Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:41:
Ik zat er aan te denken om deze 3-way splitter tussen de laagste leiding te plaatsen:
[afbeelding]

Door middel van deze fittings zou ik de 3-way splitter dus tussen de leiding in plaatsen:
[afbeelding]

Aan de voorkant van de 3-way splitter zet ik deze male-to-male fitting:
[afbeelding]

Zodat ik deze valve daar op kan plaatsen:
[afbeelding]

Nu is de de drain valve door middel van die 3 way splitter in de loop geplaatst en op de laagste plek geïnstalleerd.

Vervolgens zou ik een stuk van ~30 cm soft tubing gebruiken:
[afbeelding]

En dan deze fitting daar op aansluiten:
[afbeelding]

Zodat ik die fitting op de drain valve kan aansluiten wanneer ik het systeem wil drainen.
Dat kan je inderdaad zo doen. Het is alleen een nogal dure optie met al die losse onderdelen.

Zo kan het ook: https://www.freezinghardw...0x15---zilver-nickel.html

Wat je dan aan het einde zet kan je zelf voor kiezen. Ik heb een fitting met een schroefdop voor een paar euro. Geen idee wat jouw manier kost, maar met mijn manier zou je voor minder dan 10 euro klaar zijn. Dat ga jij niet halen met al die onderdelen :P
Gaat wel een hoop planning inzitten zeg :p
Wacht maar tot je gaat nadenken over hoe je de loop gaat doen. Van welk onderdeel naar welk onderdeel en op welke manier met welke fittingen :+

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 07-08-2017 21:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Oh er zijn dus wel male 3-way splitters, die kon ik nergens vinden. Dat maakt het een stuk makkelijker.

[ Voor 21% gewijzigd door MrVegeta op 07-08-2017 21:54 ]

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 21:54:
Oh er zijn dus wel male 3-way splitters, die kon ik nergens vinden. Dat maakt het een stuk makkelijker.
Ze zijn er niet in iedere maat. Ik gebruik zelf allemaal 10x1,5 fittingen. Dit hele lijstje dus: https://www.freezinghardware.nl/cat/327/Zwart-nickel.html

Die fittingen zijn teminste ook nog een beetje betaalbaar. Die gasten van Bitspower zijn helemaal gek met minimaal 10 euro voor 1 enkele fiiting. Er zitten zelfs fittingen bij voor 20 euro per stuk 8)7 Hobby mag geld kosten hoor, maar dat is echt belachelijk.

[ Voor 9% gewijzigd door PilatuS op 07-08-2017 22:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

10x,1,5 is voor soft tube? 10mm dik met een 1,5 wand? Beetje apart dat niet overal de schroefdraad bijstaat, maar even een mailtje gestuurd of die T-stuk een G1/4 is.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op maandag 7 augustus 2017 @ 23:29:
10x,1,5 is voor soft tube? 10mm dik met een 1,5 wand? Beetje apart dat niet overal de schroefdraad bijstaat, maar even een mailtje gestuurd of die T-stuk een G1/4 is.
Is voor tygon softtube inderdaad. Eigenlijk alles is G1/4. Dat is gewoon de maat voor custom waterkoeling. Zie maar eens iets te vinden wat het niet is. Nou heeft een T-stuk geen schroefdraad dus kan het ook geen G1/4 zijn :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22-02-2024
@PilatuS Ik ben nu in dubio over welke kast is wil. Ik dacht ik strijk over mn hart en kijk voor n caselabs kast maar 800+ voor een behuizing vind ik toch iets te veel. Dat bewaar ik dan wel voor de toekomst n keer LOL. Dus nu keek ik naar de Thermaltake WP100 (+/- 500e) maar de looks laten t wel afweteb hoor... De corsair 900D lijkt nu mijn nummer 1 keuze, maar lees er ook wat negatieve dingen over. Over het top paneel dat zeer "vervelend" te verwijderen is en dat de kast wat "flimsy" en goedkoop voelt. Als laatste de Thermaltake x71 tempglass, helaas heeft deze ook niet echt strakke looks en maar plek voor 360 rads. Ik was benieuwd naar je mening en natuurlijk die van andere. Het liefst gooi ik er natuurlijk 2 560 quad 140mm rads in haha. Daarnaast haal ik ipv de ix formula een ix extremebord, yolo.

Je broeder van een andere koeler. (Het rijmt zolang je wil dat het rijmt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Surpunt Ik vind de 900D een prima kast. Dat van het top paneel klopt wel, maar dat is gewoon even weten hoe het precies moet. Het is inderdaad een beetje raar gemaakt. Alleen zodra je weet waar je moet drukken om het los te krijgen stelt het niets meer voor. Ook bij weer dichtdoen moet je even weten op welke manier dat het beste gaat. Dat de kast goedkoop en matig aanvoelt heb ik zelf totaal niet. Het is inderdaad geen Caselabs, maar het zit dan ook niet op een Caselabs prijs. Ik vind het een zeer solide en goed gebouwde kast.

De Thermaltake WP100 kende ik nog niet, maar die ziet er ook zeker goed uit. Van wat ik zo zie lijkt mij dat een prima optie naast de 900D. De Thermaltake x71 vind ik persoonlijk aan de kleine kant wil je het echt goed doen. Max 3x120mm vind ik ook niet echt ideaal.

Een kast blijft sowieso een persoonlijk iets, maar nu ik de 900D hier 2 jaar heb staan ben ik er erg tevreden over. Sowieso is de kast heerlijk ruim en kan er bijvoorbeeld ook een slang aan de achterkant. Op die manier kan ik van de bovenste rad helemaal achterlangs naar de onderste rad zonder dat je er iets van ziet. Ik vind het alleen wel een kast waar wat modding voor nodig is om het echt mooi te maken. Daarom heb ik allemaal carbon panelen in de kast zitten om het allemaal wat netter te maken. Alles laten zitten zoals het standaard is ziet er wat minder net uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
@PilatuS
Hmm, blijft lastig. De WP100 heeft wel plek voor 560mm quad 140mm en 60mm+ dikte voor de echte echte overkill. 2 in de bodem en 1 40mm 560 quad in de top en je bent klaar tot de rads sterven.. Voor 450 euro aangezien je de wp100 los koopt in w100 en p100.. Echter word het vullen van de overige fanslots wel een duur geintje met 27 fans totaal waarvan 12 rad fans(voor mijn setup dan).

Maaaaar de 900D is in de aanbieding tot 31aug. Voor 300 eurotjes. Ach ik kijk wel. Er zit gelukkig geen haast achter.

Een build over time lijkt me ook een leuke bezigheid mits ik niet te vaak mn loop moet drainen.. Ik bouw met plezier, maar ik denk dat we dat allemaal wel doen hier in de WC sectie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Surpunt In mijn 900D heb ik 2x RX480 zitten. Dus 2x 4x120mm met een dikte van 56mm. Dit is genoeg om idle de fans maar af en toe te laten draaien op 1 rad. Pas bij gamen gaan de fans op de 2e rad draaien en zelfs dan is het vrij stil. Idle is de hele PC zo goed als onhoorbaar. De intake en outtake fans draaien zo laag dat ze op 1 meter afstand niet te horen zijn. Als de fans op de ene rad gaan draaien staan die ook zo laag dat het onhoorbaar is. 2 stuks 4x120mm is dus genoeg overkill om het extreem stil te houden. Dit met een 6700K en 2x GTX980 in SLI samen met het moederbord gekoelt. De onderdelen die nu in de kast zitten voor de koeling moeten makkelijk een jaar of 10 mee kunnen waarbij het enige wat geupgrade moet worden de onderdelen van de PC zelf zijn en de waterblokken. Mijn vorige build is een jaar of 7 mee gegaan en die was wat minder goed dan deze.

De keuze van welke kast is toch een kwestie van smaak. De 900D bevalt goed en doet wat ie moet doen, maar die Thermaltake kast is ook een mooi ding. Een overkill aan radiatoroppervlakte is dus wel zo fijn, al denk ik wel dat meer dan wat ik nu heb nutteloos zou zijn. Het is nu overkill genoeg om extreem stil te zijn en dat is dus prima zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
@PilatuS Ja, ik heb het allemaal even nagerekend en het word bestwel prijzig als ik voor de TT wp100 zou gaan. Dus ik pak de 900D. Ik had nog een vraagje; in het onderste segment past een 480 quad 120mm en past aan de andere kant waar dus de psu ook zit nog een 240(heb ik nog liggen) rad of 280 en hoeveel speling heb je nog met een dikte van 56mm a 60mm? Aangezien je 480 56mm is en en ook in psu inzit lijkt het mij vrij krap, echter als het past, past het. Verder heb je misschien een foto van je 480x56 rad op de top, ik vroeg me af hoe dat er esthetisch uit ziet.
Bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Surpunt Onderin ook nog een 2x120mm rad zou ik niet doen. Dat komt met de kabels van de voeding erg onhandig uit. Die kabels hebben best wat ruimte nodig om vanuit de voeding een bocht te maken en dat zou met een radiator daar erg onhandig zijn. Als je voor in de kast geen drivebays zou plaatsen zou je wel daar nog een 2x120mm rad kunnen plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/pitt1CONnWO3VAVs5LehuQgK/medium.jpg

Ik heb aan de bovenkant voor de radiator een plaat gezet omdat ik anders het licht niet goed kreeg. Nu zit er onderop de rad een led strip waarbij die plaat er voor zorgt dat je de leds niet ziet. Als je de leds helemaal boven in de kast plaatst direct naast de rad komt er maar erg weinig licht omlaag. Ben aardig aan het prutsen geweest om het licht goed te krijgen, maar die plaat zorgt er voor dat het nu mooi is. Kreeg het zonder die plaat niet voor elkaar om mooi licht in de kast te krijgen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/12wuOtMQnTUA1jBxysAYvjTq/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:24
Alhoewel ik de 900D een geweldige kast vind ben ik er toch niet voor gegaan vanwege Corsair's QC tijdens die productie. Behoorlijk wat 900Ds die met allerlei afwerkingsprobleempjes zitten. Das gewoon echt zo zonde.

Ik zag vanmiddag een hint van Fractal Design voorbij komen. Lijkt erop dat ze snel met een nieuwe danwel geupdate case komen. De Define C / mini-C hebben inmiddels TG updates gekregen. Erg benieuwd of het interessant is als nieuwe CLC setup case.

Najaar de nieuwe HAF ook erg benieuwd naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
@PilatuS Nette mods hoor! Die carbon fiber look maakt het echt af. Plus een monoblock pfoe.

Hmm, ik heb maar 2 drivebays nodig (1 4tb dumpdisk hdd en 1 ssd van 500 voor games en 1 m.2 van 250 voor besturingsysteem etc.) Dus ik dacht mooi 2 bays weg te kunnen modden ergens uit het zicht idd.

Volgens mij heb je dominator platinums ofniet? Ik vraag me al een tijdje af wat deze sticks bieden buiten de premium prijs en naam over de nog snellere met cas 14 en true latency 8.75ns van bv de vengeance serie van corsair of gskill tridents.

@Kaap Fractal Design maakt idd zeer stijlvolle cases, met een strak design. Echter vind ik het zonde van de airflow om bv. een rad aan het front paneel te plaatsen of dat verwacht ik. Wat vindt jij hier van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Ik zelf ben voorstander van je radiator zo plaatsen dat je er recht op kijkt i.p.v. zij aanzicht. Zoals bijvoorbeeld bij die P Core cases van TT, maar ook onderin die 900D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Surpunt Thanks :)

Je kan prima die ene HDD ergens wegwerken en die 2 SSD's zijn het probleem sowieso niet. Dan kan je alle drivebays verwijderen wat je een hoop extra ruimte en mogelijkheden geeft. Er zijn genoeg mensen die het op die manier doen en dat snap ik prima.

RAM is inderdaad Dominator Platinum. Heb het niet voor de snelheid gekocht maar meer voor de looks. Toen ik het kocht scheelde het 20 euro ofzo, dus waarom niet dacht ik toen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Kaap schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 18:52:
Ik zelf ben voorstander van je radiator zo plaatsen dat je er recht op kijkt i.p.v. zij aanzicht. Zoals bijvoorbeeld bij die P Core cases van TT, maar ook onderin die 900D.
Daar ben ik het enig sinds mee eens, echter vind ik dat het bij de 900D door een gaas en mischien rgb of gekleurde of zelfs zwarte fans vergeven word en zelfs iets toevoegd. Ik vind rads aan de top in kleinere cases tot 30mm goed gaan maar ik zie weleens dat iemand een 60mm rad erin gefrot heeft, wat ik persoonlijk erg lelijk vind. Ik neem aan dat jij dat ook vind ookal is het zijaanzicht.

@PilatuS Ja de Dominator plats zijn inderdaad goed gekozen icm de carbon fiber look. En voor 20 eurotjes meer gewoon een prima koop. Ik vroeg me tevens af hoe je je mods gedaan hebt. Heb je plexiglas met daarover een soort sticker achtig iets? Of gewoon iets wat al die carbon fiber look had in vorm gesneden? En hoe heb je het gesneden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Surpunt schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:25:
[...]

Daar ben ik het enig sinds mee eens, echter vind ik dat het bij de 900D door een gaas en mischien rgb of gekleurde of zelfs zwarte fans vergeven word en zelfs iets toevoegd. Ik vind rads aan de top in kleinere cases tot 30mm goed gaan maar ik zie weleens dat iemand een 60mm rad erin gefrot heeft, wat ik persoonlijk erg lelijk vind. Ik neem aan dat jij dat ook vind ookal is het zijaanzicht.
Klopt, looks vind ik belangrijk. Ik heb zelf een Define S, en ondanks dat er voorin met gemak zon dik bakbeest past vind ik het gewoon lelijk. Bovenin past een 420 slim en dan zie je net de fans uitsteken, dat is dan precies ver genoeg.

Vandaar dat ik in dubio zit.
- HW Labs 360 SR-2 voorin
of
- HW Labs GTS 360 bovenin + HW Labs GTS 360 voorin, mits 360+360 past
of
- HW Labs GTS 360 bovenin + HW Labs GTS 280 voorin
of
- HW Labs GTS 420 bovenin + HW Labs GTS 280 voorin

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Surpunt schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 19:25:
[...]
Ik vroeg me tevens af hoe je je mods gedaan hebt. Heb je plexiglas met daarover een soort sticker achtig iets? Of gewoon iets wat al die carbon fiber look had in vorm gesneden? En hoe heb je het gesneden?
Het carbon wat alle extra gaten voor de kabels opvult zijn stukken karton met een carbon look sticker van 3M. Het karton is aan de achterkant een stuk groter en zit vast met dubbelzijdig tape.

De andere panelen zijn 3mm plexiglas op maat gesneden met hetzelfde spul van 3M. Het snijden heb ik gedaan met een stanleymes en dan een aantal keer. Daarna kan je het onder een hoek afbreken. Dat spul van 3M is trouwens niet goedkoop maar wel echt kwaliteit. Het is erg dik en sterk en heeft ook het reliëf van carbon. Ik heb op mijn telefoon een DBrand sticker zitten en dat is precies hetzelfde spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
@Kaap Er zit toch geen window in de Define S? Dus dan maakt de setup toch niet zo uit?

Om op je vraag terug te komen, zou ik voor het laatste gaan mits het kan uiteraard, dus 420 en 280. De Top rad stoor ik mij altijd het minste aan mits deze icm de fans niet té ver uitsteekt. De front rad idemdito ookal stoor ik me met een window daar veel sneller aan. 30mm dikte lijkt mij wel oke, sws esthetisch wel mooi.

Verder vroeg ik me af waarom dit merk? Ligt het aan het design of hun fpi?

@PilatuS
Hmm oke oke, ik zal eens gaan kijken bij 3M. Ik dacht eerst al iets als dbrand maar 3M kende ik niet. Bedankt voor de tips!
Edit: Welke site kun je de 3M skins kopen? Die 3M site laad niet.. Edit: gevonden, op highflow.

[ Voor 7% gewijzigd door Surpunt op 09-08-2017 01:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Surpunt schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:40:
@Kaap Er zit toch geen window in de Define S? Dus dan maakt de setup toch niet zo uit?
Euh er zit wel degelijk een window in de windowed variant :Y
Surpunt schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:40:

Verder vroeg ik me af waarom dit merk? Ligt het aan het design of hun fpi?
Op basis van reviews/tests/comparisons op Thermalbench, Xtremerigs en overclock.net forums. Hoewel Tweakers een grote tech site is, leven overclocking en water cooling hier maar bar weinig. Indepth gaan Harde Waren en de Frontpage ook niet meer. Voor echt hardware nieuws/techtalk kom ik eigenlijk maar zelden op Tweakers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Kaap schreef op dinsdag 8 augustus 2017 @ 21:48:
[...]

Euh er zit wel degelijk een window in de windowed variant :Y

[...]

Op basis van reviews/tests/comparisons op Thermalbench, Xtremerigs en overclock.net forums. Hoewel Tweakers een grote tech site is, leven overclocking en water cooling hier maar bar weinig. Indepth gaan Harde Waren en de Frontpage ook niet meer. Voor echt hardware nieuws/techtalk kom ik eigenlijk maar zelden op Tweakers.
Oh ja, met de randen om de window heen worden de top en front rad goed gemaskeerd denk ik.

Heb even de research gedaan, ookal is het maar een bron met 1 fan type, je hebt gelijk. http://thermalbench.com/2...ream-xe-480mm-radiator/5/
Ik heb precies dezelfde fans van NB in mijn huidige rig. Maar op 100% is t alsof er een f35 opstijgt. Ik ga er verder in kijken, ik moet nu toch mijn 2 360 en 240 rads van EK terug sturen ivm dat ik dus de 900D gekocht heb.. Dus misschien maar eens HW labs GTX* 480 x2 halen. Bedankt voor de tip trouwens!

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Vandaag het water maar weer eens ververst. Doe dat standaard 1x per jaar. Gelijk maar even een foto van de drain gemaakt zodat duidelijk is hoe het nou precies zit :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/30pd7Qie01sFMPp7u5zNdHk2/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20-09 13:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

https://www.highflow.nl/w...mm-bp-ncblt12sl-l300.html
Heeft iemand deze brass tubes wel is gezien in een standaard maat ? Ga beginnen aan mijn eerste waterbuild en zou graag deze combineren met een paar doorzichtige buizen en andere fittingen die bitspower zegt dat er gebruikt moet worden. Heb liever geen 12mm OD maat dus, misschien dat iemand fittingen in nederland ziet die 12 mm OD zijn behalve die paar van bitspower ?.
1. Only Compatible With Bitspower Fitting C47/C48/ML Series.
Ok gevonden, zag ze niet onder fittingen staan. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door NLKornolio op 21-08-2017 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:17
Ik ben mij aan het orienteren om een PC in elkaar te schroeven. Enige wat ik nu heb is een gtx1070 van EGVA (FTW versie). Hierin wil ik ook een custom loop waterkoeling hebben.

Is een radiator van 360mm (alphacool XT45 4cm dik) genoeg om deze videokaart te koelen icm een i7-7700k of ryzen 7 1700? Ben er nog niet uit welke ik precies wil... De i7 zou ik wel laten delidden/relidden...
Ben er nog niet uit of ik alles van ik of alphacool wil, vooral de waterblocks van ek vind ik mooi. Mss dus wat merken combineren, zolang ik van aluminium wegblijf kan ik koper en nickel plated copper toch mixen...

De waterkoeling wil ik wel met hardtubes maar ga mij dan beperken tot 1 bocht per buis, dat lijkt me nog te doen...

Qua case is het ook nog moeilijk. Ik zou graag mijn reservoir/pomp zien en met een NZXT H440 is dit niet het geval. Alhoewel ik dat een mooie case vind. Zoveel keuzes...

[ Voor 10% gewijzigd door Engineer Stewie op 23-08-2017 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
@Engineer Stewie Wat vind je vd Thermaltake kasten? Deze hebben een hele lijn met kasten die geschikt zijn voor waterkoeling. Beetje Case-Lab stijl. Al zal de kwaliteit verschillen, dat doet de prijs ook. En is best fijn een kast waar speciaal rekening gehouden is met custom waterkoeling.

[ Voor 18% gewijzigd door kobus71 op 29-08-2017 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 11:50
Ik heb bijna al men hardware parts voor men nieuwe build dus ik kan bijna beginnen met men nieuwe threadripper rig af te bouwen.

Ga een volledige EK setup stoppen in een Lian Li PC-O9 bestaande uit:
  • 1 x XE360 RAD
  • 1 x PE360 RAD
  • 1 x XE240 RAD
  • 1 x Supremacy TR4 CPU blok
  • 2 x Strix 1080ti GPU blok welke ik met een FC parallel terminal ga verbinden
  • 2 x Elite DCC pump/res
Heb eveneens een aquaero 6 LT gekocht met een zooi sensoren omdat ik dat gewoon erg knap spul vind.
Ik ga gebruiken maken van een Zenith Extreme en die heeft best wel aardige waterkoeling voorzieningen maar bv maar 1 aansluiting voor een pomp terwijl ik er 2 gebruik, dus lijkt me dan gewoon netter om een volledige aquaero te configureren zodat die netjes autonoom kan werken.

Eindelijk kan men trouwe 2600k@5ghz op pensioen want het moederbord begint het echt te begeven en stabiliteitsissues te veroorzaken.

Wordt meteen men eerste hard tube setup dus ben erg benieuwd hoe hard ik ga vloeken op het benden van de tubes hehe. 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door JacobsT op 30-08-2017 11:25 ]

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 02:17
@kobus71 , welke bedoel je dan juist.
Op dit moment neig ik naar een corsair Obsidian 750D.
Mijn vriendin vind de thermaltake core p5 mooi, de witte versie met tempered glas.
Vind die wel mooi maar vergt verl onderhoud qua stof denk ik...
Budget voor de case ligt op max 250€.

• kobus71
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-05 15:23
@Engineer Stewie , dit lijkt mij een hele fijne kast voor waterkoeling:https://tweakers.net/pric...thermaltake-core-x71.html Lekker veel ruimte en bevestiging voor radiators. En onderin een extra ruimte. Voor een drain of wat dan dan ook.

Ik zie net dat je ze ook met glas hebt:Afbeeldingslocatie: https://images10.newegg.com/BizIntell/item/11/133/11-133-331/1_021417.jpg

[ Voor 20% gewijzigd door kobus71 op 31-08-2017 16:19 ]

• Lampuhkap
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 18-09 11:57
Goedenmiddag heren,

Sinds een paar maanden in het bezit van een Corsair H110i setje, waar ik overigens erg tevreden mee ben.
Ding is lekker stil en presteert prima.

Maar wat ik me al een poosje afvraag, wat is is de maximale veilige temperatuur voor de vloeistof?
Veilig in de zin van, voordat er merkbare vermindering van de performance gaat komen en daarmee de levensduur van het hele pakket (waarvan ik toch wel verwacht dat t een jaar of 4~5 meegaat) flink achteruit gaat.

Heb hier al eens eerder een keer een google search op losgelaten, maar eigenlijk nooit een goed antwoord op gevonden....

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Lampuhkap schreef op donderdag 31 augustus 2017 @ 19:20:
Goedenmiddag heren,

Sinds een paar maanden in het bezit van een Corsair H110i setje, waar ik overigens erg tevreden mee ben.
Ding is lekker stil en presteert prima.

Maar wat ik me al een poosje afvraag, wat is is de maximale veilige temperatuur voor de vloeistof?
Veilig in de zin van, voordat er merkbare vermindering van de performance gaat komen en daarmee de levensduur van het hele pakket (waarvan ik toch wel verwacht dat t een jaar of 4~5 meegaat) flink achteruit gaat.

Heb hier al eens eerder een keer een google search op losgelaten, maar eigenlijk nooit een goed antwoord op gevonden....
De temp van de vloeistof maakt eigenlijk vrij weinig uit. Hoe heter de vloeistof hoe hoger de minimale temp van de CPU zal worden. Als het water 30 graden is zal de CPU op zijn laagst mogelijk ongeveer 32 zijn. Maak je de watertemp 40 graden zal de CPU mimimaal 42 zijn. Dit zal niet precies helemaal zo kloppen want het hangt van meerdere dingen af, maar dit is ongeveer hoe het zal zijn.

Opzich kan je het water ook 60 graden laten worden met een CPU temp van tussen de 62 en 75 graden. Eigenlijk voor alle onderdelen is er helemaal niets mis mee als dit zo gaat. Zolang de vloeitstof niet gaat koken en de CPU niet te heet word is het allemaal wel prima. Voor alle onderdelen maakt het ook niets uit of het nou 35 graden of 60 graden is. Dingen als de slangen, radiator, vloeistof zelf en CPU maakt het allemaal niets voor uit. Het kan dus totaal geen kwaad om te draaien met een hogere watertemp.

Wat ik zelf doe ik juist de watertemp hoger laten worden. Ik heb liever dat de watertemp 38 graden is en de CPU 40 graden tot 70 graden is dan een watertemp van 26 graden en een CPU die idle iets koeler is. Door de watertemp hoger te zetten hoeven de fans minder hard te draaien om de boel koel te houden. Helemaal omdat ik draai met 2 stuks 4x120mm rad's kan het systeem idle met een hogere watertemp super stil draaien omdat de fans op de rad's maar af en toe aan hoeven te gaan. Het grootste deel van de tijd is de boel passief omdat de watertemp wat hoger mag worden. Het is vrij nutteloos de fans hard te laten blazen om de watertemp laag te houden als het ook stiller kan met een hogere watertemp en CPU temp. Eigenlijk alles wat de CPU en eventueel andere watergekoelde delen koel genoeg kan houden is prima qua watertemp.

Voor de CPU zelf maakt de watertemp sowieso helemaal niets uit. Een CPU mag best 10 jaar lang iedere dag tussen de 50 en 75 graden zitten zonder enige slijtage of performance verlies. Het ding heeft geen bewegende onderdelen en kan prima tegen hitte. Een CPU gaat niet ineens minder kort mee als ie de hele dag op 70 graden staat te draaien. Mogelijk gaat ie dan geen 20 jaar maar 15 jaar mee, alleen dat boeit niets aangezien je over 6 jaar toch weer iets anders hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Iemand nog een idee'tje waar ik een backplate voor de MSI Geforce 1080 GTX Gaming kan vinden? Zijn overal uitverkocht :"(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JacobsT
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-09 11:50
Verwijderd schreef op vrijdag 1 september 2017 @ 16:19:
Iemand nog een idee'tje waar ik een backplate voor de MSI Geforce 1080 GTX Gaming kan vinden? Zijn overal uitverkocht :"(
Niets te vinden bij EK? Normaal zijn daar, zelfs bij uit stock, de levertijden echt niet lang.

Internet Entrepreneur / Petrolhead / Vaper / Poker Player / Nontheist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Hoi allen, ga een termaltake tower 900 kast kopen NLKornolio in "Deskbuild Watercooled 3500,-". Aangezien je hier voor de looks het best 2 pompen in kan zetten vraag ik mij af wat het best is 1 loop met een RL560 of twee loops met 2 RL360's, GPU en CPU worden watergekoeld.
Wat werkt er trouwens beter een R360 of RL360.
https://ttpremium.eu/product/pacific-r360-radiator/ of https://ttpremium.eu/product/pacific-rl360-radiator/ of https://ttpremium.eu/product/pacific-rl560-radiator/

Buigt deze harde tubing hetzelfde als PETG tubing https://www.highflow.nl/w...mm-bp-ncblt12sl-l300.html ?

[ Voor 18% gewijzigd door NLKornolio op 05-09-2017 12:52 ]

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
Ik heb hulp nodig met de installatie van de Corsair H115i waterkoeler op Asus VIII Hero moederbord.

Ik heb het 3 pin waterpomp kabeltje (1 draad aangesloten) op de W_PUMP header op mobo. De twee 140mm fans heb ik op CPU_FAN en CPU_OPT op mobo aangesloten. Dus alles op mobo. Maar lijkt niet te werken want als ik in BIOS mijn fans wou instellen zag ik de CPU temp stilletjes oplopen van 35°C naar 60°C op een paar minuten, dan heb ik de PC maar terug afgezet. Ik hoor ook niks aan het waterblok, dus ik vermoed dat de pomp niet werkt. Ventilatoren draaien wel.

Nu komt er wel uit het waterblok nog een SATA power connector, maar in de Corsair manual wordt daar met geen woord over gerept en op internet beweert iedereen dat die enkel dient als je de ventilatoren op het waterblok aansluit met de 2-voudige header die er uit komt.

Nu is de vraag, is de W_PUMP header niet genoeg om de pomp van stroom te voorzien en moet ik de SATA power connector ook aansluiten ? Of dus beter de setup zoals in de manual toepassen, namelijk: 3 pin waterpomp kabeltje op CPU_FAN header, twee ventilatoren op 2-voudige header (die uit waterblok komt) en SATA power connector voor de stroom ?

• NLKornolio

NLKornolio

@Master_S http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=158480
Sata moet aangesloten zijn, de 3-pin dienen alleen voor sensoren waarschijnlijk om fan speed te bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Master_S
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 26-11-2024
NLKornolio schreef op donderdag 7 september 2017 @ 21:11:
@Master_S http://forum.corsair.com/forums/showthread.php?t=158480
Sata moet aangesloten zijn, de 3-pin dienen alleen voor sensoren waarschijnlijk om fan speed te bepalen.
Merci.

En de 3 pin pomp kabel dan best op CPU_FAN aansluiten op mobo en de fans op waterblok ? Ga het zo proberen en met Corsair Link instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Zojuist mijn laatste pakketje ontvangen, ik heb nu gewoon alles... Van Aquaero 6 XT tot RGB strips, corsair ML 120 fans, HW Labs nemesis GTX 480 rads 2x (Bedankt voor de tip @Kaap ), temp sensors etc... De hele mik mak, gewoon mn boekenkast leeg gehaald en alle onderdelen erin gestopt. Het enige wat ik nog mis dat zijn de CPU, MOBO en RAM sticks.. Uiteraard wacht ik nu mooi op de i7 8700k en dan bouwen maar! En natuurlijk kom ik er tijdens het typen achter dat ik de flow meter vergeten ben(Waarschijnlijk omdat ik eerst de Asus Rog IX extreme wou, daar zat een flow meter in het monoblock..). Dus dat word nog even voor 5okt een https://www.highflow.nl/w...meter-g1-4-high-flow.html kopen haha (@PilatuS ik zag hem bij je laatste foto uitsteken en ik dacht faaaaaaak vergeten...). Ik ben erg benieuwd naar het eind resultaat, de 5e van oktober kan dus ook niet snel genoeg komen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Surpunt

Succes met je build :) Ben benieuwd naar de pics :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Surpunt
PilatuS schreef op maandag 11 september 2017 @ 16:31:
@Surpunt

Succes met je build :) Ben benieuwd naar de pics :)
Thanks! Ik ga je niet teleurstellen, de pics zullen snel volgen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenNietDoen
Zeker benieuwd naar de pics @Surpunt

• Lord_Dain
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-09 10:19
Hoi allen, volledig nieuw hier en heb me de afgelopen dagen tussen het leven door een beetje geprobeerd in te lezen in waterkoeling. Het zit zo; ik ben in het bezit van een Fractal Design Define R5 window case voorzien van een Intel 6700K cpu, Asus Z170 PRO gaming mobo, Corsair RM550x voeding en sinds een week of 2 een nieuwe GPU, de RX Vega 64.

Helaas is de Vega 64 een beetje luidruchtig en nogal een heethoofd. Ik wil hem koeler en stiller hebben dan de reference card fan, dus kom je dan snel uit bij waterkoeling. Dan heb je de keuze uit AIO oplossingen, de RX Vega LC of je raadt het al, een custom loop. Omdat er toch wat nadelen kleven aan de eerste 2 oplossingen zitten (voornamelijk dat er slechts 120mm fan op de radiator zitten en de temps rond de 70 graden blijven) ben ik er eigenlijk wel uit dat een custom loop de beste oplossing is.

Echter ben ik helemaal niet ontevreden over de koeling van mijn CPU die ik op dit moment met een pricewatch: Noctua NH-D15S koel. Ik heb deze CPU op 4,4Ghz draaien (veel hoger wil 'ie helaas toch niet) en deze hoeft dan ook niet per sé op waterkoeling.

Volgens mij is de simpelste oplossing om gebruik te maken van de al bestaande 2x140mm front intake fans voor het pushen van de lucht naar binnen en hier een EK-CoolStream CE 280 achter te plaatsen.

Als pomp had ik in gedachte een EK-XRES 100/140 Revo D5 PWM en voor de GPU koeling de EK-FC Radeon Vega (duh), backplate hiervan voegt volgens mij niets toe, behalve esthetisch wellicht.

De CPU koeler is zodanig groot dat een radiator in de top eigenlijk afvalt. Wel wil ik in de top en achterkant 2 outtake fans plaatsen om de lucht die in de voorkant de radiator wordt ingeduwd er uit te trekken.

Dan heb ik nog nodig;
-Tubing (Duraclear 9,5/12,7mm 3M)
-Fittings (EK-ACF Fitting 10/13mm) x 6
-Tegen algen e.d. EK-CryoFuel Clear Concentrate 100 mL
-Accessoires als ATX bridging plug, Cable Splitter e.d.

Vragen die bij me opkomen:
- Heb ik zo genoeg koeling volume (ik ben niet van plan te overklokken, denk max power draw 250W).
- Wat is nou, begrijpbaar voor een newb, het verschil tussen de Revo D5 en DDC 3.2 Elite pomp?
- Is een 140 reservoir overkill of is een 100 genoeg? Ik vermoed het laatste, maar i.v.m. toekomstbestendigheid is 140 misschien de betere optie (bv in de toekomst ook CPU koelen).
- Is het misschien een beter idee om voor 240/360mm te gaan in verband met toekomstbestendigheid en compatibiliteit?

Als jullie tips hebben hoor ik het graag. Hier een foto van hoe mijn case er nu uitziet, met de drive bays er uit gehaald.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/J8t7mJw.jpg

[edit: inmiddels de bekabeling volledig weggewerkt zodat het door de cable management gaten loopt en ook de drive bay die normaliter onderin zit, zo goed als tegen de voeding aan gezet. Zo heb ik ruimte om nu de waterkoeling in te bouwen.]
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/OAyuUzE.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Lord_Dain op 20-09-2017 18:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Enola
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 23-06 20:54
Lord_Dain schreef op woensdag 20 september 2017 @ 10:12:

Als jullie tips hebben hoor ik het graag. Hier een foto van hoe mijn case er nu uitziet, met de drive bays er uit gehaald.

[edit: inmiddels de bekabeling volledig weggewerkt zodat het door de cable management gaten loopt en ook de drive bay die normaliter onderin zit, zo goed als tegen de voeding aan gezet. Zo heb ik ruimte om nu de waterkoeling in te bouwen.]
[afbeelding]
Raad je aan om zoveel mogelijk koeling oppervlakte te nemen. Waar een rad past er 1 te plaatsen. Er zijn veel soorten en maten rads dus zeker genoeg. Ik zou gaan voor 2x 280 slim rads van hardware labs. Ze zeggen dat er ook een 420 in de bovenkant past. Dat zou ook goed kunnen. Een reservoir maar boeit helemaal niet. groot of klein. Dit heeft niks te maken of je koeler kan koelen.

Raad je eigenlijk aan deze vraag te stellen op HIGHFLOW forum.

Try more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Enola schreef op vrijdag 22 september 2017 @ 11:40:
[...]

Raad je aan om zoveel mogelijk koeling oppervlakte te nemen. Waar een rad past er 1 te plaatsen. Er zijn veel soorten en maten rads dus zeker genoeg. Ik zou gaan voor 2x 280 slim rads van hardware labs. Ze zeggen dat er ook een 420 in de bovenkant past. Dat zou ook goed kunnen. Een reservoir maar boeit helemaal niet. groot of klein. Dit heeft niks te maken of je koeler kan koelen.

Raad je eigenlijk aan deze vraag te stellen op HIGHFLOW forum.
Done! en bedankt voor de tip! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt

Als pomp had ik in gedachte een EK-XRES 100/140 Revo D5 PWM en voor de GPU koeling de EK-FC Radeon Vega (duh), backplate hiervan voegt volgens mij niets toe, behalve esthetisch wellicht.
Let wel op, vaak past het koelblok niet goed zonder backplate, bv bij mijn evga 1080ti ftw3 moet er een backplate bij. Just a heads up.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Als jullie tips hebben hoor ik het graag.
Als je echt serieus met waterkoeling aan de slag wil zou ik investeren in een andere kast. Groter is gewoon beter bij waterkoeling. Meer ruimte om mee te werken. Niet moelijk hoeven doen om eens iets toe te voegen. Het kan wel met een kleine kast, tuurlijk, maar handig is anders. Heb hier zelf een 900D staan, wat natuurlijk een monster van een kast is. Voordeel is wel dat deze kast hier nu 2 jaar staat en nog zeker 6+ jaar kan blijven staan. Dingen als de radiatoren, pompen en ander spul kan samen met de kast enorm lang mee. Dit is pas mijn 3e kast in de 15 jaar dat ik met customwaterkoeling bezig ben. Ja, een goede kast kost een hoop geld, maar als je dan 10 jaar met die kast kan doen en het werkt veel fijner in die tijd, dan kost het eigenlijk helemaal niets. We hebben het dan over tientjes per jaar.

Verder is het grote voordeel van een grote kast voor mij persoonlijk de stilte. Ik heb er 2 stuks XSPC 4x120mm ingestopt en de fans draaien tijdens idle maar af en toe op 1 van de 2 rad's. De intake en outtake fans zijn eigenlijk overbodig geworden op de SSD's en HDD na. Er staat hier een beest van een PC die stiller is dan vrijwel alle laptop's. Kost wat tijd om te bouwen (2 maanden in mijn geval) maar dan heb je de komende 8 tot 10 jaar ook echt wat staan. Af en toe eens een nieuw moederbord met CPU en RAM. En af en toe, iedere 2 of 3 jaar andere GPU(s).

Je kan prima met deze kast aan de slag gaan, maar persoonlijk zou ik het je afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Surpunt schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 13:59:
[...]

Let wel op, vaak past het koelblok niet goed zonder backplate, bv bij mijn evga 1080ti ftw3 moet er een backplate bij. Just a heads up.
Thanks for the tip, die kreeg ik ook al op het highflow forum, echter staat er bij het EK blok specifiek vermeldt dat de originele backplate hier op past, dus neem aan dat ze dit er niet zomaar bij zetten.
PilatuS schreef op donderdag 5 oktober 2017 @ 15:10:
[...]
Als je echt serieus met waterkoeling aan de slag wil zou ik investeren in een andere kast. Groter is gewoon beter bij waterkoeling. Meer ruimte om mee te werken. Niet moelijk hoeven doen om eens iets toe te voegen. Het kan wel met een kleine kast, tuurlijk, maar handig is anders. Heb hier zelf een 900D staan, wat natuurlijk een monster van een kast is. Voordeel is wel dat deze kast hier nu 2 jaar staat en nog zeker 6+ jaar kan blijven staan. Dingen als de radiatoren, pompen en ander spul kan samen met de kast enorm lang mee. Dit is pas mijn 3e kast in de 15 jaar dat ik met customwaterkoeling bezig ben. Ja, een goede kast kost een hoop geld, maar als je dan 10 jaar met die kast kan doen en het werkt veel fijner in die tijd, dan kost het eigenlijk helemaal niets. We hebben het dan over tientjes per jaar.

Verder is het grote voordeel van een grote kast voor mij persoonlijk de stilte. Ik heb er 2 stuks XSPC 4x120mm ingestopt en de fans draaien tijdens idle maar af en toe op 1 van de 2 rad's. De intake en outtake fans zijn eigenlijk overbodig geworden op de SSD's en HDD na. Er staat hier een beest van een PC die stiller is dan vrijwel alle laptop's. Kost wat tijd om te bouwen (2 maanden in mijn geval) maar dan heb je de komende 8 tot 10 jaar ook echt wat staan. Af en toe eens een nieuw moederbord met CPU en RAM. En af en toe, iedere 2 of 3 jaar andere GPU(s).

Je kan prima met deze kast aan de slag gaan, maar persoonlijk zou ik het je afraden.
Ik ben al een flink eind gekomen inmiddels. Ik had al bedacht om alles (dus ook CPU) op water koeling aan te sluiten en front 280mm en boven 360mm rads te plaatsen en ben gisteren na veel denken en puzzelen (ook qua ruimte) tot het volgende wensenlijstje gekomen;

https://www.highflow.nl/i...ists.details&list_id=1818

Bijna 700€ *slik*

Echter gisteravond tijdens het lezen van nog wat CPU koeler reviews kom ik er opeens achter dat mijn Noctua NH-D15S koeler bijna alle CPU water koelers met gemak om de oren slaat.. zelfs het verschil met bv. de EK Supremacy EVO is minimaal.. dus eigenlijk heeft het amper zin om nu al de CPU mee te nemen en dat is budget technisch ook slimmer. Met het idee; volgende keer kan ik uitbreiden.

In dit geval zou ik dus al vooruit kunnen met een 280mm rad, pomp+res combo + gpu koelblok. Hiervoor hoef ik niet per se naar een groter huis te verhuizen. Daarnaast, is deze PC pas 1,5 jaar oud, ik vind het zonde om nu al de case en CPU koeler weg te doen. Ik doe zelf altijd een jaar of 5 met een case. Speelt ook nog mee dat 1 van de kunstof 'kliksysteem dingen' die de voorkant van de case aan de behuizing vastzetten afgebroken is, waardoor ik hem denk ik niet nog zou verkopen.. vraag me niet hoe, maar ik rende een keer naar de trap terwijl ik mijn headset op had en deze in de usb slot zat.. hele PC klapte op de zijde. :( :-(

Dus ik ben nu even in termen aan het denken van GPU+custom loop only. De shortlist qua rad is nu;
Black Ice Nemesis GTS 280 (3cm dik)
Alphacool XT45 280 (4,5cm dik)
EK Coolstream 280 (4,5cm dik)

Verder ben ik er wel zo'n beetje uit en ziet het er zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
6EK Water Blocks EK-ACF Fitting 13/10mm G1/4 - rood€ 4,26€ 25,56
1EK Water Blocks EK-DuraClear 9,5/12,7mm 3M€ 14,90€ 14,90
1EK Water Blocks EK-FC Radeon Vega€ 103,50€ 103,50
1EK Water Blocks EK-XRES 100 Revo D5 PWM (incl. pump)€ 121,50€ 121,50
2Noctua NF-P14S Redux 1200 PWM, 140mm€ 15,75€ 31,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 296,96

[ Voor 25% gewijzigd door Lord_Dain op 05-10-2017 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
@Lord_Dain Op thermalbench kun je mooi vergelijken om je keuze te maken. Ik heb zelf 2x 480 Black ice nemesis GTX. Ik begrijp eigenlijk niet waarom je een Vega kaart hebt? Maar goed, een custom loop kost inderdaad er vrij snel een klap geld... Ik zal je mijn prijs maar niet verklappen met aquaero etc erbij haha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
@Surpunt, ik wilde koste wat kost een AMD kaart i.v.m. concurrentie + omdat ik voorkeur heb voor freesync. Ik heb 2x Vega 56 en een Vega 64 getest en ik kan met deze 56 alles spelen op mijn 1440p scherm wat ik wil spelen. Niets tegen Nvidia maar dat is gewoon een keuze :p

Wel is dat kreng erg luidruchtig dus een mooi moment om wat te spelen met waterkoeling. thx for the tip btw! Die nemesis rad's zijn erg goed als ik alle reviews mag geloven.

[ Voor 7% gewijzigd door Lord_Dain op 05-10-2017 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Nou een setje voor alleen de GPU op basis van custom cooling kom ik al op 500€ kosten. Dan kan ik net zo goed een goed luchtgekoelde 1080ti kopen die stiller, sneller en in totaal minder geld kost...

edit: 1080ti gekocht, alles met water kan wel wachten tot volgende PC ;)

Tja, was het me toch niet waard om de Vega aan te houden met custom waterkooling bijna 1000€ aan kosten, en garantie weg i.v.m. EK water blok ombouw. Nu ben ik een zondaar >:)

[ Voor 40% gewijzigd door Lord_Dain op 08-10-2017 10:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-09 13:34
Lord_Dain schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:47:
Dan kan ik net zo goed een goed luchtgekoelde 1080ti kopen die stiller, sneller en in totaal minder geld kost...
Klopt, maar een goede waterkoeling set gaat makkelijk jaren mee, en tenzij je overstapt naar TreadRipper, heb je geen nieuwe CPU blok, maar alleen nieuwe GPU blok(ken) nodig na een upgrade, de rest kan je gewoon blijven gebruiken.

Mijn huidige set is nagenoeg onveranderd sinds ik het gekocht heb in 2011, de enige upgrade die ik heb gedaan zijn de D5s vervangen voor D5s met PWM, en de fans vervangen voor PWM versies.

Een goede waterkoeling set is het zelfde als een goede messen set in de keuken, je vervangt de gardes en spatels zo af en toe, maar je dure messen set blijf je jaren met plezier gebruiken.
en garantie weg i.v.m. EK water blok ombouw. Nu ben ik een zondaar >:)
Een waterblok monteren is geen reden voor verval van je garantie, ik ben iig nog nooit zo een 'void warranty if openend' stickertje op mijn videokaart tegen gekomen, en heb ook nog nooit gehoord van mensen bij wie de garantie vervallen was wegens het gebruik van waterkoeling.

Uiteraard bij de zeer zeldzame kans van een defect, moet je wel je koeler bewaren en terug schroeven als je claimt, maar dat is niet meer dan logisch, ze moeten namelijk de kaart ook kunnen testen, en niet eerst een koeler er op moeten schroeven.

Persoonlijk heb ik een hele zware waterkoeling set, die toen GPUs nog erg heet waren zelf een quad SLI Titan v1 OCed stil kon koelen, en is en was een van de beste investeringen die ik ooit in mijn PC heb gedaan, want heb sindsdien gratis extra overklok ruimte op mijn CPU, en voor €100 per nieuwe GPU blok krijg ik +/-15 tot 20% extra fps uit mijn video kaarten, en heb totaal geen last van thermal throttling zelfs tijdens overkloken.

En boven alles heb ik een echt onhoorbare PC, zelfs onder de zwaarste loads, plus het ziet er ook nog eens gaaf uit met mijn hard tubes!

[ Voor 7% gewijzigd door player-x op 09-10-2017 11:51 ]

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Zeer interessant, ik ben ook zeker wel enthousiast geworden voor watercooling. Stel het alleen nog ff uit.

Welke case(s) zijn nog meer ideaal? De 900D is iets te diep voor onder mijn buro helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lord_Dain schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:18:
De 900D is iets te diep voor onder mijn buro helaas.
Was ie voor die van mij ook. Er zit nu een stuk extra aan en de kast staat schuin waardoor ie past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Lord_Dain schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 11:18:
Zeer interessant, ik ben ook zeker wel enthousiast geworden voor watercooling. Stel het alleen nog ff uit.

Welke case(s) zijn nog meer ideaal? De 900D is iets te diep voor onder mijn buro helaas.
Toevallig heb ik hier laatst ook naar lopen zoeken, ik kwam persoonlijk uit op de Phantek Enthoo Primo (SE):

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-09 13:25

westergas

rikkie_pc

Lord_Dain schreef op vrijdag 6 oktober 2017 @ 20:47:
Nou een setje voor alleen de GPU op basis van custom cooling kom ik al op 500€ kosten. Dan kan ik net zo goed een goed luchtgekoelde 1080ti kopen die stiller, sneller en in totaal minder geld kost...
Waterkoeling is qua kosten totaal niet interessant. Op een gegeven moment heb ik de kosten los gelaten en er gewoon blind voor gegaan. Geen idee wat het me allemaal heeft gekost met de jaren en ik wil het ook niet weten ;)

Qua kast kan ik de Lian-Li PC-O11 aanraden. Daar ben ik erg tevreden over. Zie mijn post in Het Show je Build! Topic

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
westergas schreef op dinsdag 10 oktober 2017 @ 14:39:
Waterkoeling is qua kosten totaal niet interessant.
Ook qua kosten is waterkoeling best interessant, het is alleen wel afhankelijk waar je waarde aan hecht.

Voor net onder de €400 heb je al een redelijke goede start set om een CPU + bv een 1080(Ti) goed te koelen, en als je +/- €75 extra uitgeeft + een wat duurdere kast waar een grotere rad in past heb je echt een super stil systeem.

Als +/-15% OC + een vooral een stil systeem belangrijk vind, is waterkoeling best interessant, zeker als je op de lange termijn denkt, dat elke keer als je je GPU een upgrade geeft je voor +€100 voor een GPU blok steeds je huidige setup kan her gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door player-x op 12-10-2017 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
player-x schreef op donderdag 12 oktober 2017 @ 15:35:
[...]

Ook qua kosten is waterkoeling best interessant, het is alleen wel afhankelijk waar je waarde aan hecht.

Voor net onder de €400 heb
Linkje is leeg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord_Dain
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een custom loop voor het waterkoelen van mijn GPU (RX Vega). Ik heb gisteren mijn setup binnen gekregen bestaande uit;

- EK RX Vega GPU blok
- HW Labs GTX 280mm rad
- EK D5 pomp + 140 res combo
- 2x Noctua redux 140mm fans op 1200rpm (PWM)
- de nodige fittingen, temp sensor inline, T stuk voor drain en een EK quick disconnect

Ik ben gisteren een paar uurtjes bezig geweest en het resultaat mag er zijn!
Loop is tijdens licht gamen rond de 30graden. Kaart komt rond de 32 graden uit.
Tijdens benchmarks na een uur of 4-5 gamen komt de temp max op 42 graden op de GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Lord_Dain schreef op donderdag 19 oktober 2017 @ 12:26:
Ik ben uiteindelijk gegaan voor een custom loop voor het waterkoelen van mijn GPU (RX Vega). Ik heb gisteren mijn setup binnen gekregen bestaande uit;

- EK RX Vega GPU blok
- HW Labs GTX 280mm rad
- EK D5 pomp + 140 res combo
- 2x Noctua redux 140mm fans op 1200rpm (PWM)
- de nodige fittingen, temp sensor inline, T stuk voor drain en een EK quick disconnect

Ik ben gisteren een paar uurtjes bezig geweest en het resultaat mag er zijn!
Loop is tijdens licht gamen rond de 30graden. Kaart komt rond de 32 graden uit.
Tijdens benchmarks na een uur of 4-5 gamen komt de temp max op 42 graden op de GPU.
Nette temps!
We zien hem wel langskomen in Het Show je Build! Topic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:20
Sinds kort heb ik een custom loop bestaande uit:
XSPC Raystorm CPU block
XSPC Photon 270 res/pomp combo
Alphacool 360mmx60mm radiateur
EK Vega GPU block

Hiermee koel ik:
i7 4790@103x40(2 core boost) /103x38(all core boost) 1,215V en +/- 130Watt.
RX Vega 64 tijdens de test @ruim 300Watt verbruik ws tussen de 350 a 400 Watt.

De GPU werd maximaal 45 graden tijdens het runnen van Heaven. De CPU had vergelijkbare waardes. Top zou je zeggen.
Bij het draaien van prime95 schiet de CPU meteen naar 75 graden tijdens de max heat test om vervolgens te kruipen naar max 82 graden. CPU houdt probleemloos de all core boost vast en is verder stabiel.
Ik vond die temperatuur veel te hoog en heb het blok geremount met exact dezelfde temperaturen tot gevolg. Zodra ik Prime95 stop daalt de temperatuur vrijwel meteen naar +/- 30 graden.
Hogere fan snelheid of pomp snelheid doet nagenoeg niets met de temperatuur van de CPU.

Ik dacht in eerste instantie aan een slechte mount, maar gezien een remount niets bracht vermoed ik niet dat dit een issue is. Is dit nou een voorbeeld van de matige TIM die Intel gebruikt of moet er toch iets mis zijn met de mount of het cpu blok zelf?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op zaterdag 21 oktober 2017 @ 20:09:
Is dit nou een voorbeeld van de matige TIM die Intel gebruikt
Ja. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio

NLKornolio

Vraagje, als waterkoeling noob ben ik klaar voor mijn eerste build. Nou heb ik 25 90 graden fittingen en 19 rechte compression fittings op rigid tubes, brass & petg.
Nou dacht ik kan wel wat geld besparen en Barrow fittingen kopen, reviews op internet zijn niet slecht.

Het zijn prachtige fittingen die echt goed bij mijn silver build passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hPSfAUD324EptieRWQ6vkmWu/thumb.jpg
Ik heb 12OD buizen gekocht en 12OD fittingen, ik krijg alleen met twee vingers de tube uit de fitting. Meerdere stukken geprobeerd en de maten gaan meet richting de 13mm dan 12mm. Het zijn verschillende fitingen.
Iemand hier al ervaring mee gehad en zijn fittingen 12OD ook echt precies 12mm ?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/SpdNKAEmiyPvEGfzFDzM2eSL/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UQ8Jnhq751CUQJGukgQXTvXf/thumb.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/G9muezXKQj7Kq96BG5HLjVn5/thumb.jpg
Wat ik nog ga proberen voor ik mijn geld via Ali ga terug vragen,

- 13mm tubes kopen
- De aangeraden fittingen voor de petg & brass tubes van bitspower kopen

Iemand nog andere tips ?

[ Voor 29% gewijzigd door NLKornolio op 25-10-2017 19:52 . Reden: add foto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Heeft iemand ervaring met het merk Lepa?
Voor mij redelijk onbekend, ik wil voor mijn nieuwe pc mijn huidige Enermax Liqtech 240 gaan vervangen voor de Lepa EXllusion 240 vanwege de transparante slangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Kun je dan niet beter gewoon de slangen vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Edmin schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:34:
Kun je dan niet beter gewoon de slangen vervangen?
Ik dacht dat je bij AIO setjes de slangen niet kon vervangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edmin
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 18-09 23:08

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ligt een beetje an het setje. Bij de jouwe weet ik het niet zeker. Volgens HardOCP is die Lepa ok, maar te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
skdevil schreef op maandag 6 november 2017 @ 18:11:
Heeft iemand ervaring met het merk Lepa?
Lepa is gewoon een A-merk, als de prijs goed is voor je, gewoon kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Heb toch maar gekozen voor een custom loop, na veel leeswerk ben ik gegaan voor Barrow.
Reviews waren zeer positief maar in Nederland is er niet veel over te vinden helaas.

Qua prijzen is het zeer interessant, zo heb je voor een Asus 1080TI een full cover block voor 70 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb de good old Tygon vaarwel gezegd en ben voor hardtube 16 mm gegaan, nu heb ik wat stuks fittingen 16 mm erbij, maar de inner rubber oog van de fitting leent zich niet tot overschuiven pijp tot diep in de fitting. Vraag:moet uiteinde pijp op de ring zetel krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westergas

westergas

rikkie_pc

Verwijderd schreef op vrijdag 24 november 2017 @ 14:26:
Heb de good old Tygon vaarwel gezegd en ben voor hardtube 16 mm gegaan, nu heb ik wat stuks fittingen 16 mm erbij, maar de inner rubber oog van de fitting leent zich niet tot overschuiven pijp tot diep in de fitting. Vraag:moet uiteinde pijp op de ring zetel krijgen?
Heb je het uiterste randje van de tube traps naar binnen geschuurd? En een beetje lubricatie was bij mij ook noodzakelijk om hem over de 2e ring te krijgen. Ja we hebben het nog steeds over waterkoeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kocht aus dahr een six-pack 16 mm fittingenkeurig verzorgd met 25 gekleurde extra ringetjes bijgesloten. :?
Ik heb met de schuifmaat 16 mm breed intake fitting gemeten en voldoet precies er de tube in te zetten met geen fractie speling, meet ik ringwand ringwand is dat 14.7 mm waar dikte tube (de 16 mm)door hoort te worden gedrukt. Kost enorme moeite en moet snoeihard wrikken zonder succes.
Tubes zijn in orde. Enig idee waarom er zoveel rubber ringetjes bij zitten? Om op bodem fitting te leggen met inner benoemde eruit te halen?

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Iemand hier al een keer Primochill Vue vloeistof kunnen bemachtigen?

Van wat ik ervan heb gezien word ik gelijk weer enthousiast om een custom loop te klussen.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Blaat schreef op donderdag 30 november 2017 @ 11:13:
Iemand hier al een keer Primochill Vue vloeistof kunnen bemachtigen?

Van wat ik ervan heb gezien word ik gelijk weer enthousiast om een custom loop te klussen.
Is dat spul tegenwoordig wel geschikt voor 24/7 ? Wat jaren terug was er vloeistof die er net zo uitzag, maar daarbij werd duidelijk verteld dat het alleen voor showdoeleinden was en niet voor langere tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

PilatuS schreef op donderdag 30 november 2017 @ 13:31:
[...]

Is dat spul tegenwoordig wel geschikt voor 24/7 ? Wat jaren terug was er vloeistof die er net zo uitzag, maar daarbij werd duidelijk verteld dat het alleen voor showdoeleinden was en niet voor langere tijd.
Ja dat was Mayhems Aurora.

Schijnbaar is dit anders en duidelijk bedoeld voor lange termijn gebruik. Ik heb niet een heel hoge pet van hem op maar Jayztwocents heeft zijn blokken uit elkaar gepeuterd na 1 maand gebruik van het spul en er was nergens ook maar 1 spoor van bezinksel/clogging/ophoping te zien.

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Na 4 maanden eindelijk begonnen met inelkaar zetten van mn pc. Toch maar voor het flagship msi moederbord gegaan ipv een rog extreme aangezien me dat te lang duurt .. Nu heb ik alles in mn 900d zitten en wil ik de tubing gaan doen, maar is het normaal dat je echt kapot veel kracht moet zetten om de tube om de fitting te krijgen? 12//16 fittingen op 11.1//15.9. Of heb ik de foute tubing?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Surpunt schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:23:
Na 4 maanden eindelijk begonnen met inelkaar zetten van mn pc. Toch maar voor het flagship msi moederbord gegaan ipv een rog extreme aangezien me dat te lang duurt .. Nu heb ik alles in mn 900d zitten en wil ik de tubing gaan doen, maar is het normaal dat je echt kapot veel kracht moet zetten om de tube om de fitting te krijgen? 12//16 fittingen op 11.1//15.9. Of heb ik de foute tubing?
Gebruik hier Tygon slangen en inderdaad je moet flink kracht zetten om de slangen er op te krijgen. Het voordeel is wel dat de boel al compleet waterdicht is zonder dat je de slang vastdraait met de ring op de koppeling. Die ring zorgt er dan ook alleen voor dat de slang niet makkelijk los te trekken is. De slang op de koppeling zorgt er voor dat het waterdicht is, dus die moet ook wel strak zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
PilatuS schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:33:
[...]

Gebruik hier Tygon slangen en inderdaad je moet flink kracht zetten om de slangen er op te krijgen. Het voordeel is wel dat de boel al compleet waterdicht is zonder dat je de slang vastdraait met de ring op de koppeling. Die ring zorgt er dan ook alleen voor dat de slang niet makkelijk los te trekken is. De slang op de koppeling zorgt er voor dat het waterdicht is, dus die moet ook wel strak zitten.
Ik heb alles van EK dus ook de slangen.. Kan ik ook de slang verwarmen met water en dan de fitting erin rammen? Want nu krijg ik zelfs de fittingen er niet uit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Surpunt schreef op maandag 4 december 2017 @ 14:38:
[...]

Ik heb alles van EK dus ook de slangen.. Kan ik ook de slang verwarmen met water en dan de fitting erin rammen? Want nu krijg ik zelfs de fittingen er niet uit..
De slangen opwarmen in water kan zeker helpen. Dat maakt ze wat soepeler.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Surpunt
Het opwarmen van de slangen deed de "trick". Mijn loop is compleet, ofja bijna morgen komen de laatste fittingen, stops, fanhubs.. Ik had niet verwacht het zoveeeeel moeite zou kosten haha. Met 20 fouten, 100 concessies, en 200 krassen en sneetjes op mn handen en vingers ben ik er toch gekomen. Het ergste was nog wel dat ik mn loop "af" had maar mn psu paste er niet meer in hahaha. Op dat moment kon ik mezelf wel hangen. Ik denk dat als ik rigid tubing had met fittingen met scherpe bochten dat een paar dingen makkelijker waren.. Ik zal nog wel een post doen met foto's van mijn eind product. Helaas heb ik nogwel de stock psu kabels omdat ik mn cablemods setje bij afuture gekocht had en ze bunk(3 zijn dood) zijn.. Dus over n weekje of 2 maar eens wat mooie kabels aanschaffen. Al met al zeer onderschat.. En de 900d is een ramp haha man man. Mn resevoir met een acryll paneel moeten mounten, pump gemount mega ghetto style in de bodem van de case... etc etc. Plus niet alle fittingen konden er volledig aansluitend opgedraaid worden, niet erg hoop ik(behalve esthetisch gezien)?. Einde rant over mijn build. Haha pfoe dat was af zien. Respect voor alle case modders etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Vandaag de mayhems x1 erin gegoten, halverwege, is mn flesje x1 leeg .... Dikke liter erin.. Nja hopelijk heb ik morgen mn volgende fles.. En een volle loop..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In mijn build gaat ook meer dan 1 liter. Totaal 1.2 schat ik zo.

Ben benieuwd naar de pics :) Heb zelf ook een 900D, dus andere builds in die kast zien is altijd leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
Hier is een "quick snap" van mn build. Ik ga de top drivebays nog afdekken met een acryl paneel en het boven en onderstuk een beetje afdekken met acryl. En uiteindelijk worden er nog custom cables voor me gemaakt. Daarna zal ik wel een paar goede foto's maken. @PilatuS

Afbeeldingslocatie: https://imgur.com/a/krSRR

(Geen idee hoe ik een foto upload btw)

[ Voor 6% gewijzigd door Surpunt op 10-12-2017 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ziet er goed uit :) Misschien nog wat cablemangement doen met de nieuwe kabels erbij. Vind die ledfans toch ook wel erg mooi staan zo.

Je kan trouwens een plaatje in het topic krijgen door de imagetags te gebruiken. [img]...[/]

De PC afwerken met plaatjes acryl is sowieso wel prettig bij deze kast. Heb dat zelf met 3M carbontape gedaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/iOIk7SEyJFNwvlhUavZqVmSB/medium.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/IYSqRomwa2bowfkcEhgxK3vN/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surpunt
De cable clutter lijkt inderdaad heel erg maar dat komt vooral omdat alles onderop mn moederbord bezet is hahah. Maar hopelijk met een paneeltje en wat tie rips kan ik t wat minder een doorn in t oog maken.

Jouw pc ziet er erg strak uit hoor, mad props! Ik denk ook dat de gpu in een lager slot zetten wat verschil maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij mij zit er ook vrijwel niets op het moederbord en iedere kabel is gesleeved, dat scheelt een hoop.

De GPU in het onderste slot vind ik sowieso wat netter staan. Bij jou zou de bocht van GPU naar CPU dan ook wat mooier worden.

Je zou trouwens ook de slang van de bovenste radiator achter het moederbord kunnen laten lopen. Bij mij gaat de slang uit de rad helemaal naar het frontpanel en daar met een 90 graden bocht naar beneden. Dat maakt het ook weer wat strakker. Het is vaak handig om over iedere aansluiting en iedere bocht na te denken om het zo strak mogelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 11:05
Van de week bijna alle spullen binnen gekregen voor me eerste hardtube build 8) :9~.

Ben der vandaag aan de slag mee gegaan.
Vind dat de tubes (PETG) niet echt strak in de fittingen zitten (Met 3x O-ringen) en was bang met de eerste lek-test dat het fout zou gaan maar alles ziet er op het eerste gezicht er goed en droog uit :D.

1e Lek test

Lek test 2

EDIT:

Iemand ervaring met filters in de WC setup ?
Zie net dat er allemaal nieuwe vuil in me CPU blok zit.
Had alles schoongemaakt maar denk dat er toch ergens nog wat vuil zat.

Is echt klote systeem net 15 min aan het draaien :(.
Kan weer cleanen... dus vroeg me af of er iemand ervaring had met een bepaalde type/merk filter fitting ?

[ Voor 34% gewijzigd door 88Gamer88 op 03-01-2018 00:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
88Gamer88 schreef op woensdag 3 januari 2018 @ 00:20:
Iemand ervaring met filters in de WC setup ?
Zo maak ik mijn rad's schoon voor ik ze in gebruik neem, want nagenoeg altijd zitten daar soldeer flux resten in, en dat is wat je in je blok ben tegen gekomen, en je nu er weer uit moet halen. ;(

player-x in "[Ervaringen] Deel 3 - Waterkoeling en onderdelen/setjes"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 88Gamer88
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 09-09 11:05
@player-x Alles was al in gebruik.
Weet niet waar het vandaan gekomen is, misschien zat wel ergens langs de res geplakt.

Qua filter heb ik het volgende gevonden.
Zijn bijna nergens te vinden...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/TOrfENmMBb7Eo03hz9f4RFrq/thumb.jpg

EDIT: Filter.

[ Voor 55% gewijzigd door 88Gamer88 op 03-01-2018 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Ik heb een snellader voor mijn elektrische motor en die is watergekoeld. De huidige setup is nogal lomp:

En nu komt het gedeelte waarin het gerelateerd wordt aan dit topic :P Er komt nog zo'n set bij en ik zat erover te denken om een AIO koeler te gebruiken en die als volgt aan te sluiten:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/PoEOOl9.png

Ik moet ongeveer een half uur een tdp van 500W kunnen afvoeren, daarna kan de thermische massa van de laders en koelers rustig afkoelen onder het rijden. Zou dit lukken met een 240mm aio?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!
500W is erg veel voor een 2x120mm rad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

PilatuS schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:20:
500W is erg veel voor een 2x120mm rad.
Klopt, maar de laders draaien maar een half uurtje lang en beginnen op buitentemperatuur. Ook zijn ze vrij zwaar dus kan de massa opwarmen. Oh en geluid is geen probleem dus er kunnen serieuze fans aan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Erasmo schreef op vrijdag 12 januari 2018 @ 21:37:
Klopt, maar de laders draaien maar een half uurtje lang en beginnen op buitentemperatuur. Ook zijn ze vrij zwaar dus kan de massa opwarmen. Oh en geluid is geen probleem dus er kunnen serieuze fans aan hangen.
Ik neem aan dat die 500W de laad stroom is, niet het verbruik uit de muur, de betere waarde die je moet weten is, wat is de efficiëntie van de lader?
Wat simpel te meten is met een verbruiksmeter, als het niet in de documentatie staat.

De fout die PilatuS met zijn opmerking maakte is dat CPU's nagenoeg 100% van de gebruikte energie omzetten in warmte om berekeningen te doen, dat doet jouw lader toch echt hopelijk niet. :+

Jouw lader aan de andere kant heeft zo als elke transformator/voeding/psu/lader het doel om een bepaalde stroom om te zetten naar een andere, en dat bij voorkeur zo efficiënt mogelijk.

Want als hij 500W laad, en 600W uit de muur trekt, dan hoef je maar 100W aan restwarmte te koelen, en dan voldoet een enkele 140mm rad al eigenlijk.

Ik zou niet naar een betaalbare AIO koeler set kijken, daar die eigenlijk allemaal zwakke pompjes hebben, ik zou eerder voor een set als deze kijken, of een van deze behalve de eerste set.

Houd er ook rekening mee, hoe sneller je accu's laad, des te sneller ze kapot gaan, ik zou alleen snel laden als het nodig is.
Ik laad mijn telefoon bv altijd thuis op via een langzame 5W Qi inductie lader, alleen als het snel moet doe ik het via de kabel met de 25W Quick Charge 3 lader.

[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 13-01-2018 05:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

player-x schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 05:35:
[...]

Ik neem aan dat die 500W de laad stroom is, niet het verbruik uit de muur, de betere waarde die je moet weten is, wat is de efficiëntie van de lader?
Wat simpel te meten is met een verbruiksmeter, als het niet in de documentatie staat.

De fout die PilatuS met zijn opmerking maakte is dat CPU's nagenoeg 100% van de gebruikte energie omzetten in warmte om berekeningen te doen, dat doet jouw lader toch echt hopelijk niet. :+

Jouw lader aan de andere kant heeft zo als elke transformator/voeding/psu/lader het doel om een bepaalde stroom om te zetten naar een andere, en dat bij voorkeur zo efficiënt mogelijk.

Want als hij 500W laad, en 600W uit de muur trekt, dan hoef je maar 100W aan restwarmte te koelen, en dan voldoet een enkele 140mm rad al eigenlijk.

Ik zou niet naar een betaalbare AIO koeler set kijken, daar die eigenlijk allemaal zwakke pompjes hebben, ik zou eerder voor een set als deze kijken, of een van deze behalve de eerste set.

Houd er ook rekening mee, hoe sneller je accu's laad, des te sneller ze kapot gaan, ik zou alleen snel laden als het nodig is.
Ik laad mijn telefoon bv altijd thuis op via een langzame 5W Qi inductie lader, alleen als het snel moet doe ik het via de kabel met de 25W Quick Charge 3 lader.
Nee dat is wat ik ongeveer aan warmte moet wegvoeren in het ergste geval, ik laadt met ongeveer 12kW en heb een efficiëntie tussen de 95-97,5% afhankelijk van het voltage, dus ik moet tussen de 250-500W wegvoeren.

Ik heb zitten kijken naar zo'n Eiswand, en dat is wel redelijk wat ik zoek maar dan met 240mm(ik koel nu met 2x 120mm). Een gewoon waterkoelingssetje kan altijd nog maar ik zoek het liefste iets met de fan, radiator en pomp in één klein pakketje geïntegreerd. Dan hoef ik alleen nog 12V te verzorgen en de slangen aan te sluiten en klaar. Als het allemaal lekker compact is scheelt dat behoorlijk, vergeet niet dat het hele spul altijd mee moet in de topkoffer en volume is vrij kostbaar als je met de motor reist.

Edit: Heb wat verder lopen zoeken en kom nu aardig in de juiste richting met de Aqua Computer Airplex:

Afbeeldingslocatie: https://www.aquatuning.co.uk/media/image/c8/a4/4b/35324_600x600.jpg

Paar goede fans erop en gaan met die banaan. Ik moet nog uitzoeken of dit het juiste type/merk is maar dit is wel het soort systeem wat ik zoek.

Edit 2: Swiftech heeft precies wat ik zoek *O*

Afbeeldingslocatie: https://www.swiftech.com/images/products/detail/H240X2IMG2.jpg

CPU block eraf, aansluiten op de lader en klaar.

[ Voor 10% gewijzigd door Erasmo op 13-01-2018 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Erasmo schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 09:14:
Nee dat is wat ik ongeveer aan warmte moet wegvoeren in het ergste geval, ik laadt met ongeveer 12kW en heb een efficiëntie tussen de 95-97,5% afhankelijk van het voltage,
Wow zoveel kW voor een motor, mijn Model S doet 11kW (kan 16kW), maar heb meestal genoeg aan 30~35kWh om hem af te toppen, en ik laad altijd rond 0:00AM.

Maar had ff de filmpjes moeten kijken, en dan had ik kunnen zien dat het om een flinke motor ging en niet een scooter of zo.
dus ik moet tussen de 250-500W wegvoeren.
Dat is toch best wel behoorlijk wat warmte.
Ik heb zitten kijken naar zo'n Eiswand, en dat is wel redelijk wat ik zoek maar dan met 240mm(ik koel nu met 2x 120mm). Een gewoon waterkoelingssetje kan altijd nog maar ik zoek het liefste iets met de fan, radiator en pomp in één klein pakketje geïntegreerd.
Dit is wat je zoekt, maar is waarschijnlijk moeilijk te krijgen in NL.

Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/images/reviews/1849/h20-220-edge-hd_023.jpg

Anders de dure EK Water Blocks EK-XLC Predator, welke wel in NL te krijgen is, en vast ook wel wat goedkoper als je doorzoekt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zslgJTXcUkl0lOn5KobDTPw8vqU=/i/2000967729.jpeg

Waar je ook op moet letten is, dat want zoals ik zo zie, dat je koelblok van aluminium is, en samen met een koperen radiator heb je binnen 1j ernstige problemen.

En veranderd hij van dit:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/998905562.jpg

In dit:
Afbeeldingslocatie: https://ic.tweakimg.net/ext/i/998905563.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je kan ook met wat losse 2e hands onderdelen aan de slag gaan. Dan kan je ook kiezen voor een grote rad, bijvoorbeeld een 3x120mm of nog groter. 2e hands hoeft het helemaal niet zo duur te zijn en kan je kiezen voor wat betere koeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

player-x schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:12:
[...]

Wow zoveel kW voor een motor, mijn Model S doet 11kW (kan 16kW), maar heb meestal genoeg aan 30~35kWh om hem af te toppen, en ik laad altijd rond 0:00AM.

Maar had ff de filmpjes moeten kijken, en dan had ik kunnen zien dat het om een flinke motor ging en niet een scooter of zo.

Dat is toch best wel behoorlijk wat warmte.
Het is dan ook een snellader voor onderweg :P De huidige koeling is ook met een minipompje en radiator dus zo'n Swiftech moet sowieso wel beter kunnen koelen.
[...]
Dit is wat je zoekt, maar is waarschijnlijk moeilijk te krijgen in NL.

[afbeelding]

Anders de dure EK Water Blocks EK-XLC Predator, welke wel in NL te krijgen is, en vast ook wel wat goedkoper als je doorzoekt.

[afbeelding]
Beide kunnen inderdaad, wat belangrijk is dat de pomp en reservoir op de radiator zitten, dit bespaard kostbare ruimte.

Ondertussen al wat moois aangeboden gekregen op V&A: V&A aangeboden: Custom AiO watergekoelde 290x (Ek, swiftech)
Scheelt dat hier geen cpublock bij zit wat ik toch niet gebruik.
Waar je ook op moet letten is, dat want zoals ik zo zie, dat je koelblok van aluminium is, en samen met een koperen radiator heb je binnen 1j ernstige problemen.

En veranderd hij van dit:
[afbeelding]

In dit:
[afbeelding]
Als het goed is zijn de radiators van Swiftech gecoat van binnen voorzover ik kan vinden, en anders gaat er sowieso wat inhibitor bij voor de zekerheid.
PilatuS schreef op zaterdag 13 januari 2018 @ 17:25:
Je kan ook met wat losse 2e hands onderdelen aan de slag gaan. Dan kan je ook kiezen voor een grote rad, bijvoorbeeld een 3x120mm of nog groter. 2e hands hoeft het helemaal niet zo duur te zijn en kan je kiezen voor wat betere koeling.
Betere koeling dan nu is niet nodig. Ik heb naar zelfbouw gekeken maar dan zit je weer met de losse onderdelen, van zo'n aio is het juist fijn dat alles bij elkaar zit wat kostbare ruimte bespaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Hmm ik zit toch te kijken of er ook een aluminium aio is met de pomp op de radiator ivm corrosie. Weet iemand of zoiets bestaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nee bestaat niet, er zijn wel aluminium rads, maar dan moet je met een losse pomp werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ok, ik heb besloten om mijn waterkoeling setup nog even zo te houden (niet genoeg €€€ atm voor een nieuwe loop), binnenkort een GTX1080 ipv de GTX780 en dan wil ik meteen de vloeistof vervangen. Die zit er al veel te lang in. Ik draai nu met Feser One en bevalt prima, maar blijkbaar is deze niet meer te krijgen tegenwoordig. Iemand een tip voor kant-en-klare vloeistof zoals de Feser One, is de EK-CryoFuel Premix iets bijvoorbeeld?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 15 januari 2018 @ 12:28:
Ok, ik heb besloten om mijn waterkoeling setup nog even zo te houden (niet genoeg €€€ atm voor een nieuwe loop), binnenkort een GTX1080 ipv de GTX780 en dan wil ik meteen de vloeistof vervangen. Die zit er al veel te lang in. Ik draai nu met Feser One en bevalt prima, maar blijkbaar is deze niet meer te krijgen tegenwoordig. Iemand een tip voor kant-en-klare vloeistof zoals de Feser One, is de EK-CryoFuel Premix iets bijvoorbeeld?
Persoonlijk zou ik voor Mayhems gaan. Heb zelf 1x EK vloeistof geprobeerd en binnen 1 maand had ik zooi in de loop zitten. Ik draai nu met gedestileerdwater en Feser Corrosion Blocker. Draai hier nu al zo'n 5 jaar mee en dat bevalt heel goed, alleen is het spul nu inderdaad niet meer te krijgen. Zodra ik de vloeistof moet vervangen ga ik voor Mayhems.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

PilatuS schreef op maandag 15 januari 2018 @ 13:28:
[...]

Persoonlijk zou ik voor Mayhems gaan. Heb zelf 1x EK vloeistof geprobeerd en binnen 1 maand had ik zooi in de loop zitten. Ik draai nu met gedestileerdwater en Feser Corrosion Blocker. Draai hier nu al zo'n 5 jaar mee en dat bevalt heel goed, alleen is het spul nu inderdaad niet meer te krijgen. Zodra ik de vloeistof moet vervangen ga ik voor Mayhems.
De X1 zoals deze bijvoorbeeld bedoel je dan?

https://www.highflow.nl/w...x1-uv-red-coolant-1l.html

Normaal spoel ik door met demi water, is dat ook voor deze genoeg denk je of moet ik perse die Blitz Kit van Mayhems aanschaffen waar iets agressievers in zit?

Pagina: 1 ... 57 ... 67 Laatste