Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bijvoorbeeld die X1 inderdaad. Van wat ik zo weet zit je bij Mayhems eigenlijk met alles wel goed. Aangezien ik zelf geen kleur gebruik ga ik voor Mayhems X1 - UV Clear. Dit is de fles van 100ml waarmee je 1 liter maakt met demiwater.

Doorspoelen met demiwater is normaal gesproken wel voldoende, maar dat hangt ook van de oude vloeistof af. Als je iets met een kleur hebt kan het wel aan te raden zijn een stapje verder te gaan. Meestal spoel ik de boel 2x of 3x helemaal door met demiwater en heb het ook 1x met azijn gedaan. Zodra de vloeistof die er uit komt na de laatste keer spoelen helemaal helder is dan is het prima. Met die EK vloeistof had ik allemaal stukken gele meuk in de loop zitten, dat was wel een aardige klus om er uit te krijgen. Net zo lang doorgaan tot het helemaal helder is zou ik zeker doen. Het hangt er ook wel vanaf wat er de eerste keer uitkomt wat daarna aan te raden is.

De eigenaar van SingularityComputers gebruikt alleen Mayhems voor zijn builds en heeft daar erg goede ervaringen mee, ook na bijvoorbeeld 3 jaar draaien zonder te vervangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AvAars
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:41
Hier mijn eerste (ondertussen een paar maanden draaiende) waterkoeling-setup... ik ben in de RGB-valkuil gevallen :+
Met m'n huidige kleurenschema denk ik er aan om wat aquarium-(nep)plantjes en -figuurtjes in de kast te bouwen
  • Enermax RGB pump+res combo
  • 2x360mm AlphaCool rad (1 x-flow) die het grootste deel van de tijd uit hun neus staan te vreten (idle dus) :)
  • Gigabyte Aorus 1080TI met RGB waterblock
  • EKWB Evo CPU block
  • Thermaltake Core x5 met aan beide zijden tempered glass
Enorm grote kast, moederbord ligt horizontaal maar daardoor een berg ruimte om alles heerlijk makkelijk in te bouwen. Door het open ontwerp alleen wel lastig om kabels netjes weg te werken...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/F4LR6JC7QRjNDVwJoJGgdpkY/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l1rB9c4hSfH7WYHRJgEz9Dy4/medium.jpg Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/WGa3ihqx0GrVDF1t4IFKjiLh/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Thnx @PilatuS dan ga ik voor de X1 icm demi water om een aantal keer door te spoelen.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLKornolio
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13:00

NLKornolio

BF3/BF4: NLKornolio

@AvAars Doe je kabels is een beetje netjes man ;) Had er ook geen zin meer in na mijn eerste watercooling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

NLKornolio schreef op zondag 21 januari 2018 @ 07:55:
@AvAars Doe je kabels is een beetje netjes man ;) Had er ook geen zin meer in na mijn eerste watercooling.
Dat kan wel wat opgeruimder idd :-)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/I5RMn49Re9Ir5pBDPSepefip/full.jpg
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jDrJGK7KkUT1x31FfMtpt2ma/full.jpg

Ja, het is wat stoffig ;-)

en de airbubble is weg :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:34
Accident schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:09:
Dat kan wel wat opgeruimder idd :-)

[afbeelding]
[afbeelding]

Ja, het is wat stoffig ;-)

en de airbubble is weg :-)
Leuke build, en op de stof na ziet het er heel netjes uit. :+

Alleen kan je wat kleinere foto's plaatsen, die twee foto's hebben net 6.5MB van mijn bundel gegeten! :'(

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor een systeem als dat moet je eigenlijk custom kabels bestellen of maken die precies op maat zijn om het netjes te krijgen. Sowieso kan het wel wat netter dan dat het nu is, maar het blijft erg lastig. Met mijn PC is het makkelijk om wat er te veel aan kabels is te verstoppen aan de achterkant, maar hier lukt dat gewoon niet. Verder wel een mooie build zo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

player-x schreef op zondag 21 januari 2018 @ 21:24:
[...]

Leuke build, en op de stof na ziet het er heel netjes uit. :+

Alleen kan je wat kleinere foto's plaatsen, die twee foto's hebben net 6.5MB van mijn bundel gegeten! :'(
Tnx :-)

sinds een maand of 10 weer eens de kast open, dus idd stof, maar binnenkort vloeistof vervangen en ook grote schoonmaak :)

qua foto size zal ik er volgende keer opletten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-08 17:27
Een van mijn oude jongens is overleden (vid kaart)

Nu ben ik aan het rondkijken voor een tweedehands rx 480 of 580 of een hele nieuwe rx 580.
Omdat ik toch al een hele loop heb wil ik de kaart die ik nog moet kopen uiteindelijk in de loop zetten.

voor de 480 is wat meer info over voor welke kaart een block bestaat, maar de 580 is een ander verhaal.
Partner uitgave, dus geen reference board. Bykski heeft een blok voor de 580 en zeggen daarbij dat die past op alle foundation uitgaves.

Geen idee welke kaarten daar onder vallen.

Nu heb ik de luxe om te zeggen ik koop de kaart en als ik dan een blok koop en hij past niet helemaal of helemaal niet, dat ik die kan omfrezen.
Ben niet bang om een blok koper te smelten en daar wat af te frezen en een g1/4 te tappen, maar gemak dient de mens... dus liever niet :D

Hele idee zit nog in de pijpleiding }) , want moet wel even sparen voor de kaart en de juiste vinden qua prijs/kwaliteit (en geen mining spul).

Wat denken jullie?
-Goed zoeken en de juiste combo kopen (hopelijk met wat hulp hier)
of
-Over een tijd een verslag van mijn avontuur om zelf een gpu block in elkaar te flansen (succes niet gegarandeerd)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@IplugNplay Check even de site van EK voor info. Die laten goed zien welke blokken waarop passen waarbij je ook kan bepalen of blokken van andere merken passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
PilatuS schreef op maandag 5 februari 2018 @ 21:24:
@IplugNplay Check even de site van EK voor info. Die laten goed zien welke blokken waarop passen waarbij je ook kan bepalen of blokken van andere merken passen.
Nee, EK heeft niks voor de rx 580, info zal ik nog even op zoeken (de layout fotos).
EDIT: Ja de foto's hebben ze wel, dan heb ik in ieder geval iets om te vergelijken met kaarten waar zeker weten blocks voor zijn.

Inderdaad voor de rx 480 had ik de website van EK al voor geraadpleegd, en de kaarten die ondersteund worden zijn summier.

[ Voor 11% gewijzigd door IplugNplay op 05-02-2018 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou eerder voor een andere kaart kiezen dan heel moeilijk gaan doen. Er worden genoeg Nvidia blokken van EK aangeboden voor weinig. Heb net zelf mijn GTX980 blokken naar de USA verstuurd omdat ik ze hier niet kwijt kreeg :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IplugNplay
Nou sommige kaarten hebben maar een kleine aanpassing, dat is geen probleem, even aantippen met de frees en klaar.

Een heel blok maken is natuurlijk een ander verhaal :D

Ik zal ook een oogje in het zeil houden voor gtx kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 22-08 13:04
Hier bezig met eerste waterkoeling setup, gezien de prijzen ben ik gegaan voor Barrow/Bykski.
Vraag mij alleen af of de radiator voldoende is om alles te koelen (niet bepaald heel dik)

Wellicht heeft iemand advies?

Onderdelen die ik aangeschaft heb:
Rad: Barrow Dabel-a240
Pomp: Barrow SPB17-S 17W (max 960L/uur)
Res: Barrow T virus TLYK-255
CPU block:Barrow LTFHB-02N (i5 8600K)
GPU block: Barrow BS-STRIX1080-PA (Asus strix 1080ti)

[ Voor 3% gewijzigd door skdevil op 10-02-2018 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skdevil schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 20:43:

Vraag mij alleen af of de radiator voldoende is om alles te koelen (niet bepaald heel dik)
De stelregel is minimaal 1x120mm per onderdeel + 1x120mm. In jouw geval dus minimaal 3x120mm. Als je gaat draaien met een 2x120mm kan dat wel, maar de boel zal heet worden en de fans moeten hard draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Kan iemand zijn ervaringen delen over de NZXT X62 waterkoeler? Ik wil er namelijk 1 aanschaffen voor mijn build, betreffende een i58600k die overgeclocked gaat worden, en een gtx 1080

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Razkin
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 21:20
PilatuS schreef op zaterdag 10 februari 2018 @ 21:48:
[...]

De stelregel is minimaal 1x120mm per onderdeel + 1x120mm. In jouw geval dus minimaal 3x120mm. Als je gaat draaien met een 2x120mm kan dat wel, maar de boel zal heet worden en de fans moeten hard draaien.
@skdevil
Om hier mijn eigen ervaring aan toe te voegen met een i7 4790k@4,7GHz(185W Prime 95 load, 140W tijdens Intel OC tool dingetje), MSI 1080 Ti Seahawk @max spanning/power limit 1,0875v/2062MHz core en een totaal verbruik van ruim 550W tijdens Xcom 2 icm een Alphacool UT60 360mm...piek GPU temperaturen van 56 graden. Hierbij draaien de fans goed hoorbaar(1350rpm, harder kunnen ze niet).

Ik moet er nog een rad bij gaan zetten, want 56 graden vind ik te hoog. Nu is Xcom 2 een heel goed geoptimaliseerd spel *kuch* en dat zorgt voor nagenoeg continue 75% CPU load en 100% GPU load. Fallout 4 bv krijgt maar 2 cores echt op 100% en loopt wat makkelijker voor de 1080ti waardoor die niet de hele tijd aan z'n max zit(~500W en 50 graden).

Dit alles in 2160p en de fps gecapped op 60.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:26:
[...]

Om hier mijn eigen ervaring aan toe te voegen met een i7 4790k@4,7GHz(185W Prime 95 load, 140W tijdens Intel OC tool dingetje), MSI 1080 Ti Seahawk @max spanning/power limit 1,0875v/2062MHz core en een totaal verbruik van ruim 550W tijdens Xcom 2 icm een Alphacool UT60 360mm...piek GPU temperaturen van 56 graden. Hierbij draaien de fans goed hoorbaar(1350rpm, harder kunnen ze niet).

Ik moet er nog een rad bij gaan zetten, want 56 graden vind ik te hoog. Nu is Xcom 2 een heel goed geoptimaliseerd spel *kuch* en dat zorgt voor nagenoeg continue 75% CPU load en 100% GPU load. Fallout 4 bv krijgt maar 2 cores echt op 100% en loopt wat makkelijker voor de 1080ti waardoor die niet de hele tijd aan z'n max zit(~500W en 50 graden).

56 graden is nog best netjes vind ik eigenlijk. Mijn eigen 1080Ti doet zo'n 50 graden onder full-load en dat is met 2 stuks 4x120mm. Voor het geluid is meer oppervlakte wel een goed plan als je dat boeit. Voor de temps zou ik het niet eens doen want veel valt er niet halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kazuka
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online

kazuka

Building Better Worlds

Na enthousiast te zijn geworden van Youtube kanalen als Singularity Computers en met name JayzTwoCents heb ik ook e.e.a. bij elkaar geklikt op ekwb.com en highflow.nl

Ik heb een Fractal Design R6 als kast gekozen vanwege een aantal redenen:
  • Er past een 420 radiator bovenin
  • Er past een E-ATX moederbord in (ik zet mijn EVGA X99 FTW over uit mijn oude kast)
  • Strak en sober design. Ben niet zo'n fan van LED en RGB tierelantijntjes.
  • Kast krijgt goede reviews, ook vanwege goede airflow.
  • Je kunt je videocard verticaal plaatsen met een riser cable.
Ben intussen begonnen met het in elkaar zetten en naast het wachten op een aantal onderdelen die nog binnen moeten komen loop ik uiteraard ook tegen een aantal issues aan die ik vooraf niet had verwacht :P

De 420 rad past er echt net in. Ik heb gekozen voor een EKWB 420 SE die wat dunner is maar zoals je ziet op de afbeelding gaan de fans een stukje over het geheugen heen. Hierdoor moest ik het Crucial geheugen overzetten van mijn oude systeem omdat elk ander geheugen met een heatsink erop te hoog is...

Je kunt bij de videocard zien dat er een stukje thermal pad uitsteekt, dus ik moet hem nog eens uit elkaar halen en er een stukje afknippen. Daarnaast levert Fractal Design de riser cable pas vanaf maart, dus de GTX1070 zit nog nergens op aangesloten momenteel :P

Ik heb er een Intel 750 NVME SSD inzitten in het PCIe x4 slot, verstopt achter de GTX1070. EKWB levert hier zelfs een waterblock voor, dus ik dacht waarom ook niet :D Het aansluiten met PETG maakt het misschien wel wat uitdagender, we shall see.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/UszloMS2rQs0zoamzYTnZNeJ/full.jpg

Rechts is er in elk geval voldoende ruimte voor de pomp en 250 ml reservoir, die krijg ik deze week binnen.
Als iemand nog tips heeft of dingen die ik beter anders zou kunnen doen, ik houd me aanbevolen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
Is er een verschil wanneer je de retour in een LC systeem op gelijke hoogte zit als je uitvoer bij een reservoir met een grote inhoud tov de retour op de bovenzijde te zetten. Zie bv:
http://www.xs-pc.com/wate...n-170-reservoirpump-combo (verticaal gemonteerd)

Zoals ik het zie, is de grootte van je reservoir nutteloos daar het grootste gedeelte van je water niet circuleert door je systeem, laat je de retour vanaf boven terug komen dan wordt altijd al het water gecirculeerd en heb je zo een groter buffer/warmte opslag capaciteit.

Is het zo dat in de praktijk je simpelweg convectie stromen in je reservoir krijgt en er geen verschil zit tussen de aansluitmogelijkheden?

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:42:
Is er een verschil wanneer je de retour in een LC systeem op gelijke hoogte zit als je uitvoer bij een reservoir met een grote inhoud tov de retour op de bovenzijde te zetten. Zie bv:
http://www.xs-pc.com/wate...n-170-reservoirpump-combo (verticaal gemonteerd)

Zoals ik het zie, is de grootte van je reservoir nutteloos daar het grootste gedeelte van je water niet circuleert door je systeem, laat je de retour vanaf boven terug komen dan wordt altijd al het water gecirculeerd en heb je zo een groter buffer/warmte opslag capaciteit.

Is het zo dat in de praktijk je simpelweg convectie stromen in je reservoir krijgt en er geen verschil zit tussen de aansluitmogelijkheden?
Een reservoir doet sowieso niets. Het ziet er leuk uit en het maakt het vullen makkelijk. Hoe je de boel verder aansluit maakt compleet niets uit voor de temps. Of het nou wel of niet goed circuleerd boeit niets :)

Edit: Niet dat het dus nodig is, maar circuleren doet het sowieso wel. Met een beetje fatsoenlijke pomp komt het water met flink wat kracht het reservoir in. Daarom moet je bij het vullen ook opletten dat het water dat binnenkomt onder de waterlijn binnenkomt. Doe je dat niet spuit het water zo uit het reservoir de kast in. (Been there, done that :P)

[ Voor 14% gewijzigd door PilatuS op 20-02-2018 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
stargamer112 schreef op maandag 19 februari 2018 @ 18:54:
Kan iemand zijn ervaringen delen over de NZXT X62 waterkoeler? Ik wil er namelijk 1 aanschaffen voor mijn build, betreffende een i58600k die overgeclocked gaat worden, en een gtx 1080
Ik heb de kraken x62 en die koelt mijn i7 8700k prima met een overclock. Idle 25℃ onder load niet hoger dan 50/55℃

Ik heb alleen de x62 in push pull configuratie staan zodat ik met de fans op 900 rpm toch nog een stil systeem heb.
Je het alleen kwijt kunnen in je kast verder is het de mooiste AIO die je kunt kopen maar dat is persoonlijk.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stargamer112
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17-06-2020
Tjm De Groot schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 17:52:
[...]

Ik heb de kraken x62 en die koelt mijn i7 8700k prima met een overclock. Idle 25℃ onder load niet hoger dan 50/55℃

Ik heb alleen de x62 in push pull configuratie staan zodat ik met de fans op 900 rpm toch nog een stil systeem heb.
Je het alleen kwijt kunnen in je kast verder is het de mooiste AIO die je kunt kopen maar dat is persoonlijk.
bedankt voor je reactie, ik heb een cooler master storm trooper window kast.
Ik denk dat ik hem boven wel kwijt kan, anders voorin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razkin
@PilatuS Dat er geen verschil is in de uiteindelijke max temperaturen van de componenten is ook niet wat ik verwacht. Ik verwacht echter wel dat door de grotere hoeveelheid water je meer tijd hebt waardoor alles opwarmt en bij kortstondig hoge piek belastingen je minder snel je fans hoeft aan te sporen om de warmte te dissiperen, die warmte wordt in het water opgenomen.

Maar jij zegt dus in de praktijk geen effect en elk groot reservoir is nutteloos, tenzij je het mooi vindt? Dan ga ik ws van reservoir switchen, want ik heb een lomp onding(Photon 270) in m'n kast.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Razkin schreef op dinsdag 20 februari 2018 @ 18:01:
@PilatuS Dat er geen verschil is in de uiteindelijke max temperaturen van de componenten is ook niet wat ik verwacht. Ik verwacht echter wel dat door de grotere hoeveelheid water je meer tijd hebt waardoor alles opwarmt en bij kortstondig hoge piek belastingen je minder snel je fans hoeft aan te sporen om de warmte te dissiperen, die warmte wordt in het water opgenomen.

Maar jij zegt dus in de praktijk geen effect en elk groot reservoir is nutteloos, tenzij je het mooi vindt? Dan ga ik ws van reservoir switchen, want ik heb een lomp onding(Photon 270) in m'n kast.
Het zal bij 10 liter vast invloed gaan hebben, maar niet bij een halve liter. Verder zal het bij het booten van het systeem nog wel wat invloed hebben, maar zodra het water warm is niet meer. Zelfs wanneer de PC idle is gaat de watertemp heel rap omhoog wanneer de PC gaat draaien. Of je dan een reservoir hebt van 100ml of 500ml gaat geen verschil maken in de praktijk. Als je opzoek bent naar meer stilte is het gewoon zo veel mogelijk radiatoroppervlakte hebben. Mijn eigen PC kan idle vrijwel passief draaien met 2 stuks 4x120mm. Een ander punt wat je kan doen is de watertemp verder laten oplopen voordat je de fans laat draaien. Of de watertemp nou 25 graden of 35 graden is maakt voor de temps weinig uit. Tuurlijk zal de boel idle warmer draaien maar dit maakt niets uit. Mijn fans gaan pas draaien wanneer de watertemp op 33 graden komt. Dit zorgt er voor dat de boel stiller draait.

Qua reservoir is het dus inderdaad doen wat je mooi of handig vind, verder gaat het geen invloed hebben, niet qua formaat of hoe je het aansluit :)

[ Voor 11% gewijzigd door PilatuS op 20-02-2018 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HiMyNameIs
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 29-08 20:07
Hallo allemaal, ik heb sinds enige tijd alweer een H115i, maar ik begin me te irriteren aan de te luide fans die meegeleverd (Corsair SP140L) waren. Wat zijn goede alternatieven? :)

Na wat gegoogel dacht ik zelf aan pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm of pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm. Zijn dit goede fans voor om zo stil mogelijk te draaien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• skdevil
Razkin schreef op maandag 19 februari 2018 @ 19:26:
[...]

@skdevil

Bedankt voor je bericht!
Meer dan een 120MM erbij gaat niet lukken ben ik bang, tevens zal deze 120MM dan ook de warme lucht in de kast blazen ipv eruit (wat met airflow op zich niet een heel groot probleem moet zijn denk ik)

Ik heb alles in een custom case zitten dus ben behoorlijk beperkt qua rads.
PCDesk4
PCdesk

Edit: Ik heb een Phobya G-Changer 120 V.2 besteld om erbij te plaatsen, hopelijk gaat dit voldoende zijn.

[ Voor 12% gewijzigd door skdevil op 22-02-2018 19:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fenderB
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 10-08 09:37
HiMyNameIs schreef op woensdag 21 februari 2018 @ 22:42:
Hallo allemaal, ik heb sinds enige tijd alweer een H115i, maar ik begin me te irriteren aan de te luide fans die meegeleverd (Corsair SP140L) waren. Wat zijn goede alternatieven? :)

Na wat gegoogel dacht ik zelf aan pricewatch: Noctua NF-A14 PWM, 140mm of pricewatch: Noctua NF-A14 industrialPPC-3000 PWM, 140mm. Zijn dit goede fans voor om zo stil mogelijk te draaien?
Ola, ik denk dat je qua geluid beter af bent met de Corsair SP140L's die je er nu op hebt, deze Industrial Noctua's gaan tot 3000RPM met een luchtverplaatsing van 270m3 per uur, en die wil je er twee op je H115i schroeven, ik heb zelf geen ervaring met Noctua's maar zelfs op het minimale toerental van 800RPM verwacht ik toch wel dat deze behoorlijk aanwezig zullen zijn. De https://tweakers.net/pric...tua-nf-a14-pwm-140mm.html lijken me al een stuk beter, omdat deze niet tot 3000RPM gaan :)

Wat je op jouw radiator wilt zodat deze stil maar toch efficient zijn is een goede luchtstroming/luchtdruk op een relatief laag toerental, een fan met veel bladen lijkt me voor jouw situatie meer geschikt., waar ik goede recenties over lees zijn Noiseblockers, doordat deze een 'shroud' om de fan hebben krijg je minder turbulentie en daardoor een stillere werking en geen 'lekkende lucht' aan de zijkant van je fan: https://tweakers.net/pric...oop-b14-ps-pwm-140mm.html ze zijn er in 600RPM/900RPM/1200RPM/1400RPM, afhankelijk van je CPU/OC kun je even kijken wat het beste bij je build pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 16-09 17:45
Waarom wordt de tube telkens dikker bij het buigen? Arghhg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2q0q4cw.jpg

Edit: F*k Yea! Protip: bij EK PETG, 12/16mm -> GEEN zeepwater gebruiken en best een Primochill silicone gebruiken.

De bends zij nu perfect. Na 2 weken, 5 meter of trial and error.

[ Voor 141% gewijzigd door Spacewide op 13-03-2018 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Snel vraagje, al denk ik dat het ernstig is..

Ik heb alles in elkaar, begonnen met de leaktest. Paar keer gestart met atx bridger. Ging prima, zat lucht in pomp dus gekanteld.

Pomp vol, ik wil starten en mijn voeding gaat in kortsluiting, dikke vonk eruit. Zekeringen gesprongen.

Ik hoop dat mijn computer gespaard werd met die atx bridger..

En geen waterlek gevonden. Wat doe ik nu.. :<

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De ATX bridger niet in de verkeerde pinnen gedaan ? Verder hangt het natuurlijk af van wat je aangesloten had toen de voeding een vonk gaf. Ik heb zelf een el-cheapo voeding om te vullen en gebruik mijn main voeding daar niet voor.

Eerste wat je kan doen is denk ik testen met een andere voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
PilatuS schreef op woensdag 14 maart 2018 @ 22:47:
De ATX bridger niet in de verkeerde pinnen gedaan ? Verder hangt het natuurlijk af van wat je aangesloten had toen de voeding een vonk gaf. Ik heb zelf een el-cheapo voeding om te vullen en gebruik mijn main voeding daar niet voor.

Eerste wat je kan doen is denk ik testen met een andere voeding.
Zonde, had ik over na moeten denken. CPU snoer zat ook erin. Hoop echt dat de stroom niet die weg gekozen heeft

De atx bridger was een "pre-made" van ekwb. Die zitten goed na controle.

Zou het kunnen, dat 6 fans en een ekwb D5 revo teveel was op 1 molex lus van Corsair Ax860. Dan kom ik nog niet voorbij 1 Ampère.

Eens uitspitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hier ook een AX860. Een paar fans en een pomp is geen probleem voor een goede voeding als deze. Blijkbaar is er toch ergens sluiting ontstaan. Zou sowieso even alles langslopen, mischien kan je de oorzaak vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Alles in orde. Vreemd genoeg is de voeding enkel in kortsluiting gegaan.

Met een 350w bronze ging alles vlot.
Nu even wachten op omruiling via 4Launch.

-> heeft iemand een tip ivm een fan hub?

Met een n450 nzxt vooraf geïnstalleerde fan hub kon ik zelfs 3pin fans mee bedienen.

Weet je een losse hub die dat toelaat?

Grts!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mooi dat er verder niets kapot is :)

Heb je trouwens al eens naar een Aquaero gekeken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Die zijn zeker knap, maar ik heb gekozen voor een glazen front en side paneel.

Dus ik zoek toch zoiets als die basic uitvoering van Nzxt
Afbeeldingslocatie: https://sta3-nzxtcorporation.netdna-ssl.com/uploads/product_image/image/193/large_a8d5f15bbaadc26f.png

Werkte fantastisch!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

Je hebt ook "niet bay" uitvoeringen van de Aquaero he ;)

https://www.highflow.nl/a...fan-controller-53234.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Ja de Aquaero 6 LT is echt een veel betere oplossing, heb zelf de aquaero 6 PRO (zelfde versie maar met display), en het mooie er van is dat je je fans en pomp op de water temperatuur kan inregelen.

Heb bij mij water temperatuur regeling zo ingesteld.
  • Pomp snelheid van 25%@35c en lager en 100%@37c
  • Fan snelheid 0%@<35.5c, 25%@35.5c en 100%@37c
Met deze instellingen is mijn systeem alleen hoorbaar (load) als de omgevingstemperatuur behoorlijk boven de 30c komt, en als de fans dan eens een keer hoorbaar zijn, gaat dat zeer geleidelijk zonder hoorbare irritante fan geluids-pitch veranderingen.

Uiteraard is of je fans (snel) hoorbaar zijn afhankelijk van je Watt/rad-oppervlakte verhouding.

want de Aquaero 6 is gewoonweg de beste aansturing voor waterkoeling met goede betrouwbare software, en als hij binnen je budget valt eigenlijk een must.

PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp gaat ook in op de Aquaero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Heeft iemand wellicht tips hoe ik de grote hoeveelheid lucht uit mijn loop kan krijgen.
Dit is mijn eerste keer, heb wat filmpjes opgezocht maar kom er niet uit.

De plug die ik gebruikt heb op te vullen zit rechts van t res, heb het idee wanneer ik deze open zet dat er alleen maar meer lucht bij komt ipv eruit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ttkgbAOSIatzRAzqmrhp7S5N/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skdevil schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:14:
Heeft iemand wellicht tips hoe ik de grote hoeveelheid lucht uit mijn loop kan krijgen.
Dit is mijn eerste keer, heb wat filmpjes opgezocht maar kom er niet uit.

De plug die ik gebruikt heb op te vullen zit rechts van t res, heb het idee wanneer ik deze open zet dat er alleen maar meer lucht bij komt ipv eruit.

[afbeelding]
Je hebt het jezelf heel lastig gemaakt door het reservoir op deze manier te gebruiken. Normaal draai je de dop van het reservoir open aan de bovenkant en laat je de lucht er op die manier uit. Ik ben zelf altijd zo'n 10 minuten met de kast aan het bewegen tot dat 95% van alle lucht er uit is. Je zal een plek moeten maken waar de lucht er uit kan. Op deze manier is dat heel lastig omdat je nergens een grote waterspiegel hebt waar het netjes kan verdwijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:18:
[...]

Je hebt het jezelf heel lastig gemaakt door het reservoir op deze manier te gebruiken. Normaal draai je de dop van het reservoir open aan de bovenkant en laat je de lucht er op die manier uit. Ik ben zelf altijd zo'n 10 minuten met de kast aan het bewegen tot dat 95% van alle lucht er uit is. Je zal een plek moeten maken waar de lucht er uit kan. Op deze manier is dat heel lastig omdat je nergens een grote waterspiegel hebt waar het netjes kan verdwijnen.
Hier was ik ook al een beetje bang voor, met de kast bewegen zal sowieso lastig aan worden gezien het allemaal in een bureau verwerkt zit :)

- Is het verstandig om een ander reservoir aan te schaffen die staand gebruikt kan worden?

- Links achterin heb ik een 3 weg splitter zitten welke naar een stop gaat (voor aftappen) zou het werken om die slang omhoog te handen zodat de lucht er daar uit gaat?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skdevil schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:23:
[...]

Hier was ik ook al een beetje bang voor, met de kast bewegen zal sowieso lastig worden gezien het allemaal in een bureau verwerkt zit.

- Is het verstandig om een ander reservoir aan te schaffen die staand gebruikt kan worden?

- Links achterin heb ik een 3 weg splitter zitten welke naar een stop gaat (voor aftappen) zou het werken om die slang omhoog te handen zodat de lucht er daar uit gaat?
Bewegen alleen is sowieso niet genoeg. Je moet een waterspiegel hebben waar het weg kan. Puur alleen een slang in de lucht houden is ook niet genoeg omdat je dan een waterspiegel hebt van zeg 1 vierkante centimeter. Dan zou je aan de slang moeten gaan zuigen om de lucht er uit te krijgen. Opzich is dat wel een optie.

Wat je wel kan doen is een slang met daar een grote trechter of kleine reservoir aan maken. Dan maak je een grote waterspiegel waar de lucht beter uit kan verdwijnen. Ik ben alleen bang dat de dunne slang roet in het eten gooit op die manier.

Heb hier zelf een slang aan mijn reservoir zitten omdat ik het reservoir maximaal gevult wil hebben. Ga ik water in die slang gooien blijft er gewoon lucht in het reservoir zitten. Wil ik die lucht er uit krijgen moet ik aan de slang zuigen om de lucht omhoog te krijgen. Anders zit de slang gewoon vol terwijl er nog lucht in het reservoir zit. En dit is dan nog met een verticaal reservoir wat het makkelijker maakt dan jouw horzontale reservoir. Ik vraag mij dan ook af of een slang met een klein reservoir bij jou gaat werken.

Edit: Als ik zo naar de foto kijk heb ik nog wel een idee. Zorgt dat de radiator rechts los komt te zitten zodat het reservoir aan de rechterkant het hoogste punt word. Dan een slang vastmaken aan de plug aan de rechterkant op de foto bij het reservoir en dan daar vullen en de lucht er uit zuigen. Dus het reservoir omhoog houden terwijl je dat doet zodat je het hoogste punt in de setup hebt. Leg de radiator plat en het reservoir moet je dan zo'n 20cm of meer omhoog kunnen houden.

[ Voor 12% gewijzigd door PilatuS op 18-03-2018 20:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op zondag 18 maart 2018 @ 20:29:
[...]

Bewegen alleen is sowieso niet genoeg. Je moet een waterspiegel hebben waar het weg kan. Puur alleen een slang in de lucht houden is ook niet genoeg omdat je dan een waterspiegel hebt van zeg 1 vierkante centimeter. Dan zou je aan de slang moeten gaan zuigen om de lucht er uit te krijgen. Opzich is dat wel een optie.

Wat je wel kan doen is een slang met daar een grote trechter of kleine reservoir aan maken. Dan maak je een grote waterspiegel waar de lucht beter uit kan verdwijnen. Ik ben alleen bang dat de dunne slang roet in het eten gooit op die manier.

Heb hier zelf een slang aan mijn reservoir zitten omdat ik het reservoir maximaal gevult wil hebben. Ga ik water in die slang gooien blijft er gewoon lucht in het reservoir zitten. Wil ik die lucht er uit krijgen moet ik aan de slang zuigen om de lucht omhoog te krijgen. Anders zit de slang gewoon vol terwijl er nog lucht in het reservoir zit. En dit is dan nog met een verticaal reservoir wat het makkelijker maakt dan jouw horzontale reservoir. Ik vraag mij dan ook af of een slang met een klein reservoir bij jou gaat werken.

Edit: Als ik zo naar de foto kijk heb ik nog wel een idee. Zorgt dat de radiator rechts los komt te zitten zodat het reservoir aan de rechterkant het hoogste punt word. Dan een slang vastmaken aan de plug aan de rechterkant op de foto bij het reservoir en dan daar vullen en de lucht er uit zuigen. Dus het reservoir omhoog houden terwijl je dat doet zodat je het hoogste punt in de setup hebt. Leg de radiator plat en het reservoir moet je dan zo'n 20cm of meer omhoog kunnen houden.
Bedankt voor je reactie! Ik zie je edit net pas.
Heb als een malle aan die slang gezogen maar merkte geen verschil, had ook het idee dat de pomp gewoon weer nieuwe lucht mee naar binnen zoog maar dat kan aan mij liggen.
Iedere keer als een luchtbel de pomp bereikt dan komt er hoop liquid mijn zuigslang in.

Ik ga morgen het rechtse rad losmaken en plat leggen om vervolgens het res zo hoog mogelijk te krijgen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Ik zou proberen als je nog slang hebt, de aansluitingen aan de zelfde kant plaatsen, met de de toevoer aan de zijkant, en de zuig zo laag mogelijk.

En als dat niet werkt, is er deze als alternatief, maar is moeilijk te krijgen, maar deze zal vast ook prima werken, daar je lage aansluitingen hebt in een redelijk ruim reservoir met een U-flow.

Edit: Zit nu nog eens naar je foto te kijken, en je hebt aanvoer leiding boven en je afvoer beneden, dan blijft er veel lucht in je rad zitten, leg hem ff plat met de slangen naar boven, en dan is daar ook de lucht uit.

[ Voor 15% gewijzigd door player-x op 18-03-2018 21:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

player-x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 15:25:

als hij binnen je budget valt eigenlijk een must.
Als je de 100,- wegzet tegen de totale kosten van een WC-setup is zo'n ding eigenlijk verplicht :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skdevil schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:16:
[...]

Bedankt voor je reactie! Ik zie je edit net pas.
Heb als een malle aan die slang gezogen maar merkte geen verschil, had ook het idee dat de pomp gewoon weer nieuwe lucht mee naar binnen zoog maar dat kan aan mij liggen.
Iedere keer als een luchtbel de pomp bereikt dan komt er hoop liquid mijn zuigslang in.

Ik ga morgen het rechtse rad losmaken en plat leggen om vervolgens het res zo hoog mogelijk te krijgen.
Aan de slang zuigen gaat ook alleen werken als ie in het reservoir zit. Ergens anders zuigen in de setup heeft geen zin, je moet echt direct bij de lucht kunnen wil zuigen zin hebben. Zo krijg ik het laatste beetje lucht uit mijn reservoir. De slang zit direct op het hoogste punt in het reservoir. Ik vul de de slang halfvol met vloeistof en zuig dan de lucht omhoog waarbij de vloeistof omlaag gaat. Puur vloeistof er in doen werk helaas niet omdat de slang niet breed genoeg is. De vloeistof blijft dan op de lucht hangen.

Als je de slang inderdaad direct op het reservoir aansluit terwijl het reservoir het hoogste punt is. Dan denk ik dat het wel zo kunnen werken met vullen en zuigen.

Los van dat verliest iedere setup sowieso water door zegmaar te zweten. Er zal dan ook telkens wat nieuwe lucht in je setup komen. Een reservoir horizontaal hebben blijft een lastige situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Accident schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:20:
Als je de 100,- wegzet tegen de totale kosten van een WC-setup is zo'n ding eigenlijk verplicht :)
Nee hoor, je kan met een PWM pomp en en fans ook prima met FanSpeed de fans en pomp regelen, of zelfs met de fan controller software die met je mobo komt.

Het is maar wat je doel is en hoe uitgebreid je WC setup is, en je kan hem altijd ook later toevoegen.
En voor €100,- moet ik toch bijna een hele dag werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het grootste voordeel van een Aquaero is een fancurve op basis van watertemp. Kan je op een andere manier een fancurve maken met een sensor in het water werkt dat ook prima. Een fancurve op basis van CPU of GPU temp is gewoon ruk omdat die temps binnen 1 seconde 20 graden omhoog kunnen schieten terwijl de watertemp nog geen 2 graden omhoog gaat. De enige reden dat ik een Aquaero heb is voor die fancurve op basis van de watertemp, ik zou niet meer anders willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

PilatuS schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:33:
Het grootste voordeel van een Aquaero is een fancurve op basis van watertemp. Kan je op een andere manier een fancurve maken met een sensor in het water werkt dat ook prima. Een fancurve op basis van CPU of GPU temp is gewoon ruk omdat die temps binnen 1 seconden 20 graden omhoog kunnen schieten terwijl de watertemp nog geen 2 graden omhoog gaat. De enige reden dat ik een Aquaero heb is voor die fancurve op basis van de watertemp, ik zou niet meer anders willen.
Dit dus, dank voor het typen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
player-x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:17:
Ik zou proberen als je nog slang hebt, de aansluitingen aan de zelfde kant plaatsen, met de de toevoer aan de zijkant, en de zuig zo laag mogelijk.

En als dat niet werkt, is er deze als alternatief, maar is moeilijk te krijgen, maar deze zal vast ook prima werken, daar je lage aansluitingen hebt in een redelijk ruim reservoir met een U-flow.

Edit: Zit nu nog eens naar je foto te kijken, en je hebt aanvoer leiding boven en je afvoer beneden, dan blijft er veel lucht in je rad zitten, leg hem ff plat met de slangen naar boven, en dan is daar ook de lucht uit.
Ik denk dat dit best een goed plan is, wanneer ik beide slangen aan de rechterkant doe kan ik hem ook tijdelijk rechtop zetten om bij te vullen/ontluchten.
Moet alleen even kijken of er nog een aansluiting zit daar.

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op zondag 18 maart 2018 @ 21:33:
De enige reden dat ik een Aquaero heb is voor die fancurve op basis van de watertemp, ik zou niet meer anders willen.
Ik ook niet, is ook de reden dat ik een Aquaero 6 Pro heb, komend van een 5 LT, maar voor vele is €100,- nog steeds redelijk veel geld voor eerste loop.

En met software oplossingen als FanSpeed (als je de tijd er in steekt om het te leren) kan je behoorlijk ver komen om een stil systeem te maken dat niet te agressief de fans op spint.

Want 250~400 euro of in een keer 350~500 voor een begin set is behoorlijk verschil voor iemand die net begint, en zo als ik zij een Aquaero kan altijd later alsnog er bij worden gekocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
player-x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:11:
[...]

Ik ook niet, is ook de reden dat ik een Aquaero 6 Pro heb komend van een 5 LT, maar voor vele is €100,- nog steeds redelijk veel geld voor eerste loop.

En met software oplossingen als FanSpeed (als je de tijd er in steekt om het te leren) kan je behoorlijk ver komen om een stil systeem te maken dat niet te agressief de fans op spint.

Want 250~400 euro of in een keer 350~500 voor een begin set is behoorlijk verschil voor iemand die net begint, en zo als ik zij een Aquaero kan altijd later alsnog er bij worden gekocht.
Tuurllijk is 100 euro een hoop geld. Maar ik vind wel dat het op een complete setup inderdaad wel mee valt. Los van dat is het een apparaat dat je de komende jaren kan blijven gebruiken en gewoon enorm prettig werkt bij een custom loop.

Ik heb de Aquaero zelf niet eens zo heel lang, maar ben er enorm blij mee. Ik heb eerst geprobeerd om het met de moederbord software goed aan de praat te krijgen, maar dat lukte mij niet. Aangezien ik een vrij dure setup draai toch maar de aankoop gedaan en wil nu nooit meer zonder. Vroeger was ik handmatig aan het prutsen met een fancontroller en hoe het nu werkt ook basis van watertemp waarbij de fans op 2 rad's afzonderlijk gaan draaien is het wel echt geweldig.

Mogelijk kan het met wat tweaken ook op een andere manier, dat weet ik niet. Ik vind het nu alleen gewoon geweldig werken en wil niet meer zonder :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Nadat ik deze review had gelezen, meteen een gekocht, en kan al ruim 5j niet meer zonder. :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!
player-x schreef op zondag 18 maart 2018 @ 23:25:
Nadat ik deze review had gelezen, meteen een gekocht, en kan al ruim 5j niet meer zonder. :+
Ik ben er bij gekomen door die gast van Singularity Computers die de Aquaero voor iedere build gebruikt. 1x de fancurve voor beide rad's instellen en verder gaat alles compleet automatisch :) Met een minimale watertemp van 33 graden is mijn setup nog nooit zo stil geweest zonder er ooit naar te moeten kijken, 1x instellen en klaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
@player-x @PilatuS

Nogmaals bedankt voor jullie reacties.
Ik heb het nodige veranderd en ook veel met de rads bewogen (blijft na half uur nog steeds lucht uit komen)

Res staat nu rechtop en zit echt helemaal bolvol met kleine belletjes (die overigs ook niet lijken te bewegen)
Nu vind ik dat de pomp op behoorlijk veel lawaai maakt, ik denk dat ik hem per ongeluk een paar seconden droog heb laten draaien (opname: https://vocaroo.com/i/s0qsmo5ch3z0 - heel dicht erbij dus lijkt een beetje overdreven hard)

Ik overweeg om het res/pomp gedeelte te vervangen voor een combi en deze rechtop te zetten (wellicht met een verhoging)
Hebben jullie wellicht tips? Wil het liefst niet al te veel geld meer uitgeven gezien ik er al een hoop in heb zitten ondertussen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/eNC2DRjOCl8tng1tpkBBW0Gp/medium.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het reservoir zo een paar dagen laat staan zou de lucht er vanzelf uit moeten gaan. In het begin heb je sowieso veel kleine luchtbellen, maar die verdwijnen vanzelf. Als je zorgt dat de lucht er uit kan en je blijft bijvullen moet het op deze manier voor elkaar te krijgen zijn. Je kan het reservoir dan later weer neerleggen. Ik denk wel dat je altijd wat lucht zou houden met een reservoir dat ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op maandag 19 maart 2018 @ 21:34:
Als je het reservoir zo een paar dagen laat staan zou de lucht er vanzelf uit moeten gaan. In het begin heb je sowieso veel kleine luchtbellen, maar die verdwijnen vanzelf. Als je zorgt dat de lucht er uit kan en je blijft bijvullen moet het op deze manier voor elkaar te krijgen zijn. Je kan het reservoir dan later weer neerleggen. Ik denk wel dat je altijd wat lucht zou houden met een reservoir dat ligt.
Daar ben ik ook bang voor, ik heb dit blijkbaar niet heel goed doordacht.
Ik denk dat ik ook kijkende naar de toekomst (met vloeistof vervangen) een iets simpelere setup wil aanhouden.

Heb jij toevallig ervaring met liquid.cool als merk zijnde?
Ik zit te kijken naar deze twee opties:

https://www.highflow.nl/w...tube-reservoir-100mm.html
https://www.highflow.nl/w...60-mx-pwm-incl.-pump.html

De eerste optie is een stuk hoger en zal met afvoer van lucht beter uitkomen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen ervaring met Liquid Cool, maar het lijkt mij wel prima spul. Je hoeft trouwens geen nieuwe pomp te kopen. Je kan ook een pomptop met reservoir voor je huidge pomp kopen, dat scheelt weer wat geld.

Qua ontluchten maakt het weinig uit, dat moet met beide prima gaan.

Had vroeger dit reservoir en zelfs dat ging prima :P

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/EzfQdh6i1gLQBrt37NkfT2Jz/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:04:
Geen ervaring met Liquid Cool, maar het lijkt mij wel prima spul. Je hoeft trouwens geen nieuwe pomp te kopen. Je kan ook een pomptop met reservoir voor je huidge pomp kopen, dat scheelt weer wat geld.

Qua ontluchten maakt het weinig uit, dat moet met beide prima gaan.

Had vroeger dit reservoir en zelfs dat ging prima :P

[afbeelding]
Haha dat poppetje ook! :)

Ik weet niet of je de opname beluisterd had? De pomp klinkt in mijn oren niet bepaald fris. Dacht dat het wellicht een slimme optie was om beide maar te vervangen.
Echter is die liquid.cool pomp geen PWM pomp zie ik nu, nog even verder zoeken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of er iets mis is met de pomp durf ik zo niet te zeggen aan de hand van het geluid. Heb je het ding al eens een tik gegeven met de achterkant van een schroevendraaier ?

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 19-03-2018 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:28:
Of er iets mis is met de pomp durf ik zo niet te zeggen aan de hand van het geluid. Heb je het ding al eens een tik gegeven met de achterkant van een schroevendraaier ?
Heb ik zojuist geprobeerd echter veranderd er niets zo veel.
Highflow heeft net aangegeven dat ze de liquid.cool pomp veel verkopen en goede ervaringen mee hebben.
Nu heeft mijn Asrock Z370 Extreme 4 een waterpomp aansluiting, kan ik veilig een Molex naar 3pin gebruiken en deze op moederbord aansluiten om toch nog enige vorm van voltage control/pump speed te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
Dus een aquaero 6 usb controller is de oplossing als je geen drivebays hebt, toch?
https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3481
Is de Aquabus dan de input voor de 4pin pomp? Zal de handleiding eens uitspitten ;)

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/264hxqu.jpg
Amd rx vega block, ik ga de inlet als outlet gebruiken, zal wel nihil verschil geven neem ik aan.
skdevil schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:28:
[...]

Heb ik zojuist geprobeerd echter veranderd er niets zo veel.
Highflow heeft net aangegeven dat ze de liquid.cool pomp veel verkopen en goede ervaringen mee hebben.
Nu heeft mijn Asrock Z370 Extreme 4 een waterpomp aansluiting, kan ik veilig een Molex naar 3pin gebruiken en deze op moederbord aansluiten om toch nog enige vorm van voltage control/pump speed te krijgen?
Heeft die combo enkel een molex connector?
Ik dacht dat er steeds een 3 of 4 fanpin snoertje bij aanzat. Als het niet zo is denk ik dat je enkel een tussensnoertje kan plaatsen dat een 5v, 7v of 12v limiet creëert.
Afbeeldingslocatie: https://i1.adis.ws/i/maplin/A98BC_1?w=365&h=365&qlt=80&img404=A98BC_set&v=1&locale=en-gb
Dit?

Verbeter me gerust

[ Voor 52% gewijzigd door Spacewide op 20-03-2018 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
Spacewide schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 11:36:
Dus een aquaero 6 usb controller is de oplossing als je geen drivebays hebt, toch?
https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3481
Is de Aquabus dan de input voor de 4pin pomp? Zal de handleiding eens uitspitten ;)
Alle 3 versies van de Aquaero werken pressies het zelfde en zijn 100% standalone, de enige verschillen zijn hoe ze worden bediend/geprogrammeerd.
  • Aquaero LT - programmeren en uitlezen via USB.
  • Aquaero Pro - programmeren en uitlezen via USB + Display en 3 knops bediening.
  • Aquaero XT - programmeren en uitlezen via USB + Display en 3 knops bediening + uitgebreide AB.
De LT heeft alles wat je nodig hebt en kan zelf los gekoppeld worden nadat hij geprogrammeerd is als je CPU resources wil besparen. :+
De Pro is het zelfde als de LT, alleen met een display voor als je het cool vind en spartaanse bediening.
De XT is een stuk makkelijker standalone te bedienen met de AB, maar is imho min of meer een overbodig product (tenzij je Linux of zo draait), daar via de USB verbinding samen met de software, de Aquaero het gemakkelijkste is te bedienen en programmeren.
Is de Aquabus dan de input voor de 4pin pomp?
Je kan voor een Aquacomputer Aquabus pomp gaan, werkt zeer goed maar is complex om aan te sluiten en programmeren, maar is eigenlijk alleen nodig als je al je fan headers op de Aquaero nodig hebt, maar zou gewoon voor een Alphacool D5 of DDC PWM versie gaan, dan sluit je power van de pomp aan op een ouderwetse MOLEX, en de PWM sturing op een van de fan headers op de Aquaero, en je stelt via de software de pomp snelheid curve in.

De D5 pompen zelf zijn allemaal het zelfde, alleen de aansturing is verschillend standaard/PWM/Aquabus PWM
Van DDC pompen zijn wel verschillende versies, met verschillende flow ratings, en PWM en non-PWM versies.
Maar alle pompen zelf worden door Laing gemaakt in Duitsland gemaakt.

Als je het nog niet hebt gedaan zou het volgende artikel eens goed lezen, wordt met voorbeelden uitgelegd hoe je PWM pompen en fans gebruikt en aansluit.
PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Persoonlijk vind ik een pomp aansturen niet iets wat nodig is. Voor mij is 1 lage instelling met een flowmeter genoeg. Geen behoefte om de pomp te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
PilatuS schreef op dinsdag 20 maart 2018 @ 20:18:
Persoonlijk vind ik een pomp aansturen niet iets wat nodig is. Voor mij is 1 lage instelling met een flowmeter genoeg. Geen behoefte om de pomp te regelen.
Flowrate heeft best wel veel invloed op je koeling vooral als je flow turbulent wordt.

Doe maar eens een test, zet je D5 met Prime95 + Furmark aan op stand 1 en 5, en kijk maar eens wat het verschil in temp is.

Bij gelamineerde flow blijft het warme water aan de want plakken, als de flow hoog genoeg wordt krijg je turbulentie, dit heeft zowel invloed op de warmte opname als afgifte in je blok en rad.

Daarnaast maakt een D5 op volle snelheid minder lawaai dan een fan op volle snelheid.

Afbeeldingslocatie: https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSbWtoS9DjAXaORqolpnRouyjNGBW_GX6qwwFYiaOBb5KyUe343

Gebruik om die reden dan ook een dual D5 om meer druk op te bouwen en daar door ook een hogere flow te hebben.

Had het vroeger ook wel nodig voor Quad-SLI (nu SLI) + CPU + VRMs + chipset + mem (voor show) + 4x 140 + 2x 140 + 2x 180.

En voor de €5 extra tegenwoordig voor PWM hoef je het ook niet te laten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De snelheid van mijn pompen aanpassen om te testen kan ik zo even niet doen. Ze zitten op molexen en 1 stelschroef is afgebroken. Die ene is nog wel in te stellen, maar alleen met een kleine schroevendraaier.

Ik heb verder geen idee wat het qua temps uit zou maken. Hebben we het dan over een paar graden denk ik ?

Wat betreft geluid heb ik beide pompen op stand anderhalf van de 5 draaien, dus op zo'n 30%. Pas op die stand zijn ze op 1 meter afstand onhoorbaar. Op volle snelheid vind ik ze eigenlijk best een hoop herrie maken.

Nou is mijn build ook gemaakt om zo stil mogelijk te zijn en boeien de temps mij niet. De temps zijn wel meer dan prima, maar of de CPU nou 60 graden of 65 is maakt voor mij niet uit. Vandaar ook geen behoefte om de pomp in te stellen aangezien stilte het doel is en niet de temps.

De voornaamste reden dat ik er 2 heb is dan ook om ze zo laag mogelijk te kunnen draaien. Toen ik nog SLI draaide met 2 stuks XSPC RX480 rad's zat ik op zo'n 80 liter per uur. Nu ik geen SLI meer heb is dat 95 liter per uur geworden. Verder pakt het CPU blok ook gelijk de VRM's mee met een monoblock.

Voor die 5 euro hoef je het zeker niet te laten natuurlijk, alleen voor mij persoonlijk vind ik flink lage stand dus wel zo fijn voor het geluid en de temps zijn meer dan prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op maandag 19 maart 2018 @ 22:28:
Ik heb zojuist alles in elkaar gezet, moet zeggen dat deze pomp behoorlijk luidruchtig is.
Wat mij echter opviel is dat het reservoir geen buisje van boven naar beneden heeft, ontluchten is bijhoorlijk lastig. Wanneer je het res niet compleet vult dan valt de vloeistof als het waren naar beneden en neemt juist lucht mee.

Bestaat hier een oplossing voor? Heb al gezocht naar een fitting met wellicht een stuk hardtube eraan vast maar kan niets vinden.

De pomp snelheid beheren via moederbord werkt niet, blijft constant op 100% draaien.
Denk toch dat ik even kijk naar een fan iets van een controller waarmee het misschien wel kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je de boel nu draaien met het reservoir staand zoals op de laatste foto, of is de situatie nu anders ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:35:
Heb je de boel nu draaien met het reservoir staand zoals op de laatste foto, of is de situatie nu anders ?
Het is nu inderdaad anders, ik ben voor de liquid.cool pomp/res combo gegaan.
Slechte verlichting hier, foto is wat onduidelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Hw7DKdQlbqy4l48Ls5QVVjFN/medium.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door skdevil op 22-03-2018 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je zou kunnen proberen om aan de bovenkant van het reservoir even een koppeling met een klein stukje slang en een trechter te plaatsen. Dan kan je het reservoir maximaal vullen en kan de lucht er ook beter uit.

Edit: Waarom je de pomp niet kan regelen, geen idee. Voor ontluchten helpt het wel als je de pomp zo laag mogelijk zet, meer flow maakt het lastig te ontluchten.

Edit2: Kan je die intake slang op het reservoir trouwens niet aan de onderkant op de pomptop plaatsen ? Dan kan je de dop er af draaien en kan de lucht omhoog weg. Mijn intake en outtake zitten 4cm vanaf elkaar op het reservoir maar ontluchten is hier geen enkel probleem. Je maakt het jezelf moeilijk door het water vanaf de bovenkant in het reservoir te laten komen.

[ Voor 61% gewijzigd door PilatuS op 22-03-2018 20:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
PilatuS schreef op donderdag 22 maart 2018 @ 20:41:
Je zou kunnen proberen om aan de bovenkant van het reservoir even een koppeling met een klein stukje slang en een trechter te plaatsen. Dan kan je het reservoir maximaal vullen en kan de lucht er ook beter uit.

Edit: Waarom je de pomp niet kan regelen, geen idee. Voor ontluchten helpt het wel als je de pomp zo laag mogelijk zet, meer flow maakt het lastig te ontluchten.

Edit2: Kan je die intake slang op het reservoir trouwens niet aan de onderkant op de pomptop plaatsen ? Dan kan je de dop er af draaien en kan de lucht omhoog weg. Mijn intake en outtake zitten 4cm vanaf elkaar op het reservoir maar ontluchten is hier geen enkel probleem. Je maakt het jezelf moeilijk door het water vanaf de bovenkant in het reservoir te laten komen.
Bedankt! Ga ik doen.
Even terugkomend op de pomp zachter te laten draaien (geluid word je echt dol van)
Zou dit kunnen werken?

pricewatch: Zalman Fan Mate 2
Lijkt erop dat deze controller niets meer dan voltage control (5-12V) doet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Zo'n Fan Mate zou moeten werken. Wel even kijken naar het vermogen van de pomp en wat dat ding aankan. Een pomp trekt meer vermogen dan een fan en ik heb geen idee wat ie max aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:50

Deem

Ontcijfer mij!

Jeetje, verkopen ze die Fan Mates nog? Dat kwam nog uit de tijd dat Zalman een toonaangevend merk was.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• player-x
Ze verkopen ook nog steeds hamer en spijkers, het is een simpele en goedkope oplossing.

Heb trouwens net deze geïnstalleerd, ter vervanging van de 2x 6xPWM splitters die ik eerst gebruikte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/hOBnxxhJM3JEJ2j1hUJWwfeQ/full.jpg

Koste 4 euro inclusief verzenden, hoe kunnen ze het er voor maken. 8)7

Als je trouwens zo een PWM splitter gebruikt kan je het beste alle fans aansluiten, en dan snelheid op 0% zetten, dan langzaam de snelheid opvoeren, de laatste die start op de aansluiting zetten die het RPM signaal door geeft, in dit geval de oranje stekker, dan weet je zeker dat alle fans gaan draaien, ook op lage snelheid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spacewide
Heb die controller zoals hierboven besteld aan een goeie 2euro. Zal wel even duren eer die er is, maar proberen waard.

Voorlopig is dit m'n resultaat, vandaag wat PETG opnieuw gebogen, want ik was niet tevreden met wat kleine details.

To do:
- m'n gesleevde kabels plaatsen, maar ik wacht nog op de RMA van m'n voeding.
- PSU cover wrappen, heb decals klaar liggen
- andere exhaustfan, het witte licht steekt m'n ogen uit

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/33w9vgo.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
Spacewide schreef op zaterdag 31 maart 2018 @ 20:38:
Heb die controller zoals hierboven besteld aan een goeie 2euro. Zal wel even duren eer die er is, maar proberen waard.

Voorlopig is dit m'n resultaat, vandaag wat PETG opnieuw gebogen, want ik was niet tevreden met wat kleine details.

To do:
- m'n gesleevde kabels plaatsen, maar ik wacht nog op de RMA van m'n voeding.
- PSU cover wrappen, heb decals klaar liggen
- andere exhaustfan, het witte licht steekt m'n ogen uit

[afbeelding]
watvoor fan word het? (witte fan zou mooi blauw oplichte?:))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spacewide
@maks11223344 Ik dacht beetje aan hetzelfde. Die witte fans lichten mooi op als je wat UV (kleur) aanzet.

Mijn fans vooraan tegen 360rad zijn
pricewatch: Phanteks PH-F120SP Zwart/Wit, 120mm
--> contact gehad met Phanteks, zij zeggen dat dit geen goede keuze is.. blijkbaar moet je de MP nemen. SP bevelen ze aan bij AIO systemen.

Fans bovenaan als uitgang zijn (zijn echt goed!)
pricewatch: Scythe Slip Stream Slim 1600rpm, 120mm

Als uitgang achteraan dacht ik om simpelweg een Arctic F12 PWM te pakken en zelf sleeven.

Edit: achteraan is een PH-F120MX geworden.
Build is compleet nu, want de voeding is toegekomen :)

[ Voor 16% gewijzigd door Spacewide op 08-04-2018 07:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17-09 13:58

Blaat

Moderator Harde Waren / BBG'er

Hardware Fanaat

Ik ga binnenkort ook weer aan de slag met waterkoeling. Ik heb de blokken en pump-res combo iig al besteld bij EKWB:
EK-FC Radeon Vega Strix RGB - Nickel 3830046995667 1 € 152.47
EK-FB ASUS C6H RGB Monoblock - Nickel 3831109821749 1 € 118.97
EK-XRES 140 Revo D5 RGB PWM (incl. sl. pump) 3830046992987 1 € 154.67
EK-FC Radeon Vega Strix Backplate - Nickel 3830046995681 1 € 41.62
Als de blokken binnen zijn ga ik even aan de slag met de loop ontwerpen. Ik heb een witte In Win 303 behuizing en ik wilde alles gaan doen met 1 360mm push-pull config bovenin. Onderop heb ik dankzij mijn E-ATX bord namelijk geen ruimte voor een rad.

Het idee is om met witte pastelvloeistof (e.g. melk-uiterlijk :P ) te gaan werken en alles RGB te verlichten via mijn mobo met Aura software. Daarom ook de RGB blokken en RGB reservoir.

Nu nog kiezen wat voor buizen en wat voor fittingen ik ga nemen. Ik twijfel tussen nickel of witte fittingen. PETG tubing wordt het sowieso, glas is nog wat te hoog gegrepen voor mij, alleen welke diameter...

Ik zit ook te kijken of het mogelijk is mijn GPU verticaal te mounten. Dat wordt wat customizen in een In Win 303 als ik het goed heb begrepen.

[ Voor 6% gewijzigd door Blaat op 10-04-2018 08:49 ]

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 15-09 16:36
Ik zoek een AIO waterkoel oplossing voor een Videokaart (GTX 1050 ti). Bestaat dat wel? Ik vindt er niet zovele over. Ik hoopte op een oplossing net als die voor CPU's beschikbaar is. Het best wat ik kan vinden is een hybride oplossing, maar ik wil juist geen fan meer op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Tadango schreef op woensdag 11 april 2018 @ 14:43:
Ik zoek een AIO waterkoel oplossing voor een Videokaart (GTX 1050 ti). Bestaat dat wel? Ik vindt er niet zovele over. Ik hoopte op een oplossing net als die voor CPU's beschikbaar is. Het best wat ik kan vinden is een hybride oplossing, maar ik wil juist geen fan meer op de kaart.
AIO waterkoel oplossingen voor videokaarten zijn een zeldzaamheid, om meerdere redenen:
  • De plaats van videokaarten tov de ventilatoren in een kast kan sterk wisselen, dit in tegenstelling tot een CPU. Dit heeft gevolgen voor de slangen die al snel te lang of te kort zullen zijn.
  • Het waterkoelen van een videokaart wordt vaak gezien als een "enthusiast" oplossing, dus af fabriek zijn het vooral de dure modellen die uberhaupt met een waterblok verkrijgbaar zijn.
  • De prijs van een AIO set is al snel >€100. Als deze beschikbaar zijn is het wederom eerder voor een GTX 1080 dan voor een GTX 1050, anders betaal je een significant deel van de aanschafprijs nog eens extra voor de koeling.
Als je een GTX 1050 wilt waterkoelen zou ik eerst eens kijken of er uberhaupt waterblokken voor beschikbaar zijn. Mocht dat zo zijn dan kun je een custom waterkoelsetje overwegen.

Is er trouwens een specifieke reden waarom je geen fan op je videokaart wilt? Hoe doe je dat nu met het koelen van bijv je CPU?

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Laatst online: 15-09 16:36
MadMarky schreef op woensdag 11 april 2018 @ 15:01:
[...]

AIO waterkoel oplossingen voor videokaarten zijn een zeldzaamheid, om meerdere redenen:
  • De plaats van videokaarten tov de ventilatoren in een kast kan sterk wisselen, dit in tegenstelling tot een CPU. Dit heeft gevolgen voor de slangen die al snel te lang of te kort zullen zijn.
  • Het waterkoelen van een videokaart wordt vaak gezien als een "enthusiast" oplossing, dus af fabriek zijn het vooral de dure modellen die uberhaupt met een waterblok verkrijgbaar zijn.
  • De prijs van een AIO set is al snel >€100. Als deze beschikbaar zijn is het wederom eerder voor een GTX 1080 dan voor een GTX 1050, anders betaal je een significant deel van de aanschafprijs nog eens extra voor de koeling.
Als je een GTX 1050 wilt waterkoelen zou ik eerst eens kijken of er uberhaupt waterblokken voor beschikbaar zijn. Mocht dat zo zijn dan kun je een custom waterkoelsetje overwegen.

Is er trouwens een specifieke reden waarom je geen fan op je videokaart wilt? Hoe doe je dat nu met het koelen van bijv je CPU?
Op de CPU zit nu een Arctic 240 blok.

De hoofdreden is om de kast stil te maken. Zo'n GPU fannetje begint na een tijd toch lawaai te maken is mijn ervaring. Ik ga de 1050 gebruiken voor video encoding dus soms zal die een tjid best zwaar gebruikt worden. Ook haal je met zo'n AIO water oplossing de warmte weg bij de bron en blaas je het direct de kast uit. Daarnaast vindt ik het ook mooi staan.

Het is ook maar een idee. Een passief koelblok is er wel maar dan blijft de warmte meer in de PC hangen. Een koeler ernaast kan niet omdat daar het raam zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

AvAars schreef op maandag 15 januari 2018 @ 14:26:
• Thermaltake Core x5 met aan beide zijden tempered glass
Heb je toevallig nog andere (non-server) cases aangetroffen waarin een E-ATX board plat ligt?
Moeilijk daarop te zoeken, gezien de zoektermen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
jubeth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:44:
[...]

Heb je toevallig nog andere (non-server) cases aangetroffen waarin een E-ATX board plat ligt?
Niet echt, maar dat was ook niet waar ik toendertijd naar zocht; was vooral op zoek naar een ruime case met raam aan de rechterzijde (pc staat hier links van mij). De andere cases uit de core X-lijn van Thermaltake zijn de enige die ik verder ken. Mogelijke zoekterm zou ook "Cube case" kunnen zijn maar er zijn er daar ook veel van waarbij het mobo wel hangt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
jubeth schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 09:44:
[...]

Caselabs Mercury S8?
offtopic:
Ik zou zelf naar een HTPC of 'desk stand' stijl kast kijken, deze cube kasten worden écht groot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AvAars
ANdrode schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:49:
[...]

Caselabs Mercury S8?
offtopic:
Ik zou zelf naar een HTPC of 'desk stand' stijl kast kijken, deze cube kasten worden écht groot
Ik vond zo groot wel bijzonder prettig om m'n loop in te bouwen O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jubeth
  • Laatst online: 10-09 13:11

jubeth

%^)

ANdrode schreef op dinsdag 17 april 2018 @ 14:49:
[...]
Caselabs Mercury S8?
offtopic:
Ja, die was ik ook al tegengekomen, maar dan voldoet de Core X9 beter, omdat die drie 5.25" slots heeft, bovendien; Waar koop je die Caselabs kasten?
Die 5.25" slots heb ik er liever wel in zitten, precies het aantal dat ik zoek..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

Blaat schreef op dinsdag 10 april 2018 @ 08:44:
Ik ga binnenkort ook weer aan de slag met waterkoeling. Ik heb de blokken en pump-res combo iig al besteld bij EKWB:

[...]

Als de blokken binnen zijn ga ik even aan de slag met de loop ontwerpen. Ik heb een witte In Win 303 behuizing en ik wilde alles gaan doen met 1 360mm push-pull config bovenin. Onderop heb ik dankzij mijn E-ATX bord namelijk geen ruimte voor een rad.

Het idee is om met witte pastelvloeistof (e.g. melk-uiterlijk :P ) te gaan werken en alles RGB te verlichten via mijn mobo met Aura software. Daarom ook de RGB blokken en RGB reservoir.

Nu nog kiezen wat voor buizen en wat voor fittingen ik ga nemen. Ik twijfel tussen nickel of witte fittingen. PETG tubing wordt het sowieso, glas is nog wat te hoog gegrepen voor mij, alleen welke diameter...

Ik zit ook te kijken of het mogelijk is mijn GPU verticaal te mounten. Dat wordt wat customizen in een In Win 303 als ik het goed heb begrepen.
Update hierop. Uiteindelijk niet door gegaan in de in win 303 en ben voor een thermaltake core p90 gegaan. De loop zit in elkaar en moet alleen nog de laatste details afwerken. Alvast een voorproefje:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/StDKZzMTaVNtGTn21Qklmm4H/full.jpg

Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Blaat schreef op dinsdag 22 mei 2018 @ 04:57:
[...]

Update hierop. Uiteindelijk niet door gegaan in de in win 303 en ben voor een thermaltake core p90 gegaan. De loop zit in elkaar en moet alleen nog de laatste details afwerken. Alvast een voorproefje:

[afbeelding]
Ziet er strak uit!

Wat is eigenlijk jullie gemiddelde water temperatuur onder belasting? Heb wel wat gevonden op het internet maar veel duidelijkheid is er niet echt wat nu de 'veilige' marges zijn.

Zelf heb ik een temp sensor in het reservoir geplaatst welke tussen een 240 en 120 rad zit en deze komt tijdens games tot 44 graden (met huidige weer) CPU 6500K geen overclock komt niet boven de 62 graden en de GPU (1080TI) niet boven de 59 graden

[ Voor 33% gewijzigd door skdevil op 28-05-2018 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

skdevil schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:31:
[...]

Ziet er strak uit!

Wat is eigenlijk jullie gemiddelde water temperatuur onder belasting? Heb wel wat gevonden op het internet maar veel duidelijkheid is er niet echt wat nu de 'veilige' marges zijn.

Zelf heb ik een temp sensor in het reservoir geplaatst welke tussen een 240 en 120 rad zit en deze komt tijdens games tot 44 graden (met huidige weer) CPU 6500K geen overclock komt niet boven de 62 graden en de GPU (1080TI) niet boven de 59 graden
Ik krijg mijn koelwater niet boven de 35 graden, zelfs niet met dit weer. Ik heb mijn fans zo ingesteld dat ze 20% draaien bij een koelwater temp van 20 graden en max 80% draaien bij een koelwater temp van 45 graden. In de praktijk kom ik daar echter nooit aan.

Nou heb ik ook veel meer koelvermogen dan jij met 1 enkele 480mm rad van 6cm dik. Bovendien zijn de IN WIN Polaris fans echt overdreven goed op radiators. :)

Mijn CPU wordt onder Intel Burn Test niet warmer dan 70 graden en mijn GPU tijdens PUBG niet warmer dan 39 graden. :)

Wat veilig is heb ik geen idee van. Mijn gevoel zegt mij dat ik de water temperatuur niet boven de 50 zou willen zien gaan. Of dit echter onveilig is durf ik niet te zeggen. Dat is meer een gevoelsmatige grens waarbij ik zeg dat je ondercapaciteit hebt qua radiatoroppervlak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn fans gaan pas draaien bij een watertemp van 33 graden. Voor de CPU en GPU temps maakt het vrijwel niets uit of de watertemp 25 of 35 graden is. Wat wel uitmaakt is dat de PC veel stiller is als je de watertemp hoger laat worden. De fans gaan op maximaal 80% draaien bij een watertemp van 36 graden. Met 2 stuks 4x120mm rad's wordt die temp nooit gehaalt.

Ben het wel eens met die 50 graden als max. Als je dat haalt heb je gewoon te weinig radiatoroppervlakte of staan de fans te laag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skdevil
Handig dat ik er dat niet bij vermeld heb! :), Mijn fans gaan pas harder draaien zodra de CPU 65 graden aantikt wat dus ook niet gebeurd.
De fans (Corsair ML120) draaien op standje onhoorbaar en de pomp draait op 50% vermogen, gaat af en toe bij pubg boot nog wel eens wat harder draaien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blaat

Blaat

Hardware Fanaat

skdevil schreef op maandag 28 mei 2018 @ 16:49:
Handig dat ik er dat niet bij vermeld heb! :), Mijn fans gaan pas harder draaien zodra de CPU 65 graden aantikt wat dus ook niet gebeurd.
De fans (Corsair ML120) draaien op standje onhoorbaar en de pomp draait op 50% vermogen, gaat af en toe bij pubg boot nog wel eens wat harder draaien.
De temp sensor van je CPU is (zeker bij Intel) een slechte basis om je fan speeds op af te regelen. Die fluctueert te sterk en te snel om daar ook maar iets van waarde aan te ontlenen. Bovendien kan je loop ontzettend heet zijn met een zwaar belaste videokaart en een CPU die uit z'n neus staat te smikkelen. De videokaart is immers de grootste warmtestoker in een PC.

Fans afregelen op koelwatertemp is de enige goede manier om het te doen in een custom loop imo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 16-09 16:13
Beste ervaring's deskundige,

Ik heb gister de AIO Corsair's Hydro Series H80i v2 binnen gekregen (overgenomen van een tweaker) en aangesloten. In eerste instantie liepen de temperaturen op tot 100 graden binnen 1 a 2 minuten. Ik dacht dat ik iets verkeerd had aangesloten maar uiteindelijk kwam ik er achter dat ik teveel thermal paste op de cpu had gedaan. Dit verwijderd, opnieuw erop gedaan en de temperaturen zijn nu een stuk beter.

Helaas ben ik nog niet helemaal tevreden want op idle schommelen de temperaturen rond de 35 graden en onder full load (intel burn) zo rond de 80 graden. Als ik BF1 speel dan lopen ze op tot ongeveer 70 graden. Lijkt mij aan de hoge kant.

Wat mij opviel dat op dat koperen gedeelte (onbekend met de naam) wat op de cpu geplaatst wordt er nogal wat oneffenheden waren. Kan het zijn dat dit de temperatuur negatief beïnvloed?

Stay hungry, stay foolish!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RBN026 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 10:42:
Helaas ben ik nog niet helemaal tevreden want op idle schommelen de temperaturen rond de 35 graden en onder full load (intel burn) zo rond de 80 graden. Als ik BF1 speel dan lopen ze op tot ongeveer 70 graden. Lijkt mij aan de hoge kant.
Zijn opzich helaas geen hele gekke temps voor een Intel CPU. Idle is gewoon netjes en load is wel hoog, maar niet vreemd voor een Intel CPU met bagger pasta tussen DIE en IHS. Verder blijft het een koeler met enkele 120mm rad. Een goede luchtkoeler is beter.
Wat mij opviel dat op dat koperen gedeelte (onbekend met de naam) wat op de cpu geplaatst wordt er nogal wat oneffenheden waren. Kan het zijn dat dit de temperatuur negatief beïnvloed?
Minder vlak is minder goed contact, dus ja, dat kan.

[ Voor 5% gewijzigd door PilatuS op 30-05-2018 13:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
PilatuS schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 13:37:
[...]

Zijn opzich helaas geen hele gekke temps voor een Intel CPU. Idle is gewoon netjes en load is wel hoog, maar niet vreemd voor een Intel CPU met bagger pasta tussen DIE en IHS. Verder blijft het een koeler met enkele 120mm rad. Een goede luchtkoeler is beter.

[...]

Minder vlak is minder goed contact, dus ja, dat kan.
Bedankt voor jouw reactie, was hier al bang voor wat betreft de temps.

Enig idee hoe ik dat vlakker kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RBN026 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:19:
[...]

Bedankt voor jouw reactie, was hier al bang voor wat betreft de temps.

Enig idee hoe ik dat vlakker kan krijgen?
Temps tot 70 graden in games zijn verder geen probleem hoor. Persoonlijk zou ik het zo laten. Om de boel vlakker te krijgen zou je moeten gaan lappen. Dat is met een spiegel en schuurmiddel de boel vlak schuren, geen makkelijk klusje.

De temps zijn aan de hoge kant, maar geen probleem in de praktijk :) Mocht je eens een andere koeler kopen ga dan voor een 2x120mm rad of groter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CHKYBSTRD
PilatuS schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:23:
[...]

Temps tot 70 graden in games zijn verder geen probleem hoor. Persoonlijk zou ik het zo laten. Om de boel vlakker te krijgen zou je moeten gaan lappen. Dat is met een spiegel en schuurmiddel de boel vlak schuren, geen makkelijk klusje.

De temps zijn aan de hoge kant, maar geen probleem in de praktijk :) Mocht je eens een andere koeler kopen ga dan voor een 2x120mm rad of groter.
Ik zit met een NZXT S340 dus ben vrij beperkt met inbouwen. Ik denk ik deze maar op de doorverkoop doe en een wat betere luchtkoeler haal. Bedankt voor de tip en informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RBN026 schreef op woensdag 30 mei 2018 @ 14:26:
[...]

Ik zit met een NZXT S340 dus ben vrij beperkt met inbouwen. Ik denk ik deze maar op de doorverkoop doe en een wat betere luchtkoeler haal. Bedankt voor de tip en informatie.
Je kan voor iets anders gaan, maar nodig is het dus niet. Net wat je zelf prettig vind :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Adlermann
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:14
Ik ga even de grenzne opzoeken van wat hier toelaatbaar is. Maar ik doe het toch even.
Ik zoek de onderstaande waterkoeling met hoge prio, het liefst nog met bonnetje.

V&A gevraagd: Gezocht: Asetek Waterchill (2003)

Ik kan verder niets zeggen over het daadwerkelijke gebruik. Maar het recht zal eventueel zegevieren hierdoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• useruser
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 06-09 08:49
Ik heb hier een bak met 4x gtx1080 naast elkaar op lucht. Die staan zo dicht tegen elkaar aan dat ze 95 graden worden en gaan throttelen. Hoeveel en hoe grote radiators moet ik aan denken om dit te koelen?

Het hoeft geen 30 graden te blijven, mag best 60+ worden hoor. Als het maar safe blijft. Red ik het met 3x 240?
Pagina: 1 ... 58 ... 67 Laatste