Hallo allemaal!
Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen of eventueel duidelijkheid kan verschaffen.
Sinds enige tijd kamp ik namelijk met een heel raar probleem, waar ik de oorzaak niet zo snel van kan achterhalen. Ook google levert mij helaas geen antwoord op.
Ik heb te maken met een bruin-achtige aanslag dat op alle onderdelen verschijnt (ook inwendig in de EPDM slangen) dat pas met schrobben er goed vanaf te krijgen is. Het lijkt wel een soort koffieaanslag.
In eerste instantie dacht ik dat ik te maken had met een oxidatie of neerslagreactie.
Maar omdat het ook op de rubberonderdelen te vinden is, moet het gaat om een of andere aanslag.
Het probleem is ontstaan nadat ik een compleet nieuwe loop heb opgebouwd met HWlabs radiatoren (Nemesis 280GTX en Nemesis 420GTS x-flow), EPDM slangen (van rubbermagazijn.nl) en 13/10mm industriële fittingen (de standaard 'aqua computer' fittingen met zeskant flens).
Belangrijk om te vermelden denk ik, is dat deze aanslag zowel met gedemineraliseerde water als met een ek-cryofuel clear mix is ontstaan. Ik acht het dus onwaarschijnlijk dat het aan de koelvloeistof ligt.
De radiatoren zijn voor de ingebruikname, ook eerst grondig schoongemaakt met aangelenkt schoonmaakazijn (1:7) en naderhand geblust met een eetlepel bakpoeder op een liter gedemineraliseerd water.
Daarna flink gespoeld en nog 10min lang laten doorlopen met kraanwater.
De eerste keer dat het mij opgevallen is, was toen ik de loep bijna helemaal had ingebouwd.
Omdat ik nog op een aantal onderdelen moest wachten, waren beide radiatoren en het cpu aangesloten en de loop vervolgens gevuld met demi water om op lekkages te controleren.
De opstelling is vervolgens weggezet en toen ik het een aantal weken later het weer tevoorschijn haalde, was deze bruine aanslag overal op te vinden.
Uiteraard zijn alle onderdelen vóór het inbouwen nog gespoeld met demi water en zelfs nadien is de loop enkele malen gespoeld.
Omdat demi water in contact met koolstofdioxide uit de lucht, een klein beetje zuur wordt, naam ik eerst aan dat het een redox reactie was of een of andere oxidatie.
De hele loep is toen weer uit elkaar gehaald, waarbij alle onderdelen flink geschrobt en geboend zijn.
Voor de zekerheid heb ik de radiatoren ook weer aan een grondige schoonmaak buurt met azijn + bakpoeder onderworpen.
Daarna is alles weer gespoeld & opgebouwd en heeft het even kort gedraaid. De 1e week kon niets vreemd ontdekken, hoewel de Ek-cryofuel clear altijd een beetje gelig eruit zien.
Omdat ik aanpassingen wilde maken aan de pomp is de loop afgesloten en de PC kort op luchtkoeling gezet.
Vervolgens is er ruim een half jaar verstreken en pas deze week weer uit de PC kast gehaald.
Tot afgunst dus wéér met deze rare bruine aanslag.
Deze keer ontdekte ik ook een slijmachtig vlies dat het oppervlak van het reservoir dreef.
Het zijn zeker geen algen want alles was doorzichtig en er is geen spoortje groen te bekennen.
Wel is er een duidelijk verschil te zien in normaal EK-cryofuel en wat erin heeft gezeten:
Links: normaal (bijna een jaar oud),
Rechts: wat ca. 6 maanden in de loep heeft gezeten.
Dus ik vraag mij wat het toch kan zijn? Helaas zijn er meerdere componenten tegelijk veranderd en heb ik daardoor te maken met meerdere variabelen.
Dat zijn:
- HWlabs 280GTX + 420GTS X-flow radiatoren i.p.v. EKWB CE280 rad.
- EPDM slangen i.p.v. EK duraclear PVC slangen
- Industriele fittingen (vernikkeld messing) i.p.v. EK STC compressie fittingen
- Radiatoren geblust met bakpoeder (Baking Soda): https://www.ah.nl/product...n-hammer-pure-baking-soda. Voorheen spoelde ik een rad alleen veelvuldig na de zuurbehandeling.
Nu wordt er bij HWlabs omschreven dat de materialen waaruit de rad's zijn gemaakt, 100% probleem vrij zijn. Wat ik daaruit kan opmaken is dat het heel waarschijnlijk dus om een kern van messing gaat en op zich geen probleem moet opleveren.
Zou dit eventueel van de slangen af kunnen komen, hoe onwaarschijnlijk dat ook is.
Of omdat ik ditmaal bakpoeder heb gebruikt na de zuurbehandeling (ondanks het veelvuldig spoelen)?
Of is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft met radiatoren van HWlabs?
Ik ben van plan om nu één voor één dingen te gaan testen, maar dat gaat dus zeer veel tijd in beslag nemen (dik een half jaar

). Dus als iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt dan hoor ik het graag!
[
Voor 5% gewijzigd door
CMT op 29-05-2021 16:56
]