Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M?sterion
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 03-06-2021
Ik heb nog een andere vraag als dat kan. Ik moet nog een reservoir kopen. Nu zie kleine en grote reservoirs. Wat is het beste te adviseren? Ik zag zelfs reservoirs van 150ml. Bij een grote rig heb je daar niets aan lijkt mij?

[ Voor 3% gewijzigd door M?sterion op 14-08-2020 00:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
M?sterion schreef op vrijdag 14 augustus 2020 @ 00:01:
Ik heb nog een andere vraag als dat kan. Ik moet nog een reservoir kopen. Nu zie kleine en grote reservoirs. Wat is het beste te adviseren? Ik zag zelfs reservoirs van 150ml. Bij een grote rig heb je daar niets aan lijkt mij?
Bij een groter reseroir is het vaak makkelijk de lucht kwijt te raken. Dat lukt je bij een klein reservoir ook wel door de pomp lager te zetten en wat langer te wachten. Sommige reservoirs die groter zijn kunnen wat makkelijker zijn om te vullen. Er een halve liter in gooien en laten lopen tot het reservoir leeg is, dat is wat makkelijker dan bij 100ml. Persoonlijk vind ik een groot reservoir ook mooier staan, maar mijn kast is ook gigantisch. Op wat kleine dingen na maakt het eigenlijk niets uit.

• Zenix
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23:50

Zenix

BOE!

Zenix schreef op donderdag 3 november 2016 @ 12:09:
Heb nu al zo'n 7 jaar onderstaande CPU loop:
EK Supreme LT
Swiftech MCP355 + XSPC Acrylic reservoir
TFC X-Changer Double Radiator 240
Fittingen: Bitspower 1/2 Silver Shining

Hieruit blijkt wel dat waterkoeling niet duur hoeft te zijn, want je kan er jaren lang gebruik van maken. Mijn water vervang ik eigenlijk nooit en het ziet er na laatste rebuild na 18maanden nog perfect uit met alleen een killcoil.
Ik gebruik deze loop nog steeds, inmiddels is de loop dus al 11 jaar oud. Die swiftech MCP355 blijft maar gaan (heb wel gaten in de plastic behuizing gemaakt voor koeling) dus qua betrouwbaarheid zit het wel goed.

Inmiddels heb ik wel de EK Supreme LT moeten vervangen, omdat deze niet op AM4 kon :'( Daarom heb ik een Barrow LTYK3A-04-V2 gekocht voor 22 euro.

De Barrow gaat niet samen met een killcoil, dus die gebruik ik niet niet meer, gewoon demi water met een paar druppels van Mayhems Biocide+ en Mayhems Inhibitor + 15ml. Het water is nog helemaal schoon na 13 maanden, denk dat ik het pas over twee of drie jaar weer moet vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobin77
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 09:19
Vraagje...
Waar kopen jullie de verschillende componenten voor een custom loop?
Kunnen jullie enkele websites aanraden. Mijn eerste keer, vandaar de vraag.

Heb nog wel wat tijd, daar ik aan het wachten ben op mijn RTX 3080... 8)7

Alvast bedankt,

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wobin77 schreef op dinsdag 13 oktober 2020 @ 16:41:
Vraagje...
Waar kopen jullie de verschillende componenten voor een custom loop?
Kunnen jullie enkele websites aanraden. Mijn eerste keer, vandaar de vraag.

Heb nog wel wat tijd, daar ik aan het wachten ben op mijn RTX 3080... 8)7

Alvast bedankt,
Ik koop zelf alles al meer dan 10 jaar via Freezinghardware of Highflow. Voornamelijk bij Freezinghardware eigenlijk waar vrijwel mijn volledige huidige setup vandaan komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07

CMT

Ik bestel tegenwoordig bij diverse winkels.
O.a. Aquacomputer (direct van de fabrikant), Aquatuning, Casekings en Alternate.
Tot nu toe allemaal goed verlopen.
Alleen met Aquatuning had ik problemen met de communicatie, maar dat bleek aan mijn hotmail te liggen die blijkbaar bepaalde emails uit duitsland blokkeert.
Via gmail had ik wel goed contact; kort en bondig. Retourneren gaat ook prima bij hun, zonder gezeur.
Freezinghardware lijkt mij ook een prima zaak btw! Maar ik krijg de indruk dat ze veel meer kunnen leveren dan op de website staat.

Bij Highflow bestelde ik vroeger ook, maar tegenwoordig alleen als het écht niet anders kan.
Ik wil je sterk afraden om daar te bestellen tenzij je zeker weet dat je iets niet gaat retourneren of op garantie / klantenservice rekent.

Mijn laatste ervaring met hun was namelijk dieptriest, waarbij ik met mijn probleem (na aanschaf meteen vermeld b.t.w.) direct door werd verwezen naar de fabrikant i.p.v. dat zij als verkoper de verantwoordelijkheid namen.
Daarnaast accepteren ze geen retour, wanneer iets uit de verpakking is gehaald of in contact is geweest met demi-water.. Ook al geeft de wet 'koop op afstand' al het recht daartoe om iets te inspecteren/te beoordelen.
Dat is dus inclusief het kort gebruiken van een pomp (met demi water, want droog laten lopen mag absoluut niet) om te kijken hoeveel geluid deze maakt.

Ik heb daar een hele discussie/strijd met hun daarover gehad, waarbij ze onpersoonlijk reageren met standaard antwoorden zonder echt in te gaan op de emails.
En wanneer ze geconfronteerd worden met harde feiten, doen ze alsof ze niet thuis zijn door plotseling niet te reageren.
Het is zelfs zo erg geweest dat ik letterlijk naar het wetboek moest verwijzen waarin o.a. staat dat in rekening gebrachte verzendkosten ook vergoed moeten worden bij retour.
De grapjassen hadden namelijk besloten om een gratis verzending achteraf in rekening te brengen.
Wat dus wettelijk niet mag.
Ze vonden zichzelf ook coulant omdat ik 1 uur en 29min te laat was (ja zo erg is het) met de aanmelding voor retour (14 dagen bedenktijd is een minimum, geen maximum. Ook al willen ze je dat laten geloven).
Zoals verwacht gaven ze vervolgens geen gehoor.

Dat ik een (voorheen) trouwe klant was die toen voor > €500 aan spullen had besteld, laat ze compleet koud. Bij deze dus een waarschuwing ;).

[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 13-10-2020 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wobin77
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 11-06 09:19
Bedankt voor de grondige uitleg CMT! Dat is een mooi begin voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:12

World Citizen

FreeReef.nl

Ik zoek wat ervaring op het gebied van GPU koeling.

Ik wil een 1080Ti voorzien van een EKWB blok en die dus waterkoelen. CPU blijft lucht.

Ik twijfel of ik de fittingen bovenin of onderin mijn EKWB blok draai ivm lucht wat vast kan zitten.

Ik wil de fittingen aan de onderkant van mijn GPU blok. (fittingen beneden)
Het idee daarachter is dat als de hele setup lek raakt, er niet direct iets nat kan worden. Onder de hele loop is geen elektronica meer aanwezig.
Als ik de fittingen bovenin draai, dan zou dat dus wel kunnen. Het leek me dus verstandiger om hem van onderaf aan te voeren met water.

Maar... Hoe werken dit soort GPU blokken in praktijk? Blaas je er makkelijk bubbels doorheen, of zijn er inherent ruimtes waar lucht vast komt te zitten. En dan bedoel ik het niet merk en type specifiek, maar meer in het algemeen. Heeft iemand dit wel eens fout zien gaan met welk merk GPU blok dan ook?

De GPU is niet het hoogste waterpunt straks. Het water staat in het reservoir straks iets hoger dan de videokaart (mocht dat invloed hebben)

Ik vraag me dus af of ik kans heb op stagnerende lucht, of dat dit soort blokken met gemak alle lucht erdoorheen blazen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6vBPRPaj2A8HatJZeiuYTpWw3s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bgHqikKghL3s9rb3FPcYB6G7.png?f=fotoalbum_large

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De lucht gaat er vanzelf uit. Het kan even duren, maar het verdwijnt na maximaal een paar dagen volledig. Het is wel handig om in het begin er zoveel mogelijk uit te krijgen door de kast flink te schudden en de pomp aan en uit te zetten. Verder hebben GPU blokken vaak inlets en outlets, staat in de handleiding aangegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

PilatuS schreef op maandag 19 oktober 2020 @ 19:44:
De lucht gaat er vanzelf uit. Het kan even duren, maar het verdwijnt na maximaal een paar dagen volledig. Het is wel handig om in het begin er zoveel mogelijk uit te krijgen door de kast flink te schudden en de pomp aan en uit te zetten. Verder hebben GPU blokken vaak inlets en outlets, staat in de handleiding aangegeven.
Dank,

Ik ga ze dan gewoon van onderaf aanvoeren.

FreeReef.nl

• mukkel
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-02-2024
hoihoi,

Afgelopen week weer een keer de PC geupgrade met een nieuwe MOBO/ CPU/MEM en HD.
Na jaren te zijn "verwaarloosd" ;)

Hierdoor moest m'n loop dus open.
Ik had 2x MCP355 pompjes serieel icm een 5.25inch bay reservoir ---> 240mm rad --> CPU, --> 240mmrad (50mm dik) --> GPU, ---> 240mm rad en weer terug.

Ik denk dat dit een jaar of 4 a 5 gedraaid heeft zonder dat de blokken zijn schoon gemaakt. :+
en ik moet zeggen dat er nagenoeg geen corrosie was of vuiligheid te bekennen was.
Jammer genoeg heb ik hier geen foto's van gemaakt. De loop draaide gewoon met Demi water en PT-nuke.

Aangezien ik het Oc-en achter me heb gelaten heb :'( nu enkel de gpu, is het een standaard i9 10900F geworden, zonder interne gpu.
Minder verbruik, minder belasting, dus ik heb de externe dikke 240mm rad uit de loop gehaald.
Deze hing met beugels achter op de behuizing.

Twee mcp355 pompen waren sowieso al overkill in de loop, dus ik heb er eentje tussen uitgehaald.
Is gelijk een stuk stiller dacht ik ;)

Tegelijk zag ik dat dit mobo (msi Z490-A pro) een pmw pomp aansluiting had tot 2A.
Normaliter had ik de pompen rechtstreeks op de voeding met een schakelaar tussen 12V en 7V.
Dus heb op de andere pomp een 3 pin stekker gezet. (oude mcp pompen zonder pwm aansturing)
en deze gelijk op de mobo aansluiting gezet.

In de bios zit een menu, waarin je de voltage / RPM kan regelen met de CPU temp.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XF01fZD4rOosQz9HC0dahTginOw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8WAjLyo85mfqI49ZuGdpLExT.jpg?f=fotoalbum_large
Schakelpunten en voltages kun je zelf instellen.

Pomp is still bij normaal gebruik +/-2000rpm loopt gelijkmatig op als de temp hoger wordt.
Werkt perfect moet ik zeggen :) _/-\o_

Nieuwe loop:
1 mcp355 + res. ---> 240mm rad --> CPU --> GPU ---> 240mm rad en weer terug naar de bay res.
Ik was m'n PT-nuke kwijt.. jammer. Nu draai ik met demi + het goedje van EK zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 25-05 12:35
Afgelopen week heb ik een probleem ondervonden met een Aquacomputer Ultitube Pro d5 next pomp rescombo.
De impeller is beschadigd (lagers beschadigd). Komt door droog draaien. Dus zoals bekend nooit droog draaien.

Tevens ben ik op zoek naar een impeller.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

mastersb schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:24:
Afgelopen week heb ik een probleem ondervonden met een Aquacomputer Ultitube Pro d5 next pomp rescombo.
De impeller is beschadigd (lagers beschadigd). Komt door droog draaien. Dus zoals bekend nooit droog draaien.

Tevens ben ik op zoek naar een impeller.
Ik zag je v&a inderdaad.

Weet je zeker dat het bolletje op de as niet beschadigd is? Anders zou ik een hele nieuwe pomp zoeken.

FreeReef.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastersb
World Citizen schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:35:
[...]

Ik zag je v&a inderdaad.

Weet je zeker dat het bolletje op de as niet beschadigd is? Anders zou ik een hele nieuwe pomp zoeken.
Bedankt voor de headsup, Had dit inderdaad niet gecontroleerd dus geluk bij een ongeluk en bij nader inzien is dat niet het probleem.

Heb er tijdelijk een impeller van een swiftech mcp 655 d5 vario inzitten.
Afgelopen paar dagen heb ik geen problemen mee gehad. Ik heb die 15 jaar oude pomp nodig voor een toekomstige build waardoor ik nog steeds opzoek ben naar een impeller.

[ Voor 45% gewijzigd door mastersb op 07-12-2020 18:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Oei dat is vervelend. Een (nieuwe) losse impeller vinden als consument is onmogelijk.
Laing/Xylem levert expres geen reserve onderdelen. En wat ik ervan begrepen heb ook een deal daarover gesloten met de handelaren.
Het is eigenlijk idioot als je bedenkt dat het enige slijtage onderdeel het grafiek blokje is dat in de impeller zit.
Gierigheid/kapitalisme ten top..
Ik zou voor de zekerheid controleren of het keramische balletje nog wel glad is, na het droogloop incident.
Anders zal de volgende impeller binnen de kortste keren ook op zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mastersb
CMT schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:53:
Oei dat is vervelend. Een (nieuwe) losse impeller vinden als consument is onmogelijk.
Laing/Xylem levert expres geen reserve onderdelen. En wat ik ervan begrepen heb ook een deal daarover gesloten met de handelaren.
Het is eigenlijk idioot als je bedenkt dat het enige slijtage onderdeel het grafiek blokje is dat in de impeller zit.
Ik zou voor de zekerheid controleren of het keramische balletje nog wel glad is, na het droogloop incident.
Dat is iets wat ik ZSM moet controleren. Ik ga morgen maar eens controleren of beide pompjes nog hetzelfde zijn kwa gladheid. THX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• khodamn
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 12-03 16:52
Iemand al ervaring met 3090 strix in combinatie met EK waterblock?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mastersb
CMT schreef op maandag 7 december 2020 @ 18:53:
Keramische ballen gecontroleerd. De oude swiftech pomp en de "defecte Aquacomputer pomp" zijn net zo glad.
Vandaag reactie gehad van aquacomputer. Heb eerlijk verteld wat er is gebeurd. Ik heb via hun voor 25 euro een impeller gekocht. Dus ben tevreden met hun service.

[ Voor 6% gewijzigd door mastersb op 09-12-2020 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
khodamn schreef op woensdag 9 december 2020 @ 10:10:
Iemand al ervaring met 3090 strix in combinatie met EK waterblock?
Geen ervaring met dat exacte waterblok, maar wel met EK blokken in het algemeen. Sinds de 8800GT videokaart altijd EK full-cover blokken gehad op iedere kaart. Nooit problemen mee gehad en altijd prima temps. Als je maar zorgt dat je het juiste blok hebt voor je kaart dan zit het wel goed.

• World Citizen

World Citizen

FreeReef.nl

mastersb schreef op woensdag 9 december 2020 @ 18:07:
[...]

Keramische ballen gecontroleerd. De oude swiftech pomp en de "defecte Aquacomputer pomp" zijn net zo glad.
Vandaag reactie gehad van aquacomputer. Heb eerlijk verteld wat er is gebeurd. Ik heb via hun voor 25 euro een impeller gekocht. Dus ben tevreden met hun service.
Top. Fijn inderdaad als vriendelijk vragen werkt.
Succes.

FreeReef.nl

• CMT

CMT

@mastersb Fijn dat het opgelost is. Ze nemen het dus niet zo nauw bij Aquacomputer.
Het zegt ook wel iets over de service die ze bieden. Goed om te weten ^^.

[ Voor 20% gewijzigd door CMT op 10-12-2020 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 22:52
Onlangs voor het eerst in jaren mijn waterkoelings set maar weer eens aangesloten, momenteel ben ik natuurlijk uitgebreid aan het kijken hoe de temperaturen zijn en eigenlijk valt het me wel een beetje tegen.
Wellicht dat jullie iets zien wat ik gemist heb.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/a0CuUyL-hLh9A6iCHEJrRfxhrOE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8A56pHsfl6vs7rfPh7ctPALx.jpg?f=fotoalbum_large

hardware:
Ryzen 7 3800X (stock frequentie)
32gb corsair vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 (xmp profiel aan)
MSI MPG X570 Gaming edge Wifi
Asus Vega 64, undervolted.

Momenteel is alleen de CPU watergekoeld en daarin zitten de volgende hardware:
EK DCP 4.0 Pomp
EK LC solution Coolstream SE (2x 240)
EK supremacy waterblok (niet gemaakt voor AM4, brackets los erbij gekocht).

Idle zie ik de temps zo rond de 45 graden zitten, al heb ik nu alle achtergrond programma's afgesloten en dan daalt deze naar zo'n 40 graden. Volledig op 100% gaan de temperaturen toch wel richting de 80 graden.

daarnaast valt het me op dat windows ook wat raars doet, na een tijdje zie ik de temperaturen naar de 60 graden gaan terwijl ik niks doe. Coretemp laat vervolgens het volgende zien, waarbij er altijd 4 kernen op 50% zitten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HXV9rRrXllFarh28pnUeQObYrC8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Y4DCLhBTiqKWHEUrgG0ZqOIQ.png?f=fotoalbum_large

open ik vervolgens taakbeheer dan valt deze load direct weg en zakken de temperaturen weer naar 45 graden. op Netlimiter kan ik niks herkennen wat problemen zou moeten geven.
Wellicht dat jullie een idee hebben waarmee ik de temperaturen nog wat lager kan maken!

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pim DSLR
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-02-2024
Voor nu maar even 3000 serie op lucht.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lz4oClt1HMQ6oVRgE-vLTUGgnkQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cGH2PYoMkISujhOkYSCWuitc.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DSd74gmcSkTPxnP0HtJXmQfKcS4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fxSugRCS9652m9Ts1Mpnlalk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sartsj
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-09 13:06
Is er iemand die net als mij dat EKWB 3080 FE waterblok wil hebben maar dan in geheel zilver?

Ik wil hem het liefst geheel in het zwart en ik vraag me af of er iemand is die een geheel zilveren wil waarmee ik de backplate zou kunnen ruilen.

Blijf me er erg aan storen dat EKWB niet gewoon de keuze geeft wat voor kleur backplate je wil. Kan me niet voorstellen dat ze dat nou heel veel moeite zou kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-09 21:36
Ik heb een NZTK AOI X31 waterkoeling. Die heeft een kleine radiator (12X15CM). Dat bevalt me prima maar ik heb een zo klein mogelijke ITX kast (rysen 3900x), en de slangen zijn nogal lang. Ik ben aan het kijken of ik de slangen zal inkorten. De slangen zijn gesealed op de radiator en cpu blok/pomp. De makkelijkste manier eigenlijk is een stuk ertussen uithalen en met fittingen weer verbinden. En dat een van de fittingen een T-stuk want de loop moet ook weer gevuld worden.
Een fitting die bestaan uit een pijpje dat je in de slang schuift geeft natuurlijk wel een kleinere doorsnede en vast veel meer weerstand. Ik zie ook dat er extenders zijn waar je aan twee kanten een plug in zou kunnen schroeven.
Enig advies wordt op prijs gesteld.

[ Voor 8% gewijzigd door tw_gotcha op 25-12-2020 09:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:12

jgj82

Ja, maar = nee

osseh schreef op zaterdag 12 december 2020 @ 12:31:
Onlangs voor het eerst in jaren mijn waterkoelings set maar weer eens aangesloten, momenteel ben ik natuurlijk uitgebreid aan het kijken hoe de temperaturen zijn en eigenlijk valt het me wel een beetje tegen.
Wellicht dat jullie iets zien wat ik gemist heb.

[Afbeelding]

hardware:
Ryzen 7 3800X (stock frequentie)
32gb corsair vengeance LPX CMK32GX4M2B3200C16 (xmp profiel aan)
MSI MPG X570 Gaming edge Wifi
Asus Vega 64, undervolted.

Momenteel is alleen de CPU watergekoeld en daarin zitten de volgende hardware:
EK DCP 4.0 Pomp
EK LC solution Coolstream SE (2x 240)
EK supremacy waterblok (niet gemaakt voor AM4, brackets los erbij gekocht).

Idle zie ik de temps zo rond de 45 graden zitten, al heb ik nu alle achtergrond programma's afgesloten en dan daalt deze naar zo'n 40 graden. Volledig op 100% gaan de temperaturen toch wel richting de 80 graden.

daarnaast valt het me op dat windows ook wat raars doet, na een tijdje zie ik de temperaturen naar de 60 graden gaan terwijl ik niks doe. Coretemp laat vervolgens het volgende zien, waarbij er altijd 4 kernen op 50% zitten.

[Afbeelding]

open ik vervolgens taakbeheer dan valt deze load direct weg en zakken de temperaturen weer naar 45 graden. op Netlimiter kan ik niks herkennen wat problemen zou moeten geven.
Wellicht dat jullie een idee hebben waarmee ik de temperaturen nog wat lager kan maken!
Kun je de radiators aan de bovenkant ontluchten? Zo niet: draai ze maar eens om...
Als ze voor de helft vol zitten met lucht zijn ze niet echt effectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tw_gotcha schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 08:59:
Ik heb een NZTK AOI X31 waterkoeling. Die heeft een kleine radiator (12X15CM). Dat bevalt me prima maar ik heb een zo klein mogelijke ITX kast (rysen 3900x), en de slangen zijn nogal lang. Ik ben aan het kijken of ik de slangen zal inkorten. De slangen zijn gesealed op de radiator en cpu blok/pomp. De makkelijkste manier eigenlijk is een stuk ertussen uithalen en met fittingen weer verbinden. En dat een van de fittingen een T-stuk want de loop moet ook weer gevuld worden.
Een fitting die bestaan uit een pijpje dat je in de slang schuift geeft natuurlijk wel een kleinere doorsnede en vast veel meer weerstand. Ik zie ook dat er extenders zijn waar je aan twee kanten een plug in zou kunnen schroeven.
Enig advies wordt op prijs gesteld.
Een T-stuk met compressie fittingen zou denk ik het makkelijkste zijn. Dan loop je echter wel tegen een probleem aan en dat is de boel vullen en ontluchten. Ik denk dat dit met een stukje slang heel lastig of misschien wel onmogelijk gaat worden. Persoonlijk zou ik het laten zoals het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
PilatuS schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:44:
[...]

Een T-stuk met compressie fittingen zou denk ik het makkelijkste zijn. Dan loop je echter wel tegen een probleem aan en dat is de boel vullen en ontluchten. Ik denk dat dit met een stukje slang heel lastig of misschien wel onmogelijk gaat worden. Persoonlijk zou ik het laten zoals het is.
ik denk dat je gelijk hebt, de ruimte die ik win aan minder slang gaat op aan fittingen. Dank in ieder geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

tw_gotcha schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 16:56:
[...]

ik denk dat jr gelijk hebt, de ruimte die ik win aan minder slang gaat op aan fittingen. Dank in ieder geval
Heb je niet ergens plek in de case voor een klein reservoir? Dan is je probleem opgelost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
jgj82 schreef op vrijdag 25 december 2020 @ 22:38:
[...]

Heb je niet ergens plek in de case voor een klein reservoir? Dan is je probleem opgelost
misschien zou ik net een heel klein reservoir kwijt kunnen, maar ik zie net dat de tubes een buiten diamter van 10 mm hebben dus geen enekele fitting past zo te zien. Eens kijken of ik niet toch zelf een loopje ga bouwen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82

jgj82

Ja, maar = nee

tw_gotcha schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:53:
[...]

misschien zou ik net een heel klein reservoir kwijt kunnen, maar ik zie net dat de tubes een buiten diamter van 10 mm hebben dus geen enekele fitting past zo te zien. Eens kijken of ik niet toch zelf een loopje ga bouwen.
10/8 thules zijn toch gewoon verkrijgbaar?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
tw_gotcha schreef op zaterdag 26 december 2020 @ 09:53:
maar ik zie net dat de tubes een buiten diamter van 10 mm hebben dus geen enekele fitting past zo te zien.
Hier kan je 10/8mm fittingen kopen.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
ik ben een vrij standaard loop aan het samenstellen met alphacool spul. Ik heb een itx mobo: asus rog B550-I gaming. De VRM chips worden loeiheet, ze zijn al afgedekt met een heatspreader en een ventilatortje.
Ik zit te denken om op die plek dit te monteren:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Heeft iemand daar ervaring mee? Raijintek heeft er ook een maar die is nergens te krijgen:
https://www.caseking.de/e...r-universal-wahe-097.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tw_gotcha schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:01:
ik ben een vrij standaard loop aan het samenstellen met alphacool spul. Ik heb een itx mobo: asus rog B550-I gaming. De VRM chips worden loeiheet, ze zijn al afgedekt met een heatspreader en een ventilatortje.
Ik zit te denken om op die plek dit te monteren:
https://nl.aliexpress.com...b201602_,searchweb201603_

Heeft iemand daar ervaring mee? Raijintek heeft er ook een maar die is nergens te krijgen:
https://www.caseking.de/e...r-universal-wahe-097.html
Opzich mogen de VRM's best heet worden. Ik heb jaren lang een setup gehad met een waterblok voor de CPU waarbij de VRM's zo goed als geen koeling hadden. De standaard heatsink werd heet genoeg om je vingers aan te verbranden, maar die setup heeft jaren zonder problemen gelopen. Ik zou eerder voor een monoblock gaan of anders iets met lucht doen dan zo'n vaag blokje van Ali. Maar opzich kan het wel op de manier zoals je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
PilatuS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:15:
[...]

Opzich mogen de VRM's best heet worden. Ik heb jaren lang een setup gehad met een waterblok voor de CPU waarbij de VRM's zo goed als geen koeling hadden. De standaard heatsink werd heet genoeg om je vingers aan te verbranden, maar die setup heeft jaren zonder problemen gelopen. Ik zou eerder voor een monoblock gaan of anders iets met lucht doen dan zo'n vaag blokje van Ali. Maar opzich kan het wel op de manier zoals je wil.
Dank. Het spul moet nog binnekomen uit Duitsland volgende week. Eerst maar eens installeren en dan kijken wat de resultaten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
tw_gotcha schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:20:
[...]

Dank. Het spul moet nog binnekomen uit Duitsland volgende week. Eerst maar eens installeren en dan kijken wat de resultaten zijn.
Let vooral goed op dat je de koppelingen niet te hard aandraait op zo'n VRM blok. Het moet natuurlijk genoeg zijn om niet te lekken, maar dat is handvast al makkelijk. Iets meer dan dat mag ook wel, maar net wat te veel en het plexiglas kan gaan scheuren. Dat kan ook ineens spontaan gebeuren na 2 maanden. Op die manier heb ik ooit eens mijn eerste en enige lek gehad. Zeker met spul van Ali is het maar de vraag wat het plexiglas aan kan, dus zeker niet te vast :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tw_gotcha
PilatuS schreef op maandag 4 januari 2021 @ 22:28:
[...]

Let vooral goed op dat je de koppelingen niet te hard aandraait op zo'n VRM blok. Het moet natuurlijk genoeg zijn om niet te lekken, maar dat is handvast al makkelijk. Iets meer dan dat mag ook wel, maar net wat te veel en het plexiglas kan gaan scheuren. Dat kan ook ineens spontaan gebeuren na 2 maanden. Op die manier heb ik ooit eens mijn eerste en enige lek gehad. Zeker met spul van Ali is het maar de vraag wat het plexiglas aan kan, dus zeker niet te vast :)
goede tip. Die van Raijintek is tenminste van metaal. ik koel voorlopig alleen de cpu, dan maar eens verder kijken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Voor de stille / ITX / SFFPC waterkoelers onder ons die willen koelen op basis van water temperatuur in plaats van CPU / GPU temp. De quadro is weer op voorraad (zeldzaam). Get it while you can.

https://www.highflow.nl/a...troller-for-pwm-fans.html

Handig als je meerdere componenten in je loop hebt.

Je CPU kan bijvoorbeeld even 70 graden pieken, maar je waterloop wordt daar (pun intended) niet warm van.

Koelen (Ventilator snelheid) op basis van water temps is dus stiller en prima efficiënt.

Vergis je trouwens niet in de uitgangen, het zijn er “slechts” 4, maar ze zijn 25W per stuk, en Noctua’s gebruiken slechts 3 watt ofzo. Dus 2 of 3 fans per aansluiting is geen probleem (met splitters).
Meer dan 4 kun je gedoe krijgen met een te zwak PWM signaal (daar is ook weer toei voor).

[ Voor 22% gewijzigd door _eLMo_ op 09-01-2021 13:06 ]

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
_eLMo_ schreef op zaterdag 9 januari 2021 @ 12:42:
Voor de stille / ITX / SFFPC waterkoelers onder ons die willen koelen op basis van water temperatuur in plaats van CPU / GPU temp. De quadro is weer op voorraad (zeldzaam). Get it while you can.

https://www.highflow.nl/a...troller-for-pwm-fans.html
dank voor de tip. Je zou ook een termometertje in kunnen bouwen, kosten niet veel op aliexpress. Dit is wel een leuk channel vind ik met een topic hierover:
YouTube: Every Watercooled PC Needs This

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
heeft iemand ervaring met aquatuning.nl? ik heb onderdelen besteld maar wil de bestelling wijzingen, ik krijg geen antwoord op emails en het telefoon nr van de website doet het niet ...

edit: mijn eigen fout, ik had een verkeerd tel nr gebruikt. Ik kreeg nu een heel vriendelijke medewerker aan de lijn...

[ Voor 25% gewijzigd door tw_gotcha op 18-01-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ligt het aan mij of verkoopt highflow geen PUR slang 10mm? Is dat echt zo uit de gratie geraakt met al buizen? :D

Ik ga mijn PC upgraden (CPU blaast dit jaar 10 kaarsjes uit), en daar zitten nu flexibele slangen in. Maar ik ga juist voor zo min mogelijk zichtbaarheid qua slangen/pomp/reservoir. Die dikke buizen en grote koppelingen hoeven van mij niet.
Daarbij nog bakken vol met push koppelingen. Alleen slang en een koelblok voor de CPU moet ik bestellen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@_ferry_ Waarom PUR en niet iets als Tygon ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

@PilatuS De bedoeling is om zeg maar vanaf blok met een boog omhoog of zijwaarts te gaan, en dan door een wand heen. Van knikken (daar helpt tygon tegen toch?) zal ik geen last hebben. En achter de wand moet ik toch nog zelf een reservoir bouwen, dus kan ik de koppelingen maken en uit laten komen waar ik wil.
Vanaf videokaart komen ze al meteen aan de onderkant van het blok er uit, recht naar beneden door de doorvoer. En daarna kan ik ook weer met een bochtje weg.

IIG wat 10x8 slang, nieuw koelblokje en kleurstof besteld. Hardware ook besteld. Kan ik weer eens ouderwetsch gaan tweaken :D

[ Voor 12% gewijzigd door _ferry_ op 18-01-2021 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tygon zorgt er ook voor dat de slangen na verloop van tijd niet zo snel plat worden. Voor die paar euro vind ik Tygon het altijd wel waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Platte slang heb ik nooit echt last van gehad, ooit eens wat hardware gewisseld, maar een deel van deze slangen zit er al sinds 2008 in:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZLeS7dm-H-o7uxSOgji4aSgRoEA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ymh0t8FEeuNuYZ2iqFpCezLY.jpg?f=fotoalbum_large
Lichte blauwe gloed is van het water met wat kleurstof.

[ Voor 5% gewijzigd door _ferry_ op 18-01-2021 17:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je vrijwel geen bochten maakt dan scheelt dat enorm. Ik maak zelf wel altijd bochten en gebruik liever minder koppelingen waarbij Tygon toch wel erg handig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Ah zo, ik snap 'm. Initieel had bovenstaande ook geen gekoelde GPU, en zag je alleen de 2 koppellingen op het koelblok van de CPU.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Oh, ik kom er nu wel achter dat PUR dus de meer flexibel maar dus ook meer knakkende versie is :+
Ik had waarschijnlijk PVC in de huidige build, oppervlak daarvan voelt glad aan, buigt minder en knakt dus ook bijna niet.
Naja, eerst hier maar eens mee aan de slag. Als het definitief is weet ik wat voor fittingen en tubing ik exact nodig heb.

[ Voor 26% gewijzigd door _ferry_ op 20-01-2021 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nou ik ga wat buis en fittingen bestellen, die slang was waardeloos, werkt niet met push fittingen. En daarbij een mooi custom reservoir/pomp combi in elkaar lijmen.
Ziet er nu niet uit :D Wel pompjes genoeg, maar niet wat ik zocht, wil een horizontaal reservoir achter de pomp, niet verticaal zoals die linkse.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1EMzl5jIa7UTMU2bd1FLO_GmHDE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2C509hpiIYkff4y3fSpw8uen.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GFlb1buewqbmLMDLWSRRdSQg4nE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/LvGNcz4L5kjUkb8WwP5Ax0zm.jpg?f=fotoalbum_tile

Had eigenlijk nog een 120mm rad bovenin willen stoppen, maar met een dikke 360 voorin gaat dat echt niet passen.
Maar de CPU is zuiniger dan de vorige build, en daarin koelde ik de radiator met lucht uit de kast. Nu krijgt hij juist verse lucht van de intake fans en gaat het daarna de kast in.

[ Voor 3% gewijzigd door _ferry_ op 26-01-2021 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
Misschien domme vraag maar daar komt hij; ik heb pluggen nodig voor mijn radiator. De build zit in een gesloten kast dus hoe het er esthetisch uit ziet is niet belangrijk. Nu verkopen ze hele dure (https://www.ekwb.com/shop...orque-plug-w-badge-nickel), maar ook goedkope (https://www.techniparts-online.nl/plug-o-ring-g14). De goedkope zijn van messing vernikkeld, de dure van “ nickel-plated CNC machined brass”. Voor mij leest het alsof de materialen vrijwel gelijk zijn. Mijn angst is vooral galvanische corrosie, maar daar zal je bij die goedkope dan ook geen last van hebben. Of is het toch niet helemaal gelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Afwezig schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:44:
Misschien domme vraag maar daar komt hij; ik heb pluggen nodig voor mijn radiator. De build zit in een gesloten kast dus hoe het er esthetisch uit ziet is niet belangrijk. Nu verkopen ze hele dure (https://www.ekwb.com/shop...orque-plug-w-badge-nickel), maar ook goedkope (https://www.techniparts-online.nl/plug-o-ring-g14). De goedkope zijn van messing vernikkeld, de dure van “ nickel-plated CNC machined brass”. Voor mij leest het alsof de materialen vrijwel gelijk zijn. Mijn angst is vooral galvanische corrosie, maar daar zal je bij die goedkope dan ook geen last van hebben. Of is het toch niet helemaal gelijk?
Die goedkope versie vind je overal. Waterblokken van EK, een radiator van XSPC of een pomptop van Bitspower, overal zitten die standaard plugs bij. Ik zie nog wel eens wat aanslag op die dingen, maar de loop zelf is in prima staat. Vooral koper een aluminium wil je echt neit mixen, sommige andere materialen gaan wel goed samen. Zo heeft EK bijvoorbeeld ook blokken met nickel die samen kunnen met andere onderdelen van koper. Los van dat altijd een anti-corrosie en anti-alg vloeistof of toevoeging gebruiken natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 09-03-2021 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Afwezig
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-09 23:25
PilatuS schreef op dinsdag 9 maart 2021 @ 14:57:
[...]

Die goedkope versie vind je overal. Waterblokken van EK, een radiator van XSPC of een pomptop van Bitspower, overal zitten die standaard plugs bij. Ik zie nog wel eens wat aanslag op die dingen, maar de loop zelf is in prima staat. Vooral koper een aluminium wil je echt neit mixen, sommige andere materialen gaan wel goed samen. Zo heeft EK bijvoorbeeld ook blokken met nickel die samen kunnen met andere onderdelen van koper. Los van dat altijd een anti-corrosie en anti-alg vloeistof of toevoeging gebruiken natuurlijk.
Duidelijk verhaal, dankjewel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Inderdaad het belangrijkste is om zoveel mogelijk hetzelfde metaal te gebruiken voor de loop.
Wat elektropotentiaal betreft ligt messing dichter bij koper dan nikkel bij koper.
Nikkel is eigenlijk helemaal niet goed voor de loop, maar omdat het onderhoudsvriendelijk is en anti-corrosie middelen vaak voldoende bescherming bieden wordt het veel gebruikt (en vanwege de blingbling).

Zie ook het onderstaande diagram:
Afbeeldingslocatie: https://www.bestmaterials.com/images/galvanic-series-chart.jpg

Ik gebruik nu zelf industriële koppelingen/doppen (de goedkoopste naamloze fittingen die o.a. door Aquacomputer worden verkocht). Maar laat de prijs je niet misleiden want de kwaliteit is beter dan EKWB of andere fabrikanten van PC waterkoeling onderdelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CMT schreef op donderdag 11 maart 2021 @ 02:25:
Ik gebruik nu zelf industriële koppelingen/doppen (de goedkoopste naamloze fittingen die o.a. door Aquacomputer worden verkocht). Maar laat de prijs je niet misleiden want de kwaliteit is beter dan EKWB of andere fabrikanten van PC waterkoeling onderdelen.
Kan je ze linken? Ben eigenlijk wel benieuwd welk type je precies bedoeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Je kan ze herkennen aan de bouwvorm.
Volgens mij zijn er meerdere fabrikanten de deze koppelingen maken, maar het lijkt wel redelijk gestandaardiseerd.
Afbeeldingslocatie: https://www.freezinghardware.nl/productimages/Rechte_inschroefverbinding_14_-_10x15-g1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.freezinghardware.nl/productimages/T-verbindingsstuk_10mm_10x15-g1.jpg

Afbeeldingslocatie: https://static3.caseking.de/media/image/thumbnail/wasa-015_wasa_015_1g_285x255.jpg

Het grote nadeel is wel dat de keuze zeer beperkt is en de binnendiameter doorvoer slechts 8mm.
Voor mij is het geen bezwaar omdat ik toch met knikveren werk en EPDM slang. Daarmee zijn zeer korte radii / bochten van 5cm mee te maken.
De draaibare 45graden / 90graden koppeling varianten moet je vermijden, deze hebben inwendig een beperkte 6mm diameter.
Afbeeldingslocatie: https://static3.caseking.de/media/image/thumbnail/wasc-068_wasc_068_1g_285x255.jpg

Ik weet niet waarom, maar in Nederland zijn deze onderdelen een stuk duurder dan bij de oosterburen.
Bij Caseking.de is de rechte 13/10mm koppeling voor €2.90/stuk verkrijgbaar bijvoorbeeld.
Je kan het overigens ook direct bij Aquacomputer bestellen en dan weet je zeker dat je het goede spul krijgt.
Ze hebben ook het meeste op voorraad.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 12-03-2021 02:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ik gebruik al heel erg lang ook dit standaard spul.

Zie ook hier: https://www.freezinghardware.nl/cat/184/Aansluitingen.html

Op dit moment met 10mm binnendiameter zoals deze: https://www.freezinghardw...10x15---zwart-nickel.html

Dat spul van Bitspower kan mij gestolen worden. Sommige prijzen gaan compleet nergens over. Ik vind 5 euro voor een enkele koppeling al heel veel en 20 euro is gewoon gestoord. Ik gebruik nu zo'n 20 jaar customwaterkoeling in al mijn builds en heb altijd zulke standaard koppelingen gebruikt. Het is basic spul, maar ook deze prijzen zijn flink omhoog gegaan want ik heb ooit nog geen 1.5 euro voor een enkele koppeling betaald.

Qua maten is er ook genoeg te vinden met die standaard no-name spullen. Zit nu dus op 10mm binnendiameter en dat was eerst 8mm. Niet dat het heel veel uitmaakt omdat er altijd wel ergens in de loop iets duns zit. Als alles overal 20mm zou zijn en ergens zit er 10mm, dan heb je eigenlijk niets meer aan die 20mm op alle andere plekken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik ben nog altijd zeer dankbaar dat je mij een tijd geleden erop gewezen hebt ^^.
Eerst dacht ik dat het noname chinese spul was, maar het is het andere uiterste.
De prijzen van 'A-merken' slaan inderdaad echt nergens op en daarbij valt de (technische) afwerking ook nog tegen. De schroefdraad bij EKWB is bijvoorbeeld veel te scherp.
Bij het monteren is er niet veel van te merken, totdat de loop onderhouden moet worden en er bij het loshalen messing vijzel achterblijft.
Voor de prijs van enkele bitspower koppelingen, kan je een hele loop uitrusten met deze industriële koppelingen..

Maar weet je wel zeker dat de doorvoer 10mm is?
De buiten-/binnenmaat die opgegeven wordt, betreft namelijk de slangaansluiting. De tule & compressie ring zeg maar. Daar gaat nog een tule wanddikte van 1mm af.

Voor wie het interessant vind, de EPDM slang (13mm / 9.5mm) die ik gebruik, heb ik bij: https://www.rubbermagazij...9-5x13mm_zwart_10552.html
gevonden. Zonder opdruk!

Je moet wel een beetje geluk hebben met de tolerantie.
Bij mij was de slang iets dikker en moest er babypoeder (talkpoeder) aan te pas komen om de koppelingen erop te krijgen. Maar eenmaal gemonteerd zal het (na een tijdje), de volgende keer makkelijker gaan omdat het rubber dan ingedrukt is.
Bij het monteren moet je wel oppassen om de moer/flens niet verder aan te draaien tot over de zichtbare schroefdraad. Even proberen met een andere goed passende slang is wel raadzaam als je geen ervaring hebt.

Het voordeel t.o.v. de (bedrukte) neopreen slang van Aquacomputer is dat het niet snel knikt en met een knikveer is het mij dus gelukt om bochten van 5cm te forceren.
Het voordeel t.o.v. een pvc slang is al helemaal duidelijk, geen afzettingen/troep in het water, uithardende slangen en verminderde kans op algengroei (geen licht is het beste bestrijdingsmiddel).

Waarschuwing!
Link doorgehaald. De EPDM slangen NIET daar bestellen.
Ik ben na ca 1.5 jaar geworsteld te hebben met een 'vieze bruine aanslag en troebel water' probleem, er eindelijk achter gekomen dat de oorzaak bij de EPDM slang van Rubbermagazijn ligt.
Het CPU blok (gelukkig een goedkoop Barrow ding) is er helaas door aangetast (acryl en nickellaag permanent vergeelt).

[ Voor 22% gewijzigd door CMT op 03-02-2022 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sartsj
De pomp in mijn pc lijkt deze ochtend gestorven te zijn. Kwam bij PC (die 's nachts aan stond) en hij stond in het POST scherm met een temperatuur waarschuwing en een ratelend geluid. Het is een Alphacool VPP655 PWM pomp.

Ik heb de pomp in eerste instantie gebruikt icm met 1 cpu blok en 1 EKWB SE360 radiator (res is een singularity protium). In die setup stond de pomp eigenlijk altijd zonder problemen op 100% omdat ik hem toch niet hoorde.

Een tijdje terug heb ik mijn loop uitgebreid met een GPU blok (EKWB 3080 FE blok) en 2 Black Ice Nemesis GTX 360 radiators. Nu heb ik dus 2x 5,5cm 360 radiators en 1x 3cm 360 radiator en cpu+gpu blokken in dezelfde loop. Toen ik dit installeerde merkte ik al dat 100% pomp snelheid het niet ging worden vanwege het geluid/vibraties. Daarom heb ik de pomp teruggeschroefd naar 35% of iets dergelijks zodat hij niet echt te horen was.

Nu is dus de vraag, had ik kunnen weten dat hij ging sterven door de vibraties op 100%? Ik ging er toen vanuit dat het waarschijnlijk gewoon aan de druk in de loop lag en het geen probleem zou zijn om gewoon de pomp snelheid terug te schroeven.

Aangezien de pomp nu dood lijkt te zijn, wat zou een goeie vervanger zijn voor deze loop? 'Echte' D5 pompen lijken ongeveer dezelfde specs te hebben als de VPP655, dus maakt dat nog uit dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
Ik heb zelf een enkele 240mm loop met een klein alphacool pompje (DC-LT 2600 Ultra low). dat is wel de tweede want bij de eerste braken de draden af. Ik wilde die toen zelf vastsolderen maar dat mislukte. Het is geen duur spul en doodstil maar de bouwkwaliteit vond ik niet fantastisch.
Ik vraag me af waarom je drie radiatioren met 9 ventilatoren hebt en dan ook nog 2 dikke. Het lijkt me complete overkill? Zitten ze allemaal in een loop? Misschien dat er te veel weerstand is geweest voor de pomp.

Ik zou toch eens experimenteren met twee radiatoren, en kijken of dat mnou wezenlijk uitmaakt.

[ Voor 71% gewijzigd door tw_gotcha op 23-03-2021 11:12 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

De VP655 is een echte Xylem D5 pomp ;). Alphacool geeft daar alleen zijn eigen typenummertje aan.

De vibraties waren mogelijk een waarschuwing, maar alle pompjes zullen bij gebruik enigszins trillen.
Dat is niet iets waar je vanuit had kunnen gaan, tenzij je veel ervaring hebt en weet wat niet normaal is voor de betreffende pomp & situatie.
In welke positie lag de pomp (oriëntatie in- & uitgang)?
Het is namelijk erg belangrijk dat er voldoende waterdruk (lees; waterkolom) op de ingang staat, anders zal de pomp niet werken (lees; kan geen druk opbouwen) en kan de impeller daardoor niet op een waterlaagje 'zweven'. Bepaalde posities zijn daarom absoluut uit den boze.

Maar heb je eventueel foto's van de overleden pomp? Dan kan de doodsoorzaak mogelijk achterhaald worden. Soms is de impeller niet goed gebalanceerd, maar je hebt ook gevallen waarbij een verkeerde top de impeller binnen de kortste keren kapot slijt. EKWB had ooit zo'n top die toen snel een nieuwe revisie heeft gekregen.

Een 30mm smalle 360mm rad zal aardig wat weerstand geven. Samen met de andere 2 x 360mm rads + gpu blok + cpu blok kan het daardoor best mogelijk zijn dat er nagenoeg geen waterstroming meer was.
Temeer omdat je de pomp ook op een lage stand hebt gezet. Weet je nog het toerental?

Van de tegendruk zal een pomp dan niet stuk gaan, deze draait vrolijk door en het staat mij bij dat het verbruik in dat geval zelfs minder wordt (wat een teken is voor verminderde weerstand die de pomp 'ziet').
De vraag is nu of de temperatuur een factor is geweest, want geen waterstroming = geen pompkoeling voor een D5.
Maar aan de andere kant stond de pomp mogelijk heel laag, waardoor het opgenomen vermogen laag is.
Bij 1800rpm kan dat echt maar 3-5W zijn en lijkt mij niet genoeg voor oververhitting.

Even los van de vragen / het verhaal.
Er bestaat maar één merk D5 pomp, nameljk Xylem (vroeger was dat nog Laing) dat verkocht wordt onder diverse merknamen.
Aquacomputer heeft een aangepaste versie, maar ze komen allemaal uit dezelfde fabriek.
Het verschil is alleen het labeltje.
Zonder de doodsoorzaak te achterhalen, zal een andere D5 pomp dus mogelijk niet baten.
Als vervanger kan ik wel aanraden om ook naar een DDC te kijken met pwm aansturing.

Een D5 is mijn inziens nogal overgehyped.
Met een beetje stromingsweerstand in de loop zal een DDC al gauw beter presteren dan een D5 en dat hoeft echt niet meer geluid te maken!
Onder 1900 rpm is een DDC net zo stil als een D5.
Daarboven zal een D5 relatief stiller zijn, maar de kanttekening is dat een D5 meer toeren moet maken voor een bepaald volumedebiet.

Met mijn loop bestaande uit een Barrow LCR2.0 cpu blok, EKWB 1080TI gpu blok, GTS420 x-flow rad, GTX280 rad, aquacomputer usb debietmeter was het verschil in benodigde toerental al gauw 20%.
Zonder 90/45 graden koppelingen of scherpe bochten trouwens.
En dat is een loop waarvan de stromingweerstand als gemiddeld tot bovengemiddeld beschouwd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sartsj
Had nog even een videootje gemaakt voordat ik de pomp er uitgehaald heb.
https://photos.google.com...CSURUazFqZTBlRG0waFFvNjNn
CMT schreef op dinsdag 23 maart 2021 @ 14:47:
De VP655 is een echte Xylem D5 pomp ;). Alphacool geeft daar alleen zijn eigen typenummertje aan.

...
Pomp zat in een protium d5 pump top (ben dus wel enigszins gebonden aan de d5, ik neem aan dat een ddc niet gaat passen), en die is gewoon rechtop gemonteerd tegen 1 van de radiators. https://www.singularityco...rvoir-combo-acetal-black/

Heb het geheel inmiddels gedemonteerd, en als ik handmatig de impeller probeer rond de draaien is er een moment waarbij hij ergens tegenaan lijkt te schuren, echter kan ik niet echt zien waarom. Ik heb geprobeerd hem een beetje schoon te maken, en er komt ook wel wat zwart spul uit. Wellicht is dat rotzooi van het schuren van die impeller? (ik gebruik gewoon water in de loop dus daar kan het niet aan liggen)

Het toerental weet ik helaas niet meer uit mijn hoofd. Volgensmij is 1800 wel reeel gezien de 30-40% instelling, toch?

Ik wist wel dat de meeste D5 pompjes uit dezelfde fabriek komen, maar om de een of andere reden had ik het idee dat die van alphacool juist een uitzondering was.

Ik heb inmiddels wel een nieuwe D5 besteld bij highflow, ook omdat ik uiteraard zo snel mogelijk die loop weer in elkaar wil zetten.

Dank voor de informatie alvast. De reden voor mijn vragen/verhaal is vooral omdat ik op dit gebied wat noob ben en dus vooral wil weten hoe ik bepaalde problemen kan herkennen en wat wel/niet acceptabel is voor een pomp. Ik heb vooralsnog niet het idee dat ik echt iets verkeerd gedaan heb. Pomp zat in goede orientatie, ik gebruik geen gekleurde vloeistof. Het enige zou zijn dat de weerstand van de loop misschien hoog is, maar dat zou dus niet echt een probleem moeten zijn voor zo'n pomp?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Okee aan de oriëntatie ligt het dus niet. Zoals getoond is dat de ideale stand en ook goede zaak dat er geen speciale kleurstof wordt gebruikt. Dat kan namelijk als polijst- of schuurmiddel werken.

Hoe ziet de pomp er van binnen uit? De impeller heeft aan de binnen/onderkant een grafiet blokje waar de keramische bal/lager van het pomphuis op rust. Dat is een erg kwetsbaar onderdeel en als daar iets tussenkomt of afbrokkelt is het heel snel einde verhaal.
Zou je daar eventueel foto's van kunnen maken en van het keramische lagertje / balletje?
Zoals je het omschrijft ben ik er 99% zeker van dat de grafiekblok is uitgesleten/gerammeld.

Ik heb wel geschreven dat tegendruk geen kwaad kan, maar géén waterstroming kan mogelijk wel kwaad. De impeller moet zichzelf namelijk omhoog drukken zodat het over een dunne waterlaagje kan zweven/draaien (een beetje het principe van een FDB lager) en dat kan alleen als er waterstroming is.

Een gedeelte van het water wordt door de centrifugaal kracht/rotatie van de impeller naar buiten geslingerd (de pomp uit) en een gedeelte gaat door de impeler heen naar de onderkant. Daar wordt het door de komvorm weer naar boven geduwd (de pomp uit) en de impeller daarmee 'opgehesen'.

Bij mij kwam een PWM signaal op 40% overeen met een toerental van ca. 1800rpm.
Op dat toerental had ik haast geen volumedebiet meer met de eerder genoemde loep van mij.
Echt maar iets van 50-60 l/uur.
Ik ben bang dat in jouw geval er geen stroming meer was.

Een DDC pomp past helaas niet op een D5 top en visa versa. De DDC is namelijk echt ontworpen om druk op te bouwen een een D5 voor een hoger volumedebiet (waar je mijn inziens weinig aan hebt, tenzij je een loop hebt met lage restrictie).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
als er zwart spul inzit, zit dat misschien ook in het waterblock van de cpu? Als je dat kunt openmaken is het wellicht wel aan te raden die schoon te maken. Er zijn veel youtube filmpje over het schoonmaken met tanderborstels e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sartsj
CMT schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 15:15:

...

Hoe ziet de pomp er van binnen uit? De impeller heeft aan de binnen/onderkant een grafiet blokje waar de keramische bal/lager van het pomphuis op rust. Dat is een erg kwetsbaar onderdeel en als daar iets tussenkomt of afbrokkelt is het heel snel einde verhaal.
Zou je daar eventueel foto's van kunnen maken en van het keramische lagertje / balletje?
Zoals je het omschrijft ben ik er 99% zeker van dat de grafiekblok is uitgesleten/gerammeld.

Een gedeelte van het water wordt door de centrifugaal kracht/rotatie van de impeller naar buiten geslingerd (de pomp uit) en een gedeelte gaat door de impeler heen naar de onderkant. Daar wordt het door de komvorm weer naar boven geduwd (de pomp uit) en de impeller daarmee 'opgehesen'.

Bij mij kwam een PWM signaal op 40% overeen met een toerental van ca. 1800rpm.
Op dat toerental had ik haast geen volumedebiet meer met de eerder genoemde loep van mij.
Echt maar iets van 50-60 l/uur.
Ik ben bang dat in jouw geval er geen stroming meer was.

...
kapotte pomp

https://photos.app.goo.gl/h6jYqKZXTrgYef9u9

nieuwe pomp

https://photos.app.goo.gl/3poZsXDy36AxEXzn7

Maar over de stroming, het lijkt mij dat zolang ik geen temp problemen heb, ik weet dat er gewoon een goede doorstroming is. Vooral omdat het meteen duidelijk was toen de pomp echt dood was en de cpu binnen een aantal minuten op 105c zat op idle.

In ieder geval heeft alphacool na het zien van de video meteen gezegt 'ja die is kapot stuur maar terug' :)
tw_gotcha schreef op woensdag 24 maart 2021 @ 16:23:
als er zwart spul inzit, zit dat misschien ook in het waterblock van de cpu? Als je dat kunt openmaken is het wellicht wel aan te raden die schoon te maken. Er zijn veel youtube filmpje over het schoonmaken met tanderborstels e.d.
Dit is wel een goeie tip, hier had ik eerlijk gezegd nog niet eens aan gedacht! Ik ga op zn minst wel even de hele loop door spoelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maks11223344
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 03-02-2023
@Sartsj
yes sir tandenborstel met tandpasta de blokjes gelijk weer even schoon poetsen/polijsten het zal je verbazen hoe dat eruit ziet als je dat al een tijd niet gedaan heb;)
de ene tandpasta schuurt wat beter als de ander dat zal je even moeten testen voor jezelf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tw_gotcha
of als het een koper blok is wil cola ook nog wel helpen, of een mengseltje met azijn. Wel voorzichtig zijn want sommige aanbevolen mengsels van huishoudmiddelen (azijn met zout) worden etsende vloeistoffen en tasten echt de messing/koper aan. In de antiek wereld wordt azijn met zout gebruikt om koper een aanslag te geven en antiek te laten lijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Bedankt voor de foto's.
Helaas kan ik op de 1e foto niet goed zien wat de staat is van het grafietblokje. Dat is maar half in beeld, maar het lijkt er wel op alsof daar een gat in zit.
In ieder geval kan ik wel zien dat de impeller schaafplekken heeft.Het is dus in ieder geval uit balans geraakt.
Wanneer je de impeller in het pomphuis doet, steekt de buitenrand dan nog iets boven het pomphuis uit (de metalen gedeelten) ?

De temperatuur is een indicator voor de stroming dat wel. Maar ik zou het toch controleren, want veel kan het niet zijn met zo grote loop. De 30mm dunne rad en GPU blok vormen een aardig knelpunt.
De 3800X die ik heb wordt in idle niet zo snel warm zonder stroming :o. Dat warmt maar langzaam op.
Na enkele minuten zit dat pas op 50 graden. En bij oververhitting wordt de kloksnelheid omlaag gebracht.

Bloot koper kan je inderdaad weer mooi krijgen met een zuur. Na afloop wel even blussen met bijvoorbeeld bakpoeder om de zuurresten te neutraliseren.
Zuur is nameljjk echt funest voor de loop en versnelt galvanische corrosie met een factor.
Daar is het gebruik van gewoon water (geleidend) niets bij.

[ Voor 16% gewijzigd door CMT op 25-03-2021 15:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sartsj
CMT schreef op donderdag 25 maart 2021 @ 14:57:
Bedankt voor de foto's.
Helaas kan ik op de 1e foto niet goed zien wat de staat is van het grafietblokje. Dat is maar half in beeld, maar het lijkt er wel op alsof daar een gat in zit.
In ieder geval kan ik wel zien dat de impeller schaafplekken heeft.Het is dus in ieder geval uit balans geraakt.
Wanneer je de impeller in het pomphuis doet, steekt de buitenrand dan nog iets boven het pomphuis uit (de metalen gedeelten) ?

De temperatuur is een indicator voor de stroming dat wel. Maar ik zou het toch controleren, want veel kan het niet zijn met zo grote loop. De 30mm dunne rad en GPU blok vormen een aardig knelpunt.
De 3800X die ik heb wordt in idle niet zo snel warm zonder stroming :o. Dat warmt maar langzaam op.
Na enkele minuten zit dat pas op 50 graden. En bij oververhitting wordt de kloksnelheid omlaag gebracht.

Bloot koper kan je inderdaad weer mooi krijgen met een zuur. Na afloop wel even blussen met bijvoorbeeld bakpoeder om de zuurresten te neutraliseren.
Zuur is nameljjk echt funest voor de loop en versnelt galvanische corrosie met een factor.
Daar is het gebruik van gewoon water (geleidend) niets bij.
Na het installeren van de nieuwe pomp durf ik wel te stellen dat de vorige pomp al aan het sterven was toen ik de loop uitbreidde. Vibraties zijn een verschil van dag en nacht met hoe de vorige pomp op 100% draaide.
Deze nieuwe D5 klinkt/voelt op 100% snelheid gewoon hetzelfde als de vorige pomp deed toen hij nog een kleinere loop had. Ik heb dus alsnog geen idee waarom het ding dan kapot is gegaan toen ik de loop uitgebreid heb (of daarvoor).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het kan zijn dat er iets tussen het keramisch balletje en het grafietblokje gekomen is.
Waren alle onderdelen goed gereinigd voordat deze in gebruik werden genomen?
Bij een raidator wil er nog wel eens soldeerflux of soldeerslakken uit komen.

Zoals ik eerder vertelde is er geen conclusie te trekken aan de foto van de gebuikte pomp omdat het cruciale gedeelte (het grafietblokje van de impeller en keramische balletje van de pomphuis) buiten beeld is.
Het kan eventueel ook de motor zijn wanneer de aandrijving niet mooi synchroon loopt. Er zijn 3 spoelparen die voor de rotatiezorgen, aangestuurd door 1 driver IC.
Als een paar dood is of de IC stuurt het verkeerd aan, dan kan dat voor schokken zorgen wat de impeller mogelijk uit balans brengt.
Maar dit is slechts een hypothese en niet echt aannemelijk.

Ik weet niet in hoeverre je nieuwsgierig bent om de oorzaak te achterhalen, maar je zou eventueel de nieuwe impeller op de oude motor uit kunnen proberen.
Aangenomen dat het keramisch balletje daarvan geen schade heeft opgelopen en verder zuiver bol is.
Als dat gelijk zo vibreert dan weet je de oorzaak zeker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
CMT schreef op vrijdag 12 maart 2021 @ 02:23:
Voor wie het interessant vind, de EPDM slang (13mm / 9.5mm) die ik gebruik, heb ik bij: https://www.rubbermagazij...9-5x13mm_zwart_10552.html
gevonden. Zonder opdruk!
Ik heb uren op aliexpress naar EPDM slang gezocht zonder veel succes. Bedankt voor deze tip :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-08 01:32
Mijn computer is tijdelijk even niet watergekoeld in verband met een GPU upgrade en omdat mijn reservoir problemen vertoonde. Maar ik gebruik nu al een jaar of 15 waterkoeling en het geluid valt mij toch wel tegen tijdens het gamen. Al is mijn systeem idle wel een stuk stiller omdat mijn ongeveer 15 jaar oude DDC pomp niet de stilste is.

Nu ben ik een beetje aan het brainstormen wat betreft upgrade mogelijkheden en heb ik 2 opties ruweg uitgetekend. Aantal ventilatoren etc is slechts als idee, waarschijnlijk laat ik push/pull voor wat het is. Mijn doel is om een stiller systeem te krijgen, daarom een extra radiator met langzamere fans en een PWM pomp. Het is getekend voor mijn inverted ATX systeem, ik ben een tikje gehecht aan mijn oude Coolermaster Stacker STC-T01 :+

Fear my 1337 paint skills:
Optie1:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zxVHmpjl4aXJWOS_heaAqMDYuJY=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/UAf8h613FqYu7ECXcf7V1Qlq.png?f=user_large
Bij deze optie een 240rad voorin met bovenin een bleeding poort zoals bij de Alphacool radiatoren. Op deze bleeding poort een reservoir, daarvoor heb ik nog een aluminium Aquatube liggen. Onder de radiator heb ik dan nog ruimte voor de pomp die direct in een X-flow radiator pompt. Met wat gekunstel zou ik voorin wel een 360 of zelfs een 420 radiator kunnen plaatsen mits ik de pomp dan op een van de radiatoren bevestig.

Optie2:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OuGwI0EraqmJCJNZIXplygKPL3Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/I3A4TyyelX3Fri54pBmC3MTc.png?f=user_large
Bij deze optie gewoon een reservoir in de loop gemonteerd op de radiator voorin de kast. Eventueel zou dit ook een X-flow radiator kunnen zijn.

Zelf neig ik naar optie 1, ontstaat hierbij mogelijk wel enige onderdruk. Maar ik vermoed dat het een eenvoudigere loop is om te bouwen en te onderhouden. Vullen en drainen lijken mij relatief eenvoudig (Drain plaatsen op de X-flow radiator na de pomp, of na die radiator). Bovendien is deze optie goedkoper. Een normale radiator ipv X-flow kan natuurlijk ook, maar ik ben wel gecharmeerd van de kortere leidingen.

Zoals op de foto hieronder zag mijn oude loop er ongeveer uit, al is deze foto nog met oude hardware en een oud CPU blok. Als ik de waterkoeling een overhaul geef word het ook eens tijd om de binnenkant van de kast netjes zwart te spuiten en wat beter af te werken. Of misschien moet ik maar en plan bedenken waarin ik deze PA120.3 radiator behoud. Ik vraag mij eigenlijk wel af hoe die zich verhoud met nieuwe radiatoren.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NjIGIQP7SmiESej3OwiXKJ1W-Ho=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WNcsyDYgw1JfHkNy4jE5QZzm.jpg?f=fotoalbum_large

Ideeën zijn welkom!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aapenootjes Warme lucht omlaag blazen door de rad heen is waarschijnlijk niet de beste optie. Dan zou ik eerder de lucht gewoon in de kast blazen en door de andere rad laten afvoeren. De staande rad naar binnen laten blazen lijkt mij ook niet heel handig. Als de rad's op die plekken moeten komen zou ik de liggende rad naar binnen laten blazen en de staande rad naar buiten laten blazen. Niet dat naar binnen blazen optimaal is voor de liggende rad, maar warme lucht omlaag blazen is sowieso niet handig. De staande rad naar binnen laten blazen is ook niet handig.

Push/Pull heb ik niet echt het idee van dat het heel nuttig is. Met genoeg radiatoroppervlakte en goede fans is alleen push ook wel prima.

Ik draai hier met 2 stuks 4x120mm en een watertemp die ik vrij hoog laat worden. Bij internetten of een film kijken draaien de fan's op de rad's nooit. Alleen met gamen gaan ze draaien en dan nog is de boel extreem stil door de grote opppervlakte qua rad's. Zo stil mogelijk is gewoon zoveel mogelijk radiatoroppervlakte met een redelijk hoge watertemp en stille fans. Dan zit je nog met de pomp waarbij als je het echt stil wil hebben je voor 2 stuks kan gaan waarbij ze zeer laag kunnen draaien. Verder nog overal rubber is handig. De kast op rubber zetten. De pompen op rubber zetten en de fans in rubber laten hangen. Het geheel aansturen op basis van de watertemp is ook wel zo fijn voor de stilte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
PilatuS schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:08:
@Aapenootjes Warme lucht omlaag blazen door de rad heen is waarschijnlijk niet de beste optie. Dan zou ik eerder de lucht gewoon in de kast blazen en door de andere rad laten afvoeren. De staande rad naar binnen laten blazen lijkt mij ook niet heel handig. Als de rad's op die plekken moeten komen zou ik de liggende rad naar binnen laten blazen en de staande rad naar buiten laten blazen. Niet dat naar binnen blazen optimaal is voor de liggende rad, maar warme lucht omlaag blazen is sowieso niet handig. De staande rad naar binnen laten blazen is ook niet handig.

Push/Pull heb ik niet echt het idee van dat het heel nuttig is. Met genoeg radiatoroppervlakte en goede fans is alleen push ook wel prima.

Ik draai hier met 2 stuks 4x120mm en een watertemp die ik vrij hoog laat worden. Bij internetten of een film kijken draaien de fan's op de rad's nooit. Alleen met gamen gaan ze draaien en dan nog is de boel extreem stil door de grote opppervlakte qua rad's. Zo stil mogelijk is gewoon zoveel mogelijk radiatoroppervlakte met een redelijk hoge watertemp en stille fans. Dan zit je nog met de pomp waarbij als je het echt stil wil hebben je voor 2 stuks kan gaan waarbij ze zeer laag kunnen draaien. Verder nog overal rubber is handig. De kast op rubber zetten. De pompen op rubber zetten en de fans in rubber laten hangen. Het geheel aansturen op basis van de watertemp is ook wel zo fijn voor de stilte.
Goede tips!

De reden van deze airflow was dat er voorin de kast stoffilters zitten en onderin niet. Maar dat valt op zich ook nog wel op te lossen met een aftermarket stoffilter. Risico is wel dat de lucht zo gaat hercirculeren via mijn fileserver die er naast staat (ook een STC-T01). Die zuigt de lucht van voren aan. Een rad bovenin is helaas geen optie.

2x 480mm rad gaat mij helaas niet passen in mijn kast. Maximaal zou ik voorin een 420 (3x140mm) rad met onderin een 360 rad kunnen plaatsen. Maar dat word héél krap.

Maakt een dubbele pomp echt zoveel uit qua geluid? En dan liever een dubbele DDC of een dubbele D5/alphacool vpp755? Dat maakt het wel weer een stuk duurder. (Als ik de discussie een stukje hierboven lees blijkbaar de DDC).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Aapenootjes schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:24:
[...]

Goede tips!

De reden van deze airflow was dat er voorin de kast stoffilters zitten en onderin niet. Maar dat valt op zich ook nog wel op te lossen met een aftermarket stoffilter. Risico is wel dat de lucht zo gaat hercirculeren via mijn fileserver die er naast staat (ook een STC-T01). Die zuigt de lucht van voren aan. Een rad bovenin is helaas geen optie.

2x 480mm rad gaat mij helaas niet passen in mijn kast. Maximaal zou ik voorin een 420 (3x140mm) rad met onderin een 360 rad kunnen plaatsen. Maar dat word héél krap.

Maakt een dubbele pomp echt zoveel uit qua geluid? En dan liever een dubbele DDC of een dubbele D5/alphacool vpp755? Dat maakt het wel weer een stuk duurder.
Een stoffilter toevoegen als je onderaan gaat aanzuigen is zeker een prima plan. Ik zou dat eerder doen dan warme lucht omlaag gaan blazen terwijl warme lucht stijgt. Inverted ATX is niet ideaal voor waterkoeling op deze manier, maar opzich moet het wel prima werken.

2 stuks 4x120mm is ook niet nodig hoor, maar zoveel mogelijk is wel altijd prettig voor zoveel mogelijk stilte. Liever 1x of 2x 120mm extra met een stille fan dan minder oppervlakte terwijl de fans harder moeten blazen. Met genoeg oppervlakte en een hoge watertemp hoeven de fans dus niet eens te draaien tijdens alles behalve dingen als gamen of renderen. Gewoon kijken wat je in jouw kast kwijt kan en eventueel nog dikke rad's ook. Meer is gewoon altijd beter.

Qua pomp is het de vraag hoe stil voor jou persoonlijk stil is. Ik vind een D5 pomp op 70% van het maximale vermogen niet stil genoeg, maar dat kan voor jou anders zijn. Ik heb 2 stuks D5 die op 35% draaien en pas dan zijn ze zo goed als onhoorbaar. Kost inderdaad een hoop geld extra als je er 2 gaat gebruiken, dus of dat voor jou wel of niet nodig is dat weet ik niet. Mijn huidige setup is mijn 3e build met waterkoeling over de laatste 20 jaar gezien en aangezien ik makkelijk 10 jaar met deze build kan doen ben ik met deze voor vrijwel het maximaal haalbare gegaan qua stilte. Met een enkele 4x120mm rad had het ook gekunt en met een enkele D5 ook. Deze build is nogal extreem en geen idee hoe extreem jij wil gaan. Je kan ook beginnen met een enkele D5 en zien hoe laag ie kan draaien met voldoende flow en of het geluid dan voor jou ok is. Bleeden en vullen is altijd wel even een klusje, maar later nog een pomp toevoegen kan natuurlijk ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
PilatuS schreef op maandag 12 april 2021 @ 22:35:
[...]

Een stoffilter toevoegen als je onderaan gaat aanzuigen is zeker een prima plan. Ik zou dat eerder doen dan warme lucht omlaag gaan blazen terwijl warme lucht stijgt. Inverted ATX is niet ideaal voor waterkoeling op deze manier, maar opzich moet het wel prima werken.
Het werkte op zich best prima de afgelopen 15 jaar. Een normale setup zal vast iets beter werken maar ach. Al kan ik er wel eens over hoe het zou zijn om mijn server en game-pc van kast te wisselen (waarbij mijn server dus inverted ATX word en omgekeerd).
2 stuks 4x120mm is ook niet nodig hoor, maar zoveel mogelijk is wel altijd prettig voor zoveel mogelijk stilte. Liever 1x of 2x 120mm extra met een stille fan dan minder oppervlakte terwijl de fans harder moeten blazen. Met genoeg oppervlakte en een hoge watertemp hoeven de fans dus niet eens te draaien tijdens alles behalve dingen als gamen of renderen. Gewoon kijken wat je in jouw kast kwijt kan en eventueel nog dikke rad's ook. Meer is gewoon altijd beter.
Dikte is niet zo'n probleem, voorin zou ik zelfs zo'n Monsta variant kwijt kunnen. Al leveren die niet persé betere prestaties op volgens de reviews. En als ik geen reservoir in de loop kwijt hoef maar enkel op de drain/fill port dan kan ik misschien wel wat meer ruimte gebruiken voor de radiatoren.
Qua pomp is het de vraag hoe stil voor jou persoonlijk stil is. Ik vind een D5 pomp op 70% van het maximale vermogen niet stil genoeg, maar dat kan voor jou anders zijn. Ik heb 2 stuks D5 die op 35% draaien en pas dan zijn ze zo goed als onhoorbaar. Kost inderdaad een hoop geld extra als je er 2 gaat gebruiken, dus of dat voor jou wel of niet nodig is dat weet ik niet. Mijn huidige setup is mijn 3e build met waterkoeling over de laatste 20 jaar gezien en aangezien ik makkelijk 10 jaar met deze build kan doen ben ik met deze voor vrijwel het maximaal haalbare gegaan qua stilte. Met een enkele 4x120mm rad had het ook gekunt en met een enkele D5 ook. Deze build is nogal extreem en geen idee hoe extreem jij wil gaan. Je kan ook beginnen met een enkele D5 en zien hoe laag ie kan draaien met voldoende flow en of het geluid dan voor jou ok is. Bleeden en vullen is altijd wel even een klusje, maar later nog een pomp toevoegen kan natuurlijk ook.
De D5's spreken mij ook wel aan. Of eventueel de Alphacool VPP755. De review van extremerigs is best positief over de VPP755, al is er natuurlijk wat minder bekend over de betrouwbaarheid op de lange termijn en passen ze niet op iedere D5 top.

Bleeden en vullen vind ik overigens niet zo'n enorm karwij. Een fatsoenlijke geplaatste drainport is wel een must wat mij betreft. En voor het lektesten heb ik zo'n luchtdruk setje van EK, dat geeft al een redelijke indicatie.

Eventueel lijken hardlines mij ook wel vet, stiekem zou ik wel een koperbuis built willen maken. Maar eigenlijk komen looks voor mij op de laatste plaats. Daarnaast zijn soft tubes wel zo makkelijk qua onderhoud.

Ik ga overigens geen grote haast maken hiermee. Eigenlijk wil ik ook even zien of Watercool met een deftig blok voor de huidige AMD GPU's komt. Achteraf heb ik eigenlijk wel spijt dat ik voor mijn Ryzen CPU een EK velocity full nickel blok heb gekocht. De afwerking is het toch net niet voor de prijs die dat blok kost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Aapenootjes Een reservoir vind ik wel handig voor het ontluchten. Als de lucht uit het systeem moet door dezelfde slang als waar het water in moet, dan is dat best onhandig om de lucht er uit te krijgen. Met een reservoir heb je een mooie plek waar de lucht in kan komen en naar de oppervlakte kan. Na het vullen ga ik altijd schudden met de kast en dat werkt met een reservoir heel makkelijk om het dan binnen 10 minuten vrijwel luchtvrij te krijgen, dat zie ik het een fillport niet zo gaan. Een reservoir hoeft ook niet groot te zijn en mag op iedere plek zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@PilatuS daarom was mijn gedachte om een reservoir op de bleed poort van een radiator aan te sluiten. Aan het uiteinde van zo'n verticale radiator kan de lucht zich goed verzamelen lijkt mij. Maar toegegeven, met een reservoir zie je wel beter wat er gebeurt en blijven de belletjes wellicht wat minder circuleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aapenootjes schreef op maandag 12 april 2021 @ 23:25:
@PilatuS daarom was mijn gedachte om een reservoir op de bleed poort van een radiator aan te sluiten. Aan het uiteinde van zo'n verticale radiator kan de lucht zich goed verzamelen lijkt mij. Maar toegegeven, met een reservoir zie je wel beter wat er gebeurt en blijven de belletjes wellicht wat minder circuleren.
Het is sowieso handig als de lucht direct door de pomp op een plek komt waar het weg kan, dat is met een slang naar een hoger punt een stuk lastiger. Verder zit je nog met het probleem om bij een leeg systeem het water bij de pomp te krijgen. Mijn pompen zitten direct onder het reservoir, alleen met een leeg systeem willen ze geen water pompen. Ik moet een slang een stukje verder los maken en het water naar de pomp zuigen en dan pas gaan ze water verplaatsen. Hoe het water bij jou bij de pomp gaat komen als de lucht ook nog eens uit dezelfde slang moeten komen, geen idee of dat gaat werken. De pomp moet volledig water kunnen krijgen wil je ie goed gaan draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aapenootjes
@PilatuS begrijp ik, al zou bij het vullen de radiator voorin een beetje functioneren als reservoir. Al heb je dan wel dat je de pomp even aan en uit moet blijven schakelen tot het systeem gevuld is.

Ik ga er nog even over nadenken, misschien kan ik vanavond nog wat ideeën uitwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gait
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:42
Ik heb een EK-XRES 140 D5 met een D5 pomp, maar deze zou ik graag op een andere manier bevestigen, namelijk aan een fan. Nu zie ik een EK-UNI Pump Bracket, maar deze is volgens de site alleen geschikt voor de Revo serie. Zijn er ook fan mounts die bij mijn reservoir en pomp combi passen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yzD-T9ZONxuiOJAtHiuBk102mp4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BdmyKwH31ewJJg8g1OtuVSDG.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is mijn build:

Op het moment zit er een 7700k in en een GTX 1080.

Echter heb ik onlangs een RX 6900XT te pakken gekregen, en heb hier dus een waterblock voor nodig en wil ik deze kaart in mijn huidige build bouwen, tevens zit ik te denken om te swappen naar mat zwarte soft tubing...

Echter heb ik op het moment de EK classic fittings, en vraag me af of de Quantum Torque STC fittings hier op passen.

Vraag me af of iemand dit al geprobeerd heeft en hoe dit er uit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
Alphacell schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 20:54:
[Afbeelding]

Dit is mijn build:

Op het moment zit er een 7700k in en een GTX 1080.

Echter heb ik onlangs een RX 6900XT te pakken gekregen, en heb hier dus een waterblock voor nodig en wil ik deze kaart in mijn huidige build bouwen, tevens zit ik te denken om te swappen naar mat zwarte soft tubing...

Echter heb ik op het moment de EK classic fittings, en vraag me af of de Quantum Torque STC fittings hier op passen.

Vraag me af of iemand dit al geprobeerd heeft en hoe dit er uit ziet?
Ziet er echt heel strak uit, mooi gedaan! Hoe is de noise/koeling performance? Ik hoor altijd dat dit in deze kast een puntje is, niet dat hij gaat throttelen ofzo natuurlijk, met 2 360s, maar meer qua temps/fan noise.

Die zwarte ZMT tubing zit ik voor mijn build ook te overwegen, hardtubing is leuk maar het wordt me nu wel een beetje teveel gedoe iedere keer als ik iets in mijn pc moet/wil doen.

Wat betreft die Quantum fittings, ik snap je vraag niet helemaal, wat wil je precies doen?

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Nycrea schreef op zondag 23 mei 2021 @ 15:49:
[...]

Ziet er echt heel strak uit, mooi gedaan! Hoe is de noise/koeling performance? Ik hoor altijd dat dit in deze kast een puntje is, niet dat hij gaat throttelen ofzo natuurlijk, met 2 360s, maar meer qua temps/fan noise.

Die zwarte ZMT tubing zit ik voor mijn build ook te overwegen, hardtubing is leuk maar het wordt me nu wel een beetje teveel gedoe iedere keer als ik iets in mijn pc moet/wil doen.

Wat betreft die Quantum fittings, ik snap je vraag niet helemaal, wat wil je precies doen?
Dankjewel, met een delidded 7700k 50-60 graden onder load en de GPU 45-50 graden zonder overclock, idd niet de beste kast voor luchtflow....

Ik wil de haakse bochten en zo hergebruiken en vroeg me af of het mooi was quantum fittingen te kopen voor de soft tube. dus dan hergebruik ik alle haakse en 45 graden bochten e.d. en dan quantum soft tube compressie fittingen, maar denk dat dit te bulky is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Alphacell schreef op donderdag 27 mei 2021 @ 12:12:
[...]

Dankjewel, met een delidded 7700k 50-60 graden onder load en de GPU 45-50 graden zonder overclock, idd niet de beste kast voor luchtflow....

Ik wil de haakse bochten en zo hergebruiken en vroeg me af of het mooi was quantum fittingen te kopen voor de soft tube. dus dan hergebruik ik alle haakse en 45 graden bochten e.d. en dan quantum soft tube compressie fittingen, maar denk dat dit te bulky is.
Ooh, ja die haakse adapterfittingen kun je zo hergebruiken voor de softtube, ik denk dat dit niet te bulky is hoor, anders moet je met de slang die bocht maken dat is altijd meer bulky.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Hallo allemaal!
Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen of eventueel duidelijkheid kan verschaffen.
Sinds enige tijd kamp ik namelijk met een heel raar probleem, waar ik de oorzaak niet zo snel van kan achterhalen. Ook google levert mij helaas geen antwoord op.

Ik heb te maken met een bruin-achtige aanslag dat op alle onderdelen verschijnt (ook inwendig in de EPDM slangen) dat pas met schrobben er goed vanaf te krijgen is. Het lijkt wel een soort koffieaanslag.
In eerste instantie dacht ik dat ik te maken had met een oxidatie of neerslagreactie.
Maar omdat het ook op de rubberonderdelen te vinden is, moet het gaat om een of andere aanslag.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jInA7saNSe18Jp3yo6sVl_yMRcE=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7bn75FnFvzsa6tN2vXZV9U0m.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bDSWROU969-EQQeXm4X2cJIneU8=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vc3kc63HPyf1TqGn6eC1jIfO.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/seVse9nmo6JnHiV_LIkHoGFOaYg=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ehyixtlrXL9HAVRbGHnqOp4K.jpg?f=fotoalbum_medium

Het probleem is ontstaan nadat ik een compleet nieuwe loop heb opgebouwd met HWlabs radiatoren (Nemesis 280GTX en Nemesis 420GTS x-flow), EPDM slangen (van rubbermagazijn.nl) en 13/10mm industriële fittingen (de standaard 'aqua computer' fittingen met zeskant flens).

Belangrijk om te vermelden denk ik, is dat deze aanslag zowel met gedemineraliseerde water als met een ek-cryofuel clear mix is ontstaan. Ik acht het dus onwaarschijnlijk dat het aan de koelvloeistof ligt.

De radiatoren zijn voor de ingebruikname, ook eerst grondig schoongemaakt met aangelenkt schoonmaakazijn (1:7) en naderhand geblust met een eetlepel bakpoeder op een liter gedemineraliseerd water.
Daarna flink gespoeld en nog 10min lang laten doorlopen met kraanwater.

De eerste keer dat het mij opgevallen is, was toen ik de loep bijna helemaal had ingebouwd.
Omdat ik nog op een aantal onderdelen moest wachten, waren beide radiatoren en het cpu aangesloten en de loop vervolgens gevuld met demi water om op lekkages te controleren.
De opstelling is vervolgens weggezet en toen ik het een aantal weken later het weer tevoorschijn haalde, was deze bruine aanslag overal op te vinden.
Uiteraard zijn alle onderdelen vóór het inbouwen nog gespoeld met demi water en zelfs nadien is de loop enkele malen gespoeld.

Omdat demi water in contact met koolstofdioxide uit de lucht, een klein beetje zuur wordt, naam ik eerst aan dat het een redox reactie was of een of andere oxidatie.
De hele loep is toen weer uit elkaar gehaald, waarbij alle onderdelen flink geschrobt en geboend zijn.
Voor de zekerheid heb ik de radiatoren ook weer aan een grondige schoonmaak buurt met azijn + bakpoeder onderworpen.

Daarna is alles weer gespoeld & opgebouwd en heeft het even kort gedraaid. De 1e week kon niets vreemd ontdekken, hoewel de Ek-cryofuel clear altijd een beetje gelig eruit zien.
Omdat ik aanpassingen wilde maken aan de pomp is de loop afgesloten en de PC kort op luchtkoeling gezet.
Vervolgens is er ruim een half jaar verstreken en pas deze week weer uit de PC kast gehaald.

Tot afgunst dus wéér met deze rare bruine aanslag.
Deze keer ontdekte ik ook een slijmachtig vlies dat het oppervlak van het reservoir dreef.
Het zijn zeker geen algen want alles was doorzichtig en er is geen spoortje groen te bekennen.
Wel is er een duidelijk verschil te zien in normaal EK-cryofuel en wat erin heeft gezeten:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N-W01gr1A7tE3PUpDDaC_acmUDY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/M3GrLm9NBaGjuci14tiQTVF7.jpg?f=fotoalbum_medium
Links: normaal (bijna een jaar oud), Rechts: wat ca. 6 maanden in de loep heeft gezeten.

Dus ik vraag mij wat het toch kan zijn? Helaas zijn er meerdere componenten tegelijk veranderd en heb ik daardoor te maken met meerdere variabelen.

Dat zijn:
  • HWlabs 280GTX + 420GTS X-flow radiatoren i.p.v. EKWB CE280 rad.
  • EPDM slangen i.p.v. EK duraclear PVC slangen
  • Industriele fittingen (vernikkeld messing) i.p.v. EK STC compressie fittingen
  • Radiatoren geblust met bakpoeder (Baking Soda): https://www.ah.nl/product...n-hammer-pure-baking-soda. Voorheen spoelde ik een rad alleen veelvuldig na de zuurbehandeling.
Nu wordt er bij HWlabs omschreven dat de materialen waaruit de rad's zijn gemaakt, 100% probleem vrij zijn. Wat ik daaruit kan opmaken is dat het heel waarschijnlijk dus om een kern van messing gaat en op zich geen probleem moet opleveren.

Zou dit eventueel van de slangen af kunnen komen, hoe onwaarschijnlijk dat ook is.
Of omdat ik ditmaal bakpoeder heb gebruikt na de zuurbehandeling (ondanks het veelvuldig spoelen)?
Of is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft met radiatoren van HWlabs?

Ik ben van plan om nu één voor één dingen te gaan testen, maar dat gaat dus zeer veel tijd in beslag nemen (dik een half jaar :-( ). Dus als iemand iets soortgelijks heeft meegemaakt dan hoor ik het graag!

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 29-05-2021 16:56 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Alphacell
Zou dit eventueel van de slangen af kunnen komen, hoe onwaarschijnlijk dat ook is.
Of omdat ik ditmaal bakpoeder heb gebruikt na de zuurbehandeling (ondanks het veelvuldig spoelen)?
Of is er iemand die een soortgelijke ervaring heeft met radiatoren van HWlabs?
Ik heb ook rads van HWlabs v.g.m. zijn deze 100% koper. heb ze een jaar of 3 gehad in een custom loop met petg tubes en alles koper/nickel. Het enige waar ik toen last van had was van kleur (verf) afzetting van mijn fluid. afhankelijk van welke kleur vloeistof.

Denk niet dat het aan de rads licht, misschien een soort teer/koolstof wat uit de slangen komt, de slangen komen niet voor niets aan de zwarte kleur. al hoewel dit wel onwaarschijnlijk is aangezien epdm normaal niet echt afgeeft volgensmij, of het zijn geen echte epdm slangen?

Algen hoeven niet per se groen te zijn maar ik neem aan dat die koelvloeistof van EK ook een soort anti bioloog bevat.

Ik heb nu ZMT (EPDM) tubes van EK, dit zijn ook zwarte slangen. ben benieuwd of ik hier effect van ga zien over een tijd Mn build zit net een paar dagen in elkaar...

Zo ziet mijn build er uit op het moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5PmSd4jmORuadG4Ct9Z0GZmRbBE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1X2lc7aVTHjhYxKUn9dJS6Fm.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 28% gewijzigd door Alphacell op 29-05-2021 19:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Bedankt voor de reactie en fijn om te lezen dat de HWlabs bij jou geen problemen geven :).
Dat stelt toch wat meer gerust, want ik heb met veel pijn en moeite deze specifieke modellen verzameld.
Het leek mij ook heel sterk dat het aan de rad's zou liggen.
Zelfs al zou het van messing zijn gemaakt zijn, dan moet dat geen problemen geven i.c.m. koper / nikkel.

De fittingen worden ook al jaar en dag gebruikt door anderen en daar hoor/lees je ook geen klachten van.
Dus daar is de oorzaak ook ver te zoeken.

Het zou wel erg jammer zijn als het inderdaad de 13/10mm epdm slangen zijn omdat ze erg lastig in dit formaat te vinden zijn. De slang voelde een beetje plakkerig aan, dus het zou inderdaad iets teerachtig kunnen zijn. Epdm schijnt ook van aardolie gemaakt te zijn en ongetwijfeld zal je daar ook kwaliteitsverschillen in hebben.
Ik zal in ieder geval daar als eerste naar kijken. Na 3x de hele loop te moeten hebben schrobben ben ik erg huiverig geworden om een gpu blok eraan toe te voegen.

Erg mooie build trouwens! Ik heb ook de Meshify, maar dan de voorloper S2 ^^.
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de ZMT slangen.
Die voelen anders aan dan de epdm slangen die ik nu heb.
Nu ik er zo over na denk, waren de ZMT stroef maar droog.
De 13/10 epdm slangen voelen stroef aan, maar ook een beetje plakkerig (droog teerachtig?).
Nooit bij stil gestaan dat het wellicht slechte kwaliteit kan zijn en dus misschien oplosbaar is.

[ Voor 18% gewijzigd door CMT op 29-05-2021 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Erg mooie build trouwens! Ik heb ook de Meshify, maar dan de voorloper S2 ^^.
Dankjewel!
Ik denk niet dat je je zorgen hoeft te maken over de ZMT slangen.
Die voelen anders aan dan de epdm slangen die ik nu heb.
Nu ik er zo over na denk, waren de ZMT stroef maar droog.
De 13/10 epdm slangen voelen stroef aan, maar ook een beetje plakkerig (droog teerachtig?).
Nooit bij stil gestaan dat het wellicht slechte kwaliteit kan zijn en dus misschien oplosbaar is.
Ik denk dat je ergens in deze richting moet kijken idd, ZMT is idd droog ja, niet vet achtig of zo...
Heb ook niet gemerkt dat het zwart af gaf tijdens het bouwen van de loop of zo.
Kost ook maar 15 euro voor 3 meter is alleen niet in 10/13 verkrijgbaar...
Ik heb 10/16 kan je wat mooier mee buigen, knikt niet zo snel en je kast lijkt wat "voller"
Ik zal in ieder geval daar als eerste naar kijken. Na 3x de hele loop te moeten hebben schrobben ben ik erg huiverig geworden om een gpu blok eraan toe te voegen.
Je zou nog kunnen twijfelen of het erg is... behalve dan dat het er lelijk uit ziet met je clear blocks....
Als je geen nadelige thermische gevolgen er door hebt, zou je het gewoon jaarlijks ff kunnen schoonmaken maar de vraag is of je het in je loop wil hebben, miss dat het op lange termijn wel voor andere problemen zorgt...

Heb de laatste keer mijn fittingen en blocks in de ultrasoon reiniger gestopt met een drupje dreft, werkt perfect! weer als nieuw!

[ Voor 31% gewijzigd door Alphacell op 29-05-2021 20:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Simpel vraagje, is er een diminishing return op de hoeveel radiatoren? Ik verwacht "binnenkort" een EVGA 3080 TI FTW3 Ultra en samen met mijn Intel Core i9-9900K zou ik die in een closed loop willen koelen. Het doel is om een stil systeem te maken, en ik ben niet van het overklokken. Dus heeft een 2 x 360mm systeem betere performance dan bv een 2 x 240mm of of juist 3 x 240mm beter? Op welk punt heeft het geen nut meer om radiatoren toe te voegen?

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MrVegeta schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:23:
Simpel vraagje, is er een diminishing return op de hoeveel radiatoren? Ik verwacht "binnenkort" een EVGA 3080 TI FTW3 Ultra en samen met mijn Intel Core i9-9900K zou ik die in een closed loop willen koelen. Het doel is om een stil systeem te maken, en ik ben niet van het overklokken. Dus heeft een 2 x 360mm systeem betere performance dan bv een 2 x 240mm of of juist 3 x 240mm beter? Op welk punt heeft het geen nut meer om radiatoren toe te voegen?
Meer oppervlakte is vooral zorgen dat de fans minder hard hoeven draaien. Hier met 2 stuks 4x120mm draaien de fans op de rad's tijdens idle niet. De watertemp bij het kijken van een flim op internetten komt niet hoog genoeg waarbij de fans nodig zijn. Hetzelfde als je wel gaat gamen, met meer oppervlakte hoeven de fans minder hard te draaien. Als je graag stilte wil en toch naar een customloop gaat is meer wel echt beter. Een extra rad of een grotere rad kost relatief weinig bij een customset en zoveel mogelijk is dan wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

2 x 480? Flinke kast! Ik ben groot (há) fan van small form factor, heb mijn ook hier nu op laten vallen > pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint lijkt er dat op een front 360 + top 240 radiator in zou passen.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:52:
2 x 480? Flinke kast! Ik ben groot (há) fan van small form factor, heb mijn ook hier nu op laten vallen > pricewatch: Fractal Design Meshify 2 Compact White TG Clear Tint lijkt er dat op een front 360 + top 240 radiator in zou passen.
Een 900D, daar past het makkelijk in :) Overkill natuurlijk, maar zo'n build gaat hier makkelijk meer dan 10 jaar mee qua kast, pompen, fans en rad's. De eerste aanschaf is een hoop geld, maar over 15 jaar gezien valt het weer erg mee.

Als in die Fractal inderdaad een 2x120mm en een 3x120mm past, dan is dat ook wel prima. Misschien niet idle zonder fans, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
PilatuS schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:58:
[...]

Een 900D, daar past het makkelijk in :) Overkill natuurlijk, maar zo'n build gaat hier makkelijk meer dan 10 jaar mee qua kast, pompen, fans en rad's. De eerste aanschaf is een hoop geld, maar over 15 jaar gezien valt het weer erg mee.

Als in die Fractal inderdaad een 2x120mm en een 3x120mm past, dan is dat ook wel prima. Misschien niet idle zonder fans, maar dat hoeft natuurlijk ook niet.
Ter aanvulling, de airflow van de kast is ook erg belangrijk voor de prestatie van je rads. In de 900D van Pilatus bijvoorbeeld, is de airflow vrijwel ongestoord in het onder compartiment waar de radiatoren zitten. Ik heb zelf een H700 met hier een 280 en 360 rad in, toch moeten de fans nog redelijk draaien onder load omdat de airflow van de kast gewoon een hoop minder is.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nycrea schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 19:23:
[...]
Ter aanvulling, de airflow van de kast is ook erg belangrijk voor de prestatie van je rads. In de 900D van Pilatus bijvoorbeeld, is de airflow vrijwel ongestoord in het onder compartiment waar de radiatoren zitten. Ik heb zelf een H700 met hier een 280 en 360 rad in, toch moeten de fans nog redelijk draaien onder load omdat de airflow van de kast gewoon een hoop minder is.
Mijn airflow is niet geweldig hoor. Het kan wel met die kast, maar zo heb ik het niet gedaan. Ik heb 2x 120mm als intake op 5 volt draaien. Net genoeg om de SSD's en HDD wat airflow te geven, maar niet echt veel verse lucht voor de rest van de kast. De fans op de radiator blazen allemaal naar buiten, maar ook op een erg lage stand als ze draaien. De rad's die ik heb van XSPC zijn nogal lomp en dat helpt. Niet alleen 4x120mm, maar ook nog eens erg dik. Ze zijn net geen 2x zo dik als wat de standaard is. De rads zijn enorm groot en hoeven alleen CPU, GPU en moederbord te koelen. Met een enkele 4x120mm rad had het ook makkelijk gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dat moet prima passen, maar let wel op de hoogte & plaats van het werkgeheugen ;).
Het kan erg krap worden met bijvoorbeeld een HWlabs GTS rad (iets breeder dan de norm) en G.Skill geheugen.

Maar met een beetje wil is er veel mogelijk.
Het is mij met wat licht modwerk en tetris gelukt om een HWlabs 280GTX & 420GTS x-flow in een Meshify S2 te proppen ^^. Officieel 'past' dat ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Hebben jullie nog suggesties/voorkeur voor een bepaalde setup qua intake/exhaust?

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/AANy9M2.png

Dit leek mij wel okay, maar iemand gaf aan dat ik ook de top fans beter als intake kon doen om koude lucht door de radiator te krijgen in plaats van warme lucht er overheen te blazen.

De achterste fan zou ik ook nog kunnen omdraaien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrVegeta schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 14:00:
Hebben jullie nog suggesties/voorkeur voor een bepaalde setup qua intake/exhaust?

[Afbeelding]

Dit leek mij wel okay, maar iemand gaf aan dat ik ook de top fans beter als intake kon doen om koude lucht door de radiator te krijgen in plaats van warme lucht er overheen te blazen.

De fans boven in als intake zou ik niet doen. Warme lucht stijgt op en dan proberen koele lucht van buiten naar beneden te blazen waarbij je ook nog de warmte van de rad de kast in blaast is niet handig.

Ik zou het laten zoals het is op het plaatje en eventueel de fan bij de I/O als outtake te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[Afbeelding]

Ik heb dezelfde kast volgens mij; maar, je wil natuurlijk dat de warmte via de bovenkant eruit komt. Dus fans gaan forceren de kast in te pushen van bovenaf is niet aan te raden.

Er zit te weinig ruimte tussen om bovenin een radiator te hebben met push/pull configuratie. Het kan wel aan de voorzijde van die kast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea

[Afbeelding]

PilatuS schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:07:
[...]

De fans boven in als intake zou ik niet doen. Warme lucht stijgt op en dan proberen koele lucht van buiten naar beneden te blazen waarbij je ook nog de warmte van de rad de kast in blaast is niet handig.

Ik zou het laten zoals het is op het plaatje en eventueel de fan bij de I/O als outtake te gebruiken.
Verwijderd schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 16:30:
[...]

Ik heb dezelfde kast volgens mij; maar, je wil natuurlijk dat de warmte via de bovenkant eruit komt. Dus fans gaan forceren de kast in te pushen van bovenaf is niet aan te raden.

Er zit te weinig ruimte tussen om bovenin een radiator te hebben met push/pull configuratie. Het kan wel aan de voorzijde van die kast.
De opmerking die jullie beide maken over warme lucht stijgt op is niet echt een reden om een bepaalde flow in je kast te doen. Zoals Steve van Gamer's Nexus altijd zegt: "Hot air rises, but it doesn't matter if you have 1000 RPM fans pushing it whatever direction.". Dus alleen om die reden top exhaust doen als het je om andere redenen slecht uitkomt is geen goed argument. Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk wel waar dat het een beetje helpt als je warme lucht naar boven uitblaast. Een belangrijkere reden om de bovenkant exhaust te doen is in mijn ogen, dat daar vaak geen stoffilter zit, en je dus extra troep naar binnen haalt (plus, als je bijvoorbeeld de voorkant exhaust doet, heb je daar een overbodig stoffilter dat alleen maar airflow tegenhoudt).

In jouw kast lijkt mij daarom inderdaad de setup die je hebt getekend de juiste keuze. Ik heb zelf dezelfde flow, minus de intake onderin (zie foto). Doordat jij wel die intake daar hebt, kun je er ook voor kiezen om de fan aan de achterkant (rear IO) in zijn standaard exhaust opstelling te laten. Dit is ook weer handig ivm stof, ik heb voor die rear IO fan een los stoffilter gedaan omdat deze bedoeld is als exhaust en dus geen filter heeft. Ik zou in jouw opstelling er zelf voor kiezen deze daarom als exhaust te laten.
Na nog eens te kijken lijkt de fan die je onder in wil plaatsen erg weinig toe te voegen, ik denk dat ik die zou weglaten en de rest zo zou houden als het plaatje.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLbO22TH3_ogAuxCJqheKOn6MIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy29wzbhUeGdVgcDOVIcPEf5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Nycrea op 12-06-2021 17:15 ]

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

@MrVegeta
Persoonlijk zou ik de geel gemarkeerde fans juist weglaten en die plekken afplakken (eigenlijk alle openingen waar geen fan op zit).
Je wilt namelijk een luchtstroming creëren, maar zoals het nu opgesteld is zullen deze 2 extra fan's de luchtstroom verstoren door tegendruk te leveren. Omgekeerd zal ook niet helpen, want met onderdruk werk je het bovenste rad tegen.

Het is best ideaal om 3 intake en 2 outtake te hebben. Het frontfilter (of een dikke frontrad vs dunne toprad) kent meestal wat stromingsweerstand en dat kan dan mooi door de extra fan gecompenseerd worden.
Het is een aardig karweitje, maar het loon de moeite om de intake & outtake op elkaar af te stellen, zodat er maar een hele licht overdruk in de kast overblijft.
Dan werken alle fan's optimaal en is het systeem zo stil mogelijk.

Luchtcirculatie daarbij voorkomen is cruciaal en kan behoorlijk impact hebben.
Ik heb zelf bijvoorbeeld de front openingen naast de rad helemaal afgeplakt en alle openingen in de top, waar 'valse' lucht naar binnen in de kast geblaast kan worden.
Dat heeft meer effect dan fan's erbij plaatsen om alles te 'bruteforcen' ;).

Edit:
Even een vraagje; aan welke rad setup zit je nu te denken?
Ik zie dat het frontrad helemaal is doorgetekend tot de top van de kast, maar als dat een 420 rad moet voorstellen dan zal het niet passen jammer genoeg. De tank waar de fittingen in zitten moet altijd bij de lengte gerekend worden. Voor een 420 is de totaallengte dan meer dan de interne hoogte van de kast.

In het front past maximaal een 280 of 360 rad en in de top een smalle 420/280 rad of dikkere 360 rad.
Met 140mm breedte is het wel flink passen en meten i.v.m het moederbord en de hoogte/plaats van het werkgeheugen. Ook 2x 360 zal passen en meten worden.
Als het moeilijk blijkt te zijn om daar een ruimtelijke voorstelling van te maken, dan is het handig om een paar blokken van karton te vouwen/knippen. Dan is snel genoeg te zien waar de knelpunten zijn en hoeveel ruimte er nog voor de fittingen overblijft.

[ Voor 44% gewijzigd door CMT op 12-06-2021 18:32 ]

Pagina: 1 ... 61 ... 67 Laatste