Een aantal van mijn tygon slangen zitten al 7 jaar in de huidige setup. Geen enkel barstje of wat dan ook te zien. Ze zijn ook nog gewoon zeer flexibel. Als ze niet meer flexibel zouden zijn zou je schade kunnen krijgen, maar na 7 jaar is dat dus nog niet het geval.
Leuk topic! Dit ook maar verder volgen 
Het moeilijkste aan een volledige watergekoelde PC bouwen vind ik het vinden van een goede behuizing. Vaak heeft een grote mid-tower op papier wel plaats voor grote rads maar valt dat in de praktijk tegen.. En ik heb liefst ook geen overdreven grote XXL 85l kast op mijn bureau staan..
Ik heb zo al een Corsair 5000D AF gehad, waar je in de praktijk maar zeer moeilijk 2x 360 in past. En ook een beetje hetzelfde verhaal met een Fractal Design Meshify 2. Nu heb ik een Lian Li O11 Dynamic EVO en daar passen mijn 360 rads wel makkelijk in. Maar daar is de uitdaging dan weer op mijn pomp/res naast de GPU te krijgen.. En zo blijven we bezig
Het moeilijkste aan een volledige watergekoelde PC bouwen vind ik het vinden van een goede behuizing. Vaak heeft een grote mid-tower op papier wel plaats voor grote rads maar valt dat in de praktijk tegen.. En ik heb liefst ook geen overdreven grote XXL 85l kast op mijn bureau staan..
Ik heb zo al een Corsair 5000D AF gehad, waar je in de praktijk maar zeer moeilijk 2x 360 in past. En ook een beetje hetzelfde verhaal met een Fractal Design Meshify 2. Nu heb ik een Lian Li O11 Dynamic EVO en daar passen mijn 360 rads wel makkelijk in. Maar daar is de uitdaging dan weer op mijn pomp/res naast de GPU te krijgen.. En zo blijven we bezig
Daarom hier een 900D. 2 stuks 4x120mm past makkelijk en dan nog de dikke versie van de rad ook. Verder ook nog zat ruimte voor dubbele pompen en een redelijk groot reservoir. Dan is de kast ook wel vol, maar het past allemaal zonder problemen.
Netjes! Maar dat is dus zo een Super Tower die ik liever niet heb (persoonlijk). Eens het GPU blok binnen is en de build klaar zal ik een foto posten.PilatuS schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:06:
Daarom hier een 900D. 2 stuks 4x120mm past makkelijk en dan nog de dikke versie van de rad ook. Verder ook nog zat ruimte voor dubbele pompen en een redelijk groot reservoir. Dan is de kast ook wel vol, maar het past allemaal zonder problemen.
Het is inderdaad wel een ander maatje, maar voor mij persoonlijk is 2 stuks 3x120mm misschien niet genoeg. Passief draaien vind ik wel een erg leuke mogelijkheid en ik denk dat het met minder oppervlakte niet zou gaan. Ik heb ook een hekel aan moeilijk moeten doen bij een build door beperkte ruimte. Ik heb wel eens wat PC's gebouwt in zo klein mogelijke kasten en ik vind het maar niets.Skyline GT-R schreef op vrijdag 18 februari 2022 @ 16:18:
[...]
Netjes! Maar dat is dus zo een Super Tower die ik liever niet heb (persoonlijk). Eens het GPU blok binnen is en de build klaar zal ik een foto posten.
Ik ga mij maar weer eens voorbereiden op een watercooling setup.
Heb nog wat onderdelen toen ik een socket a had. BlackIce Extreme I radiator, Swiftech mcp600 Pomp op Fan Header (die wel meer lawaai maakt dan ik verwacht) en een Danger Den RBX + wat blokjes voor de chipsets en videokaart.
CPU block zal ik wel moeten vervangen. Ik verwacht dat beide de mounting en de grootte van het block niet voeldende zijn voor de moderne CPU's.
Denk ook dat ik misschien nog een radiator erbij moet nemen, hoewel ik misschien wel af kan met alleen de CPU te koelen.
Hopelijk wordt het wat, zeker ook omdat ik ook een oude kast ga gebruiken (lianli pc-60). Ben benieuwd hoeveel er veranderd is in die lange periode. Ik zag al dat de AIO echt wel heel goedkoop zijn geworden (zie een arctic liquid freezer II 480 voor 110 euro. Als het erg moeilijk gaat worden dan is dat misschien nog een betere optie.
Heb nog wat onderdelen toen ik een socket a had. BlackIce Extreme I radiator, Swiftech mcp600 Pomp op Fan Header (die wel meer lawaai maakt dan ik verwacht) en een Danger Den RBX + wat blokjes voor de chipsets en videokaart.
CPU block zal ik wel moeten vervangen. Ik verwacht dat beide de mounting en de grootte van het block niet voeldende zijn voor de moderne CPU's.
Denk ook dat ik misschien nog een radiator erbij moet nemen, hoewel ik misschien wel af kan met alleen de CPU te koelen.
Hopelijk wordt het wat, zeker ook omdat ik ook een oude kast ga gebruiken (lianli pc-60). Ben benieuwd hoeveel er veranderd is in die lange periode. Ik zag al dat de AIO echt wel heel goedkoop zijn geworden (zie een arctic liquid freezer II 480 voor 110 euro. Als het erg moeilijk gaat worden dan is dat misschien nog een betere optie.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik maak hier nu al paar maanden gebruik van Mayhems Ultra Clear tubing i.c.m. gedestilleerd water met als toevoeging Mayhems Biocide + en Inhibitor +.
Zowel slangen als vloeistof netjes helder
/edit: gedestilleerd water voor niet al teveel te koop bij Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...-ltr/8848107/artikel.html
(kan je ook kopen bij highflow maar dan betaal je "iets" meer
)
Zowel slangen als vloeistof netjes helder
/edit: gedestilleerd water voor niet al teveel te koop bij Hornbach: https://www.hornbach.nl/s...-ltr/8848107/artikel.html
(kan je ook kopen bij highflow maar dan betaal je "iets" meer
[ Voor 37% gewijzigd door Accident op 26-03-2022 10:34 ]
@ricjuh
Gebruik je toevallig EK Cryofuel als koelmiddel?
Ik heb zelf de EK cryofuel concentraat een tijdlang gebruikt i.c.m. de EKWB PVC slangen.
Na verloop van tijd slaan deze dof uit en waren ze bovendien ook vergeeld.
Ik ben erachter gekomen dat de EK koelmiddel echt vieze troep is, het geleid als de pest (ze voegen juist een anode toe als opoffer materiaal) en het lekt door de PVC slangen heen met als gevolg dat er een olieachtige substantie op de backplate van mijn videokaart lag (op de plek waar de slang op de backplate rustte).
De aanslag die je ziet is waarschijnlijk een reactie met de weekmiddel(en) in pvc. Wordt ook wel plasticizer genoemd. Met schoonmaken is het enigszins weer helder te krijgen.
Een andere mogelijkheid is dat de PH waarde te laag is. Van zuur zal plastic ook op den duur dof worden vanwege aantasting.
Ik weet niet of aan ander koelmiddel of slang verschil zal uitmaken, volgen mij wordt het allemaal dof na verloop van tijd. PVC is van nature hard en de weekmiddelen die worden gebruikt om het soepel te maken, zullen er altijd uitlekken/verdampen.
Ps. Ik zie wel een hele dikke luchtbel rechts bovenin
.
Ik heb zelf de EK cryofuel concentraat een tijdlang gebruikt i.c.m. de EKWB PVC slangen.
Ik ben erachter gekomen dat de EK koelmiddel echt vieze troep is, het geleid als de pest (ze voegen juist een anode toe als opoffer materiaal) en het lekt door de PVC slangen heen met als gevolg dat er een olieachtige substantie op de backplate van mijn videokaart lag (op de plek waar de slang op de backplate rustte).
De aanslag die je ziet is waarschijnlijk een reactie met de weekmiddel(en) in pvc. Wordt ook wel plasticizer genoemd. Met schoonmaken is het enigszins weer helder te krijgen.
Een andere mogelijkheid is dat de PH waarde te laag is. Van zuur zal plastic ook op den duur dof worden vanwege aantasting.
Ik weet niet of aan ander koelmiddel of slang verschil zal uitmaken, volgen mij wordt het allemaal dof na verloop van tijd. PVC is van nature hard en de weekmiddelen die worden gebruikt om het soepel te maken, zullen er altijd uitlekken/verdampen.
Ps. Ik zie wel een hele dikke luchtbel rechts bovenin
[ Voor 7% gewijzigd door CMT op 26-03-2022 12:37 ]
Ik gebruik gewoon destilled water van de Hornbach wat Accident hierboven heeft gelinkt.. Hier heb ik paar druppels van volgende aan toegevoegd:CMT schreef op zaterdag 26 maart 2022 @ 12:34:
@ricjuh
Ps. Ik zie wel een hele dikke luchtbel rechts bovenin.
- Mayhems Inhibitor+
- Mayhems Biocide+
Misschien toch maar overstappen op zwarte softtubes dan

Dit is wel een bekend probleem voor softtubes voor zover ik weet, mijn softtubes die ik voor fill en draining gebruik zijn allebei ook verkleurd, en die worden dus maar heel weinig gebruikt.
🇺🇦
Sinds kort ben ik met de gedachte aan het spelen om een custom loop te gaan bouwen. Nu nog op basis van soft tubes.
Na veel onderzoek en vergelijkingen ben ik op een lijst met onderdelen uitgekomen en ik was benieuwd of mede tweakers die hier wat meer ervaring mee hebben hun licht hier eens over zouden willen laten schijnen.
Het systeem is een 5900x met een MSI 3080 suprim X.
Op het GPU blok na zou ik dan alles ook weer willen gebruiken na een eventuele upgrade.
Ben benieuwd of dit een beetje logisch is allemaal.
Ben wel een ervaren PC bouwer maar custom waterkoeling is redelijk nieuw voor me.
De case is overigens een O11 mini. 360 rad onderin en de 240 tegen de achterkant.
Bovenin kan helaas niet omdat ik een full ATX moederbord heb en een vertical GPU mount.
/f/image/HubhDMeH1qp72JvzJVymXifK.png?f=fotoalbum_large)
Dit is het huidige systeem:
:strip_exif()/f/image/9PUJ2mwp3oBR3oUeOB9lpyKC.jpg?f=fotoalbum_large)
Zou allemaal net moeten passen.
Na veel onderzoek en vergelijkingen ben ik op een lijst met onderdelen uitgekomen en ik was benieuwd of mede tweakers die hier wat meer ervaring mee hebben hun licht hier eens over zouden willen laten schijnen.
Op het GPU blok na zou ik dan alles ook weer willen gebruiken na een eventuele upgrade.
Ben wel een ervaren PC bouwer maar custom waterkoeling is redelijk nieuw voor me.
De case is overigens een O11 mini. 360 rad onderin en de 240 tegen de achterkant.
Bovenin kan helaas niet omdat ik een full ATX moederbord heb en een vertical GPU mount.
/f/image/HubhDMeH1qp72JvzJVymXifK.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/9PUJ2mwp3oBR3oUeOB9lpyKC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 24% gewijzigd door rajackar op 08-04-2022 12:48 ]
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Belangrijkste punt is dat je tubing 10/16 (ish, 3/8inch,5/8inch) is maar je fittings 10/12 (ish, 3/8, 1/2), dus dat past niet.rajackar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:43:
Sinds kort ben ik met de gedachte aan het spelen om een custom loop te gaan bouwen. Nu nog op basis van soft tubes.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Verder mis je de hardware voor een drain (valve, splitter, etc), strikt genomen niet noodzakelijk, maar in de praktijk wel een goed idee.
Verder zie ik niets geks, het is wel een beetje mix/match van vendors, Corsair, Bitspower, Alphacool en EK, maakt meestal niet uit, maar soms zijn fittings/tubing tolerances net anders per vendor (eu vs us maten).
Leuk dat je ook begint aan custom loops, ik ben momenteel ook bezig een nieuwe loop te doen, in (volgens mij) de opvolger van jouw case, O11D Evo
:strip_exif()/f/image/2NPtslSZw57xNCDOIWAiAzrv.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 13% gewijzigd door Nycrea op 08-04-2022 13:12 ]
🇺🇦
Thanks! Dat zijn precies de de zaken waar ik al bang voor was.Nycrea schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:52:
[...]
Belangrijkste punt is dat je tubing 10/16 (ish, 3/8inch,5/8inch) is maar je fittings 10/12 (ish, 3/8, 1/2), dus dat past niet.
Verder mis je de hardware voor een drain (valve, splitter, etc), strikt genomen niet noodzakelijk, maar in de praktijk wel een goed idee.
Verder zie ik niets geks, het is wel een beetje mix/match van vendors, Corsair, Bitspower, Alphacool en EK, maakt meestal niet uit, maar soms zijn fittings/tubing tolerances net anders per vendor (eu vs us maten).
Leuk dat je ook begint aan custom loops, ik ben momenteel ook bezig een nieuwe loop te doen, in (volgens mij) de opvolger van jouw case, O11D EvoOh! Ik lees nu pas dat je de Mini hebt, naja, zelfde idee
[Afbeelding]
Was al best lang met die fittings en tubing bezig geweest en dus toch nog wat over het hoofd gezien.
De mix komt voornamelijk vanwege de kleuren die beschikbaar zijn.
Maar als ik alles goed heb gezien mag dat qua materialen enzo geen probleem zijn.
Mooi project heb je daar idd. Lijkt me een fijne kast om in te werken. Ik ben voor de mini gegaan omdat dat in de woonkamer mooier staat. Ik kijk met een schuin oog nu ook een beetje naar de hyte y60.
Ik weet nog niet 100% zeker of ik dit echt ga doorzetten. Het lijkt me vooral leuk om te doen en het zal mooi staan. Maar wat performance betreft verwacht ik nauwelijks verschil. En dan is bijna 700 euro investeren best een flink bedrag
Shrouded by night, but with steady stride. Colored by blood, but always clear of mind. - AMD 9800X3D - Asus RTX 5090 Astral - PS5
Nette build in je O11 EVO. Ik heb er zo ook eentje met een loop in maar ben nu alles aan het ombouwen naar een Corsair 5000D. Ik geraakte mijn pomp/res niet goed kwijt in die EVO aangezien die kast niet geweldig diep is... En met die grote GPU's van tegenwoordig is dat wel een probleempje...
2x360 test in de 5000D AF:
/f/image/gbMQQur77FhnnuqmKzN0Fs7B.png?f=fotoalbum_large)
@rajackar Ik ben misschien een beetje biased, maar ik zou zeker de custom loop doen. Qua performance, oke, een beetje misschien, maar vooral de stilte is wat ik er zo heerlijk aan vind. Mijn huidige PC heb ik de loop al uit gehaald om met de nieuwe build bezig te gaan, maar man wat is een aircooled GPU toch een herrie. (Oude systeem is als aircooled systeem verkocht, vandaar).
@Skyline GT-R Dit probleem heb ik ook een tijd mee zitten tobben, de oplossing is uiteindelijk dit hieronder.
Ik ben benieuwd naar je resultaat in de 5000D, post hier af en toe eens een update, dan kijk ik graag mee.
(Let niet op de wiring mess momenteel)
:strip_exif()/f/image/g29Ww9oTMLG7ydkLkeSdHg4A.jpg?f=fotoalbum_large)
@Skyline GT-R Dit probleem heb ik ook een tijd mee zitten tobben, de oplossing is uiteindelijk dit hieronder.
Ik ben benieuwd naar je resultaat in de 5000D, post hier af en toe eens een update, dan kijk ik graag mee.
(Let niet op de wiring mess momenteel)
:strip_exif()/f/image/g29Ww9oTMLG7ydkLkeSdHg4A.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/4BPkdCCfhLKDdsT2VAjW9dTh.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 7% gewijzigd door Nycrea op 08-04-2022 14:05 ]
🇺🇦
Dat is zeker een mooie plaats voor je pomp! Ik heb nog een 4TB HDD liggen die ik ook graag inbouw dus dat was jammer genoeg geen optie. Verder ziet er dat een hele strakke build uit!
Wat foto's van mijn loop in de O11 EVO:
:strip_exif()/f/image/70mwUPGet7PRNrPLG40qdnuV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/loWRcsVFlVa8qW7p107jYagc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x4FJVZIE5bcOoOD24coUyd7F.jpg?f=fotoalbum_large)
En met de GPU op een vertical mount:
:strip_exif()/f/image/pk4TmVlFcOR3L9yhfNRShAtV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had ook een EKWB waterblok in bestelling staan voor die EVGA maar ondertussen is die kaart vervangen door een XFX RX 6900 XT met EKWB waterblok: https://www.ekwb.com/news...ro-radeon-rx-6900xt-ekwb/
Wat foto's van mijn loop in de O11 EVO:
:strip_exif()/f/image/70mwUPGet7PRNrPLG40qdnuV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/loWRcsVFlVa8qW7p107jYagc.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/x4FJVZIE5bcOoOD24coUyd7F.jpg?f=fotoalbum_large)
En met de GPU op een vertical mount:
:strip_exif()/f/image/pk4TmVlFcOR3L9yhfNRShAtV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik had ook een EKWB waterblok in bestelling staan voor die EVGA maar ondertussen is die kaart vervangen door een XFX RX 6900 XT met EKWB waterblok: https://www.ekwb.com/news...ro-radeon-rx-6900xt-ekwb/
Past die top 360 rad goed met je moederbord?Skyline GT-R schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:47:
Nette build in je O11 EVO. Ik heb er zo ook eentje met een loop in maar ben nu alles aan het ombouwen naar een Corsair 5000D. Ik geraakte mijn pomp/res niet goed kwijt in die EVO aangezien die kast niet geweldig diep is... En met die grote GPU's van tegenwoordig is dat wel een probleempje...
[Afbeelding]
Ik heb moeten wijken naar 240 rad in mijn 5000d omdat de clearance met mijn IO cover en PSU kabels niet voldoende was om de rad goed vast te schroeven

Dat moet wel lukken. Momenteel is daar nog meer dan voldoende plaats voor.ricjuh schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 14:40:
[...]
Past die top 360 rad goed met je moederbord?
Ik heb moeten wijken naar 240 rad in mijn 5000d omdat de clearance met mijn IO cover en PSU kabels niet voldoende was om de rad goed vast te schroeven
Ik ben ook van plan de fans boven de radiator te monteren. Er is daar voldoende plaats voor de fans.

Zoals al gemeld kloppen de fittings en tubing niet. Verder hoef je ook die temp sensor niet. Corsair steekt ook zo eentje in de doos bij die XD5 pomprajackar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:43:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
@Skyline GT-R Ziet er netjes uit, ben benieuwd naar de 5000D build.
🇺🇦
Ja klopt, dat was ook mijn plan als ik ooit over ga naar hardlineSkyline GT-R schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:23:
[...]
Dat moet wel lukken. Momenteel is daar nog meer dan voldoende plaats voor.
Ik ben ook van plan de fans boven de radiator te monteren. Er is daar voldoende plaats voor de fans.
Stilte is idd ook wel een ding. Al heb ik een fijne fan curve op mijn PC nu en als ik niet game hoor ik hem eigenlijk niet. Tijdens het gamen valt het nog wel mee en hoor ik het toch niet vanwege het geluid van de game.Nycrea schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:54:
@rajackar Ik ben misschien een beetje biased, maar ik zou zeker de custom loop doen. Qua performance, oke, een beetje misschien, maar vooral de stilte is wat ik er zo heerlijk aan vind. Mijn huidige PC heb ik de loop al uit gehaald om met de nieuwe build bezig te gaan, maar man wat is een aircooled GPU toch een herrie. (Oude systeem is als aircooled systeem verkocht, vandaar).
Ik overweeg het dus voornamelijk vanwege de awesome-factor. En omdat ik het leuk vind om te doen.
Ik heb btw nu gekozen voor een CPU en GPU block van alphacool. Ik zie dat EK best wat duurder is. Zit er nog kwaliteitsverschil in of valt dat mee? Ben nu voornamelijk voor alphacool gegeaan omdat ik het GPU block veel mooier vind.
Zit ook nog even naar mijn geplande loop te kijken. Door de vertical GPU mount is er vrij weinig ruimte onderin de case. Met 90 graden fittings past het misschien net om die rechts te houden wat me mooier lijkt.
Thanks! Dat is goede informatie. Ga ook nog even naar die fittings kijken.Skyline GT-R schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:26:
Zoals al gemeld kloppen de fittings en tubing niet. Verder hoef je ook die temp sensor niet. Corsair steekt ook zo eentje in de doos bij die XD5 pomp
Zouden jullie trouwens aanraen om andere fittings te nemen of een andere maat tubing?
[ Voor 9% gewijzigd door rajackar op 08-04-2022 16:25 ]
EK is een beetje de "gold standard vanouds" maar volgens mij zit er qua performance tegenwoordig niet veel verschil meer tussen de verschillende merken, dus ga vooral voor wat je mooi vindt.rajackar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:23:
Ik heb btw nu gekozen voor een CPU en GPU block van alphacool. Ik zie dat EK best wat duurder is. Zit er nog kwaliteitsverschil in of valt dat mee? Ben nu voornamelijk voor alphacool gegeaan omdat ik het GPU block veel mooier vind.
Tja voor softtube ben ik niet echt de expert, ik heb altijd hardtube gebruikt - maar, qua Inner Diameter (ID) maakt het eigenlijk niks uit, het is niet alsof grotere ID beter is voor de doorstroming (wat nog wel eens gedacht wordt) want de diameter van de G1/4 is eigenlijk altijd de bottleneck.rajackar schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:23:
Thanks! Dat is goede informatie. Ga ook nog even naar die fittings kijken.
Zouden jullie trouwens aanraen om andere fittings te nemen of een andere maat tubing?
Qua Outer Diameter, een grotere OD betekend vaak dat de tube wand ook wat dikker is, en daardoor stugger, maar ook minder snel "kinkt", dunne tubes knikken vrij snel als je scherpe bochten wil maken. Dikkere tubes zijn wel ook lastiger om mee te werken, ik heb nu dus gedeeltelijk softtube voor de tubing achter de motherboard tray, dikke 10/16 ZMT rubber tubes, en die zijn inderdaad wel erg stug. Ik heb ook wat 10/12 softtube die ik voor drainen/bypass gebruikte, dat is een stuk makkelijker mee te werken maar je moet dus opletten met scherpe bochten.
Uiteindelijk gaat het er ook om wat je mooi vind, dikkere tubes oogt wat 'voller'. Ik heb altijd 10/12 hardtube gehad en vond dat eigenlijk wel prima dik genoeg qua look.
🇺🇦
Wel even opletten met ontluchten bij die rad aan de voorkant. Met de aansluitingen aan de onderkant gaat er lucht zitten in de bovenkant. Dat kan erg lastig zijn om er uit te krijgen.Skyline GT-R schreef op zondag 10 april 2022 @ 09:29:
Bij deze een kleine update van mijn kant. Een geslaagde test om 3x 360 rads in de 5000D te krijgen.Foto:
- Front: EKWB SE 360
- Side: EKWB SE 360
- Top: EKWB PE 360
[Afbeelding]
Verder wel lekker met 9x120mm
Ja klopt. Normaal helpt het wel dat die rad niet het hoogste punt in de loop is.. Toch ga ik een heel tijdje de pomp op 100% laten draaien om die 3 rads te ontluchten.PilatuS schreef op zondag 10 april 2022 @ 13:40:
[...]
Wel even opletten met ontluchten bij die rad aan de voorkant. Met de aansluitingen aan de onderkant gaat er lucht zitten in de bovenkant. Dat kan erg lastig zijn om er uit te krijgen.
Verder wel lekker met 9x120mm
Het moet wel voldoende koelcapaciteit geven voor mooie temps te hebben en toch stil te zijn
Wat ook helpt is flink schudden met de kast. De kast iets schuin zetten en dan met de pomp voluit flink schudden. Dan schiet de lucht dit er in zit makkelijker los.Skyline GT-R schreef op maandag 11 april 2022 @ 09:12:
[...]
Ja klopt. Normaal helpt het wel dat die rad niet het hoogste punt in de loop is.. Toch ga ik een heel tijdje de pomp op 100% laten draaien om die 3 rads te ontluchten.
Het moet wel voldoende koelcapaciteit geven voor mooie temps te hebben en toch stil te zijn
Qua temps en geluid moet het wel goedkomen met deze oppervlakte. Helemaal met de juiste fans en het aansturen van de fans op basis van de watertemp.
Ik zit half te overwegen om een MORA-3 op mijn loop aan te sluiten. Tijdens Elden Ring moeten de fans toch nog aardig aan de slag. Denk ook dat het wel een leuk projectje is. Aan de andere kant ... pc draait ook wel prima haha.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Ja klopt. De trukken van de echt tweaker voor de lucht er uit te krijgenPilatuS schreef op maandag 11 april 2022 @ 14:17:
[...]
Wat ook helpt is flink schudden met de kast. De kast iets schuin zetten en dan met de pomp voluit flink schudden. Dan schiet de lucht dit er in zit makkelijker los.
Qua temps en geluid moet het wel goedkomen met deze oppervlakte. Helemaal met de juiste fans en het aansturen van de fans op basis van de watertemp.
Naar fans toen heb ik 6x Noctua NF-A12x25 welke meer dan voldoende moeten zijn. In de front komen 3x Corsair SP120 RGB Elite welke niet top zijn maar voldoende. Die zijn meer voor de looks
Flink blok wel.
Geeft steekhoudelijke argumenten terwijl hij niet weet waar het over gaat. BlizzBoys, HD casts van StarCraft II gemaakt door Tweakers! Het begint, Zombiepocalyps
Je zou zeggen dat het een monoblok is dat de VRM's mee pakt, maar dat doet ie niet.MrVegeta schreef op maandag 11 april 2022 @ 22:05:
Flink blok wel.
@MrVegeta @PilatuS
Lijkt op een monoblock maar is het inderdaad niet, ik ging vooral voor dit block om de "clean" look ervan. Monoblocks vind ik teveel gedoe en geld voor weinig benefit, de VRM op dit bord heeft echt meer dan genoeg koeling by default.
@Skyline GT-R Tof! En dat is een XFX met standaard waterblock zo te zien, wel lekker weinig gedoe. Ik wacht nog op mijn GPU block van EK.
Lijkt op een monoblock maar is het inderdaad niet, ik ging vooral voor dit block om de "clean" look ervan. Monoblocks vind ik teveel gedoe en geld voor weinig benefit, de VRM op dit bord heeft echt meer dan genoeg koeling by default.
@Skyline GT-R Tof! En dat is een XFX met standaard waterblock zo te zien, wel lekker weinig gedoe. Ik wacht nog op mijn GPU block van EK.
[ Voor 21% gewijzigd door Nycrea op 12-04-2022 08:28 ]
🇺🇦
Top! Goed om te weten. De keuze voor die alphacool blok was voornamelijk vanwege de looks ook. Al staat dat EK blok dat je hier postte ook wel erg mooi. Welke is dat precies? En met welk socket en bord?Nycrea schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 16:35:
[...]
EK is een beetje de "gold standard vanouds" maar volgens mij zit er qua performance tegenwoordig niet veel verschil meer tussen de verschillende merken, dus ga vooral voor wat je mooi vindt.
Oh dat is zeker iets om rekening mee te houden aangezien ik niet heel veel ruimte in de case heb.Tja voor softtube ben ik niet echt de expert, ik heb altijd hardtube gebruikt - maar, qua Inner Diameter (ID) maakt het eigenlijk niks uit, het is niet alsof grotere ID beter is voor de doorstroming (wat nog wel eens gedacht wordt) want de diameter van de G1/4 is eigenlijk altijd de bottleneck.
Qua Outer Diameter, een grotere OD betekend vaak dat de tube wand ook wat dikker is, en daardoor stugger, maar ook minder snel "kinkt", dunne tubes knikken vrij snel als je scherpe bochten wil maken. Dikkere tubes zijn wel ook lastiger om mee te werken, ik heb nu dus gedeeltelijk softtube voor de tubing achter de motherboard tray, dikke 10/16 ZMT rubber tubes, en die zijn inderdaad wel erg stug. Ik heb ook wat 10/12 softtube die ik voor drainen/bypass gebruikte, dat is een stuk makkelijker mee te werken maar je moet dus opletten met scherpe bochten.
Uiteindelijk gaat het er ook om wat je mooi vind, dikkere tubes oogt wat 'voller'. Ik heb altijd 10/12 hardtube gehad en vond dat eigenlijk wel prima dik genoeg qua look.
Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik het door ga zetten maar een goede planning is duidelijk nodig haha.
:strip_exif()/f/image/QqRDLasjM6eBqE7M6SpXFROs.jpg?f=fotoalbum_large)
Vooral onderin zal het lastig worden. Daar wil ik graag een 360 rad. Het liefst 90° fittings zijn die dan precies over de fans heen komen aan de linkerkant maar anders kan rechts evt ook. Het blijft allemaal wat krap.
[ Voor 14% gewijzigd door rajackar op 12-04-2022 09:13 ]
Dat zijn de nieuwe EKWB EK-Quantum Velocity2 blokken, beschikbaar voor AM4, LGA1200/115x en LGA 1700: https://www.ekwb.com/shop...ocks/ek-quantum-velocity2rajackar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:09:
[...]
Top! Goed om te weten. De keuze voor die alphacool blok was voornamelijk vanwege de looks ook. Al staat dat EK blok dat je hier postte ook wel erg mooi. Welke is dat precies? En met welk socket en bord?
[...]
Oh dat is zeker iets om rekening mee te houden aangezien ik niet heel veel ruimte in de case heb.
Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit of ik het door ga zetten maar een goede planning is duidelijk nodig haha.
Afgaande op de looks heeft @Nycrea Een ASUS ROG Strix X570-E Gaming Wifi II met een EK-Quantum Velocity² D-RGB - AM4 Nickel + Acetal cpu-blok.
Er is ook al 1 monoblok in die reeks voor de Asus ROG Maximus Z690 Hero: https://www.ekwb.com/shop...mus-z690-hero-d-rgb-plexi
Denk dat je gelijk hebt. Ik heb ook een x570 e-gaming en het lijkt wel heel erg op elkaarSkyline GT-R schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:19:
[...]
Dat zijn de nieuwe EKWB EK-Quantum Velocity2 blokken, beschikbaar voor AM4, LGA1200/115x en LGA 1700: https://www.ekwb.com/shop...ocks/ek-quantum-velocity2
Afgaande op de looks heeft @Nycrea Een ASUS ROG Strix X570-E Gaming Wifi II met een EK-Quantum Velocity² D-RGB - AM4 Nickel + Acetal cpu-blok.
Er is ook al 1 monoblok in die reeks voor de Asus ROG Maximus Z690 Hero: https://www.ekwb.com/shop...mus-z690-hero-d-rgb-plexi
Dat blok valt wel heel mooi strak in de VRMs voor een mooie cleane look.
Klopt als een busSkyline GT-R schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:19:
[...]
Dat zijn de nieuwe EKWB EK-Quantum Velocity2 blokken, beschikbaar voor AM4, LGA1200/115x en LGA 1700: https://www.ekwb.com/shop...ocks/ek-quantum-velocity2
🇺🇦
Mooie setup die je daar hebt in je O11 Mini met vertical GPU. Ben je zeker dat daar een rad onder past? In de O11 EVO die ik had past geen rad + fans onder de vertical GPU, tenzij je die op de hoogste stand doet (wat lelijk is). Je moet al snel 50-58mm rekenen aan dikte.rajackar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:23:
[...]
Denk dat je gelijk hebt. Ik heb ook een x570 e-gaming en het lijkt wel heel erg op elkaar
Dat blok valt wel heel mooi strak in de VRMs voor een mooie cleane look.
Verder denk ik wel dat er 360 rads passen in de O11 Mini, maar je moet specifiek op zoek gaan naar compacte
Ik gebruik vaak draw.io om een initieel grof plan te maken, dit was bijvoorbeeld het plan voor mijn huidige loop:rajackar schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:09:
[...]
Top! Goed om te weten. De keuze voor die alphacool blok was voornamelijk vanwege de looks ook. Al staat dat EK blok dat je hier postte ook wel erg mooi. Welke is dat precies? En met welk socket en bord?
[...]
Oh dat is zeker iets om rekening mee te houden aangezien ik niet heel veel ruimte in de case heb.
[Afbeelding]
Vooral onderin zal het lastig worden. Daar wil ik graag een 360 rad. Het liefst 90° fittings zijn die dan precies over de fans heen komen aan de linkerkant maar anders kan rechts evt ook. Het blijft allemaal wat krap.
:fill(white):strip_exif()/f/image/l4cHcaElOTqwAHyZ51IiLDD1.png?f=user_large)
Wat allemaal wel en niet past blijft wel lastig in te schatten tot dat je het daadwerkelijk in je handen hebt. Tenzij je alles in CAD proef maakt met precieze maten, maar dat is niet mijn expertise.
Ik kijk ook veel online naar wat andere mensen hebben gedaan voor inspiratie, in de O11 Mini zie ik bijvoorbeeld veel loops die onder en boven een rad hebben, maar aan de zijkant niets; dat is ook nog iets om over na te denken.
Met een vertical GPU zie je inderdaad ook vaak zonder rad onder, maar het kan wel.
[ Voor 21% gewijzigd door Nycrea op 12-04-2022 10:00 ]
🇺🇦
Dank je! Moet zeggen dat ik nu ook best tevreden benSkyline GT-R schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:26:
[...]
Mooie setup die je daar hebt in je O11 Mini met vertical GPU. Ben je zeker dat daar een rad onder past? In de O11 EVO die ik had past geen rad + fans onder de vertical GPU, tenzij je die op de hoogste stand doet (wat lelijk is). Je moet al snel 50-58mm rekenen aan dikte.
Verder denk ik wel dat er 360 rads passen in de O11 Mini, maar je moet specifiek op zoek gaan naar compacte
Ik heb onder de GPU nog ruimte voor de rads die ik gepland had (ongeveer 3cm dik) maar de fittings moeten dan rechts komen of met een 90 graden hoek exact boven de rad uitkomen.
Goede tip! Ik ga ook nog wel even met draw.io aan de slag.Nycrea schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 09:51:
[...]
Ik gebruik vaak draw.io om een initieel grof plan te maken, dit was bijvoorbeeld het plan voor mijn huidige loop:
[Afbeelding]
Wat allemaal wel en niet past blijft wel lastig in te schatten tot dat je het daadwerkelijk in je handen hebt. Tenzij je alles in CAD proef maakt met precieze maten, maar dat is niet mijn expertise.
Ik kijk ook veel online naar wat andere mensen hebben gedaan voor inspiratie, in de O11 Mini zie ik bijvoorbeeld veel loops die onder en boven een rad hebben, maar aan de zijkant niets; dat is ook nog iets om over na te denken.
Met een vertical GPU zie je inderdaad ook vaak zonder rad onder, maar het kan wel.
Die build ziet er wel heel strak uit zeg.
Ik zou sowieso nog voor soft tubing gaan aangezien dit mijn eerste custom loop zou worden.
Met de nieuwe GPU's aan de horizon twijfel ik ook nog een beetje om niet wat langer te wachten en het project pas te starten als er eventueel een nieuwe GPU in zit.
Genoeg om over na te denken.
@Skyline GT-R en @Nycrea , sowieso bedankt voor de waardevolle tips voor een starter als ik
Vergeet niet dat het altijd even duurt voordat er blocks voor nieuwe kaarten beschikbaar zijn, dus als je gaat wachten op next gen, reken dan om ongeveer Q1/2 2023 je build te doen.rajackar schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:12:
Met de nieuwe GPU's aan de horizon twijfel ik ook nog een beetje om niet wat langer te wachten en het project pas te starten als er eventueel een nieuwe GPU in zit.
Genoeg om over na te denken.
Ik zat ook te twijfelen, maar heb het uiteindelijk toch gewoon nu gedaan. Kan zijn dat wachten eigenlijk misschien toch de juiste keuze blijkt te zijn, maar ja dat neem ik nu voor lief.
🇺🇦
Tja, daar heb je ook wel een punt. En dan gaan we er voor het gemak even vanuit dat die kaarten ook daadwerkelijk te koop zijn.Nycrea schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:37:
[...]
Vergeet niet dat het altijd even duurt voordat er blocks voor nieuwe kaarten beschikbaar zijn, dus als je gaat wachten op next gen, reken dan om ongeveer Q1/2 2023 je build te doen.
Ik zat ook te twijfelen, maar heb het uiteindelijk toch gewoon nu gedaan. Kan zijn dat wachten eigenlijk misschien toch de juiste keuze blijkt te zijn, maar ja dat neem ik nu voor lief.
Ik ga toch maar eens posten omdat ik wat advies zoek van ervaringsdeskundige 
Het begint de laatste tijd toch steeds meer te kriebelen om weer iets aan WC te doen na bijna 15 jaar afscheid genomen te hebben. Nou overweg ik een simpele AOI (EK Basic 240) met Noctua NF-A12x25's maar een iets meer custom oplossing blijft dan toch kriebelen mede omdat ik denk dat de betere koeling tov een Noctua C14 (met NF-A12x25 eronder en A12x15 erbovenop) niet enorm zal zijn (alu radiatoren
)
Klein customloopje komt dan om de hoek kijken, klein met name omdat ik alleen de CPU wil koelen en qua ruimte het beperkt is.
Kwam qua rads uit op een Black Ice Nemesis GTS of een Corsair XR5 (zelfde core maar kleinere shroud?) of anders een Alphacool ST30. EK PE of SE heb ik her en der gelezen dat die minder presteren omdat de FPI lager is en de core dunner.
Block twijfel ik over om voor een block-pomp combo te gaan zoals bv een Eisbear LT solo, Barrow intergrated block of een Nuovolo Aquanaut of een los CPU block en iets van een Alphacool LT-40 met pomp ergens in kan proppen.
Zelf een los blok(+pomp combo) en radiator nemen tov. een AOI is natuurlijk een stuk duurder, meer onderhoud maar omdat het zo'n simpele loop is kan ik hem extern in elkaar zetten, afvullen en testen natuurlijk en de koeling met een koperen radiator is denk wel beter. Daarnaast ook geen overtollige slanglengte + gewoon leuk natuurlijk en eventueel een watertemperatuur sensor er tussen te zetten om de fancurve daarop af te stellen.
Heeft er iemand ervaring met een AIO en zo'n relatief kleine custom loop en is er merkbare wist te behalen of valt dat tegen? En waar ik niet helemaal uit kom is wat nou kwalitatief nette fittings zijn en welke maat aan te raden is
Gaat overigens op een 3700X komen en puur voor de stilte zijn, geen OC alleen een goed afgestelde PBO2.
Het begint de laatste tijd toch steeds meer te kriebelen om weer iets aan WC te doen na bijna 15 jaar afscheid genomen te hebben. Nou overweg ik een simpele AOI (EK Basic 240) met Noctua NF-A12x25's maar een iets meer custom oplossing blijft dan toch kriebelen mede omdat ik denk dat de betere koeling tov een Noctua C14 (met NF-A12x25 eronder en A12x15 erbovenop) niet enorm zal zijn (alu radiatoren
Klein customloopje komt dan om de hoek kijken, klein met name omdat ik alleen de CPU wil koelen en qua ruimte het beperkt is.
Kwam qua rads uit op een Black Ice Nemesis GTS of een Corsair XR5 (zelfde core maar kleinere shroud?) of anders een Alphacool ST30. EK PE of SE heb ik her en der gelezen dat die minder presteren omdat de FPI lager is en de core dunner.
Block twijfel ik over om voor een block-pomp combo te gaan zoals bv een Eisbear LT solo, Barrow intergrated block of een Nuovolo Aquanaut of een los CPU block en iets van een Alphacool LT-40 met pomp ergens in kan proppen.
Zelf een los blok(+pomp combo) en radiator nemen tov. een AOI is natuurlijk een stuk duurder, meer onderhoud maar omdat het zo'n simpele loop is kan ik hem extern in elkaar zetten, afvullen en testen natuurlijk en de koeling met een koperen radiator is denk wel beter. Daarnaast ook geen overtollige slanglengte + gewoon leuk natuurlijk en eventueel een watertemperatuur sensor er tussen te zetten om de fancurve daarop af te stellen.
Heeft er iemand ervaring met een AIO en zo'n relatief kleine custom loop en is er merkbare wist te behalen of valt dat tegen? En waar ik niet helemaal uit kom is wat nou kwalitatief nette fittings zijn en welke maat aan te raden is
Gaat overigens op een 3700X komen en puur voor de stilte zijn, geen OC alleen een goed afgestelde PBO2.
@sapphire welke kast komt het in?
Qua performance, ja het is waarschijnlijk wel erg vergelijkbaar met een AiO, dus daarvoor zou ik het niet meteen aanraden. Het voordeel is echter dat je custom loop onderhouden en uitgebreid kan worden in de toekomst.
Waar ik een tijdje terug naar heb gekeken voor een build van een vriend is een custom loop voor SFF build, met een 240 rad intern en met QDC de mogelijkheid om er een externe rad aan te hangen. Hiervoor had ik ook de Eisbaer LT in gedachten, dat is wel een leuk ding inderdaad. Ik heb er dus nog niet mee gewerkt maar waar je rekening mee moet houden bij zo'n geïntegreerde pomp is dat de head pressure lager zal zijn, voor alleen single rad CPU loop zal het overigens meer dan voldoende zijn. Ook verwacht ik dat het wat meer geluid zal maken dan een D5 of misschien zelfs een DDC.
Qua fittings en tubing, ik ga even uit van softtube, hoe dikker de wand van je tube hoe minder makkelijk deze knikt, en dus hoe beter je nauwe bochten kan maken. Zelf ben ik wel erg fan van de EK ZMT tubing (~16/10mm), het idee hier achter is dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken. Daar kun je dan gewoon EK STC 16/10 fittings bij gebruiken.
Qua performance, ja het is waarschijnlijk wel erg vergelijkbaar met een AiO, dus daarvoor zou ik het niet meteen aanraden. Het voordeel is echter dat je custom loop onderhouden en uitgebreid kan worden in de toekomst.
Waar ik een tijdje terug naar heb gekeken voor een build van een vriend is een custom loop voor SFF build, met een 240 rad intern en met QDC de mogelijkheid om er een externe rad aan te hangen. Hiervoor had ik ook de Eisbaer LT in gedachten, dat is wel een leuk ding inderdaad. Ik heb er dus nog niet mee gewerkt maar waar je rekening mee moet houden bij zo'n geïntegreerde pomp is dat de head pressure lager zal zijn, voor alleen single rad CPU loop zal het overigens meer dan voldoende zijn. Ook verwacht ik dat het wat meer geluid zal maken dan een D5 of misschien zelfs een DDC.
Qua fittings en tubing, ik ga even uit van softtube, hoe dikker de wand van je tube hoe minder makkelijk deze knikt, en dus hoe beter je nauwe bochten kan maken. Zelf ben ik wel erg fan van de EK ZMT tubing (~16/10mm), het idee hier achter is dat je er nooit meer naar om hoeft te kijken. Daar kun je dan gewoon EK STC 16/10 fittings bij gebruiken.
🇺🇦
Vrij essentieel inderdaad; Ncase M1.Nycrea schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:02:
@sapphire welke kast komt het in?
Daar kan 1x240MM radiator in aan de zijkant dus even hoog als het CPU block. Uitbreiding gaat er waarschijnlijk toch niet komen. Kleine kans dat er een block te vinden is voor mijn GPU en die word al prima gekoeld met 2xNF A12x25's die ik wil vervangen voor Phanteks T30's
Fittings en slangen ga ik naar kijken, bedankt
Ik gok op basis van je reactie dat je de Asus 3070 Noctua editie hebt, deze heeft hetzelfde PCB als de 3070 TUF. Hier zijn genoeg waterblocks voor te vinden, dus laat je daardoor vooral niet stoppen.sapphire schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:14:
[...]
Vrij essentieel inderdaad; Ncase M1.
Daar kan 1x240MM radiator in aan de zijkant dus even hoog als het CPU block. Uitbreiding gaat er waarschijnlijk toch niet komen. Kleine kans dat er een block te vinden is voor mijn GPU en die word al prima gekoeld met 2xNF A12x25's die ik wil vervangen voor Phanteks T30's
Fittings en slangen ga ik naar kijken, bedankt
Echter heb je nu al een bijzondere cooler op je gpu, dus snap het volledig dat je die niet in de doos wil laten verstoffen.
Ncase M1, prima kast om een custom loop in te doen inderdaad,volgens mij heb ik trouwens ook genoeg builds hier in gezien met een "echte" losse pomp, maar dat zou ik moeten checken.
[ Voor 10% gewijzigd door Nycrea op 20-04-2022 13:41 ]
🇺🇦
MSI Ventus X3 zonder fans en 2 Noctua's eronder die lucht door de heatsink naar buiten zuigt. Koelt als een trein en is nog stil ook.Nycrea schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:34:
[...]
Ik gok op basis van je reactie dat je de Asus 3070 Noctua editie hebt, deze heeft hetzelfde PCB als de 3070 TUF. Hier zijn genoeg waterblocks voor te vinden, dus laat je daardoor vooral niet stoppen.
Echter heb je nu al een bijzondere cooler op je gpu, dus snap het volledig dat je die niet in de doos wil laten verstoffen.
Ahh, Ventus - inderdaad hier zijn weinig waterblocks voor te vinden, geinige setup die je nu hebt.sapphire schreef op woensdag 20 april 2022 @ 13:40:
[...]
MSI Ventus X3 zonder fans en 2 Noctua's eronder die lucht door de heatsink naar buiten zuigt. Koelt als een trein en is nog stil ook.
🇺🇦
Als ik nu even snel bij bv Highflow een set samenstel met een Eisbaer LT, XR5, ZMT slang, paar fittings (4x angled) en een fles coolant ben ik rond de €200 kwijt.
Stuur even een screenshot van je lijst dat is wat makkelijker checken - 200 euro klinkt aan de goedkope kant dus ik weet niet of je iets gemist hebt.sapphire schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:20:
Als ik nu even snel bij bv Highflow een set samenstel met een Eisbaer LT, XR5, ZMT slang, paar fittings (4x angled) en een fles coolant ben ik rond de €200 kwijt.
🇺🇦
Corsair heeft een MSI Ventus blok voor de 3080/3080Ti/3090: https://www.corsair.com/e...ter-Block/p/CX-9020014-WW
/f/image/vxLiNJrKEjp4OKexNMTn2MkO.png?f=fotoalbum_large)
De MSI ROG Ventus
/f/image/vxLiNJrKEjp4OKexNMTn2MkO.png?f=fotoalbum_large)
De MSI ROG Ventus
[ Voor 46% gewijzigd door Skyline GT-R op 20-04-2022 22:03 ]
Laatste update, alles zit er in
:strip_exif()/f/image/7M7K5sl4PFuPZ58gHgw1jX1X.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was de oude;
:strip_exif()/f/image/7M7K5sl4PFuPZ58gHgw1jX1X.jpg?f=fotoalbum_large)
En dit was de oude;
:strip_exif()/f/image/Cn7EUl1Av8JiiUD9VE4f89gq.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 32% gewijzigd door Nycrea op 23-04-2022 21:32 ]
🇺🇦
Zeer mooi! Meteen ook een prachtig Vector2 blok.
Hele gave layout!
Screenshot stond nog op een andere computerNycrea schreef op woensdag 20 april 2022 @ 16:31:
[...]
Stuur even een screenshot van je lijst dat is wat makkelijker checken - 200 euro klinkt aan de goedkope kant dus ik weet niet of je iets gemist hebt.
Zoiets:
/f/image/6w4e2pchuk2efzcw4oIXVpEE.png?f=fotoalbum_medium)
Had even 4 random haakse fittings gepakt die niet de goedkoopste waren. Moet nog vloeistof bij, eventueel flesje en misschien een extra fitting om een vulpoort te maken ofzo.
Je moet idd nog coolant hebben, premix of concentrate met distilled water. Vulpoort zit al op de Eisbaer, maar wat je waarschijnlijk wel wil is een extra fitting met een stukje (doorzichtige) tube dat dienst doet als een mini reservoir tijdens het vullen.sapphire schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:36:
[...]
Screenshot stond nog op een andere computer
Zoiets:
[Afbeelding]
Had even 4 random haakse fittings gepakt die niet de goedkoopste waren. Moet nog vloeistof bij, eventueel flesje en misschien een extra fitting om een vulpoort te maken ofzo.
Zie deze video als guideline, hij doet het zonder extra stukje tube, maar je kan misschien na het zien van deze video ook wel inzien waarom het misschien wel zo handig zou zijn.
Je hebt nu 4x right angle, een AiO heeft meestal geen rechte hoek op de rad, ik weet niet hoe je het precies wil in richten maar het kan zijn dat het handiger is om geen right angle op de rad te hebben. Denk er ook aan dat de fans in de weg kunnen zitten als die aan dezelfde kant zitten. Verder heb je geen fans in deze lijst, maar zoals je zei heb je die al en moet je alleen nieuwe T30s voor de GPU.
🇺🇦
De slangen moeten voor de fans langs dus het handigst is een verleng stukje er tussen en dan de haakse connector. Rechte kan wel maar dan moeten ze bijna direct een knik maken, kan waarschijnlijk wel gewoon maar 2x haaks is duurder dan 2x recht dus kan het alleen maar meevallen.Nycrea schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 09:57:
[...]
Je moet idd nog coolant hebben, premix of concentrate met distilled water. Vulpoort zit al op de Eisbaer, maar wat je waarschijnlijk wel wil is een extra fitting met een stukje (doorzichtige) tube dat dienst doet als een mini reservoir tijdens het vullen.
Zie deze video als guideline, hij doet het zonder extra stukje tube, maar je kan misschien na het zien van deze video ook wel inzien waarom het misschien wel zo handig zou zijn.
Je hebt nu 4x right angle, een AiO heeft meestal geen rechte hoek op de rad, ik weet niet hoe je het precies wil in richten maar het kan zijn dat het handiger is om geen right angle op de rad te hebben. Denk er ook aan dat de fans in de weg kunnen zitten als die aan dezelfde kant zitten. Verder heb je geen fans in deze lijst, maar zoals je zei heb je die al en moet je alleen nieuwe T30s voor de GPU.
Fans zouden A12x25's worden.
Maargoed twijfel nog steeds of een Eisbaer beter presteert dan een EK AIO
Zijn die EK AiO's ook modulair eigenlijk?sapphire schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:06:
[...]
De slangen moeten voor de fans langs dus het handigst is een verleng stukje er tussen en dan de haakse connector. Rechte kan wel maar dan moeten ze bijna direct een knik maken, kan waarschijnlijk wel gewoon maar 2x haaks is duurder dan 2x recht dus kan het alleen maar meevallen.
Fans zouden A12x25's worden.
Maargoed twijfel nog steeds of een Eisbaer beter presteert dan een EK AIO
Als je je tubes voor je fans langs wil moet je inderdaad zeker een stukje extender hebben, wat je ook kan doen als oplossing is de fans aan de andere kant.
Wat ik ook nog dacht, als het past neem dan de niet LT variant
https://www.highflow.nl/w...ora-solo-digital-rgb.html
Deze heeft een wat sterkere pomp, dus kun je makkelijker nog meer dingen toevoegen mocht je dat ooit willen.
[ Voor 40% gewijzigd door Nycrea op 26-04-2022 10:10 ]
🇺🇦
@Nycrea Die past niet door de hoogte en de aansluitingen aan de bovenzijde.
Ter referentie dit is het bovenaanzicht van iemand anders zijn Ncase met een Corsair AIO:
Ter referentie dit is het bovenaanzicht van iemand anders zijn Ncase met een Corsair AIO:

Ah helaas, met haakse connectors had het misschien gekund maar lijkt er inderdaad op dat het te krap is.sapphire schreef op dinsdag 26 april 2022 @ 10:45:
@Nycrea Die past niet door de hoogte en de aansluitingen aan de bovenzijde.
[Afbeelding]
🇺🇦
De EK-AIO's zijn niet modulair. Ik heb er eentje gehad en die kan je niet uitbreiden. Enkel een refill kan je doen.
EKWB heeft nu ook microfittings (https://www.ekwb.com/shop...que-micro-rotary-90-black). Die kunnen hier mogelijks een oplossing zijn samen met die nieuwe Alphacool Eisbaer Pro: https://www.alphacool.com/detail/index/sArticle/27773 Daarmee heb je volgens mij wel voldoende ruimte. Je kan dan eventueel ook gebruik maken van hun nieuwe HPE rads: https://www.alphacool.com...er-240mm-radiator?c=20543
EKWB heeft nu ook microfittings (https://www.ekwb.com/shop...que-micro-rotary-90-black). Die kunnen hier mogelijks een oplossing zijn samen met die nieuwe Alphacool Eisbaer Pro: https://www.alphacool.com/detail/index/sArticle/27773 Daarmee heb je volgens mij wel voldoende ruimte. Je kan dan eventueel ook gebruik maken van hun nieuwe HPE rads: https://www.alphacool.com...er-240mm-radiator?c=20543
[ Voor 27% gewijzigd door Skyline GT-R op 26-04-2022 11:11 ]
Zijn hier ook MO-RA3 420 gebruikers?
Wat zijn jullie ervaringen kwa pomp? Dubbel of enkele D5 monteren?
En de inhoud van de radiator? Ik kan nergens vinden hoeveel vloeistof hij kan hebben. Bestel ik 2 of 6 liter ?
En de inhoud van de radiator? Ik kan nergens vinden hoeveel vloeistof hij kan hebben. Bestel ik 2 of 6 liter ?
The problem with communication is the illusion it has taken place.
Hier geen MO-RA3 420, maar wel 2 stuks 4x120mm van XSPC met dubbele D5 pompen.jack zomer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 00:03:
Zijn hier ook MO-RA3 420 gebruikers?
1 of 2 pompen is vooral geluid en hoogte verschil. Een enkele D5 is zat als je de rad's geen 3 meter hoger zet. Een enkele D5 op 100% vermogen is alleen niet heel stil. Ik heb hier 2 stuks D5 en die draaien op 35% van het maximale vermogen waardoor ze bijna onhoorbaar zijn. 2 stuks is niet nodig, maar wel extreem stil. Mag het ietjes meer herrie maken dan is een enkele D5 zat als je geen flinke hoogte verschillen hebt.
Qua vloeistof gebruik ik al heel lang gewoon gedestileerdwater met een toevoeging. Met 2 stuks 4x120mm en een kwart liter aan reservoir heb ik aan 2 liter zat. Geen idee hoeeveel het precies is, maar 1 liter is niet genoeg en met 2 liter hou ik over. Ik gok dus op zo'n anderhalve liter.
Thanks.
Dubbel d5 gaat het worden.
Doel is stil. En draai liever 2 x d5 op halve kracht dan 1 d5 op 100%
Ik doe atm 2x360 en 1x280 op een enkele DDC, die ongeveer 50% PWM draait, wellicht is dat ook een optie.jack zomer schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 04:22:
Thanks.
En qua vloeistof, in mijn loop gaat zo'n 1.2L - ik heb flessen van 5L gedestilleerd water en dan een concentraat toevoeging. Is wel handig om extra gedestilleerd water te hebben om vooraf te kunnen spoelen.
[ Voor 24% gewijzigd door Nycrea op 05-05-2022 08:38 ]
🇺🇦
Mooi 5 liter maar halen dan,. Om te spoelen en met toevoeging te draaien.
De radiator is net besteld,. CPU en gpu en fittingen bekijk ik later.
2 weken levertijd ongeveer. Dus heb nog even
De radiator is net besteld,. CPU en gpu en fittingen bekijk ik later.
2 weken levertijd ongeveer. Dus heb nog even
Zo wat is het aktief in dit draadje ^^.
Ik ben na een jaar ook eindelijk helemaal over op water
De planning was vorige zomer, maar door een mysterieus aanslag probleem was dat uitgesteld.
De oorzaak bleek uiteindelijk bij de EPDM slang te liggen.
Waarschijnlijk was het een slechte kwaliteit, wat ik heb het naderhand ook getest met diverse EPDM en NBR o-ringen. Een aantal daarvan zorgen ook voor deze aanslag/reactie.
Maar waarom ik eigenlijk wilde reageren is omdat er meerdere keren 'gedestilleerd water' in de reacties is genoemd.
Waarschijnlijk omdat men denk dat dit zuiverder is dan gewoon gedemineraliseerd water uit de super.
Dat is een misvatting!
Vaak is het tegenovergestelde waar en daarnaast is het ook erg duur/kostbaar om gedestilleerd water te produceren.
Nieuwe onderdelen (radiator, blokjes, fittingen, slangen etc) kan je prima eerst met kraan-/tapwater schoonmaken en naderhand een aantal keren spoelen met demi-water.
Anders wordt het een duur grapje en geeft het ook een berg plastic afval.
Maak trouwens ook niet de fout door met azijn of een ander zuur een nieuw rad 'schoon' te maken, zoals ik gedaan heb. De flux is tegenwoordig wateroplosbaar en de kans op problemen door de 'zuurbehandeling' neemt juist toe. Het vergt namelijk veel zorg om alle zuur weer weg te krijgen.
Bovendien is het ook slecht voor de soldeerverbindingen.
Niet dat het met een zwak zuur zo'n vaart maakt, maar voorkomen is altijd beter!
Ik ben na een jaar ook eindelijk helemaal over op water

De planning was vorige zomer, maar door een mysterieus aanslag probleem was dat uitgesteld.
De oorzaak bleek uiteindelijk bij de EPDM slang te liggen.
Waarschijnlijk was het een slechte kwaliteit, wat ik heb het naderhand ook getest met diverse EPDM en NBR o-ringen. Een aantal daarvan zorgen ook voor deze aanslag/reactie.
Maar waarom ik eigenlijk wilde reageren is omdat er meerdere keren 'gedestilleerd water' in de reacties is genoemd.
Waarschijnlijk omdat men denk dat dit zuiverder is dan gewoon gedemineraliseerd water uit de super.
Dat is een misvatting!
Vaak is het tegenovergestelde waar en daarnaast is het ook erg duur/kostbaar om gedestilleerd water te produceren.
Nieuwe onderdelen (radiator, blokjes, fittingen, slangen etc) kan je prima eerst met kraan-/tapwater schoonmaken en naderhand een aantal keren spoelen met demi-water.
Anders wordt het een duur grapje en geeft het ook een berg plastic afval.
Maak trouwens ook niet de fout door met azijn of een ander zuur een nieuw rad 'schoon' te maken, zoals ik gedaan heb. De flux is tegenwoordig wateroplosbaar en de kans op problemen door de 'zuurbehandeling' neemt juist toe. Het vergt namelijk veel zorg om alle zuur weer weg te krijgen.
Bovendien is het ook slecht voor de soldeerverbindingen.
Niet dat het met een zwak zuur zo'n vaart maakt, maar voorkomen is altijd beter!
Gedestilleerd water kost de kop niet hoor, sterker nog het is goedkoper dan gedemineraliseerd water bij de AH 
https://www.hornbach.nl/s...-ltr/8848107/artikel.html
https://www.hornbach.nl/s...-ltr/8848107/artikel.html
Wilde ook even mijn systeempje wat op dit moment wordt afgerond showen. Ik heb een NUC 10th gen i7 die momenteel een graadje of 70 wordt. Dit wordt zijn nieuwe onderkomen:
/f/image/lnRDSujNesqP4gUGmUfGjZtz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3lNYOvMP9BHdl4h2Re5i6A8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai er momenteel mijn domotica op en object herkenning voor 7 camera's. Het systeem zit nu tegen de 30% cpu load aan en haalt hiermee in mijn passieve behuizing soms de 70 graden. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een mooi alternatief en kwam een gast op YouTube tegen die custom systemen bouwt. Hij wilde wel een systeempje voor mij maken.
Aan de achterzijde komt nog een mounting plate voor 2 Google coral USB sticks. Moet alleen nog even bedenken hoe ik deze precies wil gaan maken
/f/image/lnRDSujNesqP4gUGmUfGjZtz.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/3lNYOvMP9BHdl4h2Re5i6A8D.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik draai er momenteel mijn domotica op en object herkenning voor 7 camera's. Het systeem zit nu tegen de 30% cpu load aan en haalt hiermee in mijn passieve behuizing soms de 70 graden. Ik ben daarom op zoek gegaan naar een mooi alternatief en kwam een gast op YouTube tegen die custom systemen bouwt. Hij wilde wel een systeempje voor mij maken.
Aan de achterzijde komt nog een mounting plate voor 2 Google coral USB sticks. Moet alleen nog even bedenken hoe ik deze precies wil gaan maken
[ Voor 21% gewijzigd door sygys op 05-05-2022 15:33 ]
Dat ziet er echt geweldig uit! Ik ben zeer benieuwd naar je eindresultaat!sygys schreef op donderdag 5 mei 2022 @ 15:28:
Wilde ook even mijn systeempje wat op dit moment wordt afgerond showen. Ik heb een NUC 10th gen i7 die momenteel een graadje of 70 wordt. Dit wordt zijn nieuwe onderkomen:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dankje! Het acrylaat wordt op dit moment gepolijst. Er zijn nog banen zichtbaar van de CNC machine. Als dat klaar is dan wordt hij vanuit Vietnam opgestuurd. Dus zal nog een tijdje duren voordat ik hem echt binnen heb. Ben voornamelijk benieuwd naar de prestatie van de waterkoeling. zodra ik het binnen heb post ik hier mijn bevindingen. Overigens als er mensen interesse hebben. Die gast is niet duur. Het systeem zoals op de foto kost 240 euro.
Hij maakt overigens ook custom koelblokken of speciale kasten.
Hij reageert alleen tergend traag. Soms een week tussen een vraag en reactie
Hij maakt overigens ook custom koelblokken of speciale kasten.
Hij reageert alleen tergend traag. Soms een week tussen een vraag en reactie
[ Voor 49% gewijzigd door sygys op 05-05-2022 15:44 ]
Dus ik ben achtergekomen dat een 240mm radiator niet genoeg is voor een hongerige 3080 Ti, dus ben een nieuwe project gestart om buiten radiator te maken voor m’n NR200P, onlangs alles binnen gekregen dus we kunnen weer volgende week lekker gaan bouwen
1080mm radiator moet wel genoeg zijn voor een 3080 Ti en een 5600X
in plaats van soft tubing zal het deze keer een hardline build worden
ik zal als het af is zeker foto’s plaatsen
:strip_exif()/f/image/sjR6lG80JMQx8Gi8JVkhjTYm.jpg?f=fotoalbum_large)
De MO-RA3 420 noctua 20cm is binnen, en gemonteerd. Staat nu te test draaien (alleen de loop). Op de foto kijk je naar de onderkant van het bureau waar de radiator en pc ingebouwd is.
Lijkt momenteel lekvrij, ondanks dat hij met een luchtpompje geen druk kon houden). (Ik vermoed dat het ontbreken van een afsluiter daar de oorzaak van is)
[ Voor 6% gewijzigd door jack zomer op 17-05-2022 20:48 ]
Netjes hoor! Nu tijd voor een nieuw setje zwarte Noctua's?jack zomer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:47:
[Afbeelding]
De MO-RA3 420 noctua 20cm is binnen, en gemonteerd. Staat nu te test draaien (alleen de loop). Op de foto kijk je naar de onderkant van het bureau waar de radiator en pc ingebouwd is.
Lijkt momenteel lekvrij, ondanks dat hij met een luchtpompje geen druk kon houden). (Ik vermoed dat het ontbreken van een afsluiter daar de oorzaak van is)
https://www.techpowerup.c...n-cooperation-with-noctua
Nee, ik zie ze toch nooit. Ze zitten onder de radiator.
Zie mijn pc eigenlijk ook nooit, zit in het bureau
Is maar goed ook, want mijn zware fittingen kunnen niet tegen een waterpomptang... Vermoedelijk was hij 8 uur geleden al water dicht, en heb ik voor niks alles los en weer vast gemaakt.
edit
alles gemonteerd, heerlijk stil en koel.
:strip_exif()/f/image/bBVXDlxUetINSkvZjwjtxb0W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QQgrSIrf2GviWb05YTHvfSc2.jpg?f=fotoalbum_large)
normaal gebruik is de loop tempratuur de kamer tempratuur, de uitgeblazen temp na mijn rad is 0.3 hoger tijdens internet en email.
full stress doet de gpu 40 graden, en de cpu 60 graden (res 2500 en 5000 Mhz)
loop temp nog even nnb, ben aan het meten.
volgende stap is de kabels even netjes maken, een temp controler. en genieten van de stilte
Zie mijn pc eigenlijk ook nooit, zit in het bureau
Is maar goed ook, want mijn zware fittingen kunnen niet tegen een waterpomptang... Vermoedelijk was hij 8 uur geleden al water dicht, en heb ik voor niks alles los en weer vast gemaakt.
edit
alles gemonteerd, heerlijk stil en koel.
:strip_exif()/f/image/bBVXDlxUetINSkvZjwjtxb0W.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/QQgrSIrf2GviWb05YTHvfSc2.jpg?f=fotoalbum_large)
normaal gebruik is de loop tempratuur de kamer tempratuur, de uitgeblazen temp na mijn rad is 0.3 hoger tijdens internet en email.
full stress doet de gpu 40 graden, en de cpu 60 graden (res 2500 en 5000 Mhz)
loop temp nog even nnb, ben aan het meten.
volgende stap is de kabels even netjes maken, een temp controler. en genieten van de stilte
[ Voor 66% gewijzigd door jack zomer op 19-05-2022 11:59 ]
Ik heb op dit moment een NZXT h510, icm met een Ryzen 2700x en een rog strix rtx 2070 OC.
De temperatuur van de videokaart bevalt mij erg goed, maar de CPU wordt naar mijn mening toch wel erg heet (85 graden core temp, en dus automatisch terugklokken), icm de stock wraith prism koeler met ingeschakelde PBO.. Ik zit er dus ook aan te denken om te upgraden naar waterkoeling, en dan meteen een custom-loop. Zeker met het oog op de komende Ryzen 7000x series van AMD, waarna ik graag wil gaan upgraden. Voor mij is het echter de eerste keer dat ik zoiets bouw, dus wat denken jullie van de volgende set.
(De fans staan er nog even in als voorbeeld. Omdat ik nog niet echt goede fans gevonden had, die ook stil zijn).
Daarnaast zit ik als alternatief natuurlijk ook aan een AIO te denken (zoals die van Alphacool of nzxt Z serie), vanwege het toch wel forse prijsverschil. Wat denken jullie daarvan?
/f/image/KGLGAQIdNfLXfnhX2z1DgrNw.png?f=fotoalbum_large)
De temperatuur van de videokaart bevalt mij erg goed, maar de CPU wordt naar mijn mening toch wel erg heet (85 graden core temp, en dus automatisch terugklokken), icm de stock wraith prism koeler met ingeschakelde PBO.. Ik zit er dus ook aan te denken om te upgraden naar waterkoeling, en dan meteen een custom-loop. Zeker met het oog op de komende Ryzen 7000x series van AMD, waarna ik graag wil gaan upgraden. Voor mij is het echter de eerste keer dat ik zoiets bouw, dus wat denken jullie van de volgende set.
(De fans staan er nog even in als voorbeeld. Omdat ik nog niet echt goede fans gevonden had, die ook stil zijn).
Daarnaast zit ik als alternatief natuurlijk ook aan een AIO te denken (zoals die van Alphacool of nzxt Z serie), vanwege het toch wel forse prijsverschil. Wat denken jullie daarvan?
/f/image/KGLGAQIdNfLXfnhX2z1DgrNw.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/aL4zUinVF3Js7yC0fPMP8PNp.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 8% gewijzigd door dennisdennis12 op 01-06-2022 12:10 ]
Ik zit ook te overwegen om over een poosje mijn systeem met een Mora uit te breiden. Heb een enkele D5 pomp met 2 keer een Corsair radiator. Plan is om die Mora dan aan de muur op te hangen... ben benieuwd of die pomp daar krachtig genoeg voor is, ik denk het wel.jack zomer schreef op dinsdag 17 mei 2022 @ 20:47:
[Afbeelding]
@MrVegeta dan haal je toch de pomp en res houder er meteen bij?
https://shop.watercool.de/for-MO-RA-420
1 extra d5 pomp, res/pomp en mora aan de muur.
ik draai mijn 2D5 op halve kracht. Nu volgens de thermometer op ambient tempratuur
23.1 in de rad
23.3 uit de rad
23.0 in de loop.
Wanneer de pc meer moet doen, dan stijg ik naar:
23.0 in rad
26.0 uit rad
28.0 in loop
De Corsair fans staan ook op 50%, meer is niet/nog niet nodig
https://shop.watercool.de/for-MO-RA-420
1 extra d5 pomp, res/pomp en mora aan de muur.
ik draai mijn 2D5 op halve kracht. Nu volgens de thermometer op ambient tempratuur
23.1 in de rad
23.3 uit de rad
23.0 in de loop.
Wanneer de pc meer moet doen, dan stijg ik naar:
23.0 in rad
26.0 uit rad
28.0 in loop
De Corsair fans staan ook op 50%, meer is niet/nog niet nodig
[ Voor 5% gewijzigd door jack zomer op 01-06-2022 13:20 ]
Hardline tubes zijn zoveel fijner. Het is 1 x passen en meter maar vervolgens zoveel netter. Past als gegoten totdat je weer zaken wil aanpassen, kan je opnieuw beginnen.nilsson1234 schreef op vrijdag 13 mei 2022 @ 10:56:
Dus ik ben achtergekomen dat een 240mm radiator niet genoeg is voor een hongerige 3080 Ti, dus ben een nieuwe project gestart om buiten radiator te maken voor m’n NR200P, onlangs alles binnen gekregen dus we kunnen weer volgende week lekker gaan bouwen1080mm radiator moet wel genoeg zijn voor een 3080 Ti en een 5600X
in plaats van soft tubing zal het deze keer een hardline build worden
ik zal als het af is zeker foto’s plaatsen
Dit is mijn probleem.... Ik vind altijd dingen die ik graag wil aanpassen. En ook met snelkoppelingen werken met soft tubing is gewoon veel handiger met troubleshooten etc.wortelsky schreef op zaterdag 4 juni 2022 @ 10:49:
[...]
Hardline tubes zijn zoveel fijner. Het is 1 x passen en meter maar vervolgens zoveel netter. Past als gegoten totdat je weer zaken wil aanpassen, kan je opnieuw beginnen.
Mocht je gewoon het zaakje willen opzetten en als show piece op je bureau willen hebben staan en dagelijks draaien zonder aan te raken dan is hardline inderdaad een solide optie. Zal voor mij alleen nooit zo gaan haha.
:strip_exif()/f/image/oE9hmvR8RPs6MbC0dDqUfNj0.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/A28PmOcdLRBANe1e5ScaFbtR.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gCvwWFUNTgafVQMGNnFE39nP.jpg?f=fotoalbum_large)
Betreft soft tubing. Het hoeft niet rommelig te ogen als je netjes de hoeken aanbrengt. En zwarte tubes helpen ook enorm daarmee.
R7 9800X3D + ASUS ROG STRIX X870E-E + RTX 4090 FE + 48GB TG Xtreem 8200 CL38
Klopt, nette machine heb je hoor! Mijn eerdere soft tube bakken waren een warboel, mede omdat er toen nog geen kasten waren voorbereid op WC en je alles zelf een plekje gaf.Maar functioneerde prima, daar ging het mij om toen.Cidious schreef op zaterdag 25 juni 2022 @ 18:50:
[...]
Dit is mijn probleem.... Ik vind altijd dingen die ik graag wil aanpassen. En ook met snelkoppelingen werken met soft tubing is gewoon veel handiger met troubleshooten etc.
Mocht je gewoon het zaakje willen opzetten en als show piece op je bureau willen hebben staan en dagelijks draaien zonder aan te raken dan is hardline inderdaad een solide optie. Zal voor mij alleen nooit zo gaan haha.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Betreft soft tubing. Het hoeft niet rommelig te ogen als je netjes de hoeken aanbrengt. En zwarte tubes helpen ook enorm daarmee.
Hallo luitjes,
Ik hoop dat iemand mij kan helpen met een vraag.
De laatste tijd zit ik heel erg te tobben om de huidige losse pomp + reservoir te vervangen voor een Watercool Heatkiller D5 MP reservoir.
De montage flexibiliteit van Watercool vind ik heel erg fraai, maar wat mij niet zo aanspreekt is de manier waarop ze de ledverlichting hebben toegepast.
Namelijk een strookje in een van de buizen/balken dat potentieel in de ogen schijnt:
https://shop.watercool.de...struts-150mm-raw-aluminum
https://shop.watercool.de...inous-aRGB-LED-Stripe-S_1
Ik kan nergens video's of voorbeelden vinden van hoe dat zich uitwerkt bij een heldere vloeistof.
Is het niet ontzettend verblindend en/of lelijk?
En is het beter om eventueel 2 van deze ledbalken te nemen voor een meer uniforme verlichting?
De laatste tijd zit ik heel erg te tobben om de huidige losse pomp + reservoir te vervangen voor een Watercool Heatkiller D5 MP reservoir.
De montage flexibiliteit van Watercool vind ik heel erg fraai, maar wat mij niet zo aanspreekt is de manier waarop ze de ledverlichting hebben toegepast.
Namelijk een strookje in een van de buizen/balken dat potentieel in de ogen schijnt:
Ik kan nergens video's of voorbeelden vinden van hoe dat zich uitwerkt bij een heldere vloeistof.
En is het beter om eventueel 2 van deze ledbalken te nemen voor een meer uniforme verlichting?
Een led of ledstrip wil je nooit direct kunnen zien. Alleen het licht dat het geeft zien zonder de bron te zien werkt goed. Anders is het inderdaad niet fijn om naar te kijken. Zie het maar als een lampenkap. Direct naar een lamp wil je ook niet kijken.CMT schreef op zondag 10 juli 2022 @ 21:01:
Hallo luitjes,
Ja, vandaar mijn zorgen daarover. Ik ben in het algemeen ook absoluut geen liefhebber van direct licht (spots op het plafond vind ik afschuwelijk).
Er is zijn wel wat foto's en video's te vinden, maar het is allemaal zo onduidelijk of vanuit een positie gefotografeerd dat het min of meer uit het zicht is.
Ik weet dus niet in hoeverre het ronde glas het licht afbuigt en verstrooit.

Het voelt heel erg alsof de ledverlichting maar iets is wat ze erbij geplempt hebben.
In 6 jaar tijd heeft Watercool ook geen verbeteringen doorgevoerd.
Een fijnmazig filter in de bodem zoals Aquacomputer's ultitube heeft zou al een dikke plus zijn.
En de ledstrips hadden ze mooi met een opaque diffusor in de balken kunnen verwerken, zoals ledlampen dat hebben.
Mijn eerste optie was dan ook de ultitube, maar de ophanging daarvan is zo belabberd en niet echt berekend op een situatie met de water invoer aan de bovenkant van het reservoir.
Er is zijn wel wat foto's en video's te vinden, maar het is allemaal zo onduidelijk of vanuit een positie gefotografeerd dat het min of meer uit het zicht is.
Ik weet dus niet in hoeverre het ronde glas het licht afbuigt en verstrooit.

Het voelt heel erg alsof de ledverlichting maar iets is wat ze erbij geplempt hebben.
In 6 jaar tijd heeft Watercool ook geen verbeteringen doorgevoerd.
Een fijnmazig filter in de bodem zoals Aquacomputer's ultitube heeft zou al een dikke plus zijn.
En de ledstrips hadden ze mooi met een opaque diffusor in de balken kunnen verwerken, zoals ledlampen dat hebben.
Mijn eerste optie was dan ook de ultitube, maar de ophanging daarvan is zo belabberd en niet echt berekend op een situatie met de water invoer aan de bovenkant van het reservoir.

[ Voor 5% gewijzigd door CMT op 11-07-2022 01:04 ]
Zelf heb ik de pompen los van het reservoir met een simpele LED onderin het reservoir waar normaal de pomp zit. Dit geeft prima verlichting zonder dat je de LED ziet.
Als je echter een reservoir met D5 pomp wilt is dit dan misschien iets ?: YouTube: Introducing Protium 2.0
Niet goedkoop, maar als er iemand is die goed spul maakt dan is het SingularityComputers wel.
Als je echter een reservoir met D5 pomp wilt is dit dan misschien iets ?: YouTube: Introducing Protium 2.0
Niet goedkoop, maar als er iemand is die goed spul maakt dan is het SingularityComputers wel.
Bedankt voor de tip. Zo hoog zit ik er gelukkig niet mee ^^. Rgb is meer een bijzaak.
Maar omdat je bij Watercool een custom reservoir bestelling kan maken (en daarnaast voor alle toeters en bellen bij moet betalen) kan het flink schelen in de prijs om geen rgb te nemen.
Zonder rgb wil ik dan ook niet zon afwijkend balkje bij het reservoir hebben.
Maar omdat je bij Watercool een custom reservoir bestelling kan maken (en daarnaast voor alle toeters en bellen bij moet betalen) kan het flink schelen in de prijs om geen rgb te nemen.
Zonder rgb wil ik dan ook niet zon afwijkend balkje bij het reservoir hebben.
Hey beste forumvrienden,
Ik heb een corsair hydro x303i zitten in mijn custom pc... Deze zit in een Lian Li dynamic evo case maar is alles behalve stil..
Het is een prachtige build, al zeg ik het zelf, maar je hoort die waterpomp/reservoir zo goed 😥.
Iemand hier dezelfde ervaring mee? Of zou ik best een ander reservoir of pomp of combo inbouwen?
Groeten Davy
Ik heb een corsair hydro x303i zitten in mijn custom pc... Deze zit in een Lian Li dynamic evo case maar is alles behalve stil..
Het is een prachtige build, al zeg ik het zelf, maar je hoort die waterpomp/reservoir zo goed 😥.
Iemand hier dezelfde ervaring mee? Of zou ik best een ander reservoir of pomp of combo inbouwen?
Groeten Davy
Ik heb even gekeken, maar geen idee wat voor een pomp ze gebruiken. Het was sowieso even kijken om er achter te komen hoe het zit met de pomp. Het is een CPU blok en pomp combinatie wat lijkt op een AIO pomp. Ik had bij zo'n kit wel een fatsoenlijke res/pomp verwacht, maar het is een vage setup.deejfie147 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:11:
Hey beste forumvrienden,
Groeten Davy
Helaas zijn genoeg pompen niet stil en moet je naar beter spul wil het wel stil zijn. Ik gebruik hier D5 pompen, dat is het betere spul, maar ook die zijn op vol vermogen niet heel stil. Wat je zou kunnen doen is een D5 pomp/res combinatie kiezen en dan de D5 op minder dan de helft van de max laten lopen. Het hangt van de rest van je setup af wat voor jou stil genoeg is. Persoonlijk draait ik ze op 35% van het maximale vermogen omdat ik ze pas dan echt niet meer hoor. Geen idee wat Corsair voor een pomp hier gebruikt en misschien kan je deze nog langzamer laten lopen. Anders zou ik de pomp vervangen en dan bij voorkeur door een D5. Voor de setup die je hebt is een enkele D5 pomp op 35% voldoende.
Toch wat anders dan ik dacht. Ik dacht dat het CPU blok zowel het reservoir als pomp was, maar het is nog een los ding wat er op lijkt. Wel jammer dat ie te veel herrie maakt. Geen idee of je de flow nog kan regelen en kan zien hier mee ? Eigenlijk altijd is de max flowrate veel meer dan wat nodig is. Indien je de boel zachter kan zetten is dat misschien nog een optie, anders vervangen door iets beters. Wel een leuke setup zo
Ooh ik zou heel gelukkig zijn moest ik dat zachter zou kunnen zetten.. ik weet enkel niet hoe?! 🤔🙈😥PilatuS schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:38:
[...]
Toch wat anders dan ik dacht. Ik dacht dat het CPU blok zowel het reservoir als pomp was, maar het is nog een los ding wat er op lijkt. Wel jammer dat ie te veel herrie maakt. Geen idee of je de flow nog kan regelen en kan zien hier mee ? Eigenlijk altijd is de max flowrate veel meer dan wat nodig is. Indien je de boel zachter kan zetten is dat misschien nog een optie, anders vervangen door iets beter. Wel een leuke setup zo
Ik zie op de afbeelding dat er een unit is voor de fans regelen, als de pomp daar ook op zit kan je die misschien aanpassen met de Corsair software ? Je heb geen 100 liter per uur nodig voor prima temps, zelfs de helft is ook prima. Geen idee of je de pomp kan aanpassen met de software ? Indien dat niet mogelijk is en je niet kan zien wat de flowrate is, dan wordt het lastig. Mogelijk kan je dan nog de pomp via een externe manier langzamer laten draaien, maar zonder je flowrate te weten is dat tricky. Indien je niets met de pomp kan dan wordt het denk ik toch vervangen.deejfie147 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:40:
[...]
Ooh ik zou heel gelukkig zijn moest ik dat zachter zou kunnen zetten.. ik weet enkel niet hoe?! 🤔🙈😥
De fans worden inderdaad geregeld door de ingebouwde Commander Pro... Via icue software regel ik de fansnelheid wel maar geen idee of ik dat ook kan met die pomp/res ?
Zit de pomp ook aangesloten op de Commander Pro ? Als er een voedingstekker naar de pomp gaat en ie niet via de Commander Pro gaat dan houdt het sowieso wel op de simpele manier. Ik heb verder geen verstand van de Corsair software aagezien bij mij alles via Aquasuite gaat, maar misschien is er wat mogelijk met de Corsair software ? Ik weet niet of die software van Corsair meer dan alleen fans doet zoals bijvoorbeeld de pomp en waterflow.deejfie147 schreef op zondag 17 juli 2022 @ 01:48:
De fans worden inderdaad geregeld door de ingebouwde Commander Pro... Via icue software regel ik de fansnelheid wel maar geen idee of ik dat ook kan met die pomp/res ?
Als dat de 1e customloop build is dan petje af zeg. De tubing is héél strak gedaan
.
Volgens: https://thepcenthusiast.c...i-vs-xh303i-starter-kits/ moet in de pomp/res combi een DDC3.2 PWM pompje zitten.
Het goede nieuws: de pompsnelheid en dus geluidsoverlast, moet wel te regelen zijn.
Het slechte nieuws: het is een pomp met redelijk veel vibraties/trillingen en snel dus snel hoorbaar zijn.
Deze wil je ook absoluut niet hard koppelen aan andere onderdelen cq. kast (gaan als 'klankbord' fungeren en er kunnen vervelende resonanties optreden).
Op 100% vermogen maken deze pompjes echt veel herrie en trillen ze als een gek. Aan de andere kant zijn ze op laag vermogen net zo stil als een D5! Zeg maar tot een toerental van ongeveer 1800rpm.
Dat is ruim zat om voldoende debiet te hebben voor de koeling.
Je zal dan even moeten uitzoeken op welk toerental de minste resonanties optreden. 50rpm meer of minder, kan een wereld van verschil zijn.
Volgens: https://thepcenthusiast.c...i-vs-xh303i-starter-kits/ moet in de pomp/res combi een DDC3.2 PWM pompje zitten.
Het goede nieuws: de pompsnelheid en dus geluidsoverlast, moet wel te regelen zijn.
Het slechte nieuws: het is een pomp met redelijk veel vibraties/trillingen en snel dus snel hoorbaar zijn.
Deze wil je ook absoluut niet hard koppelen aan andere onderdelen cq. kast (gaan als 'klankbord' fungeren en er kunnen vervelende resonanties optreden).
Op 100% vermogen maken deze pompjes echt veel herrie en trillen ze als een gek. Aan de andere kant zijn ze op laag vermogen net zo stil als een D5! Zeg maar tot een toerental van ongeveer 1800rpm.
Je zal dan even moeten uitzoeken op welk toerental de minste resonanties optreden. 50rpm meer of minder, kan een wereld van verschil zijn.
Trouwens nog iets anders. Ik heb laatst G1/4 (2x10mm) o-ringen gehaald bij Aquacomputer.
Omdat ik ca. 1.5 jaar geleden zulke enorme problemen had met een vage aanslag/reactie in mijn (toen nieuwe) customloop, test ik elke nieuw onderdeel (inclusief ringetjes dus
) voordat het in de loop komt.
Ik had aan Aquacomputer gevraagd of ze kwaliteitscertificaten van de o-ringen hadden om te bepalen of het de 'foodsafe' variant was (m.a.w. zwafelvrij).
"Nee" was het antwoordt, maar ze garandeerden dat het zwavelvrij was en geen problemen zou veroorzaken.
Nou mooi niet dus..twee weken nadat ik te testmonsters gemaakt heb (alles goed schoon, gespoeld met demi water en gevuld met demi water) is dit het resultaat:
:strip_exif()/f/image/QKNUzV4y9OJbbeeS2sZnd0KJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/d9WppZutU6U90NyFRcsd2oNr.jpg?f=fotoalbum_medium)
Linker jampot: NBR o-ringen van Aquacomputer, Rechter jampot: Aquacomputer EPDM 10/13mm slang (ziet en voelt ook aan als kwaliteit).
Het is niet zo erg als met de no-name EPDM slangen ik daarvoor had (dat verkleurde het water al binnen een dag). Maar je ziet wel dat het ook een beetje op de koperen buis en nikkel fitting aanslaat.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ze €0.92 durven te vragen voor een o-ring dat ook nog eens afgeeft.
Nu zal het niet zo snel gaan als bij een slang omdat het contactoppervlak met het water een stuk kleiner is.
Maar over de lange termijn kan dit dus serieuze problemen geven.
Ik heb al een cpu blokje weg moeten doen omdat het Nickel en Acryl daarvan permanent vergeelt/aangetast was.
Weet iemand dus toevallig een goed adres, waar je als particulier o-ringen kunt bestellen met een FDA keurmerk of die met een kwaliteitscertificaat geleverd worden?
Het gaat daarbij om dat voor de uitharding / vernetting van het rubber geen zwafel is gebruikt, maar peroxide.
Omdat ik ca. 1.5 jaar geleden zulke enorme problemen had met een vage aanslag/reactie in mijn (toen nieuwe) customloop, test ik elke nieuw onderdeel (inclusief ringetjes dus
Ik had aan Aquacomputer gevraagd of ze kwaliteitscertificaten van de o-ringen hadden om te bepalen of het de 'foodsafe' variant was (m.a.w. zwafelvrij).
"Nee" was het antwoordt, maar ze garandeerden dat het zwavelvrij was en geen problemen zou veroorzaken.
Nou mooi niet dus..twee weken nadat ik te testmonsters gemaakt heb (alles goed schoon, gespoeld met demi water en gevuld met demi water) is dit het resultaat:
:strip_exif()/f/image/2oZlRCQAIrdEm33KTNuxnE3p.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/QKNUzV4y9OJbbeeS2sZnd0KJ.jpg?f=fotoalbum_medium)
:strip_exif()/f/image/d9WppZutU6U90NyFRcsd2oNr.jpg?f=fotoalbum_medium)
Linker jampot: NBR o-ringen van Aquacomputer, Rechter jampot: Aquacomputer EPDM 10/13mm slang (ziet en voelt ook aan als kwaliteit).
Het is niet zo erg als met de no-name EPDM slangen ik daarvoor had (dat verkleurde het water al binnen een dag). Maar je ziet wel dat het ook een beetje op de koperen buis en nikkel fitting aanslaat.
Ik vind het onbegrijpelijk dat ze €0.92 durven te vragen voor een o-ring dat ook nog eens afgeeft.
Nu zal het niet zo snel gaan als bij een slang omdat het contactoppervlak met het water een stuk kleiner is.
Maar over de lange termijn kan dit dus serieuze problemen geven.
Ik heb al een cpu blokje weg moeten doen omdat het Nickel en Acryl daarvan permanent vergeelt/aangetast was.
Weet iemand dus toevallig een goed adres, waar je als particulier o-ringen kunt bestellen met een FDA keurmerk of die met een kwaliteitscertificaat geleverd worden?
Het gaat daarbij om dat voor de uitharding / vernetting van het rubber geen zwafel is gebruikt, maar peroxide.
Bedankt voor het compliment!CMT schreef op zondag 17 juli 2022 @ 06:55:
Als dat de 1e customloop build is dan petje af zeg. De tubing is héél strak gedaan.
Je hoort als het ware precies de pomp die aan het huilen is, snap je een beetje?
Mijn pc staat op mijn slaapkamer, dus als ik in bed lig en film wil kijken of iets dergelijks, is het om gek van te worden...