Niveau sommige topics in Netwerken subforum erg laag?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 399

Topicstarter
Ik kijk al een poosje naar het niveau van sommige topics in het Netwerken subforum. Een hoop goeie topics worden daar gemaakt, en alhoewel de complexiteit van het probleem niet altijd even hoog is is over het algemeen toch wel sprake van in mijn ogen "goeie" topics - inzet van de TS, feedback op suggesties en tips, en er zijn verbazingwekkend vaak mensen die hele configuraties posten met de tekst "probeer dit eens" vaak nog aangevuld met het echt zinvolle "want, ..."

Echter, er komen met enige regelmaat toch weer one-liner topics voorbij in de geest van "ik wil een netwerk/router/modem en hij moet p2p ondersteunen en wireless, wat moet ik kopen". In tegenstelling tot veel andere subfora blijven deze echter open en blijven ze dus ook een tijd lang bovendrijven in de topiclist.
Ik word daar gewoon niet heel enthousiast van, en skip Netwerken daarom al een poosje, terwijl ik er in voorgaande jaren/maanden wel met veel plezier gelezen en gepost heb.

Dit soort topics:
Quest: Op zoek naar een goede router
Iedereen bedankt voor de hulp
Help ? Port forwarding probleem.
Welke router is geschikt????
Welke router?
Welke wireless router? (vista compatible)
Slotje bij LAN verbinding
zijn voor mij toch wel sfeerverpesters, puur omdat wat er in het topic staat gewoon niet lijkt op een GoT-waardig topic. Het gaat me dan expliciet niet om het technische niveau!

Het kan best zijn dat de mods toevallig allebei op vakantie zijn en dat het me nu ineens opvalt dat er zoveel voorbeelden tegelijk zijn. Het kan ook best, dat ik gewoon veel te streng kijk naar die topics - misschien ben ik wel de enige die ze niet op het gewenste niveau vind liggen. Het is echter al veel langer zo dat ik me niet tussen de Tweakers waan op Netwerken - dus niet iets van de laatste paar dagen of weken.

Waar ik nou benieuwd naar ben is: zijn deze topics van een waarde dat ze open zouden moeten blijven en kijk ik gewoon veel strenger naar die topics dan anderen, of is er daadwerkelijk wat mis met de topics?
Ik kan me namelijk zo slecht voorstellen dat een topicstart er zo uitziet op GoT.
Anoniem: 265410 schreef op woensdag 25 juni 2008 @ 23:56:
Omdat ik het idee heb dat mijn huidige router gewoon niet al te best is en de reden is van mijn huidige problemen ben ik op zoek naar een goede, degelijke router.. maar welke?

Welke router komt er momenteel "als beste uit de test"?

En welke wil je eigenlijk vooral niet.
Het lokt ook reacties uit die de TS wijzen op zulke zaken als Google, zelf zoeken, FAQs, beleid, enzovoorts. Hierdoor voel ik me gesterkt in mijn mening dat het topic eigenlijk gewoon niet zou moeten bestaan, althans niet op een forum als GoT.

Het gaat me niet zo om individuele topics en ik wil zeker niet de mods of topicstarters aanspreken op slecht posten of slecht modden. Ik vraag me gewoon oprecht af waarom topics van dit niveau allemaal open blijven.

Ik weet niet of dit handiger via PM is i.p.v. als topic in LA, maar ik denk dat een topic, waar mensen kunnen bijdragen, slimmer is dan een one-on-one met een mod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Ik vraag me gewoon oprecht af waarom topics van dit niveau allemaal open blijven.
Misschien niet genoeg topicreports? Geen idee of je zelf een topicreport plaatst, dat zie ik niet in je verhaal terug komen.

Ik plaats in ieder geval bij elk onzinnig topic een topicreport, al zijn dat af en toe subfora waar ik verder niks mee te maken heb (as in: geen verstand, geen interesse).

En verder: laatste weken zijn er waarschijnlijk ook redelijk wat mensen druk geweest met school en het zou mij niet verbazen als dit ook gevolg heeft op de moderatie op een dergelijk forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 204528 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:32:
Misschien niet genoeg topicreports? Geen idee of je zelf een topicreport plaatst, dat zie ik niet in je verhaal terug komen.
Ik ben het wel met Knet eens; ik plaats zelf TR's als ik ze zie. Echter, dit is natuurlijk maar een momentopname en het kan goed zijn dat het anders minder erg is. :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Het is een verschuiving. Waar het begon met het vragen van hoe je een wireless router achter een bedrade router plaatst (nog de vraag daargelaten waarom winkelpersoneel routers adviseert in plaats van access points), ging het verder met hoe poorten te forwarden via zo'n setup met twee routers achter elkaar. Vervolgens kwamen de topic omhoog met vragen als welke alles-in-een-oplossing er aangeschaft diende te worden ter vervanging van de situatie met modem, router en wireless router.

Althans, dat is wat ik heb meegemaakt de afgelopen jaren. Degenen die er langer rondhangen dan ik hebben vast nog wel meer standaardellende voorbij zien komen.

Aangezien het aanschaffen en aansluiten van routers steeds meer kinderspel wordt zullen er ook meer topics komen over problemen. Vroeger durfde men er niet eens over na te denken, en nu krijg je een router bij wijze van spreken bij een pakje boter. Het waait wel weer over zodra iedereen eindelijk zijn huis heeft voorzien van een router van 50 euro die de internetverbinding van 35+ Mbit wireless door het hele huis plus in de schuur 20 meter achter het huis kan distribueren, het liefst met peer-to-peermogelijkheden ;)

[ Voor 14% gewijzigd door CodeCaster op 26-06-2008 18:45 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Het ergste moet nog komen / Het leven is een straf / Een uitgestrekte kwelling van de wieg tot aan het graf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 204528 schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:32:
[...]

Ik plaats in ieder geval bij elk onzinnig topic een topicreport, al zijn dat af en toe subfora waar ik verder niks mee te maken heb (as in: geen verstand, geen interesse).

En verder: laatste weken zijn er waarschijnlijk ook redelijk wat mensen druk geweest met school en het zou mij niet verbazen als dit ook gevolg heeft op de moderatie op een dergelijk forum
Equator en Koffie zijn volgens mij trouwens geen scholieren. Zo wel dan heeft Koffie de langste stage aller tijden :D
gambieter schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:34:
[...]

Ik ben het wel met Knet eens; ik plaats zelf TR's als ik ze zie. Echter, dit is natuurlijk maar een momentopname en het kan goed zijn dat het anders minder erg is. :)
Sch...ße - vijf keer doorgelezen en toch nog wat gemist:
Ik maak wel TRs, maar ben daar als ik het forum helemaal misloop natuurlijk niet bij. Recente TRs heb ik ook wel gemaakt, alhoewel ik meestal na het lezen van regel vier ongeveer de handdoek in de ring mik tegenwoordig. Dit topic is omdat ik het jammer vind dat ik al moedeloos word als ik het TSje nog niet uit heb.
CodeCaster schreef op donderdag 26 juni 2008 @ 18:42:
Het is een verschuiving. Waar het begon met het vragen van hoe je een wireless router achter een bedrade router plaatst (nog de vraag daargelaten waarom winkelpersoneel routers adviseert in plaats van access points), ging het verder met hoe poorten te forwarden via zo'n setup met twee routers achter elkaar. Vervolgens kwamen de topic omhoog met vragen als welke alles-in-een-oplossing er aangeschaft diende te worden ter vervanging van de situatie met modem, router en wireless router.

Althans, dat is wat ik heb meegemaakt de afgelopen jaren. Degenen die er langer rondhangen dan ik hebben vast nog wel meer standaardellende voorbij zien komen.
Yeah, maar daar is het beleid toch voor, waarin JSS wijselijk schreef dat je gewoon maar effe zoekt naar de goeie aankoop ipv hier te posten "hee, wat moe'k kopeh?"
Aangezien het aanschaffen en aansluiten van routers steeds meer kinderspel wordt zullen er ook meer topics komen over problemen. Vroeger durfde men er niet eens over na te denken, en nu krijg je een router bij wijze van spreken bij een pakje boter. Het waait wel weer over zodra iedereen eindelijk zijn huis heeft voorzien van een router van 50 euro die de internetverbinding van 35+ Mbit wireless door het hele huis plus in de schuur 20 meter achter het huis kan distribueren, het liefst met peer-to-peermogelijkheden ;)
"het waait wel weer over" ? :o
Dat vind ik niet zo'n sterk argument, eigenlijk. In PNS waait het met de topics over thuis servertjes opzetten ook wel weer over als Windows Home Server een paar maanden op de markt is en iedereen z'n iso weer weggegooid heeft... maar dat lijkt me geen goeie insteek om het forum schonig te houden :+

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 399 op 26-06-2008 18:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 204528

Tja ik heb wel eens voorgesteld om gewoon een topic automatisch bij 10 topicreports op slot te laten zetten.. Net zoals je mogelijkheden hebt om bij de frontpage te modden, zou hier een topic bij 10 reports bij wijze van ook op slot kunnen worden gezet tot een moderator het weer opent.

Natuurlijk kan er ook misbruik van worden gemaakt, maar dat kan de moderator dan wel zien lijkt mij en iemands TR mogelijkheden uitzetten

Maargoed, dat is een behoorlijk ingrijpende verandering :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-06 16:16

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het kan best zijn dat de mods toevallig allebei op vakantie zijn
Nope, dat niet, maar wel even een week lang training.. Verder hebben wij beide een full-time baan, een gezin met 2 kinderen en een vrouw die 's avonds ook nog aandacht vraagt.

Dat er dan eens een aantal topics niet direct gesloten worden vind ik persoonlijk niet erg..

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Equator schreef op vrijdag 27 juni 2008 @ 12:45:
[...]

Nope, dat niet, maar wel even een week lang training.. Verder hebben wij beide een full-time baan, een gezin met 2 kinderen en een vrouw die 's avonds ook nog aandacht vraagt.

Dat er dan eens een aantal topics niet direct gesloten worden vind ik persoonlijk niet erg..
Logisch dat je privé leven voorrang heeft en veel tijd vraagt.

Desalniettemin vind ik dat (zoals de aangehaalde topics) niet té lang open moeten staan. Het leest irritant, de TS denken dat ze een 'goede' TS hebben gemaakt en de geintresseerden in Netwerken haken af.
Kan er niemand bij worden gezocht anders, als mod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Het gebeurt af en toe dat een 'slecht-topic' wat langer open blijft. Als daar meerdere topicreports aanhangen gebeurt er echt wel iets mee. Verder kan je gewoon wegblijven uit zo'n topic. Je hoeft niet te reageren.

Als een topic echt misloopt kan er via Schop een Modje een topic worden gemaakt en dan zal een Global-Mod vast wel ingrijpen..

Wat betreft je laatste vraag: Daar zal indien nodig echt wel over nagedacht worden...

Ik zoek nog een engineer met affiniteit voor Security in de regio Breda. Kennis van Linux, Endpoint Security is een pré. Interesse, neem contact met me op via DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16-06 05:41

TrailBlazer

Karnemelk FTW

Ik ben het er wel mee eens dat er wel erg veel topics zijn met Access-point achter router vragen. Wat ook wel handig zou zijn is een algemene checklist die users moeten doen voordat ze een topic openen. Een beetje zoals de opstartproblemen en vastlopers checklist van PMG.
Denk dan aan ipconfig en pingtestjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjerry
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-09-2022

Pjerry

En aldus sprak....

Jullie moeten je wel realiseren dat niet iedereen even goed onderlegd is als jullie. Ik maak relatief weinig gebruik van GoT, waardoor ik makkelijk de fout in zou kunnen gaan als ik er gebruik van maak.

Op T.Net lees ik vooral veel reviews en schrijf ik er de nodige. Voor de rest reageer ik behoorlijk veel op reviews en incidenteel op FP-artikelen (maar meestal vind ik de reacties daar van zo een laag niveau dat ik me meer erger dan dat ik daar wat opsteek).
Omdat ik redelijk goed reviews schrijf (zonder op te willen scheppen), geef ik ook nog al eens advies als er een review geplaatst wordt. Dat advies kan gaan over opbouw, omissies, miskleunen, enz. (van alles dus). Ik hoop hiermee de tweaker in kwestie wat omhoog te tillen in niveau. Daarnaast geef ik natuurlijk ook inhoudelijke reacties.

Zou dat hier op GoT niet op die zelfde manier kunnen? Je geeft bij je TS een aantal schrijnende voorbeelden, waarvan ik zelfs zie dat het niet kan. Misschien gelijk zo'n jongen/meisje terug naar huis sturen met huiswerk en er verder niet op reageren. Dan leert hij/zij wat en zal (langzaam) het niveau ook stijgen (lijkt mij).
Ooit heb ik zelf een topic gestart toen ik een nieuw systeem aan wilde schaffen. Ik heb toen wel mijn hele configuratie die ik in gedachten had beschreven, met mijn specifieke wensen, enz. Ik moet zeggen dat ik toen perfect geholpen ben door mede-tweakers die daardoor een paar miskopen hebben voorkomen.
Zelf zit ik nu weer met een vraag, maar als ik dit lees ben ik huiverig om hem te stellen op GoT.

Naar mijn idee is GoT (correct if I'm wrong) voor 2 zaken bestemd:
1) onderlinge ervaring uitwisseling tussen experts over een bepaald onderwerp.
2) het dumpen van een vraag door een relatieve leek, die hoopt verder geholpen te worden door de aanwezige kennis (we kunnen toch niet op elk gebied expert zijn?).

Jouw voorbeelden boven vallen vrijwel allemaal (voor zo ver ik ze heb bekeken) in de tweede categorie.

Een vraag waar ik bijvoorbeeld mee zit (antwoord niet heb kunnen vinden, ook nooit het antwoord gekregen) is: Hoe sluit ik een topic als ik mijn vraag beantwoord heb gekregen. Mijn topics (zijn er weinig) staan volgens mij nog allemaal (onnodig) open.

Ik hoop dat dit een positieve (is in ieder geval zo bedoeld) bijdrage is aan de discussie.

Pjerry leest de les....
De laatste review: lensje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13:58

PromoX

Flying solo

Equator schreef op maandag 07 juli 2008 @ 07:30:
Het gebeurt af en toe dat een 'slecht-topic' wat langer open blijft. Als daar meerdere topicreports aanhangen gebeurt er echt wel iets mee. Verder kan je gewoon wegblijven uit zo'n topic. Je hoeft niet te reageren.
Dat klopt inderdaad, maar de users met interesse voor het onderwerp klikken zo'n topic wel aan. En als er teveel 'slechte' tussen zitten kan hun dat er op een gegeven moment van weerhouden om nog in Netwerken te komen. Wat Knettergek dus ook aangeeft:
Ik word daar gewoon niet heel enthousiast van, en skip Netwerken daarom al een poosje, terwijl ik er in voorgaande jaren/maanden wel met veel plezier gelezen en gepost heb.
Ik denk dat je het toch met mij (ons) eens bent dat dat ook niet de bedoeling kan zijn?

Er zijn toch altijd users die wel gaan helpen, waardoor de topicstarter van een slecht topic toch een oplossing krijgt voor hun probleem. Waarom zouden ze er dan een volgende keer dan wel meer tijd insteken als ze toch wel geholpen worden? Ben dan ook van mening dat dergelijke topics niet te lang open moeten blijven staan. En als dan de huidige mods minder tijd hebben, zou het niet verkeerd zijn op zoek te gaan naar extra ondersteuning.
Pjerry schreef op maandag 07 juli 2008 @ 08:53:
Zelf zit ik nu weer met een vraag, maar als ik dit lees ben ik huiverig om hem te stellen op GoT.
Als je je echt afvraagt of een topic nu wel of niet kan, kun je dit natuurlijk altijd even vragen aan een mod.
2) het dumpen van een vraag door een relatieve leek, die hoopt verder geholpen te worden door de aanwezige kennis (we kunnen toch niet op elk gebied expert zijn?).
Een gebrek aan kennis is in principe ook geen reden om een topic te sluiten. Gebrek aan inzet is dat echter wel. Het maakt niet uit dat je ergens geen verstand van hebt, als je maar laat zien dat je inzet getoond hebt om zelf een probleem op te lossen. Doe je dat niet of levert dat al problemen op, dan zou je je af kunnen vragen of je op GoT wel op de juiste plek bent.
Een vraag waar ik bijvoorbeeld mee zit (antwoord niet heb kunnen vinden, ook nooit het antwoord gekregen) is: Hoe sluit ik een topic als ik mijn vraag beantwoord heb gekregen. Mijn topics (zijn er weinig) staan volgens mij nog allemaal (onnodig) open.
Goede topics hebben geen slotje nodig. Een van de redenen daarvan is dat je topics met een slotje uit kunt sluiten bij een zoekopdracht, zodat je hopelijk enkel de topics krijgt waar een antwoord op je vraag te vinden is.

[ Voor 40% gewijzigd door PromoX op 07-07-2008 10:56 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Je geeft bij je TS een aantal schrijnende voorbeelden, waarvan ik zelfs zie dat het niet kan. Misschien gelijk zo'n jongen/meisje terug naar huis sturen met huiswerk en er verder niet op reageren. Dan leert hij/zij wat en zal (langzaam) het niveau ook stijgen (lijkt mij).
Hoeveel huiswerk moet je zo'n persoon meegeven als het al in de FAQ beschreven staat, er al 100'en soortgelijke topics over zijn. Garbage in, garbage out. Meeste van deze vragers hoef je ook niet op te leiden imho, ze komen alleen een vraag stellen en willen alleen maar een antwoord. Meediscussieren hebben ze geen zin in, leren hebben ze geen tijd voor. Antwoorden willen ze en kant en klaar.
Ooit heb ik zelf een topic gestart toen ik een nieuw systeem aan wilde schaffen. Ik heb toen wel mijn hele configuratie die ik in gedachten had beschreven, met mijn specifieke wensen, enz. Ik moet zeggen dat ik toen perfect geholpen ben door mede-tweakers die daardoor een paar miskopen hebben voorkomen.
Te lui om je vorige topic op te zoeken, maar als ik het zo lees dan maak je gewoon een goede Topicstart en heb je al dingen uitgezocht etc. dan is het imho ook gewoon een goed topic waar je goed op kan reageren. Waarschijnlijk zoek je ook zelf naar de verklaring van een woord als iemand iets roept ipv gelijk te vragen wat betekent dat...
Dan heb je gewoon een goed topic waar iedereen bereid is om te reageren omdat je zelf inzet toont en niet iedereen alles 100% in basistaal hoeft uit te leggen, dan willen de mensen antwoord geven.

De topics in de TS zouden imho binnen 2 sec gesloten moeten worden met de mededeling ga maar naar de winkel toe of koop de consumentengids.
Er zijn geen basisvereisten, er is geen wens behalve dat het niets mag kosten en dat het alles moet doen. Er is geen vooronderzoek verricht, er is nog niet eens in google ingetypt : router reviews.
Dus als er dan iemand serieus op in gaat dan gaat het afaik altijd zoiets :
- Eerst een hele dag trekken en sleuren om te achterhalen wat de Topicstarter eigenlijk wil.
- Dan een hele dag termen uitleggen aan de gebruiker omdat hij ze niet kent en te beroerd is om Google op te starten.
- Dan uiteindelijk een mooie router 100% volgens de specs van de gebruiker opzoeken en aanraden ,met QoS, bandwidth limiting, 24 poorts, 10Gbit backbone en voor de goedkoopste prijs die er bijna op heel de wereld te krijgen is voor dit model, gebruiker heeft gespecificeerd dat dit echt 100% eisen zijn.
- Dan een reactie van de gebruiker dat hij wel de functionaliteit wil maar niet die prijs wil betalen, of je niet een goedkoper model kent met dezelfde specs.
- Na nog een halve dag zoeken van jezelf kom je op een iets minder model uit, gebruiker zegt nu dat het niet spec x /y bevat dus niet goed is en ohja het is nog steeds te duur, of je nog even verder wilt zoeken.
- Tijdje stilte van de gebruiker.
- Dan misschien een post van de gebruiker krijgen dat hij toch maar de aldi / lidl router van een tientje heeft gekocht, want de aangeraden router was te duur. Misschien ook geen post meer.
- 2 maanden later opnieuw een post van de gebruiker waarom zijn aldi / lidl routertje geen QoS / bandwidthlimiting kan...

Dan heb je er zelf dus ongelofelijk veel tijd in gestoken en al je advies is 100% genegeerd. Gebruiker is er ook niets wijzer van geworden want zelf heeft hij niets onderzocht. Dit is gewoon geen lol aan.

Maar is het gewoon een gebruiker die kan aangeven wat hij zoekt, wat hij zelf al gevonden heeft en die bereid is ook zelf ergens tijd in te steken en een realistisch beeld heeft van wat iets kost dan kan iemand snel even een zinnige opmerking op niveau maken ( als de gebruiker de termen niet snapt weet hij Google te gebruiken ) en dan kan er ook in relatief korte tijd een realistische keuze gemaakt worden en de gebruiker zelf heeft er weer een zooitje termen bijgeleerd voor de volgende keer.

Zie je het verschil?
Hoopt een zetje in de goede richting te krijgen of verwacht een kant en klaar antwoord, 1 is gewoon goed en snel te doen alleen vraagt wat inzet van de gebruiker, maar dan kan ook bijna elke vraag gesteld worden.
2 is zinloos tijdverdrijf, gebruiker leert er niets van, mij kost het tijd die ik ook ergens aan kan spenderen en ik moet me ook nog eens verlagen tot een niveau waar ik geen zin in heb ( itt tot de gebruiker die probeert zich te verhogen naar mijn niveau ).
Ik hoop dat dit een positieve (is in ieder geval zo bedoeld) bijdrage is aan de discussie.
Ach, dat hoop ik ook elke van mijn reacties...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Zou dat hier op GoT niet op die zelfde manier kunnen? Je geeft bij je TS een aantal schrijnende voorbeelden, waarvan ik zelfs zie dat het niet kan. Misschien gelijk zo'n jongen/meisje terug naar huis sturen met huiswerk en er verder niet op reageren. Dan leert hij/zij wat en zal (langzaam) het niveau ook stijgen (lijkt mij).
Als je er van uit gaat dat ze ook daadwerkelijk hier iets mee zouden doen ja. Maar als ze al te lam zijn om te googlen / searchen / FAQ lezen...? Ik denk dat je ietsje optimistisch bent over de genoemde topics - het probleem is niet dat ze "van niets weten" maar dat ze geen bal doen om het zelf even uit te zoeken en met discussie waardige vragen te komen.
Een topic met "ik heb dit systeem samengesteld." met motivatie voor elk onderdeel waarom je net dát merk en type wilt, met sluitend de vraag of mensen bemerkingen / aanbeveligen hebben toont in elk geval dat je bereid bent zelf moeite te doen (config schrijven en motiveren is tenslotte veel werk)
Iemand die z'n best doet om iets te bereiken en advies vraagt aan andere forummers lijkt me precies wél de bedoeling. Well done

Jouw voorbeelden boven vallen vrijwel allemaal (voor zo ver ik ze heb bekeken) in de tweede categorie.
Ik zou zeggen het is voor discussiëren en relevante ervaringen uitwisselen tussen geïnterresseerden met als "doel" er een inhoudelijk zinvolle discussie van te maken.
Je hoeft zeker geen expert te zijn (dan werd ik gelijk verbannen van de helft van het forum - ik héb niet eens een camera, laat staan dat ik wat in Fotografie te zoeken heb :+ ) maar er wordt wel de eis gesteld dat de discussie ergens over gaat.

"Heej ik heb 100 euro en moet een router wat moet ik kopen" is zéker geen goed voorbeeld daarvan.
"Heej ik heb 100 euro en keuze uit deze drie routers, ik moet volgende dingen en neig daarom naar model X, om redenen X1 X2 en X3 maar twijfel nog over Y en Z wegens redenen blablabla." lijkt er al veel meer op - redenen kunnen besproken worden en zowel de TS ls iemand anders die het topic naderhand leest leert wat.

Het "dumpen van een vraag" lijkt me juist expliciet niet waar het forum voor bedoeld is. Je kan best de aanwezige kennis aanboren - maar dan wel met blijk van je eigen inzet en bereidwilligheid zélf het probleem op te lossen met suggesties en inzichten aangeleverd door mensen op het forum die wel verstand hebben van het onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Problemen met ipconfig\ all

Hier is weer zo een voorbeeld.

Ik vind ook dat er globale Netwerken Regel moet komen wat er minimaal in een post aanwezig moet zijn.

Iets van een checklist.

Ik denk dat dit toch wel mogelijk moet zijn om het niveau iets omhoog te krikken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_de_B
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Oops! Google Chrome could not find www.rijks%20museum.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
En hoeveel mensen lezen dat nou echt , Als je de laatste 100 Topics kijkt hoeveel [XP] kom je tegen en geven echt een vooronderzoek aan .
En dan bedoel ik niet van "ik heb google geprobeerd en GoT search, maar niks gevonden"

Dus een echt Vragenlijstje die ze moeten posten . zoiets in de trant van.

Pc naam
Ipconfig /all
Router/modem
Dingen die zelf ondernomen zijn en wat de uitkomst was.
Links naar google en links naar GoT artikelen die er mogelijk iets mee te maken hebben.

Zodat er gelijk een duidelijk overzicht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

En daar is FAQ - Netwerken voor. Maar als je gebruikers hebt die net zo goed zijn in lezen als in het instellen van netwerken.... :X

Je kan natuurlijk "schreeuwerige" FAQs maken als **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?, maar ook dat helpt niet echt, behalve als je een zero-tolerance mod-operatie gaat doen. Of de sfeer daar beter van wordt is de vraag, en of het modden daar nu leuker van wordt? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:29:
En daar is FAQ - Netwerken voor. Maar als je gebruikers hebt die net zo goed zijn in lezen als in het instellen van netwerken.... :X

Je kan natuurlijk "schreeuwerige" FAQs maken als **LET OP** Welke videokaart/monitor moet ik kopen?, maar ook dat helpt niet echt, behalve als je een zero-tolerance mod-operatie gaat doen. Of de sfeer daar beter van wordt is de vraag, en of het modden daar nu leuker van wordt? :)
dat is wel een beetje de discussie denk ik - wordt de sfeer er beter van ale er (een poosje?) veel strakker gemod wordt. Ik zelf denk van wel (anders was ik hier natuurlijk nooit gaan posten...) maar Equator vind het geloof ik allemaal wel meevallen dus de meningen zijn verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
gambieter schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 17:29:

Waarom zou dat niet helpen? Lijkt me eigenlijk veel beter om het zo te vermelden, dan zoiets als 'FAQ Netwerken', wat beginnelingen volgens mij niet eens aanklikken omdat ze niet weten wat een FAQ is.

***LET OP*** Welke router moet ik kopen?
***LET OP*** Mijn internet / netwerk is traag..

Probleem is dat je dan wel een waslijst met sticky topics krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ja, maar dan als sticky's. Een kleine 10.000 van die dingen zodat niemand meer over een sticky van een bepaalde vraag heenkijkt. Ze sorteren op laatste datum van reageren. Een zoekmogelijkheid hierin aanbieden.

He, dit bestaat al 100% alleen heten het geen sticky's maar gewone topics...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Knet, begrijp ik je goed dat je "klacht" eigenlijk bestaat uit twee delen?
1) baggertopics blijven te lang open staan
2) er zijn baggertopics die niet gesloten worden
Deel 1 is op te lossen met meer modforce of assistentie, maar deel 2 is meer een policy aspect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09-06 06:07

JHS

Splitting the thaum.

Ik heb zojuist twee posts weggehaald over topics waarover schijnbaar gelachen kon worden, dat is denk ik niet een enorm constructieve bijdrage :) . Ik hoop morgen wat inhoudelijker op dit topic in te kunnen gaan verder..

DM!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
gambieter schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 22:39:
Knet, begrijp ik je goed dat je "klacht" eigenlijk bestaat uit twee delen?
1) baggertopics blijven te lang open staan
2) er zijn baggertopics die niet gesloten worden
Deel 1 is op te lossen met meer modforce of assistentie, maar deel 2 is meer een policy aspect.
Ik denk meer dat je topics hebt in categorie 1 die na een paar dagen vanzelf in categorie 2 belanden.
Nou moet ik eerlijk zeggen - sinds dit topic er is wordt er in NT weer meer gemod. d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Anoniem: 399 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 07:12:
Ik denk meer dat je topics hebt in categorie 1 die na een paar dagen vanzelf in categorie 2 belanden.
Dat is dan meestal de verdienste van degenen die reageren, mogelijk dat de kwaliteit van de discussie dan hoger wordt dan de kwaliteit van de originele vraag. Ook kan het zijn dat de mods ze uit het oog verliezen, belangrijk is in ieder geval om altijd een TR te maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Anoniem: 399 schreef op woensdag 16 juli 2008 @ 07:12:
[...]

Nou moet ik eerlijk zeggen - sinds dit topic er is wordt er in NT weer meer gemod. d:)b
Dat heeft vooral te maken met het feit dat ik iets meer tijd heb. En Koffie weer terug is van vakantie :)

Je blijft toch altijd wel eens houden dat een heel slecht topic open blijft staan. Voorbeeld: Ken je een ASP / VB .Net? Stuur deze vacature dan door!
Dit topic heeft niets te maken met Netwerken, maar werd daar wel gepost.. Zoiets verschijnt dan als ik 45 minuten even aan het werk ben. Gelukkig is hier (vooral om de aard van het topic) door een Admin ingegrepen.
Wat ik hiermee probeer duidelijk te maken is dat ik (en ik denk dat ik voor andere mods ook spreek) geen refresh-hoer ben die elke 5 minuten de subfora sta te refreshen. (Ik zou graag de GoT tracker gebruiken, maar de omgeving waarin ik werk is hiervoor te goed dichtgespijkerd.)
Anoniem: 399 schreef op dinsdag 15 juli 2008 @ 18:52:
[...]
maar Equator vind het geloof ik allemaal wel meevallen dus de meningen zijn verdeeld.
Even een kleine nuance aanbrengen. Ik ben mij volledig bewust van het feit dat er vaak slechte topics zijn, ik ben daar ook niet blij mee. Dat een slecht topic iets langer open staat omdat ik even zit te eten (of in vergadering zit of wat dan ook) vind ik persoonlijk minder erg.

Maar goed, weet iig dat jullie commentaar/kritiek niet onopgemerkt blijft :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:27

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Krijg jullie trouwens een soortemet seintje als een topic meer dan X aantal topicreports heeft in jullie subforum? Dmv mail of een persoonlijk belletje van de secetaresse van Femme?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Equator schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 07:53:
Even een kleine nuance aanbrengen. Ik ben mij volledig bewust van het feit dat er vaak slechte topics zijn, ik ben daar ook niet blij mee. Dat een slecht topic iets langer open staat omdat ik even zit te eten (of in vergadering zit of wat dan ook) vind ik persoonlijk minder erg.
Ja, OK. Dat ben ik natuurlijk met je eens. In het geval van de TS ging het om topics die toen al geruime tijd open stonden, de meeste meerdere dagen, en dat ik het idee heb dat die situatie met lang lopende zinlose topics vaker gebeurt. Het moet inderdaad niet zo zijn, dat we je met een ketting aan je bureau zetten en forced refresh laten doen elke 5 minuten... alhoewel je werkgever het misschien een geweldig idee vind van die ketting ;)
Maar goed, weet iig dat jullie commentaar/kritiek niet onopgemerkt blijft :)
Dat vertrouwen heb ik absoluut d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equator

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Falcon schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:31:
Krijg jullie trouwens een soortemet seintje als een topic meer dan X aantal topicreports heeft in jullie subforum? Dmv mail of een persoonlijk belletje van de secetaresse van Femme?
Kortweg, nee. Daarin voorziet de forumsoftware niet, en dat is maar goed ook ;)
Anoniem: 399 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 08:32:
[...]
alhoewel je werkgever het misschien een geweldig idee vind van die ketting ;)
In mijn geval zal dat dan in de vorm van handboeien zijn.
[...]

Dat vertrouwen heb ik absoluut d:)b
Fijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Badtothebone
  • Niet online

Badtothebone

hatsieflatsie

Misschien een beetje offtopic

Tja, waar een mens zich druk om kan maken :)

Ikzelf werk op de Tech heldesk van een business software bedrijf en ik merk een aantal dingen hier die bij ons ook voorkomt, dat is niet vreemd zo zit de mens nou eenmaal in elkaar.

Ik in tegenstelling tot sommige collega's ben wel streng wat beantwoorden van "makkelijk" vragen betreft. Waar een collega een makkelijk vraag helemaal uit zou gaan leggen zou ik de klant wijzen op de desbetreffend knowledgebase artikel op onze Customer Care Portal.

Nou ik ken niet alle KB artikelen uit mijn hoofd dus moet ik het ook weleens op gaan zoeken en zou je zeggen dat als ik het eenmaal heb opgezocht dat ik dat ook gelijk aan de klant ga geven maar dat doe ik niet, ik wijs ze gewoon netjes naar de juiste KB artikel waar ze het zelf op kunnen zoeken.

Sommige zijn hardleers en blijven bellen of email of incidenten aanmaken waar ze eigenlijk veel sneller zouden zijn om gewoon in te loggen en zelf het antwoord op te zoeken. Ik merk wel dat als je blijf naar KB artikelen wijzen dat ze op een gegeven moment echt zelf gaan zoeken.

Dit gaat natuurlijk alleen voor vragen waar al een hondered keer over gevraagd is en al honderden keer antwoord op gegeven is.

Wat ik probeer te zeggen hier is dat het helemaal niet erg is om makkelijk vragen te beantwoorden met zoek hier of google met dit search string enzovoort, zo leert men zoeken!

Misschien een idee om bij het registeren voor de forums een vragenlijst te maken met 10 technische vragen en als ze meer dan 7 goed hebben mogen ze verder :P Je maakt de vragen niet al te moeilijk maar als men de antwoorden niet weet moeten ze eerst gaan zoeken ....

Het is maar wat voor mensen je wil hebben op je forum, het is onmogelijk om mensen te dwingen tot lezen van FAQ's en documentatie.

https://valid.x86.fr/xhfd5e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nee, je hoeft geen technisch onderlegd persoon te zijn om hier binnen te komen. Je moet gewoon wat moeite doen om het zelf uit te zoeken voordat je een topic opent.

Als die norm er was was ik nooit op GoT gekomen omdat ik simpelweg nergens anders zoveel 'geleerd heb' (lees: interesse heb gekregen) in compters etc. Bovendien zullen veel mensen het buitengewoon vervelend vinden en daarom weg blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Badtothebone schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 09:05:
Wat ik probeer te zeggen hier is dat het helemaal niet erg is om makkelijk vragen te beantwoorden met zoek hier of google met dit search string enzovoort, zo leert men zoeken!
In Programming heb ik het idee dat topics van onvoldoende niveau vaak nog even open blijven en de TS de kans krijgt / gedwongen wordt om informatie toe te voegen. Soms komen toch nog leuke discussie's uit zo'n topic. :)

Of dit actief gedaan wordt weet ik niet, maar zo ervaar ik het.

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

18327

AlainS schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 18:49:
[...]

In Programming heb ik het idee dat topics van onvoldoende niveau vaak nog even open blijven en de TS de kans krijgt / gedwongen wordt om informatie toe te voegen. Soms komen toch nog leuke discussie's uit zo'n topic. :)

Of dit actief gedaan wordt weet ik niet, maar zo ervaar ik het.
Waarschijnlijk gaat dat op die manier omdat dat geen kwaad kan. Programming is een niet heel drukbezocht forum, dus kan er mijns inziens wat losser gemodereerd worden dan in andere fora die wél heel druk zijn. Je wilt niet dat een heel forum vol staat met allerlei zoek-vragen, maar incidenteel een topic openlaten en de topicstarter erop wijzen dat er meer informatie aan de topicstart toegevoegd moet worden, kan geen kwaad in een rustig forum. Althans, dat is mijn mening. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alain
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
18327 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 19:36:
[...]

Programming is een niet heel drukbezocht forum
Ik kom niet veel in netwerken, maar de topiclisting is daar van 2 dagen terwijl de topiclisting van programming van 1 dag is.

Het moraal van mijn verhaal is dat mensen in programming primair door mods aangestuurd worden en secundair door de regulars (oftewel, de mensen die regelmatig van het forum gebruik maken). Is het niet een idee dat de regulars opbouwend reageren en proberen een discussie uit te lokken i.p.v. wijzen op google?

Een slecht topic is een slecht topic, maar uit een topic met onvoldoende niveau valt soms wel wat nuttigs te halen. :)

You don't have to be crazy to do this job, but it helps ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Inderdaad. Sowieso zijn er volgens mij een aantal users die alleen daar posten, en in feite zijn het tech-posts. Sommige users kunnen beter op gamer.nl rondhangen, maar goed, volgens het regelement mogen ze dus daar posten en hoeven ze niet noodzakelijk elders te posten.

Persoonlijk vind ik dat geen beste keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Ik denk dat Spielerij toch een wat aparte plek heeft binnen GoT. Het trekt ook (jongere) mensen die enkel mee willen praten over gamen en zich verder niet interesseren voor pc's en dergelijke. Je ontkomt er dan ook niet aan dat het niveau soms wat lager is en dat diezelfde mensen soms ook buiten Spielerij reacties plaatsen die niet aan de eisen voldoen. Gewoon TR's aanmaken als je topics of individuele posts tegenkomt waarvan je denkt dat ze niet op GoT passen. Over het algemeen wordt er dan wel wat mee gedaan :). Ik denk overigens dat veel mensen vervolgens ook wel hun heil op een site als gamer.nl zoeken of hun gedrag aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PromoX schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 19:53:
Ik denk dat Spielerij toch een wat aparte plek heeft binnen GoT. Het trekt ook (jongere) mensen die enkel mee willen praten over gamen en zich verder niet interesseren voor pc's en dergelijke. Je ontkomt er dan ook niet aan dat het niveau soms wat lager is en dat diezelfde mensen soms ook buiten Spielerij reacties plaatsen die niet aan de eisen voldoen. Gewoon TR's aanmaken als je topics of individuele posts tegenkomt waarvan je denkt dat ze niet op GoT passen. Over het algemeen wordt er dan wel wat mee gedaan :). Ik denk overigens dat veel mensen vervolgens ook wel hun heil op een site als gamer.nl zoeken of hun gedrag aanpassen.
Nou, dát vind ik op zich geen probleem (de TR's werken wel), maar het gaat me meer om de mensen die enkel en alleen in SGD posten zonder ook elders op het forum te komen. Misschien zou het handig zijn om daar ook een drempel voor te maken, zodat mensen zich niet alleen reggen voor games e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Exorcist schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:59:
[...]

Nou, dát vind ik op zich geen probleem (de TR's werken wel), maar het gaat me meer om de mensen die enkel en alleen in SGD posten zonder ook elders op het forum te komen. Misschien zou het handig zijn om daar ook een drempel voor te maken, zodat mensen zich niet alleen reggen voor games e.d.
Lijkt me wat overdreven om een hele doelgroep buiten te sluiten op deze manier. Zolang ze binnen SGD posten is er weinig aan de hand. Is het trouwens niet handig om in een ander topic verder te gaan over het niveau van SGD. Lijkt me het beste om de zaken gescheiden te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PromoX

PromoX

Flying solo

Exorcist schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 22:59:
[...]

Ik ben bang dat een drempel er enkel voor zorgt dat de meeste mensen er helemaal niet aan beginnen. Dan zou het net een soort Stuffis Generalis dat je 'erbij' krijgt nadat je aan bepaalde voorwaarden voldaan hebt. Daarnaast zijn gamers als doelgroep ook belangrijker geworden voor T.net (gamenieuws/reviews) dus ik denk niet dat het snel gaat gebeuren.

Er zijn ook genoeg users die enkel in bijvoorbeeld FGA of DPC posten. Ook niet echte tech fora en ook daar zullen er wel users zijn die enkel in dat onderdeel geïnteresseerd zijn. En zo zijn er ook users die op een gegeven moment nog enkel in de HK posten. Zolang men er geen last van heeft is het toch prima? En gewoon de users aanpakken die zich niet aan de regels houden. Uiteindelijk passen ze zich wel aan of blijven ze, al dan niet gedwongen, weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

PromoX schreef op maandag 04 augustus 2008 @ 23:20:
[...]

Ik ben bang dat een drempel er enkel voor zorgt dat de meeste mensen er helemaal niet aan beginnen. Dan zou het net een soort Stuffis Generalis dat je 'erbij' krijgt nadat je aan bepaalde voorwaarden voldaan hebt. Daarnaast zijn gamers als doelgroep ook belangrijker geworden voor T.net (gamenieuws/reviews) dus ik denk niet dat het snel gaat gebeuren.

Er zijn ook genoeg users die enkel in bijvoorbeeld FGA of DPC posten. Ook niet echte tech fora en ook daar zullen er wel users zijn die enkel in dat onderdeel geïnteresseerd zijn. En zo zijn er ook users die op een gegeven moment nog enkel in de HK posten. Zolang men er geen last van heeft is het toch prima? En gewoon de users aanpakken die zich niet aan de regels houden. Uiteindelijk passen ze zich wel aan of blijven ze, al dan niet gedwongen, weg.
Bij FGA/DPC is er nog kwaliteit in de postings. Op de gaming-topics is het niveau vaak erbarmelijk laag, omdat het pubers betreft die niet veel meer doen dan gamen. Vind ík niet passen bij een forum als GoT, je merkt overduidelijk het verschil met de rest van het forum.

Overigens ben ik het er ook niet mee eens dat sommigen na verloop van tijd alleen nog maar HK posts maken, maar ik ben bang dat ik de enige ben die er zo over denkt. HK was toch een extraatje? Voor velen wordt het, indien meubilair, door de vingers gezien.

Maar goed, dat gaat zoals gezegd off-topic, ik leef wel verder met mijn gedachtes :+
Pagina: 1