ]
Bedankt, mijn voorkeur zou dan uitgaan naar het US keyboard vanwege grotere shift en `~ knop op een (naar mijn idee) betere plaats. Dit was dus voordat ik zag dat de Backspace vervangen is door Delete bij USruudvroon schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:35:Op de apple site staan alle internationale layouts:
http://support.apple.com/kb/HT2841
Die delete toets werkt wel gewoon als een backspace, tenminste op mijn MBP met US layout. Het zal op een MacBook niet anders zijn lijkt me.spoorweg schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:46:
[...]
Bedankt, mijn voorkeur zou dan uitgaan naar het US keyboard vanwege grotere shift en `~ knop op een (naar mijn idee) betere plaats. Dit was dus voordat ik zag dat de Backspace vervangen is door Delete bij US
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
[ Voor 8% gewijzigd door Blaz0r op 15-10-2008 20:08 ]
Verwijderd
PC's hebben een speciale architectuur waardoor alles trager trager en nog eens trager wordt. Apple computers hebben een standaard architectuur waarbij dit effect ontbreekt; het heet OS XVerwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:15:
Maar heeft apple nou een speciale architectuur waardoor de pc net zo snel of zelf wel sneller is dan de rest van de laptops.
[ Voor 47% gewijzigd door kamerplant op 15-10-2008 20:59 ]
🌞🍃
[ Voor 6% gewijzigd door martijn007 op 15-10-2008 21:01 ]
Ik vraag het verschil tussen de NL en IE en niet het verschil tussen de NL en US...vandevorst schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:33:
Kijk eens naar de linkse shift, en voornamelijk naar de enter toets
US is handiger, vind ik.
Volgens mij enkel het Euro-teken.FerdiV schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:03:
[...]
Ik vraag het verschil tussen de NL en IE en niet het verschil tussen de NL en US...
[ Voor 14% gewijzigd door Boel-Shit op 15-10-2008 21:30 ]
Verwijderd
Ja maar heeft de pc op zich nog enige snelheidswinst of is het alleen dat het OS niet op den duur steeds langzamer wordt wat nu bij pc's het geval is?[b][message=30896662,noline]
[...]
PC's hebben een speciale architectuur waardoor alles trager trager en nog eens trager wordt. Apple computers hebben een standaard architectuur waarbij dit effect ontbreekt; het heet OS X
Ik vind van niet. Voor langdurig gebruik minimaal 15" maar zelfs dat vind ik klein.CM5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:57:
Voldoet een 13,3" scherm voor langdurig gebruik? Hij zal vooral gebruikt worden voor internetten, schoolwerk enz.
Ik vind van wel.Philflow schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:05:
[...]
Ik vind van niet. Voor langdurig gebruik minimaal 15" maar zelfs dat vind ik klein.
Maar een prima 22" scherm heb je al voor 200 euro.
[ Voor 9% gewijzigd door martijn007 op 15-10-2008 22:23 ]
[ Voor 22% gewijzigd door RnB op 15-10-2008 22:24 ]
Verwijderd
Humz. Ik heb dus een HDMI aansluiting op mijn monitor, maar die adapter levert Apple niet. En een VGA aansluiting, mijn vraag was dus of de Apple mini-DVI naar VGA geen al te grote performance verliezen geeft.spoorweg schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 19:46:
[...]
Bedankt, mijn voorkeur zou dan uitgaan naar het US keyboard vanwege grotere shift en `~ knop op een (naar mijn idee) betere plaats. Dit was dus voordat ik zag dat de Backspace vervangen is door Delete bij US
Je kunt veel beter Display port > HDMI kopen. Dan blijft het digitaal en met geluid. Die zullen binnenkort (of nu al) wel ergens te krijgen zijn. mini-DVI naar VGA zou ik niet aan beginnen.Verwijderd schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:38:
[...]
Humz. Ik heb dus een HDMI aansluiting op mijn monitor, maar die adapter levert Apple niet. En een VGA aansluiting, mijn vraag was dus of de Apple geen al te grote performance verliezen geeft.
[ Voor 14% gewijzigd door Philflow op 15-10-2008 22:49 ]
Ik heb hier thuis een macbook 13,3" (voor mezelf) en een vista laptop met 15" breedbeeld. (voor mijn vrouw)CM5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:57:
Ik ben benieuwd of er veel mensen zijn die hun 13,3" macbook gebruiken zonder een extern scherm. Ik heb nu een 15,4"laptop (geen breedbeeld) en ben eigenlijk niet van plan een extern scherm aan te schaffen. Een 15,4"macbook pro is ideaal, maar nogal aan de prijs. Voldoet een 13,3" scherm voor langdurig gebruik? Hij zal vooral gebruikt worden voor internetten, schoolwerk enz.
Ehm, ik heb een Toshiba en een Acer gehad (beide consumentenmodellen) en zakelijk een Toshiba en een Dell. Allemaal hadden ze een FireWire aansluiting.Eswip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:48:
Volgens mij is FW400 gewoon een achterhaald verhaal.. Het was eerst superieur toen er nog geen USB2.0 was, maar nu maakt het volgens mij niet heel veel verschil. En hoevaak zie je een firewire-poort op andere laptops? (van andere merken), ik geloof niet heel veel.
Ik ookmOrPhie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:57:
[...]
Bagetaliseren dat FireWire niet gebruikt wordt vind ik flauw.
Ik gebruik nooit een extern scherm aan mijn MacBook, hoewel ik een tijdje een 23" ACD heb gehad. Dat scherm heb ik verkocht omdat ik het niet veel gebruikte. Ik kan alles wat ik wil op het interne scherm. Maar ik gebruik mijn MacBook vooral zittend op de bank en behoorlijk intensief, zeker 3-4 uur per dag.CM5 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 21:57:
Ik ben benieuwd of er veel mensen zijn die hun 13,3" macbook gebruiken zonder een extern scherm. Ik heb nu een 15,4"laptop (geen breedbeeld) en ben eigenlijk niet van plan een extern scherm aan te schaffen. Een 15,4"macbook pro is ideaal, maar nogal aan de prijs. Voldoet een 13,3" scherm voor langdurig gebruik? Hij zal vooral gebruikt worden voor internetten, schoolwerk enz.
Apparticle SharePoint | Apps | Articles
R.D50
tsja, ik heb nu nog een oldskool resolutie van 1024x768, dus wat dat betreft zou ik er iig op vooruit gaan. Maar als ik het zo lees is het wel te doen, Photoshoppen en dergelijke doe ik maar af en toe. En ik sleep de laptop ook door het hele huis, dus een compact formaat is mooi meegenomen.Canaria schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 23:38:
[...]
Gaat het overigens om de resolutie of om de afmetingen? Wat betreft de resolutie: mijn Dell van werk heeft 1920x1200 op 15,4" en dat vind ik een stuk minder fijn werken. Ik heb ook niet eens het idee dat ik daar veel meer schermruimte heb. Het vreemde is dat ik die op werk juist weer wel aan een extern scherm aansluit, en dan ook nog eens een scherm met een kleinere resolutie.
Verwijderd
Oké, dan ga ik daarvoor op de lookout. Er staat me inderdaad ook iets bij dat DVI > VGA nooit een vooruitgang is. Echter heeft VGA wel het voordeel dat deze op vrijwel elke (oudere) monitor ook compatible is.Philflow schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 22:45:
[...]
Je kunt veel beter Display port > HDMI kopen. Dan blijft het digitaal en met geluid. Die zullen binnenkort (of nu al) wel ergens te krijgen zijn. mini-DVI naar VGA zou ik niet aan beginnen.
Koop anders mini display port > DVI van Apple, dan kun je zelf een DVI > HDMI adapter kopen.
http://norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=26465Jofel schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:16:
Aangezien er DDR3 geheugen in de nieuwe macbook zit ben ik aan het rondneuzen voor een shop die dit verkoopt maar de pricewatch van tweakers geeft nul resultaten voor DDR3 (1066) soDIMM.
Het kan altijd aan mijn zoekskills liggen. Weet iemand of DDR3 goed te verkrijgen is bij webshops?
uhm...
Bijna de helft, weet alleen niet of deze commpatible zijn:Jofel schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:16:
Aangezien er DDR3 geheugen in de nieuwe macbook zit ben ik aan het rondneuzen voor een shop die dit verkoopt maar de pricewatch van tweakers geeft nul resultaten voor DDR3 (1066) soDIMM.
Het kan altijd aan mijn zoekskills liggen. Weet iemand of DDR3 goed te verkrijgen is bij webshops?
[ Voor 13% gewijzigd door MonkeySandwich op 16-10-2008 09:52 ]
Vreemde naam voor een nieuw topic... Zo lijkt het op de eerste in de reeks van dit topic.
Jij ging toch de nu goedkopere, oude, witte bestellen? Daar zit nog DDR2 in. In de nieuwe alu macbook zit DDR3. De RAM upgrade bij Apple is niet voordeling bij DDR2 en kun je beter zelf doen qua kosten. Bij DDR3 scheelt dit minder aangezien dit in de losse verkoop nog steeds wat duurder is. Het kost in de nieuwe ook wat meer moeite (maar zeker niet onoverkomelijk: wat extra schroeven..)Verwijderd schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 09:34:
[...]
http://norrod.nl/ws_a_index.asp?A_id=26465
Is dus niet veel voordeliger als bij de Apple-store.
Om zelf antwoord op mijn vraag te geven. Ja, als je het via de bank over hebt gemaakt en snel genoeg reageert dan kan dit. GelukkigDatafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 20:56:
Ik heb het NL keyboard gekozen, maar wil toch het US keyboard. Ik heb gisteren besteld en het geld via de bank overgemaakt (geen CC dus). Weet iemand of ik telefonisch deze wijziging nog kan doorbrengen zonder de hele order de cancellen e.d.?
🌞🍃
Ik heb dit dus vanmorgen gedaan. Had met mn stomme kop NLD besteld en nu veranderd in US. Precies het tobo dat ik gewend ben. Grote linker shift, liggende enter, backslash boven de enter en een accent naast de 1. Was geen probleem en het zou morgen per mail bevestigd worden.Datafeest schreef op donderdag 16 oktober 2008 @ 11:31:
[...]
Om zelf antwoord op mijn vraag te geven. Ja, als je het via de bank over hebt gemaakt en snel genoeg reageert dan kan dit. Gelukkig
US Layout lijkt mij way fijner doordat de linker shift groter is.
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq