Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-09 20:46

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

CMT schreef op zaterdag 12 juni 2021 @ 17:59:
@MrVegeta
Persoonlijk zou ik de geel gemarkeerde fans juist weglaten en die plekken afplakken (eigenlijk alle openingen waar geen fan op zit).
Je wilt namelijk een luchtstroming creëren, maar zoals het nu opgesteld is zullen deze 2 extra fan's de luchtstroom verstoren door tegendruk te leveren. Omgekeerd zal ook niet helpen, want met onderdruk werk je het bovenste rad tegen.

Het is best ideaal om 3 intake en 2 outtake te hebben. Het frontfilter (of een dikke frontrad vs dunne toprad) kent meestal wat stromingsweerstand en dat kan dan mooi door de extra fan gecompenseerd worden.
Het is een aardig karweitje, maar het loon de moeite om de intake & outtake op elkaar af te stellen, zodat er maar een hele licht overdruk in de kast overblijft.
Dan werken alle fan's optimaal en is het systeem zo stil mogelijk.

Luchtcirculatie daarbij voorkomen is cruciaal en kan behoorlijk impact hebben.
Ik heb zelf bijvoorbeeld de front openingen naast de rad helemaal afgeplakt en alle openingen in de top, waar 'valse' lucht naar binnen in de kast geblaast kan worden.
Dat heeft meer effect dan fan's erbij plaatsen om alles te 'bruteforcen' ;).

Edit:
Even een vraagje; aan welke rad setup zit je nu te denken?
Ik zie dat het frontrad helemaal is doorgetekend tot de top van de kast, maar als dat een 420 rad moet voorstellen dan zal het niet passen jammer genoeg. De tank waar de fittingen in zitten moet altijd bij de lengte gerekend worden. Voor een 420 is de totaallengte dan meer dan de interne hoogte van de kast.

In het front past maximaal een 280 of 360 rad en in de top een smalle 420/280 rad of dikkere 360 rad.
Met 140mm breedte is het wel flink passen en meten i.v.m het moederbord en de hoogte/plaats van het werkgeheugen. Ook 2x 360 zal passen en meten worden.
Als het moeilijk blijkt te zijn om daar een ruimtelijke voorstelling van te maken, dan is het handig om een paar blokken van karton te vouwen/knippen. Dan is snel genoeg te zien waar de knelpunten zijn en hoeveel ruimte er nog voor de fittingen overblijft.
Het plan is om binnen een 240 top te doen en voor een 360. En de pomp horizontaal op de onderkant, onder de videokaart dus... Die gele achterin als exhaust is wel een goeie, ook minder stof in de pc.

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:07

CMT

Oh, dat dat past dan zonder meer.

Of een extra outtake fan zin heeft, hangt er vanaf of er een sterke overdruk binnen in de kast heerst.
M.a.w. een situatie waarbij de topfans op hoog toerental draaien en de frontfan's op een laag toerental, waarbij er nog steeds een lichte overdruk in de kast aanwezig blijft.

Of er sprake is van een boven- of onderdruk, is visueel grofweg te bepalen met behulp van een beetje wierook.
Het is ook merkbaar aan het afstellen van de toerentallen.
Stel je zet de topfan's op een vast toerental en varieert daarbij alleen het toerental van de frontfan's.
Wanneer je dan een grafiek maakt, waarbij het PWM % uit wordt gezet tegen het toerental, dan is er meestal wel een omslagpunt zichtbaar. Meer PWM %, resulteert dan in minder toename van RPM.

Het is wel wat monnikenwerk om dat vervolgens over het hele bereik van de topfan's in kaart te brengen, zodat de top en front in tandem werken, maar het loont zich wel.
Dan blijft er in alle situaties een lichte overdruk in de kast en komt er ook geen stof binnen ;)
Alle overtollige (lucht)druk gaat immers door de rest van de kastopeningen naar buiten.

Ik kan daarbij maar niet goed genoeg benadrukken hoe belangrijk het is om luchtcirculatie te voorkomen.
De kasten zijn tegenwoordig heel erg open om zoveel mogelijk montage combinaties mogelijk te maken, maar dat is nadelig wanneer je bijvoorbeeld 2x fans gebruikt aan de voorkant en de plek waar nog een 3e fan zou passen niet afsluit.

[ Voor 6% gewijzigd door CMT op 13-06-2021 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Het heeft wat voeten in de aarde gehad maar er is een lijst met hardware opgesteld.

Dit gaat er bij Highflow besteld worden:

Aqua-Computer QUADRO fan controller for PWM fans
Aqua-Computer Temperature sensor G1/4 for aquaero, aquastream XT and aquaduct

Aqua Computer D5 pump motor PWM
Watercool HEATKILLER® Tube 200 D5
Watercool HEATKILLER® Tube - Basic Mounting Kit
Watercool HEATKILLER® Tube - stuts 200mm

Corsair Hydro X Series XR5 360 (3x120mm radiator 33mm thick), A slim type 360mm rad
Corsair Hydro X Series XR5 240 (2x120mm radiator 33mm thick), A slim type 240mm rad

EK-Quantum Vector FTW3 RTX 3080/3090 Backplate - Black
EK-Quantum Vector FTW3 RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Acetal
Watercool HEATKILLER® IV PRO (INTEL processor) COPPER

Corsair Hydro X Series XT Hardline 14mm Tubing - 3x 1m (2x)
EK-Quantum Torque Micro Plug (8x)
Corsair Hydro X Series 45° Rotary Adapter Twin Pack - White (4x)
Corsair Hydro X Series XF Hardline 90° 12mm OD Fitting Twin Pack - White (4x)
Corsair Hydro X Series XF Rotary Y-Splitter - Black
Corsair Hydro X Series XF Ball Valve - Black
Corsair Hydro X Series XF Hardline 14mm OD Fitting Four Pack - White (3x)
EK-CryoFuel Solid Premix 1000mL (non-transparent) (2x)

Filling Bottle - 1000ML
Mayhems Ultra Pure H20 - 5 Ltr
Trechter
Bitspower Premium Matt Black D-Plug Set NORMAL
EK-Leak Tester

Dit is hardware die ik heb/verwacht:

Fractal Meshify 2 Compact
EVGA 3080TI FTW3
Intel 9900K
Asus ROG Maximus XI Gene
Noctua NF-F12 PWM, 120mm (8x)
Corsair AX860i
Samsung 960 Evo 500GB
G.Skill Trident Z Neo F4-3600C18D

Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@MrVegeta Misschien ietjes meer uitgeven en gelijk voor een Aquaero gaan ? Dat scheelt niet heel veel in de kosten, maar geeft je wel meer mogelijkheden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Iemand pakt het hier gelijk goed aan ^^, Is de lijst al definitief?
Er staan toch wel een paar dingen in waar ik persoonlijk mijn bedenkingen bij heb of zelfs zou weglaten omdat het echt geldverspilling is.
Maar voordat ik met ongevraagde advies kom, vraag ik het eerst even.

@PilatuS De Quadro fan controller is een erg vernuftig apparaatje, i.c.m. met de Aquasuite, kan je daarmee eigenlijk bijna alles wat een Aquaero kan (en meer vanwege de RGB strip aansturing). Er bestaat ook een 8-kanaals uitvoering, de 'Octo'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 15:00:
@MrVegeta Misschien ietjes meer uitgeven en gelijk voor een Aquaero gaan ? Dat scheelt niet heel veel in de kosten, maar geeft je wel meer mogelijkheden.
Is dat nog steeds zo? Bedoel met een bios van tegenwoordig, met zoveel meer instellingen. Veel moederborden hebben zelfs aansluitingen voor je pomp.

De tijd van autoradiators en aquariumpompjes zijn we wel voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:44:
[...]

Is dat nog steeds zo? Bedoel met een bios van tegenwoordig, met zoveel meer instellingen. Veel moederborden hebben zelfs aansluitingen voor je pomp.

De tijd van autoradiators en aquariumpompjes zijn we wel voorbij.
Het belangrijkste is een fancurve op basis van de watertemp. Bij mij gaan de fans van radiator 1 draaien bij een watertemp van 37 graden en dan steeds ietjes harder. Bij 38 graden gaan de fans op radiator 2 draaien. Op die manier met deze instellingen kan ik internetten of een film kijken zonder dat de fans draaien. Ga je een simpel spel spelen gaat alleen rad 1 aan de slag en met een zwaarder spel komt rad 2 er bij. Ik weet dat er steeds meer opties zijn in de UEFI, maar kan je dit doen op basis van watertemp ?

Edit: Zie ook hier:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5mXV65XS2LnBEBncdOYG8d4igFI=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w3lKz60pfLskcMwjyC0XjK8M.jpg?f=fotoalbum_medium

Dit is maar 1 pagina van de vele mogelijkheden.

[ Voor 21% gewijzigd door PilatuS op 18-06-2021 17:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:49:
[...]

Het belangrijkste is een fancurve op basis van de watertemp. Bij mij gaan de fans van radiator 1 draaien bij een watertemp van 37 graden en dan steeds ietjes harder. Bij 38 graden gaan de fans op radiator 2 draaien. Op die manier met deze instellingen kan ik internetten of een film kijken zonder dat de fans draaien. Ga je een simpel spel spelen gaat alleen rad 1 aan de slag en met een zwaarder spel komt rad 2 er bij. Ik weet dat er steeds meer opties zijn in de UEFI, maar kan je dit doen op basis van watertemp ?

Edit: Zie ook hier:

[Afbeelding]

Dit is maar 1 pagina van de vele mogelijkheden.
Bij mijn draaien de fans bijna altijd heel rustig. Misschien ook iet over gedemoniseerd, maar ook een vrij grote kast :P

Fancurve nu op basis van cpu temp. En met beetje internet, office gebruik staan ze uit.

Een 480 rad, met 2 Be quiet fans, een pompje wat op de langzaamste stand hobbelt
Ze hoeven nu alleen een Ryzen 3600 koel te houden.

Voor in ook nog een 480 rechtstaand in de kast, maar de huidige videokaart is zo stil, en koel dat het geen meerwaarde geeft. om die aan te sluiten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rCle3QmWiK8_mFx6l1FnuCyqOR4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Na6jvNsGwsjJoB9ACXI7KWIt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

CMT schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 17:19:
Iemand pakt het hier gelijk goed aan ^^, Is de lijst al definitief?
Er staan toch wel een paar dingen in waar ik persoonlijk mijn bedenkingen bij heb of zelfs zou weglaten omdat het echt geldverspilling is.
Maar voordat ik met ongevraagde advies kom, vraag ik het eerst even.

@PilatuS De Quadro fan controller is een erg vernuftig apparaatje, i.c.m. met de Aquasuite, kan je daarmee eigenlijk bijna alles wat een Aquaero kan (en meer vanwege de RGB strip aansturing). Er bestaat ook een 8-kanaals uitvoering, de 'Octo'.
Het is nog niet definitief, dus als je suggesties hebt dan hoor ik het graag :). Die Quadro is voor wat ik wil inderdaad meer dan zat :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:10:
[...]

Bij mijn draaien de fans bijna altijd heel rustig. Misschien ook iet over gedemoniseerd, maar ook een vrij grote kast :P

Fancurve nu op basis van cpu temp. En met beetje internet, office gebruik staan ze uit.

Een 480 rad, met 2 Be quiet fans, een pompje wat op de langzaamste stand hobbelt
Ze hoeven nu alleen een Ryzen 3600 koel te houden.

Voor in ook nog een 480 rechtstaand in de kast, maar de huidige videokaart is zo stil, en koel dat het geen meerwaarde geeft. om die aan te sluiten.

[Afbeelding]
Op basis van CPU temp dus. Dat vind ik dus helemaal niet handig. Als de CPU even naar 60 graden gaat omdat ie 4 seconden even iets te doen heeft gaan je fans draaien. Dit terwijl de watertemp nog geen 0.2 graden warmer is en de fans niet hoeven te gaan draaien. De watertemp moet bij waterkoeling bepalen wat de fans moeten doen, niet de CPU temp of wat dan ook. Daarom heb ik dus een Aquaero :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PilatuS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:37:
[...]

Op basis van CPU temp dus. Dat vind ik dus helemaal niet handig. Als de CPU even naar 60 graden gaat omdat ie 4 seconden even iets te doen heeft gaan je fans draaien. Dit terwijl de watertemp nog geen 0.2 graden warmer is en de fans niet hoeven te gaan draaien. De watertemp moet bij waterkoeling bepalen wat de fans moeten doen, niet de CPU temp of wat dan ook. Daarom heb ik dus een Aquaero :)
Ideaal is het zeker niet, maar voor nu voldoende.
Een wat rustigere curve helpt ook wel een beetje.
Om het kortstondig op spinnen te voorkomen.

Had altijd wel de intentie om met een water temperatuur te regelen, maar er kwam een Fury x in en, daarna een Vega Nitro, nu al een tijdje niks veranderd. Moederbord/cpu wissels zijn zonder draineren gegaan.

In rust ~ 39° vol belast net geen 60°

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 19:39:
[...]

Ideaal is het zeker niet, maar voor nu voldoende.
Een wat rustigere curve helpt ook wel een beetje.
Om het kortstondig op spinnen te voorkomen.

Had altijd wel de intentie om met een water temperatuur te regelen, maar er kwam een Fury x in en, daarna een Vega Nitro, nu al een tijdje niks veranderd. Moederbord/cpu wissels zijn zonder draineren gegaan.

In rust ~ 39° vol belast net geen 60°
Het kan natuurlijk wel, maar optimaal is het niet. Waterkoeling is niet goedkoop, dus dan liever nog een paar tientjes extra om het goed te doen op basis van watertemp. Zolang de UEFI het niet op die manier kan doen zoals het Aquaero het kan is het de investering in zo'n ding zeker waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is ook gewoon puur luiheid. Aanschaf van een nieuwe videokaart zou de motivatie moeten zijn. Om met de loop weer wat nieuwe aanpassingen te doen

Alleen de huidige loterij helpt ook niet echt mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 22:04:
Het is ook gewoon puur luiheid. Aanschaf van een nieuwe videokaart zou de motivatie moeten zijn. Om met de loop weer wat nieuwe aanpassingen te doen

Alleen de huidige loterij helpt ook niet echt mee.
De build die ik nu heb is gemaakt om minimaal 10 jaar mee te gaan qua kast en koeling, liever 15 jaar of nog langer. Meer dan een maand aan het bouwen geweest, met wat tijd er tussen natuurlijk, om een zo goed mogelijk systeem neer te zetten waarbij het alleen nog nodig is dingen als moederbord, CPU en GPU te vervangen in meer dan 10 jaar tijd. Nu inmiddels al meer dan 5 jaar bezig met deze kast, dus goed op weg. Als ik het dan doe, dan doe ik het ook gelijk goed :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CMT

CMT

MrVegeta schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Het is nog niet definitief, dus als je suggesties hebt dan hoor ik het graag :). Die Quadro is voor wat ik wil inderdaad meer dan zat :)
De eerste bedenking die ik heb is de over de pompkeuze.

De Corsair XR5 rad's zijn namelijk oem rad's van HWlabs. Vergelijkbaar met de Nemesis GTS lijn, maar dan iets smaller. Daarvan is de Nemesis 360GTS berucht om zijn hoge restrictie (ongeveer 2x zoveel in zijn klasse, vergelijkbaar met dat van een gemiddelde CPU blok).
Aangezien de X5R daarvan weer een smalle versie is, zal dat nog een stapje meer zijn en richting de restrictie van een GPU blok gaan.

In totaal heb je dus eigenlijk een loop waarbij effectief nog ongeveer een halve GPU blok bij opgeteld moet worden.

Nu zal een D5 in de genoemde loop + 0.5x GPU blok wel aankunnen, maar het kost toeren en komt dus mogelijk in het probleemgebied van 2500-3000 rpm om nog een beetje waterstroming over te houden.
Rond dat toerengebied zingt (resoneert) een D5 nogal. Nog hoger in toeren verdwijnt dat weer, maar dan wordt de pomp ook goed hoorbaar.
Helemaal wanneer de reservori+pomp combi hard gekoppeld is aan een kastbehuizing.

Ter vergelijking, ik heb een testloop gehad bestaande uit: EKWB Supremacy Evo CPU blok, EKWB 1080TI TF6 GPU blok, CE280 rad, 360GTS rad, EK-xtop Revo D5 + Xres 140 lite reservoir met spons en 10/13mm slangen.Verder geen 90/45 graden bochten.

Op 1750 rpm bleef daar nog maar een magere 50l/uur over. Genoeg om de vruchten van waterkoeling te plukken, maar dat houd dan ook niet over. Bij 2500 rpm steeg de stroming naar 90l/uur en bij 3000 rpm ging dat naar 120l/uur.
90l/uur is nog een prima waarde, maar jouw loop zal in totaal meer restrictie hebben.

Ik ben dus bang dat je veel concessies moet doen met een enkele D5 en dat het een keuze wordt tussen stilte of koelingsvermogen. Er zijn natuurlijk een paar mogelijkheden om dat te voorkomen/te minimaliseren.
  • Bredere of dikkere rads kiezen of smalle rad's van een andere fabrikant
  • DDC overwegen (wanneer je deze onder 1800rpm houd en volledig ontkoppeld van de kast, is het niet van een D5 te onderscheiden qua stilte). Een DDC gaf bij mijn bovengenoemde testloop, ca. 20% meer stroming. Wil je dus voor echte stilte gaan, dan is een DDC mogelijk beter tot 1800-1900 rpm.
  • D5 ontkoppelen van de kast en op een Shoggy Sandwhich zetten (op de markt gebracht en vernoemt naar een van de eigenaren van Aquacomputer btw ;)). Dan is 2500 rpm nog ok.
  • Twee D5 pompen in serie zetten op laag toerental. Kost wat, maar een pluspunt is ook redundantie.
Het lastige hierbij is wel dat de keuze ook subjectief is. Waar de één een fan dat op 1000rpm draait goed hoorbaar vind, is het voor de ander weer redelijk stil.
Maar het is iets om mee rekening te houden en eventueel gewoon te proberen.

In het laatste geval, bestel dan niet bij Highflow.nl, want dat is echt een kutwinkel als het gaat om retourzendingen of RMA gevallen.

De tweede bedenking is de temperatuur sonde i.c.m. de Quadro controller.
Prima keuze uiteraard!
Maar heb je ook overwogen om dat gelijk te combineren met een flowmeter waarbij een temperatuursonde is ingebouwd?
In basis vorm heb je de: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3952, wat zeer nauwkeurig de stroming meet.
En superdeluxe de: https://shop.aquacomputer...info.php?products_id=3953
Dat is echt een heel mooi ding met OLED scherm, wat ook nog eens de geleidbaarheid van het koelmiddel kan meten ('waterkwaliteit').
Dat laatste is vrij uniek omdat je dan kan zien wanneer het koelmiddel met corrosie buffers vervangen moet worden.

De laatste bedenking is over de gekozen koelvloeistof.
Ik heb jaren lang de EK cryofuel clear concentraat gebruikt, maar ben daar nu vanaf gestapt.
Het stinkt behoorlijk, maar het grootste probleem wat ik ondervonden heb is dat het op den duur het Acryl en de pvc slangen vergeelt. Met name stroeve oppervlakken worden helemaal geel en dat krijg je er niet meer vanaf.
De smurrie is ook door de slangen heen gezweet op de plekken waar het aardig warm geworden is (een stuk heeft op de backplate van de videokaart gelegen).

Ik weet niet of dat met de EK cryofuel solid of premix ook zo is, maar om die reden ben ik naar DP ultra overgestapt.
Helaas heb ik de DP ultra nog te kort om daar iets over te zeggen, maar het stinkt i.i.g. niet (ruikt mintachtig) en hopelijk vergeelt het de onderdelen niet.

Tot slot
Wil ik je nog behoeden om de Mayhem Ultra Pure H20 aan te schaffen.
Het is je reinste onzin :P.
Gewoon demiwater van de supermarkt is zeer zuiver (over het algemeen meer zuiver dan gedestilleerd water) en kost een fractie. Hier bij de Jumbo: €0.50 / liter.
Om algen te voorkomen is het beter om schoon te werken en alles goed te spoelen met demiwater.
Coressieremmers in het koelvloeistof beschermen verder de onderdelen, want een beetje geleiding zal er altijd zijn in het koelmiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik al jaren demiwater met een klein beetje Innovatek protect. Nog nooit problemen mee gehad.

Nu ik al die enthousiaste verhalen lees, ben ik toch aan het kijken naar verbeteringen.
Met een Quadro en een temp sensor zou ik toch al een eind op weg zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarJunkyXL
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 13:35
Ik ben mezelf de laatste tijd wat oriënteren voor een custom loop en heb de volgende lijst samen gesteld:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Veg-oxs77nCft1eq6H0L2ykCt0E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KXKxvfGgWP2JglYwzJyWhJAo.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3IPbZ02jjKyTBMaLnMJzgFkjNkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3Gk3VkthNUlA05h6iy25K32t.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik mijn huidige Lian Li fans. Mijn vraag is:
Mis ik nog iets?
Wat moet ik de Valve Drain plaatsen in de loop? Of zijn er hier handige manieren voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
CarJunkyXL schreef op zondag 20 juni 2021 @ 17:44:
[...]
Mis ik nog iets?
Wat moet ik de Valve Drain plaatsen in de loop? Of zijn er hier handige manieren voor?
die drain valve kun je het beste op een zo'n laag mogelijk punt plaatsen, tenminste, dat maakt toekomstige onderhoud een stuk makkelijker. om die drain valve te kunnen toepassen zou ik nog een T-stuk toevoegen. evt. nog een paar "rotary extenders".

persoonlijk zou ik die drain valve vervangen door de ball valve (wel een extra plug bij bestellen, die zit er niet bij...), kun je wat gecontroleerde aftappen ;)

een ander ding, niet perse nodig, wel handig. een paar liter met gedestilleerd water (of gedemineraliseerd, dat is zowat overal te halen) en dit eerst te gebruiken voor o.a. lektest en doorspoelen.
ik heb dit bij mijn eerste build niet gedaan, binnen een half jaar was de vloeistof vertroebeld. wel stond de build 24/7 aan...

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ze zijn bij Aquacomputer ook leuk bezig. Niet dat ik het zal kopen, maar de techniek er achter is toch wel heel mooi gedaan. Wat je al niet kan doen met wat luchtdruk monitoren en regelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik zag hem toevallig laatst ook bij Igorslab voorbij komen.
Echt typisch Aquacomputer om met zoiets moois te komen en een van de redenen waarom het mijn favoriete waterkoeling merk is ^^.
De laatste paar jaar hebben ze zeer interessante producten op de markt gezet imho (voor en door techneuten / geeks).

Op dit moment ben ik aan het spelen met de Highflow Next stroming- & conductiviteit meter :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is geen enkel ander bedrijf dat doet voor waterkoeling wat Aquacomputer doet. Hier nog steeds erg blij met mijn Aquaero. Een customloop zonder zo'n ding is het gewoon niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
geenwindows schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:06:
[...]

die drain valve kun je het beste op een zo'n laag mogelijk punt plaatsen, tenminste, dat maakt toekomstige onderhoud een stuk makkelijker. om die drain valve te kunnen toepassen zou ik nog een T-stuk toevoegen. evt. nog een paar "rotary extenders".

persoonlijk zou ik die drain valve vervangen door de ball valve (wel een extra plug bij bestellen, die zit er niet bij...), kun je wat gecontroleerde aftappen ;)

een ander ding, niet perse nodig, wel handig. een paar liter met gedestilleerd water (of gedemineraliseerd, dat is zowat overal te halen) en dit eerst te gebruiken voor o.a. lektest en doorspoelen.
ik heb dit bij mijn eerste build niet gedaan, binnen een half jaar was de vloeistof vertroebeld. wel stond de build 24/7 aan...
Gedestileerd water is sowieso verstandig, maar hoe kan je vloeistof troebelen? Komt dat echt doordat er alleen lucht bij kan komen?

@CarJunkyXL afhankelijk van wat je laagste punten zijn kan je er ook 2 plaatsen. Zo heb ik er eentje onderaan de radiator en de andere op een ander laag punt.

Ik heb bijna mijn nieuwe buizen gebuigd. Stap nu over van PETG naar acrylic en heb ook alles gecontroleerd. Ik heb hem 2/3 jaar geleden gebouwd met bijna alles van Alphacool en sinds ik een nieuwe videokaart heb, de RX 6800 XT moest ik natuurlijk mijn loop ook vervangen en daarbij ook mijn CPU ge-upgrade naar een 5600X i.p.v. de 2700X. Het water was al 2 jaar oud maar zag er nog prima uit. Ik ga van transparent blue naar solid red. Vanavond plaats ik wel een foto met hoe het was en nu. :)

[ Voor 24% gewijzigd door Daniel. op 21-07-2021 17:31 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geenwindows
  • Registratie: November 2015
  • Niet online
Daniel. schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:28:
[...]

Gedestileerd water is sowieso verstandig, maar hoe kan je vloeistof troebelen? Komt dat echt doordat er alleen lucht bij kan komen?

[...]
de radiator en koelblokken kunnen nog wat restanten van de fabricage bevatten (vloeistof en rest stukjes). was goed te zien dat de vloeistof was 'aangetast'. de 2e build heb ik dus eerst goed geflusht en tot de dag van vandaag ziet de vloeistof er nog goed uit (exact de zelfde vloeistof in gebruik)

Fan van: Unraid, ProxMox, Pi-hole, PlexMediaServer, OPNsense. Meer een gluurder dan een reaguurder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16:28
Daniel. schreef op woensdag 21 juli 2021 @ 17:28:
Het water was al 2 jaar oud maar zag er nog prima uit. Ik ga van transparent blue naar solid red. Vanavond plaats ik wel een foto met hoe het was en nu. :)
Bij deze de update. De computer draait als een zonnetje en de temps zijn denk ik best wel goed, de videokaart is idle na 5 uur draaien nog steeds 31 graden.

Ik ga van blauw met een RX580 en 2700X
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ybfkd434irs-qEv2ZNZCzlKX9a8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XNoYf3LXSsowePsrslPUGlBG.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eadQRJsGtl5DNeUtQY_Llu8SR7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z5e8ZMr5WfKnZaQ84tpwlYwW.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_1tiykzuZ1lG8qjDSrlUatmgReE=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GoW10I0rxu71aQDRka8zzXjs.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2vLvECKGheNL72M4bj3C97jF_6Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGP9F1zKgvHJlUwwbCKYKuIB.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RTuwxPho0oUovZmOl_4uqshEp_g=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PuH6lAsv7BQ4euMEYV0jNleD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zM8_k8armCU_ERq2ICD74YSlG9Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7VCF4GINt9qAAyJ9hEfSrK4u.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ybbOxJNjF_q4ObbNdlBs0djA5HI=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2KYwx1QPVpfGCIOvLqXhONKf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hBQj03QJwOg6BWsuq8nyV4TiWQg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HIXNP1mDnqDudtVZ0y4NfqXq.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/tVhbDqqGDntDO4EdNerWG3lM0w4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/N5ZpXAkSliCldhvXlnMpxKzM.jpg?f=fotoalbum_tile

Naar solid red en een RX 6800 XT met een 5600X.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bBc3I1QucWVJWX3Q1_H6XqTdZeo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3mgR6FaWZJgkA9pv6Rhu8ThJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fTvc_WmMZrLpzG0VynQOoezck5E=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/x1J3lpf1N3C0AdTvwUb5Y3yF.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zbuOpS6qBvi6AgQVv0vaYFQfq4c=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/T0uO13AkMZq8X031lBO7Nlwa.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nFrz9JMbQP3wmq3zOMK_7D9lw2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mLSUplZ9BKsKkGDEE9EQHEa2.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3d_oBg8egDAvtansnTfVt81WAjY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WC40QE6QwzV70i6hyOqyg8mH.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/195T2yv9J_uIXtcf0ljVihO-g9I=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kyidMJrslGnB7QVFGleUj7Ry.jpg?f=fotoalbum_tile

Kabel management ook meteen aangepakt. En van PETG tubes overgestapt naar Acrylic tubes. Ook alle rubbers vervangen.

Nog een video van de first run.

[ Voor 15% gewijzigd door Daniel. op 22-07-2021 18:00 ]

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 24-08 04:54
PilatuS schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 18:37:
[...]

De watertemp moet bij waterkoeling bepalen wat de fans moeten doen, niet de CPU temp of wat dan ook. Daarom heb ik dus een Aquaero :)
Dit kan ook met een Octo/Quadro. https://shop.aquacomputer...ducts_id=3832&language=en

Ik heb zelf een Octo in mijn pc zitten en regel ook op basis van watertemperatuur, wat is het setpoint van jullie watertemperatuur? of veranderen jullie die mee met de buitenlucht temperatuur?

Je zou eigenlijk op DeltaT moeten kunnen regelen. 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Alphacell schreef op zondag 25 juli 2021 @ 08:21:
[...]

Dit kan ook met een Octo/Quadro. https://shop.aquacomputer...ducts_id=3832&language=en

Ik heb zelf een Octo in mijn pc zitten en regel ook op basis van watertemperatuur, wat is het setpoint van jullie watertemperatuur? of veranderen jullie die mee met de buitenlucht temperatuur?

Je zou eigenlijk op DeltaT moeten kunnen regelen. 8)7
Dit zijn mijn settings voor de 2 rad's. Deze staan het hele jaar zo.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/w4Lbk_zn_c5iZtyL0zyozcMVj7U=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/w3lKz60pfLskcMwjyC0XjK8M.jpg?f=user_large

Dit is een redelijk hoge watertemp, maar dit omdat het doel stilte is. Of de CPU nou 50 graden of 60 graden is dat maakt mij niet uit. In de zomer als het binnen goed warm wordt dan draaien de fans wel wat vaker natuurlijk. Met deze watertemp draai ik idle eigenlijk altijd zonder dat de fans draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpitfireNL
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13-09 17:20
Hoi is het mogelijk om de slangen van een AIO (closed-loop) zelf in te korten?

Ik heb nog nooit een AIO of custom watercooling gehad dus weet niet heel goed hoe deze werken.

Welk soort vloeistof zit er in een closed loop AIO setje? Zijn daarvan de slangen in te korten? Omdat ik een ITX systeem heb heb ik niet zo veel ruimte voor de slangen van neem bijvoorbeeld een Kraken X53 setje. En daarbij komt de radiator met fans eigenlijk aan zijpaneel recht boven mijn CPU te hangen waardoor ik maar +/- 15cm slang nodig heb.

[ Voor 12% gewijzigd door SpitfireNL op 03-08-2021 12:12 ]

- Mijn PC -

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Mogelijk? Ja, maar alleen met gespecialiseerde aparaten. Heeft te maken met de druk enzo.

• Nycrea
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16-09 08:06
SpitfireNL schreef op dinsdag 3 augustus 2021 @ 11:47:
Hoi is het mogelijk om de slangen van een AIO (closed-loop) zelf in te korten?

Ik heb nog nooit een AIO of custom watercooling gehad dus weet niet heel goed hoe deze werken.

Welk soort vloeistof zit er in een closed loop AIO setje? Zijn daarvan de slangen in te korten? Omdat ik een ITX systeem heb heb ik niet zo veel ruimte voor de slangen van neem bijvoorbeeld een Kraken X53 setje. En daarbij komt de radiator met fans eigenlijk aan zijpaneel recht boven mijn CPU te hangen waardoor ik maar +/- 15cm slang nodig heb.
MrVegeta schreef op donderdag 12 augustus 2021 @ 12:51:
Mogelijk? Ja, maar alleen met gespecialiseerde aparaten. Heeft te maken met de druk enzo.
Dat is onzin, je kunt prima een AIO zelf (her)vullen er staat geen druk op. Het enige wat lastig is, is om de AIO helemaal vol te krijgen zonder teveel luchtbellen, want er is geen reservoir waar je de lucht naar boven kan laten bubbelen. Eén manier om dit te doen is om een badje van de vloeistof te maken en bij het laatste beetje vullen de opening onder te dompelen.

Wat betreft de vloeistof die er in een AIO zit, dit is over het algemeen een (variant van) ethylene glycol gebaseerde vloeistof. Deze kun je absoluut niet in een custom loop gebruiken, want hier kan het type slang wat vaak voor custom loop wordt gebruikt niet tegen. Het is trouwens ook erg giftig.

Bottom line, ja het is mogelijk, maar vang voorzichtig alle vloeistof op en herbruik deze bij het vullen. Gebruik dus een soort bad om te vullen, en handschoenen. Vloeistof die je over houdt mag niet door de gootsteen! En om de slang in te korten, knip een stuk slang er tussen uit en zet hier dan een connector tussen; zo een als deze maar dan de juiste maat.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fwww.huddersfieldgas.co.uk%2Fwp-content%2Fuploads%2F2019%2F03%2F8171U03CfIL._SL1500_-3.jpg&f=1&nofb=1

🇺🇦

Iemand hier wel eens gehad dat een D5 pomp kapot ging ?

Een paar dagen terug hoorde ik wat zacht getik. Geen idee waar het vandaan kwam dus opzoek. Bleek toch uit de PC te komen na wat luisteren. De fans uitgezet en de HDD uitgezet, nope, beide niet. Bleek het toch de pomp te zijn. Zeer zacht wat lichte tikjes, bijna alsof er lucht in het systeem zat wat je hoorde bewegen. Verder ook niet constant, soms 20 seconden niet. De pomp wat harder gezet en weer wat zachter, maar geen verschil. Toch maar gewoon laten draaien en zien hoe het gaat. Een uur of 5 later ineens een enorme herrie uit de pomp waarbij het klonkt alsof de complete impeller zichzelf had gesloopt en keihard de boel kapot aan het rammen was. Naja, die is dood dus. De herrie die er uit kwam was extreem te noemen :P

Gelukkig heb ik 2 pompen draaien, dus ik kan gewoon verder voor nu door de dode pomp uit te zetten. Het ding is alweer meer dan 6 jaar oud, wat opzich niet eens heel erg is dat het een keer stopt. Maar iemand anders wel eens dit gehad op deze manier ? Het is mijn eerste dode pomp in zo'n 20 jaar dat ik met waterkoeling bezig ben, dus verder ook niets om het mee te vergelijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• osseh
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 11-09 22:52
PilatuS schreef op woensdag 15 september 2021 @ 21:50:
Iemand hier wel eens gehad dat een D5 pomp kapot ging ?
Wellicht wat laat, en niet helemaal 100% gerelateerd.

Zelf geen kapotte D5 gehad, maar wel andere pompen die kapot gaan. En de beschrijving die je noemt is wel aardig vergelijkbaar. Paar dagen voor het "einde" ineens rare geluiden en tikjes. Later ineens een flinke ratel waarna de pomp er helemaal mee stopte.

Wellicht nog een optie om https://www.youtube.com/watch?v=vRGS4GJ-NQU even te proberen? Als de bladen kapot zijn houd het natuurlijk wel op helaas.

R9 7900X, Asrock X670 PRO RS, AMD RX 6800, 3,5TB aan SSD, 32gb 5600mhz, custom WC, Silverstone HELA 850 , Thermaltake Core P5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Ik heb in de haast een gigabyte 3080 waterforce aangeschaft. Ik had niet door dat deze waterkoeling nodig had. Dit vanwege de snelheid die nodig is om überhaupt aan een 3080 te komen. Ik sta er voor open om waterkoeling toe te voegen aan mijn systeem maar wil hier zoin mogelijk geld aan besteden. Liefst minder dan 150 euro. Daarnaast wil ik een eenvoudige oplossing. Ik dacht aan een aio oplossing maar ik weet niet of je die ook aan je grafische kaart kan hangen. Een complete set bestaat uit verschillende onderdelen die ik niet nodig heb. Die zijn prijzig en vereist voor zover ik kan bepalen de nodige kennis om dit netjes te installeren. Iemand advies voor mij? Mocht het niet kunnen dan kan ik de kaart retourneren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
michielvz schreef op maandag 18 oktober 2021 @ 22:55:
Ik heb in de haast een gigabyte 3080 waterforce aangeschaft. Ik had niet door dat deze waterkoeling nodig had. Dit vanwege de snelheid die nodig is om überhaupt aan een 3080 te komen. Ik sta er voor open om waterkoeling toe te voegen aan mijn systeem maar wil hier zoin mogelijk geld aan besteden. Liefst minder dan 150 euro. Daarnaast wil ik een eenvoudige oplossing. Ik dacht aan een aio oplossing maar ik weet niet of je die ook aan je grafische kaart kan hangen. Een complete set bestaat uit verschillende onderdelen die ik niet nodig heb. Die zijn prijzig en vereist voor zover ik kan bepalen de nodige kennis om dit netjes te installeren. Iemand advies voor mij? Mocht het niet kunnen dan kan ik de kaart retourneren.
Aan een AIO heb je niets, die zijn allemaal gesloten en zijn totaal niet gemaakt om onderdelen aan toe te voegen.

De meest simpele en goedkoopste oplossing zou zijn een radiator, pomp, reservoir en slangen met koppelingen te kopen, maar dan zit je dus wel te werken met een customset. Er is geen andere manier dan om aan de slag te gaan met een customset. Wil je niet aan de echte waterkoeling, dan kan je de kaart beter terug sturen of verkopen. Wil je er toch aan, dan valt het reuze mee hoe lastig het is. Het is weinig meer dan wat koppelingen aansluiten op onderdelen met slangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nycrea
Dat gaat lastig worden, je zult toch echt alle nodige onderdelen moeten aanschaffen, Pomp, res, rad, slangen/fittings, vloeistof. Dit gaat al snel over de 150, en je wil ook geen troep kopen want dan zit je misschien met veel onderhoud. Als het niet je hobby is om watercooling te doen in je PC, zou ik het niet aanraden. Het is een hoop extra gedoe voor relatief weinig voordeel, als je niet de stijlpunten en plezier van het bouwen meerekent.

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michielvz
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08-09 08:43
Bedankt beiden! Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk terug sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Accident
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Accident

's Happen

michielvz schreef op dinsdag 19 oktober 2021 @ 08:57:
Bedankt beiden! Ik zal hem hoogstwaarschijnlijk terug sturen.
Wel fijne kaart (heb hem zelf ook :+) en met een startsetje van EKWB met een extra radiator en fittingen ook nog een heerlijk stil, alleen ben je dan wel een goede 350,- verder...

Je krijgt er wel een heerlijk stille PC voor terug :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 14:42
Nou de tijd is gekomen, ik ga een nieuwe pc bouwen. Heb al een hele poos interesse in een custom loop. Waarom? Gewoon omdat het me super lijkt om dit eens te bouwen, het er super dik uitziet. Nu ga ik denk ik wel voor een GPU waar het block al op zit, hoef ik daar alleen de buizen op aan te sluiten.
Mijn case is nog prima, die gaat mee (NZXT H700i) de rest komt alles nieuw. Heb een budget van €5000 voor alles dus dat moet wel goedkomen! Mensen nog tips voor merken of onderdelen wat goed is? Zat te denken aan EKWB spullen en hardtube. _/-\o_

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Nycrea
Korkss schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:24:
Nou de tijd is gekomen, ik ga een nieuwe pc bouwen. Heb al een hele poos interesse in een custom loop. Waarom? Gewoon omdat het me super lijkt om dit eens te bouwen, het er super dik uitziet. Nu ga ik denk ik wel voor een GPU waar het block al op zit, hoef ik daar alleen de buizen op aan te sluiten.
Mijn case is nog prima, die gaat mee (NZXT H700i) de rest komt alles nieuw. Heb een budget van €5000 voor alles dus dat moet wel goedkomen! Mensen nog tips voor merken of onderdelen wat goed is? Zat te denken aan EKWB spullen en hardtube. _/-\o_
Voor hardtube heb je meer nodig dan alleen de tubes, voor je eerste keer zou ik het niet 'eyeballen' maar bijvoorbeeld een 90 graden bend guide gebruiken, verder heb je een pipe cutter (of zaag, maar zaag is meer gedoe), deburring tool (voor binnen en buitenkant), heatgun, tube insert.
En je hebt waarschijnlijk een aantal extra right-angle fittings nodig, want soms kom je gewoon qua routing net niet lekker uit en kun je het zo oplossen.
Koop ook een stuk softtube (handig om aan te sluiten op je drain port tijdens drainen) en handig om een stuk met twee fittings te hebben als bijvoorbeeld je gpu kapot gaat en je wil even testen met een aircooled model, dan kun je met dat stuk en bypass maken.

Verder is het een prima idee alles van EKWB te nemen, al is het wel aan de iets prijzigere kant. Ik zou aanraden niet direct bij hun webshop in Slovenia te bestellen, want returns zijn dan erg prijzig.

Wat betreft gpu met pre-installed waterblock, die kun je nooit anders gebruiken, dus als je hem ooit wil verkopen of ergens anders voor gebruiken, kan dat niet. Het installeren van een gpu blok is doodsimpel vergeleken bij de rest van alles wat je moet doen. Je hebt alleen een setje precisie schroevendraaiers nodig, online genoeg te vinden rond 20 euro.

Houd ons op de hoogte van je plannen, ik ben erg benieuwd en help je graag verder als je vragen hebt of ideeën wil sanity-checken. :9

BTW ik heb het ook in de H700 (i er uit gesloopt, totaal nutteloos), met een 280 en 360 rad. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dLbO22TH3_ogAuxCJqheKOn6MIA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fy29wzbhUeGdVgcDOVIcPEf5.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 10% gewijzigd door Nycrea op 14-11-2021 22:01 ]

🇺🇦

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Swizzler24
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 13:34
Korkss schreef op zondag 14 november 2021 @ 17:24:
Hoi. Zat in hetzelfde schuitje als jou en heb eergisteren mijn eerste custom loop gebouwd. Had van tevoren veel tutorials gezien en had ontzettend veel hulp van een mede tweaker gehad. Heb een ek flt 120 in een lian li o11 mini. Ik maakte me het meeste zorgen om de gpu (Asus 3090) uitelkaar te halen maar achteraf gezien was dat het makkelijkste gedeelte uit het hele proces 🤣Ik ben voor soft tubing gegaan. Volgend jaar wil ik voor hard tubing gaan. Ik zou gewoon voor de fittingen gaan die in de aanbieding zijn. Ik ben zelf voor corsair gegaan omdat die in de aanbieding bij alternate waren. Bykski, ek, alphacool zijn de bekende merken. Bestel er altijd meer dan je nodig heb en haal sowieso extenders in verschillende formaten en 45 en 90 graden fittingen. Maak een tekening van hoe je het zou willen hebben en dan moet het wel goed komen. Je kan ook kant en klare 90 graden hard tubing kopen. Mocht je advies van deze noob hebben, let me know. Ik vond het een spannend project wat achteraf erg mee viel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Korkss
  • Laatst online: 14:42
Swizzler24 schreef op vrijdag 26 november 2021 @ 17:39:
[...]

Hoi. Zat in hetzelfde schuitje als jou en heb eergisteren mijn eerste custom loop gebouwd. Had van tevoren veel tutorials gezien en had ontzettend veel hulp van een mede tweaker gehad. Heb een ek flt 120 in een lian li o11 mini. Ik maakte me het meeste zorgen om de gpu (Asus 3090) uitelkaar te halen maar achteraf gezien was dat het makkelijkste gedeelte uit het hele proces 🤣Ik ben voor soft tubing gegaan. Volgend jaar wil ik voor hard tubing gaan. Ik zou gewoon voor de fittingen gaan die in de aanbieding zijn. Ik ben zelf voor corsair gegaan omdat die in de aanbieding bij alternate waren. Bykski, ek, alphacool zijn de bekende merken. Bestel er altijd meer dan je nodig heb en haal sowieso extenders in verschillende formaten en 45 en 90 graden fittingen. Maak een tekening van hoe je het zou willen hebben en dan moet het wel goed komen. Je kan ook kant en klare 90 graden hard tubing kopen. Mocht je advies van deze noob hebben, let me know. Ik vond het een spannend project wat achteraf erg mee viel.
Gaaf! ja ik wilde wel gewoon hard tubing gelijk. Enige probleem wat ik nu heb is dat de videokaarten met waterblock er al op, nergens leverbaar zijn. Een 3090 scoren en daar een waterblock voor kopen is ook al een ellende, aangezien de waterblockjes zwaar schaars zijn.
Dusja ga nog even rond kijken, maar alles gaat er 100% komen :D _/-\o_

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Voor wie van plan is om met waterkoeling aan de slag te gaan of de custoomloop aan te passen, bij Aquatuning.de / Aquatuning.nl is nu een 20% 'blackfriday' korting (tot 30 november) op het gehele assortiment van Alphacool.

Je kan dus nu o.a. een VP775 v3 pompje scoren voor €42 :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Iemand ervaring met het custom op lengte maken van fan kabels en rgb kabels?
Zou graag een splitter(pcb) in de buurt van mijn rads plaatsen om vervolgens met 1 kabel verder te gaan naar mijn fan/rgb controller (aquacomputer octo).

Het is momenteel echt een spinnenweb van fan en rgb kabels, vaak zijn deze niet lang genoeg om netjes weg te kunnen werken, dus lopen deze kris kros door de achterkant van mijn case.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Je kunt nieuwe connectors op fan kabels zetten zonder probleem. Voor RGB headers heb ik geen ervaring, als de pinnetjes en de conrector te koop zijn dan moet het geen probleem zijn - knippen, strippen, pinnetjes er op krimpen, en in de connector slotten.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Nycrea schreef op maandag 6 december 2021 @ 12:47:
Je kunt nieuwe connectors op fan kabels zetten zonder probleem. Voor RGB headers heb ik geen ervaring, als de pinnetjes en de conrector te koop zijn dan moet het geen probleem zijn - knippen, strippen, pinnetjes er op krimpen, en in de connector slotten.
Zat te denken aan zo iets: https://www.highflow.nl/a...puter-rgbpx-splitty4.html

Voor op mn rads, Alleen heb arctic p12 a-rgb's en die hebben gewoon zon conventionele a-rgb stekker. Zit te denken om van die corsair stekkers te kopen en die er op te zetten.
Zouden Molex 50579404 SL moeten zijn, helaas overal out of stock....

Op deze manier heb ik RGB+PWM op één bordje zitten, + dat een stand alone of gecombineerd pcb'tje voor die conventionele RGB stekkers sws bijna niet te vinden is.

[ Voor 6% gewijzigd door Alphacell op 07-12-2021 02:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Alphacell schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 01:41:
[...]

Zat te denken aan zo iets: https://www.highflow.nl/a...puter-rgbpx-splitty4.html

Voor op mn rads, Alleen heb arctic p12 a-rgb's en die hebben gewoon zon conventionele a-rgb stekker. Zit te denken om van die corsair stekkers te kopen en die er op te zetten.
Zouden Molex 50579404 SL moeten zijn, helaas overal out of stock....

Op deze manier heb ik RGB+PWM op één bordje zitten, + dat een stand alone of gecombineerd pcb'tje voor die conventionele RGB stekkers sws bijna niet te vinden is.
Zo'n bordje is wel nice inderdaad, maar dus alleen voor corsair stekkers te krijgen. Je kan inderdaad die soort stekkers er op zetten, maar ik zou ook zeggen maak het jezelf niet al te moeilijk.

Ik kan nog wel bijvoorbeeld zoiets vinden
https://www.highflow.nl/a...s-multi-node-argbfan.html
Maar ik weet niet precies welke connector je nou op jouw fans hebt.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Nycrea schreef op dinsdag 7 december 2021 @ 09:54:
[...]

Zo'n bordje is wel nice inderdaad, maar dus alleen voor corsair stekkers te krijgen. Je kan inderdaad die soort stekkers er op zetten, maar ik zou ook zeggen maak het jezelf niet al te moeilijk.

Ik kan nog wel bijvoorbeeld zoiets vinden
https://www.highflow.nl/a...s-multi-node-argbfan.html
Maar ik weet niet precies welke connector je nou op jouw fans hebt.
Dat is wel een nice bordje van singularity, zijn idd die connectors die op mn fans zitten.... Alleen heb 7 fans, dus met 2 bordjes red ik t dan weer niet qua
RGB....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 16:33
Is mogelijk om een kant en klare gesloten systeem op te maken? En tussen een flow indicator tussen te zetten en vervolgens bij te vullen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op zondag 19 december 2021 @ 17:12:
Is mogelijk om een kant en klare gesloten systeem op te maken? En tussen een flow indicator tussen te zetten en vervolgens bij te vullen.
Kun je doen, maar vullen wordt lastig zonder ook een reservoir toe te voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Het rad zal ook wel van aluminium zijn, dus dat wordt ook een probleem met het vinden van de juiste fittingen voor de debietmeter. Of het ding + aansluitingen moeten van plastic zijn.
Kan je veel beter voor full customloop gaan ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
CMT schreef op zondag 19 december 2021 @ 18:42:
Het rad zal ook wel van aluminium zijn, dus dat wordt ook een probleem met het vinden van de juiste fittingen voor de debietmeter. Of het ding + aansluitingen moeten van plastic zijn.
Kan je veel beter voor full customloop gaan ;).
Bedankt. De kant en klaar sets zijn het net niet wat mij eisen zijn.

Ik wil de vloeistof zien bewegen en een costom set heb je meer te kiezen.
Alleen keuze stress welke model ik moet nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesknd
  • Laatst online: 15-09 15:31
Iemand een adresje bij wie ik waterkoeling kan laten monteren voor de CPU en GPU? Regio Rotterdam :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Keesknd schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:07:
Iemand een adresje bij wie ik waterkoeling kan laten monteren voor de CPU en GPU? Regio Rotterdam :-)
Een nieuwe systeem kan je aan informatique.nl vragen. Die doen ook aan pc bouw of ze ook aan waterkoeling doen weet ik niet.

Bij een bestaande pc moet je dit toch zelf doen ben ik bang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keesknd
  • Laatst online: 15-09 15:31
Evertt schreef op zondag 26 december 2021 @ 23:41:
[...]

Een nieuwe systeem kan je aan informatique.nl vragen. Die doen ook aan pc bouw of ze ook aan waterkoeling doen weet ik niet.

Bij een bestaande pc moet je dit toch zelf doen ben ik bang.
Ik heb hun al een mail gestuurd, hoop dat ze het doen! Aan waterkoeling ga ik niet aan beginnen, gaat vast fout :-p

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De meeste bedrijven die doen aan verkoop van standaard onderdelen en die PC's bouwen zullen niets doen met waterkoeling. Zodra je naar een custom set gaat zit je bij de meeste GPU's direct met garantie te prutsen en ook garantie geven op een custom set is risicovol. Ik koop al heel lang alleen EVGA kaarten omdat je dan geen garantie verliest met een custom waterblok. Maar daarom zullen de meeste bedrijven geen custom sets willen doen. Het risico tegenover de winst is de moeite niet waard. Een systeem bouwen kost ook flink wat tijd en reken je zeg 30 euro per uur dan loopt het ook heel snel op. Veel klanten zal je niet krijgen en stel over een half jaar is er een lek die een dikke GPU sloopt heb je gezeik.

Persoonlijk wil ik best voor iemand een systeem bouwen, maar zonder risico. In mijn 20 jaar met waterkoeling heb ik nog nooit iets gesloopt, maar het risico dat er iets mis gaat met een 3080Ti wil ik ook niet lopen. Je kan geen 1500 euro rekenen om een systeem te bouwen, maar je bent wel bezig met onderdelen van dat bedrag. Stel er gaat iets mis en iemand verwacht dat je de verantwoordelijkheid neemt voor zo'n GPU, dan kan je er beter niet aan beginnen. Als je het risico moet nemen met alle verantwoordelijkheid, dan is de risk to reward gewoon zeer slecht en dat geldt voor een bedrijf net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Keesknd schreef op maandag 27 december 2021 @ 00:08:
[...]

Ik heb hun al een mail gestuurd, hoop dat ze het doen! Aan waterkoeling ga ik niet aan beginnen, gaat vast fout :-p
Weet niet wat voor waterkoeling je wilt.

Ik ga binnenkort starten met custom waterkoeling alleen voor de cpu ik durf zelf niet dit te doen bij de video kaart en wegens de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 07-09 14:11

ricjuh

Make each day your masterpiece

Keesknd schreef op zondag 26 december 2021 @ 18:07:
Helaas woon ik zelf in Limburg, maar zou je graag helpen :9

https://steamcommunity.com/id/r1cjuh/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

De Alphacool Eisbaer LT360 en Celsius S36 bijvoorbeeld zijn expandable voor extra onderdelen. Alleen weet ik niet hoe goed de temps zullen zijn met een enkele 360 rad voor je CPU + GPU.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Ik zit zelf nog te kiezen tussen de Corsair Hydro X Series en de Corsair Hydro X Series XD3 RGB.
Beide van Corsair en moeten alleen de cpu koeling de AMD 5600 met hard tubes.

Of kan ik beter voor een andere merk water koeling kiezen?
Zijn merken door mekaar heen te gebruiken wegens de aansluitingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op maandag 27 december 2021 @ 19:57:
Ik zit zelf nog te kiezen tussen de Corsair Hydro X Series en de Corsair Hydro X Series XD3 RGB.
Beide van Corsair en moeten alleen de cpu koeling de AMD 5600 met hard tubes.

Of kan ik beter voor een andere merk water koeling kiezen?
Zijn merken door mekaar heen te gebruiken wegens de aansluitingen.
Ik ben zelf fan van de spullen van EK, maar als de reviews van Corsair goed zijn kan dat ook prima. Vaak maakt het ook niet heel veel uit.

Qua aansluitingen zijn vrijwel alle blokken en rads wel hetzelfde met de G1/4 aansluiting. Wat daarna komt verschilt echter wel. Er zijn flink wat verschillende maten slangen, buizen en koppelingen.

Edit: Je kan dus ook van alles mixen als je wil. Mijn blokken zijn van EK. De rad's van XSPC. De fans van Be Quiet. De pomptop is van Bitspower. Slangen en koppelingen zijn no-name, omdat de prijs dan niet belachelijk is. De pompen zijn van Swiftech. Dit alles aangestuurd door een Aquacomputer Aquaero in een Corsair kast :P Je hoeft dus geen set te kopen, maar je kan kiezen wat je wil.

[ Voor 20% gewijzigd door PilatuS op 27-12-2021 20:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

PilatuS schreef op maandag 27 december 2021 @ 20:16:
[...]

Ik ben zelf fan van de spullen van EK, maar als de reviews van Corsair goed zijn kan dat ook prima. Vaak maakt het ook niet heel veel uit.

Qua aansluitingen zijn vrijwel alle blokken en rads wel hetzelfde met de G1/4 aansluiting. Wat daarna komt verschilt echter wel. Er zijn flink wat verschillende maten slangen, buizen en koppelingen.

Edit: Je kan dus ook van alles mixen als je wil. Mijn blokken zijn van EK. De rad's van XSPC. De fans van Be Quiet. De pomptop is van Bitspower. Slangen en koppelingen zijn no-name, omdat de prijs dan niet belachelijk is. De pompen zijn van Swiftech. Dit alles aangestuurd door een Aquacomputer Aquaero in een Corsair kast :P Je hoeft dus geen set te kopen, maar je kan kiezen wat je wil.
Enige waar je rekening mee moet houden is dat je dezelfde metalen koopt, dus geen koper of nikkel met aluminium mixen. Voor de rest is het inderdaad allemaal te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ricjuh schreef op maandag 27 december 2021 @ 22:56:
[...]

Enige waar je rekening mee moet houden is dat je dezelfde metalen koopt, dus geen koper of nikkel met aluminium mixen. Voor de rest is het inderdaad allemaal te doen.
Metalen mixen moet je inderdaad niet doen nee. Da's wel een standaard waterkoeling iets. Hoewel het met de juiste vloeistoffen opzich tegenwoordig moet kunnen, zou ik ik het inderdaad toch niet doen.

Los van mixen is alles van koper toch wel de manier. Kost wel wat meer, maar is een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Kan een pijpensnijder voor koper leidingen ook gebruikt worden bij hard tubes?

En welke tool kan ik het beste gebruiken ik zie dat Corsair een tool set heeft. Op de foto's valt de kwaliteit een beetje tegen.

[ Voor 13% gewijzigd door Evertt op 28-12-2021 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Pipe cutter is inderdaad prima voor hardtube, let wel op dat je niet teveel per keer schroeft, anders krijg je een vernauwd einde, wat niet lekker in de fitting gaat.
Pipe reamer is trouwens ook altijd nodig ook als je een zaag gebruikt.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18:37
Evertt schreef op dinsdag 28 december 2021 @ 20:17:
Kan een pijpensnijder voor koper leidingen ook gebruikt worden bij hard tubes?
Ja kan voor PETG, bij plexi en acryl zou ik persoonlijk liever gewoon een ijzerzaag gebruiken, bij voorkeur in een verstekbak als je niet gewent bent met zagen, of geen goede werkbank/plek heb om te zagen.
Kan je een pijpensnijder gebruiken, ja zeker, maar de pijp kan breken als je te snel gaat, ook is het gebruik van een pijpontbramer makkelijk.

Voor het buigen van hardtube zijn buigblokken reuze handig, het voorkomt dat je je pijp plat wordt tijdens buigen, ik heb een plank waar ik ze op heb geschroefd, en als ik ze buig kan ik de pijp om het blok trekken, en op de plank vasthouden totdat ze afgekoeld zijn en zeker zijn dat ze netjes in form blijven.

En voordat je aan de slag gaat, kijk eerst iig een uur hard tube bending video's, en kijk/lees over het type materiaal dat je gaat gebruiken, want elk materiaal heeft zijn eigen eigenschappen waar je een beetje op moet letten.

En boven alles neem de tijd om goed te plannen, haast zal je build er niet mooier op maken.

[dislectie] hoeveel forum deelnemers heb je nodig om een peertje te vervangen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nycrea
Ohja, inderdaad wat @player-x zegt, voor acrylic kun je totaal geen pipecutter gebruiken, dit barst gewoon. Ik ging er automatisch vanuit dat je PETG tubes zou gebruiken omdat dat tegenwoordig een beetje de standaard is geworden.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• player-x
Nycrea schreef op woensdag 29 december 2021 @ 16:59:
Ik ging er automatisch vanuit dat je PETG tubes zou gebruiken omdat dat tegenwoordig een beetje de standaard is geworden.
Ik gebruik toch echt nog steeds acryl, het is mooier/helderder en heeft minder problemen met verkleuring, en het verschil in werken er mee is minimaal.

Maar zit er aan te denken om mijn zelfs de pijpen in mijn loop te vervangen met glazen tubing, dat is gewoon het mooiste, maar ook veruit het moeilijkste om te buigen, maar als ik mijn loop ga reinigen zal ik zeker overwegen.

[ Voor 3% gewijzigd door player-x op 30-12-2021 07:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
Bedankt voor informatie.
Ben er nog niet uit maar ik wil met de nieuwe systeem half januari mee beginnen dus ik heb nog even de tijd.

Het wordt waarschijnlijk zelf samengestelde set van corsair.

@player-x Glas is inderdaad mooi maar wel erg moeilijk en ook gevaarlijk als je niet de goede veiligheid maatregelen neemt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• player-x
Evertt schreef op woensdag 29 december 2021 @ 18:37:
Bedankt voor informatie.
Ben er nog niet uit maar ik wil met de nieuwe systeem half januari mee beginnen dus ik heb nog even de tijd.
Neem de tijd, en berijd je goed voor, want waterkoeling is echt helemaal niet zo bijzonder moeilijk, maar er zijn een hoop dingen waarvan je zult zeggen, goh had ik dat nou, maar van tevoren geweten, dan had ik dat net even anders gedaan. ;)
Het wordt waarschijnlijk zelf samengestelde set van corsair.
Ik ben zelf een behoorlijke fan van de Alphacool DIY beginner sets, heb samen, bij een vriend van mij, deze set samen gemonteerd.
@player-x Glas is inderdaad mooi maar wel erg moeilijk en ook gevaarlijk als je niet de goede veiligheid maatregelen neemt.
Persoonlijk, als je geen echte knutselaar bent, zou ik zelfs misschien in eerste instantie gewoon beginnen met slangen, bij je eerste build heb je al genoeg dingen waar je op moet letten, Ik probeer je zeker niet bang te maken, is nergens voor nodig, zeker als je je goed voorbereid, want alles is prima te leren/doen met wat goede voorbereiding en genoeg tijd.

Maar reken voor alleen slangen monteren ongeveer 1~2 uur werk, met hardtube ben je de eerste keer gewoon een dag bezig.
De eerste keer dat ik het deed, was ik een 4~5 uur bezig, maar ik maakte vroeger o.a. wellhead panelen voor de offshore, dus ik heb wel ietsjes meer ervaring dan de meeste gemiddelde waterloop bouwers.
:+

Belangrijkste tips waar je op moet letten:
  • Maak niks precies op maat, maar houd overal een paar cm overlengte, en trim je slang/tube desnoods in een aantal keren op maat, totdat je tevreden bent.
  • Ga je hard tube gebruiken, bestel iig 2 extra lengtes, het is beter er om mee dan om verlegen te zitten, want de eerste keer dat je buigt, is er een grote kans dat je fout buigt, en om knikken te voorkomen, gebruik een siliconen pees voor het buigen.
  • Probeer geen hoge punten in de slang/tube te hebben waar lucht in blijft zitten (maar gaat dat niet is het echt geen groot probleem), wees niet bang voor kleine luchtbellen, die verdwijnen over tijd, ontlucht je loop na een tijdje nog een keer als de belletjes weg zijn.
  • Gebruik bij voorkeur een kleurloze koelmiddel, voorkomt vaak problemen met aanslag, als je kleur wil hebben, gebruik bij voorkeur gekleurde slang/hardtube, geeft nagenoeg hetzelfde effect zonder problemen.
  • Spoel je loop iig elke 1~2 jaar, waterkoeling heeft wat onderhoud nodig, als ik mijn koelwater vervang flush ik de loop met demiwater en vul hem daarna weer met demi en consentraat mix, maar kant-en-klaar werkt ook prima.
  • Zorg dat je een goed drain punt heb, kan je op verschillende manieren doen, bv door een kogelkraan op je pomp monteren, en dan afpluggen, en dan een losse drain slang gebruiken, heb zelf een hardtube leiding die van de pomp naar de moederbord-tray loopt en dan er doorheen gaat via een bulkhead, en dan veder gaat met knie en een slang met op het einde een fitting en plug.
  • Voor vullen, is een knijpfles handig, en snij de vernauwing er af, scheelt een hoop tijd en ergernis met vullen.
  • Het grootste voordeel van waterkoeling is dat het heerlijk stil is, en de beste manier om je fans te regelen is door de watertempratuur te meten, bij mijn loop gaan de fans van 0 tot 100% en de pomp van 40 to 100% afhankelijk van de watertemperatuur, ze zijn idle bij 35c en voluit bij 37c, sommige van de duurdere borden hebben een aansluiting voor een temperatuursensor en kan je de fans/pomp regelen via het moederbord, zelf gebruik ik de Aquacomputer OCTO fan controller, een prima fan/pomp controller met vele mogelijkheden, waar je afhankelijk van je budget meteen of later naar wil kijken.
  • Een goede start over PWM: PWM wat is het, hoe gebruik ik het met mijn fan en waterpomp
  • Je kan een hoop geld besparen door op AliExpress bepaalde onderdelen te kopen, Barrow en Bykski maken prima onderdelen, worden hier in NL ook door Highflow een Aquacomputer verkocht, heb zelf bv een 1080Ti Bykski GPU blok, met deze mooie temperatuur display er op, en vooral sets van fittingen zijn behoorlijk goedkoper op Ali.
  • Plaat een lijst van je onderdelen, misschien ben je wat vergeten, of zijn er beter oplossingen
  • En uiteraard, plaats foto's van je build hier in het forum, vele hier waarderen dat. ;)

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Nog even een aanvulling. Ik heb zelf Corsair Clear Tubing met een Solid yellow van EK Cryofuel. Die solid yellow werd al snel limonade geel (doorzichtig). Iedereen op Discord zei ook al dat het zou gebeuren, dus die kan ik je echt niet aanraden. Ik ga in Januari mijn systeem herzien met Frosted Corsair Tubing en dan een blauwe (niet solid) kleur water. Dus gewoon met kleurstof. Dat geeft ook een mooi effect.

Kijk ook alvast even naar RGB als je daar interesse in hebt. Want als je je systeem hebt gebouwd wordt het (vaak) lastig om nog kabeltjes etc. te trekken door je systeem, dus beter bereid je je daar al op voor.

• Evertt
@player-x Bedankt voor de tips.
Ik ga vanuit de hard tubes geen probleem voor mij is heb vroeger koperleiding gebogen voor pomp sets. Maar het is wel andere materiaal ik ga eerst voor mij zelf een leiding proef buigen en kijken of ik de juiste resultaat mee krijg.

Het moet een systeem met RGB worden en kom snel uit bij Corsair of Termaltake.

En veel YouTube kijken daar heb veel ideeën gekregen en tips.

[ Voor 8% gewijzigd door Evertt op 30-12-2021 12:46 ]

• player-x
Evertt schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:40:
Van Termaltake koop ik echt nooit meer wat, is een bedrijf dat alles van anderen ript, en totaal niet achter zijn producten staat.

Van Corsair ben ik wel een fan, maar qua waterkoeling ecosysteem (vooral de software), kan het niet tippen aan Alphacool.

Ik ben dus zelf meer een fan van het Duitse Alphacool (Aquatuning is een dochter), en ik ben een fan omdat ze dit soort dingen maken:

[YouTube: The Ultimate Fan & ARGB Controller! Aqua Computer OCTO Fan Controller Review]

En de software die met de OCTO komt is Aquasuite dat zeer actief ontwikkeld wordt voor meer dan 10j met bijna maandelijkse updates, en is in tegenstelling van de concurrentie superstabiel (kan me een keer een bug herinneren die binnen 2 dagen was opgelost), enorm uitgebreid, maar nog steeds uiterst makkelijk in gebruik voor van gemiddelde gebruiker tot nerds die alles willen programmeren.

Aquacomputer is echt de enige bedrijf dat ik ken, die echt het consept begrijpt dat je niet alleen hele mooie/ goede hardware moet maken, maar dat de software om er goed gebruik van te maken nog belangrijker is.

Heb bv een Logitech muis en toetsenbord hier, en hoe mooi de hardware ook is, elke keer als ik Logitech's G-hub open, ik me dood erger aan de hele mooie gelikte user interface, dat nooit doet wat ik wil! |:(

En ik geloof dat er hier op het forum niemand is die geen fan is van de Aquasuite. :+

• CMT

CMT

Evertt schreef op donderdag 30 december 2021 @ 12:40:
@player-x Bedankt voor de tips.
Ik ga vanuit de hard tubes geen probleem voor mij is heb vroeger koperleiding gebogen voor pomp sets. Maar het is wel andere materiaal ik ga eerst voor mij zelf een leiding proef buigen en kijken of ik de juiste resultaat mee krijg.

En veel YouTube kijken daar heb veel ideeën gekregen en tips.
Jayz 2 cents heeft wel wat video's op youtube staan over het buigen met hardtubes.
Daar kan je i.i.g. zien hoe het zich gedraagt.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met het buigen van koperleidingen. Wordt dat bijvoorbeeld koud gedaan?
Met PETG en Acryl, moet je even leren wanneer het plastisch (genoeg) is voor het buigen.
Te warm en het plastic gaat koken / blazen vormen, te koud en je krijgt lelijke dunne bochten met mogelijk striemen of scheurtjes.
Het materiaal voelt een beetje aan als trekdrop wanneer het zacht is.

PETG is populair, maar wel af te raden eigenlijk. Het bekrast snel. Maar nog erger het vertoont kruip al bij lage temperatuur. De watertemperatuur in de kast kan makkelijk 40 graden worden en dat is genoeg om PETG te laten kruipen op den duur.
player-x schreef op donderdag 30 december 2021 @ 14:01:
[...]

Van Termaltake koop ik echt nooit meer wat, is een bedrijf dat alles van anderen ript, en totaal niet achter zijn producten staat.

Van Corsair ben ik wel een fan, maar qua waterkoeling ecosysteem (vooral de software), kan het niet tippen aan Alphacool.

Ik ben dus zelf meer een fan van het Duitse Alphacool (Aquatuning is een dochter), en ik ben een fan omdat ze dit soort dingen maken:

[YouTube: I can’t believe it didn’t leak…]

[YouTube: The Ultimate Fan & ARGB Controller! Aqua Computer OCTO Fan Controller Review]

En de software die met de OCTO komt is Aquasuite dat zeer actief ontwikkeld wordt voor meer dan 10j met bijna maandelijkse updates, en is in tegenstelling van de concurrentie superstabiel (kan me een keer een bug herinneren die binnen 2 dagen was opgelost), enorm uitgebreid, maar nog steeds uiterst makkelijk in gebruik voor van gemiddelde gebruiker tot nerds die alles willen programmeren.

Aquacomputer is echt de enige bedrijf dat ik ken, die echt het consept begrijpt dat je niet alleen hele mooie/ goede hardware moet maken, maar dat de software om er goed gebruik van te maken nog belangrijker is.

Heb bv een Logitech muis en toetsenbord hier, en hoe mooi de hardware ook is, elke keer als ik Logitech's G-hub open, ik me dood erger aan de hele mooie gelikte user interface, dat nooit doet wat ik wil! |:(

En ik geloof dat er hier op het forum niemand is die geen fan is van de Aquasuite. :+
Je bedoelt Aqua-computer zeker: https://www.aquacomputer.de/
Alphacool en haar dochteronderneming/webwinkel Aquatuning, is een concurrent ;).
Ik ben zelf ook vol lof over Aqua-computer.
Het is nog een bedrijf van de oude stempel, waarbij men het product voor zich laten spreken en men dicht bij de klanten staat (en bij problemen coulant).
Zo hebben ze ook een mooie forum, waar je met vragen of opmerkingen terecht kan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Evertt
Wat is LEAKSHIELD een gaaf ding zeg. Als je daarmee waterlekkage kan voorkomen is hij zeker het geld waard.

Jullie maken het mij wel moeilijk.
Maar Aqua-computer is zeker goed om in gaten te houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De eerste build van SingularityComputers met hun nieuwe Powerboard. Als je het hebt over een systeem zo strak mogelijk maken is het een flinke stap vooruit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Alphacell
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kJm4Mvtscg8MGszIVQ5R4EsIFBc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DO7g5KOdKCMweHNh1e09MHhc.jpg?f=fotoalbum_large

Zo, eindelijk mijn 6900XT niet meer gebottlenecked..

Mobo + CPU + Ram Geupgrade naar een Gigabyte B550 AORUS PRO V2 + Ryzen 7 5800X + G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16.

Langere cillinder gekocht voor mijn tube res, + fillport aangesloten via standaard plek in de case, vertical mount voor gpu, en 2 in line temp sensoren voor en achter mijn front rad van aquacomputer, en nieuwe clear top voor mijn cpu block, die oude was gecrackd na 5 jaar gebruik.... en nog wat tubes ge re-route.

Dus weer een hoop upgrades..... Hoop weer even geen upgrade drang te hebben voorlopig :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Guillome

test

Ik zie in videos zoals deze 2 radiators met 3 fans. Is dat nodig? Is 1 radiator simpelweg niet genoeg voor bijv een i5 12th gen + 3080?
YouTube: Beginners Guide to Watercooling! Easy to Understand Tutorial

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Guillome schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:44:
Ik zie in videos zoals deze 2 radiators met 3 fans. Is dat nodig? Is 1 radiator simpelweg niet genoeg voor bijv een i5 12th gen + 3080?
YouTube: Beginners Guide to Watercooling! Easy to Understand Tutorial
Meer is beter. Lagere temps en fans die minder hard hoeven te draaien. Minimaal is 1x 120mm per onderdeel + 1x 120mm. Voor CPU en GPU is dat dan minimaal 3x 120mm.

Voor CPU en GPU zou ik persoonlijk voor 4x 120mm of meer gaan, zeker met een hete GPU als een 3080. Verder is het gewoon zonde om voor waterkoeling te gaan en dan niet zoveel mogelijk radiatoroppervlakte te gebruiken. Ik gebruik zelf 2 stuks 4x 120mm. Als ik ga internetten of een film kijk staan de fans op de rad's stil. Pas bij gamen gaan ze draaien en dan op een zeer lage stand. Liever dit dan 3x 120mm hebben en fans die keihard moeten draaien en nog hoge temps hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Dat zorgt er dus vooral ook voor dat je PC stiller wordt? Zeker tov. luchtkoeling. Interessant. Maar duur :(

If then else matters! - I5 12600KF, Asus Tuf GT501, Asus Tuf OC 3080, Asus Tuf Gaming H670 Pro, 48GB, Corsair RM850X PSU, SN850 1TB, Arctic Liquid Freezer 280, ASUS RT-AX1800U router

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Guillome schreef op woensdag 19 januari 2022 @ 17:52:
Dat zorgt er dus vooral ook voor dat je PC stiller wordt? Zeker tov. luchtkoeling. Interessant. Maar duur :(
Mijn hele PC is gebouwt om zo stil mogelijk te zijn. Fans die hangen in rubber mounts. Dubbele pompen zodat ze maar op 35% hoeven te draaien. Totaal 8x 120mm radiatoroppervlakte. Het enige dat bij mij ietsjes te horen is als de PC idle draait zijn 2 intake fans op een zeer lage stand. Je moet je aden inhouden om iets te kunnen horen op 50cm afstand. Dit is niet goedkoop, maar deze setup gaat al 6 jaar mee en kan nog makkelijk 10 jaar mee. Alleen waterblokken hoeven te worden vervangen en ooit eens de pompen en fans. Flink wat geld in aanschaf, maar per jaar valt het enorm mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Nycrea
Als je toch een loop gaat maken (sowieso vrij duur) zou ik aanraden om wel zoveel mogelijk rad oppervlak te nemen, anders heb je niet veel voordeel tov een standaard setup.

🇺🇦

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

Ja en ja! En dan in mijn geval kom je er achter dat je voeding best een kabaal maakt (kwam niet boven videokaart uit) dus die ook vervangen en dus nog (ietsje) duurder...

Maar na aanschaf en installatie is het echt heerlijk!

/edit: en eens met hierboven, zoveel mogelijk rad oppervlakte als mogelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Accident op 20-01-2022 10:25 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Ik sluit mij bij de heren hierboven aan.
Zoveel mogelijk oppervlak nemen en dan bij een dunne 30mm (of minder) rad blijven met redelijke FPI (vaak zit dat rond de 16).

Aanvankelijk was ik met een medium dikke rad begonnen van 45mm, maar om die capaciteit daarvan te benutten heb je eigenlijk een push-pull fan opstelling nodig of een zodanig hoge toerental dat het net zoveel lawaai maakt als een videokaart met luchtkoeling.
Het is beter om de capaciteit te vergroten in het horizontale vlak zeg maar, dan in de dikte.

Neem in ieder geval niet het Corsair spul of de HWlabs GTS360/240 voor een multi rad opstelling.
Deze hebben een veel te hoge restrictie waardoor er niets meer overblijft van het waterdebiet.
Een uitzondering is de x-flow GTSxxx lijn. Die hebben wel een 'gewone' restrictie voor een dunne rad.

Het is een flinke investering inderdaad, maar het is ook iets dat met goed onderhoud héél lang mee kan gaan. Met de standaard industriële fittingen (via AquaComputer 'geïmporteerd', bij Caseking.de vaak voordelig) kan je ook flink besparen.
Je hebt dan alleen niet zoveel keuze qua bochten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

Wat is "een flinke investering"? Als ik een snelle som maak kom ik uit op idd +- 1000 euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Dat is wel heel erg veel hoor. Wat zijn precies je wensen voor de loop setup?
Bepaalde merken zijn exhorbitant duur, met name BItspower.

Met een strak budget is een cpu+gpu blok, 2x rad en res/pomp combi wel voor €600 bij elkaar te sprokkelen.

Dit is de industriële fitting die ik aanhaalde: https://www.caseking.de/a...r-glaenzend-wasc-070.html en van uitstekende kwaliteit.
Dat scheelt een hoop versus bijvoorbeeld de classic STC lijn van EKWB.
Voor een cpu + gpu + 2x rad + res-pomp combi heb je minimaal 12 fittingen nodig (2 voor de afvoer cq. drain).
Dat tikt behoorlijk aan, wanneer je voor de blingbling cashtjing merken gaat ;).

Met uitzondering van de blokken, zou ik EKWB vermijden, die zijn veels te duur geworden en hebben imho, daardoor een slechte prijs/kwaliteit verhouding. Sowieso is de kwaliteit niet zo in vergelijking tot bijvoorbeeld, Aquacomputer of Waterkool.

Edit:
Net even bij EKWB gekeken voor een LGA1700 cpu blok, man wat zijn die duur geworden zeg..minimaal €128 voor een blok van de nieuwste velocity2 serie 8)7
Ik lees wel dat de oudere velocity serie compatibel is met LGA1700 en dat tot 1 mei 2022 een gratis backplate upgrade daarvoor op aanvraag verkrijgbaar is.
De velocity is vanaf €75 verkrijgbaar: https://www.ekwb.com/shop...ts=33&dir=asc&order=price

Bij Waterkool heb je al vanaf €60 een degelijk blokje: https://shop.watercool.de/Water-Blocks-CPU__1700_1
En bij Aquacomputer vanaf €70: https://shop.aquacomputer...hp?cPath=7_5134_5132_5013

Waterkool heeft ook een strak uitziende GPU blok voor een nette prijs vanaf €135 + €35.
Aquacomputer is ietjes duurder, heeft wel mooie looks :), met venster vanaf €150 + €33.
Alphacool is verreweg het voordeligst met ca. €140 voor een blok + backplate, maar je moet maar van de looks houden.

Maar zo zie je in ieder geval dat het behoorlijk kan uitmaken afhankelijk van de persoonlijke wensen. Vind je het uiterlijk niet zo belangrijk of vind je een industriële look mooi dan kan je relatief goedkoop uitkomen wat betreft waterkoeling.

[ Voor 57% gewijzigd door CMT op 20-01-2022 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrVegeta

MrVegeta

! Dolf is rechtvaardig !

Opzich kan je het zo duur/goedkoop maken als je wilt. Mijn watercooling set ging wel richting de 1000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricjuh

ricjuh

MrVegeta schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:56:
Opzich kan je het zo duur/goedkoop maken als je wilt. Mijn watercooling set ging wel richting de 1000 euro.
Ja dit klopt wel, nadat ik in mijn vorige O11 build een distroplate heb geplaatst heb ik nog een pomp/res en fittingen over. Nu heb ik dus 2 goedkope rads gekocht met een simpele CPU block zodat ik mijn huige build voor 150 euro weer een custom loop kan geven. (dat zijn dezelfde kosten als een AiO)

Alleen een nieuw GPU blok verdubbeld dit bedrag meteen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Guillome
  • Niet online

Guillome

test

CMT schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:50:
Dat is wel heel erg veel hoor. Wat zijn precies je wensen voor de loop setup?
Nou zoiets als in die video die ik postte. Mijn 12600k + 3080 koelen en beetje stille pc. Ik ga alles nieuw kopen, dus ook kast en voeding. Dus kan wel mooi zoeken op stille componenten. Maar 1000 euro is me wel echt te duur. Ik ga eens rekenen met de tips die jij geeft, thanks!

[ Voor 6% gewijzigd door Guillome op 20-01-2022 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Accident schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 10:23:
[...]

Ja en ja! En dan in mijn geval kom je er achter dat je voeding best een kabaal maakt (kwam niet boven videokaart uit) dus die ook vervangen en dus nog (ietsje) duurder...

Maar na aanschaf en installatie is het echt heerlijk!

/edit: en eens met hierboven, zoveel mogelijk rad oppervlakte als mogelijk.
Hier hetzelde probleem die voeding hoor ik gewoon boven mn pomp uit komen op 100% pompstand lol....

Dus is het volgende wak ga upgraden.. Weet alleen niet goed welke voeding... Heb een 6900XT en 5800X

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een overkill voeding kan helpen met geluid. Ik heb hier een AX860 waarvan de fan idle niet draait en pas op hogere vermogens hoorbaar is.

Afbeeldingslocatie: https://www.legitreviews.com/images/reviews/2100/n.jpg

Met gamen kom ik ruim onder de 400W totaal uit, dus rond de 28dB wat aardig stil is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
PilatuS schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:39:
Een overkill voeding kan helpen met geluid. Ik heb hier een AX860 waarvan de fan idle niet draait en pas op hogere vermogens hoorbaar is.

[Afbeelding]

Met gamen kom ik ruim onder de 400W totaal uit, dus rond de 28dB wat aardig stil is.
Nice, ziet er goed uit, ja wil sws een semi passive fan bij mijn volgende psu.

Heb ik nu niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CMT

CMT

Guillome schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 14:09:
[...]

Nou zoiets als in die video die ik postte. Mijn 12600k + 3080 koelen en beetje stille pc. Ik ga alles nieuw kopen, dus ook kast en voeding. Dus kan wel mooi zoeken op stille componenten. Maar 1000 euro is me wel echt te duur. Ik ga eens rekenen met de tips die jij geeft, thanks!
Oh bedoel je dan ook dat je gelijk wilt beginnen met hardtubes?
Zoja, dan maakt dat het een stuk duurder (o.a. extra gereedschap nodig) en het is een stuk lastiger om in elkaar te zetten.
Maar om met advies te kunnen komen zouden we eerst de beoogde kast moeten weten, om te zien wat er wel of juist niet in past.

De Corsair 5000D kast die in het filmpje te zien is, heeft zéér beperkte mogelijkheden wat betreft een dual rad setup. Tenminste wanneer je voor 2x360mm wilt gaan.
Erg jammer, want ik vind het zelf een hele mooie kast
Ondanks dat ben ik op dit moment er toch mee bezig om daar straks een volle customloop in te bouwen voor een 5800x en 6900XT met 2x360mm rad's. :).

Het vuistregeltje wat ik hanteer voor benodigde koelvermogen/capaciteit is 75W / 12cm voor 12cm brede rad's en ca. 100W / 14cm voor 14cm brede rad's.
Met een 12600k en RTX3080 kom je wel tegen de >350W continue aan bij zware spellen.
Dat is een hoop vermogen om te koelen, dus 2x360mm of 280+420mm combi is wel een must imho.
Voor 14cm brede rad's gaan zou het beste zijn, maar een oversized midi tower vinden die plaats biedt voor een 420mm + 280mm rad is écht op één hand te tellen.
In de meeste gevallen is het ook echt tetrissen op de mm en moet je heel bewust de componenten kiezen om het te laten passen.

Ik weet niet waarom de fabrikanten nou niet een keer met een waardige waterkoelings kast komen voor dual rad's met 14cm breedte :'( . Het is vaak slechts een kwestie van 1 a 2 cm te kort komen en in sommige gevallen gaat het om mm werk.

De Phanteks P600 / P500A / Evolv X , biedt plaats voor een 420 aan de voorkant en 280 boven.
Ik ben daar uiteindelijke niet voor gegaan omdat ik de schroud met kijkvenstertje onderaan en de afdekflapjes op de zijwand zo afschuwelijk lelijk vind.
De Meshify S2 bied met héél veel uitkienen en een beetje modden, ruimte voor een 420 bovenin en 280 vooraan.
Er is nu ook de Meshify 2 met minimale verbetering, maar ik weet niet of er intern meer ruimte is bijgekomen.
Een groot gemis is in ieder geval de interne wand met montage gleuven. Dat is echt super handig om de reservoir/pomp en/of ssd's op te monteren.

Maargoed, laten we eerst maar beginnen met welke kast(en) je voor ogen hebt en of een full tower daarbij een optie is ^^.
Heb je ook aan de mogelijkheid gedacht om er een soort hybride opstelling van te maken?
Dus de cpu op lucht en videokaart op water met 1 rad?
De meeste herrie komt van de 3080 af en de 12600K cpu zal tijdens het gamen niet zoveel verbruiken.
Ca. 60-80W gemiddeld is een reëele waarde en met een goede luchtkoeler nog relatief stil te koelen.
Ik hoef mijn Noctua NH-U12 niet harder dan 800 toeren te laten draaien voor de 5800X en 80W package power. Dat is echt maar een zacht geruis.
Alphacell schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Hier hetzelde probleem die voeding hoor ik gewoon boven mn pomp uit komen op 100% pompstand lol....

Dus is het volgende wak ga upgraden.. Weet alleen niet goed welke voeding... Heb een 6900XT en 5800X
Ik heb dezelfde onderdelen en ben voor een Seasonic TX-850 gegaan.
Een Seasonic TX-650 zal ook wel gaan met een -10% powerlimiet op de 6900XT.
Als het om ultieme stilte en stabiliteit gaat dan is dit echt wel dé voeding.

De TX-650 (voorheen Prime Titanium Ultra 650W, pfff een mondvol), blijft over het hele vermogen muisstil: <15dB bij 30graden omgevingstemperduur. De fan begint pas bij iets van 250W in dat geval.
Zie ook: https://www.cybenetics.co...on=database&params=2,0,12 en https://www.tomshardware....nium-650w-psu,4690-5.html
Met het grotere broertje TX-850, begint de fan bij ca.30 graden omgevingstemperatuur, pas bij 300W en blijft het verder idem muisstil :P.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 20-01-2022 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
CMT schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 18:14:

Ik heb dezelfde onderdelen en ben voor een Seasonic TX-850 gegaan.
Een Seasonic TX-650 zal ook wel gaan met een -10% powerlimiet op de 6900XT.
Als het om ultieme stilte en stabiliteit gaat dan is dit echt wel dé voeding.

De TX-650 (voorheen Prime Titanium Ultra 650W, pfff een mondvol), blijft over het hele vermogen muisstil: <15dB bij 30graden omgevingstemperduur. De fan begint pas bij iets van 250W in dat geval.
Zie ook: https://www.cybenetics.co...on=database&params=2,0,12 en https://www.tomshardware....nium-650w-psu,4690-5.html
Met het grotere broertje TX-850, begint de fan bij ca.30 graden omgevingstemperatuur, pas bij 300W en blijft het verder idem muisstil :P.
Ziet er goed uit, alleen wel een beetje prijzig.. Wat denk je van een corsair RMx 850 2021?
Op Cybenetics is dat oude (2018) model platinum efficiency en A+ noise..
Terwijl het nieuwe model Gold is en A- lol...

2018 model is wel n stuk stiller alleen dat nieuwe model heeft een ML Fan.

[ Voor 7% gewijzigd door Alphacell op 20-01-2022 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMT

CMT

Die heb ik ook uitgeprobeerd ^^, maar de condensatoren in de voedingslijnen waren mij een doorn in het oog.
De kabels zijn daardoor vrijwel niet te buigen bij de stekkers, wat netjes wegwerken onmogelijk maakt.
Voor de rest is het wel een mooie voeding.
Het rendement bij belasting is wel minder en het zal daardoor ook minder stil zijn dan de Seasonic.
Maar tot 500W is het ook heel stil te noemen. Zie: https://www.cybenetics.co...on=database&params=2,0,28
(even naar de PDF van het RM850x 2021 model gaan. Hij opent bij mij alleen de lokale download om de een of ander reden)
en https://www.tomshardware....021-power-supply-review/2
Een kanttekening is wel dat de kastemperatuur bij de voeding dan <30 graden moet blijven.
Gelukkig begint de fan bij de hotbox test, pas echt bij 600W te werken.

Het rottige met dit soort dB cijfers is alleen dat het niet echt de subjectieve ervaring weergeeft.
Alle fan's hebben door het aantal bladen een bepaalde tonatie. Hoe meer bladen, hoe hoger de grondfrequentie (het typische propeller geluid is een extreem voorbeeld daarvan).
In ieder geval maakt het dat sommige fan's beter hoorbaar zijn (of liever gezegd; meer opvallen) dan andere, terwijl de meter een gelijke dB waarde aangeeft.
20dB ruis is redelijk hoorbaar 's nachts in een stille kamer, maar het is wat ik zelf zou noemen 'stil genoeg'.
Geenzins storend en al helemaal niet tijdens een gamesessie.

[ Voor 12% gewijzigd door CMT op 20-01-2022 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Accident

Accident

's Happen

Alphacell schreef op donderdag 20 januari 2022 @ 16:22:
[...]

Ik heb een 9900k en met voorheen mn 1080 gtx kwam mn toendertijd nieuwe voeding (Corsair RM850x) niet boven 50% load dus fan bleef uit, heerlijk stil dus

nu de 1080 er uit is en er een 3080 inzit komt ie wel boven de 50% load dus fan begint te spinnen onhoorbaar, echter blijkt erin de voeding ergens ook coilwhine te zitten :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alphacell
Hmm, condensatoren in kabels is wel gelijk een no-go Dan, dat maakt custom sleaven ook een hel..... En als er coil whine in zit......

Kijk wel ff verder dan, miss dan toch die seasonic die CMT aanprijsd, heb nu een EVGA supernova g2 1000 dus die wordt ook nooit zwaar belast, nadeel is dat deze geen semi passieve fan heeft....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evertt
De Leakshield blijft slecht verkrijgbaar alleen Alternate heeft hem.
Aquatuning meld in juni te kunnen leveren.

Is van Alternate een oudere versie weet iemand dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Evertt schreef op dinsdag 25 januari 2022 @ 22:03:
De Leakshield blijft slecht verkrijgbaar alleen Alternate heeft hem.
Aquatuning meld in juni te kunnen leveren.

Is van Alternate een oudere versie weet iemand dit.
Als ik zoek op revisies kom ik zo niets tegen. Voor de zekerheid gewoon even mailen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4irw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 14:13
een vraag:

Ik heb mijn PC al een aantal jaren geleden voor het laatst in elkaar gezet. Alles is gedaan met softtubing op basis van een redelijk bij elkaar geraapt zooitje aan waterkoel onderdelen. De elementen zijn allemaal EK met copper rads. Paar keer bijgevuld, en een paar keer de vloeistoffen geheel ververst, en kill coils in het reservoir. Hoe het er uitziet heeft mij nooit wat geboeid als het maar stil is en werkt.

Hoelang gaat tubing normaal gesproken mee? Alles wat kunststof is heeft een houdbaarheid datum? Kan ik het rustig 10jaar laten zitten zoals het is of moet ik bij een jaar or 3 alle leidingen een keer vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
4irw4lk3r schreef op donderdag 27 januari 2022 @ 23:58:
een vraag:

Ik heb mijn PC al een aantal jaren geleden voor het laatst in elkaar gezet. Alles is gedaan met softtubing op basis van een redelijk bij elkaar geraapt zooitje aan waterkoel onderdelen. De elementen zijn allemaal EK met copper rads. Paar keer bijgevuld, en een paar keer de vloeistoffen geheel ververst, en kill coils in het reservoir. Hoe het er uitziet heeft mij nooit wat geboeid als het maar stil is en werkt.

Hoelang gaat tubing normaal gesproken mee? Alles wat kunststof is heeft een houdbaarheid datum? Kan ik het rustig 10jaar laten zitten zoals het is of moet ik bij een jaar or 3 alle leidingen een keer vervangen?
Het hangt van een aantal dingen af, waaronder natuurlijk de exacte soort slang. Het ene zal langer mee gaan dan het andere Verder dingen als zonlicht en temperaturen spelen flink mee. Los van dat heb ik er nog nooit problemen mee gezien of gehad. In 20 jaar tijd met customwaterkoeling heb ik van alles gehad, maar nog nooit scheurjtjes gezien of andere problemen. Ik heb goedkope meuk gehad in het begin, daarna sillicone en nu tygon. Ik heb sommige slangen zeker meer dan 7 jaar in een systeem gehad zonder problemen. Als je de boel gewoon 1 of 2x per jaar controleert dan zit je vast wel goed. Misschien vervangen na 5 jaar als je het zeker wil weten, maar echt nodig is dat ook niet.

Een slang waar bezine door heen gaat en te maken krijgt met -10 tot +50 zal veel minder lang mee gaan dan een slang zonder veel zonlicht en temps van 10 tot 35 graden waar geen agressive vloeistof door heen gaat. Ik denk dat je je geen zorgen hoeft te maken bij waterkoeling als je het af en toe controleert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4irw4lk3r
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 14:13
Super dankje.

Volgens mij zijn het idd allemaal tygon slangen, ik check iets van 2x per jaar het reservoir / bijvullen of verversen. Geen kleurtjes in de vloeistof, 1,5 jaar geleden de blokken aan de binnenkant gepoetst. PC staat in een donker hoekje achter een kast :P Dus we kunnen nog wel even :)
Pagina: 1 ... 62 ... 67 Laatste