"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Anoniem: 125609
Hoe kan ik trouwens het beste back-upen? Time machine back up maken van deze en daarna die copy weer terugzetten op de nieuwe, kan dat zomaar?
Ja, dat gaat werkenAnoniem: 125609 schreef op donderdag 09 oktober 2008 @ 19:50:
Hoe kan ik trouwens het beste back-upen? Time machine back up maken van deze en daarna die copy weer terugzetten op de nieuwe, kan dat zomaar?
Ja ik zit toch te twijfelenduncanvdlinden schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:37:
hmm zijn er echt al mensen met een macbook van nog geen jaar die persee de nieuwe willen hebben?
Hehe het design een sneller cputje doe ik het niet voor. Maar ik ben bang (voor mezelf) dat de nieuwe Macbook betere grafische prestaties gaat krijgen. Maar als ik het dan bekijkt vanaf wat ik er eigenlijk mee doet weet ik niet of het echt een meerwaarde gaat geven. Indien het op dat vlak geen grote verbetering is omdat Leopard niet zo heel veel met een goede GPU doet, dan wacht ik liever tot Snow Leopard uitkomt en wellicht nog meer te bieden heeft met de nieuwe Macbook hardware.Anoniem: 125609 schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 14:51:
[...]
Ja ik zit toch te twijfelenWat is wijsheid?
Eigenlijk ben ik nog wel heel erg tevreden met degene die ik nu heb, maar ik wil eigenlijk altijd het nieuwste van het nieuwste hebben. Aangezien mijn macbook nu best nog wel een restwaarde heeft en men via surfspot oid macbooks goedkoper kan kopen weet ik nog niet wat ik ga doen.
Ja hier zat ik dus ook aan te denken.duncanvdlinden schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:01:
[...]
dan wacht ik liever tot Snow Leopard uitkomt en wellicht nog meer te bieden heeft met de nieuwe Macbook hardware.
Anoniem: 131623
Het toetsenbord werkt niet goed meer nu (sommige letters werken helemaal niet meer, anderen dubbel).
Weet iemand hier wat het ongeveer gaat kosten om het (zelf) te maken?
Uiteraard gaat de Macbook dan elke dag mee naar school en als ik thuis kom plug ik het liefst alles er weer in. Maar als ik dat elke dag doe voor bijvoorbeeld 2 jaar, hoe zit het dan met de slijtage van die aansluitingen??? (Ik neem dat er me studenten zijn die dit doen
[ Voor 5% gewijzigd door Ronwiel op 12-10-2008 15:33 ]
En dat is ook bij intensief gebruik, dus elke dag los en aankoppelen?lowfi schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 15:43:
De aansluitingen van mijn 4 jaar oude powerbook doen het ook nog gewoon.
Ik denk niet dat je je daar zorgen over moet maken.
Stroom en usb vrijwel elke dag. Die dingen gaan inderdaad niet zo snel kapot.ronwiel schreef op zondag 12 oktober 2008 @ 16:01:
[...]
En dat is ook bij intensief gebruik, dus elke dag los en aankoppelen?
Je hebt echter mensen die bijvoorbeeld USB-poorten forceren en stekkers ondersteboven er toch in willen proppen. Maar ik neem aan dat ronwiel niet bij deze groep hoort.
NOSIG
Denk dat voor veel mensen een macbook een aantal dingen "moet" kunnen:duncanvdlinden schreef op vrijdag 10 oktober 2008 @ 15:01:
[...]
Hehe het design een sneller cputje doe ik het niet voor. Maar ik ben bang (voor mezelf) dat de nieuwe Macbook betere grafische prestaties gaat krijgen. Maar als ik het dan bekijkt vanaf wat ik er eigenlijk mee doet weet ik niet of het echt een meerwaarde gaat geven. Indien het op dat vlak geen grote verbetering is omdat Leopard niet zo heel veel met een goede GPU doet, dan wacht ik liever tot Snow Leopard uitkomt en wellicht nog meer te bieden heeft met de nieuwe Macbook hardware.
- fatsoenlijke accuduur
- fatsoenlijke reso (mag wel hoger dan 1280x800)
- fullHD (leuk voor aan de tv met Plex)
- Toch lekker draagbaar 13,3" / 14"
- gigabit draadloos is leuk
An sich hoef je daar niet eens een zeer lompe GPU voor te hebben, maar wel een mooie GPU/chipset combo.
| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |
[ Voor 9% gewijzigd door Hoedje op 15-10-2008 14:40 ]
"If you get up in the morning and think the future is going to be better, it is a bright day. Otherwise, it's not."
Soms meermaals per dag, wat dat betreft zou ik een dock wel kunnen waarderen, maar helaas je kan niet alles hebben
Maar alle aansluitingen doen het nog prima. Ik heb nu eenmaal liever een notebook alleen dan een desktop en notebook zoals mijn collega's.
Over de nieuwe ALU MacBook: zonde dat er geen firewire op zit, ik gebruik juist de firewire voor extra disks om oa vm's van te draaien en mijn fotos enzo op te slaan.
USB is toch echt trager, heb wel eens wat testjes gedaan op firewire en usb, scheelt zo 10-20%
[ Voor 26% gewijzigd door LoneWolf op 14-10-2008 21:40 ]
Life is to short to mess with it... Mijn V&A
If you want to be serious, we make a powerpoint presentation.
Zou dit een feature zijn om ongewenst caps-lock indrukken te voorkomen?
NOSIG
Jazeker, daar is allemaal over nagedacht! Slim he?_Christiaan_ schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:54:
Ik ontdekte vandaag per toeval dat ik m'n capslock een paar duizendste (?) seconde langer moet indrukken om de caps-lock echt te engagen. Als ik het vergelijk met het intoetsen van letters, dit is gewoon in 1 keer bam. Caps-lock moet echt nèt iets langer ingedrukt houden.
Zou dit een feature zijn om ongewenst caps-lock indrukken te voorkomen?
Bron:
http://www.engadget.com/p...ass-super-shiny-hands-on/
Maybe voor in topic.
[ Voor 56% gewijzigd door mklcln op 14-10-2008 22:32 ]
Mooizo, dan weet ik zeker dat m'n knop niet kapot islaurentbas schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 21:58:
[...]
Jazeker, daar is allemaal over nagedacht! Slim he?
NOSIG
Anoniem: 51661
Ik heb sinds een weekje of 2, a 3 een nieuwe macbook pro (moest ivm werk + school), heb ik kans m te kunnen omruilen voor een nieuwe versie?
Dan ben je gewoon stom geweest... als je gewoon had gekeken op diverse sites stond er duidelijk dat er een update aankwam. Denk niet dat apple ze gaat omruilen.Anoniem: 51661 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 22:52:
Hoe zit het eigelijk met die omruilvoorwaarden van Apple?
Ik heb sinds een weekje of 2, a 3 een nieuwe macbook pro (moest ivm werk + school), heb ik kans m te kunnen omruilen voor een nieuwe versie?
Bedankt voor je nuttige bijdrage.rhodium schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:10:
[...]
Dan ben je gewoon stom geweest... als je gewoon had gekeken op diverse sites stond er duidelijk dat er een update aankwam. Denk niet dat apple ze gaat omruilen.
Zoals ik al zei, ik had er een nodig. Daarnaast, ik heb hem gekregen van mijn werkgever op het moment dat hij nodig was.
Als ik naar het ontwerp van de nieuwe macbook pro kijk dan heb ik ook zeker geen spijt, echter, als er opties zijn voor het omruilen voor een versie met betere hardware dan is het juist stom die optie niet te bekijken.
Ze draaien op 2.0 en 2.4ghz, echter de bussnelheid is 1066. Dan loopt cpu toch niet gelijk met geheugen? ivm multipliers etc
Nope. Kon het venster prima aanpassen. Daarnaast heb ik 'm ook fullscreen bekeken.duncanvdlinden schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:29:
probeer de apple event te bekijken (http://events.apple.com.e...rtdws876/event/index.html) in Quicktime op mijn MacBook (Leopard 10.5.5), onder Quicktime 7.5.5, en hij crasht bij het handmatig vergroten van het venster, en onderin zie ik vage artifects (gekleurede pixels links onderin) die varieren bij het verplaatsen van het venster. Mensen die dit ook ervaren?
Heb heb gewoon op de Appletje F manier gekeken, full screen duscarfreak02 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:48:
[...]
Nope. Kon het venster prima aanpassen. Daarnaast heb ik 'm ook fullscreen bekeken.
edit:
Ok fixed, Perian eraf gegooit, krijg wel groene frame als ik switch tussen fullscreen en venster, dat is normaal?
[ Voor 50% gewijzigd door duncanvdlinden op 15-10-2008 01:14 ]
De FSB van de CPU (P-serie) van de nieuwe macbook is 1066 ipv 800 (T-serie) bij de oude. De nieuwe macbooks worden dan ook met DDR3-8500 SDRAM geleverd ipv DDR2-6400 bij de oude.Sillymidget schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:39:
Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met de CPU in de nieuwe macbooks.
Ze draaien op 2.0 en 2.4ghz, echter de bussnelheid is 1066. Dan loopt cpu toch niet gelijk met geheugen? ivm multipliers etc
De nieuwe serie met hogere FSB wordt niet echt duidelijk vermeld tijdens de presentatie.. Zo kan het lijken dat de 2,0 ghz langzamer zou zijn dan de 2,1 ghz... Vreemd.. De nieuwe P-serie is ook nog eens zuiniger dan de T-serie.
Apple gaat echt niet omruilen hoor. Je hebt iets gekocht, het was nou niet bepaald een geheim dat er iets nieuws zat aan te komen. Je had even 2~3 weken vrij moeten nemenAnoniem: 51661 schreef op dinsdag 14 oktober 2008 @ 23:34:
[...]
Bedankt voor je nuttige bijdrage.
Zoals ik al zei, ik had er een nodig. Daarnaast, ik heb hem gekregen van mijn werkgever op het moment dat hij nodig was.
Als ik naar het ontwerp van de nieuwe macbook pro kijk dan heb ik ook zeker geen spijt, echter, als er opties zijn voor het omruilen voor een versie met betere hardware dan is het juist stom die optie niet te bekijken.
Veel plezier met je macbook pro natuurlijk, het blijft een goed ding
En hoe kan je dan ooit 2.4ghz krijgen met een 1066 FSB? dat werkt toch nooit..limboroger schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 03:54:
[...]
De FSB van de CPU (P-serie) van de nieuwe macbook is 1066 ipv 800 (T-serie) bij de oude. De nieuwe macbooks worden dan ook met DDR3-8500 SDRAM geleverd ipv DDR2-6400 bij de oude.
De nieuwe serie met hogere FSB wordt niet echt duidelijk vermeld tijdens de presentatie.. Zo kan het lijken dat de 2,0 ghz langzamer zou zijn dan de 2,1 ghz... Vreemd.. De nieuwe P-serie is ook nog eens zuiniger dan de T-serie.
Het lijkt erop alsof in de macbooks nog gewoon de T serie zit van intel, met een multiplier van 12 (12x200). En dat alleen het geheugen dan werkt op 266hz (4x266 = 1066).
De 15" macbook pro lijkt wel de "P" serie te hebben, die draait namelijk op 2.53Ghz
En ik heb altijd meegekregen dat het vaak efficiënter is als geheugen en CPU op zelfde snelheid lopen.
[ Voor 4% gewijzigd door RuudBurger op 15-10-2008 08:31 ]
Volgens mij is het zelfs zo dat een leverancier tot 14 dagen na aankoop het product MOET vervangen in soortgelijke situaties. Dit was ook altijd zo met de overstap van iPhone naar iPhone 3G, PowerBook naar MacBook Pro en iBook naar MacBook. Zoiets is zelfs wettelijk vastgelegd geloof ik.Pheno79 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 07:07:
[...]
Apple gaat echt niet omruilen hoor. Je hebt iets gekocht, het was nou niet bepaald een geheim dat er iets nieuws zat aan te komen. Je had even 2~3 weken vrij moeten nemen
Veel plezier met je macbook pro natuurlijk, het blijft een goed ding
Anywho, daar val ik sowieso een weekje of anderhalf buiten maar, zoals ik al zei, ik blijf toch heel blij met een 'classic'-look macbook pro en qua prestaties scheelt het niet eens zo ontzettend veel.
Bedankt
Anoniem: 156868
Technisch gezien zal er geen wereld van verschil zijn. Verplicht zo glanzende toplaag vind ik niks en de zwarte toesten bevallen me ook niet zo goed.
Ben wel benieuwd naar de glazen multi-touch.
Of ergens anders in a'dam?
Nu zit ik dus toch zwaar te twijfelen om toch de 1200 euro versie te kopen. Aan de andere kant heeft deze natuurlijk geen snellere processor en ik vraag me af in welk opzicht de grafische kaart voordeel heeft in photoshop e.d. Gamen doe ik toch niet op een laptop. En wat is precies het voordeel van de LED-display? Ook zie ik mezelf snel een muis gebruiken ipv de trackpad. Dus ik weet eigenlijk niet of ik er wel goed aan doe om zoveel geld extra uit te trekken.
uhm...
Ben, net Yuri Enrico, wel erg benieuwd naar de glazen multi-touch trackpad. Binnenkort maar eens bij de Applestore binnenlopen.
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Fotonerd
Dat hoorde ik gisteren. Ook de Airs.Xilantof schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:22:
Begrijp ik nou goed dat de nieuwe gewone MacBooks (dus niet alleen de Pro's) ook een 30" monitor kunnen aansturen?
Afhankelijk van het prestatieverschil, denk ik er sterk over voor de 2.0 te gaan. Ik wil de harde schijf toch vervangen voor een 7200RPM 320GB die momenteel 80EUR kost, dus voor de 90GB extra opslagcapaciteit hoef ik het niet te doen. Verlichting van het toetsenbord is uiteraard wel een leuke optie, maar om daar nou zoveel meer voor te betalen....
TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A
Dat merk je uitsluitend als je je CPU met 100% belast. Bijvoorbeeld: DVD's rippen, wiskundige applicaties of foto en video bewerkingen.Empulse schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:37:
Kan iemand mij vertellen hoe groot het prestatieverschil is tussen de 2.0- en 2.4Ghz processors en bij welk gebruik merk je dit nou werkelijk?
Met 'normaal' gebruik merk je er niets van.
[ Voor 5% gewijzigd door Philflow op 15-10-2008 09:39 ]
Met applicaties die veel ram vragen zal het systeem door het hogere FSB sneller reageren met de nieuwe 2.0 ghz, echter cpu intensieve applicaties zal de 2.4ghz weer wat sneller zijn.Philflow schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:39:
[...]
Dat merk je uitsluitend als je je CPU met 100% belast. Bijvoorbeeld: DVD's rippen, wiskundige applicaties of foto en video bewerkingen.
Met 'normaal' gebruik merk je er niets van.
Ik geloof dat de OP het over de nieuwe macbooks heeft. Dus beide met 1066MHz FSB.duncanvdlinden schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 09:51:
[...]
Met applicaties die veel ram vragen zal het systeem door het hogere FSB sneller reageren met de nieuwe 2.0 ghz, echter cpu intensieve applicaties zal de 2.4ghz weer wat sneller zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door El_Hefe op 15-10-2008 10:02 ]
Voor sommige mensen die echt Firewire hebben, zijn er geen Firewire naar USB converters te koop ofzo?El_Hefe schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:00:
wat ontzettend suf dat die MB's geen firewire hebben, alle normale(goede) geluidskaarten hebben zo'n beetje firewire
* kamerplant heeft de nieuwe MB besteld trouwens. Ik vind hem erg tof geworden
[ Voor 10% gewijzigd door kamerplant op 15-10-2008 10:17 ]
🌞🍃
De nieuwe zijn toch best mooi, al blijft mijn voorkeur uitgaan naar de witte macbook
En dat wordt 873 euro voor surfspot studenten (-8%). Dat is echt geen gekke prijs voor een nieuwe Macbook.vandevorst schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:24:
Het low-end model kost nog maar €949,-(en de andere 2 zijn niet meer verkrijgbaar)
De nieuwe zijn toch best mooi, al blijft mijn voorkeur uitgaan naar de witte macbook
🌞🍃
En daar krijg je dan ook nog een Ipod nano cadeau bij. (Kost nog een tientje oid.)Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:27:
[...]
En dat wordt 873 euro voor surfspot studenten (-8%). Dat is echt geen gekke prijs voor een nieuwe Macbook.
Vandaag of morgen bestel ik de witte
[ Voor 6% gewijzigd door Ramquin op 15-10-2008 10:32 ]
Klopt, al moet je er bij zeggen dat het eigenlijk niet de nieuwe is, maar de ouder in prijs verlaagtDatafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:27:
[...]
En dat wordt 873 euro voor surfspot studenten (-8%). Dat is echt geen gekke prijs voor een nieuwe Macbook.
Maar inderdaad, is wel leuke korting.
Ikzelf ga meer zoeken richting een 2e hands macbook, deze komen er nu toch meer (gok ik zo) en de prijs zal ook daarvan omlaag moeten
Heb namelijk niet echt veel geld, zoek rond de 500 euro
Ik heb vorige week mijn 2 jaar oude Macbook (+2GB Ram upgrade)) met een kapot scherm (gevallen) voor 415 euro verkocht. Ja, er werd behoorlijk heftig op geboden. Die dingen zijn tweedehands echt freaking veel waardvandevorst schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:30:
[...]
Klopt, al moet je er bij zeggen dat het eigenlijk niet de nieuwe is, maar de ouder in prijs verlaagt
Maar inderdaad, is wel leuke korting.
Ikzelf ga meer zoeken richting een 2e hands macbook, deze komen er nu toch meer (gok ik zo) en de prijs zal ook daarvan omlaag moeten
Heb namelijk niet echt veel geld, zoek rond de 500 euro
🌞🍃
Ehm, dat is nogal ja!Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:35:
[...]
Ik heb vorige week mijn 2 jaar oude Macbook (+2GB Ram upgrade)) met een kapot scherm (gevallen) voor 415 euro verkocht. Ja, er werd behoorlijk heftig op geboden. Die dingen zijn tweedehands echt freaking veel waardIk ben benieuwd of het voor 500 euro je lukt.
Tja, zie nu ook nog ibooks voor 450 te koop staan

Tja, dan kan ik net zo goed een nieuwe voor 750 halen
Waar had je je macbook te koop staan?Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:35:
[...]
Ik heb vorige week mijn 2 jaar oude Macbook (+2GB Ram upgrade)) met een kapot scherm (gevallen) voor 415 euro verkocht. Ja, er werd behoorlijk heftig op geboden. Die dingen zijn tweedehands echt freaking veel waardIk ben benieuwd of het voor 500 euro je lukt.
[Helpdesk]"While you're waiting, read the free novel which came with the product. Its a spanish story about a guy called "MANUAL."
En je kan er ook nog een Canon MX310 voor een tientje bij krijgen...Ik ga hier ook eens serieus over nadenken.Ramquin schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:30:
[...]
En daar krijg je dan ook nog een Ipod nano cadeau bij. (Kost nog een tientje oid.)
Vandaag of morgen bestel ik de witte
Op Tweakers.net en Marktplaats. Op Tweakers.net kreeg ik way meer hits en boden overigens. Toen ik het erop zette wist ik nog niet 100% zeker of ik hem kwijt wilde, dus eBay was geen optie.vacuumcleaner schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:44:
[...]
Waar had je je macbook te koop staan?
🌞🍃
Daar heb ik weer overheen gekeken,Slurf1 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:49:
[...]
En je kan er ook nog een Canon MX310 voor een tientje bij krijgen...Ik ga hier ook eens serieus over nadenken.
maar als je alleen al de nano voor 100 verkoopt, en dan nog eens een canon krijgt! (inderdaad, 90 euro korting, kost 100 euro)
Nadeel: je moet dit wel betalen, later krijg je dit pas terug...
Ook nog ja! Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe je die 90 euro kan terugvragen, ze vermelden alleen snel even iets over een coupon. Ik zal nog maar eens de voorwaardes doorlezen, en of je dat mag combineren icm. de ipod.Slurf1 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:49:
[...]
En je kan er ook nog een Canon MX310 voor een tientje bij krijgen...Ik ga hier ook eens serieus over nadenken.
Weet iemand of het een probleem is als je als student zijnde de laptop+Ipod besteld maar de bestelling met de creditcard van je ouders betaald? (Want via bankoverschrijving moet je 10 dagen langer wachten omdat ze de betaling moeten verwerken ed. terwijl je m met de creditcard de volgende dag al kan hebben)
Je kunt de printer en iPod actie combineren.Ramquin schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 10:59:
[...]
Ook nog ja! Maar het is me niet helemaal duidelijk hoe je die 90 euro kan terugvragen, ze vermelden alleen snel even iets over een coupon. Ik zal nog maar eens de voorwaardes doorlezen, en of je dat mag combineren icm. de ipod.
Weet iemand of het een probleem is als je als student zijnde de laptop+Ipod besteld maar de bestelling met de creditcard van je ouders betaald? (Want via bankoverschrijving moet je 10 dagen langer wachten omdat ze de betaling moeten verwerken ed. terwijl je m met de creditcard de volgende dag al kan hebben)
Al direct na de bestelling kun je op internet een formulier invullen. Vervolgens staan daarin verdere instructies. Zodra je de producten hebt ontvangen moet je de streepjescodes van de dozen afknippen en deze samen met een kopie van je aankoopbewijs naar de UK sturen. Vervolgens wordt je geld na ongeveer een maand teruggestort.
Je kunt prima met een CC van iemand anders betalen. Houdt er wel rekening mee dat veel Credit Cards een bestedingslimiet van 1000 euro hebben (mijn Postbank CC bijvoorbeeld). Als je die gebruikt zul je dus betalingsproblemen dus extra vertraging krijgen. Is de limiet hoger, dan kun je hem zonder problemen gebruiken.
🌞🍃
Denk er hard over om de 2.0 Macbook te bestellen met 8GB iPod en Canon Printer.
Gezien er maar 2 USB poorten beschikbaar zijn ga ik denk ik ook een alternatief zoeken voor mijn Logitech VX Revolution muis. Apple heeft de bluetooth Mighty Mouse, welke ik vrij prijzig vind en nou niet zo zeer passend bij het nieuwe design.
Weet iemand of er een nieuwe versie binnenkort (zou) kunnen uitkomen? Iemand enige suggesties voor bluetooth alternatieven?
Daarnaast vraag ik mij af hoe goed de speakers zijn. Uiteraard kun je geen geweldige kwaliteitspeakers verwachten voor een notebook, maar mijn huidige (high-end) ASUS V1J heeft enorm matige speakers, die niet eens luid genoeg kunnen om een DVD te kijken.
Ik heb gehoord dat de harde schijf wel makkelijk te vervangen is, ben benieuwd in welke mate een 7200RPM effect gaat hebben op de batterijduur. Iemand reeds geprobeerd met oudere modellen?
TK - Invisible Shield voor Macbook Pro 15'' Unibody in V&A
Dat is inderdaad makkelijk. De batterijduur is niet spontaan gehalveerd. Volgens mij maakt het weinig uit eigenlijk. Met een aardige dot RAM geheugen en een fatsoenlijke hd die niet zoveel verbruikt als ie idle is merk ik iig niet veel.Empulse schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:15:
Ik heb gehoord dat de harde schijf wel makkelijk te vervangen is, ben benieuwd in welke mate een 7200RPM effect gaat hebben op de batterijduur. Iemand reeds geprobeerd met oudere modellen?
Zal dit betekenen dat het nu eindelijk mogelijk is om een toetsenbord met een liggende enter key te bestellen (zie de vierde optie, US keyboard)?Keyboard en documentatie
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Nederlands)
- Verlicht toetsenbord (Nederlands) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Verlicht toetsenbord (Internationaal Engels) & Gebruikershandleiding (Engels)
- Verlicht toetsenbord (US) & Gebruikershandleiding (Engels)
“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
In de MacBook zit geen ExpressCard, alleen in de MacBook Pro. Maar daar zit wel FireWire op, dus dan is het vrij nutteloos.mOrPhie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:42:
Hoe goed worden firewire ExpressCards ondersteund op MacBooks? Volgens mij is dit de eerste mac notebook (naast de Air, maar die heeft ook geen ExpressCard) waar geen Firewire op zit. Afgezien van het feit dat ik dat echt -te- suf voor worden vind, is het ook nog 'ns een eis voor me dat dat erop zit. Aangezien ik het gebruik voor opnames van mijn band, hoef ik niet direct altijd Firewire te hebben, dus is een ExpressCard prima, maar ja, als die nooit nodig waren, dan is de kans groot dat ze niet bestaan of dat de ondersteuning ervoor wat tegen valt. Iemand hier ervaringen mee?
Dat had ik nog niet bedacht, thnx voor het advies!Datafeest schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:09:
[...]Je kunt prima met een CC van iemand anders betalen. Houdt er wel rekening mee dat veel Credit Cards een bestedingslimiet van 1000 euro hebben (mijn Postbank CC bijvoorbeeld). Als je die gebruikt zul je dus betalingsproblemen dus extra vertraging krijgen. Is de limiet hoger, dan kun je hem zonder problemen gebruiken.
2.0 ghz, 4gb, 250gb hdd 1259 (student via surfspot)
2.4 ghz, 2gb, 250gb hdd 1319 (" " )
Twijfellll help me please.
OSX heeft veel profeit van een sloot geheugen, dus 4GB is zeker lekker. Die 400mhz daarin tegen zul je niet snel merken.
Weet wel dat je bij Apple veel te veel betaald voor die 2GB extra.
Persoonlijk zou ik 2x 2GB bestellen via een normale webshop en de 2.0ghz versie nemen.
Het geheugen kan je altijd nog verhogen, de processor is een lastigere klus. Ik zou dus voor het laatste gaan.haagseblowin schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:09:
Ik wil graag een macbook bestellen maar ik vraag me af wat slimmer is:
2.0 ghz, 4gb, 250gb hdd 1259 (student via surfspot)
2.4 ghz, 2gb, 250gb hdd 1319 (" " )
Twijfellll help me please.
Sowieso schrijf je zo!
Anoniem: 156868
Ik zou lekker even doorsparen voor de 2.4 en 4gb, ben je meteen klaar voor de komende jaren
Inderdaad. Ik zie het. Dat is dan nog suffer dan suf. Wat een onzin zeg. Soms is het lastig te doorgronden waarom ze hier voor gekozen hebben.Sillymidget schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 11:46:
[...]
In de MacBook zit geen ExpressCard, alleen in de MacBook Pro. Maar daar zit wel FireWire op, dus dan is het vrij nutteloos.
Een experimentele community-site: https://technobabblenerdtalk.nl/. DM voor invite code.
Dat is inderdaad ook zo. Ik ga met jouw advies meekpr schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:22:
[...]Het geheugen kan je altijd nog verhogen, de processor is een lastigere klus. Ik zou dus voor het laatste gaan.
Dat heet strategischmOrPhie schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 12:47:
[...]
Inderdaad. Ik zie het. Dat is dan nog suffer dan suf. Wat een onzin zeg. Soms is het lastig te doorgronden waarom ze hier voor gekozen hebben.
Zo lijkt een MacBook (Air) met 13,3"+ LCD er ook nooit te komen.
Ja, maar daar kan ik me nog iets bij voorstellen. De FireWire zit echter al sinds ik weet niet hoe lang in de MacBook/iBook. Waarom deze dan ineens zonder FireWire? Omdat ie een alu design heeft en daarom eventueel zou concurreren met de Pro? Mjah, ik moet zeggen dat mijn overweging de MacBook aan te schaffen nu redelijk aan gort is. Ik ga geen Pro kopen omdat ik FireWire nodig heb.zAo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:05:
[...]
Dat heet strategisch![]()
Er zal vast een goed doordachte strategie achter zitten, maar dan zal ik het wel niet snappen.
Waarom zou je een superdunne, superlichte, volstrekt basale laptop voorzien van een 15", 17" of 21" scherm? Is dat niet gewoon een hele vreemde gedachte?zAo schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 13:05:
I don't like facts. They have a liberal bias.
Hier staan eerst de oude T en eronder de nieuwe P CPU's. Ik denk dat deze hogere FSB wel degelijk nut heeft en de 2,0 sneller is dan de oude 2,1Sillymidget schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 08:30:
[...]
En hoe kan je dan ooit 2.4ghz krijgen met een 1066 FSB? dat werkt toch nooit..
Het lijkt erop alsof in de macbooks nog gewoon de T serie zit van intel, met een multiplier van 12 (12x200). En dat alleen het geheugen dan werkt op 266hz (4x266 = 1066).
De 15" macbook pro lijkt wel de "P" serie te hebben, die draait namelijk op 2.53Ghz
En ik heb altijd meegekregen dat het vaak efficiënter is als geheugen en CPU op zelfde snelheid lopen.
Ik kan me niet bedwingen en moet toch ook even melden dat ik sinds vannacht een macbook heb besteld. Ik ga over naar OS X
Wat een totale onzin, veel consumenten gebruiken (mini)-DV camera's die voor een groot deel allemaal firewire gebruiken om video over te zetten naar een systeem. Naast de pro gebruikers worden er dus ook een hoop consumenten op deze manier buitengesloten. Plus het feit dat ik puur om 16 kanalen audio te tracken bij lange na geen 'Pro' machine nodig heb, de na-bewerking (waar je wel rekenkracht voor nodig hebt) gebeurt gewoon op een werkstation wat die kracht wel heeft. Oftewel, ik ben zometeen zo'n 500 euro kwijt voor een firewire poort.tiguan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:20:
Iedereen loopt maar te zeiken over die Firewire interface. Nou weten we 't wel dat het er niet opzit en dat iedereen het erg vind. Volgens mij gebruikt het gros van de MacBook gebruikers geen eens firewire, ik niet iig. Dat is ook de markt waarvoor de MacBook bedoeld is, de huis- tuin en keukengebruiker. Als je firewire wil, ben je meestal toch al wat professioneler bezig en dan is de MacBook Pro het aangewezen product om te kopen.
staat op diverse plaatsen bij de Apple store--Christiaan-- schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:00:
Is het nu met die 2GB ook zo, dat het 2X1GB is?
Ja, 2GB = 2x 1GB
Anoniem: 40013
Het is ook niet zo gek dat iedereen erover valt. Je hebt het over een laptop van minimaal 1300,-. Dat is een stevige prijs voor een huis- tuin- en keukenlaptop. Door het gemis van firewire mis je de mogelijkheid om onder andere:tiguan schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 14:20:
Iedereen loopt maar te zeiken over die Firewire interface. Nou weten we 't wel dat het er niet opzit en dat iedereen het erg vind. Volgens mij gebruikt het gros van de MacBook gebruikers geen eens firewire, ik niet iig. Dat is ook de markt waarvoor de MacBook bedoeld is, de huis- tuin en keukengebruiker. Als je firewire wil, ben je meestal toch al wat professioneler bezig en dan is de MacBook Pro het aangewezen product om te kopen.
• videocamera's
• audiointerfaces
• snelle externe harde schijven
aan te sluiten. Veel mensen hebben bestaande apparatuur op firewire en zullen daarom niet voor de nieuwe macbook gaan (waaronder ik), maar geen pro kopen omdat je nou eenmaal geen veel duurdere laptop gaat kopen als je alleen een firewire poort wilt. Door het gemis van esata of een expresscard slot kun je niks meer met dat ding. USB is voor sommige dingen gewoon geen alternatief.
Macbook had maar firefire400 en voor zover ik weet is die ongeveer even snel als USB2.0Freek schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:01:
[...]
Wat een totale onzin, veel consumenten gebruiken (mini)-DV camera's die voor een groot deel allemaal firewire gebruiken om video over te zetten naar een systeem. Naast de pro gebruikers worden er dus ook een hoop consumenten op deze manier buitengesloten. Plus het feit dat ik puur om 16 kanalen audio te tracken bij lange na geen 'Pro' machine nodig heb, de na-bewerking (waar je wel rekenkracht voor nodig hebt) gebeurt gewoon op een werkstation wat die kracht wel heeft. Oftewel, ik ben zometeen zo'n 500 euro kwijt voor een firewire poort.
Koop dan toch gewoon een mini-dv naar usb kabel. Dan werkt het wel gewoon nog. (denk ik
'Mac Pro' & Blackbook 1st generation
Waarom lezen sommige mensen niet? Het is al tig keer gezegd inclusief bronvermelding dat dit niet zo is. Firewire presteert sneller met schijven, en voor audio is het al helemaal een wereld van verschil wat latency betreft. In live situaties is een zeer lage latency een must.memento__mori schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:16:
[...]
Macbook had maar firefire400 en voor zover ik weet is die ongeveer even snel als USB2.0
Koop dan toch gewoon een mini-dv naar usb kabel. Dan werkt het wel gewoon nog. (denk ik)
Unum systema ad eos omnes regendos... | Macbook Pro 15" hi-res - Core i7 2635QM (2 GHz) / 8 GB / 160 GB SSD / Radeon 6490M | iPhone 3GS 16GB
Anoniem: 125292
Ook heb ik een 24" full HD monitor van Iiyama, deze draait op 1920x1200 en heeft zowel een DVI als een VGA connector. Kan ik met een Apple mini-DVI-naar-DVI-adapter de volledige kwaliteit van het scherm benutten? (I.c.m. de witte MacBook)
En misschien kan iemand me advies geven waarom ik de nieuwe MacBook zou nemen t.o.v. de witte. Ik ben nieuw in de Apple wereld, maar heb besloten om de overstap te maken van WXP naar OSX.
De reden van de overstap is vooral dat de MacBook een lichte, draagbare, strakke en relatief snelle laptop is. Ik ben van plan hem te gebruiken voor wat office werk, photoshop en af en toe een potje Football Manager.
Wat Apple doet, is wat ze altijd al doen, oude technologie opofferen. Zij waren ook een van de eerste die geen modem meer in hun computers zetten, die geen diskettestations meer in computers zetten, en bij de MacBook Air, zelfs de optical drive er uit laten.
FW400 heeft gewoon geen echte toekomst meer, dat is nu USB3.0 en/of FW800. Alleen zullen deze wel weer wat duurder zijn om te gebruiken in producten.
Zeker dat het verschil maakt. En niet zo'n klein beetje ook.Eswip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:48:
Volgens mij is FW400 gewoon een achterhaald verhaal.. Het was eerst superieur toen er nog geen USB2.0 was, maar nu maakt het volgens mij niet heel veel verschil.
Er zijn maar weinig mutlikanaals audio-interfaces die gebruik maken van USB 2.0, simpelweg omdat de snelheid niet gegarandeerd kan worden. FireWire heeft een eigen DMA-processor, waardoor de CPU wordt ontlast. Daarnaast kent FireWire geen Hubbing, waardoor je de snelheid niet deelt met andere USB apparaten. Krachtiger, stabieler en sneller dan USB dus. Het is echt beyond me waarom Apple er voor gekozen heeft het eruit te laten. Zeker omdat ze pretenderen de beste PC in hun klassen te maken.
Bagetaliseren dat FireWire niet gebruikt wordt vind ik flauw. Het zit niet voor niets al jaren op de notebooks van Apple en hier blijkt aan de hand van een klein aantal posts al dat mensen het dus echt actief gebruiken, ook al zijn ze geen pro gebruikers.
[ Voor 18% gewijzigd door mOrPhie op 15-10-2008 15:58 ]
FW400 is nog lange niet dood, producenten van (pro) audio apparatuur en harde schijven zetten nog dagelijks nieuwe producten op de markt die firewire gebruiken. Zoals bijvoorbeeld Digidesign/Avid (de grootste speler op de pro audio/video markt). Als er nou FW800 in de nieuwe macbook zat was er niets aan de hand want je kunt gewoon een 6 pins FW800 naar FW400 kabel kopen. Het feit dat een aantal users hier nog nooit firewire hebben gebruikt wil niet zeggen dat het een achterhaald protocol is. Op alle audio forums wordt er enorm geklaagd over deze beslissing. Hopelijk komen ze nog met een oplossing zoals ethernet naar firewire oid. (USB naar firewire is geen optie).Eswip schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:48:
Volgens mij is FW400 gewoon een achterhaald verhaal.. Het was eerst superieur toen er nog geen USB2.0 was, maar nu maakt het volgens mij niet heel veel verschil. En hoevaak zie je een firewire-poort op andere laptops? (van andere merken), ik geloof niet heel veel.
Wat Apple doet, is wat ze altijd al doen, oude technologie opofferen. Zij waren ook een van de eerste die geen modem meer in hun computers zetten, die geen diskettestations meer in computers zetten, en bij de MacBook Air, zelfs de optical drive er uit laten.
FW400 heeft gewoon geen echte toekomst meer, dat is nu USB3.0 en/of FW800. Alleen zullen deze wel weer wat duurder zijn om te gebruiken in producten.
Ja, maar er wordt een bepaald DDR2 geheugen van Kingston aangeraden (dit betekent niet dat al t andere niet werkt). Welk precies staat hier vast wel ergens op got.Anoniem: 125292 schreef op woensdag 15 oktober 2008 @ 15:45:
Als ik nu de oude witte laptop bestel en ik wil er zelf 4GB geheugen in doen, moet ik dan gewoon SODIMM ddr2 geheugen bestellen? Ik wil graag even kijken of het uit kan om het zelf te doen, gezien het toch geen invloed heeft op de garantie.
Ook heb ik een 24" full HD monitor van Iiyama, deze draait op 1920x1200 en heeft zowel een DVI als een VGA connector. Kan ik met een Apple mini-DVI-naar-DVI-adapter de volledige kwaliteit van het scherm benutten? (I.c.m. de witte MacBook)
En misschien kan iemand me advies geven waarom ik de nieuwe MacBook zou nemen t.o.v. de witte. Ik ben nieuw in de Apple wereld, maar heb besloten om de overstap te maken van WXP naar OSX.
De reden van de overstap is vooral dat de MacBook een lichte, draagbare, strakke en relatief snelle laptop is. Ik ben van plan hem te gebruiken voor wat office werk, photoshop en af en toe een potje Football Manager.
Ja, mini-DV naar DVI is geen probleem; met de verloopstekker boet je niks in qua kwaliteit.
Je geeft zelf aan dat het niet zware taken zijn die je uitvoert. Ik geloof niet dat de nieuwe echt veel sneller is dan de oude. Vooral het design heeft een upgrade en de grafische chip, maar deze chip zal je met je football manager niet echt benutten en photoshop ook niet.
Zolang ze het niet van de iMac af halen vind ik het wel prima voor mijzelf. Voor anderen die het wel gebruiken op hun MacBook en een nieuwe wilde aanschaffen is het wel erg zuur natuurlijk.
Overigens mis je ook direct de doelschijfmodus, ook jammer als je het mij vraagt.
[ Voor 47% gewijzigd door Frietsaus op 15-10-2008 16:03 ]
Dit topic is gesloten.
Om de doorzoekbaarheid te verbeteren moeten problemen en specifieke vragen in een apart (nieuw) topic: Invulling en behandeling 'grote' topics aangepast.