Waterkoeling en vloeistof, wat een gezeik is dat geweest zeg. In de 10+ jaar dat ik er mee bezig ben zo enorm veel gezeur mee gehad met verschillend spul. Voor mij huidige build dacht ik maar eens EK vloeistof te kopen iets van 3 jaar terug. Binnen 1 maand zat de hele loop vol met gele meuk. Toen maar weer terug gegaan naar gedestileerdwater en een anti alg en anti corrosie toevoeging. Die toevoeging maken ze nu niet meer dus de volgende keer ga ik naar Mayhems toe. Die kerel van Singularity Computers gebruikt niets anders en zelfs een gekleurde versie van Mayhems draait na 4 jaar nog prima.
Mayhems schijnt goed te zijn ja, mijn Feser One ziet er ook nog steeds prima uit na een vijftal jaar, maar die maken ze ook niet meer...
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Weet iemand wellicht welke pomp/res combo dit is op 3:12? Ook die klemmen zijn interessant...
YouTube: R6 Water Cooled Gamer Time Lapse Build
Iemand een idee? Wellicht @PilatuS ?
i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
De toevoeging die ik nu gebruik is ook van Feser. Had er meerdere flesjes van, maar helaas is de laatste een half jaar terug in de loop gegaan en nu is het op en wordt het inderdaad niet meer gemaakt.Sp33dFr34k schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:18:
Mayhems schijnt goed te zijn ja, mijn Feser One ziet er ook nog steeds prima uit na een vijftal jaar, maar die maken ze ook niet meer...
Dacht eerst aan spul van Singularity Computers want die zijn met zulke mounts begonnen. Alleen hun hebben niet iets wat er exact zo uitziet. Gezien het meeste in die build van Bitspower is, even gezocht, en Bitspower heeft het idee van Singularity Computers overgenomen en dit gemaakt: Bitspower Premium Reservoir Mount Black. De pomp is sowieso een D5 en qua top en reservoir is er heel veel wat daar op lijkt van de verschillende merken.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 09:20:
Weet iemand wellicht welke pomp/res combo dit is op 3:12? Ook die klemmen zijn interessant...
[ Voor 4% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2019 14:03 ]
@PilatuS Yes dat is hem inderdaad, dankje! Denk dat ik ga voor een Fractal Design R6, icm met een Bitspower rad, die reservoir mounts en dan moet ik nog even kijken welke pomp/res combo ik wil. Denk idd een D5 (heb nu een DDC-1T). Qua fittingen/slang wil ik ook naar iets dikkers, denk 13/19mm, Tygon E3603 slang, qua fittingen jammer dat die van Bitspower zo duur zijn, maar so be it
Heb jij wellicht nog opmerkingen of tips als WC goeroe?
Als ik weer eens wat aan mijn build ga doen zit ik toch te kijken naar hardtubing. Nog niets mee gedaan, maar het nadeel van slangen is dat ze toch vervormen na verloop van tijd, ook met Tygon.
Die D5 zou ik sowieso voor gaan, dat blijft toch de beste pomp. Qua rad's en andere onderdelen zoals het reservoir maakt het eigenlijk niets uit wat je precies koopt. Ben zelf wel fan van de spullen van EK. Sowieso zijn al mijn waterblokken van de afgelopen jaren van EK, maar ook dingen als het reservoir is prima spul van hun. Vind zelf Bitspower zeker mooi spul maken, maar damn wat zijn hun duur zeg. Die reservoir mount alleen al kost makkelijk 70 euro.
Die D5 zou ik sowieso voor gaan, dat blijft toch de beste pomp. Qua rad's en andere onderdelen zoals het reservoir maakt het eigenlijk niets uit wat je precies koopt. Ben zelf wel fan van de spullen van EK. Sowieso zijn al mijn waterblokken van de afgelopen jaren van EK, maar ook dingen als het reservoir is prima spul van hun. Vind zelf Bitspower zeker mooi spul maken, maar damn wat zijn hun duur zeg. Die reservoir mount alleen al kost makkelijk 70 euro.
@PilatuS Ja hardtubing heb ik ook aan zitten denken, misschien moet ik dat ook maar meteen doen. Daar heb je ook wel weer veel verschillende vormen van, PETG, glas, etc. Welke zou jij nemen qua dikte en materiaal, en welke fittingen?
Die mounts zijn wel tergend duur ja, maar het is wel een handig product, vooral in die kast.
Qua rads, de Bitspower Leviathan is zo'n 100eu, EK PE360 is maar een tientje goedkoper. Prijzen via highflow dan. Bitspower fittingen zijn wel erg duur vind ik, maar er zijn niet zoveel goede alternatieven, althans in de maat waar ik naar heb zitten kijken dan.
Wat ik tot nu toe in gedachten had via highflow:
- Bitspower Leviathan XF 360 4xG1/4" Radiator (109,95)
- Bitspower Premium Reservoir Mount Black - Set of 2x (79,90)
- 13MM (1/2) Bitspower Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black (3x = 60)
- 13MM (1/2 ID - 3/4 OD) Bitspower Schroeffitting 90 graden (2x = 50)
- Tygon E3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear (3x = 51)
Kom ik al op 350 euro uit, zonder pomp/res want die heb ik nog niet gevonden maar daar zal ook wel een 150 euro nog bij komen...
EDIT: misschien is zoiets ook al nice, pomp incl. reservoir en brackets voor 130eu: https://www.highflow.nl/w...lphacool-vpp655-pump.html
Die mounts zijn wel tergend duur ja, maar het is wel een handig product, vooral in die kast.
Qua rads, de Bitspower Leviathan is zo'n 100eu, EK PE360 is maar een tientje goedkoper. Prijzen via highflow dan. Bitspower fittingen zijn wel erg duur vind ik, maar er zijn niet zoveel goede alternatieven, althans in de maat waar ik naar heb zitten kijken dan.
Wat ik tot nu toe in gedachten had via highflow:
- Bitspower Leviathan XF 360 4xG1/4" Radiator (109,95)
- Bitspower Premium Reservoir Mount Black - Set of 2x (79,90)
- 13MM (1/2) Bitspower Schroeffitting Paar - G1/4 (2 stuks) Matt Black (3x = 60)
- 13MM (1/2 ID - 3/4 OD) Bitspower Schroeffitting 90 graden (2x = 50)
- Tygon E3603 - HighFlow - 1/2 ID - 3/4 OD - Clear (3x = 51)
Kom ik al op 350 euro uit, zonder pomp/res want die heb ik nog niet gevonden maar daar zal ook wel een 150 euro nog bij komen...
EDIT: misschien is zoiets ook al nice, pomp incl. reservoir en brackets voor 130eu: https://www.highflow.nl/w...lphacool-vpp655-pump.html
[ Voor 9% gewijzigd door Sp33dFr34k op 18-01-2019 14:55 ]
Ik heb nog geen idee wat ik zou nemen qua hardtubing, nog niet uitgezocht. Dacht dat JayzTwoCents er een goede video over had.
Wat is het doel van de setup ? Wil je stilte of puur voor de lol en looks ? Een enkele 3x120mm rad is niet veel als je voor stilte gaat bijvoorbeeld.
Wat is het doel van de setup ? Wil je stilte of puur voor de lol en looks ? Een enkele 3x120mm rad is niet veel als je voor stilte gaat bijvoorbeeld.
Oke, zal die video eens opzoeken. Even goed nadenken of ik toch niet voor Tygon wil gaan en later omzetten naar hard tubing ofzo, het zou met dezelfde fittings moeten werken voor zover ik weet.PilatuS schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 15:00:
Ik heb nog geen idee wat ik zou nemen qua hardtubing, nog niet uitgezocht. Dacht dat JayzTwoCents er een goede video over had.
Doel van de setup is lol, looks én stilte
Wil je het zeer stil hebben moet je een flinke stap verder, maar dat kost ook wel gelijk een hoop. Draai hier met 2 stuks 4x120mm en 2 stuks D5. Idle hoeven de fans vrijwel niet te draaien en onder load op een lage stand. Verder kunnen de pompen op 35% draaien wat ze vrijwel onhoorbaar maakt. Dan zit je wel aan een heel ander bedrag, maar voor mij persoonlijk is het dat waard aangezien zo'n setup ook makkelijk 10 jaar mee kan. Tuurlijk zal een wat meer simpele build ook wel stil kunnen zijn, maar wil je het echt stil hebben moet je aardig ver gaan.
Ik ben zelf wel fan van de overkill setup met ook een grote kast die enorm veel ruimte heeft, maar het blijft natuurlijk persoonlijk. Denk wel dat als stilte ook een doel is dat een extra rad een goed plan is. Een enkele of dubbele 3x120mm rad zal flink schelen.
Ik ben zelf wel fan van de overkill setup met ook een grote kast die enorm veel ruimte heeft, maar het blijft natuurlijk persoonlijk. Denk wel dat als stilte ook een doel is dat een extra rad een goed plan is. Een enkele of dubbele 3x120mm rad zal flink schelen.
Dacht dat ik een zeikerd was wat dat betreft, maar ik ben wel tevreden over het "lawaai" wat mijn PC maakt. Bedenk me nu dat ik wel nog een plekje moet vinden voor een fancontroller als ik voor die kast ga. Enige wat nu echt hoorbaar is in mijn PC zijn de 2 harde schijven, die er eigenlijk al uit hadden moeten zijn, maar heb niet veel tijd gehad om e.e.a. om te zetten de laatste tijd (data op NAS, alleen games op een aparte 1TB SSD). Ik zal in ieder geval zeker niet gaan voor 2x 480 rads en 2x D5 pompen, maximale zal toch een D5 + 2x 360mm rads worden (waarvan 1x slim bovenin i.v.m. gelimiteerde ruimte).
Je hebt stil en bijna onhoorbaar stil
Maar snap prima dat je niet voor zoiets gaat 
Wat betreft die fancontroller zou ik voor zoiets gaan: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3481
Hiermee kan je alles volledig automatisch laten regelen op basis van de watertemp en je hebt geen bay nodig.
Wat betreft die fancontroller zou ik voor zoiets gaan: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3481
Hiermee kan je alles volledig automatisch laten regelen op basis van de watertemp en je hebt geen bay nodig.
[ Voor 8% gewijzigd door PilatuS op 18-01-2019 16:03 ]
Thanks man, weer 100+15eu erbij hahaPilatuS schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:02:
Je hebt stil en bijna onhoorbaar stilMaar snap prima dat je niet voor zoiets gaat
Maar wat denk je van die pomp/res combo?
https://www.highflow.nl/w...lphacool-vpp655-pump.html
Zo'n Aquaero is het geld wel echt waard. De enige goede manier om de fans bij waterkoeling aan te sturen is via de watertemp. Verder gaat zo'n ding ook gewoon weer 10 jaar mee.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:57:
[...]
Thanks man, weer 100+15eu erbij haha
https://www.highflow.nl/w...lphacool-vpp655-pump.html
Hier de software die er bij komt:

Wordt de watertemp iets hoger gaan de fans bij mij op de bovenste rad zacht draaien. Pas bij gamen als de watertemp echt hoger wordt gaan de fans op de onderste rad draaien. Op die manier heb je nooit fans harder draaien dan nodig en gaat alles dus volledig automatisch.
Die pomp en res combo ziet er prima uit
Ik zou voor de PWM versie van de pomp gaan, dan gaat de pomp ook harder draaien als je hogere temperaturen hebt, ben zeer te spreken over de mijne, samen met een Aquaero 6 LT werkt dat perfect.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 16:57:
Heb je de PWM versie echt nodig, nee, je kan ook prima zonder, maar zelf vind ik het geringe prijsverschil wel waard.
Hier is nuttige info over PWM: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?
PWM fans zou ik sowieso voor kiezen. Een PWM pomp is inderdaad een optie als je dat fijn vind. Ik heb mijn pompen gewoon op een lage vaste stand staan en ze kunnen op mijn Aquaero, maar heb dat dus niet gedaan.
De PWM versie is €5 duurder, maar kan tijdens idle langzamer draaien, en dus theoretisch langer mee gaan, hoewel dat niet echt een probleem is met D5 pompen.
Wat imho een groter voordeel is, is dat je een hogere flow hebt onder last, en je daardoor beter koelt, heb tests gedaan met Prime95 + Furmark, en de rpm van mijn fans blijven lager met een hogere flow..
Wat imho een groter voordeel is, is dat je een hogere flow hebt onder last, en je daardoor beter koelt, heb tests gedaan met Prime95 + Furmark, en de rpm van mijn fans blijven lager met een hogere flow..
Thanks voor de info heren, ik weet nu bijna zeker hoe mijn verlanglijstje eruit gaat zien
Hey cool, maar als je build klaar is verwachten we wel foto's van het resultaat.Sp33dFr34k schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 23:56:
Thanks voor de info heren, ik weet nu bijna zeker hoe mijn verlanglijstje eruit gaat zien
Nog beter is de controller aansturen met delta T ipv water temp. Dan geniet je altijd van de koelste temperaturen in de winter en gaan de fans niet knetterhard draaien in de zomer. Dit kan je gewoon doen door een van de bijgeleverde temp sensor voor jouw intake te plaatsen en dan een virtuele sensor aanmaken die watertemp - intake temp berekend.PilatuS schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 17:09:
[...]
Zo'n Aquaero is het geld wel echt waard. De enige goede manier om de fans bij waterkoeling aan te sturen is via de watertemp. Verder gaat zo'n ding ook gewoon weer 10 jaar mee.
Hier de software die er bij komt:
[Afbeelding]
Wordt de watertemp iets hoger gaan de fans bij mij op de bovenste rad zacht draaien. Pas bij gamen als de watertemp echt hoger wordt gaan de fans op de onderste rad draaien. Op die manier heb je nooit fans harder draaien dan nodig en gaat alles dus volledig automatisch.
Die pomp en res combo ziet er prima uit
Ik ben zelf een grote fan van de set point controller omdat die de fans op een veel stabieler RPM laat draaien als een curve. En zodra je een kleine schommeling hebt in watertemps, gaat de Aquaero nog niet niks doen. Pas wanneer de temps voor enkele minuten hoog blijven of blijven stijgen (ik heb zo'n 2°C overshoot wanneer ik een game opstart), dan pas gaan de fans aan en wordt er gezocht naar een constante watertemp.
Als je fan bent van de stilte en rustig geluid, dan moet je dit zeker eens proberen!
Hier is een foto van mijn controller setup: https://imgur.com/NnTg3aS
30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Marstek Venus 5.12kWh | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 Performance 2025
Ik heb de minimale watertemp nog wat hoger gezet dan op dat screenshot. Op de desktop gaan de fans maar af en toe draaien en draaien ze zo zacht dat ik het verschil niet eens kan horen. Pas bij gamen gaan de fans op de bovenste rad harder draaien en die op de onderste rad aan. Misschien dat het voor gamen nog iets stiller kan, maar voor op de desktop is stiller in dit geval niet echt mogelijk.Broodro0ster schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 09:30:
[...]
Nog beter is de controller aansturen met delta T ipv water temp. Dan geniet je altijd van de koelste temperaturen in de winter en gaan de fans niet knetterhard draaien in de zomer. Dit kan je gewoon doen door een van de bijgeleverde temp sensor voor jouw intake te plaatsen en dan een virtuele sensor aanmaken die watertemp - intake temp berekend.
Ik ben zelf een grote fan van de set point controller omdat die de fans op een veel stabieler RPM laat draaien als een curve. En zodra je een kleine schommeling hebt in watertemps, gaat de Aquaero nog niet niks doen. Pas wanneer de temps voor enkele minuten hoog blijven of blijven stijgen (ik heb zo'n 2°C overshoot wanneer ik een game opstart), dan pas gaan de fans aan en wordt er gezocht naar een constante watertemp.
Als je fan bent van de stilte en rustig geluid, dan moet je dit zeker eens proberen!
Hier is een foto van mijn controller setup: https://imgur.com/NnTg3aS
*snip*
Ik had wat vragen over hoe jullie je loop reinigen, maar met de zoekfunctie en wat enkele blogposts van de desbetreffende fabrikanten kom ik wel een stuk verder.
Nadat ik mijn post terug las zocht ik precies een makkelijke weg, maar demonteren van het hele systeem hoort bij de hobby. Werk, kids, andere kopzorgen,.. yup that's life. In mijn geval zal de computer een weekje uit moeten.
Wat ik deze keer wel beter op ga letten is dat ik namelijk geen azijn meer in contact laat komen op mijn nickel plated blokken. Blijkt wel wat te kunnen reageren. Ik post wel een update
Wat ik wel iedereen aanraadt, reinig je CPU blok van EKWB en zeker die dichtingsring alvorens eerste gebruik. Ze vetten die rubberen ring in om zo de levensduur te verlengen. Enkele maanden terug was mijn loop echt vies vuil en vettig.
Build: Spacewide in "Het Show je Build! Topic"
Ik had wat vragen over hoe jullie je loop reinigen, maar met de zoekfunctie en wat enkele blogposts van de desbetreffende fabrikanten kom ik wel een stuk verder.
Nadat ik mijn post terug las zocht ik precies een makkelijke weg, maar demonteren van het hele systeem hoort bij de hobby. Werk, kids, andere kopzorgen,.. yup that's life. In mijn geval zal de computer een weekje uit moeten.
Wat ik deze keer wel beter op ga letten is dat ik namelijk geen azijn meer in contact laat komen op mijn nickel plated blokken. Blijkt wel wat te kunnen reageren. Ik post wel een update

Wat ik wel iedereen aanraadt, reinig je CPU blok van EKWB en zeker die dichtingsring alvorens eerste gebruik. Ze vetten die rubberen ring in om zo de levensduur te verlengen. Enkele maanden terug was mijn loop echt vies vuil en vettig.
Build: Spacewide in "Het Show je Build! Topic"
[ Voor 111% gewijzigd door Spacewide op 17-02-2019 18:54 ]
Inmiddels een jaar verder met mijn systeem. Ik moest de vloeistof drainen om de videokaart te vervangen (overstap van Vega 64 naar Radeon VII) maar de microkanaaltjes in alle blokken zijn nog brandschoon, geen sediment niks!
Vloeistof is ook niet verkleurd of wat dan ook, alles ziet er uit alsof ik het gisteren geplaatst heb.
Kudo's voor mayhems dus. Goed spul die pastel white.
Vloeistof is ook niet verkleurd of wat dan ook, alles ziet er uit alsof ik het gisteren geplaatst heb.
Kudo's voor mayhems dus. Goed spul die pastel white.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Verwijderd
Ik heb 3 kwart jaar terug, serieus water wat voor een strijkijzer met een geurtje bedoeld was in een 240mm AIO rad gestopt. Afgelopen nacht de koeler op een GPU geplaatst, op een zeer vernuftige wijze met tiewraps en andere 'hacks'.

Is een RX580. Liep voorheen op 1433Mhz op ongeveer 70 graden full load en 100% fan speed (Furmark).

Plastic shroud ook meegenomen, in ieder geval koeling voor VRM's en een koel briesje over het geheugen. Wordt ook niet eens warm.

En het hele zaakje in m'n PC. Draait nu amper op 55 graden met 1450Mhz core / 1.1v @ 100% load met furmark. Zit niet eens een fan op de radiator, maak gewoon gebruik van de kast intake's.
leuke sidenote: VRM's worden amper 40 graden nu met een standalone heatsink + fan.
Volgende week gaat het eruit, VII erin.

Is een RX580. Liep voorheen op 1433Mhz op ongeveer 70 graden full load en 100% fan speed (Furmark).

Plastic shroud ook meegenomen, in ieder geval koeling voor VRM's en een koel briesje over het geheugen. Wordt ook niet eens warm.

En het hele zaakje in m'n PC. Draait nu amper op 55 graden met 1450Mhz core / 1.1v @ 100% load met furmark. Zit niet eens een fan op de radiator, maak gewoon gebruik van de kast intake's.
leuke sidenote: VRM's worden amper 40 graden nu met een standalone heatsink + fan.
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-02-2019 16:22 ]
Wat een ghettomod zeg!Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2019 @ 16:20:
Ik heb 3 kwart jaar terug, serieus water wat voor een strijkijzer met een geurtje bedoeld was in een 240mm AIO rad gestopt. Afgelopen nacht de koeler op een GPU geplaatst, op een zeer vernuftige wijze met tiewraps en andere 'hacks'.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Is dat niet wat zonde van de koeler als je binnenkort er een R7 in hangt? Je maakt je 580 wel stevig onverkoopbaar zo.
Mijn naam is rood, mijn text is blauw. Jouw post wordt ge-edit, als je niet stopt met dat gemauw.
Ga binnen kort een systeem bouwen voor een vriend, met een 45 dik 3x140mm rad er in, kan wat tips gebruiken voor een goede strakke kast waar dat rad in past.
Want er zijn makkelijk genoeg 2x140mm kasten, maar 3x met goede flow wordt veel meer zoek werk, er komen trouwens geen HDDs in het systeem, dus alle brackets mogen er uit voor het rad.
Want er zijn makkelijk genoeg 2x140mm kasten, maar 3x met goede flow wordt veel meer zoek werk, er komen trouwens geen HDDs in het systeem, dus alle brackets mogen er uit voor het rad.
Lian Li V3000 kan een 480 onderin, 360 voor en 420 boven.player-x schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 14:28:
Ga binnen kort een systeem bouwen voor een vriend, met een 45 dik 3x140mm rad er in, kan wat tips gebruiken voor een goede strakke kast waar dat rad in past.
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Hele mooie kast, maar te duur voor wat hij wil/nodig heeft.Mentox schreef op zaterdag 23 februari 2019 @ 23:13:
Lian Li V3000 kan een 480 onderin, 360 voor en 420 boven.
Wat is het budget?
Het leven is als een medaille, het heeft een glimmende en een donkere kant.
Max €200, maar minder is uiteraard beter.
Het gaat een Fractal Design Meshify S2 Black – Dark TG worden.
Niet te duur en een lekker ruime kast voor een WC loop.
Niet te duur en een lekker ruime kast voor een WC loop.
/i/2002469660.jpeg?f=imagenormal)
Waarom niet de R6?
Betere airflow in de Meshify S2, en geen gat vooraan in de PSU schroud en ook plek genoeg voor zijn SSDs.
Ben zelf nooit zo een fan geweest van kasten met een dichte front, denk dat deze kast gewoon wat beter koelt.
Ben zelf nooit zo een fan geweest van kasten met een dichte front, denk dat deze kast gewoon wat beter koelt.
Prima argumentatie, ben heel benieuwd. Staat ook nog op mijn planning voor dit jaar, had vooralsnog een R6 in gedachten dus ben benieuwd hoe deze build eruit komt straks.
EKWB Nickel plated Vega GPU block eens open gegooid voor de eerste keer.
Sinds vorige zomer in gebruik, 1x Acid Yellow en 2x Blauw UV van EKWB zelf gebruikt.
Tussendoor enkel gespoeld op m'n manier en de GPU block zag er nog goed uit.
Ik was altijd zeer tevreden van EKWB vloeistoffen op vlak van onderhoud, maar ze verliezen binnen de 2 maanden UV reactie. Hierdoor probeer ik nu Mayhems X1 vloeistof.

Door het CNC werk op de acetal cover zaten er enkele acetal bramen in de GPU block (zie foto hierboven).
Ik heb daarnaast nog wat bramen verwijderd aan de in en uitgang.
Sinds vorige zomer in gebruik, 1x Acid Yellow en 2x Blauw UV van EKWB zelf gebruikt.
Tussendoor enkel gespoeld op m'n manier en de GPU block zag er nog goed uit.
Ik was altijd zeer tevreden van EKWB vloeistoffen op vlak van onderhoud, maar ze verliezen binnen de 2 maanden UV reactie. Hierdoor probeer ik nu Mayhems X1 vloeistof.

Door het CNC werk op de acetal cover zaten er enkele acetal bramen in de GPU block (zie foto hierboven).
Ik heb daarnaast nog wat bramen verwijderd aan de in en uitgang.
[ Voor 13% gewijzigd door Spacewide op 27-02-2019 16:39 ]
Vraag mij toch af hoe nuttig zo'n dedicated fan controller nu eigenlijk is. Laatst één ingebouwd en eigenlijk niet echt van onder de indruk.
Heb zelf gewoon iets "teveel" (dunne) rad ruimte en heb de pomp gewoon constant draaien (D5 @2250) wat ik amper hoor in een R6, en de fans op 1100rpm (silent wing 3 120mm) en 960rpm (Dark wing 2 140mm) lopen via BIOS. Ondanks dat it geen heel heftige fans zijn, krijg ik na 4u gamen / furmark de 2080Ti niet heter dan 57C.
Heb er geen inline thermo in zitten, maar de heetste spots op de RAD zijn na mixed tests niet heter dan 48C en voor de pomp is m'n water door de tube gemeten ook niet veel heter, dus onder de 55-60C en daarmee veilig voor de D5 pomp.
De ruis van de trage fans door de stoffilters hoor je, maar m'n paar draaiende HDD's zijn het luidste onderdeel. Schakel die uit en ik ga eerder de mechanische ventilatie horen van m'n huis dan de pomp.
Omdat de pomp en fans constant draaien heb je ook geen verandering van toon, wat je met een variabel systeem wel hebt, waar ik mij meer aan stoor eigenlijk. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat anderen een variabele pomp wel prettig vinden?
Ben ik hier echt alleen in? Of schaalt dit simpelweg niet bij b.v. een 250W+ TDP CPU na OC en b.v. 2x een 350W GPU?
Heb zelf gewoon iets "teveel" (dunne) rad ruimte en heb de pomp gewoon constant draaien (D5 @2250) wat ik amper hoor in een R6, en de fans op 1100rpm (silent wing 3 120mm) en 960rpm (Dark wing 2 140mm) lopen via BIOS. Ondanks dat it geen heel heftige fans zijn, krijg ik na 4u gamen / furmark de 2080Ti niet heter dan 57C.
Heb er geen inline thermo in zitten, maar de heetste spots op de RAD zijn na mixed tests niet heter dan 48C en voor de pomp is m'n water door de tube gemeten ook niet veel heter, dus onder de 55-60C en daarmee veilig voor de D5 pomp.
De ruis van de trage fans door de stoffilters hoor je, maar m'n paar draaiende HDD's zijn het luidste onderdeel. Schakel die uit en ik ga eerder de mechanische ventilatie horen van m'n huis dan de pomp.
Omdat de pomp en fans constant draaien heb je ook geen verandering van toon, wat je met een variabel systeem wel hebt, waar ik mij meer aan stoor eigenlijk. Ik kan mij moeilijk voorstellen dat anderen een variabele pomp wel prettig vinden?
Ben ik hier echt alleen in? Of schaalt dit simpelweg niet bij b.v. een 250W+ TDP CPU na OC en b.v. 2x een 350W GPU?
Ik weet niet wat voor een fan controller je hebt, maar als je een Aquaero 5 of 6 controller hebt is dat wel een plus.djunicron schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 14:12:
Heb er geen inline thermo in zitten,
Mijn systeem met 6x 140mm en 2x 180mm in een TJ11 wat ik nog steeds heb, oorspronkelijk bedoelt om +1000W van Quad-SLI + X99 OCed te koelen, werkt tijdens licht gebruik, geheel passief, en draaien de 2x D5 PWM op minimale snelheid.Omdat de pomp en fans constant draaien heb je ook geen verandering van toon,
Pas als ik ga gamen, gaat de pomp harder lopen en daarna slaan de fans aan, maar omdat ik alleen water temp gebruik, merk je door de langzame curv nauwelijks iets iets van de verandering van toon, ook helpt daarbij dat ik een flinke res heb, en het daardoor langer duurt voordat het water de max temp heeft.
Heb pas een systeem voor een vriend gebouwd, 9900K + 2080Ti allebei met ene flinke OC, en die is ook zeer te spreken over zijn Aquaero 6 LT controller, hij kan veel veder overklokken, voor tijdens het gamen, en als hij niet aan het gamen is, is zijn PC fluister still.
Uiteraard, als je niet flink OCed, dan heeft een fan controller minder/weinig extra toe gevoegde waarde.
[ Voor 4% gewijzigd door player-x op 27-03-2019 17:30 ]
Heb dus géén fancontroller en geen watertemperatuursbepaling.player-x schreef op woensdag 27 maart 2019 @ 17:27:
[...]
Ik weet niet wat voor een fan controller je hebt, maar als je een Aquaero 5 of 6 controller hebt is dat wel een plus.
[...]
Mijn systeem met 6x 140mm en 2x 180mm in een TJ11 wat ik nog steeds heb, oorspronkelijk bedoelt om +1000W van Quad-SLI + X99 OCed te koelen, werkt tijdens licht gebruik, geheel passief, en draaien de 2x D5 PWM op minimale snelheid.
Pas als ik ga gamen, gaat de pomp harder lopen en daarna slaan de fans aan, maar omdat ik alleen water temp gebruik, merk je door de langzame curv nauwelijks iets iets van de verandering van toon, ook helpt daarbij dat ik een flinke res heb, en het daardoor langer duurt voordat het water de max temp heeft.
Heb pas een systeem voor een vriend gebouwd, 9900K + 2080Ti allebei met ene flinke OC, en die is ook zeer te spreken over zijn Aquaero 6 LT controller, hij kan veel veder overklokken, voor tijdens het gamen, en als hij niet aan het gamen is, is zijn PC fluister still.
Uiteraard, als je niet flink OCed, dan heeft een fan controller minder/weinig extra toe gevoegde waarde.
M'n D5 op het minimale aantal toeren(1500?), of 2250rpm laten lopen is in de ruimte / case compleet onhoorbaar.
Zowel op m'n Ryzen 1700 als Intel 7700K setup, wordt de CPU niet significant kouder of verkrijg ik veel meer OC ruimte. Beide chips gaan eerder door hun max voltage heen onder water dan dat ze tegen een thermische limiet aanlopen. RTX 2080Ti loopt doorgaans op 2055-2070mhz. Dat is bij 300W de limiet, maar ik heb eigenlijk geen zin in 365W voor 2120mhz, gezien dat amper wat oplevert aan performance. Als het van 85fps nou naar 89 ging misschien, maar van 104 fps naar 110 interesseert mij niets.
Heb de fans afgesteld (moederboard controller) op het aantal toeren waarbij ik ze niet hoor. En op dat punt koelde het goed genoeg om 6h prime small-FTT (CPU = 80C) en furmark (GPU = 57C) te draaien tegelijkertijd.
Vervolgens de fan snelheden omlaag afgerond, zeg maar zo'n 5-10% langzamer -> hertest, geen verschil in temps. Er zit overigens zo'n 850ml in het systeem.
Op dit moment hoor ik enkel de spinnende HDD's in deze case en dus niets van de koeling, wat ik ook doe met het systeem. Dan heeft een extra controller toch ook geen zin...
Maar sterker nog, alles mooi strak constant laten lopen bevalt eigenlijk heel erg goed. Vandaar dat ik me er zo over verbaasde dat hier niet meer mensen die aanpak aanraden.
Ik heb sinds een paar dagen een Chinees waterblok op mijn Radeon VII zitten!

Valt niks tegen! Afwerking en LED's van het blok zelf zijn prima. De schroefgaatjes zaten niet 100% recht onder de PCB en de backplate zit met maar 5 schroeven vast.
Temps zijn ook dikke prima onder een fikse overclock. Gezien de prijs uiteindelijk niet de moeite waard want ik moest wel BTW betalen bij import, waardoor de totaalprijs vergelijkbaar werd met een EKWB.
Maar ja, nu heb ik adresseerbare LEDjes.

Valt niks tegen! Afwerking en LED's van het blok zelf zijn prima. De schroefgaatjes zaten niet 100% recht onder de PCB en de backplate zit met maar 5 schroeven vast.
Temps zijn ook dikke prima onder een fikse overclock. Gezien de prijs uiteindelijk niet de moeite waard want ik moest wel BTW betalen bij import, waardoor de totaalprijs vergelijkbaar werd met een EKWB.
Maar ja, nu heb ik adresseerbare LEDjes.
Ik ben ook aan het overwegen om uit China de onderdelen van Bykski te bestellen, de reviews zijn prima en de kosten schelen een hoop met de EK, Heatkiller & andere bekende merken.Blaat schreef op dinsdag 2 april 2019 @ 08:44:
Ik heb sinds een paar dagen een Chinees waterblok op mijn Radeon VII zitten!
Hoe ging het met de invoer en extra btw?
Ik mocht feestelijk BTW+administratiekosten betalen waardoor het totaal op 123,- uitkwam (waar het blok voor 85,- te koop staat).ricjuh schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:28:
[...]
Ik ben ook aan het overwegen om uit China de onderdelen van Bykski te bestellen, de reviews zijn prima en de kosten schelen een hoop met de EK, Heatkiller & andere bekende merken.
Hoe ging het met de invoer en extra btw?
Daarbij heeft het blok 2 weken vast gelegen bij de douane. Geen wonder dat het zo duur is.
[ Voor 9% gewijzigd door Blaat op 05-04-2019 10:42 ]
Ai, dat is minder feestelijk.. Ik heb wel een Europese aanbieder gevonden, maar die heeft lang niet alle producten in het assortiment: https://ezmodding.com/Blaat schreef op vrijdag 5 april 2019 @ 10:40:
[...]
Ik mocht feestelijk BTW+administratiekosten betalen waardoor het totaal op 123,- uitkwam (waar het blok voor 85,- te koop staat).
Ik was van plan om alles in 1x te bestellen, maar misschien beter om alleen de blocks in China te bestellen en de pomp, fittings en tubes ergens anders.
Zoiets gebeurt niet zomaar... Staan de buizen en fittingen onder spanning?Uberdude schreef op zaterdag 6 april 2019 @ 13:05:
Gister werd mn ergste nachtmerrie realiteit, zag in mn ookhoek ineens een blauwe fontijn. gelijk de stekker er uit getrokken en droog gemaakt. Alles werkt nog maar ik ga de loop een keer helemaal uit elkaar halen en andere fittingen monteren. [Afbeelding]
Heb je die linkse fitting op je CPU al deels losgehaald ofzo? Lijkt helemaal niet lekker te staan zo.
Pomp was er mee uit gescheiden, loop is gewoon tot het kook punt gegaan en heeft die pijp er uit geknald. Zelfs na dat ik de stekker er uit had getrokken bleef hij nog best lang door borrelen. Is ook niet echt handig dat ik de temp warning van mn cpu uit gezet had
https://www.ekwb.com/shop/catalogsearch/result/?q=walnut
Is dit de nieuwe trend?
Back to the wooden ages
Is dit de nieuwe trend?
Back to the wooden ages
Nu 10 jaar oud.Zenix schreef op donderdag 3 november 2016 @ 12:09:
Heb nu al zo'n 7 jaar onderstaande CPU loop:
EK Supreme LT
Swiftech MCP355 + XSPC Acrylic reservoir
TFC X-Changer Double Radiator 240
Fittingen: Bitspower 1/2 Silver Shining
Hieruit blijkt wel dat waterkoeling niet duur hoeft te zijn, want je kan er jaren lang gebruik van maken. Mijn water vervang ik eigenlijk nooit en het ziet er na laatste rebuild na 18maanden nog perfect uit met alleen een killcoil.
Sinds mijn post in 2016 het water nog steeds niet vervangen. Zelfs nog niet hoeven bij te vullen. Ik kan een heel klein beetje residu onderin het reservoir nu zien, maar voor de rest is het water nog kraakhelder. Hoezo water vervangen?
Ik moet helaas na al die jaren afscheid gaan nemen van de EK Supreme LT, die een Q6600, 1055T en een 4690k heeft koel gehouden. Omdat ik ga overstappen naar AM4. Ik heb dit blok in gedachten: https://nl.aliexpress.com...o.cart.0.0.57433c003TCpmx
Als jullie nog betere suggesties hebben in de prijsrange, dan hoor ik het graag.
[ Voor 11% gewijzigd door Zenix op 02-06-2019 13:34 ]
Gelid heeft een goedkope €26 fan controller uitgebracht die potentieel een open source vervanger kan zijn voor de Aquaero fan/pomp/RGB controllers, gebaseerd op Arduino UNO bord.

En als te zien is, er zijn pinnen vrij om te gebruiken voor temperatuur sensoren, puls tellers voor flow en eventueel een display.

Ben benieuwd of er ergens iemand is die voor deze controller gaat programmeren, zou iig wel interessant alternatief zijn, als ik mijn Aquaero 6 Pro nog niet had.

En als te zien is, er zijn pinnen vrij om te gebruiken voor temperatuur sensoren, puls tellers voor flow en eventueel een display.

Ben benieuwd of er ergens iemand is die voor deze controller gaat programmeren, zou iig wel interessant alternatief zijn, als ik mijn Aquaero 6 Pro nog niet had.
Wit en goud, ziet er heerlijk chique uit!ricjuh schreef op donderdag 13 juni 2019 @ 12:23:
Gisteren mijn eerste hard loop afgerond..
[Afbeelding]
Alle onderdelen zijn van Bykski.
Edit: Ik gebruik de edit-knop vaak.
Merci!
Ben nog aan het twijfelen om de vloeistof ook wit te maken ipv gewoon transparant.
Het was een moeilijke beslissing, maar ik ga toch terug naar luchtkoeling... heb mijn GTX1080 te koop met EK blokje voor €350 nu, priced to sell hopelijk. Voor nu wordt het me te duur om alles weer helemaal naar mijn smaak te krijgen. Nieuwe pomp, nieuw rad, nieuwe koppelingen en slang... Wellicht in de toekomst weer eens heroverwegen na weer kennis te hebben gemaakt met die herrie op lucht...
Bij twijfel altijd voor transparant gaan, kleurtjes geven imho te vaak problemen om ze te gebruiken.ricjuh schreef op dinsdag 18 juni 2019 @ 07:54:
Ben nog aan het twijfelen om de vloeistof ook wit te maken ipv gewoon transparant.
Ben juist net weer een tweede PC met waterkoeling aan het bouwen in een Meshify S2 met een Alphacool Eissturm Hurricane 45 3x140 kit en BYKSKI GPU blok op een 4790K systeem, nadat ik voor een vriend de vergelijkbare setup met een RTX 2080Ti had gebouwd, en de totaal prijs van €410 (CPU+GPU) vond ik wel mee vallen.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 6 juli 2019 @ 22:30:
Het was een moeilijke beslissing, maar ik ga toch terug naar luchtkoeling... heb mijn GTX1080 te koop met EK blokje voor €350 nu, priced to sell hopelijk. Voor nu wordt het me te duur om alles weer helemaal naar mijn smaak te krijgen. Nieuwe pomp, nieuw rad, nieuwe koppelingen en slang... Wellicht in de toekomst weer eens heroverwegen na weer kennis te hebben gemaakt met die herrie op lucht...
Vind de Eissturm lijn van Aquatuning best netjes geprijsd met de D5 en DCC310 pompen.
Ik ben op zoek naar een nieuwe pomp res voor mijn setup.
Qua hoogte ben ik beperkt (PC zit in bureau gebouwd) en momenteel heb ik de Liquid.cool (LC-XDC001) en deze presteert niet goed en geeft constant bubbels in het res (intake zit bovenop)
Iemand ervaring met de EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM (INCL. PUMP) of kan ik beter voor een ander type pomp gaan? Maakt de grootte van het reservoir nog uit?
Wat ik mij tevens afvraag is of het ook nodig is om alle slangen te vervangen (nu 2 jaar in bedrijf)
Qua hoogte ben ik beperkt (PC zit in bureau gebouwd) en momenteel heb ik de Liquid.cool (LC-XDC001) en deze presteert niet goed en geeft constant bubbels in het res (intake zit bovenop)
Iemand ervaring met de EK-XRES 100 DDC MX 3.1 PWM (INCL. PUMP) of kan ik beter voor een ander type pomp gaan? Maakt de grootte van het reservoir nog uit?
Wat ik mij tevens afvraag is of het ook nodig is om alle slangen te vervangen (nu 2 jaar in bedrijf)
[ Voor 11% gewijzigd door skdevil op 23-07-2019 15:54 ]
Is die combi van EK niet met ongeveer dezelfde pomp ? Je kan denk ik beter gaan voor een D5. Eventueel met los reservoir als de hoogte een probleem is. De grootte van het reservoir maakt eigenlijk niets uit, alleen soms is groter makkelijk met ontluchten. De slangen vervangen als ze nog in goede staat zijn is niet nodig. Ik heb stukken slang in mijn PC zitten die er al minimaal 4 jaar in zitten.skdevil schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:34:
Top bedankt!PilatuS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:25:
[...]
Is die combi van EK niet met ongeveer dezelfde pomp ? Je kan denk ik beter gaan voor een D5. Eventueel met los reservoir als de hoogte een probleem is. De grootte van het reservoir maakt eigenlijk niets uit, alleen soms is groter makkelijk met ontluchten. De slangen vervangen als ze nog in goede staat zijn is niet nodig. Ik heb stukken slang in mijn PC zitten die er al minimaal 4 jaar in zitten.
Ik denk niet dat EK zo'n slechte pomp zou maken. Een vliegtuig is er niets bij
Ik zal eens naar een D5 gaan kijken.
EK hoeft de pomp niet te maken. Je hebt pompen van bijvoorbeeld Laing die EK gebruikt, maar ze maken die niet zelf. De D5 is zo'n beetje de beste pomp die er is. Erg krachtig en op lagere settings erg stil. Ik heb er 2 op 35% draaien wat ze zo goed als onhoorbaar maakt.skdevil schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 16:35:
[...]
Top bedankt!
Ik denk niet dat EK zo'n slechte pomp zou maken. Een vliegtuig is er niets bij
Ik zal eens naar een D5 gaan kijken.
Als je een compacte D5 pomp zoekt is dit misschien iets.skdevil schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 15:34:

Edit:
p.s. bouw bij voorkeur niet je loop zoals in deze foto, hoewel het er mooi strak uitziet, al die knietjes belemmeren de flow behoorlijk
[ Voor 11% gewijzigd door player-x op 23-07-2019 22:12 ]
Hoe verder je komt vanaf de pomp, hoe minder het uitmaakt. Ik had een 90 graden koppeling direct na de pomp. Met een nieuwe videokaart is dat een rechte geworden en dat scheelde behoorlijk.player-x schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:56:
[...]
p.s. bouw bij voorkeur niet je loop zoals in deze foto, hoewel het er mooi strak uitziet, al die knietjes belemmeren de flow behoorlijk
Bedankt! Dat gaat hem worden.player-x schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:56:
[...]
Als je een compacte D5 pomp zoekt is dit misschien iets.
[Afbeelding]
Edit:
De product video van deze pomp is ook een aanrader trouwens
YouTube: Vendor video: Alphacool Eisstation
[ Voor 6% gewijzigd door skdevil op 23-07-2019 23:29 ]
Ik had in mijn oud huis een waterleiding naar de douch, waar ik nauwelijks een straal uit kreeg, leiding met 11 knietjes, vervangen met nieuwe met gebogen bochten, vulde daarna een emmer in minder dan 50% van de tijd.PilatuS schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 22:37:
Hoe verder je komt vanaf de pomp, hoe minder het uitmaakt.
Soms kan je niet om een knie heen, maar ik vermijd ze zoveel mogelijk als de pest, en het maakt echt niet uit waar ze zitten, daar de flow door je heel systeem de zelfde snelheid heeft.
Hier kan je zien wat er in een knie gebeurt.

Hoe groter de radius, des te minder restrictie.
[ Voor 6% gewijzigd door player-x op 23-07-2019 23:54 ]
Mee eens hoorplayer-x schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 23:53:
[...]
Ik had in mijn oud huis een waterleiding naar de douch, waar ik nauwelijks een straal uit kreeg, leiding met 11 knietjes, vervangen met nieuwe met gebogen bochten, vulde daarna een emmer in minder dan 50% van de tijd.
Soms kan je niet om een knie heen, maar ik vermijd ze zoveel mogelijk als de pest,
Hier kan je zien wat er in een knie gebeurt.
[Afbeelding]
Hoe groter de radius, des te minder restrictie.
Ik draai hier met 2 stuks 4x120mm rad's en een flink hoogte verschil door de 900D kast. Dan op dit moment alleen even CPU/moederbord met een monoblock en een GPU. Dit dan wel met 2 stuks D5's, maar ze draaien dus maar op 35% van de max. De temps zijn meer dan prima terwijl de flow best wel laag is. Tuurlijk heeft hogere flow betere temps, maar dat heeft ook wel zo zijn limieten. Volgens mijn flowmeter die op de Aquaero zit draai ik met 88 liter per uur wat toch best weinig is. De hele setup draait eigenlijk op minder dan een enkele D5 met hoe laag ze beide ingestelt staan. Doel van de setup is dan ook stilte en niet temps, maar ook de temps zijn meer dan prima.
Dat maakt wel uiten het maakt echt niet uit waar ze zitten, daar de flow door je heel systeem de zelfde snelheid heeft.
Zie hier: https://martinsliquidlab....acts-on-pump-performance/
Dezelfde setup, namelijk 1x recht en 1x hoek, maar toch verschil.

Edit: Nu we het toch over flow hebben. Grappig iets. De flow van mijn setup is eigenlijk constant hetzelfde, niet zo vreemd ook natuurlijk. Alleen na verloop van tijd wordt het steeds ietjes minder. Tot wel 10 liter per uur minder zelfs na een paar maanden. Draai ik dan de boel open zodat er lucht in het systeem kan komen schiet de flow direct omhoog. Een setup raakt altijd wel iets water kwijt waardoor de stand van het water in het reservoir over maanden gezien ietsjes afneemt. Dit heb ik in ieder geval altijd al zo gehad. Alleen blijkbaar trekt deze setup nu iets vacuum wat het zwaarder maakt voor de pomp en waarbij de flow afneemt. Laat ik lucht in de setup komen om het verloren water te vervangen zie je dat direct terug in de chart van de flow. Blijkbaar verdwijnt er wel water door zweten, maar wordt het niet vervangen door lucht.
[ Voor 30% gewijzigd door PilatuS op 24-07-2019 00:46 ]
Je hebt gelijk als op je pomp geen res zou hebben, in dat geval druk je niet alleen water door je loop, maar trek je het water er ook doorheen, en water dat door een leiding heen gezogen wordt, gedraagt zich anders dan een persleiding.PilatuS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:00:
Dat maakt wel uitDe pomp verliest aan kracht wanneer er direct een 90 graden bocht is. Wat later heeft minder impact. Tuurlijk is de flow door de hele setup gelijk, maar hij wordt wel minder afhankelijk van waar de fitting zit.
Maar daar jouw en mijn systeem een res hebben, gedraagt onze leiding zich veel meer als een persleiding, verklaart meteen ook waarom je meer flow hebt als je de onderdruk uit je res verwijdert, en de pomp minder hard hoeft te zuigen.
Heb om die reden ook mijn tweede pomp (zonder res) tussen VGA en CPU blokken zitten om meer gebruik te kunnen maken van een extra push-pull in mijn loop, gaf me iets van 20% meer flow als ik me nog goed kan herinneren, ten opzichte van mijn oude dual-top..
Tot hoever is je reservoir gevuld? Als je reservoir te vol zit kan dit een verschijnsel zijn, er moet ook lucht in je loop zitten, bij voorkeur in je reservoir.PilatuS schreef op woensdag 24 juli 2019 @ 00:00:
[...]
Edit: Nu we het toch over flow hebben. Grappig iets. De flow van mijn setup is eigenlijk constant hetzelfde, niet zo vreemd ook natuurlijk. Alleen na verloop van tijd wordt het steeds ietjes minder. Tot wel 10 liter per uur minder zelfs na een paar maanden. Draai ik dan de boel open zodat er lucht in het systeem kan komen schiet de flow direct omhoog. Een setup raakt altijd wel iets water kwijt waardoor de stand van het water in het reservoir over maanden gezien ietsjes afneemt. Dit heb ik in ieder geval altijd al zo gehad. Alleen blijkbaar trekt deze setup nu iets vacuum wat het zwaarder maakt voor de pomp en waarbij de flow afneemt. Laat ik lucht in de setup komen om het verloren water te vervangen zie je dat direct terug in de chart van de flow. Blijkbaar verdwijnt er wel water door zweten, maar wordt het niet vervangen door lucht.
Het kan ook te maken hebben met de oplijning van je loop (waar zit het hoogste punt in de loop etc.)
De boel zit inderdaad tot de max gevult. Eerst stond er nog wel wat lucht in het reservoir, maar ik kreeg aanslag bij de waterspiegel. Daarom heb ik een koppeling met slang aan het reservoir gedaan om de boel maximaal te kunnen vullen.Yorick90 schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 10:36:
[...]
Tot hoever is je reservoir gevuld? Als je reservoir te vol zit kan dit een verschijnsel zijn, er moet ook lucht in je loop zitten, bij voorkeur in je reservoir.
Het kan ook te maken hebben met de oplijning van je loop (waar zit het hoogste punt in de loop etc.)
Niet doen dusPilatuS schreef op donderdag 25 juli 2019 @ 13:27:
[...]
De boel zit inderdaad tot de max gevult. Eerst stond er nog wel wat lucht in het reservoir, maar ik kreeg aanslag bij de waterspiegel. Daarom heb ik een koppeling met slang aan het reservoir gedaan om de boel maximaal te kunnen vullen.
Er moet altijd lucht in de loop zitten zodat het water kan expanderen/comprimeren en verplaatsen. Als je een drain open zet komt er ook niks uit, omdat er vacuum getrokken wordt in het reservoir.
Als je een gesloten loop bijvoorbeeld wilt drainen moet de hoeveelheid volume aan vloeistof 'vervangen' worden door lucht, anders gaat het geen kant op
Dit gebeurt ook als jou loop te vol zit. De vloeistof gaat bewegen, maar je krijgt onderdruk waardoor de pomp het niet kan aanzuigen. Overigens ook niet doorgaan zo, of je pomp gaat kapot of je loop gaat kapot (lekkages etc).
Heb je zelf nog geen negatieve ervaringen gehad met deze pomp? Hoe lang heb je hem al draaien?player-x schreef op dinsdag 23 juli 2019 @ 21:56:
[...]
Als je een compacte D5 pomp zoekt is dit misschien iets.
[Afbeelding]
Edit:
Stond op het punt om deze te bestellen maar de reviews zijn niet al te best.
Zie dat er gemixte reacties over pomp zelf zijn, maar je kan nog steeds het lose huis/res nemen, en samen met een EK D5 PWM pomp, als alternatief is er nog deze lage huis/res.skdevil schreef op maandag 29 juli 2019 @ 21:09:
Heb je zelf nog geen negatieve ervaringen gehad met deze pomp? Hoe lang heb je hem al draaien?
Stond op het punt om deze te bestellen maar de reviews zijn niet al te best.
Ik heb inmiddels mijn nieuwe systeem een tijdje draaien (zie sig), en moet zeggen dat het me eigenlijk totaal niet tegenvalt op luchtkoeling. Ik heb de Fractal Design R6 met standaard PWM fans met het ingebouwde hubje in gebruik, dus 3 casefans in totaal (2 voor, 1 achter), daarbij 2 fans van de Be-Quiet DR4 Pro CPU koeler en 3 fans van de 1080TI en eigenlijk stoort het geluid me totaal niet... Ook tijdens het gamen met dit warme weer vind ik het niet overdadig. Tijdens load natuurlijk wel meer lawaai dan op water, maar ik had het erger verwacht. Stiekem heb ik wel de R6 ipv een kleinere genomen, zodat als ik weer heimwee krijg naar de waterkoeling, ik deze kast kan blijven gebruiken, we zullen zien..player-x schreef op zondag 7 juli 2019 @ 08:59:
[...]
Bij twijfel altijd voor transparant gaan, kleurtjes geven imho te vaak problemen om ze te gebruiken.
[...]
Ben juist net weer een tweede PC met waterkoeling aan het bouwen in een Meshify S2 met een Alphacool Eissturm Hurricane 45 3x140 kit en BYKSKI GPU blok op een 4790K systeem, nadat ik voor een vriend de vergelijkbare setup met een RTX 2080Ti had gebouwd, en de totaal prijs van €410 (CPU+GPU) vond ik wel mee vallen.
Vind de Eissturm lijn van Aquatuning best netjes geprijsd met de D5 en DCC310 pompen.
Waar, een goede CPU als de DR4 Pro doet nauwelijks onder aan waterkoeling, maar vooral de GPU blijft veel langer boosten met waterkoeling.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 21:03:
en moet zeggen dat het me eigenlijk totaal niet tegenvalt op luchtkoeling.
Dit is de build, en hoewel het er strak uitziet, en zeker achter het donkere glas, en goed werkt, heeft Fractal Design in hun pr wel wat gelogen!
''Support for radiators up to 420 mm in the top'' een 140mm rad past eigenlijk niet boven in, daar het geheugen zelfs tegen mijn standaard hoogte geheugen aanloopt, en daarnaast met een 420 rad ik de front fans naar beneden moest verplaatsen, en dus niet meer volledig past op zijn plaats, of alternatief je de achter fan moet verwijderen voor je slang aansluitingen, beiden eigenlijk geen acceptabele opties van een merk als FD.

Alles past, maar zeker niet zoals het echt hoort.

Damn, moet mijn Nikon D700 dslr weer terug vragen, want donker werkt niet echt met de camera van mijn mobiel. ;-)
Over het BYKSKI GPU blok ben ik best wel te spreken, past netjes en koelt goed, die Chinezen maken tegenwoordig ook best wel nette spullen, zit alleen nog te twijfelen of ik deze waterthermometer er ook bij koop, voor op het GPU blok hij is eigenlijk best wel mooi.

Nice hoor! Waarom geen hardtubing btw? Was daar zelf een tijdje terug nog over aan het twijfelen. Lijkt me lastiger, maar wel mooier.
Bij mij ging het vooral voor functie over schoonheid, daarnaast kwam deze goed betaalbare set met soft tubing, dus gewoon gebruikt, heel misschien koop ik later nog eens hardtubing, of verchroomde koper buis, als ik niks te doen heb, maar dat is latere zorg.Sp33dFr34k schreef op donderdag 8 augustus 2019 @ 10:08:
Nice hoor! Waarom geen hardtubing btw? Was daar zelf een tijdje terug nog over aan het twijfelen.
Voor mij is het een appeltje-eitje, maar ben ook technisch werkzaam, en heb daar wel gevoel voor, als je echt twee linkse handen hebt zou ik er niet aan beginnen, anders gewoon doen, maar vooral eerst veel youtube filmpjes kijken.Lijkt me lastiger, maar wel mooier.
Had hetzelfde geneuzel met een Define R6 en een Corsair 115i met 280mm radiator. Had hem bovenin gepland, maar dat ging dus helemaal niet met het moederbord. Is uiteindelijk maar aan de voorkant geworden bij de intake fans. Niet de meest ideale optie maar het past tenminste.player-x schreef op zaterdag 3 augustus 2019 @ 22:25:
[...]
Dit is de build, en hoewel het er strak uitziet, en zeker achter het donkere glas, en goed werkt, heeft Fractal Design in hun pr wel wat gelogen!
''Support for radiators up to 420 mm in the top'' een 140mm rad past eigenlijk niet boven in, daar het geheugen zelfs tegen mijn standaard hoogte geheugen aanloopt, en daarnaast met een 420 rad ik de front fans naar beneden moest verplaatsen, en dus niet meer volledig past op zijn plaats, of alternatief je de achter fan moet verwijderen voor je slang aansluitingen, beiden eigenlijk geen acceptabele opties van een merk als FD.![]()
[...]
Smalle radiatoren met 12cm fans passen in deze kasten een stuk beter.
Wat wel weer netjes is van FD is dat achterin de handleiding van de Define precies staat welke radiatoren wanneer waar gemonteerd kunnen worden bij verschillende kast configuraties.
Beste Tweakers, Ik vroeg me af of dit topic ook het juiste was om een vraag te stellen tav de Alphacool Eisbaer LT solo. Ik vroeg me namelijk af of deze blok/pomp combo voldoende sterk zou zijn om een loop te draaien van blok, rad (xpsc TX240), rad (PE240) en GPU (EKWB 1080ti FE blok). Ik ben nu van plan om een pump/res combo te gebruiken met een DDC 1T Plus. Qua pomp natuurlijk een stuk krachtiger, maar wel neemt het meer ruimte in. De eisbaer solo zou qua ruimte een uitkomst zijn.
Wellicht dat enkele van jullie een idee kunnen geven van de kracht van de pomp in de eisbaer solo LT.
Wellicht dat enkele van jullie een idee kunnen geven van de kracht van de pomp in de eisbaer solo LT.
flickr - WOT Profile - Game PC
Ik zou geen customloop gaan draaien met een matig AIO pompje dat niet is gemaakt voor meerdere rad's en blokken. Ga voor de DCC of anders een D5Gizzy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:50:
Beste Tweakers, Ik vroeg me af of dit topic ook het juiste was om een vraag te stellen tav de Alphacool Eisbaer LT solo. Ik vroeg me namelijk af of deze blok/pomp combo voldoende sterk zou zijn om een loop te draaien van blok, rad (xpsc TX240), rad (PE240) en GPU (EKWB 1080ti FE blok). Ik ben nu van plan om een pump/res combo te gebruiken met een DDC 1T Plus. Qua pomp natuurlijk een stuk krachtiger, maar wel neemt het meer ruimte in. De eisbaer solo zou qua ruimte een uitkomst zijn.
Ik kan je op het moment deze set aanbevelen, is in de aanbieding.Gizzy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:50:
Ik ben nu van plan om een pump/res combo te gebruiken met een DDC 1T Plus.
Thnx voor de suggestie maar de ddc pomp en de RES/pumpblock combo is al even binnen.
Discussie meer dan twee weken oud
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J793pKSH0JmKOEHHOiuIg5qH.jpg?f=user_large)
Bruine aanslag is weer begonnen. Deze keer met de X1 van Mayhems. Dat word demonteren en schrobben.. Nog iemand om de x-aantal maanden last van?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/J793pKSH0JmKOEHHOiuIg5qH.jpg?f=user_large)
Bruine aanslag is weer begonnen. Deze keer met de X1 van Mayhems. Dat word demonteren en schrobben.. Nog iemand om de x-aantal maanden last van?
[ Voor 18% gewijzigd door Spacewide op 08-06-2020 00:41 ]
Inmiddels men loop opnieuw gedaan.
Alles gereinigd met gedestilleerd water en azijn. Hiermee de rads gespoeld en goed nagespoeld.
De nickel blokken met een neutraal sopje gekuist en gespoeld. Je kent het verhaal wel..
Nu heb ik m'n loop opnieuw gedaan en overal nieuwe koelpasta (GPU en CPU)
Heel wat vervelende bends opgelost met 90 graden fittingen. Estetisch een stuk beter en enorm tijdbesparend.
Maar idle loopt m'n CPU nu op 32 wat voorheen volgens mij 21 was.
Zou het met dit weer te maken hebben? Hier is het nu na enkele dagen 23.8 graden binnen, maar dat zou nog niet mogen IMO.
Zou het met die 7 tal nieuwe 90 graden fittingen te maken hebben?
:strip_exif()/f/image/mjIWGqAUQiMp6CvtKxViYyxJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
zet even die RGB feesthal uit je hoofd, just testing
Alles gereinigd met gedestilleerd water en azijn. Hiermee de rads gespoeld en goed nagespoeld.
De nickel blokken met een neutraal sopje gekuist en gespoeld. Je kent het verhaal wel..
Heel wat vervelende bends opgelost met 90 graden fittingen. Estetisch een stuk beter en enorm tijdbesparend.
Zou het met dit weer te maken hebben? Hier is het nu na enkele dagen 23.8 graden binnen, maar dat zou nog niet mogen IMO.
:strip_exif()/f/image/mjIWGqAUQiMp6CvtKxViYyxJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
zet even die RGB feesthal uit je hoofd, just testing

Met een kamertemp van 23.8 graden is 21 graden idle natuurlijk onmogelijk. Verder is zelfs met een kamertemp van 18 graden iets als 21 idle aardig onmogelijk in de praktijk.Spacewide schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:58:
Mochten de temps nu echt hoger zijn dan ligt het waarschijnlijk aan de montage van het blok. Misschien wat te weinig koelpasta of dus de montage zelf. Als ik de loop zo zie zou de flow prima moeten zijn.
Edit: Verder zou ik eens testen wat de temps onder load zijn. Met een idle temp van 35 graden met een 24 graden kamertemp is niets mis. Mochten de temps onder load goed zijn dan zou ik het lekker laten zitten.
[ Voor 31% gewijzigd door PilatuS op 19-06-2020 18:13 ]
Heb je ondertussen nog iets gebouwd met die blok?Gizzy schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 21:50:
Ik ben er ook met een schuin oog naar aan het kijken. In de eerste instantie met alleen een radiator er aan dus als verkapte AIO en eventueel over een tijd met een GPU block en eventueel 2e radiator.
Hoi ik heb er nu het volgende mee gebouwd. Toch voor het AliExpress RES/combo gegaan van ice specifiek voor de ncase M1. Hier het resultaat:sapphire schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:00:
[...]
Heb je ondertussen nog iets gebouwd met die blok?
Ik ben er ook met een schuin oog naar aan het kijken. In de eerste instantie met alleen een radiator er aan dus als verkapte AIO en eventueel over een tijd met een GPU block en eventueel 2e radiator.
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() | ![]() |
![]() | ![]() |
Auch die M1 is goed toegetakeld zeg 
Maargoed zelfde principe was ik naar aan het kijken dus
alleen wil ik het echt intern houden omdat de kast bijna strak tegen de muur aan staat. Het is alleen een lange termijn plan aangezien ik voor mijn videokaart geen fullcover blok kan vinden
en ik vooral die wilde koelen ander kan ik eigenlijk nat zo goed een simpele AIO nemen.

Maargoed zelfde principe was ik naar aan het kijken dus
Klopt had idd al het nodige geleden, maar daar was de prijs ook naar. Alleen nog een nieuw topcover en het is al bijna niet meer te zien, goed genoeg voor mij iig.sapphire schreef op zondag 21 juni 2020 @ 21:35:
Auch die M1 is goed toegetakeld zeg
Maargoed zelfde principe was ik naar aan het kijken dusalleen wil ik het echt intern houden omdat de kast bijna strak tegen de muur aan staat. Het is alleen een lange termijn plan aangezien ik voor mijn videokaart geen fullcover blok kan vinden
en ik vooral die wilde koelen ander kan ik eigenlijk nat zo goed een simpele AIO nemen.
@PilatuS Montage lijkt me wel oké, maar ik was wel nonchalant met de koelpasta op de CPU deze keer.
Het was zo'n dag.. kinderen, herrie, warmte, tijdgebrek,... "floep" een laag Grizzly erop en klaar. Mogelijks heeft het er wat mee te maken, maar dat zou max 1graad mogen schelen.
Al blijft men GPU nu maar 37graden tijdens gamen.
Hiervoor ging ik van GPU - CPU- RAD - RAD. Nu is dat GPU - RAD - CPU - RAD.
Scheelt 2 tot 3 graden
.
Dus ik check wel eens de CPU montage als het uitkomt.
Nu maakt men pomp een resonerend geluid. Geluidjes maken me steeds gek. Vermoedelijk rust de pomp een beetje op de onderste radiator.
Edit: en bedankt voor je inbreng! +
Het was zo'n dag.. kinderen, herrie, warmte, tijdgebrek,... "floep" een laag Grizzly erop en klaar. Mogelijks heeft het er wat mee te maken, maar dat zou max 1graad mogen schelen.
Scheelt 2 tot 3 graden
Nu maakt men pomp een resonerend geluid. Geluidjes maken me steeds gek. Vermoedelijk rust de pomp een beetje op de onderste radiator.
Die pomp resonantie kan ook nog liggen aan, hoe straks de schroefjes zijn aangedraaid.Spacewide schreef op maandag 22 juni 2020 @ 21:31:
@PilatuS Montage lijkt me wel oké, maar ik was wel nonchalant met de koelpasta op de CPU deze keer.
Scheelt 2 tot 3 graden.
Je zou de lt solo kunnen proberen, flow maakt bij mij niet zoveel uit. Je kan blokken en rads uitzoeken op restrictie, als je de restrictie zo laag mogelijk houdt, zou een lt solo nog een heel eind kunnen komen. Optimum tech heeft een custom loop met een 360 gemaakt en een lt solo. je zou de restrictie cijfers van de 360 die hij heeft gebruikt eens kunnen opzoeken.Gizzy schreef op maandag 22 juni 2020 @ 22:06:
[...]
Die pomp resonantie kan ook nog liggen aan, hoe straks de schroefjes zijn aangedraaid.
Andere optie is toch van ebay een apogee drive II zonder ddc pomp opsnorren via ebay US en de invoer lappen. Daarnaast kwam ik de volgende pomp met mini soort van reservoir optie nog tegen op kleinanzeigen.
Beste mede tweakers, twee jaar geleden ben ik begonnen met waterkoeling.
Omdat ik toentertijd niet wist welke onderdelen op elkaar pasten, heb ik destijds voor een P280 kit van EKWB gekozen.
Tot nu toe ben ik bij EKWB gebleven omdat de prijs erg netjes lijkt, maar nu het systeem een aantal keren uit elkaar is gehaald voor onderhoud begint mij op te vallen hoe slecht de 'mannelijke' schroefdraad kwaliteit is van de fittingen.
En dan met name de kant van de G1/4 'draad'.
Het is zelfs zo erg dat de tapdraden van de acetal/plexiglas beschadigd raken.
Ook valt het op dat bij het losdraaien van de flens/buitenring, iedere keer weer vijzel te voorschijn komt.
Een teken dat het metrische draad, daar ook niet zuiver is en langs elkaar schraapt.
Ik heb geprobeerd om dat op te lossen met een vijl en wat schuurpapier, maar eigenlijk is het niet de moeite waard gezien de tijd dat het kost en zelfs dan krijg je het niet mooi.
Het probleem is simpelweg dat de draad veel te scherp is gesneden en vol butsen & deuken zit.
Een week geleden heb ik Bitspower reservoir aangeschaft en de daarbij meegeleverde 'sproeier' plus afsluitdop heeft een echt G1/4 schroefdraad zoals het hoort.
Om het verschil in kwaliteit te laten zien heb ik hieronder een afbeelding gemaakt.
Let daarbij ook op hoe 'dik' het draad is.
:strip_exif()/f/image/wSDLamiHsycHicSxYHU7hGYk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Van links naar rechts: Bitspower 'sproeier', Bitspower led afsluitdop, EKWB 10/13 fitting & rotary fitting, EKWB 10/13 fitting.
Bij de EKWB G1/4 draad is te zien hoe scherp en rafelig het is in vergelijking met de Bitspower onderdelen.
Het is zelfs zo erg dat er bij een fitting een stuk afgebroken is.
Zelfs een simpele T-stuk van een paar euro is van veel betere kwaliteit en heeft een 'dikker' draad.
Vergelijk het metrische draad maar eens hieronder en let daarbij op de reflectie van het licht op de draden.
:strip_exif()/f/image/qYfXQ0JFET0kQBlqzApkHX7V.jpg?f=fotoalbum_medium)
Jullie kunnen het vast al raden dat ik daarom op zoek ben naar andere fittingen, maar over het merk ben ik nog niet uit.
Bitspower staat goed aangeschreven, maar vraagt belachelijke prijzen.
In tegenstelling tot de sproeier & led afsluitdop hierboven, lijken de compressiefittingen van Bitspower ook een scherpe draad te hebben. Het lijkt wel metrisch met een G1/4 spoed
Hoe zuiver het is, is alleen niet op een foto te zien.
Ik ben dus bang om zo meteen tegen hetzelfde probleem aan te lopen.
Is er iemand die ruim ervaring heeft met diverse merken en meer over de kwaliteit van de schroefdraden kan vertellen?
Is er uberhaupt een merk dat daadwerkelijk een G1/4 draad heeft?
Mijn oog valt op dit moment op Bitspower, maar een aanbod zoals Alphacool heeft is ook voldoende. Een lang aanbod (+10 jaar) van een standaard assortiment en kwaliteit staan bovenaan de criteria lijst. Om mode trend merken geef ik totaal niets omdat die om de paar jaar weer veranderen.
Alvast bedankt!
Omdat ik toentertijd niet wist welke onderdelen op elkaar pasten, heb ik destijds voor een P280 kit van EKWB gekozen.
Tot nu toe ben ik bij EKWB gebleven omdat de prijs erg netjes lijkt, maar nu het systeem een aantal keren uit elkaar is gehaald voor onderhoud begint mij op te vallen hoe slecht de 'mannelijke' schroefdraad kwaliteit is van de fittingen.
En dan met name de kant van de G1/4 'draad'.
Het is zelfs zo erg dat de tapdraden van de acetal/plexiglas beschadigd raken.
Ook valt het op dat bij het losdraaien van de flens/buitenring, iedere keer weer vijzel te voorschijn komt.
Een teken dat het metrische draad, daar ook niet zuiver is en langs elkaar schraapt.
Ik heb geprobeerd om dat op te lossen met een vijl en wat schuurpapier, maar eigenlijk is het niet de moeite waard gezien de tijd dat het kost en zelfs dan krijg je het niet mooi.
Het probleem is simpelweg dat de draad veel te scherp is gesneden en vol butsen & deuken zit.
Een week geleden heb ik Bitspower reservoir aangeschaft en de daarbij meegeleverde 'sproeier' plus afsluitdop heeft een echt G1/4 schroefdraad zoals het hoort.
Om het verschil in kwaliteit te laten zien heb ik hieronder een afbeelding gemaakt.
Let daarbij ook op hoe 'dik' het draad is.
:strip_exif()/f/image/wSDLamiHsycHicSxYHU7hGYk.jpg?f=fotoalbum_medium)
Van links naar rechts: Bitspower 'sproeier', Bitspower led afsluitdop, EKWB 10/13 fitting & rotary fitting, EKWB 10/13 fitting.
Bij de EKWB G1/4 draad is te zien hoe scherp en rafelig het is in vergelijking met de Bitspower onderdelen.
Het is zelfs zo erg dat er bij een fitting een stuk afgebroken is.
Zelfs een simpele T-stuk van een paar euro is van veel betere kwaliteit en heeft een 'dikker' draad.
Vergelijk het metrische draad maar eens hieronder en let daarbij op de reflectie van het licht op de draden.
:strip_exif()/f/image/qYfXQ0JFET0kQBlqzApkHX7V.jpg?f=fotoalbum_medium)
Jullie kunnen het vast al raden dat ik daarom op zoek ben naar andere fittingen, maar over het merk ben ik nog niet uit.
Bitspower staat goed aangeschreven, maar vraagt belachelijke prijzen.
In tegenstelling tot de sproeier & led afsluitdop hierboven, lijken de compressiefittingen van Bitspower ook een scherpe draad te hebben. Het lijkt wel metrisch met een G1/4 spoed
Hoe zuiver het is, is alleen niet op een foto te zien.
Ik ben dus bang om zo meteen tegen hetzelfde probleem aan te lopen.
Is er iemand die ruim ervaring heeft met diverse merken en meer over de kwaliteit van de schroefdraden kan vertellen?
Is er uberhaupt een merk dat daadwerkelijk een G1/4 draad heeft?
Mijn oog valt op dit moment op Bitspower, maar een aanbod zoals Alphacool heeft is ook voldoende. Een lang aanbod (+10 jaar) van een standaard assortiment en kwaliteit staan bovenaan de criteria lijst. Om mode trend merken geef ik totaal niets omdat die om de paar jaar weer veranderen.
Alvast bedankt!
[ Voor 4% gewijzigd door CMT op 03-07-2020 21:10 ]
@CMT Hier gebruik ik al heel wat jaren het basis spul van Freezinghardware: https://www.freezinghardw...10x15---zwart-nickel.html
Nooit problemen mee gehad, maar ik gebruik wel alleen Acetal en geen plexi. Heb even gekeken en de schroefdraden van gebruikte fittingen zien er prima uit. Sowieso zijn de prijzen van Bitspower of andere merken inderdaad te belachelijk voor woorden.
Nooit problemen mee gehad, maar ik gebruik wel alleen Acetal en geen plexi. Heb even gekeken en de schroefdraden van gebruikte fittingen zien er prima uit. Sowieso zijn de prijzen van Bitspower of andere merken inderdaad te belachelijk voor woorden.
Bedankt voor de tip, het ziet ernaar uit dat het van dezelfde makelij is als het T-stuk dat ik al heb
.
Daar is echt niets op aan te merken, goed en goedkoop.
Waren de merken maar ook zo
Als er iets meer ruimte tussen de nippel en compressie ring was, was ik daarvoor gegaan.
Maar helaas past de slang die ik wil gaan gebruiken (een 13/9,5mm EPDM) er niet goed op.
In theorie zou het wel gaan, een halve mm extra maakt namelijk nog niet het verschil.
Maar door de productietolerantie valt de dikte van de wand net te groot uit, waardoor de moer zonder persen de draad niet pakt.
Hoewel met een schuurpapiertje dat wel op te lossen is, zoek ik eerst toch liever naar een kant en klare oplossing.
Acetal of Acryl/plexi maakt trouwens niet uit, beide kunststoffen gaan kapot omdat ze veel zachter zijn dan de nickel/messing fittingen.
Onderling vergeleken is Acetal meer een taaie sterke plastic en Acryl/Plexi, meer een brosse harde plastic.
Acryl zou het dus wel 'winnen' van Acetal met een slechte schroefdraad.
Daar is echt niets op aan te merken, goed en goedkoop.
Waren de merken maar ook zo

Als er iets meer ruimte tussen de nippel en compressie ring was, was ik daarvoor gegaan.
Maar helaas past de slang die ik wil gaan gebruiken (een 13/9,5mm EPDM) er niet goed op.
In theorie zou het wel gaan, een halve mm extra maakt namelijk nog niet het verschil.
Maar door de productietolerantie valt de dikte van de wand net te groot uit, waardoor de moer zonder persen de draad niet pakt.
Hoewel met een schuurpapiertje dat wel op te lossen is, zoek ik eerst toch liever naar een kant en klare oplossing.
Acetal of Acryl/plexi maakt trouwens niet uit, beide kunststoffen gaan kapot omdat ze veel zachter zijn dan de nickel/messing fittingen.
Onderling vergeleken is Acetal meer een taaie sterke plastic en Acryl/Plexi, meer een brosse harde plastic.
Acryl zou het dus wel 'winnen' van Acetal met een slechte schroefdraad.
[ Voor 18% gewijzigd door CMT op 04-07-2020 02:38 ]
Ik zit toch al een tijdje te denken om na vele, vele jaren weer eens te beginnen aan een custom loop.
Laatste keer was ergens in de middeleeuwen met een custom blokken van @Verwijderd, een Airplex EVO 240 en een getweakte vijverpomp (geen eheim maar ben het merk even kwijt). Uiteindelijk wegens tijdgebrek *kuch*en vriendin*kuch* gestopt want ik moest het door viezigheid regelmatig schoonmaken en dat was altijd een klusje
Nu kriebelt het toch weer, zeker omdat ik na aardig zoeken toch een fullcover blok voor mijn videokaart heb gevonden
maarja of dat nog rendabel is om €100 uit te geven voor zolang de kaart nog meegaat
Ik zit nog in dubio, snap dat een custom loop wel wat onderhoud nodig heeft maar hoe vaak is het nodig dit te bleeden tegenwoordig? Ik verdenk nog steeds de afdichtdoppen van mijn reservoir ervan dat de coating van het aluminium niet goed was en daardoor reageerde met het koper en voor troep zorgde.
En vraag me af of een (35/38mm dikke )240mm rad een 3700X en GTX1080 koel kan houden? 2e radiator word proppen maar als ik een XSPC 22mm slimrad erbij neem zou het moeten passen.
En wat is een beetje een normale afmeting van slangen tegenwoordig voor gebruik met knelkoppelingen/fittings?
Laatste keer was ergens in de middeleeuwen met een custom blokken van @Verwijderd, een Airplex EVO 240 en een getweakte vijverpomp (geen eheim maar ben het merk even kwijt). Uiteindelijk wegens tijdgebrek *kuch*en vriendin*kuch* gestopt want ik moest het door viezigheid regelmatig schoonmaken en dat was altijd een klusje
Nu kriebelt het toch weer, zeker omdat ik na aardig zoeken toch een fullcover blok voor mijn videokaart heb gevonden

Ik zit nog in dubio, snap dat een custom loop wel wat onderhoud nodig heeft maar hoe vaak is het nodig dit te bleeden tegenwoordig? Ik verdenk nog steeds de afdichtdoppen van mijn reservoir ervan dat de coating van het aluminium niet goed was en daardoor reageerde met het koper en voor troep zorgde.
En vraag me af of een (35/38mm dikke )240mm rad een 3700X en GTX1080 koel kan houden? 2e radiator word proppen maar als ik een XSPC 22mm slimrad erbij neem zou het moeten passen.
En wat is een beetje een normale afmeting van slangen tegenwoordig voor gebruik met knelkoppelingen/fittings?
Met goede vloeistof zonder kleur kan je makkelijk langer dan een jaar draaien. Zelfs 2 jaar is mogelijk zonder problemen.sapphire schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:28:
Ik zit nog in dubio, snap dat een custom loop wel wat onderhoud nodig heeft maar hoe vaak is het nodig dit te bleeden tegenwoordig?
2x120mm voor CPU en GPU zou ik niet doen. 1x120mm per onderdeel + nog 1x120mm is sterk aan te raden. Met maar 2x120mm voor zowel CPU als GPU ga je geen geweldige temps krijgen en moeten de fans flink blazen. Voor mij wordt waterkoeling pas echt leuk bij een overkill aan radiatoroppervlakte omdat je dan idle zonder fans kan draaien en onder load de fans niet hard hoeven te draaien.En vraag me af of een (35/38mm dikke )240mm rad een 3700X en GTX1080 koel kan houden? 2e radiator word proppen maar als ik een XSPC 22mm slimrad erbij neem zou het moeten passen.
Wat jiij wil, het maakt allemaal niet veel uit.En wat is een beetje een normale afmeting van slangen tegenwoordig voor gebruik met knelkoppelingen/fittings?
Haha had wel verwachte dat je zou reagerenPilatuS schreef op zondag 19 juli 2020 @ 16:44:
[...]
Met goede vloeistof zonder kleur kan je makkelijk langer dan een jaar draaien. Zelfs 2 jaar is mogelijk zonder problemen.
[...]
2x120mm voor CPU en GPU zou ik niet doen. 1x120mm per onderdeel + nog 1x120mm is sterk aan te raden. Met maar 2x120mm voor zowel CPU als GPU ga je geen geweldige temps krijgen en moeten de fans flink blazen. Voor mij wordt waterkoeling pas echt leuk bij een overkill aan radiatoroppervlakte omdat je dan idle zonder fans kan draaien en onder load de fans niet hard hoeven te draaien.
[...]
Wat jiij wil, het maakt allemaal niet veel uit.
offtopic:
Zag laatst nog een post van je over waterkoeling, moest met weemoed terug denken aan één vvan je vroegere posts die ik me nog kan herinneren met je 6800LE en CS poppetjes in je case
Zag laatst nog een post van je over waterkoeling, moest met weemoed terug denken aan één vvan je vroegere posts die ik me nog kan herinneren met je 6800LE en CS poppetjes in je case
Van die vloeistoffen, goed om te horen! Zo'n interval is prima te doen. Maakt het nog uit of de slang doorzichtig of zwart is eigenlijk?
Op reddit/YT zie ik regelmatig builds met een Intel 9x00K en GTX2080 met een 240mm rad. Geweldig koel zal het niet draaien onder load maar een 3700X zonder OC en een GTX 1080 met undervolt leek me dan ook mogelijk zelfs zonder opstijgend vliegtuig (met Noctua A12x25's) ?
Volgens EKWB's configurator is de heatload van een 3700X + 1080TI (beetje etra qua warmte) 315watt en kan een SE het koelen, een PE is dikker dus iets meer vermogen lijkt me.
Overkill aan radiator oppervlakte zal het sowieso niet snel worden

Ik dacht leuk simpel een loop te doen met een Eisbear LT, radiator en GPU blok, een 2e radiator word proppen en de Eisbear trekt dat denk niet
Dacht er ook nog aan om alleen de CPU te doen omdat €100 in een blok steken en wellicht de GPU upgraden een beetje loos is. Maarja dan heb je een verkapte AIO

Goede oude tijdsapphire schreef op zondag 19 juli 2020 @ 19:42:
[...]
offtopic:
De eigenaar van Singularity Computers heeft wel eens een syteem laten zien met Mayhems vloeistof wat meer dan 3 jaar heeft gedraait zonder enige problemen. De vloeistof waar ik nu mee draai zit er ook alweer meer dan anderhalf jaar in. Vervangen bij iedere upgrade lukt aardig. Geen idee zwarte slangen helpen, maar gok dat het niet veel uitmaakt.Van die vloeistoffen, goed om te horen! Zo'n interval is prima te doen. Maakt het nog uit of de slang doorzichtig of zwart is eigenlijk?
Het zal ook wel werken met 2x120mm, maar ideaal is het helaas niet. De case die je hebt is wel heel erg compact, wel een uitdaging om voor water te gaan. Vind het zelf wel prettig om een enorme case te hebben, dan is het makkelijk werken.Op reddit/YT zie ik regelmatig builds met een Intel 9x00K en GTX2080 met een 240mm rad. Geweldig koel zal het niet draaien onder load maar een 3700X zonder OC en een GTX 1080 met undervolt leek me dan ook mogelijk zelfs zonder opstijgend vliegtuig (met Noctua A12x25's) ?
Volgens EKWB's configurator is de heatload van een 3700X + 1080TI (beetje etra qua warmte) 315watt en kan een SE het koelen, een PE is dikker dus iets meer vermogen lijkt me.
Overkill aan radiator oppervlakte zal het sowieso niet snel worden, denk dat jij qua radiator volume bijna net zo veel hebt als het volume van mijn complete behuizing (nCase M1 met 12,6L).
Ik dacht leuk simpel een loop te doen met een Eisbear LT, radiator en GPU blok, een 2e radiator word proppen en de Eisbear trekt dat denk nietDillema's
Dacht er ook nog aan om alleen de CPU te doen omdat €100 in een blok steken en wellicht de GPU upgraden een beetje loos is. Maarja dan heb je een verkapte AIO, wel met dikkere koperen radiator dan de gemiddelde AIO
Die Eisbear LT zou ik niet snel voor gaan, vooral qua pomp ook. Alleen CPU bij een customloop is dan ook wel zonde om te doen, juist de GPU erbij pakken maakt het interessant.
Ik ben ook bezig met een loop en nu vraag ik mij af hoe ik deze loop het beste op kan bouwen. Ik beschik over 2 radiatoren: één van 360mm en één van 240mm.
Welke loop is handiger?
1. Vanaf de pomp de loop naar de 1e radiator geleiden en van daaruit naar de 2e radiator en dan pas de koelblokken OF
2. Vanaf de pomp de loop naar de 1e radiator geleiden, daarna naar een 1e set koelblokken en vervolgens door de 2e radiator en van daaruit weer naar de 2e set koelblokken, zodat ik het water tussen de 1e set- en 2e set koelblokken enigszins koel?
En de flow- en temperatuur meter, waar kan ik die het beste plaatsen?
- Positie van de flowmeter kan willekeurig?
- Positie van de temperatuurmeter bij loop 1 na de koelblokken?
- Positie van de temperatuurmeter bij loop 2 tussen de 1e en 2e set koelblokken in?
Misschien maak ik het door loop 2 wel te ingewikkeld allemaal.
En dan nog een andere vraag:
De radiators voorzien van een enkelvoudige uitvoering aan fans (3x120mm fan (360mm rad) en 2x120mm fan (240mm rad)) of een dubbele uitvoering (6x120mm fan (360mm rad) en 4x120mm fan (240mm rad))?
Bedankt alvast.
Welke loop is handiger?
1. Vanaf de pomp de loop naar de 1e radiator geleiden en van daaruit naar de 2e radiator en dan pas de koelblokken OF
2. Vanaf de pomp de loop naar de 1e radiator geleiden, daarna naar een 1e set koelblokken en vervolgens door de 2e radiator en van daaruit weer naar de 2e set koelblokken, zodat ik het water tussen de 1e set- en 2e set koelblokken enigszins koel?
- Positie van de temperatuurmeter bij loop 2 tussen de 1e en 2e set koelblokken in?
De radiators voorzien van een enkelvoudige uitvoering aan fans (3x120mm fan (360mm rad) en 2x120mm fan (240mm rad)) of een dubbele uitvoering (6x120mm fan (360mm rad) en 4x120mm fan (240mm rad))?
Bedankt alvast.
Wat betreft de loop, het maakt niets uit. Korter is beter, maar ook dat maakt vrijwel niets uit. Dit komt omdat het water na de CPU 0.1 graden warmer is en na de GPU nog 0.1 graden warmer. Tenzij je 2 CPU's en 6 GPU's achter elkaar hebt maakt het geen merkbaar verschil. En zelfs bij zo'n extreme setup kan je nog steeds prima alles achter elkaar plaatsen. Het water gaat zo snel door de setup heen dat het weinig tijd heeft om op te warmen.M?sterion schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:31:
Ik ben ook bezig met een loop en nu vraag ik mij af hoe ik deze loop het beste op kan bouwen. Ik beschik over 2 radiatoren: één van 360mm en één van 240mm.
Welke loop is handiger?
Bedankt alvast.
De flowmeter maakt sowieso niets uit omdat de flow overal gelijk is. Qua tempssensoren maakt het ook niets uit omdat het verschil misschien ergens 0.3 graden is en daarmee dus te verwaarlozen is. Meerdere tempssensoren in 1 loop heeft dus ook geen nut.
Wat beteft de fans gewoon 1 fan gebruiken, ook hier heeft 2 stuks weinig extra nut. Helemaal met ruim voldoende radiatoroppervlakte heb je weinig aan dubbele fans.
Maak de loop dus gewoon wat mooi en makkelijk is. De volgorde, tempsensor locatie, het maakt geen merkbaar verschil
Mijn eigen setup is als volgt: Reservoir met tempsensor, pomp 1, pomp 2, GPU, CPU, RAD 1 4x120mm, RAD 2 4x120mm, reservoir.
Bedankt! Zeer bruikbare info en weer wat geleerd.PilatuS schreef op woensdag 12 augustus 2020 @ 23:39:
[...]
Wat betreft de loop, het maakt niets uit. Korter is beter, maar ook dat maakt vrijwel niets uit. Dit komt omdat het water na de CPU 0.1 graden warmer is en na de GPU nog 0.1 graden warmer. Tenzij je 2 CPU's en 6 GPU's achter elkaar hebt maakt het geen merkbaar verschil. En zelfs bij zo'n extreme setup kan je nog steeds prima alles achter elkaar plaatsen. Het water gaat zo snel door de setup heen dat het weinig tijd heeft om op te warmen.
De flowmeter maakt sowieso niets uit omdat de flow overal gelijk is. Qua tempssensoren maakt het ook niets uit omdat het verschil misschien ergens 0.3 graden is en daarmee dus te verwaarlozen is. Meerdere tempssensoren in 1 loop heeft dus ook geen nut.
Wat beteft de fans gewoon 1 fan gebruiken, ook hier heeft 2 stuks weinig extra nut. Helemaal met ruim voldoende radiatoroppervlakte heb je weinig aan dubbele fans.
Maak de loop dus gewoon wat mooi en makkelijk is. De volgorde, tempsensor locatie, het maakt geen merkbaar verschil
Mijn eigen setup is als volgt: Reservoir met tempsensor, pomp 1, pomp 2, GPU, CPU, RAD 1 4x120mm, RAD 2 4x120mm, reservoir.
Ik ben benieuwd of dit gaat lukken.