Normaal gesproken wordt aangeraden om minimaal 1x120m per onderdeel te pakken + 1x120mm. Voor 4 GPU's zou je dan 5x120mm minimaal uitkomen. Aangezien de GPU's wel flink veel hitte produceren zou ik voor wat meer gaan. Met totaal 6x120mm zoals je zelf aangeeft moet het wel lukken. Persoonlijk zou ik eerder voor 2 stuks 4x120mm (XSPC RX480 bijvoorbeeld) gaan en ook gelijk de CPU mee pakken voor die paar tientjes extra. Met die 3x240 rad's, dus 6x120mm moet het zeker lukken hooruseruser schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:20:
Ik heb hier een bak met 4x gtx1080 naast elkaar op lucht. Die staan zo dicht tegen elkaar aan dat ze 95 graden worden en gaan throttelen. Hoeveel en hoe grote radiators moet ik aan denken om dit te koelen?
Het hoeft geen 30 graden te blijven, mag best 60+ worden hoor. Als het maar safe blijft. Red ik het met 3x 240?
De CPU's pak ik niet mee want die hebben al dikke luchtkoelers. Staan ook 99% van de tijd te niksen. Videokaarten worden met tussenpozen alle 4 100% gebruikt.PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:31:
[...]
Normaal gesproken wordt aangeraden om minimaal 1x120m per onderdeel te pakken + 1x120mm. Voor 4 GPU's zou je dan 5x120mm minimaal uitkomen. Aangezien de GPU's wel flink veel hitte produceren zou ik voor wat meer gaan. Met totaal 6x120mm zoals je zelf aangeeft moet het wel lukken. Persoonlijk zou ik eerder voor 2 stuks 4x120mm gaan en ook gelijk de CPU mee pakken voor die paar tientjes extra. Met die 3x240 rad's, dus 6x120mm moet het zeker lukken hoor
Als ik jouw verhaal lees zou 2x240 dus niet kunnen? Of kijk ik dan gewoon tegen "iets" hogere temps aan?
Met 4x120mm is het wel mogelijk, maar dan loop je nog tegen flink hoge temps aan en moeten de fans op standje turbo gaan draaien. 1x120mm is gewoon heel erg weinig voor een dikke GPU. Als je voor waterkoeling gaat kies dan voor meer oppervlakte dan die 4x120mm totaal.useruser schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 11:33:
[...]
De CPU's pak ik niet mee want die hebben al dikke luchtkoelers. Staan ook 99% van de tijd te niksen. Videokaarten worden met tussenpozen alle 4 100% gebruikt.
Als ik jouw verhaal lees zou 2x240 dus niet kunnen? Of kijk ik dan gewoon tegen "iets" hogere temps aan?
Ga er van uit van 120x120x30 rad oppervlakte per 100W TDP verbruik, en 130W voor 140x140, en ongeveer 70~40% extra koeling voor toegenomen dikte van je rad.
Dus een 120x120x45 koelt geen 150% ten opzichte van een 120x120x30, maar ongeveer 135%, en hoe dikker je gaat des te minder winst je over houd van de extra dikte.
Had zelf vroeger 4x Titan v1 quad-SLI en die ik echt stil kon koelen met 6x 140x140x85, dus 6x 140x140x45 zal je waarschijnlijk in de buurt zitten.
Denk er ook aan dat je behoorlijke flow moet hebben met zoveel restricties in je loop, dus je zal 2x D5 (PWM) pompen nodig hebben.
Dus een 120x120x45 koelt geen 150% ten opzichte van een 120x120x30, maar ongeveer 135%, en hoe dikker je gaat des te minder winst je over houd van de extra dikte.
Had zelf vroeger 4x Titan v1 quad-SLI en die ik echt stil kon koelen met 6x 140x140x85, dus 6x 140x140x45 zal je waarschijnlijk in de buurt zitten.
Denk er ook aan dat je behoorlijke flow moet hebben met zoveel restricties in je loop, dus je zal 2x D5 (PWM) pompen nodig hebben.
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
Met 1tje op 100% moet ook wel lukken toch ? Heb er zelf ook 2 maar ze draaien beide op 35%. Nu geen SLI meer maar eerst wel. Dat was 2x GTX980 met een Monoblock en 2 stuks XSPC RX480. Zelfs 1 pomp op 50% kon die setup nog prima draaien. Dan moet wat hij wil toch ook wel lukken met de pomp voluit ?player-x schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 18:30:
Denk met 4x video + CPU dat er best behoorlijke restrictie in de loop zit, en een D5 op zijn max is nou ook weer niet prettig om naast te zitten.
Daarnaast is pomp druk en snelheid niet lineair, misschien red je het met een D5 pomp op max, maar mijn gevoel zegt dat het echt kantje boord zal zijn qua efficiëntie, en als de pomp gaat caviteren is het echt over.
Maar als geluid geen probleem is, is het het testen waard, je kan altijd twee losse tops gebruiken ipv een duo top.
Daarnaast is pomp druk en snelheid niet lineair, misschien red je het met een D5 pomp op max, maar mijn gevoel zegt dat het echt kantje boord zal zijn qua efficiëntie, en als de pomp gaat caviteren is het echt over.
Maar als geluid geen probleem is, is het het testen waard, je kan altijd twee losse tops gebruiken ipv een duo top.
Hij pakt de CPU's niet mee. Dus alleen de GPU's en de rad's, vandaar dat ik denk dat het met 1 D5 ook wel gaat lukken en dan hoeft ie nog niet eens op 100% schat ik zo.
Je kunt ook altijd eerst kijken of je 2 gpu's aansluit op een 360 of 480 en vervolgens als de temps dermate laag zijn nog 1 of 2 er bij voegt.
Als je ze om en om koelt zal de luchtkoeling van de overige 2 ook beter werken gok ik.
Scheelt je ook in de kosten van en nog een radiator en nog 2 blocks welke over een tijd niet veel meer waard zijn.
Als je ze om en om koelt zal de luchtkoeling van de overige 2 ook beter werken gok ik.
Scheelt je ook in de kosten van en nog een radiator en nog 2 blocks welke over een tijd niet veel meer waard zijn.
Absoluut relatief, relatief absoluut.
Ik heb mijn loop lichtjes aangepast. Ik was niet helemaal tevreden met hoe bepaalde stukjes gelukt waren en ik wilde af van de 90 graden koppelingen, die maakten de boel nogal flimsy. Hetzelfde gold voor de drain valve. Die heb ik naar een plek verplaatst waar hij direct aan de radiator vast zit, zodat ik niet mijn halve loop verbuig als ik het kraantje open zet.

Die schuine lijnen bij het reservoir geven het ook weer een extra dimensie imo. Het stuk linksonder is niet perfect recht, daar ga ik mettertijd nog wel eens een keertje iets aan doen.

Die schuine lijnen bij het reservoir geven het ook weer een extra dimensie imo. Het stuk linksonder is niet perfect recht, daar ga ik mettertijd nog wel eens een keertje iets aan doen.
[ Voor 7% gewijzigd door Blaat op 07-06-2018 08:42 ]
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Leuk kastje zo @Blaat ! Maar waarom die sticker nog in de hoek? 
Mijn huidige build is aan vervanging toe. De pomp op mijn H-240x is defect, mijn 180mm fan is ermee gekapt en de beschermende mesh op mijn obsidian 250d is aan het loslaten. Tijd voor nieuwe plannen dus, te beginnen bij een nieuwe case. De nieuwe Corsair cases lijken me wel aardig geschikt om in te gaan bouwen. Plan is waarschijnlijk 4x120mm voor CPU+GPU. Hier al mensen ervaring met de nieuwe cases?
Mijn huidige build is aan vervanging toe. De pomp op mijn H-240x is defect, mijn 180mm fan is ermee gekapt en de beschermende mesh op mijn obsidian 250d is aan het loslaten. Tijd voor nieuwe plannen dus, te beginnen bij een nieuwe case. De nieuwe Corsair cases lijken me wel aardig geschikt om in te gaan bouwen. Plan is waarschijnlijk 4x120mm voor CPU+GPU. Hier al mensen ervaring met de nieuwe cases?
Die is inmiddels weg en vervangen door een mooi aluminium ROG logo.Edmin schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:07:
Leuk kastje zo @Blaat ! Maar waarom die sticker nog in de hoek?
Ga je dezelfde hardware dan overzetten of bouw je gelijk een nieuw systeem?
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ik heb heel lang gedacht dat ik dit jaar een volledig nieuw systeem zou bouwen, maar ik betwijfel het. Mijn i7 6700K en GTX970 voldoen nog ruimschoots en belangrijker: de vooruitgang is gewoon niet voldoende.Blaat schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:43:
[...]
Ga je dezelfde hardware dan overzetten of bouw je gelijk een nieuw systeem?
Er zijn geruchten dat er eind volgende maand een GTX1180 wordt aangekondigd, maar ik betwijfel het. In dat geval houd ik voorlopig mijn huidige spul. Later nog eens uitbouwen en opnieu opbouwen vind ik niet zo'n probleem (en bovendien bouw ik ze nooit zo mooi en netjes als jij laat zien
Voorlopig komen die er niet.Edmin schreef op donderdag 7 juni 2018 @ 09:46:
[...]
Er zijn geruchten dat er eind volgende maand een GTX1180 wordt aangekondigd, maar ik betwijfel het.
Op de Computex 2018 persconferentie gaf Nvidia CEO Jensen Huang aan dat een nieuwe serie voorlopig niet komt.
"It's a long time from now,"
CNET artikel daarover LINK
Ik zou kijken of je niet een 1080 ergens kan oppikken voor een leuke prijs om de 970 te upgraden.
Ik ken de uitspraak. TweakTown heeft een artikeltje geschreven waarom ze desondanks denken dat het toch eind volgende maand zal zijn: https://www.tweaktown.com...x-1180-july-30/index.html
maar goed /Nvidia nieuws
maar goed /Nvidia nieuws
Ik heb inderdaad 1x D5 als pomp. Flow is meer dan goed te noemen, water schiet als een malle door de buizen heen.PilatuS schreef op woensdag 6 juni 2018 @ 19:17:
Hij pakt de CPU's niet mee. Dus alleen de GPU's en de rad's, vandaar dat ik denk dat het met 1 D5 ook wel gaat lukken en dan hoeft ie nog niet eens op 100% schat ik zo.
IVM ruimtegebrek wilde ik het eerst proberen met 2x240 rad. Dit is nu geinstalleerd en haal op een langdurige stresstest met 4x GTX1080 een stabiele GPU core temp van 55-57 graden. 20 graden kamertemperatuur.
Ik ben tevreden
Verwijderd
Ik heb mijn aquereo pro 5 weer geïnstalleerd, werkt lekker met vier 120 mm rad fans, pomp en een 120 mm als outtake boven in de kast.
Ik heb de vier rad fans met een y splitter aan een fanheather van de 5 pro gekoppeld. Dezer 4 fans zitten geschaald in een curve waarin ook een pomp en de outtake fan in zitten. Nu is het alleen zo dat ik ook een fan als intake heb en deze fan niet meer kwijt kan aan een fan heather van de 5 pro.
Bestaat er iets waardoor ik de intake fan ook kan meeschalen in de curve?
Ik heb de vier rad fans met een y splitter aan een fanheather van de 5 pro gekoppeld. Dezer 4 fans zitten geschaald in een curve waarin ook een pomp en de outtake fan in zitten. Nu is het alleen zo dat ik ook een fan als intake heb en deze fan niet meer kwijt kan aan een fan heather van de 5 pro.
Bestaat er iets waardoor ik de intake fan ook kan meeschalen in de curve?
Draai nu enkele maanden met een 8700k en een rx Vega op 1x 45mm 360 radiator en het bevalt me niet in een midi tower.
De CPU is echt een warm blokje en trekt alle temps de lucht in.
Ik heb een plannetje in men hoofd. Namelijk dual reservoir en elke hardware afzonderlijk koelen op die manier.
My question to you: welke case of merk is diep genoeg, maar niet meteen kolosaal?
Er is niet meteen iets dat uitspringt in de prijsvergelijker.
Thx!
Ik heb een plannetje in men hoofd. Namelijk dual reservoir en elke hardware afzonderlijk koelen op die manier.
My question to you: welke case of merk is diep genoeg, maar niet meteen kolosaal?
Thx!
Ik zou niet zo snel voor een dual-loop gaan. In de meeste gevallen is een single-loop prima en voegt een dual niets toe. Wat betreft de kast kan je kijken naar iets waar 2 stuks 3x120mm in kan. Bijvoorbeeld 1tje boven in en 1tje voor in de kast.Spacewide schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 09:27:
Draai nu enkele maanden met een 8700k en een rx Vega op 1x 45mm 360 radiator en het bevalt me niet in een midi tower.
Thx!
Misschien moet ik inderdaad maar een case zoeken met 2x 360 ondersteuning. Liefst front en bottom. Want bovenaan komt zoveel warmte uit dat ik liefst frisse lucht onderaan trek. Eens googlen morgen!PilatuS schreef op vrijdag 29 juni 2018 @ 12:55:
[...]
Ik zou niet zo snel voor een dual-loop gaan. In de meeste gevallen is een single-loop prima en voegt een dual niets toe. Wat betreft de kast kan je kijken naar iets waar 2 stuks 3x120mm in kan. Bijvoorbeeld 1tje boven in en 1tje voor in de kast.
Ik zou zoiets doen als je een kleine kast wil: Broodro0ster in "Het Show je Build! Topic"Spacewide schreef op zondag 1 juli 2018 @ 22:00:
[...]
Misschien moet ik inderdaad maar een case zoeken met 2x 360 ondersteuning. Liefst front en bottom. Want bovenaan komt zoveel warmte uit dat ik liefst frisse lucht onderaan trek. Eens googlen morgen!
Zou trouwens wel gewoon voor boven in en voor gaan. Onder in is gewoon niet ideaal qua koeling. Pak de voorkant intake en de bovenkant als outtake en je hebt ook gelijk goede airflow. Sowieso wordt onder in lastig omdat daar meestal de voeding al zit. Maar weinig kasten zijn gemaakt voor een rad onder in.
Zoveel fans, echt eindeloos keuze.
Als iemand een positieve fanervaring wil delen voor m'nPE360 radiatoren.
Nu heb ik specificatiegewijs niet zo'n goeie van Phanteks, maar heerlijk stil.
Max Airflow 54.4 CFM
Acoustical Noise 24.2 dB (A)
Air Pressure 1.29 mm H2O
-> Volgende twee gevonden in de Pricewatch van Tweakers met lage dB en hoge air pressure;
pricewatch: Enermax Twister Pressure DF, 120mm
Max Airflow 145 CFM
Noise 16 - 27 dB (A)
Air Pressure 0.82 tot 4.81 mm H2O !!
pricewatch: Noctua NF-P12 redux-1700 PWM, 120mm
Max Airflow 120 CFM
Noise 25 dB (A)
Air Pressure 2.83 2,83 mm H2O (lager dan Enermax, maar dubbel dan mijn Phantek's.
Wat denkt u? Heb er 9 nodig.
Max Airflow 54.4 CFM
Air Pressure 1.29 mm H2O
-> Volgende twee gevonden in de Pricewatch van Tweakers met lage dB en hoge air pressure;
Max Airflow 145 CFM
Noise 16 - 27 dB (A)
Max Airflow 120 CFM
Noise 25 dB (A)
Air Pressure 2.83 2,83 mm H2O (lager dan Enermax, maar dubbel dan mijn Phantek's.
Even en note, je kan de cfm en static pressure van verschillende tests niet met elkaar vergelijken, want dit hangt erg af van de test setup.Spacewide schreef op donderdag 5 juli 2018 @ 22:01:
Zoveel fans, echt eindeloos keuze.
Max Airflow 54.4 CFM
Air Pressure 1.29 mm H2O
Max Airflow 145 CFM
Noise 16 - 27 dB (A)
Max Airflow 120 CFM
Noise 25 dB (A)
Zoek daarom één enkele review met meerdere fans om een eerlijke vergelijking te zien.
Ik ben zelf overigens goed te spreken over Corsair ML en EK Vardar fans voor gebruik op rads.
🇺🇦
Gebruik hier Be Quiet! Silent Wings PWM fan's. Niet heel veel druk voor rad's, maar heel erg stil. Aangezien ik toch 8x120mm aan oppervlakte heb werkt het meer dan prima.
'k Had enkele fans ontvangen om te testen waaronder eentje van Enermax met type DF.
Als ze aangaan spinnen ze 10seconden in andere richting om stof terug te blazen, en de fan kan je van de motor afhalen.. leuk speelgoed.
Uiteindelijk voor pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm gegaan. Tones.be had een eerlijke prijs van 20EUR voor een twinpack. Zo werden 10 fans geleverd.
Uit persoonlijke testjes waren deze het stilste en gaven voldoende op 1500-1600rpm.
Azerty heeft mijn Lian Li PC-O11 dynamic op de post gezet. Het plooien van buisjes kan weer beginnen.
Als ze aangaan spinnen ze 10seconden in andere richting om stof terug te blazen, en de fan kan je van de motor afhalen.. leuk speelgoed.
Uiteindelijk voor pricewatch: Corsair ML120 (2-pack), 120mm gegaan. Tones.be had een eerlijke prijs van 20EUR voor een twinpack. Zo werden 10 fans geleverd.
Uit persoonlijke testjes waren deze het stilste en gaven voldoende op 1500-1600rpm.
Azerty heeft mijn Lian Li PC-O11 dynamic op de post gezet. Het plooien van buisjes kan weer beginnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Spacewide op 14-07-2018 00:02 ]
Dag allen, tijdje terug is mijn mobo (Asus Z170 Pro gaming) overleden en ik heb toen in een impuls een nieuw mobo en maar direct een nieuwe CPU gekocht. Nu heb ik een Z370 mobo gekocht, de Gigabyte Z370 Gaming 3, waar ik geen temp sensor header op heb zitten die ik wel op mijn Z170 Pro gaming mobo had. Deze temp sensor zit tussen mijn 2 rads in en meet inline de temperatuur van de koelvloeistof in mijn custom loop.
Op zich geen probleem, ik kon fixed curves instellen maar ik heb toch liever dat mijn fans draaien op basis van de water temperatuur in de loop dan op basis van de CPU of VRM temps... nu heb ik zo te zien de volgende opties;
- aanschaf van een fan controller met 2pin input voor temp sensor
- aanschaf ander mobo (wat ik sowieso van plan ben, de VRM op de Gaming 3 is erg matig voor OC)
De optie om een fancontroller aan te schaffen voor slechts 1 sensor vind ik overkill. Een beetje mobo kan al redelijk wat doen qua fan management (zelfs de gaming3) en ik kan helaas geen simpele 2pin temp sensor to USB verloop/module vinden.
Nu ben ik dus aan het kijken voor een nieuw mobo met Z370 cpu chipset en tot mijn verbazing zie ik dat er niet heel veel mobo's zijn met 2pin temp sensor headers. Het lijkt er op dat vooral ASUS en Gigabyte in de high end over deze connectors beschikken - en dat is het dan wel. ASRock lijkt er geen te hebben en ook MSI heeft deze niet op de gangbare modellen. Zie ik iets over het hoofd? Of is het gewoon te niche qua markt voor deze merken om hiervoor 1 miezerig connectortje voor op het mobo te zetten?
Op zich geen probleem, ik kon fixed curves instellen maar ik heb toch liever dat mijn fans draaien op basis van de water temperatuur in de loop dan op basis van de CPU of VRM temps... nu heb ik zo te zien de volgende opties;
- aanschaf van een fan controller met 2pin input voor temp sensor
- aanschaf ander mobo (wat ik sowieso van plan ben, de VRM op de Gaming 3 is erg matig voor OC)
De optie om een fancontroller aan te schaffen voor slechts 1 sensor vind ik overkill. Een beetje mobo kan al redelijk wat doen qua fan management (zelfs de gaming3) en ik kan helaas geen simpele 2pin temp sensor to USB verloop/module vinden.
Nu ben ik dus aan het kijken voor een nieuw mobo met Z370 cpu chipset en tot mijn verbazing zie ik dat er niet heel veel mobo's zijn met 2pin temp sensor headers. Het lijkt er op dat vooral ASUS en Gigabyte in de high end over deze connectors beschikken - en dat is het dan wel. ASRock lijkt er geen te hebben en ook MSI heeft deze niet op de gangbare modellen. Zie ik iets over het hoofd? Of is het gewoon te niche qua markt voor deze merken om hiervoor 1 miezerig connectortje voor op het mobo te zetten?
De € 2,05 oplossing, € 5,72 met de snelle verzending optie.Lord_Dain schreef op maandag 16 juli 2018 @ 13:19:
De optie om een fancontroller aan te schaffen voor slechts 1 sensor vind ik overkill.
Heb er zelf een gebruikt voor de zelf gemaakte waterkoeling loop van mijn TIG las toorts, en werkt verbazend goed.
De optie was om €250 uit te geven voor een pro waterkoeler, of er zelf een te maken.
Had nog twee D5 pompen liggen en een voldoende groot 420 rad, en had ook nog oude 2000RPM PWM veel te luide fans liggen, waar ik een beetje moe van werd als hij aan stond, keek op Ali voor een goedkope fan controller en kwam de bovenstaande controller tegen, en werkt prima voor mijn doel.
De thermistor op de slang geplakt, en die stuurt via de controller de fans geleidelijk aan afhankelijk van de temperatuur.
Op zich een leuk dingetje zo'n PCB. Alleen is de 2pin header niet een 10K aansluiting maar een 50K voor de temp sensor en ik vraag me ook af of ik een dure build afhankelijk wil maken van een dergelijke lowcost oplossing. Je link naar de build/image doet het overigens niet.
Ik ben het nog niet vaak tegen gekomen. Bij het uitpakken van m'n Gigabyte G7 was ik verbaasd. Daar zitten zo'n twee snoertjes bij.
Misschien moet ik eens gebruik van maken met een fitting/sensor.
De Corsair Commander heeft 4 sensor inputs.
https://www.corsair.com/u...ander-PRO/p/CL-9011110-WW
Misschien moet ik eens gebruik van maken met een fitting/sensor.
De Corsair Commander heeft 4 sensor inputs.
https://www.corsair.com/u...ander-PRO/p/CL-9011110-WW
[ Voor 42% gewijzigd door Spacewide op 17-07-2018 08:54 ]
Om verwarring te voorkomen bij een quote post ik even opnieuw.
Door ondermaatse temperaturen ben ik mijn build aan het updaten, deze keer wil ik het zo goed mogelijk.
Heb hier 5 radiatoren liggen, maar heb er twee nodig, maar ik twijfel tussen een EKWB PE360 (medium dikke rad) en een EKWB XE360 (dikke rad).
Estetisch gezien wil ik eventueel de dikste radiator bovenaan, maar volgens deze bron (https://www.xtremerigs.ne...xe-360mm-radiator-review/) moeten de fans wel minstens op 1500RPM draaien, maar dan begint het al luid te worden.

Ik wil niet liever dan "even" uitproberen, maar PETG zit niet altijd even mee
Gaat een XE360 een noemenswaardig verschil geven tegenover een PE360 bovenaan?
8700K & RX Vega.
edit: Om mijn vraag zelf te beantwoorden
Gelezen: https://www.ekwb.com/blog/what-is-delta-t/
Review conclusie tussen PE en XE: 15.86% verschil bij 1.0GPM flowrate op 1850RPM (push).
Interessant om toch de XE te plaatsen
Door ondermaatse temperaturen ben ik mijn build aan het updaten, deze keer wil ik het zo goed mogelijk.
Heb hier 5 radiatoren liggen, maar heb er twee nodig, maar ik twijfel tussen een EKWB PE360 (medium dikke rad) en een EKWB XE360 (dikke rad).
Estetisch gezien wil ik eventueel de dikste radiator bovenaan, maar volgens deze bron (https://www.xtremerigs.ne...xe-360mm-radiator-review/) moeten de fans wel minstens op 1500RPM draaien, maar dan begint het al luid te worden.

Ik wil niet liever dan "even" uitproberen, maar PETG zit niet altijd even mee

Gaat een XE360 een noemenswaardig verschil geven tegenover een PE360 bovenaan?
8700K & RX Vega.
edit: Om mijn vraag zelf te beantwoorden
Gelezen: https://www.ekwb.com/blog/what-is-delta-t/
Review conclusie tussen PE en XE: 15.86% verschil bij 1.0GPM flowrate op 1850RPM (push).
Interessant om toch de XE te plaatsen

[ Voor 9% gewijzigd door Spacewide op 17-07-2018 10:40 ]
ik heb 2 xe's (3260 en 240) mijn fan's staan stil of draaien tussen de 700 en 900 rpm
mn cpu en gpu (een 4670k $ 4ghz en een gtx1080 @ 2,1 ghz zijn beide ergens in de 50C tijdens het gamen

gewoon doen de die XE, letwel mee nemen naar een eventuele andere kast kan mogelijk niet
mn cpu en gpu (een 4670k $ 4ghz en een gtx1080 @ 2,1 ghz zijn beide ergens in de 50C tijdens het gamen
gewoon doen de die XE, letwel mee nemen naar een eventuele andere kast kan mogelijk niet
Heb hier XSPC rad's van 5.6cm dik. Mijn fans zullen nooit harder dan 1500 toeren draaien want 1500 toeren is de max van de fan
Zelfs op 600 toeren kan ik de boel nog prima koel houden. Het zijn ook nog eens fans die niet gemaakt zijn voor radiatoren.
Zelf zou ik er geen probleem mee hebben, het bordje zal wel aangestuurd worden door een Arduino Nano achtige CPU, en die zijn over het algemeen naast goedkoop, behoorlijk betrouwbaar.Lord_Dain schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 08:13:
Op zich een leuk dingetje zo'n PCB. Alleen is de 2pin header niet een 10K aansluiting maar een 50K voor de temp sensor en ik vraag me ook af of ik een dure build afhankelijk wil maken van een dergelijke lowcost oplossing.
En ik neem aan dat jouw dure build niet een K7 als CPU heeft.
Video sponsored by Intel PR department. ;-)
Als hij uit een moderne Core i5/i7 of Ryzen CPU bestaat, samen met een moderne GPU, is het ergste dat er kan gebeuren dat je systeem gaat throttlen
Maar uiteraard moet je zelf weten wat je doet
Link werkt nu wel.Je link naar de build/image doet het overigens niet.
Het is meer is het de moeite wel waard om een mobo zonder temp header aan te schaffen icm dergelijke oplossing of voor een mobo met ingebouwde temp header('s). Zo te zien zijn de mobos met goede tot zeer goede vrm wel voorzien van min. 1 temp header. Alleen nog even goed inlezen welk mobo het dan wordt.. Maar idd voor een nieuwe low cost build is het wel een aardige optie. Ik zou dan wel willen weten wat de temp delta is van de temp in de loop en die gemeten aan de buitenkant van mijn tube.
Ik zou zeggen besteed het gigantische bedrag van €6, en test de controller, en kijk of het bevalt, en maak daarna je beslissing.Lord_Dain schreef op dinsdag 17 juli 2018 @ 21:03:
Het is meer is het de moeite wel waard om een mobo zonder temp header aan te schaffen icm dergelijke oplossing of voor een mobo met ingebouwde temp header('s).
Uiteraard een mobo met een temp probe header is een wat betere oplossing, daar je dan in software een profiel echt kan fine tunen, maar of het echt bijzonder veel beter zal zijn?
Daarnaast beperkt het ook je keuze van mobo's, en zal je waarschijnlijk een stuk duurdere mobo moeten kiezen dan je voor de rest aan opties nodig hebt.
Ik heb zelf het grote Pro broertje van deze Aquacomputer aquaero 6 LT USB Fan-Controller wat echt de meest luxe 99 euro oplossing is voor jouw probleem, en waar je ook nog een hoop andere dingen mee kan doen, maar of je het nu of later nodig hebt is aan je zelf?
Maar het is wel de mooiste geheel standalone oplossing, met programmeer en monitoring functie via USB, met een bewezen betrouwbaarheid.
Daar is nagenoeg geen delta aanwezig, als je de sensor aan de buitenkant isoleert, ik heb de mijne bij de ingang van het rad (lekker dun koper) geplakt met wat neopreen plakband, maar gewoon een paar lagen van stukjes duct-tape of zo als isolatie moet ook prima werken.Ik zou dan wel willen weten wat de temp delta is van de temp in de loop en die gemeten aan de buitenkant van mijn tube.
https://www.aliexpress.co...nnection/32833776624.html
Deze 10port fan splitter aangekocht op AE destijds. Werkt prima maar onmogelijk om RPM af te lezen. Beetje hoofdrekenen in "percentage" dus.
Zou dit een beperking zijn van de Gigabyte Z370 gaming7 4pin PWM aansluiting of moet het nou echt aan de CPU 4pin aangesloten worden?
"Test het gvd effe zelf?" Build is af, PWM aansluitingen zijn niet meer te bereiken met alle radiatoren erin
.
Deze 10port fan splitter aangekocht op AE destijds. Werkt prima maar onmogelijk om RPM af te lezen. Beetje hoofdrekenen in "percentage" dus.
Zou dit een beperking zijn van de Gigabyte Z370 gaming7 4pin PWM aansluiting of moet het nou echt aan de CPU 4pin aangesloten worden?
"Test het gvd effe zelf?" Build is af, PWM aansluitingen zijn niet meer te bereiken met alle radiatoren erin
[ Voor 8% gewijzigd door Spacewide op 21-07-2018 16:54 ]
Kan je niet aansturen op vermogen ipv toeren ? Met mijn Aquaero kies ik bijvoorbeeld voor tussen de 20% tot maximaal 80% van het maximale vermogen. Hoeveel RPM daar dan uitkomt boeit niet.
Hij werkt bij mij prima, als ik het nog goed heb leest hij van de oranje stekker de RPM, en stuurt naar de rest alleen het PWM signaal.Spacewide schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 16:53:
Daar gaat wel de voorkeur naar uit, maar meestal werken de andere aansluitingen ook wel.Zou dit een beperking zijn van de Gigabyte Z370 gaming7 4pin PWM aansluiting of moet het nou echt aan de CPU 4pin aangesloten worden?
Ik heb zelf de mijne aan gesloten op een Aquaero 6.
Morgen eens proberen.player-x schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 19:38:
[...]
Hij werkt bij mij prima, als ik het nog goed heb leest hij van de oranje stekker de RPM, en stuurt naar de rest alleen het PWM signaal.
[...]
Daar gaat wel de voorkeur naar uit, maar meestal werken de andere aansluitingen ook wel.
Ik heb zelf de mijn aan gesloten op een Aquaero 6.
EKWB komt trouwens met witte radiatoren.
Had een teaser op Instagram gespot.
Als ze niet duurder zijn prima, en anders werkt een spuitbus ook prima, heb ik ook samen gedaan bij een mod van een vriend van me, met afbijt rad en kast en dergelijke schoon gemaakt en daarna mooi in pearl white gespoten.Spacewide schreef op zaterdag 21 juli 2018 @ 22:07:
EKWB komt trouwens met witte radiatoren.
Had een teaser op Instagram gespot.
Hoi,
Ik ben van plan om binnenkort mijn PC te voorzien van waterkoeling. De reden hiervoor is dat ik toch wel wat hitte problemen ervaar, eigenlijk al vanaf het begin dat ik deze PC hebt gebouwd.
hierbij wat specs van mijn PC
NZXT H440 Special Edition.
Asus maximus viii Ranger
MSI geforce 980ti 6G
Intel i7 6700K @4GHz
16gb RAM
2x 512 SSD
2x 2tb HDD
CPU op 100% - 75a80 graden. ( heeft al water koeling, een all in one goedkoop ding )
GPU op 100% 90gr en onstabiel.
De airflow in de h440 kast is een drama, reviews spreken elkaar een beetje tegen hierover maar ik ervaar echt een slechte airflow waardoor de temps hoog worden bij full load.
Het hoeft geen show PC te worden maar het moet vooral functioneel, goedkoop en toekomst bestendig zijn mocht ik de PC willen gaan upgraden over een jaar of 2.
Ik ga deels made in China spullen gebruiken om de prijs te drukken. Overclocken van CPU naar 4.6GHz zou leuk zijn maar geen must, GPU overlocken ga ik er niet mee doen.
Dit heb ik op moment al besteld en is onderweg.
Water reservoir Cylinder 50mm x 160mm ( ebay 15 dollar )
Radiator Aluminium 360mm ( ebay 29 dollar )
PC CPU Water Cooling Block Copper Base ( ebay 20 dollar )
20 stuks 1/4" O ringen ( ebay 2 dollar )
Ik wil dus nog een pomp, een extra 240mm radiator en wat koppelingen / 1/4" fittingen en tube.
Op eBay ken ik vast nog een cheap 240mm radiator vinden en koppelingen/fittingen en flexibele tube.
Het lijkt me niet zo wijs om een pomp te gaan halen van China eBay ivm betrouwbaarheid. hiervoor wil ik een kwaliteits-pomp aanschaffen. Is de D5 wat voor mij?
verder zit ik met het probleem dat ik geen waterblok kan vinden voor mn GPU, het gaat om de 980ti 6G en die is vermoedelijk door ouderdom nergens meer te krijgen, iemand enig idee waar ik deze voor een schappelijke prijs kan scoren? Ik wilde in eerste instantie wachten op de RTX 2080ti Maar ik vind het het geld niet waard dus sla ik deze over en koop pas een nieuwe GPU als de opvolger van de 2080 er is.
Daarbij trek ik met de 980ti tot nu toe elke nieuwe game op hoge setting alleen zit ik dan met de temperatuur die te hoog wordt.
andere optie is om de 980ti te verkopen en een 1080ti te halen ivm waterblocks maarja das toch wel een investering die ik eigenlijk niet echt nodig vind. Iemand tips??
De volgende stap is om de stock fans te vervangen van de kast, dit zijn er geloof ik 6?
Ik zat zelf te denken om deze allemaal te vervangen voor de Enermax Twister Pressure DF, 120mm of de Noctua NF-P12 PWM. deze leveren best wat druk ivm radiatoren en zijn best stil.
De 360mm zal komen waar de HDD bay zit, deze sloop ik eruit. De 240mm zal bovenin komen van de kast.
Tips erg welkom, ik heb nog nooit water koeling gedaan / gehad. Uiteraard heb ik deze deel 3 al doorgenomen maar hijs behoorlijk verouderd. ( links en plaatjes werke niet meer )
Ik ben van plan om binnenkort mijn PC te voorzien van waterkoeling. De reden hiervoor is dat ik toch wel wat hitte problemen ervaar, eigenlijk al vanaf het begin dat ik deze PC hebt gebouwd.
hierbij wat specs van mijn PC
NZXT H440 Special Edition.
Asus maximus viii Ranger
MSI geforce 980ti 6G
Intel i7 6700K @4GHz
16gb RAM
2x 512 SSD
2x 2tb HDD
CPU op 100% - 75a80 graden. ( heeft al water koeling, een all in one goedkoop ding )
GPU op 100% 90gr en onstabiel.
De airflow in de h440 kast is een drama, reviews spreken elkaar een beetje tegen hierover maar ik ervaar echt een slechte airflow waardoor de temps hoog worden bij full load.
Het hoeft geen show PC te worden maar het moet vooral functioneel, goedkoop en toekomst bestendig zijn mocht ik de PC willen gaan upgraden over een jaar of 2.
Ik ga deels made in China spullen gebruiken om de prijs te drukken. Overclocken van CPU naar 4.6GHz zou leuk zijn maar geen must, GPU overlocken ga ik er niet mee doen.
Dit heb ik op moment al besteld en is onderweg.
Water reservoir Cylinder 50mm x 160mm ( ebay 15 dollar )
Radiator Aluminium 360mm ( ebay 29 dollar )
PC CPU Water Cooling Block Copper Base ( ebay 20 dollar )
20 stuks 1/4" O ringen ( ebay 2 dollar )
Ik wil dus nog een pomp, een extra 240mm radiator en wat koppelingen / 1/4" fittingen en tube.
Op eBay ken ik vast nog een cheap 240mm radiator vinden en koppelingen/fittingen en flexibele tube.
Het lijkt me niet zo wijs om een pomp te gaan halen van China eBay ivm betrouwbaarheid. hiervoor wil ik een kwaliteits-pomp aanschaffen. Is de D5 wat voor mij?
verder zit ik met het probleem dat ik geen waterblok kan vinden voor mn GPU, het gaat om de 980ti 6G en die is vermoedelijk door ouderdom nergens meer te krijgen, iemand enig idee waar ik deze voor een schappelijke prijs kan scoren? Ik wilde in eerste instantie wachten op de RTX 2080ti Maar ik vind het het geld niet waard dus sla ik deze over en koop pas een nieuwe GPU als de opvolger van de 2080 er is.
Daarbij trek ik met de 980ti tot nu toe elke nieuwe game op hoge setting alleen zit ik dan met de temperatuur die te hoog wordt.
andere optie is om de 980ti te verkopen en een 1080ti te halen ivm waterblocks maarja das toch wel een investering die ik eigenlijk niet echt nodig vind. Iemand tips??
De volgende stap is om de stock fans te vervangen van de kast, dit zijn er geloof ik 6?
Ik zat zelf te denken om deze allemaal te vervangen voor de Enermax Twister Pressure DF, 120mm of de Noctua NF-P12 PWM. deze leveren best wat druk ivm radiatoren en zijn best stil.
De 360mm zal komen waar de HDD bay zit, deze sloop ik eruit. De 240mm zal bovenin komen van de kast.
Tips erg welkom, ik heb nog nooit water koeling gedaan / gehad. Uiteraard heb ik deze deel 3 al doorgenomen maar hijs behoorlijk verouderd. ( links en plaatjes werke niet meer )
Een rad van aluminium gebruiken met een blok van koper is helaas wel een heel slecht plan. Of alles van aluminium of alles van koper, maar niet door elkaar.
Een D5 pomp is altijd prima. Waterblok misschien kijken of je ergens die 2e hands kan vinden. Er wordt regelmatig van alles voor weinig aangeboden. Een andere GPU kopen kan natuurlijk ook. Af en toe komt er nog wel eens wat voorbij met waterblok er al op voor een goede prijs.
Een D5 pomp is altijd prima. Waterblok misschien kijken of je ergens die 2e hands kan vinden. Er wordt regelmatig van alles voor weinig aangeboden. Een andere GPU kopen kan natuurlijk ook. Af en toe komt er nog wel eens wat voorbij met waterblok er al op voor een goede prijs.
Als je geen galvanische corrosie wild hebben, mix absoluut geen aluminium en koper met elkaar, radiatoren met aluminium koel ribben met koperen leidingen is trouwens totaal geen probleem.

En ja de D5 is een prima pomp, kies bij voorkeur een PWM uitvoering.
Lees hier meer over: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Als je geen blok voor je kaart kan vinden, bel dan rechtstreeks met www.aquatuning.nl en/of www.highflow.nl, als die het niet meer hebben/kunnen bestellen, wordt het heel moeilijk.
En tenzij je een kleurtje echt wilt voor het effect, neem heldere koel vloeistof, zoals deze, en als je een kleur wilt neem dan bij voorkeur gekleurde slangen.
En vooral lees je zelf in voordat je begint, dit is een goed begin.
En doe een https://www.google.com/search?q=starting+with+water+cooling
En leer van de fouten van de gene de voor je zijn gegaan, begrijp me niet verkeerd, waterkoeling op zich is niet bijzonder moeilijk, maar je moet wel wat basis kennis hebben van wat je wel en niet moet doen.
Daarnaast zijn er genoeg basis kits op basis van een D5 of DDC pomp waar je alles in een koop koopt, en je meteen of later kan uitbreiden met GPU blok en/of extra radiator.
https://www.highflow.nl/w...oling-sets/complete-sets/
En kies ook een kast waar je goed je radiator in kwijt kan.

En ja de D5 is een prima pomp, kies bij voorkeur een PWM uitvoering.
Lees hier meer over: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
Als je geen blok voor je kaart kan vinden, bel dan rechtstreeks met www.aquatuning.nl en/of www.highflow.nl, als die het niet meer hebben/kunnen bestellen, wordt het heel moeilijk.
En tenzij je een kleurtje echt wilt voor het effect, neem heldere koel vloeistof, zoals deze, en als je een kleur wilt neem dan bij voorkeur gekleurde slangen.
En vooral lees je zelf in voordat je begint, dit is een goed begin.
En doe een https://www.google.com/search?q=starting+with+water+cooling
En leer van de fouten van de gene de voor je zijn gegaan, begrijp me niet verkeerd, waterkoeling op zich is niet bijzonder moeilijk, maar je moet wel wat basis kennis hebben van wat je wel en niet moet doen.
Daarnaast zijn er genoeg basis kits op basis van een D5 of DDC pomp waar je alles in een koop koopt, en je meteen of later kan uitbreiden met GPU blok en/of extra radiator.
https://www.highflow.nl/w...oling-sets/complete-sets/
En kies ook een kast waar je goed je radiator in kwijt kan.
Hoi,
bedankt voor de reacties
Koper / alu mixen had ik nog niet goed over nagedacht, is dit niet op te lossen door een anti corrosie middeltje door je koelvloeistof? 1x per jaar flushe en vloeistof vervangen was ik sws wel van plan.
Kwa kast heb ik nou eenmaal al een H440 kast die met een kleine mod prima schijnt te zijn voor waterkoeling. ( Drive bay eruit halen ), ik kan hier dan een 360mm (voorkant) en 240mm radiator (boven) in kwijt en dat lijkt me op zich genoeg aangezien ik dit niet voor overclocken doe. ( misschien beetje de CPU maar das niet het primaire doel ) Ik vind dit trouwens ook wel een mooie kast verders dus een andere kast halen ga ik niet doen.
Kwa kleur neem ik denk ik wel rode leidingen of gewoon wit, ik neem geen kleurstof ofzo..
bedankt voor de reacties
Koper / alu mixen had ik nog niet goed over nagedacht, is dit niet op te lossen door een anti corrosie middeltje door je koelvloeistof? 1x per jaar flushe en vloeistof vervangen was ik sws wel van plan.
Kwa kast heb ik nou eenmaal al een H440 kast die met een kleine mod prima schijnt te zijn voor waterkoeling. ( Drive bay eruit halen ), ik kan hier dan een 360mm (voorkant) en 240mm radiator (boven) in kwijt en dat lijkt me op zich genoeg aangezien ik dit niet voor overclocken doe. ( misschien beetje de CPU maar das niet het primaire doel ) Ik vind dit trouwens ook wel een mooie kast verders dus een andere kast halen ga ik niet doen.
Kwa kleur neem ik denk ik wel rode leidingen of gewoon wit, ik neem geen kleurstof ofzo..
Ook met anti corrosie gaat het vrij snel problemen geven, been there, done that
duidelijk....PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 16:59:
Ook met anti corrosie gaat het vrij snel problemen geven, been there, done that
Ik zit alleen met de GPU... waterblock is dus nergens te krijgen helaas.... pffffffffffffffffff
Dit wordt dus of een 2e hands 1080ti met waterblock of een 2080ti nieuw.. Daar zal ik toch echt ff een nacht of meer over moeten nadenken. financieel is de issue niet maar ik voel me een beetje belazerd door Nvidia met die prijs..
Als ik op de 2 sites kijk...
Welke D5 pompje raden jullie mij aan? Ik zie er heel veel.

En welke poelpaste zal ik gebruiken, de site heeft er ook heel veel.

Zullen de Noctua NF-P12 PWM fans volstaan icm met de rads om deze te gaan gebruiken inplaats van mn kast h440 stock fans?
Ik heb op dit moment dit staan op mn lijstje...
EK-XTOP Revo D5 PWM - Acetal - incl. pump €120,95
Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 240mm - MC-RAD240G2 €39,95
Magicool G2 Slim Radiator 16 FPI - 360mm - MC-RAD360G2 €49,95
6 x Noctua 120mm NF-P12 PWM 1300RPM
Wel wat duurder... maarja goedkoop is soms duurkoop.
[ Voor 37% gewijzigd door xuter010 op 03-09-2018 17:36 ]
Welke GPU met blok is even kijken wat handig voor je is. Hou V&A even in de gaten, er komt nog wel eens wat langs.
Die pomp die je nu gekozen hebt is prima. Koelpasta maakt geen reet uit, je hebt het over 2 graden tussen de beste en de slechtste. Fans heb ik zelf weinig kijk op.
Ik zou trouwens ook nog een Aquaero overwegen, kost je 100 euro, maar voor iedere goede build met customwaterkoeling is het zonde om niet te doen. Dat de fans automatisch harder en zachter gaan draaien aan de hand van de watertemp is heerlijk. Ik wil nooit meer zonder
Die pomp die je nu gekozen hebt is prima. Koelpasta maakt geen reet uit, je hebt het over 2 graden tussen de beste en de slechtste. Fans heb ik zelf weinig kijk op.
Ik zou trouwens ook nog een Aquaero overwegen, kost je 100 euro, maar voor iedere goede build met customwaterkoeling is het zonde om niet te doen. Dat de fans automatisch harder en zachter gaan draaien aan de hand van de watertemp is heerlijk. Ik wil nooit meer zonder
In het begin dacht ik dat echt, nu nog steeds wel, maar de chip is wel echt f***ng groot met 775mm2, maar het ligt helemaal aan de prestaties, als het 30% prestaties is dan zeker niet, is het +50% dan wel, en de RayTracing interesseert me zeer weinig zeker in een eerste gen versie van een nieuwe techniek, pas bij de RTX 4000 series of zo zal het misschien nut hebben.xuter010 schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:14:
maar ik voel me een beetje belazerd door Nvidia met die prijs..
Je gekozen pomp is prima.Welke D5 pompje raden jullie mij aan? Ik zie er heel veel.
Alles behalve witte pasta is eigenlijk prima, zeker als je het niet doet voor overklokken.En welke poelpaste zal ik gebruiken, de site heeft er ook heel veel.
Zijn prima fans, ik heb zelf de 140mm versie, als je echt de beste en stilste wil moet je de NF-A12x25 nemen, heb pas geleden er twee gemonteerd in mijn HTPC, die nu echt onhoorbaar is geworden.Zullen de Noctua NF-P12 PWM fans volstaan icm met de rads om deze te gaan gebruiken inplaats van mn kast h440 stock fans?
Prima lijstjeIk heb op dit moment dit staan op mn lijstje...
Jep.Wel wat duurder... maarja goedkoop is soms duurkoop.
Zoals ik zij zou zeker ff bellen met HighFlow, en anders je kaart verkopen en een tweedehands 1080Ti kopen.PilatuS schreef op maandag 3 september 2018 @ 17:39:
Welke GPU met blok is even kijken wat handig voor je is. Hou V&A even in de gaten, er komt nog wel eens wat langs.
Ja ik kan hem zeker ook adviseren om de net genoemde redenen, maar zou gewoon met je mobo software beginnen, maar het ie iets wat ik zeker zou adviseren om te gebruiken als waterkoeling je ding is geworden.Ik zou trouwens ook nog een Aquaero overwegen, kost je 100 euro, maar voor iedere goede build met customwaterkoeling is het zonde om niet te doen. Dat de fans automatisch harder en zachter gaan draaien aan de hand van de watertemp is heerlijk. Ik wil nooit meer zonder
Zou ook even goed die PWM link lezen die ik boven poste, daar wordt er wat dieper ingegaan over de plus en min punten van verschillende PWM aanstuur oplossingen.
Hoi,
Bedankt voor de info.
Nadat ik een hele hoop filmpjes ben gaan kijken opp youtube en de prijzen toch best hoog waren dacht ik f*ck it. Ik bouw dan toch maar een custom waterkoeling wat ook geshowd mag worden.. ( zeg ik da goed? xDD)
Ik heb ondertussen bij aliexpress koppelingen / hard tube / buighulp tools / reservoir / koelblok voor mn 980TI!, nieuwe atx 24/8pins kabels die matchen bij het system en nog een hoop andere dingen mbt waterkoeling en verlichting.
Alles is van het merk Barrow en Bykski en alles is van koper, ook de D5 pump, dit is een Barrow SPG40A-X. Dit zou een Laing D5 pomp zijn. Mocht het niks zijn dan kan ik hem altijd nog een keer vervangen. De koppelingen schijnen een behoorlijke kwaliteit te hebben als ik youtube en de reviews mag geloven.
De Barrow radiatoren zijn kwa maat copies van de GTS260 en de GTS360 ( ik heb voor de 360 een iets minder dikke genomen, 4cm dik. )
Tube maat 16mm
Als fans heb ik uit eindelijk gekozen voor 2x Noctua NF-A14 PWM chromax black swap, 140mm en 3x Noctua NF-F12 PWM chromax black swap, 120mm. Dit leken mij prima fans die matchen aan de kleuren.
Ik zal deze voorlopig via mn moederbord controleren, ik heb wat PWM hubs besteld bij aliexpress.
De kast had ik al in bezit en dit is een H440 Razer edition met de groene verlichting. Ik heb ondertussen de HDD drive bay eruit gesloopt en m'n mechanische HDD vervangen voor de M.2 Samsung 970 Evo 1TB
De sidepaneel is voor de helft dicht en de andere helft een donkere plexiglas. Ik heb ondertussen een mod uitgevoerd aan de sidepaneel zoals op het youtube filmpje "sc case modding panel" Dit is erg strak gelukt.
Bedankt voor de info.
Nadat ik een hele hoop filmpjes ben gaan kijken opp youtube en de prijzen toch best hoog waren dacht ik f*ck it. Ik bouw dan toch maar een custom waterkoeling wat ook geshowd mag worden.. ( zeg ik da goed? xDD)
Ik heb ondertussen bij aliexpress koppelingen / hard tube / buighulp tools / reservoir / koelblok voor mn 980TI!, nieuwe atx 24/8pins kabels die matchen bij het system en nog een hoop andere dingen mbt waterkoeling en verlichting.
Alles is van het merk Barrow en Bykski en alles is van koper, ook de D5 pump, dit is een Barrow SPG40A-X. Dit zou een Laing D5 pomp zijn. Mocht het niks zijn dan kan ik hem altijd nog een keer vervangen. De koppelingen schijnen een behoorlijke kwaliteit te hebben als ik youtube en de reviews mag geloven.
De Barrow radiatoren zijn kwa maat copies van de GTS260 en de GTS360 ( ik heb voor de 360 een iets minder dikke genomen, 4cm dik. )
Tube maat 16mm
Als fans heb ik uit eindelijk gekozen voor 2x Noctua NF-A14 PWM chromax black swap, 140mm en 3x Noctua NF-F12 PWM chromax black swap, 120mm. Dit leken mij prima fans die matchen aan de kleuren.
Ik zal deze voorlopig via mn moederbord controleren, ik heb wat PWM hubs besteld bij aliexpress.
De kast had ik al in bezit en dit is een H440 Razer edition met de groene verlichting. Ik heb ondertussen de HDD drive bay eruit gesloopt en m'n mechanische HDD vervangen voor de M.2 Samsung 970 Evo 1TB
De sidepaneel is voor de helft dicht en de andere helft een donkere plexiglas. Ik heb ondertussen een mod uitgevoerd aan de sidepaneel zoals op het youtube filmpje "sc case modding panel" Dit is erg strak gelukt.
Ben benieuwd, en maak wat foto's van de build en onderdelen als je wilt, ben best benieuwd hoe dat Chinese spul er uitziet qua kwaliteit.
Ik ga zeker wat foto's hier neerzetten, ik ben ook erg benieuwd hoe het allemaal gaat. 0 ervaring met water koeling en tal van mogelijkheden m.b.t. koeling / fans / radiatoren / tubes / connectors ect.... Het is voor een beginner vrij lastig als je geen kant en klare custom loop kit koopt, maarja zonder uitdaging vind ik het niks, ik doe dit ook uit verveling. Lang leve youtube!player-x schreef op maandag 10 september 2018 @ 22:04:
Ben benieuwd, en maak wat foto's van de build en onderdelen als je wilt, ben best benieuwd hoe dat Chinese spul er uitziet qua kwaliteit.
Vrijdag ga ik de fans erin bouwen en dan zal ik een foto posten van de side paneel mod en de fans, daarna is het helaas wachten aangezien China verzendingen wel 2 maand ken duren

xuter010 schreef op woensdag 12 september 2018 @ 15:40:
Ik ga zeker wat foto's hier neerzetten,
Tubes buigen is een beetje een vak apart, bestudeer dat goed, en ik hoop dat je wat extra lengtes hebt besteld, want voor de eerste keer kan dat best nuttig zijn.0 ervaring met water koeling en tal van mogelijkheden m.b.t. koeling / fans / radiatoren / tubes / connectors ect....
Yep, YouTube is je vriend bij het bouwen.Het is voor een beginner vrij lastig als je geen kant en klare custom loop kit koopt, maarja zonder uitdaging vind ik het niks, ik doe dit ook uit verveling. Lang leve youtube!
Altijd alles bestellen met AlliExpress Standaard verzending, heb 80% binnen 2 weken in huis, en 99% binnen 3 weken, meestal gratis, maar ik betaal liever iets dan dat ik 2 maanden op een boot moet wachten!daarna is het helaas wachten aangezien China verzendingen wel 2 maand ken duren. dus dan zal het even stil zijn aan mijn kant.

Zeer interessante radiator als je een stil systeem hebben met weinig ruimte in je kast, en daarnaast is hij ook nog eens erg goedkoop.
Lees hier de XSPC TX360 Ultrathin Radiator Review.
Lees hier de XSPC TX360 Ultrathin Radiator Review.
Hallo Tweakers, vraagje voor hier;
Na jaren een stille build te hebben gehad met een "goude" 1080Ti chip en een Ryzen 1700 in een BQ Silent Base 800, hebben de laatste upgrades dat helaas een beetje teniet gedaan. Daarnaast lijken m'n Gentle Typhoons de geest te hebben gegeven (niet gek, zijn 9 jaar oud).
De 1700 die ik heb lopen in dit systeem heeft inmiddels steeds meer vCore en vSoC nodig voor dezelfde niveaus dus misschien is het tijd om em op te gaan volgen met een 2700 Ryzen.
Heb nu een aantal 2080Ti kaarten in huis, waarvan of een FE danwel een MSI Ventus dé kandidaat zou zijn voor water koeling.
De volledige build zou hiermee zijn:
Silent Base 800 (of vervangen door nieuwe case?)
Asus PRIME X370 Pro
Ryzen 2700 (danwel X)
32GB 3000Mhz Corsair (draait nu 2933mhz)
(1x) MSI 2080 TI Ventus OC (volgens mij ref design, alternatief zou ik een FE kunnen pakken)
Bitfenix Whisper M 650W
3x HDD
2x Sata SSD
1x M2 drive (Nu Samsung 256 961 series - wellicht ook upgraden)
Heb al een verzameling aan Silent Wings gen 1, 2 en 3. Heb wat Cryorig SP fans (2x normaal, 2x high rpm) Hoop deze te kunnen hergebruiken.
Nu heb ik in het verleden wel wat water setjes gebouwd (denk 2010~2015), maar het onderhoud vond ik toch altijd maar naadje. Daarnaast is de winst in performance vaak maar zo-zo. (+200mhz op een CPU, +100 op een GPU, etc) Daarom dus altijd maar bij grote airkoelers gebleven. (Dark Rock Pro 3 op het moment).
Het liefste zou ik een case gebruiken waarbij NERGENS een fitting boven hardware hangt. Moederbord dus horizontaal bovenin, voeding uit de weg, GPU niet at risk, HDD's en SSD's uit de weg, etc. Aan de andere kant, zal het allemaal wel loslopen en kan ik waarschijnlijk net zo goed in deze case blijven werken.
Nu zal ik al dat ik tenminste voor ~400W TDP moet gaan koelen. Dat zou een 280 rad bovenin de Silent Base betekenen en een slimline 240 voorin. Ik heb juist deze case echter omdat ik dus nog de nodige opslag kwijt moest (begon met 6x HDD en 2xSSD hierin). Eventueel zou er een 120 achterin kunnen of op de bodem van de case. Maar daar wil ik eigenlijk graag een pomp + reservoir plaatsen.
Al ik voor de 2080 Ti en AMD chip bij EK naar een setje kijk, kom ik daar al snel over de €550 uit. Ik snap dat vanaf niets beginnen kostbaar is, maar dit moet toch wel iéts goedkoper kunnen? Voorheen heb ik altijd onder de €400 kunnen blijven voor waterkoeling setjes.
Als ik het zo bekijk, zou ik misschien beter voor een G12 bracket + X52 kunnen gaan voor de GPU en kunnen kijken of er een simpele 240 oplossing is voor de Ryzen. Natuurlijk wordt dat dan een stuk warmer, maar vooral voor de CPU is dat niet zo erg. (De GPU boost is wel iets waarvoor het uitmaakt).
Ik gebruik het systeem voor productiviteit (foto video en sporadisch audio) en games. Juist door Photoshop & Dimension CC / LR wordt de CPU nog wel eens een uurtje nonstop 100% gedraaid, VM taken willen em ook nog wel eens constant 60C houden met luchtkoeling en met een zware game loopt het geluid soms een beetje uit de klauwen nu. (44dB - GPU 76C en CPU 71C)
Wat is wijsheid? Kan waterkoeling voor een dergelijk systeem echt niet voor minder dan €600?
(Dan ga ik uit van een EK Evo block, pomp-res combo, EK Vector, flex pijp, 1x 280 en 1x slim 240, 14 ofzo fittingen, vul en drain ports.) (En dan sla ik de vloeistof, dopjes en andere losse zooi en koelpasta nog over)
Na jaren een stille build te hebben gehad met een "goude" 1080Ti chip en een Ryzen 1700 in een BQ Silent Base 800, hebben de laatste upgrades dat helaas een beetje teniet gedaan. Daarnaast lijken m'n Gentle Typhoons de geest te hebben gegeven (niet gek, zijn 9 jaar oud).
De 1700 die ik heb lopen in dit systeem heeft inmiddels steeds meer vCore en vSoC nodig voor dezelfde niveaus dus misschien is het tijd om em op te gaan volgen met een 2700 Ryzen.
Heb nu een aantal 2080Ti kaarten in huis, waarvan of een FE danwel een MSI Ventus dé kandidaat zou zijn voor water koeling.
De volledige build zou hiermee zijn:
Silent Base 800 (of vervangen door nieuwe case?)
Asus PRIME X370 Pro
Ryzen 2700 (danwel X)
32GB 3000Mhz Corsair (draait nu 2933mhz)
(1x) MSI 2080 TI Ventus OC (volgens mij ref design, alternatief zou ik een FE kunnen pakken)
Bitfenix Whisper M 650W
3x HDD
2x Sata SSD
1x M2 drive (Nu Samsung 256 961 series - wellicht ook upgraden)
Heb al een verzameling aan Silent Wings gen 1, 2 en 3. Heb wat Cryorig SP fans (2x normaal, 2x high rpm) Hoop deze te kunnen hergebruiken.
Nu heb ik in het verleden wel wat water setjes gebouwd (denk 2010~2015), maar het onderhoud vond ik toch altijd maar naadje. Daarnaast is de winst in performance vaak maar zo-zo. (+200mhz op een CPU, +100 op een GPU, etc) Daarom dus altijd maar bij grote airkoelers gebleven. (Dark Rock Pro 3 op het moment).
Het liefste zou ik een case gebruiken waarbij NERGENS een fitting boven hardware hangt. Moederbord dus horizontaal bovenin, voeding uit de weg, GPU niet at risk, HDD's en SSD's uit de weg, etc. Aan de andere kant, zal het allemaal wel loslopen en kan ik waarschijnlijk net zo goed in deze case blijven werken.
Nu zal ik al dat ik tenminste voor ~400W TDP moet gaan koelen. Dat zou een 280 rad bovenin de Silent Base betekenen en een slimline 240 voorin. Ik heb juist deze case echter omdat ik dus nog de nodige opslag kwijt moest (begon met 6x HDD en 2xSSD hierin). Eventueel zou er een 120 achterin kunnen of op de bodem van de case. Maar daar wil ik eigenlijk graag een pomp + reservoir plaatsen.
Al ik voor de 2080 Ti en AMD chip bij EK naar een setje kijk, kom ik daar al snel over de €550 uit. Ik snap dat vanaf niets beginnen kostbaar is, maar dit moet toch wel iéts goedkoper kunnen? Voorheen heb ik altijd onder de €400 kunnen blijven voor waterkoeling setjes.
Als ik het zo bekijk, zou ik misschien beter voor een G12 bracket + X52 kunnen gaan voor de GPU en kunnen kijken of er een simpele 240 oplossing is voor de Ryzen. Natuurlijk wordt dat dan een stuk warmer, maar vooral voor de CPU is dat niet zo erg. (De GPU boost is wel iets waarvoor het uitmaakt).
Ik gebruik het systeem voor productiviteit (foto video en sporadisch audio) en games. Juist door Photoshop & Dimension CC / LR wordt de CPU nog wel eens een uurtje nonstop 100% gedraaid, VM taken willen em ook nog wel eens constant 60C houden met luchtkoeling en met een zware game loopt het geluid soms een beetje uit de klauwen nu. (44dB - GPU 76C en CPU 71C)
Wat is wijsheid? Kan waterkoeling voor een dergelijk systeem echt niet voor minder dan €600?
(Dan ga ik uit van een EK Evo block, pomp-res combo, EK Vector, flex pijp, 1x 280 en 1x slim 240, 14 ofzo fittingen, vul en drain ports.) (En dan sla ik de vloeistof, dopjes en andere losse zooi en koelpasta nog over)
Als je goede en stille waterkoeling wilt ben je €600 kwijt, en €700 als je ook nog een op water temp je pompen en fans wilt aansturen.djunicron schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 14:01:
Wat je terug krijgt is een fluister stil systeem dat stabieler is, en waarbij je GPU continu op maximale boost snelheid blijft werken, en zo 10j mee moet gaan.
Als je dat wilt, moet je net als ik een Silverstone Temjin TJ11 kopen, maar die zijn bijna €500, maar dan heb je ook wat voor de rest van je leven.Het liefste zou ik een case gebruiken waarbij NERGENS een fitting boven hardware hangt. Moederbord dus horizontaal bovenin, voeding uit de weg, GPU niet at risk, HDD's en SSD's uit de weg, etc. Aan de andere kant, zal het allemaal wel loslopen en kan ik waarschijnlijk net zo goed in deze case blijven werken.
Maar zelf zou ik me er niet zo druk over maken, als alles goed is aangesloten, en je niet je kast niet dagelijks in een sportauto over kinderhoofdjes vervoert, hoef je niet echt bang te zijn op lekkage.
Gebruik al 15j waterkoeling, nog nooit lekkage gehad, wel moet je zorgvuldig netjes recht je slangen snijden, en de koppelingen goed in elkaar zetten.
Is mogelijk, dan moet je deze set nemen, plus een GPU blok.Al ik voor de 2080 Ti en AMD chip bij EK naar een setje kijk, kom ik daar al snel over de €550 uit. Ik snap dat vanaf niets beginnen kostbaar is, maar dit moet toch wel iéts goedkoper kunnen? Voorheen heb ik altijd onder de €400 kunnen blijven voor waterkoeling setjes.
Onderhoud valt wel mee hoor, gewoon een drain op het laagste punt, met een afsluiter en kap, waarbij je met verversten je de kap afdraait en een drain slang aansluit, en de kap uit het top van je res draait, loopt hij zo snel leeg, keer flushen met demi-water, en je bent klaar, uurtje max werk.Nu heb ik in het verleden wel wat water setjes gebouwd (denk 2010~2015), maar het onderhoud vond ik toch altijd maar naadje.
Die slangen hoeven niet eens helemaal netjes te zijn. Ik gebruik altijd gewoon een schaar waarbij ze alles behalve perfect recht zijn. Gewoon flink aandrukken op de koppeling en dan de ring vastdraaien is genoeg.player-x schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:02:
[...]
Gebruik al 15j waterkoeling, nog nooit lekkage gehad, wel moet je zorgvuldig netjes recht je slangen snijden, en de koppelingen goed in elkaar zetten.
Heb zelf wel 1x een lekkage gehad, maar dat is alweer meer dan 10 jaar terug. Kwam door een stuk plexiglas wat was gaan scheuren, waarschijnlijk door mijn eigen fout dat de koppeling te strak zat. Verder ook nog nooit een lek gehad. Zeker bij de koppelingen is die kans extreem klein. Ik heb 100'en slangen aangesloten en niet 1x een lek gehad. Ik controleer de boel altijd heel goed op lekken voordat de PC aan gaat en dus niet 1x een lek gehad bij een nieuw build.
Een kast kopen waarbij er geen koppelingen boven onderdelen zitten is inderdaad nergens voor nodig
Slecht afgesneden slangen, verhogen de kans lekkage met een factor 10 denk ik zo, en hoewel zelfs 10x een zeer kleine kans het risico in de praktijk nog steeds nauwelijks verhoogt, steek ik daar een paar min extra in, om gewoon zeker te zijn dat de verbinding echt goed is.PilatuS schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 16:17:
Die slangen hoeven niet eens helemaal netjes te zijn. Ik gebruik altijd gewoon een schaar waarbij ze alles behalve perfect recht zijn. Gewoon flink aandrukken op de koppeling en dan de ring vastdraaien is genoeg.
Gewoon een slangen snijder kopen, op Ali kosten ze minder dan €1 inc. verzend kosten (in NL vaak +€5), maar je hebt iig wel altijd een rechte cut.

Je hebt ook helemaal gelijk hoor
Heb het gewoon altijd zo gedaan en nooit problemen mee gehad. Ongeveer recht is bij mij altijd nog genoeg geweest. Ik kijk altijd dat de slang volledig rondom de koppeling goed raakt.
Bedankt voor de antwoorden!
Vrees dat ik nog erg veel zal moeten inlezen verder. Voor het snijden van tubing heb ik voorheen een zaaghoek gebruikt icm een chefsmes. Geleerd van een van iemand die later aan die MSI OC wedstrijden enzo ging meedoen.
Zat eraan te denken een kit te nemen en daar op uit te gaan bouwen. Moet denk ik vooral nog even veel reviews lezen en GOED meten wat er nou allemaal precies past. Silent Base 800 is niet helemaal ideaal voor water, zeker niet met HDD racks er nog in enzo. Aan de ene kant wil ik de optical bay eruit hebben, aan de andere kant is dat voor een reservoir + thermometer voor vloeistof temp wel weer prettig.
Wat me ergens ook wel tegen staat is dat ik nu voor die 2080Ti kaarten een blok van €150 moet aanschaffen, en over 10 maanden ofzo als met wat nieuws komen, het hele riedeltje opnieuw begint en je meer moeite moet doen om de kaart door te kunnen verkopen. (Al dan niet met blok etc) Om dezelfde reden zou ik ook niet zo snel zo'n €500 case kopen. Theoretisch gaat ie 10+ jaar mee, maar als ATX 2.5 er straks is past het niet meer, is de trend weer andere maat storage, etc etc.
Nu zit hier in R'dam Hiflow in de buurt, is het een idee daar info in te winnen? Denk dat ik anders waarschijnlijk toch wel weer een nét niet passende fitting ertussen heb zitten etc. Voor games is een dag downtime niet zo erg, maar ik werk er dus ook op. Of wordt me dan aangesmeerd wat ze graag verkopen voor de marges?
In andere woorden, bleh, te weinig tijd eigenlijk voor gedegen onderzoek en voor de afwisseling ben ik niet echt thuis in iets tech-achtigs. Een verontrustend gevoel...
Edit; Maar eens even die winkelmandjes doorspitten en nameten of het allemaal echt gaat passen in de case.
Vrees dat ik nog erg veel zal moeten inlezen verder. Voor het snijden van tubing heb ik voorheen een zaaghoek gebruikt icm een chefsmes. Geleerd van een van iemand die later aan die MSI OC wedstrijden enzo ging meedoen.
Zat eraan te denken een kit te nemen en daar op uit te gaan bouwen. Moet denk ik vooral nog even veel reviews lezen en GOED meten wat er nou allemaal precies past. Silent Base 800 is niet helemaal ideaal voor water, zeker niet met HDD racks er nog in enzo. Aan de ene kant wil ik de optical bay eruit hebben, aan de andere kant is dat voor een reservoir + thermometer voor vloeistof temp wel weer prettig.
Wat me ergens ook wel tegen staat is dat ik nu voor die 2080Ti kaarten een blok van €150 moet aanschaffen, en over 10 maanden ofzo als met wat nieuws komen, het hele riedeltje opnieuw begint en je meer moeite moet doen om de kaart door te kunnen verkopen. (Al dan niet met blok etc) Om dezelfde reden zou ik ook niet zo snel zo'n €500 case kopen. Theoretisch gaat ie 10+ jaar mee, maar als ATX 2.5 er straks is past het niet meer, is de trend weer andere maat storage, etc etc.
Nu zit hier in R'dam Hiflow in de buurt, is het een idee daar info in te winnen? Denk dat ik anders waarschijnlijk toch wel weer een nét niet passende fitting ertussen heb zitten etc. Voor games is een dag downtime niet zo erg, maar ik werk er dus ook op. Of wordt me dan aangesmeerd wat ze graag verkopen voor de marges?
In andere woorden, bleh, te weinig tijd eigenlijk voor gedegen onderzoek en voor de afwisseling ben ik niet echt thuis in iets tech-achtigs. Een verontrustend gevoel...
Edit; Maar eens even die winkelmandjes doorspitten en nameten of het allemaal echt gaat passen in de case.
[ Voor 3% gewijzigd door djunicron op 17-10-2018 23:21 ]
Werkt ook prima.djunicron schreef op woensdag 17 oktober 2018 @ 21:46:
Voor het snijden van tubing heb ik voorheen een zaaghoek gebruikt icm een chefsmes.
Om eerlijk te zijn, zelfs verre van ideaal.Silent Base 800 is niet helemaal ideaal voor water,
Persoonlijk vind ik de Fractal Design Define R6 een zeer geschikte kast voor waterkoeling, maar ik zou zeggen do een https://www.google.com/search?q=best+water+cooling+cases voor andere opties.
Een bay heb je niet echt nodig voor waterkoeling als je dit type pomp/res combo neemtzeker niet met HDD racks er nog in enzo. Aan de ene kant wil ik de optical bay eruit hebben, aan de andere kant is dat voor een reservoir + thermometer voor vloeistof temp wel weer prettig.
Bedenk wel dat het het enige is dat je steeds moet vervangen, wat je er voor terug krijgt is een stil systeem met een stabiele boost klok die niet terug klokt als je lucht koeler warm wordt, en last krijgt van een heat soaked koeler.Wat me ergens ook wel tegen staat is dat ik nu voor die 2080Ti kaarten een blok van €150 moet aanschaffen, en over 10 maanden ofzo als met wat nieuws komen, het hele riedeltje opnieuw begint en je meer moeite moet doen om de kaart door te kunnen verkopen. (Al dan niet met blok etc)
En meestal kan je die blokken voor +/-50% van de nieuw waarde nog steeds verkopen, met of zonder kaart.
Zou ik ook niet doen, maat ATX zal zeker blijven bestaan tot het einde van de zelfbouw PC tijdperk!Om dezelfde reden zou ik ook niet zo snel zo'n €500 case kopen. Theoretisch gaat ie 10+ jaar mee, maar als ATX 2.5 er straks is past het niet meer, is de trend weer andere maat storage, etc etc.
Ik heb zelf de €500 kostende TJ-11 gekocht omdat ik toen der tijd Quad-SLI gebruikte en ik 6x 85mm dikke 140mm + 2x 180mm rad's gebruikte om de 1100W daarvan te kunnen koelen, vandaag de dag geheel niet meer nodig.
Maar bv de €120 kostende R6 is een prima kast, voor jouw doel
Ik koop zelf alles bij Aquatuning, maar HighFlow is een prima winkel met goed personeel dat je echt helpt, als je kan ga er langs door de weeks tijdens werk uren of zaterdag meteen als ze openen, zodat ze meer tijd voor je hebben.Nu zit hier in R'dam Hiflow in de buurt, is het een idee daar info in te winnen? Denk dat ik anders waarschijnlijk toch wel weer een nét niet passende fitting ertussen heb zitten etc. Voor games is een dag downtime niet zo erg, maar ik werk er dus ook op. Of wordt me dan aangesmeerd wat ze graag verkopen voor de marges?
Maar maak eerst een lijst met dingen die jij denkt nodig te hebben, vraag er hier wat we er van vinden en ga dan naar HighFlow, en als je dan nog steeds vragen hebt schrijf die op per onderdeel.
Tegenwoordig hoef je niet echt bang meer te zijn dat het mis gaat met waterkoeling, en is echt volwassen geworden met degelijke simpele standaarden, en je ziet eigenlijk alleen nog maar minimale verbeteringen, en het verschil tussen het slechtste €35 blok en het beste €240 blok is misschien 3c, en nagenoeg idioot proof, als je maar zorgvuldig werkt.In andere woorden, bleh, te weinig tijd eigenlijk voor gedegen onderzoek en voor de afwisseling ben ik niet echt thuis in iets tech-achtigs. Een verontrustend gevoel...
Ik ben begonnen met auto verwarmingselement als rad, en niemand nog wist dat het gebruik van aluminium en koper in de zelfde loop een heel slecht idee was.
Als je tijdens je installatie iets niet weet, YouTube is je vriend, en is via een paar goede en juiste toetsaanslagen van je vandaan.
Dat is het beste begin.Edit; Maar eens even die winkelmandjes doorspitten en nameten of het allemaal echt gaat passen in de case.
Ik zit nog op 1 onderdeel te wachten uit China en dan kan ik starten met m'n water koeling projectje. Ik zal proberen hier een review van te posten ook omdat het allemaal onderdelen zijn uit China (aliexpress) dit schilt echt een bak geld vergeleken met de prijzen hier.
Volgende keer 100% verzenden kosten betalen voor snellere levering. dom dom dom... xD
Ik heb nu dus 99% binnen en ik veeeeeeeelste veel besteld qua koppelingen ect... dus ik kan lekker stoeien ermee. De koppelingen zien en voelen goed en zijn duidelijk van messing.
Als koelmiddel heb ik bij highflow Mayhems UV green pasta gehaald. Het laatste onderdeel in de CPU blok van Bykski ligt al in Nederland en verwacht ik morgen in huis te hebben en dan kan ik eindelijk beginnen. De Noctua chromax fans zijn super! die had ik al ingebouwd.
Ik heb al wat proef gebogen met de hard tube... tot nu toe easy peesy lemon sqeezy. Maarja ben aantal jaren CV monteur geweest dus buigen van dat spul leek me niet bepaald moeilijk en dit is het tot nu toe ook niet. Straks als ik moet buigen met de juiste maten wordt dit wat uitdagender, maar uit de losse hand een 90gr of 45gr ging perfect. Ik heb er veel zin in! xD
//edit ik zie net dat foto's posten lastig is omdat ik niet voldoende karma heb
review wordt dan lastig.
Hier een linkje naar een foto wat ik tot nu toe heb.
https://imgur.com/a/b3onCPf
Volgende keer 100% verzenden kosten betalen voor snellere levering. dom dom dom... xD
Ik heb nu dus 99% binnen en ik veeeeeeeelste veel besteld qua koppelingen ect... dus ik kan lekker stoeien ermee. De koppelingen zien en voelen goed en zijn duidelijk van messing.
Als koelmiddel heb ik bij highflow Mayhems UV green pasta gehaald. Het laatste onderdeel in de CPU blok van Bykski ligt al in Nederland en verwacht ik morgen in huis te hebben en dan kan ik eindelijk beginnen. De Noctua chromax fans zijn super! die had ik al ingebouwd.
Ik heb al wat proef gebogen met de hard tube... tot nu toe easy peesy lemon sqeezy. Maarja ben aantal jaren CV monteur geweest dus buigen van dat spul leek me niet bepaald moeilijk en dit is het tot nu toe ook niet. Straks als ik moet buigen met de juiste maten wordt dit wat uitdagender, maar uit de losse hand een 90gr of 45gr ging perfect. Ik heb er veel zin in! xD
//edit ik zie net dat foto's posten lastig is omdat ik niet voldoende karma heb

Hier een linkje naar een foto wat ik tot nu toe heb.
https://imgur.com/a/b3onCPf
[ Voor 8% gewijzigd door xuter010 op 18-10-2018 17:55 ]
Zat aan het volgende te denken puur op wat er (maximaal) mogelijk is in m'n huidige case.
https://www.aquatuning.nl...1b1e1eac6cde651209f834201
Excuseer het nog niet goed inlezen, voor hetzelfde geld heb ik verkeerde maat tube en een slechte combi aan spul bij elkaar genomen. Gezien de lage headroom op een 2700 Ryzen en 2080Ti, wil ik meer voor stilte gaan dan extreme OC's. Heb voor deze setup eigelijk nog maar 2x 120mm fans nodig. Wat ik ook doe, de voor intake is zonder erg veel modificaties niet echt geschikt om een rad tegenaan te plakken.
De layout zal zou als volgt worden:

Heb na uitgebreid zoeken nog niet echt een case gevonden die ik écht handig vind om in te bouwen die de meerprijs waard is. Eén van de nieuwe Difine 6 cases zou kunnen, sommige NZXT cases / Corsair cases zien er wel goed uit, een Evolve X is misschien aardig, maar ik overweeg nu eigenlijk dan toch ook maar om zelf horizontaal te gaan bouwen, ook ivm storage eisen etc. (en dan wordt het dus een "PC-Desk".
Met een €180 case + 600 water, nieuw bord voor SSD vervanging van 2/4 HDD's, naast de CPU, wordt het allemaal een beetje te gek misschien.
https://www.aquatuning.nl...1b1e1eac6cde651209f834201
Excuseer het nog niet goed inlezen, voor hetzelfde geld heb ik verkeerde maat tube en een slechte combi aan spul bij elkaar genomen. Gezien de lage headroom op een 2700 Ryzen en 2080Ti, wil ik meer voor stilte gaan dan extreme OC's. Heb voor deze setup eigelijk nog maar 2x 120mm fans nodig. Wat ik ook doe, de voor intake is zonder erg veel modificaties niet echt geschikt om een rad tegenaan te plakken.
De layout zal zou als volgt worden:

Heb na uitgebreid zoeken nog niet echt een case gevonden die ik écht handig vind om in te bouwen die de meerprijs waard is. Eén van de nieuwe Difine 6 cases zou kunnen, sommige NZXT cases / Corsair cases zien er wel goed uit, een Evolve X is misschien aardig, maar ik overweeg nu eigenlijk dan toch ook maar om zelf horizontaal te gaan bouwen, ook ivm storage eisen etc. (en dan wordt het dus een "PC-Desk".
Met een €180 case + 600 water, nieuw bord voor SSD vervanging van 2/4 HDD's, naast de CPU, wordt het allemaal een beetje te gek misschien.
Ik kan je echt de R6 adviseren, is een genot om een systeem in te bouwen
Heb een halfjaar geleden een systeem gebouwd met 2x 280 rads in een Fractal Design Define R6, voor een 1080 Ti SLI build dat 3x 1440p moest aansturen, voor een vriend met geld over.
Kijk wat een ruimte je hebt in deze build.
Heb een halfjaar geleden een systeem gebouwd met 2x 280 rads in een Fractal Design Define R6, voor een 1080 Ti SLI build dat 3x 1440p moest aansturen, voor een vriend met geld over.
Inderdaad niet verkeerd, maar op die manier kan ik er maar 2HDDs in kwijt. Dat zou voor games nog wel prima zijn, maar ik moet ook wat productiviteit spul erop kwijt.player-x schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:29:
Momenteel heb ik 1.5TB aan SSD opslag (256 M2 voor win etc, 1x1TB en 1x512) en nog 12TB over HDD's verspreid. Daarnaast heb ik 2 RAID5 NASsen gebouwd, waarvan één redelijk vol staat en de andere ook nog maar 4TB vrij heeft. Staat vooral vol met Foto / Video materiaal, backups en VM's / werk projecten.
Als ik in die R6 ook HDD's zou willen proppen zit ie meteen erg vol. Of ik moet naar 2x8TB schijven, maar dat kost net zoveel als waterkoeling.
(M'n gamecollectie die geïnstalleerd staat is ook iets van 4TB - 4K packs en uberhaubt games zijn groot tegenwoordig - zeker dingen als Star Citizen normaal + PTU, Blizzard games van 100+GB, etc)
Als ze nou zo'n shroud hadden waar 4 drives in zouden passen en dan nog 4-6SSD's achter zoals bij Phantecs...
----
Maar als je zo naar die SB 800 layout kijkt; slecht idee? Met 240 rads van 60 en een 280 van 30 zou je toch al wel 400W hitte aan moeten kunnen? Vooral het extra stukjes knippen en extra fittings / dopjes plaatsen maakt het 2x 120 natuurlijk duurder dan 1x240 of 1x 420 b.v. voor het geheel... Maar dat is nog wel iets goedkoper dan een nieuwe case.
[ Voor 18% gewijzigd door djunicron op 19-10-2018 17:49 ]
Ik denk dat je in de kast zelfs nog steeds 4 HDDs kwijt kan voor je voeding, kast is er lang genoeg voor.djunicron schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:46:
Inderdaad niet verkeerd, maar op die manier kan ik er maar 2HDDs in kwijt. Dat zou voor games nog wel prima zijn, maar ik moet ook wat productiviteit spul erop kwijt.
Als het toch niet past kan je wat je toch niet gebruikt op je server zetten, door twee van de vier HDDs naar je server verplaatsen.
Ben zelf naar 10Gbit netwerk gegaan, en heb helemaal geen HDDs meer in mijn PC zitten, maar 2 HDDs moet toch voldoende zijn voor productie en games.
Wat ik raar vind is dat er nog geen review is van die vette Asus ROG all-in-one met die noctua fans.
pricewatch: Asus ROG Ryujin 360
Is toch al een tijdje bekend en midden september aangekondigd.
313 euro bij informatique.... OK tis wel een bezopen prijs maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die een Kraken X72 willen maar dan met betere fans. Dan ben je ook al ongeveer hetzelfde bedrag kwijt.
pricewatch: Asus ROG Ryujin 360
Is toch al een tijdje bekend en midden september aangekondigd.
313 euro bij informatique.... OK tis wel een bezopen prijs maar ik kan me best voorstellen dat er mensen zijn die een Kraken X72 willen maar dan met betere fans. Dan ben je ook al ongeveer hetzelfde bedrag kwijt.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Snap ik wel eerlijk gezegd. Voor zo'n prijs is al snel een custom loop te bouwen met lagere kwaliteit componenten maar waarschijnlijk een verder prima performance en veel meer opties tot uitbreiding etc.
In dat pakket zit daarnaast al voor ~€80 Noctua fans. Daarnaast vraagt Asus voor hun ROG vormgeving en uitgebreide geautomatiseerde 100 uur tests ook altijd een behoorlijke prijs premium.
Ik vond het bij aankondiging al een bijzonder niche product.
Het moet namelijk
* ...maar in je kast passen
* ...nodig zijn voor enkel je CPU om een 360 rad te gebruiken (X299 platform gebruikers only?)
* ...in je budget passen, waarbij je voor deze prijs veel andere zinnigere componenten kan aanschaffen
* ...maar net je smaak zijn / bij je build passen
* ...zo zijn dat je een "nieuwe" speler in dit soort oplossingen vertrouwd, wetend dat het gewoon weer van een AIO OEM komt.
Ik vraag mij ook af of die Kraken X72 een beetje verkoopt.
In dat pakket zit daarnaast al voor ~€80 Noctua fans. Daarnaast vraagt Asus voor hun ROG vormgeving en uitgebreide geautomatiseerde 100 uur tests ook altijd een behoorlijke prijs premium.
Ik vond het bij aankondiging al een bijzonder niche product.
Het moet namelijk
* ...maar in je kast passen
* ...nodig zijn voor enkel je CPU om een 360 rad te gebruiken (X299 platform gebruikers only?)
* ...in je budget passen, waarbij je voor deze prijs veel andere zinnigere componenten kan aanschaffen
* ...maar net je smaak zijn / bij je build passen
* ...zo zijn dat je een "nieuwe" speler in dit soort oplossingen vertrouwd, wetend dat het gewoon weer van een AIO OEM komt.
Ik vraag mij ook af of die Kraken X72 een beetje verkoopt.
voor €250,- heb je al een EK fluid gaming setje voor je CPU en GPU inclusief alles, betaal €50 extra en je hebt een extra rad erbij en ben nog goed koper uit, RGB vind ik leuk maar moet niet te kitsch worden zoals het nu gaat.djunicron schreef op zondag 28 oktober 2018 @ 22:02:
Snap ik wel eerlijk gezegd. Voor zo'n prijs is al snel een custom loop te bouwen met lagere kwaliteit componenten maar waarschijnlijk een verder prima performance en veel meer opties tot uitbreiding etc.
ben nu op mijn laatste bestelling van highflow aan het wachten (na bestelling
- EKWB EK-XRES Revo 140 D5 (voor spotprijs nieuw anders hoeft ik de RGB ook niet in de res)
- EKWB EK-FC Radeon Vega - Acetal
- EKWB EK-Supremacy EVO - Acetal
- EKWB Coolstream SE 360
- Koolance 360 mm rad (had ik nog liggen)
- Alphacool 45° rotary fittingen
- EKWB compressie fittingen
- Feser Zwart UV tubing
gezien ik toch al 3 RGB strips en een rear RGB fan heb vond ik dat wel meer dan voldoende.
ondanks dat ik een NZXT H700I heb, ben ik benieuwd hoe alles gaat passen met zo'n grote pomp.
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Ik denk wel dat die set het iets minder goed gaat doen. Dat is immers een Alu set. Nu is alu maar half de warmte capaciteit van koper, het verschil is ook weer niet zo heel erg groot wat waterkoeling performance betreft. Maar dat neemt niet weg dat het lastig is om extra aluminium rads te krijgen, gezien het meeste spul koper (gebaseerd) is. Misschien toch weer makkelijker om dan een auto radiator erbij te nemen, daar is alu wat gebruikelijker.Richo999 schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:37:
[...]
voor €250,- heb je al een EK fluid gaming setje voor je CPU en GPU inclusief alles, betaal €50 extra en je hebt een extra rad erbij en ben nog goed koper uit, RGB vind ik leuk maar moet niet te kitsch worden zoals het nu gaat.
Neemt niet weg dat het EK gaming setje inderdaad gewoon een goede deal is in sommige situaties. Vooral de uitbreidbaarheid. Want zoals ik al schreef, welke CPU buiten het HEDT spul heeft nou in z'n eentje zo'n grote radiator nodig. Maar goed, ik kan me voorstellen dat dit voor een X299 7940 + Asus Strix 2080Ti op Silent mode misschien wel een top combo is voor een stille setup. En dan gaat het EK Setje zonder uitbreiding het toch afleggen.
Mooi lijstje verder overigens.
EK fluid gaming set is uitgebreid getest door meerdere reviewersdjunicron schreef op dinsdag 30 oktober 2018 @ 16:59:
[...]
Ik denk wel dat die set het iets minder goed gaat doen. Dat is immers een Alu set. Nu is alu maar half de warmte capaciteit van koper, het verschil is ook weer niet zo heel erg groot wat waterkoeling performance betreft. Maar dat neemt niet weg dat het lastig is om extra aluminium rads te krijgen, gezien het meeste spul koper (gebaseerd) is. Misschien toch weer makkelijker om dan een auto radiator erbij te nemen, daar is alu wat gebruikelijker.
Neemt niet weg dat het EK gaming setje inderdaad gewoon een goede deal is in sommige situaties. Vooral de uitbreidbaarheid. Want zoals ik al schreef, welke CPU buiten het HEDT spul heeft nou in z'n eentje zo'n grote radiator nodig. Maar goed, ik kan me voorstellen dat dit voor een X299 7940 + Asus Strix 2080Ti op Silent mode misschien wel een top combo is voor een stille setup. En dan gaat het EK Setje zonder uitbreiding het toch afleggen.
Mooi lijstje verder overigens.
YouTube: How to Watercool your CPU and GPU for under $250
deze kit is €289,00 en een rad uitbreidingsset van 240 rad met fans, fittingen en splitter kabel is €81,30 en een 360 uitbreiding kost 106,72. je betaal dus €400,- voor een complete custom loop met 2x 360mm rad. zo'n deal krijg je nergens voor kwaliteit spul.
Mensen dragen vaak aan dat de warmte capaciteit van koper bijna het dubbele is maar vergeten wel dat koper zijn energie moeilijker afstaat dan aluminium wat het uiteindelijke verschil al aanzienlijk kleiner maakt. EK heeft mijn inszien ook hiermee een gat in de markt aangeboord door Al te gebruiken wat significant goedkoper is dan koper (Grondstof prijs en verwerkbaarheid), en met minimaal verschil in koelcapaciteit. We moeten namelijk niet vergeten dat de bottleneck nog altijd de warmte uit chips te krijgen is en niet het koelvermogen van de koelers (de goedkoopste air cooler en de duurste custom loop hebben hier allemaal last van).
foto's volgen van de uiteindelijke setup, als ik klaar ben met passen en meten (en frankstein stijl alles bevestigen)
AMD Ryzen 5800X,BeQuiet Darkrock Pro4, Asus B550-E ROG Strix, AMD 6800XT, 32Gb G.Skill TridentZ 3600MHz, Seasonic Focus Plus Gold 850W, Kingston KC3000 1 TB, Samsung Evo 960 500Gb, Samsung Evo 850 1Tb / Samsung 860 Evo 1 Tb, be quiet! Light Base 600 LX
Nou, met aanvankelijk wat tegenzin toch je advies in deze maar opgevolgd. Het voelde namelijk zo tegenstrijdig, een case met 20L minder inhoud voor de rebuild...player-x schreef op vrijdag 19 oktober 2018 @ 17:29:
Maar heb nu een R6 staan (zonder raam en zonder USB C, heb toch al 2 van die poortjes en liever wat demping) en ga er dit weekend maar mee aan de slag.
Heb een 2080 koeler gevonden van BitTech die zowel op de Asus Dual (RAM nu ook dood...) past als op m'n MSI Ventus. (enige van de 3 die niet overleden is, wtf)
Met 4HDD's en 2SSD's, passen er alsnog een 360 rad bovenin en een 280 voorin. Hoop dat met wat Silent Wings 140's en 3x Cryotech 120 Radiator fans dit alles nu stilletje kan gaan draaien op mooie temperaturen. Ben vooral benieuwd of ik nog steeds 70+C ga zien op GPU & CPU na uren renderen.
Denk dat ik de achterin een 140mm naar binnen ga laten blazen om m'n VRMs en ram wat luchtstroom te geven, hoewel daar nou net weer geen filter voor zit. Beetje bang dat ik met 2x 140 intake en 3x 120 out en dan nog een fan achterin teveel negatieve druk in de case creëer.
Dan kan dit een oplossing zijn, fan filters.djunicron schreef op vrijdag 2 november 2018 @ 14:29:
Denk dat ik de achterin een 140mm naar binnen ga laten blazen om m'n VRMs en ram wat luchtstroom te geven, hoewel daar nou net weer geen filter voor zit. Beetje bang dat ik met 2x 140 intake en 3x 120 out en dan nog een fan achterin teveel negatieve druk in de case creëer.
Aii, 1 heel hard lekkende fitting. Lekt vanuit t scharnier. Waarom had ik ookalweer niet gewoon een paar extra meebesteld?
Verder, net als 5 jaar terug, eigenlijk heel simpel. Had misschien tegen kinkjes beter 10/13 flex kunnen gebruiken ipv 6/8, maar meh, 't werkt prima. En ik vind nog steeds dit maatje er ook wel goed uit zien.
Ben langer met de rtx 2080Ti bezig geweest dan de rest van de build...
Verder, net als 5 jaar terug, eigenlijk heel simpel. Had misschien tegen kinkjes beter 10/13 flex kunnen gebruiken ipv 6/8, maar meh, 't werkt prima. En ik vind nog steeds dit maatje er ook wel goed uit zien.
Ben langer met de rtx 2080Ti bezig geweest dan de rest van de build...
Zo, inmiddels geupgrade naar een GTX1080 versie van MSI waar al een WC block op zit. Heb nog een compleet nieuw WC block over voor een reference GTX1080. Enig idee waar ik die nog te koop kan zetten behalve hier, highflow en MP? Heb het idee dat WC steeds meer een niche markt begint te worden..
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Ik had 2 GTX980 blokken die ik niet verkocht kreeg. Heb ze maar op Ebay gezet en ze uiteindelijk verzonden naar de USA.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 12:34:
Zo, inmiddels geupgrade naar een GTX1080 versie van MSI waar al een WC block op zit. Heb nog een compleet nieuw WC block over voor een reference GTX1080. Enig idee waar ik die nog te koop kan zetten behalve hier, highflow en MP? Heb het idee dat WC steeds meer een niche markt begint te worden..
Zat ik ook al aan te denken als last resort, dankje. Heb ook nog een GTX780 over met WC blok, maar wellicht dat ik die als backup houd, krijg je toch niets meer voor...PilatuS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:22:
[...]
Ik had 2 GTX980 blokken die ik niet verkocht kreeg. Heb ze maar op Ebay gezet en ze uiteindelijk verzonden naar de USA.
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Het nadeel is ook dat de meeste mensen die het geld over hebben voor vrij nutteloze high-end waterkoeling ook het geld hebben om high-end GPU's te kopen. Tegen de tijd dat waterkoelers hun GPU's gaan upgraden zijn er maar weinig mensen die de oude GPU's nog onder water willen hebben. Soms is het ook gewoon mazzel hebben bij deze dingen. Net toen mijn GTX980 blokken verzonden waren was er opeens een vraag advertentie op Tweakers voor die blokken. Heb ze 2 maanden te koop gehad en 0 reacties, zijn ze net weg voor een laag bedrag wil iemand ze wel hebbenSp33dFr34k schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:29:
[...]
Zat ik ook al aan te denken als last resort, dankje. Heb ook nog een GTX780 over met WC blok, maar wellicht dat ik die als backup houd, krijg je toch niets meer voor...
Ja precies, dat is ook wel zo. De meesten kopen het nieuwste van het nieuwste. Ik persoonlijk heb die drang niet meer zo (en eerlijk gezegd heb ik er ook de poen niet voor over), dus ik loop altijd achter met mijn build. Achja, wie weet...PilatuS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 14:33:
[...]
Het nadeel is ook dat de meeste mensen die het geld over hebben voor vrij nutteloze high-end waterkoeling ook het geld hebben om high-end GPU's te kopen. Tegen de tijd dat waterkoelers hun GPU's gaan upgraden zijn er maar weinig mensen die de oude GPU's nog onder water willen hebben. Soms is het ook gewoon mazzel hebben bij deze dingen. Net toen mijn GTX980 blokken verzonden waren was er opeens een vraag advertentie op Tweakers voor die blokken. Heb ze 2 maanden te koop gehad en 0 reacties, zijn ze net weg voor een laag bedrag wil iemand ze wel hebben
Ik koop wat nodig is. Met die GTX980 kaarten in SLI vrij lang gedaan. Ik begon echter tegen VRAM problemen aan te lopen met nieuwere games en de 3840x1600 resolutie. Toen maar overgestapt naar een GTX1080Ti wat ook wel nodig was voor de nieuwste games. Eens kijken hoe lang ik met deze kaart kan doen tot upgraden weer echt nodig is.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:22:
[...]
Ja precies, dat is ook wel zo. De meesten kopen het nieuwste van het nieuwste. Ik persoonlijk heb die drang niet meer zo (en eerlijk gezegd heb ik er ook de poen niet voor over), dus ik loop altijd achter met mijn build. Achja, wie weet...
Mja, ik vrees ook dat de €€ in water spullen noooooit meer terug komen. Vond het al lastig genoeg om een passende set te bouwen, en dan voor een paar euro hier en daar minder stukjes 2e hands verzamelen en dan spul hebben uit verschillende loops met andere vloeistoffen en buildup van andere materialen, nee, bedankt.PilatuS schreef op zaterdag 3 november 2018 @ 19:27:
[...]
Ik koop wat nodig is. Met die GTX980 kaarten in SLI vrij lang gedaan. Ik begon echter tegen VRAM problemen aan te lopen met nieuwere games en de 3840x1600 resolutie. Toen maar overgestapt naar een GTX1080Ti wat ook wel nodig was voor de nieuwste games. Eens kijken hoe lang ik met deze kaart kan doen tot upgraden weer echt nodig is.
Een GPU blok is dan nog anders, maar een 2e hands pomp of rad zou ik niet doen. Maar inderdaad, het is maar net geluk hebben natuurlijk.
Ik ben nu met de RTX2080Ti ook wel weer even klaar. Maar die heb ik juist omdat 3440x1440 100hz toch in een heel aantal nieuwe games niet lekker ging op een 1080Ti. Daarnaast moet ik toegeven dat ik die 16-14 maanden had (meerdere) en eigenlijk ook gewoon zin had in een upgrade. En 4K vaak nét tegen de 60fps aan zit, maar net niet. Maar zeker nu de kaart met waterblok erop "onverkoopbaar" is aan 95% van de mensen die 2e hands kaarten zoeken, ga ik em maar opgebruiken.
[ Voor 4% gewijzigd door djunicron op 04-11-2018 15:46 ]
Ik heb een paar jaar terug een overkill build in elkaar gezet. Dubbele 4x120mm rad's, dubbele D5 pompen, een Aquaero en nog meer leuk spul. Kost een bak met geld, maar op CPU en GPU blokken na kan je 10 jaar doen met zo'n set. Mijn vorige kast met waterkoeling heb ik dan ook 10 jaar gehad en deze die ik nu heb kan mogelijk nog wel langer mee. Als je dan naar de kosten gaat kijken valt het reuze mee en heb je in die tijd wel een mooie PC staan die extreem stil is.djunicron schreef op zondag 4 november 2018 @ 15:45:
[...]
Mja, ik vrees ook dat de €€ in water spullen noooooit meer terug komen. Vond het al lastig genoeg om een passende set te bouwen, en dan voor een paar euro hier en daar minder stukjes 2e hands verzamelen en dan spul hebben uit verschillende loops met andere vloeistoffen en buildup van andere materialen, nee, bedankt.
Een GPU blok is dan nog anders, maar een 2e hands pomp of rad zou ik niet doen. Maar inderdaad, het is maar net geluk hebben natuurlijk.
Ik ben nu met de RTX2080Ti ook wel weer even klaar. Maar die heb ik juist omdat 3440x1440 100hz toch in een heel aantal nieuwe games niet lekker ging op een 1080Ti. Daarnaast moet ik toegeven dat ik die 16-14 maanden had (meerdere) en eigenlijk ook gewoon zin had in een upgrade. En 4K vaak nét tegen de 60fps aan zit, maar net niet. Maar zeker nu de kaart met waterblok erop "onverkoopbaar" is aan 95% van de mensen die 2e hands kaarten zoeken, ga ik em maar opgebruiken.
2e hands onderdelen koop ik zelf eigenlijk ook nooit, maar opzich is het geen probleem. Waterblokken kan je prima even uit elkaar halen, schoonmaken en ze zijn weer als nieuw. Iets als een rad doe ik ook niet, je weet nooit wat voor een zooi daar in zit en of dat problemen kan geven.
GPU's verkopen heb ik nooit problemen mee gehad. Ik hou de originele onderdelen altijd en probeer eerst de kaarten met waterblokken te verkopen. Soms lukt dat, maar meestal niet. Dan bouw ik de kaart(en) gewoon terug naar lucht en zijn ze binnen een paar dagen weg. Dit is wel waarom ik altijd GPU's koop op lucht met een los blok. Dan kan je de kaart altijd terug naar lucht zetten en makkelijk verkopen. Verder ook altijd EVGA kaarten omdat je hier geen garantie verliest als je naar waterkoeling gaat. GPU blokken zijn inderdaad dus lastig te verkopen, maar ik heb er hier niet 1 liggen. Op de een of andere manier raak ik ze altijd wel kwijt. Meestal wel voor minder dan de helft van de aankoopprijs, maar als ze maar weg zijn. In de meer dan 15 jaar dat ik custom waterkoeling heb is alles qua oude onderdelen verkocht. Mijn vorige PC met waterkoeling die dus 10 jaar gedraait heeft heb ik in zijn geheel verkocht. Daar stonden ook geen rijen mensen voor die het wilden kopen, maar het is wel gelukt.
Ik heb nog een GTX275 met blok, een GTX780 met blok en een nieuw blok voor een GTX1080 liggen... misschien eens kijken wat ik er bij de koperboer voor krijg.. een tientje ofzo hahaha.
Oude kaarten met blokken hebben liggen is wel zonde van het geld. Alleen de blokken overhouden boeit opzich niet zo heel veel, maar ook de kaarten is wel jammer.
Koper zit zo rond de 4,75 per kilo, dus dat moet toch zeker iets opleveren
Koper zit zo rond de 4,75 per kilo, dus dat moet toch zeker iets opleveren
Voorheen was een GPU nog wel snel te swappen. Een 8800GTS of een Raden 5870 was nog wel te doen.
De RTX die ik dus zaterdag uit elkaar haalde was allerlei thermalpads van verschillende diktes, "klei" (ceramische pads) en ladingen pasta (met lucht erin, goedzo MSI) omruimen. En dan weer andere maten erop terug plakken, knippen en doen.
Als het echt moet is het wel weer te herstellen, maar ik denk dat ik dan de nodige contact media moet gaan bestellen...
-----
Dan nog wat anders; voorheen werd m'n AMD 1700tje (met OC) onder een Dark Rock Pro 3 ~ 76C als ie serieus werk moest doen. Na een uurtje misschien 80C in de zomer. Nu in een loop met 360 + 280 rad, gaat ie met Prime 27.7 Small FTT (tja, naast LinX of >v29 is er weinig ergers) gaat ie alsnog naar de 71C. Zou het blok er suboptimaal op zitten? Of is dat gewoon de limiet van TN-H1 pasta en koper op een 12nm chip?
Nu was het natuurlijk een "as good as it gets" luchtkoeler en is 30-40C (kamer is 21~23C) water natuurlijk nog niet het koudste ooit, maar ik vind de chip alsnog wel snel naar hoge temperaturen gaan. Er zit nog steeds wel 15C idle / low load in en 10C zware load, maar toch. Ergens had ik op meer gehoopt? Aan de andere kant maakt het ook niet zoveel uit, de volgende drain sessie gaat er waarschijnlijk een 3x00 series CPU in.
De RTX die ik dus zaterdag uit elkaar haalde was allerlei thermalpads van verschillende diktes, "klei" (ceramische pads) en ladingen pasta (met lucht erin, goedzo MSI) omruimen. En dan weer andere maten erop terug plakken, knippen en doen.
Als het echt moet is het wel weer te herstellen, maar ik denk dat ik dan de nodige contact media moet gaan bestellen...
-----
Dan nog wat anders; voorheen werd m'n AMD 1700tje (met OC) onder een Dark Rock Pro 3 ~ 76C als ie serieus werk moest doen. Na een uurtje misschien 80C in de zomer. Nu in een loop met 360 + 280 rad, gaat ie met Prime 27.7 Small FTT (tja, naast LinX of >v29 is er weinig ergers) gaat ie alsnog naar de 71C. Zou het blok er suboptimaal op zitten? Of is dat gewoon de limiet van TN-H1 pasta en koper op een 12nm chip?
Nu was het natuurlijk een "as good as it gets" luchtkoeler en is 30-40C (kamer is 21~23C) water natuurlijk nog niet het koudste ooit, maar ik vind de chip alsnog wel snel naar hoge temperaturen gaan. Er zit nog steeds wel 15C idle / low load in en 10C zware load, maar toch. Ergens had ik op meer gehoopt? Aan de andere kant maakt het ook niet zoveel uit, de volgende drain sessie gaat er waarschijnlijk een 3x00 series CPU in.
Ik plak altijd alle thermalpads terug op de oude luchtkoeler waar ze horen. Dan een stuk papier op die pads zodat ze niet gaan plakken in de doos en blijven zitten. Alle schroefjes netjes in een zakje. Dan 2 of 3 jaar later schroef ik de oude luchtkoeler er zo weer op. Die GPU douw ik dan weer even in de PC om wat testen te draaien en klaar voor de verkoop dan. Heb er nooit problemen mee gehad op die manier.djunicron schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:33:
Het probleem is de warmte in het water krijgen. Er is gewoon niet genoeg oppervlakte qua CPU afmetingen om betere temps te krijgen. De watertemp en rad's zijn nooit het probleem als daar voldoende van is. Wat je er ook qua rad's en pompen tegenaan gooit, het probleem blijft de overdracht van warmte van CPU naar het water. Met Intel zonder delidden is dit probleem nog veel erger. Voor de CPU heeft waterkoeling qua temps vrijwel geen nut.Dan nog wat anders; voorheen werd m'n AMD 1700tje (met OC) onder een Dark Rock Pro 3 ~ 76C als ie serieus werk moest doen. Na een uurtje misschien 80C in de zomer. Nu in een loop met 360 + 280 rad, gaat ie met Prime 27.7 Small FTT (tja, naast LinX of >v29 is er weinig ergers) gaat ie alsnog naar de 71C. Zou het blok er suboptimaal op zitten?
Na een weekje uitgebreid in de gaten houden en verder doen wat ik normaal deed, zie ik bij load op de CPU uit wat voor hoek dan ook toch een 10C gemiddelde winst.PilatuS schreef op zondag 4 november 2018 @ 21:44:
Het probleem is de warmte in het water krijgen. Er is gewoon niet genoeg oppervlakte qua CPU afmetingen om betere temps te krijgen. De watertemp en rad's zijn nooit het probleem als daar voldoende van is. Wat je er ook qua rad's en pompen tegenaan gooit, het probleem blijft de overdracht van warmte van CPU naar het water. Met Intel zonder delidden is dit probleem nog veel erger. Voor de CPU heeft waterkoeling qua temps vrijwel geen nut.
LR / Premiere export en de CPU 15+ minuten bezig gehouden? Nu 70-72C ipv 80.
Uurtje games gedraait die de CPU wel enigsinds belasten? 60-64C ipv 71-75C.
Maar vooral voor de GPU is het een mooi verschil. Daar is het hoogste wat ik heb gezien 58 en 60C. Merk dat ik nu buiten wat boost 4.0 doet om, hogere clocks kan halen en vooral ook interessant, ik kan met minder power limit verhoging hogere clocks draaien. De extra koeling contact punten van het Bitspower lotan block doen daar goede dingen lijkt het?
Voorheen had ik 111% (109-115% gemeten) power (301-304W) nodig voor 2040Mhz, nu zie ik dat gebeuren op 100% (hoewel de kaart zelf al toegeeft tot 104% te gaan) bij 288W. En 2055mhz lukt ook zonder enige moeite zolang de kaart onder de 50C blijft. Heb wel ook al hoger gezien met hogere offset (2130Mhz) maar de performance winst van 2090mhz stabiel vs 2040mhz stabiel lijkt 0,0 te zijn.
Wel heb ik nu af en toe een beetje chemische geur hangen in de kamer waar de PC staat. Ik kan het niet zo goed plaatsen of het nou EK cryofuel is (en dus een lekkage) of dat het de plastic tubing is (plasticizer?). Ben benieuwd hoelang het aanhoud. Denk dat de lucht er nu wel zo'n beetje uit is overal, en ik zie maar 2mm verlaging in m'n res, als het een lekkage was had ik nu toch wel meer gemerkt lijkt mij zo. Sinds ik geen lucht meer hoor ontsnappen is het pijl ook niet meer verlaagd.
Ik ben mij aan het oriënteren op een custom loop. Ik heb zelf alleen maar aircooling gehad over de jaren dus ik heb geen ervaring met water. Nu zie ik die custom kitjes van EK en die koelen ook goed dus wellicht moet ik hier eens mee starten. Ik wil graag de CPU en de GPU koelen met water. Raden jullie dit af en toch maar gaan voor een niet kant-en-klare custom loop?
Forever raver!
Specs: Workstation Server
Hoop dat ik hier goed zit, na jaren wikken wegen besloten om een custom waterkoeling te gaan inbouwen in mijn PC. Heb me wel al wat ingelezen maar helemaal 100% ben ik er nog niet uit en hoop met jullie hulp de laatste puntjes op de i te zetten. Eerst maar even op een rijtje wat ik wil gaan koelen:
I7 1790K (wil ik nog delidden, of zag op V&A iemand die delid en pasta voor je vervangt, ook een optie)
Asus 980 poseidon
asus maximus VII Formula
Waarin? Een Red Harbinger, Cross desk.
De desk, hardware en fans ooit gekocht op het oog te gaan waterkoelen, maar is er nog nooit van gekomen. Highflow heeft wat korting op het moment ivm black Friday dus leek mij dit een mooi moment. Momenteel zitten er 14 corsair high static fans in, 3 links 3 rechts en 2x 4 in het achter gedeelte.
Mijn vragen die ik op dit moment nog heb: Ben ik nog iets vergeten? Nog ideeën over het drainen? Iets van een T stuk ertussen met een kraantje/afdoppen? Wat vinden jullie van de dikte MM buis met fittingen, het is een grote case (daarom ook zoveel meter pijp, is 1.50 breed en moet ook nog terug natuurlijk). Aantal rads genoeg? Een is slim omdat die er anders niet tussen past. Kunnen nog 2 480's achterin maar lijkt me niet nodig? Advies welke en hoeveel L vloeistof, wil graag rode kleur. Verder voor 2 reservoirs gekozen om het midden stuk mooi op te vullen, misschien een flow indicator er tussen nog een goed idee? Beste manier om 2 stukken pijp aan elkaar te koppelen? Voor return moet ik een heel stuk namelijk.
Linkje naar bestellijst: (sorry forum n00b
)
https://postimg.cc/gallery/w0vzmbce/
Alvast bedankt voor de hulp
.
I7 1790K (wil ik nog delidden, of zag op V&A iemand die delid en pasta voor je vervangt, ook een optie)
Asus 980 poseidon
asus maximus VII Formula
De desk, hardware en fans ooit gekocht op het oog te gaan waterkoelen, maar is er nog nooit van gekomen. Highflow heeft wat korting op het moment ivm black Friday dus leek mij dit een mooi moment. Momenteel zitten er 14 corsair high static fans in, 3 links 3 rechts en 2x 4 in het achter gedeelte.
Mijn vragen die ik op dit moment nog heb: Ben ik nog iets vergeten? Nog ideeën over het drainen? Iets van een T stuk ertussen met een kraantje/afdoppen? Wat vinden jullie van de dikte MM buis met fittingen, het is een grote case (daarom ook zoveel meter pijp, is 1.50 breed en moet ook nog terug natuurlijk). Aantal rads genoeg? Een is slim omdat die er anders niet tussen past. Kunnen nog 2 480's achterin maar lijkt me niet nodig? Advies welke en hoeveel L vloeistof, wil graag rode kleur. Verder voor 2 reservoirs gekozen om het midden stuk mooi op te vullen, misschien een flow indicator er tussen nog een goed idee? Beste manier om 2 stukken pijp aan elkaar te koppelen? Voor return moet ik een heel stuk namelijk.
Linkje naar bestellijst: (sorry forum n00b
Alvast bedankt voor de hulp
EK heeft goede setjes te koop, let alleen wel op dat de "Fluid gaming" series aluminium setjes zijn, zijn overigens prima budget setjes.Techno Overlord schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 16:31:
Ik ben mij aan het oriënteren op een custom loop. Ik heb zelf alleen maar aircooling gehad over de jaren dus ik heb geen ervaring met water. Nu zie ik die custom kitjes van EK en die koelen ook goed dus wellicht moet ik hier eens mee starten. Ik wil graag de CPU en de GPU koelen met water. Raden jullie dit af en toch maar gaan voor een niet kant-en-klare custom loop?
EK heeft ook Black fryday kortingenPredator Nico schreef op zaterdag 24 november 2018 @ 17:54:
Hoop dat ik hier goed zit, na jaren wikken wegen besloten om een custom waterkoeling te gaan inbouwen in mijn PC. Heb me wel al wat ingelezen maar helemaal 100% ben ik er nog niet uit en hoop met jullie hulp de laatste puntjes op de i te zetten. Eerst maar even op een rijtje wat ik wil gaan koelen:
Asus 980 poseidon
asus maximus VII Formula
Linkje naar bestellijst: (sorry forum n00b)
Alvast bedankt voor de hulp.
Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.
Ik wil mijn systeem met een 1080ti gaan voorzien van een GPU koeling, en ik wil dat gaan doen met een simpel AIO setje.
daarvoor had ik bedacht voor een kraken G12 met waarschijnlijk een corsair H55 (nog niet zeker want 120mm fan.)
maar ik zou deze graag aan de achterzijde willen hangen, dus dat de ventilator lucht vanuit de kast door de rad heen naar buiten blaast, dit lijkt mij namelijk beter dan de warme lucht vanuit de rad de kast inblazen...
maar kan die cunstructie uberhaupt met een kraken G12 icm een corsair H55 ? wellicht dat de slangen te kort zijn?
het gaat om het volgende systeem:

speclijst:
daarvoor had ik bedacht voor een kraken G12 met waarschijnlijk een corsair H55 (nog niet zeker want 120mm fan.)
maar ik zou deze graag aan de achterzijde willen hangen, dus dat de ventilator lucht vanuit de kast door de rad heen naar buiten blaast, dit lijkt mij namelijk beter dan de warme lucht vanuit de rad de kast inblazen...
maar kan die cunstructie uberhaupt met een kraken G12 icm een corsair H55 ? wellicht dat de slangen te kort zijn?
het gaat om het volgende systeem:

speclijst:
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed | € 326,- | € 326,- |
1 | Asus ROG Crosshair VII Hero (WiFi) | € 288,99 | € 288,99 |
1 | Gigabyte GeForce GTX 1080 Ti Gaming OC 11G | € 788,92 | € 788,92 |
1 | NZXT H700i Wit/Zwart | € 179,95 | € 179,95 |
1 | NZXT Internal USB Hub | € 17,90 | € 17,90 |
1 | Dell UltraSharp U2711 Zwart | € 0,- | € 0,- |
1 | Samsung Syncmaster 2443BW Zwart | € 228,02 | € 228,02 |
1 | NZXT Kraken X62 (met AM4 support) | € 141,34 | € 141,34 |
1 | EK Water Blocks EK-Vardar EVO 140ER White (2000rpm), 140mm | € 20,90 | € 20,90 |
1 | NZXT Aer RGB140 Single Pack | € 19,95 | € 19,95 |
1 | Corsair Gaming K95 RGB Platinum Cherry MX Brown (Qwerty US) | € 175,05 | € 175,05 |
1 | Logitech G502 Proteus Spectrum | € 58,95 | € 58,95 |
1 | G.Skill Trident Z RGB F4-3200C16D-16GTZR | € 158,99 | € 158,99 |
1 | Corsair RM750i | € 125,99 | € 125,99 |
1 | Samsung 850 EVO 500GB | € 129,- | € 129,- |
1 | Samsung 950 Pro 256GB | € 234,- | € 234,- |
1 | Samsung 960 EVO 500GB | € 129,95 | € 129,95 |
1 | EK Water Blocks EK-M.2 NVMe Heatsink - Nickel | € 13,92 | € 13,92 |
1 | Gelid Solutions GC-Extreme Thermal Compound | € 7,95 | € 7,95 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 3.045,77 |
Door omstandigheden kon ik mijn PC nog niet ombouwen naar een custom waterloop. Hier ben ik afgelopen weekend eindelijk mee begonnen
Hierbij een link naar de fotos naar mijn PC met custom loop.
Foto1
Foto2
Kleine opsomming:
Razer H440 Case ( side paneel custom )
CPU: I7 6850K
RAM: 16gb HyperX
GPU: MSI 980TI 6g
Fans: Noctua
Pomp: Bykski (Alphacool) D5 pomp
Pijp: Barrow Hardtube 16mm OD
GPU blok: Bykski
CPU blok: Bykski
Fittingen: Bykski / Barrow
Ik las ergens dat de fittingen Bykski/Barrow uit de zelfde fabriek komt als de fittingen van Bitspower.
Ze voelen in ieder geval niet goedkoop aan.
Mijn volgende uitdaging........
Een 2080TI met waterblock. Ik heb 280mm ruimte voor een GPU, dit wordt een behoorlijke uitdaging, helaas kloppen de afmetingen niet die Tweakers pricewatch vermeld ten opzichte van de afmetingen die op de site staan van de fabrikant.. Ik had bijna de MSI GeForce RTX 2080 Ti Sea Hawk EK X besteld ( deze staat in tweakers pricewatch op 265mm terwijl er op de site van MSI 305mm staat..... super handig zo een functie alleen dan moeten ze er wel de juiste gegevens opzetten.
Ik zit nu te denken aan een MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus 11G OC en dan een EKWB waterblock. Alleen staat er nergens de maten van deze block op hun site... Ook via de support van EKWB komt geen reactie op mijn vraag. Daarbij zit ik nog met het garantie verhaal als ik hem zelf ombouw naar watercooling. EVGA duurt ook al ele lang voor die kaarten beschikbaar komen en dan weet ik nog steeds de maten niet van de waterblock ervoor. De Gigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Ti Xtreme Waterforce WB 11G kom ik 1cm te kort
........... uitdaging dus xD
Hierbij een link naar de fotos naar mijn PC met custom loop.
Foto1

Foto2

Kleine opsomming:
Razer H440 Case ( side paneel custom )
CPU: I7 6850K
RAM: 16gb HyperX
GPU: MSI 980TI 6g
Fans: Noctua
Pomp: Bykski (Alphacool) D5 pomp
Pijp: Barrow Hardtube 16mm OD
GPU blok: Bykski
CPU blok: Bykski
Fittingen: Bykski / Barrow
Ik las ergens dat de fittingen Bykski/Barrow uit de zelfde fabriek komt als de fittingen van Bitspower.
Ze voelen in ieder geval niet goedkoop aan.
Mijn volgende uitdaging........
Een 2080TI met waterblock. Ik heb 280mm ruimte voor een GPU, dit wordt een behoorlijke uitdaging, helaas kloppen de afmetingen niet die Tweakers pricewatch vermeld ten opzichte van de afmetingen die op de site staan van de fabrikant.. Ik had bijna de MSI GeForce RTX 2080 Ti Sea Hawk EK X besteld ( deze staat in tweakers pricewatch op 265mm terwijl er op de site van MSI 305mm staat..... super handig zo een functie alleen dan moeten ze er wel de juiste gegevens opzetten.

Ik zit nu te denken aan een MSI GeForce RTX 2080 Ti Ventus 11G OC en dan een EKWB waterblock. Alleen staat er nergens de maten van deze block op hun site... Ook via de support van EKWB komt geen reactie op mijn vraag. Daarbij zit ik nog met het garantie verhaal als ik hem zelf ombouw naar watercooling. EVGA duurt ook al ele lang voor die kaarten beschikbaar komen en dan weet ik nog steeds de maten niet van de waterblock ervoor. De Gigabyte Aorus GeForce RTX 2080 Ti Xtreme Waterforce WB 11G kom ik 1cm te kort
Mooie build.
Maar weet je wel zeker dat je een RTX 2080 Ti wilt kopen?
Heb zelf een 1080 Ti op 1440p en werkt nog steeds prima, en die zijn tweede hands te koop vanaf €500, dat is heel wat meer bang voor buck.
En Ray Tracing is leuk maar je hebt nog niks aan daar het gewoon nog te veel frames kost, en denk dat het pas bij de 4000 series of zo je er echt wat aan hebt.
Maar weet je wel zeker dat je een RTX 2080 Ti wilt kopen?
Heb zelf een 1080 Ti op 1440p en werkt nog steeds prima, en die zijn tweede hands te koop vanaf €500, dat is heel wat meer bang voor buck.
En Ray Tracing is leuk maar je hebt nog niks aan daar het gewoon nog te veel frames kost, en denk dat het pas bij de 4000 series of zo je er echt wat aan hebt.
Ik wil geen 2080TI kopen dat zei ik 2 maand geleden al...
Dat gezegd te hebben kijk ik nu al 2 maanden dagelijks ernaar, financieel is het geen probleem. Het is meer dat ik het Nvidia niet gunt, ik ga ray tracing niet eens gebruiken. ik speel voornamelijk CSGO.
Dat gezegd te hebben kijk ik nu al 2 maanden dagelijks ernaar, financieel is het geen probleem. Het is meer dat ik het Nvidia niet gunt, ik ga ray tracing niet eens gebruiken. ik speel voornamelijk CSGO.
Iemand ooit aan gedacht om de Fernox Boiler Buddy als reservoir te gebruiken? De afmetingen zijn 80 x 130 mm, in principe is dit een hoge kwaliteit filter voor cv-installaties in woningen (duur in verhouding en de reden dat ik hem niet vaak heb gezien, eventueel een beetje overkill voor een huisinstallatie, of tenminste dat was destijds de gedachte). Is er een reden om dit ding niet te gebruiken? Ik heb er nog een liggen, ik vind het wel grappig en de magnetische fluxplaten zien er wel technologisch uit of iig meer interessant dan een standaard ronde plexiglas buis als reservoir.

Uitleg werking boiler buddy
Datasheet

Uitleg werking boiler buddy
Datasheet
[ Voor 61% gewijzigd door govie op 23-12-2018 13:10 ]
Nee, was niet het eerste dat bij mij opkwam als alternatieve res.govie schreef op zondag 23 december 2018 @ 07:41:
Iemand ooit aan gedacht om de Fernox Boiler Buddy als reservoir te gebruiken?
Het magnetische filter gedeelte heeft weinig nut in je loop daar die uit kunststof en en non-ferro metalen bestaat, maar ziet er wel koel uit, dus zou in eerste instantie geen problemen mee zien.Ik heb er nog een liggen, ik vind het wel grappig en de magnetische fluxplaten zien er wel technologisch uit of iig meer interessant dan een standaard ronde plexiglas buis als reservoir.
In tweede instantie zou ik toch wel de maker mailen, en vragen of je geen last kan krijgen van galvanische corrosie met koper/messing, om 100% zeker te zijn want weet niet wat het ''Magnet Material Ferrite C5/C8'' doet.
[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 23-12-2018 13:52 ]
Eens dat het weinig invloed heeft qua metaalfilter, maar toch leuk natuurlijk want op de plank liggen doet het helemaal niets. Het liefst doe ik e.e.a. qua conceptje zelf bedenken, dus dan is dit al vastgesteld. Zo rommelmarkt ik vanaf nu langzaam wat troep en meuk bij elkaar en dan eens kijken wat ik er van kan bouwen.
Is inderdaad een leuk ding om in te bouwen de enige vraag is wat doet ferrite met koper/messing, in eerste instantie zou ik zeggen niks, maar een mailtje is 5min werk, en weet je het zeker en neem aan dat ze dat wel hebben getest of weten.
En als je hem gebruikt plaats een foto, wel leuk om wat bijzonders te zien.
En als je hem gebruikt plaats een foto, wel leuk om wat bijzonders te zien.
[ Voor 14% gewijzigd door player-x op 23-12-2018 14:23 ]
Het duurt nog wel even hoor. Eerst eens even een jaartje sprokkelen (of in ieders geval een periode) en ik moet eerst een nieuwe case hebben, anders vind ik het zonde.
[ Voor 10% gewijzigd door govie op 23-12-2018 14:27 ]
Iemand ervaring met de EK cryofuel solid azure blue? Na het vullen in me loop zie ik in het flesjes allemaal troep zitten. Alle blocks zijn zo goed als schoon. Maar toch benieuwd naar mensen met ervaring hiermee.
Ik denk dat ik mijn volgende case heb gevonden 
YouTube: R6 Water Cooled Gamer Time Lapse Build
pricewatch: Fractal Design Define R6 Tempered Glass Gunmetal
Ideale kast lijkt het. Optie om de HDD trays eruit te laten, ik heb alleen 2 SSD's en die kunnen op de "vloer" gemount worden bovenop de voeding.
360 radiator voorin, heb nu een 360 bovenin, twijfel of het nodig is een extra 360 bovenin te hangen zoals in bovenstaande video.
Pomp/res combo kan mooi worden opgehangen via (bijgeleverde) brackets zo te zien.
Ik heb alleen geen ervaring met glass tubing, ben benieuwd hoe eenvoudig dat is.
Iemand ervaring met deze kast toevallig?
YouTube: R6 Water Cooled Gamer Time Lapse Build
pricewatch: Fractal Design Define R6 Tempered Glass Gunmetal
Ideale kast lijkt het. Optie om de HDD trays eruit te laten, ik heb alleen 2 SSD's en die kunnen op de "vloer" gemount worden bovenop de voeding.
360 radiator voorin, heb nu een 360 bovenin, twijfel of het nodig is een extra 360 bovenin te hangen zoals in bovenstaande video.
Pomp/res combo kan mooi worden opgehangen via (bijgeleverde) brackets zo te zien.
Ik heb alleen geen ervaring met glass tubing, ben benieuwd hoe eenvoudig dat is.
Iemand ervaring met deze kast toevallig?
Gebruik alleen maar kant en klare transparante vloeistof, heb een keer groene troep gebruikt, en ben sindsdien voorgoed genezen.lucky-king schreef op dinsdag 25 december 2018 @ 12:55:
Na het vullen in me loop zie ik in het flesjes allemaal troep zitten.
Bij mij gaat functie en betrouwbaarheid boven alles, en daarna pas hoe het er uit ziet, heb wel 1.5j geleden mijn PC omgebouwd naar hard-tube, en kleurtjes doe ik wel met de RGB leds die in de kast zitten.